| |
 |
|
Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel.... |
|
Arkiv juli-september 2014
tisdag 2014-07-01
Sverigedumokraterna
tyckeri nummer 6256
» Dagens Sverigedumokrat: I dag berättar Expressen tillsammans med deras Sydsvenska version Kvällsposten om en kartläggning som man gjort tillsammans med Expo av ett antal Sverigedemokratiska lokalpolitikers kopplingar till Nazistiska och Rasistiska organisationer. Trots partiledningens officiellt intensiva "nolltolerans" så är kopplingarna till ännu värre grupper ständigt återkommande. - "Jag fick intrycket av lille Åkesson - han är som en frikyrkopastor - att han menar väl. Han är för landets bästa, trots alla hätskheter mot honom" som en av de utpekade nassarna beskriver det hela. Fast dom verkar inte gilla uppmärksamheten: - "Häng inte upp dig på din nazifobi! Jag vet nog vad ni är för några" som en av herrarna uttrycker det. Andra gör sig oanträffbara! En av de avslöjade är Richard Mattsson från mitt eget Åstorp. Han sitter redan i dag i Kommunfullmäktige och kandiderar på nytt i kommande val. - "Hans minne tryter efter tio år" är hans kommentar till varför han handlat olika propagandamaterial från Nazistiska bokförlag.
» Funderingar om fotbolls-VM: Jag är trött på fotbolls-VM! Och då menar jag inte att jag är trött på att man visar matcherna från fotbolls-VM. Det är en stor händelse i hela världen. Det finns ingen idrott som är så spridd. Alla kan spela fotboll. Alla barn sparkar boll. Det enda som behövs är en någorlunda tom yta och en boll. Ett par stenar till mål och så är det igång. Det är alltså inte det faktum att TV visar matcherna som jag är trött på. Men måste man hålla på i en timme innan och analysera och spekulera och sedan i två timmar efteråt fortsätta analysera? Jag är så trött på dessa s.k. "experter" som ska sitta i timmar i en soffa och analysera, spekulera och snacka snömos. Jag är alltså ingen stor idrottsälskare. Jag offrar inget annat för att titta på idrott. Men, har jag inget speciellt att göra kan jag mycket väl titta på fotboll. Men det är för mycket runt omkring! Dessutom blir jag allt mer övertygad om att de stora fotbollslagen verkar ha engagerat regissörer för att träna sina spelare till att trilla på lämpligt sätt vid rätt tillfälle. Det finns inga idrottsmän som är så duktiga på att falla som käglor så fort dom blivit av med bollen. Och sedan ligger dom och vrider sig i plågor tills dom fått sin frispark eller straff. När detta är klart är dom plötsligt helt friska igen. Dom måste ha ett underbart läkkött! Alltså, visa gärna fotbollsmatcher, men slopa dessa s.k. "experter" som ska fylla ut programtid för att tjäna en ytterligare hacka! Dom kan få hålla till i de rena idrottskanalerna så att vi vanliga tänkande människor kan återfå våra vanliga TV-program.

» Viktigast av allt är solen: Svensken lider av ett fanatisk beroende av solsken. Och detta blir ännu mer tydligt i dessa dagar då sommaren inte bara innehåller solsken utan även regn. Svensken får då panik, och alla hämningar släpps i jakten på att få lapa sol. I maj genomförde militären en militärkupp i vårt ledande solparadis - Thailand. Men detta struntar svensken i. Vad har vi med demokrati att göra om vi kan få ligga och lapa sol på en sandstrand, dricka en billig drink och lätt hitta "villiga" flickor? I Thailand har nu armén beordrat medborgarna att vara "glada" för kuppövertagandet. Men det fungerar inte riktigt, alla är inte överlyckliga över militärens avskaffande av demokratin. Bland annat har handsignalen från "Hunger games" med tre uppsträckta fingrar blivit en symbol för protesterna. Följdriktigt har därför armén i Thailand beslutat att det är förbjudet att göra tecknet, och den som gör tecknet offentligt grips. Så fungerar en auktoritär militär. Men vad har det för betydelse för svensken på jakt efter sol, drink och "villiga" flickor? Och visst är svensken miljömedveten - ända tills det handlar om att ta flyget till solparadiset. Flyget är en av de största bovarna i klimathotet. Men det har ingen betydelse, solen, drinken och den "villiga" flickan är viktigare!
onsdag 2014-07-02
Avveckla kärnkraften
tyckeri nummer 6257
» Skrota kärnkraften: Under ett seminarium i går sade Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma att Sverige utan några problem med elproduktionen kan stänga två kärnkraftsaggregat, Oskarshamn 1 och Ringhals 1. Han tror helt enkelt att ägarna snart inser att det är för dyrt att lägga mer pengar på de gamla egentligen uttjänta reaktorerna. Det är helt enkelt dags att göra allvar av det gamla löftet om avveckling av den svenska kärnkraften. Vi har en gång folkomröstat om frågan, och det vinnande alternativet innebar faktiskt en avveckling - med förnuft. Något som ansvariga verkar ha glömt bort totalt att det innebar avveckling.
» Hämnden är ljuv: För några veckor sedan försvann 3 israeliska ungdomar på av Israel ockuperat område i Palestina. Och i den israeliska jakten på de skyldiga har många hundra palestinier spärrats in och flera palestinier har dödats av polis och militär. För några dagar sedan hittades de tre ungdomarna mördade och jakten på de skyldiga intensifierades. Bland annat har israeliska militären som hämnd och bestraffning sprängt flera hus i Gaza där misstänkta palestinier bodde. Hämnden är ju ljuv! Nu har en palestinsk 16-årig pojke mördats av vad som förmodas vara hämnd från extrema judiska grupper. Och naturligtvis kommer palestinier att hämnas för detta. Och då kommer naturligtvis Israel att hämnas för hämnden. Och då kommer naturligtvis nya palestinska hämndaktioner. Som följs av... Det är dags för Israel att inse att det inte kan bli någon fred förrän man har lämnat ockuperad palestinsk mark.
» Ett avskräckande får: Tele 2:s får Frank har fått kritik av Reklamombudsmannen. I en TV-reklam med fåret Frank för Tele 2 hävdas att: - "nu får du HBO Nordic på köpet". Vilket är en lögn eftersom det bara ingår i vissa abonnemang. Men tydligen anser Tele 2 att till och med en fårskalle borde inse hur det fungerar. Själv har jag för långe sedan lovat mig själv att ALDRIG bli kund hos Tele 2 så länge denna korkade reklamidé används av Tele 2. Jag har inget emot får, men fåret Frank är så korkad och irriterande att jag ALDRIG vill ha med Tele 2 att göra.
torsdag 2014-07-03
Bygg snabbtåg
tyckeri nummer 6258
» Snabbtåg: Helt plötsligt har man från Högeralliansen ändrat åsikt när det gäller att bygga nya snabbtåg i Sverige. Från att tidigare helt ha sagt Nej har man till i dag plötsligt ändrat åsikt. Nu lovar man att bygga snabbtåg Stockholm - Jönköping - Göteborg och Malmö. En investering som blir den största någonsin gjord i vårt land. Från att tidigare ha gjort klart att detta vore på tok för dyrt har man plötsligt ändrat åsikt. Utredarna är tveksamma om det kommer att löna sig, men man använder från politiskt håll argumentet att det kostar bara lite mer än vad det hade kostat att göra en rejäl upprustning av det nuvarande järnvägsnätet. Problemet är att även om man bygger nya separata snabbtågslinjer från Stockholm till Göteborg och till Malmö så slipper man inte investeringar i dom gamla linjerna. Dom måste också byggas ut! Det krävs en rejäl satsning på det svenska järnvägsnätet, och det är möjligt att en separat snabbtågsbana mellan våra tre största städer är något positivt. Men av största vikt är att nuvarande linjer verkligen byggs ut och moderniseras först och främst. Men där saknas det ständigt pengar. Gör något NU! Stäng Bromma och bygg bostäder där! Beskatta flyget och använd pengarna till miljövänligare järnvägar!
fredag 2014-07-04
Riskkapitalet saknar förtroende
tyckeri nummer 6259
» Riskkapitalisternas fiasko: Från främst Vänsterpartiet men även delvis från andra håll ställs krav på att begränsa vinstintressenas (främst representerat av Riskkapitalisterna registrerade i diverse skatteparadis) möjligheter att göra satsningar på att tjäna snabba slantar på den svenska välfärdssektorn. Den största försvararen av dessa tendenser är väl Annie Lööf och Centerpartiet. Under rubriken Riskkapitalet gör bort sig i välfärden refererar Per Lindvall i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga till en undersökning som gjorts bland svenska företagare. Och det visar sig att 70% av de svenska företagarna vill begränsa möjligheterna att dela ut vinsterna från friskolor och vårdföretag. Även svenska företag har alltså insett att "avregleringen" har gått ett antal steg för långt. Det har gjorts en hel del övertramp och missbruk och företagare som vet hur det fungerar inser alltså att det måste finnas en begränsning. - "Nu kommer notan" avslutar Per Lindvall sina rader. Det är alltså dags att inse att vinstintressena inte alltid är den bästa lösningen. Inom servicesektorn, som t.ex. undervisning och vård, måste verksamheten drivas på ett sätt där servicen är det viktigaste, inte överskottet. Och det är DET som är den stora skillnaden mellan offentligt drivna verksamheter och när Riskkapitalisterna träder in. Håll dessa ute!
» Infrastruktur: Som en fortsättning på gårdagens tyckande om eventuella snabbtåg i Sverige så kan kanske Svenska Dagbladets Näringslivsbilagas rubrik säga en del: Gärna höghastighetståg men först en fungerande järnväg är den rubrik som Tomas Augustsson sätter på sina funderingar. I den tryckta tidningen är rubriken: - "Få ordning på järnvägen först", och det ligger nog något i detta. Jag tror faktiskt att det svenska snabbtågsprojekt som man mycket plötsligt lovade mest är att beteckna som valfläsk. Kostnaden för snabbtåg Stockholm - Jönköping - Göteborg eller - Malmö är ju faktiskt mer än 3 gånger så mycket som en motorvägstunnel utanför Stockholm (Förbifart Stockholm)! Fast det är klart, om man gör den jämförelsen, så är det ju ganska billigt trots allt. Trots min stora kärlek till järnvägsförbindelser är jag något tveksam till en sådan här stor satsning. I andra länder som Japan, Kina, Frankrike osv där man byggt snabbtågslinjer är ju Stockholm, Göteborg och Malmö i en jämförelse småorter. I Japan och Kina går tågen mellan städer som har lika många innevånare som hela Sverige har. Jag håller nog med Tomas Augustsson, se till att det svenska järnvägsnätet som vi har fungerar och är dimensionerat för den trafik där redan går. Och rationalisera bort motorvägstunnlar för nästan 50 miljarder kronor. DET är slöseri med pengar!
» Ännu en spännande väljarundersökning: Dom månatliga väljarundersökningarna fortsätter att välla över oss. Alla media med självaktning har sin egen undersökning. Och i alla undersökningar finns det för entusiasten något spännande att hitta. I dag är det Expressen som under Almedalen presenterar sin undersökning. Dom har satt som rubrik: - "Motvind för Jonas Sjöstedt i ny mätning", men inte är det just deras förändring som är den största. Fast helt klart är att Vänsterpartiet förlorar till Feministiskt Initiativ. De största uppgångarna är just FI:s uppgång och ännu mer Socialdemokraternas ökning. Socialdemokraterna får 31,5% (+2,4) vilket ju kan vara glädjande för Stefan Löfven för en gångs skull. Även Moderaterna på 19,4% (+0,9) har en liten ökning. Miljöpartiet på 13,6% (+0,6) har börjat stabilisera sig rejält över sina närmaste konkurrenter, Sverigedemokraterna på 9,2% (-0,8) och Vänsterpartiet på 7,2% (-0,9). Fredrik Reinfeldts röstboskap är väl inte heller så lyckliga. Folkpartiet 6,5% (+0,8) ökar i varje fall medan Centern 4,5% (-0,8) och Kristdemokraterna 4,2% (-0,6) båda tappar. Fast dom ligger fortfarande över spärren så dom kanske är glada ändå? Feministiskt Initiativ på 2,8% (+1,8) ligger fortfarande enligt Demoskop en bit under spärren. Expressen gläds åt att Högeralliansen för en gångs skull ökat 0,2 procentenheter. Men eftersom stödpartiet SD tappat ännu mer så har underlaget trots allt minskat ytterligare för Reinfeldts ministär. Fredrik Reinfeldt fortsätter dock att kräva att Stefan Löfven redan innan valresultatet är klart ska tala om hur hans regering ska se ut. Men i det fallet håller jag faktiskt med Stefan Löfven. Först ett valresultat, sedan får vi förhandla ihop en regering baserat på det resultat som valet gav. Själv undrar jag om Fredrik Reinfeldt kommer att göra som hans kollegor i Danmark och Norge gjort, dvs att släppa in SD:s kollegor i gemenskapen för att få ihop en regering?

lördag 2014-07-05
Framtidsutsikter
tyckeri nummer 6260
» Har Moderaterna gett upp: Ja, dåliga siffror under en lång tid och dessutom ingen egentlig vändning i sikte gör att många misstänker att det är så. I Dagens ETC hittar jag en artikel med rubriken: - "Moderaserna kämpar för att hålla skenet uppe". Marginalen är mycket stor för att hinna ifatt, och än så länge finns det ingen märkbar vändning. Och helt uppenbart är att många Moderater har mer eller mindre gett upp. Vi kan t.ex. se hur Moderaterna i Stockholm arbetar intensivt för att få igång Motorvägsprojektet Förbifart Stockholm innan valet så att en ny majoritet ska få svårare att stoppa projektet. I ett debattinlägg om Förbifarten lyckas till och med Stockholms Trafikborgarråd Ulla Hamilton (Moderat...) få det till att motorvägsbygget kommer att innebära att fler kan lämna bilen hemma! Hur som helst verkar många Moderater ha gett upp. - "Det krävs ett mirakel om vi ska vinna det här valet" sade sparkade Sven-Otto Littorin. Och efter EU-valet gick gamle M-ledaren Ulf Adelsohn ut och kritiserade Moderaterna för att dom "saknade visioner". Men han som många andra har blivit tystad. Nu säger han: - "Jag har blivit ombedd att göra partiet den tjänsten att inte uttala mig mer, det blir sånt himla liv annars" säger han nu. Men valet är INTE avgjort, det är gott om tid kvar att trampa i klaveret. Och dom enda som kan trampa i klaver utan att det får någon effekt är Sverigedemokrater. Fast Moderatmegafonen Svenska Dagbladet har inte helt gett upp. I går hade huvudledaren som rubrik: - "Reinfeldt håller många år till"! Fast det är klart, därifrån är inget annat att vänta.
» Vad ska dom göra sedan: Tidigare funderingar om ifall man gett upp från Moderaternas sida förnekas naturligtvis från ledande håll inom Moderaterna. Men spekulationerna om vad herrar Reinfeldt och Borg ska syssla med efter valet sprider sig trots detta. I Veckans Affärer spekulerar man i om Anders Borg är på väg att få ett toppjobb hos en ledande Investmentbank i USA. - "Han ska vara aktuell för ett jobb hos någon av världens största investmentbanker" säger en kännare till Veckans Affärers reporter. Fast jag begriper inte riktigt tanken bakom hänvisningen till "7 tecken på att din kollega är psykopat" som tidningen länkar till precis efter? Jag har svårt för att i min vänlighet se sambandet! När det gäller Fredrik Reinfeldts framtid har det på flera olika håll spekulerats i att han redan har erbjudande om toppjobb inom EU i Bryssel!
» Dagens beröm: Jag tänkte i dag ge beröm till Folkpartiet (!!!). I en debattartikel i Svenska Dagbladet i dag protesterar de båda folkpartisterna och ministrarna i Högeralliansregeringen, Maria Arnholm och Erik Ullenhag mot Vårdnadsbidraget. Under rubriken Vårdnadsbidrag ger utanförskap lyckas man fylla en hel sida med nackdelar med regeringskollegorna Kristdemokraternas egentligen enda framgång. Bra Folkpartiet, säg Nej till Vårdnadsbidraget. Rösta för någon lämplig kommande motion om att avskaffa dumheterna. Det känns skönt att se att Folkpartiet har mod att visa på oenigheten inom Högeralliansen. Hurra för Folkpartiet!
söndag 2014-07-06
Värnplikt eller Upphandling
tyckeri nummer 6261
» Mer Folkpartiberöm: Jag ser att Folkpartiet vill återinföra värnplikten. Det är Folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman som gjort utspelet. Och tänk, jag håller med! Fast det ska erkännas att vi nog har lite olika bevekelsegrunder för att komma fram till samma sak. Allan Widman är orolig för att den svenska försvarsförmågan ska bli otillräcklig med bara frivillig yrkesmilitär i den hotfulla värld vi lever i. Och han vill därför kalla in speciellt utvalda, både tjejer och killar. Själv har jag lite annorlunda bevekelsegrunder. Jag anser faktiskt att ALLA, både killar och tjejer, ska kallas in för en samhällstjänstutbildning. Så länge vi har en militär styrka så tycker jag att denna ska byggas upp av värnpliktiga för att förhindra att militären blir ett eget samhälle inne i samhället. Men jag tycker också att alla ska göra en "värnplikt" för att ALLA ska lära sig grundligt livräddning, första hjälp, brandbekämpning och vad vi nu kan komma på som kan behövas vid olyckor, katastrofer osv. Dessutom tror jag faktiskt att alla ungdomar skulle må bra av att vara borta ett tag. Dock är det viktigt att båda könen kallas in. En miljö med bara killar (eller bara tjejer) är direkt skadlig. Fast det är klart, det är naturligtvis inte rimligt! Men lite beröm till Folkpartiet kan jag väl få ge. Och dessutom blev det ännu roligare när jag läser att utspelet får kalla handen från kollegorna i Centerpartiet och Kristdemokraterna. Det är ju kul att kunna peka på oenigheter inom Högeralliansregeringen också lite då och då. Inte för att det har någon betydelse vad Folkpartiet eller Centern eller Kristdemokraterna tycker, för det är ändå Moderaterna som bestämmer. Men det är ju kul när dom vågar säga något annat. Men som sagt, bra Folkpartiet. Ska vi ha militär så ska den bygga på värnpliktiga!
» Stoppa upphandlingsraseriet: Det är inte så länge sedan Skåne under en period drabbades av en kännbar strejk. Personalen på Øresundstågen strejkade i protest mot att franskägda Veolia, som vann senaste upphandlingen, ville säga upp flera hundra anställda för att sedan erbjuda en del av dom ny anställning med sämre villkor och oftast som timanställning. Motivet var att man hade för mycket personal. Strejken gav till resultat att det bland annat blir dyrt att ta in timvikarier för att göra det mer lönsamt att ha fast personal. Dessutom kompenseras timinhoppare för att dom alltid tvingas sitta redo och kan få hoppa in med mycket kort varning. Ett varsel om uppsägning har lämnats av Veolia sedan dess, men på lite färre än ursprungligen tänkt. Nu visar det sig att man från Veolia snarare inte har tillräckligt med personal utan ibland tvingas man köra tågen utan någon tågvärd och med bara lokförare. Skyddsombudet valde då att stoppa trafiken, men det tog bara mindre än en timme innan Arbetsmiljöverket satte igång trafiken igen. Men konflikten pekar med tydlighet på att vad som gäller är inte att Veolia har för mycket personal (dom har ju inte ens så att det räcker till full bemanning). Däremot är det uppenbart att dom lämnat ett för lågt anbud för att få köra trafiken, ett så lågt anbud att det tydligen inte räcker till både tillräckligt med personal och vinst. Gissa vad jag tycker?

måndag 2014-07-07
Fotboll och Politik
tyckeri nummer 6262
» Världssporten Fotboll: Som en del av oss har upptäckt så pågår just nu fotbolls-VM i Brasilien. Och om jag har förstått nyhetsrapporteringen rätt så återstår nu 4 lag, Brasilien och Argentina från Latinamerika, och Tyskland och Nederländerna från Europa. För en mindre sportintresserad som eder bloggare så har jag väl inte så mycket synpunkter. Visst finns det matcher som slutat på annat sätt än vad jag hade hoppats på. Och visst kan man när man tittar på matcherna bli fascinerad av dessa väl regisserade fall som dagens spelare kan utföra när dom förlorat bollen. Men i det stora hela är väl fotboll nästan den trevligaste sporten som finns att se på TV. Men det finns dom som tycker annorlunda. Jag läser att den amerikanska högerdebattören Ann Coulter tycker att: - "fotboll är fjolligt". Och förklarar detta bland annat med att: - "Vi pratar om en sport där spelarna som förlorar gråter i bild". Det verkar mest handla om att det inte är "manligt" med fotboll. Det dör ju inte spelare under matcherna heller. I Brasilien gör man ju till och med paus för att svalka av sig i värmen. Det är annat med de tuffa amerikanerna. Det finns ju exempel på att tuffa NFL-spelare dött av värmeslag under matcher. Och dessutom har ju USA åkt ut i fotbolls-VM ...
» Freden långt borta: Vägen mot Fred i Israel / Palestina har återigen växlat in på ett stickspår. På båda sidor i denna konflikt finns stora grupper som inte vill ha en fred som tar hänsyn till båda parters intressen. Denna gången inleddes nytt utökat våld när tre israeliska ungdomar som befann sig på ockuperad mark fördes bort och sedan hittades döda. Och troligtvis är det extrema palestinska grupper typ Hamas som ligger bakom våldet. Svaret från Israel är naturligtvis nytt militärt våld. Israel har utfört mängder med flyganfall och bombdåd mot misstänkta palestiniers hem. Flera hus har sprängts i luften eftersom några av de misstänkta för morden bott i husen med sina familjer. Direkt efter att de tre ungdomarna hittats döda kidnappades den 16-åriga palestinska pojken Muhammed Abu Khudeir. Och ganska snart stod det klart att det var en "hämnd" utförd av extrema judiska ungdomar. När 16-åringen ganska snart hittades död visade obduktion att han misshandlats och sedan bränts till döds fortfarande vid liv. Vi kan notera att medan de palestinska ungdomar som misstänkts för de första morden mycket snabbt fick sina bostadshus brända av israelisk militär så har man ännu inte sprängt några hus tillhörande de extrema judar som nu alltså är misstänkta för mordet på Muhammed Abu Khudeir. Men det är ju skillnad på folk och folk i den israeliska politiken! Den israeliska militärens djupt rasistiska politik verkar dock ha fått negativa konsekvenser denna gången. Det visar sig nämligen att den mördade Muhammed Abu Khudeirs 16-åriga kusin Tarek Abu Khudeir som bor i USA råkade befinna sig i Palestina på besök hos släkten. Och han deltog i demonstrationer mot mordet. Han greps då av militär och det har filmats med mobiler hur han misshandlas svårt av militären som sparkar honom i huvudet upprepade gånger. Och fortfarande när han släpas från platsen helt försvarslös misshandlas han grovt. Och om man från USA:s sida inte bryr sig så mycket om det allierade Israel misshandlar palestinier så kan man inte undvika att reagera om det är amerikaner som misshandlas av den israeliska militären. Och man har från Vita huset krävt en förklaring från Israel. Våldet har även skapat en konflikt inom Israel där Högergrupper anser att premiärminister Benjamin Netanyahu varit för vek när han t.ex. beklagat mordet på Muhammed Abu Khudeir. Och så har t.ex. utrikesminister Avigdor Lieberman med sitt parti Yisrael Beiteinu brutit alliansen med Benjamin Netanyahus Likudparti i protest mot den påstådda vekheten. Han kommer dock att kvarstanna i regeringen! Och tyvärr sprider sig våldet. I Malmö har en tydlig Israelvän blivit svårt misshandlad. De som utfört våldet skulle jag vilja fråga hur dom tänkt att konflikten ska lösas på ett för Palestinierna acceptabelt sätt om man inte internationellt kan vinna propagandakriget heller. Den palestinska kampen för sin egen självständiga stat får väl inte mer stöd av att man misshandlar meningsmotståndare i Malmö!
» Borgerliga spekulationer: Jag ser att Dagens Nyheter spekulerar i hur en kommande regering ska se ut. Och uppenbart är att man i dag även på DN:s ledarsida har gett upp. Troligast har man satt en S+Mp regering följt av S+Mp+V. Sedan följer olika Alliansvarianter som gör sig mer eller mindre beroende av SD ifall de Rödgröna inte skulle få ihop en majoritet. Och sedan har man slutligen S eller M ensamma om annat misslyckas. Vad jag saknar är spekulationer i att Fi lyckas ta sig in och vad som händer då. Kan vi tänka oss en 4-parti S+Mp+V+Fi? Och man nämner inte ens möjligheterna för en blocköverskridande regering. Något som jag tyvärr inte alls tror är omöjligt om det parlamentariska läget blir sådant och att Annie Lööf och / eller Jan Björklund blir "övertalade" att söka sig en annan sysselsättning efter ett valfiasko. Längre ner i Centerns och Folkpartiets organisationer tror jag inte att S+Mp+Fp eller S+Mp+C är helt omöjliga konstellationer. Inte den troligaste, men nog borde konstellationerna funnits med när Högeralliansens främsta megafon spekulerar. Men man vill väl inte erkänna möjligheterna ens!

tisdag 2014-07-08
Om friskolor och politikerförakt
tyckeri nummer 6263
» Om den seriösa friskolan: Jag läser att friskolekoncernen Thorengruppen lämnat in en ansökan om att få nyöppna 10 gymnasieskolor och 18 grundskolor samt samtidigt utöka verksamheten på 16 befintliga skolor. Fast jag ser att Skolinspektionen ruskat rejält på huvudena när ansökan kom in. Den bedömdes så oseriös, full av felaktigheter och direkta lögner, att beslutet blev avslag på hela högen. Thorengruppen, som är en av Sveriges största friskolekoncerner, har nu 44 avslag att fundera på. Man hade ofta inga lokaler, uppgifterna om underlag var uppenbart falska och i övrigt var ansökningarna så oseriösa att det inte fanns något annat att göra. Uppgifterna var helt enkelt inte trovärdiga. Den svenska friskolemarknaden är helt klart en framtidsmarknad...
» Friskolornas plats (?) i samhället: Jag läser att Friskolornas Riksförbund låtit fråga sina medlemmar vad dom tycker om att behandlas som alla andra skolor. Det vill säga hur dom skulle agera om Friskolor skulle få samma regler om Offentlighetsprincip och Meddelarskydd som gäller vanliga kommunala skolor som också finansieras med skattepengar. Och det visar sig att det tycker dom inte om. 13% av skolorna skulle läggas ner om Friskolor precis som Kommunala skolor skulle omfattas av Offentlighetsprincipen. 9% av skolorna skulle lägga ner om dom skulle få samma regler om Meddelarfrihet som omfattar Kommunala skolor. Och det är ju tragiskt. Usch om personalen skulle få lov att "sladdra" för media om skolan missköter sig, och det utan att skolan får lov att forska efter vem det är som läckt ut skandalen. Då kan man ju inte sparka den otacksamma dumskallen. - "Siffrorna är anmärkningsvärda" säger Eva-Lis Sirén som är ordförande för Lärarförbundet. Själv är jag inte alls förvånad. Gärna rätt att tjäna en slant - men granskas? Nä, då finns det ju risk att man tjänar en mindre slant!
» Politikerna kom sist: Till slut fick politikerna i Skåne samlas en extra gång mitt i sommarvärmen. Den nya organisation av den Skånska sjukvården som Regiondirektören helt ensam beslutade om för mer än ett år sedan har nämligen förklarats olaglig av både Förvaltningsrätten och Kammarrätten. En så stor omorganisation är det nämligen inte fritt fram för tjänstemannabeslut, det är politikerna som har ansvar och ska fatta beslut. Den nya "Skånevård" innebar en stor centralisering. 13 olika sjukvårdsförvaltningar slogs samman till bara fyra sjukvårdsdistrikt. Sjukhusen i Skåne slogs helt enkelt ihop i stora kolosser. Till exempel heter det nu "Sund" om de nordvästskånska sjukhusen i Ängelholm, Helsingborg, Landskrona - och Trelleborg i andra ändan av Skåne. Trelleborgs granne Ystad däremot hör till Kristianstad i nordost. Hur som helst förklarades hela organisationsförändringen för olaglig och därför har Region Skånes politiker i Regionfullmäktige fått samlas ihop en extra gång. Några ändringar i organisationen - hur korkad den i många fall ändå är - blev det inte. - "Då blir det ingen arbetsro" sade huvudansvariga Moderaten Pia Kinhult, som ursprungligen alltså inte alls ville ta något ansvar. Och det där med arbetsro skulle man nog tänkt på långt tidigare! Förtroendet för våra politiker har inte direkt ökat.
onsdag 2014-07-09
Utveckling åt fel håll
tyckeri nummer 6264
» Mer om politikerförakt: Börja med att titta på det här klippet på YouTube. Sedan ska jag gå vidare och berätta om vad det har med politikerförakt att göra. Har ni tittat färdigt? Vad ni får se är rivningen av klocktornet vid Norra Station i Stockholm. Något som tydligen inte var allt för populärt, men det skedde ändå. Om jag läser händelsebeskrivningen korrekt så sades det först från politikerna att klocktornet skulle bevaras, eller i varje fall bara flyttas. Men så plötsligt bara revs det hela och allt rivningsmaterialet schaktades bort. Och då hade det ansvariga stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (Moderat) en något märklig ursäkt: - "Ingen av stadens förvaltningar kan hjälpa mig med tornet! Jag kan inte bara säga åt en förvaltning att ta hand om det". Det är ju inte det vi har politiker till? Det är inte våra valda politiker som bestämmer, dom bara... gör vad då? Hur som helst slutade det hela med att Stockholm fick köpa tillbaka teglet, det som gick att få tag på, och sedan bygga upp klocktornet på nytt. Bland annat har man alltså köpt tillbaka de gamla handslagna tegelstenarna - för 16 kronor (!) styck, totalt nästan 1,5 miljoner stycken. Så där omkring 12 miljoner kostar det skattebetalarna att återställa vad som revs "av misstag" för att politiker ju inte kan lägga sig i vad tjänstemännen bestämmer? Eller? Det här är sådant som verkligen blåser under politikerföraktet i vårt land!
» Det går åt helvete: Konflikten mellan den Israeliska ockupationsmakten och det ockuperade palestinska folket fortsätter att åter trappas upp. På båda sidor finns grupper som bara har ett svar på en konflikt - hämnd och mer konflikt. I Israel har extrema judiska grupper som ser judar som viktigast på jorden ett mycket stort inflytande över makten i Israel. Och på den palestinska sidan finns också stora grupper som inte ser någon annan lösning på konflikten än att alla judar fördrivs. Båda sidor ser inget som helst värde i liv på motståndarsidan. Därför bombar alltså Israel misstänkta och lämpliga mål i Gaza. Att 28 dödats under nattens attacker har ingen betydelse. Några av de döda anses som legitima mål och då gör det inte så mycket om det stryker med många fler helt oskyldiga. Eftersom Israel är den starka parten så är det också på Israel de största kraven måste ställas. Israel måste inse att dom om dom vill leva i fred i framtiden måste acceptera att det finns en Palestinsk stat som granne. En stat som måste få styra sig själv och som måste ha full kontroll över sitt territorium. Israel måste inse att Västbanken och Gaza är denna Palestinska stat och därför måste alla bosättningar som byggts på ockuperad mark lämnas, om inte bosättarna vill fortsätta bo i Palestina istället. Samtidigt måste man från den Palestinska sidan inse att den framtida staten Palestina måste leva i fredlig samexistens med en judisk granne Israel. Terrordåd, attacker på israeliska mål osv leder inte till något annat än att ännu fler människor dör, ännu fler mammor förlorar sina barn. Och det på båda sidor. Och Israel måste förstå att den militära överlägsenheten inte kan användas för att förtrycka grannarna och skapa ett apartheidsystem på ockuperat territorium. Det är dags att ge de grupper på båda sidor som verkligen vill skapa en fredlig framtid chansen nu. Krigshetsarna har fått styra allt för länge. Dödandet leder ingenvart!
torsdag 2014-07-10
Någon som är förvånad
tyckeri nummer 6265
» Den bistra sanningen: I USA har forskare vid Fairleigh Dickinson University undersökt över 1.000 personers nyhetsvanor och testat deras kunskaper om aktuella nyhetshändelser. Och det är väl inte oväntat att mediekonsumtionen påverkade vilka kunskaper vi har. Fast det mest spännande i FDU:s forskning är att de som regelbundet tittar på "högerkanalen" Fox News till och med har sämre kunskaper än de som inte tittar på några TV-nyheter alls. Sedan kan man ju naturligtvis fundera på om det handlar om vilket som var först, hönan eller ägget? Det vill säga, handlar det om i fall de som tittar på Fox News blir totalt oinformerade. Eller handlar det om att de som inget fattar och vet väljer att titta på just högerkanalen Fox News? Och naturligtvis är det en kombination av båda faktorerna. Dels är det ju så att den som inget begriper hamnar ute på högerkanten och då kanske väljer att titta på Fox News. Och sedan blir dom dåligt informerade efter det. Fast jag ser att Fox News inte håller med!
» Privatiseringen och avregleringens förbannelse: Ett av de statliga verk som vi gillar att hacka på är Postverket. Fast det är en lite missriktad kritik eftersom det inte finns något Postverk sedan länge. Redan Carl Bildts moderatstyrda regering avreglerade 1994 Postverket. Istället blev det Posten AB, som skulle gå med vinst. Samtidigt har privata konkurrenter som City Mail släppts in och konkurrera på de vinstgivande delarna av "servicen". Posten AB förväntas samtidigt upprätthålla olönsam service till alla och samtidigt gå med vinst. 2009 kom även danska Posten med i verksamheten och dom äger i dag 40% av det gemensamma Postnord AB. Som alltså ska leverera in vinst till ägarna samtidigt som marknaden förändras. Så har man t.ex. lagt ner ett 30-tal serviceställen i svensk glesbygd eftersom dom inte är lönsamma. Serviceställen som alltså inte är ekonomiskt lönsamma men kanske en förutsättning för att man ska kunna leva och driva verksamhet i glesbygd. Kanske är det dags att inse att brev- och paketservice för ALLA är en förutsättning för ett fungerande samhälle. En förutsättning för att HELA Sverige ska leva. Det får inte lov att delas ut till lycksökare och kommersiella aktörer. Och om vi vill att servicen ska finnas kvar för ALLA så krävs det också att verksamheten är heltäckande utan möjlighet för konkurrenter att plocka russinen i kakan.

fredag 2014-07-11
Bakåtsträvare
tyckeri nummer 6266
» Dagens bromsljus: Medan de flesta är eniga om den svenska förskolans vikt för barnen så finns det faktiskt de som tycker annorlunda. Medan de flesta är eniga om att Kd:s triumf Vårdnadsbidraget gör mer skada än nytta så finns det faktiskt de som tycker annorlunda. I gårdagens Svenska Dagbladet har de två författarna Susanne Nyman Furugård och Christian Sörlie Ekström lyckats få in ett långt debattinlägg som i korthet går ut på att Förskolan är skadlig för barnen och att man istället borde betala mamma mer än 10.000 kronor för att hon ska stanna hemma och passa sina små telningar. Förskolan är ju direkt skadlig och gör våra barn olyckliga. - "Studier som menar att föräldrarna - och främst mamman - är extra viktig under barnets första år" är hänvisningar som dessa båda författare använt på annat håll. Och det kan vi ju se när vi lämnar våra barn på Förskolan. Dom vill inte! Eller? Visst är mamma och pappa viktiga för ett barn. Det är därför vi har en Föräldraförsäkring som gör att någon av föräldrarna, pappa eller mamma, kan stanna hemma från sitt arbete i mer än ett år med en rimlig ersättning. Men Förskolan är ingen "förvaring" av barnen medan mamma och pappa förverkligar sig själva. Förskolan är en pedagogisk verksamhet där barn förbereder sig för skolan och samhället samtidigt som dom träffar kompisar och får leka. Att bygga ut det Vårdnadsbidrag som egentligen borde avskaffas helt är en typisk reaktionär syn på samhället som vill ta tre steg bakåt istället för ett steg framåt.
» Alkoholromantiken: I en debattartikel i Aftonbladet är ett antal företrädare för sjöfolket upprörda över att det är olagligt att framföra en båt och inte vara helt nykter. Det är ju, gudbevars skillnad på sjöfolk och bilister. Om man tar båten så måste man ju kunna ta några öl först, för några öl eller en vinare måste man ju ta, eller? - "Sjöfyllerilagen måste anpassas till båtlivet" skriver man. Hur skulle det vara om båtlivet anpassades till sjöfyllerilagen? Samtidigt läser jag att förra året drunknade fler än någonsin under de senaste 10 åren. Och 85% av de som drunknar är män. Förra månaden drunknade 21 personer i Sverige, det var den värsta siffran på 15 år. Och nästan alla dessa var män som trillade i vattnet från en fritidsbåt och som inte hade flytväst på sig. Är det någon mer än jag som tror att den siffran sett mycket bättre ut om alla hade hållit sig nyktra? Alkohol och bilar och båtar hör inte ihop! Så enkelt är det. HD, SvD och SvD.
» Dagens siffra: Dagens siffra är 450! Fyrahundrafemtio är det antal ton (jo, ni läser rätt, 450 ton) Paracetamol som svensken köper varje år. Paracetamol är det som ingår i Alvedon, Panodil osv. En konsumtion som ökar mer och mer allt eftersom det har blivit lättare att köpa överallt i avregleringens namn. Men Paracetamol är inte ofarligt! Och missbruket har ökat kraftigt. Det finns dom som anser att det är dags att receptbelägga Paracetamol. Bara för att ICA-affären och bensinmacken säljer så är det inte ofarligt.
lördag 2014-07-12
Rasism här och där
tyckeri nummer 6267
» Sverigedemokratiskt fiasko: I senaste valet var Sverigedemokraternas allra starkaste fäste min grannkommun Bjuv. Sverigedemokraterna fick där i kommunvalet 19,3% av rösterna. Det har nu deklarerats att Sverigedemokraterna i valet i år inte kommer att ställa upp med någon lista i kommunvalet! Och det har naturligtvis en förklaring. SD:s tidigare starke man och röstmagnet Allan Jönsson har helt enkelt lämnat partiet och återupplivat sitt gamla Framstegspartiet. Och han har tagit i stort sett alla SD:s kandidater med sig. Det återstår bara en enda, och han vill inte stå ensam på listan. Alltså blir det inget i valet 2014. Allan Jönsson tyckte att det blir för stort fokus på invandringsfrågan. Han tycker att man ska gnälla på annat också. Men, inget ont som inte har något gott med sig.
» Rasism här och där: Palestinska hemmabyggda raketer regnar över Israel och en person har skadats allvarligt och flera hus har fått hål i taken. Samtidigt regnar Israeliska bomber över Gaza och mer än 100 personer har dödats och många flera skadats. Många barn finns bland de döda och skadade. Och återigen har hundratals hem bombats till ruiner och delar av infrastrukturen förstörs på nytt. Israel har använt sin vanliga metod när man anser att palestinier begår brott. Familjen får ett telefonsamtal och har några minuter på sig att lämna sitt hem, sedan sprängs hemmet i luften som hämnd och kollektiv bestraffning av hela familjen. Följaktligt har flera bostäder där de ungdomar bodde som misstänkts för att ha mördat 3 israeliska ungdomar nu sprängts i luften. Däremot använde man inte samma metod mot de högerextrema judiska ungdomar som hämnades morden och brände en oskyldig palestinsk 16-åring till döds. Deras hem i israeliska bosättningar på ockuperad mark har inte bombats eller sprängts. Där är det inte tal om någon kollektiv bestraffning. Hur Israel kan tro att dom ska få en framtid i fred med sina palestinska grannar är obegripligt. Jag har i mitt jobb diskuterat med palestinier hur det ska kunna bli fred. Och dom, som jag, är förundrad över varför det alltid blir värre konflikter mellan grupper som är mer lika och skiljer sig mindre åt. Judar och Palestinier är släkt och är egentligen ganska lika. Dom borde faktiskt kunna leva i fredlig samexistens. Men båda parter styrs i allt för stor omfattning av extremister som inte vill ha fred. Israel styrs av extrema judar som har en rent rasistisk syn på palestinier. Det är expansion som gäller och fördrivning av palestinier. Och situationen är ganska lik på den Palestinska sidan där grupper som inte vill ha en kompromiss som leder till fred gynnas av den israeliska expansiva bosättarpolitiken. De grupper som vill ha en förhandlingslösning motarbetas av Israel.

» Det svenska högskoleundret: I går fick 266.000 sökande till Högskolan sina lugnande besked om att dom kommit in på Högskolan till hösten. Däribland min kära dotter som blivit antagen på sitt förstahandsval. Det var glada miner i går! Men, det är en hel del som inte är lika lyckliga. 110.000 står än så länge i kö och hoppas på att andra ska tacka Nej. Och det är fler än tidigare. För samtidigt som antalet sökande till Högskolan ökar, så minskar för tredje året i rad antalet platser på den svenska Högskolan. Det är uppenbart att ansvariga politikers "satsning på utbildning" i varje fall inte handlar om att så många som möjligt ska få så bra utbildning som möjligt. Om det istället är en återgång till att hög utbildning ska vara en förmån få förunnad kan man ju undra. Och när man läser Svenska Dagbladets rubrik så börjar man undra vad det är för olater som konkurrensen ökar om. Kanske är det dags att fundera på kvaliteten på den svenska journalistutbildningen? SvD och HD. Och så finns det kanske anledning att fundera på att bygga ut Högskolan istället för att skära ner?
söndag 2014-07-13
Sätt stopp för våldet
tyckeri nummer 6268
» Dagens klavertramp: Statsministerkandidaten och Socialdemokraten Stefan Löfven har på Facebook framfört sin åsikt när det gäller den upptrappade konflikten mellan ockupationsmakten Israel och det ockuperade och innestängda palestinska folket. Och det viktigaste i Stefan Löfvens syn på saken verkar vara att Israel har rätt att försvara sig. Några ord om att det palestinska folket har rätt att arbeta för sitt eget territorium och sitt eget självstyre stod det dock inget om. Eller att man hade rätt att försvara sig mot ständiga israeliska flyganfall. Taskigt Stefan, men det yttrandet var inte färdigt genomtänkt. Israel har rätt att försvara sig, t.ex. att skjuta ner missiler som skjuts in över Israel. Men dessa missiler är lika mycket ett försvar mot Israeliska bomber. Och det är skillnad på 100-tals döda och någon enstaka skadad. I DE siffrorna kan vi se vem det är som är den attackerande parten och vem det är som försvarar sig. Då har man inte tänkt färdigt om man uttrycker sig som att det är den attackerande ockupationsmaktens rätt till självförsvar som är det viktiga. Tänk om Stefan! - "Du kan inte försvara dig själv när du militärt ockuperar främmande land. Det är inte försvar. Kalla det vad du vill, men det är inget försvar". Sagt av Noam Chomsky.
» Järnvägens förfall: Ingen har väl missat järnvägens problem. Problem som beror på flera olika faktorer. Ett problem är att det under en lång tid saknats pengar för underhåll och investeringar. Och här har alla politiker ett ansvar. Det har under allt för lång tid funnits en tro på att järnvägen spelat ut sin roll och det har istället investerats i motorvägar och flygplatser som känts som högre status. Men fortfarande räcker de pengar som anslås inte till för att underhålla järnvägen. Förfallet fortsätter och dagens Högerallianspolitiker har ingen anledning att skylla ifrån sig på tidigare makthavare. Skulden är gemensam. I ett debattinlägg hos Aftonbladet berättar Ulf Flodin från Järnvägsfrämjandet att han granskat de olika partiernas löfte om anslag för järnvägsunderhåll och jämfört med vad Trafikverket anser behövs för att underhållet inte ska ytterligare försämras. Det enda parti som uppfyller minimikraven är Vänsterpartiet. Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill visserligen satsa mer än Högerallianspartierna, men inte ens deras löften förhindrar en ytterligare försämring av standarden. Sedan ska vi göra klart att ett annat problem med järnvägen är den avreglering som gjorts. Det är helt enkelt ingen som har ansvar och alla bara skyller ifrån sig. Som skämttecknaren uttrycker det, om något händer så måste först reparationen upphandlas. Det är dags att återförstatliga järnvägen och låta SJ återfå ett övergripande ansvar.

» Centerpartiet i fritt fall: En gång i tiden var Centerpartiet förknippat med landsbygd och bönder. Sedan kom miljömedvetandet och Centern blev förknippat med miljöarbete. Sedan kom den marknadsliberala vågen och Centern hakade på och det som brukar kallas "Stureplanscentern" dök upp. Och dom finns fortfarande... I Svenska Dagbladet läser jag i dag att Centern i Stockholm nyligen gjort ett utspel om att det är dags att sälja ut och privatisera Danderyds sjukhus. Det intressanta är att det krympande Centerpartiet är ensamma om ståndpunkten. Högerallianskollegorna i Stockholm inom Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna tycker att det för tillfället räcker med att sälja ut vår välfärd till lägstbjudande (alternativt högstbjudande). Och det ger mig anledning att påminna om den här sammanställningen över en del Centerpartistiska hugskott som lyckligtvis ännu inte blivit förverkligade. Det handlar om att göra Cannabis till en svensk exportsuccé, förvandla Försörjningsstöd till rena lån, sätta fart med organhandel på allvar, tillåta sexköp, extra skatt för överviktiga, tillåta mer bekämpningsmedel i våra livsmedel och lite annat smått och (o)gott. Tyvärr får vi nog konstatera att Centerpartiet spelat ut sin roll inom den svenska rikspolitiken.
måndag 2014-07-14
Myter och Sanning
tyckeri nummer 6269
» För bra för att vara sant: I helgen spreds nyheten om att Nordkorea gått till final i fotbolls-VM och där skulle spela mot Portugal. Ja, nyheten spreds alltså om att denna nyheten hade meddelats i Nordkorea. Och media hakar naturligtvis på. Jag såg uppgiften på flera håll. Eftersom diktaturen i Nordkorea är så absurd så är det lätt att sprida riktigt absurda nyheter om Nordkorea. Vi tror på det mesta. Därför har jag ett tips, om du läser eller hör om otroliga nyheter från Nordkorea. Ta dom med en nypa salt. Låter det otroligt så är det nog det också. Och egentligen bara ett led i propagandakriget.
» Att lova tunt: För ett par år sedan lovade SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, att man skulle halvera kostnaden för inhyrda läkare och sjuksköterskor under de kommande två åren. Sedan dess har landstingens totala kostnad ökat från 2,45 miljarder till 2,85 miljarder. Det är 2% av de totala lönekostnaderna, dubbelt så mycket som nödvändigt. Inom Region Skåne har kostnaden ökat från 31 till 50 miljoner. Minska kostnaden var det alltså!
» Mer än 30 år - till vilken nytta: Det finns tillfällen då jag känner en viss skam för de dryga 30 år av mitt liv som jag ägnat åt att vara handläggare på Försäkringskassan. Visst är det så att det alltid funnits konflikter mellan "försäkrade" och "myndigheten". Vi kommer inte ifrån att det då och då alltid inträffat att personer som anser sig för sjuka för att kunna jobba av Försäkringskassan inte anses omfattas av försäkringen av olika skäl. Det kan bero på dåliga intyg, felaktig inställning från den "sjuke", felaktiga regler eller dålig handläggning. Men den Högerallians som styr i dag har tyvärr en grundinställning som bygger på att sjuka och arbetslösa egentligen bara är lata. Alltså måste lagarna utformas så att dom "tvingas ta sig i kragen"! Något som drabbat många svårt sjuka människor. Och om man kombinerar detta med dålig handläggning så går det verkligen åt skogen. Egentligen är det kanske så att jag är glad över att jag inte är kvar på Försäkringskassan och ibland skulle känt ett moraliskt ansvar att trots allt försvara "min" myndighet. Fast om man tänker efter så blir det väl inte bättre av att jobba vid Migrationsverket och hela tiden träffa människor som ska utvisas / avvisas från Sverige. Ibland kanske helt i enlighet med både lagar, konventioner och moral. Men ibland direkt skamligt där man skäms för hur Sverige behandlar människor. Då är det skönt att i varje fall kunna skylla på ansvarig minister Tobias "Klavertrampet" Billström!
» Varför är tågen försenade: Att jag har synpunkter på tillståndet för den svenska järnvägen beror på många olika skäl. Ett är naturligtvis att jag tror på järnvägen som ett praktiskt, bekvämt och miljövänligt sätt att förflytta människor och varor. Jag tycker helt enkelt om att själv åka tåg. Och detta kan kanske förklaras av att jag vuxit upp i järnvägsfamilj. Min pappa var järnvägare, min farfar var järnvägare och min farfars far var järnvägare. Och för att ytterligare bättra på det hela så var även min morfar järnvägare. Och idag har jag en kusin som är järnvägare och fastrar och farbröder som var järnvägare. Och Åstorp där jag bor existerar just pga järnvägen, och det var i min barn- och ungdom en stor järnvägsknutpunkt. Alltså blir jag deprimerad när järnvägen drabbas av förfall och inte klarar av att sköta sitt uppdrag tillfredsställande. Men myterna om de många förseningarna är lite överdrivna. I allmänhet går faktiskt tågen i tid. Och det ska påpekas att när tågen är försenade så beror det inte alltid på bristande underhåll eller liknande. Enligt Skånetrafiken som ansvarar för de regionala tågen i Skåne, Pågatåg och Øresundståg, så beror 22% av förseningarna på att obehöriga är ute och springer på spåren. När det kommer in rapporter om att det finns obehöriga på spåren så stoppas all trafik på sträckan. Och sedan kan det dröja upp till flera timmar innan trafiken kommer igång igen när man fått bekräftat att det inte längre finns någon på spåren. Det kan handla om både ansvarslösa personer som genar över spåren och inte inser att ett tåg som kommer i 130-140 km/tim kommer ganska snabbt. Man hinner inte gå många meter på spåren innan tåget är framme. Och det handlar om olyckliga människor som har för avsikt att försöka begå självmord genom att bli påkörda. En upplevelse jag inte önskar någon lokförare. Så, håll er borta från spåren, snälla, så kanske lite färre tåg blir försenade!
tisdag 2014-07-15
EU mot avgrunden
tyckeri nummer 6270
» Nästa steg mot avskaffandet av självständiga stater: I dag valdes Jean-Claude Juncker till ny ordförande för EU-Kommissionen. Ett val som innebär ännu ett steg mot att skapa ett EU som är en Union med underlydande delstater istället för en samarbetsunion mellan självständiga stater. Av de svenska EU-Parlamentarikerna var det Moderaterna, Kristdemokraterna, Centern, Folkpartiet och Feministiskt Initiativ (SvD och SvD!?) som röstade för valet medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna var mindre positiva och avstod eller röstade Nej. Något de alla ska ha heder för. Jean-Claude Juncker är ännu en i raden av hårdföra konservativa Kristdemokrater som vill styra EU i alldeles fel riktning, men som alltså nu valts trots att det finns invändningar även från de som röstat Ja. Men dom lydde direktiven uppifrån, vilket ju är EU:s styrande politik. Sitt still i båten och lyd direktiven uppifrån! SVT och SVT och VA (det finns dom som gläds).
» Upp till kamp för SD: På ledarsidan i Svenska Dagbladet går ledarskribenten Ivar Arpi upp till kamp för att kräva att de fackliga organisationerna ska välja in Sverigedemokrater till olika förtroendeuppdrag. Med den argumentation han har så kommer han troligtvis i morgon att gå ut och kräva att LO-förbunden väljer in fullblodsnazister också! Svenska Dagbladets nya valspråk blir nog: - "Upp till kamp för de odemokratiska krafternas rätt att ta över demokratin!"
» Undrar vad det beror på: Jag läser i ETC Malmö att SCB gjort en undersökning av vår tilltro till tandvård, sjukvård, utbildning och barn- och äldreomsorg i de Nordiska länderna. Och denna undersökning visar bland annat att svenskarna är de enda som sedan 2012 fått ett minskat förtroende för välfärden. Den myndighet som får lägst betyg i Sverige är Arbetsförmedlingen. Och undersökningen visar att bara 32% av svenskarna känner sig trygga med att dom kommer att få tillräckligt stöd om dom skulle bli arbetslösa. Dvs en tredjedel av svenskarna. I Danmark, Norge och Finland handlar det istället om varannan. Av danskarna är det 48%, norrmännen 50% och finnarna 53%. Jag undrar vad detta kan bero på? Kan det finnas något samband mellan vårt förtroende och det faktum att våra styrande Högerpolitiker inte ser Arbetslösheten som problemet utan istället Arbetsslöheten? Undersökningen visar också att vårt förtroende för sjukvården sjunkit markant. Fast det är kanske lite orättvist att lägga hela skulden för våra dåliga förväntningar på stöd vid arbetslöshet på alla Högerallianspartier. Jag läser att alla Riksdagspartier till exempel inser att det är dags att förbättra stödet till arbetslösa. Det handlar om lite olika tankar om t.ex. olika varianter om höjningar av taket i A-kassan och att ta bort straffbeskattningen av arbetslöshetsersättningen. Ja, inte riktigt alla. Moderaterna med Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson inser inte att det är dags. Och eftersom Moderaterna bestämmer i Högeralliansregeringen och Högeralliansregeringen bestämmer i Sverige så kvittar det om alla andra partier, dvs en klar majoritet, tycker annorlunda. Sätt åt dom, dom är ju bara arbetsslöa är valspråket för den äkta högern inom Moderaterna!

onsdag 2014-07-16
Om skatter här och där
tyckeri nummer 6271
» Stoppa subventionen av krogar och hamburgerbarer: En av valrörelsens större sakfrågor är om vi ska fortsätta subventionera krogbranschen och hamburgerbarer genom den sänkta krogmomsen och sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar. Krog- och restaurangbranschens egen kampanjorganisation Visita har under en tid kört en påkostad kampanj mot att återställa nivåerna och för att bibehålla subventionerna. Kampanjen "Dubbelstöten" har redan kostat över 10 miljoner kronor. Vilket är vad Vänsterpartiet totalt satsar på sin valkampanj. Kanske kan det uppskruvade tonläget inte bara förklaras av en kamp för subventioner utan också av det faktum att Visita i dag leds av förre centerledaren Maud Olofsson och moderatpolitikern Eva Östling Ollén! Den sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar beräknas kosta 17 miljarder kronor per år och beräknas ha skapat 6.000 - 10.000 nya jobb. Dvs 1,7 miljoner kronor per jobb - lågt räknat, om jag får rätt på alla nollor. Det hade kunnat bli 40.000 nya jobb inom offentlig sektor och allmän service om pengarna använts där istället för att subventionera våra krogbesök. Den sänkta momsen skulle ju sänka priserna på restaurangerna. Men ett år efter att momsen sänkts så låg restaurangpriserna på samma nivå igen - och det utan att vi i stort sett har någon inflation. De sänkta momspengarna hamnade alltså istället i krogägarnas fickor. Det är dags att inse att subventionerna av krog- och restaurangbranschen är en ytterst ineffektiv metod för att skapa nya jobb. Pengarna kan användas på ett mycket effektivare sätt. Läs även vad Aftonbladet tycker. Nästa gång ni ser Visitas annonskampanj om "Dubbelstöten", inse att vad det handlar om är en dyr partsinlaga och kampanj för att få behålla subventioner!
» Skattefridagen: I dag infaller det som propagandaorganisationen Skattebetalarnas Förening kallar Skattefridagen. Skattebetalarna är den lobbyorganisation som inte tycker att den som har det bra ställt ska betala så mycket i skatter. Däremot har Skattebetalarna inte haft några synpunkter på att sjuka och arbetslösa ska betala mer skatt än den som jobbar. Och Skattefridagen är den dag som den "genomsnittlige" skattebetalaren tjänat in färdigt för att kunna betala sina skatter (och avgifter och moms osv). I Moderatmegafonen Svenska Dagbladet gläds på ledarsidan Alice Teodorescu åt att dagen infaller tidigare på året sedan Högeralliansen under Anders Borg minskat Samhällets inkomster. Inkomstminskningar som visar sig i kraftigt försämrat stöd till sjuka och arbetslösa. Sämre pensionsförmåner. Ett järnvägsnät som förfaller. Färre sjukhussängar och brist på läkare och sjuksköterskor. En militärmakt som inte har råd att bemanna sina båtar, flyga med sina flygplan eller köra med sina stridsvagnar. Men, som sagt: - "Grattis skattebetalare" som Svenskan sätter som rubrik. De som har råd att betala skatt har fått ännu mer råd att köpa större villa, finare bil och ett par semesterresor till.

» Julian Assange: I dag beslutade Stockholms Tingsrätt att Wikileaks Julian Assange ska fortsätta att vara häktad i sin frånvaro. Vad det handlar om mycket enkelt är att Julian Assange under ett besök i Sverige 2010 hade en sexuell affär med (minst) två olika kvinnor. Deras första kontakt med myndigheterna handlade om rädsla för att ha blivit smittade med HIV, men senare anmälde dom att den sexuella kontakten inte varit frivillig. Brottsrubriceringen ändrades i början flera gånger, och några förhör hölls inte med Julian Assange medan han befann sig i Sverige. Detta trots att han också var i kontakt med polisen. När han senare lämnat Sverige och åkt till England vill dock Polisen förhöra honom. Han vill då inte återvända till Sverige för förhör, med motiveringen att han fruktar att sedan överlämnas till USA där han hävdar att han kan dömas till långt fängelsestraff för att ha offentliggjort hemliga amerikanska handlingar. Flera andra har dömts till långa fängelsestraff, t.ex. Edward Snowden. För att förhöras i Sverige kräver han garantier för att inte utlämnas till USA, vilket han inte får. Han erbjuder sig också att förhöras i England, vilket inte accepteras. Istället begär Sverige att han ska utlämnas till Sverige för förhör vilket slutar med att han söker (och får) asyl på Ecuadors ambassad. Där han nu fortfarande sitter. Det ska alltså för det första påpekas att han inte är åtalad för något. Det har fortfarande inte kommit längre än till förundersökning eftersom han inte kunnat förhöras. Att den svenska åklagare Marianne Ny inte vill åka till London och förhöra Julian Assange motiveras med att det kan behövas kompletterande förhör och hon kan inte sitta och åka fram och tillbaka till London. Att man inte kan ge garantier om att inte utlämna honom till USA motiveras med att det inte finns någon begäran om utlämning, alltså kan man inte garantera någonting. Helt klart är att det finns ganska många underligheter begravda i den här affären. Både hos de svenska myndigheterna, hos Julian Assanges moral och varför någon anmälan om sexuellt tvång gjordes först när det insågs att det var flera kvinnor inblandade. Dyrast har det blivit för de brittiska myndigheterna som bevakat Ecuadors ambassad dygnet runt i flera år nu. Den kostnaden hade kunnat betala chartrat flygplan för Marianne Ny till London många gånger! Se Svenska Dagbladet.
torsdag 2014-07-17
Om vådan av privatiseringar
tyckeri nummer 6272
» Om privatiseringen: Jag hör och läser att Falck, som i den heliga privatiseringens namn tagit över ambulansservicen på många håll, kommit på hur man ska få slantar över även till ägarnas utdelning. Här i Skåne hos Region Skåne tar utbildningen av en ambulansförare 1 år innan han anses redo för att köra utryckningar. Falck har kommit fram till att det räcker med en veckas utbildning, sedan är man fullärd och kan köra utryckningsfordon. Och det är klart att det blir billigare! Tänk så praktiskt att privatisera och "spara" pengar. Sydnytt och SvD.
» Girighetens ansikte: Just nu kommer det en störtflod av kvartalsrapporter från olika bolag. Och det är oftast inte några problem med lönsamheten. De flesta företagen lyckas ganska bra med att få några slantar över när kostnaderna är betalda. Att vara aktieägare är inte någon dålig affär i dagens samhälle. Att ha sina pengar i aktier ger en avkastning som inte går att jämföra med att bara ha pengar på banken. Där ska du vara glad om du får någon ränta alls. Som "Förmånskund" hos Nordea får jag 0,05% ränta på mina "Sparkonton". Vilket ju naturligtvis inte är något annat än en direkt förolämpning. Och det märks också på hur bra det går för Nordea som precis lämnat sin kvartalsrapport. Och det gick till och med bättre än väntat. Rörelseresultatet för senaste kvartalet blev 935 miljoner Euro (förväntat var 884 miljoner Euro). Det innebär en vinst på drygt 8,6 miljarder kronor på ett kvartal. Det motsvarar nästan vad Sverige betalar i bidrag till EU, 9,4 miljarder per kvartal. För trygghet under ålderdom betalar vi 9,7 miljarder per kvartal. Den svenska kostnaden för Migration är 9,9 miljarder per ÅR. Dvs Nordeas vinst på 4 månader skulle räcka med god marginal till att betala alla kostnader för Migrationen under ett år. Den svenska Försvarsbudgeten är på ett år 47,2 miljarder. Det innebär att bara Nordeas överskott på ett år skulle räcka till nästan tre fjärdedelar av hela vår Försvarsbudget. Men bankerna är inte riktigt nöjda...
» De avreglerade Apoteken: 2009 avreglerade Högeralliansen den svenska Apoteksmarknaden. Det blev fritt fram att starta egna privata Apotek och större delen av de statliga Apotek som fanns såldes till ett antal privata kedjor. Samtidigt blev det fritt fram för livsmedelsaffärer och liknande att sälja en del receptfria mediciner. Tanken var officiellt att vi skulle begåvas med förbättrad service och att det skulle öppnas gott om nya Apotek som skulle göra våra mediciner mer lättillgängliga för oss. Och det har också öppnats en hel del nya Apotek. Dock inte på nya orter. Däremot har antalet Apotek i storstäderna ökat kraftigt. Aftonbladet berättar att man för en tid sedan lyckades besöka 18 stycken Apotek under 60 minuter i centrala Stockholm. Där finns det gott om Apotek! Det har också visat sig att Apotekens sortiment av hälsopreparat, skönhetsmedel och t.o.m. glass har ökat kraftigt. Försäljningen av dylika biprodukter innebär en allt större andel av Apotekens försäljning. På ett år har denna försäljning ökat med över 1 miljard. Däremot har tillgången på receptbelagda mediciner på Apoteken försämrats. Allt oftare tvingas sjuka på jakt efter sina nödvändiga mediciner åka runt mellan Apoteken för att hitta vad dom måste ha. Och det kan kanske gå an om man bor i en storstad och har 18 apotek inom en timmes resa. Värre är det om man bor i glesbygd och nästa Apotek ligger 17 mil bort. De lättillgängliga Alvedon-pillerna har också skapat ett nytt problem. Pillerberoende! - "Bara Sverige tillsammans med Nordkorea, Albanien och Kuba har kvar monopolet" motiverade Göran Hägglund avregleringen med. Med det argumentet är det verkligen dags att avskaffa de svenska vinstdrivande skolorna som finansieras med skattepengar. Det är vi ensamma om tillsammans med Chile att acceptera. Och Chile håller på att avskaffa de vinstutdelande skolorna. Sedan är det bara vi kvar i hela världen. Det är dags att inse att avregleringen av Apoteken inte var det lyckokast man vill försöka få det till. Och trots detta vill man sälja ut även de statliga apotek som finns kvar. Se även Metro och Alliansfritt.
fredag 2014-07-18
Fred NU
tyckeri nummer 6273
» Stoppa terrorn och ockupationen: Katastrofen i Gaza fortsätter. För den israeliska ockupationsmakten räcker det inte med flygbombningar, raketbeskjutning och missiler från båtar. Den israeliska armén har nu också gått in med soldater i Gaza. Men skulden är naturligtvis helt Hamas, som Israels ambassadör i Stockholm skriver. Det är naturligtvis Hamas fel att Israel ockuperar större delen av Västbanken. Det är naturligtvis Hamas fel att palestinier trängs bort från sina bostäder för att istället israeler ska kunna flytta in på ockuperad mark i egna bosättningar. Och det är naturligtvis Hamas fel att hundratals palestinier dödats i Gaza på kort tid, många barn, kvinnor och åldringar. Det är naturligtvis Hamas fel att Israel släppt många fler bomber och missiler över Gaza än vad Hamas skjutit in raketer över Israel. Det är naturligtvis Hamas fel att hundra gånger fler palestinier dödas än israeler dödas. Faktum är att den israeliska ockupationspolitiken mot palestinierna har mycket stora likheter med en rasistisk apartheidpolitik. Det är dags för världssamfundet att på allvar göra klart för den Israeliska ockupationsmakten att det aldrig kommer att bli någon fred om Israel inte lämnar ockuperad mark och låter palestinierna bygga upp sitt eget samhälle. Sedan är det Palestiniernas ansvar att ta itu med de extrema krafter utan demokratisk koppling som finns på denna sidan. Världen måste inse att det är dags att sluta använda det dåliga samvetet för den behandlingen av judar under hundratals år som skett som motiv för att inte vilja kritisera staten Israel. Staten Israels politik är en sak, det judiska folket är något helt annat. En del judar stödjer staten Israels ockupationspolitik medan andra judar är kraftiga motståndare. Precis som det finns muslimer som inte vill ha någon fred utan Israels totala kapitulation medan andra muslimer har en helt annan syn på saken. Muslimer och Judar kan leva i fred bredvid varandra om man slapp krigshetsande ledare som vill annorlunda. Men grundproblemet är den israeliska ockupationen. Innan den avslutas kan inte fred uppnås. Och världen måste göra detta klart för ledarna i Israel.
» Dagens skratt (och gråt): Det måste vara det jag gav upphov till när jag för någon dag sedan läste Jan Söderqvists tankar om fotbollens ställning i USA. Den sport som i stort sett är störst i alla världens länder kallas inte ens football utan soccer i detta land. Där är istället football en sport där man främst springer omkring med bollen i famnen iklädd någon löjlig skyddsväst. När den konservativa amerikanska kolumnisten Ann Coulter skulle beskriva vår typ av fotboll nyligen, i samband med VM, handlade det om en "omanlig" sport där spelarna har "klänningar" på sig och till råga på allt "gråter" när dom förlorat. De amerikanska "fotbollsmammorna" - "fostrar inte sina gossar till tävlingsinriktade alfahannar utan till frökenaktiga veklingar, belönade för entusiastiskt deltagande snarare än för ärorik seger". Usch så hemskt! Nä, då är det traditionella amerikanska samhället mycket bättre fostrande. En revolver på nattduksbordet så att man kan skjuta någon som kommer oväntat (grannen som vill låna socker eller dottern som kommer hem sent på natten). På ett år mördas 11.000 amerikaner och till det vådaskjuts ytterligare några tusen. Men riktig fotboll är en förklenande sport jämfört med den amerikanska varianten!
» Dagens bakslag: Ett land som gjort allvar i kampen för att få ner utsläppen av koldioxid är Australien. Bland annat har den gamla Labour-regeringen infört en koldioxidskatt för att få ner utsläppen. Det ska helt enkelt kosta slantar att förorena miljön. Men det har inte lämnat Australiens nyvalda konservativa premiärminister Tony Abbot någon ro. Så nu har man avskaffat den "värdelösa och destruktiva skatten som kostat arbetstillfällen och skadat hushållens ekonomi", som han uttrycker det. Fast andra tycker annorlunda. - "EU är övertygat om att kolbeskattning inte bara är det mest kostnadseffektiva sättet att minska utsläppen, det är också ett verktyg för att genomföra det ekonomiska paradigmskifte som världen behöver" säger EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard. - "Tony Abbott för Australien bakåt medan resten av världen går framåt" säger Labourledaren Bill Shorten. Men när Högern styr har vi inget annat att vänta. Bättre att tjäna lite mer slantar i dag är rädda världen i morgon.

lördag 2014-07-19
Girighet och mördande
tyckeri nummer 6274
» Bankyran: I torsdag hade jag ju vissa funderingar i samband med att Nordea hade lagt fram sin kvartalsrapport. Nu har alla fyra storbanker kommit med sina kvartalsrapporter. Och låt mig börja med olika rubriker från Svenska Dagbladet: - "Därför håller vinstfesten i sig för storbankerna" heter det i webbversionen av artikeln. I den tryckta tidningen heter det: - "Därför är det fortsatt festyra på storbankerna". I den tryckte tidningens hänvisning på förstasidan till artikeln heter det: - "Bankernas vinstfest fortsätter ett bra tag till". Enkelt uttryckt, det går bra för bankerna. Här kan du själv läsa vad Love Strandberg skriver. De fyra storbankerna ökade sina rörelsevinster med ytterligare 1 miljard till sammanlagt 24,4 miljarder kronor. Och det är alltså siffrorna för andra kvartalet. Omräknat till ett helår blir det mycket enkelt 100 miljarder kronor i vinst. Det svenska försvarets kostnad på knappa 50 miljarder per år skulle alltså kunnat betalas av bankerna på ett halvår. Vinsterna motsvarar ungefär den totala kostnaden för sjuka och funktionshindrade i Sverige på ett år. Som ni ser rör det sig om enorma summor pengar. Och bankernas girighet sätter ständigt nya rekord medan vi kunder sitter och räknar slantar vid köksbordet. Slantar som vi förresten aldrig kan bli av med eftersom bankerna i dag i stort sett totalt avskaffat den servicen. Trots detta vill man fortsätta kalla sig "Fullservicebanker". Hahaha!
» Flygkatastrofen: Spekulationerna, ryktesspridningen, propagandan och de förhastade slutsatserna om vad som hände det Malaysia Airlines flygplan som kraschade i Ukraina är många. Vad de Ukrainska myndigheterna påstår har ganska låg trovärdighet. Vad de ryssvänliga rebellerna påstår har om möjligt ännu sämre trovärdighet. Vad Ryssland påstår är inte heller mycket att lita på. Och frågan är om "fakta" från amerikanska källor har så stor trovärdighet heller. Sedan USA invaderade Irak med motivet att det fanns massförstörelsevapen där och detta i efterhand visat sig vara en total lögn så är förtroende för amerikanska "sanningar" inte så högt heller. Från Washington hävdas att man kunnat se via satellitspaning att planet skjutits ner från luftvärn inne på område som kontrolleras av ryssvänliga rebeller. Samma signalspaning som kan se exakt vad som händer på marken i Ukraina kunde aldrig berätta vad som hände med ett annat flygplan från Malaysia Airlines för några månader sedan. Inte den minsta rapport om vart flygplanet flög iväg! Vem vågar förresten flyga med Malaysia Airlines efter dessa två oförklarliga katastrofer på kort tid? Vad jag inte begriper är vilket intresse de ryskspråkiga rebellerna skulle ha av att skjuta ner planet. Ett av närmare 100 trafikflygplan som passerar området varje dag på 10.000 meters höjd. Dvs som en liten prick i luften. Om dom nu har vapen som skulle klarat av detta. Både Ryssland och Ukraina förfogar tydligen över identiska vapen. Och en del av de Ukrainska vapnen har tydligen stulits av rebellerna. Som sedan eventuellt också fått ännu fler från Ryssland - vad dom nu ska ha dom till. Fast fortfarande förklarar det inte varför. Det var ju inte ett unikt plan som passerade och kanske därför upplevts som ett hot. Tydligen passerar närmare 100 plan området varje dag. Bara någon minut efter passerade ett plan tillhörande Singapore Airlines som startat från Kastrup i Danmark. Katastrofen väntar fortfarande på en trovärdig förklaring som också berättar om varför? Och samtidigt kan man få förklara varför flygbolagens girighet gör att man fortsätter att flyga rakt över ett krigsområde och utsätter sina passagerare för onödiga risker?
» Stoppa mördandet: Och mördandet i Gaza fortsätter. De Israeliska soldaterna fortsätter att döda palestinier med stor effektivitet medan Palestinier (med mindre effektivitet) försöker göra samma sak med israeler. Det är dags för HELA världssamfundet, dvs både USA (som står för en stor del av den israeliska krigsmaskinen) och de arabstater som förser palestinierna med vapen att sluta med detta och satsa sina resurser på att få stopp på krigandet och öka det humanitära biståndet istället och ställa krav på båda parter att sluta slåss och acceptera sina grannar. Och det innebär att Israel MÅSTE lämna Västbanken och Gaza. Och det innebär att Hamas måste acceptera att leva granne med en Israelisk stat.
söndag 2014-07-20
Klavertrampare, Militärer och Poliser
tyckeri nummer 6275
» Dagens försvarstal: Det är inte så länge sedan vår Moderata Utvisningsminister Tobias "Klavertrampet" Billström gjorde just ett av dessa klavertramp som han gjort det till en sport att trampa. Om det var det senaste (för sista lär det inte vara) vet jag inte. Det är lätt att missa dom eftersom media blivit luttrade. Hur som helst blev det i våras en debatt om simkunnigheten, och att den var låg i bland annat Malmös skolor. Och instinktivt, med de förutfattade meningar som Tobias Billström har, så trodde han på uppgiften om att det fanns skolklasser i Malmö där så många som 25% av eleverna var undantagna från simundervisningen av religiösa eller kulturella skäl. Och dessa siffror passade naturligtvis ihop med hans syn på muslimer så det gick snabbt för honom att gå ut i media med uppgiften och kräva att skollagen skulle ändras. Så'na föräldrar (läs muslimska föräldrar) kan vi ju inte tillåta. Nu tog det inte så lång tid för media att granska Tobias Billströms uppgifter och dom visade sig naturligtvis vara helt uppåt väggarna. En enkät som Sydsvenskan gjorde visade att det bara fanns en enda skola i Malmö där någon elev beviljats undantag från simundervisning pga religiösa skäl, två flickor. Till detta finns det i Malmö ytterligare några elever som är undantagna pga medicinska skäl (t.ex. allergi mot klor). I dag går Svenska Dagbladets ledarskribent Tove Lifvendahl ut till försvar för Tobias Billström under rubriken: - "Alla badar inte". Och det gör hon med anledning av att bland annat Socialdemokraterna krävt att skolorna skulle arrangera simundervisning i samband med att skolterminen slutar för de elever som inte kan simma. För verkligheten är att många (i Malmö 16,4% av de elever som slutar Högstadiet) inte får godkänt i simkunskap. Kravet är att man ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter i ryggläge. Men det är något helt annat än att dom är befriade från simundervisningen av religiösa skäl som Tobias Billström rent instinktivt faktiskt trodde var sant. Och enligt Moderatmegafonen Tove Lifvendahl på Svenska Dagbladet så var ju naturligtvis kritiken av Tobias Billström helt fel och orättvis eftersom hans misstag ju inte var så stort. Vad hon inte har fattat är att kritiken handlade om just det faktum att han uppenbarligen hade så stora fördomar att han trodde på uppgiften om undantag av religiösa skäl. Och gick ut med siffran utan att ens kontrollera den. Däremot bör tydligen Ibrahim Baylan som presenterade det Socialdemokratiska kravet hängas offentligt för att kräva att skolan ska se till att barn och ungdomar lär sig simma. Nu ska tydligen i varje fall Tove Lifvendahl gå på semester eftersom hon avslutar sin helsida försvarstal av partikollegan Tobias "Klavertrampet" Billström med: "Som i några veckor framöver går och badar". Och troligtvis är hon ute och cyklar också under sin semester - till badet kanske?
» Apropå att skjuta ner flygplan: Med anledning av det Malaysian Airlines plan som troligtvis skjutits ner över Ukraina så ser jag i Svenska Dagbladet en liten sammanställning över andra civila flygplan som skjutits ner runt om i världen av skjutgalna militärer. Den 4 oktober 2001 sköts ett ryskt plan tillhörigt Siberian Airlines på väg från Tel Aviv till Novosibirsk ner över Ukraina av Ukrainsk militär - av misstag under en övning. I september 1993 sköts 3 plan ner tillhörande Transair Georgia av utbrytarrepubliken Abchasien - 136 döda. 3 juli 1988 sköt den amerikanska kryssaren USS Vincennes ner ett iranskt passagerarplan på väg från Iran till Dubai - 290 döda. 1 september 1983 sköts ett plan tillhörigt Sydkoreanska Korean Air Lines på väg från New York till Seoul ner över sovjetiskt territorium sedan det kommit ur kurs. Efter ett par varningsskott sköts planet, som flög på autopilot, ner - 269 döda. 21 februari 1973 sköts ett plan från Libyan Arab Airlines ner över Sinai av israeliska stridsplan sedan det kommit ur kurs. Dom är i varje fall träffsäkra ibland dom där militärerna.

» Dagens citat: I en artikel i Helsingborgs Dagblad om situationen inom poliskåren under sommaren säger en polis: - "Vi har aldrig varit så få i yttre tjänst. Man kör slut på oss." Fast lokalt är detta ett överdrivet påstående. Det kan inte ha blivit färre i "yttre tjänst" här i Åstorp. Det är väldigt många år sedan jag senast såg en polis i samhället som inte kom körande i en bil. Jag tror det var 2004 som jag såg en gående polis senast i samhället. Han var på väg in på Contan, kondiset, för att köpa fikabröd. Sedan träffar jag i jobbet poliser nästan varje vecka. För övrigt fick Polisen i Åstorp för inte så många år sedan helt nybyggda lokaler mitt i centrum. Samtidigt stängde man sin expedition och alla sådana ärenden hänvisas numera till kommunens Medborgarkontor. Men det har nog gjorts en satsning på Rättsväsendet - på något sätt. Fast ännu viktigare har varit att sänka skatter...
måndag 2014-07-21
Om Region Skånes fiasko
tyckeri nummer 6276
» Dagens jubileum: Ja, egentligen gårdagens. I går var det 40 år sedan Turkisk militär invaderade den norra delen av Cypern och skapade det delade Cypern som finns sedan dess. Fast vad man brukar glömma att berätta är att den turkiska invasionen var ett svar på den militärkupp på Cypern som genomförts av militärjuntan i Grekland och som störtade det demokratiskt valda styret på ön och ersatte det med nya grekiskvänliga marionetter med syfte att ansluta ön till Grekland. Och det var för att förhindra detta som den turkiska invasionen gjordes. Fast som sagt, det brukar glömmas att berätta.
» Dagens komik: Dagens komik måste vara de årliga skratten när Åsa-Nisse marxisterna i Centerns Ungdomsförbund har stämma. Det här är en grupp ungdomar som i sin iver att vara så liberala som det är möjligt slår runt och bara blir Pelle-jönsar. Bland årets komik finns att avskaffa kravet på hjälm för vuxna mopedförare. - "Hjälmtvång är fascism" heter det. Om det även gäller MC framgår inte. Avskaffa Tobaksskatten, varningstexterna på cigarettpaketen och förbudet mot rökning på krogen. Legalisering av Cannabis är andra traditionella CUF-krav. Jag blev dock positivt överraskad när jag ser att bevarandet av Monarkin bara överlevde med röstsiffrorna 56-50. Dom är SÅ kul i CUF!
» Tänk så bra det blivit - eller: I Svenska Dagbladet hittar jag en sammanställning av en utvärdering av vården i de olika Landstingen som SKL, Sveriges Kommuner och landsting, gjort. Och när man gjort denna sammanställning, där Medicinska indikatorer betyder 60%, Tillgängligheten 20% och Patienterfarenheter betyder 20%, så visar det sig att Hallands län ligger i topp i Sverige. Och det gjorde man även 2011 och 2012. På 2:a plats kommer alla tre åren ett annat Sydsvenskt län, Kronoberg. De andra Smålandslänen, Kalmar och Jönköping kommer på 3:e och 4:e plats. Och då kan man ju tänka sig att Region Skåne också placerar sig bra. Och 2011 var det väl acceptabelt med en 12:e plats, i mitten. 2012 hade Skåne trillat ner till 18:e plats. För att senaste året 2013 ha trillat ner till absoluta bottenplatsen. Skåne ligger alltså på 21:a plats av de 21 landstingen. Riktigt uselt! Region Skåne styrs av Moderaterna med röststöd av Folkpartiet, Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Men Moderaterna är ensamma större än alla de fyra stödpartierna tillsammans. Och den Skånska sjukvården har genomgått en makalös omorganisation och centralisering. Där bristen på sängplatser inom vården löses genom nedläggning av avdelningar. Och uppenbart är att bra har det inte blivit. Nyligen fick Region Skåne bakläxa av både Förvaltningsrätten och Kammarrätten sedan man låtit Regiondirektören helt ensam besluta om sjukvårdens omorganisation. Man hade alltså inte velat ta politiskt ansvar utan överlåtit det hela till tjänstemännen. Nu fick man alltså bakläxa och tvingades extrainkalla hela regionfullmäktige under sommaren för att i varje fall formellt godkänna vad tjänstemännen redan beslutat. Det är nästan så att man som skåning skäms över att bo i det landsting som är allra sämst. Ett rikt landsting med stora resurser som borde vara duktiga. Men som alltså får rejält med stryk av alla grannlänen. Byt ut femklövern!
tisdag 2014-07-22
Varför slåss vi
tyckeri nummer 6277
» Om olika konflikter: USA och Carl Bildt har ju redan bestämt sig för vem som är skyldig till att det Malaysiska flygplanet störtade över Ukraina. Och USA hävdar ju att dom har bildbevis för att det var luftvärnsmissiler från ryskspråkiga separatister som sköt ner planet. Och att det var missiler som dessa fått från Ryssland som användes. Vi får, för USA:s trovärdighet, hoppas att dom här bildbevisen är mer tillförlitliga än de bildbevis USA hävdade fanns för att Irak hade massförstörelsevapen. Som ju var motivet till den amerikanska invasionen av Irak. Det ska påpekas att samma sorts luftvärn som Ryssland har, och alltså även de proryska separatisterna har, används även av Ukraina. Och enligt många uppgifter har de proryska separatisterna "tagit över" sådana som den Ukrainska armén lämnat efter sig av. I varje fall är Barack Obama tydlig med var skulden ligger och vilka konsekvenser detta ska få. Här är tre citat från Barack Obama i går:
- "Våra hjärtan är krossade, eftersom så många vackra människors liv har gått till spillo. De dödades så snabbt. Våra tankar går till deras familjer".
- "Vi vet också att Ryssland har stort inflytande över separatisterna".
- "Jag hoppas att vi kan lösa det här på ett diplomatiskt sätt. Fortsätter Ryssland att stödja separatisterna kommer landet få betala ett högt pris".
Men, man skulle kunna byta ut några namn på några ställen och placera citaten i en annan konflikt. Varför inte låta det låta så här:
- "Våra hjärtan är krossade, eftersom så många vackra människors liv har gått till spillo. De dödades så snabbt. Våra tankar går till deras familjer".
- "Vi vet också att USA har stort inflytande över Israel".
- "Jag hoppas att vi kan lösa det här på ett diplomatiskt sätt. Fortsätter USA att stödja Israel kommer landet få betala ett högt pris".
I Gaza är nu dödssiffran snart uppe i 600 döda, de flesta civila. Och nu börjar även de Israeliska offren bli fler. En ny ockupation med marktrupper kostar fler liv. Antalet döda israeler närmar sig 30. Och det här är en konflikt som inte kan lösas utan att Israel lämnar det ockuperade Västbanken och avbryter den nästan totala blockad av Gaza som man upprätthåller. Det här är dock krav som USA inte "vågar" ställa på Israel. Istället fortsätter det amerikanska stödet för den israeliska krigsmaskinen att fortsätta strömma in. Precis som det ryska stödet för de proryska separatisterna i Ukraina. Stöd från två stormakter som gör att konflikterna kan fortsätta. Utan stödet skulle konflikterna dö ut. Men USA vill helst prata Ukraina för att slippa bli påminda om mördandet i Gaza som kan pågå just tack vare det amerikanska stödet.
Och medan världens media som vanligt bara har plats för en katastrof åt gången har det blivit helt tyst om mördandet i Irak och Syrien. Nya massakrer i Nigeria får knappt en notis. Och vilka fler konflikter med mördande av civila får vi aldrig några rapporter om? Se t.ex. SVT 1 och SVT 2.
» Kent Ekeroth slår runt igen: Jag läste för någon dag sedan att Mannen med järnmasken - nä, järnstången ska det vara, Sverigedemokraten Kent Ekeroth varit på krogen igen. Fast numera slåss han inte själv utan har ju stigit i graderna och låter andra slåss för honom. Han har uppenbarligen numera alltid ett antal SÄPO-vakter med sig som kompisar när han är ute och roar sig. Och tydligen var inte alla så lyckliga över att vara på samma krog tillsammans med Kent Ekeroth. Några gick fram till Kent, och här går uppgifterna lite isär. Enligt vissa uppgifter uppmanade dessa i lugna ordalag honom att avlägsna sig. Enligt andra uppgifter var det några AIK-supportrar som ville ta Selfies på Kent tillsammans med dom själva med hjälp av sina mobiltelefoner. Enligt Kent själv var det "fotbollshuliganer". Hur som helst fick tydligen SÄPO-vakterna totalspel och började spruta med tårgassprej och slå vilt med batonger innan dom lämnade krogen med Kent Ekeroth. Det verkar det vara helt enigt bland alla andra gäster, krogpersonal och krogens egna vakter att SÄPO-vakternas våldsamma utfall inte på något sätt var befogat. Läs mer hos Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet.
» Högerterrorn: I dag hedrades offren för den norska högerextremisten Anders Behring Breiviks mördande för 3 år sedan. Han mördade då 77 personer, de flesta ungdomar som deltog i det norska Arbeiderpartiets Ungdomsförbunds läger. Hans hat mot samhället i stort och mot "vänster" i synnerhet resulterade i en norsk katastrof. Och det är också det mest uppenbara beviset på var det stora hotet mot vår säkerhet kommer från - alltså från de högerextrema grupper som verkar både i Norge och Sverige. Det är också samma högerextrema nazister, fascister och rasister som stått för nästan alla politiskt betingade mord i Sverige under de senaste åren. Dom är inte många, men hotet från de våldsamma högerextrema grupperna är verkligt. Men ibland verkar den svenska polisen och säkerhetspolisen inte ta dom på allvar. Där verkar nästan djurrättsaktivister, trädkramare, antirasister och udda vänstergrupper vara ett större hot. Kan det finnas något samband mellan dessa fakta och politiska åsikter inom SÄPO? Och i Norge har det norska Høyre nyligen släppt in högerextrema Fremskrittspartiet i regeringen!
onsdag 2014-07-23
Höger som höger
tyckeri nummer 6278
» Dagens Sverigedemokrat: Till dagens SD-man utser jag göteborgaren Robert Quiding. Han är ersättare i Kommunfullmäktige i Göteborg för Sverigedemokraterna och dessutom nämndeman i Göteborgs Tingsrätt. På Facebook lyckas han kläcka ur sig både den ena och den andra "sanningen". I korthet går det ut på att: - "Jag VILL diskriminera muslimer. Jag tycker vi borde förbjuda den religionen ... ALLA är inte lika mycket värda". En "sann" Sverigedemokrat som säger som han tycker. Nu kommer han med största sannolikhet att få problem med partiledningen som ju gör allt för att "rensa ut" olämpliga element som inte har förmåga att uttrycka sig diplomatiskt i offentliga sammanhang - eller sitter i partiets högsta ledning. Jag tar för givet att den käre Robert Quiding också har fått sitt sista uppdrag som nämndeman. Med den inställning han har om människovärde kan han inte medverka i att döma människor utan förutfattade meningar - att alla behandlas lika. Det kvittar vad han säger. Ut med honom! Fast han är ju i och för sig ett bevis för vad han själv säger, dvs: "ALLA är inte lika mycket värda". Det finns dom som är mindre värda...
» Svenska nazister ställer upp: Eftersom rysshatet i Sverige i allmänhet aldrig har några begränsningar så har ju konflikten i Ukraina bara en skurk - Ryssland. All skuld ligger på Ryssland (för tillfället personifierad av Putin) medan den Ukrainska regimen naturligtvis är hjältar. Det måste ju alla som är i konflikt med Ryssland vara - hjältar. Är Ryssland inblandad i en konflikt finns det bara onda (Ryssland) och goda (den som är i konflikt med Ryssland). Det svenska rysshatet har lång tradition. Detta innebär att politiker och media håller tyst om de delar av konflikten som inte passar in i den förutfattade meningen. Fakta är att en folkvald (om än korrupt) regim störtades i en statskupp. Och makten togs över av grupper med mycket stora fascistiska inslag. Ett av de första besluten som fattades var att avskaffa ryskan som ett av de officiella språken i Ukraina. Detta mottogs av naturliga skäl mycket negativt av den stora rysktalande befolkningen som kände sig hotad. Och det gick snabbt för folket på Krim, där nästan hela befolkningen betecknar sig som ryssar, att göra sig "fria" från Ukraina. Krim har historiskt alltid varit en del av Ryssland, inte en del av Ukraina. Även andra rysktalande kände sig hotade. Och så var kriget igång. Och fortfarande har fascistiska grupper stort inflytande över makten i Ukraina. Flera av medlemmarna i den ukrainska regeringen kommer från det fascistiska partiet, bland annat Försvarsministern. I konflikten i Ukraina finns inte bara onda eller goda. Det är en konflikt som inte hade behövt bli en konflikt om inte båda parter dominerats av "krigshetsande" grupper. Det gjorde mig med denna bakgrund därför positivt överraskad när Svenska Dagbladet i dag erkänner det starka fascistiska inslaget i Ukraina. Tidningen intervjuar nämligen en av de svenska "frivilliga" legosoldater som slåss på den Ukrainska sidan i kriget. Den intervjuade Mikael Skillt är medlem av det nazistiska Svenskarnas Parti här i Sverige. Men är just nu i Ukraina och slåss i ett av de legoförband som slåss på den ukrainska regeringssidan. Något som förnekas officiellt från Ukraina att dom ens existerar. Låt mig avsluta med ett citat från Mikael som förklarar vad det är för grupper som i dag lockas till Ukraina. Mikael Skillt är inte ensam. - "Givetvis har jag ett etniskt perspektiv på det här kriget. På den proryska sidan finns georgier och personer från Mellanöstern. Om Ryssland vinner det här kriget finns inget som hindrar dem från att fortsätta komma till Ukraina. Jag tycker också att Ukrainas stora judiska minoritet borde lämna landet eftersom jag inte räknar den som vit". Kriget i Ukraina förs mellan två onda parter. Som båda saknar demokratiska ambitioner.
» Dagens Moderata knäppgök: Slutligen så här i slutet av dagen tänkte jag berätta om en av mina favoritmoderater, Gunnar Axén. Att jag har ett speciellt öga till denna moderat beror naturligtvis på att han är ordförande för Socialförsäkringsutskottet. Och som gammal Försäkringskassetjänsteman kan man ju inte undvika att följa vad den mannen sysslar med och tänker. Och vi kan notera att han ofta handlar innan han tänker. Nu senaste blev han så förbannad av att lyssna på Sommar i P1 där vad Athena Farrokhzads berättade var så upprörande att Gunnar Axén slängde ut TV:n (!) och sade upp sin TV-licens. - "Politiseringen av public service är ett hot mot demokratin" tycker han. Där är ju inte bara moderater som kommer till tals! SVT:s vd Eva Hamilton hade en perfekt kommentar: - "Gunnar Axen (m) slänger ut tv:n när han blir arg på SR. Trist stil att andra ska betala för valdebatt o allsång han kommer att se på datorn". För övrigt är det inte första gången som den gode Gunnar handlar innan han tänkt. För mindre än ett år sedan anmäldes Gunnar Axén för sexuellt ofredande av en kvinna efter en konferens. Gunnar Axén meddelade då att han inte tänkte ställa upp för omval till Riksdagen. Det ska påpekas att polisutredningen efter en tid lades ner eftersom det inte gick att bevisa att ett brott hade begåtts. Det är dock inte första gången som Gunnar Axén har liknande bekymmer. För ett antal år sedan anmäldes han av sin f.d. hustru för misshandel och hot. Det kanske också, med tanke på Gunnar Axéns nya vägran att betala TV-licens, ska påpekas att han när Högeralliansen vunnit valet 2006 var en av de politiker som avslöjades med att tidigare ha smitit från att betala TV-licens. Så det är bara under en kort period han betalat för sig. Låt mig säga att jag gläds över att han inte ska ställa upp för omval!

torsdag 2014-07-24
Stort och smått
tyckeri nummer 6279
» Var går gränsen: I dagens Helsingborgs Dagblad skriver Naomi Abramowicz en debattartikel med rubriken När Israelkritik blir till judehat. Och den ger anledning till att fundera. För naturligtvis är det som Naomi skriver. En del kritik av den israeliska politiken förvandlas till hat mot judar som grupp. Den utnyttjas av antisemitiska grupper. Men, det är faktiskt fullt möjligt att kritisera vad staten Israel gör utan att lägga någon skuld för detta på judar som grupp. Och de grupper som inte kan göra denna skillnad motverkar faktiskt syftet, att kritisera Israel. Men, Naomi glömmer en sak. Detta är inte något unikt. Islamofobiska grupper gör exakt samma sak när det handlar om att lägga skulden på alla muslimer för vad muslimska grupper gör. Det är fullt möjligt att kritisera extrema muslimska gruppers våld utan att lägga skulden kollektivt på alla muslimer, precis som det är möjligt att kritisera Israels våldspolitik utan att lägga skulden kollektivt på alla judar. Intressant är att vi inte lägger skulden på alla kristna för vad vissa högerkristna sysslar med? Men, det är också viktigt att våga kritisera Israel utan att känna dåligt samvete för att man riskerar att kritisera judar med tanke på vad vi under historiens lopp (och fortfarande) utsätter judar för. Det är alltså viktigt att tänka på att det inte går att skuldbelägga hela grupper för vad enskilda individer gör. Judar är inte skyldiga för vad Israel gör. Muslimer är inte skyldiga för vad olika extrema muslimska terrorgrupper gör. Islamofober och antisemiter är samma andas barn och förtjänar inget annat än förakt.
» Om att ta ut segern i förskott: Jag läser att det går bra på Stockholmsbörsen. Det går faktiskt bättre där än vad det gör i hela resten av Europa. Och vi har ju alla lärt oss att börsutvecklingen handlar om förväntningar. Är det så att börsen redan tagit ut ett regimskifte om mindre än två månader i förskott? Räknar Marknaden med att Högeralliansen ska slängas på sophögen i september? Är det därför det går så bra?
» Dagens citat: - "You don't invade another country on phony pretext in order to assert your interests". Detta är alltså sagt av Barack Obama. Och det handlar om Ryssland och Ukraina. INTE om Israel och Gaza. INTE om USA och Irak. Men man kan ju...
» Sanningen kommer ikapp: Polen har fällts av Europadomstolen för att ha tillåtit USA att skapa ett hemligt fängelse i landet där fångar torterats och förnedrats i jakten på terrorister / hämnden på misshagliga. Två fångar som suttit i fängelset, den statslösa palestiniern Abu Zubaydah och Abd al-Rahim al-Nashiri från Saudiarabien, torterades under förhör innan dom fördes till
Guantánamo och dom ska nu få skadestånd från Polen. Guantánamo är ju ett annat illegalt fängelse där USA gömt undan fångar som man inte kunnat döma i en rättegång under demokratiska premisser. Det hela är ännu ett bevis för att stormakter (ALLA stormakter) anser att dom har rätt att göra som dom vill. Normala lagar och regler gäller inte dom, om det inte passar in i strategin.
fredag 2014-07-25
Minskad bilism
tyckeri nummer 6280
» Bilkörningen minskar: Enligt den statistik som statliga Trafikanalys och SCB tagit fram så fortsätter svenskens bilkörning att minska för femte året i rad. Toppåret 2008 kördes varje bil i snitt 1.317 mil på ett år. Till förra året hade den sträckan minskat till 1.233 mil. En minskning med i snitt 1% per år. Trots detta är vi på väg att göra den största infrastruktursatsningen någonsin i Sverige, genom att bygga Förbifart Stockholm. 21 kilometer motorväg varav 17 km i tunnel. Samtidigt som under en följd av år investeringarna och underhållet av det svenska järnvägsnätet varit otillräckligt. Fast det är klart, statistiken visar också att det är 08-orna som kör mest bil. Det är inte svensken i glesbygd som kör mest. Fjollträskaren kör i snitt 1.286 mil om året medan folket i den norrländska glesbygden kör i snitt 100 mil mindre. Troligtvis är det för att locka fler Stockholmare att ta bilen istället för att åka i överfyllda tåg eller bussar som Förbifart Stockholm ska byggas. Försprånget på 100 mil räcker inte enligt politikerna i Stockholms stadshus. Själv kan jag komma på lämpligare sätt att använda de mer än 30 miljarder som ska grävas ner i projektet. Det ska också påpekas att det nyligen avslöjades att Trafikverket hade överdrivit biltrafiken och dessutom räknar med en fortsatt ökning, samtidigt som man inte sköter underhållet av järnvägen utan låter förfallet fortsätta.
» Ukraina: Ukraina har mitt i de andra problemen drabbats av en regeringskris. Sedan det fascistiska partiet Svoboda och proffsboxaren Vitalij Klitjkos nationalistiska parti Udar lämnat regeringen avgick även Ukrainas premiärminister Arsenij Jatsenjuk i protest. Huvudskälen ska vara problem med att få ihop tillräckligt med pengar till militären. Tillfällig efterträdare är vice premiärministern Volodymyr Hrojsman. Strax innan Jatsenjuk avgick beslutade det ukrainska parlamentet att förbjuda Ukrainas kommunistparti. Partiet fick i senaste valet 13% av rösterna (mer än det fascistiska Svobodas stöd i valet) men ansågs inte ha ställt upp tillräckligt för den ukrainska arméns krigföring i östra Ukraina och är alltså inte tillräckligt nationalistiskt. Och partiet får därför inte ställa upp i det nyval som väntas inom kort. Jag undrar vilka synpunkter EU har på att samarbeta med nationer som förbjuder politiska partier?
» Norge hotat från nytt håll: Den norska säkerhetspolisen har flankerad av Norges Justitieminister Anders Anundsen varnat för att det finns ett hot om terrorattentat från extrema islamska grupper med koppling till Syrien. Och naturligtvis blåses hotet upp rejält i media. Med tanke på att det bara är 3 år sedan högerextremisten Anders Behring Breivik mördade 77 personer i Norge finns det kanske anledning att ta hoten på allvar. Men det finns också de som misstänker att det mest handlar om att Fremskrittspartisten Anders Anundsen vill ta bort fokuset från vad hans gamla partikamrat Anders Behring Breivik hittade på för tre år sedan. Fremskrittspartisten Anders Anundsen blev omskriven när han blev så sur på lokaltidningen Tønsberg Blad att han publicerade en bild på när han eldade upp tidningen och han uppmanade andra att göra likadant. Tidningen tog sig nämligen friheten att skriva kritiskt om honom och Fremskrittspartiet. Vad är det som egentligen händer i Norge? Norges Moderater har släppt in Norges Sverigedemokrater i regeringen!
» Om EU:s människofientlighet: Svenska Dagbladet uppmärksammar i dag på ledarplats Fort Europa. Dvs det faktum att EU satsar stora resurser på att förhindra flyktingar från att ta sig till Europa. Låt mig bjuda er på ett långt citat: - "Men så länge dörrarna till det så kallade frihetliga Europa hålls påtagligt smala med trösklar omöjliga för de minsta att ta sig över, kommer vi att bevittna fler dödliga smuggelbåtar och fler drunknade. För att vara den fria rörlighetens gemenskap är EU betänkligt selektivt. Rörelsefriheten tycks begränsad till just dem som redan har den". Vad det handlar om är naturligtvis alla de offer som smugglingen av flyktingar över Medelhavet kräver. Verkligheten är nämligen den att EU, som ju hävdar att man kämpar för öppna gränser, satsar mycket mer pengar på att förhindra flyktingar från att ta sig in i EU för att kunna söka asyl än vad man satsar på att göra tillvaron drägligare för de som verkligen lyckas ta sig över murarna. Schengen-avtalet är en skam! Däremot ska Svenska Dagbladet ha en eloge för att man uppmärksammar skandalen.


lördag 2014-07-26
Om hyckleri mm
tyckeri nummer 6281
» Kärnkraftens problem: Den höga värmen skapar inte bara problem för er bloggares välbefinnande. Även den svenska kärnkraften får problem. När vattentemperaturen stiger ökar ju temperaturen på kärnkraftverkens kylvatten. Ökar det för mycket tvingas man helt enkelt stänga ner reaktorerna av säkerhetsskäl. Fast än så länge har man bara kommit till det stadium då man tvingas skruva ner effekten på reaktorerna. Stäng ner skiten!
» Hycklaren Gunnar Axén: Moderatpolitikern Gunnar Axén fick ju lite publicitet när han blev så upprörd över vänstervridningen i SR:s P1 att han slängde ut TV:n och sade upp sin TV-licens. Jag skrev om den här moderatpolitikern i onsdags. Det är liksom inte första gången han hamnar på löpsedlarna. Och ibland beror det på hans uppdrag som ordförande för Socialförsäkringsutskottet där han alltså är "huvudansvarig" för den politik som förs där man förklarar sjuka människor friska för att spara pengar. Hur som helst, Public Service var ju inget annat än vänstervridna våldsromantiker så det ville han inte ha något att göra med. Nu läser jag i Aftonbladet under rubriken "Sett, hört, läst med Gunnar Axén" att han berättar att vad han gillar att lyssna på när han kör bil är: - "En dokumentär eller något program om europeisk eller svensk historia". Kära Gunnar Axén, kan du höra sån't på de kommersiella radiokanalerna? Nä, det är nog bara Public Service som bjuder på sån't! Ett skämmigt mediemåste är: - "Att delta i SVT Debatt". Jaha, Public Service igen! Vidare räknar han bland annat upp "Aktuellt, Rapport och Ekot" när han berättar om var han får sina nyheter från. Än en gång Public Service! Jag tycker Gunnar Axén ska göra en rejäl pudel och betala in sin TV-licens igen eller också ska han omedelbart lämna alla politiska uppdrag och krypa ner bakom den gödselkurra där han i så fall hör hemma.
» Nostalgi: Försäljningen av skrivmaskiner pekar rakt upp. Jag läser att tyska Triumph Adler ensamma säljer 10.000 skrivmaskiner i år, en rejäl ökning från tidigare. Även konkurrenten Olympia räknar med liknande siffror. Och det är bland annat spionmarknaden som ligger bakom ökningen. Utvecklingen har aktualiserats av den avslöjade skandalen i Tyskland, som nyligen utvisade en amerikansk spion, som planterats inom den tyska säkerhetspolisen. Spioner och säkerhetstjänst använder inte dator, dom använder skrivmaskin. Den kan inte avlyssnas! Detta är nyheter som får en gammal skrivmaskinist som er bloggare att få nostalgiska känslor. Tänk dig en gammal grön Halda. Eller en grå Facit-maskin. Underwood. En elektrisk IBM? Tänk när man satt och tränade i yrkesskolan på rättskrivning med en metallskärm över tangentbordet så att man inte kunde se tangenterna men ändå nästan aldrig skrev fel. Det var en teknik att skriva rätt med alla 10 fingrar och dessutom trycka lika hårt på tangenterna så att texten blev jämn. Ack denna nostalgi! Jag får leta fram mina maskiner i gömmorna någonstans. Kanske kan man blogga utan att SÄPO avlyssnar...

söndag 2014-07-27
Vapen, Spionage och Fred
tyckeri nummer 6282
» Skjutgalna amerikaner: Jag läser om den amerikanska vapenlobbyns NRA och deras senaste kampanj. - "Tänk om vi i stället för vapenfria zoner hade zoner med vapenkrav? En vapenpolicy som drivs av vårt behov av vapen skulle insistera på att vi introducerar vapen till unga människor tidigt". Tydligen är det så att man vill att skolorna ska lära ut vapenkunskap till skolbarn precis som dom lär sig att läsa och räkna. Skjutgalningarna tycker att de skolelever som inte lär sig nödvändiga vapenkunskaper ska få gå om klassen. Man tycker också att ammunition osv ska subventioneras av staten. - "Utbildning, sjukvård, mat, pension. Vi subventioner det vi värdesätter, så varför inte också vapen och ammunition". NRA är inte en liten obskyr grupp knäppgökar, det är en jätteorganisation med över 5 miljoner medlemmar.
» Det är väl ingen hemlighet: Jag hittade en hänvisning till en gammal "nyhet" som berättade om Wikileaks-avslöjanden om att Carl Bildt var hemlig USA-informatör. Nu blev väl hela avslöjandet ingen större skandal och det beror väl främst på att det inte var någon som var förvånad utan alla hade redan förstått att det var på det viset. Calle Stropp har ju för övrigt infört en modernisering av den svenska utrikespolitiken. Numera sprids ju vår officiella ståndpunkt om skeendena i världen via Calles blogg. - "Utrikesministerns tweets och blogginlägg som berör utrikespolitik kan man säga förmedlar Sveriges officiella syn" är det svar jag fått från Utrikesdepartementet på min förfrågan om hur det förhåller sig. För övrigt såg ni väl att Tyskland nyligen valde att utvisa en CIA-agent. Undrar vart man kan utvisa Calle Str... f'låt Bildt?
» Bra: Det känns som om jag mest har klagat och gnällt här på bloggen den senaste tiden. Därför känns det skönt att kunna ge beröm och komma med något positivt. Jag såg att fyra av de nordiska socialdemokratiska ledarna gemensamt gått ut med ett gemensamt agerande i konflikten mellan Israel och Palestina. De fyra var Sverige, Norge, Finland och Island (var är danskarna?) De fyra vill först och främst det självklara, dvs att det blir vapenvila och seriösa förhandlingar. Och i kraven ingår ett stopp för ockupationen av Västbanken, ett stopp för bosättningar på ockuperad mark och utgår jag ifrån ett stopp för den nästan totala blockaden av Gaza. Och man ställer sig inte heller avvisande till att FN-trupp sätts in för att övervaka att Gaza kan få utvecklas i fred. Och man gör klart att man inte är främmande för att själva ställa upp. Det är ett utmärkt initiativ, och krav måste naturligtvis ställas på båda parter i konflikten. Israel måste inse att fortsatt ockupation av Västbanken och fortsatt blockad av Gaza inte skapar något annat än en allt mer hämndlysten palestinsk befolkning. Utan Israels omdömeslösa och illegala handlande hade inte heller Hamas och liknande grupper haft så stort stöd. Samtidigt måste Hamas och andra palestinska grupper inse att man måste acceptera en Israelisk stat som granne. En granne som man måste kunna leva i fred med. Och Israel måste också garanteras fred med sina grannar och trygga gränser. Dvs stopp för raketbeskjutning eller terroristdåd. Men Israel måste alltså inse att man har en Palestinsk granne på Västbanken och Gaza. Bra Stefan Löfven och ni andra!
måndag 2014-07-28
Tuff Tuff Tåg
tyckeri nummer 6283
» Häng inte budbäraren: Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och hans familj utsätts för hot och trakasserier för det dåliga skick som det svenska järnvägsnätet befinner sig i. Men det är ju lite att hänga budbäraren istället för de som verkligen har skuld till den uppkomna situationen. Och där ligger skulden först och främst hos våra politiker. Under en följd av år, med olika politiska majoriteter, har anslagen för att sköta det svenska järnvägsnätet varit på tok för snålt tilltagna. Och skulden till detta har till stor del resterna av en tro på att järnvägen har spelat ut sin roll och att det är bilismen och flyg som gäller för framtiden. Detta har resulterat i nedläggning av järnvägar som i dag hade varit viktiga. Och det har resulterat i att vi hellre har byggt nya motorvägar än underhållit de järnvägar vi har kvar. En annan skuld är den avreglering och privatisering som skett av både underhåll och trafik. Istället för på den "gamla goda tiden" när SJ hade ansvar för allt, både trafik och spår mm så är det i dag en uppsjö av entreprenörer som ska upphandlas och konkurrera med varandra om lägsta möjliga pris. Resultat? Ingen tar ansvar, alla försöker hålla nere kostnader till under ett minimum och dåligt slutresultat. Ytterligare en annan skuld har sammanslagningen av Banverk (järnvägar) och Vägverk (vägar) till ett stort statligt verk. Där vägarna är den stora parten och där järnvägarna kommit i andra hand. Allt detta har skapat en situation där ingen vet vad den andra gör, där det saknas pengar och där det saknas struktur. Visst har Generaldirektör Gunnar Malm sitt ansvar och kanske borde söka sig om efter ett annat jobb, men det stora ansvaret ligger mycket högre upp.
» Sanningen smakar illa: Den 1 juli avslöjade Expressen att flera kandidater på Sverigedemokraternas listor inför valet hade en bakgrund i nazistiska och andra högerextrema grupper. Precis som hela partiet Sverigedemokraterna ju har. En granskning som ursprungligen hade gjorts av tidningen Expo. Nu försöker Sverigedemokraterna göra allt dom kan för att måla Tipp-Ex över kopplingarna till nazism och fascism för att dölja sin historia och dessa kopplingar. Partiföreträdare som inte har vett att hålla tyst offentligt med mindre rumsrena synpunkter och med allt för smutsig bakgrund rensas helt enkelt ut. Och det var just vad som hände en av de som Expressen / Expo avslöjade. Han ströks från SD:s lista. Något han inte alls gillade. Utan han har nu stämt Expressen och kräver ett skadestånd på 250.000 kronor för den förlorade platsen på listan. Mannen, som tidigare varit medlem av Nordiska Rikspartiet och Nationalsocialistisk Front, anser att publiceringen av dessa uppgifter är ett "hatbrott" och han har blivit "ofredad och kränkt". Som kanske de flesta förstår så vill inte Expressen betala för sin nyhetsrapportering.
» Klavertrampen vaknar: Efter åtta år vid makten har plötsligt Stockholmsmoderaternas ansvariga för sjukvården, Filippa Reinfeldt, och Klavertramparen, vår Moderata Utvisningsminister Tobias Billström, upptäckt att det råder brist på sjuksköterskor i landet. I ett långt debattinlägg i Dagens Nyheter med rubriken: - "Gör vägen till jobb enklare för utländska sjuksköterskor" argumenterar man för att det måste vara enklare för sjuksköterskor från andra länder att få jobb i Sverige. Tydligen vill Tobias och Filippa locka sjuksköterskor från andra länder att komma till Sverige för att jobba. Naturligtvis är det så att sjuksköterskor (eller andra yrkeskategorier) som kommer till Sverige av olika skäl måste snabbare och enklare komma ut i yrkeslivet. Eftersom jag i mitt arbete hela tiden träffar just människor som velat komma till Sverige men som av just Tobias Billströms lagar och regler inte får lov att vistas i Sverige utan ska ut så tycker jag att Tobias Billström ska fundera ett steg till. Bland dessa människor jag träffar finns mängder av människor som gärna vill jobba och bidra till att göra Sverige bättre. Men dom får inte för Tobias Billström. Kanske något att tänka på Tobias? Och du Filippa, vore det inte bättre att skapa bättre förutsättningar för de sjuksköterskor vi har så att dom inte lämnar yrket eller börjar jobba i Norge. Då hade kanske bristen inte varit så stor. Kanske något att tänka på Filippa? Och dessutom undrar jag om den rätta metoden för att lösa våra problem är att locka sjuksköterskor i andra länder att flytta hit - och skapa problem i deras hemländer. Bristen på sjuksköterskor är stor - nästan överallt. Ska vi verkligen av egoistiska skäl göra problemen ännu värre på andra håll? Något att tänka på Tobias och Filippa? Läs även vad andra tänker.

tisdag 2014-07-29
Stoppa mördandet
tyckeri nummer 6284
» Mördandet fortsätter: Det israeliska mördandet i Gaza fortsätter i en ständigt ökande omfattning. Och det är en medveten politik från den Israeliska regimen. Gaza ska göras till en demilitariserad zon. Och det är väl inte fel - om även Israel görs till en demilitariserad zon samtidigt. Under det senaste dygnet har mer än 100 gazabor dödats av ett intensivt bombardemang från en av världens mest effektiva krigsmaskiner. Gazas enda kraftcentral har slagits ut - det finns alltså inte längre någon elförsörjning för de närmare 2 miljoner boende i Gaza. Dessa närmare 2 miljoner trängs på en yta som är drygt en tiondel av Gotland. Men enligt Israels ambassadör i Stockholm, Isaac Bachman, ligger all skuld på Hamas. Antagligen är det Hamas fel att Gaza är utsatt för en i det närmaste total blockad. Biståndsskepp attackeras av Israels flotta och människor och varor får inte passera gränserna. Och det är naturligtvis även Hamas fel att Israel illegalt ockuperar Västbanken och i brott mot alla internationella lagar tränger bort den befolkning som bor där och flyttar in sin egen befolkning. Enligt Nathan Shachar i Dagens Nyheter är det mer specifikt Hamas tunnlar som är det stora hindret för en vapenvila. Men är det inte så att Gazaborna precis som Israelerna har rätt till självförsvar. Trängs man in i ett hörn använder man vilka metoder som helst för att göra sig fri. Det är en skam att världen inte på allvar gör klart för Israel att deras handlande inte är acceptabelt. Det är dags för världen (inklusive USA och Carl Bildt) att göra klart för Israel att det är dags att lämna ockuperad mark och inleda seriösa förhandlingar om en stadigvarande fred med de officiella representanterna för den palestinska staten. Det är dags för Sverige att erkänna den Palestinska staten och på sätt göra klart att Israel måste acceptera en självständig Palestinsk stat som granne. Och att omedelbart sluta mördandet! NU!
» Om att motsäga sig själv: Lobbyorganisationen Svenskt Flyg har gått ut med ett uttalande där man hotar med förödande konsekvenser om det införs en flygskatt på mellan 110 - 270 kronor per flygresa. Enligt Svenskt flyg skulle tydligen turistresandet till Sverige kollapsa om flygresan till Sverige blev 110 kronor dyrare. Däremot skulle det inte få någon effekt alls på utsläppen och miljön. Troligtvis menar man att flygbolagen kommer att fortsätta flyga lika mycket som tidigare men med tomma flygplan. Naturligtvis är katastrofhoten från Svenskt Flyg rena rama struntpratet. Det förslag som finns, dvs en flygskatt på 110 kronor för flygningar inom EU och 270 kronor för längre flygningar, ett mycket anspråkslöst förslag. Redan i dag är flyget skattemässigt subventionerat gentemot andra transportslag. Ingen skatt på flygbränslet (tänk på det när du tankar bilen...). Ingen moms på utlandsresor. Och så vidare. Däremot är flyget det mest miljövidriga sättet som finns för att förflytta sig. När du gör en flygtur till Thailand förorsakar du lika mycket utsläpp som din bil förorsakar på ett helt år. Eller som någon uttryckte det, du kan åka fram och tillbaka med tåg mellan Stockholm - Göteborg 70.000 gånger för att förorsaka lika mycket utsläpp som en flygresa samma sträcka förorsakar. Verkligheten är den att ska vi rädda vår planet måste vi göra en hel del åtgärder. En del av dessa åtgärder kommer en del att uppleva som en nackdel. Det MÅSTE bli dyrare att förorsaka miljöförstöring. Det måste helt enkelt bli så att saker som är miljöskadliga kostar mer medan saker som är bra för miljön kostar mindre. Och det måste både Svenskt Flyg och deras underlydande som vår Högeralliansregering acceptera. Flygskatt finns redan på många håll, men i Sverige stretar man emot. Undrar varför?
» Om tårt- och pajkastning: Det är väl inte så många som lyckats undvika Högeralliansens senaste inslag i valkampanjen. "Tårtfilmen" som vevas som TV-reklam flera gånger i timmen just nu får mig och många andra att befara att vi får en dålig och löjlig valkampanj fram till valet. Visst finns det sämre inslag i valkampanjerna under historiens lopp. Men en bra placering får den på bottenlistan. Det är förvånande att man från Högeralliansen (undrar vem som i praktiken betalt hela kalaset) är villiga att satsa så många miljoner på den. Men man har ju gott om miljoner att spendera. Hur som helst ser jag att SSU lagt några tusenlappar på att skapa ett svar. Den är nästan mindre dålig. Den innehåller i varje fall mer humor. Ta en titt, ni kommer att slippa den i TV i varje fall. Det har inte SSU råd med.
» Snacka om förseningar: Alla ni som klagar på SJ:s förseningar kanske ska hålla lite tyst. Ett blixtnedslag i ett Norwegian-plan på Arlanda gör att det sitter passagerare på Arlanda, i Los Angeles och i New York som kommer att bli ett par dagar försenade. Där kan t.o.m. SJ dra dit pepparn växer. Dom har inte en chans.
» Jag är trött på det: Alla med en epostadress är väl utsatta. Dessa förbannade bluffmejl som vi bombarderas med. I går dök det här upp från OKQ8:
Kära kund,
Vi har upptäckt avvikande aktivitet på ditt OKQ8-kreditkort.
Ärende-id: OK299380000333DKDJ
Som huvudkontaktperson måste du verifiera din kontoaktivitet innan du kan fortsätta att använda ditt kort.
Efter verifieringen tar vi bort alla restriktioner från ditt konto och du behöver inte upprepa denna procedur på nytt.
Kontrollera ditt konto så snart som möjligt.
För att lyfta spärren (begränsningen):
* Klicka här och följ stegen på skärmen.
-------------------------------------------------------------------------------
Det här mejlet skickades automatiskt så om du svarar kommer ingen att se det.
För att kontakta oss, logga in på ditt konto och klicka på "Kontakta oss" längst ner på sidan.
Jag tror egentligen inte på tortyr och våld som bestraffningsmetod. Men jag är på gång att ompröva detta. Det ska påpekas att jag har inget OKQ8-konto.
onsdag 2014-07-30
Terrorism?
tyckeri nummer 6285
» Det norska terrorhotet: Hotet om terrorattacker i Norge utförda av "islamister" verkar nu snart ha blåsts av helt. Och frågorna blir allt mer frekventa om vad som motiverade att man i media blåste upp det hela så stort. Handlade det verkligen om ett seriöst hot, eller var det ett försök från Fremskrittspartiet att odla hotet från muslimer och samtidigt sudda ut minnet av partiets gamla medlem Anders Behring Breiviks mer verkliga politiska attentat. Fakta är att det var Fremskrittspartiets Justitieminister Anders Anundsen som satt i presskonferenser och blåste upp hotet. Men samtidigt valde Høyres Statsminister Erna Solberg att åka på semester och överlåta vikariatet till Fremskrittspartiets Finansminister Siv Jensen att styra Norge. Hur allvarligt var hotet? Svenska Dagbladet och Svenska Dagbladet. Eller var det så att "terroristerna" blåste av aktionen just pga uppmärksamheten?
» Äntligen: Ordet "Hen" ska komma med i nästa upplaga av SAOL, Svenska Akademiens Ordlista. Och det är på tiden. Rätt använt är ordet ett perfekt ord. T.ex. vid tillfällen då man inte vet vilket (istället för att skriva "han eller hon") eller när man inte vill peka ut någon speciell. Och sedan finns det ju faktiskt transpersoner som varken är "han" eller "hon". Det är på tiden! Sedan finns det de som jag tycker missbrukar ordet. Att skriva "Hen" när alla vet att det gäller en "Hon" eller "Han" är att missbruka ett ord. Men det är ju upp till var och en. Det finns många ord som många missbrukar. Sedan finns det ju de "feministhatare" som inte har begripet vad ordet innebär. Men dom kan vi strunta i. Ni ska ha beröm på SAOL, "Hen" är rätt använt ett perfekt ord. Fast det finns som sagt de som tycker annorlunda.
» Dagens bluffare: Dom ger sig aldrig våra nätbedragare. Och som jag påpekade redan i går så är jag på väg att ompröva mitt motstånd mot tortyr och fysisk bestraffning. I dag har jag blivit ännu mer övertygad om att det är det enda som gäller. I dag dök detta upp:
Attention:
I am Mr. Oosthuizen of I M F Head Office.
Your email appeared among the beneficiaries, who will receive a part-payment of your contractual sum of 8.5 Million US Dollars and has been approved already for months. You are requested to get back to me for more direction and instruction on how to receive your fund. However, we received an email from one Mrs. Virgie Brown who told us that she is your next of kin and that you died in a car accident last week. She has also submitted her account for us to transfer the fund to her. We want to hear from you before we can make the transfer to confirm if you are dead or not.
Please in confirmation that you are still alive, you are advised to reconfirm the below listed information to enable us facilitate an immediate payment for you.
1 Your full names
2 Your present contact address.
3 Your t elephone & Fax numbers.
4 Your O ccupations/age/sex.
5 Your Private E mail Address.
Once again, I apologize to you on behalf of I M F (I nternational M onetary F und) for failure to pay your funds in time, which according to records in the system had been long overdue.
Thanks,
Mr. Oosthuizen.
Jag begrep inte riktigt varför jag ska få en massa pengar, men jag måste tydligen i varje fall intyga att jag lever och inte har dött i en trafikolycka som fru Brown hävdar. Som sagt våld löser oftast inga problem, men om jag hade avsändaren i min fysiska närhet hade våld varit en lämplig utväg.
torsdag 2014-07-31
Ännu fler döda
tyckeri nummer 6286
» Mördandet fortsätter del 59: Det Israeliska mördandet i Gaza fortsätter i en allt mer stegrande takt. Antalet döda Gazabor har passerat 1.300 där de flesta är helt vanliga civila. Antalet döda barn är cirka 10 gånger så många som det totala antalet döda israeler. Där i princip alla är militärer. Antalet skadade har många nollor och ungefär en kvarts miljon människor befinner sig på flykt. Men de israeliska bombningarna med raketer, från flyg och från flottan utanför kusten fortsätter utan någon begränsning. Ett av de senaste målen var Beit Lahiya School, en skola som drevs av FN, och som fått ta emot stora grupper flyktingar som trodde dom var i säkerhet där. Men israeliska bomber siktade in sig på skolan och minst 20 personer dödades. FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson är rasande. - "Jag är chockad och bestört över attacken" säger han. En annan FN-topp, Chris Gunness, bryter ihop mitt framför TV-kamerorna. Det ska påpekas att detta inte är första gången FN-anläggningar bombas av den Israeliska krigsmaskinen som verkar ha som mål att bomba Gaza tillbaka till stenåldern. Men som Svenska Dagbladet så riktigt påpekar, det går inte att bomba bort Hamas. Ju mer omdömeslöst som Israel agerar mot det palestinska folket, desto större blir stödet för de oresonliga och militanta grupperna bland palestinierna som Hamas medan PLO och andra mer moderata grupper förlorar inflytande. Och frågan är om det är just detta Israel vill? Vill man ha fred? Eller vill Israel fortsätta hålla konflikten vid liv så att man kan motivera ockupation, mördande och förtryck med självförsvar. En fred skulle ju innebära att Israel måste göra eftergifter. Och de grupper som styr i Israel verkar inte vilja detta. Läs mer här.
» Utländskt flyg kränkte svenskt luftrum: På en helsida berättade Svenska Dagbladet i morse att ett utländskt militärt plan hade kränkt svenskt luftrum den 18 juli genom att komma flygande över Östersjön från öst, flyga rakt över Gotland och sedan vikt av ner mellan Gotland och Öland när det avvisats av svenskt flyg. Fast det jag reagerade på när jag läste artikeln var att det aldrig berättades vilken nationalitet planet hade haft. Va, tänkte jag. Då var det ju inte ryskt, för hade det varit ett ryskt plan hade man inte varit sena med att påpeka att nu hade ryssarna ännu en gång kränkt svenskt luftrum. Och att vi alltså måste ha mer pengar till militären. Nu dök det lite senare under dagen upp en förklaring. Det visade sig nämligen att det var ett amerikanskt spionplan som hade varit på uppdrag för att spionera på Ryssland men avvisats av ryskt flyg och därför tänkt att det var lämpligt att passera över Sverige. Men det var ett rent misstag att UD berättade sanningen. - "Det var en företrädare för den amerikanska ambassaden. Nu råkade jag försäga mig. Det får du inte skriva. Men vi säger inte vilket land det är." Så säger UD. Hade det varit ett ryskt plan hade man inte varit sena med att påpeka detta. Spännande!
» Dagens bluff: I dagens skörd har jag valt det här patetiska försöket att lura mig. Egentligen ganska komiskt om man inte inser att det är ett försök att lura mer lättlurade och naiva på deras slantar.
Dear Friend,
I am Mrs. Ann Zainab Abdullah a Christian married to a Muslim, now a widow to late Zakir Abdullah former owner of Petroleum & Gas Company here in Dubai, United Arab Emirates. I am 59 years old, suffering from long time Cancer of the breast. From all indications my condition is really deteriorating and it's quite obvious that I won't live more than 2 months according to my doctors. This is because the cancer stage has gotten to a very bad stage. I don't want you to pity me, but I need your assistance and trust.
My late husband died earlier 2011, from Heart attack, and during the period of our Marriage we couldn't produce any child. My late husband was very wealthy and after his death, I inherited all his business and wealth. The doctor has advised me that I will not live for more than 2 months, so I have now decided to spread all my wealth to contribute mainly to the development of charity in Middle East, Africa, America, Asia, Europe, ETC. I am sorry if you are embarrassed by my mail. I found your profile and e-mail address in the web directory, and I have decided to contact you, but if for any reason you find this mail offensive, please you can ignore it and please accept my apology.
Before my late husband died he deposited the sum of Eighteen million, Two Hundred Thousand United States dollars ($18.200.000.00 Million) to my favor and with my name in a Bank some years ago because he love me so much, that's all I have left now, I need you to collect this funds and distribute it yourself to charity, so that when I die my soul can rest in peace. The funds will be entirely in your hands and management. I hope God gives you the wisdom to touch many lives that is my main concerned; 30% of the funds will be for your service and effort, while 70% goes to charities project.
Please contact me via e-mail Because the doctor has stopped me from receiving and making calls due to my health condition, please kindly reply to the email above.
I look forward to your respond and co-operation toward this great charity work.
Truly Yours,
Mrs. Ann Zainab Abdullah.
Finns det verkligen människor som tror att dom är utvalda till att få drygt 18 miljoner dollar av någon okänd för att sedan fritt få disponera slantarna? Fast egentligen är ju 18 miljoner dollar ingenting om det nu ska vara en rik oljesnubbes arv till sin fru. Det måste ha varit ett mycket litet oljebolag! En förmögenhet på 18 miljoner i Dubai är ju ingenting!
fredag 2014-08-01
Bra sagt Calle
tyckeri nummer 6287
» Bra Calle: - "Varje lösning måste utgå från att blockaden hävs" skriver Carl Bildt i ett debattinlägg på Dagens Nyheter om en lösning på dagens mördande i Gaza. Och han sätter upp fyra principer för att det ska kunna bli en varaktig fred:
Blockaden av Gaza måste hävas.
Israels legitima säkerhetsintressen måste tas till vara.
Gaza måste klart och tydligt bli del av den palestinska administrationen.
Gaza måste tillåtas bli en kommande palestinsk stats port mot världen.
Och det är väl egentligen bara en viktig princip som saknas, nämligen att den Israeliska ockupationen och bosättningarna på ockuperad mark måste upphöra. Men det är väl bara en ren lapsus Calle? Men i stort ska du ha beröm Calle!
» Dagens citat: - "Stop calling Gaza an open prison. A prison offers food, security and health care. Gaza gets none of that".
» Dagens hycklare: Ingen har väl missat USA:s och dess lakejer inom västvärldens våldsamma protester mot att Ryssland förser "rebellerna" i Ukraina med vapen. Något som dom ju inte ska göra - och jag håller med. Det är ju verkligen förkastligt att förse krigande med vapen! Det första ord jag därför kommer att tänka på när jag läser om hur USA fyller på den Israeliska mördarmaskinens vapenlager är "hyckleri". Hur kommer det sig att västvärlden är så eniga om kritiken och bojkotten av Ryssland med inte säger ett dugg om USA:s vapenleveranser?
» En stat i staten: Efter den nyligen briserade skandalen där det visat sig att CIA spionerat på Tyskland och tydligen bland annat avlyssnat Angela Merkels mobiltelefon så fick CIA det lite svårt. Det var en skandal som verkligen inte underlättade det tysk - amerikanska samarbetsklimatet. Nu läser jag om en ny CIA-skandal. Det visar sig att CIA ska ha avlyssnat och övervakat en kommitté i den amerikanska senaten, som har som uppdrag att förbereda en kritisk rapport om CIA:s förhörstaktik och hemliga fängelser för terrormisstänkta efter det som hände 11 september 2001. - "Inget kan vara längre från sanningen" sade först CIA-chefen John Brennan. Fast numera låter det lite annorlunda. Spionorganisationer är farliga - mycket farliga. Dom blir mycket lätt en stat i staten som gör som dom vill. Och eftersom dom har så mycket makt och vet så många hemligheter vågar ingen ta i med hårdhandskarna.
» Dagens bedragare, del 4: I min tragiskt nog dagliga serie över bedragare som skickar mejl till mig har jag i dag valt ut detta trevliga mejl som dök upp någon gång i går på kvällen.
My Dear Friend
I am Mrs Justina Ivan Mark, A US citizen, 57 years Old,who reside here in New Braunfels Texas. My residential address is as follows.108 Crockett Court. Apt 303, New Braunfels Texas, United States, I am one of those that took part in the Compensation in Nigeria many years ago and they refused to pay me,
I am glad to send you this email to notify you concerning the fund which has been in the custody of the (NMF) NIGERIAN MINISTRY OF FINANCE for the past few months.
NOTE: I had paid over $5,000.00 USD while in the US, trying to get my payment all to no avail before I was directed to meet Barrister Dave Moon, who is the member of COMPENSATION AWARD COMMITTEE, and I contacted him and he explained everything to me. He said whoever is contacting us through emails without this code (0060) from Federal Republic Of Nigeria are fake.
The only money I paid after I met Barrister Dave Moon was just $300 USD for the paper works, take note of that so that he can help you to Transfer your fund into your account, instead of dealing with those liars that will be turning you around asking for different kind of money to complete your transaction
Well i don't have much to say than to advice you to contact him with your information so he can help you out too. Below is the Barrister Contact Address to get intouch with the Barrister.
Name: Barrister Dave Moon
Email: davemoonn@gmail.com
Cell#: +2347036802665
You really have to stop dealing with those people that are contacting you please they are not in any way with your fund, they are only taking advantage of you and they will dry you up until you have nothing.
So if really you want your compensated fund release to you, you then have to contact Barrister Dave Moon so that he will help you out as he did to me.
Thank You and Be Blessed.
Mrs Justina Ivan Mark.
Vad tycker ni vore ett lämpligt straff för den som ligger bakom dessa naiva försök att skinna någon lättlurad stackare? Upphängd i ett träd i lillfingrarna under några dagar i 35 graders värme? Ska vi lägga till att hen ska dränkas in i sirap?
lördag 2014-08-02
Sverigedemokraterna = Rasism
tyckeri nummer 6288
» Dagens Sverigedemokrat: Dagens utmärkelse går till Tommy Granfelt i Uppvidinge som representerar SD i kommunens Barn och utbildningsnämnd. Under ett kort ögonblick av uppriktighet lade han ut följande text på sin Facebook: - "Köpte nyss en AK-47:a, utifall att en svarting anfaller mig när jag inte är förberedd. Detta KAN hända med Migrationsverkets skyddslingar i närheten... Dessutom har jag i förrådet terroristernas bästa vapen, ett härligt midjebälte med Nitro Nobels underbara dynamit. Tar på mig detta varje kväll, som ett försvar mot regering, terrorister, islamister, FI-anhängare, moderater, vänsterpartister och liknande ohyra...". Fast sedan insåg den gode Tommy Granfelt att allt för stor uppriktighet offentligt inte uppskattas av partiledningen så inlägget togs bort. Men det fanns dom som hunnit ta en Print Screen innan dess... Och om man läser andra inlägg på mannens Facebook blir man nästan lika mörkrädd. Den mannen har helt förlorat kontakten med verkligheten och är direkt farlig. Men en äkta Sverigedemokrat får man ändå klassificera honom som!
» Jimmie Åkesson: Egentligen skulle jag kommenterat Jimmie Åkessons sommartal. Men jag blev så illamående och ilsk när jag hörde hans sjuka människohat att jag förmår inte skriva mer. Jag vill glömma det hela. Jag skäms över att han är svensk!
» Dagens citat: I dag har jag valt ett riktigt gammalt citat. År 1858 beslutade den svenska Riksdagen att avskaffa den s.k. "Husagan", dvs arbetsgivarens rätt att prygla sitt tjänstefolk. Och det var inte alls något självklart beslut, motståndet var stort. Så här sade Riksdagsmannen och Greven Carl Gustaf Löwenhjelm: - "Ett förståndigt appliceradt käpprapp öfver ryggen på en dräng, som ligger och sofver i stallet om morgonen när bonden kommer dit ner, uträttar mer än alla kristliga förmaningar". Citatet är tagit ur Aftonbladet den 8 januari 1858. Det är Kungliga Biblioteket som digitaliserat och gjort Aftonbladet och Svenska Dagbladet sedan 1830 och framåt tillgängliga.
» Det är inte sport: Jag råkade tyvärr läsa en artikel i Aftonbladet Sport om senaste utspelen inom UFC / MMA. Låt mig citera en parts yttrande från en slagsmålsälskare (Alexander Gustafsson) till en annan (Jon Jones) med anledning av att den andra har ett sår över ena ögonbrynet. - "Jon, jag är hemskt ledsen för det djupa såret jag gav dig i vår första fajt. Du kommer att minnas mig varje gång någon öppnar upp det åt dig" och han fortsätter med: "För att inte göra ditt andra öga avundsjukt lovar jag att lämna dig med ett minne efter nästa match också". Det är INTE sport om man är stolt över att ha skadat sin motståndare och att man önskar skada honom mer. Sedan vet jag att detta är ett ordkrig som hör till. Men det gör det ju inte bättre. Det är INTE sport om denna typ av "ordkrig" hör till. Och det är en skam att Aftonbladet behandlar det som en sport bland andra. Det är inget annat än ett kommersiellt jippo som går ut på att locka folk som vill se blod.
» Dagens bedragare del 5: Ur det senaste dygnets mejlskörd har jag valt följande patetiska lilla varningsmejl. Som vanligt är svenskan inte helt perfekt så den som skapat det hela är antingen en slarver eller också är det "Google-översatt". Fast dom översättningarna brukar vara ännu mer komiska.
Gällande ditt Swedbank kreditkort * - 1195216401
Swedbank Internetbanken [progress@ditt.com]
Kära kund,
Ditt kreditkort har spärrats då ett fel upptäcktes i din faktureringsinformation. Anledningen till felet är osäkert men för säkerheten har vi tillfälligt blockerat ditt kreditkort. Du behöver uppdatera din information om för att fortsätta använda ditt kort.
Vad ska jag göra?
För att lyfta spärren (begränsningen):
* Klicka här och följ stegen på skärmen.
NOTERA:
Om detta inte åtgärdas inom 72 timmar måste vi permanent spärra ditt Kreditkort då det kan användas bedrägligt. Syftet med denna bekräftelse är att säkerställa att ditt kreditkortskonto inte använts bedrägligt.
Det ska i sedvanlig ordning påpekas att jag inte har något Swedbank-kort alls. Men risken finns ju att någon mindre lyckligt lottad går på bluffen. Jag tycker att alla nu borde ha hört om alla bedrägeriförsök och inte går på bluffen. Men eftersom företeelsen fortsätter så verkar det ju fungera. Tyvärr!
söndag 2014-08-03
Vi ska skämmas
tyckeri nummer 6289
» Jag skäms: Återigen möts vi av rubriker om hur det antisemitiska trynet sticker upp. Detta fula tryne har två ansikten. Dels en traditionell antisemitisk "tradition" inom högerextremismen. Nazister och Fascister som alltid ogillat olika och där antisemitismen är inpyrd i hela ideologin. Det var denna antisemitismen som gav upphov till Förintelsen i Tyskland under Nazitiden då judar, romer och andra som inte passade in systematiskt avrättades. Men den var inte ny och den var inte begränsad. Den fanns på många håll, och finns tyvärr fortfarande kvar på många håll. Denna grupp är inte stor i dag, men den finns där och vägrar försvinna. Men antisemitismen har ett annat nyare ansikte. Där grupper och individer inte kan skilja på kritik av den Israeliska politiken och Judar som grupp. Det är en skam, och gör att jag skäms, när människor inte kan skilja på vad vissa personer gör utan gör hela grupper kollektivt ansvariga. Det är inte judar som grupp som är ansvariga för den Israeliska ockupationspolitiken. Det är inte judar som grupp som är ansvariga för den apartheidliknande politik som förs av staten Israel gentemot sina palestinska grannar. Det är inte judar som grupp som är ansvariga för den Israeliska militärens mördande i Gaza. Det är alltså helt rätt att demonstrera utanför Israeliska ambassader mot den israeliska politiken. Det är INTE rätt att demonstrera utanför en judisk synagoga med anledning av den israeliska politiken. Många av de judar som besöker synagogan är med stor sannolikhet motståndare till den Israeliska politiken. Judar som grupp är INTE ansvariga för staten Israels politik. Lika lite som Muslimer som grupp är ansvariga för vad extrema islamister gör. Något som Jimmie Åkesson och hans Sverigedemokraterna inte vill begripa. Jag skäms!
» Dagens vidriga jubileum: Natten mellan 2-3 augusti 1944 gasades i det nazistiska koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau 3.000 romer ihjäl. Det är alltså 70 år sedan denna vidriga händelse. Minnesceremonier har hållits i bland annat Stockholm och Malmö. Och i Auschwitz-Birkenau, där bland att FI:s EU-parlamentariker Soraya Post deltog. Mänskligheten har mycket att skämmas över.
» Kampen mellan företagare och arbetstagare: Jag såg en insändare i dagens Helsingborgs Dagblad som fick mig att fundera. Det var en företagare som var kritisk till Fackets kritik av tillfälliga anställningar, Allmän visstid. Facket vägrar se det ur arbetsgivarens ögon, att man bara behöver personal ibland, skriver hon. Fast hon gjorde själv samma misstag. Inte en enda mening med försök att se det ur arbetstagarens synvinkel. Att hen kanske vill ha mat på bordet hela året, kanske vill betala hyran alla 12 månaderna. Inget svar på frågan hur den anställde ska finansiera sitt liv de perioder då hon inte vill anställa. Och med Högeralliansens Arbetslinje, som ju utgår ifrån att arbetslösa helt enkelt bara är arbetsslöa, så blir det inte enklare. Och för att hålla oss inom samma ämne så berättade Helsingborgs Dagblad för någon dag sedan om situationen på Øresundstågen som ju körs av det franska företaget Veolia. Det är inte så länge sedan som personalen gick ut i strejk för att få bättre villkor. En strejk som Facket efter att det skrivits ett avtal bedömdes som en framgång. Nu tvivlar man! Veolia säger upp anställda, och vill istället anställa en del som timanställda. Anledningen till uppsägningen är "arbetsbrist". Samtidigt tvingas man ställa in tåg pga personalbrist. Andra tåg körs utan personal på tågen. Man har helt enkelt inte tillräckligt med personal anställda - samtidigt som man vill säga upp personal pga arbetsbrist. Och det är inte bara Veolia och Øresundstågen som har liknande problem. De andra lokaltågen i Skåne, Pågatågen, körs av det tyska bolaget Arriva. Och dom tvingas också ställa in tåg pga personalbrist. Min hustru har blivit stående på stationen på väg hem från jobbet och fått vänta på nästa tåg eftersom det tåg hon skulle åkt med ställts in - pga personalbrist. Det handlar alltså om bolag som uppenbarligen lämnat anbud så låga att pengarna inte räcker för att utföra uppdraget. Upphandlingsraseriet skapar stora problem. Och på tal om privatiseringsraseriet och upphandlingssystemet så berättar HD i dagarna också om situationen hos det privata Attendo som sköter delar av Omsorgen i Helsingborg. Det handlar om personal som ger upp, säger upp sig, blir sjukskrivna eftersom man inte hinner sköta sitt jobb på ett tillfredsställande sätt. Attendo har helt enkelt inte tillräckligt med personal. Anbudets summa räcker väl helt enkelt inte. Men personalen skräms till tystnad av arbetsgivaren: - "Går ni till tidningarna blir ni svartlistade i hela vårdbranschen" hotas man med. Vilket gör att alla vittnesmålen är anonyma. Privatiseringsraseriet har nått världs ände. Och kampen mellan Facket och Arbetsgivaren är fortsatt lika aktuell.

Tåg försenat 615 minuter!
» Dagens bedragare del 6: Ur morgonens mejlskörd har jag valt ut denna kortfattade "påminnelse". Det är ju tråkigt att en Ohlsson har gått och dött, men det gör det lite var som helst hela tiden. Och jag har en känsla av att den här advokaten har ett intensivt jobb framför sig om nu alla Ohlsson hade hört av sig. Förhoppningsvis är det ingen Ohlsson alls som hör av sig. Dessutom har jag en känsla att mejlet har gått ut till folk med en massa andra efternamn också. Så här skriver han i varje fall.
My name is Lewis Baach, Attorney at law. Sequel to your non response to my previous email, I am re-sending this to you again thus; A deceased client of mine, that shares the same last name as yours, who died as the result of a heart-related condition on January 28th 2009. I have contacted you to assist in distributing the money left behind by my client which is lodged in the bank.
Regards,
Lewis Baach
Vi får alltså hoppas att ingen går på bluffen utan att allt arbete är förgäves för dessa bedragare.
måndag 2014-08-04
Flyg och demokrati
tyckeri nummer 6290
» Ibland blir det komiskt: I tisdags berättade jag att lobbyorganisationen Svenskt Flyg hävdade att en flygskatt (som bland annat Miljöpartiet och Vänsterpartiet kräver) skulle innebära en katastrof för sysselsättningen eftersom vi inte skulle kunna flyga lika mycket, samtidigt som det inte skulle innebära något för miljön eftersom det skulle gå lika många flygplan. Hur dom nu fick ihop det? I dag säger en av de politiker som sitter i flygbolagens knän, Moderaten Sten Bergheden, ungefär samma sak. På uppdrag av Svenskt Flyg? I ett debattinlägg hos Svenska Dagbladet hävdar han att Flygskatt hot mot 10 000 jobb. Och det skulle ändå inte göra något för miljön eftersom vi bara skulle flytta vårt flygande utomlands. Antagligen skulle den som skulle flugit mellan Göteborg och Stockholm istället först åka till Oslo för att därifrån flyga till Helsingfors och sedan åka över till Stockholm! Detta istället för att ta tåget däremellan. Eller hur han nu får ihop det. Några ord om att flyget redan är subventionerat eftersom man slipper betala skatt på bränslet t.ex. hittar jag inte i hans uppdragsartikel. Ska vi rädda vår miljö måste vi faktiskt vara villiga att göra uppoffringar. Än så länge går utvecklingen inte åt rätt håll. Energieffektivare flyg äts upp av en kraftigt ökad flygtrafik. Det går helt enkelt åt skogen.
» Dagens Sverigedemokrat: Till vår "hedersutmärkelse" för dagen har jag utsett gotländskan Marianne Danfjorden. Från hennes Twitter väljer jag några citat:
- "Alla vidriga invandrare, dra åt helvete med er".
- "Men de är negrer och borde inte vara i vårt land".
- "Inget muslimskt i vårt land".
- "Ni jävla muslimer ska ut från vårt fina land".
- "Vi behöver starta motståndskriget nu".
- "Våldtäkt är normalt för muslimer"
- "Islam är ju den vidrigaste religionen"
- "Det krävs ett maktövertagande av gigantisk storlek för att stoppa denna vansinnes väg"
Visst säger det en hel del om Sverigedemokraterna när det dyker upp den här typen av kandidater hela tiden. Sedan kvittar det om SD hela tiden tvingas rensa ut alla rasister, nazister och fascister i partiet som inte har vett att låta bli att sprida sina sjuka åsikter offentligt.
» Var hotet kommer från: Men det är inte högerextremister, nazister, fascister och rasister som är det stora hotet mot vår demokrati. Nä, hotet kommer från vänsterextremister som Gerhard Olsson skriver i de här raderna i Dalabygden som syrran tipsat mig om. Att nästan alla politiska mord som skett gjorts av högerextremister har ingen betydelse. Att det enda terrorattentatet i Norden på överskådlig tid utförts av en högerextremist (Anders Behring Breivik i Norge) har ingen betydelse. Det är vänsterextremister som är hotet enligt SÄPO och Gerhard Olsson. Fast det säger nog mer om var SÄPO:s gubbar själva står än om det verkliga hotet. Hotet mot demokratin kommer från ALLA extremister. Till höger eller till vänster, gröna, röda eller blå, muslimer eller kristna. Alla extremister är farliga. Men det stora hotet mot demokratin kommer från höger!
» Lita inte på vännerna: Det är inte bara CIA som spionerar på USA:s allierade. Nu har det avslöjats att den israeliska säkerhetstjänsten avlyssnat USA:s utrikesminister John Kerry när han reste till Israel för att förbereda försök att få till stånd fredsförhandlingar. Uppgifter som israelerna fick genom avlyssningen användes sedan av Israel vid förhandlingarna. Upprördheten i Washington är något jag gärna skulle velat lyssna av. Men det kommer trots allt ändå bara att sluta med att USA levererar nya vapen till den israeliska mördarmaskinen så att dessa kan bomba fler FN-skolor i Gaza eller mörda några hundra andra palestinier i Gaza.
» Ännu fler bedragare del 7: Dagens val blir ett äkta Nigeriabrev, som dök upp i mejllådan i går på kvällen. Fast det påminner starkt om andra brev. Dom börjar bli lite enformiga. Trafikolycka och samma efternamn.
Hello,
We have a foreign customer that share the same surname with you and he made fix deposit of 50,000,000 USD in our custody and he died along with his family in auto-crash and all efforts to locate his relative yielded no result and the bank want to seize the deceased fund since his fund is unclaimed.
In view of the above,I have gone through your profile and I proposing to present you as the next of kin to the depositor, “bank deceased customer” since I have all the documents and ability to transfer the aforesaid fund to you without any problem.
Please upon your satisfactory on the above stated, send your detail as thus;
(1) Full name and (2) Address and (3) identity card (4) direct telephone number and I will do the necessary and transfer the fund to any bank account of your choice.
Percentage ratios: you will take 50%, i.e. $25 million and I will take 50%, i.e. $25 million
I assure you the business is 100% risk free.
If you are interest reply immediately and or if you have any question ask and I guide you for way forward.
Yours sincerely,
Bola Adesola
CEO, Standard Chartered Bank Plc
Victory Island, Lagos
Egentligen är dom komiska om man inte hade tänkt på att det är allvarliga bedrägerier där det slutar med att man själv pungar ut med slantar för att kunna få slantarna. Som naturligtvis aldrig betalas ut.
tisdag 2014-08-05
Banker, Folkpartiet och MMA
tyckeri nummer 6291
» Fifflande banker: Att jag inte gillar våra giriga banker speciellt mycket är det väl ingen som har missat. I varje fall inte de som läst Sven Tycker en tid. Det här är en verksamhet som ibland tillåts göra nästan vad som helst. Vi är beroende av dom. Men samtidigt vågar vi egentligen inte på allvar kritisera dom. Men det händer att dom går lite för långt. Jag har samlat lite bankskandaler under de senaste veckorna. Förra året fick jätten JP Morgan betala 13 miljarder dollar i "skadestånd" till amerikanska staten för att man fifflat med bostadslån. Och nu är det dags för en annan amerikansk jätte, Bank of America att få göra samma sak. Och ännu en annan bankjätte i USA, Citigroup, fick punga ut med i stort sett ett kvartals vinst i ersättning för sitt fiffel med bostadslån. Och den Schweiziska bankjätten Crédit Suisses ska punga ut med 1,6 miljarder schweizerfranc till den amerikanska staten för att man hjälpt amerikaner med att smita från skatten i USA. Resultatet blev att Crédit Suisses gjorde brakförlust istället för jättevinst. Och banken är inte ensamma om att ha avslöjats med att ha hjälpt skattefifflare med att smita från skatten. I Portugal har Banco Espirito Santo problem pga usla affärer. Banken räddas av Portugals Centralbank med ett stödprogram på motsvarande 45 miljarder kronor. - "Aktieägare, underordnade obligationsinnehavare liksom styrelseledamöter och tidigare styrelseledamöter direkt inblandade i de senaste händelserna kommer att avkrävas ansvar för de förluster som uppstått i en bankverksamhet som de misslyckades med att bevaka" säger Portugals finansdepartement. Och i Indien har ordföranden för Syndicate banks, Sudhir Kumar, häktats för grovt mutbrott. Fast även svenska banker har ibland problem med omdömet, men inte problem med tillgång på slantar. Undrar hur rubrikerna hade sett ut om Försäkringskassan eller Migrationsverket hade invigt nya lokaler med partaj och inbjudna artister som Petra Marklund, Oskar Linnros, Ace Wilder och Timbuktu? Och varit så högljudda att grannarna ringde polisen. Men det var vad som hände när Swedbank invigde nya lokaler. Det fattas inte slantar - våra slantar! Och den här listan är inte komplett.
» Bra Folkpartiet: Det känns lite ovant att skriva så på Sven Tycker. Det är väl inte så ofta som man får anledning till detta. Men nu har Jan Björklund gjort ett utspel om utökning av den s.k. pappamånaden. Folkpartiet går nu helt enkelt ut med ett krav på en tredje pappamånad. Dvs att 90 av de 390 dagarna med Föräldrapenning som betalas ut enligt sjukpenningnivån ska reserveras till den av föräldrarna som tar ut minst andel av dagarna. Och det är ett alldeles utmärkt förslag. Målet borde egentligen vara att 1/3-del av dagarna reserveras till mamman, 1/3-del av dagarna reserveras till pappan och att den tredje 1/3-delen är valfria att fördela till den förälder som det är lämpligast för. Fast med tanke på den där tårtan om den eniga Högeralliansen och den Rödgröna oppositionen som man inte vet vad dom är eniga om så ska vi konstatera att det här är en fråga där man är totalt oeniga inom Högeralliansen. Inom Högeralliansen finns krav på allt från att helt avskaffa de reserverade "pappadagarna" till en ytterligare utökning. Röstar du på Högeralliansen vet du alltså inte vad du får. En annan fråga där man är totalt oeniga inom Högeralliansen är skatterna. Fredrik Reinfeldt och Anders Borg har gjort klart att det inte finns utrymme för några skattesänkningar. I dag gick Annie Lööf ut och krävde just sänkta skatter. Den där tårtreklamen från Högeralliansen är inte bara irriterande och dålig - den är dessutom en ren lögn.
» MMA är inte sport: Så får vi åter läsa lite om MMA / UFC i Aftonbladets Sportbladet. Och återigen gör man allt från detta kommersiella våldsspektakel för att visa att det inte är något seriöst. Nu läser jag att när de båda slagskämparna Jon Jones och Daniel Cormier träffats inför "matchen" om UFC-titeln för att traditionsenligt förolämpa varandra så utbröt slagsmål. Allmänna förolämpningar och sedan vilt slagsmål. Jag tycker det är en skam att Aftonbladet (och en del andra tidningar) behandlar detta spektakel under rubriken "Sport". Det är inte sport. Vad det är vet jag inte, men det är inget seriöst i varje fall.
» Dagens bedragare del 8: Jag fick problem när jag skulle välja ut dagens bedragare. Först har jag fått fyra mejl som berättar att mitt Swedbank kreditkort har spärrats. Men eftersom jag inte har något Swedbank-kort och dessutom citerade detta mejl redan den 2 augusti, så tror jag att jag glömmer dessa och låter dom gå till Skräpposten direkt. Jag har nämligen dessutom under dagen fått mejl från Telia om att kontot har begränsats eftersom jag betalt en faktura två gånger. Fast jag kan inte riktigt förstå varför dom ska begränsa min tillgång till kontot när jag betalt för mycket? Är dom dumma eller? Så istället valde jag detta upplyftande mejl:
---------------------------------------------------
Skatteåterbäring för år 2013
Skattebetalare id: 388jwra93 ( sven@swl.nu )
---------------------------------------------------
Efter de senaste årliga beräkningarna av din skattemässiga verksamhet har vi bestämt oss för att du är berättigad att erhålla en skatteåterbäring på:
6770,00 SEK
Var vänlig och skicka in begäran om skatteåterbäring.
Det kommer att ta oss 3-4 dagar att bearbeta den.
Klicka här för att få åtkomst till formuläret för din skatteåterbäring.
Följ länken och fyll i formuläret och skicka in det innan den 07 08 2014 för att vara säker på att din återbäring kommer att bearbetas så snart som möjligt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Svara inte på det här meddelandet.
Kontakta oss inte direkt då detta ärende i huvudsak behandlas av online-systemet.
Upphovsrätt © 2014 Skatteverket Sverige. Alla rättigheter förbehålles.
För detta är ju riktigt positiva nyheter. Eftersom jag trodde att jag hade en restskatt på drygt 18.000 som jag precis gjort en fyllnadsinbetalning på så blir jag ju riktigt lyckligt över att istället få nästan 7.000 tillbaka istället. Undrar om jag får mina 18.000 tillbaka också? Fast jag tror jag skiter i det. Jag blir lite misstänksam när man skriver datum i det formatet. Det gör inte Skatteverket! Bluffmakare igen som sagt.
onsdag 2014-08-06
Lite hackande på Moderaterna
tyckeri nummer 6292
» Om svensk arbetsmarknad: Den 28 juli kommenterade jag under rubriken "Klavertrampen vaknar" Filippa Reinfeldt och Tobias Billströms debattartikel om sjuksköterskor. Dom tyckte att bristen på sjuksköterskor i Sverige skulle avhjälpas delvis genom att det skulle bli enklare för invandrare att få sin utbildning verifierad i Sverige och därmed snabbare komma ut i arbete. Och det är en bra idé för ansvarig minister Tobias Billström att snarast genomföra. Men dom tyckte också att vi skulle locka sjuksköterskor i andra länder att flytta till Sverige. Och det tycker jag inte är en lika god idé. En god idé däremot hade varit att se till så att arbetsförhållanden, löner osv är så pass bra för sjuksköterskor att dom stannar i Sverige. Men så långt verkar inte Filippa Reinfeldt tänka. I varje fall stod det inget om något sådant i hennes debattartikel. Nu ser jag att det under förra året var 1.300 svenska sjuksköterskor som fick sin svenska sjuksköterskeutbildning verifierad i Norge och utrustades med en norsk sjuksköterskelegitimation. Det är en tredjedel av det totala antal sjuksköterskor som fick sin legitimation i Sverige. Jag vill upprepa mitt tips till Filippa Reinfeldt. Om du såg till att arbetsförhållanden och löner för svenska sjuksköterskor var tillfredsställande så skulle kanske en stor del av bristen på sjuksköterskor snabbt kunna avhjälpas. Men troligtvis kan inte en Moderat tänka så långt!
» Om eftergifter till vissa: Sverige tar emot många flyktingar, och det ska vi vara stolta över. Ett av de stora problemen med detta är att ordna fram boende för de som kommer till oss. Och Migrationsverket försöker därför skriva avtal med Sveriges kommuner för att gemensamt lösa problemen. Ansvarig minister är Moderaten Tobias Billström. Och han påpekar ofta hur viktigt det är att alla kommuner skriver avtal. Därför är det egentligen tragiskt att det är just Moderatstyrda kommuner som utmärker sig med att vägra skriva några avtal med Migrationsverket. Men uppenbart är att Moderaten Tobias inte verkar villig att ta sina partikamrater i öronen. En av de Moderatstyrda kommuner som vägrar skriva något avtal är min grannkommun Helsingborg. Enligt den undersökning som Helsingborgs Dagblad gjort har inte kommunledningen stöd från innevånarna i Helsingborg. Istället visar undersökningen att nästan 60% av Helsingborgarna vill ha ett avtal medan bara 35% säger Nej. Så Moderaterna i Helsingborgs motstånd kan inte handla om att man vill följa något krav från medborgarna - tvärtom. Istället handlar det väl om en eftergift till Sverigedemokraterna och ett eget motstånd inom partiet. Ta ett snack med Tobias Billström...
» Om Moderat önsketänkande: För två år sedan satte Sveriges Kommuner och Landsting som mål att halvera kostnaderna för bemanningsföretag inom vården. Man ska alltså halvera antalet inhyrd personal från bemanningsföretag och istället ha egen personal anställd - vilket är billigare. Hur har det då gått? Ja, i Skåne har det inte alls gått bra. Inom Region Skåne, som leds av en femklöver som styrs av Moderaterna och får röstbistånd från Folkpartiet, Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet, har istället kostnaderna för bemanningsföretag ÖKAT. Nu har man flyttat fram målet om en halvering med två år, men inte heller detta kommer att klaras. Kostnaderna ökar! Men man kan ju alltid sätta upp nya mål? Det kan påpekas att i SKL:s rankning av länens sjukvård så har Skåne på några år rasat ner till sista plats.
» Dagens bedragare del 9: Skiten fortsätter att strömma in i mejllådan. I dagens skörd har jag valt ut det här mycket korta mejlet. Ett mejl jag inte riktigt begriper. Pga skuld ska man sluta leverera 14 augusti? Men vilka är man? Vad ska man sluta leverera? Tanken är väl att jag ska bli så nyfiken på vad det handlar om så att jag klickar på den bifogade zip-filen. Och vad denna fil innehåller vill jag helst inte tänka på. Jag tror att jag låter det hela gå i papperskorgen utan att passera Gå!
Change in percent.
Donni [kmatsen@daykimball.org]
Skickat: den 6 augusti 2014 05:47
Till:
sven@swl.nu
Bifogade filer:
Information.zip? (13 kB?)
HEY
Because of debt we stop delivery 14.08.2014. Detailed information is in the attached file.
Twitchell Lauren
Tel./Fax.: +44 171 3515966
Får ni ett mejl med en bilaga där ni inte vet vem avsändaren är eller vad det är i bilagan så släng skiten. Klicka inte på okända bilagor. Allra helst om det är .zip filer.
torsdag 2014-08-07
Spel-, Vapen- och Bedrägeridjävulen
tyckeri nummer 6293
» Spelmissbruk: Spelmissbruket är ett dolt, men mycket stort problem i vårt samhälle. Samtidigt som vi i TV, på nätet och på andra håll översköljs av reklam för den uppsjö av spelbolag som huserar på nätet drabbas allt fler familjer av svåra ekonomiska problem pga speldjävulen. Kvällstidningarnas webbsidor är fulla med förrädiska annonser för spelbolagen, annonser som är utformade så att dom ska se ut som nyhetsartiklar men med ett litet "Annons" i en hörna som man knappt ser. Och kändisar säljer sin moral för slantar genom att ställa upp i reklamfilmer på TV. Nu senast tydligen Frank Andersson. Reklamen för "bedragarna" är mycket mer framträdande än informationen om effekterna av spelraseriet. Men nu läser jag en liten kort notis i Svenska Dagbladet som berättar om en bankanställd och samtidigt ordförande i en bostadsrättsförening i Skåne som spelat bort 12,7 miljoner kronor från bostadsrättsföreningen genom att utnyttja sin ställning på banken för att komma åt pengarna. Bankens andra kunder har nu fått kompensera Bostadsrättsföreningen, mannen har fått sparken och spelbolagen har gnuggat händerna av förtjusning för alla slantar som trillat in till dess ägare.
» Dessa amerikaner: Förra söndagen, den 27 juli, berättade jag om senaste utspelet från vapenlobbyn i NRA på andra sidan Atlanten. Senaste kraven därifrån var bland annat att vapenkunskap och skjutning skulle vara obligatoriska ämnen i skolan och att vapen och ammunition borde subventioneras av staten. Någonstans i min hjärna finns en liten misstanke att uppgifterna är ironi. Men man kan ju faktiskt inte veta. Från den sidan är (nästan) allt möjligt. Hur som helst läser jag att det i varje fall är någon som tagit vara på kraven på vapenträning i låg ålder. Jag läser nämligen att en femåring skjutit ihjäl en treåring i Denver, USA. Det var en nioårig pojke som lånat pappans revolver och satt och lekte med denna i trädgården. Han lämnade över den till en femåring som då sköt ihjäl en treårig flicka. Visst är det skönt när det finns tillgång till vapen överallt!
» Dagens bedragare del 10: Till dagens bedragare har jag valt det här mejlet som jag inte begriper något av. Ingen adress att vända sig till (förutom en knäpp epostadress som avsändare), ingen bilaga, inte ens någon text, bara en rubrik. Som ju dessutom är felstavad. En teori är att virusfilter / spamfilter redan raderat "innehållet". Och att felstavningen ska vara ett naivt försök att komma förbi den typen av filter. Kanske tror den "stackars" bedragaren att om man skriver Cilais istället för Cialis och Viigara / Viigarra istället för Viagra så ska det slippa igenom. Vilket det alltså inte gjorde eftersom det hamnade i Skräppostmappen hos mig. Ja, det är mycket man inte begriper i dessa bedragarkretsar.
Cilais + Viigara - SALE!
Geet-Cilais-Viigarra N0w [duxfwzxugq@zrfya.net]
Skickat: den 7 augusti 2014 10:03
Till:
sven@swl.nu
"Geet-Cilais-Viigarra N0w" är ju faktiskt riktigt komiskt. Hur som helst så är detta del 10 i min serie om bedragare, och samtidigt den sista. I varje fall för denna gången. Kanske återkommer jag om det dyker upp något riktigt komiskt.
fredag 2014-08-08
Se upp för ryssen
tyckeri nummer 6294
» Nej tack Ryssland: I samband med den stora skogsbranden i Västmanland visar det sig nu att även kommunisterna i Ryssland erbjudit sig att skicka ett brandsläckningsflygplan för att hjälpa till. Lyckligtvis tackade de framsynta svenska myndigheterna Nej till erbjudandet. Dom insåg att orsaken till att detta plan uppges ha en ännu större kapacitet än de spanska och italienska plan som vi tackade Ja till är att planet naturligtvis är utrustat med mycket avancerad spionutrustning. Avsikten med det ryska erbjudandet var naturligtvis att man vill få en möjlighet till avancerat spionage på svenska militära installationer i närheten av brandområdet. Troligtvis hade ryssarna också utnyttjat möjligheten att landsätta professionella terroristförband med syfte att sabotera hela den svenska Räddningstjänsten som en förberedelse för en invasion som är planerad till att genomföras inom kort. Ryssar har man aldrig kunnat lita på. Och det enda sättet att behandla dom är att hålla dom kort. Ända sedan Sverige senaste var i krig med Ryssland (det var 1788-1790 när Gustav III attackerade Ryssland för att frita det ryska folket) har vi varit fullt medvetna om att ryssar kan man aldrig lita på. Så tack svenska myndigheter för att ni insåg den ryska baktanken med att erbjuda hjälp med brandbekämpning. Sådant klarar vi bäst själva! Det finns även uppgifter om att man från rysk sida hade planerat att bomba med bensin istället för vatten för att ytterligare förstöra den unika svenska skogsnäringen.
» Om att lära av misstagen: Katastrofbranden i Västmanland kommer att få konsekvenser. Inte bara för skogsnäringen i området och för boende i området. För naturligtvis finns det mycket att lära av vad som gick fel och vad som gick rätt. Vilka resurser vi har och vilka resurser som vi saknar. Det har t.ex. ifrågasatts varför det varningssystem med SMS-meddelande som finns beslutat om ännu inte kommit igång. Varför har Sverige inte tillgång till brandsläckningsflygplan? Hur fungerade samordningen av resurser? Vilken stöd och vilken hjälp fick de drabbade av kommunen med att t.ex. ordna nytt boende sedan man tvingats utrymma sina hem? Det finns mycket att lära, av denna katastrof precis som andra katastrofer. Men det är naturligtvis viktigt att inte göra partipolitik av katastrofen. Och det känns skönt att både Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt gått ut med det självklara att det inte är läge att göra partipolitik av det hela. Att katastrofen inte får användas för att ta politiska poänger. Och här har vi ju verkligen lärt oss något sedan senast Sverige drabbades av en fruktansvärd katastrof, Tsunamin i Thailand 2004. Där mer än 500 svenskar förlorade livet. Och det tog inte många dagar förrän det då stod klart att hela katastrofen var statsminister Göran Perssons fel. Då utnyttjades katastrofen i klart politiska syften. Och det känns alltså skönt att så inte är fallet denna gången. T.ex. ska statsminister Fredrik Reinfeldt ha all heder av att han inte omedelbart rusade till katastrofområdet för att informera sig och alltså ta resurser i anspråk som kunde användas till viktigare saker. Som Lena Hennel i Svenska Dagbladet påpekar. T.o.m. Knugen var snabbare till området än vad statsminister var. Men han har ju inget annat att göra än att åka runt och visa upp sig och vinka. Statsminister Fredrik Reinfeldt har mycket viktigare saker att ta tag i. Som att t.ex. hans Allianskollegor så här i valrörelsen inledning är på väg att helt sabotera hela valstrategin som ju går ut på att Högerallianspartierna alla tycker samma i alla frågor så väljarna vet precis vad som ska hände, i motsats till den Rödgröna röran. Och så går Centerpartiet ut och kräver sänkta skatter när Anders Borg lovat att det inte ska ske. Folkpartiet går ut och kräver fler pappadagar i föräldraförsäkringen och NATO-medlemskap samtidigt som Kristdemokraterna tycker tvärtom i Föräldraförsäkringen och Fredrik Reinfeldt lovat att det inte är aktuellt med något NATO nu. Att dom inte kan lyda! Han måste få sina lydpartier att göra just det, Lyda! Och inte komma med egna utspel som inte är godkända av Fredrik och Anders. Läs t.ex. Aftonbladet.
» Vi kan känna oss trygga: Förra torsdagen skrev jag om hur ett amerikanskt spionplan flugit rakt över Gotland innan svenskt flyg tvingade planet att flyga tillbaka ut över internationellt luftrum igen. Och det framkom då att det var en ren felsägning från ansvariga på utrikesdepartementet som avslöjade att det var ett amerikanska flygplan och inte ett ryskt som väl nästan alla trodde när det först avslöjades. Nu har det avslöjats att bara några dagar senare flög två utländska stridsflygplan in över svenskt luftrum. Den här gången avslöjades dock inte nationaliteten av misstag. Eftersom svensk utrikespolitik förs av Carl Bildt via hans Twitter- och Bloggflöde så var det här som den officiella förklaringen kom. - "Planen var från Polen och det var av allt att döma ett rent misstag. Ingenting att göra sak av". Och det känns ju skönt att veta att vi inte behöver oroa oss. Det var bara polacker och inte ryssar. Polackerna gör det bara av misstag, aldrig medvetet. Ryssar gör det alltid medvetet, aldrig av misstag. Bra Calle. Det känns skönt med en utrikesminister som sköter sitt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Nyheter.

lördag 2014-08-09
Djupa politiska funderingar mm
tyckeri nummer 6295
» Väljarundersökningar på gång igen: Så är då väljarundersökningarna igång igen. Och som statistiknörd är det, som sagt tidigare, alltid spännande. Vad man ska komma ihåg är uttrycket att det finns ingen sann statistik, bara utvald statistik som passar någons syften. I dag publicerar Svenska Dagbladet sin undersökning som görs av Sifo. Och i denna kan vi se att de stora vinnarna sedan förra mätningen är de båda stora, Moderaterna +2,7 och Socialdemokraterna +1,3. Förlorarna är de med grön profil, Miljöpartiet -1,6 och Centern -0,9. Totalt får de tre Rödgröna ihop 48,7% (vilket är -0,1) medan Högeralliansen knaprar ihop 38,9% (+1,9). Vilket förklaras av att både Fi och "Övriga" tappar en hel del. Sverigedemokraterna står helt stilla på 9,0%. S med 30,7%, Mp med 11,4% och V med 6,6% skulle tillsammans få 176 mandat och därmed precis egen majoritet. M med 23,9%, Fp med 6,1%, C med 4,6% och Kd med 4,3% ligger 35 mandat efter. Svenska Dagbladet spekulerar i att marginalen är mycket liten för att vi kommer att få ett mycket komplicerat parlamentariskt läge efter valet eftersom man gissar att de Rödgröna ska tappa lite till och därmed förlora sin egna majoritet. Och att alltså inget block skulle få egen majoritet. Att Högeralliansen skulle hinna ikapp eller, ännu mindre troligt, vinna och få egen majoritet är uppenbarligen inte aktuellt i Svenska Dagbladets tankevärld. Utan tidningen spekulerar i ett mycket komplicerat parlamentariskt läge. Dvs precis som nu eftersom Högeralliansen inte heller har egen majoritet, utan är beroende av Sverigedemokraterna som lydigt stödparti. Och det är dom ju, lydiga, i nästan alla frågor. Det är i de få frågor där Sverigedemokraterna röstar emot Högerregeringen som det uppstår problem för Fredrik Reinfeldt. Och helt klart gäller att SD är ett Högerparti och att de tre Rödgröna partier skulle få mycket större problem med att baxa sina förslag igenom om man inte har egen majoritet. Om du skulle ha problem med hur du ska rösta, så har Bonniers kvällstidning Expressen samlat argument till varför du ska rösta på Högerallianspartierna. - "Därför ska du rösta på alliansen" skriver Jenny Madestam. Och i korthet går det ut på att de fyra partierna redan innan valet är överens om att genomföra Moderaternas politik. Om man röstar på de tre Rödgröna partierna så ska dessa efter valet kompromissa ihop en gemensam politik.
» Förutseende besparingar: Vi har ju visserligen kommit överens om (efter order från Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt) att inte utnyttja katastrofbranden i Västmanland för politiska vinster. Detta i motsats till Tsunamikatastrofen alltså. Det är väl en av de saker vi lärde oss då, dvs att det är olämpligt att skylla alla katastrofer på regeringen. Men lite klagomål kan vi väl ändå få komma med. Att vattenbomba stora bränder med enorma mängder vatten från luften är tydligen en effektiv metod. Och Sverige har ju några helikoptrar som kan användas för detta. Men det framkommer nu att Svenska försvaret för ett par år sedan sålde de 10 stora Vertol-helikoptrar vi hade och som var lämpliga för denna typ av insatser. Men tydligen har försvaret i varje fall kvar 3 mindre helikoptrar som också kan användas. Fast å andra sidan så hade man nog ändå inte kunnat använda dom. Motiveringen till att man från ansvarigt håll tackade Nej till erbjudande från Ryssland om hjälp var att det inte fanns plats i luften för det ryska planet eftersom det var fullt med de mindre inlånade planen från Spanien och Italien. Och var det fullt med några mindre svenska helikoptrar och några mindre flygplan så hade det ju inte varit plats för större helikoptrar. Att dom såldes var nog motiverat av att dom ändå inte hade kunnat användas. För Nejet till hjälp från Ryssland kan väl inte ha motiverats av att det var just Ryssland som erbjöd hjälp? Och egentligen är det ju bra att Moderaterna prioriterat skattesänkningar framför mer pengar till militären.
» Det saknas inte slantar: Och så ser jag i skvallerpressen, dvs Expressen, att Madde, Chris och Leonore-pyret är på badsemester igen. Den här gången är det den italienska rivieran som besöks. Och dom har säkert trevligt och det är säkert viktigt att vänja Leonore vid den här typen av liv så att det inte kommer som en chock den dag hon är mer medveten om vad som händer runt omkring henne. Hon verkar i varje fall ha det riktigt trevligt där hon ligger i solen i sin barnvagn. Och det är visst ingen billig resa. Bara hyran av den lilla stugan kostar tydligen motsvarande 35.000 kronor - per natt! Och där ligger också min semesterbudget - på så där 20 år. Jag tar för givet att det är Chris som hostar fram slantarna, Han saknar ju inte sådana. För jag hoppas verkligen att det inte är mina skattepengar som används till det här. Jag tycker faktiskt att Madde borde klippa trådarna till den svenska monarkin och istället för att försörjas av de svenska skattebetalarna bli försörjd av sin förmögna make. Hans slantar räcker till både henne och Leonore - och blir över. Det hela visar med önskvärd tydlighet det otidsenliga med Monarkin. Gå med i Republikanska Föreningen. Medlemskap i Republikanska Föreningen kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.
» En järnvägsnörd njuter: I år är det 100 år sedan ett av världens vackraste ånglok, SJ:s littera F, togs i bruk. Och för att fira detta, och samtidigt passa på sista chansen att köra med ångtåg över Hallandsåsen så har Järnvägsmuséet i Ängelholm i dag kört med ånglok i Nordvästskåne och upp i Halland med Ängelholm som utgångspunkt. Och bland annat har det blivit en rundtur Ängelholm - Åstorp - Kattarp - Ängelholm. Ängelholms järnvägsmuséeum är lyckligt lottade som har tillgång till en så'n här runda att köra på. Hur som helst kunde inte er bloggare låta bli att vara redo på järnvägsstationen här i Åstorp när det hela ångade in. Ånglok littera F 1200 från 1914 tillsammans med ånglok littera B 1316 från 1917 gjorde ett välbesökt besök på Åstorps centralstation. Det är uppenbart att dessa ångloksklenoder sköts bättre än det svenska järnvägsnätet. Ett kortare besök i Helsingborg på förmiddagen innebar försenat Pågatåg i båda riktningarna pga "signal- och spårproblem"!


söndag 2014-08-10
Krigsbrott och annat smått och gott
tyckeri nummer 6296
» Om början till undergången: Svenska Dagbladet besöker i en serie artiklar de olika partiernas starkaste fästen i landet. I går besökte man därför min egen grannkommun Bjuv, som i förra valet var Sverigedemokraternas starkaste fäste. Och det blev komiskt! Dels är det ju så att det kan ifrågasättas om Bjuv längre är Sverigedemokraternas starkaste fäste. I förra valet fick SD nästan 20% i Bjuv. I det kommande valet ställer SD inte ens upp i kommunvalet i Bjuv. Det handlar om att SD:s tidigare starke man i Bjuv, Allan Jönsson, har lämnat SD pga missnöje med den interna toppstyrningen i partiet. Han har "återstartat" sitt lokala Framstegspartiet. Och i stort sett alla de andra SD:arna i Bjuv har följt med. Och det återstående Sverigedemokraterna får inte ihop någon villig att ställa upp på en lokal lista. Frågan är om detta är en trend som kommer att fortsätta? Faktum är att det finns ett mycket stark missnöje med toppstyrningen inom Sverigedemokraterna. I Bjuv (och i resten av Skåne) finns en lång tradition av lokala partier, så det förklarar att det börjar i Bjuv. Men fortsätter det? Men mitt stora skratt gav jag upp när jag läste den allra första meningen i artikeln: - "Här brukar man säga att det tar tre generationer att bli Bjuving, säger Allan Jönsson." Och redan här har artikelförfattaren missförstått något. Det finns inget som heter "Bjuving"! Det heter "Bjuvsing"! Det är mycket viktigt. Låt mig ta ett par andra citat: - "Jag tror inte att det finns en enda medlem i ett enda parti som kan ställa sig bakom partiet i alla frågor, då är ju den personen helt hjärntvättad. Man måste ju få säga sin mening utan att varenda diskussion blir kväst". Den förklarar nog en hel del om varför Allan Jönsson hoppat av det toppstyrda Sverigedemokraterna, som han faktiskt varit med om att bygga upp en gång. Så här beskriver han sitt första möte med Jimmie Åkesson. När Sverigedemokraterna ville få igång ett samarbete med den partibildning, Skånes Väl, som var ett samarbete mellan många olika lokala skånska partier som Allan var aktiv i. - "Där möttes de lokala partiledarna i valalliansen, di gamla gubbarna, av tre osnutna telningar som kom cyklandes till mötet. Det var SD:s delegation. De kom in och hade en massa visioner men det tog inte 20 minuter innan vi kastade ut dem". En av de "osnutna telningarna" var Jimmie Åkesson.
» Det går utför: Den 21 juli skrev jag om en utvärdering av hur Sjukvården i Sverige utvecklats. Och denna visade t.ex. att Sjukvården i Skåne rasat från en mittplacering i Sverige för några år sedan till att ligga i absoluta botten av de svenska landstingen i dag. Men det finns naturligtvis inget samband mellan denna utveckling och det faktum att Skåne styrs av Moderaterna med röstunderstöd i Regionfullmäktige från kollegorna i Femklövern, Centern, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Vi kan i dagens Helsingborgs Dagblad t.ex. läsa om uselt förtroende för vården i Nordvästskåne. Det är långa köer, minskat antal sjukhussängar, överbeläggning och utarbetad personal som går in i väggen. Och nu läser jag hos SVT om en utvärdering som gjorts av sjukvården i 35 Europeiska länder. Och denna visar att Sverige rasat 5 placeringar det sista året och vi är nu sämst av de Nordiska länderna. Alla våra Nordiska kollegor ligger på 10-i-topp medan vi själva nu rasat ner till 11:e plats. Men vi har ju fått Jobbskatteavdrag, RUT-avdrag, ROT-avdrag och allt det andra. Tyvärr räckte sedan inte pengarna till vården!
» Rapport från Gaza: I sedvanlig ordning så har svensk media bara plats för en fråga. Under en period var det bara Gaza som gällde. Andra konflikter och problem i världen glömdes bort. Nu har det vänt. Efter några dagar med Bergslagens brandkatastrof är det nu katastrofen i Irak som gäller. Katastrof efter katastrof med krig, mördande och massakrer avlöser varandra. Och egentligen är den stora skurken att andra stater lägger sig i. Mördandet i Afghanistan började med att först Sovjet och sedan USA lade sig i interna konflikter och pumpade in vapen. Och det har fortsatt. Utan någon större urskiljning säljer man vapen till kreti och pleti som säger sig vilja bekämpa någon. I Irak störtade man en diktator och har sedan dess skapat kaos. I Libyen störtade man en annan diktator och har sedan skapat kaos. Och allt bottnar i stormakters oförmåga att låta bli att lägga sig i militärt. I Mellan Östern finns det alltid någon som är villig att skicka pengar och vapen bara man säger sig vilja bekämpa någon som man inte tycker om. Det må vara Iran eller shiamuslimer eller sunnimuslimer eller kurder eller... Det som nu sker i främst norra Irak är troligtvis en av de värre exemplen på krigsbrott på länge. Men det mesta hade kunnat undvikas om andra låtit bli att stötta upp allsköns lycksökare eller fanatiker med pengar och vapen. Att inte ens s.k. "civiliserade demokratier" kan uppföra sig anständigt kan vi läsa här. Egentligen är den stora skurken världens vapenindustri som aldrig missar att förse en ny marknad med deras mordvapen.
» Bedragare del 11: Jag vet att jag lovade att inte publicera fler bedrägerier. Men det här mejlet har jag fått dryga 10-talet exemplar av under dagen. Och eftersom det kombinerar tre företeelser som jag totalt saknar förtroende för så kan jag inte undvika det hela.
BREAKING NEWS: Slender body is just a few weeks away!
torget140d@t-mobile.pl [torget140d@t-mobile.pl]
Skickat: den 10 augusti 2014 14:23
Till: sven@swl.nu
How many times have you tried to get fit but failed?
No wonder you are sure you have lost the battle of the bulge!
You probably have if we stick to traditional 'workout plus diet' scheme.
You certainly haven?t if you take a brand new formula.
It splits fat cells and suppresses your appetite and you lose 20 lbs a month!
Find out more >>>
For more news, please go to FoxNews.com and watch Fox News Channel.
More Newsletters | Unsubscribe | Privacy Policy
©2014 Fox News Network, LLC. All Rights Reserved.
Fox News never sends unsolicited email. You received this email because you requested a subscription to Breaking Alerts from FoxNews.com.
För det första har jag inget förtroende alls för Fox News, denna högervridna propagandakanal. Se'n har dom naturligtvis inget med mejlet att göra. För det andra saknar jag totalt förtroende för den bantningshysteri som så många försöker tjäna en hacka på. Och för det tredje så är det hela naturligtvis bluff allt ihop. Riktigt komiskt blir det på slutet när man påpekar att Fox News aldrig skickar oönskad e-post utan endast om man bett om den. Och så skickar man mer än 10-talet likadana mejl från olika påhittade adress som har visst samband med mig. Haha!
måndag 2014-08-11
Väljarundersökningar och mobiler
tyckeri nummer 6297
» Dagens väljarundersökning: I dag är det Aftonbladet som presenterar sin väljarundersökning. Denna görs av United Minds. Och som vanligt förtjänar det att påpekas att väljarundersökningar är långt ifrån sanningen. Det kan man se bland annat i det faktum att undersökningar som görs nästan exakt samtidigt kan visa helt olika trender. I Aftonbladets undersökning är Folkpartiet (+2,5), Socialdemokraterna (+1,6) och Sverigedemokraterna (+1,1) de stora vinnarna. Medan Moderaterna (-3,0) och Miljöpartiet (-2,1) är de stora förlorarna. Sammanlagt ger detta det Rödgröna blocket 46,6% (-0,8) medan Högeralliansen får 36,8% (-0,2). Aftonbladets rubrik är: - "Nu minskar blockgapet". Ett gap på nästan 10 procentenheter har minskat med 0,6 procentenheter. Med den takten är man i kapp någon gång till nästa val, alltså inte valet i år... SvD:s Sifo för någon dag sedan gav Moderaterna en rejäl ökning, i denna undersökningen rasar Moderaterna. Kom alltså ihåg att ta undersökningarna med en rejäl nypa salt. Men dom är spännande... Vi kan ju spekulera i det faktum att Högeralliansen + Sverigedemokraterna är större än de tre Rödgröna partierna. Gäller Fredrik Reinfeldts löfte om att inte ta i SD med tång fortfarande efter valet?
» Till SD:s försvar: I dagens Svenska Dagbladet går högerdebattören Paulina Neuding från högermagasinet Neo ut och tycker att den svenska politiska debatten är stygga mot Sverigedemokraterna. Hon skriver: - "Det finns ett till problem. Det har uppstått en klyfta i det svenska samhället som inte funnits där tidigare. Det kaos som har följt i spåren av Jimmie Åkessons resa genom landet är ett nytt fenomen. Vi brukade vara ett land som höll ihop. Inte ens när VPK fjärrstyrdes från Sovjet mötte dess medlemmar en sådan fientlighet som möter Sverigedemokrater. Människor som sympatiserar med ett svenskt tioprocentsparti får dagligen veta att de inte har en plats i gemenskapen eller i det civiliserade politiska samtalet. Och bland SD:s sympatisörer finns det samtidigt en djupt rotad uppfattning att etablerade partier och medier ljuger." Så oj, vad det är synd om Sverigedemokraterna - i varje fall i Paulina Neudings värld. Är detta ett litet steg i riktningen att Sverigedemokraterna ska släppas in i gemenskapen? En förberedelse från Borgerlighetens tänkare om att vi kanske ska acceptera en Högeralliansregering som inte är i minoritet längre utan har ett etablerat samarbete med Sverigedemokraterna istället för dagens Högeralliansregering i minoritet men beroende av Sverigedemokraternas passiva stöd? Vem vet vad framtiden har i sin kappsäck!
» Det är typiskt Sverige: Jag ser att polisen tycker att alldeles för få har dömts för mobilpratande under bilkörning. Sedan lagen skärptes i december handlar det inte om många som har fällts för mobilsnackandet. Och polisen är övertygade om att det beror på hur lagen är formulerad. - "Det är en väldig luddig lag men det är typiskt Sverige" säger man. De flesta länder har lagstiftat om att det är förbjudet att prata i mobiltelefon medan man kör. Punkt! När våra lagstiftare skulle formulera sin lag så skulle man naturligtvis lägga till att det bara var förbjudet om det på ett "menligt sätt" påverkade bilkörningen. Och hur bevisar vi detta? Utan att det redan har förorsakat en olycka. Jag har under en tid gjort en ytterst ovetenskaplig undersökning över vilka det är som inte kan låta bli att hålla mobiltelefonen för örat medan dom kör och bara ha en hand ledig för ratt och annat. Och här i Åstorp har det nästan uteslutande handlat om unga kvinnor eller lite mer medelålders kvinnor som tydligen inte kan låta bli att snacka med sina väninnor medan dom kör (jo, jag vet, det är förutfattade könsdiskriminerande åsikter). Kommer man istället in till stan, dvs i mitt fall Helsingborg så är istället den största gruppen manliga hantverkare som kör omkring med mobilen - gissningsvis mellan olika uppdrag. Varför kan vi inte bara säga att det är förbjudet att ha en mobiltelefon för örat medan man kör - punkt! Och så kan vi lägga till att det ska vara förbjudet med katter som travar omkring uppe på instrumentbrädan. Jag mötte i helgen en bilist som hade märkbart problem med att se vägbanan för katten som spatserade runt innanför vindrutan. Men uppenbart var det bråttom så det fanns inte tid för att ta ner katten. För idioten höll inte ens hastighetsbegränsningarna!
» Ännu en väljarundersökning: Även Metro publicerar i dag sin väljarundersökning, som görs av Yougov. Här är det Moderaterna som är den stora vinnaren med +1,6. De stora förlorarna är Vänsterpartiet med -1,2 och Folkpartiet och Miljöpartiet med -1,0. Vi kan alltså se att det är spridda skurar mellan undersökningarna. I Yougovs undersökning är gapet mellan blocken mindre än i de andra. De Rödgröna får 46,3% och Högeralliansen 39,5%. Den sammanfattning vi kan göra är att det är spridda skurar mellan undersökningarna. Förenklat kan vi säga att de Rödgröna fortfarande leder ganska bra, men att gapet minskar. Men för Fredrik Reinfeldt är återhämtningen inte tillräcklig.
tisdag 2014-08-12
Folkpartister och Sverigedemokrater
tyckeri nummer 6298
» Folkpartiets skolklavertramp: Den f.d. Majoren men numera Skoltalibanen Jan Björklund har ju förvandlat Folkpartiet till ett enfrågeparti. Förvandlat skolan till en plugg- och disciplinanstalt! Alla problem med skolan skylls på Socialdemokraterna (trots att folkpartister under långa perioder haft ansvar för skolan i borgerliga regeringar och många av tidigare skolreformer genomfördes under Carl Bildts era). Däremot tar det alltid ytterligare några år innan hans egna reformer får någon effekt. Får han sitta kvar (måtte högre makter förhindra detta) kommer han fortfarande år 2020 säga att det tar några år till innan reformerna får effekt. Senaste utspelet från Skoltalibanen är att återinföra betyg i Ordning och uppförande. Kanske något som också skulle införas inom Högeralliansen eftersom utspelet inte har så stort stöd inom resten av den "eniga" Högeralliansen. Men uppenbart är att den svenska skolan har problem. Låt mig ta ett par exempel från Folkpartistiska kampanjer. I Bräcke kommun gick Folkpartiet ut med: - "Barnen och ungdommarna ger oss framtidstro". Fast det var förstås reklambyrån som inte kunde stava till ungdomar! På Gotland bjöd Folkpartiet in till: - "Val upptakt". Fast vi kan väl gissa att det egentligen handlar om "Valupptakt". Det där med särskrivning är ett vanligt problem för många -- inte bara folkpartister som utbildats i den socialdemokratiska Flumskolan. För övrigt har ni väl inte missat Folkpartiets kampanj: - "Rösta för skolan". Detta är bara ett anagram för: - "Förstöra skolan". För de som inte gått i den socialdemokratiska flumskolan utan utbildats på annat sätt så kan jag berätta att anagram innebär att kasta om bokstäverna i en annan följd och skapa ett annat ord. Det är alltså exakt samma bokstäver som används i "rösta för" som i "förstöra". Fast det finns dom som varje fall delvis gillar Skoltalibanen. - "En skolpolitik för verkligheten" sätter Svenska Dagbladet som rubrik. Och det är ju också ett sätt att beskriva verkligheten. Hipp Hurra för Skoltalibanen Jan Björklunds Pluggskola!
Förstöra skolan med Folkpartiet
» Mer gränskränkningar: Dom har lite svårt för det där med territorialgränser dom där militärerna. Vi har ju nyligen haft ett antal kränkningar av de svenska gränserna av militär från olika länder. Ett amerikanskt spionplan flyg rakt över Gotland nyligen, men det berodde visst främst på missförstånd. Polska stridsflygplan kränkte de svenska gränserna nyligen. Men det var inget att bry sig om sade Carl Bildt, det var rent misstag. Och sedan har vi ju när ryska militärer kränker svenska gränser. Då är det alltid medvetet och en provokation. Antagligen ska det tolkas som att ryssar vet vad dom gör men det gör inte amerikaner eller polacker? Det senaste vi läser om är att en amerikansk U-båt kom in på ryskt vatten innan den jagades bort av ryssarna. Fast det framgår inte om det var medvetet eller av misstag. Men troligtvis var det inte medvetet eftersom det var en amerikansk U-båt. Dom gör ju misstag vilket inte ryssar gör. Vi kan ju dra paralleller till alla ryska ubåtar som var inne och spionerade i svenska vatten - eller om det nu var pruttande fiskstim...

» Sverigedemokraterna = Rasister: Detta var tydligen ett budskap som framfördes tryckt på T-tröjor av gruppen Teddybears under deras framträdande i TV4:s program Sommarkrysset i helgen. Och detta triggade verkligen igång SD:s ilskna svans av sympatiserande rasister. Genom att läsa ett litet urval av alla ilskna kommentarer på olika håll till gruppens tilltag så finns det gott om bevis för att Teddybears hade helt rätt. Så fort en Sverigedemokrat öppnar munnen så dröjer det inte många sekunder innan favoritämnet och den gemensamma nämnaren dyker fram. Det är alldeles för många "icke-svenskar" i Sverige. Vi kan inte ta emot fler invandrare. Dom förstör vårt samhälle. Dom är farliga. Den vita svensken är helt enkelt överlägsen alla dom andra. Eftersom jag själv härstammar från invandrare blir jag naturligtvis förolämpad. Det vi kallar "svenskt" är i själva verket i allmänhet importerat. Att folk flyttar runt i världen är inget nytt. Det har alltid hänt, och kommer att fortsätta. Att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti är alltså inget annat än sanningen. Läs här för att bara ta ett exempel. Och läs hur världen beskrivs på den Sverigedemokraterna mycket närstående sajten Avpixlat. Denna handlar i stort sett inte om annat än hur hemska invandrare (dvs icke-svenskar) är. Bakom sajten ligger Kent Ekeroth (mannen med järnstången) som sitter i SD:s partistyrelse. Han ser till att finansiera sajten och han "äger namnet". Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Och som ättling till invandrare (Valloner på 1600-talet) så ser jag partiet som ett hot mot medmänsklighet och mig själv.
onsdag 2014-08-13
Om ett medmänskligt samhälle
tyckeri nummer 6299
» Moderater och medmänsklighet: Allt eftersom tiden går sedan Högeralliansen började köra sin tramsiga tårtreklam i TV så står det allt mer klart att reklamen inte bara är löjlig utan också grovt falsk. Reklamen går ju ut på att om man ger en röst åt något av partierna inom Högeralliansen så vet man vad man får. Medan en röst på ett av de Rödgröna oppositionspartierna innebär att man faktiskt inte vet vad som blir regeringspolitik. Men den senaste tiden har präglats av mängder med "solokrav" från olika Högerallianspartier. Det är Folkpartiet som publicerar sina särkrav för att positionera sig, Centerpartiet som kräver annat och Kristdemokraterna som kräver det tredje. Nu börjar även enskilda Moderater köra sina solorace. Frågan är vad som blir officiell Moderat... f'låt Högerallianspolitik, ska det heta. Senast ut är den Moderata riksdagsledamoten Cecilia Magnusson som i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag går ut och kräver ett förbud mot gatutiggeri. Något som hon menar ska motverka fattigdom. Fast jag har läst förtvivlat i hennes artikel utan att hitta hur detta ska ske. Ett förbud mot gatutiggeri är att förhindra att vi blir påminda om vårt dåliga samvete. Men ett förbud löser ju inte problemet för de människor som ser som en mindre dålig utväg att förnedra sig genom att tigga på våra gator än att leva i extrem fattigdom i sina hemländer. Att förbjuda dom att tigga gör ju inte deras situation i Rumänien (eller var dom nu kommer från) bättre. Deras chans till arbete där ökar inte. Deras möjlighet att deras barn får gå i skolan ökar inte. Det enda det gör är att sudda bort "problemet" framför vår dörr. Men problemet finns kvar - ännu värre på annat håll. Men Cecilia Magnusson slipper ju se det. Till detta kommer det praktiska problemet, hur ska ett förbud utformas? Är det bara romer från Rumänien som ska förbjudas att tigga? Ska även Lars Andersson som tappat sin biljett förbjudas att tigga pengar till en biljett hem? Ska Röda Korset och Rädda Barnen förbjudas att tigga pengar med en insamlingsbössa? Lutherhjälpen? Eller ska en nystartad hjälporganisation med namnet "Hjälp Romer från Rumänien" förbjudas att samla pengar? På sedvanligt Moderat maner har Cecilia Magnusson nog inte tänkt färdigt! Själv är jag mycket mer irriterad på försäljare som står och antastar mig än tiggande romer som mest är skadliga för mitt dåliga samvete och får mig att skämmas över mänskligheten. Förbjud försäljare att antasta oskyldiga på offentlig plats! Senast jag var i Helsingborg dök en ung man från "ett visst elbolag" fram och frågade: - "Får jag fråga vilket elbolag du har?". Mitt svar: - "Det har ingen betydelse, för jag ska inte byta elbolag!" var dock tydligen inte tillräckligt. Jag fick en ny fråga: - "Det var inte det jag frågade om, jag undrade vilket elbolag du använder?". Hur blir man av med sådana? Nä, kära Cecilia Magnusson, kräv ett förbud mot antastande försäljare på allmän plats istället för tiggare som inte gör något annat än sitter på gatan och skäms.
Det ska till Moderaternas heder göras klart att Beatrice Ask gjort klart att förslaget inte har stöd från Moderaternas partiledning. Än så länge vill man inte ha något förbud. Men enigheten är inte total. Ett antal partiföreträdare har gått ut med stöd för kravet och är uppenbart besvikna på partiledningen: - "Det dröjde inte många sekunder efter det att Cecilia Magnusson publicerat sin artikel på DN debatt innan partiets infoavdelning skickade ut avståndstagande och förklarade den rätta läran. Cecilia hade uppenbarligen gjort misstaget att lyssna på sina väljare. Ytterst ovanligt att en riksdagsledamot går ut på det sättet. Jag tycker det är starkt. Skall vi vara ett stort parti måste olika åsikter få rymmas. Risken är väl nu att Cecilia har påbörjat sin ökenvandring. Men vi kanske blir rätt många där" skriver det Moderata kommunalrådet Bo Frank i Växjö (efter att jag rättat lite stavfel). Stödet för dumheterna är inte obefintliga. Framtiden blir spännande.
» Bortslösade pengar: Högeralliansens propagandamaskin Visita (under ledning av Maud Olofsson, f.d. Centerledare och Näringsminister) bedriver just nu en dyr och kostsam kampanj kallad Dubbelstöten för att få behålla krognäringens subventioner genom den sänkta krogmomsen och sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar. Visita är alltså Krognäringens egen intresseorganisation. Nu ser jag att man från Visita har räknat fram att den sänkta krogmomsen skapat 7.500 nya jobb. Det skulle innebära att varje jobb kostar skattebetalarna 400.000 kronor. För inte så länge sedan hade det något mer neutrala statliga Konjunkturinstitutet räknat fram att det skapats drygt hälften så många jobb, 4.000. Vilket alltså skulle innebära att varje jobb kostat nästan dubbelt så mycket, nästan 1 miljon kronor. Med tanke på lönekostnaden för dessa nyanställda ungdomar så skulle jag gärna vilja att Visita och Maud Olofsson berättar var resten av de statliga subventionerna har hamnat? Har dom hamnat i krogägarens fickor? Eller har dom används som kampanjbidrag för att trygga en Högeralliansregering? Utvärderingar har nämligen visat att några märkbart sänkta priser på krogar och restauranger har vi inte fått trots att krogarna alltså fått sänkta kostnader. Det hade varit spännande att se vad alla dessa miljarderna som använts till sänkt krogmoms hade kunna göra om man satsat dom på vården, i barnomsorg, i skolan eller på något annat inom den gemensamma sektorn. Hur många nya jobb hade det då kunnat bli? Hur hade det påverkat vår välfärd? Fast jag tror inte att Maud Olofsson så gärna vill besvara dom frågorna.
» Inför republik: Jag läser till min stora glädje att en majoritet av de yngre riksdagskandidater som har en chans att bli invalda i Riksdagen faktiskt vill avskaffa Monarkin. Enligt en enkät som Aftonbladet gjort bland 600 riksdagskandidater med chans att bli invalda så svarar 40% av alla kandidater Nej på frågan: - "Ska vi behålla Kungahuset". Bland de kandidater som är under 40 år så röstar 50,5% Nej på samma fråga. Alla FI:s och Vänsterpartiets kandidater är republikaner. Bland de yngre kandidaterna från Folkpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna finns också en majoritet för Republik. Hos Centern och Moderaterna är en majoritet fortfarande Monarkister. Hos Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna finns inga Republikaner alls. - "Statschefen ska tillsättas via lag, inte samlag" säger Vänsterpartiets Freddy Grip. Och det går ju inte att annat göra än instämma. - "Det är omodernt att ärva ämbeten" påpekar Folkpartiets Birgitta Ohlsson. Fast så här säger Hovets informationschef Margareta Thorgren - betald med dina och mina skattepengar: - "Kungafamiljen känner ett starkt stöd från svenska folket. Vi får helt enkelt bättre kommunicera den nytta och det fantastiska arbete som det svenska kungahuset gör för Sverige". Haha! Gå med i Republikanska Föreningen. Medlemskap i Republikanska Föreningen kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Statschefen ska tillsättas via lag, inte samlag
torsdag 2014-08-14
Om Moderater och Centerpartister
tyckeri nummer 6300
» Om moderata kampanjbudskap: Det händer att jag känner att jag här i bloggen klagar för mycket och kommer med konstruktiva förslag för lite. Men det är ju så att för en amatör är det alltid mycket enklare att klaga än att konstruera konstruktiva förslag. Nu kan jag dock konstatera att jag får stryk av vårt ledande Regeringsparti så det ryker om det. Moderaterna har nu bestämt sig för att slänga ut 24 miljoner kronor på en rejäl kampanj utan att komma med något eget konstruktivt förslag. Det handlar uteslutande om att varna för det helvete som ska bryta ut om Fredrik Reinfeldt blir av med jobbet i september. Det här är Moderaternas 9 viktiga budskap:

140.000 nya bostäder kan hälsa hem.
Sänkt krogmoms Snipp Snapp Slut.
Tack å hej Fritt skolval.
Ett Tu Tre så fanns inte Bromma flygplats mer.
R.I.P. RUT.
Bye bye Förbifarten.
Ajöken nio nya tunnelbanestationer.
The end of Ungdomsjobb.
Boom där rök Försvaret.
Som ni förstår handlar detta om Moderaternas desperata kampanj i Stockholm sedan undersökningar visat att Högeralliansen är på väg att förlora makten i Fjollträsk. Och en del budskap är ju faktiskt egentligen inte exempel på "negativt kampanjande". Att slopa subventionerna av krogar och använda dom pengar till bättre välfärd tycker jag är en bra idé. Att avskaffa subventioner av städningen till de som har råd att betala för städning och istället använda dom pengarna till förbättrad hemhjälp till de som verkligen behöver den hjälpen men inte har råd är inte heller någon dum idé. Att slopa Sveriges största vägprojekt någonsin (Förbifarten) och använda alla dessa många tiotals miljarder till förbättrad kollektivtrafik tycker jag verkar vara en bra idé. Att slopa Bromma flygplats som det utlovats i många tiotals år och bygga bostäder på den marken verkar vara en alldeles utmärkt idé. Och nedrustningen av Försvaret tycker jag det verkar som om Moderaterna har klarat av själva utan någon hjälp från de Rödgröna partierna. Över huvud taget så tycker jag det verkar som om Moderaterna är desperata. Läs mer hos Svenska Dagbladet och Expressen och hur andra reagerar.
» Vänt i häcken tillbaka: Jag vet inte hur jag ska tolka det, men jag ser att Aller Media ska återuppliva tidningen "Hänt i Veckan", eller "Vänt i Häcken" som jag föredrar att kalla det hela. För er som gillar skvaller (sant eller ej har ingen betydelse) så är det kanske en god nyhet. Det här är en genre av tidningar som aldrig blir inaktuella. Det kvittar hur gammal blaskan är, det som står i den är fortfarande lika aktuellt (= inaktuellt). Jag tror att jag inte bryr mig alls. Men det är ju skönt att kunna använda "Vänt i Häcken" igen. Det har ju under en tid känts lika inaktuellt som tidningarnas innehåll. Finns Svensk Gamtidning kvar?
» Vårt unika och älskade fosterland 1: Tänk vad det är härligt att bo i ett unikt land. Vi är troligtvis det enda land i världen där pensionärer, sjuka och arbetslösa betalar högre skatt än de som har förmånen av ett jobb. Tänk vad skönt det är att bo i ett land som styrs av politiker som har den framsynthet som krävs för att komma på sådana unika tankar.
» Med Centern för ökade klyftor: Centerpartiet har tydligen under dagen gjort ett utspel som går ut på att berätta om hur populärt RUT-bidraget är. Dvs den reform som gör att den som har råd att betala någon för att få städat där hemma får halva kostnaden för detta i bidrag av oss andra skattebetalare. Centerns utspel i dag har berättat att allt fler svenskar utnyttjar bidraget. Och man påpekar att 2/3-delar av de som använder RUT-bidrag tjänar mindre än 32.000. Dvs 1/3-del tjänar mer än 32.000 kronor. Hur många av svenskarna som tjänar under 32.000 eller mer än 32.000 glömmer man att berätta. Men beloppet är en rejäl bit över genomsnittet. Man är också ganska försiktig med att berätta hur stora bidrag som betalas ut. Lägst RUT-bidrag i Sverige betalas ut i Dorotea där Doroteabon i snitt får 13 kronor i bidrag. Störst är bidragen i Danderyd där bidraget i snitt är 1.547 kronor. Det är 119 gånger så mycket. Vad är den stora skillnaden mellan Dorotea och Danderyd? Rätt gissat, dom har mycket högre inkomster i Danderyd. Dvs dom har råd att få sin städning subventionerad av resten av svenska folket. Det har dom inte i Dorotea. Det är dags att säga Nej till det fortsatta Bidragssamhället. Medborgarna måste tvingas att själva ta ansvar för sina liv. Vi kan inte fortsätta på en linje där vi förväntas få bidrag från Staten för allt. Statens kassa är inte oändlig. Skattepengar ska användas till nödvändiga saker, inte till fortsatt utbyggnad av Bidragssamhället. Läs vad SVT och Dagens Nyheter skriver.


fredag 2014-08-15
Moderata och Folkpartistiska klavertramp
tyckeri nummer 6301
» Om Moderata lögner: Jag ser att Reklambranschens Resumé uppmärksammat att Moderaterna har lite problem med sanningen. - "Bluffarna på M:s valaffischer" sätter Resumé som rubrik på sin artikel. Medan Metro skriver: - "Här är bluffarna på M:s nya valaffischer" om samma reklamkampanj som jag berättade om igår. Den affisch man främst siktar in sig på är påståendet om "Ajöken nio nya tunnelbanestationer". Sanningen är den att inget av partierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet har några krav på minskning av utbyggnaden av tunnelbanan - tvärtom dom vill bygga ut den ännu mer! Även flera andra av de Moderata affischerna är mer eller mindre rena lögner. Moderaternas kommunikationschef i Stockholm, Elisabeth Somp: - " menar att man snarare ska se affischerna som en frågeställning eller debatt, snarare än som fakta". Jag har därför några tips på socialdemokratiska affischer att sätta upp:
"A-kassan rök".
"Statsfinanserna i konkurs".
"Sjukvården dog sotdöden".
Visst är dom bra som "en frågeställning eller debatt". Uppenbart är att Moderaterna är desperata - mycket desperata. Undersökningar visar att Högeralliansen är på väg att förlora makten i Stockholm. Affischen "Boom! Där rök försvaret" är egentligen riktigt komisk. Verkligheten är ju att det svenska försvaret håller på att dö just sotdöden. Den tidigare moderata Försvarsministern Mikael Odenberg avgick också i protest mot nedskärningarna. Läs hur kampanjen i går presterades av Expressen. Jag har ett litet tips till Fredrik Reinfeldt och hans kampanjansvariga i Stockholm, berätta vad ni själva vill istället för att ljuga om vad era politiska motståndare inte ens vill. Förhoppningsvis blir kampanjen istället den slutliga dödsstöten för det Moderata styret i Huvudstaden.
» Folkpartister och stavning: Jag ser att den Folkpartistiska kadaverdisciplinskolan fortsätter att skörda sina offer. I Landskrona och Svalöv tänker man satsa på kola i skolan. I varje fall skriver man: "Kunskapskola. Med ordning och reda." Jag tycker det verkar lite segt om jag ska vara ärlig. Samtidigt ser jag att man vill försöka likna skolan med hunduppfostran. - "Lär unga hundar sitta" skriver man på en affisch. Och det ska tydligen innebära att skolelever ska sitta still precis som väluppfostrade hundar. Hur som helst är det i varje fall tur att man inte stavat fel på ordet "sitta". En snuskhummer hade ju kunnat associera till både det ena och det andra... Läs Dagens Media.
Förstöra skolan med Folkpartiet
» Om att tjäna skattepengar utan att betala skatt: I dag kan Aftonbladet avslöja att det privata vårdbolaget Attendo tjänar många sköna tiotals miljoner på att driva flyktingboenden åt Migrationsverket. Under de senaste tre åren har Attendo Individ och familj AB gjort en vinst på 200 miljoner kronor. Fast det har inte blivit någon skatt på den vinsten. Genom komplicerade manövrer och ägarkaruseller så flyttas pengarna runt tills dom hamnar i något skatteparadis där man slipper skatta för slantarna. Men man tar som sagt gärna emot skattepengarna. Den här ägarkarusellen är så komplicerad att jag inte orkar skriva ner den. Jag kopierar Aftonbladet rakt av: - "Vinsten från Attendo Individ och familj AB går i form av koncernbidrag till moderbolaget Attendo Sverige AB med säte i Danderyd utanför Stockholm. Bolaget lämnade i fjol i sin tur 281 miljoner i koncernbidrag till ägaren Attendo Holding AB som i sin tur ägs av Attendo Group AB, som ägs av Attendo Intressenter AB, som ägs av Attendo AB. Attendo AB omsatte i fjol 8,5 miljarder kronor, och har ökat sin vinst med 32 procent mellan 2011 och 2013 till 738 miljoner kronor. Attendo AB ägs av Luxemburgbaserade bolaget Augustus International SRAL som i sin tur till 77 procent ägs av riskkapitalfonden IK 2004 med säte i Jersey, som drivs av riskkapitalbolaget IK Investment partners, grundat av miljardären Björn Savén". Hängde ni med? Jag gjorde det knappast i varje fall, trots min utbildning i Företagsekonomi och Nationalekonomi.

Välfärden är till salu
Ett annat intressant faktum är att delägare och styrelseledamot i Attendo AB är Henrik Borelius, bror till förre moderatministern Maria Borelius. Henrik Borelius satt under åren 2010-2012 som regeringens rådgivare i Välfärdsutvecklingsrådet, för att "förbättra förutsättningarna för valfrihet, mångfald och tillgänglighet inom hälso- och sjukvården, handikapp- och äldreomsorgen, apoteksmarknaden och hushållsnära tjänster genom ökat entreprenörskap och innovativt företagande". Dvs just det han nu tjänar multum på att genomföra. Fast Attendo tycker inte att det är något konstigt: - "Det är inget märkligt med det", säger Mårten Lewander som är kommunikationsdirektör på Attendo. Till och med Fredrik Reinfeldt är upprörd över kompisarnas upplägg, som han själv varit med om att göra möjligt.
» Försök att vidga synfältet:
Insändare publicerad i dagens Helsingborgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidningar / Landskrona Posten
Svar till Agnetha Estberger, Onyanserat om allmän visstid 3/8-2014
Agnetha Estberger tycker i sin insändare att fackförbundet Handels kritik av visstidsanställningar är onyanserad. Hon tycker att Facket vägrar se det ur arbetsgivarnas synvinkel. Men i Agnetha Estbergers rader kan jag inte se en enda mening som tyder på att hon vill se det hela ur den anställdes synvinkel. Hur vill t.ex. Agnetha Estberger att den anställde ska få mat på bordet och betala hyran när Agneta inte anser sig ha behov av någon anställd och inte betalar ut någon lön? Ska "någon annan" försörja din tillfälligt anställda personal då?
Visst finns det perioder när tillfälliga anställningar är ett måste. Men målet måste vara att minska dessa till ett absolut minimum och endast använda denna anställningsform tillfälligt - inte regelmässigt. Problemet minskar ju inte heller av att de högerpolitiker som styr vårt land numera inte ser arbetslösa som just arbetslösa, utan bara som arbetsslöa. Man verkar från politiskt håll tro att människor väljer att vara arbetslösa.
Alltså ska dom sättas åt, till exempel med regeln om att den som är deltidsarbetslös bara har rätt till 75 dagar med A-kassa. Dessa 75 dagar är snabbt slut med inhopp som timanställd. Och när de 75 dagarna är slut har den deltidsarbetslösa att välja mellan att ta jobb och kanske förlora pengar på att jobba eller tacka nej till jobb och ta ut hel a-kassa.
Den s.k. Arbetslinjen bygger på tron att Arbetslösa i själva verket är arbetsslöa. Och visstidsanställningar gör det inte enklare för den som vill ha ett jobb. Alltså bör denna typ av anställning begränsas till ett minimum och endast användas just tillfälligt. Straffbeskattningen av arbetslösa (och sjuka och gamla) är ett annat bevis på högeralliansens jakt på de som inte omfattas av Arbetslinjen.
Så kära Agnetha, försök se problemet inte bara ur din egen synvinkel utan även ur den anställdes synvinkel, som vill äta hela året.
Sven Ohlsson
f.d. timanställd
Insändaren återges här i den av HD redigerade utformningen.
lördag 2014-08-16
Sänkta skatter får effekter
tyckeri nummer 6302
» Om Moderaternas rekord: Jag såg att Högeralliansregeringen innehar ett par rekord inom OECD-länderna. Dels har man sänkt skatterna mest av alla OECD:s medlemsländer. Samtidigt har den svenska A-kassan haft den sämsta utvecklingen och sjunkit mest inom alla OECD-länderna. För några dagar sedan berättade jag att den svenska sjukvården rasat i en Europeisk jämförelse. Den är nu sämst i Norden. Vi kunde också för några dagar sedan läsa att priserna i den svenska kollektivtrafiken ökat fyra gånger så mycket som den allmänna prisutvecklingen. Men SJ går trots allt bättre och vinsten ökar. Problemen inom skolan ökar med allt sämre resultat vid internationella jämförelser. Vårt förtroende för sjukvården minskar. Sjukskrivningarna pga främst psykologiska diagnoser inom offentlig sektor ökar. Man kan undra om det finns något samband med allt detta och Anders Borgs rekord i skattesänkningar? Många har fått fler slantar i sina plånböcker, men det har kostat på. Läs vad Aftonbladet ledarskribent tycker. Faktum är dock att allt detta är en medveten politik från Fredrik Reinfeldt. En förklaring finns i boken Det sovande folket. Han skrev boken 1993, 28 år gammal, och den gavs ut av Moderata Ungdomsförbundet. Fredrik Reinfeldt var då ordförande i MUF, satt sedan flera år i Riksdagen och satt i partiets styrelse. Boken är mycket bra att läsa för att förstå vilken ideologi det är som präglar Fredrik Reinfeldts politik. Citatet: – ”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras” förklarar en hel del av vad som hänt under de åtta åren med Fredrik Reinfeldt i ledningen. Men Fredrik Reinfeldt och Moderaterna har gjort allt dom kunnat för att sudda bort boken ur historien. Under en period förnekade Fredrik Reinfeldt att boken ens existerade. I de bibliotek som tidigare haft boken har den plötsligt bara försvunnit. Men, den är värd att läsa som förklaring till vad ”De Nya Moderaterna” egentligen handlar om. En piratutgåva av boken i PDF-format finns att ladda ner. Det är en usel bok, jobbig att läsa, men den förklarar mycket av det som sedan hänt. Det är alltså INTE en 16-årig MUF:are som skrivit boken. Det är en 28 år gammal Riksdagsledamot som skrivit boken.
» Ett gott skratt förlänger livet: Jag ser i ett av dessa reklammagasin om villalivets fröjder som regelbundet trillar ner i brevlådan att nämnda magasin frågat vilken partiledare som man helst vill ha som granne. Och det är faktiskt spännande resultat i den här lite udda opinionsundersökningen. Nästan hälften vill inte ha någon partiledare alls som granne. Fast det framgår inte om detta beror på att man tror att dom alla är otrevliga grannar eller om det beror på att man inte vill ha en kändis som ständigt bevakas som granne. Hur som helst så har i varje fall en majoritet trots allt valt någon som granne. I toppen på popularitetsligan ligger Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt med vardera 11%. Följd av Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin med 10% vardera. Dessa 4 ligger i en klass för sig. Dom följs av en ny grupp bestående av Göran Hägglund, Annie Lööf och Jimmie Åkesson med vardera 6%. Och i den absoluta botten hittar vi Jan Björklund. Bara 3% vill ha honom som granne. Mer än tre gånger så många svenskar vill ha Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som granne jämfört med Folkpartiets Jan Björklund! Kan det vara så att dom gissar att Jonas är solidarisk och delar med sig medan Jan ska betygsätta allt. Från gräsklippning till ansning av fruktträd och putsning av fönster?
» Rösthjälp: På många håll publiceras det olika s.k. Valkompasser. Dvs genom att svara på vad man tycker i olika frågor så får man veta vilket parti som man står närmast. Själv har jag just fyllt i den Valkompass som Aftonbladet har. Och resultatet blev att jag borde rösta på Vänsterpartiet eller Feministiskt Initiativ. Och i den absoluta botten hamnade Sverigedemokraterna.
söndag 2014-08-17
Farväl Fredrik
tyckeri nummer 6303
» Farväl Fredrik: I går presenterades Sifos senaste väljarundersökning i Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Och den var nog ingen kul läsning för Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf och Göran Hägglund. Både Centern (3,8%) och Kristdemokraterna (3,4%) skulle åkt ur Riksdagen. Folkpartiet (6,7%) först på sjätte plats klarar sig dock fortfarande, men blir minsta parti i Riksdagen. Och faktum är att Moderaterna (24,6%) tillsammans med Folkpartiet (dvs hela Högeralliansen) skulle blivit obetydligt större än Socialdemokraterna (30,3%) ensamma. Till detta kommer Miljöpartiet (11,1%) på tredje plats och Vänsterpartiet (7,9%) på femte plats som ger de tre Rödgröna partierna en rejäl egen majoritet i Riksdagen. Sverigedemokraterna (10,1%) kommer på fjärde plats medan Feministiskt Initiativ (2,0%) inte heller klarar spärren. Intressant att notera är att S + Mp ensamma är lika stora som hela Högeralliansen + Sd. Den intressanta frågan är hur stödröstare (ska vi kalla dom kamrat-4% också) som vill rädda Kd / C kommer att reagera. Kommer dom att rädda båda partierna, eller blir det bara ett parti som räddas över 4%-spärren? Kan man hoppas att dagens rubrik blir uppfylld. Jag vill påminna om att läsa Fredrik Reinfeldts bok Det sovande folket. Den förklarar ganska mycket av varför Moderaterna bedriver den politik som dom bedriver. Boken är tråkig, men avslöjar en hel del om Fredrik Reinfeldts ideologi.
» Vårt unika och älskade fosterland 2: Tänk vad det är härligt att bo i ett unikt land. Vi är det enda land i världen (förutom Chile) som tillåter kommersiella vinstmaximerande skolor att finansieras med våra skattepengar och sedan dela ut överskottet till ägarna. Tänk vad skönt det är att bo i ett land som styrs av politiker som har den framsynthet som krävs för att komma på sådana unika tankar.
» Försvarsindustriskandal: 2012 avslöjade Sveriges Radios Ekoredaktion att den svenska regeringen hjälpt till med att försöka bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Hela skandalen ledde bland annat till att Moderata Försvarsministern Sten Tolgfors tvingades avgå sedan han fått kraftig kritik från Konstitutionsutskottet. Nu avslöjas det i en ny bok att den Svenska Högeralliansregeringen redan 2008 avbröt samarbetet med Saudiarabien. Detta sedan flera högre tjänstemän på Exportkontrollmyndigheten fastslagit att vapenfabriksbygget stred mot de svenska vapenexportlagarna. Men då skrev Marcus Wallenberg (som ju har visst intresse i svensk vapenindustri) till Försvarsminister Sten Tolgfors: - "Bäste Sten". Brevet hölls hemligt, men regeringens beslut ändrades och man fortsatte med det Saudiarabiska samarbetet. Marcus Wallenberg kom precis hem från Saudiarabien när han skrev brevet och berättade att hans Saudiarabiska vänner tog illa vid sig. Och då ändrade man sig alltså... Ekoredaktionen.
måndag 2014-08-18
Rättstavning och Världspolitik
tyckeri nummer 6304
» Folkpatriet stavrar: Jakten på effekter av den Folkpartistiska pluggskolan eller den socialdemokratiska flumskolan (välj det som passar) är intensiv. Och jag pratar alltså om stavfel hos Folkpartiets material. Jag har redan den 12 augusti berättat om Fp i Bräcke som trodde man stavade "ungdommarna" och Fp på Gotland som bjöd in till "Val upptakt". Och den 15:e var vi på besök här i Skåne där Fp i Landskrona ville locka med "Kunskapskola". Men jakten på folkpartistiska klavertramp fortsätter nu intensivt. Nu senast har jag blivit påmind om ytterligare tre smärre fadäser. Fp i Hylte tycker att det kommande "Rikstadsvalet" ska bli spännande. FP kandidaten Mikael T. Eriksson vill gärna hissa "flagan" och på Twitter kör Fp med "Skiljsmässa". Ni kan vara beredda på att jakten på folkpartistiska stavfel och grammatiska klavertramp kommer att vara intensiv under en period. Fast konstigt nog har jag inte sett att Folkpartiet har skyllt något av missarna på den gamla Flumskolan utan det är alltid reklambyråer och tidningsredaktioner som har skulden. Men det är väl bara att jobba på. För de som inte varit med från början så är alltså "Förstöra" ett anagram för "Rösta för". Anagram innebär att man kastar om bokstävernas ordning och får ett helt annat ord. Min stora förhoppning är nu bara att inte någon putt folkpartikel lusläser Sven Tycker och hittar missar som har slunkit igenom både rättstavningsprogram och korrekturläsning.
Förstöra skolan med Folkpartiet
» Apropå rättskrivning: Jag blev överlycklig i dag när jag läste Svenska Dagbladet. SvD Kvalitetsredaktör Per Söderström skriver om Mumintrollen och om orden "Vart" och "Var". Och han poängterar den stora skillnaden mellan dessa båda ord. Något som en mycket stor del av svenskarna inte verkar veta. Och jag citerar: - "För den som till äventyrs undrar är regeln att VAR avser befintlighet och VART riktning". Jag blir nämligen alltid så arg när jag ser: - "Vart bor du?" och liknande uttryck. En sådan fråga innebär att man förutsätter att man är på resande fot... Ordet VART ska användas när någon eller något förflyttar sig. "Vart ska du resa?" till exempel. Eller "Vart skickade du brevet?" för att ta ett annat exempel. "Var bor du?" handlar om en fråga om var (inte vart...) man bor. "Var postade du brevet?" handlar om var man lade brevet på lådan. Medan "Vart postade du brevet?" handlar om vart man skickade brevet. Tänk om alla kunde läsa detta påpekande. Tyvärr hittar jag inte Per Söderströms rader på nätet. Så ni får nöja er med detta. Men lär er skillnaden mellan VAR och VART!
» Vems är skulden? I en debattartikel på Svenska Dagbladets Brännpunkt i lördags skrev professor emeritus i nordamerikastudier, Erik Åsard, vid Uppsala universitet under rubriken: - "USA har bidragit till kaoset i Irak" och pekar på vilket ansvar för situationen i området som den amerikanska invasionen av Irak har. Hur denna invasion motiverades med lögner, hur den amerikanska krigsmakten upplöste den irakiska armén, och hur det fortsatta agerandet har gett underlag för den terror som nu förekommer. På annan plats har jag läst om hur de ursprungliga IS-styrkorna en gång i tiden fick vapen inpumpade till sig från NATO-landet Turkiet för att dom skulle användas för att bekämpa diktaturen i Syrien. Vapen levererades bland annat från Kroatien, betalda av USA-allierade Saudiarabien. Det hela grundas helt enkelt på ett klassiskt misstag. Utomstående beväpnar och finansierar mängder av grupper för att dom bekämpar en gemensam fiende, men utan en tanke på vad dom egentligen står för. Låt oss ta Talibanerna i Afghanistan. Ursprungligen uppbyggda och beväpnade av USA för att bekämpa ryssarna i Afghanistan. Vapenleveranser leder nästan alltid till slut till negativa konsekvenser. Att pumpa in vapen till "vem som helst" bara dom bekämpar en gemensam fiende leder i allmänhet till slut till en ännu värre situation. För övrigt är jag i dag fascinerad över allt stöd som den "Kurdiska staten" just nu får. Dom har inte passat tidigare under alla år när dom velat skapa en egen Kurdisk stat i området. Men nu passar dom när dom ställer upp och tar emot flyktingar. Vi ska skämmas!

tisdag 2014-08-19
Om växande klyftor som medveten politik
tyckeri nummer 6305
» Vårt klassamhälle: De flesta utvärderingar som gjorts av de snart åtta åren med Anders Borg och Fredrik "Det sovande folket" Reinfeldt vid rodret berättar att klyftorna vuxit. De som hade det riktigt bra har fått det ännu mer riktigt bra medan de som legat längst ner på skalan nu ofta halkat ner under strecket. Arbetslösa och Sjuka halkar allt mer efter med hjälp av straffbeskattning och maximala nivåer i försäkringarna som legat stilla sedan stenåldern. I det heliga mantrat "Arbetslinjens" namn ska dom sättas åt. Antalet utslagna har ökat, klyftorna växer helt enkelt. Ett exempel på detta hittar jag när jag läser om Eniros nyss sparkade VD Johan Lindgren i dagens Svenska Dagbladets Näringslivsdel. Förra året fick Johan från Eniro 8,9 miljoner kronor, varav 4 miljoner var bonus för väl utfört arbete. Nu har han fått sparken, och lämnar Eniro med en fallskärm på 20 miljoner kronor. Förra årets lön på 8,9 miljoner tar det mig 27 år att tjäna ihop, om jag räknar på min månadsinkomst (inkl OB) som betalas ut nästa vecka. Årets fallskärm till Johan Lindgren skulle det ta en vanlig arbetslös med maximal A-kassa 113 år att få ihop till. Dvs man skulle hinna dö ett antal gånger för att inte tala om hur många gånger man skulle hinna bli utförsäkrad. Och så finns det dom som inte håller med när vi "vanligt folk" pratar om klassklyftor?
» Dagens citatsamling: När jag redan har passat på att tycka till lite om våra växande klyftor så kanske ett antal citat ur en artikel om en ny bok kan vara spännande att läsa. Jag ska efteråt berätta vem det är som skriver.
- "Kritiserar han svensk politik."
- "Varnar för ökande klyftor."
- "Ger en rejäl känga till näringslivets ledarskikt som han upplever är allt för konservativt och girigt."
- "Han vill att monarkin slopas."
- "Att kvinnor kvoteras till börsbolagens styrelserum."
- "EU:s politiker anklagas för att sakna visioner och för att ha tappat kompassriktningen."
- "I dag har Jan Björklunds parti tappat bort sina rötter."
- "Folkpartiets fatala misstag var när de blev bara skola, vård och omsorg."
- "Saknar gamla S-ledare som Olof Palme och Göran Persson."
- "Jag är ledsen över att Volvo Personvagnar först blev amerikanskt och sedan kinesiskt. Det hade skett över min döda kropp."
Kanske det sista citatet ger en liten vägledning. Det är gamla Folkpartisten och Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar som 80 år gammal skrivit en bok - Oberoende är stark. Och han verkar djupt oroad. Frågan är hur välkommen han är i Näringslivets innersta kretsar numera?
» Earth Overshoot Day: I dag inträffar den dag på året då vi har förbrukat de resurser som egentligen finns på vårt jordklot. Förbrukningen under resten av året lånar vi upp från något som egentligen inte finns. Det är i dag som Global Footprint Network räknat fram att vi förbrukat så mycket resurser som jorden under ett år förmår att producera och släppt ut den mängd avfall och föroreningar som vår jord klarar av att svälja. Under resten av året konsumerar och förorenar vi över den nivån. Det går, kort sagt, åt skogen. Det går sakta allt mer åt fel håll. Kanske något att tänka på...
» En effekt av privatiseringen: Nya avslöjanden om hur det franska bolaget Veolia kör Øresundstågen utan personal har kommit. Lokal- och Regionaltågen i Skåne består av två olika tågsystem. Pågatågen som främst är lokaltåg och i stort sett bara kör i Skåne körs av det tyska bolaget Arriva på uppdrag av länstrafikbolaget Skånetrafiken. Dessutom finns det Øresundstågen som är mer av regionaltåg och som bland annat trafikerar upp till Göteborg, till Karlskrona i Blekinge, till København och Helsingør i Danmark och upp i Småland. För inte så länge sedan utsattes Øresundstågen för en strejk i protest mot att Veolia hade för avsikt att säga upp personal eftersom man sade sig ha överskott på personal. Till slut blev det en överenskommelse som Facket till en början betecknade som en seger. Men senare har det framkommit en hel del tvivel. Men det intressanta är alltså att Veolia i stor utsträckning kör Øresundstågen utan tågvärdar eftersom man har brist på personal. Samtidigt som man alltså har brist på personal så att man inte kan sätta in den personal man skrivit avtal om så ska man alltså säga upp personal pga personalöverskott. Vad det handlar om är helt enkelt att vinsten inte räcker till för aktieägarna i Frankrike. Det är dags att ta hem arbetet i egen regi för Skånetrafiken. Då kan man samtidigt samordna personalen mellan de båda olika tågsystemen istället för dagens situation. Samtidigt ser jag att de danska myndigheterna börjar tröttna på försenade tåg från Sverige. Hålla tiderna är man inte heller så bra med. Men det kanske inte helt ska skyllas på Øresundstågen och Pågatågen. Det är nog så att spåren och signalerna har viss skuld. Men det händer faktiskt att tågen kommer och går i tid också. Jag har varit med om det flera gånger...


onsdag 2014-08-20
Media och Slantar
tyckeri nummer 6306
» Helsingborgs Dagblad som lokalupplaga: Det är turbulent i den skånska pressen. Tidningen Norra Skåne i Hässleholm har ju under en tid gjort upprepade rejäla tramp i klaveren. Chefredaktören Mimmi Karlsson-Bernfalk konstaterade att det var säkrast att hålla sig god vän med lokalpolitikerna istället för journalisten Berit Önell som inte gick i ledbanden utan omplacerades och är väl numera helt avpolletterad. När de lokala Allianspolitikerna inte gillade pressbevakningen så hamnar ju en tidning i ett bekymmer. Ska politikerna bestämma dagordningen eller journalistiken? Norra Skåne valde att låta lokalpolitikerna vara uppdragsgivare, inte läsarna. Frågan är vart vi är på väg här i Nordväst. Nyligen stod det klart att Sydsvenskan i Malmö köpte Helsingborgs Dagblad (Med Nordvästra Skånes Tidningar i Ängelholm och Landskrona Posten). Formellt säger man att tidningarna går ihop. Nu börjar det så smått klarna hur det hela ska gå till. Bland annat tar ledarredaktionen i Malmö under Heidi Avellan över och HD ska inte längre kallas "Oavhängig" utan ska kallas "Oberoende liberal" precis som Sydsvenskan. Eller "Beroende liberal" som HD:s kulturskribent Gunnar Bergdahl kallar det i dagens HD. Även Kulturredaktionerna ska slås ihop så att man från Folkpartistiska Sydsvenskan får kontroll över de ibland radikalt spretande Gunnar Bergdahl, Sören Sommelius osv. Totalt försvinner 200 tjänster på de båda tidningarna när det ska sparas och samordnas, det är en tredjedel av personalen. Det hela låter illavarslande. Jag upplever HD som ganska frisk medan Sydsvenskan av mig upplevs som tråkig. Och ska HD / NST / LP förvandlas till en lokalupplaga av Sydsvenskan så finns det ju viss risk för att man tvingas tacka Nej Tack. Läs vad Dagens Media och Resumé skriver.
» Pengarna styr: Det visar sig att Moderaterna hittat 23 nya miljoner att spendera på årets valkampanj. Sedan vi nyligen, trots Moderaternas passiva motstånd, fick nya lagregler om offentliggörande av partiernas finansiering så hade Moderaterna plötsligt dåligt med slantar att spendera. Men, som sagt, nu har man hittat 23 miljoner. Fast Aftonbladets Anders Lindberg litar inte riktigt på var pengarna kommer från. Å andra sidan så behöver inte Moderaterna och de andra Högerallianspartierna så mycket pengar. Det finns andra som bedriver kampanjer åt dom. Just nu slänger t.ex. de svenska krog- och restaurangföretagen via sin branschorganisation Visita (under ledning av Maud Olofsson...) ut många sköna miljoner på kampanjen Dubbelstöten för att få behålla de skattesubventioner som krog- och restaurangnäringen har fått genom sänkt krogmoms och sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar. Dom bidragen betyder mycket för näringens vinster, så det är väl värt alla miljonerna att få behålla dom. Fast alla miljarder som subventionerna har kostat har kanske inte betytt så mycket för nya jobb. Beräkningarna om hur utfallet varit spretar lite. Men lite förenklat verkar varje nytt jobb ha kostat oss andra skattebetalare någon miljon. Det kan mycket väl vara värt 1 miljon att en arbetslös ungdom får en vettig försörjning. Men om vi nu ska subventionera jobben med dyra slantar så tycker jag trots allt att det är bättre att man då jobbar inom t.ex. vård, skola, omsorg, kommun osv än att det blir lite mer jobb på krogen. Men som sagt, det är alltid bra att veta vilket knä olika partier sitter i. För det är många organisationer som vill påverka oss. Företagare, Fackliga, Miljö för att bara nämna några. Det är inte fel, men det ska ske öppet och ärligt.

» Favoritgranne: I lördags berättade jag om en av våra reklamfinansierade villablad som undersökt vem av partiledarna vi helst ville ha som granne. Uppenbarligen bland just villaägare. Nu läser jag i Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra om samma undersökning, tydligen bland hyresgäster istället. Detta eftersom resultatet inte är riktigt detsamma. Det är Skop som gjort undersökningen på Hem & Hyras uppdrag. Och något förenklat så kan vi säga att det finns 3 divisioner. I överlägsen topp hittar vi Stefan Löfven som hela 35% av de svenska hyresgästerna föredrar som granne. I Division två hittar vi tre politiker, Fredrik Reinfeldt med 16%, Gustav Fridolin med 15% och Jonas Sjöstedt med 14%. Och sedan har vi en lägstadivision också med Jimmie Åkesson 6%, Annie Lööf 5%, Göran Hägglund 4%, Åsa Romson 3% och i den absoluta botten Jan Björklund med 2%. Vi kan konstatera att Stefan Löfven gärna ställt upp på en kommenterande intervju medan Jan Björklund genom sin pressekreterare har avböjt att kommentera fiaskot. Den stora framgången måste vara för Jonas Sjöstedt som ligger långt över sitt partis siffror medan Stefan Löfven och Gustav Fridolin bara ligger lite över. Fredrik Reinfeldt ligger en bit under Moderaternas siffror, men hans favoritgrannar bor väl i villaghettona i Danderyd, Djursholm, Vellinge osv. Och vem folkpartiklarna vill ha som granne vet jag inte. Men inte partiledaren i varje fall tydligen. Intressant i undersökningarna är Jonas Sjöstedts goda siffror både bland hyresgäster och villaägare. Och Jan Björklunds fiasko både bland villaägare och hyresgäster. Heja Jonas!
» Bedragare del 12: Det här mejlet som dök upp för någon dag sedan är så komiskt att jag inte kan låta bli att citera. Finns det verkligen någon som går på "Google översättningar", påhittade namn och allt. Läs och skratta:
Åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa
Telia [sevrice@sevrice.com]
Skickat: den 19 augusti 2014 14:36
Till: sven@swl.nu
Hej
Åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa
Vi märkte att du har betalat din faktura två gånger
För att bekräfta din återbetalning
Logga in nu »
Tack för ditt förtroende,
Teamet Telia
Man kan ställa sig en del frågor. "begränsat till följande nästa", vad betyder det? Epostadressen: "sevrice@sevrice.com"? Snälla låt mig slippa skiten någon gång!
torsdag 2014-08-21
Girighet hos bankerna
tyckeri nummer 6307
» Våra giriga banker: Mediekompaniet och Yougov gör regelbundet en undersökning kallad "MK Rapporten" där de som svarat på enkäten fått lämna sina synpunkter på vilka banker man ser som mest "giriga", mest "trygga" och mest "tillgängliga". Och det är onekligen spännande läsning. Om jag säger att Andreas Winther på GE Money Bank kommenterar det hela så här: - "Tycker att jämförelsen haltar" så kan ni kanske gissa vem som vinner eller förlorar - hur vi nu ska kalla det. I undersökningen gör man skillnad på "Storstad" och "Landsbygd". Och uppenbart är att svenskarna på landsorten tycker rent allmänt att bankerna är girigare än vad storstadsbor tycker. Eller ska vi tolka det som att storstadsborna är så vana vid girighet? Däremot skiljer det inte på samma sätt när det gäller tryggheten och tillgängligheten. 42-51% av svenskarna tycker att GE Money Bank är girigast. Sedan följer Nordea, Swedbank, Danske Bank, SEB, Skandiabanken, Handelsbanken, Ikanobanken, Länsförsäkringar Bank och på en hedrande sista plats ICA Bank. Vilken bank tycker vi då är tryggast? Här vinner Handelsbanken före Swedbank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Nordea, ICA, Ikano, Skandiabanken, Danske Bank och på en mindre hedrande sista plats GE Money Bank. Men 3-4% av svenskarna upplever faktiskt GE Money Bank som tryggast! Och det är ju onekligen förvånande höga siffror för mig! Den tredje frågan avsåg vilken bank vi upplevde som mest tillgänglig. Här Vinner Ica före Swedbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Ikano Banken, Skandiabanken, SEB, Danske Bank och på ännu en mindre hedrande sista plats GE Money Bank. Intressant att notera är att ICA Bank klår våra fyra storbanker med hästlängder. Och ännu mer uppseendeväckande, "statliga" banken Nordea upplever svenskarna som den mest giriga av alla banker med undantag för GE Money Bank. Nordea kommer sist av de fyra storbankerna i alla tre jämförelserna med undantag för att man faktiskt lyckas klå SEB när det gäller tillgängligheten. Det är en SKAM!
» Spelmissbruk: I tidningen Dagens Media läser jag en artikel som handlar om den kraftigt ökade satsningen på marknadsföring av spelbolagen i landet. Och Dagens Media ser naturligtvis detta som direkt positivt. Vilket ju är något man kan fundera över. Själv blir jag något oroad av all spelreklam som vi överöses med på nätet, i TV osv. Det är uppenbart att det är mycket pengar att tjäna på att sparka ner människor i ekonomiska problem pga spelmissbruk. Jag vill inte hävda att spelandet är skadligt för alla. För mig får ni gärna lämna in några stryktipsrader, satsa några tior på V65 eller köpa en penninglott eller vad det nu handlar om. Men allra helst Internet har skapat en marknad för oseriösa spelbolag som inte tar någon som helst hänsyn. Och ökande marknadsföringsinsatser visar på att det är många slantar att tjäna. På bara ett år har t.ex. Bet365 ökat sina reklamköp med 252%, Betsson med 175% och även Svenska Spel med 56%. ATG + Svenska Spel har på ett år, från 2013 - 2014, ökat sina reklamkostnader från 274 miljoner kronor till 365 miljoner kronor. Utländska spelbolag har ökat från 786 miljoner till 1,282 miljarder kronor. Det är många slantar som vi överöses med för att få oss att tro att lyckan ligger bara några timmar framför oss. Men den enda som blir lycklig är ägaren till spelbolaget. Intressant är att på frågan: - "Om du i dag skulle satsa pengar på sportsbetting online, vilket företag skulle du vända dig till i första hand?" så vinner Svenska Spel - överlägset! Och det är med uppåtgående siffror. De utländska helt kommersiella bolagen ligger långt efter och har i allmänhet sjunkande siffror. Kanske ett litet friskhetstecken. "Minskat TV-tittande" upplevs som ett stort problem. Vi kan inte översköljas med reklam på samma sätt?

» Apropå den eniga Högeralliansen: Jag såg att en genomgång av vad de Centerpartistiska riksdagskandidaterna tycker om kärnkraftens framtid så överensstämmer denna inte med vad Annie Lööf redan har gått med på. Dvs ska dagens kärnkraftsaggregat få lov att ersättas med nya moderna aggregat. Det gamla motståndarpartiet till kärnkraften, Centerpartiet, har ju under Annie Lööfs ledning gjort en hel del saltomortaler. Allt för att rädda enigheten inom Högeralliansen (läses som att lyda Moderaterna). Men detta ställer uppenbarligen inte partiet riktigt upp på. Nu är frågan aktuell igen. Och än så länge är man inom Högeralliansen inte eniga om hur man ska ställa sig till önskan om att få starta upp en forskningsreaktor för nästa generation av atomreaktorer. Och eftersom Moderaterna ännu inte satt ner foten och bestämt sig finns det ju rättighet bland röstboskapen att ha olika åsikt. Folkpartiet säger Ja till allt och Annie Lööf försöker än så länge att följa partiets traditionella linje. Hur länge det nu varar?
fredag 2014-08-22
Om att göra bort sig
tyckeri nummer 6308
» CUF räddade från att göra bort sig (mer än vanligt): Jag läser att Centerstudenterna i Stockholm planerat att i dag lansera en ny "falsk" Socialdemokratisk hemsida med rubriken "Stoppa invandringen". Sidan skulle se ut som en Socialdemokratisk sida, men skulle innehålla "främlingsfientliga" citat från Socialdemokratin. Allt från gamla citat från början av 1900-talet till moderna citat tagna ur sitt sammanhang. - T.ex. som "okunniga och förslöade stackare" beskrevs tydligen invandrare för 100 år sedan. Men när Centerstudenterna blev påminda om några citat från gamla Bondeförbundets partiprogram från 1933 så bestämde man sig för att lägga ner hela projektet. ALLA partier och grupper har en historia som innehåller värderingar och synpunkter som inte hör hemma i ett modernt samhälle. De politiska partierna har däremot varit mer eller mindre villiga att radera dessa värderingar och har även lyckats mer eller mindre bra. Vad var det då i gamla Centerns partiprogram som fick Centerstudenterna att blåsa av kampanjen? Jo, där stod det att det var en nationell uppgift att bevara "den svenska folkstammen" mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och att man skulle motverka invandring till Sverige av "icke önskvärda främlingar". Ridån ner!
» Någon som är förvånad? När man läser tidningen på morgonen så händer det ibland att man blir förvånad över vad man läser. Men ibland blir man inte alls förvånad! Jag ser i dag att Svenska Dagbladets Näringslivsredaktion granskat vilka rekommendationer som de svenska bankerna gett för de aktier som man varit rådgivare till när aktien skulle lanseras. Och det slår inte fel, har banken deltagit i lanseringen av aktien så råder banken automatiskt sina kunder att köpa aktien. Och uppriktigt sagt kan jag inte förstå hur detta kan få en stor tidning som Svenska Dagbladet att ägna nästan ett helt uppslag åt att berätta detta. Det är väl helt självklart? - "Man biter inte den hand som föder en" som Aktiespararna kommenterar det med. Finns det verkligen någon som trodde att bankernas "råd" var opartiska råd? Bankernas "råd" har som syfte att banken ska få "råd" med högre utdelning till sina ägare - inget annat. Bankernas syfte är att vara giriga och slipsnissarna som sitter i bankpalatsen har bara en uppdragsgivare - bankens aktieägare.
» Vem ska bilda regering? Det har uppstått en infekterad debatt om vem som egentligen ska få försöka bilda en regering efter valet, och vem man ska släppa fram som regeringsbildare. Fredrik Reinfeldt verkar bli allt mer desperat och börjar inse att Högeralliansen troligen kommer att förlora valet. Men han vill inte förlora makten, och allt mer tyder på att han trots tidigare (uppriktiga?) löften om att inte göra sig beroende av Sverigedemokraterna så verkar han nu vara beredd till detta för att slippa tappa makten. Men egentligen är det hela en ganska självklar och enkel fråga. Jag tycker att det självklara är att det parti som vinner valet och blir störst ska först och främst få uppdrag att bilda en regering. Skulle detta parti inse att man inte har en möjlighet går budet till tvåan osv. Som t.ex. efter förra valet när Högeralliansen tillsammans (alltså Moderaterna + röstboskap) var större än de Rödgröna så fick partiledaren för Moderaterna bilda en regering. En Högeralliansregering som fungerat tack vare mer eller mindre aktivt och passivt stöd från Sverigedemokraterna. Skulle Socialdemokraterna bli största parti så är det också Stefan Löfvens uppgift att bilda en regering. Skulle Stefan Löfven anse att Socialdemokraterna tillsammans med de partier som kan tänkas stödja honom som regeringsbildare vara större än det alternativ som finns (dvs Högeralliansen) så är det också hans uppdrag. Skulle däremot Fredrik Reinfeldt och Högeralliansen anse att även Sverigedemokraterna ingår i detta block och att det innebär att Högerblocket är större än de Rödgröna så är det också dags att istället låta uppdraget gå till Fredrik Reinfeldt som tvåa. Det behöver inte vara svårare. Anser Fredrik Reinfeldt att SD ingår i hans underlag och detta underlag blir störst så är det hans uppdrag. Anser han inte att SD ingår i hans uppdrag utan Högeralliansen är mindre än det underlag som Stefan Löfven vill försöka använda så ska han hålla tyst!


lördag 2014-08-23
Om Moderater och medmänsklighet
tyckeri nummer 6309
» Om att hata arbetslöshet: Alla tycker illa om arbetslöshet. Nåja, nästan alla i varje fall. Men när man lyssnar på vår statsminister Fredrik Reinfeldt (och läser hans gamla bok Det sovande folket) så förstår man varför han inte tycker om arbetslöshet. Han tycker illa om arbetslöshet eftersom människor då inte producerar, för att dom försoffas och blir improduktiva. Dom kostar pengar. Borgerliga politiker, företagsledare och i synnerhet Moderater tycker illa om arbetslöshet för att det inte är bra för ekonomin. Men en liten arbetslöshet är bra, för om det råder brist på arbetskraft så stiger lönerna för fort. Det ska alltid finnas en liten grupp "reservarbetskraft" att ta till. Vänsterpolitiker däremot hatar arbetslöshet för vad den gör med människor. Den gör människor sjuka. Och det är här vi hittar argumenten för eller emot en generös och mänsklig Arbetslöshetsersättning. Högern vill ha ersättningen så låg som möjligt i tron att det får arbetslösa att börja jobba istället. Ersättningen behöver bara vara hög tillräckligt så att människor inte svälter ihjäl. Eller som Fredrik Reinfeldt skriver i sin bok Det sovande folket: - "Välfärdsstaten en omöjlig konstruktion" eller "Förutom skydd så att människor inte svälter ihjäl så ska ingen annan hjälp fås från det offentliga" eller "Inga bidrag ska skattefinansieras". Vänsterpolitiker däremot vill ha en generös A-kassa så att den som drabbas av arbetslöshet i varje fall inte behöver må dåligt för att pengarna inte räcker till mat och bostad under den övergångsperiod då man tvingas vara arbetslös. Politiker som Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, Annie Lööf osv tror att människor rent allmänt väljer arbetslöshet. Dom är övertygad om att människor inom den s.k. "Arbetarklassen" egentligen är arbetsslöa, lata och fifflande (i motsats till företagare och kapitalägare som alltid är energiska och ärliga). Vänsterpolitiker som Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt osv däremot tror på människan och vill därför bygga upp ett samhälle som fångar upp de som trillar mellan maskorna och t.ex. blir sjuka eller förlorar sitt jobb. Det är därför det går så här. Läs i Aftonbladet.
» Det Moderata Bidragsghettot Danderyd: Vad som egentligen är "bidrag" är ju en intressant definitionsfråga. Är arbetslöshetsersättningen ett bidrag eller en försäkring? Är sjukpenningen ett bidrag eller en försäkring? Är föräldraförsäkringen ett bidrag eller en försäkring. Är ålderspensionen en form av försäkring eller ett bidrag? Är utbetald brandförsäkring på villan en försäkring eller ett bidrag? Det är många former av ersättningar som betalas ut på olika sätt. Arbetslöshetsersättningen och brandersättningen är båda en försäkring som man själv bestämmer om man ska teckna, som man betalar in en avgift till och så får man ut pengar om något händer. Sjukpenningen är också en form av försäkring. Deltagandet är obligatoriskt men avgiften betalas genom en sjukförsäkringsavgift som är pengar man avstått i löneförhandlingar och istället betalas in av arbetsgivaren till Staten. Men i den Moderata världen är Sjukpenning och A-kassa ett bidrag, men däremot inte Brandförsäkringen t.ex. Läs i Dagens Nyheter hur Fredrik Reinfeldt definierar vad som är ett bidrag: - "Jag tycker att ersättningar som man kan styra med riksdagsbeslut hur mycket som ska utbetalas, har karaktären av bidrag." I den Moderata världen är alltså A-kassa, Sjukpenning, Föräldrapenning, Vårdbidrag för handikappade barn, Brottsofferersättningar, Fredrik Reinfeldts egen lön, Kungafamiljens apanage osv bidrag. Alla dessa ersättningars storlek styrs ju av beslut i Riksdagen. Och detta innebär ju helt självklart att också RUT- och ROT-bidrag är just Bidrag. I Moderatghettot Danderyd är ROT- och RUT-bidragen högst i hela Sverige. Där har det totala genomsnittliga bidraget ökat från 2.603 kronor i månaden till 3.448 kronor i månaden på bara ett år. Dvs varje Danderydsbo får i genomsnitt drygt 40.000 kronor i bidrag från Staten (= alla andra skattebetalare). Finns det någon som har något att invända om vi kallar Danderyd för ett Bidragsghetto? Eller?
» Om vår varierande solidaritet: För några dagar sedan gjorde ju vår Moderata Statsminister Fredrik Reinfeldt ett utspel i valrörelsen där han berättade om hur dyrt för samhället den ökade flyktingströmmen blir. Motivet har det diskuterats en hel del om. Elaka debattörer menar att han gjorde utspelet för att skrämma väljare till Sverigedemokraterna och på så sätt förhindra de tre Rödgröna partierna från att få egen majoritet i valet. För faktum är att flyktingmottagandet skiljer sig en hel del mellan olika kommuner. I genomsnitt tar svenska kommuner emot 18 flyktingar per 1000 innevånare. Men det skiljer sig som sagt. Medan borgerligt styrda kommuner tar emot i snitt 13 flyktingar per 1000 innevånare tar vänsterstyrda kommuner emot i snitt 25 flyktingar per 1000 innevånare. Moderata skyltfönstret Danderyd utanför Stockholm tar emot 3,9 flyktingar per 1000 innevånare. Detta medan S-styrda Södertälje, också utanför Stockholm, tar emot 77,3 flyktingar per 1000 innevånare. Om ALLA tog sitt ansvar skulle problemet inte vara så stort. Men uppenbart är att vår Moderata Utvisningsminister Tobias "klavertrampet" Billström inte är villig att ta i med lite mer brösttoner mot sina kommunala partivänner. Tittar man i en tabell över kommunstatistik så kan vi se att det t.ex. finns 7 kommuner som ligger på ett flyktingmottagande under 2,0 per 1000 innevånare - alla med borgerligt styre. Bland de 50 kommunerna på bottenlistan hittar vi 2 (två) med vänsterstyre, på 28:e och 45:e plats. Läs hur Dagens Nyheter och Aftonbladet ser på saken. Och liva gärna upp dig med att läsa en intervju med Jimmie Åkesson, fast där blir man väl främst deprimerad. Han påstår att jag är Sverigeovänlig. Jag som är stolt över att vara svensk, stolt över att få leva i ett land där egoismen trots allt inte dominerar alltid. Stolt över att bo i ett land där ALLA är välkomna. En del nya invandrare, och andra likt de flesta i vårt land ättlingar till invandrare, som er bloggare.


söndag 2014-08-24
Avregleringssjukan och Polisen
tyckeri nummer 6310
» Privatiserings- och Upphandlingsvansinnet: En rejäl konflikt är på gång mellan Skånetrafiken och Trafikverket. Skånetrafiken tycker att Trafikverkets underhåll av järnvägsspåren i Skåne är otillräckligt. Allt för ofta är det problem som gör att tågen blir försenade eller till och med måste ställas in. Något som är dyrt för Skånetrafiken eftersom man dels tvingas betala ut ersättningar och dels litar inte resenärerna på tåget utan tar istället bilen. Nu är Skånetrafiken inne på att hålla inne de avgifter (130 miljoner kronor på ett år) som man betalar till Trafikverket för rätten att få köra på spåren. Fast man undrar om utspelet från Skånetrafiken (läs dess ordförande Mats Persson, folkpartistiskt regionråd) bara är ett spel för galleriet. Utspelet görs nämligen utan samråd med oppositionen, eller beslut i en församling där även oppositionen ingår. Troligtvis hade nästan fullständig enighet kunnat uppnås. Fast då hade kanske debatten istället kommit att handla om VARFÖR underhållet inte är tillräckligt. Förvirrande taktikspel kallar HD:s ledarskribent det helt korrekt för. Vad är det då som är anledning till problemen. Skånetrafikens Magnus Andersson hävdar att det finns fyra intressenter. 1/ Skånetrafiken, 2/ Veolia, 3/ Arriva och 4/ Trafikverket. Men det stämmer inte. Skånetrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. Och man har gjort upphandlingar där lägstbjudande har vunnit. Det innebär att Pågatågen körs av det tyska företaget Arriva. Øresundstågen körs av det franska Veolia. Ursprungligen vanns upphandlingen av det danska DSB First, men det blev fiasko så upphandlingen fick göras om och då vann Veolia. Nu är vi igång igen med att det inte fungerar. Samtidigt som Veolia vill säga upp personal pga arbetsbrist tvingas man köra tåg utan personal pga personalbrist. Allt för att spara pengar så att det kan bli vinst. Men att säga att Trafikverket är ensam intressent är naivt. Trafikverket styrs av Regeringen och Moderata Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det är där det bestäms hur mycket pengar Trafikverket har att röra sig med. Men sedan är det inte Trafikverket som utför jobbet. Även här är det upphandlingar som gäller. Olika företag vinner upphandlingen för olika sträckor. Och sedan kan det vara en tredje intressent som i praktiken ska göra jobbet. Pga det Upphandlings- och Privatiseringsraseri som pågår så räcker det inte med 4 intressenter. Det är många fler. Där alla skyller på någon annan. En gång i tiden var det SJ som körde tågen, skötte spåren, bemannade järnvägsstationer osv. Skötte dom inte spåret fick dom själva ta konsekvenserna. I dag är det fyra led bort som konsekvenserna märks. Det är alltså dags att sätta stopp för Upphandlings- och Privatiseringsraseriet - NU! Och ge tills dess Trafikverket tillräckligt med pengar. Och skapa ett Verk som ansvarar för tågen, inte ett verk där alla sorters trafik är samlad och där vägarna är den stora delen och spåren en bisak. Men det är denna diskussionen folkpartiets regionråd Mats Persson INTE vill diskutera. Han vill bara bedriva valkampanj genom att ge intryck av att han tar i med hårdhandskarna.
» Jan Björklund vs lärarkåren: Skoltalibanen Jan Björklunds senaste utspel att kort efter att betygssystemet ändrades nu åter ändra det igen och införa betyg från 10 års ålder har inte mottagits speciellt väl från någon insatt. Ja, förutom Jan Björklunds egna fan-club förstås. Båda de fackliga lärarförbunden, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund, har protesterat. Och även t.ex. friskolekoncernen Academedia, för att inte tala om politiska partier osv. Men för Jan Björklund finns inga andra utvägar än att betyg och disciplin löser alla problem. Och han känner sig tydligen till och med så trängd att han beskyller den ena fackliga organisationen för att vara vänstervriden eftersom dom inte håller med honom. Så här sade han i en TV-debatt i veckan: - "Lärarförbundet är det mer vänsterorienterade förbundet och de skäller alltid så fort alliansen gör någonting". Något som naturligtvis inte uppskattades av Lärarförbundet. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tycker att Jan Björklund borde be lärarna om ursäkt. En ursäkt vi nog kan se i himmelen efter. En gång i tiden var nästan alla lärare folkpartister. Men se'n kom Jan Björklund till Makten över skolan och sedan dess har det gått utför för det folkpartistiska stödet bland lärarkåren. Lärare är dock en yrkesgrupp som alltid varit överrepresenterade inom politiken. Jag ser att Lärarnas tidning granskat hur mycket lärare det finns på kommunfullmäktigelistorna för de olika partierna. Och som sagt, dom är överrepresenterade. På Vänsterpartiets listor är 11,8% lärare. Miljöpartiet har 11,6%. Sedan kommer Feministiskt Initiativ med 10,6% och numera först på fjärde plats Folkpartiet med 9,1%, samma som Kristdemokraterna. När jag för en hel del år sedan satt i Kommunfullmäktige tror jag att siffran för Folkpartiet här i Åstorp var 100%. Men som sagt, sedan kom Jan Björklund! Hur som helst för Socialdemokraterna är siffran 5,6% och för Centern 5,5%. Moderaterna ligger på 4,1% och sedan ser jag att det faktiskt finns Sverigedemokratiska lärare, 1,3% av kommunfullmäktigekandidaterna enligt undersökningen.
» Polisen och Demonstrationsrätten: Nazistiska Svenskarnas Parti är ute på kampanjresa och håller möten på olika håll. Och som vanligt när dessa sjuka idéer ska spridas så finns det fler som vill säga vad dom tycker om deras sjuka idéer. Motdemonstranterna är alltså många fler. Tyvärr finns det bland dessa ibland en liten grupp som mest är ute efter bråk istället för att utnyttja sin demokratiska demonstrationsrätt. Bråk som bara gynnar Högerextremisterna. Men, man kan också undra över polisens reaktioner. I samband med gårdagens demonstration i Malmö gjorde polisen chockattack. Flera personer fick mycket svåra skador när dom blev nedridna av "attackhästar" eller överkörd av pansarfordon. Den allmänna reaktionen var nog att Polisen tog till övervåld. Men det är inte första gången som Polisen använder övervåld för att skydda högerextremister. Ibland tror jag att Polisen gör detta för att skrämma bort fredliga motdemonstranter. De som gillar att slåss bryr sig inte och stannar inte hemma, dom triggas bara. Men fredliga motdemonstranter blir rädda och väljer att stanna hemma. Jag läser att i Göteborg använde man "min" metod. Nazisterna möttes av äktsvensk surströmmingsparty. Själv har jag ju förespråkat en gemensam middag på Bruna bönor innan demonstrationen och sedan bara låta naturen ha sin gång.
» Om demokrati och fullmäktige:
Insändare publicerad i gårdagens Helsingborgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidningar / Landskrona Posten
Svar till Bror Collin, SPI Välfärden, som den 20/7 undrar om det verkligen krävs 65 ledamöter i Helsingborgs kommunfullmäktige.
Bror Collin tycker att kanadensiska Thunder Bay som bara har tolv ledamöter i en stad av Helsingborgs storlek är ett föredöme. Ska man bara tänka på "effektiviteten" skulle det ju räcka med en enda ledamot.
Och för att göra det ännu effektivare kan man ju avskaffa valen också och låta den gamla "ledamoten" utse sin efterträdare. Effektivt, men knappast demokratiskt. Anledningen till att man i politiska församlingar i allmänhet har fler ledamöter än vad som skulle varit "effektivt" är just demokrati. I den demokratiska församling som fattar besluten ska så många som möjligt vara representerade. Det ska finnas representanter för olika geografiska områden. Mörarp, Påarp, Hasslarp, Kattarp, Råå, Ramlösa, Ödåkra och så vidare ska alla om möjligt kunna vara representerade. Olika politiska inriktningar, inklusive SPI, ska kunna vara representerade. Och olika åldrar, även pensionärer. Och det är möjligt att det är mindre effektivt, men det är mer demokratiskt.
Allra mest demokratiskt hade ju varit om alla invånare deltog, men det är ju orimligt. Se det som positivt att även mindre grupper kan vara representerade i en församling som fattar kommunens beslut.
Sven Ohlsson
Åstorp
Insändaren återges här i den av HD redigerade utformningen, även om det dröjde ett litet tag.
måndag 2014-08-25
Om transporter och miljö
tyckeri nummer 6311
» Bra Stefan Löfven: Socialdemokraterna har i dag gått ut med ett löfte om ytterligare 10 miljarder till järnvägsunderhåll. Och, kanske ännu viktigare, att järnvägsunderhållet ska förstatligas. Pengarna till järnvägsunderhållet ska tas från att Sverige, likt snart de flesta andra länder, inför en kilometerskatt. Vilket i praktiken innebär att inte bara svenska lastbilar betalar för att dom sliter på de svenska vägarna utan även utländska lastbilar som kör i Sverige får betala för sig. Fast det passar naturligtvis inte vår Moderata Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Men hon har inte begripit så mycket tidigare, så varför ska hon begripa det fina i kråksången denna gången? Att äntligen återförstatliga järnvägsunderhållet är en riktig pärla. I dag görs ständiga upphandlingar så att ingen har något ansvar. Bra Stefan! Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Expressen.
SJ:s F 1200 - världens vackraste ånglok
» Bra Fredrik Reinfeldt: Sedan ser jag att Högeralliansen nu enats om att höja bilskatten för bilar med mer utsläpp och minska skatten för bilar med mindre utsläpp. Ett förslag som jag inte tror kommer att ha något större problem att gå igenom Riksdagen - om dom inte ångrar sig när BMW och Mercedes protesterar. Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter.
» Dumt Fredrik Reinfeldt: Vi kan notera att Fredrik Reinfeldt gett efter för Skoltalibanen Jan Björklunds krav på ett införande av betyg i ordning och uppförande. Det ryktas om att Jan Björklund hotade med att hungerstrejka om han inte fick med kravet i Högeralliansens vallöften. Egentligen vill dom andra partierna inte ha dumheterna, men som sagt, Jan Björklund hotade med att hungerstrejka. Egentligen är det i stort sett ingen annan som vill ha betyget. Inte lärarna, inte eleverna. Men som sagt Jan Björklund... Han räknar sin framgång som Utbildningsminister i hur många nya regler och förordningar han kan införa. Och då får vi sån't här.
» Veckans skratt: I tider av valrörelse är konkurrensen hård om komiken i media och debatt. Men frågan är om inte insändaren jag läste i gårdagens Aftonbladet från Lennart Bengtsson i Bilfront trots allt vinner. Om ni inte visste det redan så är alltså Bilfront en lobbyorganisation som startades 1979: - "som en motvikt mot det bilhat som växt fram". Fast det hela känns lite som ett enmansprojekt. Hur som helst har Lennart Bengtsson lyckats få in en rolig insändare. Det hela handlar om beröm för förslaget om möjlighet till att få ekonomiskt bistånd via CSN för att ta körkort. Fast Lennart tycker inte att det räcker. Låt mig citera: - "När fler har körkort minskar dessutom kraven på landstingen att tillhandahålla dyr kollektivtrafik överallt. Med körkort behöver unga inte ligga samhället till last som ... kollektivtrafikberoende". Lennart argumenterar också för att kraven för att kunna ta körkort ska sänkas så att fler får råd. Det känns lite som om Bilfront / Lennart Bengtsson lider av någon form av hat mot kollektivtrafik i allmänhet och allra helst mot järnvägstransporter. Jag tror att Lennart Bengtsson ska vara glad för att inte alla resor skedde på våra vägar med privatbilar. Då skulle Lennart fastna i köerna omedelbums.
» En av dagens: Just nu väller väljarundersökningarna över oss med nästan samma intensitet som regnet i Halland. Alla tidningar med lite stolthet har sin egen väljarundersökning. Och nu när det närmar sig så verkar dom dessutom oftast göra nya undersökningar varje vecka. Och det fascinerande är att dom är inte speciellt eniga. Det går upp och det går ner, och enigheten är inte mycket att skryta om. Jag väljer att i dag presentera den undersökning som Aftonbladet i dag trycker i sin tidning och som görs av United Minds. Och den stora vinnaren sedan förra undersökningen är Feministiskt Initiativ som med 3,4% fått +1,1 och möjligen Moderaterna som med 21,5% gått +0,7. De tre stora förlorarna är Centerpartiet på 4,4% som fått -1,2, Folkpartiet på 6,8% med -1,1 och kanske Miljöpartiet med 9,0% som gått -0,9. I övrigt ligger Socialdemokraterna på 30,0%, Vänsterpartiet på 7,0%, Kristdemokraterna på 4,8% och Sverigedemokraterna på 11,5%. Detta ger de tre Rödgröna en ledning med 46,0% mot Högeralliansens 37,5%. Socialdemokraterna + Miljöpartiet med 39,0% är ensamma större än Högeralliansens 37,5%. Däremot är alla de fem högerpartierna, Högeralliansen + Sverigedemokraterna med 49% större än de tre Rödgröna partiernas 46,0%. Andra undersökningar visar andra siffror...
tisdag 2014-08-26
Fredrik, Carl och Ramin
tyckeri nummer 6312
» Fredrik Reinfeldt på krigarstråt: Jag ser att Moderatledaren Fredrik Reinfeldt är inne på en lag som skulle göra det olagligt att ge sig ut och kriga i andra länder. Och det är naturligtvis föranlett av de unga pågar som lurats / indoktrinerats att ge sig iväg och slåss för terrorgruppen IS. Men det är inte så lätt som Fredrik Reinfeldt verkar vilja göra det. Ska lagen även gälla de som slåss med mer "demokratiskt sinnade" grupper som bekämpar diktaturen i Syrien? Ska lagen även gälla de svenska nazister som i dag är och krigar för den Ukrainska staten i sitt krig mot rysktalande grupper som vill frigöra sig från Ukraina? Ska den gälla retroaktivt för de svenskar som slogs i Finska Vinterkriget? För de svenskar som var och slogs mot Franco i Spanska inbördeskriget? För svenskar som slagits i den Franska Främlingslegionen? För svenskar som krigade för de Allierade under Andra Världskriget? Svenska judar som åker till Israel och tjänstgör i den Israeliska armén. Eller det ska bara gäller muslimer som slåss för extrema muslimska rörelser? I sedvanlig ordning tycker jag att Fredrik Reinfeldt skulle ta och tänka först. Jag håller med om att de lagar vi har mot krigsbrott är fullt tillräckliga. Men se till så att "Västvärlden" slutar finansiera och bygga upp arméer runt om i världen. ISIS och Talibanerna är sådana som vi i väst börjat med att pumpa in pengar och vapen till från början.
» Jag skäms: Som skåning skäms jag i dag. Jag fick ett kuvert från Skånepartiet inför valet. Det är så löjligt, men samtidigt skrämmande, att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Men skäms gör jag! Att försöka kidnappa Skånes identitet är vidrigt. De båda herrarna bakom projektet Skånepartiet, Carl P Herslow och Harry Franzén, är direkt skrämmande. Ett besök på hemsidan ger samma känsla, ska jag skratta eller gråta. Jag vill inte hävda att Sven Tyckers hemsida är vacker eller proffsig. Snarare brukar jag säga att orginalet på www.swl.nu/tycker är Sveriges fulaste blogg. Men Skånepartiets hemsida är patetisk. Precis som åsikterna. Det kuvert som kommit har texten: - "Endast ett fritt Skåne kan stoppa invandringen". Och som ättling till invandrare (Valloner) blir jag naturligtvis förolämpad. - "Förstörelse av naturen med denna pågående och tvingande invandring". Eller vad sägs om: - "Vi äter fläsk och dricker brännvin i Skåne". Något säger mig att dom druckit för mycket brännvin innan valkuvertet och hemsidan skapats. Jag avslutar med det här citatet: - "Alla andra partiers röster inklusive Sverigedemokraterna räknas som att vi accepterar invandringen. Ger helt enkelt upp. Sverigedemokraterna blir utfrysta panelhönor i både Riksdag och i Skåne". Släng skiten i pappersinsamlingen och läs här!
» Funderingar om veganism: Jag läser en debattartikel i Skånes Fria Tidning om djurrätt och veganism. Debattartikeln, som skrivits av en Ramin Winroth, går i princip ut på att allt från animalierna, från att dricka mjölk till att äta kött, är ett brott mot djurrätten. - "Att som icke-vegan efterfråga ömsesidig respekt från en vegan för sitt ”val” att äta kött eller dricka komjölk, är lika absurt som att en barnmisshandlare efterfrågar ömsesidig respekt från de som ”väljer” att inte misshandla barn. Det är lika lite ett val att inte att slå ett barn, som att ta djurs rättigheter på allvar; det är ej ett val, utan ett moraliskt ansvar." Jag har full respekt för den som väljer att inte äta kött t.ex. Eller att inte dricka komjölk. Vill någon välja detta så är det upp till personen. Men jag anser fortfarande att hen måste respektera oss som inte väljer detta. Det är inget nytt påhitt i modern tid att människan blivit ett rovdjur. Människan har "alltid" varit ett rovdjur. Det är därför vi överlevt. Min undran är hur extrema veganer som Ramin Winroth resonerar när det gäller andra rovdjur än människan. Myggan som sätter sig på armen och suger blod? Det är ett brott i så fall. Försöker Ramin hindra myggan? För han slår väl inte ihjäl den? Fågeln som sedan fångar myggan och äter denna? Katten som fångar fågeln? Vargen som river katten och äter denna? Naturen är grym, människan är ett rovdjur bland många rovdjur. Jag respekterar att människor jagar. Men jag skulle inte kunna tänka mig att skjuta på ett djur för att döda det. Men kanske om jag måste för att överleva och inte svälta ihjäl. Djur ska respekteras och behandlas på ett acceptabelt sätt. Men vi har hållit husdjur i "evigheter", husdjur som vi utnyttjat för att föda oss. Hur resonerar en extrem vegan i sådana frågor?
onsdag 2014-08-27
Sven bedriver personvalskampanj
tyckeri nummer 6313
» Personvalskampanjen inledd: När ni går och röstar är det viktigt att rösta rätt. Och eftersom er bloggare nu, efter ett antal års frånvaro, åter står uppsatt på en valsedel så gör jag bedömningen att det är viktigt att föra en personvalskampanj. Om ni har rösträtt i Skåne och i Nordvästkretsen skulle er bloggare bli mycket stolt om ni ville kryssa mitt namn. Jag kommer nu att föra en intensiv personvalskampanj fram till valdagen och har som mål att uppnå 10 (tio) personkryss. Och med lite tur och skicklighet så ska jag nog lyckas. Jag har ju i varje fall ett kryss redan utlovat - min egen! Men faktum är att jag har många års erfarenhet som valförrättare. Dvs som tar emot röster, prickar av, kontrollerar och räknar röster. Och som rösträknare kan jag berätta att det var mycket roligare förr i tiden när man kunde stryka namn istället för numera när man kryssar namn. Det var mycket roligare att se vilka som ströks jämfört med i dag med vilka som kryssas. Faktum är att vi rösträknare i princip inte har någon koll på vem som kryssas. Vi räknar inte detta, och det är som sagt inte alls lika spännande att notera som när man förr fick stryka över namn. DET kunde vara riktigt kul! Som sagt, Kryssa Sven Ohlsson! Och rösta på Vänsterpartiet förstås.
» Känn er lurade: Jag läser ny statistik över hur det gått för vårt PPM-sparande. Det här pensionssparandet som skulle göra oss alla till aktiespekulanter - trodde man. Nu visar det sig att PPM-tankarna i stort sett är ett enda stort fiasko. De, som likt er bloggare, gjorde ett mer eller mindre aktivt val att inte välja någon fondförmedlare utan lät pengarna stanna i "Icke-vals fonden" kan känna sig lyckliga. Men cirka 700.000 svenskar kan känna sig lurade. AP7 Aktiefond, som icke-vals fonden heter, har under de två senaste åren haft en utveckling på 67% upp. Den bästa fonden av alla de fonder som olika aktieförmedlare erbjuder har under samma tid haft en utveckling på 40%. Dvs, inte en enda av dessa valbara fonder har klarat sig bättre än den fond som alla vi andra har våra pengar i. En del fonder har gått acceptabelt, andra har gått uselt. Känn er lurade! Dom enda som jublar är alla dessa slipsnissar på fondbyråer och banker som tjänat bra med pengar på att lura er andra på slantar. Och de politiker som lurat oss att införa systemet.
» Knugafamiljen som föredöme: Jag ser att Drottning Silvia och Prinsessan Madeleine hyllas för att vägra ställa upp vid utdelningen av Polarpriset till en brottsling. Det handlar om Chuck Berry som för 55 år sedan gett en 14-årig mexikansk flicka jobb på en av sina klubbar som sedan också prostituerade sig. Och han dömdes till fängelse för trafficking. Och det är bra Silvia och Madde att ni inte vill stötta brottslingar. Fast när ni nu valde ett lämpligt objekt att markera mot så kanske ni kunde valt ett lite mer aktuellt exempel än något som hände för 55 år sedan. Och dessutom handlade om en färgad man som dömdes i tidiga 60-talets USA av en vit domare. Men jag tar för givet att Knugafamiljen i fortsättningen vägrar all kontakt med personer som någon gång dömts för skattebrott, bedrägerier och annat under de senaste 55 åren.
» Folkpatriet stavrar: Jakten på Folkpartistiska stavningsmisstag fortsätter intensivt. Effekterna av Skoltalibanen Jan Björklunds skola (eller den Socialdemokratiska Flumskolan) ger spännande effekter. Nu senast är det en affisch från Folkpartisten Margaretha Furustrand som infört den nya hashtaggen #därföfolkpartiet. Elaka tungor gör gällande att man från Folkpartiet nu medvetet skriver fel för att få publicitet. Och det lyckas ju. Den goda Margaretha skulle ju inte fått sin affisch känd lika mycket om hon inte hade skrivit fel! - "Våffö gör di på detta viset".
torsdag 2014-08-28
Moderata Högerpartiet
tyckeri nummer 6314
» Avskaffa RUT-bidragen: För ett par dagar sedan berättade Aftonbladet lite om var alla pengarna som betalas ut i RUT-bidrag i slutändan hamnar. En av de personer som lade stor energi på att lobba för införandet av RUT-bidragen var Monica Lindstedt. Hon är ordförande för Företagarna och också största ägare av företaget Hemfrid som är Sveriges största företag inom RUT-marknaden. RUT-bidragen infördes för sju år sedan av den nytillträdda Högeralliansregeringen och har växt sedan dess. Allra helst i Moderatghetton som Danderyd där i genomsnitt varje Danderydsbo får nästan 3.500 kronor i månaden av oss andra skattebetalare i bidrag för att få sina villor städade. I fattigare kommuner där kanske behoven är större ligger summorna på någon eller några hundralappar. Nu visar det sig att företaget Hemfrid under de senaste fem åren plockat ut närmare en halv miljard i statliga subventioner via RUT. Och bara huvudägaren Monica Lindstedt har under de tre senaste åren plockat ut 31,2 miljoner kronor i vinst från företaget. Men det är inget problem tycker Högeralliansens förespråkare och vänner till Monica Lindstedt. Jag tycker annorlunda!
» Politiker dom bara lovar och lovar: Det här är en fördom som ofta sprids. Men det är inte sant. När politiker ger vallöften så tror jag faktiskt att dom i allmänhet har för avsikt att infria det här löftet också. Se'n kan det hända att löftet inte blir uppfyllt trots "goda" ambitioner. Det kan bero på att förhållandena totalt förändrats. Det kan bero på att det helt enkelt inte är möjligt rent politiskt att fatta beslut. Och det kan bero på total inkompetens. Låt mig ta ett exempel. Inför valet 2010 lovade Moderaterna i Stockholm att det skulle byggas 4.100 nya studentbostäder. Och det var väl inte ett helt orealistiskt löfte. Men det har inte blivit så, det har blivit 162 stycken. Dvs knappt 4% av vad man lovat! Vad beror då detta på? Har förhållandena totalt förändrats? Är det så att det kanske inte längre behövs studentbostäder! Kanske finns det inte byggmaterial och byggnadsarbetare att få tag på så att det inte går att bygga hus! Nja? Eller har det varit så att det inte gått att politiskt genomföra? Kanske är det så att Moderaterna inte haft tillräcklig majoritet i de politiska församlingarna för att kunna fatta besluten! Nja? Eller kan det beror på total politisk inkompetens? Ja, kanske är det så? Men som sagt, i allmänhet menar faktiskt politiker allvar med sina vallöften.
» Dagens skratt: När jag nu i dag specialiserat mig på Moderaterna så kan jag inte låta bli att citera några rader i den Moderata valbroschyr jag fått från Moderaterna här i Åstorp. Som extra intresserad av infrastruktur, kommunikationer och järnvägar så läste jag naturligtvis detta avsnitt extra noga. Med en pappa, en farfar, en farfars far, en morfar, en kusin mm som jobbat och jobbar inom järnvägen är detta kanske ganska naturligt. Hur som helst så skriver Moderaterna i Åstorp så här: - "I superbussarnas och pågatågens spår är det viktigt att alla kommuner får tillgång till de kollektivtrafikstråk som byggs. Västkustbanan måste igenom Helsingborg." För Moderaterna vill jag berätta att 1991 byggdes Knutpunkten i Helsingborg. Denna järnvägsstation ersatte då de båda "säckstationer", Färjestationen och Centralstationen, som innebar att tågen inte kunde köra igenom Helsingborg. Men sedan Knutpunkten byggts leds numera Västkustbanan (Oslo -) Göteborg - Helsingborg - Malmö (- København) alltså genom Helsingborg. Innan dess gick genomgående tåg på Västkustbanan istället via Åstorp. Men som sagt sedan 1991 är detta ändrat. Jag undrar verkligen vad Moderaterna menar med sina rader i valbroschyren. Är det för att sedan kunna säga att löftet har infriats?
» Om folk och Folk: Jag hade ju i går funderingar om Silvia och Maddes beslut att bojkotta utdelningen av Polarpriset till rockfarfar Chuck Berry. Skälet skulle visst vara att Chucken för 55 år sedan dömdes för trafficking. En ung mexikanska som fått jobb i en av hans krogar prostituerade sig också. Det är mer än 50 år sedan han har avtjänat sitt straff, och det har varit stora frågetecken under alla år hur stor roll rasismen spelade i den domen. Men Silvia och Madde tycker att det hela 55 år senare ska fortsätta spela roll i behandlingen av Chuck Berry. Däremot verkar hon aldrig ha varit intresserad av att pappas nazistkopplingar ska spela roll. Dom är glömda och sonade - fast det aldrig sonats något brott. Och det finns ganska gott om artister som under åren hittat på både det ena och det andra. Tänker hon fortsätta bojkotta alla dessa? Jag tar för givet att personer i bekantskapskretsen som gjort sig skyldiga till brottslighet mycket senare nu slängs ut ur bekantskapskretsen. Inga skattebrottslingar, bedrägeridömda osv i den Kungliga bekantskapskretsen längre? Inga blodsbesudlade diktatorer? Silvia och Madde gör naturligtvis som deras moral säger. Men det är mycket känsligt när officiella företrädare för svenska folket beter sig på det här viset. Avskaffa Knugahuset så kan Silvia och Madde göra som dom vill utan att svenska folket lägger sig i.

Andra med blod på fingrarna passar
fredag 2014-08-29
Det är bara två veckor kvar
tyckeri nummer 6315
» Undersökningsinstitutens paradis: Just nu har nog de olika opinionsinstituten extra personal anställda. Tidningar med självaktning har sina egna väljarundersökningar, och nu när det hela närmar sig valet så sker dessa undersökningar varje vecka. Och det positiva med alla dessa undersökningar, som ofta ger lite olika resultat, är att alla parter (nästan) alltid kan hitta en undersökning som gläder just dom. De senaste dagarnas undersökningar har alla visat på att de tre Rödgröna partierna faktiskt fortfarande ligger på ett stöd som skulle gett dom egen majoritet i Riksdagen. I dag tänkte jag koncentrera mig på Dagens Nyheters senaste undersökning, som görs av Ipsos. I denna undersökning får de Rödgröna 48,8% medan Högeralliansen får 37,7%. Om man lägger till Sverigedemokraterna får hela Högerblocket 47,3%. De Rödgröna skulle alltså fått egen majoritet i Riksdagen. Socialdemokraterna får 32,1%, Moderaterna 22,1%, Miljöpartiet 10,1%, Sverigedemokraterna 9,6%, Vänsterpartiet 6,6%, Folkpartiet 6,4%, Centerpartiet 5,1%, Kristdemokraterna 4,0% och Feministiskt Initiativ 3,0%. FI skulle alltså inte kommit in medan Kd precis balanserar på gränsen. Det kan alltså bli spännande om 14 dagar...
» Katastrofen i Skåne: Jag har tidigare berättat att i den utvärdering av kvaliteten inom de svenska landstingens sjukvård som görs av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, så har det senaste årets utvärdering visat att Skåne har rasat ner till den absoluta bottenplatsen. Sjukvården i Skåne är alltså den sämsta i hela Sverige. Nu läser jag att Region Skånes revisorer kommit med en för den styrande femklövern mindre glad läsning. - "Patienter med akuta cancertumörer befinner sig i en allvarlig situation". Redan 2012 påpekade revisorerna att man inte nådde upp till målsättningarna. Och det har sedan dess inte blivit bättre. Jan Frick som är ordförande för Patientföreningen påpekar om rapporten: - "Den är närmast chockartad" och fortsätter med "Skrämmande är det ord jag kan komma på om detta att det inte skett något trots att man haft tre år på sig. Nu kommer man med vallöften, men varför har man inte gjort detta under mandatperioden." Läs mer här. Region Skåne styrs i dag av Moderaterna med stöd av fyra andra partier, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Men Skåne är i behov av en förändring och ett maktskifte. Jag vill därför påminna om min personvalskampanj. Rösta Vänsterpartiet och kryssa Sven Ohlsson till Regionfullmäktige. Målsättningen är 10 personkryss - inklusive mitt eget... Jag läser att Sverigedemokraterna vill förbättra vården, förbättra kommunikationerna och sänka skatten! Det framgår dock inte riktigt hur dom ska få ihop det hela.
» Förmodligen det sämsta jag har läst: Det är inte jag som har sagt detta, det är sagt av Kristdemokraternas tidigare förbundsordförande Ella Bohlin. Och den hon skriver om är sin efterträdare som KDU-ordförande, Sara Skyttedal. Hon (Sara alltså) har skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter med rubriken: Vi måste börja diskutera gräns för antalet flyktingar. Fast hon verkar inte få så mycket stöd från resten av KDU eller Kristdemokraterna. Utan det får nog betecknas som ett av de grövre klavertrampen. - "Förmodligen det sämsta jag läst. Jag skäms. Vad hände med mitt gamla ungdomsförbund?" säger alltså hennes företrädare Ella Bohlin. - "Krigen i världen ser inte ut så att vi på förhand kan bestämma ett lämpligt antal" säger Kristdemokraternas partisekreterare Acko Ankarberg Johansson. - "Jag delar överhuvudtaget inte de här åsikterna. Jag upplever inte att de här åsikterna finns inom KD." säger Kristdemokraten Caroline Szyber. Och Kd ledaren Göran Hägglund får avsluta med: - "Slutsatsen kan för mig aldrig bli att stänga dörrarna".
» Skoltalibanen har slagit till: Jag läser att antalet elever som går ut Grundskolan utan gymnasiebehörighet fortsätter att öka. Efter i stort sett 8 år med Skoltalibanen Jan Björklund som ansvarig för den svenska skolan så har det senaste året antalet elever som lämnar grundskolan utan behörighet att gå vidare till Gymnasiet ökat från 12,5% till 13,1% på ett år. Lyckligtvis inser de flesta att Skoltalibanen Jan Björklunds taktik att snacka och förändra i oändlighet utan tanke inte löser skolans problem. Dom gör problemen ännu större. Och dom kan ju inte ens stava internt inom Folkpartiet!
lördag 2014-08-30
Välfärden är viktig
tyckeri nummer 6316
» Vi är villiga att ställa upp: SKPF, Svenska KommunalPensionärernas Förbund, har låtit SIFO fråga ett urval av svenskarna frågan om vi är villiga att betala högre skatt för att bevara vår välfärd. Och denna undersökning visar att svenska folket tror på en solidarisk välfärd. I genomsnitt är två tredjedel, dvs 67% av väljarna villiga att betala mer i skatt om detta går till att bevara vår välfärd. Även Högeralliansväljare är villiga till detta. 50% av Högeralliansväljarna ställer upp och 82% av de Rödgröna väljarna. Högst är siffran bland Vänsterpartiets väljare, 93%. 78% av de Socialdemokratiska väljarna och 84% av Miljöpartiets väljare svarar Ja. Av de Sverigedemokratiska väljarna ställer 63% upp. Bland Högeralliansväljarna ställer 58% av Kristdemokraterna upp, 55% av Folkpartisterna och 51% av Moderaterna. Det enda parti som inte längre har någon solidaritet kvar är det nyliberala Högerpartiet Centern där bara 35% ställer upp för Välfärden. Hela 55% av Centerpartisterna svarar Nej på frågan. Det är uppenbart att Centern under Annie Lööf nu tydligen helt har tagits över av de fundamentalistiska nyliberalerna kring Stureplanscentern medan de gamla traditionella Centerpartisterna övergett partiet och gått åt annat håll. Läs även här.
» Om falsk stolthet: Nyligen lanserade Sverigedemokraternas Ungdomsförbund (SDU) en kampanj på temat "Stolt svensk". Det hela byggde på en blond "svensk" tjej framför typiska svenska bakgrunder. Fast, som allt annat från Sverigedemokraterna, så var det hela just falskt. En granskning som gjorts visar att den "stolta blonda svenskan" i själva verket är en köpt bild från en amerikansk bildbyrå och är tagen i Santa Monica Beach i USA och har alltså inte ett dugg med Sverige att göra. När jag i dag hälsar på hos SDU på deras hemsida så pryder fortfarande denna amerikanska deras startsida. Vi får se hur länge det gäller. Vi andra kan ju i varje fall få oss ett gott skratt på SDU:s bekostnad. Fast om man tänker efter så är hela företeelsen inget att skratta åt - man vill helst gråta. Jag undrar hur denna "stolta blondin" känner för att användas av ett rasistiskt parti i deras kampanj?

» Terrorismparanojan slår till: Under några timmar drabbades København av terrorismparanoja. En skäggig 21-åring på pendeltåget betedde sig underligt tyckte medpassagerare och ringde polisen. Han satt och läste boken "War on Terror" och var mycket nervös. Han hade dessutom en svart väska med sig (med sin bärbara dator och skrivare). Fast han var nervös eftersom han var på väg till en tenta vid universitetet. Men polisen drog igång fullt pådrag. Den stackars skäggige 21-åringen möttes av det fulla pådraget i sin mobiltelefon med övervakningsbilder och hela köret när han kom ut från tentan. Han blev så nervös när han förstod vilket pådrag han förorsakat att han låste in sig på handikapptoaletten och ringde till polisen... Polisen i København har beklagat pådraget! Ibland är vår terrorismparanoja lite överdriven.
» Man skäms lite smått som skåning: Eleverna på lågstadiet på Kviingeskolan och Västerskolan i Östra Göinge kom på att dom ville lära sig lite arabiska så att dom bättre kunde prata med sina klasskamrater som kommit som flyktingar. De små telningarna ville få lov att delta i hemspråksundervisningen, men detta är inte möjligt enligt skollagen. Istället föreslog skolledningen att dom kunde erbjudas att under Fritt valt arbete lära sig lite arabiska. Men det skulle dom inte gjort. Rasismen och Islamofobin visade sitt rätta ansikte. Kritiken från en del håll blev intensiv och ansvariga utsattes till och med för hot. Vad dom inte begriper är att den som lär sig arabiska har en stor fördel i framtiden. I en allt mer internationell värld är språkkunskaper guld värda. Arabiska är världens femte största språk. Det finns 295 miljoner människor som har arabiska som modersmål. De språk som är större är kinesiska, spanska, engelska och hindi i nämnd ordning. Tyskan kommer på 12:e plats, franskan på 10:e, ryskan på 8:e. Bra gjort i Östra Göinge! Låt barnen lära sig världsspråken. Läst i Kristianstadsbladet och hos Sveriges Radio. Fast man kan ju naturligtvis gå in och läsa hos våra rasister som verkar tro att om man lär sig ett främmande språk så har vi omedelbart blivit invaderade. Enligt dessa intelligensbefriade tombollar så ska vi inte lära oss främmande språk. Vi fortsätter prata svenska så får resten av världen anpassa sig till oss. Svenska kommer förresten på ungefär 90:e plats bland världsspråken. Att lära sig engelska innebär naturligtvis en invasion av t.ex. NATO för att inte tala om tyska som ju innebär en tysk invasion osv. Läs kommentarerna hos Avpixlat och Nationell Nu om du vill bli illamående och samtidigt styrkas i din uppfattning att rasister är intelligensbefriade.
söndag 2014-08-31
Privatisering och bidragssamhälle
tyckeri nummer 6317
» Det är groteskt mycket pengar: Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan har låtit göra en opinionsundersökning om vad skåningarna tycker om den allt mer privatiserade sjukvården i Skåne. Något som ju är helt i linje med vad de styrande Moderaterna vill. Och det är klart att åsikterna är splittrade. Men av undersökningen kan vi utläsa att det är fler som tycker det är dåligt med den ökade privatiseringen än som är positiva till denna. 18% av skåningarna tycker att det är mycket dåligt och 21% att det är ganska dåligt. Dvs 39% är negativa. Färre, 31% är positiva. Av dessa är det 24% som tycker att det är ganska bra och 7% som tycker det är mycket bra. Det är nog så att det är dags för ett maktskifte i Skåne trots allt. Rubriken är tagen från ett citat av en av grundarna till en av dessa Riskkapitalfonder som tjänar just det, groteskt mycket pengar, på den ökade privatiseringen. Conni Jonsson, som är grundare av och ordförande i Riskkapitalfonden EQT, kommenterar alla de 100-tals miljoner i vinster som plockas ut ur bolagen med: - "Det är skitmycket pengar. Det är groteskt mycket pengar". Citatet är från boken De svenska riskkapitalisterna. Riskkapitalbolag som tjänar "groteskt" med miljoner på utförsäljningen av den svenska vården, skolan och omsorgen. Pengar som via olika trixande med bokföringen förs ut till skattesmitarparadis som Jersey och Guernsey. En av fonderna har på tre år plockat ut 312 miljoner vinstkronor till ägarna, ett annat 189 miljoner och ett tredje 144 miljoner kronor. Det här är skattesmitande och anonyma mångmiljonärer som tjänar "groteskt mycket pengar" på våra skattepengar. Utan att själva bidra. Det är dags för att sätta stopp för den utvecklingen!
» Högeralliansens kampanjtrupper: Regelbundna läsare av Sven Tycker har väl knappast missat att jag är mycket kritiskt till de subventioner av främst krog- och restaurangbranschen som den sänkta krogmomsen och de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar är. Och detta förklarar ju varför Visita (som är just krog- och restaurangbranschens företrädare) satsar tiotals miljoner på en kampanj för att trygga Fredrik Reinfeldt (och Annie Lööf) kvar vid makten. Kanske finns det en annan förklaring i att det är förre centerledaren Maud Olofsson som är ordförande för Visita. Och nuvarande centerledaren Annie Lööf är den ihärdigaste försvararen av subventionerna. Centerns och Visitas argument för subventionerna är att dom skapar jobb bland ungdomar. Oberoende utvärderingar har kommit fram till att ökningen är marginell och att de nya jobb som eventuellt skapats är mycket dyra jobb för skattebetalarna. Får restaurangbranschen bestämma har det däremot blivit tusentals nya jobb. Och för varje gång man yttrar sig så har antalet nya jobb ökat. Men när man granskat ett antal restaurangägare som gått ut offentligt och hotat med att dom kommer att bli tvungna att säga upp personal om momsen och arbetsgivaravgiften återställs så visar det sig att dom mycket ofta faktiskt inte har fler anställda nu än tidigare, snarare tvärtom. Antalet anställda har minskat samtidigt som bolagens vinster har ökat rejält. Vilket är precis vad kritikerna hävdat. Dvs att de sänkta arbetsgivaravgifterna och den sänkta krogmomsen inte har använts för att sänka priserna och anställa mer personal utan till att öka vinsterna. Läs här, här och här. Dra in subventionerna av restaurangnäringen och använd slantarna till att anställa folk där dom behövs, i vård, skola, omsorg och allmän samhällsservice. Miljarderna till restaurangbranschen ger många fler jobb där.

» En stolt svensk: Som äkta svensk känner jag en enorm stolthet över att våra pojkar och flickor gett dessa blåvita finnar på moppen ordentligt under helgens Finnkamp. Pojkarna vann med 216 - 193, vilket var mer än förväntat. Och flickorna vann med 206 - 204, vilket inte ens var väntat. Mitt blågula hjärta bultar extra mycket efter denna utklassning av dessa halvryssar som ju inte ens kan prata begripligt. Heja Sverige! Vi är bäst i världen - på allt. (OBS detta är ironi...)
» En del har slantar: Jag ser att Knugen köpt sig en ny Ferrari, en 599GTB. Troligtvis ett inlägg i miljödebatten. De 620 hästkrafterna är troligtvis ytterst bränslesnåla sådana och bilen har minimala utsläpp. Det är väl skönt att vi har en officiell företrädare som inte behöver köra sån't banalt som en Volvo, eller ännu värre tvingas ta tåget. Det är skönt att karln har tid över för att leka med leksaksbilar.
- "Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk." Kloka ord från Vilhelm Moberg. Gå med i Republikanska Föreningen. Medlemskap i Republikanska Föreningen kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.
Välj ett annat sätt att utse statschef - demokrati!
» Bedragare del 13: Dagens bedrägeriförsök är faktiskt mer patetiskt än vanligt. Finns det verkligen någon som blir lurad av detta brev på en blandning av svenska, franska och något annat.
Betala din faktura på nätet telie ; 31/08/2014
Telia N-402FSFD [municazioni@staff.aruba.it]
Skickat: den 31 augusti 2014 03:23
Till:
sven@swl.nu
Hej, kära kund telia
din bank provtagning avvisades av din bank.
För réguiariser din stuation vänligen refferez nedan:
Klicka här för att lösa detta problem
då underlåtenhet att reglera din situation .vi vidare till upphävandet av telefon liege. invevention detta debiteras
Tack för ditt för
©Telia 556430-0142
Hur f-n vill dom ens lägga ner arbete på något så uselt?
måndag 2014-09-01
Krigsförbrytare
tyckeri nummer 6318
» Den israeliska apartheidpolitiken: Det kommer både goda och vidriga nyheter från Israel. Vi börjar med de dåliga nyheterna. Den Israeliska regeringen har nämligen meddelat att man kommer att beslagta 400 hektar palestinsk mark på ockuperat område väster om Betlehem. Marken tillhör i dag de fem palestinska byarna Surif, Jaba, Nahalin, Wadi Fuqin och Husan. Men nu ska istället en stor israelisk bosättning byggas på de stulna 4 kvadratkilometrarna. Den nya bosättningen, Gvaot, kommer att bli den största bosättningen på 30 år som byggs på stulen mark. Västbanken ockuperades av Israel 1967 och i dag bor det en halv miljon israeler på stulen mark. Dvs det har begåtts en halv miljon brott mot internationella lagar som ju förbjuder att man flyttar in sin egen befolkning på ockuperad mark. Men naturligtvis kommer det inte att komma några protester från den demokratiska världen. Vi fortsätter att hålla tyst. Inga bojkotter, inga sanktioner. Israel tillåts att fortsätta göra som dom vill. Läs hos Omni, hos Dagens Nyheter och hos SVT.
Men det har faktiskt kommit positiva nyheter också. En dom har nämligen beslutat att den Israeliska staten måste lämna tillbaka skeppet Estelle till Ship to Gaza. Skeppet användes ju för att försöka att på fredlig väg bryta den illegala blockad mot Gaza som Israel upprätthåller. En blockad som förhindrar in- och utförsel av nödvändiga varor till Gaza. En blockad som är ett brott mot alla internationella lagar. Men som vanligt när det gäller Israel så tillåts krigsförbrytarna att fortsätta bryta mot internationella lagar utan att det får några efterverkningar. Istället fortsätter den "stora demokratin i väster" att vräka in mer vapen så att krigsbrotten kan fortsätta.
» Förtidsrösta på Sverigedemokraterna.: DET GÅR UTMÄRKT ATT FÖRTIDSRÖSTA PÅ SVERIGEDEMOKRATERNA. Valurnor finns utplacerade på många strategiska ställen.
» Jag skäms över mig själv: Jag fick i dag i brevlådan valpropagandan från Sverigedemokraterna. Och jag ska direkt erkänna att jag skäms över min första, förhastade tanke. Den gick nämligen ut på att jag skulle se vilka namn dom hade på listorna nu så att jag visste vilka man skulle säga upp bekantskapen med! Och jag vet, det är inte en värdig tanke. Man får inte ha förutfattade meningar om människor. Man får inte döma ut människor bara för att dom tillhör en viss grupp. Vi lever i en demokrati och har rätt till vår egen åsikt. Vi är alla värda exakt lika mycket. Jag föraktar däremot många av de Sverigedemokratiska idéerna som går på just något annat. Att döma ut människor i förväg bara för att dom tillhör en viss grupp. Att gradera människor som mer eller mindre värda. Som sagt, jag skäms för min första spontana tanke. Däremot står jag alltså fast vid att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti och jag föraktar partiets politik.
» Jag skäms över mänskligheten: I går började vidrigheterna på nytt. Det är en skam att det uppenbarligen finns människor som vill förnedra sig. Men det är en ännu större skam att det finns en svensk TV-kanal som vill producera och sända skiten. Har man ingen skam på de kommersiella kanalerna? När man läser intervjuer med deltagarna där dom berättar varför dom vill vara med och vad dom hoppas på blir man ännu mer övertygad om de kommersiella kanalernas totala brist på anständighet. Jag talar naturligtvis om Big Brother. Det finns två saker jag gläds över. Dels att det ju faktiskt inte är så många som tittar på skiten. Och dels att det finns dom som tar avstånd, all heder åt Mårten Andersson. Jag uppmanar till totalbojkott av de företag som sponsrar och sänder reklam i skiten och alltså gör det möjligt. Berätta gärna vilka företag det är. Bojkotta sponsorerna!
tisdag 2014-09-02
Om Fred och Pengar
tyckeri nummer 6319
» Mer om Israeliska brott mot internationella lagar: I går kommenterade jag det faktum att den Israeliska staten beslutat att expropriera motsvarande 400 hektar mark från de palestinska byarna Surif, Jaba, Nahalin, Wadi Fuqin och Husan på Västbanken. För att där istället bygga en stor israelisk bosättning. Enligt uppgifter det största bosättarbygget på ockuperad mark på 30 år. De Israeliska bosättningarna på ockuperade Västbanken är ett brott mot internationella lagar som förbjuder att man flyttar in sin egen befolkning på ockuperad mark och samtidigt driver bort den befolkning som redan bor där. I dag bor ungefär en halv miljon israeler i bosättningar på ockuperad mark i Västbanken. På mark som alltså stulits av de rättmätiga ägarna. Jag förutsåg i går också att resten av världen kommer att fortsätta att stillatigande acceptera krigsbrotten utan några nämnvärda protester eller kritik. Jag har roat mig med att på morgonen kontrollera hur frågan har behandlats av de större tidningarna och SVT och SR. Och det är ganska tyst måste jag säga. Alla ha nämnt det israeliska beslutet i form av längre eller kortare notiser. Och jag ser att USA kallat beslutet "kontraproduktivt" och "uppmanat Israel att ompröva beslutet". Från Mister Besserwisser, Calle Str... f'låt Bildt har jag ännu inte hört så mycket. Han är främst upptagen av inbördeskriget i Ukraina mellan Putins stödtrupper och den officiella fascistinspirerade regimen. Men så här säger han på Twitter: - "Israel decision to expropriate almost 990 acres of privately owned Palestinian land near Bethlehem risks further undermining peace efforts." Inga krav på sanktioner eller andra åtgärder. Bara ett konstaterande att det riskerar att inte underlätta att få till stånd en långvarig fred. Israel hävdar att åtgärden är en bestraffning för mordet på 3 israeliska ungdomar. Ett brott som man redan tidigare använts sig av kollektiv bestraffning för. Bland annat har de ungdomar som var skyldiga till morden fått sina hem sprängda i luften. Eller rättare sagt deras familjer har straffats med att få sina hem sprängda i luften. En typ av kollektiv bestraffning som Israel regelbundet använder sig av. En intressant fråga är hur många familjers hem i Israel som Palestinierna borde spränga i luften som bestraffning för alla barn, sjuka, gamla osv som mördats av de Israeliska terrorbombningar av Gaza? Och om man kan beslagta 400 hektar för tre mord, då skulle alla morden i Gaza räcka för Palestinierna att beslagta i stort sett hela ockuperade Västbanken. Det är dags för världen att på allvar ställa krav på Israel att aktivt arbeta för att få till stånd en fred. En fred som innebär att det finns två stater, Palestina (Västbanken och Gaza) och Israel som lever sida vid sida i fred. Och där BÅDA respekterar den andra statens rätt att existera. Och om Israel vägrar är det dags för sanktioner istället för ännu fler vapenleveranser. Aftonbladet har en lite längre notis. Expressen har kanske en lite längre artikel. Dagens Nyheters artikel är ungefär den samma. Svenska Dagbladet har faktiskt två artiklar om dels det ursprungliga beslutet och dels om att det kommit lite kritik. På SVT finns en kort notis. Slutligen Sveriges Radio har samlat några kortare notiser.
» Arrangera en kippa- och burkavandring: En uppblossad antisemitism har aktualiserat problemet med vår syn på andra. Bland annat har det på flera håll arrangerats s.k. kippavandringar. Dvs där mer eller mindre kända människor ställt upp och markerat mot terror och förföljelse av judar genom att genomföra vandringar i samhällena iklädda en judisk s.k. kippa. Och det är ett föredöme. Jag är mycket starkt kritisk mot den politik som staten Israel för. Men det är mycket viktigt att poängtera att detta inte har ett dugg med min syn på judendom att göra. Lika lite som kritik av grupper som IS, Talibaner, Al-Qaida, Hamas osv har med synen på muslimer att göra. Eller kritik mot USA:s eller Rysslands översittarpolitik mot de som inte lyder har att göra med synen på kristendomen att göra. En mycket intressant artikel, som jag rekommenderar er att läsa, publiceras i dag i Helsingborgs Dagblad. Under rubriken Hatets proportioner skriver Bernt Hermele, som uppenbarligen själv är jude, om att vi dock inte får överdriva antisemitismen. Rent statistiskt ökar inte de antisemitiska brotten i Sverige. Och jämfört med andra länder klarar vi oss bra. Men det som förekommer är tillräckligt för att man ska bli illa berörd. Ingen människa ska behöva känna sig hotad pga sin tro eller sitt ursprung. Eller riskera våldsattacker bara för att man är klädd på ett visst sätt. De kippavandringar som genomförts är alltså värda vårt stöd. Men judar är inte den enda grupp som utsätts för liknande attacker. Det är t.ex. inte bara synagogor som attackeras. Situationen är den samma för t.ex. moskéer. Det är därför jag inledde med förslaget om en kombinerad kippa- och burkavandring. Hur skulle det vara om judiska organisationer och muslimska organisationer gemensamt arrangerade något sådant. För att markera att båda religionerna ju faktiskt handlar om människokärlek. För att visa att båda grupper respekterar den andra gruppen. För att markera att precis som man har rätt att gå klädd i en judisk klädsel utan att attackeras så har man rätt att gå klädd i muslimsk klädsel utan att attackeras. Eller gå klädd på annat sätt. Sätt fart, en kippa- och burkavandring NU!
» Ibland finns det slantar: Jag ser att fotbollslaget Manchester United har fått några kronor över. Den Colombianska fotbollsspelaren Radamel Falcao har värvats till laget. Och hans lön för ett år uppges vara motsvarande 211 miljoner kronor. Det innebär en dagslön på cirka 580.000 kronor. Speldag, träningsdag eller vilodag - 7 dagar i veckan. Så mycket kan jag inte ens drömma om att få ihop - på ett helår. Jag hade lite problem med att räkna fram det hela eftersom den första räknaren jag fick tag i inte kunde hantera så många siffror! Det hela är ett klart argument för kraftigt ökade marginalskatter, främst på riktigt höga inkomster. Både i Storbritannien och på andra håll, som t.ex. i Sverige. Hade jag varit en av de som hjälper Manchester United att skramla ihop pengar så hade jag känt mig lurad om det är på detta sätt som slantarna används. För det är faktiskt inte som det ser ut på bilden. Pengar växer inte på träd.
» Skattetrixande multiföretag: En som inte tjänade riktigt lika mycket som Radamel Falcao är Daniel Schwartz, som är Burger Kings blott 33-årige VD. Men hans 33 miljoner kronor om året (det är drygt 125.000 kronor per arbetsdag) är väl inte så illa det heller. Han har blivit lite omskriven sedan hans amerikanska bolag Burger King vill köpa kanadensiska Tim Horton. Burger King är lite större, men inte överlägset. Men det handlar inte om att samordna verksamheterna eller göra andra samordningsvinster. Det hela handlar om skattetrixande. Det handlar nämligen om att bolagsskatten är lägre i Canada än i USA. Och om man köper upp ett bolag i Canada kan man flytta över skattandet från USA till Canada. Känner ni igen upplägget? Amerikanska Pfizer ville ju köpa Astra Zeneca för att kunna flytta skattandet från USA till Storbritannien. På den här nivån finns inget ansvar. Eller snarare, på den här nivån finns bara ansvar för de egna bonusarna och ägarens aktieutdelning.
» Tänkvärt: I går skrev Peter Fällmar Andersson i Helsingborgs Dagblad en ledarartikel som jag undrar om han hade fått lov att skriva efter att Sydsvenskan tagit över HD / NST / LP och ändrat tidningens politiska inriktning längre högerut. De tänkvärda raderna har rubriken Sluta skynda och fynda i välfärden. Det hela handlar om att våra styrande politiker inte kan fortsätta med att sälja ut och handla upp våra offentliga tjänster till lägstbjudande och sedan spela förvånade när det inte fungerar. När privata, vinstmaximerande företag med kortsiktiga ägare, lämnar låga anbud så beror det inte på att man vill sköta ett bra jobb mer rationellt. Det handlar om att man vill spara in på så många utgifter som möjligt för att kunna plocka ut så stor vinst som möjligt. Och man förundrar sig över att politiker fortsätter att trampa i samma klaver om och om igen. Och det finns fortfarande många politiker på den högra planhalvan som vill fortsätta och utvidga utförsäljningarna och upphandlingarna, dvs privatisera ännu mer. Det är dags att sätta ner stoppfoten. Upphandlingsraseriet inom offentlig sektor har i dag gått så långt att kommuner, myndigheter och landsting tvingas betala mycket mer än nödvändigt för produkter bara för att det måste upphandlas istället för att gå ner på närmsta lokalbutik och handla. Sätt stopp! NU!
onsdag 2014-09-03
Folkpartiet, skatter och socialism
tyckeri nummer 6320
» Förstöra skolan med Folkpartiet: Jag läser att det är många sökande till de svenska högskolorna och universiteten som inte har kommit in. Antalet sökande till de högre utbildningarna har ökat till 390.000. Men samtidigt har antalet platser minskat till 241.000. Mycket förenklat har alltså 38% inte fått någon plats. Min kära dotter som började på Högskolan i måndags tillhör alltså en privilegierad grupp. Jag kan förstå om det inte finns platser till alla som vill. Men jag kan inte förstå varför man drar ner på antalet platser samtidigt som antalet som vill fortsätta studera ökar. Antalet innevånare ökar. Men då drar man alltså ner på antalet platser. Vad sysslar den där Skoltalibanen egentligen med? Har han inte tid med den högre utbildningen för att istället jobba med att gradera och slå ut de små telningarna redan på lågstadiet i hans nya plugg- och betygsskola? Antagligen är tanken att på så sätt på sikt få ner antalet sökande så kan man dra ner på antalet platser ytterligare. Det är ju inte bra för de som har en Högskoleutbildning om allt för många har detta och kan konkurrera om deras jobb. Som sagt tidigare, av "Rösta för" kan man skapa anagrammet "Förstöra". Vi får verkligen hoppas att Skoltalibanen Jan Björklund får börja söka sig ett nytt jobb om ett par veckor.
» Ibland finns det slantar: EU:s kamp till stöd för den Ukrainska staten (med sina fascister i regeringen) tar sig många underliga vägar. Den ryska aggressionen mot Ukraina har ju fått EU att införa sanktioner mot Ryssland. Och det får Ryssland till att införa egna sanktioner mot EU som svar. Bland annat stopp för import av frukt från EU. Detta får till följd att det blir överskott på frukt inom EU och priserna på frukt då sjunker (ni vet det där med tillgång och efterfrågan). Vad gör då EU? Jo, EU-kommissionen har beslutat att betala ut 1,2 miljarder kronor till fruktodlare för att förstöra sina skördar så att inte priserna går ner. Väl använda pengar?
» Socialisera med Svenska Dagbladet: Jag läser i Svenska Dagbladets Näringslivsdel att skribenten Per Lindvall i en analys kommit fram till att det vore bra för kunderna om Staten tog hand om de digitala näten. Han använder rubriken "Kunderna tjänar på att 4G-näten förstatligas". I den heliga fria konkurrensen namn så ska ju alla telebolagen bygga upp sina egna konkurrerande nät. Telia ett nät, Tele 2 ett nät osv. Det är ju ungefär som om olika bolag skulle bygga egna motorvägar för att konkurrera bredvid varandra. Eller SAS ha en flygplats, Ryanair en och Lufthansa sin egen konkurrerande flygplats. Alltså har Per Lindvall räknat fram att det hade varit mycket mer praktiskt och rationellt om Staten byggde upp ett stabilt 4G-nät som sedan konkurrerande telebolag får använda sig av. Det skulle bli mycket billigare för oss telefonerare om vi förstatliga det hela är hans radikala idé. Det där med att staten äger saker och ting är tydligen inte alltid helt fel kan man uttrycka det som! Fast i det heliga privatiserandet och fria konkurrensens namn så är det naturligtvis inte möjligt. Principen är viktigare än verkligheten.
» Undrar vilket som är tråkigast: Jag läser hos Expressen en "recension" av Fredrik Reinfeldts bok Det sovande folket. Boken, som Fredrik Reinfeldt skrev som 28-årig Riksdagsledamot, ordförande för MUF och medlem i Moderaternas partiledning innehåller citat som: - "Välfärdsstaten en omöjlig konstruktion" eller "Förutom skydd så att människor inte svälter ihjäl så ska ingen annan hjälp fås från det offentliga" eller "Inga bidrag ska skattefinansieras". Vi kan förstå att Fredrik Reinfeldt och Moderaterna gjort allt man kunnat för att förneka bokens existens och gjort allt man kunnat för att sudda bort den från historien. Bland annat har den "försvunnit" från de bibliotek som tidigare hade tillgång till den. Och som sagt, när man läser den så förstår man detta. Den innehåller en vidrig syn på svaga människor i samhället och är dessutom fruktansvärt tråkig. Tyvärr är Daniel Sjölins rader på Expressen Kultur lika tråkiga i sitt försök att skriva något annorlunda. Vi kan dock förstå vad det är för tankar som ligger bakom de "nya" Moderaternas generösa politik mot de starka och privilegierade samtidigt som sjuka, arbetslösa, gamla osv ska sättas åt genom straffbeskattning och tvingande lagar som gör sjuka friska med ett pennstreck. Allt i ett försök att förklara för de som inte omfattas av "Arbetsplikten.. f'låt Arbetslinjen" att dom är värdelösa och bara tärande och till besvär. Vi förstår varför Fredrik Reinfeldt och Moderaterna gjort allt dom kunnat för att sudda ut boken ur historien. Fredrik Reinfeldt förnekade till och med under lång tid att han skrivit någon bok. Den förklarar tankarna bakom den moderata politiken.
» Det fanns slantar: Sedan 2010 har det trillat in 1,8 miljarder kronor till Skatteverket genom s.k. självrättelser. Det handlar om svenskar med stora kapitalinkomster i utlandet som inte skattats tidigare men som nu fått kalla fötter i samband med att Sverige tecknat avtal om informationsutbyte med flertalet skatteparadis. Stackare! Tvingats betala skatt på slantarna.
torsdag 2014-09-04
Väljarundersökningar och klavertramp
tyckeri nummer 6321
» Opinionsinstitutens guldålder: Väljarundersökningarna väller över oss med nästan samma intensitet som partiernas valpropaganda. Och det gäller för de olika instituten (och de tidningar som köper tjänsten) att komma med något spännande i undersökningen . Dvs inte bara att opinionen står stilla! I dag är det Dagens Nyheter som presenterar sin undersökning som görs av Ipsos. Och det dom kan läsa ut av undersökningen för att få en bra rubrik är att Feministiskt Initiativ precis lyckas knapra sig över 4%-spärren och kommer in i Riksdagen. Undersökningens stora vinnare är just FI som får 4,0% (+1,0), Miljöpartiet som får 11,0% (+0,9) och Vänsterpartiet som får 7,4% (+0,8). Det hela går dock ut över den stora förloraren Socialdemokraterna som bara får 29,7% (-2,4). Om vi nu ska förenkla det hela så får de fyra partierna på den Rödgröna planhalvan totalt 52,1%, dvs en klar egen majoritet. På den Högra planhalvan är det inga stora förändringar. Moderaterna är som vanligt helt dominerande med sina 21,7% (-0,4), Folkpartiet störst av stödpartierna i Högeralliansen med 6,3% (-0,1), Centern är den största förloraren på 4,4% (-0,7) medan Kristdemokraterna precis som FI lyckas kravla sig över spärren med 4,0% (+0,5). Slutligen så ligger Sverigedemokraterna stilla på 9,7% (+0,1). Detta ger Högeralliansen 36,9% och hela Högerblocket 46,6%. Ett valresultat som nog ger Stefan Löfven blandade känslor. Dåligt för Socialdemokratin men han blir ju trots allt den naturliga regeringsbildaren. Fredrik Reinfeldt kan förbereda sig på att gå till Arbetsförmedlingen. Men marginalerna är små. Klarar sig inte FI i verkligheten över spärren är det ju omedelbart inte lika självklart. Klarar sig Kd inte över blir det ännu mer självklart. Och faktum är ju att om Centerns utveckling fortsätter är det rejäl kris även där. Stefan Löfven kan dock börja fundera på om hans satsning mot mitten är så bra för Socialdemokraterna. Det är hans "partners" som är klart tydligare i sina profiler som klarar sig mycket bättre. Stefan Löfvens utsuddade profil med fjäsk för det han vill kalla Mittenpartierna är för Socialdemokraterna ingen bra strategi.
» Skattepengar ska gå till dem som behöver: Följande debattartikel finns publicerad i dagens Aftonbladet:
REPLIK från Sven Ohlsson om rutavdraget
Tre lokalvårdare beklagade sig över att vi som är motståndare till rutavdraget inte tycker att de har ett riktigt jobb som ”stolta lokalvårdare”. Och de tror att vi vill ta jobbet ifrån dem.
Men så är det inte. Vi som är motståndare till rutavdraget menar inte att era jobb är mindre värda. Vi vill inte att ni ska bli arbetslösa. Däremot menar vi att våra skattepengar ska användas till annat än att betala städning och liknande för dem som har råd att betala. Vill någon betala för att någon annan ska sköta städningen så är det upp till dem. Men mina skattepengar ska inte användas för att skapa ett bidragssamhälle där de som har råd att betala för service får bidrag för att få den utförd – detta samtidigt som det inte finns resurser för att ge städning åt den som inte klarar utföra den själv.
Så använd gärna rutmiljarderna till att betala städningen åt människor. Men betala det för dem som inte själva kan utföra den och låt de som har råd att betala den själva, utan bidrag från oss andra skattebetalare. Eller för ett förenkla det: jag betalar gärna städningen åt 92-åriga tant Agda. Men direktör Krusenhjielm kan faktiskt betala sin städning själv utan att jag som skattebetalare ska subventionera den för honom.
Det jobb ni som lokalvårdare utför är inte mindre värt än vad många andra gör. Snarare kanske ännu viktigare och mer värt än många andra yrken. Men mina skattepengar ska ge bidrag till dem som behöver, inte till dem som har råd.
Sven Ohlsson
Åstorp
» Om att trampa i klaveret 1: Jag läser i Metro om mannen i skånska Sjöbo som ringde polisen och anmälde en tiggande kvinna för att ha stulit en surfplatta ur en bil. När polisen sökte upp tiggerskan visade det sig mycket riktigt att hon hade en surfplatta som var stulen. Men hon hävdade att hon fått den av en man med ett barn. Och närmare utredning via övervakningskameror visade mycket riktigt att kvinnan får surfplattan av en man med ett barn. Ytterligare utredning visar att surfplattan stulits från mannens sons förskola och sedan har mannen lämnat över den till den tiggande kvinnan för att efter det ringa polisen och anmäla henne. Låt mig säga det något förenklat, som Skåning skäms jag! Det skulle vara spännande att se på när mannen nästa gång lämnar sin son på förskolan...
» Om att trampa i klaveret 2: Jag läser i Aftonbladet om dokusåpakändisen Paulina ”Paow” Danielsson. Efter att ha råkat ut för en SL-kontrollant i Stockholms tunnelbana brast det, och hon skrev följande rader på Facebook: - "Hoppas någon lägger en stor jävla atombomb så att alla äckelkontrollanter, SL-folk, dör". Hon uppger att hon haft en mobilbiljett, men denna kunde tydligen inte läsas av eftersom skärmen på mobilen var trasig. Men det framkommer också att hon själv erkänner att hon plankar från avgiften 9 fall av 10. Just denna gången när mobilen var trasig var tydligen den 10:e gången då? Själv skulle jag vilja skriva följande rader: - "Hoppas någon lägger en stor jävla atombomb så att alla dokusåpaäckel, Paradise Hotel-folk, dör". Fast egentligen inte. Jag hoppas snarare att hon får en lämplig vård!
» Om att trampa i klaveret 3: Jag läser också i Aftonbladet att någon som presenteras som "Matorakel", Edward Blom, tycker att man borde göra idrotten frivillig på gymnasiet istället för att utöka idrotten som ju många i dag tycker. Han menar att eftersom skolan är frivillig så borde idrotten också vara det. Jag gissar att han tycker att matte, svenska, biologi eller teknik osv också ska vara frivilligt? Edward Blom som tydligen blivit kändis genom ett av alla dessa vidriga matprogram som överöser oss på TV:n (och som får er bloggare att slänga sig över fjärrkontrollen för att byta kanal) tycker att eleverna istället borde: "Som ungdom ska man dricka punsch, röka cigarrer, läsa poesi och lösa världens alla problem över på tok för mycket rödvin!" Jag har en liten känsla av att det blivit alldeles för mycket punsch och rödvin hos den där mannen. Jag tycker han borde ut och jogga lite ett par gånger i veckan istället.
fredag 2014-09-05
Mer glädje och saknade pengar
tyckeri nummer 6322
» Ser fortsatt bra ut: Som sagt tidigare så väller väljarundersökningarna över oss. Alla tidningar med självaktning har sitt eget opinionsinstitut som så här nära valet gör en ny undersökning varje vecka. Och det går naturligtvis inte att blogga om allt. Men när det ser någorlunda trevligt ut så kan man ju skriva i varje fall. I dag är det Expressen som låter Demoskop göra undersökningen som presenterar sin undersökning. Denna ger de tre Rödgröna partierna egen majoritet i Riksdagen, och detta dessutom med ökad marginal mot Högeralliansen jämfört med förra veckan. Jämfört med senaste valet så får Socialdemokraterna oförändrat 30,7% (+-0), Miljöpartiet 10,6% (+3,3) och Vänsterpartiet 7,2% (+1,6). Totalt ger detta de tre Rödgröna partierna 48,5% (+4,9). Feministiskt Initiativ hamnar utanför med 2,5%. Men Högeralliansens alla fyra partier tappar sedan valet. Moderaterna får 22,2% (-7,9), Folkpartiet 5,1% (-2,0), Centerpartiet 4,6% (-2,0) och Kristdemokraterna 5,0% (-0,6). Totalt 36,9% (-12,4). Man har förenklat tappat drygt var fjärde väljare sedan valet. Inte ens med fortsatt stöd från Sverigedemokraterna 10,8% (+5,1), dit uppskattningsvis en tredjedel av förlusterna gått, blir man större än de tre Rödgröna partierna. Ett valresultat med dessa siffror skulle alltså ge oss en regering ledd av Stefan Löfven, men jag är inte lika övertygad om vilka partier som kommer att ingå i denna. Siffrorna är en katastrof för Högerallianspartierna. Och allra främst för röstboskapen i Centern och Folkpartiet som ju nästan förlorat en tredjedel av sina väljare sedan senaste valet även om förlusterna för Moderaterna i siffror räknat är större.
» Vad läser jag egentligen? I ett nyhetsbrev jag får hittar jag en liten notis där det står: - "Strukton Rail AB varslar om övertalighet på cirka 50 tjänster". Och vad handlar det om? Jo, Strukton Rail är ett av de företag som sköter underhållet och nyinvesteringar osv av järnvägsspåren i Sverige på upphandling från Trafikverket. Och det som förvånar mig är förklaringen till att företaget tvingas dra ner: - "...en anpassning till den vikande marknaden och till de nedskärningar på 1,5 miljarder kronor i Trafikverkets budget som har meddelats för år 2015/2016"! Va? Har Trafikverket fått en nedskärning av sitt anslag med 1,5 miljarder kronor? Var det inte satsning på järnvägsunderhåll som vår Moderata Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd pratat om? Är det detta som kallas "kreativ bokföring" och "valfläsk". Byt ut ministären Reinfeldt!
Järnvägsunderhållet växer igen
» Så kan det gå: Den ökade tillgängligheten av Alvedon och liknande piller har gjort att antalet förgiftningsfall och missbruksfall har stigit i höjden. Läkemedelsverket vill därför att tabletter med paracetamol (Alvedon, Panodil osv) i fortsättningen bara ska få säljas på Apotek. Så kan det gå! Bara för att tabletterna säljs i livsmedelsbutiker så är dom inte ofarliga.
» Anders Borg ute och reser: Jag läser att Anders Borg och Fredrik Reinfeldt kommit i konflikt med sin egen myndighet. KI, Konjunkturinstitutet, tycker inte alls att de svenska finanserna är i så gott skick som Anders Borg och Fredrik Reinfeldt försöker sprida myter om. Enligt KI:s beräkningar så krävs det skattehöjningar på omkring 100 miljarder kronor för att trygga den svenska välfärden. Vi har helt enkelt sänkt skatterna för mycket så nu räcker inte pengarna. Och eftersom Fredrik och Anders anser att deras styrka är just de goda finanserna så är det ju ingen bra reklam om Konjunkturinstitutet inte håller med. 100 miljarder är en hel del slantar. Att erkänna att skatterna sänkts med mer än vi hade råd kan man ju inte erkänna.
lördag 2014-09-06
Tankar på min födelsedag
tyckeri nummer 6323
» Bästa regeringen pengar kan köpa: Vi har återigen blivit påminda om de täta kontakterna mellan Högeralliansens regeringsledamöter och övriga politiker inom Högeralliansen och de grupper som tjänat stora slantar på Högeralliansens politik. Det senaste avslöjandet handlar om vår Moderata finansmarknadsminister Peter Normans goda förbindelser med lobbyisterna. Nu aktualiserat av hans SMS till LRF:s lobbyist efter det att budgeten spikats som innebar ett rekordstort paket för lantbruket: "You owe me big time" som ungefär betyder "Du är skyldig mig en stor gentjänst". Kanske inte det mest lämpliga meddelandet av en regeringsledamot till någon som fått vad han ville. Peter Normans kommentar: - "Jag inser att det var dumt att skicka sms:et. Jag ångrar det" finns det väl inte så mycket att säga om. Han kunde väl inte svara på annat sätt. Men chefen, partikamraten och statsminister Fredrik Reinfeldts svar: - "Jag noterar att han svarat på dom frågorna" på alla frågor om skandalen hur man än omformulerar frågan är riktigt komisk. Man kan riktigt se hur skammen och viljan att helst bara sjunka genom jorden lyser ur ögonen på honom. Och det är välförtjänt. Det här är ju bara ett i raden av exempel på hur Högeralliansregeringens goda vänner tjänat rejält med slantar på de beslut som vännerna i Regering, Landsting och Kommuner fattar. Utförsäljning av kommunala verksamheter till underpriser till partivänner är ju inte helt ovanligt. Och vi kan ta exemplet med krogsubventionerna, eller som det heter sänkt moms för restaurangnäringen och sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar. Intensiv lobbying för detta gjordes av Krog- och Restaurangnäringens organisation Visita innan Näringsdepartementets Annie Lööf tände på idén. VD på Visita var då moderatpolitikern Eva Östling Ollén. I dag spenderar samma Visita mångmiljonbelopp för att får behålla subventionerna. Ordförande i dag är f.d. Centerordföranden Maud Olofsson. Ivrigaste argumentationen inom högerregeringen för att behålla bidragen kommer från nuvarande centerledaren Annie Lööf. Någon som missar sambanden? Som sagt, vi har Bästa regeringen pengar kan köpa.
» Fram för mer socialism: I onsdags skrev jag om att Moderattidningen Svenska Dagbladets Näringslivsanalytiker Per Lindvall kommit fram till att det faktiskt är dags att förstatliga mobiltelenäten. Det är en ekonomiskt dålig strategi att de olika teleoperatörerna bygger upp vardera ett parallellt nät istället för att Samhället bygger upp ett rejält och robust nät som sedan mobiloperatörerna får konkurrera om kunder på. Fast alla tyckte naturligtvis inte så. Det blev en hel del upprörda reaktioner hos "marknadsfanatikerna" på högerkanten. Kanske skulle en sådan åtgärd också göra att vi fick lite större förtroende för teleoperatörerna. Ett experiment som gjordes i Stockholm nyligen där en representant för ett mobilföretag gav sig ut på stan och erbjöd förbipasserande en hundralapp resulterade i att i stort sett ingen tog emot slanten. Vi är så övertygade om att vi ska bli lurade så att vi inte ens tar emot sedeln. Var tredje konsument upplever att hen blivit lurad av ett telebolag. Mindre än var tredje litar på telebolagen. Och vi är nog många som faktiskt upplever påträngande teleförsäljare som ett mycket värre problem än en tiggare som sitter i en hörna. Vad som behövs är helt enkelt lite mer "Socialism". Fast det är i dag ingen som vågar ta ordet i sin mun. Men "Förstatligande" kör ju till och med Folkpartiet och Kristdemokraterna med!
» Väljarundersökningarna fortsätter välla över oss: I dag hittar jag minst två olika undersökningar. Aftonbladet sätter som rubrik Nu växer avståndet medan Svenska Dagbladet har rubriken Skräcksiffror för S. Medan SvD:s undersökning gjord av Sifo visar att avståndet mellan blocken halverats så berättar Aftonbladets undersökning gjord av United Minds att avståndet mellan blocken ökar. Till min glädje kan jag konstatera att Aftonbladets undersökning i varje fall bygger på fler (1733) tillfrågade än Svenskans (1252). Och dessutom är ju Aftonbladets resultat roligare. Så jag väljer att kommentera detta först och främst. De tre Rödgröna partierna får ihop 46,7%, Socialdemokraterna 30,5%, Miljöpartiet 8,8% och Vänsterpartiet 7,3%. Högeralliansen får ihop sammanlagt 37,7%, Moderaterna 21,1%, Folkpartiet 6,5%, Kristdemokraterna 5,4% och Centern 4,6%. Eftersom Sverigedemokraterna får 11,4% och Feministiskt Initiativ bara 2,8% skulle de Rödgröna bli klart störst, men inte få majoritet i Riksdagen eftersom jag räknar SD till Högerblocket. Det ska påpekas att även Svenska Dagbladets undersökning ger de Rödgröna ett klart försprång med 45,0% mot Högeralliansens 40,5%. Sverigedemokraterna får 10,4%. I Aftonbladets undersökning är S + Mp ensamma större än hela Högeralliansen. Det är alltså fortfarande lika spännande. Så gå och rösta! Och om ni kan, rösta på er bloggare och kryssa mig.
» Dagens Sverigedumokrat slår till: Den som jobbar med att samla in Sverigedumokrater som trampar i klaveren har fullt upp. Varje dag dyker det på olika håll upp en nya Sverigedumokrat som visat sin omogenhet. Det är SD-representanter som dyker upp med armbindlar med hakkors. Det är andra sådana som fäller rasistiska kommentarer. Och det är Sverigedumokrater som på Facebook och liknande ställen sprider vidare den ena dumheten efter den andra utan att tänka först. I dag har jag valt Victoria Turunen i Fagersta som tyckte att Abeba Aregawi efter framgångarna i Moskva-VM trots detta borde ta sin "bananbåt" och åka hem. Hon var ju ännu en "muslim som nästlat sig in". Ilskan kom sig av att Abeba Aregawi inte hade målat sina naglar i regnbågens färger som många andra svenska deltagare för att visa sitt stöd för HBTQ-frågor. Nu hamnade vår kära Victoria inte riktigt rätt. Dels är Abeba Aregawi kristen och inte muslim och dels var det Sverigedumokraterna själva som var mest upprörda över HBTQ-protesterna. Victoria tillhör de som fått sparken efter sitt klavertramp. Andra klarar sig, och det hade varit spännande att veta hur det går till.
Fast hela Sverigedumokraterna har ju trampat i klaveret. Partiets egna bolag Blåsippan AB har ju avslöjats för skattefifflande.
» Skammen: Vad Skammen handlar om är vår behandling av sjuka. Den s.k. Ättestupan i sjukförsäkringen är en skam för Sverige. Nu berättar bland annat Dagens Nyheter att snart blir tusentals sjuka människor ännu en gång utförsäkrade. Fredrik Reinfeldt och hans kumpaner trodde nämligen att om man inte fick lov att vara sjukskriven längre så skulle man bli frisk. Men efter att ha valsat runt i systemen är snart 10.000 sjuka människor på väg att vid årsskiftet bli utförsäkrade för andra gången. Istället för att inse att dom är sjuka har dom tvingats valsa runt i olika system (och utanför system) istället för att få koncentrera sig på att kanske bli friskare eller i varje fall överleva utan allt för stora problem. Det är en skam! Det här citatet från någon som verkligen begriper säger mycket: - "Årets nobelpris i fysik eller medicin borde naturligtvis ha gått till Fredrik Reinfeldt för hans upptäckt att inga sjukdomar behöver vara längre än ett år - en upptäckt som saknar motstycke i medicinens historia." Sagt av läkaren Gunnar Nordenstam med anledning av införandet av "Ättestupan" i sjukförsäkringen. Ett mycket intelligent yttrande som dock vida överskrider Fredrik Reinfeldts fattningsförmåga. Läs på Solrosupproret. I själva verket är det så att sjukskrivningarna har sjunkit sedan 2004 och fram till 2010. Fredrik Reinfeldts Ättestupa infördes 2008. Men införandet gav inga tydliga resultat i antalet sjukskrivningar. Men det drabbade enskilda sjuka svårt. Sedan 2010 har däremot sjukskrivningarna åter ökat. Och dom är nu uppe i samma siffror som gällde när "Ättestupan" infördes. Och det fortsätter uppåt. Det är främst kvinnor som har drabbats av ökade sjukskrivningar. Och detta beror på allt sämre arbetsmiljö inom typiska kvinnoyrken som vård och omsorg. Vem har ansvar för det?


söndag 2014-09-07
Moderater, Folkpartister och Centerpartister
tyckeri nummer 6324
» Om elefanter i porslinsbutiker: Ibland undrar man var politiker får sin tankeförmåga från. Nu läser jag om Centerpartiets starke man i Uppsala, Stefan Hanna, som kommit fram till att ett bra sätt att öka integrationen vore att koppla rätten till Försörjningsstöd till ett språktest. Kan du inte prata tillräckligt bra svenska så kan du lika så gott svälta ihjäl verkar vara tanken! Eller om du är analfabet - sätt dig i rännstenen och tigg istället. Själv är jag pappa till en autistisk son som är helt utan talspråk. Skulle han, bevare mig för det, någonsin hamna i Uppsala och, bevare mig från det också, hamna i behov av den typen av hjälp från samhället, så hoppas jag att Stefan Hanna redan har hamnat där han borde hamna, nämligen i arbetslöshetskön. Jag hoppas han får besöka Socialkontoret för att söka Försörjningsstöd och då får börja med att göra ett språktest. Kanske borde man lägga till ett test i Medmänsklighet också? Jag har jobbat som Socialsekreterare med just Försörjningsstöd. Och det är uppenbart att Centerpartiets Stefan Hanna har Noll Koll på verkligheten.
» Förstöra skolan med Folkpartiet: I åtta år har nu Folkpartiets skoltaliban Jan Björklund haft ansvar för den svenska skolan. Och skolan har översköljts med reformer. Den ena efter den andra. Men alla påhitten från Jan Björklunds sida hjälper inte skolan, dom stjälper skolan. Antalet elever som går ut 9:an utan behörighet att fortsätta till gymnasiet sätter i år rekord berättar både Svenska Dagbladet och SVT. I år är siffran 13,2%. Samtidigt som skillnaderna mellan skolor och orter ökar blir det alltså allt färre elever som klarar skolan. Och det är skillnaderna som ökar. Det är bara 5% av barnen till föräldrar med Högskoleutbildning som inte klarar av att gå ut Högstadiet med godkända betyg. Bland barn till föräldrar med Gymnasieutbildning har siffran ökat till 15% och bland föräldrar med bara Grundskoleutbildning är siffran uppe i 42% som saknar gymnasiebehörighet. Och dessa skillnader ökar i rask takt. Etnicitet har betydelse, men det är klasskillnaderna som är den stora faktorn. Och det här är en utveckling som hela tiden ökar genom de beslut som Skoltalibanen Jan Björklund och Högeralliansen fattar. Ge Jan Björklund respass NU, innan det är för sent.

» För dumma för Moderaterna: Dagens skratt fick jag när jag läste den här lilla artikeln i Sydsvenskan. Den handlar om en liten träff arrangerad av Internationella Kvinnoföreningen i Malmö. Där också de politiska partierna var representerade i vardera ett rum. Mycket folk hos Socialdemokraterna och nästan tomt hos Moderaterna. Vilket förklaras av den närvarande moderaten med: "De vet inte bättre. Det kan vara för att man har kontakt med socialsekreterare och socialbyrå och så förknippar man det med Socialdemokraterna". Dom verkar inte ha så höga tankar om invandrare inom Högerpartiet. Många av invandrarna har en mycket hög utbildning, men "De vet inte bättre"! Haha!
Vad är egentligen nytt med nya moderaterna?
» M + Sd = sant: Ja, jag vet att jag dragit lite på sanningen i rubriken. Fredrik Reinfeldt har ju lovat att aldrig samarbeta med Sverigedemokraterna. Och det löftet har han nog i princip hållit. Däremot är ju verkligheten den att Högeralliansregeringen inte har majoritet i Riksdagen. För att få igenom sina förslag måste man ha aktivt eller passivt stöd av något annat parti. Och en utvärdering har visat att i 90% av de blockskiljande frågorna har Sd röstat med Högeralliansen. Men ute på det lokala planet har det nog varit lite sämre. Här finns en sammanställning över lokala avsteg från Fredrik Reinfeldts princip. Och en uppräkning av moderata politiker som gått över till Sverigedemokraterna. Fast rekordet tar nog Elisabeth Uddeberg i Trosa. Hon står på valsedeln för både Moderaterna och Sverigedemokraterna samtidigt...
» Trygga och opålitliga: Hos Dagens Media läser jag om MK Rapporten. Eller för att förklara det lite annorlunda, vilka omdömen symboliserar vi med de politiska partierna? 3.000 svenskar har tillfrågats vilka partier dom tycker hör ihop med olika omdömen. Mest gammaldags är Kristdemokraterna och minst gammaldags är Feministiskt Initiativ. Mest orealistiska är Sverigedemokraterna och minst orealistiska är Socialdemokraterna. Mest omtänksamma är Socialdemokraterna och minst omtänksamma är Sverigedemokraterna. Mest tråkiga är Kristdemokraterna och minst tråkiga Sverigedemokraterna. Mest trygga är Socialdemokraterna och minst Feministiskt Initiativ. Mest trångsynta är Sverigedemokraterna och minst trångsynta är Socialdemokraterna. Mest färglösa är Centerpartiet och minst färglösa är Miljöpartiet. Mest miljömedvetna är Miljöpartiet och minst miljömedvetna är Folkpartiet. Mest opålitliga är Sverigedemokraterna och minst opålitliga är Kristdemokraterna. Mest energiska är Feministiskt Initiativ och minst energiska är Kristdemokraterna. Mest egoistiska är Sverigedemokraterna och minst egoistiska är Socialdemokraterna. Mest anonyma är Centerpartiet och minst anonyma är Miljöpartiet. Det hela är spännande läsning, och ganska talande.
Sedan kan man vända på det. Vilka omdömen ligger de olika partierna högt eller lågt för. Socialdemokraterna upplevs som omtänksamma och trygga samt minst egoistiska. Miljöpartiet upplevs som miljömedvetna och energiska samt minst anonyma. Vänsterpartiet upplevs opålitliga och miljömedvetna samt minst färglösa. Moderaterna upplevs som opålitliga och egoistiska samt minst omtänksamma. Folkpartiet upplevs som tråkiga och färglösa samt minst miljömedvetna. Centern upplevs som miljömedvetna och färglösa samt minst energiska. Kristdemokraterna upplevs som gammaldags och tråkiga samt minst energiska. Sverigedemokraterna upplevs som trångsynta och opålitliga samt minst omtänksamma. Slutligen Feministiska Initiativ upplevs som energiska och orealistiska samt minst gammaldags. När man läser den här undersökningen förundras man över att inte de Rödgröna partierna vinner en brakseger i valet. Eller vill vi styras av opålitliga egoister utan omtänksamhet med stöd av tråkiga, färglösa och gammaldags partier?

måndag 2014-09-08
Miljömärkt
tyckeri nummer 6325
» När polletten trillar ner: Som bilaga till gårdagens Svenska Dagbladet fanns en 12-sidig bilaga från Kristdemokraterna. Och varje gång jag ser material från KD där man kör med bilder på numera KD-politikern Lars Adaktusson (f.d. TV-reportern Lars Adaktusson) så är det liksom att man känner att det förklarar ju en hel del. Att gå direkt från att vara reporter och politisk kommentator i Public Service till att bli partipolitiker är ju något som förklarar en hel del. Men på den Högra politiska planhalvan brukar man ju mest klaga på att alla journalister är miljöpartister eller vänsterpartister. Är man kristdemokrat så gör det tydligen ingenting. Men som sagt, det förklarar ju en hel del. Vägen är kanske inte så lång från opartisk reporter till KD-politiker?
» Veckans försvunna svar: I en utfrågning i Svenska Dagbladet i förra veckan fick vår Moderata Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson den intressanta frågan: - "I september 2006 var arbetslösheten 6,7%. Fredrik Reinfeldt kallade det då för massarbetslöshet. Nu är arbetslösheten högre, 7,7%. Vad kallar du det?" Och som ni förstår svarade inte Moderaten Elisabeth Svantesson på frågan utan svamlade om annat. Så jag upprepar frågan. Om 6,7% är massarbetslöshet, vad är då 7,7%? Kan du svara på det?
Ord får ny betydelse i Nya Moderaterna
» Om att utelämna fakta: Gårdagens Svenska Dagbladet innehöll en hyllningsintervju med Fredrik Reinfeldt. Artikeln var skriven av nyliberalen Cecilia Stegö Chilò. Hon presenteras som: - "Styrelseproffs och analytiker. Hon har tidigare varit bl.a. medarbetare i SvD, politisk kommentator i Sveriges Radio och chef för Timbro." Men man glömmer en sak, som ju kan ha viss betydelse att veta när hon intervjuar och hyllar Fredrik Reinfeldt. Hon satt i Fredrik Reinfeldts första regering i 10 dagar innan hon tvingades avgå. Som Kulturminister var det ganska olämpligt att ha fuskat sig från TV-licensen i 16 år. Och fuskat med svart städhjälp. Cecilia Stegö Chilò tvingades avgå innan hon hunnit sitta in sin stol i Rosenbad! Men att hon varit en av hans ministrar fanns det ingen anledning att berätta tyckte Svenska Dagbladet.
» Miljömärkt kandidat: Jag har nu fått diplom på att jag är miljömärkt av Naturskyddsföreningen. Jag finns ju uppsatt som kandidat på Vänsterpartiets valsedel för landstingsvalet i Skåne i den nordvästskånska kretsen. Om ni kan så tycker jag att ni ska kryssa mig. Så här ser mitt diplom ut.
» Järnvägsgatan i Helsingborg: Er bloggare har fått en ny insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad i dag. Den handlar om Järnvägsgatan i Helsingborg. För de som inte känner till debatten så vill många politiker begränsa biltrafiken och bland annat skapa separata bussfiler. Detta medan den sedvanliga bilmaffian som inte kan förflytta sig 5 meter utan bilen får panik om biltillgången begränsas. Hur som helst, så här låter det i dagens tidning:
Helsingborgarna diskuterar sedan en tid hur Järnvägsgatan och Drottninggatan i Helsingborg ska utformas. Som icke-helsingborgare är denna debatt fascinerande.
Varje gång jag kommer till Helsingborg med tåget och kliver ut ur Knutpunkten förundras jag över hur en modern stad i dag kan dra, vad som för en ny besökare upplevs som, en 3-filig motorväg rakt igenom centrum.
Det är något fel på stadsplaneringen och människans mentalitet när något sådant kan fortsätta år efter år. Det är med lättnad man tar sig till Kullagatan där man slipper alla bilarna eller Södergatan och Söder. Där dock stadsplaneringen verkar gå ut på att verksamheten ska dö ut.
Se till att skapa ett attraktivt centrum även för icke-bilister. Det går alldeles utmärkt att klara sig utan. Järnvägsgatans utformning rakt igenom Helsingborgs centrum är ett levande bevis för att stadsplanerarna tidigare inte verkar ha trott att detta är möjligt.
Sven Ohlsson
Åstorp
tisdag 2014-09-09
Angeles Bermudez Svankvist
tyckeri nummer 6326
» Fantastiskt bra rekrytering: Det var den dåvarande Moderata Arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins omdöme när han 2008 presenterade Angeles Bermudez Svankvist som ny generaldirektör för Arbetsförmedlingen. Det tog några år innan man insåg att rekryteringen var ett fiasko - precis som Sven Otto Littorin själv också visade sig vara. För ett drygt år sedan fick hon sparken och placerades på departementet i ett år med full lön. - "Ingen vann, alla förlorade. Jag vann! För jag är på Sturebadet och tränar med full lön" var hennes kommentar till att ha fått sparken och kunde sitta av tiden i ett år - på Sturebadet. Angeles Bermudez Svankvist har varit en snäll, trogen och populär Moderat långt innan hon hamnade på Arbetsförmedlingen för att administrera den Moderata utslagningen med FAS3-terapi. Hur som helst har tydligen året nu gått och damen ska försörja sig på något annat än skattebetalarna. Så då fick det tydligen bli skattebetalarna ändå. HD berättar att Angeles Bermudez Svankvist nu gått in som delägare i företaget Öresundsbemanning här i Åstorp. Ett av dessa tveksamma bolag som tjänar slantar på att sysselsätta FAS3-deltagare med att t.ex. sortera godis. HD visar på bild hur Angeles Bermudez Svankvist lämnar Öresundsbemannings lokaler här på Storgatan i Åstorp. Ett företag som inte gör oss Åstorpare stolta. - "Fantastiskt bra rekrytering" är väl antagligen kommentaren från Öresundsbemanning också. Hon har uppenbarligen hjälpt företaget en tid som konsult - något som dom verkar vilja förneka. Byt ut den här Högerregeringen! Läs om bakgrunden hos Aftonbladet.
» Nästa SD-klavertramp: Egentligen känns det taskigt att påpeka varje gång någon Sverigedemokrat visar sig ha trampat i klaveret. Men partiet är fyllt av klantaschlen med vidriga åsikter och snuskig syn på andra människor. Ett av de senare exemplen är SD:s starke man i Stockholm, Christoffer Dulny, som visar sig ha spritt sina vidriga SD-åsikter anonymt under många år på den Sverigedemokraterna närstående sajten Avpixlat, en kloak på nätet, som SD:s höjdaren Kent Ekeroth bland annat ansvarar för finansieringen av. Att titta på intervjun i SVT där han ska försöka bortförklara varför han i åravis anonymt spritt skiten är faktiskt pinsamt för Sverigedemokraterna i synnerhet och för mänskligheten i allmänhet. Nu har han, precis som många andra, tvingats avgå när han avslöjats. Skulle man tvinga alla Sverigedemokrater med rasistiska eller andra vidriga åsikter att avgå så blir ju partiet tomt! Men som någon expert uttalade sig. Det påverkar inte stödet för partiet. Och det beror ju på att den grupp på cirka 10% som röstar på SD har ju dom här ljusskygga åsikterna. Och dom lämnar ju inte partiet för att det avslöjas att andra i partiet har samma åsikter.
» Väljarna tycker som Vänsterpartiet: Enligt en undersökning som Dagens Nyheter redovisar så är det Vänsterpartiet som har väljarnas förtroende när det gäller vinsterna i skolan. Sverige är ju unika i hela världen som tillåter privata skolor som finansieras med skattemedel att plocka ut vinster ur bolaget. Det är bara Chile som tillåter detta också. Och Chile är på väg att avskaffa systemet som infördes under Högerjuntans diktatur under Pinochet. Enligt undersökningen är det till och med inom Högeralliansens väljare bara en liten minoritet som kan acceptera att vinsterna plockas ut ur bolaget. Det varierar mellan 14% hos Folkpartiets väljare till 26% hos Centerns väljare. Observera att det alltså är dagens marknadsliberala Centern som går längst. Mellan 10-21% vill helt förbjuda vinsterna medan en majoritet av alla Högeralliansväljare anser att eventuella vinster ska återinvesteras i skolan. Bland de Rödgröna väljarna är det i stort sett ingen som kan acceptera utdelning av vinsterna utan istället är stödet mycket starkt för Vänsterpartiets Stopp! Hör du det Stefan Löfven?
onsdag 2014-09-10
Om utbildning, arbetslöshet och Sverigedemokraterna
tyckeri nummer 6327
» Den svenska skolan: Den internationella organisationen OECD har offentliggjort sin rapport "Education at a glance". Och Sverige får beröm på ett par punkter. Sverige är ett av de få länder där Högskoleutbildningen är avgiftsfri. Bra Sverige! Sverige får också beröm för att vara bäst på att införa och utnyttja IT i undervisningen. Bra Sverige! Sverige har vidare en ganska hög lärartäthet. Bra Sverige! Sverige är dock sämst på matematikutbildning. Ruttet Sverige! Lärarkåren är ålderstigen och det behövs fler yngre lärare. Ruttet Sverige! Sveriges PISA-resultat har sjunkit mest av alla länder. Ruttet Sverige! Kanske är det dags att byta ut Utbildningsministern? Det löser inte problemen med att ständigt införa nya reformer utan att tänka, utreda och förankra. Byt ut Skoltalibanen Jan Björklund!
» Jämviktsarbetslöshet: Jag ser att Uppdrag Granskning i dag ska granska begreppet "Jämviktsarbetslöshet". Eller som man själva kallar det, "Jobb-bluffen". Men det här är inget nytt. Som utbildad Nationalekonom vet jag att detta är ett gammalt fenomen. Och egentligen ganska naturligt. Om arbetslösheten var 0%, skulle vi få problem. En arbetsgivare som ville rekrytera personal skulle ju inte ha någon annan utväg än att "stjäla" arbetskraft från någon annan. Arbetslöshet Noll är helt självklart orealistiskt. Det är ofrånkomligt att det alltid kommer att finnas människor som befinner sig mellan flera olika jobb. Det kommer alltid att finnas människor som har problem med att få ett rimligt jobb med rimliga villkor. Det kommer alltid att finna människor som egentligen inte vill jobba. Alltså är en viss arbetslöshet ofrånkomlig och också "nyttig". Blir denna arbetslöshetssiffra för låg ökar inflationen helt enkelt. Men vad är rimligt? DET är en fråga om ideologi. När Socialdemokraterna styrde kallade Fredrik Reinfeldt 2006 arbetslösheten på 6,7% för "Massarbetslöshet". Sedan dess har den stigit till 7.7%. Troligtvis är det så att de styrande Moderaterna tycker att den siffran är en lämplig siffra - "Jämviktsarbetslöshet". Man har ju fått ner inflationen till nästan exakt Noll och är nöjda. Jag har skickat en förfrågan till Moderaterna om detta. Dvs om 6,7% 2006 var "Massarbetslöshet", vad är då 7,7% i dag? Men som ni förstår så svarar inte Moderaterna. Som sagt. Hur hög en rimlig arbetslöshet är, det är en fråga om ekonomisk ideologi. Vänster vill ha så låg som möjligt. Höger vill gärna ha en relativt hög arbetslöshet eftersom detta håller löner och inflation nere. Troligtvis är dagens 7,7% "Jämviktsarbetslöshet". Byt ut dom som accepterar en så hög siffra.
» Dagens Sverigedemokrat: Utmärkelsen i dag går till Pär Ove Jonsson i Värmland som ska öppna ett flyktingboende för nykomna flyktingar. - "Det är ju business. Det är för pengarna jag gör det, inget annat". Kan man tjäna en hacka så får man väl blunda för ideologin. I korthet. Vi ska inte ta emot några flyktingar, bara dom som ska bo på mitt flyktingboende! Det är ett liknande resonemang som Arbetsförmedlingens sparkade moderata generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist har när hon i sitt tidigare jobb sett hur lätt det är att tjäna en hacka på arbetslösa i FAS 3 när hon nu satsar pengar i ett av dessa tvivelaktiga bolagen. Ty FAS 3 är ju en framgång... En granskning visar nämligen att det faktiskt finns folk som får jobb. Och den siffran ökar. I mars 2014 var det 0,7%, 2013, 2012 och 2011 var det 0,6% och 2010 var det 0,3%. Siffran stiger...
» Dagens visdomsord: Dagens intelligentaste yttrande kommer nog från förre socialdemokratiska finansministern Kjell-Olof Feldt: - "Det var fel att införa fritt skolval". Du är min hjälte!
torsdag 2014-09-11
Om prioriteringar och annat
tyckeri nummer 6328
» Om prioriteringar: I en intervju i Veckans Affärer gör Skoltalibanen och Folkpartiledaren Jan Björklund en prioritering: - "Borttagen värnskatt har högsta prioritet"! Och detta har ju viss betydelse för oss väljare att veta. För skoltalibanen Jan Björklund som har huvudansvar för utbildningen i vår Högerregering så är alltså INTE utbildningen högsta prioritet. Det har istället att sänka skatten för de med högre inkomster. Det är bra att vi får det så tydligt deklarerat. Fast Jan Björklund har inte ens lyckats få med det i Högeralliansens valmanifest. Men där är det ju Moderaterna som bestämmer vad där ska stå, och Fredrik Reinfeldt inser att det inte är det lämpligaste att skylta med inför valrörelsen.
» Tio små Sverigedumokrater: Signaturen Körsvennen har läst Agatha Christies "Ten little niggers" och har försvenskat denna lite. Och det blev så bra att jag inte kan låta bli att utan tillstånd citera.

Tio små politiker skulle gå på bio, en misshandla busschauffören, och så blev de bara nio
Nio små politiker svingade järnrör utan måtta, en drog sen till Ungern, och så blev de bara åtta
Åtta små politiker sa ”ryggsäcken min stals av invandrare tu!” – men det var bara lögn, och så blev de bara sju
Sju små politiker hade svåra komplex, förtalade på blogg, och så blev de bara sex
Sex små politiker ville invandrare skicka hem, en önskade ihjälsvultna barn, och så blev de bara fem
Fem små politiker sa kvinnoförbund var dyra, sökte statliga pengar i förskott, och så blev det bara fyra
Fyra små politiker ville andras vandel se, men en av dem var dömd för stöld i kassaskåp, och så blev de bara tre
Tre små politiker tog hakkorsbindel på, det hamnade i tidningen, och så blev det bara två
Två små politiker satt i datorskärmens sken, en skrev hat och hets, och så blev det bara en
En liten politiker så ensammen han var, ty när han sade nolltolerans, så blev det ingen kvar.
Fast egentligen är det styggt mot Sverigedumokraterna. Man ska inte sparka på den som ligger.
» Ibland finns det slantar: Jag läser att den Nederländska regeringen hade motsvarande 4,6 miljoner kronor över. Det är nämligen vad man från den Nederländska staten spenderat på att få rätt att bygga ett nytt staket runt kung Willem-Alexanders semesterhus i Grekland, inne på grannens tomt. Och det är ju väl använda pengar, annars hade dom ju fått använda den egna tomten för att bygga staket, och då hade den ju krympt. Tidigare i år spenderades det 10 miljoner på att renovera ett av de kungliga palatsen hemma i Nederländerna. Det är ju viktigt att våra fina kungligheter bor ståndsmässigt, både här och där. Gå med i Republikanska Föreningen. Medlemskap i Republikanska Föreningen kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.
Sluta svansa för de blåblodiga
fredag 2014-09-12
Smått och Stort
tyckeri nummer 6329
» Lokala kommentarer: Det känns som om det inte blir något bra val för Moderaterna här i Åstorp det här året. Helsingborgs Dagblad spekulerar i hur det kan se ut efter valet med styrandet av Åstorps kommun. De två senaste perioderna har kommunen styrts av ett samarbete mellan Socialdemokraterna + Centern. Och där i huvudsak Moderaterna utgjort opposition. Men det är uppenbart att Moderaternas starke man Pontus Pålsson inte är något dragplåster. Tvärtom! Läs gärna Sven Tycker den 14-15 juni. Mannens framfart har fått flera Moderater att hoppa av. Och av kommentarerna till artikeln så finns det fler som hoppar av det moderata tåget. Den intressanta frågan är vilka som gynnas av protesterna? Själv känner jag en viss ånger att jag inte var villig att sätta upp mig på en lista i kommunvalet. Slutresultatet blev ju tyvärr att det inte finns någon lista för Vänsterpartiet i Åstorp. Och hade det bara funnits en lista att rösta på så hade det kanske kunnat resultera i ett mandat. Och det mandatet hade nog behövts som en spark från vänster på Socialdemokratin. Men gjort är gjort!
Mitt älskade Åstorp från ovan
» Anders Borgs bluff: Ett av vår moderata finansminister Anders Borgs svar är att den svenska tillväxten är så unik, och att det är denna tillväxten som betalar för allt. Och han brukar skryta med hur bra tillväxt den svenska ekonomin har. Men, en granskning av verkligheten visar på något annat. Det är riktigt att den svenska BNP:n stigit. Men, om man tar hänsyn till inflation och till att Sverige fått fler innevånare så visar det sig att vi inte alls har haft någon tillväxt. Den svenska BNP:n per capita, och med hänsyn till inflationen, har helt enkelt inte förändrats sedan Anders Borg fick makten. Tittar man på en statistikkurva så kan man se att vi haft en stadig ökning varje år av BNP per capita från ca 250.000 år 1993 till 375.00 år 2007. Sedan hade Anders Borgs inflytande börjat få effekt. År 2009 sjönk beloppet till under 350.00 för att sedan återvände upp 2010 och där ligger den kvar sedan dess. Då är beloppen omräknade till 2013 års värde. Det är alltså alla invandrare och barn som växer upp och som konsumerar och producerar som får BNP att växa. Inte att vi blir effektivare eller något sådant. Anders Borg kan alltså tacka invandringen för att han har en siffra att skryta med. Och faktum är att den andra siffran han skryter med, dvs att det är 300.000 fler som jobbar i dag beror på samma sak. Det beror alltså också på att vi helt enkelt blivit fler innevånare som konsumerar och producerar. Däremot är det en större andel av befolkningen som saknar jobb. Det som Anders Borg och Fredrik Reinfeldt i valrörelsen 2006 kallade "Massarbetslöshet" har blivit "Ännu mer massarbetslöshet" tills i dag. Men det ordet vill man från Moderaterna inte diskutera i dag. Jag har fortfarande inte fått något svar från Moderaterna på min förfrågan om vad vi ska kalla det i dag. Eftersom "Massarbetslösheten" blivit ännu högre. Men jag förstår om Moderaterna inte vill svara. Alla former av frågor pratas bort med undanflykter. Ge Anders och Fredrik respass på söndag så att vi kan få fart på den svenska ekonomin igen!
» Speldjävulen: Ekoredaktionen avslöjar i dag att Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson är spelberoende. Bara i år har han tillsammans med sin sambo spelat bort en halv miljon kronor på olika nätkasinon. Och naturligtvis kan man tycka, som en hel del upprörda Sverigedemokrater, att detta är en privatsak. Men det är också en fråga om vilket förtroende man kan ha för någon som söker makt och inflytande över svenska folkets väl och ve. Har han den moral och den kraft som krävs eller är han helt enkelt för svag för att kunna axla den typen av förtroende. Kan man spela bort flera normala månadslöner på en halvtimme så spelar man inte bara för att det är kul och som ett tidsfördriv. Då är man spelberoende. Man har helt enkelt ett missbruksproblem som kräver någon form av åtgärd eller vård. Jag tycker att Jimmie Åkesson snarast efter valrörelsen ska söka kontakt med vården och få hjälp med sitt spelberoende. Det är ett svårt missbruksproblem som man inte lätt tar sig ur. Till slut tar slantarna att spela för slut, men spelbegäret finns faktiskt kvar. Och det är många som hittat på både den ena och den andra dumheten för att finansiera missbruket och hamnat i en katastrofal situation när det avslöjats. Sök vård Jimmie! Dessutom sätter det strålkastaren på att Jimmie Åkesson är en av vårt lands bäst betalda politiker. I motsats till övriga partier så får han dubbelt betalt. Dvs både skattebetalarna som betalar honom en bra lön för ett heltidsarbete som Riksdagspolitiker. Men DESSUTOM plockar han ut en till rejäl heltidslön som partiledare. DET gör inte dom andra partiledarna. Ta kontakt med Spelberoendes Riksförbund, det finns lokalavdelningar på olika håll.
» Vi måste ändra: En av de frågor som man från Moderaterna i Stockholm kör hårt med i sin kampanj är att rädda Bromma flygplats. Svenska Dagbladets ledarskribent tycker att valet är enkelt och väljer ut lämpliga frågor som han tycker vi ska diskutera, och utelämnar andra som borde diskuteras. T.ex. tycker han att den ryska "aggressionen" mot Ukraina är ett argument för rejält med mer pengar till militären. Fast han säger inget om vår utrikesministers stöd till en regim med starka fascistiska inslag. Och han vill gärna diskutera att flera fått jobb, men inte vad vi ska kalla arbetslösheten som ökat sedan den var Massarbetslöshet. Vi kan alltså lätt avfärda hans tankar som en partsinlaga för dom som betalar hans lön. Men han tog faktiskt inte upp Bromma flygplats framtid. Så det tänkte jag göra. Min morfar levde de sista åren i Sundbyberg. Och han berättade flera gånger när jag besökte honom på Lötsjögården att man lovat att Bromma stängdes när Arlanda var igång. Så har det inte blivit. Istället görs allt för att underlätta för flyget och ytterligare öka flygandet. Det är vansinne med en flygplats mitt inne i bebyggelsen! Stäng Bromma och öka intresset för ett mer miljövänligt sätt att resa. Här under ser ni hur mycket utsläpp som olika resor förorsakar. Kan du fortsätta flyga om det inte är absolut nödvändigt med gott samvete?

Stäng Bromma flygplats
» Det är farligt med för mycket slantar: Jag läser att två välbetalda "finansvalpar" i Stockholm med rejäla inkomster kört ihjäl sig sedan dom vrålat fram på motorvägen i mer än 200 km/tim i deras exklusiva och dyra sportbil. Det hade nog varit säkrare att inte haft så extrema inkomster i finansvärlden som man sedan måste visa bevis för, då hade dom kanske levt i dag.
lördag 2014-09-13
I morgon gäller det
tyckeri nummer 6330
» Dagens insändare: Nä, det är inte er bloggare som skrivit dagens insändare. Undertecknare är istället förre arbetsmarknadsministern Börje Hörnlund. Minns ni honom? Han var Centerpartistisk minister i Carl Bildts moderatledda regering 1991-1994. Nu skriver han så här i Aftonbladet:
Se till historien - rösta rödgrönt
Reinfeldt talar föraktfullt om DDR-metoder när Löfven vill ordna arbetslivserfarenhet åt tusentals arbetslösa unga. Vi som är uppväxta under små förhållanden och dessutom har många unga utan jobb i vår bekantskapskrets, känner däremot glädje över förslaget. Reinfeldt bör komma ihåg att inte alla är födda med silversked i munnen.
Reinfeldt och hela Alliansen angriper också Socialdemokraterna för att inte sköta ekonomin vid en valseger. Har Reinfeldt förträngt vilken enorm ekonomisk sanering Göran Persson och Socialdemokraterna stod för 1995 och framåt? Det DÅ ansvarstagande Centerpartiet hjälpte till 1995-1997. Sedan vill jag påminna om att Vänsterpartiet därefter hjälpte till med saneringen.
Herr statsminister, politiken blir bättre med hederliga tag.
Undertecknat: Börje Hörnlund, arbetsmarknadsminister (C) under krisåren 1991-1994.
Kanske är det så att Fredrik Reinfeldt har haft fel uppväxt för att kunna sätta sig in i situationen för sjuka och arbetslösa. Det är därför han behandlar dom så föraktfullt. Uppväxt i fina Täby, pappa konsult för oljebolaget Shell och moderatpolitiker medan mamma var managementkonsult. MUF-medlem från 18-års ålder och har nu varit heltidspolitiker för Moderaterna i 25 år. Kanske är det så att lite kontakt med verkliga livet och sådana som inte fötts med silversked i munnen skulle göra susen?
» Panik i Moderatleden: Det är uppenbart att paniken har spritt sig rejält i de Moderata leden. Ska man tolka den moderata valkampanjen rätt så har man inte så mycket att komma med. Istället sätter man rekord i negativ kampanj. Den moderata valrörelsen handlar i stort sett bara om att visa en trygg och leende Fredrik Reinfeldt eller Anders Borg eller också att med en ganska lögnaktig kampanj hota med all förskräckelse som skulle inträffa om vi gör Fredrik och Anders arbetslösa. Det brukar inte löna sig med denna typen av negativt kampanjande och det är bara att hoppas att det inte gör det denna gången heller.
» Man är inte bättre än att man kan ändra sig: Den här bloggen har ju funnits i mer än 17 år. Det första inlägget skrevs fredagen den 4 april 1997 och handlade om skånska invandringsfientliga partier som gjorde att jag skämdes som skåning. Sedan juli 1997 har jag dagligen skrivit ett eller flera inlägg. Och naturligtvis finns det om jag läser det i dag inlägg där jag i dag kanske 17 år senare kan ha justerat min åsikt lite. Det är en naturlig utveckling, och ingen är bättre än att hen inte kan ändra sig. Jag tänker på detta när jag läser hur centerledaren Annie Lööf för 8 år sedan benämnde sin kollega Skoltalibanen Jan Björklund. På sin blogg skrev nämligen Annie Lööf 2006 med anledning av Jan Björklunds krav på ordningsbetyg: - "Det märks att vi haft pekpinnefascisten Björklund som ordförande i gruppen och som tur är har han inte fått igenom allt. Förslaget om att återinföra ordningsbetyg (som varit borta i 40 år) gick inte igenom, tack vare centerpartiet och moderaterna." Nu åtta år senare har Annie Lööf stängt ner sin blogg och i Högeralliansens valmanifest finns ett krav på införande av ordningsomdömen... Så kan det gå när haspen inte är på!
» Om det går vägen: Om det går vägen i morgon så är det en enskild fråga som troligen fällt avgörandet. Det handlar om Högerregeringens behandling av sjuka och arbetslösa och i viss mån gamla. Fredrik Reinfeldts ideologi att arbetslösa egentligen bara är arbetsslöa, att sjukskrivna egentligen bara är simulanter och att gamla bara är lata har resulterat i en avskalad A-kassa, en behandling av arbetslösa som är skamlig och en utförsäkring av närmare 100.000 sjuka människor. Och alla som känner någon, eller själva drabbats, vill inte att det fortsätter. Fredrik Reinfeldts Arbetslinjen, som innebär att den som inte kan omfattas av denna arbetslinje ska bestraffas med straffbeskattning, indragna försäkringar och orimliga krav är inte populär hos alla de som drabbas eller som känner någon som drabbas. Sedan har han köpt röster hos de som kommit undan genom Jobbskatteavdrag. Han har helt enkelt köpt röster för sjuka och arbetslösas försäkringspengar. Läs om Maria Karlsson som trots att hon i varje fall jobbar 75% efter sin cancer tvingas ta ledigt från jobbet för att komma till Arbetsförmedlingen och diskutera vad som ska hända efter att hon slängs ut ur sjukförsäkringen. Lyssna på Emelie Holmquist. som slängts ut och fått sin ekonomi i spillror. Totalt har nu 86.000 sjuka människor slängts ut ur sjukförsäkringen. Inte för att dom blivit friska, inte för att läkaren inte ville sjukskriva längre utan helt enkelt därför att Fredrik Reinfeldt och Anders Borg bestämt att dom nu inte längre får vara sjuka. Att med ett penndrag göra sjuka människor friska är inte värdigt ett välfärdssamhälle. Även om det finns vissa som faktiskt tycker att det fungerar bra. Men det hela bottnar i det faktum att Fredrik Reinfeldt lever efter ideologin att samhällets välfärdssamhälle inte har mer ansvar än att se till att människor inte svälter ihjäl. Att leva värdigt är inte samhällets ansvar. Blir du sjuk eller arbetslös får du faktiskt skylla dig själv! Läs Fredrik Reinfeldts bok Det sovande folket. Gå och rösta i morgon - och rösta rätt/rött.
söndag 2014-09-14
I dag gäller det
tyckeri nummer 6331
» I dag smäller det: I dag är jag helt upptagen med valet, som ordförande för ett av valdistrikten. Och att jobba som valförrättare är både spännande och trevligt. Men det blir en lång dag. Det börjar klockan 0700 på morgonen med att hämta ut alla handlingar som behövs. Och sedan är det full rulle från att vallokalerna öppnar 0800, stänger 2000 och sedan med räknande, sprättande, räknande och ännu mer räknande. Har man tur är allt redovisat och färdigt innan midnatt. Just nu känns det som om det är ett högt valdeltagande. Ganska gott om Förtidsröster och periodvis rejäl ruljans i vallokalen. Sedan är det bara att hoppas att det går åt rätt håll. En viss oro känner jag.
» När nästa pollett trillar ner: För några dagar sedan konstaterade jag att det faktum att Public Service reportern Lars Adaktusson plötsligt kommit ut som Kristdemokrat ju faktiskt förklarade en hel del. På den högra planhalvan brukar det ju påpekas att i stort sett alla journalister är Miljöpartister eller Vänsterpartister. Men Lars Adaktusson är inte den enda ledande Public Service reportern som visat sig inte vara så där väldigt opartisk. Jag läser nu att en annan Public Service profil, Kjell Albin Abrahamsson, skrivit en bok om Vänsterpartiet - Låt mig få städa klart. En bok som är så fylld av hat mot Vänsterpartiet och så många lögner och felaktigheter för att bevisa partiets ondska att en journalist med den typen av syn på världen inte kan behandla den politiska scenen opartiskt. Så hans syn på världen förklarar ju en hel del också.
» Bedragare del 14 eller Har jag gått upp i vikt: Jag har fått ett antal mejl i går som försöker insinuera att jag ökat i vikt och tydligen borde banta. Och dom har den helt självklara metoden att sälja. Så här lät ett av mejlen:
Enjoy life!
hello torget! You probably will not believe me, but I lost almost 20pounds-overweight for only 1 month.
What do you think, how I did it? everything is very simple and free.
Answer is here
Ja, och så tycker dom naturligtvis att jag ska klicka på en länk. Och nyfikenheten är naturligtvis stor hos mig för att få veta. Men faktum är att min feghet är så stor att jag avstår från att pröva. Torget var en avdelning i Sveriges DX-Förbunds medlemstidning Eter-Aktuellt som jag skrev under många år. Det hela som skrevs 1997-2005 finns att läsa fortfarande som nostalgitripp för kortvågslyssnare.
måndag 2014-09-15
En svensk skam i all glädje
tyckeri nummer 6332
» Jag skäms: Vad är det som får 13% av svenskarna till att ge sin röst till ett rasistiskt missnöjesparti? Ett parti som domineras av gamla rasister, halvnassar och pajasar i allmänhet? Handlar det om rent missnöje och protest? Eller handlar det om att 13% av svenskarna är rasister? Vi får väl börja med att trösta oss med att 87% INTE är detta. Men jag SKÄMS! I mitt eget Åstorp är nu Sverigedemokraterna näst största parti. Detta efter fiasko för Moderaterna. Styrande av Åstorp kommer att fortsätta bli ett samarbete mellan Socialdemokraterna och Centern. Precis som de två tidigare mandatperioderna.
» Som väntat: Fredrik Reinfeldt avgår som partiledare, och det var väl inget annat att vänta efter fiaskot. Anders Borg lämnar partipolitiken, och det var nog också väntat. Stora framgångar för Sverigedemokraterna var nog också väntat - tyvärr. Vi får trösta oss med att i ett europeiskt perspektiv så är faktiskt SD:s 13% inte så mycket att komma med. Det är ännu värre i många andra länder. Feministiskt Initiativ kom inte över spärren - som väntat. Vänsterpartiet blev direkt avspisade, precis som jag gissat. Stefan Löfven gör allt vad han kan för att vrida Socialdemokratin mot mitten. Lyckligtvis har han inte en majoritet av sina väljare med sig. Men nu är det intensiva förhandlingar som gäller och då bestämmer den Socialdemokratiska högerledningen. Men det är skamligt att redan första dagen avfärda Vänsterpartiet, men inte avfärda övriga partier - förutom Sverigedemokraterna. Vidare noterar jag att runt om i landet öppnar förlorande Moderater för olika former av samarbeten med Sverigedemokrater lokalt - precis som man kunde vänta sig. För övrigt noterar jag att en av de verkligt positiva effekterna av Moderaternas valförlust är att Calle Stropps, ja Bildt alltså, privata utrikeskampanj nu är över. Skönt!

» Det bidde inget svar: Under valrörelsen skickade jag en förfrågan till Moderaterna där jag undrade om ordet Massarbetslöshet. Det var nämligen ett vanligt använt ord i den Moderata kampanjen inför valet 2006. En kampanj som till slut resulterade i en moderatledd regering. I dag är arbetslösheten större än vad den var då. Men i årets kampanj använde inte Moderaterna ordet Massarbetslöshet. Dom har i stort sett vägrat tala om arbetslöshet. Däremot har man påpekat hur många som fått jobb. Och varje gång Fredrik Reinfeldt yttrat sig har den siffran ökat. I början av kampanjen var det 250.000 och de sista dagarna var det 350.000. Jag undrar om jag inte till och med den sista dagen hörde 360.000. Och eftersom befolkningen ökat så har också antalet som jobbar ökat. Fast en ännu större andel står utan arbete. Men som sagt. Moderaterna uppmanade till att skicka mejl med frågor. Så jag frågade om ordet Massarbetslöshet. Och jag undrade vilket ord som skulle användas nu när arbetslösheten var ännu högre. Och surprise, surprise. Jag fick inget svar alls.
tisdag 2014-09-16
En dag senare
tyckeri nummer 6333
» Vad Stefan Löfven är ute efter: Kanske är det något sådant här som Stefan Löfven är ute efter. Det "moderatvykort" som jag lade ut i går och som välkomnade en arbetarregering kanske trots allt var falskt. Att så tydligt med bara någon timmes skillnad kasta ut Vänsterpartiet och bjuda in Centern och Folkpartiet tyder på något som jag inte vill se. Men som tyvärr inte förvånar mig. Lyckligtvis tror jag inte att Stefan Löfven har så stort stöd ute i kommunerna för denna strategi. Ute i kommunerna samarbetar man hellre vänsterut än högerut. Men Stefan Löfven tillhör tydligt den Socialdemokratiska högerfalangen. Så kanske är ett namnbyte att vänta?

» Vad kostar ett mandat: Så här när den värsta uppståndelsen över valresultatet lagt sig så kan man börja analysera valrörelsen lite mer nära. Lönar sig valkampanjandet? Jag har roat mig med att ta fram en miniräknare. Och sedan tittat på de olika partiernas valbudgetar och dividerat miljonerna med det antal procent av stödet som kampanjandet resulterat i. I en liten notis på Svenska Dagbladets Näringslivssidor ser jag att Socialdemokraterna och Centern haft en budget på 70 miljoner vardera. Moderaterna 65 miljoner. Sverigedemokraterna 45 miljoner. Folkpartiet 30 miljoner, Kristdemokraterna 28 miljoner, Miljöpartiet 20 miljoner och Vänsterpartiet 10 miljoner. Jämför man detta med hur stort stöd partierna fått så visar det sig att Vänsterpartiet kommit billigast undan. Varje procent i stöd kostade partiet 1,8 miljoner. För Socialdemokraterna gäller 2,3 miljoner per procent. Moderaterna 2,8 miljoner. Miljöpartiet 2,9 miljoner. Sverigedemokraterna 3,5 miljoner per procent. Folkpartiet 5,6 miljoner och Kristdemokraterna 6,1 miljoner per procent. Men det parti som verkligen fått betala är Centerpartiet som betalat 11,3 miljoner kronor per procent i stöd. Det är rejäla summor. Och intressant att forska i vore om tillgången på pengar fäller avgörande i valresultatet?

Vad som inte finns med i denna beräkning är alla politiska kampanjer från olika organisationer och företag. Exempelvis Krog- och Restaurangbranschens Visita som satsat många sköna miljoner på kampanjer för att rädda en Högeralliansregering. Ett annat exempel är den 20-sidiga bilaga till Svenska Dagbladet på valdagen som berättade om allt det underbara med privat sjukvård. Den privatiserade apoteksmarknaden fanns dock inte med i bilagan. Men jag var i går på vårt apotek i Åstorp och skulle köpa vanliga värktabletter till min mamma. Och dom var inte lätta att hitta. Däremot var det gott om ställ med artiklar för hårvård, hudvård och rent allmänt skönhetsvård. Men till slut, allra längst in i ett hörn i butiken hittade jag ett litet ställ med värktabletter. Den fria konkurrensen på apoteksmarknaden har alltså inte gett oss någon apotekskonkurrens. Från att ha haft ett statligt Apotek här i Åstorp har vi nu istället ett utsålt privat apotek som istället har monopol. Men det har blivit bättre konkurrens på marknaden för skönhetspreparat i varje fall. Ett annat sätt att använda pengar i kampanjandet är att som Fredrik Reinfeldt låta skattebetalarna stå för en del av fiolerna. Ett ihärdigt flygande runt om i landet har varit en viktig del i moderatkampanjandet - i regeringens flygplan för skattebetalarnas pengar.

» Rapport från USA: Jag ser att en lågstadielärare i Utah i USA gjorde ett litet misstag när han blev tvungen att gå på toa på jobbet. Han sköt sig själv i benet. Fast lyckligtvis skadades ingen annan så skolarbetet kunde fortsätta efter olyckan. Själv undrar jag vad f-n som får en lågstadielärare till att ha ett skarpladdat vapen med sig på jobbet?
onsdag 2014-09-17
Klavertramp
tyckeri nummer 6334
» Klavertrampens mästare: Så har han då slagit till igen, klavertrampens mästare - Tobias Billström. Han är min högsta chef, och en av de verkligen positiva effekterna av valet är att det är han inte så mycket länge till. I besvikelse över valresultatet, som ju innebar en Moderat katastrof, så likställde vår Moderata Migrationsminister Tobias Billström Feministiskt Initiativ med Sverigedemokraterna. - "SD och Fi representerar bägge mörka, dystra och destruktiva krafter som delar upp och delar in vår befolkning. De måste bekämpas..." I sedvanlig ordning bevisar denne moderat att han ingenting begriper. Om han med sitt Facebook-inlägg vill säga att SD är inte så farliga, inte värre än Fi? Eller om han vill säga att Fi är lika vidriga som SD vet jag inte. Men eftersom han använder begreppen "mörka, dystra och destruktiva" som vill "dela upp och dela in" så gissar jag på det senare alternativet. Och det visar att han som vanligt har missförstått det hela. Om han nu ens bemödat sig att sätta sig in i frågan. Jag är ingen anhängare av Fi, dom är inte ett alternativ för mig att rösta på. Jag tycker att man överdriver problemen och ofta har fel lösningar. Men att kalla dom "mörka, dystra och destruktiva" tyder på att Tobias missförstått en hel del. Men det förvånar inte mig! Hur som helst tycker jag att M och SD har mer gemensamt än Fi och SD. Däremot tycker jag trots allt att det är en rejäl skillnad. Läs i Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Resume.
» Bedragare del 15: Vad tycker ni? Ska jag ställa upp? Jag har fått mejl från Thaung Lin Yan som uppger att han är en canadensare bosatt i HongKong där han driver en metallindustri. Och nu vill han ha hjälp med att flytta ut 250 miljoner dollar. Fast det framgår inte riktigt varför. Mejlet är både på engelska och på den sedvanligt Google-översatta ganska komiska svenskan. Hur som helst, vad tycker ni? Ska jag tjäna 50 miljoner dollar på en 150% (!?) riskfri insats?
Good day,
My Names are Thaung Lin Yan a Canadian citizen based in Asia and an account officer Manager for Wei Gu Steel Company for 23 years. Wei Gu Steel deals on Manufacturing of various steel in Hong Kong and we also have a sales office in China. I am in need of a trust worthy person that can help me move funds in the tune of $250,000,000.00 (Two Hundred and Fifty Million USD).
Our company will be folding up very soon and I need to move the above mentioned funds out of the companies account to a secured bank. This is 150% risk free and you will be entitled to 20% of the total funds upon completion. If interested please get back to me stating so for more details. Also provide me with the details below asap.
1. Full Names
2. Address
3. Country
4. Age
5. Telephone Numbers
6. Occupation
Please note only serious individuals needed.
Yours Sincerely.
Thaung Lin Yan
*********************************************************
God dag,
Mina namn är Thaung Lin Yan en kanadensisk medborgare i Asien och ett konto ansvarig chef för Wei Gu Steel Company i 23 år. Wei Gu Stål handlar om tillverkning av olika stål i Hong Kong och vi har även ett säljkontor i Kina. Jag är i behov av en förtroende värda personen som kan hjälpa mig att flytta medel i storleksordningen $ 250,000,000.00 (tvåhundrafemtio miljoner USD).
Vårt företag kommer att vika upp väldigt snart och jag behöver flytta de ovan nämnda medlen ur företagen svarar för en säker bank. Det är 150% riskfria och du kommer att ha rätt till 20% av de totala medlen efter avslutad. Vid intresse vänligen komma tillbaka till mig att säga så för mer information. Också ge mig detaljerna nedan asap.
1. Full Names
2 Adress
3 Land
4. Ålder
5. Telefonnummer
6. yrke
Observera att endast seriösa individer som behövs.
Med vänlig hälsning.
Thaung Lin Yan
Som sagt, dom är komiska. Finns det verkligen någon som går på de här bluffarna?
» Våra skolungdomar är intelligenta: Det har även hållits skolval på en mängd skolor runt om i landet. Totalt har mer än 350.000 ungdomar på Högstadiet och Gymnasiet fått lägga sina röster på sina politiska partier. Och jag läser hos Fria Tidningen hur det gick. Och faktum är att det verkar som om våra skolungdomar är lite intelligentare än vi vanliga svenskar. I varje fall när det gäller att rösta på Sverigedemokraterna. SD kom först på fjärde plats i skolvalet och det med ett lägre stöd än i "det riktiga valet". Socialdemokraterna vann före Moderaterna och Miljöpartiet och med Sverigedemokraterna på fjärde plats. Det bådar inte SÅ illa för framtiden!
» Stoppa privatiseringsraseriet: En intressant fråga är om valresultatet innebär ett stopp eller i varje fall en inbromsning när det gäller den privatiseringsiver som präglat Sverige under det blå styret de senaste åren. Det är en utveckling som inte riktigt har haft svenska folket med sig. Ett sådant "spännande" område är utförsäljningen av de svenska apoteken. En utveckling som resulterat i apotek som är grannar på de stora affärsgatorna i städerna men ingen annan förändring för oss på mindre orter än att det oftast är en privat ägare till det apotek som har monopol och att sortimentet av skönhetspreparat ökat medan tillgången på mindre vanliga receptbelagda mediciner minskat. I senaste numret av Dagens Media läser jag om den Varumärkesundersökning som gjorts när det gäller de olika apotekskedjorna. Vilket apotek som bedöms som mest "Tillgängligt" är Apoteket AB (dvs de apotek som fortfarande är kvar i statlig ägo). De apotek som bedöms som mest "Pålitliga" tillhör kedjan Apoteket AB (dvs de apotek som fortfarande är kvar i statlig ägo). Lyckligtvis åkte Näringslivsminister Anne Lööf ut, hon ville sälja de sista kvarvarande statliga apoteken. Det finns en anledning till att vi litar mest just på statliga Apoteket AB. Tyvärr är det apotek vi har i Åstorp inte hörande till den statliga Apoteket AB kedjan. Här är det ett privat apotek som har monopol.
torsdag 2014-09-18
Tankar en vanlig dag
tyckeri nummer 6335
» Meningslös fakta: En gång i tiden var det meningen att jag skulle läst Statistik vid Lunds Universitet. Troligtvis är det detta som gör att jag alltid har varit fascinerad av just statistik. Nu blev det inga sådana studier eftersom de militära myndigheterna tyckte att det var viktigare att jag tillbringade ett år på Karlsborgs fästning. Jag var väl inte helt enig med militären om detta val, men det var dom som bestämde. Alltså blev det inga statistikstudier och ekonomistudierna fick avbrytas. Men fascinationen över statistik och opinionsundersökningar och liknande är fortfarande stor. I allmänhet kan man bevisa precis vad som helst med siffror, det är bara att välja de siffror som passar ens syfte och utelämna de andra. Och sedan finns det alltså de siffror som inte betyder ett dyft. Men trots detta har någon bemödat sig om att få fram dom. En sådan undersökning läser jag om i en liten notis i Aftonbladet i går. Ett företag som roar sig med att sälja diverse sexleksaker har tydligen undersökt preferenserna baserat på vilka politiska partier som köparna sympatiserar med. Deras undersökning visar att Kristdemokratiska köpare vill ha de största dildosarna, med en omkrets på 13 cm. Minst sådana väljer folkpartister, bara 9 cm i omkrets! Någon kan väl upplysa mig om vad detta innebär? Kan man utläsa något av undersökningen? Själv förundrar jag mig över att det finns Kristdemokrater som köper lössnoppar... Trots ihärdigt sökande på nätet och på företagets (Oliver & Eva) hemsida så hittar jag inte mer om undersökningen. Det hade ju varit jättespännande att jämföra valen för t.ex. Moderater och Sverigedemokrater!
» Vem tar över: Det gick snabbare än vad jag trodde. Efter Moderaternas katastrofval valde både Fredrik Reinfeldt och Anders Borg att mycket snabbt slänga in handduken. För valet var en katastrof för Moderaterna. Både på riksplanet och på många håll lokalt runt om i landet. Bland annat här hemma i Åstorp där man blev degraderade till tredje största parti och fick se sig passerade av Sverigedemokraterna. Fast här verkar inte den starkaste mannen, Pontus Pålsson, inse att han har stor personlig skuld i katastrofen. Även inbitna gamla Moderater uppges ha röstat på andra partier. Men det finns faktiskt dom som tycker att det Moderata valresultatet inte alls var dåligt. En sådan är Johan Norberg som i Metro i dag har som rubrik Ett strålande val av Moderaterna på sin krönika. Nu har ju denna marknadsliberala taliban lite annan syn på verkligheten i många frågor än vad jag har. Och det ska påpekas att i Internetversionen av Johan Norbergs krönika är rubriken en annan än i den tryckta tidningen. Hur som helst så ska nu Moderaterna vaska fram en ny ordförande. Och denna utveckling kan nog bli ganska kul att följa för oss som är glada för att vi inte är Moderater. Om jag följt debatten rätt så verkar det finnas två favoriter till posten. Den ena är nuvarande Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd och den andra gruppledaren i Riksdagen, Anna Kinberg Batra. Dvs den ena är den som i dag har ansvar för det katastrofala läget för den svenska järnvägen och den andra mest känd för det väl genomtänkta yttrandet: - "Stockholmare är smartare än lantisar". Kolla in här och fundera på om hon verkligen är lämpad som ordförande för en organisation som har medlemmar över hela landet. Men för oss icke-Moderater så vore ju valet kul! En annan faktor som måste tas i beaktande är det missnöje som finns i konservativa kretsar med att hr Reinfeldt drivit partiet alldeles för långt i liberal riktning och bort från den äkta konservativa läran. Framtiden kan bli spännande.
» Vem står på tur: Ingen ska få mig att tro att det bara är Moderaterna som kommer att byta partiledning efter Högeralliansens dåliga val. Det har ju blivit en del byten på partisekreterarposten men jag tror att vi i sinom tid får se ytterligare partiordföranden lämna in. Min personliga gissning är att närmast på tur står Skoltalibanen Jan Björklund. Mannen som av Annie Lööf en gång kallades "Pekpinnefascist" gjorde ju faktiskt ett uselt val. I valrörelsens slutskede passerade ju till och med Centerpartiet i storlek. Skoltalibanen Jan Björklunds fixering vid en plugg- och betygsskola har inte haft så stort stöd ens från Folkpartiets kärntrupper, som ju faktiskt är lärare. Inom lärarkåren finns ett stort missnöje med att man inte har fått någon arbetsro inom skolan. Det har varit reformer efter reformer. Reformer som genomförts utan att man fått konsekvenser utredda och fått idéerna förankrade bland skolans personal. Annie Lööfs uttryck "Pekpinnefascist" är riktigt bra. Nu skrev hon det på sin blogg innan hon blev partiledare och hennes parti hamnade i samma regering som denna "Pekpinnefascist" så sedan dess har bloggen raderats och i dag använder Annie Lööf andra ord. Men, min gissning är att Jan Björklund blir nästa partiledare som avgår eller får gå på annat sätt.
» Dåliga förlorare: Även runt om i landet får valförlusterna konsekvenser. I Stockholms stad förlorade Högeralliansen makten och de Rödgröna tar över. Detta fick till resultat att Moderaternas starke man Sten Nordin valde att avgå. Något som fick Dagens Nyheter att "stjäla" Moderaternas idé och skapa en framsida på tidningen med texten "Bye bye Sten Nordin". En idé man stal från Stockholmsmoderaternas ganska uppmärksammade och kritiserade kampanj på liknande tema. Typ "Bye bye förbifarten", "R.I.P. Rut" och "Boom! Där rök försvaret!" Men det skulle tydligen inte DN ha gjort. Om man läser läsarkommentarer så verkar många Moderatsupportrar se det hela som ett fult påhopp på Moderaterna och tydligt bevis på att Dagens Nyheter inte är opartisk utan stödjer de Rödgröna. Det är många som säger att dom ska säga upp prenumerationen. Själv tycker jag att DN är en ganska lydig Högeralliansmegafon, men jag har väl fel. Alla de Moderater som återstår i Fjollträsk har alltid rätt - även om dom har fel så har dom ändå rätt eftersom dom är Moderater från Stockholm. Stockholmare är ju smartare än lantisar...
fredag 2014-09-19
Vart blåser vinden?
tyckeri nummer 6336
» Vilken vind är det som blåser: Tidningarnas ledarsidor blir alltid lite extra partitrogna i valrörelsetider. Och när vi nu är i en situation där valresultatet ska tolkas och osäkerheten är ganska stor om hur en kommande regering ska se ut - och vilken politik den ska föra, så fortsätter denna partitrogna era ett tag till. Ganska komisk är dagens ledare i Svenska Dagbladet författad av Per Gudmundsson. Vilken vänstervåg? har han satt som rubrik. Och i en lång ledarartikel lyckas han komma fram till att ökningen i stöd för de Rödgröna partierna till vänster är så liten att det inte går att prata om någon vänstervind. Alltså kan vi förstå mellan raderna, så är det ju inte rätt att Socialdemokraterna ska få bilda regering heller. Själv vill jag kalla det hela ett exempel på dåliga förlorare. För den gode Per lyckas inte få fram vad det istället är för vind som blåser. Högervind? Nja, de samlade högerpartierna (och jag räknar då in Sverigedemokraterna i det samlade högerblocket) har ju trots allt tappat i stöd från 54,98% till 52,29%. Vad vi kan se är att mitten inom högern tappat och den extrema höger vunnit. Men sammanlagt minskar den totala högern. Medan den samlade vänstern vunnit, men marginellt från 44,00% till 46,74%. Alltså kan man konstatera att den enda riktigt märkbara vinden är den vi kan kalla "Anti - Högeralliansvind", från 49,28% till 39,43%. Men sådana slutsatser kan ju inte Per Gudmundsson komma fram till.
» Vilken regering ska vi ha: Ja, den frågan är en spännande fråga. Jag ser att Expressen låtit Demoskop fråga vilken regeringskonstellation vi egentligen helst vill ha nu. Och det finns många alternativ. Störst stöd har den av Stefan Löfven helt avfärdade lösningen S+Mp+V som förespråkas av 21% av svenskarna. Tvåa kommer S+Mp+C+Fp som får 16% och S+M som får 12%. En riktig högerregering M+C+Fp+Kd+SD får 11% och en Högeralliansregering M+C+Fp+Kd får 10%. Den, enligt min gissning, mest troliga dvs S+Mp får 8%. Andra konstellationer får ännu färre röster. Vi kan konstatera att 68% tycker att Socialdemokraterna ska ingå, 57% vill att Miljöpartiet ska ingå, 52% vill att C + Fp ska ingå. 45% vill att Moderaterna ska ingå. 27% vill att Vänsterpartiet eller Kristdemokraterna ska ingå. Och till slut vill 11% av Sverigedemokraterna ska ingå.
» Med SD mot demokratin: Sverigedemokraterna har regelbundet lite problem med den andra delen i sitt namn, alltså Demokrati. Under partiets valvaka var man ganska unika. Man släppte helt enkelt inte in vem som helst. En reporter från Sveriges Radio slängdes ut. Expressen släpptes inte ens in. Och även Aftonbladet hade problem. Enligt SD är demokrati inte demokrati utan något annat, som man själv tolkar det som. Men andra kufar fick komma in. En man som kallar sig Babak-Avner Hejazi släpptes däremot in. Han kallar sig jude men är främst en muslimhatare som vill döda muslimer och atombomba Gaza. Han är helt enkelt så extrem att inte ens judiska organisationer och Israel vill ha med honom att göra. Utan man påpekar i intervjun i den kristna tidningen Dagen att han inte är jude utan från Iran och har så extrema åsikter att han inte är välkommen hos de judiska organisationerna. Men hos Sverigedemokraterna var han uppenbarligen välkommen.
» Bedragare del 16 - eller vad tror han: Visst vore det intressant att få träffa den amerikanska generalen David Petraeus. Men jag tvivlar trots allt på det meningsfulla i att svara på hans mejl som jag fick i går. Läs det noga och försök att låta bli att skratta.
Hello Dear,
It is my pleasure to write to you. I understand that it is not appropriate to contact somebody in this manner without being acquainted. I am Gen David Petraeus a retired five-star General of the United States Army served as Director of the Central Intelligence Agency, Chief of the Central Security Service and Commander of the United States Cyber Command of the U.S Army and currently on a Peace keeping in Kabul Afghanistan. I am very happy to contact you after going through your profile, I am in search of a good and understanding woman for a relationship.
I do understand that Love is not for sale, neither is it a commodity to be placed on advert board, but this has become my easy way of correspondence to reach you. Even if my courage fails me, It is my duty to tell that special person that I care in any way possible. I am looking for a woman who will be able to help me get lost Joy and Happiness to complete me a real man again.
Love is not a matter of counting the years, it's making the years count. Love grows by giving. The love we give away is the only love we keep. The only way to retain love is to give it away.
True love is visible not to the eyes but to the heart, for eyes may be deceived....
Love creates an "us" without destroying a "me". Love is Love in any Language.
please dear, I will like you to reply me through my email id gen.usaf1@rescueteam.com and I believe we can move from here. I will send you all you need to know about me upon receipt of your affirmative response.
Hoping to hear from you soonest.
In God We Trust.
Yours,
Gen David Petraeus
U.S Army
Kabul Military Base,
Afghanistan
Email: gen.usaf1@rescueteam.com
Det var i princip ganska spännande ända tills jag kom till meningen: - "a good and
understanding woman". Jag kan beskyllas för mycket, kanske till och med god och förstående, men kvinna! Som vanligt så ställer man sig frågan om det verkligen finns någon som tror på ett sådant här mejl. Som inte inser att det hela är en rejäl bluff. Släng det i papperskorgen!
lördag 2014-09-20
Nu är det helg
tyckeri nummer 6337
» Sluträknat: Jag ser att Riksdagsvalet nu är färdigräknat helt och hållet. Och vi kan se vilka som är vinnare och förlorare. Moderaterna tappar 23 mandat och får 84 mandat. Folkpartiet tappar 5 mandat och får 19 mandat. På annat håll ser jag att detta innebär att Folkpartiet har den sämsta kvinnorepresentationen av alla riksdagspartierna. Ja, förutom Sverigedumokraterna förstås, men dom räknar jag inte. Kristdemokraterna tappar 3 mandat och får 16 mandat och slutligen tappar Centern 1 mandat och får 22 mandat. Totalt tappar alltså ALLA Högerallianspartierna totalt 32 mandat ner till 141 mandat. Det är drygt 18% ner. Miljöpartiet får oförändrat 25 mandat. Vänsterpartiet ökar 2 mandat till 21 mandat och är alltså numera större än Folkpartiet och Kristdemokraterna. Socialdemokraterna ökar 1 mandat till 113 mandat. Slutligen ökar Sverigedumokraterna 29 mandat till 49 mandat. Vad har vi gjort för att straffas på detta viset? För övrigt är ännu inte Kommunval och Landstingsval färdigräknade.
» Hotet från ryssen: Återigen har utländskt militärflyg kränkt svenskt territorium. Denna gången var det ryska plan. Förra gången var det väl polska och gången innan amerikanskt flyg. Men enligt vår avgående Utrikesminister Calle Str... f'låt Bildt var - "kränkningen den allvarligaste under hans åtta år som utrikesminister". Och det låter ju allvarligt. Om jag förstått det hela rätt så var det två ryska Su-24 plan som kränkte svenskt luftrum söder om Öland. Om jag förstod det hela rätt så var dom 1000 meter in på svenskt territorium under sammanlagt 30 sekunder. Om detta var den allvarligaste kränkningen under hans åtta år så kan det inte ha inträffat så mycket allvarligt under dom åtta åren. Ska vi se det hela främst som ett sista inlägg i debatten om svenskt NATO-medlemskap? Ju mer man kan få oss att tro att vi är hotade desto större är sannolikheten, tror man, att få ett folkligt stöd för den formella anslutningen till NATO. Själv är jag mest övertygad om att ju närmare vi ansluter oss till NATO, desto mer hotade känner sig Ryssland och desto mer hotade blir vi eftersom vi blir en part i "konflikten". En "konflikt" som "tvingar" Ryssland att rusta eftersom landet nu är helt omringat av NATO-baser. Och diktaturer kan man inte lita på. Aftonbladet och Svenska Dagbladet. 1000 meter in under 30 sekunder. Usch så allvarligt!
» Hur löser vi problemet med dom där korkade Sverigedumokraterna: Eftersom jag ännu inte kommit på det bästa sättet för att bekämpa Sverigedemokraterna tänker jag fortsätta på den inslagna vägen tills vidare. Dvs att skratta år dårfinkarna. Detta intressanta samtal hittar jag i Svenska Dagbladet i en liten "seriestripp", Stockholmsnatt:
- "Om det finns tretton procent rasister i Sverige, borde inte det motsvara typ ett landskap i storlek? Skulle man inte kunna ge dom ett sån't och sen bygga jättehöga murar runt omkring? Så skulle dom kunna sitta därinne, bilda lite etniskt rensad stat, lyssna på Snoddas, kolla på repriser av Gäst hos Hagge och käka pölsa ifred."
- "Dom slipper Sharialagar, provocerande konst och dumplings. Medan vi slipper stöveltramp och näthat. En win-win situation som ingen kan klaga på. Eller ja, förutom dom som kanske råkade bo där innan då kanske."
- "Fast hur länge tror du det skulle dröja innan nån Järnrörsminister därinne har fuckat upp ekonomin totalt så dom får äta skorpor och starta inbördeskrig över nå't fornminne?"
- "Och gissa var dom skulle söka asyl då? Men vi bara nänä, det har vi inte råd med... Inte för att jag är rasist, men muren var ju skitdyr att bygga."
- "Det är bättre om ni får hjälp på plats."
Som sagt, det här är inte alls menat som elakt mot Sverigedumokraterna. Ju mer vi är dumma mot dom, desto mer synd är det om dom stackarna. Jag hoppas för övrigt att jag inte stäms av Svenskan för copyright brott.
» Bedrägeri del 17: Dom ger sig aldrig. Men jag tycker faktiskt att om man vill ge sken av att vara seriösa så får man faktiskt ha råd med en professionell översättning och inte en gratisöversättning via Google Translate. Hur som helst hoppas tydligen Sheffield Credit Union att jag behöver låna pengar, och att jag då vill vända mig till dom. Fast jag tror att jag föredrar seriösa långivare i så fall som har råd med något annat än dataöversättningar som ju faktiskt blir ganska komiska. Det här mejlet fick jag för ett par dagar sedan
hallå
Hälsning jag är Maria bulk från Sheffield Credit Union, är vi väl etablerade och godkända brittiska lån företag, under årens lopp har vi utvecklat en god förståelse för dina behov och individuella behov. Vi åtar oss att behandla våra kunder rättvist och erbjuda en tjänst som är professionell och vänlig, vi är i en unik position för att erbjuda alla typer av lån till alla personer så låga som 3% ränta, så om du har några ekonomiska svårigheter och du behöver lånet, vänligen kontakta oss även om vår e-post med dig rätt information (sheffield-cu@admin.in.th) ..
* Ditt fullständiga namn:
* ditt land och hemadress:
* Telefonnummer:
* Lånebelopp behövs och längd:
* Ändamål:
* Kön och ålder:
* Yrke:
Vi väntar på ditt svar angående fyllda formen även om vår e-post.
Tack för ditt svar
Maria bulk
Låna på annat håll!
söndag 2014-09-21
Slut på helgen
tyckeri nummer 6338
» Om att skämmas på jobbet: Samtidigt som hela 13% av svenskarna röstat på ett politiskt parti som tycker att vi låter alldeles för många "utlänningar" flytta till vårt underbara och privilegierade Sverige så träffar jag i jobbet dom som inte får stanna. Och jag blir regelbundet så förbannad över den omänsklighet som styr regler och avvisande av flyktingar. Sverige bryter regelbundet mot FN:s Barnkonvention som säger att alla beslut som fattas av myndigheter ska först och främst ha barnens bästa i åtanke. Och det är inte enlighet med detta som vi till exempel regelbundet utvisar föräldrar till små barn för att reglerna säger att om man ska söka uppehållstillstånd som anknytning så måste man göra detta från sitt hemland. Alltså straffar vi regelbundet små barn för att deras föräldrar inte följt de byråkratiska reglerna till punkt och pricka. Det är INTE i enlighet med FN:s Barnkonvention. Det är däremot en skam för ett rikt välfärdssamhälle som Sverige. Den som vill söka asyl i Sverige får däremot inte söka från sitt hemland utan måste först ta sig till Sverige på något sätt - ofta illegalt. Det är en skam och jag skäms!
» Vad skapar lycka: Ja, det är väl en bra fråga. Gallup har presenterat en "Lyckoliga" över världens länder. Och det är intressant att studera den listan. Lyckligast är dom i Panama med 61% lyckliga följt av Costa Rica med 44%, Danmark 40%, Österrike 39%, Brasilien 39%, Uruguay 37%, El Salvador 37% och sedan på 8:e plats Sverige med 36% följt av Guatemala 34% och Kanada 34%. Dvs 6 av de 10 länderna i topp ligger i Latinamerika. För övrigt alltså två Skandinaviska länder, Österrike och Kanada. Vad är det som gör människor i Latinamerika lyckliga? I Aftonbladet spekulerar man: - "Det hör till sättet att leva att vara livsbejakande, glad, positiv, utåtriktad och social. Vi vet att utåtriktade personer är lyckligare än inåtvända." Jaha!
» Var ska jag göra av alla pengar: Har du för mycket slantar? Tycker du att Facebook är alldeles för simpelt? Då är Netropolitan något för dig. Det är en Facebook-variant för rikt folk med för mycket pengar. Inträdesavgiften är satt till 9.000 dollar så att man slipper beblanda sig med vanligt simpelt folk som visar sina nya maträtter eller tar Selfies dag ut och dag in. Frågan är vad James Touchi-Peters, som ligger bakom satsning, tycker att man istället ska syssla med på Netropolitan. Diskutera dom senaste aktieaffärerna, ta Selfies inne i den nya Porschen eller vad vi nu kan komma på?
» Bedragare del 18: Kan dom inte i varje fall skriva korrekt engelska när dom ska försöka lura mig. Det här försöket att få mig att ge dom mitt användarnamn och lösenord till Apple-ID kom för några dagar sedan. Men till och med jag skulle klarat av att skriva bättre engelska.
Dear Client,
We inform you that your account is about to expire in less 48 hours, it's imperative to update your information with our audit forms, otherwise your session and/or account will be a limited access.
just click the link below and follow the steps our request form
Update now...
This is an automatically generated message. Thank you not to answer. If you need help, please visit the Apple Support.
Apple Client Support.
Jag blir så trött...
måndag 2014-09-22
Cykla mer - och kräv bättre cykelvägar
tyckeri nummer 6339
» Cykelvägar som tvättbrädor: Antalet cyklister som skadas allvarligt i cykelolyckor ökar. Och i dag är det faktiskt fler cyklister som får svåra skador än det är bilister som drabbas av svåra olyckor. Självklart beror en hel del olyckor på hänsynslösa cyklister. Men faktum är att det är dåligt underhållna cykelvägar som är den största anledningen till skadorna. Trafikverket har gjort en mätning bland de 60 största städerna, och det är bara ett fåtal som får godkänt för sitt underhåll och skötsel. Falun, Göteborg, Linköping, Malmö, Nacka, Lund, Norrköping, Uppsala och Varberg är de enda städerna som får godkänt. Granskar man cykelolyckorna så visar det sig att 78% av de allvarliga olyckorna är singelolyckor. 44% av dessa beror på dåligt underhåll och dålig skötsel medan 16% beror på utformningen av cykelbanorna. Bara 14% beror på cyklisten. Och det är nog riktigt. Det handlar om dålig snöröjning, dålig halkbekämpning, dålig rengöring från grus, löv och annat. Till detta kan läggas att många cykelbanor är som att cykla på en tvättbräda. Det är ojämnt, trasigt och skumpigt. Lappat och lagat om och om igen. Sprickor, rötter som sticker upp och allmänt mycket ojämnt. Bland annat beroende på mycket sämre förarbete när man asfalterar cykelbanor. Ibland känns det som om man lagt ett tunt lager asfalt på marken utan att ha gjort något underarbete alls. Och det gör att det tar inte många år innan det spricker och blir mycket ojämnt. Det är helt enkelt så att cykelbanor är underprioriterade när det handlar om underhåll och skötsel. Det är alltså lite si och så med viljan att locka folk att cykla istället för bilen.
» Ibland har man tur: Det är nog lite risigt i dag hos min gamla arbetsgivare Försäkringskassan. Vårt samhälles totala beroende av stora centrala datasystem får till resultat att ett enda litet fel får katastrofala följder. Det har tydligen stått still hela dagen. Ingen av mina arbetskamrater har uppenbarligen kunnat göra något vettigt under hela dagen. ALLT är beroende av datasystem, det finns inga andra arbetsuppgifter man kan göra istället när datasystemet kraschar. Vi har blivit mycket sårbara.
Försäkringskassan kaputt
» Kris hos Moderutterna: Medan Socialdemokraterna under Stefan Löfven jobbar med det knepiga uppdraget att knåpa ihop en regering ihop med Miljöpartiet och samtidigt locka en stöddig Annie Lööf och Centerpartiet och en krisande Jan Björklund och Folkpartiet att acceptera att det kanske kan vara lämpligt med att kompromissa med S+Mp ibland så finns det dom som har mer problem. För faktum är att den stora krisen är inom Moderaterna! Allt fler "gammelmoderater" vågar nu stå upp och faktiskt kritisera Fredrik Reinfeldt och Anders Borgs vägval. Det är nästan på gång något som kan kallas "revolution" från höger. Kraven på att Moderaterna ska stryka "Nya" och återvända till det gamla traditionella Moderaterna dyker upp från många håll. Bitterheten inom partiet är också mycket stor mot Fredrik Reinfeldt för att han så plötsligt, helt utan förvarning, meddelade att nu lämnar jag er i sticket. Det fanns ingen förberedelse för vem som ska ta över. Och om Catharina Elmsäter-Svärd och Anna Kinberg Batra (uppbackade av Stockholms län och Stockholms stad) är de ledande favoriterna så säger det ju en hel del om hur stor krisen är inom Moderaterna. Min bedömning är att Moderaternas storhetstid är slut för den här gången. Frågan är vem som ska ta över manteln inom Borgerligheten. Jan Björklund? Haha! Göran Hägglund? Nä! Annie Lööf? Bevare mig väl! Fredrik Reinfeldt verkar ha låst in sig på sin kammare och sura.
tisdag 2014-09-23
Tre kortisar
tyckeri nummer 6340
» Bad timing one: I går kunde jag berätta om Försäkringskassans totala datorhaveri. Under hela gårdagen stod Försäkringskassans hela IT-system stilla. Ingenting fungerade. I dag berättar tidningarna att Arbetsförmedlingen beslutat att låta Försäkringskassan ta över driften av Arbetsförmedlingens IT-system. - "Samverkan ska leda till högre kvalitet, kompetens och tillgänglighet." Tro't om ni vill!
» Bad timing two: För någon dag sedan hade Expressen en artikel som berättade: - "Ingela, 51, akut sjuk av chicken nuggets." Det mest spännande när man läste artikeln på nätet var dock den pop-up annons som dök upp: - "Dela gärna med dig, men du behöver inte - McDonalds Chicken Nuggets". Som sagt Bad timing.
» Vad är det ni valt: Som en bilaga till dagens Svenska Dagbladet fanns en 32 sidig reklambilaga om Tjänstebilar. På ett helt uppslag rapporteras om de politiska kraven på Förmånsbilar. Och alla våra riksdagspartier har fått besvara ett antal frågor om sin syn på frågan. Och alla partierna har redovisat svar på de olika frågorna - förutom ett. Kan ni gissa vilka? - "Sverigedemokraterna har ej in kommit med svar vid pressläggningen." 13% av svenskarna har valt in en massa pellejönsar utan några som helst kunskaper eller kompetenser.
onsdag 2014-09-24
Svenskan x 4
tyckeri nummer 6341
» Heja USA: Ja, ungefär det vill Svenska Dagbladet framföra i dagens ledarartikel med rubriken Rätt att slå till mot IS. Och det är nog inte detta Sven Tycker är så fel. IS står för något som i stort sett ingen har sympati för eller förståelse för. Men, man kan ha lite funderingar över var IS styrka kommer från? Det finns mycket som tyder på att IS från början har byggts upp med stöd från "västvärlden" och dess allierade i Mellanöstern med syfte att bekämpa Assads regim i Syrien. Dvs precis samma fenomen som när det gäller al-Qaida och Talibaner som byggts upp av "västvärlden" och dess allierade för att bekämpa Sovjet i Afghanistan. Det hela visar med önskvärd tydlighet på hur illa det oftast går när vi utanför lägger oss i konflikter på olika håll. Någonstans får dessa "satans mördare" sina vapen från. Det är tyvärr inte alls som Svenska Dagbladet avslutar sin hyllning till USA med: - "USA har världens väldigaste krigsmakt. Men det som är unikt med den är att den inte bara tar hänsyn till egna snöda intressen. Den styrs också av ett mått idealism. Det är därför den gör det rätta när det krävs". Tyvärr är det inte alls "idealism" utan snarare "egna snöda intressen" som ligger bakom mängder av amerikanska invasioner runt om i världen. Inte bara runt om i Latinamerika utan även på andra håll. Den ursprungliga amerikanska invasionen av Irak, som ju byggde på förfalskade "bevis" berodde nog mer på att trygga olja än att bli av med Saddam Hussein. Och tyvärr har troligtvis invasionen skapat mer problem än vad den eliminerade problem. I en debattartikel i samma tidning undrar debattören Asso Abdullahi varför IS fortfarande inte terrorstämplats, vilket däremot kurdernas PPK sedan länge är. I dag är det kurderna som står för en stor del av motståndet mot IS. Kurder som inte alls passat västvärlden tidigare. Men att gå i USA:s ledband är inget nytt. I dag avslöjas också att Vita Husets bandhund Calle Str... f'låt Bildt tydligen väljer att avsluta sin karriär som Utrikesminister med att stötta upp USA. Under många år har Right Livelihood Award offentliggjorts på UD:s pressrum. Men i år när man beslutat att bland annat tilldela Edward Snowden priset för sina avslöjanden av USA:s illegala övervakning så såg Carl Bildt till att porta Right Livelihood från Utrikesdepartementet. Man får inte vara allt för kritisk mot USA. För inte så länge sedan såg Carl Bildt till att Edward Snowden ströks från en konferens på Utrikesdepartementet. Fast Socialdemokraterna har tydligen inga synpunkter på detta. Vilket jag hörde att både Miljöpartiet och Centerns Fredrik Federley har. Uppenbarligen satsar Urban Ahlin på att fortsätta Carl Bildts inriktning som Vita Husets lydhund.
» En Norgehistoria: Sedan Moderaterna tappat stora grupper väljare till Sverigedemokraterna har vi kunnat se allt fler tecken på att Moderaterna är på väg att anpassa sin retorik till SD:s invandringskritik. När nu Fredrik Reinfeldt som symbol för de Nya Moderaterna är på väg ut träder de Gamla Moderaterna fram igen. Ett exempel på detta är den debattartikel med rubriken "Sverige vet inte vad invandringen kostar" som Svenskan i dag publicerar. Det är norskan Elin Ørjasæter som tycker att svenskarna är naiva som inte begriper vad invandring kostar samhället. I motsats till Danmark och Norge som förstått detta och därför ser till att hålla gränserna så spärrade som möjligt och slänger ut så många som möjligt. Det är inte alls som svenskarna säger att "invandringen är lönsam". - "Svenskarna behöver nämligen hjälp. Långt framskriden ideologisk blockering gör dem ur stånd att hjälpa sig själva" avslutar Elin sina rader med. Fast det är inte alla som håller med. Under rubriken En Norgehistoria om svensk forskning svarar docenten i sociologi vid Stockholms universitet Martin Hällsäter och avslutar med: - "Det inlägg Elin Ørjasæter skrivit är illa underbyggd sensationalism. Innehållet är vilseledande och andas konspirationsteori." Jag tror jag tror mer på Martin än Elin. Jag tror att Elin och hennes kollegor inom Sverigedemokraterna skulle mått bra av att träffa den färdtjänstchaufför som i går på kvällen körde hem min 93-åriga mamma (och mej) från sjukhuset. Han kom som flykting från en hård diktatur för ett antal år sedan. Och trots alla sina universitetsstudier och annan utbildning försörjer han sig nu som taxichaufför. En idealisk sådan som verkligen brydde sig om sina passagerare. Färdtjänsten är till stor del beroende av våra invandrare. Tack för att ni finns till och gör ett fantastisk jobb. Elin kan stanna i Norge.
» Läs mer: Det vettigaste som framförs i dagens Svenska Dagbladet är de rader som skrivs av Johanna Lindbäck och Johan Unenge med rubriken Om vi överger barnen i läsningen blir de aldrig vuxna. Det handlar om att vi måste locka barn och ungdomar till att läsa. Och läsa mer. Dagens IT-samhälle där tvååringar lär sig använda en läsplatta och mobiltelefon är på fel väg. För barn och ungdomar läser inte längre texter. Dom klarar helt enkelt inte av detta. Läs hela debattinlägget. Och tänk sedan efter. Hur får vi våra barn och ungdomar till att se fascinationen med att läsa, och uppleva genom en text, att fantisera genom en text. Jag är privilegierad som vuxit upp med böcker runt om mig. Jag var inte allt för gammal när jag tillbringade en hel sommar med att ligga i soffan och sträckläsa hela familjens samling av Alexander Dumas fantastiska berättelser. Och det har fortsatt. Det finns kanske en anledning till att syrran blev bibliotekarie? Läs mer!
» Det löser sig alltid: Ja, ungefär så verkar Svenska Dagbladets Maria Ludvigsson tycka. Som inte tycker att det är någon mening med Miljökonferenser. Det är ingen idé med FN:s Miljökonferens. - "Konfererandets främsta förtjänst består i de arbetstillfällen det skapar (flygplan ska flygas och hotellrum städas), medan de klimatförbättrande effekterna tyvärr är betydligt mindre." skriver hon. Fast det framgår inte riktigt vad hon tycker ska göras istället. Antagligen ingenting. Bara vi inte gör något så blir allt bättre verkar vara hennes filosofi. Komiskt, men...
torsdag 2014-09-25
Borgerlighetens framtid
tyckeri nummer 6342
» Kampanjen inledd: Sedan Fredrik Reinfeldt på valnatten meddelade att han skulle avgå, inte bara som statsminister utan även som partiledare, har det varit totalt tyst från honom. Det har varit som om han blivit uppslukad av ett av Universums svarta hål. Så har det naturligtvis inte varit utan han har troligtvis suttit hemma i sin kammare och gråtit. Troligtvis har han ända in i det sista hoppats på att ett under skulle ske och ett omöjligt försprång skulle kunna hämtas in. Precis som väntat blev det inte så och Fredrik Reinfeldt måste ha drabbats av en svårartad chock. Vilket dock inte verkar vara något mot den chock som det Moderata partiet drabbades av när han på valnatten deklarerade att han avgick som partiledare. Själv har jag svårt för att förstå hur detta kunde bli så chockartat. Till och med en gammal gubbe som er bloggare utan insyn i det Moderata partiet kunde ju gissa att en valförlust skulle innebära att Fredrik Reinfeldt skulle börja söka sig om efter ett annat jobb. Fast jag förstår den chock som drabbade partiet när han deklarerade detta så snabbt och chockartat. DET var hemskt dåligt skött. Hur som helst är det uppenbart att detta innebär den stora vändpunkten för de "Nya Moderaterna" som troligtvis efter det som hänt övergår till att bli de "Gamla Moderaterna" igen och därmed även om en tid överlämnar posten som störst inom Borgerligheten till något annat parti.
Sista gången vi kan använda den här bilden kanske?
Själv är jag undrande över vem som ska ta över den fallna manteln inom Högerblocket. Är det Sverigedemokraterna som kommer att släppas in i värmen och därmed också ta över ledarrollen? Kommer Centerpartiets nedåtgående trend "äntligen" att vända. Annie Lööf verkar tro detta, men jag tvivlar på att hennes kaxighet kommer att få någon sådan effekt. Nu gick valet i år mindre dåligt än väntat, men det var fortfarande sämre än förra valet. Som var sämre än valet innan. Som var sämre än valet innan. Och så vidare. Nä, med Annie Lööf vid rodret är det nog inte Centern som tar över rollen som Borgerlighetens ledare. Även om hon nog tror och hoppas på detta. Kristdemokraterna och Göran Hägglund lär det inte bli. Partiet har sin givna plats, men den kommer inte att bli så mycket större. Det kvittar vem som är partiledare. Dessutom tror jag inte det finns någon mer lämpad än Göran Hägglund. Återstår Folkpartiet. Där Jan Björklund fortsätter att vara ett sänke. - "Pekpinnefascisten" som Annie Lööf för några år sedan kallade honom. Att han inte inser att han gjort sitt är förunderligt. Det faktum att Birgitta Ohlsson faktiskt fått klart fler kryss än Jan Björklund borde väl om något vara det som får Jan Björklund att inse att hans tid är över. Kanske är det så att ett "nytt" Folkpartiet utan Jan Björklunds totala fixering vid att införa en "pluggskola" skulle kunna bli Borgerlighetens nya ledarfigurer. Ett radikalt socialliberalt parti under Birgitta Ohlsson kanske är det som behövs. Hur som helst får Fredrik Reinfeldt söka nytt jobb. Och det var väl kanske det som var på gång när han nu "äntligen" dök upp från sitt Svarta hål i samband med FN:s Miljökonferens i New York. En konferens som hans eget partiorgan Svenska Dagbladet i går betecknade som totalt meningslös. Läs vad jag skrev i går. Så det var nog inte för Miljökonferensen som sådan som Fredrik Reinfeldt dök upp i New York. Kanske håller han på att lansera sig som FN:s nya Generalsekreterare efter Ban Ki Moon som ju snart ska ersättas. Och det är på många håll som det spekuleras om detta. Det är visst Europas tur nu. Lycka till Fredrik!
» Lyckad personvalskampanj: Under dagen har nu även landstingsvalet blivit färdigräknat. Och er bloggare kan konstatera att min personvalskampanj blev mycket mer lyckad än vad jag hade räknat med. Jag satte som mål att få 10 personkryss, men när nu valet är färdigräknat på Länsstyrelsen så visar det sig att jag fått mer än dubbelt så många personkryss. Närmare bestämt 23 stycken. Och det får väl betecknas som lyckat. Det finns förstås dom som fått fler kryss...

» Det är kanske dags att byta bank: I Svenska Dagbladet kan vi i dag läsa om hur bankerna lurar oss på låneräntorna och hur dom döljer hur mycket deras högsta gubbar får i ersättning. Nordeas VD Christian Clausen har en fast lön på 11,7 miljoner och till detta bonus och liknande på ytterligare 10,5 miljoner. SEB:s Annika Falkengren har en fast lön på 8,5 miljoner och till detta lite extra fickpengar på 4,2 miljoner. Swedbanks Michael Wolf är rena låglönejobbaren med bara 8 miljoner i årslön . SHB:s Pär Boman slutligen har en fast lön på 11,3 miljoner och till detta bara småpengar i rörliga fickpengar. Totalt tjänar alltså dessa 4 personer omkring 55 miljoner. Det är en girighet och snikenhet som är sjuk. Samtidigt som vi bankkunder skinnas på slantar och får allt sämre service. Det är nog dags att byta bank! Läs här och här till exempel. Skriv sedan till din bank och undra om detta är rimligt.
fredag 2014-09-26
Om Kungliga Huvudstaden med mera
tyckeri nummer 6343
» Nästan alla svenskar bor (inte) i Stockholm: I onsdagens Aftonbladet konstaterar Peter Kadhammar att Sverige blir allt mer Stockholmsfixerat. Medias bevakning av det Sverige som finns utanför Stockholm blir allt sämre. Hela debatten om vårt samhälle styrs av Stockholm, och intresset för vad som sker utanför tullarna är minimalt. Peter Kadhammar konstaterar att en del av SD:s framgångar ligger i just detta. Och jag tror han har rätt. De som inte är intressanta för den Stockholmselit som styr och ställer är helt enkelt förbannade över detta. Och ser inte att någon av de stora "blocken" har någon vilja att ändra på detta. Rikstäckande medias bevakning av världen utanför Stockholm har under årens lopp nästan helt raderats. Det är här vi kan hitta roten till det hat mot 08:or och Fjollträsk som finns. Till Stockholmarna kan jag berätta att de flesta svenskar faktiskt bor på annat håll i vårt avlånga land. Det finns något som heter Norrland, det är den till ytan största delen av Sverige. Och där finns inte bara renar och några enstaka samer. I Skåne längst ner i Sverige bor lika många människor som i Stockholm. Bara som en upplysning!
» Bedragare del 19: Ska man tolka det som personligt, att Lorie vet att jag börjar bli till åren kommen och kanske behöver vissa piller som hjälp? Hur som helst så uppkommer misstanke nummer ett redan när man inte ens kan påbörja texten med stor bokstav. Del två när man inte ens vet vad jag heter. Och sedan fortsätter det... Alla lustiga försök att smita förbi olika Spam-filter genom att stava Viagra på underliga vis är ganska komiska. VIAgr är en inte ovanlig metod. Hur som helst kommer jag inte ihåg Lorie, antagligen har jag inte lagt hennes tidigare mejl på minnet. För övrigt undrar jag vad det är som skickas som airmail. Är det mejlet eller leveranserna?
hello tycker, do you remember me? You know where I buy all necessary meds ( incl. VIAgr..... you know it :-) ) with 65% discount?
Don't tell to anyone! Use this link
--
Lorie Bean
Sent with Airmail
Fast jag förstår inte varför jag inte får berätta för någon. Vill dom inte ha reklam? För övrigt verkar länken leda till Ryssland... Antagligen en Google-översättning?
» Den nya idealprodukten: Människans mobilberoende tar sig många komiska uttryck. Jag läste någonstans om en kinesisk stad som byggt en speciell trottoar för alla de som går omkring totalt nedsjunkna i sina mobiltelefoner så att dom är helt okunniga om sin omgivning. Redan första helgen sålde Apple 10 miljoner av sin nya IPhone 6 till människor som absolut MÅSTE ha det senaste. En ganska sjuk företeelse. Men det mest komiska är nog den nya konkurrenten till IPhone, NoPhone. Denna väger ca 80-100 gram, har inget batteri som tar slut, inget operativsystem eller appar som kräver ständiga uppdateringar, helt okrossbar och helt vattentålig. Dessutom tappar den aldrig nätkontakten. Men den ger dig ett rektangelformat plaststycke som du ständigt kan hålla i handen men samtidigt kan du vara kontaktbar för omgivningen. Jag måste absolut ha senaste versionen av NoPhone att skryta med! För övrigt väntar jag bara på den dag då direktanslutning kan opereras in i handen så att man inte riskerar att tappa mobilen.
lördag 2014-09-27
Helg
tyckeri nummer 6344
» Dagens komik: Jag tror att dagens mest komiska ledare är den som Tove Lifvendahl skriver i dagens Svenska Dagbladet med rubriken: Janne, var är du? Om jag fattar Tove rätt så saknar hon redan Jan Björklund. Texten i övrigt handlar om att en undersökning av Skolverket visade att varannan lärare på gymnasiet faktiskt saknade adekvat utbildning för det dom undervisade i. - "Det betyder att eleverna i slutändan får en sämre kunskapsutveckling än de hade kunnat få" konstaterar Skolverket. Däremot visar det sig att det inte är riktigt så som det sagts, dvs att det är fler som sökt sig till Paradise Hotel än till Lärarutbildningen. 2014 var det faktiskt 24.000 som hade Lärarutbildning som förstaval medan "bara" 11.000 sökte till Paradise Hotel. Fast jag förstår inte riktigt hur Tove Lifvendahl får ihop det genom att hon saknar den minister som i åtta år haft ansvar för skolan och det ser ut som det gör. Tove Lifvendahl måste ha missförstått något. Att vi slipper Skoltalibanen Jan Björklund är en av de mest positiva effekterna av valresultatet. Eller "Pekpinnefascisten" som Annie Lööf kallade honom - innan hon själv blev minister och partiledare.
» Fortsättning på Norgehistoria: I onsdags kommenterade jag ett debattinlägg från en norska, Elin Ørjasæter, i Svenska Dagbladet som i princip gick ut på svenskarna inte kan räkna i motsats till norrmän och danskar. Det är därför vi tar emot så många flyktingar i motsats till danskar och norrmän. Och hennes tankar gick i princip ut på att dom borde hjälpa oss så att vi också stängde ner våra gränser. Redan på direkten kom ett svar som något förenklat berättade att den kära norskan inte kan räkna. I går dök det upp ytterligare två debattinlägg som gick ut på samma sak. Svenskarna vet mycket väl hur det fungerar, det är bara norrmän och danskar som är egoistiska och inget begriper. Fler siffror om det vi vet förändrar inget skriver Andreas Bergström som är vice vd för Fores. Han påpekar att just nu är fler människor i världen på flykt än sedan Andra världskriget. Jag undrar om Elin Ørjasæter tycker vi skulle stängt våra gränser för danskar och norrmän på den tiden? I ett annat inlägg skriver Li Jansson på Almega SCB har siffror på detaljerad nivå och påpekar att Elin Ørjasæter har helt fel. "Stenkastning i norskt glashus" är rubriken i den tryckta tidningen. Om vi räknar bara plus och minus i krassa siffror så är det möjligt att det inte alltid går med vinst. Men om vi räknar på samma sätt när det gäller att föda barn så ska vi absolut inte föda barn. Dom hinner kosta mångmiljardbelopp i kanske 20 år innan dom gör någon nytta för samhället. Och fortfarande då är det många som inte lönar sig ekonomiskt för samhället. Men skaffar vi INTE barn går det verkligen åt skogen. Vi har råd att vara solidariska och ställa upp, och faktum är att det lönar sig i längden.
» Migrän: Er bloggare har under dagen drabbats av migränanfall. Det hela började så smått i går. Jag är dock lyckligt lottad som inte är helt utslagen. Men det räcker att må skit. Bland annat innebär anfallen för mig regelbundna attacker av vad jag brukar beskriva som "psykisk yrsel", lätt huvudvärk och mat smakar inte alls gott. Inte ens godis smakar gott! Hur som helst har jag gjort en tur på förmiddagen för att hälsa på min mamma på sjukhuset i Ängelholm. Och svär i sedvanlig ordning över att Skånetrafiken erbjuder usla förbindelser från Åstorp till närmsta stad, dvs Ängelholm. Dom bussar som går gör inte detta ens en gång i timmen. Och endast vardagar, inte alls på helger. Och uppenbarligen finns det inte ens planer på tågförbindelse till Ängelholm när planerna på trafik på Söderåsbanan (och Lommabanan) en gång kommer igång. Då ska tågen gå Malmö - Åstorp. Men inte de sista milen till Ängelholm. Järnvägen finns där och den ska upprustas för godstrafiken. Men inga persontåg? Er bloggare begriper ingenting! Hur som helst blir det inte så mycket blogg idag. Jag ska kurera huvudet istället. Och har på eftermiddagen bland annat tagit en flera timmar lång promenad med min autistiske son. Riktigt skönt - för oss båda.
söndag 2014-09-28
Britter och Billström
tyckeri nummer 6345
» Brittiska konservativa har problem: I Storbritannien har just nu Tories, det konservativa högerpartiet, sin partikongress. Och det är ett parti i kris. Mitt under kongressen har partiet under ett och samma dygn drabbats av två rejäla skandaler. Först bestämde sig en av partiets ledamöter i Parlamentet, Mark Reckless, för att meddela att han lämnar partiet och istället ansluter sig till missnöjespartiet UKIP. United Kingdom Independence Party är ett högervridet, EU-kritiskt missnöjesparti, lite av en brittisk motsvarighet till Sverigedemokraterna. Storbritannien styrs i dag av en majoritet bestående av just det Konservativa partiet och Liberaldemokraterna som sammanlagt har 359 av de 650 platserna i Underhuset. Ja, 358 numera då alltså. Ja, kanske till och med 357 eftersom en tidigare ledamot också meddelat sitt avhopp. Oppositionen består främst av Labour som har 255 platser. Resten är fördelade på diverse lokala och specialiserade partier med någon eller några platser. Valen i Storbritannien sker ju i enmansvalkretsar vilket gör att fördelningen inte alltid stämmer med det totala röststödet. Och det missgynnar småpartier. Samtidigt tvingades även en ledamot av regering att avgå, Brooks Newmark, som hade "lockats" att skicka snuskiga mejl till vad han trodde var en ung trevlig tillmötesgående flicka - men som visade sig vara en journalist. INTE så smart! Vad som förvånar mig är att någon i denna typ av situation är så korkad att hen ens kan lockas till denna typen av dumheter. Kan man verkligen bli så naiv och korkad, och samtidigt hamna i en regering? Hur som helst är det snart dags för val i Storbritannien. Och detta ser ut att bli spännande. UKIP gjorde "succé" i EU-valet. Men enmansvalkretsarna kan skapa problem. Det ska bli spännande att se hur man efter valet ska få ihop en handlingskraftig regering som fungerar. Usch ja!
» Veckans skämt: Om det brittiska Konservativa partiet har problem, så verkar det inte vara något emot vad som gäller deras syskon här i Sverige, Moderaterna. Helgens stora skratt gav jag upp när jag i dag läser att Moderaterna tänker föreslå Tobias Billström till partiets kandidat till posten som Vice Talman i Riksdagen. Har man verkligen så ont om aktiva medlemmar att man behöver välja denna expert på klavertramp? Som motståndare till Moderaterna och moderat politik så är det visserligen egentligen positivt om partiet på den här posten representeras av en inkompetent man som just Tobias Billström. Han är utrustad med teflonhud så inget biter på honom. Nåja, Moderaterna gör som dom vill! I dag är Tobias Billström Migrationsminister och er bloggares högste arbetsgivare. Och det är ingen höjdare kan jag berätta. Men han måste ju få någon sysselsättning även efter det att Högerregeringen har avgått. Det kan alltså tolkas som att man från Moderaterna tänker på anställningstryggheten för sina supportrar.
» Följ FN:s Konventioner: I ett debattinlägg i Dagens Nyheter i dag menar Stefan Jonsson och Elena Namli att Sverige borde följa FN:s konvention mot rasdiskriminerande organisationer. Det skulle, menar skribenterna, tvinga Sverigedemokraterna att bekänna färg. Är dom rasister eller har dom verkligen suddat ut rasismen ur partiet. Partiet hävdar ju att man inte är rasistiska, men i partiets rötter och bland mängder av framträdande representanter frodas rasismen utan begränsning. Den som följer med debatten kan nästan hitta dagliga avslöjanden om hur representanter för SD uttrycker sig på ett sätt som kan få oss att undra hur deras hjärna egentligen fungerar. Gör gärna ett besök på Inte rasist, men... och du blir mörkrädd. Ett lagligt förbud mot rasistiska organisationer enligt FN:s Konvention vore ett dråpslag för Sverigedemokraterna. Samtidigt skulle vi kanske besluta oss för att följa FN:s Barnkonvention. Denna säger bland annat att de beslut som myndigheterna fattar ska i första hand vara till barnets bästa. Och i mitt arbete vid Migrationsverket kommer jag regelbundet i kontakt med ärenden där Sverige INTE följer FN:s Barnkonvention. Det är INTE enligt denna Konvention att utvisa pappor (eller mammor) till barn för att dessa enligt våra regler måste söka uppehållstillstånd från sitt hemland. Vi straffar alltså barnen genom att utvisa en av föräldrarna för att föräldrarna inte skött sina papper på ett korrekt sätt. Men det är fortfarande barnet som straffas, och det är inte i enlighet med FN:s Barnkonvention. Det hade gått alldeles utmärkt att låta pappa (eller mamma) söka om anknytning till sitt barn medan dom är kvar i Sverige. Det underlättar inte ansökan om hen sitter i ett annat land medan ansökan behandlas. Däremot straffar vi alltså ett helt oskyldigt barn för att vi måste följa paragrafer. Som Migrationsminister Tobias Billström (m) är huvudansvarig för... Det är inte i enlighet med FN:s Barnkonvention. Men så har vi också beslutat att inte skriva under den! Det är dags!
måndag 2014-09-29
Från Skåne till EU
tyckeri nummer 6346
» Att skämmas som Skåning: I dag valdes under ett antal timmar Talman och Vice talmän i Riksdagen. Och egentligen borde man som skåning vara stolt. Tre av de Fyra som valdes är nämligen från Skåne, så vi borde alltså känna oss stolta här nere i syd. Men Icke sade Nicke! Valet av Socialdemokraten Urban Ahlin som Talmän har jag väl inga större synpunkter på. Det fanns kanske lämpligare kandidater, men vad gör man? Det är ju faktiskt Talmännen som går in som Statschef om HM Knugen tar ledigt. Men sedan minskar min stolthet när vi kommer till de tre Vice talmännen som alla är skåningar. Redan i går kommenterade jag valet av dagens Migrationsminister, Moderaten Tobias Billström. Och jag tror att jag avstår från ytterligare kommentarer. Det blir ju liksom inte bättre. Dessutom sedan blev det ännu värre. Sedan valdes nämligen Sverigedemokraten Björn Söder vilket inte är något alls att vara stolt över. Att vi ska representeras officiellt av någon som anser att homosexualitet och djursex är samma sak. Som upprepade gånger visat sin uppskattning av nazistiska idéer och liknande. Det är en skam för det demokratiska samhället. Den tredje skåningen var Miljöpartisten Esabelle Dingizian som jag inte vet ett dugg om. Se även Aftonbladet och Sveriges Radio. Jag skäms - som skåning!
» Jag är stolt som Skåning: Jag börjar förstå att det numera står i stort sett klart att det är Skåne som vinner den svenska fotbollen. Både på Dam- och Herrsidan. Om jag förstått det rätt så är det nu helt klart att FC Rosengård vinner damallsvenskan. Och på herrsidan är det i stort sett klart att det är Malmö FF som vinner. Trots ett begränsat idrottsintresse så kan man ju känna viss stolthet. Men jag läser att matchen mellan de jagande lagen Elfsborg - AIK fick skjutas på flera gånger sedan de sedvanliga Stockholmssupportrarna inte kan förstå vilka regler som gäller. AIK vinner i varje fall ligan över supportrar som inte kan uppföra sig. Jag är stolt - som skåning.
» Cecilia Malmström får det svårt: Folkpartiets Cecilia Malmström har förhörts i EU-Parlamentet inför sin utnämning till Handelsansvarig i den nya EU-Kommissionen. Och DET blir inte ett lätt jobb. Just nu förs förhandlingar med USA om ett frihandelsavtal med EU. Förhandlingar som förs i stor hemlighet och där amerikanska krav riskerar att spoliera mycket av vad som trots allt uppnåtts av EU. Mycket riskerar att offras för att få till stånd ett avtal. Och än så länge har detta skett i stor tystnad och i hemlighet. Något som naturligtvis gett underlag för ännu fler rykten. Nu har Cecilia Malmström lovat öppenhet, men det är något vi nog vill se innan vi tror på det fullt ut. Lycka till Cecilia. Du har trots allt mitt stöd i att försöka förhandla fram ett bra avtal. Men det avtalet får inte kosta för mycket. Det är inte värt att ta fem steg bakåt bara för att få till stånd ett avtal. Läs mer i Aftonbladet 1, Svenska Dagbladet 1, Aftonbladet 2 och Svenska Dagbladet 2. Medlemskapet i EU är inte värt vad som helst.
tisdag 2014-09-30
Fredrik Reinfeldts uppgång och fall
tyckeri nummer 6347
» Ska man skratta eller gråta: I gårdagens Svenska Dagbladets Språkspalt skriver Olle Josephson under rubriken Toppbetyg för Reinfeldt i Romsons test och hyllar Fredrik Reinfeldt för hans fantastiska talförmåga. Han har tydligen läst en kandidatuppsats från 1994 där Åsa Romson (i dag språkrör för Miljöpartiet) granskat ett antal riksdagsledamöter. Där lyssnare fått betygssätta deras tal. Och Fredrik Reinfeldt vann överlägset. Han var intressantast, mest aktiv, aggressiv, känslosam och konstfull. Hon har även undersökt kroppsspråk och verbalt språk. Och även här blev det toppbetyg. Han tittade på sin publik, använde händerna osv. Hans språk var enkelt och vardagsnära. Fast sedan dess har det tydligen gått utför. Språket har helt enkelt blivit utslätat och tråkigare. Mer anpassat kan man kanske säga. En annan sak man kan säga har hänt sedan 1994 och fram till i dag är att Fredrik Reinfeldt anpassat sig och tonat ner sina synpunkter. Det var nämligen just 1994 som Fredrik Reinfeldt gav ut sin bok Det sovande folket. En bok där han bland annat beskrev sin grundläggande ideologi. Som bland annat innebar att samhället inte skulle ansvara för några andra förmåner än att förhindra att folk svälter ihjäl. - "Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras". Det är här vi kan se förklaringen till de kraftiga försämringarna i Sjukförsäkring och Arbetslöshetsförsäkringen. Boken innehåller även en massa andra skrämmande citat. På den tiden var han duktig på att uttrycka sig men fram till i dag har han anpassat sig till verkligheten. Och gjort allt han kunnat för att boken skulle suddas ut ur vårt medvetande.
» Medias ansvar: I söndags berättade jag om det Konservativa partiets regeringsledamot Brooks Newmark som tvingades avgå sedan tidningen Sunday Mirror avslöjat hans mindre anständiga kontakt med vad han trodde var en ung och vacker partiaktivist. Men det visade sig vara en tidningsjournalist som använde bilden på en svensk fotomodell för att snärja Brooks. Det ger anledning till att fundera över medias ansvar och möjligheter. Är det riktigt av en journalist att medvetet snärja någon i något som kanske inte alls ens hade hänt om inte journalisten byggt upp det hela? Var ligger gränsen för journalistiken? Själv tycker jag att det här ärendet verkar vara minst ett steg för långt. Det är uppenbart att vi inte alltid kan lita på journalistiken. Och syftet bakom journalistiken kan ibland vara dunkelt.
» Dagens skratt: Jag läser i Aftonbladet Lena Mellins funderingar kring varför Socialdemokraterna nominerade Urban Ahlin, Moderaterna Tobias Billström och Sverigedemokraterna Björn Söder till Talmän. Det är helt enkelt ett sätt att bli av med obekväma personer inom partiet. En spark snett uppåt och du är av med dom! Undrar hur Tobias Billström och Björn Söder känner för det? Dom kan väl sätta sig gemensamt i en hörna och omväxlande skratta och gråta!
Vill du läsa andra gamla återanvända åsikter?
Hör gärna av dig:
tycker@swl.nu.