Sven tycker   Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel....  

Arkiv oktober-december 2022


Satsa på fred

lördag 2022-10-01
Vart ska detta leda?
tyckeri nummer 9270

» Både här och där.

De Sverigedemokratiska förhandlingsframgångarna i förhandlingarna med Ulf Kristersson fortsätter. Det är uppenbart att Ulf Kristersson är villig till (nästan) vilka eftergifter som helst för att uppnå den stora Drömmen. Att få bli statsminister! Dessutom är det uppenbart att främst Liberalerna kräver att han håller SD utanför regeringen. Alltså får Jimmie Åkesson för övrigt som han vill.

Uffe är redo
Jag blir därför mycket orolig när jag nu ser att det kommer att bli Richard Jomshof som för Sverigedemokraterna ska sitta som ordförande för Justitieutskottet. - "Det här är ju viktigt för oss. Det är en milstolpe i partiets historia" är den f.d. partisekreterarens överlyckliga kommentar. Richard Jomshof har gjort sig känd som en inbiten muslimhatare. - "En avart till religion". - "Islam är en avskyvärd ideologi och religion". - "Vill man i dag som muslim utöva en våldshandling så hittar man stöd för det i både Muhammeds liv och i Koranen". Han har också kopplat ihop ökad gängkriminalitet och sexuellt våld med utomeuropeisk invandring. Han har likaså krävt ett förbud mot bidrag från utlandet för att bygga moskéer i Sverige. Däremot har jag inte sett något om förbud för svenskar eller svenska kristna församlingar att skicka bidrag utomlands för byggandet av kyrkor där.

Apropå kopplingen mellan utomeuropeisk invandring och sexuellt våld så finns det kanske anledning att notera att trots fortsatt "massinvandring" så var det tydligen i år rekordfå anmälda överfallsvåldtäkter i Sverige under sommaren. Jag såg också en artikel som berättade om mannen som nu fått sitt straff skärpt till drygt 8 års fängelse efter 24 fall av grova våldtäkter och övergrepp mot åldringar på ett äldreboende där han arbetade. Övergrepp som han själv filmat. Grova sexuella brott begångna av en helt vanlig 33-årig svensk f.d. moderat kommunpolitiker och nämndeman.

Ett faktum som inte bevisar något alls. Möjligen att brottslighet inte beror på etniskt ursprung, hudfärg, religion, politisk åsikt osv. Brottslighet beror på uppväxt, utbildning, social omgivning och helt individuella faktorer. Vad vi däremot kan fastslå är att vid de undersökningar som gjorts så visar det sig att brottsligt förflutet var mycket mer förekommande bland sverigedemokratiska kandidater i valen än kandidater för andra partier. Detta beror inte på att sverigedemokrater är mer kriminellt benägna än personer med andra politiska åsikter. Utan det beror snarast på att Sverigedemokraterna lockar till sig personer som är missnöjda och har svårt för att hitta sin plats i samhället.

Vårt kungliga södra grannland
Fast i vårt södra grannland Danmark har man viktigare saker att diskutera än svensk inrikespolitik, Ukrainakrig eller sprängda gasledningar. Där är nämligen den stora frågan den hemska skandalen att den danska prinsen Joachims barn efter ett beslut av drottning Margrethe inte längre ska kallas prins eller prinsessa. De fyra stackars barnen Nikolai, Felix, Athena och Henrik ska nu bara tituleras excellenser och får bara behålla sina titlar som grevar, grevinna och komtesse.

- "Vi är alla förvirrade över beslutet. Vi är ledsna och i chock. Det här kommer som en blixt från klar himmel. Barnen känner sig utfrysta. De kan inte förstå varför deras identitet tas ifrån dem".

- "Vi är alla väldigt ledsna över det. Det är aldrig roligt att se sina barn må dåligt. De befinner sig i en situation som de själva inte förstår".

Nu är det "bara" kronprins Frederiks son prins Christian som är "prins" och som får del av det kungliga apanaget.

- "För drottning Margrethe går plikten och tronen före allt annat. Därför förödmjukar hon sina barnbarn offentligt".

Tänk att bli så förolämpad offentligt av sin "kallblodiga" farmor. Visst är det hemskt att inte få kallas prins eller prinsessa utan bara greve och grevinna! Jag känner så starkt för dessa fyra stackare födda 1999, 2002, 2009 och 2012!

För övrigt tycker jag att vi avskaffar monarkin överhuvudtaget. Det är otidsenligt med rojalistisk avel!


Satsa på fred

söndag 2022-10-02
Yttrandefrihet
tyckeri nummer 9271

» Eller helt enkelt bara hat.

Ämnet för dagen är Lars Vilks. Konstnär och mycket annat. Idag blev det nämligen klart vem som ska få det första Vilksstipendiet. Konstfackprofessor Sara Kristoffersson. Ett val jag inte har någon som helst synpunkt på. Jag vet knappt vem hon är. Hur som helst har hon blivit 25.000 kronor rikare som mottagare av Lars Vilks stipendium för konst och yttrandefrihet. Men det är inte det jag ska skriva om.

Jag tillhör nämligen inte den stora hyllningsskaran till Lars Vilks. Lars Vilks var en stor provokatör som ansåg att han som konstnär hade rättigheter som inte andra hade. Som erkänd konstnär kunde han göra som han ville. Lagar och andra regler gällde inte honom. Den konstnärliga kvaliteten kan vi diskutera till döddagar. Det handlar om tycke och smak.

Exemplen på detta är t.ex. de s.k. konstverken som han uppförde inom Kullabergs naturreservat. Ett område där man inte får bygga något och inte skövla naturen. Konstverket Arx som består av 150 ton sten och betong är alltså byggt i ett naturreservat där man inte får bygga någonting. Men, som konstnär ansåg tydligen Lars Vilks att dom lagarna gällde inte honom. Han har rätt att göra som han tycker passar hans konstnärskap! Jag undrar hur han reagerat om jag (som inte är en erkänd konstnär) hade tippat ett ton gamla tegelstenar i hans trädgård och kallat det Urx? Ännu mer känt är Nimis som han också byggde inom Kullabergs naturreservat. Officiellt byggt av drivved och spillved. Men Lars Vilks är också dömd för att ha fällt träd inne i naturreservatet för att få ihop virke till sin "skapelse".

Jag anser alltså att lagar gäller alla. Även konstnärer!

Lars Vilks under hot
Mest känd är väl däremot Lars Vilks för sin konflikt med den muslimska världen (eller i varje fall delar av den) efter att ha "skapat" ett konstverk där han framställde Muhammed som en rondellhund. Ett begrepp som skapats strax innan av personer som skapade små "konstverk" föreställande hundar som man ställde i rondeller. Konflikten gick så långt att det utfärdades en dödsdom mot honom från fundamentalistiska grupper inom Islam som al-Qaida. Det gjordes också ett antal försök att mörda Lars Vilks av olika extremister.

Den stora frågan är om Lars Vilks upprepade "attacker" mot muslimer och den muslimska världen handlade om kamp för yttrandefrihet eller om det egentligen handlade om en konstnärs islamofobi. Faktum är att Lars Vilks deltog i många olika direkt islamofobiska samband. Det handlade inte bara om en rondellhund, det handlade om andra antimuslimska teckningar och filmvisningar. Lars Vilks deltog också i ett antal direkt islamfientliga arrangemang i bland annat USA. I mitt sätt att se det handlade hans handlande inte om yttrandefrihet utan om ett direkt islamhat. En hatkampanj som inte förtjänar att hyllas bara för att han var konstnär. Utan det förtjänar inget annat än förakt. Något som naturligtvis inte motiverar de mordhot osv som riktades mot Lars Vilks. Man han drevs inte av kamp för yttrandefrihet utan av islamhat.

Man har bara för att man är konstnär inte större och fler rättigheter än vanliga icke-konstnärer! Det finns alltså ingen anledning att hylla en konstnär som tror att han står över lagarna och som drevs av hat mot andra människor.

Läs:
Här är den första Vilksstipendiaten. - Helsingborgs Dagblad
Vågar vi någonsin börja ta Vilks på allvar? - Anna Brodow Inzaina i Svenska Dagbladet


Satsa på fred

måndag 2022-10-03
Håll ut: 6 ljuspunkter i ekonomin
tyckeri nummer 9272

» Valrörelsen är slut.

Valrörelsen är slut så nu behöver vi inte utpeka ekonomin som katastrof och utmåla allt i svart. I Expressen/Kvällsposten läser jag en artikel där ekonomen på Handelsbanken Christina Nyman istället kommer med de positiva uppgifterna som man ju inte kunde komma med under valrörelsen. Här är de 6 ljuspunkterna, plus 5 till:

1.   Låg statsskuld. Sverige har jämfört med andra länder en mycket låg statsskuld. Tidigare regering har helt enkelt inte lånat upp en massa pengar för att hålla väljarna glada och skatterna nere. Det finns alltså möjligheter till insatser.

2.   Stark arbetsmarknad. Så har det ju inte låtit när det beklagats över arbetslöshet. Men faktum är att fler har jobb i Sverige än någonsin. Andelen som jobbar är jämfört med andra länder mycket hög.

3.   Sparande. Tydligen har svenska folket en ganska stor buffert att ta av och nu börjar bankerna också att betala ränta på våra sparade pengar.

4.   Bostad/Förstagångsköpare. Eftersom bostadspriserna sjunker så blir det allt lättare för förstagångsköpare att skaffa sig en bostad.

5.   Heterogent näringsliv. Det svenska näringslivet är inte beroende av enskilda branscher. Det gör det mindre sårbart om något händer.

6.   Gröna investeringar. Vi ligger bra till och det är investeringar som måste göras och som kommer att vara bra för ekonomin.

Den nya Brunblå sörjan som ska reda upp allt
Till detta kan vi fortsätta att räkna upp en del faktorer som inte riktigt har kommit fram i valrörelsen där det främst handlat om att utmåla läget i just Sverige så hemskt som möjligt.

7.   Elpriserna. Ökande elpriser är ett stort bekymmer. Men bekymren i Sverige är mycket mindre än i våra grannländer, i EU osv. Priserna där är mycket högre än hos oss och vi är klart bättre självförsörjande än många andra länder som är direkt beroende av ständig import. Sverige är istället en stor exportör. Det finns inga Magdapriser på elen. I så fall för att beskriva billig el.

8.   Inflationen. Inflationen är ett stort problem - i princip i hela världen. Vi är inte ensamma, snarast är det lika här. Vi klarar oss bättre än de flesta.

Sedan kan vi fortsätta med tre lögner om brottsligheten som kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki gör upp med i ett inlägg på Facebook.

9.   Våldet i samhället har INTE ökat. Verkligheten är snarast att våldet i samhället har minskat. Antalet döda i skjutningar (där en kriminell skjuter en annan kriminell) har ökat i år. Men antalet skjutningar har inte ökat och antalet som skadas i skjutningar har minskat. Men media uppmärksammar varenda skjutning...

10.   Våldtäkterna ökar INTE. De flesta våldtäkter sker inom relationer osv. Och där finns en viss ökning, men denna beror främst på en ökad benägenhet att anmäla övergrepp och att vad som inbegrips i begreppet våldtäkt har vidgats. Antalet överfallsvåldtäkter, som bara är en mycket liten del av våldtäkterna, minskar.

11.   Stor invandring leder INTE till ökat dödligt våld. Sett i ett lite längre perspektiv så har vi ju haft en ökad invandring, men det dödliga våldet har inte ökat.

Som sagt, valrörelsen är över och det kan vara dags att vara realistisk och sanningsenlig när vi beskriver läget i vårt land. Det behöver inte svartmålas längre.

Läs och titta:
Håll ut: 6 ljuspunkter i ekonomin – trots allt. - Expressen (låst artikel)
3 myter om brottslighet. - Kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki på Facebook


Satsa på fred

tisdag 2022-10-04
Högern satsar
tyckeri nummer 9273

» Men satsar fel.

Det står nu ganska så klart att den nya Brunblå sörjan lägger ner järnvägsprojektet med nya stambanor Stockholm - Jönköping - Göteborg / Malmö. Ett antal miljarders satsningar och förhoppningar bland de kommuner som skulle beröras slängs på sophögen. Miljarder bortkastade och förhoppningar och planer grusade.

Tanken med de nya stambanorna är att dels få snabbare tåg som bättre kan konkurrera med flyget. Något som de flesta länder snart har gjort eller gör. Men i Sverige tycker uppenbarligen inte den Brunblå sörjans partier att det behövs. En annan tanke bakom projektet är att ge nya städer bättre förbindelser. Syftet är också att göra plats på de nuvarande banorna där snabba expresståg, regionala och lokala tåg och dessutom godståg ska samsas om utrymmet. Där är helt enkelt inte plats med alla dessa tåg som kör i olika hastighet.

Den Brunblå sörjan tänker uppenbarligen även i fortsättningen satsa på att subventionera flyget och subventionera bilismen genom bensinpriset istället. Så mycket var intresset för miljön värt!

Någon som är förvånad?

Läs:
Högern säger nej till höghastighets­järnväg – Seko kritiska. - Seko tidningen


Satsa på fred

onsdag 2022-10-05
Flyg mera
tyckeri nummer 9274

» Brunblått mål.

Jag ägnade ju gårdagens tyckeri åt Team Uffe, Jimmie, Ebba och Johan i den Brunblå sörjans överenskommelse om att slopa planerna på nya stambanor Stockholm - Jönköping - Göteborg / Malmö. Ett beslut från dessa uppenbara flyg- och bilentusiaster som inte verkar ha tagits emot särdeles positivt bland andra berörda.

Att Ulf Kristersson tycker om att flyga kan vi se i en av alla de skandaler han varit inblandad i. 2007 var Ulf Kristersson socialborgarråd i Stockholms kommun. Som socialborgarråd i Sveriges kungliga huvudstad tyckte Ulf Kristersson det var lämpligt att för skattebetalarnas pengar flyga till Kina med jämna mellanrum. Inte mindre än fyra resor på ett år flög Ulf Kristersson till Kina för Stockholms skattebetalares pengar. Tydligen sammanföll resorna med att hustrun var i Kina på andra uppdrag...

Vi kan också konstatera att Ulf Kristersson tycker om att åka bil. Under riksdagsåren 2015 och 2016 satte Ulf Kristersson nytt riksdagsrekord i taxiresor. 113.000 kronor! Det ska påpekas att riksdagsledamöterna förses med gratis SL-kort så att dom kan åka med pendeltåg, tunnelbana och bussar gratis. Men Ulf Kristersson tyckte att det var för långt att åka tunnelbana en station från hans övernattningslägenhet till riksdagen. Samma de 900 meterna mellan riksdagshuset och Centralstationen. Det var enklare att ta taxi. Han hade ju papper att bära! Kanske skulle man förse riksdagsledamöterna med en dramaten till sina papper så kan dom enkelt gå 100 meter utan att beställa taxi för våra skattepengar.

En S-politiker med alla de skandaler som Ulf Kristersson har i ryggsäcken hade åkt ut istället för att bli befordrad till partiledare och statsministerkandidat.

Ulf Kristersson: Avveckla välfärdsstaten

Tankarna på att slopa nya stambanor tas egentligen inte mot särskilt positivt på något håll. Berörda kommuner är naturligtvis ytterst besvikna. Järnvägsbranschen är oförstående. De tidningskommentarer jag sett är kritiska. T.ex. näringslivets egen Dagens Industri och min lokala Helsingborgs Dagblad / Sydsvenska Dagbladet.

Det blir väl istället ännu mer pengar inpumpade för att hålla inrikesflyget vid liv och nya motorvägsprojekt. Vadå klimatproblem? Struntar väl den Brunblå sörjan i!

Läs:
Politikern flög för 128 000 – till Kina. - Aftonbladet - 2008
Ulf Kristerssons saftiga taxinota – 113 000 kronor. - Expressen - 2017
Destruktiv stoppsignal om nya raka banvallar. - Dagens Nyheter - ledare
Den nya regeringen blir kvar på perrongen. - Helsingborgs Dagblad - ledare
Hög tid satsa på tåg i tid. - Dagens Industri - debatt
Starka reaktioner på nej till höghastighetståg. - Dagens Industri
Nej till höghastighetståg: Oerhört korkat. - Svenska Dagbladet
M-toppar efter snabbtågsnej: Synd man inte ser möjligheterna. - Dagens Samhälle


Satsa på fred

torsdag 2022-10-06
Uffe rivstartar
tyckeri nummer 9275

» Men står bara stilla och spinner.

Enligt rykten så går det tydligen lite trögt med Ulf Kristerssons regeringsförhandlingar. Nu har det snart gått en månad sedan valet den 11 september. Så jag förstår inte varför det tar så lång tid eftersom Uffe och dom andra i gänget under valrörelsen hävdade att dom var så samspelta så. Det skulle inte vara några problem att komma överens. Det var bara finliret som återstod.

Än så länge har man kommit fram till tre saker. Val av talmän! Och där var man tydligen inte riktigt överens ens efter förhandlingarna. Ett antal ledamöter i riksdagen röstade Nej till den Brunblå sörjans förslag till 2:a vice talman, Julia Kronlid (SD). Detta trots att man hade förhandlat sig fram till att vara överens. Men det är tyvärr ingen som vågar berätta att hen röstade Nej. Partipiskan viner, men när man kan vara anonym struntar man i partipiskan. Kanske spelade Svante Pääbos Nobelpris i medicin in. Svantes pris har ju koppling till utvecklingsläran och hur vi härstammar från Neandertalmänniskan. Något som ju Julia Kronlid som den fundamentalist hon är inte tror på utan människan skapades av vår Herre för 6.000 år sedan enligt henne.

Den nya fyrhövdade Brunblå sörjan
Sedan har man lyckats fördela platser i riksdagens olika utskott. Nu har man varit riktigt generösa gentemot Sverigedemokraterna för att dom ska hållas på gott humör. Något som väl snarast har fått tuppkammen att växa.

Slutligen har man kommit överens om att slopa ett stort infrastrukturprojekt (nya stambanor för snabbare tåg och för att avlasta de nuvarande sträckorna som är kraftigt överbelastade). Projektet startades av den tidigare Reinfeldtregeringen och har sedan fortsatt med två socialdemokratiskt ledda regeringar. Man har förhandlat med kommuner som i sin tur har anpassat sina stadsplaneringar efter planerna. Man har byggt bostäder osv enligt planerade nya stambanor. Nu slopar den Brunblå sörjan hela projektet på en vecka. Ilskan bland berörda kommuner och andra inblandade är stor. Man känner sig helt enkelt förrådda. Men den Brunblå sörjans ledande politiker är rädda för att det inte ska bli pengar över till fler motorvägar och mer subventioner av flyget. Klimatproblem? Vad är det?

Enligt rykten är den stora stötestenen i förhandlingarna att Sverigedemokraterna inte vill acceptera Liberalerna i regeringen. Får inte dom vara med så ska inte Liberalerna heller vara med. Och Liberalerna röstar inte för en regering som dom inte är med i. Jag gissar att förhandlingarna just nu handlar om hur mycket ytterligare morötter som Sverigedemokraterna ska erbjudas för att acceptera en M+Kd+L-regering. Hur många tjänstemän ska placeras i regeringskansliet osv.

Ett annat bakslag är väl motgångarna för Storbritanniens nya premiärminister Liz Truss som hade tänkt göra en rejäl rivstart med enorma skattesänkningar samtidigt som det ska betalas ut kraftiga subventioner till brittiska hushåll för höga elpriser. Elpriset i Storbritannien ligger långt över det pris som gäller i Sverige. Allt betalt med lånade pengar. Redan idag är den brittiska statsskulden ungefär tre gånger så hög som den svenska. Resultatet blev katastrof för det brittiska pundet och för opinionsläget för det Konservativa partiet. Ett val idag skulle gett Labour egen majoritet i Parlamentet. Till slut tvingades Liz Truss dra tillbaka den mest kritiserade delen av skattesänkningarna. Som skulle gett höginkomsttagare enorma påfyllningar i sina plånböcker. Även Ulf Kristersson har lovat rejäla skattesänkningar. Men, det är kanske inte det som är det viktigaste i det rådande ekonomiska läget?

Sedan kan jag tänka att man förhandlar om hur Ulf Kristersson ska kunna infria sitt gamla löfte: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Men, Uffe har ju några dagar till på sig. Men så mycket av rivstarten blev det inte. Kanske lika så bra det?


Satsa på fred

fredag 2022-10-07
Turkiet kärvar
tyckeri nummer 9276

» Erdogan är purken.

Enligt ryktesspridarna och experterna på politiska spekulationer så är tydligen Mr Erdogan of Turkey på väg att göra skillnad på Sverige och Finland när det gäller att rösta för ett godkännande för Sveriges och Finlands medlemskap i NATO. Han vill väl testa sammanhållningen?

Mr Erdogan of Turkey
Inte blev väl Mr Erdogan på bättre humör när SVT:s satirprogram Svenska Nyheter sände en elak satir om Herr Erdogan. Och DET är något som diktatorer inte tål. Demokrati, fria medier, kritik, självständig Public service och liknande är företeelser som diktatorer som Herr Erdogan inte begriper sig på.

Det är alltså detta land som Sverige (och Finland) nu alltså ska förbinda sig att försvara!

Vill NATO att Sverige och Finland ska bli medlemmar så får man faktiskt göra klart för Turkiet att det inte är läge att tramsa. Det är NATO:s uppgift att utöva påtryckningar, inte Sveriges (och Finlands) uppgift att smöra för en diktator.

Det är faktiskt mer i NATO:s intresse att Sverige (och Finland) blir medlemmar än vårt intresse av att bli medlemmar. NATO har klart större intresse av att Sverige (och Finland) blir medlemmar så att NATO får tillgång till svenskt och finskt territorium då detta ger NATO full kontroll över Östersjön. Detta står i NATO:s intresse högre än det gör för Sverige (och Finland) att bli medlemmar.

Så min uppmaning till NATO är att om man vill att Sverige (och Finland) blir medlemmar så är det dags att tala klarspråk med Mr Erdogan of Turkey. NU! Annars kan vi låta bli att bli medlemmar. Sverige (och Finland) ska inte kompromissa med våra demokratiska principer för att ställa in oss hos en diktator!


Satsa på fred

lördag 2022-10-08
Vems moral ska styra?
tyckeri nummer 9277

» Din egen kanske.

Den iranska sedlighetspolisens mord på den 22-åriga kurdiskan Mahsa Jina Amini, eftersom dom ansåg att hon bar sin slöja på fel sätt, har satt igång ett rejält uppror i Iran och runt om i resten av världen. Demonstrationerna har kommit att handla inte bara om sedlighetspolisens maktmissbruk, otidsenliga moraliska lagar utan har också kommit att handla om demokrati rent generellt.

Runt om i Iran, och runt om i världen, slänger kvinnor av sig sina slöjor, bär dom på ett reglementsenligt felaktigt sätt eller klipper helt enkelt av sig håret. Kanske kan protesterna, som har stort stöd i Iran, tvinga fram reformer från de förgubbade präster som styr med en gammal föråldrad religiös bok som ledstjärna.

Om världen fortsätter att ge sitt stöd kan modiga kvinnor (och män...) i Iran fortsätta att pressa det otidsenliga prästerskapet till reformer.

Även om protesterna formellt handlar om rätten att klä sig som man vill utan otidsenliga religiösa föreskrifter om vad som är moraliskt acceptabelt och vad som är omoraliskt så handlar dom om så mycket mer. För visst är det en självklar regel att vi klär oss som vi vill. Det är vi själva som avger hur mycket av hår, hud osv vi vill avslöja för andra. Det ska inte någon sedlighetspolis lägga sig i! Visst håller ni med om det?

Så i fortsättningen accepterar vi inte heller att det står någon i porten till friskolan och kollar så att tjejerna när dom kommer till skolan inte har för korta kjolar, för mycket urringning eller för kort tröja så att en naveln kan skådas av unga snuskhumrar till pojkar? Eller att förbjuda ett visst klädesplagg?

Vem avgör vad som är moraliskt acceptabelt och vad som är omoraliskt? Är det någon annan än vi själva?

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis

Och så till slut.

Veckans citat:

- "Att företräda de flitiga och företagsamma och ge dem större utrymme i samhället är vägen till en bättre framtid."

Gamla, sjuka, funktionshindrade och liknande är bara en belastning för oss mer lyckligt lottade och ska sättas åt! I varje fall i idealsamhället enligt SvD ledarskribent Mattias Svensson.

Gå och dra en gammal filt över dig!

Läs:
Liz Truss har rätt ambition. - Mattias Svensson i Svenska Dagbladet
Lagstifta om hur kvinnor klär sig – då gör vi revolution. - Bilan Osman i Dagens ETC
Till stöd för fol­ket i Iran – om­värl­den, age­ra! - Olof Palme International Center


Satsa på fred

söndag 2022-10-09
Ekonomiska funderingar
tyckeri nummer 9278

» Och tyckerier.

Jag är faktiskt egentligen utbildad ekonom. Sedan har jag kanske i mitt yrkesliv sadlat om från det en liten aning. Men, det kanske förklarar varför jag gärna läser Näringslivssidorna i tidningen och regelbundet t.ex. läser Dagens Industri. Även om jag är lite "vänstervriden" så kan man hitta mycket matnyttigt även där. Det är alltid intressant att läsa ekonomisidorna och att följa den ekonomiska debatten.

Efter grundskolan gick jag ett år på en yrkesskola och fick vad som kallades Handelsutbildning. Lärde mig skriva maskin, stenografi, bokföring och liknande. Efter det tre år på ekonomisk linje på gymnasiet i Klippan. Under den här tiden jobbade jag ett par somrar med bokföringen (en stor Burroughsmaskin som dönade så att jag hade eget rum) på ett rederi i Helsingborg (Transmarin). Därefter läste jag Nationalekonomi och Företagsekonomi vid Lunds universitet. Tyvärr hade den svenska militärmakten andra planer för mig än en akademisk examen. Att springa runt i skogarna kring Karlsborg vid Vättern och lära mig bygga upp radiolänkkommunikation och liknande militära vitaliteter vid Signalistregementet S2 var viktigare än en akademisk examen i ekonomi. Tyckte dom alltså!

En massa slantar
Det närmaste jag kommit till att ha nytta av denna utbildning i mitt yrkesliv var nog de allra sista åren innan pensionen vid Migrationsverkets Förvar här i Åstorp. Jag jobbade egentligen som handledare ute på golvet men under den sista tiden hoppade jag ofta in i receptionen och hjälpte under den tiden administrationen med fakturakontroller och liknande ekonomiska frågor. Jag fick till slut lite nytta av mina kunskaper om Debet och Kredit...

En lång inledning för att förklara varför jag har lite ekonomiska funderingar idag. Främst med anledning av en artikel i min lokala Helsingborgs Dagblad som bygger på ett samtal med Nordeas chefsekonom Annika Winsth. I den tryckta tidningen har den fått rubriken: - Vi har haft det lite för bra lite för länge. I webbupplagan har artikeln fått en lite annorlunda rubrik. Se nedan. Men jag tänkte ta ett par citat från artikeln. Så vi börjar med dom.

- "Trots att inflationen varit låg i många år, så har en annan prisökning varit väldigt tydlig: värdet på egendom har ökat kraftigt. Det har lett till att personer som äger bostäder, aktier eller obligationer har blivit mycket rikare. Personer som inte äger har sackat efter och fått allt svårare att komma in på bostadsmarknaden."

- "De ökande priserna på bostäder har fått svenskarnas skulder att öka snabbast i västvärlden, enligt Internationella valutafonden, IMF. Svenskar är numera bland de mest skuldsatta personerna i världen. Den kraftiga prisuppgången har bland annat möjliggjorts av Riksbankens nollränta och minusränta. Med låga räntor har man kunnat låna stora summor till låg kostnad."

- "Politikerna har också bidragit till de ökade bostads- och aktiepriserna, genom att steg för steg ha tagit bort olika skatter på egendom. Mellan 1997 och 2012 avskaffades förmögenhetsskatten, arvsskatten, gåvoskatten och fastighetsskatten. Skatten på aktieutdelningar och bolagsskatter har sänkts i flera omgångar de senaste tjugo åren. Idag är Sverige ett land med hög skatt på arbete, men väldigt låg skatt på egendom och kapital jämfört med andra länder i OECD. Länder som USA och Storbritannien har mycket högre egendomsskatter än Sverige."

Vad Sven verligen tycker
- "Det största politiska felsteget, anser Annika Winsth, var när Anders Borg (M) som finansminister ersatte fastighetsskatten med en låg avgift, utan att samtidigt ta bort ränteavdragen. Det gynnade alla med dyra fastigheter då de både fick lägre skatt och behålla ränteavdraget."

Ekonomerna är idag nästan eniga om att vara kritiska till att i dagens läge sänka skatter och att med konstlade metoder sänka priset på bensin och diesel och att betala ut stora kompensationer för höga elpriser. Vilket naturligtvis är lätt för dom att säga eftersom dom med största sannolikhet inte sitter med en budget som inte går ihop. Men riskerna med sådana åtgärder är att man blåser på inflationen ännu mer.

Men, jag håller faktiskt med i viss omfattning. Det är inte läge att sänka skatter nu. Däremot kan det finnas anledning att genomföra en rejäl förändring av skatteuttaget. Det är INTE rimligt att vi idag beskattar inkomst av arbete mer än vi beskattar arbetsfria inkomster från kapital. Det mest rimliga är väl trots allt att alla inkomster beskattas på samma sätt, oberoende av var dom kommer ifrån?

När det gäller priserna på bensin och diesel finns det en anledning till att dessa ska hållas höga. Vi måste helt enkelt dra ner på konsumtionen! Det rätta är därför inte att på olika sätt subventionera konsumtionen av petroliumprodukter. Verkligheten är dessutom att om vi tittar på ett lite längre tidsperspektiv så har priserna för kollektivtrafikens biljetter ökat mer än vad bensin- och dieselpriserna har ökat. Om man även tar hänsyn till bilarnas minskade bensinförbrukning och våra ökade inkomster så är det i princip billigare att köra bil idag än det var för ett antal år sedan. Rätt åtgärd vore ju då snarast att vi ser till att priserna i kollektivtrafiken sänks radikalt så att fler lockas att åka kollektivt istället för att reflexmässigt ta bilen av ren bekvämlighet. Sedan måste man kanske på ett eller annat sätt kompensera de som bor i ren glesbygd där det knappt finns någon kollektivtrafik och avstånden är långa. Dvs där det inte finns några alternativ till bilen.

Slutligen elpriserna. Att betala ut stora summor i "kompensation" till oss elkonsumenter kommer ju främst att komma de som verkligen slösar med elen till godo. Den som snålar och sparar på elen kommer knappt att få någon kompensation medan den som bor i 10-rummaren med elektrisk golvvärme, jacuzzi, inomhusbassäng, bastu osv kommer att få enorma belopp av oss andra skattebetalare. Är den lösningen rimlig? Se istället till att konsumtionen sänks så går priset ner!

Visst är det spännande att fundera som en ekonom?

När jag nu korrekturläser vad jag skrivit så kommer jag att tänka på SD-politikern i Landskrona som i dagarna avslöjades med att en debattartikel han skrivit i princip bara var stulna citat från andra källor som inte angavs. Ingen egen produktion! Men jag anger ju i varje fall källan och är öppen med att det är citat. Men jag är ju inte SD:are heller...

Läs:
Åratal av stigande bostadspriser har ökat ojämlikheten i samhället. - Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

måndag 2022-10-10
Skyddsjakt
tyckeri nummer 9279

» Krav på skyddsjakt.

Jag såg i bladet att en 60-årig man skottskadats i sitt hem efter att ha träffats av ett skott som avlossats av en äldre älgjägare. Mannen befann sig i sitt hem, inomhus, när en förlupen kula träffade honom.

Vad tror ni? Jägare brukar ju vara snabba med att kräva skyddsjakt på varg om något händer. Är det kanske dags att kräva skyddsjakt på älgjägare?

Läs:
Man skottskadad hemma under älgjakt. - Aftonbladet


Satsa på fred

tisdag 2022-10-11
Dags för Uffe att bekänna färg
tyckeri nummer 9280

» Nedräkning pågår.

Nu är det snart dags för Ulf Kristersson att presentera sin nya fina regering för talmannen. Han sade ju i valrörelsen att han hade ett färdigt lag så det är lite underligt att man inte kunnat presentera något än. Om vi undantar 2018 när det ju faktiskt inte fanns några "färdiga" konstellationer i valrörelsen så är årets regeringsbildning den som tagit längst tid i modern svensk historia. Nu ska vi inte vara elaka mot Ulf Kristersson för att han har problem med att jämka ihop Ebba Busch och Jimmie Åkesson (och honom själv) med Johan Pehrson. Det var väl nästan ingen som trodde på honom när han i valrörelsen hävdade att man var så eniga att det bara var lite finlir som återstod. Han ljög helt enkelt i valrörelsen - eller också var han naiv som trodde att det skulle fixa sig på en eftermiddag.

Jag undrar verkligen
Senaste nytt från ryktesspridarna och läckorna går ut på att Johan Pehrson och Jimmie Åkesson haft egna förhandlingar på tu man hand för att komma överens om hur mycket dumheter Johan Pehrson ska acceptera från Jimmie Åkesson för att Jimmie Åkesson ska acceptera att Liberalerna sitter med i regeringen. Gissningsvis har Ulf Kristersson och Ebba Busch tröttnat på deras bråkande och gjort klart för dom att det här får dom lösa på tu man hand. Dom vill inte lyssna på deras oenighet mer.

Senast klockan 11:00 imorgon den 12:e oktober ska Ulf Kristersson lämna en slutrapport till talmannen Andreas Norlén. Då har det gått en månad sedan valet och Magdalena Andersson har fått styra över en övergångsregering. Då ska han berätta hur regeringen ska se ut. Och faktum är att jag faktiskt tror att han kommer att lämna en slutrapport då. Nesan av att tvingas erkänna att han inte kommit överens med sina kumpaner är nog för stor. Hur oeniga man än är så kommer man att hävda att man nu kommit överens. Om det hela sedan kraschar vid ett senare tillfälle är något annat. Men på onsdagen är jag fullt övertygad om att man har lyckats skrapa ihop någon form av överenskommelse. Sedan är det bara att hoppas (om man är Ulf Kristersson alltså) att alla liberaler och sverigedemokrater följer partilinjen och inte obstruerar när det ska röstas.

Dagens statistiksiffra:

Enligt Nationella trygghetsundersökningen (NTU) 2022 så blev under förra året 2021 rekordfå svenskar utsatta för brott. 19,5% av befolkningen (mellan 16–84 år) uppger i undersökningen att dom under 2021 hade utsatts för någon form av brott. Det är en minskning med 0,7 procentenheter sedan året innan och den lägsta siffran sedan 2016. Det vanligaste brottet man uppger att man utsatts för är hot i olika former. Den enda brottstypen som visar en mindre ökning är försäljningsbedrägerier.

Det här är siffror som kan publiceras nu när valrörelsen är över och vi inte ska matas med hur brottsligheten breder ut sig. Nu kan vi berätta att så inte är fallet utan tvärtom.

Läs:
Färre uppger att de utsatts för brott. - Landets Fria Tidning (låst artikel)


Satsa på fred

onsdag 2022-10-12
Uffes regering i mål (nästan)
tyckeri nummer 9281

» Men målet har tydligen flyttat på sig.

Enligt vår blivande statsminister Ulf Kristersson är han nu "i mål" och är i princip klar med sina förhandlingar med Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna för att få ihop en regering och en fungerande budget.

Känn dig lurad
Fast han behöver tydligen ytterligare ett par dagar för att finputsa detaljerna. På frågan vilka partier som skulle ingå i regeringen ville han inte svara, så jag gissar att den frågan tillhör finputsningen? Det har nu gått en månad sedan valet och Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Johan Pehrson har hunnit lära känna varandra ganska bra under den här tiden. DET bådar i varje fall gott inför framtiden.

Förhoppningsvis har man hur som helst kommit överens om mer än vad som gällde under valrörelsen. Redan då var man ju i princip eniga och det återstod bara lite finputsning. Lite finputsning som nu pågått i en månad. Nu behövs det bara ett par dagar till med finputsning sedan är man färdiga. På måndag ska vi med största sannolikhet få rösta i riksdagen om en ny regering som då troligtvis består av de tre förlorarna i valet (Moderaterna -0,74, Kristdemokraterna -0,98 och Liberalerna -0,88). Ulf Kristersson leder i varje fall Sveriges tredje största parti, och det parti i den nya regeringen som förlorade minst i valet. En av de svagaste regeringarna i Sveriges historia. Men de tre (29,05%) har i varje fall större stöd än Socialdemokraterna hade (28,26%) i sin minoritetsregering. I dag har Socialdemokraterna ensamma 30,33%, dvs en dryg procent mer än vad Uffes trio har stöd av.

Bra gjort Ulf Kristersson. Du har i varje fall uppnått ditt livs mål - du ska bli statsminister. Att det sedan är Jimmie Åkesson som bestämmer får vi väl leva med.

Dagens statistiksiffra

Enligt Arbetsförmedlingens statistik har arbetslösheten i Sverige minskat med 55.000 till 333.000 på ett år. Bland annat bland långtidsarbetslösa minskar arbetslösheten. Högst är arbetslösheten i Södermanland, Gävleborg och Skåne. Men arbetslösheten minskar i hela Sverige. Valrörelsen är över nu, så nu kan vi berätta sådana här siffror.

Dagens uppföljning

I måndags var jag lite elak mot den svenska jägarkåren och undrade om vi skulle ha skyddsjakt på älgjägare sedan en älgjägare lyckats skjuta en man som befann sig inomhus i sitt hem. I dag läser jag om vildsvinsjägaren som i mörkret misslyckades med att se skillnad på ett vildsvin och en ko. Eller snarast lyckades han skjuta två kor. Den där tanken om skyddsjakt aktualiseras igen.

Läs:
Ny statistik: Arbetslösheten minskar i hela landet. - Sveriges Radio
Kor skjutna av vildsvinsjägare. - Expressen


Satsa på fred

torsdag 2022-10-13
Dessa Sverigedemokrater
tyckeri nummer 9282

» Affärsmoral?

I Dagens Industri läser jag en artikel om den Sverigedemokratiska riksdagsledamoten David Perez. Han har precis blivit invald som ordinarie ledamot i riksdagens finansutskott. Han har just nu också en konflikt med Skatteverket som kräver honom på över 10 miljoner i uteblivna skatter. Han har tidigare varit tjänstledig från riksdagsarbetet en period just pga konflikten med Skatteverket, men är nu tillbaka och placeras alltså av Sverigedemokraterna i Finansutskottet. Förvaltningsrätten har fastslagit att David Perez ska betala 10 miljoner kronor till Skatteverket.

Det hela bottnar i avslöjanden genom de s.k. Panamaläckorna 2016. Det handlar om ett brevlådeföretag med en adress i Spanien men med kopplingar till Panama och Luxemburg. Det rör sig alltså om tveksamma förflyttningar av aktier till ett värde av 44 miljoner kronor som inte redovisats.

Honom placerar alltså Sverigedemokraterna under pågående konflikt med Skatteverket i riksdagens finansutskott!

Det gäller att sopa undan spåren från pengarna

I andra artiklar i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet skriver man om en annan Sverigedemokratisk toppolitiker, Gabriel Kroon, med ytterst tvivelaktiga affärsmetoder. Daniel Kroon har tydligen egentligen blivit invald i riksdagen men är istället SD-topp i Stockholms stad där han är anställd på heltid som gruppledare för Sverigedemokraterna. Det handlar om misskötta fastigheter i Finland. Och underliga företag registrerade i ett ödehus i den lilla byn Kukkola utanför Haparanda. Via ett av dessa bolag har han fått utbetalt 100.000 kronor från Sverigedemokraterna. Det rörde sig tydligen om att SD hyrde två valstugor! Han verkar också ha lite problem med identiteten. Han kallas sig ibland Eugen när han representerar ett av dessa bolag.

Visst kan det vara spännande att läsa om Svenska politikers affärer - I Finland och Panama och......

Dagens fortsatta uppföljning

Apropå de båda senaste dagarnas något ironiska funderingar om skyddsjakt på jägare så ser jag i dag att den jägare som i vintras från sitt sovrumsfönster sköt en grannkvinnas hund i tron att det var en räv nu fått sin dom. Kvinnan som satt bredvid hunden och fikade med sin 10-åriga dotter träffades av splitter i foten. Hunden fick avlivas. Mannen har nu dömts till villkorlig dom och 30.000 i böter samt ska betala 78.000 i skadestånd till kvinnan.

Läs:
Ledamot i finansutskottet krävs på skattemiljoner. - Dagens Industri
Miljarder på spel i tidernas upptaxering. - Dagens Industri
SD-topp inblandad i finsk företagshärva. - Dagens Nyheter
SD-toppen kritiseras för fastighetsaffärer i Finland. - Svenska Dagbladet
Ödehus utanför Haparanda bas för bolag kopplade till SD-toppen. - Svenska Dagbladet
Sverigedemokraterna skickade pengar till partitoppens pappas bolag. - Svenska Dagbladet
Jägare döms – sköt hund och skadade granne. - Aftonbladet
Jägare döms efter att ha skjutit grannens hund. - SVT Jönköping


Satsa på fred

fredag 2022-10-14
Full pott för Sverigedemokraterna
tyckeri nummer 9283

» Liberal kapitulation.

Jag fick inte riktigt rätt när jag trodde att Uffe och gänget skulle vara färdiga till i onsdags. Uffe tvingades till pinsamheten att begära ytterligare tid. Så idag var man ju helt enkelt tvungna att vara färdiga med en överenskommelse.

Resultatet är helt uppenbart en seger för Sverigedemokraterna. Liberalerna har fått lägga sig platt för att få vara med i regeringen. Kommer liberaler att tycka att det var värt detta? Vi får se.

För övrigt innehåller väl överenskommelsen inga stora överraskningar. Det är en trepartiregering som innehåller fyra partier. SD får inga ministrar så formellt ingår man inte i regeringen. Men regeringskansliet kommer att fyllas upp med en rejäl mängd SD-politruker.

Politiken blir den förväntade Brunblå sörjan. Men med något större betoning på det Bruna än vad jag hade trott från början. Nu ska alltså denna Brunblå sörja styra vårt land mot avgrunden.

Som förväntat



Satsa på fred

lördag 2022-10-15
Den Brunblå sörjan
tyckeri nummer 9284

» Miljön får betala för sörjan.

Mer flyg, mer bilar och mindre järnväg! Det är den Brunblå sörjans motto. Redan innan Uffe kunde deklarera att man var överens om regeringsbildandet gjorde man klart att utbyggnaden av det svenska järnvägsnätet med nya stambanor Stockholm - Jönköping - Malmö/Göteborg för att komplettera dagens överbelastade banor skulle slopas. Nu har man också beslutat att stoppa nedläggningen av Bromma flygplats till alla omkringboendes förtvivlan. Dessutom ska bensin och diesel bli mer miljöskadligt för att hålla nere priset och hålla uppe konsumtionen och utsläppen. Mer bilar, mer flyg och mindre tåg! Den Brunblå sörjans löfte.

Den nya Brunblå sörjan under ledning av Jimmie Åkesson
För övrigt såg jag att LUF förklarat att Liberalerna kapitulerat och borde rösta Nej till Uffes SD-regering. Även andra ledande liberaler har gett utlopp för sitt missnöje. Men Johan Pehrson har ju uppnått sitt mål och ska få bli minister så då får man tydligen offra något. T.ex. sin moral?

Dagens Sverigedumokrat

Dagens titel får vi ge till Rebecka Fallenkvist som precis blivit invald i regionfullmäktige för Sverigedemokraterna i Stockholm. Nu har hon fått sparken från sitt jobb som frontfigur på SD:s TV-satsning, en pestspridare som går under namnet Riks. Så mycket att göra åt hennes uppdrag i regionfullmäktige i Stockholm kan man inte göra från SD.

Varför detta? Jo, Rebecka Fallenkvist gav ju bara utlopp för den allmänna rasism som präglar Sverigedemokraterna. I ett inlägg på Instagram berättar Rebecka att hon läst Anne Franks dagbok och på en bild i sitt Instagramflöde håller hon upp den aktuella boken. Och kommenterar detta med texten: - "50 sidor in och hittills har Anne Frank endast slagit mig som sedeslös. Kåtheten själv."

Annelies Marie "Anne" Frank som föddes 1929 var en judisk flicka som flyttade med sin familj från Tyskland till Nederländerna 1933 efter att nazisterna tagit makten i Tyskland. 1940 ockuperades Nederländerna av Nazityskland och några år efter detta gick familjen under jorden för att komma undan förföljelsen av judar. Under ett par år, medan familjen höll sig gömda, skrev hon en dagbok. 1944 förråddes familjen och den då 16-åriga Anne Frank dog slutligen 1945 i koncentrationslägret Bergen-Belsen. Men dagboken har senare getts ut som bok.

En bok som alltså SD-kvinnan Rebecka Fallenkvist nu läst och kommenterat på detta smaklösa sätt på sociala medier. Judiska ungdomsförbundet har kommenterat smaklösheten med: - "Rebecka Fallenkvist fortsätter att överträffa sig själv. Du läser om Anne Frank, ett barn som mördades i Förintelsen pga att hon var judinna, och kopplar sedan hennes berättelse till sex. Detta är så otroligt vidrigt och smaklöst." Judiska centralrådet kallar i ett uttalandet det hela för ”respektlöst”, ”oanständigt” och ”ovärdigt”. Rådet skriver också att liknande språkbruk innebär en ”skamlös trivialisering av Förintelseoffers lidande”. - "Judiska Centralrådet emotser ett klart, tydligt och omedelbart avståndstagande från SD:s partiledning."

Rebecka Fallenkvist är (var...) alltså en officiell representant för det parti som riksdagsvalets förlorare Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna nu ska bilda regering tillsammans med. Ett parti med rötterna i nazismen och med rasismen i blodet.

Jimmie Åkesson: - "Vi är med som om vi vore ett regeringsparti"

Läs:
SD-profil petas efter Frank-uttalande. - SVT
SD-profil tas ur tjänst – efter uttalande om Anne Frank. - Sveriges Radio
Fallenkvist (SD) tas ur tjänst– efter orden om Anne Frank. - Expressen


Satsa på fred

söndag 2022-10-16
Fem veckor efter valet
tyckeri nummer 9285

» Hur gick det?

Sifo har gjort en väljarundersökning för Svenska Dagbladet under tiden som Jimmy, Uffe, Ebba och Johan har hållit på och bråkat på Tidö slott för att komma fram till det som sedan döpts till TiDÖavtalet. Undersökningen har tre vinnare jämfört med valresultatet. Socialdemokraterna (+1,5), Vänsterpartiet (+0,6) och Moderaterna (+0,5) - i den ordningen. Övriga partier tappar, Centerpartiet (-0,9), Sverigedemokraterna (-0,7), Miljöpartiet (-0,6), Kristdemokraterna (-0,3) och Liberalerna (-0,1). Observera att de fyra Rödgröna partierna (S+V+Mp+C) nu med 49,5% är större än de Brunblå (M+Kd+L+Sd) med 48,4%. Moderaterna är nästan ikapp Sverigedemokraterna.

Socialdemokraterna 31,8% (+1,5)
Sverigedemokraterna 19,8% (-0,7)
Moderaterna 19,6% (+0,5)
Vänsterpartiet 7,4% (+0,6)
Centerpartiet 5,8% (-0,9)
Kristdemokraterna 5,0% (-0,3)
Miljöpartiet 4,5% (-0,6)
Liberalerna 4,5% (-0,1)

SD - Ulv i fårakläder
Observera att den här undersökningen är gjord INNAN det avslöjades om alla eftergifter till Sverigedemokraterna och om Liberalernas kraschlandning när det s.k. TiDÖavtalet presenterades.

Dagens Sverigedumokrat

Dagens exempel på en sverigedemokrat som skitit i det bruna skåpet är en viss Gunilla Wassénius som precis blivit invald i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna i Vårgårda kommun. Hon är ett av många bevis på Sverigedemokraternas nazistiska rötter och att rasismen flödar fritt i blodomloppet i det här partiet. Hur som helst så har Gunilla precis blivit invald som ordinarie representant för SD i Vårgårda kommunfullmäktige.

På sociala medier har hon bland annat spridit ett högerextremt och antisemitiskt upprop om att ”zionistiska intressen” driver på ett folkmord på vita i Sverige. Gunilla Wassénius namn finns också med bland undertecknarna av uppropet. Vad annat kan man egentligen förvänta sig från en representant för ett parti med sina rötter i nazismen och i den rasistiska organisationen Bevara Sverige Svenskt? Som tror på den vita rasens överlägsenhet.

Hon tillhör också den grupp som sprider medvetna lögner om Corona-vaccinationer. Gunilla Wassénius har flitigt delat idéer om att covid-vaccinet är dödligt och att hon hävdar att: ”Bebisar dör nu på löpande band och sanningen tystas”. Hon delar på sina sociala medier flera anticorona- och antivaccin-artiklar från olika konspirationsteoretiska sajter. Men som sagt även artiklar från den rasideologiska miljön. En sann representant för Sverigedemokraterna, ett parti som nu alltså släppts in i värmen av Ulf Kristersson, Ebba Busch och Johan Pehrson. Hur mår du Johan, sover du bra?

Mer att göra för SD:s internutredare. Det måste vara ett hopplöst jobb?

Läs:
SvD/Sifo: Fortsatt jämnt – men Andersson störst. - Svenska Dagbladet
Nyinvald SD-politiker spred upprop om zionistiska intressen. - Expo
SD-politiker spred inlägg om folkmord på svenskar – utreds av partiet. - Sveriges Radio


Satsa på fred

måndag 2022-10-17
Uffe vid sina drömmars mål
tyckeri nummer 9286

» Liberalernas partipiska fungerade.

Trots en hel del intern kritik inom Liberalerna så fungerade som förväntat partipiskan. Kritiken mot TiDÖavtalet inom Liberalerna har varit hård. Bland annat ungdomsförbundet och tidigare partiledare (som Maria Leisner) uppmanade till att rösta Nej till Ulf Kristerssons SD-styrda regeringsbildning. Men, partipiskan bland riksdagsledamöterna har gått hårt åt. Ingen vågade rösta Nej, precis som jag hade förväntat mig.

Låt mig därför ta tre citat som jag tror förklarar en hel del.

Johan Pehrson: - "Alla ledamöter i vår riksdagsgrupp kommer att rösta ja till Ulf Kristersson, en ny liberal borgerlig regering."

Jimmie Åkesson: - "Vi är med som om vi vore ett regeringsparti."

Ulf Kristersson: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Jag undrar om det är någon mer än Johan Pehrson som ser denna nya Brunblå regering som en "Liberal" regering? Om jag ska vara uppriktig så tror jag faktiskt att den här bilden med de fyra partiledarna i den nya Brunblå sörjan säger en hel del. Tre lyckliga partiledare, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Ebba Busch och dessutom en lite mindre lycklig Johan Pehrson.

De fyra i den Brunblå sörjan

Även i min hemkommun har nu Moderaterna (7 mandat) och Sverigedemokraterna (10 mandat) pratat sig samman med Kristdemokraterna (1 mandat) om att bilda ett styre. SD tar posten som ordförande i Kommunstyrelsen men Moderaterna tar platsen som kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen. En ganska udda variant! Liberalerna (1 mandat) lämnas utanför (eller väljer att hålla sig utanför...). Samtidigt som Centerpartiet (1 mandat) också har valt att lämna samarbetet med Socialdemokraterna (10 mandat) och Vänsterpartiet (1 mandat). Det ska bli spännande att se om SD kan lyckas bättre med koll på avhopp och närvaro än under förra mandatperioden. Med 18 mandat av 31 mandat har man ju lite marginal att ta av. Lycka till kära Moderaterna.

Läs:
Pehrson (L) avfärdar interna kritiken mot kompromisserna i Tidöavtalet. - Sveriges Radio
Maktskifte i Åstorp – SD, M och KD bildar majoritet. - Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

tisdag 2022-10-18
Uffes team
tyckeri nummer 9287

» Varsam med skattebetalarnas pengar.

Egentligen är det väl inte så mycket att förvånas över. Tobias Billström som Utrikesminister och som direkt deklarerar att nu ska det bli fullständiga eftergifter till Turkiet som enligt vår nya utrikesminister utan att tveka är en fullvärdig demokrati. Elisabeth Svantesson som Finansminister, en minister som tidigare avslöjats för att genom folkbokföringsfiffel lura till sig pengar från skattebetalarna. Lotta Edholm som Skolminister var väl ett lämpligt val med tanke på hennes investeringar i kommersiella friskoleaktiebolag. Visst bådar det gott inför framtiden?

För övrigt kan vi notera att missämjan inom Liberalerna fortsätter. Eftergifterna på ett stort antal punkter är så stora att det tydligen gjorts en formell anmälan om att Johan Pehrson gjort för stora eftergifter mot partiets tidigare beslut utan att informera partiet att detta är ett brott mot partiets regler.

Uffes löfte: Avveckla välfärdsstaten

Sedan tänkte jag fundera lite på hur det nya styret i min hemkommun Åstorp ska förklara att man är varsam med skattebetalarnas pengar? Den gångna mandatperioden har Åstorp styrts av en minoritet som bestod av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet med totalt 13 mandat. Det har sedan funnits två oppositionsblock, Sverigedemokraterna med 9 mandat och det som kallat sig Åstorpsalliansen med Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna som också hade 9 mandat tillsammans. Det har funnits ett heltidsanställt kommunalråd (Ronny Sandberg - S) som då varit ordförande i kommunstyrelsen. Den ena oppositionsgruppen, Åstorpsalliansen, har haft ett oppositionsråd på halvtid. Detta medan alltså Sverigedemokraterna inte haft något trots att man var lika stora.

En arbetsgrupp i kommunen, som jag har varit medlem av, har därför bland annat föreslagit att om det finns två olika oppositionsblock så ska båda kunna ha ett oppositionsråd på halvtid (under förutsättning att man har - om jag minns rätt - minst 7 mandat). Men oförändrat med ett kommunalråd på heltid för styret. Det här förslaget har nyligen antagits av kommunfullmäktige men med en del protester mot att det skulle kunna bli onödigt dyrt för skattebetalarna med två olika oppositionsråd på deltid!

Valet resulterade i att Centern och Liberalerna tappade vardera ett mandat medan Moderaterna och Sverigedemokraterna ökade vardera ett mandat. Nu har det deklarerats att Sverigedemokraterna (10 mandat), Moderaterna (7 mandat) och Kristdemokraterna (1 mandat) bildar en majoritet och tar över styret. Socialdemokraterna (10 mandat) och Vänsterpartiet (1 mandat) fortsätter troligtvis sitt samarbete i opposition. Centerpartiet har dock deklarerat att man vill hoppa av detta samarbete och arbeta självständigt den här mandatperioden. Vart Liberalerna tagit vägen, dvs om man inte fick vara med i samarbetet med SD+M+KD eller om man valde själva att inte vara med har jag ingen aning om. Om C+L hittar någon form av samarbete för att kunna få någon form av representation i nämnder och styrelser vet jag inte. Ett ensamt mandat får inte detta. Hur det hela blir får vi veta på måndag när kommunfullmäktige ska ha sammanträde.

Det jag i underrubriken hänvisar till är den överenskommelse som tydligen M och SD gjort för att komma ur en prestigeknut. Åstorps kommun har ju bara ett heltidsanställt kommunalråd, som dessutom är ordförande för kommunstyrelsen. Så är kommunorganisationen beslutad. Men vem ska ha den kommunalrådsposten på heltid? Moderaterna skulle inte gå med på att den posten gick till Sverigedemokraterna trots att dom är störst medan den moderat som idag är oppositionsråd på halvtid skulle bli helt utan under nästa mandatperiod. Men Sverigedemokraterna skulle inte heller gå med på att uppdraget gick till Moderaterna, det är ju Sverigedemokraterna som är störst och har egen majoritet i gruppen. Nu har dock dessa partier ute på högerflanken enats om en kompromiss. En kompromiss som skattebetalarna får betala för.

Ordförande i kommunstyrelsen på heltid blir sverigedemokraten Peter Lindberg. Och kommunalråd på heltid blir moderaten Roger Nielsen som då är kommunstyrelsens vice ordförande. Man inrättar helt enkelt helt plötsligt ytterligare en heltidstjänst. Så försiktigt handskas man alltså med skattebetalarnas pengar. För att lösa prestigeproblemet får skattebetalarna punga ut lön till ytterligare en heltidsanställd politiker.

Det ska bli spännande att lyssna på debatten på måndag när man ska förklara hur detta är att handskas varsamt med skattepengar.

Vänsterpartiet i Åstorp

Läs:
Här är Sveriges nya regering. - ETC (låst artikel)
Nytt styre i Åstorp klart – SD, M och KD är överens. - Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

onsdag 2022-10-19
Lite små korta funderingar
tyckeri nummer 9288

» Med koppling till vår nya Brunblå regering.

♣ I.   Uffe och hans vänner ska ju satsa på kärnkraft nu. Det är ju så säkert och stabilt. Just nu står dock tyvärr en av de svenska reaktorerna stilla pga tekniska fel. Finland som är ett av få länder som också satsar på kärnkraft har visst fått ännu mer problem med sin nya reaktor i Olkiluoto. Den är ju redan rekordförsenad och rekordfördyrad. Nu verkar den bli ännu mer försenad pga nya tekniska bekymmer. Men kärnkraft är ju stabilt och säkert!

Den Brunblå sörjan och vem som bestämmer
♣ II.   Med moderaten Maria Malmer Stenergard som ny Migrationsminister blir det nya SD-inspirerade hårda tag mot de hemska utlänningarna. Hon står väl så nära SD i de här frågorna man kan göra utan att byta parti. Jag såg att det redan blivit hårdare tag. Företaget Mathem har dragit in en annons med en kvinna som bär slöja. Sån't kan man ju inte visa i det nya hårda Sverige. Precis som i Iran får man tydligen inte klä sig som man vill. Det ska andra tala om för en vilka kläder man ska ha.

♣ III.   Apropå nya ministrar så har ju vår tidigare klimat- och miljöminister Annika Strandhäll hängts ut rejält för att ha hamnat hos Kronofogden ett antal gånger sedan hon inte betalt sina räkningar i tid. Nu ser jag att en granskning visar att bland annat vår vice statsminister Ebba Busch (KD-ledaren ni vet) har ett antal prickar hos Kronofogden också. Bland att för att inte ha betalt sina räkningar för smink och kläder i tid. Hon betalade väl i varje fall sitt strafföreläggande i tid när hon erkände sig skyldig till grovt förtal nyligen. Hon hade ju en liten hustvist med en gammal pensionär.

♣ IV.   Apropå klimat- och miljöminister så har den ministerposten avskaffats i den nya SD-styrda Brunblå regeringen med Ulf Kristersson som statsminister. Han tycker inte att det är så viktiga frågor. Apropå miljöfrågor så såg jag att den nya Brunblå regeringen tycker att satsningarna på järnväg ska koncentreras på jobbpendling och godstrafik. Jag gissar att man tycker att fjärrtågen innebär en konkurrent till flyget så det kan det vara farligt att satsa på. Det är bättre att folk tar flyget!

♣ V.   Bland de aktier som gjorde ett glädjeryck när det stod klart att vi skulle få en Brunblå regering under ledning av Ulf Kristersson var friskoleaktierna. Uppgången fortsatte när det stod klart att det var Liberalernas Lotta Edholm som skulle ta hand om uppdraget som ny Skolminister. Som sittande i styrelsen för friskolekoncernen Tellusgruppen och med ett stort aktieinnehav i sagda företag så är hon ju en garanti för att de svenska friskolorna ska få fortsätta härja som dom vill. Tellusgruppen hade ett annat namn tidigare men tvingades byta namn sedan det avslöjats att man bara serverade knäckebröd för att spara pengar. Då kunde det ju bli mer slantar över till aktieägarna - som just Lotta Edholm. Hon har lovat att avgå ur styrelsen och sälja aktierna men vi vet alltså var hennes lojaliteter ligger.

Observera att jag valt att inte använda dom där hemska arabiska tecknen för att numrera de olika tankarna. Inflytandet från den muslimska och arabiska världen är alldeles för stort. Vi måste sluta räkna med de arabiska siffrorna och återvända till vår egen kulturs romerska siffror.

Läs:
Nya problem – pumpar skadade i reaktorn Olkiluoto 3. - Ny teknik
Mathem drog tillbaka annons med kvinna i slöja: Vi förstår att den uppfattas som tondöv. - Resumé
Nya vice statsministern Ebba Busch hade flera skulder som gått till Kronofogden. - Dagens Nyheter
Högerns beslut att lägga ner miljödepartementet är ett slag i ansiktet. - Expressen debatt
Nya skolministern kommer direkt från friskolekoncern. - ETC


Satsa på fred

torsdag 2022-10-20
Det gick fort
tyckeri nummer 9289

» Liz Truss avgår och sätter brittiskt rekord.

Efter pajasen Boris Johnson tog Liz Truss över som de konservativas premiärminister i Storbritannien. Liz Truss satsade på att bli en ny Margaret Thatcher som var hennes stora idol. I dag har Liz Truss deklarerat att hon avgår!

Hon har satt nytt brittisk rekord i kortlivad premiärminister - 45 dagar. Hon gick ut skarpt med löften om stora skattelättnader och stora subventioner till britterna som lider av mycket större elprishöjningar än i Sverige. Resultatet blev fullständigt kaos på finansmarknaden som fruktade effekterna för den brittiska ekonomin och för det brittiska pundet. Först drogs skattesänkningarna tillbaka, sedan avgick finansministern varefter den nya finansministern drog tillbaka i princip allting annat också.

Det förenade kungadömets flagga
Samtidigt som stödet för Labour närmade sig stjärnorna blev situationen för Liz Truss allt mer ohållbar. Ett val idag skulle gett Labour den största majoriteten i det brittiska parlamentet någonsin. I dag deklarerade slutligen Liz Truss att hon avgår. Debatten de senaste dagarna har inte handlat OM Lis Truss skulle avgå, utan diskussionen har handlat om NÄR hon skulle avgå.

Igår sade hon att hon var en fighter och hon skulle inte ge upp. Dagen efter var verkligheten ifatt.

Låt oss säga att Ulf Kristersson har det mycket bättre förspänt. Han har klarat sig mycket bättre - än så länge. Kan vi hoppas på att Uffe kan lära sig lite av sin partikollega i Storbritannien. Man kan bli för övermodig!

Läs:
Liz Truss: UK prime minister resignation speech in full. - BBC News


Satsa på fred

fredag 2022-10-21
Ulf Kristersson ljuger
tyckeri nummer 9290

» Någon som är förvånad?

Jag såg vår nya stolta statsminister på sin första utlandsresa igår där han fick frottera sig med sina internationella kollegor. Det var visst både träffar med NATO-företrädare och EU-företrädare. Det märktes att Ulf Kristersson njöt av uppmärksamheten.

Jag såg på SVT att SVT:s reporter frågade Ulf Kristersson om vilka frågor som var viktigast för EU just nu. Svaret var att det var stödet till Ukraina och åtgärder mot de höga elpriserna inom hela EU. Men, i valrörelsen hävdade ju Ulf Kristersson att de höga elpriserna var den svenska regeringens fel? Man hade ju lagt ner flera kärnkraftsreaktorer. Allt var Magdalena Anderssons fel. Man till och med kallade de höga elpriserna för Magdapriser!

Kan verkligen 4 nedlagda kärnkraftsreaktorer i Sverige ha skapat en kris på elmarknaden i hela Europa? Något går inte ihop! Det är ju ännu högre elprishöjningar i andra länder. Sverige har, jämförelsevis, låga elpriser. Vi har i allmänhet ingen elbrist. Vi är nästan Europas största exportör av elström. Kan det verkligen vara så att Ulf Kristersson ljög svenska folket rakt upp i ansiktet under valrörelsen? Eller kan det vara så att när han nu rest ut i Europa så upptäcker han att problemet fanns där också och inte alls beror på Magdalena Andersson?

Sven Tycker - Färdiga åsikter helt gratis

Jag läser förresten att Jimmie Åkesson är upprörd, eller vi kanske ska säga heligt förbannad! I det sverigedemokratiska skyltfönstret Sölvesborg har Moderaterna övergett Sverigedemokraterna och istället inlett samarbete med Socialdemokraterna, Centerpartiet och det lokala SoL-partiet. Jimmie Åkessons f.d. sambo Louise Erixon har fått sparken som kommunalråd. Moderaterna har helt enkelt tröttnat på ett maktfullkomligt och inkompetent SD. Nu kanske det till och med blir tillåtet att flagga med Pride-flaggan i kommunen?

Dagens Sverigedumokrat

Dagens titel får gå till den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Elsa Widding som utnyttjade sin chans till att hålla tal i riksdagen i onsdags till att driva sin tes om att Klimatkrisen är rent struntprat. Det är egentligen bara bra att det blir varmare så vi slipper frysa ihjäl. Fattiga länder får mest effektiv hjälp om vi hjälper dom att bygga kolkraftverk. Det ska påpekas att det inte första gången som Elsa Widding visar sin totala okunskap i ämnet. Det skrämmande är att hon fått plats i Riksdagen för att sprida dumheterna.

Som väntat har en i princip enig vetenskapskår ruskat på huvudet och konstaterat att Elsa Widding pratar strunt i nattmössan. Men SD-företrädare har uttalat stöd.

Som en uppföljning kan jag berätta att Rebecka Fallenkvist som fick titeln "Dagens Sverigedumokrat" den 15 oktober för sin korkade syn på Anne Franks dagbok och då fick sparken från SD:s TV-kanal Riks nu har fått nytt jobb. Hon har anställts av Sverigedemokraterna igen. Man får ju skydda sina egna, även om dom sket i det bruna skåpet.

Läs:
Louise Erixon om tappade makten i Sölvesborg: Ett svek av M. - Dagens Samhälle
De tar över i SD:s skyltfönster – S: Vi hittade en glipa i samstyret. - Dagens Samhälle (låst artikel)
Jimmie Åkesson: Gigantiskt svek mot Moderaternas väljare. - Blekinge Läns Tidning (låst artikel)
SD-toppen Louise Erixon: Vill man inte anpassa sig kan man söka sig till Rinkeby. - Dagens Samhälle (låst artikel - innan hon fick sparken)
SD-ledamot: Klimatkris saknar stöd i vetenskap. - Aftonbladet
SD-ledamoten: Finansiera kolkraftverk i fattiga länder. - Aftonbladet
Sverigedemokraterna: Att säga klimatkris kan leda till panik. - Ny Teknik
Klimatforskare om SD-utspel: Löjeväckande. - Helsingborgs Dagblad
Kritiserade SD-politikern Elsa Widding hyllas internt. - Expressen
Efter Anne Frank-uttalandet – Fallenkvist placeras på SD:s ekonomiavdelning. - Dagens ETC


Satsa på fred

lördag 2022-10-22
Sverigedemokraterna är nazister i kostym
tyckeri nummer 9291

» Jag bara citerar en överlevare från Förintelsen...

Ovanstående är alltså bara ett citat från Livia Fränkel som jag hittar i en intervju i Kvällsposten. - "Sverigedemokrater är nazister i kostym. Jag förstår inte hur människor kan vara så dumma och lita på SD. Det är så fruktansvärt att se att svenska folket är rasister." Livia Fränkel är syster till Hédi Fried och precis som hennes syster överlevare från nazisternas Förintelseläger i Bergen-Belsen. Livia och Hédis föräldrar Frida och Ignatz dog i gaskamrarna i Auschwitz-Birkenau men Livia och Hédi befriades för 77 år sedan från Bergen-Belsen och hamnade i Sverige.

Totalt dog mellan 11 och 17 miljoner människor under nazisternas 12 år vid makten i Tyskland. Det beror lite på hur man räknar. Det var inte bara judar utan också t.ex. romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, personer med funktionsnedsättningar, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare. Alla som tillhörde grupper som ansågs mindre värda än den rena ariska rasen.

Man ska älska andra människor - oberoende av ursprung
Sverigedemokraterna bildades en gång av bland annat svenskar som varit frivilliga i den nazistiska tyska krigsmakten. Av personer som var aktiva i den svenska nazistiska rörelsen. Av personer från den öppet rasistiska organisationen BSS (Bevara Sverige Svenskt) som ansåg att Sverige var förbehållet de som tillhörde den rena vita ariska rasen.

När Jimmie Åkesson och andra idag fortfarande aktiva i SD:s ledning valde att gå med i Sverigedemokraterna satt fortfarande dessa representanter från dessa grupper kvar i partiets ledning. Men Jimmie och hans vänner valde trots detta att ansluta sig till just detta parti.

I intervjun i Kvällsposten påminner Livia Fränkel om Ulf Kristerssons löfte till hennes syster Hédi Fried: - "Han bedyrade att han aldrig, aldrig kommer gå med på något samröre med SD. Han lät mycket övertygande. Vi skildes åt i god vänskap."

Se'n gick det som bekant som det gick. Ulf Kristersson insåg att löften är till för att brytas om man kan uppnå specifika mål. Som t.ex. att uppnå den yttersta drömmen, att få bli statsminister. Då får man acceptera att man sitter i knät på "nazister i kostym" som Livia Fränkel så talande uttryckte det. Vill ni läsa mer om Ulf Kristerssons moral så tycker jag att en enkel sökning på sökmotorer som Ecosia, Google, Yahoo eller vilken sökmotor ni nu vill använda på "Ulf Kristersson skandaler" kan ge lite spännande läsning.

Hur som helst så fortsätter vi att läsa om Jimmie Åkessons fortsatta ilska över att det finns moderater som förråder honom. I SD:s skyltfönster Sölvesborg har som jag redan berättat Moderaterna bestämt sig för att hoppa av samarbetet med Sverigedemokraterna. M har helt enkelt tröttnat på SD:s maktfullkomlighet och inkompetens och avpolletterat sitt samarbete med Jimmie Åkessons f.d. sambo Louise Erixon.

För övrigt ser jag att Liberalerna fått en frist och får lov att vara kvar som medlemmar i den liberala partigruppen Renew Europe i EU-parlamentet. Liberalernas avtal och samarbete med högerextremismen i form av Sverigedemokraterna retade upp ett stort antal medlemspartier. Ett samarbete med de liberala värderingarnas huvudmotståndare blev ett rött skynke. Men, man får tills vidare stanna kvar som medlemmar men man kommer inte längre att bjudas in till många möten. - "Till följd av diskussionerna inom Renew Europe och Alde, kommer ordföranden för Renew Europe-gruppen inte att bjuda in – för närvarande – Liberalernas ledarskap till Renew Europe-gruppens evenemang." En faktainsamlande arbetsgrupp kommer att skickas till Stockholm för att granska Liberalernas samarbete med Sverigedemokraterna. Är du nervös Johan Pehrson?


Satsa på fred

söndag 2022-10-23
Brunblå satsning
tyckeri nummer 9292

» På bilismen alltså.

Det står allt mer klart att Uffes nya regerings inriktning inte handlar om att skydda miljön och klimatet. Samtidigt som jag läser på olika håll om hur man inviger nya höghastighetsjärnvägar runt om i världen så deklarerade den nya Brunblå sörjan redan innan man tillträtt att de planerade nya stambanor för järnvägen som man tecknat avtal med berörda kommuner och regioner om nu slängs i papperskorgen. De nya stambanorna som skulle gå Stockholm - Jönköping - Malmö / Göteborg skulle dels möjliggöra snabbare förbindelser och samtidigt avlasta de nuvarande banorna som är kraftigt överbelastade. Senare har man också deklarerat att järnvägen ska inriktas på den regionala (och lokala) pendlingen och godstrafiken. För den lite längre trafiken hänvisas resenärerna till flyget eller överbelastade fjärrtåg som inte får plats på banorna. För att skydda flyget deklarerades också att Bromma flygplats skulle räddas. Protesterna från berörda kommuner och experter struntar man fullständigt i.

Tänkta sträckor för nya stambanor

Nu har man deklarerat att de nya reglerna för reseavdrag slopas. Syftet med de nya reglerna för skatteavdrag för resor var att locka pendlare till att åka kollektivt istället för att ta bilen. Genom att avdraget baserades på avstånd, oberoende av färdmedel, så skulle pendlare lockas till att ta tåget / bussen / spårvägen / tunnelbanan osv. Men de nya reglerna slopas, även i fortsättningen får den som tar bilen högre ersättning än den som tar tåget, bussen eller cykeln.

Löftena om att slopa kraven på att göra bensin och diesel mindre miljöskadliga genom ökad inblandning av biobränsle är ett annat exempel. Genom att göra bensin och diesel mer miljöskadligt och billigare ökar vi konsumtionen och utsläppen. Klimatkrisen är inget som vi behöver göra något åt. Bekvämlighet idag är viktigare än livskvalitet om några år.

Det är uppenbart att klimatskeptikerna inom främst Sverigedemokraterna men även inom Moderaterna och Kristdemokraterna fått ökat inflytande på den svenska politiken.

I allt fler större städer runt om i världen inför man begränsningar av biltrafiken i de centrala delarna. Moderaten Kristoffer Tamsons som är trafikregionråd i Region Stockholm använder uttryck som "rent djävulskap mot vanligt och hederligt folk" om förslagen om miljöbilszoner i Stockholms innerstad. Den egna bekvämligheten idag är mycket viktigare än alla andras livskvalitet idag och imorgon. En typisk moderat inställning baserad på traditionell moderat egoism. Det kan finnas anledning att här påminna om vår statsministers insats under riksdagsåren 2015 och 2016 då Ulf Kristersson satte nytt riksdagsrekord i taxiresor. 113.000 kronor! Detta trots att han av riksdagen fått gratis länstrafikkort och kunde åka tunnelbana osv till riksdagen. Men, han hade papper att bära så han måste ta taxi...

Den nya Brunblå sörjan struntar totalt i miljön!

Läs:
Högerns bensinlöfte ger fyra år av huvudvärk. - Patrik Kronqvist Expressen
Fel att skrota järnvägsutbyggnaden. - Svenska Dagbladet debatt
Bilar alltid viktigare än tåg för högerblocket. - Aftonbladet debatt
Miljöpartiet KU-anmäler Kristersson för fossiluttalande. - Aftonbladet
EU-regler kan sätta käppar i hjulet för sänkningen av reduktionsplikten. - Sveriges Radio
Reseavdraget för bilister på väg tillbaka – ett dråpslag för klimatomställningen. - Aktuell Hållbarhet
Regeringen skrotar nya reseavdraget. - Landets Fria Tidning
Förbud mot bensinbilar är rent djävulskap. - Expressen debatt


Satsa på fred

måndag 2022-10-24 Två månader till julafton
SD-mobben slår till
tyckeri nummer 9293

» Någon som är förvånad?

Sverigedemokraterna har ordet "demokraterna" i sitt namn. Är partiet ett demokratiskt parti? Det framförs ibland tvivel om den saken. Även jag har ibland mina tvivel. Men jag ska vara snäll idag. SD är precis som andra partier som ställer upp i Sveriges demokratiska val ett på papperet demokratiskt parti. Partiet har i sitt program inte något avskaffande av det demokratiska samhället som krav. Alltså får vi acceptera att partiet trots allt är ett demokratiskt parti. Partiet arbetar inte med att ta makten med utomparlamentariska medel som en militärkupp osv. Man ställer upp i val i syfte att i demokratiska val få så stort stöd som möjligt.

Men, man blir oroad när man tänker på de nazistiska rötter som partiet har. Rötter som regelbundet visar sig finnas kvar med liv i partiet. Det förtjänar alltså att påminna om att det nazistiska partiet i Tyskland också från början ställde upp i demokratiska val och fick ökat stöd. Till slut fick man makten i Tyskland i koalition med andra naiva partier. Och sedan gick det som det gick. Det nazistiska partiet lämnade demokratin bakom sig och utvecklades till något helt annat.

Det finns en del som borde skämmas
Jag använder ibland uttrycket "Sverigedumokraterna". Ett uttryck som självklart används för att förminska partiet. Att förnedra och misstänkliggöra partiet. Det är naturligtvis elakt att använda detta uttryck. Jag lovade därför en gång att inte längre använda uttrycket. Dock sker det undantag då jag bryter detta löfte. Det sker t.ex. när någon medlem av SD uttrycker sig ytterst korkat, handlar på ett ytterst korkat sätt och så vidare. När SD känner sig tvingade att tillrättavisa en medlem eller representant för att man har visat sin sanna sida. SD:s ledning gör ju allt man kan för att försöka visa ett anständigt ansikte utåt. Dom här dumheterna ska hållas internt, inte spridas utåt och försämra partiets rykte. När någon representant för partiet "skiter i det bruna skåpet" så blir man tillrättavisad. Inget annat parti "drabbas" av detta med samma intensitet som just SD. Det är ofta som uttrycket "Sverigedumokraterna" gör skäl för namnet.

När vi nu därför läser om hur SD-mobben uppför sig efter att Moderaterna i Sölvesborg sagt upp samarbetet med SD och istället gått in i ett annat samarbete så får vi nya anledningar att fundera över om "demokraterna" är rätt epitet på SD? Moderaternas gruppledare i Sölvesborg Kith Mårtensson (och andra ledande moderater) har efter att beslutet blivit känt utsatts för en formlig hatkampanj. En hagelstorm av hat och hot har sköljt över moderata företrädare. Hårda ord från Jimmie Åkesson och Louise Erixon har uppenbarligen triggat igång SD:s trollarmé. Jag hoppas att polisanmälan görs och att utredning kan avslöja många av dessa idioter.

Jag tror nämligen inte att de svin som väljer att trakassera och hota moderata företrädare kommer speciellt från Sölvesborg. Detta är SD:s trollarmé och SD:s vanliga mobb som satt igång. Ett uppträdande som tyvärr är typiskt för just detta parti. Det är just därför som det tar emot att skriva "demokraterna" varje gång jag ska skriva om SD. Det finns alldeles för många inom SD som inte är villiga att hålla sig till de demokratiska spelreglerna. Och intresset från partiets ledning att ta itu med detta problem är inte tillräckligt stort. Det är först när partiets rykte skadas allt för mycket som något görs. Men mobben är aktiv hela tiden. Dagens ETC kunde ju under valrörelsen avslöja att partiet till och med avlönade en trollarmé som spred dynga på nätet.

Jag ska fortsätta att försöka att inte förolämpa SD genom att använda uttrycket "Sverigedumokraterna". Jag kommer dock att fortsätta använda uttrycket när jag skriver om enskilda företrädare för SD som har skitit i det bruna skåpet. Men jag kommer också att ha svårt för att skriva "Sverigedemokraterna", det stämmer inte med verkligheten!

Det får bli bara SD helt enkelt!

Läs:
Efter S-uppgörelsen: flera hot mot M-toppar i Sölvesborg. - SVT Blekinge
Hatstorm mot M i Sölvesborg: Inte vågat gå ut. - Dagens Nyheter
Hatstorm mot M i Sölvesborg: Inte vågat gå ut. - Aftonbladet
S-toppen om hatstormen mot Moderaterna – Louise Erixon borde fördöma det. - Blekinge Läns Tidning (låst artikel)
SD-toppen styrde trollarmén – gav sig på unga under klimatdemonstration. - Dagens ETC


Satsa på fred

tisdag 2022-10-25
Eftertankens kranka blekhet
tyckeri nummer 9294

» Vansinnigheterna börjar sjunka in.

När det stod klart att vi skulle få ett maktskifte i Sverige och Ulf Kristersson skulle få bli statsminister var lyckan stor hos borgerliga debattörer och ledarskribenter. Näringslivet jublade. Nu skulle vi få en borgerlig regering som förde en borgerlig liberal politik även om den var beroende av stöd från dom där Sverigedemokraterna.

Fram för mer bilköer - SD-valspråk
Men, nu börjar man allt mer inse att så blev det inte alls. Det är istället tre valförlorande borgerliga partier som ska föra SD-politik! SÅ, var det ju inte alls tänkt. Allt fler debattartiklar, ledare och artiklar på den borgerliga sidan rent allmänt börjar inse alla dumheter i TiDÖ-avtalet. Det blev ju SD som styr och ställer, inte alls någon Liberal borgerlig politik som tänkt. Eftertankens kranka blekhet!

Låt mig ta ett exempel. I juni i år, bara tre månader före valet, fattade riksdagen i nästan total enighet beslut om att förändra reseavdragen för arbetsresor. Röstade för förändringen gjorde Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Moderaterna. Istället för dagens regler som "gynnar" den som kör bil till jobbet och missgynnar den som cyklar eller reser kollektivt så skulle reglerna ändras så att reglerna blev oberoende av färdsätt. Dessutom gjordes en förändring så att det blev ett avdrag direkt på skatten istället för på inkomsten. Detta skulle göra att förmånen blev lika stor oberoende av inkomst. Man skulle samtidigt också minska fusket med reseavdrag.

Men, det enda parti som röstade emot förändringen var alltså Sverigedemokraterna. Så nu har SD i TiDÖ-avtalet drivit igenom att hela reformen ska dras tillbaka. Istället ska reseavdraget höjas rejält per mil och även i fortsättningen gynna den som kör egen bil. Alla de borgerliga partier som för fyra månader sedan röstade för en förändring har alltså lagt sig platt och tvingats köpa SD:s syn på saken.

Allt tvärt emot intentionerna med förändringen. Som alltså alla (förutom SD) var eniga om för fyra månader sedan. Allt fler på den borgerliga flanken börjar inse att TiDÖ-avtalet innebär inte alls att vi fått en borgerlig regering som för en liberal borgerlig politik med stöd av SD. Vi har fått en högerregering som för SD-politik! SÅ var det ju inte tänkt!

Läs:
Åkessons bilseger är rena trafikolyckan. - Expressen ledare
Kritikstorm mot regeringens nya reseavdrag – fullständig katastrof. - Dagens Industri
Busch försvarar u-sväng om reseavdraget. - Dagens Industri


Satsa på fred

onsdag 2022-10-26
Om att förse sig
tyckeri nummer 9295

» Vissa ska ta ansvar.

I gårdagens nyhetsrapportering såg jag att LO-förbunden har enats om att samordna sina lönekrav. Det står klart att Facket kommer att försöka ta sitt ansvar för att inte blåsa på inflationen ännu mer. Man vill prioritera de som har lägst inkomster så att i varje fall dessa skyddas någorlunda för inflationen.

Vadå girig?
Tar andra också sitt ansvar?

Bankerna går bra. Hörde precis att SEB redovisat rekordresultat. Vi kan läsa att livsmedelshandeln går utmärkt. ICA-handlarnas vinstsiffror sätter nya rekord. Det är uppenbart att handlarna inte har slarvat med att höja priserna! Det ser snarast ut som om man passat på att höja lite till.

Tror ni att bolagsstyrelserna, VD:arna och alla dom andra högst upp i hierarkin kommer att avstå från stora höjningar av arvoden och bonusar? Eller kan det vara så att DOM inte tycker att dom behöver ta ansvar för ekonomin? Det ansvaret överlåter man till fotfolket som jobbar ihop deras arvoden och bonusar.

Moderaten Bino Drummond som är kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje, och alltså heltidsanställd som kommunalråd, fick rejäl publicitet när det framkom att han tänkte höja sitt arvode rejält. Närmare 25.000 kronor extra i månaden skulle göra honom till kommunsveriges näst högst betalda kommunalråd. Bara i Stockholm ligger arvodet högre. - "Det handlar om prioriteringar" motiverade han det hela med. Han skulle räkna sin lön i jämförelse med Sveriges statsminister istället för i jämförelse med riksdagsarvodet. Det är nämligen det vanliga i Sveriges kommuner att kommunalrådets lön sätts som t.ex. 60% av riksdagsarvodet. Sedan behöver man inte diskutera den frågan fler gånger. Fast i Norrtälje tyckte Moderaterna att man skulle räkna arvodet som samma andel av statsministerlönen istället. Nu blev upprördheten så stor att Moderaterna i Norrtälje tvingades dra tillbaka förslaget.

För övrigt såg jag en sammanställning i Dagens ETC av vilka kommuner som betalade högst ersättning till sina kommunalråd. Jag tyckte det såg ut som en uppräkning av Moderatledda kommuner...

Åt var och en efter behov
Jag fick idag min allra första kallelse till kommunstyrelsen här i Åstorp. På kommunfullmäktigemötet i måndags blev jag nämligen invald som Vänsterpartiets ordinarie representant i kommunstyrelsen. Något som ska bli spännande. Tillsammans med Socialdemokraterna utgör vi numera oppositionen i kommunen. Detta sedan Moderaterna (och Kristdemokraterna) kommit överens med Sverigedemokraterna om att fördela makten på något sätt. Liberalerna har bestämt sig för att inte följa med in i det samarbetet. Centerpartiet har också bestämt sig för att lämna sitt samarbete med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Kristdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet och Vänsterpartiet har vardera ett mandat i kommunfullmäktige. Kd, L och C hamnar dock utanför kommunstyrelsen medan vi i Vänsterpartiet har förhandlat fram att vi får ett av de mandat i kommunstyrelsen som samarbetet med S ger.

Att jag tar upp detta i ett tyckeri om ansvar med inkomstkrav är därför att ett av ärendena på kommunstyrelsen på tisdag är en ändring av reglementet för kommunstyrelsen. I dag har Åstorps kommun en heltidsanställd politiker. Den tidigare kommunstyrelsens ordförande socialdemokraten Ronny Sandberg. Dessutom har den gamla oppositionen ett oppositionsråd på halvtid som är andra vice ordförande, moderaten Roger Nielsen. Då kan man ju tänka sig att det ska vara tvärtom efter valet med ett nytt styre. Den styrande majoriteten tillsätter ordförande i kommunstyrelsen som är oppositionsråd på heltid. Och oppositionen har ett oppositionsråd på halvtid.

Men icke sade Nicke! Nu ska reglementet ändras så att både ordföranden i kommunstyrelsen (Peter Lindberg - SD) och förste vice ordförande (Roger Nielsen - M) ska vara heltidsanställda kommunalråd. Detta beror naturligtvis på att man mellan M och SD inte ha kunnat komma överens om vem som ska tillsätta detta heltidsanställda kommunalråd. Så då får skattebetalarna vara så snälla att punga ut med skattepengar till två heltidsanställda kommunalråd istället (förutom oppositionsrådet på halvtid). Sverigedemokraterna (som är störst av de två) accepterar inte att Moderaterna får tillsätta posten genom att Roger Nielsen får jobba heltid istället för halvtid. Och Moderaterna går inte med på att SD tillsätter posten och att deras halvtid blir noll. Alltså får skattebetalarna hosta upp slantar till två heltider istället. Allt för att lösa den prestigekonflikten.

Det ska verkligen bli spännande på tisdag och höra hur man ska motivera att det plötsligt krävs dubbelt så mycket folk för att sköta jobbet? Och hur man ska förklara för väljarna att man handskas ansvarsfullt med skattepengarna.

Fortsättning följer.


Satsa på fred

torsdag 2022-10-27
Det där med SD och demokrati
tyckeri nummer 9296

» Det handlar om olika syn på vad demokrati är.

Det är bara ett par dagar sedan jag funderade över det här med andra delen i ordet "Sverigedemokraterna" och vilket samband detta ord har med det parti som kallar sig just "Sverigedemokraterna". Vet dom vad "demokrati" är? Jag blir påmind om detta när jag läser en ledarartikel i dagens lokala Helsingborgs Dagblad. Där skriver Moa Berglöf under rubriken: - "SD vill ha ja-sägare" om ett antal SD-företrädares reaktioner på att Civil Rights Defenders granskat TiDÖavtalet och kommit fram till en hel del kritik.

Sven Tycker fortfarande fritt och gratis
- "...lyfter delar av avtalet som enligt vår bedömning inte ligger i linje med ett starkt skydd för fri- och rättigheter i Sverige" skriver man bland annat från Civil Rights Defenders. Och man fortsätter med: - "Det innehåller en rad åtgärder som tydligt strider mot de normer för mänskliga rättigheter som Sverige är bundet av." Detta är en organisation som tidigare hette Svenska Helsingforskommittén för mänskliga rättigheter. Men, att kritisera "Makten" ska man inte göra. Endast Ja-sägare och supportrar till Regeringen ska få komma till tals.

Först ut att bli upprörd av att en organisation har mage att framföra kritik mot regeringens politik var SD:s riksdagsledamot Martin Kinnunen som blev ilsken över att organisationen både kan få statliga bidrag och sedan ha mage att kritisera regeringsmakten. Martin Kinnunen har jobbat för SD i mer än 15 år. Det kan påminnas om att Martin Kinnunen 2016 dömdes för bokföringsbrott till villkorlig dom och böter. Det prövades då också om han verkligen var lämplig att sitta i Sveriges riksdag som lagstiftare. Bara apropå det där med god vandel. Hans syn på demokrati kan vi i varje fall notera. I en demokrati finns det bara ja-sägare, inte kritiker.

Den ökända SD:aren Björn Söder (som leder Sveriges internationella demokratiarbete inom organisationen OSSE kanske vi kan påpeka) hakade på: - "De statliga bidragen till denna oseriösa organisation borde omgående dras in. Har tjatat om det i flera år. Här kan skattemedel sparas."

Vi kan notera att vi nu bättre förstår att SD befann sig bland den lilla minoritet inom EU-Parlamentet som inte vill acceptera att man riktade kritik mot den demokratiska utvecklingen i Ungern. Det är ju Ungerns form av "demokrati" som är SD:s förebild. Gynna de som hyllar "Makten" och sätt åt de som framför kritik mot "Makten".

Jag undrar om man har samma åsikt om vi skulle få ett maktskifte? Dvs sätta åt de som kritiserar den nya "Makten".

För övrigt ser jag att Näringslivets Medieinstitut (en del av det svenska Näringslivets lobbyingarbete) kräver att företag som anser sig utsatta för förtal i media ska kunna stämma tidningar osv som framför kritik. Dagens system med pressfrihet och yttrandefrihet är olämpligt om avslöjanden skulle kunna skada ett företag. Vad tror ni? Kan vår nya kulturminister, moderaten Parisa Liljestrand, ha någon lämplig syn på det här med yttrandefrihet och demokrati? Näringslivet vill uppenbarligen i varje fall inte att tidningar ska våga granska dem.

Läs:
SD vill ha ja-sägare. - Moa Berglöf i Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

fredag 2022-10-28
Dessa SD:are
tyckeri nummer 9297

» Vad gör dom?

Blir ni förvånade när ni läser om SD och dumheter? Inte jag i varje fall!

I dag läser jag att Naturskyddsföreningen häromdagen fick ett mejl från Sverigedemokraternas riksdagskansli. Dom ville ha en lista över vem eller vilka som gett Naturskyddsföreningen bidrag och gåvor under förra året. Jo, det är sant. Partiet begär ut uppgifter om vem eller vilka som gett organisationen bidrag och gåvor. Så här skrev dom:

- "exakt vem eller vilka donerade exakt hur mycket"

Har dom ingen skam i kroppen på det partiet? Det är det här partiet som nu styr över Ulf Kristerssons regering och som ska få placera en uppsjö tjänstemän inne i regeringskansliet. Det hela är naturligtvis ett led i den kamp mot organisationer som har mage att framföra kritik mot den sittande regeringens politik. Naturskyddsföreningen har, som många andra organisationer, granskat vilken effekt på t.ex. miljö och klimat som TiDÖavtalet får. Dom var kritiska, alltså ska dom sättas åt enligt SD.

Vi kan också notera att man vill lägga ner Klimatpolitiska rådet. Dom har ju inte heller bugat och hyllat TiDÖavtalets effekter på miljö och klimat. Kritik ska inte få förekomma! Håll käften om ni inte hyllar oss är SD:s valspråk!

Sverigedumokraterna

Dagens Sverigedumokrat

Dagens titel "Dagens Sverigedumokrat" för att ha skitit i det bruna skåpet tilldelas Rebecca Ädel i Nynäshamn. Rebecca har under en lång tid varit ledande i att sprida nazistpropaganda. I sina texter har hon kallat sig själv "Nationalsocialist" och varnat för "rasblandningens ofrånkomliga defekter". Om en svensk författare önskade hon "skjuter skallen av henne". Hon uppmanade oss "att göra oss redo för den nazistiska kampen". Och det fortsätter på det här sättet. Men invald i kommunfullmäktige i Nynäshamn för SD blev hon.

När Socialdemokraterna i Nynäshamn ifrågasatte Moderaternas samarbete med SD gick M ut till försvar och trodde bara att det var en enskild händelse. Men till slut nådde skandalen upp till SD:s överbelastade granskning och strax efter meddelades att Rebecca Ädel lämnar sina uppdrag inom SD och lämnar partiet.

Ett tag tänkte jag ge titeln till klimatförnekaren Elsa Widding. Men hon har ju redan fått utmärkelsen en gång tidigare så det blir inget av med det. Det har nu avslöjats en anledning till hennes totala förnekelse av verkligheten och klimathotet. Hon är nämligen storägare av aktier i ett par oljebolag. Hon har satsat omkring 200.000 kronor i Africa oil corp och International oil corp. För att detta ska bli lönsamma investeringar så får man ju se till att människor inte oroas över utsläppens påverkan på klimatet. Vi förstår att hon inte vill prata med Dagens ETC.

Läs:
SD begärde lista på Naturskyddsföreningens givare. - Dagens Nyheter
Vad innebär Tidöavtalet för natur och klimat? - Naturskyddsföreningen
SD uppmanar till nedläggning av expertmyndighet. - Dagens ETC
Lärare och lokal SD-topp arbetade med att sprida nazistpropaganda. - Expo
SD-politikerns inlägg – välkomnar en ny Hitler och pratar om negrer. - Expressen
SD-politiker spred nazistisk propaganda. - Dagens Nyheter
M i Nynäshamn om nya nazistuppgifter kring SD: Enskild händelse. - Dagens Samhälle
SD-ledamot avgår – uppmanade till att göra sig redo för den nazistiska kampen. - SVT
SD-politikern förnekar klimatkrisen i riksdagen – äger oljeaktier. - Dagens ETC
Varför är alla så överrumplade av Elsa Widdings anförande? - Dagens ETC


Satsa på fred

lördag 2022-10-29
Funderar över ett kärleksbudskap
tyckeri nummer 9298

» Det gäller oss alla.

Jag ska villigt erkänna att jag mycket ofta här på Sven Tycker är ganska elak mot SD. Fast jag ska också erkänna att det är svårt att låta bli. SD är ett populistiskt högerextremt parti med tydliga rasistiska tendenser och med sina rötter i nazismen, rötter som fortfarande frodas inom partiet.

För någon dag sedan skrev biskop Fredrik Modéus en debattartikel i Expressen där han kritiserade SD:s försök att framställa sig som att man värnar den svenska kulturen på kristen grund. - "Men partiets politik drabbar den svage – tvärtemot värden som kännetecknar kristen idétradition" skriver biskop Fredrik Modéus.

Fredrik Modéus kritik drabbar även KD och Ebba Busch. Så jag skulle vilja fråga Ebba Busch på vilket sätt som den politik som KD nu driver tillsammans med SD överensstämmer med följande citat från Tredje Moseboken som biskop Fredrik Modéus hänvisar till:

- "Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv."

Du ska älska din nästa
Anser du Ebba Busch, att den politik gentemot invandrare som du vill föra tillsammans med SD överensstämmer med detta citat? Det är du som leder ett parti som kalla sig Kristdemokraterna!

Tänker du på att invandraren är din tandläkare som fixar till dina tänder. Det är apotekaren som hjälper dig med dina recept på mediciner. Det är kanske läkaren som skrev ut dina recept. Det är kanske sköterskan som tog dina blodprov. Det är busschauffören som körde bussen. Det är kassörskan som betjänar dig i affären. Det är personalen på äldreboendet som tar han om din pappa. Det är din granne som du möter i trappuppgången. Det är din kollega på jobbet. Det är vem som helst, som kommit till Sverige, skaffat ett jobb och lever på samma sätt som dig och bara vill leva ett gott liv som en del av vårt samhälle.

Men, du Ebba Busch, framställer precis som din vän Jimmie Åkesson invandraren som ett enda stort problem. På vilket sätt stämmer det överens med vad som står i Tredje Mosebok? Blir du inte orolig över den väg du valt när flera av dina företrädare som partiledare för KD öppet går ut och är oroliga över den väg DU valt för det parti som heter Kristdemokraterna och som dom försökt leda i en annan riktning?

Jag påminns när jag skriver det här om den debattartikel som docent Abdimajid Osman skrev i Aftonbladet för en dryg månad sedan när det stod klart att det var de främlingsfientliga krafterna som skulle ta makten. Han såg ingen framtid längre för sig och sin familj i Sverige. Han var en av alla dessa invandrare som kommit till Sverige och starkt bidragit till att utveckla det svenska välståndet. Men nu lämnar han.

Jag är inte det minsta religiöst lagd. Jag tror inte på några gudar. Men, jag respekterar de som gör det. Det underliggande budskapet i princip i alla religioner är ett kärleksbudskap. Så jag tar citatet från Tredje Moseboken en gång till och hoppas att bland annat Ebba Busch och Jimmie Åkesson läser det en gång till och funderar på om man är på rätt väg. Vi är faktiskt i princip alla invandrare till Sverige om vi går tillräckligt många generationer bakåt.

- "Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv."

Läs:
SD:s politik följer inte en kristen idétradition. - Biskop Fredrik Modéus på Expressen debatt
Alf Svenssons kritik mot det egna partiet: Orolig. - Expressen
Tack Sverige – men vi kan inte bo här längre. - Docent Abdimajid Osman på Aftonbladet debatt


Satsa på fred

söndag 2022-10-30
Det här med klockor
tyckeri nummer 9299

» Det kan ta tid.

Jag förutsätter att ni alla gick upp klockan 03:00 i natt för att skruva tillbaka era klockor till 02:00. Jag gissar också att ni precis som jag då passar på att korrigera alla dom där klockorna som sedan senast har hunnit gå en eller ett par minuter fel. Sedan har vi alla dessa digitala klockor som kräver ingenjörsexamen för att lista ut hur man ställer om tiden på dom. För naturligtvis har man inte sparat instruktionen. Sedan har vi ju den där klockan som är "radiokontrollerad" så att den alltid ska gå rätt. Tyvärr är det så att på den plats där den hänger får den inte någon bra radiokontakt så man tvingas ändå plocka ner den och ställa den vid fönstret ett tag för att den ska få kontakt med långvågssändaren i Frankfurt.

Vi är väl egentligen ganska eniga om att dumheterna med att ställa om alla klockor två gånger om året är komplett vansinne. EU har också beslutat att dumheterna ska upphöra. Det är några år sedan dess. Det återstår bara för länderna att bestämma vilken tid dom ska använda. För oss i Sverige handlar det om vi ska återgå till att ha det som heter "Normaltid" året runt, som vi har haft sedan vårt land beslutade om detta 1879. Innan dess hade man olika tid på olika platser i landet. Tågresandet fick dock stora problem med tidtabellen om klockan inte var densamma i Göteborg som i Stockholm t.ex. Eller vi ska kanske ha så kallad "Sommartid" året runt?

Skruva tillbaka alla klockor

Det var alltså 1879 som man bestämde sig för en Svensk Normaltid. Vi var mycket tidiga i världen med det. En timme mer än det som kallas Greenwich-tid eller numera lite mer normalt UTC. En kompromiss redan detta, mellan Coordinated Universal Time på engelska och Temps Universel Coordonné på franska. SNT är alltså UTC +1. Men sedan skulle man, trodde man i varje fall, spara på energin genom att under sommaren införa Sommartid för att få lite längre ljusa kvällar. På engelska används ofta uttrycket Daylight Saving Time.

Men, man har kommit fram till att nackdelarna med att ställa om alla klockor två gånger om året är större än fördelarna. Så det är sedan ett antal år bestämt att vi ska sluta med detta och bara ha en standardtid året runt. Det återstår bara att besluta vilken tid! Och där verkar politiker runt om i hela Europa ha svårt för att få tummen ur...

Det finns de som tycker att vi ska ha "Sommartid" året runt och inte "Vintertid" året runt. Antagligen med argumentet att det är så trevligt med ljusa kvällar. Och sedan kanske "sommartid" också låter mer positivt än "vintertid". Jag tror tyvärr inte att dom tänker på hur långa mörka morgnar vi då istället skulle få under vinterhalvåret. DET skulle verkligen vara deprimerande!

Kort sagt! Det är dags att sluta upp med dumheterna med omställning av klockor två gånger om året och istället införa Normaltid året runt. Få tummarna ur nu kära politiker. SÅ förbaskat svårt kan det väl inte vara att fatta ett sådant beslut?

Läs:
Sömnforskaren går tvärt emot flest svenskars vilja. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

måndag 2022-10-31
Det här med vallöften
tyckeri nummer 9300

» Och att bryta dom.

Under valrörelsens slutskede lovade flera företrädare för den nu sittande regeringen att från den 1 november skulle det finnas ett gällande stöd till svenska konsumenter för de höga elpriserna. Bidde de' så? Nä! Vad vi har fått är ett löfte om att det någon gång ska betalas ut en form av kompensation för de höga priserna som gällt tidigare. Ett förslag som bygger på ett utredningsuppdrag som den förra Socialdemokratiska regeringen gav till Svenska Kraftnät. När detta kan bli verklighet vet vi inte. Kanske sker det en utbetalning någon gång nästa år? Tror ni att man menade vad man lovade i valrörelsen? Eller det var bara ett låtsaslöfte för att lura väljarna och som man redan då visste att man inte skulle kunna infria?

Det lovades rejäla prissänkningar på bensin och diesel. Upp mot 10 kronor litern lovade man. Nu ska visst skatten sänkas så att priset kanske sjunker 1 (en) krona! Sedan ska bensinen och dieseln göras mer miljöskadlig också så att priset kanske blir ytterligare lite lägre. Tror ni att man menade allvar när man i valrörelsen gick ut med sina generösa löften? Eller det var också bara för att lura de dumma väljarna innan valdagen. För övrigt tycker jag det är bra att man inte infriar detta vallöftet. Vi måste få ner förbrukningen (och därmed utsläppen) och det får vi inte genom att öka konsumtionen genom att sänka priserna.

Sedan kan vi ju inte låta bli att återigen nämna de "borgerliga" partiernas förräderi mot sina egna tidigare beslut. Det är inte länge sedan Riksdagen beslutade att förändra reseavdragen. Alla partier i Riksdagen röstade för - förutom SD. Syftet var att göra det neutralt för vilket färdmedel man använde. Det skulle inte längre gynna högavlönade mer än lågavlönade genom att det blev ett avdrag på skatten istället för avdrag på inkomsten. Dessutom skulle det motarbeta skattefusket. Man räknar med att så mycket som kanske upp till 50% av dagens reseavdrag är felaktiga. Men nu har vi fått en regering där SD bestämmer. Alltså har hela förändringen dragits tillbaka. Så var det med kampen mot skattefusket!

Men, lite positiva nyheter från vår värld. Vänsterns Lula da Silva vann presidentvalet i Brasilien! Nu återstår bara att högerns Jair Bolsonaro ska erkänna att han förlorat.

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis



Satsa på fred

tisdag 2022-11-01
Det säger allt
tyckeri nummer 9301

» Och det gör MIG orolig.

På söndag så inleds det internationella klimattoppmötet COP27 i Egypten. Vår nya klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari ska åka dit. I en intervju i Dagens Nyheter berättar hon att hon inte alls är orolig för att de beslut som den nya Brunblå regeringen än så länge har fattat får till resultat att utsläppen i Sverige kommer att öka. Dom minskar inte. Dom ökar!

Våra klimatutsläpp kommer att öka
I och för sig är det ju inget som förvånar med en regering som i bakgrunden styrs av ett parti (SD) som i princip inte tror på klimatkrisen. Ett parti som inte tycker att Sverige behöver vidta några åtgärder för att minska våra utsläpp. Ett parti som är befolkat av klimatförnekare. Dom tycker att vi kan fortsätta att vara ett av de länder i världen vars innevånare förorsakar mest utsläpp per person.

Det har blivit allt mer uppenbart att det är detta parti som i fyra år kommer att sitta i kulisserna och styra över regeringspolitiken.

Att liberalen Romina Pourmokhtari inte känner någon oro över att den svenska regeringen fattar beslut som gör att de svenska utsläppen kommer att öka när det hade krävts beslut som innebar att utsläppen minskade mer än vad som gällt än så länge förvånar lite. Romina Pourmokhtari tror inte ens att det behöver vara någon nackdel att vi ökar våra utsläpp som en direkt följd av de beslut som hon och hennes kollegor i den SD-styrda regeringen fattar.

Jag skäms!

Läs:
Miljöministern inte orolig över Sveriges ökande klimatutsläpp. - Dagens Nyheter


Satsa på fred

onsdag 2022-11-02
Rapport från vårt södra grannland
tyckeri nummer 9302

» Och dessa sverigedumokrater.

Det var val i Danmark igår. Tipsen var att det skulle bli ganska dött lopp mellan de "röda" och de "blå" och där det nystartade Moderaterne skulle få en vågmästarställning och kunna avgöra vem som skulle få bli statsminister. Nu gick det tydligen inte så, utan när det är sluträknat har tydligen de "röda" under Mette Frederiksen faktiskt lyckats få egen majoritet. Fast hur regeringen ska se ut är inte avgjort. Det är möjligt att Mette Frederiksen väljer att plocka in från mitten också.

Danmarks flagga
Det danska systemet är lite annorlunda än det svenska. Bland annat har man en lägre spärrgräns för småpartier (2% istället för 4%). Resultatet är att i det danska Folketinget finns det nu 12 partier. Fast några lyckades ändå inte ta sig in. T.ex. Kristendemokraterne och helt nya Frie Grønne. I redovisningarna ser jag att pajasen och koranbrännaren Rasmus Paludans Stram Kurs inte ens finns med. Jag såg att han är självutnämnd ärkebiskop i den av honom själv grundade Sankt Jakob Mordödarens kyrka. Det ska påpekas att "mor" inte har med "mamma" att göra utan "morer", dvs araber. Det är egentligen förunderligt att en knäppgök som den pajasen har lyckats få så stor publicitet i Sverige!

Hur som helst, så här ser resultatet ut. Procentandel, förändring sedan förra valet och antal mandat i nya Folketinget.

Röda
Socialdemokratiet 27,5% (+1,6) 50 mandat
Radikale venstre 3,8% (-4,8) 7 mandat
Socialistisk folkeparti 8,3% (+0,6) 15 mandat
Enhedslisten 5,2% (-1,7) 9 mandat
Alternativet 3,3% (+0,3) 6 mandat

Blå
Venstre 13,3% (-9,9) 23 mandat
Danmarksdemokraterne 8,1% (+8,1) 14 mandat
Liberal alliance 7,9% (+5,6) 14 mandat
Konservative folkparti 5,5% (-1,1) 10 mandat
Nye borgerlige 3,7% (+1,3) 6 mandat
Dansk folkeparti 2,6% (-6,1) 5 mandat

Moderaterne 9,3% (+9,3) 16 mandat
Kristendemokraterne 0,5% (-1,2) 0 mandat
Frie Grønne 0,9% (+0,9) 0 mandat

Det danska Folketinget har 179 platser. Två kommer från Färöarna (en röd och en blå) och två kommer från Grönland (båda blev röda). Alltså precis en majoritet genom 90 mandat till det röda lägret. De båda största förlorarna är Venstre (som alltså är ett högerparti) och Dansk Folkeparti vars storhetstid nu är över. En hel del av dessa har gått till ett nytt missnöjesparti på högerkanten, Danmarksdemokraterne

Dagens Sverigedumokrat

Nej till Sverigedemokraterna
Dagens titel får trots allt gå till Christopher Jarnvall som helt nyligen blev SD:s kommunalråd i Norrköping. Bland annat känd för att ha krävt att polisen skulle använda mer våld mot brottslingar. Han har nu avslöjats med att ha sålt försvarshemligheter till främmande makt. Vid sekelskiftet jobbade han vid informationsavdelningen på Försvarsmakten. Samtidigt drev han ett eget företag med informations- och konsultverksamhet. Vid den här tidpunkten hade de nordiska länderna kommit överens om en gemensam upphandling av helikoptrar till försvarsmakten. Då passade Christopher Jarnvall på att sälja information om upphandlingen till en av intressenterna. Han fick minst en kvarts miljon i betalning. Den militära underrättelsetjänsten Must och Säpo kopplades in.

"– Jag kan säga så här, hade jag känt till att det var sekretessbelagt hade jag inte lämnat ut det. Jag hade inte en aning om att det här var känslig information."

Ett ytterst kompetent yttrande från en som jobbar inom Försvarsmakten och tar betalt för att lämna information till ett företag i ett annat land i samband med upphandling av militär materiel. Och han begrep inte att det var ett problem? Man blir förundrad över vilka som jobbat med SD:s pestspridare Riks. Vi minns alla Christopher Jarnvalls kollega Rebecka Fallenkvist. Hon med "Helg Seger" och som främst hittade snusk i Anne Franks dagbok. Visst blir man imponerad över dessa sverigedumokrater.

Så där lite apropå SD så läser jag att när Kalmar FF:s fotbollslag i helgen skulle äta lunch i ett konferensrum på Radisson Blu Royal Park i Solna innan matchen mot Hammarby så möttes man i rummet av en teckning med hakkors. Någon hade ritat en teckning med hakkors och blommor och hängt upp i lokalen. Konferensrummet hade inte städats efter den tidigare hyresgästen. Dagen innan hade SD-kvinnor använt lokalen för förbundskongress. Tänk att man inte blir förvånad!

Och när vi nu är inne på nassarna så har åtalet mot Theodor Engström för terroristbrott nu lagts fram. Han mördade ju psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren i samband med Almedalsveckan och åtalas också för planer på att även attackera Annie Lööf. Tydligen hade han planer på att attackera andra personer också. Men dom planerna var inte lika långt komna. Theodor Engströms koppling till nazistiska NMR är väldokumenterad. Tydligen var även hans mamma medlem av NMR. Själv hade Theodor Engström tidigare setts med SD-material.

För övrigt såg jag att ett 30-tal svenska NMR:are blivit utslängda från Norge i dagarna efter våldsamma upplopp i Oslo. Ja, alla blev tydligen inte utslängda, någon fick uppenbarligen föräldrarna komma och hämta istället. Visst känner vi oss stolta över att vara svenskar.

Läs:
SD-kommunalråd sålde hemliga uppgifter till utlandet. - Dagens Nyheter
Kalmar FF möttes av hakkors: Spelarna rev ner det. - Aftonbladet sportbladet
Theodor Engström åtalas för terroristbrott. - Arbetaren
Danska valet: Rött mot majoritet. - Helsingborgs Dagblad
Mette Frederiksen vinnare när sista tiondelen räknats. - Dagens Nyheter
Vändningen i natt: Röda blocket vinner. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

torsdag 2022-11-03
Leka med de stora grabbarna
tyckeri nummer 9303

» ÖB:s dröm.

Jag ser att ÖB Micael Bydén tydligen verkligen drömmer om att riktigt få leka med de stora grabbarna. Nu senast har han tydligen gått ut med att Sverige INTE ska göra som våra Nordiska grannar Danmark och Norge. Nämligen att i NATO-medlemskapet göra undantag för kärnvapen och att stadigvarande stationera NATO-trupp på svenskt territorium. Tänk att verkligen få leka med de stora leksakerna och de stora grabbarna? Vilken önskedröm för ÖB!

Slopa kärnvapnen
Naturligtvis nappar Moderaterna och deras politiker på tankarna. Fast hänvisningarna till att Finland vill samma sak var nog att lite hårdra situationen i Finland.

Det skulle INTE öka den svenska säkerheten i varje fall. Oberoende av vad vi tycker om Ryssland, Putin och den politik som förs i Kreml så är verkligheten den att i Ryssland känner ledningen ett hot från NATO. Ju närmare Ryssland som NATO kommer, desto mer hotade känner man sig. När Sverige och Finland blir medlemmar av NATO känner Ryssland sig helt instängda eftersom det innebär att NATO får full kontroll över Östersjön. Skulle NATO dessutom placera kärnvapen och fasta trupper på svenskt territorium så blir detta uplevda hot ännu värre för Kreml. Skulle säkerhetsläget bli ännu värre än i dag så ökar faktiskt risken för att Sverige angrips om vi upplevs som ett stort hot.

Håll NATO borta så mycket som möjligt.

SD är den stora förloraren

Jag råkade se SVT presentera sin senaste väljarundersökning från Novus. Den stora nyheten var att Sverigedemokraterna var den stora förloraren och att Moderaterna nu var större än Sverigedemokraterna. Den stora vinnaren i undersökningen är annars Socialdemokraterna. Det kan också poängteras att Liberalerna just nu balanserar precis på 4-procentsträcket. Och, att de Rödgröna leder över de Brunblå med 50,2% - 48,1%.

Socialdemokraterna 32,2% (+1,1)
Moderaterna 20,2% (+0,6)
Sverigedemokraterna 19,4% (-1,4)
Vänsterpartiet 7,6% (+0,4)
Centerpartiet 5,9% (+0,2)
Kristdemokraterna 4,7% (-0,2)
Miljöpartiet 4,5% (-0,5)
Liberalerna 4,0% (-0,1)

Förändringen är jämfört med förra månadens undersökning.

Eftertankens kranka blekhet!

Läs:
ÖB utesluter inte kärnvapen i Sverige. - Dagens Nyheter
Efter ÖB:s uttalanden om kärnvapen: Har inte hört något om detta tidigare. - Sveriges Radio
Kristersson vill gå på Finlands linje – ifrågasätter förbehåll mot kärnvapen. - Dagens Nyheter
Överbefälhavaren var tyngd av stundens allvar. - Helsingborgs Dagblad ledare
SVT/Novus: Jämn kamp om näst största parti – M större än SD. - SVT


Satsa på fred

fredag 2022-11-04 No hate day
Funderingar i joggingspåret
tyckeri nummer 9304

» Det här med kriminalitet.

Jag tillhör den där skaran av regelbundna motionslöpare. Jag tror att det är nyttigt både för kroppen och själen, så länge det inte går till överdrift. Alltså ger jag mig ut, oftast i skogen, på en runda två morgnar i veckan. I allmänhet en lite kortare runda på måndagen och sedan en lite längre runda på torsdagen. Beroende på väder, humör osv kan underlaget variera från allt från skogsstigar till asfaltvägar och trottoarer.

I torsdags morse gav jag mig ut på en runda uppe på Söderåsen som blev totalt lite drygt 10 km när jag var hemma igen. Medan man springer far tankarna runt. Ofta rensar man helt enkelt bort en massa onödiga och vilseledande tankar eller löser problem. Det händer lite då och då att mina tankar flödar så fritt att jag helt enkelt glömmer var jag är och missar att svänga av där jag planerat att göra detta och liknande. Men i det stora hela så är det med all säkerhet nyttigt. Som sagt, både för kroppen och själen.

Svensk Polis
Gårdagens runda fick mig att fundera en hel del på det här med kriminalitet och straff för kriminellt beteende. Jag gissar att det som ledde mig in på dom banorna var att jag vid flera tillfällen sprang förbi där idioter kört upp i skogen och dumpat sin skit. På ett ställe har man kört långt upp på skogsvägar som är utan biltrafik och dumpat 6-8 stora sopsäckar med skit. På ett annat ställe står bland annat en TV och en massa annan skit. Här i Åstorp kan man som privatperson lämna ifrån sig i princip alla former av avfall helt gratis på Återvinningen. Där är visserligen inte öppet 7 dagar i veckan, men... Den här formen av beteende får mig att instämma i kraven på skärpta straff osv.

Men medan jag sprang löpte tankarna fritt. Den nya regeringen vill ju fortsätta på vägen med kraftigt skärpta straff. Snart ska man väl nästan spärras in på 5 år om man hälsat på en misstänkt medlem av ett kriminellt gäng om man mött honom på gatan. Samtidigt står det klart att man planerar en kraftig utbyggnad av antalet fängelseplatser för att hysa alla dessa som ska spärras in så länge som möjligt.

Men, detta betyder ju att man inte tror på devisen att man ska få ner brottsligheten genom skärpta straff. Om jag förstått det rätt så ska ju de skärpta straffen verka avskräckande. Genom att man riskerar 15 år i fängelse istället för 5 år så ska man bli avskräckt och inte göra något kriminellt. Genom skärpta straff ska brottsligheten gå ner! Men, i så fall behövs det ju inte fler fängelseplatser? Visserligen kommer de som sitter inspärrade att få sitta längre tid. Men istället ska ju så många fler inte ens behöva spärras in - för dom har ju inte gjort något? Då ska det väl inte behövas fler fängelseplatser? Tror man inte ens själva på den avskräckande effekten?

En annan tanke fick jag apropå den kraftiga bilbomb som sprängdes i Laröd (norr om Helsingborg) för några dagar sedan. En rejält kraftig bomb hade placerats under en bil och utlöstes uppenbarligen med fjärrkontroll när husägaren precis kommit hem. Han klarade sig genom att det just när det small fanns en stor betongpelare mellan honom och bomben.

I den brunblå regeringens TiDÖavtal ingår ju bland annat vad som kallas visitationszoner där polisen i princip utan någon som helst misstanke ska ha rätt att visitera vem dom nu ser. Naturligtvis ska detta bara kunna ske i vad man kallar "utsatta" områden. Du ska straffas för att du bor där. Definitionen på detta måste vara att området är utsatt för våldsam kriminalitet. Kan det vara så att Laröd nu kommer att deklareras som ett extra "utsatt" område? Enorma bilbomber på kvällarna som kunnat döda flera personer om dessa hade befunnit sig mer utsatta?

Nu ska vi vara medvetna om att Laröd är där de "fina" och "förmögna" bor. Här står det inte en rostig Volvo utanför bostaden. Snarast står det två BMW och en Porsche på garageuppfarten framför den fina villan. Så vid närmare eftertanke så kommer man nog inte att upprätta några visitationszoner här för att fritt tvinga människor till kroppsvisitation. Man hade nog kunnat hitta en del här också, men det är inte det klientelet man är ute efter.

Visst kan man få många spännande tankar av några sopsäckar och en TV i skogen?


Satsa på fred

lördag 2022-11-05
Som befarat
tyckeri nummer 9305

» Uffe och Tobias som knähundar.

För några veckor sedan deklarerade vår nya utrikesminister Tobias Billström (M) att den nya Brunblå regeringen kan få Mr Erdogan of Turkey att ge klartecken till att Sverige (och Finland) ska få bli medlemmar i NATO. Jag framförde då mina farhågor för att detta skulle ske genom kraftiga eftergifter till Mr Erdogans odemokratiska krav. Jag verkar tyvärr få rätt!

Mr Erdogan of Turkey
Ett svenskt och finsk medlemskap i Nato är egentligen viktigare för Natos förmåga än det är för Sveriges och Finlands säkerhet. Vill Nato att Sverige och Finland ska bli medlemmar ligger det alltså i Natos intresse att göra klart för Mr Erdogan of Turkey att nu får han sluta tramsa. Det är inte Sverige (och Finland) som ske ge avkall på svensk demokrati och svensk lagstiftning för att fjäska för Turkiet.

Tyvärr är det just detta som sker. Ulf Kristersson och Tobias Billström uppträder som två små knähundar under Mr Erdogan of Turkeys befäl. Nu senast har tydligen "regeringen" fastslagit att den kurdiska milisen i Syrien, YPG, och deras politiska gren, partiet PYD är tätt sammankopplade med PKK och ska alltså då arkiveras under "Terrorister" i arkivet. Dvs man lyder Mr Erdogan of Turkey som små knähundar. Allt som kan förknippas med kurder (oberoende av i vilket land) och kritik mot Mr Erdogans styre i Turkiet betecknas som terrorism av nämnda Mr Erdogan of Turkey.

Det finns kanske omkring 40 miljoner kurder. Det är i princip den största folkgruppen som INTE har en egen stat. Den största gruppen bor i Turkiet, men lika många bor sammanlagt i grannländerna Syrien, Irak och Iran. Sedan finns det stora flyktinggrupper spridda över hela världen. Närmare 100.000 i Sverige. 3/4 miljon i Tyskland osv. 22-åriga Mahsa Amini vars död i Iran satte fart på protesterna i Iran var t.ex. iransk kurd.

Det var den kurdiska milisen YPG som, allierad med västmakterna, bekämpade och besegrade IS i norra Syrien. Då passade det att samarbeta med YPG! Men, nu när Turkiet regelbundet genomför militära räder in i norra Syrien (med svenska vapen bland annat....) för att bekämpa YPG (och indirekt stödja IS) så kan alltså den svenska högerregeringen gå ner på knä och byta ut svensk politik för att Mr Erdogan of Turkey kräver detta.

Det är en skam! Det är pinsamt att se Ulf Kristersson och Tobias Billström krypa omkring på golvet som små lydiga knähundar. Till och med i Finland tycker man att det är pinsamt att se. Fast man har ju tränat på det underdåniga krypandet inför Jimmie Åkesson...

Dagens Sverigedumokrat

Titeln "Dagens Sverigedumokrat" går i dag till Max Fagerstedt i Boxholm. För några dagar sedan skrev jag att ett antal svenska NMR-ligister blivit utslängda från Norge efter en nazistdemonstration i Oslo. En av de som slängdes ut hade samtidigt varit kandidat för SD i Katrineholm. Nu blev hon inte valbar eftersom hon precis innan valet flyttade till Boxholm och där flyttade ihop med just Max Fagerstedt som var SD:s toppnamn i valet i Boxholm. I valet fick han uppdrag både i regionfullmäktige och kommunfullmäktige. Han jobbade dessutom som politisk sekreterare för Sverigedemokraterna i Östergötland. Max Fagerstedt hade lite svårt för att förklara sina kopplingar mellan SD och nazistiska NMR. Ännu en sverigedumokrat som skitit i det bruna skåpet! Men, man hade ju rensat ut alla dom här INNAN valet hävdade man?

Läs:
Tobias Billström: Nya regeringen kan få Erdogan att släppa in Sverige i Nato. - Helsingborgs Dagblad
Regeringen tar avstånd från YPG och PYD. - Dagens Nyheter
Regeringen tar avstånd från kurdiska YPG och PYD – Är tvivelaktiga. - Sveriges Radio
Exminister kritisk till beskedet: Undfallande. - Svenska Dagbladet
Billström är en bonde på Erdogans schackbräde. - Expressen
Finska kritiken: Utpressning. - Expressen
Här deltar SD-kandidaten i helgens NMR-upplopp. - Expo
NMR-aktivister utvisade från Norge. - Arbetaren
SD-politiker bland de gripna nazisterna i Oslo. - Arbetaren
Boxholms SD-topp avgår efter Expos avslöjande. - Expo
SD-topp hoppar av efter avslöjande om sambo. - Dagens Samhälle


Satsa på fred

söndag 2022-11-06
I SD:s ledband
tyckeri nummer 9306

» Mamma hade blivit rejält upprörd.

Medan den svenska högerregeringen, sittande i SD:s ledband, satsar på bilismen och flyget och stoppar satsningar på järnvägen så går man på andra håll i världen i helt motsatt riktning. Så har t.ex. regeringen dragit tillbaka den ändring av reseavdragen som en enig riksdag nyligen beslutat om (med undantag av SD). Syftet var att gynna kollektivresande istället för bilåkande. Syftet var också att göra avdraget lika värdefullt oberoende av inkomst genom att avdraget görs på skatten och inte på inkomsten. Samtidigt var avsikten att minska skattefusket. Uppskattningsvis närmare 50% av skatteavdragen beräknas vara felaktiga. Eftersom det är SD som drar i tentaklerna idag så har alltså högerregeringen gjort som SD ville och dragit tillbaka förändringen. Med skillnad att beloppet för bilavdraget har höjts. Det blir alltså ännu mer skattemässigt förmånligare att ta bilen än åka kollektivt. Det blir även i fortsättningen förmånligare för den med hög inkomst än för den med låg inkomst. Och skattefusket fortsätter... Samtidigt ska utsläppen från bilismen göras sämre för klimatet genom att begränsa reduktionsplikten.

Järnvägen i högerns dröm
Detta samtidigt som man bestämt sig för att skydda inrikesflyget genom ett beslut om att behålla Bromma flygplats, så har man också beslutat att stoppa en satsning på nya stambanor för snabbare tåg som skulle kunna konkurrera med flyget.

I Tyskland har man istället bestämt sig för att permanenta experimentet med låga priser i kollektivtrafiken. Sommarens experiment med en 9 Euro biljett som gällde all lokal- och regionaltrafik i Tyskland blev en nästan för stor succé. Plötsligt blev det billigt att ta tåget istället för bilen. Det blev trångt på tågen och gott om plats på vägarna för de som måste ta bilen. Nu har det beslutats om att fortsätta satsningen. Biljettpriset blir högre, 50 euro för en månadsbiljett, men fortfarande billigt. Allt för att locka pendlare och andra till att resa kollektivt istället för att ta bilen. 50 Euro motsvarar knappt 550 kronor. En biljett här i Sverige som gäller hela Skåne kostar mer än dubbelt så mycket, 1.199 kronor. Och som sagt, det är bara Skåne. Skulle jag passera regiongränsen så stiger priset rejält. I Tyskland kan jag alltså för halva priset åka i hela landet.

Tittar man på priserna i ett lite längre perspektiv, säg 20 år. Så har faktiskt priserna för kollektivtrafiken ökat mer än vad bensinpriserna har gått upp. Men, det är åtgärder för att få ner bensinpriserna som det utlovas. Inte att sänka priserna i kollektivtrafiken. Det är bilismen som ska gynnas!

På tal om bilar så såg jag en kort artikel i Helsingborgs Dagblad idag som berättade att två unga män dött i en trafikolycka igår utanför Sjöbo här i Skåne. Samma dag hade en 90-årig man blivit påkörd i Sjöbo av en bil och fått föras till sjukhus med svåra skador. I Dagens Nyheter läser jag idag en liten kort notis på några rader som berättar om en man som igår dött i en trafikolycka på E6 utanför Halmstad. Hur många trafikolyckor som jag inte fått läsa om alls vet jag inte. Men jag tyckte mig uppfatta två olyckor bara här i Åstorp som resulterade i utryckning från Räddningstjänsten i varje fall. Här passerar E4 och Rv 21 och Räddningstjänsten är fullt upptagen. Att jag fick vetskap om olyckorna var för att jag såg att trafiken blev stoppad.

Hur stora tror ni att rubrikerna i riksmedia hade varit om två personer skjutits ihjäl i Sjöbo i en gänguppgörelse och där även en 90-årig man skadats svårt. Samtidigt hade det hänt en annan skjutning i Halmstad med en död. Vad tror ni, 2 helsidor? I ett par dagar dessutom! Vad är ni mest rädda för? Att komma i vägen vid en skjutning eller råka ut för en trafikolycka? Jag tror inte jag behöver berätta vilket som är störst risk! Men det media skriver om påverkar oss.

Sagobok med utspökade huvudpersoner
Dagens Sverigedumokrat

Även idag ska vi utse dagens sverigedumokrat som skitit i det bruna skåpet. I Kalmar har SD-politikern Jonathan Sager gått ut och krävt att man ska stoppa sagostunden i biblioteket. Dom som berättar sagorna för de små barnen har nämligen klätt ut sig. Nä, det handlar inte om skrämmande Halloween-skrudar. Eller påskpyntade sagoberättare. Inte ens skrämmande jultomtar och nissar. Nä, det handlar om Dragshow-artisterna Lady Busty och Miss Shameless som kan skrämma barnen så till den milda grad att politikerna måste lägga sig i bibliotekets program. I Olofström tvingades man ställa in sagostunden i biblioteket pga framförda hot. I Malmö har man haft arrangemanget i fem år utan att några barn blivit skrämda eller tagit skada.

Jag blir extra berörd av en knäppgök på det här viset. Dels var min mamma under många år sagotant Alice på biblioteket här i Åstorp. När mamma tidigare i år gick bort i en ålder av 100 år fanns det fortfarande många åstorpare som kom ihåg och värdesatte mamma just för sagostunderna på biblioteket. Hon ägnade i princip hela sitt liv åt barnen. Som ung jobbade hon i fina hem som barnflicka och hade i många år fortsatt kontakt med dessa barn. Politiskt jobbade hon bland annat som ordförande för det som då hette Barnavårdsnämnden och senare i Skolstyrelsen. I många år i kommunens Kommunstyrelse arbetade hon för att kommunen skulle bygga lekplatser, förskolor osv. De sista åren av yrkeslivet var hon skolvärdinna på högstadieskolan. Och jag har fått många hälsningar från gamla elever som uppskattat och värdesatt hennes stöd och hjälp. Hade hon fått läsa om Jonathan Sagers dumheter så hade hon fått antingen ett skrattanfall eller ett ilsket anfall. Med tanke på hennes politiska engagemang och hennes syn på SD så är det nog trots allt det senare det mest troliga.

Vi kan tillägga att min hustru är förskollärare och har lärt sig att förstå hur roligt små barn tycker det är med att läsa sagoböcker och att klä ut sig. Jag tycker Jonathan Sager ska växa upp. Du gör verkligen skäl för titeln "Dagens Sverigedumokrat"!

Läs:
Retur för billigare tyska resbiljetter. - Aftonbladet
Kritikstorm mot regeringens nya reseavdrag – fullständig katastrof. - Dagens Industri
Två unga män döda efter krock med träd utanför Sjöbo. - Helsingborgs Dagblad
Äldre man påkörd utanför Sjöbo. - Helsingborgs Dagblad
En död efter frontalkrock på E6. - Dagens Nyheter
SD vill stoppa sagostund med drag queens: Farligt. - Expressen


Satsa på fred

måndag 2022-11-07
Satsa på framtiden
tyckeri nummer 9307

» Men det får ske med en annan regering.

Senaste uppgiften som läckt om den kommande budgeten från den SD-styrda högerregeringen är en fortsättning på tidigare politik från den Brunblå sörjan. Underhållet av det svenska järnvägsnätet ska skäras ner med 750 miljoner, miljoner som istället ska läggas på underhållet av vägar. Att den Brunblå sörjans regeringspolitik är direkt fientlig mot kollektivtrafiken har vi fått många bevis på redan tidigare. Miljövänlig kollektivtrafik ska offras för att underlätta miljöskadlig bilism och flyg. Vi har sett upprepade exempel på detta. Nu senast ska alltså 3/4-miljard föras över från järnvägsunderhåll till vägunderhåll. Förbered er på fler tågförseningar pga "elfel", "signalfel", "spårfel" och allt annat som det kallas när underhållet inte hänger med i slitaget.

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis
Enligt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) "ska inte omfördelningen innebära sämre underhåll av järnvägarna"! Nähä! Ska man samtidigt äntligen göra något åt upphandlingsraseriet inom järnvägsunderhållet? Tvivlar! Det handlar helt enkelt om att den nya SD-styrda Brunblå sörjan prioriterar bilism och flyg framför kollektivtrafiken. Exemplen är för många för att inte alla ska inse detta nu.

För övrigt såg jag att det svenska knähundsbeteendet gentemot Mr Erdogan of Turkey kan få vissa konsekvenser. Den kurdiska YPG-gerillan som allierade med västmakterna slog ner terrorstyret från IS i norra Syrien har i sina fångläger mängder med IS-medlemmar som västvärlden i huvudsak vägrar att ta hand om. Trots att många är medborgare i dessa länder. För tillfället finns det väl kvar ytterligare ett tiotal svenska medborgare som Sverige vägrar ta hand om. Nu antyder YPG att om Sverige ser YPG som en terrororganisation så är intresset för att hålla svenska IS-sympatisörer inspärrade kanske mindre framträdande. Att inte Ulf Kristersson och Tobias Billström skäms öronen av sig är förvånande. Men å andra sidan har dom aldrig skämts tidigare när dom gjort bort sig så varför ska dom göra det nu?

Läs:
Pengar på järnväg styrs om till väg. - Aftonbladet
Pengar omfördelas från järnvägar till vägar. - Sveriges Radio
Fler spår måste till för att klara en utveckling där allt fler människor vill åka tåg. - Sydsvenskan debattartikel
Svekdebatt hotar när Svantesson lägger budgetpusslet. - Dagens Nyheter
PYD:s svar till regeringen: Hämta hem misstänka terrorister. - Aftonbladet
PYD: Svenska IS-fångar en humanitär fråga. - Aftonbladet
Turkiets två krav för att släppa in Sverige i Nato. - Aftonbladet


Satsa på fred

tisdag 2022-11-08
Svantessons första budget
tyckeri nummer 9308

» Måtte det bli den sista.

Så har då moderaternas Elisabeth Svantesson (ni vet hon med folkbokföringsfifflandet) lagt fram sin första SD-budget. Den senaste månaden har tydligen även hon kommit på att vi har en hög inflation i Sverige (och resten av världen). Det visste hon uppenbarligen inte när hon och hennes vänner i den Brunblå sörjan gick ut med sina generösa vallöften under valrörelsen. Av dom blev det en tummetott.

Kan vi hoppas på att det är den sista budgeten också?

Läs:
Sverige går mot en svår ekonomisk vinter. - Dagens Nyheter debatt


Satsa på fred

onsdag 2022-11-09
Lite allt möjligt
tyckeri nummer 9309

» Och sex kan ju vara spännande.

I.   Jag läser en riktig snyftare i tidningen Dagens Samhälle. Man berättar att i 18 svenska kommuner är Sverigedemokraterna nu största parti. Men, i hälften av dessa släpps man inte in i styrandet av kommunen. - "Det är bedrövligt" kommenterar en företrädare för det stackars SD detta faktum med. Visst är det synd om Sverigedemokraterna, störst men utan makt.

Sven Tycker - utropstecken
Låt mig ta några andra exempel. I riksdagsvalet blev Socialdemokraterna överlägset största parti i Sverige. Men det var några andra (inkl SD) som bildade majoritet. - "Det är bedrövligt" gissar jag att SD tycker.

I Region Skåne blev Socialdemokraterna största parti. Men det bildades ett annat styre. - "Det är bedrövligt" gissar jag att SD tycker.

I hur många kommuner i landet (och regioner) som Socialdemokraterna är största parti men inte sitter i styret gitter jag inte räkna på. Men det är kanske dags för SD att växa upp och inse hur demokrati fungerar. Det är inte det minsta synd om er! Sluta gnälla!

II.   En av vinnarna på årets Svantessonbudget är Knugahuset. Man får 20 miljoner extra för att fira 50-års jubileum. Kunde inte jag ha fått en slant när jag fyllde 70?

III   Budgeten är en rejäl satsning på klimatet. Bensin ska göras billigare och miljöskadligare medan elbilar ska göras dyrare. Järnvägsunderhållet ska skäras ner medan vägunderhållet ska ökas. Reseavdragen ska ytterligare premiera den som kör bil till jobbet på bekostnad av den som åker kollektivt. Uppräkningen kan göras lång. Antagligen är det hela en populistisk satsning på varmare vintrar!

IV.   Apropå de höga bränslepriserna så ser jag att världens stora oljebolag första halvåret gjort rekordvinster. Det är många nollor i dom siffrorna. Någon som är förvånad?

V.   Vi har alltså tillsatt en regering som styrs från utsidan av ett parti som inte tror på klimatkrisen och fått en regering som innehåller politiker som litar på att vår Herre (och börsspekulanter) ska lösa eventuella problem som trots allt kan uppstå. Alltså gör det inget om utsläppen ökar när dom borde minska ännu mer. Det löser sig...

VI.   Såg ni knähunden Ulf Kristersson strutta runt i förödmjukelse i Ankara? Jag gissar att Mr Erdogan of Turkey njöt av knäkrypandet. Fast det lät som om hela den svenska strategin gick i kras när inte Ulf Kristersson lyckades uttala Turkiet rätt i sitt tal. Man vill ju heta Türkiye och inte förknippas med kalkoner och kallas Turkey.

För att inte ytterligare såra våra islamofober inom SD så fortsätter jag att numrera med romerska siffror och inte hemska arabiska siffror.

Läs:
Här är kommunerna där SD blev störst – men utan makt: Det är bedrövligt. - Dagens Samhälle
Stora nerdragningar i miljöbudget – här kapar man mest. - Ny Teknik
Regeringen vill bevara Bromma flygplats. - Ny Teknik
Det är bättre att vara ärlig, Pourmokhtari. - Peter Wennblad i Svenska Dagbladet


Satsa på fred

torsdag 2022-11-10
Jimmie med mörkläggningsglasögon
tyckeri nummer 9310

» Men det är han som sitter och styr.

Att vår nya Ulf Kristersson-regering inte längre tar klimatkrisen och miljön på allvar är det väl inte så många som har missat. Som någon uttryckte det, det finns tre vinnare på den nya budgeten. 1/ Den som kör bil till jobbet. 2/ Den som aldrig går på museum. 3/ Kungahuset. Bakom vår Brunblå regerings totala ointresse av miljö och klimat ligger naturligtvis diktat från Sverigedemokraterna. Lyder man inte Jimmie Åkesson så tar det inte många dagar innan Ulf Kristersson och dom andra blir arbetslösa. Utan stödet från SD är det helt enkelt kört för denna minoritetsregering. Lyder man inte drar Jimmie Åkesson in stödet och Uffe har inget annat att göra än att lämna in sin avskedsansökan. Något som kanske till och med kan få en del liberala ledamöter att dra en suck av lättnad?

Jag såg att SVT Nyheter skickat ut en enkät till alla riksdagsledamöter. I den enkäten har man bland annat ställt frågan: - "FN:s generalsekreterare säger att världen står i brand och att det pågår en klimatkris. Håller du med om det påståendet?" till alla riksdagsledamöter. Svarsnivån har tyvärr varit låg, och allra lägst har den varit hos de sverigedemokratiska ledamöterna. Av SD:s 73 ledamöter har bara 8 bemödat sig om att besvara enkäten. Överlägset sämst av alla partier. I stort sett alla de 108 ledamöter som svarat har sagt att dom helt eller delvis instämmer i António Guterres uttalande. Det är bara 6 av de 8 SD:are som bemödat sig till att svara som inte instämmer. Det är alltså inom SD som vi har klimatvägrarna. Och det är alltså SD som bestämmer över regeringens budget. Alltså är budgeten präglad av SD:s totala ointresse för miljö- och klimatfrågan. Egentligen är det inte så konstigt.

Man kan bli förbannad för mindre
Lite matematiska beräkningar visar att medan knappt 11% av SD:s riksdagsledamöter har besvarat SVT:s enkät så har drygt 36% av de andra partiernas ledamöter bemödat sig till att svara. Jag tror att det hela säger ganska mycket om intresset.

Jimmie Åkessons invändningar mot klimatdebatten sågas jäms med fotknölarna av forskarvärlden. Men, tyvärr, så är det Jimmie Åkesson som bestämmer i Sverige idag.

Att klimatkrisen redan är här med ständigt nya rekord biter inte på vägrarna. Dom vill inte se problemet, alltså ser dom det inte heller.

Att sedan allt ska lösa sig med kärnkraft enligt Jimmie, Ebba, Uffe och resten av gänget får vi tyvärr leva med. Att krisen kommer att förvärras innan den lösningen har en chans att vara installerad vill man från den sidan inte se. Dom verkar tro att det tar 5-10 år sedan har vi en mängd nya kärnkraftreaktorer igång som räddar den svenska elsituationen. Verkligheten är att det möjligen har börjat projekteras då. Byggandet av kärnkraft inom EU, USA osv präglas av enorma förseningar, stora fördyringar och av ett antal helt avbrutna projekt. Vi behöver bara gå till vårt grannland Finland. Senaste bygget blev rekordförsenat och rekordfördyrat. Projektet efter detta har helt avbrutits.

Gissningsvis blev Ebba, Uffe, Jimmie och gänget inte så glada över gårdagens besked från tyska Uniper (som är största ägaren av dagens svenska kärnkraft) att från deras sida blir det INGEN ny kärnkraft. Vi får se om kärnkraftskramarna börjar med att projektera brytningen av uran, anrikningen av uran och byggandet av ett nytt slutförvar där det radioaktiva avfallet kan grävas ner och skänkas till kommande civilisationer och människoarter. För det är det tidsperspektivet vi talar om när det handlar om att göra oss av med det radioaktiva avfallet.

Dagens lästips

I dagens Helsingborgs Dagblad skriver Ingrid Runsten en kolumn på ledarsidan med rubriken: "Välj bilen. Det är regeringens budskap till skånska pendlare." Läs den!

PS. Jag kan förresten berätta att jag fick min elräkning för oktober idag. Den var rekordlåg!

Läs:
Flera SD-ledamöter tror inte på pågående klimatkris. - SVT
Forskarna: Slutsatsen är att vi befinner oss i en klimatkris. - SVT
Rekordsen höst i Sydsverige – djur och växter kan påverkas. - Dagens Nyheter
Välj bilen. Det är regeringens budskap till skånska pendlare. - Ingrid Runsten i Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

fredag 2022-11-11
På ren jävelskap?
tyckeri nummer 9311

» Eller något annat skäl.

Jag såg att SJ:s biljettbokning brakade ihop när biljetterna för jul och nyår äntligen släpptes. Trafikverket har efter den svenska avregleringen av järnvägen så många järnvägsföretag som ska sättas in i tidtabeller att det tar tid att få ihop pusslet. Alltså blir det kris när SJ (och andra mindre företag) äntligen ska kunna släppa lös bokningen. Det kraschade för SJ! Men, när jag läser att 1,2 miljoner svenskar försökte gå in och boka biljetter blev jag lite fundersam. Är det verkligen 1,2 miljoner svenskar som har för avsikt att köpa SJ-biljetter under jul och nyår? Gissningsvis ska många av dessa dessutom köpa biljetter för fler än sig själva, kanske hela familjen.

Man kan verkligen undra
Det måste i och för sig ses som positivt att nästan alla svenskar väljer tåget under jul och nyår. Eller finns det andra förklaringar?

I dag såg jag en notis i tidningen att det finns tusentals pass som svenskar skaffat, men sedan aldrig löst ut. Många av oss känner väl igen diskussionen för en tid sedan med att Polisen inte hann med alla som ville ha nya pass eller ID-kort när restriktionerna släpptes efter Corona. Det gick helt enkelt inte att boka en tid. Polisen fick hård kritik för att man inte klarade av belastningen när "alla svenskar" helt plötsligt behövde nytt pass. Nu ser jag att alltså tusentals pass som folk trängdes som idioter för att kunna skaffa helt enkelt inte lösts ut. Tusentals har redan makulerats eftersom dom inte lösts ut. Har man ångrat sig? Varför skulle man tvunget ha ett nytt pass just då, som man uppenbarligen inte behövde? Eller kan det finnas andra förklaringar?

Visst är det spännande att fundera över vilka nöjen svenskarna har?

Jag läser förresten att moderaten Staffan Tjörnhammar i Norrtälje bestämt sig för att lämna politiken. Det var Staffan som satte nytt svenskt rekord i tystnad när det tog honom 26 sekunder att fundera ut svaret: - "alltid är en fråga om prioriteringar" på frågan om varför Norrtälje behövde rekordhöja arvodet till kommunalrådet till Sveriges näst högsta lön. Beslutet togs senare tillbaka och nu tycker den stackars Staffan att det räcker. Inte tyckte socialborgarrådet Ulf Kristersson att han borde lämna politiken sedan han helt vägrat svara på TV-reporterns fråga om hur han kunde få en lägenhet som var ämnad för kvinnor med skyddsbehov. Han fördes snabbt bort av medarbetarna medan reporter och filmare stod kvar förundrade. Titta gärna på klippet. Det är komik av högsta klass. Ulf Kristersson tyckte dock inte att denna skandal eller andra skandaler var något att bry sig om. Han fortsatte sin politiska karriär och har ju nu nått målen - statsminister. Nu kan han inte nå högre på sin politiska karriär.

Läs och titta
Lokalpolitiker i Norrtälje avgår efter genant SVT-intervju. - SVT
Socialborgarrådet Ulf Kristersson flyr. - Youtube


Satsa på fred

lördag 2022-11-12
Mer kärnkraft
tyckeri nummer 9312

» Nej tack.

Kärnkraftskramaren Ebba Busch fick glädjefnatt för några dagar sedan när det tyska kraftbolaget Unipers svenska ledning förklarade att dom var intresserade av att bygga ny kärnkraft i Barsebäck. Att man inte bara skulle satsa på kärnkraft utan även ville bygga vindkraft och annat kunde hon ju förtränga. Det måste därför ha känts som om någon drog ner mörkläggningsgardinen för henne när den tyska ledningen för Uniper direkt tog avstånd och förklarade att Uniper inte har något som helst intresse av att bygga någon ny kärnkraft. Varken i Sverige eller någon annanstans. Kärnkraftepoken för Uniper är över. Uniper är delägare i hela den nuvarande svenska kärnkraftsparken. Däremot är företagets ekonomi usel och om några veckor tar tyska staten över alltihop.

Ebba är på jakt efter vindmöllor
Vår nuvarande regering har helt snöat in på att bygga mer kärnkraft. Så till den milda grad att andra former av elproduktion nästan gjort tvärstopp. Vindkraftsprojekt stoppas. Vindkraftsbyggarna tvivlar på Sverige som marknad och vågar inte längre satsa på Sverige. Politikerna som nu styr har gjort klart att det inte ska byggas mer vindkraft utan det är kärnkraft som ska trygga den svenska elförsörjningen. Alltså vågar dom inte satsa på Sverige.

Verkligheten är annars att det satsas stort på vindkraft runt om i världen. Våra grannländer Danmark, Norge och Finland bygger stort. Danmark och Norge vill inte ha kärnkraft och i Danmark byggs det vindkraftsparker motsvarande ett antal kärnkraftsreaktorer. Även Finland satsar på både kärnkraft och vindkraft. I motsats till Sverige som alltså tvärnitat vindkraftsprojekten och satsar allt på kärnkraft.

En satsning som riskerar att vara farlig för svensk elförsörjning. I dag är Sverige Europas största exportör av elström. Vårt överskott på el har aldrig varit större. Tidigare var Frankrike Europas största elexportör. Men torka (lågt vattenstånd i de floder som står för kylningen) och tekniska problem inom den franska kärnkraftsindustrin har förvandlat Frankrike från en stor exportör till importör av elström. Den svenska regeringens övertro på att snabbt få fram el från ny kärnkraft riskerar att skada eltillgången i Sverige. Behoven av elström ökar kraftigt. Inte minst ny elintensiv industri i Norrland kräver tillgång till stor mängd ny elström. Men en satsning på kärnkraft riskerar att dröja. Det tar helt enkelt längre tid innan den är framme än vad som gäller vindkraft. Stoppar vi vindkraftsutbyggnaden och kärnkraftsutbyggnaden dröjer blir det kris. En kris som vår nuvarande regering som är helt insnöad på kärnkraft får ta ansvar för.

Kärnkraften beskrivs som säker och tillförlitlig. Men regelbundet får reaktorer stoppas av säkerhetsskäl osv. Och när det sker så är det en stor mängd el som plötsligt försvinner. Kärnkraft är inte heller lämplig som reglerkraft. Du kan inte skruva upp och ner uttaget från en reaktor med en ratt. Antingen är det full effekt eller stopp om man ska hårdra det hela.

Nej tack till kärnkraft
Jag har ju ofta tagit det finska exemplet från reaktorn Olkiluoto 3 som exempel på kärnkraftens problem. Denna började byggas 2005 och skulle vara färdig 2009. Sedan dessa har kostnaderna skenat (dom ligger idag på över motsvarande 100 miljarder kronor) och datumet för driftstart har flyttats fram och flyttats fram och flyttats... Senaste budet var att 27 december i år skulle reaktorn vara i full ordinarie drift. Fast sedan dess har nya problem dykt upp och just nu finns inget datum alls för när reaktorn beräknas vara i full operation. Datumet har flyttats fram ungefär 20 gånger än så länge. Och nu finns alltså inget datum.

När Olkiluoto 3 började byggas beräknades priset för producerad el bli ca 30 euro per megawattimme. Senaste budet efter alla fördyringar är 110-120 euro per megawattimme. En kostnad som ligger flera gånger högre än kostnaden för el producerad med vindkraft i Sverige. Finland har insett detta och satsar idag även på vindkraft. När det blåser bra producerar vindkraften mer el i Finland än vad kärnkraften gör. Det ska poängteras att Finland har ett annat senare kärnkraftsprojekt efter Olkiluoto 3, kärnkraftsprojektet i Fennovoima i norra Österbotten. Hanhikivi 1 var namnet. Ett projekt som fick godkänt i Finland 2010. I våras havererade projektet slutligt. Det finns nu bara en byggarbetsplats med en grund. Något kärnkraftverk blir där aldrig. Men det har plöjts ner ett antal miljarder innan det havererade. Delvis eftersom det var ett ryskt bolag Rosatom som till slut tog över och skulle bygga färdigt!

När kärnkraftskramarna kräver nya kärnkraftsverk tycker jag man ska börja med att fråga dom var vi ska bryta uranet (det är INTE en miljövänlig verksamhet). Vi ska fråga dom var vi ska anrika uranet (det är ingen attraktiv process). Vi ska fråga dom var det radioaktiva avfallet ska slutförvaras (det beslut som finns räcker inte om vi ska bygga mer). Låt dom svara på dom frågorna först!

För övrigt läser jag att WHO räknat fram att årets värmebölja i Europa krävt ungefär 15.000 dödsoffer. Det är ungefär vad som bor i min hemkommun Åstorp.

Dagens lästips

I en krönika i Magasinet Para§raf skriver Andreas Magnusson om sin syn på vår nya regering, deras vallöften och deras politik under rubriken: - SD-gänget räknar med att du är korkad – har de rätt?. Det är så bra skrivet att man nästan kunde tro att det var jag själv som skrev det... Nä, jag ska inte förhäva mig, det är mycket bättre skrivet än om jag skulle gjort det. Så jag länkar till krönikan.

Läs:
Unipers besked: Ingen ny kärnkraft i Sverige. - Dagens Industri
Därför tvivlar utländska vindkraftsjättar på Sverige. - Dagens Nyheter
Kärnkraftsbygget: Både misslyckat och lyckat. - Svenska Dagbladet
Svart på vitt: Kan kärnkraft vara lönsamt? - Dagens Industri
Nya bakslag för finska kärnreaktorn Olkiluoto 3. - Dagens ETC
SD-gänget räknar med att du är korkad – har de rätt? - Andreas Magnusson i Magasinet Para§raf
Mer kärnkraft och vindkraft inget skydd mot högt elpris. - Dagens Nyheter debatt


Satsa på fred

söndag 2022-11-13
Svantesson - Nej tack
tyckeri nummer 9313

» Gör vi det inte så gör vi det inte!

En del av er kära läsare kanske har fått intrycket att jag tycker att ALLT som den här SD-styrda högerregeringen gör är helt uppåt väggarna fel. Jag ber i så fall om ursäkt om jag lett er in på fel banor. Naturligtvis är det inte så. Den här regeringen har gjort en hel del rätt faktiskt. Min kritik har snarast handlat, i dessa fall, om att man medvetet ljugit väljarna rakt upp i ansiktet innan valdagen för att sedan efter valdagen göra precis tvärt emot vad man lovat.

Nedskräpning i naturen
Jag tycker t.ex. att det är alldeles utmärkt att man inte uppfyller sitt löfte om en rejäl sänkning av priset på bensin och diesel. Man kunde låtit bli att sänka helt och hållet. Vi MÅSTE helt enkelt minska konsumtionen av fossila bränslen. Då är det ju totalt vettlöst att sänka priset. Alltså lite heder åt regeringen för att man INTE uppfyllt sitt vallöfte om att genomföra en rejäl sänkning av bränslepriset. Att man ska minska reduktionskravet är däremot ett korkat beslut. Men, man kan ju inte få allt.

Jag kan också känna viss sympati för att man slutar upp med att skattesubventionera bilar som kostar uppåt miljonen i inköp. Köper man en bil i det prissegmentet så kan man banne mig betala hela priset själv utan att vi andra skattebetalare ska skjuta till en slant. Att man sedan genomför förändringen på ett så korkat sätt är egentligen bara ett bevis för att vi har en regering som är inkompetent. Men det har ni nog redan tidigare blivit uppmärksammade på.

Senaste "skandalen" är tydligen att skatten på alkohol och tobak ska höjas. Något som jag tycker är ett alldeles perfekt beslut. Faktiskt bara ett uppfyllande av tidigare regerings beslut. Ännu mer perfekt känns det när jag ser hur moderata företrädare kallar det: - "ynkligt" och liknande. Att se fjantar som Richard Herrey bli besvikna gör mig ännu mer glad. Tänk att reaktionerna på en skattehöjning kan glädja mitt hjärta på det viset! Uppriktigt sagt så begriper jag inte hur folkbokföringsfifflaren Elisabeth Svantesson tänker som bryter vallöfte efter vallöfte. Men bara fortsätt på den här vägen. Du gör mig lycklig.

Dagens citat

Elisabeth Svantesson har tydligt bevisat sin inkompetens. Det bådar illa för Sverige om den damen ska sitta som finansminister i vårt land under fyra år framåt, sittande i ett sverigedumokratiskt knä. Ännu värre är effekterna på klimatpolitiken. Stora delar av världen minskar sina utsläpp. Bland annat Kina ska det påpekas. Sverige är ett av få länder där politikerna fattar beslut som direkt innebär ökade utsläpp. Att höra finansministern förklara risken för att de klimatmål som satts upp inte kommer att kunna uppfyllas med:

- "Gör vi det inte så gör vi det inte!"

Då blir jag i varje fall förtvivlad. Hon har uppenbarligen inte ens som mål att uppfylla löftena. Hon struntar totalt i det!

Snälla Elisabeth Svantesson, skaffa ett annat jobb! Ett jobb där du kan göra mindre skada.

Läs:
Stor kritik mot regeringens höjning av alkoholskatt. - Aftonbladet
Finansministern: Svårt att nå klimatmålet nu. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

måndag 2022-11-14
Bättre än befarat
tyckeri nummer 9314

» Och ingen ändring.

Det har hållits val i USA och många befarade att Republikanerna med Donald Trump som galjonsfigur skulle ta makten över Kongressen med både Senaten och Representanthuset. Nu gick det inte så illa som befarat, och många av de republikanska framgångarna uteblev. Kanske innebar valresultatet till och med att det blev slutpunkten för Donald Trump karriär? Jag såg på BBC någon som påpekade att Donald Trump hade hållet helt tyst i mer än 24 timmar. Något av en sensation. Allt är inte elände.

Jag såg i Aftonbladet att dom publicerade Demoskops regelbundna undersökning av vilka partiledare vi svenskar har förtroende för. Faktum är att det egentligen inte var någon egentlig förändring i siffrorna för en månad sedan. Hur som helst, så här många har stort eller mycket stort förtroende för partiledarna:

Magdalena Andersson (S) 57% (-1)
Ulf Kristersson (M) 43% (-1)
Jimmie Åkesson (SD) 41% (+2)
Ebba Busch (KD) 41% (+2)
Annie Lööf (C) 33% (0)
Nooshi Dadgostar (V) 26% (+1)
Johan Pehrson (L) 23% (-1)
Märta Stenevi (MP) 18% (+1)
Per Bolund (MP) 16% (+2)

Vad vi kan utläsa av det hela är att som statsministerkandidat har helt uppenbart Magdalena Andersson förtroende även utanför det Rödgröna blocket, samtidigt som alltså statsministern Ulf Kristersson inte ens kan uppmana till förtroende av alla inom det Brunblå blocket. Vi kan också notera att Jimmie Åkesson kan uppbåda förtroende långt in i det moderata och kristdemokratiska partiet. Förändringarna ligger helt klart alla inom felmarginalen så dom borde inte ens publiceras.

Dagens lästips

I Tidningen Vi läser jag en artikel av Peter Fröberg Idling som jag vill rekommendera. Därför gillar SD-are bara författare födda 1870. Läs den och fundera!

Läs:
Succé för valets förlorare. - Aftonbladet
Därför gillar SD-are bara författare födda 1870. - Tidningen Vi


Satsa på fred

tisdag 2022-11-15
Elprischocken som kom av sig
tyckeri nummer 9315

» Magdaprisernas uppgång och fall.

Vi matades ju alla med skildringar och hot om vilka enorma elpriser vi skulle drabbas av under vintern. Och allt var ju den förra regeringens fel. De nu styrande pratade om "Magdapriser" på elström. Allt berodde på att vi i Sverige lagt ner ett antal kärnkraftverk för ett antal år sedan. Man lovade att från 1 november skulle ett omfattande stöd till hushåll och företag vara på plats.

Sedan har det som sagt varit val. Vi har fått en ny regering. Det har kommit en form av stöd till delar av landet som ska betalas ut någon gång. Kanske nästa år? De som bor i elprisområde 3 och 4 ska få en del av vad som betalades i elräkningar förra året återbetalt. Någon gång, förhoppningsvis!

Men, vi kan också se att elpriset, de s.k. "Magdapriserna", har inte skenat som man skrämde med. Snarast ligger faktiskt elpriserna lägre än så länge i år än vad dom gjorde förra året. Man räknar med att denna positiva trend kommer att hålla i sig i varje fall året ut. Vad beror då detta på?

Låt det blåsa
Det kan inte bero på att vi fått en massa kärnkraft. Snarast krånglar svensk kärnkraft som vanligt. Ett aggregat har stått stilla i månader och kommer att fortsätta göra detta. Ett skäl som anförs är att vi faktiskt sparat på elen. Det är rusch hos installatörer av värmepumpar, solpaneler, braskaminer osv. Vi har blivit lite försiktigare med vårt elanvändande. Vi har insett att elen inte är någon oändlig resurs som är nästan gratis. Tyvärr tror jag att det är de små förbrukarna som sparar mest. Antalet släckta lampor i lägenheter och små villor har minskat. Men i de stora lyxvillorna flödar elen som tidigare. Här i Åstorp har kommunen beslutat att spara på belysningen genom att gatubelysningen tänds någon halvtimme senare på kvällen och sedan släcks någon halvtimme tidigare på morgonen. Detta är väl något vi kan leva med, bara den lyser när det verkligen är mörkt. Men, samtidigt fortsätter belysningen på den privata parkeringen att lysa klockan 10 på förmiddagen. Men vi sparar!

Ett annat skäl till lägre priser som jag sett är att Europa gjort sig mindre beroende av rysk gas än vad man trodde var möjligt så priserna har sjunkit. Det var inte så illa som befarat! Vindkraften (både i Sverige och på andra håll) har gett mer el än förväntat. Och utbyggnaden fortsätter snabbt runt om i Europa. Även om dagens regering verkar tvärnita utbyggnaden här i Sverige. Men vi ska ju få kärnkraft istället! Kanske om 10, 15, 20 år eller något sådant! Jag såg också att vattenmagasinen i Norge fyllts på mycket bättre än förväntat vilket fått priserna på el att sjunka.

Det ser alltså inte så illa ut som det verkade för några månader sedan. Nu får vi se hur det går. Blir det en rejält kall vinter så stiger ju priserna. Fortsätter utvecklingen som nu, med rekordvarm höst (som ju här nere i syd fortfarande är sommar...) så kan vi nog se fram emot lägre priser resten av vintern också. Ska vi vara snälla och kalla dessa också för "Magdapriser"?

För övrigt såg jag att de tre regeringspartierna (Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna) tillsammans med det parti som bestämmer (Sverigedemokraterna) uttalat sig för att avskaffa de fyra Elprisområdena. Det ska påpekas att det var under borgerliga regeringsår som Sverige delades upp i fyra elprisområden. Fast gissningsvis får man nog inte lov för EU!

Dagens stämning

Attackerna mot Moderaterna i Sölvesborg sedan dom tröttnat på SD och sagt upp samarbetet med Sverigedemokraterna och Jimmies förre partner Louise Erixon var våldsamma. Främst Moderaternas gruppledare i Sölvesborg, Kith Mårtensson, utsattes för hot och annat otrevligt från den sverigedumokratiska mobben. Gissningsvis inte bara från Sölvesborg utan från hela landet. Förräderi! Moderaterna har gjort flera polisanmälningar. Nu har visst den ökända högerextrema debattören Katerina Janouch uttalat sig på extremhögerns Swebbtv och hävdat att: - "En av de värsta antidemokraterna och girigbukarna faktiskt är moderatledaren i Sölvesborg, Kith Mårtensson, som gett girigheten och folkföraktet ett ansikte." Kith Mårtensson har också fått hedersutmärkelsen "Batikhäxa". Att använda ordet "debattör" om Katerina Janouch är att vara snäll. Det finns de som snarast använder uttrycket "gödselspridare". Men det tycker jag faktiskt är att förolämpa gödsel, som ju faktiskt är något som är nyttigt och användbart.

Vilket inte kan få mig att undanhålla några visdomsord från min mamma. Som ung bodde hon en period i Sundbyberg där det kunde lukta gott från Marabou choklad. Senare bodde hon ett tag i Helsingborg där det kunde lukta gott från Zoégas kaffe. Sedan kom hon till mitt Åstorp där det luktade svingödsel!

Läs:
Därför kom elprischocken av sig – kan bli låga priser resten av året. - Ny Teknik
Risken: Svårare få tillstånd för ny vindkraft och nya gruvor. - Ny Teknik
Ett och samma elpris för Sverige långt borta. - Ny Teknik
M-topp polisanmäler debattör efter hård attack på nätet. - SVT


Satsa på fred

onsdag 2022-11-16
Senaste nytt från utlandet
tyckeri nummer 9316

» Och från inlandet.

I går landade en luftvärnsrobot i en polsk by nära gränsen till Ukraina och dödade två personer. Mycket snart var den identifierad som rysktillverkad och de första spekulationerna handlade om vilken paragraf i NATO-stadgarna som Polen nu skulle hänvisa till. Snart började man dock fundera över varför Ryssland skulle vilja utöka ett krig som går åt helvete redan. Det tog inte lång tid innan man konstaterade att även Ukraina använder exakt samma vapen. De senaste teorierna går ut på att roboten är avlossad från Ukraina för att skjuta ner ryska missiler, men missat och kommit ur kurs och landat i Polen.

Vad kan vi lära oss av detta? En viktig lärdom är att inte ha för bråttom med att dra förhastade slutsatser. Det kan lätt leda till katastrofer som inte behöver hända. Och, att krig ALLTID innebär hemskheter. Kanske också att den som startar ett krig bär ansvar även för det som händer efter det.

En intressant inrikesnyhet är att det nya Rödgröna styret i Stockholms stad vill "förbjuda" bilar utanför skolorna. Man vill helt enkelt flytta bort bilarna från utanför skolor där detta är möjligt. Idag är trafiksituationen många gånger rent kaotisk utanför skolor och förskolor när stressade föräldrar ska lämna av och hämta sina telningar. Eftersom trafiksituationen är så kaotisk utanför skolorna vågar föräldrar inte låta sina barn gå eller cykla till skolan. Alltså kör man dom dit - och gör trafiksituationen ännu värre.

En skolgård
Nu vill alltså det nya Rödgröna styret i Stockholm försöka lindra detta genom att dagens bilytor förvandlas till lekytor och uteklassrum och liknande där detta är möjligt. Och att biltrafiken då flyttas en liten bit bort från skolan. Ett alldeles perfekt förslag som man borde ta över runt om i landet. När jag gick i skolan (ja, jag vet, det är evigheter sedan) var det verkligen inte tal om att elever skulle skjutsas i bil till skolan. Det var att gå eller cykla som gällde. Men, trafiken var mindre farlig då, föräldrarna var mindre stressade då och barnen var mindre lata då.

Den gång jag varit närmast att bli påkörd av en bil i modern tid var när jag kom cyklande förbi Haganässkolan här i Åstorp på väg hem efter att ha hälsat på min mamma på äldreboendet som ligger nära. Då blev jag nästan påkörd av en stressad mamma som körde för fort, med mobilen i handen efter att ha hämtat upp dottern vid skolan. Det handlade verkligen om att se döden i vitögat. Eller i varje fall en stressad kvinnlig bilförare med större intresse för mobilen än trafiken runt omkring.

Jag deltar just nu och representerar Vänsterpartiet i en grupp inom Åstorps kommun som ska titta på en fördjupad översiktsplan för det som kallas Björnåsområdet. Det är ett område i Åstorp som ligger uppe på Söderåsen. Det är ganska bra avskilt från resten av centralorten. För att ta sig dit upp finns det två bilvägar/backar upp. Och dessutom en helt separat cykelväg. Egentligen består bebyggelsen av tre delar. Det gamla området som hette "Backarna" när jag var barn. Jag hade tre klasskamrater som bodde här upp. "Backaungar" kallade. Senare har det byggts ett nytt villaområde bredvid detta. Och längst ut mot skogen finns det som förr kallades "Skogen". Här finns det en del äldre hus, några nyare och en del hästgårdar t.ex. Det är inte lika tättbebyggt som resten. Översiktsplanen handlar om man ska tillåta mer bebyggelse eller om det räcker nu för att bevara miljön som det är. Något som jag själv tycker. Det är trevligt med alla dessa hästar. Och området är viktigt för friluftslivet.

Hur som helst så har det nyligen hållits ett par möten med de boende. På det senare var jag själv med som representant för Vänsterpartiet. Den generella åsikten verkar vara att det INTE ska byggas mer. De som har en annan åsikt är de som själva vill bygga och de som vill stycka av tomter och sälja. Men, att jag kom in på det ämnet här beror på att det på de här mötena så framfördes det mycket kritik mot trafiksituationen vid Tingdalsskolan Björnås. Med föräldrar som ska hämta och lämna barn och som kör som dårar. De som bor här uppe håller de 30 som gäller, men det gör inte föräldrarna! Tingdalsskolan består av två delar. Själva Tingdalsskolan som är låg- och mellanstadie och som ligger nedanför backen och så Björnåsdelen som är förskolan och ligger ovanför backen. Kanske är tankarna i Stockholm något att tänka på även i Åstorp och bli av med alla bilar med stressade föräldrar utanför skolorna?

Läs:
Uppgifter: Roboten avfyrades från Ukraina. - Svenska Dagbladet
Styret i Stockholm vill förbjuda bilar vid skolor. - Dagens Nyheter


Satsa på fred

torsdag 2022-11-17
Funderingar
tyckeri nummer 9317

» Lite allt möjligt.

Jag såg för någon dag sedan en artikel som berättade att under årets tio första månader har 178 personer dödats i den svenska trafiken. 8 barn under 15 år. 57 pensionärer över 65 år. 83 av de döda satt i en bil eller lastbil medan 85 var vad som kallas oskyddade. Alltså gående eller cyklande som blivit påkörda. Antalet i år är lite högre än förra året samma period, men det ligger lägre än snittet de senaste 5 åren.

Samtidigt har vi fått en enorm publicitet om att det dödats mer än 60 personer i skjutningar i år. Rekordmånga. Får jag be er som läser att ni spontant svarar på frågan om vilket ni är mest rädda för. Att komma ivägen för en skjutning eller råka ut för en svår trafikolycka? Jag är övertygad om att de flesta trots allt är rädda för att komma ivägen vid en skjutning. Men nästan inga av er är rädda för att ge er ut i trafiken. Men det är ju det senare som är mycket farligare och innebär större risker. Vad beror detta på? Handlar det om hur media behandlar olika händelser och nyheter? Hade ni varit mycket mer rädda för att ge er ut i trafiken om varenda trafikolycka hade fått samma publicitet i TV och tidningar och på social medier (och i de politiska partiernas propaganda) som varje skjutning får? Hade ni varit mycket mindre rädda för skjutningarna om det fått samma nästan obefintliga publicitet som trafikolyckor får?

Jag funderaR
Jag bara undrar!

Apropå seriös politisk propaganda så möttes jag på Facebook i morse av ett sponsrat inlägg från Kristdemokraterna i Skåne som berättade att "Skåne kan bli strömlöst i vinter". Lite senare hittade jag informationen som det hela byggde på. Det är Svenska Kraftnät och Entso (European Network of Transmission System Operators) som gjort försök att spå i spåkulorna inför vintern. Man har kommit på några områden i Europa som under vintern kan riskera problem med elströmmen. Störst är risken i Frankrike där främst krånglande kärnkraft och dåligt med vatten för att kyla kärnkraften gör att man beräknar att Frankrike kan drabbas av akut effektbrist under drygt 26 timmar i vinter. Av de områden i Europa som nämns som risk för akut effektbrist är Sydsverige det område som har minst risk. Under totalt 0,35 timmar (20 minuter...) under vintern kan det finnas akut effektbrist så att man under en kort period kan tvingas koppla ur något mindre område. Ett huvudskäl till risken är att Ringhals 4 fortfarande står stilla sedan några månader och kommer att stå stilla ytterligare några månader - minst.

De där 20 minuter under vintern är alltså enligt KD att "Skåne kan bli strömlöst i vinter". Kan vi slutligt avfärda Kristdemokraterna som oseriösa fjantpellar?

Jag såg för övrigt ett inslag om vår Brunblå regerings målsättning att starta upp Ringhals 1 och 2 igen. På Ringhals konstaterar man att detta inte är möjligt. Reaktorerna har i princip nått sin livslängd och har redan börjat att plockas ner. Men vår på kärnkraft insnöade regering ger sig nog inte. Kärnkraft som princip är viktigare än att se till att elproduktionen ökar.

Apropå elström så ser jag att den variant av elprisstöd som skulle vara igång från 1 november nu i varje fall fått klartecken när det gäller privatpersoner. Fast det är ju inte det elprisstöd som utlovades! Och när det betalas ut kan vi vänta lite till på. Men någon gång nästa år kan det kanske komma en slant. I varje fall senast till sommaren kanske.....

Nu ska visst mutfotbolls-VM starta i Qatar. Jag såg på TV igår hur dansk TV vägrades filma. Poliserna hotade med att förstöra filmkamerorna. Här tar min rapportering från spektaklet slut.

Läs:
Skåne kan bli strömlöst i vinter – trots prisfall och sänkt förbrukning. - Helsingborgs Dagblad
178 döda i trafiken årets första tio månader. - Aftonbladet
Nytt besked från Svenska kraftnät: Elstödet försenas. - Ny teknik
Gud gav oss fotbolls-VM – vi är ett litet land, men har en stor vision. - Dagens Nyheter


Satsa på fred

fredag 2022-11-18
Bojkottförslag
tyckeri nummer 9318

» Ett brutet löfte.

xxxxx
I går lovade jag att inte rapportera mer om mutmästerskapen i Qatar. Ett löfte som det gick fort att bryta. Faktum är att jag såg en lista över företag som det kan vara lämpligt att bojkotta. Alltså företag som valt att vara officiella sponsorer av fotbollsspektaklet. Här kommer en lista på företag utan moral:

Adidas, Coca-Cola, Hyundai-Kia, Powerade, Sony, Continental, Castrol, Qatar Airways, Visa, Wanda Group, Anheuser-Busch InBev, Hisense, McDonalds, Mengniu Dairy, Vivo, Globant, Byju's och Crypto.com. En del företag har väl ingen verksamhet i Sverige så man vet inte vad det är för några.

Men, det här är alltså företag där jag rekommenderar att vi funderar en extra gång innan vi utnyttjar deras tjänster. Dom väljer alltså att sponsra ett arrangemang som tillkommit tack vare mutor i ett land utan demokrati, ett land som utnyttjar gästarbetare på ett vidrigt sätt. Ett vidrigt land kort sagt. Dessa företag vet om detta, men har valt att lägga sina pengar där trots detta och hjälper därmed en vidrig regim att tvätta sitt anseende.

Hur lågt kan man sjunka när pengar fladdrar?

Ni får fortsätta göra detta - men utan mig!

Läs:
Fotbolls-VM:s storsponsorer sitter still i båten trots massiva kritiken. - Resumé
FIFA World Cup 2022 Sponsors list. - Fifa


Satsa på fred

lördag 2022-11-19
Det går upp för vissa
tyckeri nummer 9319

» Och ner för andra.

Ni som stått ut med att läsa Sven Tycker under en tid har nog förstått att jag är lite av siffernisse som bland annat gillar väljarundersökningar och andra former av statistik. Jag brukar skylla detta på att jag i min ungdom hade tänkt att läsa statistik vid Lunds universitet. Tyvärr satte den svenska militären stopp för dom planerna. Något jag aldrig förlåtit de grönklädda klåparna.

Jag såg Svenska Dagbladets senaste väljarundersökning som görs av Sifo. Sådana siffror får mig att gnugga händerna av förtjusning. Det är spännande att se hur opinionen ser ut efter den Brunblå sörjans alla brutna vallöften. Så här ser stödet ut, och sedan jämfört med valsiffrorna.

Socialdemokraterna 33,4% (+3,1)
Moderaterna 20,1% (+1,0)
Sverigedemokraterna 17,7% (-2,8)
Vänsterpartiet 8,2% (+1,5)
Centerpartiet 5,5% (-1,2)
Miljöpartiet 5,0% (-0,1)
Kristdemokraterna 4,8% (-0,5)
Liberalerna 3,6% (-1,0)

Vad är lycka?
Totalt har de fyra i det Brunblå styrande gänget förlorat 3,4 procentenheter medan de fyra Rödgröna partierna har ökat 3,8 procentenheter. Totalt skulle team Andersson fått 192 mandat medan team Kristersson nu är nere i 157 mandat sedan ju Liberalerna skulle åkt ut.

Undersökningen har bara 3 vinnare, Socialdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet. Den stora förloraren är Sverigedemokraterna. Men även Liberalerna bestraffas uppenbarligen för sina eftergifter och skulle nu åkt ur riksdagen. Moderaterna har ju en viss uppgång, men den stora vinsten för Uffe-vännen är nog det faktum att man nu är klart större än Sverigedemokraterna. Även om avståndet till Socialdemokraterna växer.

Fortsätter de brutna vallöftena så lär den här utvecklingen fortsätta. Nu senast såg jag att löftet om att förse Ukraina med det svenska artillerisystemet Archer bröts. Den Socialdemokratiska regeringen fick mycket hård kritik av Moderaterna för att man inte lovade att förse Ukraina med Archer-systemet. När Moderaterna nu själva ska stå för beslutet så blev det ändå inget av det. Sådant är riktiga löftesbrott.

Läs.
SvD/Sifo: Nya regeringen och SD backar kraftigt. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

söndag 2022-11-20
Gör vi det inte så gör vi det inte
tyckeri nummer 9320

» Om att abdikera.

Klimatmötet COP27 i Sharm el-Sheikh i Egypten verkar till slut ha lyckats komma fram till en form av kompromiss. Fast det har uppenbarligen suttit långt inne. Ska världen ha något mål för hur vi ska kunna få ner våra utsläpp? Vilka ska dra ner? Ska vi bara lova men skita i att uppfylla våra mål? Vem ska betala för fattiga länders problem? Vilka länder tillhör "utvecklingsländer" som ska få hjälp och vilka ska betala?

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis
Det är många frågor som kräver svar. Men många svar ges inte. Och, lägg till detta att det finns fortfarande en del som inte tror på vetenskapens varningar. Vi har klimatförnekande sverigedemokrater i Sverige. Men dom är faktiskt inte ensamma. Ute på högerkanten finns dessa förnekare på många håll i världen.

Det är också många som tycker att det är ingen mening med att jag/vi gör något. Det är andra som får göra något. Det kvittar vad jag/vi gör. Problemet är när ALLA resonerar exakt på samma sätt. Trots allt går det på många håll i världen trots allt i rätt riktning även om det inte går tillräckligt fort.

Här i Sverige har ju nu vår nya Brunblå regering skruvat ner förväntningarna. Beslut efter beslut har helt enkelt gått i fel riktning. Från att ha varit ett föregångsland har många länder börjat undra vad som egentligen sker i Sverige. Det fattas beslut som ökar utsläppen. Det närmaste vi kommer en minister med ansvar för miljöpolitiken, Romina Pourmokhtari, har haft svårt att förklara vad den svenska regeringen egentligen sysslar med. Senaste budet är att vi kanske nästa år ska förstå bättre vilka mål man egentligen har. Finansminister Elisabeth Svantessons nonchalanta kommentar till risken för att Sverige inte kommer att kunna uppnå de mål vi tidigare förbundet oss till har ju blivit klassiskt: - "Gör vi det inte så gör vi det inte!" Fortsättningen tänkte hon tydligen bara tyst för sig själv: - "Jag struntar i vilket!"

Att den här regeringens beslut går i fel riktning kan vi se många exempel på. Samtidigt som man stoppar stora investeringar i miljövänliga järnvägstransporter (nya stambanor) satsar man på flyget (Bromma ska vara kvar). Ett ökat flygande är ett av skälen till att många länder inte kan uppfylla sina målsättningar om minskningar av utsläppen. Man har valt att föra över anslag för järnvägsunderhåll till anslag till vägunderhåll. Istället för att alltså satsa på att föra över transporter från miljöskadliga vägtransporter till miljövänligare järnvägstransporter. En beslutad ändring av reseavdraget som hade till syfte att gynna miljövänligare resor framför bilresor drogs tillbaka samtidigt som bilresorna gynnades ytterligare med höjda avdrag. Insatser görs på olika sätt för att gynna bilresande, men några åtgärder för att göra kollektivtrafiken attraktivare (till exempel rejält sänkta taxor) görs inte. Man ska till och med göra utsläppen från bensin- och dieselbilar mer skadliga för miljön.

Vi kanske förstår moderaten Elisabeth Svantesson bättre när hon säger och tänker: "Gör vi det inte så gör vi det inte! Jag struntar i vilket!"

En hel del lästips:
Avtalet ett steg mot rättvisa men svagt mot fossila bränslen. - Dagens Nyheter (låst artikel)
Klimatmötet över – svaga skrivningar om utsläpp. - Svenska Dagbladet
Regeringens bilförslag sågas av myndigheter. - Dagens Nyheter
Regeringen föreslår bibehållet reseavdrag – utan att ha räknat på klimateffekterna. - Aktuell hållbarhet (låst artikel)
Pourmokhtari: Nästa år berättar vi hur klimatmålen ska nås. - Aktuell hållbarhet
Koldioxidutsläppen på rekordnivå – ökat flygande ligger bakom. - Aktuell hållbarhet
Inför slutförhandlingarna på Cop 27 – Sveriges budskap rimmar illa. - Aktuell hållbarhet
Kritiken växer mot elstödet: Är inte lösningen. - Dagens Industri
Busch: Dyrt med el även med högkostnadsskydd. - Ny teknik


Satsa på fred

måndag 2022-11-21
Hédi Fried
tyckeri nummer 9321

» Ulf Kristerssons skam.

Hédi Fried har lämnat oss. Hon har blivit lite av en symbol för de som lyckades överleva Förintelsen i Tyskland under Naziståren. Hédi Fried och hennes syster överlevde koncentrationslägren och fick komma till Sverige efter kriget. Men, hennes föräldrar mördades av nazisterna. Hon ägnade en stor del av sitt liv i det Sverige som hälsat henne välkommen åt att berätta om Förintelsen, åt att påminna om det som hände för att det inte ska få hända fler gånger.

xxxxx
För många svenskar blev hon riktig kändis när Ulf Kristersson besökte henne och lovade: - "aldrig, aldrig skulle gå med på något samröre med SD." Ett löfte som inte varade så länge. Ulf Kristersson hävdade att löftet han gav handlade inte om att han och Moderaterna inte skulle ha något samröre med Sverigedemokraterna. Det handlade om att den dåvarande Alliansen (M+C+L+Kd) inte skulle ha samröre med SD. När Alliansen inte längre fanns gällde inte längre löftet!

Ett riktigt vidrigt beteende från en makthungrig politiker utan anständighet som egentligen var villig att offra vad som helst för att nå Makten med stort M.

Det enda vi andra kan göra är att ständigt påminna Ulf Kristersson om hans löfte och hans löftesbrott.

Läs:
Hédi Frieds arv är oskattbart. - Tove Lifvendahl i Svenska Dagbladet
Det var precis det här Hédi Fried varnade för. - Fanny Jönsson i Aftonbladet
Hédi Fried fyller Kristerssons Instagramflöde. - Aftonbladet
Willy Silberstein: Var en röst för de överlevande i Sverige. - Aftonbladet TV


Satsa på fred

tisdag 2022-11-22
Att satsa på krig för att uppnå fred
tyckeri nummer 9322

» Kanske inte helt rätt metod.

Mitt förtroende för militärer är inte det allra högsta. Jag är villig att medge detta. Förutom det jag läser och hör eller ser så ligger ju min egen erfarenhet ganska långt tillbaka i tiden. Men jag har faktiskt gjort värnplikten. Det är snart 50 år sedan (jag muckade den 31 maj 1974) efter 12 månader på Karlsborgs fästning vid signalistregementet S2. Att man från militären inte var villiga att ge mig uppskov med lumpen så att jag kunde gå färdigt den tvåterminerskurs i Nationalekonomi som jag höll på med vid Lunds universitet gjorde inte min entusiasm högre.

Önskvärd utveckling
Under ett år kom jag i kontakt med en mängd totalt inkompetenta befäl. Befäl med klara alkoholproblem. Jag ska villigt erkänna att jag nog inte heller var en mönstersoldat. Jag fick i varje fall höra att jag var ett kräk och svin och lite andra tillmälen. Hur som helst fick jag beskedet när det hela var över att jag skulle krigsplaceras som telefonist på någon form av sambandscentral.

Jag gjorde sedan några år senare några veckors repetionsutbildning. Då var jag plötsligt flygspanare vid luftvärnet! Så mycket "repetitionsutbildning" vill jag inte påstå att det handlade om. Nu tror jag att man plockade in mig från "avfallet" för att ha någon som gick vakt så att inte obehöriga kom in på skjutområdet. Jag spanade alltså inte efter några flygplan och liknande. Jag stod istället under ett par veckor på vakt tillsammans med prästen i Kivik för att kontrollera att inte obehöriga kom i vägen när man lekte med luftvärnet. Vi hann med många spännande diskussioner och funderingar under dagarna. Som lyckligtvis bjöd på ganska fint väder om jag inte minns fel.

Men, som sagt. Mitt förtroende för militärer ligger mycket lågt.

Jag såg i tidningen Syre nyligen en sammanställning av Sipris beräkningar av militärutgifterna i världen. Sipri är Stockholms internationella fredsforskningsinstitut. Dom gör bland annat en årlig beräkning av världens länders militärutgifter. Och det är skrämmande siffror som används till oftast rent destruktiva investeringar istället för att råda bot på fattigdom, sjukdom och död.

Här i Sverige har ju vår Brunblå högerregering just dragit ner på biståndet. Vi har tidigare haft en målsättning att 1% av BNP ska gå till bistånd men nu vill man från vår SD-styrda regering avskaffa denna målsättning. Det är inte realistiskt att arbeta med den typen av procentmål menar man och skär ner. Samtidigt ska vi ha ett liknande mål för militärutgifterna, fast dubbelt så högt. 2%! Det är tydligen realistiskt? Vi är inte där än, men NATO har ju detta som mål för medlemsländerna så då måste ju Sverige uppfylla detta. Vi ska ju vara snälla och lydiga.

Make peace not war
Det ska dock medges att 2% är inga extrema siffror om vi tittar internationellt. Enligt Sipris beräkningar så ligger Oman högst i världen som lägger 7,34% av landets BNP på militären. Överhuvudtaget så domineras 10-i-topp listan av stater i Mellanöstern. Kuwait, Saudiarabien, Algeriet, Azerbajdzjan, Israel, Jordanien, Qatar, Armenien och Marocko är de tio länder som ligger högst räknat i procent av landets BNP. Tian Marocko ligger på 4,18% och ligger alltså långt över Sveriges mål trots allt.

Ett annat sätt att räkna och göra en jämförelse med landets storlek är att se på militärkostnaderna per capita. Dvs hur många dollar får varje innevånare lägga, från 1 års ålder till 100-åringen. I topp ligger ett land som är ganska aktuellt just nu. Varje innevånare i Qatar får satsa 3.955 dollar varje år på att Qatar ska kunna försvara sig mot sina aggressiva grannar. Det handlar alltså om mer än 40.000 kronor om året från varenda innevånare. På andra plats ligger Israel med 2.769$, USA på tredje plats med 2.405$. Sedan kommer Kuwait, Singapore, Saudiarabien, Norge, Australien, Oman och Finland (1.064$).

Ett annat sätt att titta är att se på de verkliga siffrorna. Här ligger naturligtvis USA i den absoluta toppen. USA lade 2021 (det är sista året med klara siffror) ner 801 miljarder dollar på att förbereda sig på att kriga. Hela Nato lägger 1.167 miljarder dollar på militären. Detta medan resten av världen utanför Nato sammanlagt lägger 909 miljarder dollar. USA står alltså ensamma för 39% av världens militärutgifter. Nato står för 56% av världens militärutgifter. De amerikanska satsningarna på militären är högre än de totala satsningarna från resten av länderna på 10-i-topp listan.

På andra plats efter USA kommer Kina med 293 miljarder följt av Indien med 76 miljarder, Storbritannien på 68 miljarder, Ryssland 66 miljarder och Frankrike 57 miljarder. Vårt stora hot Ryssland ligger alltså på femte plats i världen. Ryssland har militärutgifter som är drygt 8% av de amerikanska.

Nu vill alltså våra politiker att Sverige ska avancera i den här ligan. Tillåt mig att fundera över det kloka i sådana planer. Medan människor dör av svält, i sjukdomar osv satsar världens politiker allt mer pengar på att kunna ta livet av någon annan. Ökningarna till militären är högre än ökningarna av andra utgifter. Visst är vi kloka? Eller jag skulle säga att vi är INTE kloka!

Läs:
Fortsatt upprustning på många håll i världen. - Syre


Satsa på fred

onsdag 2022-11-23
Vems intressen?
tyckeri nummer 9323

» Det är uppenbart!

Alla politiker har någon form av lojaliteter. Kopplingarna mellan Socialdemokraterna och den Fackliga rörelsen är uppenbara. Om en socialdemokratisk regering tillsätter en minister som kommer att ta tillvara fackliga intressen så är det alltså inget att förvåna sig över. Så är det bara.

Kopplingen mellan Centerpartiet och den svenska lantbruksrörelsen är också gammal och väl känd. Skulle Centerpartiet få möjlighet att tillsätta ministrar i en regering som innehåller Centerpartiet ska vi alltså inte förvånas över om dessa ministrar ser som sin uppgift att tillvarata lantbrukets intressen.

Om en högerregering tillsätter ministrar som tillvaratar direktörernas intressen ska vi alltså inte heller bli förvånade. Det är bara så det kan förväntas bli. Vi väljare kan inte bli förvånade. När alltså vår nya Brunblå högerregering tillsätter en minister med ansvar för den svenska skolan som själv kommer från den svenska friskolemarknaden så är detta inget vi kan förvåna oss över. Det är denna grupps intressen en högerregering ska ta tillvara. Att alltså aktiekurserna för de stora friskolekoncernerna steg rejält när det blev klart att Ulf Kristersson skulle bli statsminister var bara att förvänta sig. Att dom steg ännu mer när Lotta Edholm (L) utsågs till skolminister är inget att förvånas över. Hon är så intimt förknippad med den unika svenska friskolemarknaden att hennes beslut kommer att gynna den marknaden. Detta vet vi och det vet marknaden. Alltså stiger aktiekurserna. Friskolemarknaden behöver inte känna sig hotad. Deras vinster och aktieutdelningar är tryggade i fyra år till. Man kan fortsätta driva på betygsinflationen och ge högre betyg för att locka nya lönsamma studenter. Vi ska inte förvåna oss.

Om en högerregering sänker skatten med 1.000 kronor eller mer för de som tjänar över 50.000 medan de som tjänar mindre inte får ett öre så ska vi inte alls bli förvånade. Moderaterna är störst i regeringen, och Moderaterna tar tillvara intressena för de som redan har det väl förspänt. DET är deras väljare, och då måste man göra dom tillfredsställda. Annars röstar dom ju inte på Moderaterna nästa gång. Vi ska inte vara förvånade över att det är så. Det är nämligen just så det är!

Om Vänsterpartiet föreslår sänkta taxor i kollektivtrafiken medan en högerregering vill lägga skattepengar på att sänka priserna på bensin istället är inte heller något att förvåna sig över. Om en högerregering vill ha skatteregler som gynnar privatbilismen framför kollektivtrafik ska vi inte förvåna oss över detta. Om en högerminister med ansvar för infrastruktur, Andreas Carlson (KD), vill gynna miljöskadlig bilism och flygtrafik på bekostnad av miljövänlig järnvägstrafik så ska vi inte bli förvånade. Det är bara så det är. Det är det vi (ni...) har röstat på.

Att Sverigedemokraterna ställer upp på allt detta är inte heller något att förvånas över. SD är ett högerparti!

Att ministern som sitter på slantarna, alltså moderata finansministern Elisabeth Svantessons reaktion på att Sverige inte kommer att kunna uppnå de miljömål vi tidigare beslutat om är: - "Gör vi det inte så gör vi det inte! Jag struntar i vilket!" Då kan vi inte bli förvånade. Hennes uppgift är att tillvarata vissa gruppers intressen, inte att tillvarata miljöintressen.

Vi får helt enkelt de politiska beslut vi kan förvänta oss.

Läs:
Kartläggning: Friskolejättarnas kopplingar till politik och näringsliv – 37 namn. - Dagens Samhälle (låst artikel)
Röster om lobbyismen i skolvärlden: Saknas regler och rutiner i Sverige. - Dagens Samhälle
Elever i fristående gymnasier får högre betyg. - Sveriges Radio
Redan i dag är det små skäl att ha flygskam. - Svenska Dagbladet
Du bluffade folket om välfärden, Åkesson. - Nooshi Dadgostar på Aftonbladet debatt


Satsa på fred

torsdag 2022-11-24 En månad till Julafton
En tidig julklapp till Ebba Busch
tyckeri nummer 9324

» Hon kan behöva den.

Det är idag exakt en månad kvar till Julafton. Det är verkligen dags att börja fundera över det där med julklappar till vänner och bekanta. Jag har nu i varje fall bestämt vad jag ska ge till Ebba Busch. Hon ingår inte i begreppet vänner vill jag påpeka. En kartong minne och anständighet!

En skjutglad politiker
Före valet tillhörde Ebba Busch de som ihärdigast utlovade ett elprisstöd. Ett elprisstöd som man lovade skulle vara klart och igång från 1 november. Här nere i Skåne är det många som är anslutna till ett naturgasnät och alltså värmer sina hus med gaspannor. När man från partierna i den Brunblå sörjan i valrörelsen utlovade ett stöd från 1 november för höga elpriser ställdes frågan direkt till dessa politiker om detta då också skulle innefatta ett stöd till de som värmer upp med naturgas. Jodå, fick man till svar. Det ska även omfatta de som eldar med naturgas!

Nu har nu dessa politiker kommit till makten och kan uppfylla sina vallöften. När det gäller elprisstödet så blev det inte så mycket med det. "Vi" som fått stora elräkningar ska i varje fall få en återbetalning av delar av det vi betalt under det senaste året. Pengar som kanske hinner betalas ut någon gång efter nyår. Men det där stödet från 1 november kan vi se i himlen efter.

Men till gaskunderna har det blivit noll och intet. Ebba Buschs löfte blev värdelöst när det blev dags att uppfylla vallöftena. Hon kan verkligen behöva en extra förpackning minne!

Här i Skåne har Ebba Busch avböjt ett erbjudande om att komma till Skåne och förklara sig. Det är det moderata regionrådet Carl Johan Sonesson som skickat en inbjudan till Ebba Busch att besöka Skåne. Men som sagt, Ebba Busch har inte tid att åka till Skåne:

- "Skåningarna behöver inte fler politiker som dricker kaffe utan som levererar akut elstöd." Det är hennes kommentar.

- "Ebba får gärna benämna mig som en kaffedrickande politiker om hon tycker det är kul med den typen av retorik men personligen tycker jag att det är väldigt arrogant och oseriöst sätt att bemöta min kritik i en viktig fråga" är Carl Johan Sonessons svar.

Ska vi enas om att vi blandar i lite anständighet i julklappen till Ebba Busch? Kanske lite moral också?

En högerpolitiker
För övrigt kan vi notera att Ebba lyckats med sin strategi. Hennes fixering vid kärnkraft börjar nu få effekt. Investeringarna i vindkraft i Sverige har i princip tagit tvärstopp. Ebba fick ju glädjefnatt när Uniper i Sverige deklarerade att man ville bygga ny kärnkraft i Barsebäck. Att man samtidigt sade att man ville bygga vindkraft osv där också lyckades Ebba förtränga. Sedan drog ju Unipers moderbolag i Tyskland ner rullgardinen när man deklarerade att det blir ingen ny kärnkraft. Varken i Sverige eller på andra håll!

Men, Ebbas fixering vid kärnkraft står kvar. En fixering som ju innebär att riskerna för elbrist ökar kraftigt. Om elbristen ska lösas med kärnkraft kommer det ju att ta tid. Stoppar investeringarna i vindkraft (som kan finnas på plats mycket snabbare) så ökar risken för elbrist.

Finlands rekordförsenade nya kärnkraftverk Olkiluoto 3 blir ännu mer försenat kan vi notera. I Frankrike använder man uttrycket "tvärstopp" för den franska kärnkraften. Frankrike är ett av de länder som är mest beroende av kärnkraft för elproduktionen. Men fransk kärnkraft har enorma problem. Reaktorer som inte fungerar och andra reaktorer som har stor brist på kylvatten pga den hetta och torka som drabbat Frankrike. Risken för elbrist i Frankrike är överhängande.

Jag såg en liten notis i Ny Teknik som berättar om virus som hittats i den sibiriska permafrosten och som återupplivats. Det äldsta är tydligen 48.500 år gammalt. Våra förfäder Neandertalarna dog ut för ungefär 30.000 år sedan. Det är alltså ett långt tidsperspektiv. Vi kan fundera över dessa tidsperspektiv när vi funderar över vilka civilisationer som bebor vår värld om 100.000 när det radioaktiva avfall från kärnkraften som vi ska gräva ner och gömma undan äntligen är ofarligt.

Skicka ett paket minne och anständighet (med en dos moral) till Ebba Busch i julklapp

Läs:
Busch nobbar besök i energikrisens Skåne. - Expressen
Motvind för vindkraften när kommuner säger nej. - Sveriges Radio
Då kan Finlands nya kärnreaktor vara igång. - Sveriges Radio
Tvärstopp för kärnkraftverk – Frankrike varnar för elbrist i vinter. - Ny teknik
Ett 48 500 år gammalt virus från Sibirien har återupplivats. - Ny teknik


Satsa på fred

fredag 2022-11-25
Mr Erdogan of Turkey fäller bomber över kurderna
tyckeri nummer 9325

» Och Sverige förser honom med vapen.

Mr Erdogan of Turkey har inlett flygbombningar av kurdiska områden i grannländerna Syrien, Irak och Iran. I Syrien innebär de turkiska flygbombningarna av kurderna ett direkt stöd till terrororganisationen IS. I Iran får de turkiska attackerna mot kurderna hjälp av prästerskapet i Teheran. Den unga kvinna, 22-åriga Mahsa Amini, som mördades av den iranska sedlighetspolisen för att hon bar sin slöja på fel sätt var kurdiska. Ett mord som blev den tändande gnistan till det iranska upproret. Nu väntar vi bara på en turkisk invasion av norra Syrien. En attack från terrorstaten Turkiet som hjälper terrororganisationen IS att återta kontrollen över norra Syrien och återupprätta sitt kalifat.

Men Tobias Billström och Ulf Kristersson fortsätter att svansa och buga för Mr Erdogan of Turkey. För denna Brunblå sörja är moral av intet värd! Efter Sverige kommer det största stödet för Mr Erdogan of Turkey från Putin i Kreml.

I Qatar vågade det iranska fotbollslandslaget ta ställning för det iranska folket mot det iranska prästerskapet. Men, de europeiska landslagen vågade inte bära en armbindel som tog ställning för allas lika värde sedan FIFA sagt Nej och hotat med ett gult kort. Vilka är det som ska skämmas?

Sven Tycker till - helt gratis

Läs:
Billström: Invänta valet i Turkiet inget alternativ. - Svenska Dagbladet
Kurder attackeras från flera håll. - Svenska Dagbladet
Turkiet kallar upp Sveriges ambassadör. - Arbetaren
Turkiska bomber över Kobane: måste fördömas. - Arbetaren
Uppgifter: Irans kurder dödas systematiskt. - Svenska Dagbladet
Expert: Erdogan har fått en skänk från ovan. - Svenska Dagbladet
Billström: Olyckligt erkänna Palestina. - Tidningen Global


Satsa på fred

lördag 2022-11-26
Om kommunpolitik
tyckeri nummer 9326

» Prestigen är viktig.

Inte allt för regelbundet återkommande läsare av Sven Tycker är troligtvis inte medvetna om att mina tyckerier här har en partipolitisk slagsida. Kort sagt så är jag helt enkelt partipolitiskt aktiv på kommunnivå. Just nu representerar jag Vänsterpartiet i Kommunstyrelsen i min hemkommun Åstorps kommun. Jag är även ersättare i Kommunfullmäktige. Och till detta lite olika småuppdrag. När jag kommer med politisk kritik så handlar det faktiskt om att jag redan från början är partisk i debatten!

I Åstorps kommun blev det maktskifte i samband med valet. Inte för att det hände så stora förändringar i fördelningen av mandat i Kommunfullmäktige. Utan snarast för att Moderaterna och Sverigedemokraterna nu kommit fram till att dom kan prata med varandra. Vilket dom inte kunde under förra mandatperioden. Under förra mandatperioden styrdes Åstorp av en minoritet bestående av Socialdemokraterna (10 mandat), Centern (2) och Vänsterpartiet (1). Sedan fanns det två lika stora oppositionsgrupper. Sverigedemokraterna hade 9 mandat och en borgerlig allians med Moderaterna (6 mandat), Liberalerna (2) och Kristdemokraterna (1). Enligt det reglemente som gäller så fanns det ett socialdemokratiskt kommunalråd på 100% (Ronny Sandberg) och sedan fanns det ett oppositionsråd på 50% (moderaten Roger Nielsen). Oppositionsrådet finns till för att oppositionen ska ha en chans till insyn i vad som händer inom kommunen. Sverigedemokraterna som alltså var lika stora som den borgerliga alliansen hade dock inget oppositionsråd.

Vänsterpartiet Visar Vägen

En arbetsgrupp inom kommunen (som jag satt med i innan valet) hade till uppgift att se över arvoden och kommunens organisation. Ett av de förslag som vi lade fram (och som gick igenom i Kommunfullmäktige innan valet) var att om det finns två stora oppositionsblock som inte kan samarbeta så ska båda dessa block ha rätt till att få tillsätta ett oppositionsråd på 50% så att båda grupperna ska ha likvärdig insyn i kommunen. Det sattes dock en gräns vid 8 mandat för denna rätten. Dvs det kunde bara bli aktuellt om kommunen styrdes av en minoritet och det fanns två stora mer eller mindre likvärdiga oppositionsblock som inte samarbetade. Två block med minst 8 mandat vardera skulle ju innebära en majoritet (det finns 31 platser i Kommunfullmäktige) och dessa båda block skulle då förfoga över 16 av dessa. Alltså skulle man bilda majoritet om man kunde samarbeta.

Nu blev det just detta som hände i valet 2022. Det hände inte så stora förändringar i valresultatet. Det som hände var att Liberalerna och Centern tappade vardera ett mandat medan Moderaterna och Sverigedemokraterna ökade vardera ett mandat. Det som dock hände var att Moderaterna nu valde att kunna samarbeta med Sverigedemokraterna. Ett nytt majoritetsstyre bildades bestående av Sverigedemokraterna (10 mandat), Moderaterna (7) och Kristdemokraterna (1). Samtidigt valde Centern att lämna samarbetet med S+V medan Liberalerna inte ville gå in i ett samarbete med SD. Det finns alltså nu ett större oppositionsblock med Socialdemokraterna (10 mandat) och Vänsterpartiet (1). Helt utanför står de två förlorarna i valet, Liberalerna (1 mandat) och Centern (1).

Det är nu vi kommer till det som vållat debatt. Det nya samarbetet fick naturligtvis bekymmer med prestigen mellan de två stora partierna i samarbetet. Sverigedemokraterna är ju störst och besätter ordförandeposten i Kommunstyrelsen och tillsätter därmed ett kommunalråd på 100% (Peter Lindberg). Men det innebär att Moderaterna som alltså tidigare hade ett oppositionsråd på 50% (Roger Nielsen) nu skulle bli helt utan något kommunalråd. Och Sverigedemokraterna går naturligtvis inte med på att Moderaterna skulle få tillsätta kommunalrådsposten - SD är ju trots allt störst. Hur löser man en sådan prestigekonflikt? Jo, man bestämmer sig helt enkelt för att ändra kommunstyrelsens reglemente och bestämmer att både ordförande (Peter Lindberg-SD) och vice ordförande (Roger Nielsen-M) ska vara anställda på 100% av skattebetalarna. Det är en kostnad man får ta (hellre än att anställa några fler i äldrevården eller förskolan) för att lösa prestigekonflikten.

På Kommunstyrelsens första novembermöte där frågan först diskuterades ställde jag frågan vad som motiverade att det nu krävdes en fördubbling av antalet kommunalråd. Jag undrade också över om det skulle ske någon fördelning av arbetet mellan de båda. Svaret blev lite svammel om att det var detta beslut man tagit och att det skulle bli så bra. Egentligen är det ju en stor komplimang till Ronny Sandberg som skötte jobbet ensam men att det nu behövs två personer för att sköta samma jobb. Ett argument som används är också beslutet om att det ju ska kunna finns två oppositionsråd på 50% och det blir det ju inte nu. Men då har man ju (gissningsvis helt medvetet) missförstått vad det beslutet handlade om. Hade SD och M inte kunnat samarbeta även denna mandatperiod utan vi fått ett fortsatt minoritetsstyre så finns det ju en chans att SD hade kunnat tillsätta ett eget oppositionsråd precis som M. Detta under förutsättning att man gått i samarbete med minst ett av partierna Kristdemokraterna eller Liberalerna. Det krävs ju 8 mandat och M själva har bara 7 mandat.

Nu var det ett nytt sammanträde med Kommunstyrelsen i veckan där beslut om budget för 2023 togs. Här återkommer ju frågan om fördubblingen av antalet kommunalråd för att lösa prestigeknuten mellan M och SD eftersom fördubblingen ju ska finansieras. Istället för att använda pengarna till ökad bemanning i äldreomsorgen, förskoleverksamheten eller skolan. Denna gången lämnade vi i V och S in en gemensam skriftlig reservation mot beslutet. Det ska bli spännande att se hur Liberalerna och Centern agerar i Kommunfullmäktige. Dom har ju valt att ställa sig utanför sina respektive tidigare samarbeten och det får till resultat att dom inte är representerade i Kommunstyrelsen. Vilket alltså Vänsterpartiet är tack vare samarbete med Socialdemokraterna och även Kristdemokraterna är genom samarbete med Moderaterna (och Sverigedemokraterna).

Vänsterpartiet Åstorp

På måndag är det dags för Kommunfullmäktige och då ska det slutliga beslutet fattas eftersom budgeten för 2023 ska antas. Till detta möte har Vänsterpartiet lämnat in en enkel fråga där vi vill veta motivationen till fördubblingen av antalet kommunalråd och hur man motiverar att använda pengarna till detta och inte annat nödvändigt i kommunen.

Dagens Sverigedumokrat

Till dagens sverigedumokrat utser jag Kent Wiik som stod på SD:s valsedel till kommunfullmäktige i Vindelns kommun. Ja, faktum är att Kent Wiik var ensam på valsedeln. SD fick två mandat i Vindeln så en stol står tom. Nu tillhör uppenbarligen Kent Wiik de alla många SD:are som inte har förstått att man ska dölja de rötter inom nazism och vit makt som Sverigedemokraterna bygger på. SD:s överarbetade medlemsutskott har alltså fått fatta nya beslut om uteslutning. Kent Wiik har fått besked om att han är utesluten ur partiet och har uppmanats att lämna sina politiska uppdrag. Vilket han naturligtvis inte gör. I Vindeln representeras alltså SD av en politisk nassevilde och en tom stol!

Läs:
Oppositionen ifrågasätter dubbla kommunalråd på heltid. - Helsingborgs Dagblad
SD-politiker i Vindeln utesluts – blir politisk vilde. - Sveriges Radio Västerbotten
Ytterligare en Sverigedemokrat avslöjades med sympatier för Nazism och vitmakt rörelsen. - VK Bloggen


Satsa på fred

söndag 2022-11-27
Panik i Konungariket
tyckeri nummer 9327

» Swexit på frammarsch?

Har EU-byråkraterna nu slutligt skitit i det blå skåpet? Är senaste nytt från Bryssel det som slutligen får svensken att stödja en svensk Swexit? Det vill säga att Sverige ska gå ut ur EU. Vad det är som har hänt? Jo, ett förslag är på väg inom EU som kommer att chockhöja priset på snus! Skatten per kilo kan öka från 500 kronor till 1300 kronor. En dosa lössnus skulle öka i pris med 62 kronor! Skatten på tobaksprodukter ska höjas. Det mobiliseras för revolution. Rör inte vårt snus!

Till och med vår finansminister Elisabeth Svantesson är redo att kliva upp på barrikaderna och slåss för det svenska snuset till sista blodsdroppen.

Det här ska bli spännande att följa.

Man kan bli irriterad av mindre
Dagens citat

- "Man ska inte befinna sig här i en evighet på ett permanent uppehållstillstånd."

Yttrat av Sveriges migrationsminister Maria Malmer Stenergard (SD... f'låt M). Jag roar mig med att slå upp ordet "permanent" i Svensk ordbok och kan då notera att betydelsen är: - "som avses eller säkert kommer att bestå eller fungera under överskådlig tid" med motsatsen: - "temporär, tillfällig" och med jämförelse med: - "bestående, beständig, immanent, permanens, stadigvarande, varaktig".

Vad är det som vår kära migrationsminister har missat i svenskundervisningen? Har du så dålig kännedom om ords betydelse så hade du faktiskt inte fått godkänt i ett svenskprov för att få svenskt medborgarskap. Det krävs ju faktiskt att man kan skilja på olika ord och deras motsats. Läs på Maria Malmer Stenergard!

Det är alltså skillnad på "permanent uppehållstillstånd" och "tillfälligt uppehållstillstånd"! Ett "permanent" är just permanent i motsats till "tillfälligt" som är just tillfälligt. Ett "permanent uppehållstillstånd" är inte tillfälligt, det är permanent!

Dagens Sverigedumokrat

Jag gissar att jag utnämnt Björn Söder till Dagens Sverigedumokrat redan tidigare. Men jag kan inte undanhålla titeln från honom än en gång. Jag ser att Björn Söder återigen motionerat i riksdagen om att funktionen att utse svensk statsminister inte längre ska ske under demokratisk kontroll. Gissningsvis är den gode Björn Söder fortfarande så sur över att han inte fick bli talman att han nu vill ta ifrån talmannen funktionen som den som föreslår statsminister. I en av sina motioner till riksdagen kräver Björn Söder nämligen att uppdraget att utse vem som ska få i uppdrag att bilda regering ska avgöras genom avel och bero på vilka spermier som är snabbast i simningsracet. Björn Söder vill helt enkelt att uppdraget ska ges till Knugen, dvs i praktiken till hans rådgivare. Det finns faktiskt de som fortfarande hävdar att Björn Söder är en seriös politiker. Humorn släpper aldrig sitt grepp om svenska folket!

Fast vid närmare eftertanke så om Björn Söder hade varit talman så hade det kanske trots allt varit säkrare om Knugen skött jobbet!

Läs:
Svantesson om snuset: Orimligt förslag. - Svenska Dagbladet
Svantesson: Vi ska stå upp för svenska snuset. - Aftonbladet
Malmer Stenergard (M): Alla som vill stanna borde ha en plan. - Svenska Dagbladet
Björn Söder: Kungen ska föreslå statsminister. - Aftonbladet
Björn Söder: Kungen ska föreslå statsminister. - Expressen


Satsa på fred

måndag 2022-11-28
Folkets representanter
tyckeri nummer 9328

» Eller vems?

Visst är det så att vi alla tycker att våra politiska representanter i så stor utsträckning som möjligt ska utgöra ett genomsnitt av väljarna. Något som vi alla vet inte är möjligt, men målsättningen måste vara att vi ska sträva efter något sådant.

Om våra riksdagsledamöter i allt för stor utsträckning lever ett helt annat liv än vad deras väljare lever finns det en stor risk för att dom har svårt för att sätta sig in i hur en normal svensk lever. Då finns det också en stor risk för att de beslut man fattar i riksdagen inte blir de bästa för väljarna utan snarast för den grupp i samhället som beslutsfattarna själva kommer från.

Vi har nog också våra fördomar om var de olika partiernas förtroendevalda kommer från för bakgrund. Fördomar som kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten. Men, visst tror vi att lantbrukare är kraftigt överrepresenterade inom Centerpartiet. Lärare är överrepresenterade inom Liberalerna. Frikyrkopastorer är överrepresenterade inom Kristdemokraterna. Företagare och miljonärer bland Moderaterna. Fackföreningsfolk bland Socialdemokraterna. Miljövänliga hantverkare bland Miljöpartiet. Offentliganställda jobbare inom Vänsterpartiet. Vanliga missnöjda knegare inom Sverigedemokraterna. Visst har vi fördomar i dessa riktningar? Det är bara att erkänna!

Det handlar om girighet
Jag såg i Dagens ETC en sammanställning av stora aktieinnehav bland våra riksdagsledamöter. Det finns en regel som innebär att alla riksdagsledamöter måste redovisa alla aktieinnehav dom har som överstiger två prisbasbelopp – i år motsvarar detta 96.600 kronor. Regeln finns till för att det ska vara lättare för media, väljare och andra granskare att hålla koll så att politiker inte ska kunna misstänkas fatta beslut som gynnar dom själva ekonomiskt framför att fatta beslut som är bra för landet.

Vi är nog många som äger en liten aktiepost här och där. Jag har själv en liten aktieportfölj. Den är dock inte så stor att den skulle ha behövt redovisas. Totalt ligger nog aktierna på ungefär 75.000 kronor. I fem olika bolag med en post mellan knappt 30.000 till knappt 10.000. Alltså skulle jag inte behövt redovisa något.

Det handlar alltså om två basbelopp i varje enskilt företag som måste redovisas. När man tittar i redovisningen så är det kanske inte så stor överraskning att det parti som har flest riksdagsledamöter med aktieposter av den här storleken är Moderaterna. 22 av partiets 68 ledamöter äger minst en aktiepost av den här storleken. Men, tittar vi på de stora aktieägarna så ser vi en lite mer förvånande situation. De två riksdagsledamöter som har störst aktieinnehav är faktiskt två sverigedemokrater. Mattias Bäckström Johansson och Oscar Sjöstedt följt av tre moderater, Camilla Brunsberg, Helena Bouvengg och Louise Meijer. På tio-i-topp hittar vi faktiskt 5 sverigedemokrater, 4 moderater och en stackars centerpartist.

Tittar vi på antalet redovisade aktieposter av den här storleken så leder faktiskt Sverigedemokraterna med 95 innehav, Moderaterna med 79 innehav. Det är dessa två partier som dominerar totalt. Socialdemokraterna (som ju är största parti) redovisar 17 innehav, Centerpartiet 15 innehav, Miljöpartiet 8 innehav, Kristdemokraterna 5 innehav, Liberalerna 3 innehav och Vänsterpartiet 0 innehav.

Men, det trodde ni kanske inte? Att det fanns en mängd förmögna aktieägare inom Moderaterna är kanske ingen förvåning. Men, att vi hittar i princip ännu fler från den gruppen inom Sverigedemokraterna? Det hade ni nog inte förväntat er. Bilden av SD som "de missnöjda knegarnas parti" rämnade rejält. Det är ju snarast "de missnöjda miljonärernas parti" det handlar om. Det ska man kanske ha i åtanke när vi ser hur "bra" samarbetet mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna trots allt fungerar både på riksplan och i många kommuner. Dom har mycket gemensamt och gemensamma intressen att gynna!

Dagens ekonominyhet

Jag ser att priset på råolja fortsätter ner. Just nu rapporteras det att priset på världsmarknaden ligger på det lägsta på ett år. Priserna vid macken fortsätter att sjunka.

Läsa:
Så investerar riksdagens politiker – SD-toppar har aktier för miljoner. - Dagens ETC
Oljepris lägsta på ett år – billigare vid macken. - Svenska Dagbladet Näringsliv


Satsa på fred

tisdag 2022-11-29
Det finns många sorters glädje
tyckeri nummer 9329

» Skadeglädje är bara en variant.

Visst är det skönt när man kan få känna lite glädje. Även om det kanske ska arkiveras under begreppet skadeglädje. I morse när jag tittade ut genom köksfönstret kunde jag se att en av mina grannar hade fått parkeringsböter. Det kan ju kännas lite elakt att känna glädje när någon får parkeringsböter. Men verkligheten är den att där han parkerat sin BMW blockerar han effektivt infarten för t.ex. ambulans, räddningstjänst eller bara paketleveranser och liknande. Det gladde mig alltså att han fått parkeringsböter, jag hoppas det gör att han är lite mer försiktig med hur han ställer sin BMW en annan gång. Tyvärr är det ett vanligt beteende av bilister att man tar för givet att man ska kunna gratis ställa upp sin plåtlåda lite varstans på allmänt utrymme. Gångbanor, cykelbanor osv ses ofta som bara en förlängning av parkeringsplatsen.

Känn glädje
En annan form av glädje kände jag igår när jag snackade lite allmänt väder och liknande med min granne Salman. Vi har byggjobbare som håller på med att renovera våra balkonger sedan ett antal månader tillbaka. Byggställningar, balkongdörren låst och plast för fönstren så att man inte kan se ut (eller in...). Salman hade pratat lite med byggjobbarna och dom hade berättat att dom förväntades vara färdiga till fredag. Idag på förmiddagen rev dom ner plasten för fönstren så att man äntligen kan titta ut. Om några dagar kan det kanske finnas balkongräcke och dörren kanske låses upp. Allt som ska vara på balkongen kan flyttas upp från ett överfyllt förråd. Visst kan det kännas berättigat att känna glädje!

Mr Erdogan of Turkey
Det svenska fjäskandet för Mr Erdogan of Turkey har än så länge gett dålig utdelning. Om man som jag är ytterst skeptisk till ett NATO-medlemskap så kan ju Turkiets trilskande ses som positivt. När medlemsansökan diskuterades tillhörde jag de som argumenterade mot ett medlemskap med argumentet att vi ska verkligen inte förbinda oss att militärt hjälpa en diktatur som regelbundet attackerar grannländer, ockuperar delar av ett grannland (Cypern) osv. Även att förbinda oss att militärt stötta Ungern använde jag som argument mot ett medlemskap. Nu är det just dessa två länder som inte godkänt det svenska (och finska) medlemskapet än. Egentligen borde jag alltså känna lite glädje över främst Turkiets men även Ungerns trilskande. Tyvärr tror jag inte att det blir något lyckligt slut på problemen. NATO-ledningen kommer till slut att göra klart för Turkiet (och Ungern) att nu är det dags att sluta med tramsandet. Det är ju faktiskt NATO som har mest att vinna på medlemskapet, inte Sverige och Finland. Men fram tills dess kommer det pinsamma svenska fjäskandet med eftergifter att göra stor skada. Men det kan ju glädja mig lite att se på dumheterna!

I lördags tyckte jag ju till lite om kommunpolitiken här i Åstorp. Det nya styret här i Åstorp med SD+M+KD blev ju tvungna att fördubbla antalet heltidsanställda kommunalråd för att lösa prestigeknuten mellan SD och M. I går var det på Kommunfullmäktige dags för att besluta i den frågan. Något som alla övriga partier hade mycket svårt att förstå meningen med. Sammanträdet präglades av en hel del ajourneringar för olika interna samråd. Och ett antal återremisser av förslag. Den styrande högerkoalitionens förslag om att anslå en miljon extra till politikerlön och att inrätta en ytterligare heltidstjänst skickades tillbaka för att komma med bättre motivering. Samtliga partier i oppositionen, alltså Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet tyckte att pengarna kunde användas bättre. Det en minoritet kan göra, om den är tillräckligt stor, är att skjuta upp beslutet genom en återremiss. Förr eller senare kommer högerpartierna dock att få igenom beslutet. Jag har redan idag, dagen efter Kommunfullmäktigemötet, fått en kallelse till ett extra insatt sammanträde med Kommunstyrelsen så att dom kan skicka ärendet på nytt till nästa Kommunfullmäktige som faktiskt är redan den 12 december. Men lite glädje kan man ju känna för att vi i varje fall kan jäklas lite med högergubbarna.

Glädje kan alltså se ut på olika sätt.

Och ibland blir man inte alls glad. Jag ser att om en dryg vecka stängs Sveriges största kärnkraftsreaktor (Oskarshamn 3) ner för en dryg veckas underhåll och reparationer. Vi får väl hoppas att det inte tillkommer bekymmer. Sedan lång tid tillbaka står Ringhals 4 stängd. Senaste budet är att den kommer igång till februari. Vi får se hur det går med det. Kärnkraften är ju så tillförlitlig och säker? Bered er på höjt elpris snart! Det här är inget som ger glädje. Dessutom såg jag vilka det är som får mest tillbaka i elstöd nå'n gång efter nyår. Det finns ett antal miljardärer med stora lyxvillor och sommarresidens som förbrukar lika mycket el som hela kvarter vanliga villor. Dom får rejält med slantar i återbäring så småningom... Känns skönt att få hjälpa till att bekosta deras inomhuspooler, elektriska golvväme och en massa annat lyx som drar elström.

För övrigt har jag kommit på hemligheten med hur man blir evigt lycklig. Undvik till varje pris att bli olycklig!

Ha det i åtanke när du känner att du vill deppa ner dig.

Läs:
Kristersson: Turkiets val kan påverka Natofrågan. - Aftonbladet
Liten tro på genombrott för Natoansökan. - Svenska Dagbladet
Nato: Nya samtal med Turkiet under tisdagen. - Dagens Nyheter
Reaktorstopp i Oskarshamn kan ge riktigt höga elpriser. - Ny teknik


Satsa på fred

onsdag 2022-11-30
Behövs Ebba Busch?
tyckeri nummer 9330

» Jag tvivlar.

Team Kristerssons tid i regeringskansliet har ju inte varit allt för lyckosam. Det straffar sig att lova för mycket. Jag tror faktiskt att man till och med själva var medvetna om att det handlade om överbudspolitik som man inte skulle kunna infria. Men ALLT var tillåtet för att kunna vinna valet!

Nu kommer straffet när svenska folket inser att dom har blivit lurade. Jag får anledning att återigen gotta mig i en ny väljarundersökning som visar att det går framåt för vänstern i den svenska politiken medan regeringspartierna och deras överrock SD straffas. Så här ser opinionsläget ut enligt Ipsos undersökning för Dagens Nyheter. Observera att de siffror som presenteras är avkortade till närmaste hela procenttal. Inom parentes är valresultatet för 2½ månad sedan:

Socialdemokraterna 34% (30,2)
Moderaterna 19% (19,1)
Sverigedemokraterna 19% (20,5)
Vänsterpartiet 8% (6,7)
Centerpartiet 6% (6,7)
Miljöpartiet 5% (5,1)
Kristdemokraterna 4% (5,3)
Liberalerna 3% (4,6)

Vår Brunblå sörja
Dagens Nyheter ställer i sin ledarartikel med anledning av undersökningen frågan: - "Vad är egentligen poängen med KD och L?" Och det kan man ju verkligen undra över. Det finns uppenbara anledningar till att tidigare partiledare för båda partierna tagit avstånd från partiernas valda politiska kurs. Både Liberalerna och Kristdemokraterna har ju tidigare partiledare som inför valet deklarerade att dom inte tänkte rösta på det parti dom varit ledare för. Nu håller båda partierna på att avveckla sig själva. Liberalerna hamnar på 3% och alltså under spärren medan Kristdemokraterna ligger precis på spärren. Men de 4% motsvarar mindre än 4%, siffran är nämligen höjd upp till 4.

Apropå Ebba Busch så såg jag just att det utlovade elprisstödet (som skulle komma från 1 november om ni minns) nu kommer att börja betalas ut i februari nästa år. Att sedan stödet inte alls är vad som utlovades är en annan sak. Det finns i varje fall en del ägare till enorma elslukande lyxvillor som har rejäla summor att vänta på kontot.

Fortfarande apropå Ebba Busch så ser jag att hon (som är högsta politiskt ansvariga i regeringen för Sveriges miljöpolitik) medan Klimatmötet COP27 i Sharm el-Sheikh i Egypten pågick så valde Ebba Busch att flyga till Paris för att bjudas på en konferens anordnad av det svenska näringslivets lobbyorganisation Timbro på slottet le Grand Gallo strax norr om Paris. Hon åkte dit tillsammans med vår sverigedem... f'låt moderata migrationsminister Maria Malmer Stenergard. Ni vet hon som inte har tillräckliga svenskkunskaper för att kunna skilja på permanent och tillfälligt. Det är tydligen lite oklarheter vem som betalat vad också. Men, Timbro har ju ganska gott om pengar. Dom fick lyssna på representanter för svenska privata nätläkare osv. Fast deltagarlistan är hemlig...

Ebba har i varje fall inga problem med att prioritera. Elektrikerförbundet ville träffa Ebba Busch för att diskutera utbyggnaden av det svenska elnätet. Men, det hade hon inte tid med. Här i Skåne ville Moderaterna i Skåne träffa Ebba Busch och diskutera vad som hände med elstöd och det utlovade stödet till gaskunder. Men, det hade hon inte heller tid med. Det var ju tur att hon i varje fall hade tid med Timbro på slottet le Grand Gallo utanför Paris. Det gäller ju att prioritera!

Konferenser på slott verkar annars vara populärt. Ska man driva så stora pampiga byggnader så får man ju hitta på inkomstkällor. Då kan ju olika former av konferenser och liknande vara en bra inkomstkälla. Hela den s.k. TiDÖ-överenskommelsen kom ju tydligen till efter en uppenbarligen ganska blöt fyllefest på Tidö slott. Dom säger att alkohol kan lösa upp spänningar och få folk att ställa upp på ganska pinsamma aktiviteter. Det förklarar ju en hel del hur TiDÖ-avtalet kunde se ut som det gör!

Jag såg för övrigt att den franska EU-parlamentarikern Pascal Durand valt att lämna den liberala partigruppen RE för att istället gå med i den socialdemokratiska partigruppen. - "Frågan är enkel, det handlar om moral och principer" motiverar Pascal det hela med. Partigruppbytet sker i protest med Liberalernas samarbete i Sverige med Sverigedemokraterna. - "Moral och principer" som sagt. Hur känns det Johan Pehrson?

Läs:
DN/Ipsos: Högsta stödet för S på nästan åtta år. - Dagens Nyheter
Vad är egentligen poängen med KD och L?. - Dagens Nyheter ledare
Utbetalning i februari för elprisstöd till hushållen. - Dagens Nyheter
Busch nobbade klimatmötet – flög till Paris för Timbro-konferens. - Dagens ETC
Elektrikerna rasar efter Busch slottsresa: Det är oseriöst och oansvarigt. - Dagens ETC
Fransk EU-liberal byter parti – i protest mot L. - Sveriges Radio


Satsa på fred

torsdag 2022-12-01
Jag måste gotta mig mer
tyckeri nummer 9331

» Det går åt rätt håll.

Siffernissen bakom dessa rader har fått mer att gotta sig åt. Nu har SCB släppt sin stora väljarundersökning. En undersökning som är större än de månatliga undersökningar som flera tidningar roar sig med. Egentligen bekräftar den bara vad tidigare undersökningar berättat. Dvs att vår Brunblå sörja med tre regeringspartier (och partiet som styr över regeringens partier via TiDÖ-avtalet) inte har haft någon allt för lyckosam början på sin tid som styrande medan däremot vänstern i det svenska politiska samhället går i rätt riktning. Så här ser SCB:s siffror ut, med förändring sedan valet inom parentes:

Socialdemokraterna 34,6% (+4,3)
Moderaterna 18,9% (-0,2)
Sverigedemokraterna 18,2% (-2,3)
Vänsterpartiet 7,6% (+0,9)
Centerpartiet 5,4% (-1,3)
Kristdemokraterna 4,9% (-0,4)
Miljöpartiet 4,4% (-0,7)
Liberalerna 4,1% (-0,5)

Vad vi kan se är att det bara finns två vinnare i undersökningen. Socialdemokraterna (+4,3) och Vänsterpartiet (+0,9). Alla de övriga sex partierna tappar stöd. Den stora förloraren är Sverigedemokraterna. Där uppenbarligen en hel del väljare gått till Moderaterna och Kristdemokraterna vilket gör att deras förlustsiffror inte blir så stora eftersom tillskottet från SD kompenserar en del.

Vi kan också enkelt konstatera att de fyra Rödgröna partierna nu samlar ihop 52,0% mot den Brunblå sörjans fyra partier som tillsammans får 46,1%. Moderaterna är nu också större än Sverigedemokraterna igen. De två partierna till vänster, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är nu ensamma lika stora som de tre högerpartierna M + SD + KD är tillsammans. Man får 42% vardera.

Jag noterar att Ebba Busch för tillfället ligger ganska risigt till hos Sveriges Företagare. Företagarna kallar Ebba Busch "Tondöv". Nu har man röstat fram en högerregering och så levererar dom inte! Skandal! - "Företagare har röstat fram högerregeringen. Känner de sig lurade? - Jag tror att många är mycket besvikna. Nu måste regeringen och berörda myndigheter jobba natt och dag för att lösa problemet." Tänk nu hade man fått precis de man ville ha installerade och så levererar dom inte vad som beställts! Det är nästan (bara nästan....) synd om dom stackars slipsklädda.

Lästips:
Två partier ökar och tre tappar i första PSU efter valet. - SCB
SCB: Socialdemokraterna starkt framåt. - Dagens Nyheter
Kraftigt ökat stöd för S – Tidöpartierna rasar. - Svenska Dagbladet
Regeringen har fått en mardrömsstart. - Lena Mellin i Aftonbladet
S efter jättelyftet: Vi ser löftesbrott varje dag. - Aftonbladet
Regeringens elpopulism har bäddat för missnöjet. - Helsingborgs Dagblad huvudledare
Företagare rasar efter elstödsbesked: Varslen kommer rusa. - Dagens Industri


Satsa på fred

fredag 2022-12-02
Det händer mycket
tyckeri nummer 9332

» Kommunalpolitisk rapport.

Fast från en grannkommun kanske jag ska tillägga. I grannkommunen Klippan är det nu klart att ett par avhoppade moderater lierar sig med Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och det lokala partiet Vår Framtid Klippan och bildar majoritet. Min gamla bekant moderaten Hans Bertil Sinclair (fast han hette Hans Bertil Bengtsson förr i tiden när han bodde här i Åstorp) får lämna som kommunalråd och istället blir det f.d. moderaten Anna Andresen som blir kommunstyrelsens ordförande och nu hotas av uteslutning ur Moderaterna. Moderaterna, Centern och Socialdemokraterna försökte bilda ett fortsatt styre men misslyckades. Bland de som nu tar över extremhögerstyret i Klippan hittar vi bland annat den gamla nassen Andreas Olofsson, före detta medlem i Nationalsocialistisk front som föreslås som ordförande i Barn och utbildningsnämnden. En annan gammal nasse från Nationalsocialistisk front, Thomas Jelinek, föreslås till kommunstyrelsen. Spännande vänner dom rör sig med!

Veckans vansinne

Jag läste en artikel i Dagens ETC som berättade om alla returer i näthandeln. Verkligheten är den att nästan var fjärde vara som beställs i näthandeln skickas tillbaka igen. Vi har tidigare läst om många nätköpare som satt i system att beställa hem ett stort antal varor för att sedan prova vilka som kan passa och sedan returnera resten. Ett sätt att missbruka systemet som innebär att vi andra som inte utnyttjar systemet på det viset får betala för det genom att det blir dyrare för oss. Nu läser jag att en mycket stor andel av de varor (kläder, elektronik osv) som returneras helt enkelt bara slängs. Det är enklare och billigare att bara slänga. Man räknar med att returnerade varor för ungefär 228 miljarder kronor bara slängs på tippen inom EU.

Totalt vansinne!

Sven Tycker verkligen
Veckans politiska rappakalja

Veckans mest korkade debattartikel måste var den som Stefan Sarmes och Jonathan Derneborg, som är försvars, säkerhets- och utrikespolitisk talesperson respektive förbundsstyrelseledamot i KDU Sverige, har presterat. Man har så totalt snöat in sig på lyckan med kärnkraft och kärnvapen att man argumenterar för att NATO ska stationera kärnvapen i Sverige. En argumentation som är så korkad att jag inte kan annat än utnämna det hela till veckans värsta rappakalja.

Enligt dessa båda totalt insnöade KDU:are så skulle NATO-kärnvapen på svenskt territorium öka den svenska säkerheten. Verkligheten är ju istället att det är precis tvärtom. Nu ska vi för det första fastslå att det finns inga NATO-kärnvapen. Däremot är alltså tre kärnvapennationer medlemmar av NATO, alltså USA, Frankrike och Storbritannien. Våra nordiska grannar Danmark och Norge som ju varit medlemmar av NATO länge har undanbett sig att det stationeras kärnvapen i Danmark och Norge. Det är därför helt självklart att Sverige och Finland gör på samma sätt. Det ökar inte på det minsta sättet vår säkerhet om det finns kärnvapen på svensk mark. Det minskar snarast vår säkerhet.

Vi kan vara eniga om att Ryssland inte är en stat att lita på. Ryssland är en diktatur och en skurkstat. Och det finns många grannländer och fd medlemmar av Sovjetunionen som har all anledning att känna sig hotade. De konflikter (krig...) som varit har i praktiken handlar om etniska ryssar som bor i gränsområden som Ryssland anser ska vara en del av Ryssland. Man oroar sig i Moskva också över att stater som man ser som "buffertstater" gentemot väst ansluter sig allt mer tydligt till västvärlden. Detta är ett faktum som gäller många grannländer till dagens Ryssland. I de Baltiska staterna bor stora grupper etniska ryssar. Innevånare i dessa stater som i många fall lever som statslösa eftersom dom inte kan (vill..) bli medborgare eftersom dom känner sig som ryssar, talar ryska och inte landets officiella språk. I många fall kan dom inte språket (dom talar ryska och då får dom inte bli medborgare). Detta är naturligtvis en förevändning för Ryssland. Nu är de baltiska staterna Estland, Lettland och Litauen medlemmar av NATO. Ett medlemskap som innebär en rejält ökad säkerhet för just dessa stater.

Men, för Sverige finns inte dessa konflikter med Ryssland. Det är ingen seriös bedömare som tror på någon rysk invasion av Sverige, dvs av just Sverige. Skulle vi däremot få en storkonflikt medan Ryssland och NATO innebär ett svenskt medlemskap i NATO snarast att vi upplevs som en del av hotet mot Ryssland. Genom att NATO kontrollerar Sverige, Finland, de Baltiska staterna, Polen, Tyskland och Danmark har NATO en fullständig kontroll över Östersjön som ju är vital för Rysslands egen säkerhet. Ett medlemskap i NATO innebär därför snarast att den svenska säkerheten blir sämre vid en storkonflikt. Då upplevs Sverige som en del av NATO-hotet mot den ryska säkerheten. Finns det dessutom kärnvapen på svensk mark är det ju naturligtvis av vitalt intresse för Ryssland att försöka slå ut dessa innan NATO hinner använda dessa själva.

Ni pratar i nattmössan kära KDU. För övrigt visar statistiken att det land som invaderat, bombat osv flest länder i modern tid så är det USA, inte Ryssland.

För övrigt såg jag just på TV att stoppet för Ringhals 4 förlängs ytterligare. Reaktorn har ju stått stilla ganska länge nu, och senaste beskedet var att den skulle starta på nytt den 31 januari. Nu blir det ännu längre stopp för den stabila och säkra kärnkraften. Nytt besked är start den 23 februari. Vad tror ni? Är reaktorn igång innan vintern är slut? Och snart stängs för övrigt Sveriges största reaktor i Oskarshamn...

Lästips:
Politisk vilde kan leda Klippan. - Helsingborgs Dagblad
M om styrets förslag: Det känns ju märkligt. - Helsingborgs Dagblad
Före detta nazist föreslås som nämndsordförande i Klippan. - Helsingborgs Dagblad
Köpfestens baksmälla. - Dagens ETC
Kärnvapen på svensk mark gör oss tryggare. - Aftonbladet debatt
Stoppet på Ringhals 4 förlängs. - SVT


Satsa på fred

lördag 2022-12-03
Verkligheten svider illa
tyckeri nummer 9333

» Bäst att förneka den.

I torsdags ägnade jag en del utrymme åt SCB:s stora väljarundersökning. Den visade att sedan valet är det bara två partier som ökat sitt stöd, nämligen Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Alla de andra sex partierna i riksdagen har tappat i stöd. Största förloraren var Sverigedemokraterna. Men alla de tre regeringspartierna tappar också i stöd.

Detta är naturligtvis en bister sanning för många. En verklighet som kanske är svår att acceptera för t.ex. moderata entusiaster. Jag hittar ett citat från den moderata megafonen Barometern där dess ledarskribent Thomas Hermansson försöker prata bort opinionsraset för hans regering. Så här skriver han:

- "Att sittande regeringar tappar i stöd hör till vanligheterna. Men i SCB:s nya partisympatiundersökning är det främst Sverigedemokraterna och oppositionspartierna (förutom Socialdemokraterna), snarare än regeringspartierna, som tappar stort i stöd."

En onekligen ganska spännande omskrivning av verkligheten. De tre regeringspartierna tappar totalt 1,1 procentenheter. Alla tre förlorar i stöd. Enligt SCB räddas siffrorna lite av att en hel del av SD:s förluster gått just till M och KD. Det totala stödet för de tre partierna (M+Kd+L) som dom samlar ihop är sammanlagt 27,9%, vilket alltså ska jämföras med Socialdemokraterna som ensamma får 34,6%. Verkligheten är att den regering vi har nu är den svagaste regering vi haft på många år. Senast den var svagare är när Folkpartiets Ola Ullsten under ett år 1978-79 hade en ensam Folkpartiregering. Redan med valresultatets siffror så var Socialdemokraterna ensamma större än de tre regeringspartierna 30,3% jämfört med 29,0%.

Sedan var alltså Socialdemokraterna inte ensamma vinnare, utan Vänsterpartiet ökade också i stöd och detta ensamma med nästan lika mycket som de tre regeringspartierna tappade i stöd (0,9% mot 1,1%).

Det är inte kul när verkligheten överträffar drömmarna. Men, sådan är verkligheten! Jag tänker på dig Thomas. Det kan inte vara lätt!

Sven fortsätter att tycka till

En annan jag har förståelse för är Moderaternas kommunikationschef Martin Borg som fått ett nytt uppdrag som biträdande partisekreterare med ansvar för kommunikation och strategi. - "Mitt jobb är ett av de svåraste" säger han. Visst har vi förståelse för det konstaterandet. Det måste vara ett självmordsuppdrag att försöka förklara Moderaternas alla löftesbrott. Att förklara att man satt sig i knät på ett gammalt nasseparti och sedan innan det gått mycket mer än en månad på regeringsuppdraget hunnit bryta fler löften än en regering normalt hinner på fyra år. Jag tänker på dig Martin. Det kan inte vara lätt!

Lästips:
Två partier ökar och tre tappar i första PSU efter valet. - SCB
Martin Borgs om nya rollen på Moderaterna: Mitt jobb är ett av de svåraste. - Resumé


Satsa på fred

söndag 2022-12-04
Mer siffror att gotta sig i
tyckeri nummer 9334

» Jag kan inte låta bli.

Ibland känns det som om undersökningarna om våra partisympatier står som spön i backen. De olika väljarundersökningarna presenteras med bara några dagars mellanrum. Det är dessutom inte så stora skillnader i de olika undersökningarna. Går det sedan i någorlunda rätt riktning så kan jag ju inte låta bli att gotta mig i dom. Jag ska villigt erkänna att hade det gått i fel riktning så hade jag inte varit lika villiga till att upprepa mig på det här viset. Jag hade nog kunnat komma på något bra att skylla på.

Hur som helst så har nu SVT publicerat sin undersökning som utförs av Novus. Den visar alltså på ungefär samma utveckling som de senaste undersökningarna. Det går inte så bra för den Brunblå sörjans partier ute på högerkanten, och allra sämst går det för Sverigedemokraterna. På oppositionssidan bland de Rödgröna partierna är det de Röda som det går bra för medan de Gröna inte har så mycket framgångar. Så här ser Novus undersökning ut, jämfört med valresultatet:

Socialdemokraterna 34,2% (+3,9)
Moderaterna 19,7% (+0,6)
Sverigedemokraterna 18,9% (-1,6)
Vänsterpartiet 7,5% (+0,7)
Centerpartiet 6,1% (-0,6)
Kristdemokraterna 4,5% (-0,9)
Miljöpartiet 4,0% (-1,1)
Liberalerna 3,6% (-1,0)

Vi kan ju göra en del jämförelser. Socialdemokraterna (34,2%) är idag ensamma större än alla de gamla vännerna i den Borgerliga alliansen tillsammans (M+C+Kd+L) som får 33,5%. Vi kan konstatera att de fyra Rödgröna partierna i Team Andersson får 51,6% (47,6% utan Mp som ju ligger precis på spärrgränsen) medan de Brunblå partierna i Team Kristerssons sörja bara får ihop 46,7% (43,1% utan Liberalerna som ju ligger under spärrgränsen).

Ulf Kristersson pusslar
Sedan kan man ju fundera över varför det är främst Sverigedemokraterna som straffas men också Kristdemokraterna och Liberalerna medan Moderaterna klarar sig undan? Handlar det om att en del av förlusterna för Sd, Kd och L går till Moderaterna och räddar deras siffror? Men varför skulle dom göra detta?

Det är också intressant att fundera över vad Socialdemokraternas stora uppgång beror på? Har den socialdemokratiska retoriken efter valet varit så lyckosam? Varför straffas de båda gröna partierna när en del av den Brunblå sörjans misslyckande beror på miljöpolitiken? Man kan som sagt fundera en del över varför siffrorna ser ut som dom gör.

En skuld för den Brunblå sörjans förluster i opinionen handlar naturligtvis om löftesbrott. Den här regeringen har ju lyckats bryta fler vallöften på en månad än vad en "normal" regering hinner med på en mandatperiod. Så egentligen är det förvånande att man har så pass "stort" stöd kvar som man trots allt har. Låt mig därför påminna om två löften från statsminister Ulf Kristersson:

- "Om vi vinner valet och Sverige får en ny regering, så kommer vi se till att högkostnadsskyddet för hushåll och företag mot de extrema elpriserna, finns på plats den 1 november. Hushållens ekonomi ska räddas i god tid före jul. Det är ett gemensamt vallöfte."

- "Aldrig, aldrig skulle gå med på något samröre med SD."

Det första löftet handlade om en rent medveten lögn. Från det att löftet gavs tills dess att det bröts hände egentligen inget avgörande som skulle motivera en förändring. Mer än att man lyckades vinna valet alltså. Vallöftet var en ren lögn för att lura väljarna. Eller det var nästa jul som avses?

Det andra löftet till Hédi Fried däremot har ju Ulf Kristersson bortförklarat med att det inte var han personligen och Moderaterna som lovade detta. Det var de fyra borgerliga partierna i Högeralliansen som gemensamt lovade detta. Sedan har ju tre av dessa partier (M+L+Kd) valt att bryta löftet medan ett parti (C) valt att hålla fast vid löftet. Men när Makten med stort M var inom räckhåll för M så kan ju inte alla löften man gett en gång i tiden gälla längre. Då måste man ju vara villig att kompromissa med sitt samvete. Makten är viktigare än Moralen. Så är det, resonerar Ulf Kristersson.

Sedan kan jag inte låta bli att påminna om ett av de mest komiska politiska videoklippen. När Ulf Kristersson av TV-reportern ska få förklara hur han kunde få en attraktiv lägenhet i centrala Stockholm till sig och familjen som enligt ägaren (Ersta Diakoni) skulle gå till svårt sjuka hemlösa och utsatta kvinnor. Kolla in klippet, skratta och fundera sedan över hur det kan komma sig att det är denna politiker vi valt till statsminister. Egentligen borde den politiska karriären ha tagit slut här. Ulf Kristersson på YouTube.

Sven Tycker vettigt och helt gratis

När vi nu ändå är inne på temat Ulf Kristersson mobbing så kan jag ju inte heller låta bli att påminna om Ulf Kristerssons gamla löfte som MUF-spoling på 90-talet. Det säger faktiskt en hel del om vilka idéer det är som präglar hans politiska gärning.

"Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Lästips:
SVT/Novus: Högsta stödet för S på nio år. - SVT


Satsa på fred

måndag 2022-12-05 Sven har namnsdag
Folkets makt
tyckeri nummer 9335

» Man får inte ge upp.

I flera länder har stora folkliga protester uppenbarligen skrämt upp de styrande. I exempelvis Iran har folkliga protester mot prästerskapets hänsynslösa styre nu uppenbarligen fått viss effekt. De protester som skett har slagits ner med hänsynslösa metoder. Många iranier har fått offra livet för att tala om för det styrande prästerskapet att dom inte längre ställer upp på hänsynslösheten.

Irans flagga
Det är uppenbart att prästerskapet i Iran har blivit uppskrämda av de intensiva protesterna. I en förhoppning om att få stopp på protesterna innan deras egen makt blir hotad så har det nu antytts att den s.k. Moralpolisen ska upplösas. Det har också antytts att de mycket rigorösa reglerna för hur kvinnor ska klä sig kan liberaliseras. Förhoppningen bland det styrande prästerskapet är naturligtvis att genom att ge efter på mindre områden som inte hotar deras makt så ska man få stopp på protesterna. Tror ni att iranierna nöjer sig?

Kinas flagga
Kina upplever idag de mest intensiva protesterna sedan upproret vid bland annat Himmelska Fridens Torg i slutet av 80-talet. Protesterna inriktar sig främst mot de rigorösa nedstängningarna av samhället som görs i jakten på Corona-virus. Nedstängningar som befolkningen i Kina upplever som ett direkt hot mot deras försörjning och liv. De intensiva protesterna verkar göra det styrande kommunistpartiets ledarfigurer nervösa. Dom känner nog att deras maktposition kan hotas om protesterna fortsätter. Alltså framförs det nu att det kanske är dags att lätta lite på de rigorösa nedstängningarna som isolerar människor i sina hem i veckor. Förhoppningen är naturligtvis att protesterna ska ta slut om man får igenom några av sina krav. Men samtidigt kan ledargarnityrets makt bestå. Tror ni att kineserna nöjer sig?

Fast i Svenska Dagbladet oroas man över att Kina sätter ekonomin före folkhälsan!

Lästips:
Oklart utspel om moralpolisen: Det är ormen som viskar i våra öron. - Dagens ETC
Solidariska protester borde ge Xi Jinping en rejäl huvudvärk. - Dagens ETC
Expert: Xi sätter landets ekonomi före folkhälsa. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

tisdag 2022-12-06
Dumheter
tyckeri nummer 9336

» Det kan bli sex.

Visst händer det mycket dumheter runt om i vår värld. De sex exempel jag tar upp här är inte de värsta. Det finns mycket som är ännu värre. Rysslands vidriga krigföring i Ukraina. Talibanerna i Afghanistans verklighetsfrämmande framfart. Världens framfart med vår planet där en privilegierad grupp hänsynslöst förstör. Men jag har valt ut sex exempel från de senaste dagarna.

I Sätt stopp för friskolorna. Ledningen för Oneschool global har JO-anmält Skolinspektionen sedan en enhetschef i SVT hävdat att: "Det finns problem med att vissa församlingar får driva skola strider mot kravet på opartiskhet." Oneschool global har alltså JO-anmält Skolinspektionen för att dom säger sanningen! Oneschool global drivs av Plymouthbröderna, en fundamentalistisk kristen sekt som i princip inte umgås med andra än sig själva. Fundamentalistiska religiösa grupper ska INTE har rätt att driva skolor. Det kvittar om dom är kristna, muslimska, buddhistiska eller vad dom nu är. Barn ska inte indoktrineras till någon speciell religion i skolan, en skola som valts av deras föräldrar. Överhuvudtaget ska inte religiösa grupper (eller politiska grupper eller...) få driva friskolor för att indoktrinera sina barn. Det kvittar om det är kommunister, kristna, nazister, muslimer eller vad det nu kan vara. Barn ska umgås med olika grupper och inte isoleras till en viss grupp. Vi kan lika så gott ta och avsluta det unika svenska Friskoleexperimentet helt och hållet!

Man kan verkligen undra
II Fundamentalister är farliga. När vi nu är inne på religion så kan vi konstatera att fundamentalistiska extremister är farliga. Oberoende av om det handlar om religion (kristna, muslimer, hinduer osv kvittar) eller politik (extrema kommunister eller nazister, det kvittar). Jag läser att en Leticia McCormack, en av ledarna för den så kallade megakyrkan Rock Church i San Diego, har åtalats för tortyr och mord. Det handlar om hennes tre adoptivbarn som torterats, både fysiskt och psykiskt, så illa att ett av barnen dog. En religiös tro är ingen garanti för något. En fundamentalistisk religiös tro är en fara.

III SD och marionettdockorna. Vilka det är som bestämmer i Sverige blir allt mer uppenbart. Visserligen sitter Sverigedemokraterna inte i regeringen. Men de svenska ministrarna från Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna uppträder som marionettdockor där Jimmie Åkesson och hans vänner i SD står ovanför inne i regeringskansliet och drar i trådarna. EU har antagit en ny budget. Alla svenska EU-Parlamentariker röstade för denna - förutom de från Sverigedemokraterna som röstade Nej. Sedan ska finansministrarna från medlemsländerna fastställa det hela. Och alla medlemsländer röstade också JA till budgeten. Förutom SD:s favoritland Ungern - och Sverige. Utan att förankra det udda beslutet i EU-nämnden ljuger Elisabeth Svantesson (M eller SD?) om bakgrunden. Det är en skam att vår Blå regering låter sig styras av SD och förvandla det hela till en Brunblå sörja.

IV Sverigedumokrater på jakt. Jag har redan tidigare berättat om sverigedumokraten Jonathan Sager i Kalmar som blev extremt upprörd över att sagoberättarna i biblioteket var utklädda. Han var så upprörd att han krävde att sagostunden för de små skulle stoppas. Dom kunde ju skrämmas. Nu var det inte för att sagoberättarna hade klätt ut sig till skrämmande spöken eller halloweenfigurer osv. Nä, det var för att det var killar som klätt sig som tjejer. Usch så hemskt! Nu lyckades Jonathan Sager inte med sitt upptåg. Men han är förgrymmad och ska nu kartlägga vad förskolor och bibliotek köper in så att man inte lägger pengar på sådant som han anser vara "opassande". Usch ja! Undrar om Bamse och Pippi får godkänt?

V Digitaliseringens baksida. I Expressen läser jag en artikel om att tusentals människor har problem med att få sin lön utbetald eller att kunna betala räkningar. Kontanter är i stort sett avskaffade. Det går inte att på något sätt betala en räkning med kontanter. Staten har lagt ner Kassagirot, det var inte lönsamt. Bankerna erbjuder naturligtvis inte den servicen. Bankerna vill inte ha med oss människor att göra - under förutsättning att det inte handlar om att bevilja ett huslån. Många människor, t.ex. gästarbetare, utländska studenter osv har mycket stora problem att kunna få ett bankkonto. Bankerna sätter upp orimliga krav. Har du inte bankkonto kan din arbetsgivare inte betala ut lön till dig. Skulle arbetsgivaren vara så tillmötesgående att han kan skaffa tillräckligt med kontanter och betala kontant så kan dom ändå inte betala sina räkningar som hyra osv. Jag kan några dagar i veckan studera kön utanför Swedbankkontoret här i Åstorp inför att man öppnar på morgonen. Det är lång kö de få dagar man har öppet för allmänheten. Och man är ensam på orten. Bankerna vill inte ha in levande människor på sitt kontor så man gör vad man kan för att stoppa okynnesbesöken. För det är uppenbart så man ser de som behöver hjälp och behöver prata med en levande människa. Man har redan mer eller mindre med tvång tvingat affärer osv att inte ta emot kontanter. Och Staten hjälper till i denna utveckling som lämnar stora grupper utanför. Handla med kontanter! Se till att kontanter fungerar! Vägra handla i affärer som inte tar emot kontanter! Kräv av Staten att man ingriper!

VI SD:s syn på demokrati. Jag var i går på ett extrainsatt sammanträde med Kommunstyrelsen här i Åstorp. Förra måndagen skulle Kommunfullmäktige klubba beslutet att Åstorp nu skulle få två heltidsanställda kommunalråd. Istället för ett som tidigare. Det handlar naturligtvis om prestige, där koalitionen mellan Sverigedemokraterna och Moderaterna inte kan enas om vilket parti som ska få tillsätta kommunens heltidskommunalråd. Alltså får kommunens innevånare punga ut med slantarna för två heltidare, ett från varje parti. En enad opposition beslutade att återremittera hela frågan tillbaka till Kommunstyrelsen med uppdraget att: "det ska tillföras ärendet en uppdragsbeskrivning av vad det nya uppdraget som heltidskommunalråd innebär och hur tjänsten ska finansieras, samt att ta fram en risk och- konsekvensanalys över av att inrätta ännu ett kommunalråd." Men under gårdagens möte när Kommunstyrelsen skulle fatta nytt beslut hade man helt nonchalant inte lagt till något. Det enda det står om det nya kommunalrådets arbetsuppgifter är att vice ordförande ska träda in om ordinarie ordförande är frånvarande. Men det kan ju inte behövas en heltid för att vara redo som vikarie? Hur som helst så har man ju majoritet så man kan driva igenom beslutet. Jag tycker att man kunde använt skattepengarna till att anställa ett par nya inom äldrevården"!

I sedvanlig ordning använder jag för att ta hänsyn till eventuellt sverigedumokratiska läsare de romerska siffrorna och inte de där hemska importerade arabiska siffrorna.

Lästips:
Oneschool global JO-anmäler Skolinspektionen – efter uttalande till SVT. - SVT
Kyrkoledaren Leticia McCormack svalt sin adoptivdotter till döds. - Expressen
Svantesson är den nya bråkstaken i Bryssel – är det meningen? - Arvid Åhlund i Dagens Nyheter
Efter drag story hour – nu kartlägger SD bibliotekens utgifter. - Dagens Samhälle
Tusentals svenskar får inte betala sina räkningar. - Patrik Kronqvist i Expressen


Satsa på fred

onsdag 2022-12-07
Mer siffror att gotta sig i
tyckeri nummer 9337

» Dom har det inte lätt.

Så är det då dags för nästa väljarundersökning. I dag är det Aftonbladet som publicerar sin undersökning som görs av Demoskop. Den bekräftar egentligen bara vad tidigare undersökningar som jag har skrivit om har berättat. Det går inte bra för våra blå regeringspartier Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna och ännu sämre går det för partiet som sitter i bakgrunden och styr över allt. Jag menar alltså Sverigedemokraterna. Så här ser Demoskops siffror ut som dom publiceras i Aftonbladet:

Socialdemokraterna 33,3% (+2,1) /+3,0/
Moderaterna 20,5%(-0,8) /+1,4/
Sverigedemokraterna 17,6% (-2,0) /-2,9/
Vänsterpartiet 8,9% (+0,1) /+2,1/
Centerpartiet 6,1% (+0,1) /-0,6/
Kristdemokraterna 4,8% (+0,2) /-0,5/
Liberalerna 4,2% (+0,2) /-0,4/
Miljöpartiet 3,5% (+0,3) /-1,6/

Förändringen inom parentesen först är jämfört med förra månadens undersökning medan förändringen inom snedstrecken efter det är jämfört med valet. Vi kan då notera att den Socialdemokratiska uppgången fortsätter. Moderaterna fick efter valet en uppgång (som tack...) men nu har man tappat en del av den. Sverigedemokraternas nedgång fortsätter. Vänsterpartiets uppgång fortsätter men har avstannat. Centerpartiet har bromsat sin nedgång efter Annie Lööfs avgångsbesked. Kristdemokraterna tappade lite efter valet men har nu stannat upp. Liberalerna tappade lite efter valet (stödröster som försvann?) men har stoppat det tappet. Miljöpartiet tappade rejält efter valet (stödröster...) men har också fått stopp på det.

Expressen har låtit Sifo fråga svenskarna hur dom tycker att regeringen sköter sitt jobb. Och svaren här förklarar lite varför den Brunblå sörjan tappar medan den Rödgröna oppositionen som grupp ökar. Så här ser svaren ut på de olika frågorna:

Hur tycker du att regeringen i allmänhet sköter sitt arbete?
Mycket bra: 3%
Ganska bra: 30%
Ganska dåligt: 34%
Mycket dåligt: 23%
Tveksam, vet ej: 9%
Endast en mycket, mycket liten del av de Brunblå supportrarna tycker att regeringen gör ett mycket bra jobb. Istället är det en klar majoritet som tycker att man gör ett dåligt jobb.

Hur tror du en socialdemokratiskt ledd regering (med stöd av C, MP och V) skulle sköta sitt arbete?
Mycket bra: 10%
Ganska bra: 39%
Ganska dåligt: 19%
Mycket dåligt: 25%
Tveksam, vet ej: 8%
Dvs klart fler tror att en Socialdemokratisk regering skulle skött jobbet bra. Men det finns en trogen skara som även om dom inte tycker att den nuvarande regeringen gör ett mycket bra jobb så tror dom fortfarande att en Socialdemokratisk regering också skulle skött jobbet mycket dåligt.

Tror du att en socialdemokratiskt ledd regering skulle göra ett bättre eller sämre jobb än den sittande moderatledda regeringen?
Bättre jobb: 44%
Sämre jobb: 30%
Varken bättre eller sämre jobb: 20%
Tveksam, vet ej: 6%
Det är alltså uppenbart att det är klart fler som tror att en Socialdemokratiskt ledd regering skulle göra ett bättre jobb än som tror att den regeringen skulle gjort ett sämre jobb än dagens Brunblå sörja.

Dagens Sverigedemokrat

Titeln "Dagens Sverigedemokrat" vill jag ge till vår Migrationsminister Maria Malmer Stenergard. Jag vet att hon formellt är medlem av Moderaterna och inte Sverigedemokraterna. Men hennes inställning till "icke-svenskar" påminner mer om den sverigedemokratiska än vad som gäller ett anständigt svenskt parti. Att invandringen idag är mycket låg har ingen betydelse. Den SKA NER! Även om den varit 0 så skulle Maria Malmer Stenergard vara villig till vilka åtgärder som helst för att minska invandringen. En stor del av Sveriges företag och arbetsgivare är förtvivlade efter att ministern vill sätta en gräns på 33.500 kronor i månadslön för att bevilja arbetstillstånd. Idag gäller att man ska betala avtalsenlig lön. Vilket gör att arbetsgivare med stora problem att få arbetskraft inte kommer att kunna ta in anställda från utlandet. Det är uppenbart att Maria Malmer Stenergard helt enkelt tycker att "icke-svenskar" är ett sämre människosläkte som inte får komma hit och förstöra den rena fina vita ariska rasen. Kosta vad det kostar vill. - "Göra allt för att minska invandringen." Undrar om Silvia Sommerlath hade fått inresetillstånd till Sverige? Hon har ju ingen lön alls utan försörjs av de svenska skattebetalarna?

Veckans avslöjande

Vi får vara beredda på att vi får en långvarig elkris i Sverige. Den nya svenska energipolitiken á la Ebba Busch skrämmer ju bort investeringar i vindkraft. I Ny teknik läser jag att Teknikkonsulten WSP räknat fram att Sverige kan ha 6 stycken s.k. små modulära kärnreaktorer, SMR, i drift till år - 2050. Det är alltså om nästan 30 år! Det är många vintrar med elbrist som vi får tacka Ebba Busch för fram tills dess. Nu finns ju inte SMR-reaktorer än på marknaden, så det kan ta lite längre tid...

För övrigt ser jag att Ringhals 3 den 10 december ska gå ner i halv effekt. Detta samtidigt som alltså Ringhals 4 stått stilla sedan augusti och det just blivit offentligt att återstarten skjuts ytterligare. Och Oskarshamn 3 ska tas ner i 10 dagar för service. Vilket inte är första gången det här året. Vi får verkligen hoppas att det inte dyker upp nya problem med Ringhals 3 när den drar ner på effekten ett dygn. Eller med Oskarshamn 3... Allt bara nämnt apropå den säkra driftsäkra kärnkraften. Det börjar snart kännas som Frankrike där hälften av kärnkraften står stilla.

Veckans Dumheter

Jag skrev redan för några dagar om det invecklade politiska läget i Åstorps grannkommun Klippan. Efter valet hade Moderaterna, Socialdemokraterna och Centern kommit överens om att bilda ett styre. Man hade också majoritet. Men vid omröstningen föll detta styre eftersom två moderater röstade Nej. Då fick man inte majoritet. Nu har istället dessa två moderater, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och ett lokalt parti kommit överens. Som kommunstyrelsen ordförande föreslås nu en av de avhoppade moderaterna (som även är utesluten ur partiet och alltså partilös). Samtidigt föreslår Sverigedemokraterna ett par f.d. aktiva nazister som uteslöts ur SD för många år sedan till höga poster i kommunen. Det kommer alltså att sitta en stor grupp partilösa som är uteslutna ur sina partier och styra kommunen. Min gamla bekanting, det f.d. moderata kommunalrådet Hans-Bertil Sinclair ruskar på huvudet. En av de ytterst profilerade anti-nazisterna från den period då Klippan var ett riktigt nassefäste, kristdemokraten Bert-Inge Karlsson, ruskar på huvudet. Överhuvudtaget är det många som ruskar på huvudet över vad som händer i Klippan.

Lästips:
Därför tappar SD i väljarstöd. - Aftonbladet
Sex av tio ger regeringen underkänt: Dålig start. - Expressen
Ministern: Beredd att göra allt för att minska invandringen. - Dagens Nyheter
Ny rapport: Sverige kan ha sex mini-reaktorer på plats 2050. - Ny Teknik
Ringhals 3 på halv effekt under ett dygn – risk för ansträngt läge. - Ny Teknik
Delade meningar bland tidigare politiker om nya styret. - Helsingborgs Dagblad
SD Skåne om invalda ex-nazisterna: Helt oacceptabelt. - Helsingborgs Dagblad
Hur kan KD välja att gå i allians med SD? - Helsingborgs Dagblad Insändare


Satsa på fred

torsdag 2022-12-08
Farlig högerextremism
tyckeri nummer 9338

» Både där och här.

Bara någon dag efter att högerextremisten Theodor Engström dömts för mordet på Ing-Marie Wieselgren och för att ha planerat ett terrordåd mot Annie Lööf slog polisen i Tyskland till mot högerextremister som planerat en kupp i Tyskland. Ca 3.000 polisen slog samtidigt till mot ett stort antal platser och ett 25-tal personer greps och man letade vapen på många ställen. Den misstänkta högerextrema terrorgruppen leddes tydligen av en 71-årig tysk adelsman som verkar leva i en fantasivärld. Prins Heinrich XIII Reuß ledde gruppen men den innehöll bland annat ett stort antal yrkesmilitärer, en fd ledamot av tyska förbundsdagen från partiet Alternative für Deutschland osv.

Gruppen planerade en kupp i Tyskland för att störta demokratin. Dom uppges bland annat ha varit i kontakt med Ryssland för att få stöd därifrån. Men fick tydligen Nej tack till och med därifrån. Här i Sverige har ju säkerhetspolisen upprepade gånger påpekat att det största hotet mot säkerheten och demokratin i Sverige kommer från högerextrema kretsar. Det är dags att ta detta på allvar!

Makt till salu
Köpa makt

Jag har ju ett par gånger tyckt till om turerna i min hemkommun Åstorp där Moderaterna och Sverigedemokraterna kommit överens om att dela makten och låta skattebetalarna betala detta genom att införa ett nytt kommunalråd på heltid. Detta så att båda partierna kan ha vardera ett heltidskommunalråd. Nu läser jag om något liknande i det gamla moderatfästet Vellinge.

Moderaterna gjorde där ett riktigt uselt val 2022 och förlorade sin majoritetsställning. Nu ser jag att man köpt röststöd från Sverigedemokraterna genom att ge SD ett heltidskommunalråd med fri bil. SD stödjer den moderata ledningen men är officiellt ett oppositionsparti och genom stöd från Moderaterna får SD tillsätta oppositionsrådet. En tjänst som samtidigt utökas till heltid och får tillgång till gratis bil. Det ska påpekas att SD är inte ens största oppositionsparti men med stöd av M kan man tillsätta oppositionsrådet samtidigt som SD stöttar att Moderaterna fortsätter styra.

En lösning för SD som verkar vara populär. Man sitter inte med och styr och tar ansvar, men man är inte heller i opposition. Man stöttar högern mot förmåner. Köpt makt!

Lästips:
Han är adelsmannen som misstänks vilja ta makten i Tyskland. - Dagens Nyheter
Expert: Högerextrema enas i hatet mot judar. - Global
Reichsbürger: Rörelsen bakom det tyska kuppförsöket. - Global
AFP: Ryssland förnekar kopplingar till kuppen. - Aftonbladet
Här slår den tyska polisen till – Minst 25 gripna efter planer på statskupp. - Aftonbladet TV
Storbråk i Vellinge efter M-kuppen med SD. - Expressen


Satsa på fred

fredag 2022-12-09 FN:s internationella dag mot korruption
Vad tänker dom på?
tyckeri nummer 9339

» Dom verkar inte bry sig.

Jag tillhör en liten grupp svenskar som INTE har någon bil. Jag vet att jag är i minoritet. Men, jag inbillar mig att jag som person mår bättre av att faktiskt röra på mig (gå eller cykla) och använda kollektivtrafiken när det handlar om lite längre sträckor. Jag tror också att vår miljö och vår värld mår bättre av att så många som möjligt resonerar på samma sätt.

Sedan är jag fullt medveten att ett sådant val skulle inte fungera för alla. Men, jag kan ju göra mitt försök. Det kräver ibland anpassningar. Men, jag bor på en ort med trots allt relativt god kollektivtrafik. Jag har sedan sett till att jag haft jobb i Åstorp när detta gått, och när det inte fungerat fått pendla med tåget.

Bortglömd järnväg
Men, då krävs det att det finns intresse från de som ansvarar för kollektivtrafiken. I helgen byts tidtabellerna för tåg och bussar bland annat här i Skåne. Här i det högerstyrda Skåne verkar det nästan mest handla om försämringar. Här i Åstorp har vi två tåglinjer. Dels Pågatågen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Och dels Pågatågen Åstorp - Malmö. Och här verkar det inte vara någon förändring. Sedan finns det tre busslinjer som passerar. 520 som går Åstorp - Hyllinge - Väla - Helsingborg. 514 som går Åstorp - Ängelholm. Och sedan Snabbuss 10 mellan Helsingborg - Örkelljunga. Både 520 och 10:an har drabbats av indragna turer. 514 är en usel linje redan från början för att gå mellan två grannkommuner. Endast vardagar med lite spridda bussar och den kan inte försämras mer.

Ansvariga verkar helt enkelt inte vara intresserade. Det verkar mer handla om att spara pengar än att verkligen satsa på kollektivtrafiken. I Skåne är det viktigare att hålla skatten låg än att satsa på kollektivtrafik.

Lägg till detta en regering som är direkt fientlig till järnvägstrafik. Den nya budgeten från den Brunblå sörjan innebar att man skar ner anslaget till Trafikverket för underhållet av järnvägen. Det är fortsatt satsning på att genom spårfel, elfel, signalfel osv skapa försenade tåg som skrämmer bort resenärerna. Lägg till detta att man som sitt nästan första beslut beslutade att lägga ner planerna på nya stambanor för att avlasta redan överbelastade järnvägslinjer. Vi har alltså fått ett styre som är direkt fientligt mot järnvägar och kollektivtrafik.

En professor vid KTH har räknat fram hur många miljarder alla tågförseningar kostar - för resenärerna alltså. Vi har ett underhåll av järnvägarna som är utsålt till lägstbjudande företag. Och nu ska alltså anslagen skäras ner ytterligare.

Skäms dom inte? Ansvariga brunblå politiker resonerar väl som vår finansminister moderaten Elisabeth Svantesson: - "Gör vi det inte så gör vi det inte!" Med fortsättningen Jag struntar i vilket.

Om ni tycker att jag är osedvanligt grinig så beror detta på erfarenheter från de sista dagarna. Ingela, min fru, har varit i Stockholm. Åkte upp i onsdags och blev lite drygt 100 minuter försenad pga Trafikverkets telefonihaveri. Hemresan blev 50 minuter försenad eftersom Pågatåget sista biten var inställt och nästa tåg var drygt 20 minuter försenade. Just nu väntar jag på att sonen ska komma hem. Hans tåg är för tillfället 30 minuter försenat...

Vänsterpartiet - för bättre kollektivtrafik

Lästips:
KTH-professor: Tre miljarder notan för tågförseningar. - Dagens Nyheter
Ministern efter kritik mot Trafikverket: Bra att man granskar hur skattepengar används. - Dagens Nyheter


Satsa på fred

lördag 2022-12-10
Korruption
tyckeri nummer 9340

» Här och där.

Igår var det FN:s internationella dag mot korruption. Korruption kan se olika ut. Det första vi kommer att tänka på är väl exemplet där ett företag och liknande betalar någon på olika sätt för att underlätta att få en order eller beställning. Sverige anses i en internationell jämförelse ha mycket lite korruption. Men, det förekommer.

Det finns egentligen många olika former av korruption. Jag har ju i dagarna tyckt till om exempel på ren politisk korruption. Där man mer eller mindre uppenbart köper politiskt inflytande och politiskt stöd. Vi har ju fått flera exempel efter valet 2022 där man "köpt" stöd från partier genom att erbjuda betalda kommunalrådsposter och liknande. Vi har flera exempel här i Skåne där Moderaterna och deras allierade har köpt stöd från Sverigedemokraterna för att behålla makten men där betalningen inte varit politiskt inflytande utan välbetalda politiska poster utan att man trots detta ingår i styret. SD stödjer det moderata styret men stannar ändå kvar som oppositionsparti med välbetalda tjänster till ledande SD-politiker. I torsdags skrev jag om Vellinge där SD röstade för Moderatstyret mot att man fick ta över rollen med betalt oppositionsråd. Detta trots att man inte ens var största oppositionsparti. Men M röstade för SD mot att SD röstade för M. Liknande lösningar har gjorts i Region Skåne och i andra kommuner. Vi kan ju se min hemkommun där vi plötsligt fördubblat antalet heltidsanställda kommunalråd. Ett M och ett SD som ersättning för att man kommit överens om en majoritet.

Det tar vi hand på

En tredje form är ren vänskapskorruption. Ett exempel på detta är när Ulf Kristersson utsett sin vän sedan barndomen Henrik Landerholm till nationell säkerhetsrådgivare. Tjänsten har inte utannonserats och det har bara funnits ett namn föreslaget. Hade det varit en politisk tjänst, dvs där man avgår vid ett maktskifte, så är det inget uppseendeväckande. Det är många som får jobb inom makteliten, men när Makten tvingas avgå så får man också lämna jobbet. Men detta är inte ett sådant jobb. Skulle Ulf Kristersson avgå så får Henrik Landerholm sitta kvar på sitt jobb. DET är vad som kallas vänskapskorruption! Det är mycket möjligt att Henrik Landerholm är rätt man på rätt plats. Men, detta är INTE en politisk tjänst. Då ska den utannonseras och den mest kompetenta få jobbet. Vilket mycket möjligt kan vara Henrik Landerholm.

Lästips:
Experter: Kristerssons rekrytering kan vara vänskapskorruption. - Dagens Nyheter


Satsa på fred

söndag 2022-12-11
Heja Skåne
tyckeri nummer 9341

» Bevara våra dialekter.

Vår yngsta son Kimmy fyller 25 år nästa år. Han är autistisk. Han har t.ex. inget talspråk. Han säger ingenting. Men kan förstå en hel del. Troligen mer än vad vi inser. Men, att han inte säger något skapar naturligtvis ofta problem eftersom han inte kan förklara varför han gör saker eller hur han mår eller vad han vill. Man måste alltså försöka läsa av honom. Det gäller oss i familjen, det gäller personalen på hans LSS-boende och det gäller personalen på den Daglig verksamhet där han går dagligen.

Autism
En annan effekt av hans autism är att han faktiskt är enormt duktig på vissa saker. Som att t.ex. lägga pussel och liknande. Ett spel på datorn som han gillar och är en hejare på heter Ordkejsaren och handlar mycket förenklat om att pussla ihop ord i en form av korsord. Trots att han inte kan läsa fixar han detta mycket bättre än mig. Han gillar att lägga pussel. Under en tid "jobbade" han med att lägga och kontrollera pussel på kommunens Återvinning. Hade skänkta pussel alla bitar kvar? Titta gärna på den franska deckaren Astrid och Raphaëlle som just nu finns på Cmore.

Ett annat sätt som hans autism visar sig på är att han är enormt vanebunden. Han älskar att lyssna på musik på sin iPad. 75% av tiden lyssnar han om och om igen på Danne Stråheds När en flicka talar skånska. Och trots att han alltså med största sannolikhet inte kan läsa texten i Spotify så hittar han tillbaka till låten på Spotify även om han har spelat annan musik ett tag.

Jag brukar säga att jag är privilegierad. Jag har en vuxen son som spontant med ett stort leende kan ge mig en riktigt god kärleksfull kram.

Den här Danne Stråhedslåten får mig dock att komma in på dagens huvudämne som är Skånska. Denna vackra, uttrycksfyllda och mustiga dialekt. Vi ska alla vara stolta över våra dialekter. Detta oberoende av var vi bor. Det är viktigt att dialekterna överlever och får frodas. Som skåning tycker jag alltså att skånskan är vacker och viktig. I dagens Helsingborgs Dagblad redovisades resultatet av en omröstning om våra skånska favoritord. Och det är här vi ser exempel på en mustig och uttrycksfylld dialekt.

Låt mig alltså redovisa listan från 1-40. Så här har ni skånskan:

Fubbick - Idiot, Ålahue - Ren förolämpning, Mög - Smuts, Rälig - Äckligt, Rullebör - Skottkärra, Hialös - Otålig, Klydderöv - Krånglig person, Flabben - Munnen, Klyddigt - Krångligt, Ålarens - Ren förolämpning, Hossa - Strumpa, Mögtocke - Ovårdad person, Förtröden - Avundsjuk, Hotta - Kasta, Pattaglytt - Litet barn, Ännaklämd - Otålig, Annaförtröden - Andfådd, Fittamat - Smörgås, Tradigt - Tråkigt, Hied - Otålig, Förveden - Nyfiken, Nimt - Smidig, Pibesill - Lipsill, Tönn - Dum, Balle - Skinkan, Glytt - Barn, Pågablära - Påg (negativt), Glyttig - Tramsig, Pjodd - Småfågel, Bengalo - Tokig, Hinsian gäred - Denna sidan gärdet, Rabbemos - Rotmos, Prega - Pressa, Knuda - Potatis, Lyna - Lugnt, Blannevann - Groggvike, Pågadrul - Pojkvasker, Grebba - Flicka, Knast - Idiot, Lase - Trasa.

Många ord är olika former av förolämpningar eller negationer. Men en vanlig missuppfattning är att orden ofta kommer från danskan. Det gör dom inte! Men Skåne har naturligtvis många kopplingar till Danmark. Vi var ju Östdanmark till 1658 när Sverige invaderade Skåne och annekterade området. Vad många uppe i 08-området inte begriper är den starka kopplingen mellan Skåne och Sjælland i Danmark. Det upplevs inte som att åka utomlands att ta tåget över Öresundsbron till København eller färjan över till Helsingør. Det är en gemensam arbetsmarknad och shoppingmarknad. Att flyga utomlands handlar om Kastrup i Danmark. Fjollträskarnas Arlanda är något exotiskt, långt borta och betydelselöst. När 08-orna i regeringen pratar om ytterligare gränskontroller för resande mellan Malmö-København så tar det fyr i helvetet bland skåningar som ska lida med ytterligare tågförseningar osv när man pendlar till Danmark. Hur tror ni stockholmarna hade reagerat om man började med ID/pass-kontroller för alla resande mellan Stockholm - Uppsala och stannade tåget tills det var klart?

Skånes vackra flagga

Annars är vi skåningar ett lugnt och fridfullt folk. Vi förhäver oss inte. Vi är inte hialösa utan tar det lugnt. Läs därför gärna den här beskrivningen av skåningen författad av författaren Fritiof Nilsson Piraten. Sådan är skåningen. Vill ni kunna ladda ner en lite mer utförlig skånsk ordlista så finns det en här.

Det är skillnad på folk

Det framförs ju ibland kritik mot svensk kriminalvård som bland annat går ut på att den som dömts till ett fängelsestraff ofta friges innan hela tiden gått. Man kan friges villkorligt om man sköter sig. Från högerhåll tycker man ofta att detta är rent för djäkligt. Men vi är uppenbarligen inte ensamma i världen om liknande frigivningar. Jag läser att Boris Becker, som ju i London dömdes till 2,5 år fängelse för att ha dolt tillgångar när han förklarades i personlig konkurs, nu frigivits efter 8 av de 30 månaderna. Han har alltså bara suttit av en dryg fjärdedel av straffet. Undrar om det är standard i Storbritannien eller om han behandlas lite extra speciellt för sitt kändisskap? Hur som helst flögs han omedelbart i privat lyxflyg hem till Tyskland. Han får i varje fall inte återvända till Storbritannien förrän de 30 månaderna gått. Vi behandlas som sagt lite olika!

Lästips:
Här är läsarnas skånska favoritord! - Helsingborgs Dagblad
Boris Becker döms till 2,5 års fängelse. - Aftonbladet
Autism Sverige. - Autism Sverige


Satsa på fred

måndag 2022-12-12
Jag skäms
tyckeri nummer 9342

» Sverige uppför sig oanständigt.

De sista fem åren av mitt yrkesliv jobbade jag på Migrationsverket. Jag jobbade på det Förvar som ligger här i Åstorp. Det finns några Förvar i Sverige. Här placeras personer som ska utvisas eller avvisas från Sverige medan man arbetar med att ordna handlingar och liknande så att dom kan åka hem. Jag har alltså här träffat på människor som jag är mycket glad över att dom inte är kvar i Sverige. Men jag har också träffat på personer där jag skämts öronen av mig över hur ett demokratiskt välfärdsland som Sverige behandlar människor.

Migrationsverket

Bland de värsta exemplen handlar om killar från Afrika som varit i Sverige (studier, jobb osv), förälskat sig, gift sig och skaffat barn. Som nu söker uppehållstillstånd som anknytning till fru och barn. Men de svenska reglerna är sådana att om man ska söka uppehållstillstånd i Sverige som flykting så måste man göra detta från Sverige. Man kan inte gå in på den svenska ambassaden i sitt hemland och söka uppehållstillstånd. Man måste ta sig hit först. Men, om man söker uppehållstillstånd som anknytning så måste man söka detta på den svenska ambassaden i sitt hemland och sedan vänta (det är långa väntetider...) på beslut om att man får uppehållstillstånd så man kan återvända till sin familj. Har man sett fruar och små barn gråtande ta farväl av sin make/pappa för att han måste åka hem och vänta, och kanske vänta ett år, på en utredning och kanske till och med få ett Nej sedan, så undrar man vad vi sysslar med. Jag inser att man ska utreda om förhållandet är seriöst, men det kan man göra medan den sökande befinner sig i Sverige också och inte i andra änden av världen än sina barn. Jag tvivlar på att Silvia Sommerlath var tvungen att gå in på den svenska ambassaden i Brasilien och söka uppehållstillstånd för att sedan vänta ett år innan hon fick klartecken till att åka till Sverige.

Vi har alltså under många år haft en omänsklig politik gentemot utlänningar som vill bo och verka i Sverige. Denna politik har blivit allt värre. Nu har vi alltså fått en utlänningshatande sverigedemokratisk Migrationsminister i "moderaten" Maria Malmer Stenergard. Den svenska politiken kommer alltså att bli ännu värre.

Ett exempel pekar centerpartisterna Annie Lööf och Jonny Cato på i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Enligt den nya regeringens hatpolitik ska det krävas en månadsinkomst på minst 33.200 kronor för att man ska beviljas arbetstillstånd. Vilket väl ska motsvara en medianlön i Sverige. Jag har aldrig haft inkomster på den nivån. Arbetsgivare som är beroende av utländsk arbetskraft är förtvivlade. Men det bryr sig dagens brunblå sörja i Rosenbad inte om. Det viktiga för den sörjan är att sätta stopp för sådana hemska utlänningar att komma hit. I dag gäller att man ska ha avtalsenlig lön.

Sven Tycker - alltid
Vi har fått en utlänningshatande politik som totalt dominerar över svensk migrationspolitik. Rasismen i Sverigedemokraterna har fått ett totalt genomslag. Ibland undrar man också om SD infiltrerat min gamla arbetsgivare Migrationsverket. Vi kan regelbundet läsa om exempel på utvisningar som är totalt vettlösa och omänskliga. Nu senast läser jag om ett exempel där en 10-årig flicka ska utvisas till Nicaragua. Däremot har hennes föräldrar uppehållstillstånd i Sverige. Hur F-N kan man utvisa ett 10-årigt barn från sina föräldrar? Den tjänsteman som fattat det beslutet måste antingen ha missförstått vad det innebär att ta hänsyn till barnperspektivet eller också har hen tecknat livstidsmedlemskap i SD.

Vi har ju exemplet från Staffanstorps kommun där det moderata kommunalrådet Christian Sonesson tillsammans med Sverigedemokraterna vägrade att ta emot en familj som beviljats uppehållstillstånd som kvotflyktingar och som av Migrationsverket tilldelats Staffanstorps kommun. Men Staffanstorps kommun (dvs det moderata kommunalrådet Christian Sonesson) ansåg att en kommun uppenbarligen kunde välja vilka lagar man behöver följa eller inte. Nu löstes problemet för familjen med att grannkommunen Vellinge (även denna moderatstyrd) fick hoppa in. Jag har upprepade gånger skrivit till Moderaterna i både Skåne och på riksnivå och undrat om man sympatiserar med tanken att kommuner har rätt att välja vilka lagar man behöver följa och vilka man kan vägra att följa. Någon form av civil olydnad kan man ju kalla det hela. Jag har skickat upprepade påminnelser till Moderaterna men något svar eller någon form av reaktion har jag inte fått. Jag tolkar detta som jag vill. Men uppenbart är att Moderaterna på något vis skäms, men inte vågar säga detta. Nu senast har jag sett att Staffanstorps kommun svarat på klagomålet om att man inte lyder lagen. Man hävdar från Staffanstorp att lagen inte säger att man måste hämta de flyktingar man fått tilldelade. Ett svar som KS i Staffanstorp författat men som socialdemokraterna i kommunstyrelsen vägrade delta i. Sitter man som jag i kommunstyrelsen så vet man att det är bara att tacka och ta emot när majoriteten bestämmer som dom vill.

Enligt TiDÖavtalet ska en folkräkning genomföras. Ska den göras enligt Sverigedemokraterna och Richard Jomshofs dröm så ska tydligen tusentals svenskar anställas för att gå runt och ringa på i bostäder och sedan gå in och inspektera hur många sängar där finns, hur många tandborstar det står i badrummet, hur många skor som står i hallen osv för att utröna hur många som bor i lägenheten. Och sedan alltså identifiera alla dessa och skriva ner vem som bor var. Det kommer i varje fall att vara bra för sysselsättningen i landet!

Ett annat exempel på omänskligheten har jag fått kännedom om rent personligt. Min dotter har en tidigare studiekamrat från högskolan som kommer från Nigeria och som hon håller kontakt med och träffar ibland och ofta har långa telefonsamtal med. Hon är gift och både hon och maken jobbar. Dom har tre barn. Nu ska det yngsta barnet som ännu inte är ett år gammal genomgå en större operation. Sjukhuset vill att båda föräldrar ska vara närvarande. Hur då göra med de lite äldre syskonen? Jo, lösningen är att hennes mamma Ogochukwu i Nigeria flyger hit och hälsar på och tar hand om barnbarnen. Mamman driver en egen försäljningsverksamhet i Nigeria och har god inkomst. Men hon vägras inresetillstånd och visum. Man är väl rädda för att ännu en afrikanska ska välja att stanna i Sverige istället för att återvända till sin släkt och verksamhet i hemlandet efter besöket.

Som sagt, jag skäms över mitt land!

Lästips:
Kraftigt höjt lönegolv kan stå Sverige dyrt. - Debattartikel Svenska Dagbladet
Tioårig flicka utvisas från Sverige – föräldrarna får stanna. - Dagens Nyheter
Staffanstorp: Står inte i lagen att flyktingar ska hämtas. - Dagens Samhälle
Jomshof om folkräkningen: Krävs uppsökande verksamhet. - Dagens Nyheter



Satsa på fred

tisdag 2022-12-13
Rapport från kommunpolitiken
tyckeri nummer 9343

» Makten bestämmer.

Dags för en rapport från kommunpolitiken. I går var det nämligen dags för nytt sammanträde med kommunfullmäktige här i Åstorps kommun. Ett sammanträde som tog sin tid. Vi började 17:30 och jag var hemma efter en kort cykeltur i mörkret och halkan 23:30.

Vad var det då som tog så lång tid? Ja, bland annat skulle ju budgeten för 2023 antas. Och sådant kan ju ta sin tid. Nu tog debatten om själva budgeten inte så väldigt lång tid. Den stora frågan handlar om att det nya SD + M styret (och KD...) för att lyckas komma överens har fått kompromissa och tillsätta två heltidsanställda kommunalråd. Både ordförande i kommunstyrelsen, Peter Lindberg (SD), och vice ordförande Roger Nielsen (M) har nu välbetalda heltidsanställningar för skattepengar. Det en enig opposition (S + V + C + L) undrar över är varför det nu helt plötsligt behövs två heltidsanställda kommunalråd eftersom detta inte behövts tidigare? Vi vill också ha svar på vad detta extra kommunalråd ska göra? Ärendet återremitterades vid förra kommunfullmäktigesammanträdet för att det skulle framgå vad han ska göra.

Åstorp - Söderåssstaden

Kommunstyrelsen fick alltså ärendet åter, och på ett nyinsatt extramöte togs ett nytt beslut av Maktens majoritet - utan några ändringar. Så på kommunfullmäktige igår tog man helt nonchalant upp ärendet igen för beslut utan att ha kompletterat det på något sätt. Nu har ju SD+M (och KD...) egen majoritet så man gör som man vill. Makten talar! Naturligtvis kan man inte säga rakt ut skälet till utökningen. Det var ett krav för att man skulle komma överens! Sverigedemokraterna som är störst skulle ju inte acceptera att inte få tillsätta en ordförande för kommunstyrelsen på heltid. Men det skulle ju innebära att Roger Nielsen skulle förlora sin 50%-tjänst (som han haft tidigare som oppositionsråd). Så han fick också en heltidstjänst och så var den prestigeknuten löst. Vad han ska göra ska vi få veta någon gång senare? Gissningsvis så ska de båda kommunalråden dela upp kommunens nämnder mellan sig och sedan fungera som någon som står och tittar över axeln så att de olika nämndsordförandena inte gör bort sig utan gör som man bestämt. Vi får hoppas att dom inte lägger sig i för mycket så att det uppstår konflikter om vem som egentligen är ordförande för nämnderna?

Ett annat exempel på Maktens arrogans kom i ett senare ärende. Den arvodes- och organisationsgrupp som jag deltog i tidigare föreslog bland annat att kommunen skulle bilda en speciell arbetsmarknadsnämnd för att samla alla de olika ansvar som kommunen har inom det området. I dag är detta splittrat på olika nämnder och på själva kommunstyrelsen. Entusiasmen för förslaget var dock inte allt för stor bland en del. Nu ska det i varje fall skapas en speciell grupp som snabbt ska titta på just denna biten. Vid tidigare sådana här grupper som satts samman i kommunen så har principen varit att se till att alla partier i kommunfullmäktige är representerade. Det ger ju inte en representation som följer valresultatet helt eftersom små partier får lika stort inflytande som stora partier. Men alla partier får inflytande och när slutligt beslut ska fattas så sker detta ju i kommunfullmäktige. Men, nu har vi fått nytt styre och den nya Makten kan tala. Alltså föreslogs att gruppen skulle bestå av 5 personer, tre från majoriteten och två från oppositionen. På kommunstyrelsens sammanträde föreslogs från oss i oppositionen att gruppen skulle utvidgas till 7 personer (alltså en från varje parti). Detta tyckte man dock inte från den styrande majoriteten (Sd+M+Kd) var en bra idé. Då riskerade man ju att inte vara i majoritet. Vilket ju inte det tidigare styret (S+C+V) var i tidigare grupper heller. Men beslutet blev att i varje fall erbjuda C+L vardera en insynsplats. På kommunfullmäktige diskuterades frågan igen. Men Makten har ju majoritet så dom gör som dom vill. C och L deklarerade att då var dom inte intresserade. Så nu blir det alltså fem personer där jag ska representera Vänsterpartiet.

Järnvägsknuten Åstorp

Hur som helst är det uppenbart att Makten talar och klart visar att dom ska bestämma - som dom vill. Det är också uppenbart att man inte ens tål kritik. Det kan bli ganska upprört i samband med ajourneringar osv när företrädare för Makten visar att kritik tas emot som rena förolämpningar. Det är synd om dom. Dom kommer att få det jobbigt om dom ska fortsätta att reagera på det här viset.

Dagens Sverigedumokrat

Säg Nej till Sd innan det gått för långt
Dagens titel går till ordföranden i regionfullmäktige i Region Gävleborg. Han heter Mattias Eriksson Falk (SD). Bakgrunden är att Bollnäs folkhögskola skulle ha ett luciatåg för regionfullmäktige i samband med deras sammanträde. Bollnäs folkhögskola har en välrenommerad musiklinje och dom var därför ombedda att framföra ett luciatåg i samband med regionfullmäktiges sammanträde på luciamorgonen. Ett trevligt inslag som visar på vad som finns att erbjuda i regionen. Ett helt vanligt luciatåg av hög musikalisk kvalitet och med traditionella luciasånger.

Men, precis innan man skulle samlas vid 9-tiden på morgonen kom en tjänsteperson från regionfullmäktiges stab och meddelade att luciatåget var inställt. Ett beslut som var fattat av ordförande för regionfullmäktige själv, sverigedemokraten Mattias Eriksson Falk. Enligt honom (Mattias alltså) var det nämligen inte ett traditionellt luciatåg, och då kunde man inte utsätta de stackars ovetande ledamöterna i regionfullmäktige för den hemska chocken. Det hemska var nämligen att Lucia inte var en person som uppfattar sig som kvinna. Sådana hemskheter kan man ju inte utsätta de stackars ovetande politikerna i regionfullmäktige för!

Tänk så mycket hemskheter Mattias Eriksson Falk (SD) kan riskera att utsättas för i vårt samhälle. Jag undrar om han vågar gå ut utanför dörren? Du är en värdig mottagare av hedersutmärkelsen "Dagens Sverigedumokrat"!

Lästips:
Rektorn: SD-politikern stoppade luciatåget – för att det inte fanns en kvinnlig lucia. - Expressen
SD-topp stoppade luciatåg – ingen kvinnlig lucia. - Aftonbladet
Kulturen är fri tills en SD:are vill något annat. - Aftonbladet


Satsa på fred

onsdag 2022-12-14
Det åttonde budet
tyckeri nummer 9344

» Denna Ebba.

Finns det någon partiledare i modern tid som lyckats ljuga i den utsträckningen som Ebba Busch har lyckats med? Mitt förtroende för henne ligger på den absolut lägsta nivån. Hennes lögner och turer när det gäller elprisstöd är väl det som står främst bland allmänheten. Hon ljög ju svenska folket rakt upp i ansiktet när hon innan valet lovade mer än vad hon redan då visste att hon skulle kunna hålla. Och det har fortsatt!

Ebba Busch - lögnerskan
För ett par veckor sedan, den 30 november, berättade jag om hur Ebba Busch valde att istället för att träffa Byggnads och prata utbyggnad av elnätet eller träffa Moderaterna i Skåne för att diskutera el- och gasstöd eller engagera sig i klimatkonferensen, så valde Ebba Busch att åka till Paris för att på slottet le Grand Gallo utanför Paris delta i en konferens med näringslivets lobbyorganisation Timbro. En konferens med hemlig deltagarlista! Men Ebba Busch ljuger. Så här sade hon i partiledardebatten i en duell med Per Bolund:

- "Jag lade nästan en hel dag i Paris med min franska energiministerkollega."

Enligt den franska regeringens officiella program träffade Ebba Busch ministern från kl 18:00. Hon var ankommen till Timbro-konferensen till 21:00. Ebba Busch har uppenbarligen noll koll på vad "hel dag" betyder. Enligt åttonde budet ska man inte ljuga. Det struntar Ebba Busch i!

Dagens Sverigedumokrat

Att utnämna nya SD:are till Dagens sverigedumokrat är ofta inte så svårt. Det här partiet är överbefolkat av representanter som uppenbarligen njuter av att skita i det bruna skåpet. Dragshowartisterna Lady Busty och Miss Shameless fortsätter att få de stackars homofoba SD:arna att sätta frukosten i halsstrupen. Nu senast var det i Trelleborg som de utklädda grabbarna var engagerade av biblioteket för att läsa sagor för barnen. En aktivitet som barnen tycker är jättespännande. Men när en sverigedemokrat får kännedom om något sådant upprörande så tar det fyr i helvetet. I Trelleborg beordrade den tillträdande ordföranden för kultur- och fritidsnämnden Magnus Isgren (SD) omedelbart stopp. Till och med vår moderata kulturminister Parisa Liljestrand reagerar:

- "Det är glasklart i Tidöavtalet att principen om en armlängds avstånd till kulturen ska upprätthållas."

Även Trelleborgs moderata kommunstyrelseordförande Ann Kajson Carlqvist funderar lite över vilka man har krupit i säng med.

- "Vi måste titta internt var det har blivit tokigt."

Det är hennes reaktion. Det ska tilläggas att kultur- och fritidsnämnden nu kört över sin blivande ordförande. Nämnden har nämligen beslutat att arrangemanget ska genomföras. Alla röstade för - förutom sverigedumokraten alltså...

Som jag sagt innan, min mamma Alice (som tyvärr lämnade oss tidigare i år vid en ålder av 101 år) arbetade länge som sagotant på biblioteket i Åstorp. Hon hade blivit rejält upprörd över de sverigedemokratiska övertrampen. Min hustru som ägnat hela sitt liv åt att jobba med barn som barnskötare och förskollärare och som idag hade sin sista arbetsdag inför pensionen ruskar på huvudet. Hon vet av erfarenhet hur små barn älskar att klä ut sig. Små grabbar som älskar att klä sig till lucia osv.

Lästips:
Busch nobbade klimatmötet – flög till Paris för Timbro-konferens. - Dagens ETC
Ebba Busch ljög om sitt schema på Parisresan. - Dagens ETC
SD-politiker stoppar sagostund med drag queens i Trelleborg. - SVT Skåne
Kulturministern om sagostoppet i Trelleborg: Politiker ska inte styra kulturutbudet. - SVT Skåne
Trelleborgs högsta politiker om stoppad sagostund: Det har blivit tokigt. - SVT Skåne
Kulturnämnden kör över SD – Drag Queens välkomnas för sagostund i Trelleborg. - SVT Skåne
Därför läser drag-artister sagor för barn. - SVT Skåne
Kulturen är fri tills en SD:are vill något annat. - Anna Andersson i Aftonbladet


Satsa på fred

torsdag 2022-12-15
Höger om
tyckeri nummer 9345

» Ner i diket.

Många kanske tycker att jag går hårt åt Ebba Busch? Men jag tycker faktiskt att hon förtjänar den kritik jag kommer med. Hon har fört Kristdemokraterna till en position i det svenska politiska landskapet som alla partiets tidigare partiledare har mycket svårt för att förlika sig med. Men det är inte bara Ebba Busch på riksnivå, det handlar också om hur Kristdemokraterna för att få Makt i kommun efter kommun lierar sig med Sverigedemokraterna. Detta på ett sätt som hade varit helt otänkbart för inte så många år sedan.

Höger om  marsch med Ebba
Det förtjänar kanske att påpekas att medan Kristdemokraterna idag upplevs som det mest kärnkraftskramande partiet av alla, så stod KD en gång på samma sida som Miljöpartiet i sitt motstånd mot kärnkraften.

Hur KD agerar ute i kommunerna kan vi se i min hemkommun Åstorps grannkommun Klippan. Där har nu Kristdemokraterna lierat sig med två avhoppade moderater, Sverigedemokraterna och ett lokalt missnöjesparti för att ta Makten. Och man låter då SD nominera två fd nazister (som tidigare uteslutits ur SD) till höga poster - utan att protestera. Det bör då hållas i minnet att Klippan en tid ansågs som ett stort nazistfäste. Knivmordet 1995 på asylsökande Gerard Gbeyo från Elfenbenskusten blev en väckarklocka. Han mördades av två aktiva nazister som var ute för att "bunka en neger". Han lämnades att förblöda till döds i ett buskage i centrala Klippan.

En av de som arbetade aktivast mot nazismen i Klippan under en lång tid var kristdemokraten Bert-Inge Karlsson. I dag har Helsingborgs Dagblad en insändare från Bert-Inge med rubriken: - "Hur kan KD välja att gå i allians med SD?". Han använder ord som "häpnadsväckande". Och konstaterar att han ångrar att han röstade på KD i valet, och att han nu avslutat allt engagemang (inklusive medlemskap) med det "nya" KD. Nu sätter sig alltså ett parti som kallar sig Kristdemokraterna i styret tillsammans med bland annat två uteslutna nazister! Ebba, vad har du gjort med detta parti?

Goda nyheter

Ibland känns det som om det blir allt för mycket gnäll och klagomål här på Sven Tycker. Jag vill därför vidarebefordra en god nyhet. Det är bara att gratulera Nya Zeeland som är ett föredöme. Parlamentet i Nya Zeeland har klubbat en lag som förbjuder försäljning av tobaksprodukter till alla som är födda 2008 eller senare. Det kan ju kanske inte låta som så extremt. Men den åldersgränsen ska gälla alltid. Dvs de som är födda 2008 eller senare kommer aldrig att kunna köpa tobaksprodukter. Nästa år är det alltså 15-åringar som stoppas, 2024 är det 16-åringar, 2025 är det 17-åringar osv. 2050 är åldersgränsen 40 år. Rökning och bruket av andra tobaksprodukter ska sakta fasas ut för folkhälsans skull.

Ett perfekt beslut! Jag har alltid hävdat att rökare är de mest nonchalanta och egoistiska individerna som finns. Det måste vara något i nikotinet som skadar hjärnan. Att röka där det är rökförbud? Inga problem, jag bestämmer själv. Det nonchalanta slängandet av fimpar på marken visar tydligt på nonchalansen hos rökare. Jag åker ju regelbundet tåg och vet att det är förbjudet att röka på järnvägsperronger (och busshållplatser). Bryr sig rökare om det? Det är numera straffbart att slänga fimpar på marken. Bryr sig rökare om detta? Kolla marken på järnvägsperrongerna. Fullt med fimpar!

Så blev det lite gnäll också...


Satsa på fred

fredag 2022-12-16
Hur styrs vårt land?
tyckeri nummer 9346

» Vem bestämmer?

Vårt blågula fosterland
Jag såg en sammanställning av hur våra 21 regioner styrs. En majoritet (11) styrs av en minoritet medan en minoritet (10) styrs av en majoritet. Majoriteter är vanligast i norra Sverige medan minoriteterna dominerar i södra Sverige. Det handlar om allt från Rödgröna styren (vanligast norrut) till Blå styren (vanligare söderut) med en hel del blocköverskridande styren också. Jag har roat mig med att räkna hur ofta de olika partierna är med i styrena. Och då får vi följande lista:

Socialdemokraterna 13 regioner
Centerpartiet 12 regioner
Kristdemokraterna 12 regioner
Moderaterna 11 regioner
Vänsterpartiet 6 regioner
Liberalerna 6 regioner
Regionala partier 4 regioner
Miljöpartiet 3 regioner
Sverigedemokraterna 1 region

Sedan ska vi lägga till att Sverigedemokraterna dessutom stödjer en högerminoritet i två regioner utan att ingå i den. Precis som på riksnivå i Sverige och i många kommuner alltså. Man sitter utanför och drar i tåtarna och är en förutsättning för en majoritet. Lyder inte de andra högerpartierna (i båda fallen handlar det om M+L+Kd) så drar man bort sitt stöd och så faller styret. En av dessa båda regioner är Skåne där alltså en minoritet bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna nu sitter på Makten på Sverigedemokraternas villkor och nåder. Som Ulf Kristersson, Ebba Busch och Johan Pehrson i Rosenbad alltså.

I 13 regioner finns det nu en socialdemokratisk regionordförande och i 8 regioner en moderat regionordförande. Sveriges två största regioner, Stockholm och Västra Götaland, har båda fått ett maktskifte och ett Blått styre har bytts ut mot ett Rödgrönt styre. I Skåne däremot lyckades alltså högern sitta kvar genom att garantera stöd från Sverigedemokraterna samtidigt som Centern hoppade av samarbetet.

Skattesmitare utan personligt ansvar

Och så något helt annat. Jag läser en debattartikel i Dagens Juridik från Peter Sundgren som är skattejurist. Han påpekar att bara Sverige går miste om drygt 20 miljarder kronor varje år pga rikt folk som gömmer undan sina förmögenheter utomlands på anonyma konton i skattesmitarparadis. - "Enormt skattebortfall på alla utländska hemliga konton." Förra året publicerade EU en granskning som berättade om hur mycket pengar som göms undan inom EU. - "Monitoring the amount of wealth hidden by individuals in international financial centres and impact of recently internationally agreed standards of tax transparency on the fight against tax evasion."

Men den fick inte så stor uppmärksamhet. Kan det beror på vilka det är som gömmer undan pengarna? I hela EU räknar man med att det rör sig om minst 120 miljarder €. Men det är ju bara en mycket liten promille av befolkningen som smiter undan. De riktigt rika som gör detta eftersom dom kan göra det utan större risk. Det är vi andra som får betala. Vad säger TiDÖavtalet om skattesmitandet?

Lästips:
Enormt skattebortfall på alla utländska hemliga konton. - Dagens Juridik


Satsa på fred

lördag 2022-12-17
Tuut, tuut, sade tåget
tyckeri nummer 9347

» Och blev stående.

Som järnvägsentusiast är det ganska sorgligt att se hur utvecklingen på de svenska järnvägsspåren är. Antalet försenade tåg ökar, trängseln på spåren ökar och detta samtidigt som vi har fått en regering som stoppar utbyggnaden av nya stambanor och sänker anslagen för underhåll av järnvägen. Vi har ju tyvärr fått en regering som är direkt fientlig mot miljövänlig järnvägstrafik för att istället underlätta för miljöskadlig landsvägstrafik och flygtrafik. Sorgligt, men sant!

För några dagar sedan visade färsk statistik från Trafikverket och Trafikanalys att punktligheten för de svenska tågen är den sämsta på minst 10 år. Och trafiken i Skåne är ännu sämre än snittet i Sverige. 87,5% av tågen i Sverige kommer fram i tid. För att klassificeras som i tid får förseningen vara högst 5 minuter. Om man ska göra jämförelser med t.ex. flyget så ska man komma ihåg att ett tåg som är 10 minuter sent är försenat medan ett flygplan som är 10 minuter sent är i tid. Gränserna är alltså olika.

Skånska Pågatåg - X61
I Skåne har Pågatågen en punktlighet på 88%, Øresundstågen 83% och fjärrtågen i Skåne 71,4%. Och det är siffror som är försämringar från tidigare år. Vad beror förseningarna på? Det är naturligtvis många olika skäl.

Spårfel, växelfel, signalfel osv är en stor anledning. En gång i tiden var det SJ som körde tågen, det var SJ som ansvarade för att spår och signaler fungerade och det var SJ styrde över tågen. Naturligtvis hade man ett egenintresse av att allt fungerade. Idag är det ett 70-tal olika bolag som kör tåg. Det är Trafikverket som ansvarar för spåren och signalerna men dom har utauktionerat ansvaret till lägstbjudande bolag. Och det är alltså Trafikverket som bestämmer över vilka tåg som ska köra.

Allt detta skapar kaos! För det företag som ansvarar för underhållet är det faktiskt mer lönsamt att reparera fel än att underhålla så att det inte blir fel. Här i Åstorp och runtomkring var det tidigare Infranord som hade ansvar, nu är det Strukton. Nu ska alltså den nuvarande regeringen dra ner på anslaget för järnvägsunderhåll och istället föra över de pengarna till underhåll av vägar. Det kommer INTE att bli färre förseningar alltså.

Ett annat problem för förseningar är att det är trångt på spåren. Det är alldeles för många tåg på för få spår helt enkelt. Låt mig ta Skånebanan som passerar här i Åstorp. Detta är en av Sveriges tätast trafikerade enkelspåriga sträckor. Låt oss följa ett Pågatåg under högtrafik när det går ett tåg i halvtimmen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - (Kristianstad). Avgång Helsingborg och dubbelspår till Ramlösa (här kör även Västkustbanan med dubbelspår och dessutom Rååbanan och Skånebanan. I Ramlösa svänger Skånebanan av och vi passerar Ättekulla där det finns ett mötesspår. Första station efter Ramlösa är Påarp. Här är det möte med ett annat Pågatåg till Helsingborg. Nästa station är Mörarp och därefter Bjuv. Och så kommer vi till Åstorp där det är möte med nästa Pågatåg mot Helsingborg. Här korsas också Skånebanan av Söderåsbanan. Efter Åstorp passerar vi mötesspåret i Kärreberga innan det är uppehåll i Kvidinge och i Klippan. Sedan hamnar vi i Hyllstofta där det är ett mötesspår ute i skogen och här har vi möte med nästa Pågatåg mot Helsingborg. Nästa station är Perstorp och så har vi ett mötesspår i Västra Torup innan nästa stopp i Tyringe där vi möter nästa Pågatåg i riktning Helsingborg. Vi passerar ännu ett mötesspår i Finja och så är vi i Hässleholm. Den här resan tar 65 minuter. Tåget stannar på 9 stationer på vägen men det finns mötesspår på ytterligare 5 platser. På den här sträckan ska vi möta 3 olika andra Pågatåg. Lägg till detta att det förekommer ganska intensiv godstrafik också, så vi kan mycket väl ha möte med några godståg också och kanske köra förbi ett godståg också. Det går dessutom några fjärrtåg Malmö-Stockholm som vill köra via Helsingborg.

Som ni förstår inträffar det lätt en försening, och en försening sprider sig som en löpeld till mötande tåg som i sin tur sprider en försening till andra mötande tåg. Detta är en linje som skulle ha varit dubbelspårig för länge sedan. Men med den nuvarande regeringens inställning till investeringar i järnvägstrafik så lär vi få se i månen efter detta. I planerna ligger i varje fall att förlänga en del mötesspår (så att godstågen får plats) och kanske partiella dubbelspår vissa sträckor. Fast de planerna får nog också skrinläggas med dagens motvilja mot järnvägar bland de politiska beslutsfattarna. Man har ju redan beslutat att lägga ner planerna på nya stambanor Stockholm - Malmö/Göteborg. Banor som skulle avlasta de nuvarande stambanorna som är överbelastade av godståg, regionala tåg och fjärrtåg som kör i olika hastigheter, som ska stanna på olika platser osv.

En tredje anledning till förseningar är vi alla. Bland annat det som kallas "spårspring" eller "obehöriga i spårområdet". Upptäcker någon att det finns folk i spåren som inte ska vara där stoppas omedelbart trafiken. Tågen får inte köra igen förrän man är säker på att där inte finns någon kvar på spåren. De som setts i spåren kan vara allt från bärplockare som står för nära spåren. Människor som ska korsa spåren där det inte är meningen att man ska göra detta men som tar en genväg. Men, det kan också vara någon som har för avsikt att ta livet av sig genom att ställa sig i vägen för tåget. Alltså måste man gardera sig för att det inte är någon som står och väntar på att det ska komma ett tåg i 150 km/tim. Det händer tyvärr då och då. Det ingår i utbildningen av lokförare att vara beredda på något sådant. Något som naturligtvis är en fruktansvärd upplevelse för en lokförare. Som kanske aldrig kan återvända till jobbet.

Vänsterpartiet tycker annorlunda

Vi har alltså ingen lyckosam framtid för järnvägen - tyvärr. I de flesta länder, runt om i världen satsar man stort på utbyggnad av järnvägen. Men inte i Sverige - här är det tvärtom. Fast tåget kan glädja också. I fredags när jag blivit stående vid järnvägsövergången för att invänta ett Pågatåg blev jag lite förundrad över att lokföraren tutade. - "Är där idioter i spåren" var min första tanke. Sedan såg jag att det stod en hel förskoleavdelning på promenad och vinkade överlyckliga på tåget.

Bad luck Uffe

Den nya Brunblå sörjan
Visst är det så att man inte kan låta bli att gotta sig åt utvecklingen av den svenska väljaropinionen. Jag förstår om en del tycker att jag upprepar mig, och det kanske jag gör också. Men idag är det dags för den sammanvägning av flera olika undersökningar som Novus Opinion gör för Sveriges Radio. Jag presenterar Svensk Väljaropinion:

Socialdemokraterna 33,8% (+2,0)
Moderaterna 19,8% (-0,2)
Sverigedemokraterna 18,4% (-1,4)
Vänsterpartiet 7,9% (+0,5)
Centerpartiet ) 5,8% (-0,2)
Miljöpartiet 4,6% (+0,2)
Kristdemokraterna 4,6% (-0,3)
Liberalerna 3,5% (-0,8)

Vad kan vi då se för spännande utvecklingar? De fyra Rödgröna (S+V+C+Mp) leder klart över den Brunblå sörjan (M+Sd+Kd+L) med 52,1% - 46,3%. Socialdemokraterna är ensamma överlägset större än de tre regeringspartierna (M+Kd+L) 33,8% - 27,9%. Socialdemokraterna är faktiskt ensamma större än de fyra gamla partierna i den Borgerliga Högeralliansen (M+C+Kd+L) 33,8% - 33,7%. De tre Rödgröna partierna utan Centern (S+V+Mp) är lika stora som hela den Brunblå sörjan (M+Sd+Kd+L) 46,3% - 46,3%.

Vi kan notera att eftersom Sverigedemokraterna är undersökningens stora förlorare så är Moderaterna numera klar tvåa på listan. Samtidigt som Vänsterpartiet stärker sin ställning som klar fyra i storlek. Vi kan också notera att Miljöpartiet på svag uppgång nu är jämnstora med Kristdemokraterna som är på nedgång. Och Liberalerna är nu parkerade nedanför 4%-spärren och skulle åkt ur Riksdagen om man inte blir räddade av stödröster.

Lästips:
Punktligheten i tågtrafiken blir rekorddålig under 2022. - Helsingborgs Dagblad
Skåningarna kan räkna med sena tåg under lång tid framöver. - Helsingborgs Dagblad
Kritiken mot Trafikverket: Ohållbar situation. - Expressen
Tåg stod stilla i timmar – hackare installerade program för kryptovaluta på servrarna. - Ny Teknik
Sluta leka affär med järnvägsbranschen. - Debattartikel SEKO i Svenska Dagbladet
Marknaden utvecklar järnvägen. - Debattartikel Svenskt Näringsliv i Svenska Dagbladet
Redan i dag är det små skäl att ha flygskam. - Infrastrukturminister Andreas Carlson i SvD Näringsliv
Tidöpartierna tappar stöd – L under riksdagsspärren igen. - Sveriges Radio


Satsa på fred

söndag 2022-12-18
Dyrare jobbpendling
tyckeri nummer 9348

» Var är kraven på ingripande?

En majoritet av de svenska regionerna höjer taxorna i kollektivtrafiken. 11 av Sveriges 21 regioner höjer vid årsskiftet sina biljettpriser med omkring 5%. Skånetrafiken tillhör dock inte de som höjer - denna gången. Skånetrafiken gör däremot det man kallar "förändringar" och "anpassningar" i trafiken. Oftast innebär detta indragning av bussar eller indragna hållplatser. För min hemkommun Åstorp innebär det att linje 520 som går Åstorp - Hyllinge - Väla - Helsingborg har fått en del turer indragna. Erfarenheter visar att höjda taxor innebär färre resande. Så den intressanta frågar är om inkomsterna ökar när taxorna går upp. Eller om syftet är att skrämma bort lite resenärer så att det inte blir så trångt på tåg och bussar och så kan man dra in några turer till?

Möte nytt och gammalt i Åstorp
Jag väntar nu på krav och löften på statliga ingripanden så att medborgarna kompenseras för höjda utgifter. En granskning av utvecklingen av taxor i kollektivtrafiken och kostnaden för att köra bil visar att kostnaden för kollektivtrafiken ökat mer än kostnaden för bilkörning om man tittar på ett lite längre perspektiv.

Var är ni Jimmie Åkesson och Ebba Busch, med era krav på statligt ingripande som sänker kostnaden för kollektivtrafiken? Upp på barrikaderna med krav och löften!

Varför inte ta efter Tyskland? I somras testade man ju 9 Euro-biljetter. För 9 Euro kunde man åka en månad med all lokal och regional kollektivtrafik i Tyskland. Succén blev nästan för stor. Men nu har man istället infört en 50 Euro-biljett (dvs drygt 500 kronor) för samma resande. I Sverige ligger priset på över tusenlappen för en månadsbiljett i t.ex. Skåne. Och samma pris för nästa region osv.

Ta och sänk priserna radikalt i den lokala och regionala kollektivtrafiken. Var är ni Ebba och Jimmie? Vifta med falukorvar och kräv billigare kollektivtrafik!

Läs mer:
Dyrare kollektivtrafik på många håll i landet. - SVT
Dyrare kollektivtrafik i elva regioner. - SVT
Dyrare att åka kollektivt nästa år – elva regioner höjer priset. - Sveriges Radio
Kollektivtrafiken dyrare nästa år. - Svenska Dagbladet
Kristersson om klimatkritiken: Tar ganska lätt på den. - Dagens Nyheter
Pehrson: Mattias Karlsson underskattar klimathotet. - Expressen
SD:s idé: Betala för att slippa nå klimatmål. - Svenska Dagbladet


Satsa på fred

måndag 2022-12-19
Veganism
tyckeri nummer 9349

» Fanatism?

Varför inte ett lite annorlunda ämne så här när vi har börjat på en ny vecka och det faktiskt bara är mindre än två veckor kvar på året. Jag tänkte berätta varför jag inte är vegan eller vegetarian.

Vargen - en konkurrent om bytet
Jag har full respekt för de som väljer att t.ex. bli veganer eller vegaterianer. Det är ett fritt val vad man vill äta. Men det är faktiskt ganska komplicerat att få i sig allt man behöver om man inte äter en varierad kost. Det kan finnas miljöskäl till att utesluta vissa saker från kosten. Och jag tror faktiskt att vi (och vår jord) skulle må bra av att vi åt mer från växtriket och mindre från djurriket.

Men, människan är, och har "alltid" varit, ett rovdjur. Våra förfäder jagade och hade död på bytesdjuren på ett ofta barbariskt sätt. Spjut, pilar, klubbor. Fångstgropar med spetsiga pålar. Sätten att fånga vårt byte var inte humant mot djuren. Men, vi var (och är) ett rovdjur som jagar för att överleva. Vi äter köttet från vårt byte, precis som andra rovdjur. Och vi kan inte lära vargar, lodjur, rovfåglar, leoparder, krokodiler osv att bli vegetarianer.

Jag accepterar till och med dagens jakt. När det handlar om att jaga djur som det finns gott om av och där det inte handlar om ren troféjakt utan om att skaffa kött för husbehov. Vi föder upp djur för slakt. Det är också något vi gjort i århundraden. Naturligtvis ska uppfödning av djur och slakt ske på ett värdigt och humant sätt. Men jag tror inte att ett djur som slaktas lider mer än ett djur som tas av en varg, ett lodjur, en leopard, ett lejon eller vad vi nu kan räkna upp. Allt från spindeln som fångar flugor i sitt nät och äter upp dom och sedan upp i storlek. Vi är rovdjur!

Alltså, vill människor vara veganer, vegetarianer eller vilken kost man nu väljer för detta så är det upp till var och en. Men jag skäms inte för att jag är ett rovdjur, precis som mina förfäder varit.

Tror ni han infriar sitt löfte?

Elon Musk var en gång världens rikaste man. Köpet av Twitter var väl inte den bästa affär han gjort. Hans inträde på den arenan har väl knappast präglats av succé. Tvärtom! Hans ingrepp på Twitter har skapat en våldsam debatt om Twitters framtid. Kan hans senaste grepp, att genomföra en omröstning bland Twitteranvändarna om hans framtid som chef för Twitter, vara ett sätt att rädda Twitter och därmed hans investering? - "Should I step down as head of Twitter? I will abide by the results of this poll." Den frågan ställde han och 17,5 miljoner Twitteranvändare röstade på kort tid. 57,5% tyckte att han skulle avgå medan 42,5% röstade för att han skulle sitta kvar.

Lästips:
Elon Musk. - Twitter
Elon Musk röstas bort av Twitter-användarna. - Dagens Media

Tweet hit och tweet dit

Tror ni han håller sitt löfte?



Satsa på fred

tisdag 2022-12-20
Vi nu styr
tyckeri nummer 9350

» Enligt Jimmie Åkesson.

Exakt så sade Jimmie Åkesson på en presskonferens där man berättade att nu ska det banne mig bli hårda tag. Det är bra att Ulf, Ebba och Johan låter Jimmie säga så. - VI nu styr! Kan det uttryckas bättre att vi har tre partier i regeringen (som alla förlorade i stöd i valet) och ett parti (som ökade) som sitter ovanför och drar i tåtarna.

Presskonferensen berättade att nu ska man tillsätta en utredning som ska utreda Visitationszoner och Anonyma vittnen. Anonyma vittnen har redan utretts en gång, den utredningen kom fram till att det inte var någon bra idé eftersom anonyma vittnen inte tillför något större bevisvärde. Det säger sig självklart att om någon hävdar något, men man vet inte vem det är, så vet vi inte om det bara är skitsnack, hämnd eller verklighet. Det kan inte granskas. Men Ulf Kristersson litar tydligen inte på utredarna. Han hävdade faktiskt att det alltid finns experter som tycker fel och inte tycker som han.

Visitationszoner innebär att människor som bor (eller vistas) i fel område ska kunna kroppsvisiteras osv utan att polisen har någon misstanke om brott. Så var försiktig med var du vistas. Har du otur kommer du att möta en polis på dåligt humör som tycker att det vore kul att kroppsvisitera dig. Beroende på din hudfärg kanske?

Rättssäkerhet är inget som står högt i värde för den Brunblå sörjan. Det är ju dom som styr nu, alla de fyra i den Brunblå sörjan.


Satsa på fred

onsdag 2022-12-21
Dags för nytt krypande
tyckeri nummer 9351

» Mr Erdogan of Turkey blev putt.

Högsta Domstolen i Sverige har fastställt att Sverige fortfarande är en rättsstat. I veckan fastslog Högsta Domstolen att den turkiska exiljournalisten Bülent Kenes inte kan utlämnas till Turkiet. Detta trots att Turkiet krävt hans utvisning. Men HD har fastslagit att det "brott" som han är misstänkt för i Turkiet är inget brott i Sverige. Då kan han inte heller utvisas till Turkiet, hur mycket Turkiet och Mr Erdogan of Turkey än kräver detta och pressar Sveriges uppenbart ryggradslösa regering.

Mr Erdogan of Turkey
Nu ska tydligen vår utrikesminister Tobias Billström (M) resa till Turkiet och försöka mildra ilskan i Ankara genom att krypa runt på golvet och be om ursäkt. Det har redan skett flera ytterst tvivelaktiga utvisningar av kurder till Turkiet. Allt för att ge efter för turkisk utpressning. Att se svenska ministrar kräla på golvet för att tillfredsställa det närmaste vi kommer en diktator i NATO är pinsamt.

Vill NATO-ledningen att Sverige (och Finland) ska bli medlemmar i NATO så är det dags för herrarna i Washington, London, Paris osv att tala klarspråk med Mr Erdogan of Turkey. För så är det, NATO har mer nytta av ett svenskt (och finskt) medlemskap än vad Sverige och Finland har nytta av ett sådant medlemskap!

Medlemskapet i NATO är inte värt detta krälande!

Sverigedemokraterna - detta underliga parti

Här nere i Skåne har vi just nu rejäla SD-konflikter i varje fall i två kommuner. SD förbereder just nu uteslutande av 12 sverigedemokrater i Klippan. SD har där nominerat två gamla nazister (som sedan ett antal år är uteslutna ur SD) på ledande befattningar i kommunen. De gamla nazisterna fortsätter att spöka i nassefästet Klippan. Men den renhållningen är man inte intresserade av lokalt. Till och med Kristdemokraterna och ett par avhoppade Moderater (som också hotas av uteslutning) ställer upp på detta. Det blir många (-) i partibeteckningarna på de kommunala mötena i Klippan.

I Landskrona är det sverigedemokratiska kommunalrådet Stefan Olsson på väg att lämna partiet. Detta efter en rejäl konflikt i fullmäktigegruppen. Något som inte är ovanligt inom Sverigedemokraterna. Jag har sagt det tidigare, och jag upprepar det. Sverigedemokraterna är faktiskt inte ett seriöst parti. Så är det!

Lästips:
Erdogans kravlista ger oss kalla kårar. - Dagens ETC debatt
Därför knäpper Högsta domstolen Erdogan på näsan. - Olle Lönnaeus i Helsingborgs Dagblad
Turkiet: Väldigt negativt att utlämning stoppas. - Svenska Dagbladet
Tolv lokala SD-politiker utreds av rikspartiet. - Helsingborgs Dagblad
Intern konflikt bakom SD-kommunalrådets avhopp. - Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

torsdag 2022-12-22
Jag skäms över mitt land
tyckeri nummer 9352

» Ibland behöver det sägas.

Det är hårda tag som ska gälla numera. Det händer allt oftare att jag skäms över mitt land. Vi har fått en högerregering som sitter som spratteldockor med en grupp främlingsfientliga och rasistiska sverigedemokrater som drar i snörena och får dessa pinsamma spratteldockor att göra precis som Jimmie Åkesson och hans mobb tycker. Det är pinsamt!

Nigerias flagga
Jag tror att jag redan tidigare nämnt att jag haft kontakt med en väninna till min dotter vars yngsta barn ska genomgå en svår operation. Barnet har inte fyllt ett år än. Sjukhuset vill att båda föräldrar är med vid operationen och även efter operationen. Vad då göra med de äldre syskonen? Jo, väninnans mamma i Nigeria är villig att flyga hit och träffa barnbarnen och ta hand om dessa medan föräldrarna är på sjukhuset. Även pappans föräldrar bor i Nigeria.

Fast då måste hon ju få visum för att besöka sin dotter och barnbarn. Och nu kan jag se hur man förtvivlat letar efter argument för att vägra visum för besök i Sverige. Intyg om att mamman bedriver ett eget företag räcker inte. Intyg om att hon har det gott ställt räcker inte. Att sjukhuset intygar att dom "kräver" att båda föräldrarna är närvarande nämns inte i beslut och förslag till beslut. Att min dotters väninna och hennes man har välbetalda jobb nämns inte. Att mamman har andra vuxna barn och barnbarn i Nigeria nämns inte. Bara att hon inte har några minderåriga barn i Nigeria. Hela förslaget till beslut är så uppenbart skrivet för att hitta argument för att mamman inte ska få komma hit och besöka barn och barnbarn och ta hand om barnbarn. Allt utmynnar i en rädsla för att hon sedan ska stanna i Sverige. Trots att hon till och med bokar returbiljett med flyget. Jag skäms över detta Sverige där Sverigedemokraterna tillåts styra och där vi fått en migrationsminister som är mer SD än M. Jag skäms över den människoovärdiga politik som nu förs.!

Hårda tag
Hårda tag är det som gäller

Jag har redan tidigare sagt vad jag tycker om Ulf "hårda tag" Kristersson och hans SD-styrda krav på hårdare tag. Inte för att det skulle göra situationen bättre, men för att då kan man hävda att man satt hårt mot hårt. Nu har man alltså bestämt sig för att tillsätta två nya utredningar som ska titta på möjligheterna att införa det man kallar "Visitationszoner" och "Anonyma vittnen". Visitationszoner innebär att polisen inom vissa geografiskt begränsade områden ska ha rätt att kroppsvisitera människor även om man inte har någon form av misstanke om att dom har något brottsligt med sig. Redan idag har man rätt till kroppsvisitation eller kontroll av bilen t.ex. om man har någon misstanke om brott. Vilket urval ska man ha sedan? Vilka ska man kroppsvisitera om det inte handlar om misstanke om brott? Ska urvalet göras baserat på hudfärg? Baserat på skägglängd? Baserat på hur man är klädd? Baserat på allmän uppsyn? Baserat på om fickorna buktar ut? Eller bara på ren slentrian? Jag vet inte. Men jag har förstått att där det provats har det inte tillfört så mycket. Men det riskerar verkligen att skapa konflikter med de boende och förlorat förtroende för polisen bland de boende i berörda områden.

Anonyma vittnen har redan utretts en gång. Fast den utredningen kom tydligen fram till fel resultat enligt Ulf Kristersson så det är bäst att det utreds en gång till så får man hoppas på ett bättre resultat denna gången. Hur som helst så lär det ta ett antal år innan utredningar är klara, förslag lagts, remisser svarat osv. Vi får se om man kommit på bättre tankar tills dess.

För övrigt såg jag att regeringen Ulf "hårda tag" Kristersson bestämt sig för att lägga ner ett antal utredning som den förra regeringen tillsatt som skulle titta på olika förslag på sociala åtgärder och liknande för att t.ex. minska nyrekrytering till kriminella gäng. Antagligen riskerade utredningarna komma fram till fel resultat för Ulf "hårda tag" Kristersson. Så det är bäst att stoppa dom i tid!

Läs lite mer:
Jomshof: Tvinga barn att ha slöja är bristande vandel. - Aftonbladet
SD-topp: Rimligt straffa dem som vägrar ange papperslösa. - Dagens Samhälle
Kommunerna som bröt mot lagen för att få jävlas med muslimer. - Magasin Para§raf
Ministern: Riktar mig till dem som ljugit. - Svenska Dagbladet
Malmer Stenergard lovar att underlätta för arbetskraftsinvandring. - Ny Teknik
Regeringen: Visitationszoner och anonyma vittnen ska utredas. - Dagens Nyheter
Regeringen lägger ner flera utredningar: Överraskande. - Dagens Samhälle
Åkesson lajvar regering med tomma förslag. - Helsingborgs Dagblad ledare
Avhopparen om visitationszoner: kriminaliteten kommer öka. - Arbetaren


Satsa på fred

fredag 2022-12-23 Lille julafton
Denna Ebba Busch
tyckeri nummer 9354

» Tycker nästan synd om henne.

Vem av våra nya Brunblå ministrar har haft den mest fiaskobetonade inledningen på sin regeringsperiod? Vi kan väl nästan vara eniga om att det handlar om Kristdemokraternas partiledare och Energiministern Ebba Busch. Hon har ju gjort totalt fiasko!

Delvis handlar det om vidlyftiga löften innan valet under valrörelsen. Alla problem var Magdalena Andersson och Socialdemokraternas fel. Men nu skulle Ebba tillsammans med Uffe och Jimmie lösa alla dessa problem på bara några månader. Bara dom fick svenska folkets förtroende så skulle allt vara löst på nolltid.

Sedan dess har det inte blivit annat än löftesbrott, lögner, nya löftesbrott och så ännu fler lögner. Det är nästan så att jag tycker synd om den stackars Ebba Busch. Hon ville ju så gärna komma tillbaka till Makten. Och då får man ju offra lite av sanningen och lova runt även om man vet med sig att det inte kommer att gå så bra med att infria alla löftena. Faktum är att sedan har det ju visat sig att verkligheten var ännu grymmare än vad Ebba Busch hade räknat med. Det är nästan synd om Ebba Busch - fast bara nästan....

Det är nästan synd om Ebba Busch

Vad tror ni? Har hon lärt sig sin läxa? Fast för några dagar sedan verkade hon inte ha lärt sig denna läxa än i varje fall. Det trumpetades ut att nu skulle Sveriges företagare få besked, nu skulle Ebba Busch hålla presskonferens. Vad blev beskedet? Jo, att allt stoppas och regeringen börjar om från Noll med ett eventuellt elstöd till företagen. Hur många tappade hakor tror ni det fanns bland Sveriges företagare när det stod klart att Ebba Buschs utlovade besked var ett totalt obesked?

Stackars Ebba Busch. Det finns bara en lösning på problemet. Det är att vi skaffar oss en ny Energiminister som inte har otur med ALLT! Byt ut Ebba Busch! Hon kan få fortsätta köra Kristdemokraterna under isen!

Lite lästips:
Tre steg tillbaka - istället för besked om utlovat elprisstöd… - Dagens Industri
Nu får företagen fira jul med konkursen hack i häl. - Helsingborgs Dagblad huvudledare
Nytt fiasko för Ebba Busch. - Lena Mellin i Aftonbladet
Svenskt Näringsliv om uteblivet elstöd: Djupt olyckligt. - Aftonbladet
Företagarna: Förseningen leder till konkurser. - Svenska Dagbladet Näringsliv
Ebba Busch: Då kommer regeringen fatta beslut om elstödet. - Aftonbladet TV


Satsa på fred

lördag 2022-12-24 Julafton
Regeringen hade noll koll
tyckeri nummer 9354

» Katastrof.

Innan jag fortsätter så vill jag omedelbart påpeka att ovanstående rubriker är inte mina egna ordval. Dom kommer från bland annat liberala Helsingborgs Dagblad. Jag har alltså inte låtit mina aversioner mot den här Brunblå sörjan prägla mitt ordval. Fast jag ska kanske erkänna att denna syn på Ulf Kristerssons Brunblå sörja har påverkat mitt val av vad jag ska citera...

Det handlar om vår kristdemokratiska infrastrukturminister Andreas Carlsons sista spik i kistan för utbyggnad av det svenska järnvägsnätet med nya stambanor Stockholm - Jönköping - Malmö / Göteborg. Det står nu klart att det blir inget av den avlastningen av dagens överbelastade stambanor som detta skulle inneburit. Det skulle också ha inneburit att ett antal svenska storstäder skulle ha fått direktförbindelse med Stockholm, Göteborg och Malmö som man idag saknar. Men, som sagt, kristdemokraten Andreas Carlson prioriterar landsvägstrafik och flygtrafik. Om det är Andreas Carlsson själv som är järnvägsfientlig eller om det som vanligt egentligen är Sverigedemokraterna som sitter bakom och drar i tåtarna och bestämmer, det vet jag ju inte riktigt.

Men beskedet från den Brunblå regeringen i Stockholm och Andreas Carlson fick det att ta fyr i helsike ordentligt nere i Skåne bland de Brunblå partikamraterna. Speciellt en mening i deklarationen från Andreas Carlson retade upp skåningarna ordentligt:

- "Trafikverkets nuvarande planeringsarbete med sträckan Hässleholm-Lund avslutas snarast."

Så stod det bland annat i pressmeddelandet från regeringskansliet. Det tog inte många minuter förrän telefonerna gick varma. Det är här min huvudrubrik kommer från:

- "Regeringen hade noll koll och fick backa."

Detta konstaterade snabbt partikollegorna i Skåne. Efter att antal rödglödgade telefonsamtal blev vår kristdemokratiska infrastrukturminister tvingad att dra sig tillbaka, erkänna att det blev nog lite fel där och försöka mildra ilskan från Skåne. Ni missade väl inte naturfenomenet som rapporterades i olika media om telefonledningar som såg ut att vara glödande?

Epitetet Katastrof handlar om hela andemeningen i infrastrukturministerns utspel. Att vi har fått en Brunblå sörja som styrs som marionettdockor av en järnvägsfientlig sverigedemokrati är ju inget nytt egentligen.

Nya stambanor

Fritt efter Ebba Busch

- "Ett inställt elstöd är också ett elstöd!"

Läs lite mer:
Stopp för snabbtåg – vägar prioriteras. - Svenska Dagbladet
Regeringen rycker i nödbroms för snabba tåg i Göteborg och Skåne. - Dagens Nyheter
Kritik mot regeringens tågbesked: Katastrof. - Aftonbladet
Höghastighetstågen läggs på is. - Expressen
Starka reaktioner från Skåne efter järnvägsutspel – men regeringen hade noll koll. - Helsingborgs Dagblad
Kritik mot regeringens tågbesked: Katastrof. - Helsingborgs Dagblad


Satsa på fred

söndag 2022-12-25 Juldagen
Mänskliga rättigheter
tyckeri nummer 9355

» I. Vem skriver under.

I våras, innan valrörelsen, bad Svenska Amnesty alla partiledarna att skriva under på att de fortsatt står bakom FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Det skulle väl inte vara något problem kan man ju tycka. Att ställa upp på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter kan väl inte vara något problem för en svensk partiledare i ett svenskt demokratiskt riksdagsparti?

Amnesty International
Hur gick det? Jodå, de flesta partiledarna hade inga problem med detta. Annie Lööf - Centerpartiet? No problemas! Magdalena Andersson - Socialdemokraterna? No problemas! Nooshi Dadgostar - Vänsterpartiet - No problemas! Johan Pehrson - Liberalerna? No problemas! Märta Stenevi & Per Bolund - Miljöpartiet? No problemas!

Men sedan tog det slut! Trots upprepade påminnelser, påstötningar och erbjudande om att träffas blev det kalla handen från de sista tre. Ulf Kristersson - Moderaterna? Muchas problemas? Ebba Busch - Kristdemokraterna? Muchas problemas! Jimmie Åkesson - Sverigedemokraterna? Muchas problemas! Hur ska vi tolka detta?

Att t.ex. Moderaterna inte ens besvarade Amnestys förfrågan kan ju bero på mycket. Man vill kanske inte ha med Amnesty att göra? Man ställer kanske inte upp på FN:s syn på mänskliga rättigheter? Man struntar i mejl man får? Det senare har jag ju själv drabbats av. Jag har skrivit upprepade mejl till Moderaterna och frågat hur man ställer sig till frågan om civil olydnad och rätten att själv bestämma vilka lagar man kan strunta i om man tycker att lagen är fel. Trots upprepade frågor och påminnelser så får jag ingen reaktion alls. Jag vet inte ens om mejlen kommer fram om man använder den väg som publiceras på partiets hemsida på Internet. Kanske är det så att den kontaktvägen bara leder till en digital papperskorg?

Jag vill inte tro att svenska riksdagspartier inte ställer sig bakom FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Eller är det här som det spökar för den Brunblå sörjan med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Mänskliga rättigheter är inte av intresse!

II. Bakom lås och bom

En rikitg skurk
Visste ni att just nu sitter fler gängkriminella ledare inlåsta i Sverige än någonsin tidigare? Jo, jag läser det i en artikel i Svenska Dagbladet där man spekulerar i om det kan vara så att det faktum att fler gängkriminella skjutits ihjäl i år helt enkelt beror på att polisen varit framgångsrik och burat in fler kriminella ledare än någonsin. Detta har skapat ett tomrum där det uppkommit en kamp om vem som ska ta över efter de som sitter inspärrade. Visst låter den teorin som att det mycket väl kan vara en starkt bidragande anledning?

Jag har ännu en teori. Den enorma massmediabevakningen av alla skjutningar har också triggat andrenalinstinna ungdomar på väg upp i den kriminella karriären till att dom "måste" visa sig riktigt tuffa. Visa att dom är kapabla. Visa att dom är villiga att göra "allt" som krävs. Konkurrensen i toppen är hård och då gäller det att inte visa sig mjuk. Ju mer media trissar upp debatten desto mer triggar man dessa tuffingar till att visa hur tuffa dom är. Dom skyr inga medel. Pang, pang!

III. Ett tips i all välmening

Jag såg en liten notis som berättade att i Oslo (det är vårt grannland Norge alltså) så hade man gjort ett experiment. Under en månad sålde man periodkorten i kollektivtrafiken extra billigt (nästan halva priset mot normalt). Allt för att försöka locka tillbaka resenärer som valt bilen istället under pandemin. Ett experiment som låter något liknande som de billiga månadskorten till den regionala och lokala kollektivtrafiken i Tyskland. Det hela blev även en succé i Oslo precis som i Tyskland. Försäljningen av periodkort ökade med nästan 35%. Ett uppenbarligen ganska effektivt sätt att locka resenärer till kollektivtrafiken. Sänk priset"!

- "Vi hoppas att biltrafiken ska minska och Osloborna ska hitta nya goda resvanor."

Så säger kommunalrådet i Oslo, Sirin Stav.

Hur gör vi i Sverige? Som jag berättade för några dagar sedan så höjer en majoritet av de svenska länstrafikbolagen sina biljettpriset vid årsskiftet. I Skåne höjer man inte priset detta året, man drar in bussar osv istället. Detta medan vår Brunblå sörja som styr och ställer i Sverige lägger ner investeringsprojekt inom järnvägen, drar ner på anslagen till järnvägsunderhåll och visar tydligt att man tror inte på kollektivtrafiken utan tycker att vi ska ta bilen istället.

Lästips:
FN:S FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. - Amnesty International Sverige
Polisens framgångar skapar dödligt dilemma. - Svenska Dagbladet
Sänkt pris gav rekordförsäljning i kollektivtrafiken i Oslo. - Sveriges Radio


Satsa på fred

måndag 2022-12-26 Annandag Jul
Svenska kronan är en skitvaluta
tyckeri nummer 9356

» Hellre det än Euro-bluffen.

I en intervju i Näringslivsdelen i moderatmegafonen Svenska Dagbladet tycker mångmiljardären Christer Gardell att "Svenska kronan är en liten skitvaluta", så han tycker att det är dags att Sverige överger kronan och inför Euron i Sverige istället. Christer Gardell har ändrat uppfattning sedan folkomröstningen 2003 när svenskarna sade Nej till att överge självständigheten - det har inte jag!

Säg Nej till Euron

Jag ska erkänna att jag inte ger så mycket för Christer Gardells övriga funderingar i intervjun heller.

- "Gardell vill ge den nya högerregeringen mer tid att leverera utlovade skattesänkningar och reformer innan han ansluter sig till kören av kritik om svikna vallöften."

Och det kan han väl ha rätt att göra. Dom där skattesänkningarna till mångmiljonärer som han förväntar sig hoppas jag att vi får se i himlen efter. Fast på den punkten så tvivlar jag. Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson måste helt enkelt leverera till de som satte honom på posten.

Men den Brunblå sörjan har bara kunnat glädja Christer Gardell med en sänkning av brytpunkten för statlig skatt, dvs en liten skattesänkning till de egna regeringskollegorna och andra med lite högre inkomster. Men inget radikalt - än!

Annars har jag ett bra tips på en skatteomläggning som skulle kunna sänka skatten för många. Nämligen att man beskattar alla inkomster på samma sätt! Det kvittar om det är en lön, en pension, en A-kassa, en aktieutdelning, en vinst på försäljning av en friskolekoncern eller någon annan inkomst man har. En progressiv skatt som inte gör skillnad på arbetsinkomster eller kapitalinkomster. Det skulle innebära möjligheten att sänka skatten på vanliga låga inkomster. Det skulle innebära att vanliga människors inkomst av kapitalinkomster skulle sjunka. Men det skulle innebära att höginkomsttagares inkomster från kapitalinkomster skulle höjas rejält. Det skulle helt enkelt inte vara lönsammare att plocka ut höga inkomster från arbetsfria inkomster istället för arbetsinkomster.

I samma veva skulle t.ex. det som kallas "Funkisskatt" avskaffas. "Funkisskatt" är det som uppkommer när man envisas med att införa det man kallar "Jobbskatteavdrag". Effekten är att den som t.ex. fötts med ett funktionshinder straffbeskattas pga detta genom att tvingas betala högre skatt på sin inkomst än den som är frisk och kan jobba och tjäna exakt samma låga summa. Från början när högern började med sina "Jobbskatteavdrag" blev det ju också en "Pensionärsskatt" där den som var ålderspensionär också straffbeskattades pga detta. Där insåg våra högerpartier efter ett tag att detta var inte acceptabelt i opinionen så där var man med på att rätta till detta. Men när det gäller t.ex. funktionshindrade med t.ex. Aktivitetsersättning så är det de Rödgröna som avskaffat straffbeskattningen av människor med funktionshinder. Allt eftersom Högern inför nya Jobbskatteavdrag har de Rödgröna avskaffat straffbeskattningen. I dag handlar straffbeskattningen av medborgare med funktionshinder osv om ca 1.800 kronor om året. Det kan handla om medfödda funktionshinder eller funktionshinder som uppkommit pga olyckor eller svåra sjukdomar.

Vi återgår till Christer Gardell som tillhör den här gruppen som normalt ser rött när han hör talas om bidrag, men när det gäller bidrag till höga elkostnader för företagen så har han tydligen inte gett upp än. Trots Ebba Buschs ständiga klavertramp! Han verkar tycka vad nästan alla vettigt fungerande människor tycker, dvs att prissättningen av el gör att elproducenterna gör enorma övervinster som borde tillfalla konsumenterna. Främst genom att prissättningen helt enkelt görs om. Priset på vår el sätts ju på ett totalt vettlöst sätt. Syftet är ju inget annat än att trissa upp priset så högt som möjligt.

Elektricitet

Lite förenklat går det till så att de som behöver köpa el av elproducenterna får bjuda på elen på en auktion. Låt oss förenkla hur det går till. Första budet blir inte så högt 10 kronor. Nästa bud, det finns fortfarande gott om el, blir 15 kronor. Tredje auktionen går fortfarande bra, det finns gott om el att sälja och priset slutar på 20 kronor. Fjärde auktionen börjar det bli ont om el, så nu stiger priset till 45 kronor. Och när den sista auktionen hålls börjar det bli desperat bland köparna som behöver köpa el, priset slutar på 95 kronor. Då bestäms det att priset för ALL el ska vara 95 kronor. Helt oberoende av vad elen kostat att producera, hur mycket el del finns tillgängligt. Och så vidare. Priset sätts efter det högsta budet som läggs. Tacka f-n för att elen är dyr om köpare nere i Europa som är desperata att köpa el från Sverige får sätta priset för oss svenskar. Lilla Sverige är idag Europas största exportör av elström och förser våra grannländer med el. Något som vi elköpare i Sverige bestraffas för genom att vi får betala det höga elpris som gäller i Europa trots att det inte är nödvändigt.

Bland annat Vänsterpartiet har föreslagit att vi inför "Sverigepriser" på elen, dvs svenskarna ska inte bestraffas med höga elpriser bara för att det råder brist på el i Europa och dom är villiga att desperat importera el till höga priser från Sverige.

Men vi får inte för EU...

Slutsats! Låt oss behålla vår självständighet så mycket som möjligt. Håll Euron borta så att vi i varje fall får lova att föra vår egen ekonomiska politik och inte tvingas föra samma politik som i Berlin och Paris.

Tack!

Läs mer:
Svenska kronan är en liten skitvaluta. - Christer Gardell i Svenska Dagbladet Näringsliv


Satsa på fred

tisdag 2022-12-27
Ebba snart i krig
tyckeri nummer 9357

» Byt ut henne.

Vi har nu alla förstått att i den värld där KD-ledaren Ebba Busch lever så kommer det att gå fortare att bygga nya kärnkraftsreaktorer i Sverige än det tar att få fram en elprisstöd till svenska konsumenter och svenska företag. Visst är detta en fascinerande effekt av att Ebba Busch hamnat i en regering där det tidigare nazistiska partiet Sverigedemokraterna styr över allt.

Nu kan vi notera att Ebba Buschs vänner i Moderaterna och Sverigedemokraterna skrivit en motion om att tillåta uranbrytning i Sverige. Något som kommer att skapa mycket svåra konflikter med berörda kommuner. Att utvinna uran ur alunskiffer, som det handlar om, är en mycket miljöskadlig verksamhet.

Lycka till Ebba! Du kommer att hamna i krig med ett antal svenska kommuner när du ska bryta uran. Och hamna i krig med Danmark om du vill bygga nya kärnkraftsreaktorer i Barsebäck. Du får nog Ebba, fortsätta att inrikta dig på att importera uranet från Ryssland som vi gör nu.

Läs:
Kommuner vill inte riva upp uranförbud: Finns inte på kartan att exploatera. - Dagens Samhälle


Satsa på fred

onsdag 2022-12-28
Sex tankar dagen efter Boxing day
tyckeri nummer 9358

» Sex tankar, inte sextankar!

Det finns väl inte många (mer än Ulf Kristersson, Ebba Busch och någon annan enstaka sinnesförvirrad högerfanatiker) som vill hävda ett de första månaderna av denna Brunblå sörja vid Makten har blivit en succéperiod. Tvärtom! Den här Brunblå sörjans sprattelgubbar och gummor som viftar med ben och armar när Jimmie Åkesson och hans vänner i Sverigedemokraterna drar i tåtarna har ju nästan lyckats reta upp varenda en i vårt avlånga land med det ena hårresande beslutet efter det andra. Enligt Demoskops undersökning i Aftonbladet är det 9% av svenskarna (-7) som tycker att Team Uffe gör ett mycket bra jobb. Det kan jämföras med att 37% (+16) som snarast tycker att man gör mycket dåligt jobb. Ytterligare 28% tycker att Team Uffe gör ett ganska bra jobb medan 25% tycker att man gör ett ganska dåligt jobb. Totalt tycker alltså 36% av svenskarna (en dryg tredjedel) att man gör ett bra jobb medan 62% (nästan två tredjedelar) tycker att man gör ett dåligt jobb. Hur dessa 36% resonerar övergår mitt förstånd.

Lycka till i framtiden Uffe!

I - "Beskedet var väldigt tråkigt, en djup besvikelse." Det är reaktionen från Helena Zar Vallin som är VD för Handelskammaren i Jönköpings län på den Brunblå sörjans besked om att projektet med nya stambanor för att avlasta de nuvarande överbelastade järnvägarna slängs i avfallscontainern. VD:arna för de fyra handelskamrarna i södra Sverige (som representerar tusentals företag i södra Sverige) skriver nu till regeringen och protesterar. Det är ju just dom som behöver fler spår och mer tåg för sitt resande och för att kunna frakta sitt gods på järnvägen. Men vår Brunblå sörja styrs av järnvägshatare. Ingen ökad kapacitet på spåren och sänkta anslag för underhåll är INTE vad svenska företag vill och behöver.

Vår SD-styrda Brunblå sörja
II - "Girighet straffar sig." Moderatstyrda Trelleborg tyckte att det moderata kommunalrådet Ann Kajson Carlqvist var felavlönad. Och just kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg var extra felavlönad så just hennes lön skulle höjas rejält. Vårdbiträden, sjuksköterskor, socialarbetare eller vad vi nu kan komma på var inte lika felavlönade så just kommunalrådet skulle prioriteras och få sin lön höjd. Från 71.500 kr/mån idag till 125.000 kronor 2024 tyckte man. Hon hade väl problem med elräkningarna och maträkningarna kan man tänka sig så hennes höjning prioriterades. Som ni förstår blev kritiken intensiv när upprörda trelleborgare undrade vad deras politiker sysslade med. Nu har hur som helst Ann Kajson Carlqvist funderat ett tag till. Risken är att hon förlorar jobbet 2026 om hon låter girigheten skina igenom allt för mycket. Det står nu klart att den rejäla höjningen minskas ner.

III - "Hej, snälla upplys mig. Mejla mig på smalldickenergy@getalife.com." Det är det svar som vår svenska världskända klimataktivist Greta Thunberg skickade till influencern Andrew Tate sedan han gått hårt åt Greta Thunberg på Twitter. Han uppmanar henne där att skicka sin epostadress så att han kan skicka en lista på alla hans 33 bilar i samlingen med uppgift om hur enormt mycket respektive bil släpper ut. Något han tydligen är stolt över och vill skryta med! Det finns många runt om vår runda värld som inte tar klimatkrisen på allvar - än. Här i Sverige har vi ju en uppsjö av sverigedumokrater som visat sin okunnighet under året. Att Andrew Tate inte begriper bättre kan vi kanske skylla på hans tidigare karriär som kickboxare. Hjärnskador kan ge många symptom! Andrew Tate har tidigare varit avstängd på bland annat Twitter för alla dumheter han spritt. Men Elon Musk har släppt in honom igen!

IV - "De 100 mäktigaste i nordvästra Skåne." Lite lokalpolitik. Helsingborgs Dagblad publicerar idag en lista på de 100 personer man tycker är mest inflytelserika i nordvästra Skåne. Ja, listan upptar faktiskt mer än 100 personer eftersom en del platser befolkas av flera personer. Det är politiker, tjänstemän och företagare främst. Jag undrar om vårt eget kommunalråd i Åstorp, sverigedemokraten Peter Lindberg, känner sig förbigången. Han kvalar inte in på listans 50 översta platser. Vilket de flesta kommunstyrelseordförandena i NV Skåne gör. Torkild Strandberg (L) i Landskrona är 1:a, Anna Andresen (M?) i Klippan kommer 8:a, Robin Holmberg (M) i Ängelholm 14:e, Mikael Henrysson (SD) i Bjuv 24:e, Teddy Nilsson (SD) i Svalöv 25:e, Johan Olsson Swanstein (M) i Båstad 26:e, Peter Schölander (M) i Höganäs 27:e. Och naturligtvis ligger ett antal Helsingborgare i topp. Faktum är att tre bröder från Åstorp, Kenneth, Stefan och Christer Andersson kvalar in på 37:e plats. Dom leder företag som BAB Bygg (Bertil Andersson Bygg..), 3Hus, Dogman osv. Peter Lindberg (SD) i Åstorp får finna sig i att hamna på delad 51:a till 100:e plats tillsammans med sina kollegor i mycket mindre kommunen Örkelljunga, Niclas Bengtsson (SD) och Roger Nilsson (S) i Perstorp som väl är minsta kommunen i NV Skåne. In på listan kommer även konstnären Astrid Göransson i Kvidinge som bland annat gjort konstverket "Kom som du är" som står utanför riksdagshuset i Stockholm. Moderaten Roger Nielsen här i Åstorp, som också är heltidsanställd som kommunalråd, finns inte alls på listan. Åstorp är ensamma med två heltidsanställda politiker förutom i de mycket större kommunerna. Men samarbetet mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna (och Kristdemokraterna på ett hörn) krävde en kompromiss så att båda partierna fick tillsätta ett heltids kommunalråd. Vi andra politiker i Åstorp väntar nu bara på vad Roger Nielsen ska göra på sin heltid?

Glad vindkraft
V - "Säg nej till de stålskogar av vindkraftverk som tvingas på svenskarna och som förstör vår natur." Så karakteriserade vår Energiminister Ebba Busch (KD) vindkraftverk för inte så länge sedan. Ebba Usch har totalt snöat in på kärnkraftverk och vill istället tvinga på oss miljöförstörande uranbrytning, enorma kolosser av kärnkraftverk som ju istället förskönar vår natur och ger oss ett avfall som måste gömmas undan i 100.000 år. Det finns mycket som förfular miljön. Motorvägar, enorma lagerlokaler, köpcentra, industribyggnader, enorma villaghetton, stora hyreshus och vi kan fortsätta med uppräkningen. Alla "investeringar" är något som förstör vår natur. Allt som byggs är en kompromiss mellan behov och hänsyn till natur. Men Ebba har inte ens sina uppdragsgivare inom Näringslivet med sig i sitt vindkraftshat och kärnkraftsvurmande. - "Vi bedömer att vindkraften kommer att stå för det största tillskottet av ny elproduktion de närmaste åren. Men investeringarna bromsar nu in. Det blir allt svårare att få acceptans för ny produktion och tillståndsprocesserna tar för lång tid." Så skrev Jan-Olof Jacke och ordföranden Jacob Wallenberg på Svenskt Näringsliv på DN Debatt för några månader sedan. - "Ebba Busch ska inte bestämma om det ska byggas ny kärnkraft. Det ska investerare och företag göra på marknadens villkor." så kommenterade samma Jan-Olof Jacke från Svenskt Näringsliv Ebba Buschs kärnkraftskramande i en intervju i SVT. I större delen av världen har man insett att vindkraft trots allt är det som snabbast kan ge oss ett miljömässigt acceptabelt tillskott av elström. Men i Sverige bromsar alltså Ebba Busch och hennes allierade inom Sverigedemokraterna, Moderaterna och Liberalerna denna utveckling. Är man elak om man påpekar att Kristdemokraterna när vi hade folkomröstning om kärnkraften stod bakom samma avvecklingsalternativ som Miljöpartiet?

VI - "Frihet är ingen lyx, Kristersson." Faktum är att inte ens ute på den högra flanken i politiken är man nöjda med Ulf Kristersson och hans Brunblå sörjas prestationer. Det här citatet kommer från en ledarartikel i moderatmegafonen Svenska Dagbladet där moderatfundamentalisten Mattias Svensson tar till brösttoner mot sin egen partiledare. - "Statsministern anför nonsensargument till alkoholmonopolets försvar." Ulf Kristersson tycker att det är ett "lyxproblem" när frågan om att avskaffa alkoholmonopolet diskuteras. Mattias Svensson oroas över att tvingas fortsätta lida med: - "Minutiös kontroll genom monopolets snåla öppettider, begränsade utbud och okylda öl." Stackars Mattias som inte kan få gå ner till kvartersbutiken och köpa kvällen snaps och vinare. Fast jag tvivlar på att kvartersbutiken kommer att ha ett större sortiment av vin? Läs gärna och fortsätt att skratta åt Mattias Svensson besvikelse!

I sedvanlig hänsyn till våra sverigedemokratiska läsare (det finns kanske några...) så använder jag INTE de där hemska arabiska siffrorna som vi importerat från muslimerna. Det romerska sättet att räkna och skriva siffror passar väl mer SD:s syn på rätt kultur.

Läs lite mer:
Nya skräcksiffror för regeringen. - Lena Mellin i Aftonbladet
Efter nej till nya stambanor – näringslivet gräver upp stridsyxan. - Sveriges Radio
Kommunalråd vänder – stoppar lönelyft till sig själv. - Dagens samhälle
Kommunalråd vänder – stoppar lönelyft till sig själv. - Expressen
Greta Thunberg i Twitterbråk med Andrew Tate. - Aftonbladet
De 100 mäktigaste i nordvästra Skåne – hela listan. - Helsingborgs Dagblad
Medvind för vindkraft, men inte i Sverige. - Jesper Sahlin ledare Helsingborgs Dagblad
Frihet är ingen lyx, Kristersson. - Mattias Svensson ledare Svenska Dagbladet


Satsa på fred

torsdag 2022-12-29
Girighet
tyckeri nummer 9359

» Avslöjar sig.

För några dagar sedan läste jag en debattartikel från en Gustaf Hoffstedt som är generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel. Alltså alla dessa vidriga nätspelsbolag som höjer adrenalinnivån på normalt funtade medborgare när deras påträngande, men ack så urlöjliga, reklam visas på TV. Gustaf Hoffstedt är upprörd över att statliga Svenska Spel gör reklam för sitt utbud av olika former av spel. Det finns uppenbarligen ett 70-tal kommersiella företag som lever på att lura svenskar på sina pengar. Tydligen är Gustaf Hoffstedt orolig för att dessa kommersiella blodsugare ska förlora pengar om statliga Svenska Spel stjäler en del av deras kunder. Denna Gustaf Hoffstedt har alltså i uppgift att trygga inkomsterna för de 70-tal kommersiella verksamheter (ofta registrerade på Malta...) som sysslar med online-kasino, online-betting osv. Han tycker tydligen att Svenska Spel ska privatiseras så att dessa giriga herrar och damer bakom de kommersiella bolagen kan tjäna en slant på dom också.

Själv tycker jag att det är bra att det finns en seriös aktör där det inte står en kommersiell aktör bakom som vill köpa en ny Porsche. Överskottet går istället tillbaka till statskassan och kan kanske minska våra skatter lite. Behåll Svenska Spel i folkets ägo och se till att man bedriver sin verksamhet på ett seriöst sätt. I motsats till alla dessa kommersiella blodsugare.

Det finns ett antal områden där vårt land genomfört en privatisering, exempel som förskräcker. Låt oss ta Arbetsförmedlingen! Finns det någon som kan hävda att detta blivit en succé? Möjligen då företrädare för de privata bolag som ska tjäna pengar på den privatiserade verksamheten. Bland arbetslösa och kommuner är nog entusiasmen inte riktigt lika stor.

Apoteken har privatiserats. Resultatet har blivit gott om apoteksbolag som konkurrerar om att sälja hälsokost, kosttillskott och smink. Men lagerhållningen av livsviktiga receptbelagda läkemedel har blivit sämre. Men vi har ju fått fler apotek. Mindre orter har fortfarande sitt apotek från någon av kedjorna. Men i storstäderna och i de stora köpcentra ligger apoteken grannar - och konkurrera om bäst utbud på kosttillskott och hälsokost.

Sven Tycker alltid helt gratis

Och så något helt annat. Jag ser att Mats Dagerlind, som är ansvarig utgivare för SD:s pestspridare Samnytt, har dömts till villkorlig dom och totalt 15.000 kronor i dagsböter för grovt förtal av en journalist på Dagens Nyheter. Går man in och läser på Samhällsnytt så förstår man vilken vriden och sjuk inställning till samhället som de sverigedumokrater som läser vidrigheterna får.

Läs:
Svenska Spels tipsbolag måste säljas av staten. - Dagens Nyheter debatt
Vinstlobbyn drev fram privatiseringen av AF. - Aftonbladet debatt
HD dömer ansvarig utgivare för grovt förtal av DN-journalist. - Dagens Juridik


Satsa på fred

fredag 2022-12-30
Snyft, snyft
tyckeri nummer 9360

» Du har dig själv att skylla.

Aftonbladet inleder sin Sportbilaga med en helsida snyft, snyft om stackars tennisproffset Novak Djokovic som ju inte fick åka till Australien och delta i Australian Open 2022. Han vägrade ju att vaccinera sig mot Covid-19. Men, om jag ska vara uppriktig är det inte det minsta synd om Djokovic. Han valde själv! Han valde att lita mer på alla de skräckskildringar om faran med att vaccinera sig som sprids från olika antivaccinationsgrupper. Är han inte villig att ta sin del av ansvaret så får han faktiskt skylla sig själv, han har själv valt.

Sedan innebär detta inte att jag sympatiserar med de som under Coronapandemins svåraste tid valde de hårda restriktionerna. Jag tycker att Sverige valde rätt strategi. Dvs ett minimum av inskränkningar. Det har visat sig att det var rätt metod. Det var rätt att inte stänga skolor. Det var rätt att inte stänga ner samhället och införa hårda restriktioner. Det var rätt att försöka informera och övertala folk att vaccinera sig frivilligt.

Sven Tycker helt fritt
För övrigt ska jag ta min 5:e spruta i nästa vecka. Jag oroar mig inte det minsta för att bli sjuk. Jag har varit sjuk i Covid-19. Jag rök på det innan vaccinationerna ens hade hunnit dra igång. Men jag var inte svårt sjuk, lite rethosta när jag kom inomhus efter att ha varit utomhus. Men, jag tar min del av ansvaret för att minimera risken att smitta andra som kanske inte kommer lika lindrigt undan som jag själv gjorde.

Att inte vaccinera sig är ett val man gör, och som man har rätt att göra. Men det är ett korkat och egoistiskt val.

Att valet av sverigedemokraten Richard Jomshof till ordförande för riksdagens justitieutskott var ett korkat val har vi nu fått ytterligare ett bevis för. Den mannen, på normalt SD-manér, begriper sig inte på rättsstatens principer. Det finns saker man som politiker inte lägger sig i. Som justitiepolitiker lägger man sig inte i enskilda domar t.ex. Det är politikerna som stiftar lagar och sedan är det rättsväsendet som dömer efter dom lagarna. Tycker man som politiker att domar är fel så arbetar man för en ändring av lagarna. Man kritiserar inte och lägger sig i enskilda domar. Det händer i länder där rättsväsendet inte är fristående från politikerna. Som i SD:s favoritland Ungern osv. Men att en politiker som utsetts till ordförande för riksdagens justitieutskott inte begriper detta är en skandal. Antingen gör han en rejäl pudel eller också byts han helt enkelt ut. Han har inte där att göra! Till och med Ebba Busch begriper detta och har kritiserat husse (SD...)

I onsdags berättade jag om influencern Andrew Tate som genom att angripa Greta Thunberg visade sin okunnighet. Det tog inte många dagar förrän denna ärkekonservativa knäppgök hamnade på löpsedlarna igen. Han har nu gripits i Rumänien för människohandel. Han och hans bror greps i deras lyxvilla i Rumänien efter flera månaders utredning. Andrew Tate är misstänkt för människohandel, våldtäkt och för att ha bildat en organiserad brottslig grupp. Att syssla med kickboxning är inte bra för hälsan, man får lätt hjärnskador...

Läs:
Efter vaccinhärvan: Värdefull livserfarenhet. - Aftonbladet Sportbladet
Hetsen mot ovaccinerade är en politisk strategi. - Johan Anderberg i Sydsvenskan
Kritikstorm efter Jomshofs domstolsutspel. - Helsingborgs Dagblad
Buschs kritik efter utspelet: Låta bli. - Expressen
Andrew Tate greps för människohandel – efter uppmaningen från GRETA. - Aftonbladet
Kungen av toxisk maskulinitet gripen i Rumänien – efter twitterbråk med Greta Thunberg. - Resumé


Satsa på fred

lördag 2022-12-31 Nyårsafton
Nyårslöften
tyckeri nummer 9361

» Lite tips i all välmening.

I. Ebba Busch: Jag lovar att jag ska hedra åttonde budet och aldrig mer ljuga.

Sven Tycker alltid något spännande
II. Ulf Kristersson: Jag lovar att jag i fortsättningen ska hålla mina löften.

III. Vladimir Putin: Jag lovar att aldrig mer starta krig.

IV: Elisabeth Svantesson: Jag lovar att aldrig mer syssla med folkbokföringsfiffel.

V. Richard Jomshof: Jag lovar att inte lägga mig i det jag inte har med att göra.

VI. Björn Söder: Jag lovar att respektera att vi är alla lika mycket värda.

VII. Johan Pehrson: Jag lovar att kolla i partiprogrammet vad Liberal innebär.

VIII. Jimmie Åkesson: Jag lovar att jag ska inse att andra faktiskt kan ha rätt och jag ha fel.

IX. Alla snorungar med smällare: Jag lovar att kolla i kalendern när nyårsafton är så jag sparar mina smällare tills dess.

X. Alla dessa snorungars föräldrar: Jag lovar att nästa år ha koll på vad mina barn sysslar med.

XI. Sven Ohlsson: Haha, det trodde ni väl inte att jag skulle berätta.

XII. Benjamin Netanyahu: Jag lovar att förstå att palestinier precis som judar vill leva i sin egen stat utan att utsättas för diskriminering och apartheidpolitik.

XIII. Recep Tayyip Erdogan: Jag lovar att inse att man inte är terrorist bara för att man är kurd.

XIV Knugen: Jag lovar att inse att systemet med att utse statschefen genom avel är otidsenligt.

XV Magdalena Andersson: Jag lovar att jag under året ska läsa gamla skrifter från Arbetarrörelsen och lära mig förstå vad socialdemokrati verkligen är.

Fåglarna kvittrar

Vill du läsa andra gamla återanvända åsikter?

Sven tycker juli - september 2022 Sven tycker - Arkivet Sven tycker januari - mars 2023 Sven tycker till

Hör gärna av dig:
tycker@swl.nu.
Och dom fortsätter att kvittra