![]() |
Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel.... |




I dag var det SD:s dag i Almedalen. Egentligen borde man förbigå det hela med tystnad. Men, det kan man ju egentligen inte heller göra. Jimmie Åkessons strategi för dagen var tydligen ett försök att visa att man har andra åsikter än inom invandring. Så man fjäskar lite med Kristdemokraternas väljare inom familjepolitiken och gjorde en del andra mer eller mindre populistiska utspel. Och allt ska naturligtvis betalas genom minskad invandring. Vad SD ju inte riktigt har förstått är ju att invandring inte BARA kostar pengar utan även ger pengar på några års sikt. Med SD:s sätt att räkna ska vi inte heller skaffa barn. Dom kostar ju bara pengar de första 20 åren. Men sedan betalar dom tillbaka till samhället. Samma sak med invandrare. Dom kostar pengar några år innan dom börjar betala tillbaka. T.ex. genom att hjälpa oss att vinna U21-EM i fotbollen i går.
Men jag tänkte istället berätta om Sverigedemokraternas ledande teflonpolitiker, Kent Ekeroth. Mannen som är för god vän med Jimmie Åkesson för att kunna offras för alla sina klavertramp. Aftonbladet berättar i dag om hur Kent Ekeroth, (för delvis våra skattepengar) firar semester hos sin goda kompis, porrkungen och skattesmitaren Berth Milton i hans lyxboende på ön Mauritius ute i Indiska Oceanen. Att ledamoten i Riksdagens Skatteutskott är bästa kompis med en av Sveriges ledande skattesmitare är inget som media ska bry sig om enligt Kent Ekeroth. Att han delvis plockar ut skattepengar för sin resa dit är inget han ens vill prata om. Hur som helst är det uppenbart att Kent Ekeroth i sedvanlig ordning kommer undan. Mannen är indränkt i teflon!
» Sverige är bäst:

Det kan man väl få säga en så'n här dag när det svenska U21-landslaget i fotboll vunnit EM-pucklan. Alla är vi en sådan här dag lite nationalister och stolta svenskar. Att sedan spelarna heter allt från Guidetti till Carlgren, från Khalili till Larsson, från Milosevic till Helander, från Baffo till Lewicki, från Thelin till Quaison, från Ishak till Hrgota, från Hiljemark till Nilsson osv gör väl det hela tydligt att Sverige är en lyckad mix av allt. När det gäller är vi alla svenskar. Heja Sverige!
» Bedragare del 191:

Som sagt många gånger tidigare. Dom här Google-översättningarna som inte korrekturläses är ofta mycket komiska. Det här är ett av dessa mindre lyckade datoröversatta brev. Det här kom alltså i min mejllåda i dag.
Charles Lån Firm jittree@mua.go.th
on 2015-07-01 14:16
Behöver du en ekonomiskt stöd? CHARLES WILLS Lån kemikaliemyndigheten ut kredit på 3% ränta, behöver du lån för att betala dina räkningar, din skulder eller i affärssyfte? Om ja, sedan kontakta oss idag via e-post:
charlesfinance60@yahoo.com
Vänligen alla svar eller svar ska skickas till. charlesfinance60@yahoo.com
Läs igenom ett antal gånger. Försök sedan att undvika att skratta så att du gör på dig. Finns det verkligen någon som blir lockad av att ta ett lån från någon som skickar ut ett sådant här mejl? Ibland förstår man hur det kan ha blivit som det blev. Men jag kan inte, hur jag än funderar, komma fram till hur översättningsprogrammet lyckats få in "kemikaliemyndigheten" i det här. Men jag har roat mig med att översätta tillbaka det här stycket: - "CHARLES WILLS Lån kemikaliemyndigheten ut kredit på 3% ränta" tillbaka till engelska, och får då: - "CHARLES WILLS Grant Agency of credit at 3 % interest rate". Så det kanske förklarar en del.


Jag ser en liten länk till att Centerledaren Annie Lööf är överlycklig över att hon är den partiledare som har högst förtroende - bland de egna väljarna. Åtminstone enligt en undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Dagens Nyheter. I hastigheten hittar jag inte den ursprungliga DN-artikeln att länka till. Men, det är några veckor sedan har jag för mig. Hur som helst verkar den goda Annie överlycklig. Hon slåss i toppen med Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt (83%) och Miljöpartiets Gustav Fridolin (81%). Själv får Annie Lööf ihop 87%. I den absoluta botten hittar vi alla hennes Högerallianskollegor med Kristdemokraternas Ebba Busch Thor i den absoluta botten med 46%. Moderaternas Anna Kinberg Batra (65%) och Folkpartiets Jan Björklund (74%) får alla stryk av Socialdemokraternas Stefan Löfven med 75%. Men dom kan glädjas över att dom i varje fall klår Miljöpartiets Åsa Romson på 53%. Jimmie Åkesson ligger förvånansvärt lågt trots allt med 79%. Jag trodde alla Sverigedemokrater älskade Jimmie Åkesson. Tänk vad man kan bedra sig!
Apropå Sverigedemokraterna och gårdagens firande av fotbollsgrabbarna i U21-landslaget som blev Europamästare så hade jag en liten fundering i förmiddags på jobbet hur Sverigedemokraterna egentligen känner för ett svenskt landslag som innehåller ett antal sådana där hemska invandrare. Håller dom ändå på Sverige och firar när dom vinner? Gladdes även Sverigedemokrater när ett landslag som representerar Sverige innehåller en massa invandrare går och vinner? Diskussionen på bänkarna i solskenet på jobbet fortsatte sedan med att jag frågade några av mina arbetskamrater (som nästan alla är födda i andra länder) om dom gladdes över den svenska vinsten. Och det var självklart att dom gjorde sade dom, dom kände sig ju alla som svenskar numera. Men när jag sedan frågade hur dom hade känt om det var mot deras forna hemland som Albanien, Montenegro osv som Sverige spelat finalen, då erkände dom att dom hade fått problem med sina känslor. Undrar hur en spaniensvensk känner om Sverige spelat final mot Spanien? Hade dom fått samma problem med känslorna?
» Bedragare del 192:
Vad spännande! Någon har tydligen skickat pengar till mig enligt nå'n bank i Abu Dhabi. Fast dom berättar inte hur mycket, så jag får väl fortsätta att sväva i osäkerhet. Om jag vill veta, så är det faktiskt bara att klicka på en bilaga berättar dom.
Fwd: PI Advice Transaction Alert from EmiratesNBD Bank/Its Subsidiary
EmiratesNBD Smart Banking smartBUSINESonline@emiratesnbd.com
1 bilaga DOC emirates advice.7z
Attention:
Dear Sir/Madam,
We wish to inform you that a payment instruction has been submitted in your favour as shown on the attached PI advice. A Third Party Transfer transaction(s) totaling (see the advice) have been submitted by your customer with Transaction reference as shown requiring your approval. Should you require any assistance, contact customer care number stated in the attached advice.

Kindly confirm is required to this email.
Thank you and Best Regards,
SmartBUSINESS Customer Service.
Emirates NBD Bank
P.O. Box 777 Deira,
Dubai United Arab Emirates
Phone: +971 600 540040
Fax: +971 4 327 2996
DISCLAIMER:
"This e-mail message including any of its attachments is intended solely for the addressee(s) and may contain privileged information. If you are not the addressee or you have received this email message in error, please notify the sender who will remove your details from its database. You are not authorized to read, copy, disseminate, distribute or use this e-mail message or any attachment to it in any manner and must delete the email and destroy any hard copies of it.This e-mail message does not contain financial instructions or commitments of any kind. Any views expressed in this message are those of the individual sender and do not necessarily reflect the views of Emirates NBD PJSC, or any other related subsidiaries, entities or persons."
Men, jag har efter en tids funderande bestämt mig för att inte klicka på den där bilagan trots min nyfikenhet. Det troliga är att om jag klickat hade mitt anti-virus program fått totalfnatt. Det hade säkert både plingat och dykt upp fönster på skärmen. ".7z" är en komprimerad fil genom komprimeringsprogammet 7-Zip. Det är alltså ingen .doc fil om ni nu trodde det. Det är alltså bara att slänga skiten i papperskorgen som så mycket annat.




I dag var det Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batras stora dag under Almedalenspektaklet. Och enligt sedvanlig Moderat agenda så är lösningen på alla problem att sänka skatter och öka bidragen till företagen och de som redan har det väl förspänt. Fast jag läste att Skattekverulanternas Förening var oroliga över att inget av riksdagspartierna egentligen numera förespråkar ett sänkt skattetryck. Hur som helst tror uppenbarligen Moderaterna under Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra att bästa lösningen på problemen i samhället är minskade skatteinkomster. Samtidigt demonstrerade en mängd missnöjda moderater under Almedalsjippot i dag mot DÖ, December Överenskommelsen. Dom tycker antagligen att Moderaterna istället ska samarbeta med Sverigedumokraterna för att på så sätt ta makten i Sverige och styra landet i deras gemensamma riktning. Min enda kommentar till detta är: Lycka till Anna! För övrigt har jag haft stort nöje av att läsa medietidningen Resumés ganska välskrivna sammanfattning av Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batras politiska liv. Uttrycket "Stockholmare är smartare än lantisar" är ju ett av hennes mer kända uttalanden. - "Hon ska fundera på om hon över huvud taget ska syssla med politik" var då kommentaren från en lokalt ledande moderat i Skåne. Det var en ganska intressant läsning. Läs den!

Många menar att Sverigedemokraterna är ett teflonparti. Dvs att skandaler bara rinner av utan att få någon som helst negativ effekt för partiet. För varje skandal som inträffar så är det ännu fler som tycker synd om partiet som ju bara "förföljs" av media. Den SD:s politiker som verkligen gör skäl för uttrycket "teflonpolitiker" är Kent Ekeroth. För de flesta är han väl mest känd för den s.k. "järnrörsnatten" då en film visar hur han tillsammans med en partikamrat beväpnar sig med järnrör och går till attack mot en vilt främmande man. En annan film visar hur han attackerar en ung kvinna. Hans engagemang för att finansiera de grovt rasistiska sajterna Avpixlat och Politiskt Inkorrekt har skapat bekymmer med Skatteverket för honom. Ett antal grovt rasistiska och islamofobiska yttranden finns också i handbagaget. Men inget av detta skapar några problem för den Sverigedemokratiska riksdagsmannen Kent Ekeroth. På senare tid har han stämt t.ex. Göteborgs-Posten, Dagens Media och nu senast SVT för att dom publicerat bilder från den s.k. "järnrörsfilmen". Om jag fattar det hela rätt så stämmer Kent Ekeroth de olika tidningarna osv för att dom publicerat stillbilder ur filmen och därmed - "i strid med upphovsrätten ändrat filmens verkskategori". Kent Ekeroth anser helt enkelt att filmen är ett konstnärligt verk som skadas om man publicerar stillbilder från den. Troligtvis kommer även Sven Tycker efter att ha publicerat denna bild att stämmas på skadestånd. Men vad gör man inte för publicitet. Ju mer publicitet desto mer väljare / läsare!


Jag läser att Carolina Gynning stämt ett bloggföretag på 100.000 kronor. Det handlar uppenbarligen om slantar för reklam på hennes blogg som hon inte anser sig ha fått betalt för. Vad bevisar då detta? Att det uppenbarligen är lönsamt att skriva en blogg? Att det finns en massa lurendrejare i bloggosfären? Att jag själv har missförstått en hel del? Låt oss ta det sista. Int' f-n tjänar jag några slantar på att skriva en blogg. Men troligtvis har jag valt fel ämne för bloggen. Kanske skulle jag istället skrivit om mina nya byxor (och krävt betalt av företaget bakom brallorna för att jag nämner deras namn när jag skriver om dom) och sedan berättat om hur skönt det är att cykla till jobbet (och noga berättat vilket märke det är på cykeln och krävt ersättning från cykeltillverkaren för att jag gör detta). Sedan kunde jag ju berättat att jag tagit fram sommarhatten och ersatt den lite varmare skinnhatten (och krävt ersättning....). Ja, ni förstår hur jag menar. DEN typen av blogg verkar vara ganska lönsam. Men, jag har ju faktiskt också reklam på min blogg på http://swl.nu/tycker. Om någon klickar på reklambannern och sedan gör ett köp så får jag en viss procent av köpesumman. Problemet är hur ofta brukar du själv klicka på en reklambanner och handla? Just det! Inte så ofta precis. Jag har fortfarande efter alla de år reklamen varit där inte fått ihop tillräckligt mycket pengar för att det ska genereras en utbetalning av slantarna. Jag tror att i stort sett alla pengarna som trots allt flutit in står jag för själv med egna köp via bannern på min blogg. Man kan ju se det som att jag får några procents rabatt på mitt köp. Jag har alltså valt fel område för bloggandet, och har kanske för mycket moral för att ägna mig åt textreklam som inte är utmärkt som reklam utan istället är ren smygreklam. Carolina Gynning får klara sig utan slantarna. Köpta bloggar med textreklam ligger lågt på förtroendelistan hos mig.
» Rasismen och fördomar sitter djupt:


Jag känner mig som en gammal gnällig gubbe. Jag gjorde under dagen ett kortare besök i "storstaden" Helsingborg för en del ärenden. Och i hettan som vi drabbats av så är det gott om "bar hud" hos väldigt många. Och jag reagerar på hur populärt det tydligen blivit med stora, riktigt fula, tatueringar. Det är ingen skillnad mellan könen, utan istället gäller tydligen att fylla så stor del av huden på ben och armar (och...) med så mycket fula tatueringar som möjligt. Var har detta mode kommit ifrån? Varför gör ni det? Det är ju så fruktansvärt fult. Det rör sig ju inte om någon diskret ros, ett namn eller något annat litet "konstverk". Nä det ska ju vara stora, fula, heltäckande mönster. Det är så erbarmligt FULT! Det är tur att jag börjar bli gammal så att jag har rätt att gnälla. Men, varför gör ni det? Det är så fult!
» Bedragare del 193:
I natt dök det upp ett mejl från några som kallar sig do-it-easy.com med rubriken "Registreringsfel". Och sådant måste man naturligtvis rätta till, eller... Jag har tydligen inte fullföljt min registrering av ett konto och kommer att riskera att inte få mitt välkomstpaket för 30.000 kronor.
Hej,
Detta är ett automatiskt meddelande.
Vi vill göra dig uppmärksam på att det konto som registrerades med följande e-post: "tycker@swl.nu" inte har loggats in på under de senaste 7 dagarna.
Observera att om du inte slutför registreringen senast den 4 juli kommer ditt konto blockeras och du kommer att förlora ditt 30000 KR välkomstpaket.
Klicka här för att slutföra din registrering
Supportteamet
Hur kan jag ha varit så slarvig att jag inte fullföljt? Alla dom pengarna! Tyvärr verkar det som om hela sajten nu plockats ner, så det är ingen idé att fullfölja registreringen. Dessutom måste jag erkänna att jag är mycket tveksam till att jag skulle kunna få så mycket pengar bara för att registrera ett konto. Finns det verkligen någon som är så infantilt dum att hen tror detta? Hur som helst bygger hela bluffen kanske främst på att några ska vara tillräckligt nyfikna för att klicka på länken. Vad som händer då kan man undra? Jag slänger skiten i papperskorgen i sedvanlig ordning.



Men som sagt. Istället dikteras villkoren för grekerna (skulder SKA ALLTID betalas) av ett Tyskland som flera gånger i historien fått sina skulder mer eller mindre helt avskrivna. Och av ett EU som nu drivs av Luxemburgs förre finansminister och premiärminister Jean-Claude Juncker. En man som var finansminister i Luxemburg samtidigt som Luxemburg aktivt hjälpte skattesmitare att smita undan skatten i andra länder. Det är många som borde fundera över moralen.


Jag såg Jan Björklund på TV:n i går på kvällen. Den mannen kan man säga mycket om, men jag har ett tips till honom. Byt ut rådgivaren! Du passar inte alls i 3-dagars skäggstubb och rosa tröja över axlarna. Det första jag gjorde på kvällen efter att ha sett "skoltalibanen" Jan Björklund på TV:n var att omedelbart gå och raka bort min egen skäggstubb. För allt i världen vill jag inte riskera att förknippas med den mannen. Han hade placerats i TV-studion för att tillsammans med Jonas Sjöstedt försöka förklara varför grekerna inte lydde ordern från Tyskland att svälta sig till döds. Ett annat tips jag har till Jan Björklund är att läsa på lite bättre innan han ställer sig framför TV-kameran. Av hans kommentar till det ganska överraskande resultatet av den grekiska folkomröstningen kunde man få intrycket att vänsterledaren Alexis Tsipras styrt Grekland de senaste 5 åren. Det lät ungefär som att det var hans fel att den grekiska ekonomin har problem. I själva verket vann han valet den 25 januari i år eftersom grekerna var trötta på den svältkost som ordinerats av EU under fem år och som lydigt genomförts av tidigare högerregering, och som egentligen bara förvärrat läget för den grekiska ekonomin. Vad Alexis Tsipras och uppenbarligen en majoritet av grekiska folket vill är att prova en annan metod som inte innebär att svälta sig till döds för att rädda tyska banker utan istället arbeta sig ur krisen. Men sådant begriper uppenbarligen inte Jan Björklund som tydligen har helt fastnat i den marknadsliberala fållan. Tack Jonas Sjöstedt för att du i varje fall så gott det gick försökte förklara för Jan Björklund vad som hänt de senaste 15 åren sedan Grekland anslöt sig till Euron. Ett ödesdigert misstag!

För övrigt ser jag att Greklands finansminister Yanis Varoufakis överraskande bestämt sig för att avgå. Som jag förstår det har han inte känt sig välkommen bland EU:s övriga finansministrar när dom träffats. Han har tydligen mobbats och behandlats som paria av de andra fina herrarna (och några damer) i finansministerkollektivet inom EU. Yanis Varoufakis tror att det blir lättare för Grekland att förhandla med EU om någon annan tar över och som hans nu f.d. kollegor vill prata med! Mobbing finns i alla samhällslager. Läs vad Yanis Varoufakis själv skriver på sin blogg.

Veckans mest komiska insändare hittar jag i gårdagens Aftonbladet. Det är Sverigedemokraternas kulturpolitiska talesperson Aron Emilsson som protesterar mot att Kulturminister Alice Bah Kuhnke vill höja anslagen till Forum för levande historia. Redan i sitt första stycke i insändaren får han till följande grovt komiska mening:

Jag får nästan intrycket att Aron Emilsson faktiskt tror på vad han säger. Han hänvisar till att Sverigedemokraterna har uteslutit en hel del medlemmar som framfört extremt främlingsfientliga åsikter offentligt. SD leder nog med råge svenska mästerskapen i att utesluta medlemmar. Vad Aron Emilsson däremot glömmer är alla de andra medlemmarna som är kvar i partiet med samma vidriga åsikter. Uteslutningarna sker när media uppmärksammar extra klantiga uttalanden eller när partiledningen vill bli av med misshagliga personer för att behålla makten i partiet. Sitter man däremot nära makten och är "godkänd" av ledningen sitter man ganska säkert. Sverigedemokraterna är ett extremt centralstyrt parti. Skulle SD börja utesluta alla medlemmar med rasistiska och intoleranta åsikter så skulle det knappast bli någon kvar. Partiets nuvarande ledning valde dessutom en gång i tiden att ansluta sig till ett parti som öppet drev en rasistiskt, främlingsfientlig och i stort nynazistisk linje. Man valde att gå med i det partiet! Aron Emilsson förtjänar inte att tas på allvar.
» Bedragare del 194:
Jag fick i går ett mejl från Karriär Magasin SE med rubriken: "Ensamstående mamma från Stockholm tjänar 71 130 kronor i månaden hemifrån". Och det låter väl riktigt lockande? Tänk att sitta hemma och tjäna 71.130 kronor. Allra helst om man är ensamstående mamma. Nu är jag ju varken ensamstående eller mamma, men jag hade nöjt mig med 71.120 kronor!
Hej Sven,
Exposé: Ensamstående mamma från Stockholm tjänar 71 130 kronor i månaden hemifrån
Ge dig själv två minuter att läsa dessa få rader : de kan förändra ditt liv Detta är berättelsen om Marta, någon som vi. Hon förlorade sitt jobb för några månader sedan, ochmed två barn att ta hand om, ett lån att betala och en svår familjesituation, hade hon en riktigt svår tid. Hon trodde att det aldrig skulle bli bättre.
Men Marta gav inte upp, och hon lyckades hitta en lösning på nätet. Nu jobbar hon hemifrån och berättar sin historia på hennes blogg.
Inte alla inser det, men ibland är lösningen på våra problem närmare än vi tror. Det finns ett sätt att lyckas, och du kan hitta det här.
Av Eric Svensson, Karriär Magasin SE
Visst låter det spännande? Men alla länkar leder till en sajt som heter "heteluchtapparaten.nl". Alltså någonting i Nederländerna som sysslar med "hetluftsmaskiner". Och DET låter ju en aning suspekt. Även denna "ensamstående mamma" har sin blogg hos detta holländska hetluftsföretag. Efter en tids övervägande har jag kommit fram till att jag inte nappar på erbjudandet att tjäna en massa pengar på att blogga om hetluft. Har man inte hamnat i hetluften tidigare så gör man det väl sedan? Och min syn på saken har inte med att göra att jag varken är ensamstående eller mamma. Men jag är inte allt för lättlurad! Släng skiten i papperskorgen.


Bidragssamhället är något som vi inte blir av med. Och en intressant fråga är om bidragssamhället är något positivt eller negativt. Det är liksom skillnad på "bidrag" och bidrag". Under de senaste 8 åren har ju Högeralliansen styrt vårt land. Och dom har med jämna mellanrum velat "begränsa bidragssamhället". Dom som behöver bidrag ska inte ha bidrag, men de som klarar sig utan bidrag ska tydligen istället ha bidrag! Exempel på detta är ROT- och RUT-bidragen. Det mesta av dessa bidrag hamnar hos villaägare med dyra villor. Personer som egentligen har råd att betala själva. Men dom tackar inte Nej tack om vi andra skattebetalare subventionerar deras ombyggnad av villan eller städningen och putsningen av fönstren. På senare år har till och med ROT-bidragen som hamnar i utlandet mer än fördubblats. Jag kan inte förstå varför jag som hyresgäst i en lägenhet med mina skattepengar ska subventionera villaägarnas tillbyggnader i Vellinge eller Danderyd. Nu läser jag att man från Regeringen faktiskt ska göra en förändring till det bättre. Samtidigt som ROT-avdraget ska begränsas ska de pengar som sparas användas för att hjälpa till att bygga nya, mindre lägenheter för t.ex. studenter och ungdomar. Istället för att vi andra svenskar ska subventionera 50% av villaägarnas kostnader så sänks bidraget till 30%. Bra tänkt. Fortsätt att begränsa det hela!

Vet ni vem Michael Öhman är? Han är tydligen Sverigedemokratisk ledamot i kommunfullmäktige i Heby kommun där han också är ordförande för den lokala SD-avdelningen. Heby ligger i Uppland om ni inte var medvetna om detta. Hur som helst har Michael Öhman kommit fram till att halalslaktat kött är rent magiskt. Michael Öhman har nämligen kommit fram till att om man serverar halalslaktat kött i skolan så förvandlas de som äter detta kött till muslimer. Själv har jag alltid tyckt att muslimer som kräver att köttet ska slaktas på ett visst sätt (halal alltså) egentligen är lite tramsiga. Men uppenbarligen är det rent magiskt. Fast att använda ordet "lunatic" är väl trots allt att överdriva det hela. Eller ordet "ridiculed"! Jag tycker det är lite väl elaka ord att använda om någon som helt enkelt inte begriper bättre. Nu var det tydligen så att det var bara ett par skolelever som ville ha halalkött som fick det, så Michael Öhman är bara ute och reser helt enkelt. Att Sverigedemokrater är ute och reser och inte begriper bättre är ju ingen direkt nyhet! Men å andra sidan så om man äter en linjal så blir man mätt. Åt en nöt - blev SD-politiker är kanske också lite elakt.
» Bedragare del 195:
Om jag förstår det hela rätt så är det tydligen någon som betalt pengar till mig. Däremot begriper jag faktiskt inte varför eller vem. Men det är uppenbarligen bara att öppna de båda kopiorna som är komprimerade. Intressant är att det är mindre än en vecka sedan som en annan bank i Förenade Arabemiraten också hade pengar till mig (se Bedragare 192). Och dom hade också komprimerat bilagor med komprimeringsprogrammet 7-Zip.
Standard Chartered Bank info2@scbank.com
2 bilagor
IMG-649873.7z
SCB-ADVICE.7z
Attention:

Should you require any assistance, contact your payer (our customer) at the contact number stated in the attached advice. Please note that you will need current version of Adobe Acrobat Reader to view your advice. If you do not have the required software, you can download it from the Adobe website at www.adobe.com.
Best Regards,
Standard Chartered Bank
P.O. Box 777 Deira,
Dubai United Arab Emirates
Phone: +971 600 540040
Fax: +971 4 327 2996
The Information contained and transmitted by this E-MAIL is proprietary to Emirates NBD Bank and/or its Customer andis intended for use only by the individual or entity to which it is addressed, and may contain information that is privileged, confidential or exempt from a disclosure under applicable law.
Men det är faktiskt något som säger mig att det inte är allt för lämpligt att dubbelklicka på de här bilagorna. Någonstans har jag en misstanke att det är något skumt med det hela. Efter att ha funderat en tid så har jag bestämt mig för att trots allt slänga skiten i papperskorgen istället.



Hatet mot muslimer, romer, judar och så vidare på nätet ökar. Detta får i sin tur som effekt att de direkta hatattackerna mot muslimer, romer och judar mm ökar ute i samhället. Enligt en rapport från Europarådets kommission mot rasism och intolerans som jag läser om hos SVT och Svenska Dagbladet ökar hatet på nätet, där det sprids allt mer rasism och intolerans. Effekten av hatet på nätet är att människor blir inspirerade att göra aktioner i verkligheten. Man kan mycket väl vara kritisk mot vad IS eller islamska terrorister gör utan att för den skull döma alla muslimer för detta. Man kan vara kritisk mot den Israeliska politiken mot palestinierna eller tro på myten om hur judiska affärsmän dominerar affärsvärlden utan att för den skull döma alla judar för detta. Och, man kan vara kritisk mot vad vissa romer gör utan att för den skull sprida hat mot alla romer. För att inte tala om att man kan vara kritisk mot vad svenska pedofiler hittar på i Thailand utan att för den skull döma alla svenskar för detta. Jag hoppas att jag på min blogg inte hänförs till denna kategori. Jag försöker t.ex. när jag regelbundet kritiserar den Israeliska politiken att noggrant poängtera att kritiken ska gälla den israeliska politiken, inte judar som grupp. Samma sak gäller när man t.ex. kritiserar terrorgruppen Islamska Staten. Det innebär inte att jämställa dessa med muslimer som grupp. Och det är en skam hur detta hat mot grupper, pga religion, pga ursprung, pga hudfärg osv, får människor att behandla våra medmänniskor på ett vidrigt sätt. Det enda område där detta är befogat är väl egentligen "stockholmare"...
» Bedragare del 196:
Man gör mycket som man inte är medveten om. I går hade jag ett rejält migränanfall under dagen så jag kan inte riktigt minnas vad som pågick på dagen. Men, jag tvivlar på att det hade med Netflix att göra. Vad jag vet har jag inte något konto hos Netflix. Ett försök att kontrollera detta på hemsidan visade också att det inte fanns något registrerat. Så här skrev dom i varje fall:

Netflix Sverige accounts-net@server.se
to 2015-07-09 13:25
Till: sven@swl.nu;
Tyvärr har vår ekonomiavdelning upptäckt att det inte gick att debitera ert konto.
För att du ska kunna fortsätta använda våra tjänster utan avbrott måste du uppdatera dina faktureringsuppgifter.
>> Vänligen besök denna sida för att fortsätta använda Netflix.
Hela processen tar 2-3 minuter.
Tack för din tid.
Det är tråkigt att du lämnar oss.
-----------------------------------------------
Detta meddelande skickades till [ sven@swl.nu ] av Netflix.
SRC: 4773.1.olye.sv-SE
Netflix Luxembourg S.ā r.l., 26, Boulevard Royal, #205, L-2449 Luxembourg
Alltså är det bara att konstatera att det här mejlet, som så många andra mejl varje dag i mejllådan, bara är bluff och fiffel. Försök att lura mig att lämna uppgifter som jag inte vill lämna - eller som jag tar skada av att lämna. Det är alltså bara att slänga den här skiten i papperskorgen som så mycket annat.


» Bedragare del 197:
Dagens bluffmejl är föredömligt kort. Jag ska ha 5 miljoner dollar från någon Liliane Bettencourt, som jag inte har en aning om vem det är. Det är bara att mejla så får jag nog reda på allt.
Tachiveyi Tamuka Tamuka.Tachiveyi@bartshealth.nhs.uk
fr 2015-07-10 00:35
Hello.....$5,000,000.00 made to you by Mrs.Liliane Bettencourt Reply now: mrslilianeb@hotmail.com For more info
Fast efter en lika föredömligt kort fundering har jag bestämt mig för att inte mejla. Några pengar lär jag inte se till, och risken är stor att någon kommer att försöka lura av mig de få pengar jag trots allt redan har. Släng alltså skiten i papperskorgen.


Ibland händer det att man blir förundrad över hur människor tänker. Men, ibland blir man egentligen inte förvånad utan konstaterar bara att man inte kunde vänta sig något annat. I det här fallet som jag tänkte tycka till om vet jag faktiskt inte vart jag skall hänföra mina reaktioner. Jag råkade i dag på jobbet sitta och bläddra i en gammal Kvällsposten (gårdagens) i en paus. Och passade på att läsa bland annat ledarsidan. Och läser då den här ledaren, som alltså är gemensam mellan Expressen och den sedan tidigare uppköpta Malmötidningen Kvällsposten (även kallad Kvällspesten...) som förvandlats till en regional upplaga av Expressen. Bland annat är alltså ledarsidan gemensam. I en lång utläggning beklagar sig Expressens anonyma ledarskribent över att svenska poliser har känslor, och att man visar detta. Denna anonyma ledarskribent har tydligen varit inne och läst på polisens officiella Facebooksida och upptäckt att det där finns poliser som "gråts det och hulkas, kramas och stirras hålögt ut i tomma intet vid mord- och olycksplatser". Och hen är uppenbarligen mycket upprörd över det faktum att en polis skulle falla så djupt att han eller hon visar känslor. Denna anonyma ledarskribent tycker uppenbarligen att svenska poliser ska vara okänsliga stenstoder som inte har något annat än lagens bokstav framför ögonen. Känslor är tabu! Så här skrivs det:
- "Men poliser bär uniform av ett skäl. Den understryker att polismannen är en myndighetsperson, att alla poliser följer samma reglemente. När poliser är i tjänst är de inte Kalle eller Samira, de är sitt yrke och sitt uppdrag. Och de förväntas behandla medborgare jämlikt, oavsett om dessa heter Kalle eller Samira. I uniformen sitter likheten inför lagen."
Jag tycker att denna anonyma ledarskribent ska fundera lite till. Vi ska vara glada för att vi har poliser som inte bara är stenstoder utan även har känslor och därmed visar mänsklighet. Man kan behandla medborgarna jämlikt även om man har mänskliga känslor. Dra något gammalt över er på Expressens ledarredaktion!
» Bedragare del 198:
Visst vill vi alla låna pengar? Fast vi kanske inte ska låna av vem som helst! First Trust Bank Loan Firm, eller vad dom nu kallar sig, verkar inte allt för seriösa. Hur som helst skriver dom så här:
first trust bank loan firm firsttrustbankloanfirm1@gmail.com
God dag till dig, jag har goda nyheter för er alla i dag, en ära som du håller med erforderlig första förtroende banklån företag som specialiserat sig på att hjälpa människor ekonomiskt, erbjuder vi lån på 1000 till 10.000.000 euro, dollar Pound, USD, etc . vi erbjuder lån till en ränta på 2% för högst 30 år, används för närvarande, kontakta mig nu lånas via e-post: firsttrustbankloanfirm1@gmail.com, jag ser jag väntar på dina brev.
Mitt råd är dock att inte låna pengarna. Mitt allmänna råd när det gäller att låna pengar är - att inte låna pengar. Skulle man däremot behöva låna slantar så ska man göra detta hos något välkänt "institut". Säger dom Nej till lån så ska man nog helt avstå från lån. Släng detta och alla andra liknande erbjudande i papperskorgen. Dåliga "Google-översättningar" kommer inte från seriösa företag.


Inför folkomröstningen skrev jag på Sven Tycker på fredagen den 12 september: - "Slutligen konstaterar vi att EU:s ordförande (Berlusconi ni vet) i en tidningsintervju hyllat Benito Mussolini, Italiens fascistledare under 40-talet och Adolf Hitlers gode vän. Det är samma EU vi på söndag ska fatta beslut om att knyta oss ännu fastare till!" Den i dag flera gånger brottsdömde Silvio Berlusconi var alltså just då ordförande i den Europeiska Unionen - EU.
Dagen efter på lördagen den 13 september skrev jag: - "I morgon är det folkomröstning. Vår rätt att utnyttja en demokratisk rättighet som många offrat sitt liv för att få tillgång till, och som fortfarande människor får offra sina liv för att kämpa för. Visa dom din uppskattning och tacksamhet. Ta tillvara din framkämpade rättighet - Gå och rösta. Och du, rösta helst Nej!"
På valsöndagen den 14 september avslutade jag dagen med följande tanke: - "Tack för det svenska folk! Ett relativt högt valdeltagande på över 80% tycker jag är tillfredsställande. Och ett klart utslag på 56% Nej och 42% Ja gör att det inte finns någon anledning att diskutera valresultatet. Nu går vi vidare!"
Slutligen dagen efter när jag hade lite mer tid över tyckte jag till följande: - "Jag kan inte undanhålla mig en lite mer uttömmande kommentar till folkomröstningsresultatet. Efter närmare 14 timmars arbetsdag som valförrättare var jag i går allt för trött för någon mer uttömmande tankeverksamhet. Jag tyckte att ett antal borgerliga politiker och näringslivsföreträdare var lite dåliga förlorare igår. Skyllde valförlusten på andra, och konstaterade att man inte lyckats förklara riktigt fördelarna. Ingen eftertanke om att det kanske hade varit fel på den maträtt som erbjöds. Ingen eftertanke om att man kanske ska börja fundera på hur man vill att EU ska se ut för att få folket med sig. Protesterna handlade inte bara om att svenska folket inget begriper, vi begriper mycket väl. Och här hittar vi nog även en del av förklaringen till de nästan nedvärderande yttranden som kunde höras från diverse Ja-förespråkare vid diskussioner utanför vallokalen. Jag blev beklämd flera gånger, men kunde ju som neutral valförrättare inte ge mig in i diskussionen. Jag tror inte att Socialdemokratin får några problem att ena sig efter detta. Om bara inte Göran Persson gör som vissa näringslivsföreträdare verkar tycka, dvs. sparkar Nej-företrädarna i regeringen med Pagrotsky i spetsen. Hur skulle det se ut om de som vann får sparken och de som förlorade får sitta kvar. Nä, så illa kan det väl inte gå? Ett parti som verkligen borde få problem är KD som fick en stor majoritet av sina egna väljare att rösta mot partiets ståndpunkt (inom S var det visst ganska lika). Men det är ju Affe som bestämmer som vanligt så det löser sig nog."

Avsluta gärna dagen med att läsa vad Katrine Marçal skriver på ledarsidan i Aftonbladet i dag under rubriken: EU är som ett trasigt lokomotiv! Det är fult att känna skadeglädje, men jag kan inte låta bli - lite...
» Bedragare del 199:
Tänk så underbart att det väntar en hemlig gåva på mig. Jag blir så glad när någon vill ge mig en gåva. Och till råga på allt så står det tydligen mitt namn på den här gåvan. Men det gäller att skynda. Jag har inte så många dagar kvar för att nappa. Vi får skylla det på att det hela hamnade i "Spamlådan" så jag hittade det inte omedelbart. Så här skriver man:

Hej ,
En Hemlig Gåva väntar på dig - och mycket mer!
Du läste rätt. Det är en hemlig gåva med ditt namn på den.
Du kan snart få höra ljuden av vinster.
Bara gör en insättning före midnatt måndagen den 13 Juli 2015 och den är din.
Vänta - Det kommer mer!
Du får också en 150% bonus upp till 6000 kr när du gör din insättning.
Spela Nu!
PlayMillion Promotions
Fast det är klart. Det handlar uppenbarligen om att spela bort sina pengar. På det området har jag en princip. Jag spelar aldrig bort pengar... Jag kan ibland tänka mig att köpa lotter eller motsvarande om överskottet går till något som jag gärna skänker pengar till. Men icke sade Nicke till att spela bort pengar hos någon som arrangerar det hela för att tjäna slantar. Kommersiella spel kan spola ner sig i toaletten utan att passera Gå. Släng skiten, det var i "Junk E-Mail" skiten hörde hemma.


Det blev lite debatt från vissa håll när Sverige för inte så länge sedan beslutade att erkänna den Palestinska staten. Förhoppningen var därför hög när Ship to Gaza gjorde ett nytt försök att bryta den illegala israeliska blockaden mot Gaza. Ett svenskflaggat fartyg med en stor grupp svenskar ombord begav sig helt öppet iväg mot Gaza lastade med sjukvårdsutrustning och solpaneler som skulle överlämnas till ett sjukhus. Båten skulle överlämnas till fiskare som fått sina båtar förstörda. Men, i sedvanlig ordning, tillät inte den israeliska makten leveransen att komma fram. Det svenskflaggade fartyget bordades ute på internationellt vatten av beväpnad och maskerad israelisk militär. Fartyget kapades och besättning och passagerare fördes till Israel och fängslades. Båt och last stals och konfiskerades. Läs gärna författarinnan Kajsa Ekis Ekman ledarartikel i tidningen Dagens ETC för några dagar sedan. Hon var en av de svenskar som befann sig ombord och som kidnappades och fängslades i Israel. Hur har då den svenska officiella reaktionen varit när svenska medborgare kidnappas på internationellt vatten och sedan fängslas av en främmande makt ute på internationellt vatten på sin väg från Sverige till en annan av Sverige erkänd stat? Låt mig säga att jag saknar en modig svensk politiker som vågar öppna mun! Stefan Löfven och Margot Wallström har gjort mig besvikna. Jag hade faktiskt väntat mig mer från Margot Wallström. Du har sjunkit rejält i mitt anseende, jag har haft stor respekt för dig - tidigare.
» Girigheten tar över:

Fast jag förstår att de slantar George W. Bush plockade in för de här samtalen egentligen inte är så mycket pengar. För inte så länge sedan såg jag i Veckans Affärer en lista över USA:s 10 bästa betalda VD:ar. Högst på den listan låg Michael T. Fries på tele- och kabel-TV operatören Liberty Global. Hans lön förra året var 112 miljoner dollar. Detta är nästan 2,5 miljoner kronor per dag i 365 dagar per år. De dryga 11 miljoner dollar per år som George W. Bush skulle tjänat om han höll ett tal med det arvodet varje dag under ett helt år skulle knappast placerat honom på topp-100 listan. Men det är lite svårt att greppa för oss vanliga dödliga som inte ens begriper vad det handlar om för belopp. Siffrorna har så många nollor att vi inte kan greppa det. Men slantarna skulle kunna göra rejäl nytta på en del håll i vår värld.


Som jag skrev för några dagar sedan så var den italienska fiffelpolitikern Silvio Berlusconi ordförande i den Europeiska Unionen just i samband med att Sverige 2003 höll folkomröstning om vi skulle avskaffa våra kronor och gå över till Euro-valutan. Resultatet av omröstning för 12 år sedan blev att vi sade Nej till Euron. 10 år senare, 2013 dömdes Silvio Berlusconi till 7 års fängelse för bland annat skattefiffel. 2 år av domen benådades automatiskt och resten slapp han sitta av i fängelset pga sin ålder, över 70 år. Nu har han på nytt dömts till fängelse, denna gången i tre år, för bland annat mutor som utfördes 2006. Men, även denna gången slipper den stackaren sitta av sin dom i fängelset. Anledningen är tydligen att preskriptionstiden snart går ut så domen hinner inte överklagas. Har man resurser och förbindelser så lyckas man allt som oftast smita undan. Silvio Berlusconi är inte den första EU-ordföranden med begränsad moral. Just nu är det Luxemburgs f.d. premiärminister och finansminister Jean-Claude Juncker som är ordförande. Under åren 1998-2009 var han som sagt finansminister i lilla Luxemburg. Under samma period har Luxemburg varit ett skattefifflarnas paradis.
» Bedragare del 200:
Ett jubileum får vi väl fira med ett speciellt erbjudande om att i princip få en Apple Watch. För det är väl något som vi alla går och drömmer om.
Applewatch info@starburstmedia.se
Vi behöver din hjälp!
Apple lanserar deras nyaste produkt - Apple Watch. Därför behöver vi din hjälp. Du kan hjälpa oss med att testa den nya Apple Watch, berätta för oss om din upplevelse av produkten och efteråt får du helt enkelt lov att behålla den nya Apple Watch som tack för hjälpen!
Ansök nu och se om du blir vår lyckliga testperson!
Fast om jag ska vara uppriktig så har jag inte riktigt fattat finessen med en Apple Watch. Jag har redan en armbandsklocka, och har inga önskemål om att den ska utföra några andra tjänster till mig än att tala om tiden om jag tittar på den. Så även om detta hade varit seriöst (vilket det naturligtvis inte är) så hade jag inte nappat. Släng skiten i papperskorgen - även om det är ett jubileum. Och detta trots att man skickat flera mejl till mig.



» Håll flyktingarna borta:

Enligt en rapport från FN:s flyktingorgan UNHCR befinner sig i det närmaste 12 miljoner av innevånarna i Syrien på flykt (det är nästan hälften av landets innevånare). 4 miljoner av dessa befinner sig utomlands, och antalet växer snabbt. Så vad gör vi då i Europa? Jo, allt vi kan för att förhindra dom från att ta sig till vår skyddade värld. Turkiet har redan ungefär 1,8 miljoner syriska flyktingar, Libanon har tagit emot 1,2 miljoner flyktingar från Syrien. Libanon har redan drygt 4 miljoner innevånare på en yta motsvarande Skåne. I hela Europa finns totalt cirka 270.000 flyktingar från Syrien. Och vi gör allt vi kan för att förhindra fler från att ta sig hit. Ungern ska bygga en hög mur vid gränsen mot Serbien för att förhindra flyktingar från att ta sig över gränsen till EU. Jag läser att Israel ska bygga en tre meters högteknologisk mur vid gränsen mot Jordanien för att förhindra människor från att ta sig över gränsen. Övriga gränser är redan välbevakade. Och, alla EU:s medlemsländer gör allt dom kan för att förhindra att flyktingar kan ta sig till dom. - "Låt flyktingarna stanna i närområdet" är slagordet. Jag undrar om slagordet hade varit det samma om EU översvämmats av flyktingar från någonstans i närområdet? Samtidigt läser jag att UNHCR saknar pengar. Man har helt enkelt inte slantar nog att hjälpa till att ta emot flyktingarna i närområdet. Den syriska flyktingkatastrofen är den värsta på årtionden, och i Europa blundar vi. Enligt en annan FN-rapport befinner sig i dag 60 miljoner människor på flykt från krig i Asien och Afrika. Och det är bara en bråkdel av dessa som når Europa. Men vi gör vad vi kan för att stoppa rännilen. Att vi inte skäms!
» Bedragare del 201:
Tänk att få en helt ny och fin lyxig mobilleksak? I varje fall är det så det är tänkt att vi ska tänka.
Testa den nya läckra Samsung S6 Edge och behåll den efteråt
Anja Møller anja@morgenmailen.se
Hej Sven
Skulle du vilja ha en ny läcker mobiltelefon, helt utan att ge något för den? Då har du möjligheten för att få en nu. Vi söker nämligen testpersoner till att testa den nya läckra Samsung S6 Edge mobiltelefon. Det enda du ska göra är att använda den, berätta för oss om din upplevelse av den och så får du behålla den efteråt som tack för din hjälp!
- Ansök nu, och se om du blir vår lyckliga testperson -
Med venlig hilsen / Best regards
Anja Møller
Nyhedsportalen/ NewsletterService
Unsubscribe me from this mailing list
______________________________________
As a reciever of our services, you will get one email once a day with attractive offers and competitions from our sponsors. The sender in this mail is from an external partner. You are receiving this email because you have previously given Nyhedsportalen permission. This newsletter is advertising and therefore commercial content. Our mission is to provide you with relevant offers and inspiration. If you do not want to receive emails, you may unsubscribe via the link at the bottom, marked in blue colour.
Company:
NyhedsPortalen ApS
Amaliegade 3
1256 Copenhagen
Denmark
Men jag tror faktiskt inte på erbjudandet. Det finns nog minst en hake, om inte ett stort antal hakar. Jag tror att jag i sedvanlig ordning struntar i det hela och slänger skiten i papperskorgen.



Våra valda EU-Parlamentariker är ett urval av våra medborgare. Speciellt utvalda kan man tänka sig. Men det förekommer att man funderar över hur detta urval sker. För några dagar sedan kunde vi t.ex. läsa om den polska EU-Parlamentarikern Janusz Korwin-Mikke som tyckte att en "Hitler-hälsning" var en lämplig illustration till en debatt om att tågbiljetter ska gälla inom hela EU. - "Ein Reich, Ein Volk, Ein Ticket" var hans kommentar. Till och med Polens Utrikesminister Grzegorz Schetyna kände sig till slut tvingad att be om ursäkt. Det ska påpekas att Janusz Korwin-Mikke redan tidigare låg ganska lågt i anseende. - "Som monarkist är jag för att alla förlorar sin rätt att rösta. Kungen skulle sedan styra genom guds nåd" är ett sådant citat som kanske inte tyder på allt för stor insikt om hur världen ser ut. - "Kvinnor är dummare än män och borde inte få rösta" är ett annat av hans yttranden. Så visst är EU-Parlamentet ett urval av EU:s medborgare. Men urvalet bygger inte på kompetens...

Ett avtal har nu äntligen tecknats med Iran om landets kärnteknikprogram. Syftet bakom avtalet har varit att säkra att det iranska kärnteknikprogrammet uteslutande har en civil användning och att förhindra att Iran skaffar sig kärnvapen. Iran har hela tiden hävdat att deras kärnteknikforskning uteslutande har civila mål. Något som har misstrotts av en mycket stor del av övriga omvärlden. Iran har därför utsatts för en omfattande handelsblockad för att tvinga landet till ett avtal som innehåller garantier mot att Iran skaffar kärnvapen. Och nu verkar Iran och världens stormakter (USA, Frankrike, Storbritannien, Ryssland, Kina och Tyskland) ha gjort en överenskommelse. Något som väl i stort sett hela världen är lättade över - förutom ledningen i Israel. De israeliska invändningarna handlar officiellt om att man inte litar på Iran. Sedan kan man undra om Israel är rädda för att samma stormakter ska kräva samma typ av avtal med Israel? Kanske är det nu dags för världens stormakter att ställa samma krav på Israel. Dvs en överenskommelse som bygger på att övriga världen får garantier för att Israel inte har kärnvapen. Eller det kan inte Benjamin Netanyahu tänka sig? Och sedan ska vi inte tala om de aktuella "stormakternas" egna kärnvapen!
» Bedragare del 202:
Ett numera ganska vanligt sätt att lura oss lättlurade Internetanvändare är att skicka smickrande kommentarer till bloggar. Men, man har som syfte att lura läsaren att klicka på en länk som leder till något helt annat. I söndags skrev jag med rubriken: EU som trasigt lokomotiv. Och det tog inte så lång tid innan det dök upp flera insmickrande kommentarer. Här är en av dessa:
Thanks for finally talking about > "EU som trasigt lokomotiv"
Liked it!
Feel free to surf to my web-site :: Jacob Hiller Jump Manual Review Techniques Exposed
Naturligtvis bygger systemet på att man inte modererar kommentarerna. Vilket jag alltså gör. Kommentarer som denna publiceras alltså inte utan slängs enbart i papperskorgen.



Jag noterar att våra svenska storbanker nu håller på att presentera sina kvartalsbokslut, så det kan vara spännande att fundera lite över siffrorna som presenteras. Vi kan notera att Nordea gjorde en vinst på 11,5 miljarder under 2:a kvartalet, Swedbank tjänade 5,2 miljarder och SEB gjorde ett överskott på 5,3 miljarder. Dessa tre banker gjorde alltså en sammanlagd vinst på 22 miljarder kronor på 3 månader. Återstår gör för Handelsbanken att presentera sina siffror för 2:a kvartalet. För att förenkla det hela så kan vi alltså gissa att våra fyra storbanker gör en sammanlagd vinst på minst 100 miljarder kronor på ett år! Det är inga småsummor. Det är mycket förenklat mer än 10.000 kronor på varje svensk! Den svenska försvarsbudgeten ligger på strax under 50 miljarder, dvs storbankernas vinst skulle kunna betala två års försvarsbudget. Budgeten för internationellt bistånd ligger på under 30 miljarder, dvs storbankernas vinst skulle kunna betala 3 års internationellt bistånd. Budgeten för det som kallas "Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning" ligger på precis över 100 miljarder, dvs bankernas vinst skulle kunna betala denna i ett år. De fyra storbankernas överskott är som vi kan se inga småsummor. Men, troligtvis tycker inte bankdirektörerna att överskottet är tillräckligt högt. Själv tycker jag precis tvärtom. Kanske skulle lite service inte skada?
» En gemensam fördelning:

Två länder inom EU som får ta ett stort ansvar för flyktingmottagande är Grekland och Italien. Dvs två länder dit flyktingarna kommer allra först. Enligt den överenskommelse som EU träffat är det sedan första land som ansvarar för asylprövningen. Sverige skickar t.ex. tillbaka många asylsökande till bland annat Italien eftersom dom visar sig ha blivit registrerade där först. I Grekland är situationen sedan flera år så odräglig att vi inte skickar tillbaka flyktingar till Grekland. Nu har EU insett att situationen i Italien och Grekland har blivit ohållbar och man har därför enats om att föreslå att 40.000 flyktingar i dessa båda länder ska fördelas på övriga EU-länder under en tvåårsperiod. För Sveriges del skulle det då handla om 1.500 personer. Vi får väl hoppas att det inte bland dessa finns några som vi redan tidigare hunnit skicka tillbaka till Italien. Eller kanske vore det bra om dom fick komma tillbaka till Sverige? Hur som helst tror jag inte att det är Sverige eller t.ex. Tyskland, som redan i dag tar ett stort ansvar, som kommer att bli problemen i det här projektet. Istället är det nog snarare bland annat våra grannar Danmark och Finland som i sedvanlig ordning låter sin rasistiska egoism prägla handlandet i EU. Att svenska Sverigedemokrater protesterar är väl inget att förundra sig över. Tyvärr har ju däremot deras främlingsfientliga kollegor i Danmark (Danskt Folkeparti) och i Finland (Sannfinländarna) släppts in till Maktens grytor. Där dom då får lov att prägla ländernas politik. Läs mer hos Sveriges Radio. Det är ju inte så att jag alltid känner stolthet över våra Nordiska grannar. Snarare är det så att det ofta händer att jag känner en skam över den egoism som präglar dessa grannar.
» Bedragare del 203:
Så är dom då igång igen PayPal bedragarna. Detta är väl i varje fall den fjärde versionen av bedrägerimejl som försöker komma över mina inloggningsuppgifter till mitt PayPal-konto. Den här gången är mejlet till stor del utformat som grafik istället för ren text.

Dear customer, Your account will be closed from you until we hear from you, to update your information simply click on the web address below
Confirm my account now
Once you add a payment method, shop easier at millions of great retailers like the ones below.
Men så här löd i varje fall texten som dom tyckte att jag skulle klicka på. Hur som helst var mejlet ganska proffsigt utformat. Men, förutom den allmänna misstanken man får av alla "konfirmera"-mejl som dyker upp, så när man tittar vart länken leder och ser att webbadressen är något totalt anonymt så blir man helt övertygad. Släng skiten i papperskorgen!




Några som kallar sig Reputation Institute (det är en amerikansk konsultfirma) offentliggör varje år en lista över vilka länder världen har mest förtroende för. Vi kan konstatera att vi svenskar ligger bra till. Årets lista toppas av Kanada följt av Norge och med Sverige på tredje plats. Övriga på 10-i-topp är Schweiz, Australien, Finland, Nya Zeeland, Danmark, Nederländerna och Belgien. USA själva ligger på 22:a plats av de 55 länder som ingår i undersökningen. I botten hittar vi Irak, Iran, Ryssland, Pakistan och Nigeria. Vi kan också konstatera att länder som ligger högt på listor över låg korruption (Sverige ligger 4:a), fredlighet och lyckligaste innevånare (Sverige ligger 8:a), alla ligger högt också på förtroendelistan. 2010 låg Sverige i topp på den här listan, 2011 hade vi trillat till 2:a plats, 2012 var vi nere som 3:a, 2013 åter 2:a och 2014 och 2015 ligger vi på 3:e plats. I år är första gången vi får stryk av en Nordisk granne, Norge. Annars har det varit Schweiz, Kanada och Australien vi fått stryk av under tidigare år. Reputation Institute konstaterar också att USA stigit på förtroendeligan under Barack Obama. Delar man upp förtroendet i olika faktorer hamnar Sverige på 5:e plats när det handlar om "Appealing environment", 4:e plats för "Advanced economy" och 1:a plats när det gäller "Effective government". Den nordiska välfärdsmodellen är uppenbarligen en fungerande modell för att skapa förtroende. Fast man kan alltså inte säga om Sverige som USA där alltså Barack Obama fått USA att stiga. Fredrik Reinfeldt verkar snarare ha fått oss att trilla ner lite pinnar. Vi får se vad som händer under kommande år. Vi ska känna oss stolta över att världen litar på oss svenskar.
» Bedragare del 204:
I dag har vi chans att tjäna en liten hacka och handla extra billigt på Lidl - om ni nu har en Lidl-butik på orten. Men om man får 2.500 kronor för att shoppa för kan man ju gärna åka en liten bit också. Fast kanske ska man vara lite misstänksam trots allt. Hur som helst, så här skriver Lidl - eller i varje fall de som påstår att dom är Lidl:

Vinn ett Lidl presentkort
Kära Sven,
Din e-postadress har blivit utvald!
Du har en fantastisk chans att vinna detta LIDL-presentkort värt 2500kr!
Ring numret, ange den unika PIN-koden och delta i frågetävlingen för att VINNA!
Få en unik PIN-kod
Ring idag!
Du får en unik PIN-kod
Ange koden och spela för att vinna!
VINN detta presentkort till en stormarknad värt 2500kr!

Falska mail om Lidl-presentkort
Vi har fått information från kunder att de fått mail där det står att de kan vinna Lidl-presentkort på 2.500:- Avsändardomänen är prosourceday.com
Det är INTE vi på Lidl som har skickat mailen, och det finns inga presentkort att vinna. Vi rekommenderar kunder att INTE klicka på länken eller ringa numret. Sprid gärna informationen vidare!
OBS! När Lidl anordnar tävlingar informerar vi om dessa i våra reklamblad, på vår hemsida, i våra officiella sociala mediekanaler eller i vårt digitala nyhetsbrev.
Vi skickar aldrig mail om vinster om du inte själv deltagit i någon av våra tävlingar.
I korthet, släng skiten!

Däremot ska jag kanske vara lite snällare mot Ryanair i fortsättningen, för min egen säkerhets skull. Jag läser att ett antal kritiker mot Ryanair hotats med stämning från Ryanair om dom inte blir snällare mot Ryanair. Snart kanske jag också får en stämning på halsen? Å andra sidan så väntar jag på ett besked från Ryanair, och innan jag fått ett positivt svar från dom så ändrar jag inte åsikt.


I dag är det Skåneländska flaggans dag. En chans för skåningar att känna stolthet över Skåne. Stolthet över det vackra skånska landskapet, över en vacker flagga och över allt annat vackert och trevligt som vi skåningar har anledning att vara stolta över. Skåneländska flaggans dag och skånsk patriotism ska inte förväxlas med knäppgökar som Skånepartiet och liknande. Skåneländska flaggans dag firas varje år den tredje söndagen i juli. De skånska färgerna rött och gult är ju också det som präglar Sven Tycker-bloggen. Det ska påpekas att den röda och den gula färgen i skånska flaggan är INTE en kombination av den danska röd/vita och den svenska blå/gula. Det är tvärtom. Svenskarna snodde den gula färgen från Skånes flagga medan danskarna snodde den röda färgen! Arrangemanget Skåneländska flaggans dag har arrangerats sedan 1967. För er som inte är så insatta ska jag kanske påpeka att Skåne och Skåneland inte är samma sak. Skåneland består av Skåne, Halland, Blekinge och den danska ön Bornholm.
» Kritik mot kungligheter - helt omöjligt:
Jag läser att den brittiska drottningen Elizabeth II är rasande över att den brittiska tidningen The Sun publicerat gamla bilder från 1933 där hon och hennes mamma av Edward VIII lär sig göra hitlerhälsningar och uppenbarligen tycker att det är jättekul. Naturligtvis är det så att en i dag snart 90-årig gammal dam inte kan kritiseras för vad hon lockades att göra som sjuåring. Hon uppges vara ytterst rasande över att filmen läckt, och kräver en utredning av hur det gått till. Själv undrar jag om hon varit lika rasande om filmen istället varit av sedvanlig rojalistisk "gullenutt" snitt? Gullig sjuåring gör något gullenuttigt så att hon i sedvanlig rojalistisk ordning kan hyllas som hjälte? Filmen är dock en tydlig illustration till den tyskvänlighet som fanns i stora grupper på den här tiden. Överallt inom Makten, och även längre ner i folklagren. Prins Edward var tydligt mycket tyskvänlig och hade starka nazistsympatier långt efter att de flesta insett nazismens illdåd. Och detta var alltså sympatier som fanns långt upp i Maktens boningar, både i Storbritannien och i t.ex. Sverige.
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Bedragare del 205:
Tanken är naturligtvis att jag ska känna mig smickrad när Jacqueline skriver till mig. Och inte ska väl min begeistring bli mindre när hon berättar att hon är bra på Thai-massage. Men, ska jag erkänna, jag är inte intresserad av någon Thai-massage från någon okänd 25-årig kinesiska. Jag tror det gäller de flesta snart 63-åriga gubbar. Skulle min hustru komma med samma erbjudande skulle jag kanske fundera på att tänka om... Att hon gillar att äta fisk är i och för sig en intressant upplysning. Men varför hon berättar detta vet jag inte. Men det är ju kul att hon gillar min sajt i varje fall. Chongqing (eller Chungking som väl vi svenskar främst säger) är en trevlig stad. Jag besökte själv stan några dagar 1989 (här bor fler människor än i hela Sverige). Kanske var det precis då som Jacquelines mamma (som kanske också var bra på Thai-massage) gav sin man massage. Något som sedan fortsatte i lite mer avancerade övningar och som resulterade i Jacquelines födelse nio månader senare. Det blir ju 25 år nu. Hur som helst, så här skriver Jacqueline:

Hi snubben
How are you?
My name is Jacqueline. I am 25 years old. I am from Chongqing. I like your page. How often do you visit the site? I really want to communicate with you. I am good at Thai massage and really like to eat fish. What about you? I guess that we will have many topics to talk about.
Do you have some social networks? I will be waiting for your letter.
Best wishes,
Jacqueline
Inom några timmar fick jag också samma mejl från 25-åriga Summer adresserade till "Listen" och från likaså 25-åriga Suzette till "Tycker". Alla lika duktiga på Thai-massage och alla fiskälskare. Som sagt, det är kul att ni gillar min sajt. Men ni glömmer att berätta om era kunskaper i svenska så jag tror faktiskt inte på er. Ni får alla tre, Jacqueline, Summer och Suzette satsa på någon annan istället. Jag blir inte lurad! Släng skiten i papperskorgen! Min dotter har förresten fått samma mejl från en Rachelle kanske jag ska berätta. Hon är ännu mindre intresserad av Thai-massage från en fiskälskande kinesiska! Det är dessutom få kinesiskor som heter Jacqueline, Summer, Rachelle eller Suzette.
» Ryanair:
Vill ni få ett gott skratt? Besök då den här sidan på Internet. Den uppger att det är ett initiativ från Ryanair för att få stopp på fackliga protester mot Ryanair. Uppenbarligen är det en namninsamling med målet att stoppa strejkrätt och göra det möjligt att utnyttja strejkbrytare. Antingen är Ryanair ännu mer korkade och vidriga än vad jag trodde. Eller också är det hela en form av satir för att peka på Ryanairs vidriga moral. Jag känner mig faktiskt inte riktigt säker på varken det ena eller det andra. Tack LasseVbG för tipset.



Svaret på den frågan är nog helt beroende på vilken politisk syn på världen vi har. En som vi verkligen kan förstå vilken utgångspunkt hon har är Siri Steijer. Vem f-n är det, gissar jag att de flesta undrar? Jo, Siri Steijer är pressekreterare hos organisationen Företagarna. Men har sommarledigt från Företagarna för att istället skriva ledarartiklar i Svenska Dagbladet. Gissningsvis får hon behålla en del av lönen från Företagarna under tiden eftersom hon fortsätter att jobba för dom under sitt sommaruppdrag att skriva ledare i Svenska Dagbladet. I dagens Svenska Dagbladet har hon fått ihop rubriken: Cameron som en ny Thatcher? Det är alltså en hyllning till britternas nuvarande premiärminister David Cameron för hans fortsatta kamp mot Facket. I Storbritannien är det på gång nya lagar som ska begränsa möjligheten att strejka. Att strejka är ju det enda starka påtryckningsmedel anställda har mot sin arbetsgivare om man inte kan komma överens. Dvs att vägra jobba! Men sån't kan man naturligtvis inte acceptera. Det är arbetsgivaren, "Företagarna", som bestämmer, personalen ska hålla käft. Gissningsvis har Siri Steijer redan skrivit på Ryanairs namninsamling mot strejker som jag berättade om för några dagar sedan. Innan jobbet för Företagarna jobbade tydligen Siri som politiskt sakkunnig för Fredrik Reinfeldts regering. Även då verkar hon ha varit sommartjänstledig för att sköta sitt uppdrag genom att skriva ledarartiklar i Svenska Dagbladet istället. Vi lever i ett demokratiskt samhälle. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, och kan man få betalt för att göra det ska man inte tacka nej.
För några dagar sedan (i torsdags) fick Siri Steijer en annan av sina komiska alster publicerad i Svenska Dagbladet. Äntligen en skattefri dag, gick ut på att då inföll "äntligen" Skattefridagen (framräknad av Skattekverulanternas Förening). Det är då man räknat fram att en "medelinkomsttagare" äntligen får behålla sina pengar, istället för att som hon uttrycker det: - "Staten sväljer allt du tjänar, krona för krona." Skatter är ju bara av ondo. Sån't slöseri med alla våra pengar som staten stulit från oss som militärutgifter, reparation av vägar, poliser, stöd till tidningar (som SvD) och byggande av badbryggor på Gotland kan vi ju klara oss utan. Skatter är bara av ondo. Eller kanske skulle "Skattefridagen" helst ha infallit någon vecka senare så att det kunde finnas fler poliser, några fler JAS-plan och ny asfalt på Essingeleden? Näh!
» Bedragare del 206:

Hello,
I have mailed you a couple of times already but it seems there's a problem because I haven't heard back from you.
We offer email marketing and we can generate you more business sales and leads.
Please reply today so we can go over options for you.
Best regards,
Joe
Contact: mrviron@sina.com
Men, jag ska erkänna. Skulle jag träffa på Joe i verkliga livet så finns det risk för att jag frångår min principiellt rent pacifistiska livsåskådning. Det är Joe och hans gelikar som är skulden till all denna skit som väller in i våra mejllådor. Det är mot mina principer, men jag tycker att Joe ska hängas upp naken i ett träd indränkt i honung och sedan ska det släppas ut mördarmåsar, kråkor och alla möjliga andra fåglar och insekter som kan tänkas vilja ha kul med Joe:s kropp. Jag ber om ursäkt för denna vedervärdiga tanke, det är som sagt emot mina principer. Men även en principfast man som er bloggare, har rätt att frångå mina principer - någon gång. Tanken på en sönderhackad och nerskiten Joe-kropp ger mig ett lyckorus! Men jag tror att jag nöjer mig med att slänga alla mejlen i papperskorgen.


Jag berättade för några dagar sedan att man inom EU träffats för att försöka fördela flyktingar mellan EU:s medlemsländer. Och precis som befarat så finns det ett antal egoistiska och ofta främlingsfientliga länder inom EU som inte alls är intresserade av att ta något ansvar. Tanken var att först och främst fördela 40.000 flyktingar som finns i stora överfyllda flyktingläger i Italien och Grekland utan att ens ha fått sina ansökningar behandlade. Avsikten var även att fördela 20.000 flyktingar som finns i flyktingläger i t.ex. Jordanien och Libanon och som redan fått sin asylansökan behandlad. Till slut lyckades man fördela de 20.000 men av de övriga 40.000 lyckades man bara fördela drygt 30.000. Som vanligt smiter t.ex. Spanien, Ungern, Irland, Storbritannien osv undan. Egoismen är väl utbredd. Läs mer hos Svenska Dagbladet och hos Sveriges Radio. Jag skäms över människan!

Jag har funderat länge på vilken rubrik jag skulle välja. Är jag mycket elak om jag kopplar ihop polisens fynd av mer än ett halvt ton dynamit med kopplingar till bland annat en ökänd nazist med Sverigedemokraterna? En ökänd nazist som vid flera tillfällen redan tidigare är fälld för en rad brott, med bland annat rasistiska inslag och våldsinslag, är en av de som gripits. Medan polisen håller på med sin utredning på platsen, vem dyker då upp på platsen om inte en lokal Sverigedemokratisk kommunpolitiker. Han försöker lämna platsen men stoppas och i hans bil hittar man ännu fler tändhattar. Hans kommentar är: - "Jag har inga kommentarer". Så mycket mer har inte hans länsordförande att berätta: - "Jag vill inte gå in närmare på det". Men sedan även SÄPO kopplats in i ärendet så har SD-politikern i varje fall valt att tillfälligt lämna sina politiska uppdrag. Läs vad t.ex. Expressen, Expressen, Aftonbladet, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Aftonbladet rapporterar.
Fast egentligen är det taskigt att koppla ihop det som hänt med Sverigedemokraterna. Det är bara en av alla dessa förföljelser av Sverigedemokrater som publiceras. - "Jaha, nu får man inte ens vara politiker, ha 550 kilo dynamit och umgås med nazister längre. Jäkla PK-maffia." Fortsätt att läsa vad Inte rasist, men... har att berätta.
» Bedragare del 207:
Det här mejlet, som jag fick för några dagar sedan, har jag funderat en tid på om jag verkligen ska publicera skiten. Jag vill poängtera att alla konstiga tecken och stavningar INTE är min egen konstruktion. Dom är original från mejlet. Även om en kontroll visar att "klipp och klistra" funktionen inte riktigt överallt översätter tecknen rätt. Troligtvis skriver Dolores c$ck istället för cock och liknande för att undvika spamfilter. Vilket dock misslyckades! För det var just i skräppostmappen som jag hittade mejlet. Hur som helst, så här skriver Dolores:

READ PRIVATE MESSAGE of Delores M. Susa
F#ckbuddyText
Gro?ovy my b¯od?y exp?l´orer :-*
i n?eed you?r c$ck and nothing else!! se?nd me a h?0?0kup req?uest :-}
M?y us?ern?a?me is Delores1976
My accoun?t is here:
Lovely Dolores
TALK S00N!
Finns det verkligen någon som lockas av sån't här skit? Finns det verkligen någon som klickar på länken av ren nyfikenhet? Jag hoppas att alla gör som jag, slänger det hela i papperskorgen! Samtidigt ska jag fundera på om jag ska ta ett liknande, men ännu grövre, mejl som kom ett par dagar tidigare i morgon.

Om någon undrar varför jag just nu bedriver en liten "hatkampanj" mot Ryanair, så beror detta på att jag har en personlig konflikt med skurkbolaget. Fram tills dess att jag fått en "positiv" reaktion på mitt krav så kommer jag att fortsätta och berätta vad jag tycker om företagets affärsmoral. Eftersom jag dessutom inte har några större förhoppningar på en acceptabel lösning på mitt krav så får jag samtidigt deklarera att jag med största sannolikhet så småningom kommer att tröttna. Det är nämligen det som är en del av Ryanairs affärsidé, kritiker tröttnar förr eller senare om man håller ut tillräckligt länge.


I dag är det 4 år sedan den norske högerextremisten Anders Behring Breivik i en terrorattack i Oslo och på ön Utøya mördade sammanlagt 77 personer varav 69 ungdomar som sköts ihjäl på den norska socialdemokratins ungdomsförbunds sommarläger på ön Utøya. Det värsta terrordåd som de nordiska länderna drabbats av under modern tid. Läs vad t.ex. SVT och Aftonbladet skriver. Eller läs vad Norges tidigare statsminister Jens Stoltenberg minns.
Det ger därför hemska vibrationer när man läser om det nya avslöjandet om den svenska nazisten som avslöjats med tillgång till mer än ett halvt ton sprängmedel. En extremist som deklarerat att han skulle kunna överträffa Anders Behring Breivik som han tyckte var en tönt. Det är skrämmande fakta som avslöjats. Vi kan också konstatera att den SD-politiker som avslöjats som en del av skandalen nu gått ur Sverigedemokraterna. Dom kan inte ha det lätt med alla medlemmar som gör sig olämpliga. Men jag tycker inte synd om dom. Bedriver man en politik som lockar till sig alla dessa dårar så får man faktiskt skylla sig själva.
» Bedragare del 208:
Jag hotade ju i går med att återkomma i dag med ett ännu värre mejl än det jag berättade om i går. Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att trots allt ta även detta. Så här skriver alltså Addi:
Goo?d evening sexfrien?d
i'm lo?oking for a f#ckbuddy.. what do u look like? i'm 5'3 with bi?g natur?a?l b00bs and a ti?ght lil p?u$$y th?at just crav?e?s c@ck . what r u lo?ok?ing for in a g1rl? u can ch?e?ck m?e out he?re ..?. *I hope yo?u like my p?ict?ure?s* :-O
M?y screen?n?a?me is Addi82
My profile is here:
Sexy Addi
Talk soon!
Jag kan berätta att den ursprungliga texten är ännu värre med konstiga små krumelurer ovanför olika bokstäver osv. Saker som tydligen inte går att kopiera ens. Kanske hade man kunnat redigera texten lite och letat, men jag gitter inte. Jag upprepar min undring från i går. Finns det verkligen NÅGON som går på sån't här? Läs det en gång till och släng det sedan i papperskorgen om det dyker upp i din mejllåda.



I fredags hade jag lite tankar med anledning av våra storbankers ganska bra överskott. I fredags hade tre av de fyra storbankerna (Nordea, Swedbank och SEB) publicerat sina kvartalsresultat för andra kvartalet. Den sammanlagda vinsten för de tre bankerna under de senaste 3 månaderna var 22 miljarder kronor (22.000.000.000)! Återstod gjorde då Handelsbanken. Dom presenterade sitt resultat i går. Och för dom gäller uppenbarligen inte heller några dåliga tider. Snarare verkar det vara lönsamt med usla räntor. SHB gjorde hur som helst 2:a kvartalet en vinst på nästan 5,3 miljarder kronor - den högsta vinsten banken någonsin gjort på ett kvartal! Totalt gjorde alltså de fyra storbankerna en vinst på 27 miljarder kronor på tre månader. Det är upp med 12,5% sedan förra året. Fördelat på varje svensk (pensionär till dagisbarn) och fördelat på varje dag (inklusive lördag-söndag) så gör de fyra bankerna en vinst på 30 kronor. Det är alltså mer än en krona på varje svensk, varje timme dygnet runt. Hör ni hur taxametrarna tickar, hela tiden, för varje svensk. Tror ni att bankerna är nöjda? Uppenbart är att Nordeas ordförande Björn Wahlroo$ hade helt rätt när han sade att 80% av människorna är idioter, och att det är bankernas uppgift att se till att pengarna förs över till de andra 20% som begriper sig på pengar.
» Mina egna fördomar:
Jag har ett medgivande att göra. Jag har fördomar! Jag har förutfattade meningar! Ja, så är det faktiskt, och jag erkänner det. Vad det handlar om? Under de senaste dagarna har jag ju berättat flera gångar (vältrat mig i det skulle kanske vissa säga) om polisärendet i Halland där polisen hittat mer än ett halv ton sprängmedel. Där en av de inblandade är en ökänd nazist. Av helt förklarliga skäl är bland annat SÄPO inkopplade. De hemska associationer man får när det samtidigt är exakt fyra år sedan norrmannan Anders Behring Breivik med bland annat sprängmedel mördade 77 personer i Norge är hemska. Samtidigt läser man att den ökända nazist som finns bland de misstänkta sagt att han skulle kunna övertrumfa Anders Behring Breivik. Men hur kommer jag till mina fördomar? Jo, en av de som greps som inblandad (med bland annat tändhattar i bilen) var en aktiv Sverigedemokratisk lokalpolitiker. Som sedan dess nu efter uppmaningar först lämnat sina uppdrag och sedan tydligen helt lämnat partiet. Vad har det med förutfattade meningar och fördomar att göra? Att jag i sedvanlig ordning hackar på Sverigedemokrater? Nä, där har jag inte fördomar, jag bara inser verkligheten. Men, jag har hela tiden förutsatt att det var någon korkad medelålders gubbe bland alla de andra korkade SD-gubbarna. Och så visar det sig att det rör sig om en 70-årig kvinna (mamma till den unga nassen). Tänk vad man kan bedra sig. Jag utgick i mina fördomar från att det naturligtvis var en karl - och så är det en gammal tant! Tänk vad man kan bedra sig när man har fördomar.



Tänk vad man kan bedra sig. Till och med jag har gått på myterna från landets enade kör av skattekverulanter som hävdar att vi i Sverige beskattar ihjäl de företagsamma. Att det inte går att bli förmögen i Sverige. Tjänar man pengar i Sverige så beskattas man antingen ihjäl eller också flyr man landet. Men, så läser jag i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga om en lista som Business Insider gjort och som visar vilka länder i världen som har flest miljardärer (dollarmiljardärer alltså) per capita. Totalt finns det enligt listan 1829 dollarmiljardärer i världen. Av dessa bor 23 stycken i Sverige. Det innebär att 1,25% av världens dollarmiljardärer bor i Sverige. Knappt 1,5 promille av jordens befolkning bor i Sverige. Den här tabellen toppas naturligtvis av ett antal skattesmitarparadis. Men sedan.... Hur som helst är de 12 länderna i topp: Monaco, Saint Kitts and Nevis, Guernsey, Hongkong, Cypern, Schweiz, Singapore, Island, Sverige, Israel, Norge och Libanon. 3 av de 12 länderna i topp-12 är alltså Nordiska högskatte- och välfärdsstater. Sverige ligger på 9:e plats med sina 23 dollarmiljardärer på knappa 10 miljoner innevånare. Nästa gång någon av högerns skattekverulanter klagar på hur vi beskattar ihjäl driftiga människor så tryck upp den här listan i nyllet på dom och be dom dra dit pepparn växer. Deras idolstat USA kommer inte ens upp på 15-i-topp.
Själv tycker jag att en hel del av de här jepparna gott kan beskattas lite mer. Att dom genom sin användning av slantarna visar att dom har på tok för mycket står klart. Alla dom här slantarna (som vi blivit lurade på) skulle kunna göra stor nytta på en hel del andra håll.
» Tror f-n de':

Hur som helst tänkte jag i dag inte heller ta något nytt exempel i min serie. Men jag kan väl berätta att jag skrattade lite i varje fall i dag. För en dryg månad sedan, den 21 juni presenterade jag som Bedragare del 187 ett Spam som trillar in som kommentar till bloggen i en 7-8 exemplar varje dag. Det är ett nytt blogginlägg som får kommentaren varje gång, och man försöker tydligen sälja olika mindre lämpliga läkemedelsprodukter. Hur som helst, det som gav mig skrattet var att "kommentarerna" denna gången kom till ett mycket gammalt blogginlägg som fortfarande är mycket populärt och ständigt ligger högt i topp bland besökarna. Och det är nog många besvikna Google-användare som inte får den sida dom hade hoppats på. Rubriken på blogginlägget är Carola Häggkvist naken. Och det handlar naturligtvis inte alls om att Carola Häggkvist är naken. Det handlar bara om hur många som söker efter "Carola Häggkvist naken" och som hamnar på Sven Tycker eftersom jag skrivit dom orden på bloggen. Och nu försökte man alltså sälja läkemedel via en "spam-kommentar" till ett gammalt blogginlägg från 2006! Komik på hög nivå. Kan man hoppas på att utvecklingen i varje fall fortsätter, att skräpmejlen minskar!




Jag är starkt kritisk till mycket inom EU, och anser att man från EU-byråkratin lägger sig i allt för mycket. EU är också i mångt och mycket ett marknadsliberalt experiment. Men, samtidigt inser jag att samarbete mellan de europeiska länderna är både nyttigt och nödvändigt. Medlemskapet (som jag var motståndare till) innebär både fördelar och nackdelar. Egentligen tyckte jag att tankarna bakom gamla EFTA var mycket mer acceptabla. Men, nu är vi medlemmar, och då får vi acceptera vad medlemskapet ger - både det positiva och negativa. Allt samarbete innebär att ge och ta. Vi kan inte välja och vraka utan får nu när vi trots allt är medlemmar arbeta på att förändra det som är fel. Och blir det för mycket "fel" i medlemskapet så får vi arbeta för ett utträde. Ett exempel på saker som är fel är just ovan nämnda Dublinkonventionen. Det finns många skäl att förändra denna överenskommelse. Som bland annat skapar svåra problem för "första-landet" typ Grekland, Italien och i viss mån Spanien just nu. Men, vi får arbeta för att få denna förändrad - och för att lära Ungern hyfs!
» En prinsessa av Sverige måste kunna leva och verka i riket utan att behöva svälta mellan banketterna:
Jo, så förklarar Chris O'Neill varför han måste flytta tillbaka till London och ta med sig sin familj med hustru Madeleine. Detta istället för att bosätta sig i det "lilla" slott på Djursholm som speciellt renoverats och moderniserats för våra skattepengar just med tanke på den lilla kungliga familjen. Men, jag ska inte vara elak. Naturligtvis gör Chris O'Neill helt rätt. Han är affärsman och ska naturligtvis syssla med just detta istället för att ställa sig framför kameror och le, klippa snören och annat som kungligheter har som sin livsuppgift. Chris O'Neill ska ha all heder, han gör helt rätt som sagt. Jag har full förståelse för hur han resonerar. Han är affärsman! Sedan kanske Madeleine kan partaja mer ifred i London också än i Stockholm så alla vinner på det hela. Kanske till och med vi skattebetalare, som tjänar på det och slipper betala. Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Sedan kan man ju också vara elak och lite misstänksam. Som anställd på Migrationsverket träffar jag lite då och då män som träffat svenska kvinnor och blivit förälskade. Och då är den regel som gäller att man ska söka uppehållstillstånd som anknytning till sin svenska hustru på svenska ambassaden i sitt hemland. Man måste alltså åka hem, söka uppehållstillstånd och sedan vänta kanske ett halvår på att få återvända till Sverige, sin hustru och kanske sina barn. Några undantag finns inte, inte ens om man har små barn och hustrun är gravid igen! Så antingen har alltså Chris sökt uppehållstillstånd i London för ett år sedan, eller också har han kanske inte gjort detta? Och att han därför nu återvänder till London är för att göra detta - söka uppehållstillstånd i Sverige. Han vill väl undvika att utvisas och kanske låsas in på Migrationsverkets Förvar i väntan på att en biljett och mottagning i hemlandet kan ordnas. För det gäller väl samma regler för Chris som för Stanley och Mohammed och Huong och...
» Bedragare del 209:
Troligtvis satsar man på att jag ska bli överlycklig över att kunna få lite billig soppa till min bil. Tyvärr har jag ingen bil så jag blir inte det minsta lockad. Så här skriver dom i varje fall:

Bränsle Gåva
Hej sven,
Tycker du att bränsle är alltför dyrt?
Nu kan vi ge dig chansen att vinna ett Statoil presentkort!
Tveka inte, utan klicka på fortsätt och ta chansen att vinna bränsle för 2500 kronor!!
Fortsätt
Detta är en annons.
Klicka här för att avregistrera dig från framtida utskick.
PO Box 1960 #22445 Wilmington, DE 19899
Sedan kan jag ju undra varför jag ska höra av mig till någon i USA för att slippa få presentkort från Statoil, som alltså är den norska petroliumkrängaren. Klickar jag på "Fortsätt" dirigeras jag till en domän som heter "chegrullo.eu", där en sökning hos Yahoo hänför den till "greylisted hosts" som enda söksvar. För några dagar sedan kom samma mejl och då ledde länken till "schifopalle.eu". Jag avstår och slänger i sedvanlig ordning skiten i papperskorgen. Dessutom blir jag lite förolämpad när dom skriver mitt namn med liten begynnelsebokstav. Det är ett namn, och ska inledas med versal!




Att bankerna och deras direktörer är girigheten personifierad är väl egentligen ingen nyhet. Jag tror att nästan alla som läser de här raderna är införstådda med denna naturlag. En banks syfte är att vara girig! Senast i torsdags när Handelsbanken hade offentliggjort sitt kvartalsbokslut och redovisat den högsta vinsten någonsin under ett kvartal kunde jag ju inte låta bli att kverulera lite över bankernas girighet. Jag är medveten om att detta inte leder till något annat än att jag som bloggskribent i varje fall känner en viss tillfredsställelse över att ha fått lov att gnälla lite. Och jag är inte ensam. Långt in i näringslivet känner man samma frustration över bankernas girighet. I dag läser jag hos Svenska Dagbladet hur Patricia Hedelius i sin näringslivskrönika konstaterar att: "Bankerna åker gratis i kundernas karuseller". Medan bankerna inte är sena i att beklaga sig över att dom får betala ränta på sina insatta pengar hos Riksbanken samtidigt som dom själva inte kan ta någon negativ ränta på våra sparpengar så är dom inte alls lika snabba att berätta hur dom kan låna upp pengar för ingenting som dom sedan lånar ut till oss med rejäl vinst. Vi lånar in våra pengar till bankerna för 0% i ränta men får sedan betala bra avgifter till banken för att kunna använda våra pengar att betala räkningar med osv. Sedan lånar banken ut våra pengar till oss med en ränta som ligger en bra bit högre än vad dom "betalat" i ränta för att kunna disponera pengarna för utlåning. Det finns helt enkelt skäl till att bankerna just nu gör rekordvinster. Bankerna gör miljardvinster, vinster som är ofattbara för vanligt folk. Detta medan man inte snålar med ersättningar och bonusar till de höga bossarna inom girighetens befästningar - Bankerna!
» Dagens citat:

Frågan är om han med sitt yttrande menade att det aldrig kommer att ske, eller om han faktiskt trodde att det skulle inträffa en dag långt fram i tiden:
"The US will come to talk to us when they have a black president and the world has a Latin American Pope"
Sagt av Fidel Castro för mer än 40 år sedan, 1973. Men nu har det i varje fall hänt. Och jag tyckte jag läste någonstans att Barack Obama också hade för avsikt att driva igenom en stängning av skammen Guantánamolägret.



I Aftonbladet ställer Jan Guillou frågan om vem som egentligen är terrorist eller bara vanliga massmördare? - "Muslimska mördare kommer vi aldrig att kalla serieskyttar" sätter han som rubrik. Varför kallade vi inte Lasermannen John Ausonius, Peter Mangs osv för terrorister men däremot självsprängaren Taimour Abdulwahab som ju misslyckades och de två skolpojkar som försökte bränna ner konstnären Lars Vilks hus för just terrorister. Jan Guillou påpekar att i USA har dubbelt så många under det här århundradet (sedan 2001) dött av högerextremistiskt våld än av islamistiska "terrorister". Men det är "kampen mot terrorismen" som är viktig. Och situationen är den samma hos oss, men som sagt, det är fanatiska islamister som är hotet. Verkligheten är ju snarare att det är fanatiker av alla sorter som är hotet. Högerextrema fanatiker är ett större hot, men alla extrema fanatiker är ett hot. Älska din nästa såsom dig själv vore att valspråk att försöka sälja in - till alla!

» Vem är skurk och vem är hjälte?:

Konflikten mellan Israel och Palestinierna är ett annat exempel. Det finns inte bara hjältar och skurkar! Även om jag är starkt kritisk mot den Israeliska ockupationspolitiken så är det ju faktiskt också så att det på den palestinska sidan inte bara finns hjältar. Här finns grupper som bara förvärrar konflikten, och ger Israel nya förevändningar till mer våld (läs t.ex. Hamas...). För några dagar sedan läste jag ett debattinlägg från någon Folkpartist som beklagade att Sverige inte hade haft kapacitet att hjälpa USA/NATO att bomba Libyen och störta Muammar al-Gaddafi. Menade han verkligen att den amerikanska insatsen hade skapat något bättre? Från att ha varit något trots allt fungerande men en diktatur har det förvandlats till totalt kaos med våld från alla parter. Jag tror att de flesta libyer hellre hade kvar situationen för 5 år sedan. Det finns inte bara hjältar och skurkar!
» Bedragare del 210:
Jag fick mejl från Amanda som undrade om jag hade svårt för att träffa nya tjejer. Något som känns lite onödigt. Jag är lyckligt gift och är inte alls intresserad av att jaga några nya tjejer. Dessutom är jag ju kommen upp i åldern och är inte intresserad av "tjejer" längre. Hur som helst så skriver Amanda så här:
Träffa andra medlemmar och ha kul ikväll.
Registrera dig och skapa din barnförbjudna dejtingprofil i ett enda steg.
Gå Med Oss Redan Nu!

Varning
Denna Webbplats Innehåller Nakenbilder På Någon Du Eventuellt Känner.
Respektera önskningar och preferenser hos dem du träffar på sajten.
Läs reglerna noga.
Gratis Registrering Specialerbjudande
Nästa Steg
+18
Vi ber om ursäkt om du tror att detta mail har skickats till dig av misstag.
Du kan när som helst avsluta prenumerationen på den här listan (använd länken nedan):
För att avregistrera dig från nyhetsbrevet, följ denna länk.
Alla länkarna leder till nå't spanskt webbhotell. Där lockar man med att jag tydligen kan råka på nakenbilder på någon jag redan känner. Men, om jag redan känner personen så behöver jag väl inte anmäla mig till någon oseriös kontaktsajt. Mitt sedvanliga råd är att slänga skiten i papperskorgen.



I Frankrike har man inte Ubåtskränkningar. Där handlar det om helikopterkränkningar. Jag läser att upprördheten på vissa håll är stor över att schweiziska helikoptrar kränkt franskt luftrum och hämtat vatten i den franska sjön Rousses (det låter i varje fall nästan som Ryssland). Pga torka har schweiziska kossor behov av vatten och det har schweiziska armén hjälpt till med. Fast alla tillstånd var tydligen inte klara...

Ett föredömlig kort mejl. Så kort att jag "tvingats" ta med texten i brevhuvud osv för att det ska bli något av det. Kul att det dessutom är brittiska pund man ska få och inte det vanliga dollar eller euro. Så här skriver i varje fall Anna Macharackova:
3,000,000.00 GBP
Macharackova, Anna Anna.Macharackova.TU17@Tuck.Dartmouth.EDU
ti 2015-07-28 01:05
YOUR EMAIL ID WITH 3,000,000.00 GBP. REPLY TO : aljazeedrw15@hotmail.com
Och, jag lydde i morse. Och svarade till aljazeera... f'låt aljazeedrw15 från en "skräpmejladress" som jag har tillgång till (kan man ha Hotmail-adresser till annat?). Fast dom har inte hört av sig som svar på mitt svar än så länge. Inget har hänt! Hur som helst tycker jag att ni slänger skiten i papperskorgen om ni skulle få det. Bilden jag valt som illustration är en av många bilder man får som svar om man söker på "Anna Macharackova". Vad den har med henne att göra begriper jag dock inte. Observera det spännande med att hennes "halsduk" är målad ända ut på ramen på tavlan.



» Euro-framgången:

» Bedragare del 212:
Fast egentligen skulle jag kanske kalla det 211b. Hur som helst så fick jag faktiskt så småningom svar på mitt svar till gårdagens bluffare. Så här skriver i varje fall Mr Donald Wilson på uppdrag av UK AlJazeera Lottery:
DEAR WINNER
Claims Processed On Behalf Of WINNER
Congratulations on emerging as one of our lucky award winners! UK ALJAZEERA Lottery offers awards to Lucky owners of selected emails that came out in our Random Draws. You have therefore been approved to go ahead and claim your funds which amounts to 3,000,000GBP (Three million pounds sterling). This sum is gathered from our Sponsors consisting of over 100,000 websites and association.
To get your funds transfered to you, we have processed your claims and the winning amount has been transfered to our payment bank for immediate transfer to you .Your funds have been adequately insured by an Insurance Firm here in the UK. With the context of this insurance, your funds are RESTRICTED from been tampered with by any other person till they are remitted to you.
What this simply means is, if by chance the transfer of the said FUNDS require charges, you are to source for and settle these charges yourself WITHOUT requesting such amount to be deducted from your funds here with us as, they have been adequately insured with the very best Insurance Policy around.
Please, contact our payment bank responsible for the transfer of your funds to you. To contact them, please make use of the following contact details:
Bank Name: STERLING BANK UK PLC
Account Officer: MARTHIN BOTHA.
Email: sterbnkplc1@hotmail.com
Hot Line-For Emergencies call:
TEL: +44-203-318-2099
FAX: +44-871-242-8331
Mon-Sat 8am-6pm
Our records show that you are currently registerd as a prospective winner for the ALJAZEERA PROMOTION Issued by the UK ALJAZEERA DEPARTMENT. However after reviewing your record we have noticed that you have not subitted your financial information release form.
Our financial institution's privacy may not allow us to release the transfer of your winning funds to you. therefore we must have such informations on the file before we can move on with the transfer of your funds to you
NB:SEND ALONG SIDE YOUR EMAIL TO THE BANK YOUR VERIFICATION FORMS TO ENABLE THEM GET BACK TO YOU QUICKLY. With the ticket number 435062725 and ballot number AJWPC7050470902 you have won the total sum of Three Million Great British Pounds in this year QUEEN ELIZABETH 11 ALJAZEERA WORLD PROMOTION.

*Name of Beneficiary --------------
*Address: ---------
*City/State: -------------
*Nationality: -------
*Sex----------
*Email Address: ---------------
*Tel: -----------------
*Occupation: ------------------------
*Next of Kin: --------------
*Age: --------
*AMOUNT WON:
*In Figures: -----------
* Ticket number : -------------------
*Name of Fiduciary agent -----------------------
Thank You and once again, Congratulations!
Warm regards......,
Mr Donald Wilson
Vad tror ni? Tror ni att jag har någon chans att få 3 miljoner brittiska pund från Al Jazeeras lotteri? Jag fortsätter att vara fascinerad över att det tydligen fortfarande finns människor som tror att dom ska få en massa pengar. Jag ska fortsätta och studera och se om det fortsätter att dyka upp mejl med anledning av det hela till min Hotmail-adress. Hur som helst, fortsätt att fylla papperskorgen med skiten.



» Stackars Knugen:
Jag läser att Knugen blivit sur och purken eftersom Västtrafik gjort reklam för sin sightseeing-app genom att påminna om var Kung Oscar II (1828-1907) köpte en lägenhet till sin älskarinna. Knugen tycker att det handlar om förtal. Och när Knugen gråter så lyder samhället. Ännu ett exempel på det rojalistiska svanseriet. Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Upp till kamp för Bidragssamhället:

Att berätta att Blondinbella är välkänd Moderat (fast hon blev tydligen utesluten ur MUF för ett antal år sedan) med sin egna personliga syn på världen behövs väl inte. Vi kan väl lite enkelt säga att Isabella och Sven Tycker har lite olika syn på världen. För drygt ett år sedan citerade jag på Sven Tycker Blondinbellas blogg med följande rader:
1. Jag är moderat och stolt kapitalist.
2. Jag är inte feminist, utan tycker att feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för.
3. Jag skulle aldrig i mitt liv använda ordet hen.
4. Jag älskar kungafamiljen
Som ni förstår har jag inte så mycket till övers för min bloggkollega. Men hon får ha sin på världen och jag får ha min - det har jag respekt för. Däremot saknar jag totalt respekt för skattesmitande snyltare. Men så är det när Moderater försvarar Bidragssamhället. Ja inte bidrag och stöd till behövande utan bidrag och subventioner till de som inte har behoven. Upp till kamp för Bidragssamhället med Blondinbella!


Sverigedemokraternas rättspolitiska talesman, och även ledamot av Riksdagens justitieutskott, är Kent Ekeroth (mannen med järnröret ni vet). Som sådan kan man ju tro att han är extra insatt i de juridiska klurigheterna och har vett att tänka efter minst en gång innan han ger sig ut på eskapader med uttalanden inom juridiken och liknande frågor. Tyvärr är det inte så. Just nu har Kent Ekeroth passat på att sprida falska uppgifter om Hagamannens straff jämfört med de straff som mannen bakom piratsajten Swefilm riskerar. De lögner som sprids av bland annat Kent Ekeroth är just det - lögner. Enligt Kent Ekeroth: - "Skaparen av Swefilmer riskerar 15 år i fängelse samtidigt som Hagamannen släpps fri 6 år för tidigt. Väl prioriterat Sverige". Verkligheten är något helt annat. Kent Ekeroth är helt enkelt som vanligt ute och reser utan att veta vad han egentligen pratar om.

Egentligen är det intressant att Kent Ekeroth går ut och protesterar mot, som han tycker, att straffen för brott mot upphovsrätten är för hårda. Detta kort efter att han själv stämt Dagens Media för just brott mot upphovsrätten när det gällde att publicera bilder från hans välkända järnrörseskapader. Men konsekvens är ju inget som Sverigedemokrater blivit kända för.
Samme Kent Ekeroth har tillsammans med det Sverigedemokratiska kommunalrådet Magnus Olsson i Malmö med benäget bistånd av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan fått hjälp att sprida mer av sina villfarelser i form av en debattartikel som dessa båda kopior av samma tidning publicerar i dag. Dom framför där fyra krav för att minska våldet. Och det blev ett rätt och tre fel! Första kravet är hårdare straff. Hade verkligen Kent Ekeroth den där beryktade kvällen hållit sig nykter och inte beväpnat sig med ett järnrör om han hade hotats av hårdare straff på den tiden? Icke! Han hade druckit sig lika redlöst berusad och tagit exakt samma järnstång och viftat med. Hårdare straff är nämligen mycket ineffektivt för att minska brottslighet. En mycket stor andel av brottsligheten (allra helst med våld inblandat) sker under påverkan av alkohol eller andra droger. Den som hittar på dumheterna funderar inte innan och avstår bara för att hen riskerar ett långt fängelsestraff. Glöm den tanken! Och mot den del av brottsligheten som är planerad är det lika ineffektivt. Där räknar man nämligen inte med att åka fast, och då kvittar ju det eventuella straffat. Skärpta straff är MYCKET ineffektivt för att minska brottslighet. Tyvärr är det så. Men det är alltid lätt att ställa krav på hårdare straff. Det handlar i allmänhet om ren populism. Det rätt som Kent Ekeroth får är för Fler Poliser. Så jag tycker vi enas om att höja skatterna lite så att vi får råd att anställa fler poliser så att polisen får resurser att utreda brottslighet, att vistas ute i samhället och att finnas tillgängliga för utryckningar när det behövs. Höj skatterna! Sedan är naturligtvis ett av kraven Minskad invandring. Det löser ju, enligt Sverigedemokraterna, alla problem - och lite till.
» Vadå inte lagt sig i?
I går hade jag vissa tankar sedan Knugen tydligen blivit sårad efter att Västtrafik gjort reklam för sin sightseeing-app genom att i reklamen hänvisa till var Kung Oscar II (1828-1907) hade sin älskarinna bosatt. Men uppenbarligen passade sådana historiska referenser inte Blåblodiga. Efter synpunkter från det Kungliga Hovet valde Västtrafik att ta ner affischerna. Fast från en del håll är man kritiska mot att Kungligheterna lagt sig i. Något sådant har man ju inte gjort hävdar Hovets presschef Margareta Thorgren: - "Hovet har juridiska rådgivare i de här frågorna. Vi har inte uppmanat Västtrafik till någonting utan vi har pratat med företaget som får agera". I korthet har man alltså inte alls uppmanat Västtrafik att dra in reklamkampanjen. Men, man har sagt vad man tycker och tydligen hänvisat till sina juridiska rådgivare. Och DET är ju något helt annat än att kräva eller uppmana till något. Är man offentlig person får man faktiskt tåla något. Allt som nämns om Knugahuset kan inte handla om gullenutt och underdånigt fjäskeri.
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Terrorister finns överallt:

På några dagar har vi nåtts av flera rapporter om terroristdåd i Israel. Först var det en högerextrem judisk aktivist som med kniv attackerade ett Pride-tåg. Minst sex personer hann knivhuggas innan han greps. Mannen hade precis frigivits efter att ha gjort en liknande attack för ett antal år sedan. Återfallsförbrytare! Sedan läser vi om en brandbombsattack mot två palestinska hus på Västbanken som tydligen också utfördes av ortodoxa judiska extremister. En 18-månaders palestinsk baby brändes inne. Läs mer hos SR, Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter. Detta är också terrorism. Något som finns på många håll - tyvärr. Det ska till det officiella Israels heder påpekas att fördömandena var tydliga. Men ilskan bland palestinier är stor, och aktioner som den här har naturligtvis ett enda syfte - att skapa mer våld! För en vecka sedan trängde militanta bosättare (enligt vissa uppgifter med hjälp av israelisk polis) in i Al-Aqsa-moskén i Jerusalem. Extremister, terrorister och våldsmän finns på många håll - på båda sidor i konflikterna.



» Stanna hemma:


Stackars Cherie som har blivit ensam och nu behöver Sex och "Instant Fuck". Fast det är klart, det var ju hon som lämnade pojkvännen och inte tvärtom. Så egentligen är det kanske mest synd om den stackars pojkvännen. Fast jag ska erkänna, jag lockas inte av flickor som inte kan skriva ordentligt. Sån't här SMS-språk i mejl är uteslutande irriterande. Att inte veta att ny mening inleds med versaler! Men däremot stoppa in versaler mitt i ord? Nä, det imponerar inte på mig. Hur som helst så här skriver Cherie:
InstaF*ck Request is Pending
Cherie Rosales Rosalese62@sheonabeach.com.au
Hi sweetie, where have u been? i've been trying to get a hold of u since i left my BF last week... do u want to c0me over? i have a special surpr1se for you ;) i need s*x so bad!!! i have some recent p1cs i want to show you
you can *see them here*
Kanske ska jag påpeka att exakt samma mejl, med exakt samma usla språkfel kom nästan exakt samtidigt från Alisa York, Rena Hoffman och Concetta Wiggins förutom Cherie Rosales. Och det finns säkert fler som inte ens nått fram eftersom dom har en form av numrering i titeln med nr 1, 2, 7 och 10. Hur som helst gissar jag att det hela handlar om att lockas att klicka på länken till bilderna i slutet. Och klickar man på den länken så kan nog vad som helst hända. Möjligen förutom att det börjar ryka ur skärmen! Troligen är det hela nog främst reklam får någon Dating-sajt. Länken tyder på något sådant. Släng skiten i papperskorgen!


I Expressen fortsätter man att granska turerna kring fyndet av den 100 år gamla ryska ubåt som hittades i Östersjön på svenska vatten. Enligt Svenska Dagbladet i dag så byggdes ubåten 1901 i USA på ren privat spekulation. Till slut tog Ryssland över ubåten 1904. Första uppdraget blev att åka tåg till Vladivostock för insatser i det Rysk-japanska kriget. 1915 fick den åka tillbaka till St Petersburg för att användas i Östersjön under 1:a världskriget. Och det blev alltså inte så länge eftersom den året efter, 1916, kolliderade med den svenska kustångaren Ångermanland och sjönk. Och där fick den alltså ligga på Östersjöns botten i nästan 100 år innan den hittades. Och det finns alltså anledning att ställa en hel del frågor om hur fyndet gick till och vilka mål som ligger bakom letandet.

- "Det är Ryssland, de har varit här förut och det är osannolikt att det skulle vara några andra".
- "Det är en mini ubåt, som går för egen maskin och flyttar sig för att lösa uppgifter på svenskt territorium".
- "Den kan mycket väl ha använts för att sabotera undervattensledningar och kan ha använts för att rekognosera vad som händer där, vad som händer på våra örlogsbaser".
Det är så komiskt att jag inte kan undvika att skratta varje gång jag läser citaten. Fast jag ser inte att man påminner om dom i media. Skäms tidningarna själva också över de snabba spekulationerna innan sanningen stod klar? Hur som helst är ju inte nämnda Göran Frisk känd för speciellt moderata reaktioner på eventuella nya ubåtar. Obs med "moderata" menar jag "sansade". Som Moderat (partibeteckningen alltså) är han ju inte känd för moderata (sansade alltså) reaktioner. Läs gärna den här skildringen i Proletären. Även om det är en partsinlaga så kan den vara läsvärd. Citaten där är ju äkta... Proletären ges ut av Kommunistiska Partiet i Sverige.

I fredags hade jag ett ganska långt "Tyckeri" om Sverigedemokraten Kent Ekeroth. En fundering som tydligen var totalt inkompetent. Jag saknar nämligen både intelligens, bildning och utbildning. Jag är dessutom inget annat än ett vänsterslödder utan tankeförmåga. I varje fall är det den beskrivning av mig som någon i Kent Ekeroths stormtrupper lyckas prestera. Så här skriver signaturen "utrikeskorren" i varje fall i en kommentar:
- "Uppenbart skrivet av ett genuint vänsterslödder utan någon som helst förmåga till tankearbete. Bemöta i sak? Meningslöst och slöseri med tid då du saknar både intelligens och (ut)bildning för att ta till dig kunskap."
Fast det framgår ingenstans i kommentaren vad det är som är fel i mitt Tyckeri. Så jag kan ju inte göra annat än rekommendera er att läsa texten igen och fundera lite till. Hur som helst har jag aldrig fått min intelligens testad så jag kan inte argumentera emot påståendet att jag saknar intelligens. När det gäller utbildning så har jag bara 14 års studier (9-årig grundskola, 1-årig handelsskola, 3-årig gymnasieskola ekonomi och sedan ett år företagsekonomi och nationalekonomi på universitet). Jag antar att "utrikeskorren" har bättre utbildning. Epitetet Vänsterslödder tar jag som en komplimang! I korthet blir jag inte särskilt imponerad av "utrikeskorrens" argumentationsförmåga!
Bilden visar Sven Tycker firande "Hattens Dag" i går. I dag är det istället "Världsvänskapsdagen" så i dag ska jag vara vänlig och inte säger mer vad jag tycker om "utrikeskorrens" argumentationsförmåga.
» Bedragare del 214:
Om jag nu hade nappat på gårdagens erbjudande från Alisa York, Rena Hoffman och Concetta Wiggins och Cherie Rosales så finns det ju risk för att jag hade behövt nappa på dagens erbjudande också. Så här fantastiskt berättar reellebesparelser.net att produkten Viagris är:
Hej Sven
Äntligen är den här!
Viagris har erövrat USA och Europa med storm och används av över hundra tusen nöjda män. Kundundersökningar har visat att produkten är gillad av hela 94% av användarna.
Hårdare erektioner och längre prestationsförmåga, bli den man du alltid önskat!
Prova gratis här:
Min gissning är att det hela är något som påminner om Viagra, men antagligen är mer grisig att använda. Eller också är det bara så att affärsmetoderna är mer grisiga. Så om jag vore dum nog att nappa så blir jag lurad att antingen betala för ingenting eller bara sockerpiller. Men dom säger ju att tron kan rubba berg, så kanske kan man få rejäl fjong också bara man tror på pillret? Släng skiten i papperskorgen!



Jag blev så förbannad, och kände samtidigt en skam över att svenskar uttrycker sig på det viset, när jag såg om Sverigedumokraternas senaste reklamkampanj. Under förevändning att man vänder sig till turister har man satt upp stora plakat i Östermalmstorgs tunnelbanestation där man i korthet ber om ursäkt för alla tiggare. Naturligtvis är tiggarna en del av en stor internationell gangsterliga som man lovar att man ska göra något åt när man kommer till makten. Självklart måste man erkänna en sak, kampanjen är skicklig. SD får ju precis den publicitet dom eftersträvar. För naturligtvis vänder man sig inte till turister. Hela kampanjen bygger på att den ska få ilsken publicitet från oss andra. Hade det blivit helt tyst hade kampanjen setts som totalt misslyckad. Att det hela är en vidrig och skamlig kampanj har ingen betydelse för Sverigedemokrater. Sådant struntar Sverigedemokraterna i. För dom är all publicitet god publicitet. Kritik och skandaler rinner av det partiet som om dom vore täckta av en hinna teflon. Genom att upprepa lögner tillräckligt ofta har man fått en allt för stor del av svenska folket att tro på deras vidriga lögner. Läs gärna Stockholms stadsmissions debattartikel i gårdagens Svenska Dagbladet: - "Studie slår hål på myter om tiggare". Tyvärr biter ju inte sådana fakta på rasisterna i Sverigedemokraterna. Jag skulle själv vilja be alla turister som kommer till Sverige om ursäkt för att vårt lands tredje största politiska parti är ett parti som domineras av gamla nynazister med en tro på den ariska rasens överlägsenhet. Jag skäms!
» Kom inte hit...

» Hotet mot vår säkerhet:

» Bedragare del 215:
Nästa sötnos som har blivit så imponerad av mig att hon måste ha kontakt. Kan undras hur mycket kläder hon har på sig, den goda Guenna, på de (13) privata bilder som hon erbjuder mig. Hur som helst, så här inbjudande är hennes mejl:

I found your profile via facebook. I was excited! You're cute!
I want to share some hot photos with you, babe!
Got big boobs, and a big butt... and know how to use them :-P
Click bellow to view my (13) private photos:
Guenna82's shots
Men jag ska vara uppriktig. Något får mig att tvivla. Om hon har hittat mig på Facebook, varför kontaktar hon mig då inte på Facebook utan på en e-postadress som inte har någon som helst anknytning till Facebook? Och man kan säga mycket om mig som person, men på den bild som finns på Facebook (se här ovan) så inte är det beteckningen "cute" som är det första man kommer att tänka på. Men jag blir lite lockad ändå, en donna med stora tuttar och stor rumpa är ju trots allt inbjudande. Och hon kan använda det hela också! Amma och skita alltså? Nä, vi gör detsamma, skiter i det hela och kastar det i papperskorgen.


Sverigedemokraternas dumheter på Östermalmstorgs tunnelbanestation fortsätter att engagera. Om något, så bevisar ju reklamkampanjen att Sverigedemokraterna inte är ett seriöst politiskt parti. Jag börjar bli allt mer övertygad om att partiet kommer att bli ännu ett exempel på "upp som en sol, ner som en pannkaka". Det går inte lika fort som det gick med Ny Demokrati. Men jag kan inte tänka mig något annat än att svenska folket en dag ska inse vad det är för vidriga drumlar som styr det här partiet. Men, som sagt. Reklambudskapet på Östermalmstorg har engagerat många.

Några valde att ta lagen i egna händer, något som jag inte sympatiserar med. Men, däremot har jag förståelse för hur man tänker. Hur som helst var det en grupp som i går på kvällen rev ner skiten. Och dom har nu åtal att vänta för vandalisering. Som jag förstår var detta något som reklambyrån Clear Channel hade räknat med. Dom hade nämligen skrivit in i avtalet att dom inte står för ersättning om materialet blir förstört. Det får Sverigedemokraterna själva stå för. Dom har ju dock uppnått syftet, så jag tror inte att det hela kommer upp på nytt. Istället kommer troligtvis Sverigedemokraterna att spela martyrer och försöka få oss att tycka synd om dom. Glädjande är att de fredliga protesterna mot den lögnaktiga kampanjen har blivit utbredda.
Den skotska tidningen The Scotsman har också uppmärksammat SD:s annonskampanj, och dom noterar att det är fullt med stavfel, grammatikfel och andra språkfel i texten. Risken är kanske att brittiska turister som läser SD:s grodor mer skrattar än imponeras av Sverigedemokraterna. The Scotsman påpekar också att SD krävt språktest för invandrare. Men det har väl egentligen ingen betydelse eftersom det ju inte var på svenska utan på ett främmande språk (engelska) man skrev sina dumheter. Och ingen SD:are skulle väl komma på tanken att flytta till ett annat land. Tänk om han inte hade blivit välkomnad och det hade gjorts språktest...

Tiggeriet är ett problem. Men, problemet är inte att vi har romska tiggare. Problemet är att vi har en värld där människor lever i sådan misär att man väljer att förnedra sig och tigga som ett mindre vidrigt liv än att bo kvar i misär utan jobb, inkomst, skola och så vidare. Jag upplever mobiltelefonsäljare, Jehovas Vittnen, Greenpeace eller allt vad det är för folk som överfaller mig på gatan som ett mycket mer irriterande fenomen än en försynt tiggare som sitter på marken utanför en affär och säger "Hej". Däremot skäms jag när jag ser att människor väljer den förnedringen.

Tyvärr biter ju inte sanning och verklighet när man ska argumentera med Sverigedemokraterna. I dag finns det ca 4.000 romska tiggare i Sverige, vilket naturligtvis är 4.000 för många. Men, att tro att man löser problemet med att romer diskrimineras och att romer lever i fattigdom genom att förbjuda tiggeri är verkligen naivt. Och att använda lögner i sin argumentation påminner, som jag skriver om här ovan, de tyska nazisternas kampanjer på 30-talet. Visst finns det organiserat tiggeri, men den vanligaste organisationen är man internt delar upp var man ska sitta och tigga. De fakta som Sverigedemokraterna hänvisar till är helt enkelt lögner. Och, rent praktiskt? Hur ska man utforma ett förbud mot att tigga? Vilken sorts tiggeri ska förbjudas? Ska Lutherhjälpens insamlingsbössor förbjudas? Ska gatumusikanter förbjudas? Ska försäljning av gatutidningar som Faktum förbjudas? Ska man kunna söka polistillstånd för att samla in pengar? Vilka ska då kunna få detta tillstånd? Hur har ni tänkt utforma ett förbud? Eller ni har helt enkelt inte tänkt utan bara instinktivt låtit era rasistiska innersta tankar fått utforma era ogenomtänkta krav?



Tre Sverigedemokrater har kommit på det ganska självklara. I ett debattinlägg på Svenska Dagbladet skriver dom: - "Sverige kan inte ta emot alla som flyr". Vilket naturligtvis är ett mycket intelligent yttrande för att komma från Sverigedemokratiska politiker. De tre, Paula Bieler, Kent Ekeroth och Markus Wiechel, måste ha funderat väldigt länge på den rubriken innan dom slutligen bestämde sig för att det nog är så. För så är det ju, Sverige kan inte ensamma ta emot alla flyktingar från hela världen. Bara från Syrien finns det i dag mer än 4 miljoner flyktingar i andra länder (dubbelt så många är på flykt inom Syrien). Utav dessa 4 miljoner befinner sig 3 miljoner i grannländerna Turkiet och Libanon. 270.000 (eller drygt 3% av flyktingarna från Syrien) befinner sig i Europa. Och en liten del av dessa kom alltså till Sverige. Totalt kom det förra året 81.000 asylsökande till Sverige (det är mindre än en promille av Sveriges befolkning). Det kan jämföras med att det till exempel finns 1,2 miljoner flyktingar från Syrien i Libanon. Ett land som är stort som Skåne och där det bor mindre än hälften så många människor som i Sverige. Dessa tre Sverigedemokraters intelligenta slutsats, - "Sverige kan inte ta emot alla som flyr", är alltså helt korrekt. Den intressanta frågan är varför man överhuvudtaget påpekar detta? Är dom dumma, eller?
Låt oss skapa ett fingerat scenario. Konflikten mellan västvärlden och Ryssland eskalerar och våldet i delar av Ukraina sprider sig. Ryska trupper försöker "för att skydda sina intressen" invadera Finland och de Baltiska staterna och det utbryter inbördeskrig i dessa länder. Mängder av människor i våra grannländer tvingas lämna sina hem och flyr. Om vi jämför med Syrien i dag så befinner sig där, mycket förenklat, halva befolkningen i dag på flykt. 2/3 inom Syrien och 1/3 i andra länder. I de fyra grannländerna Finland, Estland, Lettland och Litauen bor cirka 12 miljoner människor. Låt oss anta att precis som i Syrien halva befolkningen tvingas fly, det är 6 miljoner. En tredjedel av dessa flyr till andra länder, det är 2 miljoner. Det närmaste grannlandet till Syrien är Turkiet, som tagit emot nästan hälften av de syrier som flytt landet. Det närmaste grannlandet för finska och baltiska flyktingar är Sverige. Skulle Sverige tagit emot hälften av de flyktingar som lämnar Finland och Baltikum skulle det då bli närmare 1 miljon flyktingar. Det är annat än de 81.000 som kom förra året! Om detta skulle inträffa så ser jag fram emot de Sverigedemokratiska debattinläggen om att: - "Sverige kan inte ta emot alla som flyr" och "Det bästa är om flyktingarna stannar i närområdet". Kommer SD då att verka för att flyktingarna INTE lämnar Sverige och tar sig vidare till andra länder? Jag tycker att Paula Bieler, Kent Ekeroth och Markus Wiechel (och alla andra SD-svin) ska dra något gammalt över sig. Den "piss i Medelhavet" av alla världens flyktingar som tar sig till Sverige är ingenting som hotar vår framtid.

Den nuvarande debatten om romska tiggare handlar ju om att man från Sverigedemokraterna, och andra rasistiska håll, hävdar att en stor del av tiggeriet är organiserat av människohandlare där tiggarna i själva verket är "tvingade" att tigga. Egentligen det som juridisk kallas "Människohandel". Några belägg för dessa påståenden har man inte lyckats visa upp, och de flesta som begriper något har tillbakavisat påståendena och publicerat bevis för att det inte är så. Visst är det dock så att det kan förekomma. Men man kan inte förfölja en hel grupp människor och införa förbud bara för att en liten grupp "missköter sig". Den typen av generaliseringar har vi i vårt moderna och civiliserade samhälle lämnat bakom oss. Fast, det har alltså inte Sverigedemokraterna gjort! Hur som helst har jag ett par andra förslag att ge Sverigedemokraterna. Jag tycker att dom ska förbjuda turistresor till Thailand och dom ska förbjuda besök till Sverige från konservativa politiker från Storbritannien. Varför? Jo, det är ju pedofiler! Och sådant kan vi naturligtvis inte acceptera. Vad baserar jag detta på. Jo, när det gäller politiker från de Konservativa partiet i Storbritannien finns det upprepade bevis för att det består av pedofiler. I dagens Svenska Dagbladet berättar man t.ex. om nya bevis för att den förre brittiska premiärministern Edward Heath gjort sig skyldig till flera fall av våldtäkt mot småpojkar. Det har även avslöjats flera andra fall av pedofilövergrepp bland konservativa politiker i London. Så inte kan vi acceptera att konservativa politiker reser till Sverige? Och när det gäller turistresor så vet vi väl alla vad dom som reser dit är ute efter. Sexövergrepp mot småpojkar och ett gott utbud av andra prostituerade. Men, jag ber om ursäkt. Naturligtvis är det så att vi inte kan generalisera på detta viset. Vi kan inte döma konservativa politiker bara för att någon begått brott. Vi kan inte döma alla som turistar i Thailand bara för att några missköter sig. Vi kan inte döma alla romer bara för att det finns dom som missköter sig. Vi kan inte döma alla invandrare bara för att det finns dom som missköter sig. Vi kan inte döma alla svenskar bara för att det finns svenskar som är brottslingar. Men så långt tänker inte inskränkta Sverigedemokrater.




I dag är det tydligen dags för den första stora TV-debatten mellan de republikanska presidentkandidaterna. Och dom är i år så många att Fox TV som arrangerar debatten har tvingats begränsa antalet till 10. Och det är då de 10 som har störst stöd. Och allra största stöd i de flesta undersökningarna har mångmiljardären Donald Trump. USA:s svar på Jimmie Åkesson som Aftonbladets Eva Franchell uttrycker det. Han har gjort sig (ö)känd för det ena mer spektakulära yttrandet efter det andra. Han har kallat motkandidater för idioter. Han inledde sin presidentkandidatur med att attackera mexikanska invandrare som han hävdade var våldtäktsmän och förde med sig kriminalitet in i USA. - "Jag menar, någon gör ju det! Vem begår alla våldtäkter?" Det hela löses enligt Donald Trump med att det byggs en mur utefter hela gränsen. Samtidigt har han själv anklagats för våldtäkt av sin f.d. hustru Ivana. Något som hans advokat avfärdat med: - "Du snackar om republikanernas frontman, en presidentkandidat såväl som en privat individ som aldrig våldtagit någon. Och, givetvis, fatta att man per definition inte kan våldta sin fru." Med mycket pengar kommer man långt, inte bara i USA. Och Eva Franchells jämförelser med Jimmie Åkesson ligger det en hel del i. Kan man bara hoppas att väljarna (både i USA och i Sverige) en dag ska avslöja bluffen?
» Hatbrott:
I Boden har en bil där två tiggare låg och sov attackerats och beskjutits. Frågan är om detta är ännu en av en följd av attacker mot tiggare eller om det bara var en tillfällighet. Antalet attacker mot tiggare ökar annars i Sverige. Förra året gjordes det 6.200 polisanmälningar gällande olika former av hatbrott. 4.300 av dessa hänförs enligt Brå till rasistiska/främlingsfientliga. Dom andra har en religiös prägel. Islamofobiska, antisemitiska eller mot kyrkor som bland annat utsatts för skadegörelse med sprejade hakkors. Antalet antiromska attacker var förra året ca 300, men ökar kraftigt.




Som uppvuxen på landet med flera bondgårdar bara några hundra meter från mitt hem brukar jag säga att det är skillnad på gödsel och gödsel. I ett stall där det stått kor och uträttat sina naturbehov luktar det egentligen inte så illa. Inte jämfört med vad svinpiss luktar. DET luktar vidrigt. När bönderna spridde ut den sörjan på åkrarna gällde det att hålla sig borta. Det är den stanken jag kommer att tänka på när jag gjorde ett besök på den Sverigedemokraterna närstående sajten Avpixlat. Som ju får hjälp med finansieringen av SD:s egen rättspolitiske talesman Kent Ekeroth, som också länkar till nämnda Avpixlat på sin hemsida. Hur som helst är detta ett exempel på Internets gödselspridare, och det handlar alltså om svinpiss, inte kogödsel.
Från framsidans huvudnyheter har jag valt ut två. Den ena berättar om det oroväckande i att en del tiggare kanske fått jobb! Och det är ju illavarslande, eller? Nu är det inte det faktum att en del tiggare kanske fått jobb som är det värsta. Nä, det allra värsta är att dom kanske fått jobb med att dela ut reklam. Och det innebär att dom skulle fått nycklar så att dom kunde ta sig in i trappuppgångarna (för att dela ut reklamen). Men det vet vi ju alla vad dessa vidriga romska tiggare är för ena kriminella. Inte kan man ge nycklar till trapphuset till zigenartjuvar? Visst är det illavarslande? Att företaget Svensk Direktreklam har svårt för att få personal för reklamutdelning är ingen förmildrande omständighet. - "innebär att tiggarna måste ges nycklar, passerkort, portkoder med mera, och med tanke på hur det sett ut på andra ställen där dessa uppehållit sig med avföring, stölder, bränder, övernattning lite varstans för att inte tala om åldringsbrott och tiggeri direkt vid lägenhetsdörren bäddar detta onekligen för en intressant situation" avslutar denna SD närstående sajt sin rapportering. Att läsa kommentarerna från de som stödjer det hela är ännu värre.
Sedan läser jag att Avpixlat löst Jan Björklunds problem. Varför har Sverige fallit i de s.k. Pisa-undersökningarna? Dvs varför har skolresultaten försämrats i Sverige. Den enda säkra faktorn bakom försämringarna i Pisa är enligt Avpixlat "massinvandringen". Tänk så praktiskt. Bara vi sätter stopp för möjligheten för människor att flytta till Sverige så kommer omedelbart svenska elever att prestera mycket bättre i skolan. Fast det framgick inte av artikeln om problemen gällde även danskar, norrmän och finnar. Men antagligen gäller det människor med annan hudfärg och annan religion som ju är väldigt farliga. Precis som med resten av nyhetsrapporteringen så är den värsta gödselspridaren kommentarerna från den Sverigedemokratiska svansen...
» Ta Nordkorea på allvar:





Det är väl inte så många regelbundna läsare av Sven Tycker som missat att jag inte har så mycket till övers för en sådan som "Blondinbella", eller Isabella Löwengrip som hon egentligen heter. Att vi har olika syn på vår omvärld får vi väl båda leva med (ja, om jag ska vara uppriktig så struntar nog Blondinbella i mig - vi vistas liksom i olika världar). Hennes högermoderata syn på vår värld är ju inte riktigt överensstämmande med min syn. Sedan har jag också mycket lite till övers för hennes överkommersialiserade blogg som uppenbarligen är överlusad med textreklam. En företeelse som jag har mycket lite till övers för. Att i texten mot betalning göra reklam för det ena och det andra utan att berätta för läsaren att hon är betald för att skriva så är djupt omoraliskt. Nu läser jag att hon trampat lite i klaveret med påståendet: - "Det finns inte några farliga kemikalier. Inte en enda. Det finns bara farliga doser. Ingen kemikalie är farlig av sig själv." Och det handlar naturligtvis om hennes egna försäljning av skönhetsmedel som ju innehåller en hel del kemikalier. Sedan är det naturligtvis så att olika kemikalier är olika farliga. En del är mer eller mindre ofarliga i outspädd form, medan andra blir ofarliga först när dom spätts ut så mycket att det i stort sett inte finns något kvar. Så på den punkten har hon i och för sig rätt. Men hennes yttrande tyder på att hon har missförstått en hel del. Och det har hon uppenbarligen själv insett också. Blogginlägget med det remarkabla påståendet är uppenbarligen bortplockat och istället har hon känt sig tvingad att komma med ett klarläggande - ett försök att prata bort klavertrampet.
» Bedragare del 216:
Ibland misslyckas även spammarna. Jag fick två mejl inom ett par minuter med den här texten. Det intressanta är att båda mejlen innehöll exakt samma meddelande (se nedan) i säkert tusentals exemplar. Jag räknade till 100 men gav sedan upp, och det var bara en bråkdel av texten jag då kollat. Texten upprepas alltså om och om igen i mejlet i all evighet. Mejlet blev så stort att det tar märkbar tid att överhuvudtaget ladda ner det. Syftet med detta förstår jag inte alls. Hur som helst skriver Lori J. Robertson så här:
Personal invitation from
genlorirobinsonn@gmail.com
Good Day I'M LIEUTENANT GENERAL Lt, Gen Lori J.Robinson,I am a UNITED STATE ARMY GENERAL.From united state of America,am supportive and caring,looking forward to get a nice friend with you,I read your profile and pick interest on you,reply with (genlorirobinsonn@gmail.com)bye Lt Gen Lori J Robinson

Yepnep works differently from all other dating sites and does not contain any of the usual psychological jumble. You decide quickly and intuitively via Yep or Nep if a person appeals to you or not.
Try it now without registering? Click here!
Regards
Att hon skulle vara Generallöjtnant i den amerikanska armén med denna usla engelska finner jag mycket osannolikt. Men det hela är ju uppenbarligen egentligen bara reklam för någon sorts kontaktsajt. Däremot förstår jag inte riktigt varför jag skulle nappa extra villigt på erbjudandet om det kommer från en hög militär. Nä, jag slänger båda mejlen snabbt så att jag slipper riskera att få mejllådans maxgräns överskriden. Det blev extremt stora mejl av den enorma texten. Helt osannolikt!




Inne på ämnet rasister och högerextremister och andra extremister så läser jag att den norska fotografen Espen Winther är förbannad på alla rasister och andra inom den Sverigedemokratiska svansen som stjäl hans vikingabilder och använder dom för sina syften. Han, och dom han fotograferar, har ingen som helst förståelse eller sympati för rasister. Men sån't struntar SD-svansen i.
» Grattis Maud:





Det här året har det beslutats att begränsa våra möjligheter att göra avdrag i deklarationen för ett privat pensionssparande. I år får vi bara göra avdrag för 1800 kronor och nästa år antagligen inget avdrag alls. Effekten av detta blir att den som sparar mer än dessa 1800 i denna form av pensionssparande dels får betala inkomstskatt i år även för de pengar som pensionssparas. Och sedan när vi tar ut pensionen får vi betala skatt på pengarna en gång till. Och det är ju en dålig affär. Nu hävdas det att väldigt många inte har anpassat sitt sparande till dessa nya regler. Och från många håll krävs att "vi" därför ska få en ny chans att rätta till detta. Än så länge har regeringen varit kallsinnig till dessa krav. Den intressanta frågan är varför så många uppenbarligen inte anpassat sparandet. Varför har så många inte ändrat? I varje fall jag har översköljts av information om detta från min bank. Det har varit omöjligt att missa informationen! Vad är det som gör att i så fall så många trots detta inte reagerat? Kan det vara så att vi har så lågt förtroende för bankerna att vi inte tar deras information på allvar. - "Dom vill nog ändå bara lura mig på ännu mer pengar - jag bryr mig inte om att läsa vad dom skriver!" Jag tror att det är så. Vi litar inte på bankerna, förtroendet för dom är så lågt att vi förutsätter att informationen dom lämnar bara har till syfte att lura oss på mer pengar. Det är kanske så att bankerna ska ta sig en funderare på vad dom ska göra för att återfå vårt förtroende? Jag tror tyvärr att dom struntar i det! Om vi ska få en "ny chans" är jag tveksam till. Men jag är osäker. Min slogan: "Färdiga åsikter - helt gratis" stämmer för en gångs skull inte. Jag har ingen färdig åsikt i den frågan att erbjuda. Schysst mot spararna? Eller Spararna får skylla sig själva! Det blir nog så att vi får se.
» Bedragare del 217:
Dagens exempel på bluff-mejl får hänföras till typ 3A, dvs jag har ärvt en massa pengar som du kan få. Fast det står inte ens att jag ska få några pengar. Det hela är faktiskt mycket märkligt. Det finns faktiskt ingen text i själva mejlet utan den text jag anger här under är istället det som står i ämnesraden.

Deares i Herren, med all respekt och mänsklighet, var jag tvungen att skriva på ett humanitärt område. Jag är änka fru Mariam Rawan åldrande långtidssjukskrivna (cancer) och för närvarande upptagna till ett privat sjukhus. Jag har några pengar jag ärvt...
Som så ofta handlar det om en usel "Google-översättning" där det på vissa ställen är lite svårt att förstå. Min gissning är att det var meningen att "berättelsen" skulle fortsatt i själva mejlet. Men där är tomt. Jag tar till det sedvanliga rådet - släng skiten i papperskorgen.



Läs de här båda citaten
- "Tiggare tvingar ofta sin fattigdom på människor på det mest motbjudande sätt för sina egna själviska syften. Om denna syn försvinner så kommer resultatet att bli en bestämd känsla av lättnad och befrielse."
- "Tiggare förstör gatubilden och utgör dessutom ett direkt störande moment för många hederliga medborgare som vistas ute på gator och torg."
Det första citatet från 2011 är från Sverigedemokraternas rättspolitiske talesman Kent Ekeroth. Jämför detta med det andra citatet från 1933 och Joseph Goebbels i Tyskland. Joseph Goebbels var nazisternas propagandaminister och ansvarade för Folkupplysningen i Tyskland 1933-1945. 1938 satte Goebbels igång det som kallas "Kristallnatten" som var startpunkten för Förintelsens koncentrationsläger och förintelseläger med syftet att utrota den judiska och romska befolkningen.
Men, jag ber om ursäkt. Jag ljuger här ovan, och gör det medvetet. Det första citatet är inte från Sverigedemokraternas Kent Ekeroth och det andra citatet är inte från de tyska nazisternas Joseph Goebbels. Det är tvärtom!

Den här texten är stulen från dagens Svenska Dagbladet. Bara en liten notis bland alla andra:
"När vattnet gick den 31 juli för en kvinna som var gravid med tvillingar hämtades hon med ambulans. Det var åtta veckor för tidigt men varken Hudiksvall, Sundsvall, Gävle, Falun, Uppsala eller Västerås kunde erbjuda en förlossningsplats.
Till slut körde den frustrerade ambulanspersonalen ner i garaget vid akuten i Gävle för att invänta direktiv. Då var det två minuter mellan värkarna men ingen barnmorska kunde skickas ner men till slut gav sjukhuset ändå besked om att kvinnan kunde förlösa sina tvillingar i Gävle."
Är det någon som säger emot mig när jag säger att jakten på skattesänkningar har prioriterats framför jakten på en fungerande vård? Åtminstone jag tycker att rädslan för att ta ut skatt från medborgarna har prioriterats framför allt annat. Men, vi har ingen nytta av den där 100-lappen extra i plånboken den dag vi inte får den vård vi behöver. Svenska landsting lider nästan undantagslöst av brist på sjukvårdsplatser och brist på personal. Jag betalar gärna lite mer pengar i skatt bara jag vet att jag kan förvänta mig att få den vård jag behöver när jag till slut behöver den. Det är inte värdigt ett välfärdsland att läsa eller höra om liknande händelser. Det är dags att säga ifrån nu - på allvar!
» Bedragare del 218:
Den här typen av Spam växer i omfattning tycker jag det känns som. Dvs kinesiska företag som är ute och jagar kunder. Jag är dock lite osäker på om det är dom som lurats att köpa min adress, eller om det är jag som kommer att bli lurad om jag kontaktar dom. Hur som helst så skriver Cathy Quan så här:
ISO/UL certified PCB facility

Dear Sir,
I am Cathy Quan from Agile Circuit Co., Ltd. We are specialize in manufacturing PCB circuits around 10 years in China, with the strength of the cost of rigid PCB prototype and middle run.
For any PCB need, we will be glad to provide you our offer for reference.
Sincerely,
Cathy Quan
Sales Manager
AGILE CIRCUIT CO., LIMITED
0316#, The Fist Nanyou Industrial Park, Nanshan Dist, Shenzhen, 518054 China
Tel: +86-755-86050627
Fax: +86-755-26531592
Email: cathy@agipcb.com
Http://www.agipcb.com
Http://www.custompcbboards.com
Skype: cathy02613
Note: Please ingore it if we got a wrong info. We are sorry to distrub you!
Säga vad man vill, men visst är det vänligt att i varje fall be om ursäkt om dom "distrub me"! Tyvärr är uppenbarligen engelskan inte den allra bästa. Jag tar för givet att det ska vara "disturb" och inte något som har med att skrubba (rub) någon. Oberoende av vilket så hamnar det hela i papperskorgen.



Men, när vi pratar om allt meningslöst våld, så är det kanske av vikt att påpeka att antalet mord, dråp osv i Sverige inte är rekordstort. Man kan tro det när man följer media och den allmänna debatten. Men verkligheten är att antalet mord och dråp är färre nu än när det var som högst, under 90-talet. Sedan dess har det alltså sjunkit. Och det har i stort sett stått stilla de senaste 10 åren. När vi känner skräck för olika saker så ska vi komma ihåg att riskerna är försumbara. Och dom ökar INTE! Den enda form av mord som ökar är de som är förknippade med interna kriminella uppgörelser. Dvs det är kriminella som löper ökad risk. Vi andra fredliga svenskar borde känna en minskad rädsla. Varför gör vi inte det? Finns det någon medveten strategi från någon/några för att vi ska känna annorlunda? Eller handlar det bara om medias jakt på lösnummerköpare? Men vår skräck utnyttjas av olika grupper, t.ex. den Sverigedemokratiska svansen.

I en krönika i Aftonbladet går Kerstin Weigl till storms mot att polisen visar känslor. Under rubriken: - "Vi behöver inte polisens känslor" visar hon sitt missnöje med att polisen Per Ågren på en presskonferens om morden på IKEA i Västerås kallade det hela för "en galen händelse". Kerstin Weigl är upprörd över det hon kallar för polisens "känslopjunk". Själv tycker jag att Kerstin ska dra något gammalt över sig, krypa in under sitt vadmalstäcke och fundera över vilken typ av värld hon vill leva i. Jag för min del föredrar att leva i en värld där poliser är människor och inte bara batong- och pistolförsedda uniformerade robotar. Bra Per Ågren, det du sade var ju just det som det var, dvs "en galen händelse". Tack Per. Kerstin kan som sagt dra något gammalt över sig!
» Bedragare del 219:
Så har jag då vunnit pengar igen. Närmare bestämt 450.000 brittiska pund. Och eftersom jag fått två mejl (jag är alltså 2 av de fyra utvalda) så blir det ju nästan en miljon! Lägg sedan till att jag fick ett nästan identiskt mejl i går som bara hade lite variation i e-postadresserna. Bilagorna hette också lite annorlunda. Hur som helst så skriver "Microsoft" så här:
CONGRATULATIONS!!!YOUR EMAIL ADDRESS HAS WON GBP Ŗ450,000.00 READ THE ATTACHED DOCUMENT FOR COMPLETE INFORMATION
MICROSOFT CORPORATIONS penelope@mummediagroup.com.au

MICROSOFT W~.pdf
MICROSOFT W~.pdf
MICROSOFT W~.pdf
Dear Microsoft User/Winner,
We wish to congratulate you for being among the four (4) selected winners in the ongoing Microsoft E-mail Electronic Online Sweepstakes; we believe with your prize, you will continue to be an active user in patronizing Microsoft Products and email.
Kindly go though the attached official letter from Microsoft Corporations.
E-mail: validation_windows@163.com
regards,
Owen Sagness
Microsoft Foreign Transfer Manager
Microsoft Corporations, United Kingdom.
Mum Media verkar vara något australiskt som vänder sig till kvinnor och 163.com något asiatiskt som jag inte begriper ett skvatt av. Alltså gäller det att göra som vanligt, slänga skiten i papperskorgen!



» Små notiser kan innehålla mycket:
Under rubriken "Kort sagt" konstaterar Helsingborgs Dagblads ledarredaktion (dvs det som egentligen är Sydsvenskans ledarredaktion): - "Moderaterna verkar ha fått en partiledare av klassiskt snitt som inte bara sjunger med änglarna." Det är verkligen en rejäl avhyvling av Fredrik Reinfeldts testamente om att Öppna era hjärtan! Det är en tydlig markering från två tidningar som verkligen tagit stegen ut på högerkanten och som fjäskar med den Sverigedemokratiska svansen. En intressant fråga är hur Fredrik Reinfeldt känner sig när hans tankar nu kastas på soptippen. Allra helst för Helsingborgs Dagblad, som många gånger kunde inta en mycket socialliberal och radikal linje, har förvandlingen blivit monumental. Men man är inte ensamma. I Göteborg har t.ex. flera skribenter på Göteborgs-Posten valt att lämna tidningen i protest mot den nya inriktning som en ny ledning av ledarsidan infört. Exemplen på hur borgerliga tidningar (och borgerliga politiker) börjat svansa för den Sverigedemokratiska svansen är många.



En bransch som verkligen förknippas med girighet är bankerna. Den tidigare statliga banken Nordea ska byta VD. Under 8 år har Christian Clausen varit VD för Nordea. När han nu går (i princip får han sparken) har han med sig en pension värd 140 miljoner kronor. Under dessa 8 år har det alltså avsatts mer än 650.000 kronor till Christian Clausens pension varje arbetsdag förutom hans lön, bonus osv. Det har alltså avsatts ett par av mina årslöner varje arbetsdag till pensionen. Jag utgår ifrån att även tidigare arbetsgivare betalt in "tjänstepension" och sedan finns ju den pension han får precis som alla andra. Är det NÅGON som behöver en ytterligare förklaring till vad "girighet" innebär? Själv undrar jag om det inte är dags att byta bank. Jag vill inte fortsätta göda den här girigheten. Fast vart ska man flytta? Det hela är direkt vidrigt!


- "Är ännu en gång glad för att jag inte bor i Sverige..." tyckte Danmarks utrikesminister Kristian Jensen från partiet Venstre, som alltså inte är ett vänsterparti utan ett högerparti som just nu regerar i Danmark ihop med det ännu mer öppet rasistiska Danskt Folkeparti. Själv känner jag mig nu ännu mer överlycklig över att Sverige i kriget 1658 erövrade Skåne från Danmark så att jag slapp att bo i samma land som Kristian Jensen. Det gläder mig att hans svenska kollega Margot Wallström förlåter övertrampet och konstaterar att han är ganska ny som minister. - "Han lär sig säkert". Ett annat citat att lägga på minnet är från statsvetarprofessorn Drude Dahlerup, danska men verksam vid Stockholms universitet: - "Han har kanske inte förstått sin nya roll. Men det här strider mot diplomatisk etikett mellan länder och utrikesminister".
» Det är synd om mig:

Ja, det inte mig det är synd om. Det är vår lokala moderatledare här i Åstorp som tycker att det är synd om honom. Bakgrunden är att förhållandet mellan honom och personal på kommunkontoret har varit så dåligt att Arbetsmiljöverket ålagt kommunen att vidta åtgärder eftersom Pontus Pålssons dokumenterade förföljelser och trakasserier gjort situationen ohållbar. I ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad i dag tycker han att de åtgärder som kommunen vidtagit mot honom har varit en inskränkning av demokratin. Vad Pontus glömmer att berätta i sina rader är det faktum att Åstorps kommun faktiskt ålagts att göra något och det faktum att ett antal partikamrater i Moderaterna i Åstorp också hoppat av i protest mot hans uppträdande. Det är faktiskt INTE synd om dig Pontus Pålsson. Du har själv försatt dig i den situation som råder.



» Upp till kamp för bankgirigheten:
Ja, ungefär så kan man tolka vad Nordeas nya chef Casper von Koskull uttalar i en intervju med Svenska Dagbladet. - "Det krävs för att rekrytera rätt" är hans kommentar till alla nollor i lönekuvertet för VD:ar och liknande. Den avgående VD:n Christian Clausen fick förra året närmare 23 miljoner i lön och bonus. Bonusen fick han väl för att han varit så duktig som VD att de böter Nordea fick betala i år "för stora brister i sitt arbete mot penningtvätt" bara blev 50 miljoner kronor. Det beloppet är ju en piss i Atlanten med tanke på att Nordea bara under förra kvartalet gjorde en vinst på 11,5 miljarder kronor. Då har man råd med 50 miljoner i böter. Det har lönat sig ändå! Och det är också en piss i Atlanten att ge sparkade VD:n 140 miljoner i pension. Den nya VD:n vill dock inte prata om vad han ska få i lön och bonus. Men, min gissning är att där är lika många nollor i hans lönekuvert.




Sedan ser jag att de folkpartistiska distrikten börjar bli klara med sina nomineringar för ny Folkpartiledare. Jan Björklund sitter gärna kvar, men det finns folkpartidistrikt som tycker annorlunda. Bland annat vill Västerbotten att Jan Björklund får sparken och ersätts av Birgitta Ohlsson. Själv hoppas jag att Jan Björklund sitter kvar. Det är bäst - för alla andra eftersom Folkpartiets nedgång då fortsätter.

Jag läser i Aftonbladet att man på den Ecuadorianska ambassaden i London börjar tröttna på kostnaderna och besväret med att ha Julian Assange boende på ambassaden. Man skriver också att den brittiska polisens kostnad för att övervaka ambassaden i dag kostar 130.000 kronor om dagen. Polisen bevakar ju så att Julian Assange inte lämnar ambassaden. Själv tycker jag att Londonpolisen borde skicka den räkningen till det svenska åklagarämbetet som inte haft vett att åka till London och förhöra Julian Assange. Julian Assange å sin sida borde betala Ecuador för deras vänlighet att ställa upp och husera honom. Jag vill poängtera att jag har inte den blekaste aning om ifall Julian Assange gjort sig skyldig till det han har anmälts för. Om det, som t.ex. Staffan Heimersson skrev för en tid sedan, bara handlade om ren svartsjuka så är det en skandal att det fått pågå så här länge. Om det, å andra sidan, verkligen rör sig om våldtäkt så är det en skandal att åklagaren inte tar ett sådant brott på allvar utan låter prestigen styra. Om en kvinna utsatts för ett så pass grovt brott ska naturligtvis utredningen göras skyndsamt och seriöst. Inte göras av en uppenbarligen prestigebunden och flygrädd åklagare.
» SD-svansen i Malung:
Den Sverigedemokratiska svansen fortsätter att visa sig från den vidriga sidan. Under natten satte, vad som uppenbarligen var en grupp spolingar, upp ett brinnande kors utanför ett asylboende i Malung. Vad är det som gått fel i vårt land när en så stor grupp i vårt land inte har förstått vad demokrati och medmänsklighet är för något? Men lite förstår man om man går in och läser på de olika obskyra sajter som finns på nätet och som står Sverigedemokraterna nära. Jag blir mörkrädd när jag läser på dessa hur alla myter sprids vidare och den människosyn som härskar här!



» Vad är liberalism?




» Ett gott skratt:
I bland får man ett gott skratt. I ett långt debattinlägg i dagens Metro framför MUF:s andre vice ordförande Bodil Sidén sin förtvivlan över att: "Är det ingen som vill sänka skatten längre?" Hennes förtvivlan är ganska komisk. Kanske är det så att till och med Högerpolitiker insett att skolan, sjukvården, militären, åldringsvård och samhället i stort faktiskt behöver slantar. Men kan inte sänka inkomsterna och höja utgifterna utan vissa mindre trevliga effekter.



Jag ser på nyheterna att Birgitta Ohlsson deklarerat att hon inte är intresserad av att ställa upp som motkandidat till Skoltalibanen Jan Björklund inför valet av fortsatt ordförande för Folkpartiet. Flera länsförbund har nominerat Birgitta Ohlsson för att ersätta Jan Björklund, men nu har hon tydligen deklarerat att hon för tillfället inte är intresserad av att ställa upp som motkandidat. Kan man hoppas på att detta innebär det slutliga slutet för Folkpartiet? Partiet behövs inte mer och nedgången har varit konstant under många val. Bye bye!

När man läser det här och betänker att dessa människor representerar vad som är Sveriges tredje största politiska parti blir man mörkrädd. Det finns knäppgökar inom alla politiska partier, men Sverigedumokraterna utmärker sig med att vara översållade med den här typen av helt vettlösa tokstollar. Seriös politik är svårt, och det krävs alltid olika former av kompromisser och anpassningar. Sedan krävs det inom alla partier ideologer som försöker styra partiet i dess tydliga riktning så att inte kompromisserna helt urlakar partiets ideologi. Men det här....? Jag blir mörkrädd när jag läser den här sammanställningen. Som ju ändå inte är komplett.
» Bedragare del 220:
Larry har skickat det här mejlet och undrar om jag fick hans förra mejl. Och jag kan berätta att jag fick förra mejlet, och förra, och förra och förra och... Hur som helst kan jag berätta att jag än så länge i dag fått det här mejlet i sex exemplar och i går försökte en John i 5 mejl sälja vad som uppenbarligen är samma produkt. Hur som helst skriver Larry så här i sin version:

Not sure if you received my last email?
One 30 minute application with our Anti-Slip Floor Treatment will make your floors slip-resistant and safe - Guaranteed!
One Treatment lasts for a minimum of 4 years - Indoors or Outdoors Use on ceramic, porcelain and quarry tiles, marble, granite, concrete, etc. Typical Applications - Restaurant Kitchen Floors, Hotels, Hospitals, Office buildings, etc.
Typical Applications:
Restaurant Kitchen Floors, Hotels, Hospitals, Office Buildings, etc.
Some of our satisfied customers:
Kroger, Holiday Inn, McDonald's, Miami Children's Hospital Pfizer, etc.
Please contact us for more information. We ship worldwide.
Larry
Contact: frudins@sina.com
If you are located outside the U.S., there may be a Distributorship available in your country. Send for details.
Kan det vara en så stor vara att det lönar sig att skicka Spam för att sälja gegga att lägga på golvet så att man inte halkar? Hur som helst så hoppas jag att det tar slut nu och att inte en Barry skickar en bunt mejl i morgon!


Metro publicerar i dag, med stolthet, sin nya väljarundersökning som görs av YouGov. Och resultatet i denna ger mig vissa funderingar på att emigrera till någon trevligare nation (om nu detta finns). Men invandrare är väl inte välkomna på andra håll heller? Hur som helst visar undersökningen på ett fortsatt flöde från dom borgerliga Högerallianspartierna till Sverigedemokraterna. Så till den milda grad att enligt YouGovs undersökning så är Sverigedemokraterna största partiet just nu. Nu tar jag dock det hela med en liten nypa salt, men oroväckande är det! Om man jämför med förra månadens undersökning från YouGov för Metro så har alla de fyra Högerallianspartierna tappat stöd. Moderaterna får 21,0% (-2,1), Centern 5,6% (-1,1), Folkpartiet 4,4% (-0,5) och slutligen Kristdemokraterna 3,7% (-0,5), som alltså då skulle åkt ur riksdagen. Totalt får de fyra Högerallianspartierna 34,7% (-4,2) vilket ger 31,0% utan Kd som alltså skulle åkt ut. De tre partierna på andra sidan blockgränsen skulle fått totalt 36,6% (+0,9). Socialdemokraterna får 23,4% (+0,2), Vänsterpartiet 6,8% (+-0) och Miljöpartiet får 6,4% (+0,7). Feministiskt Initiativ får 2,8% (+0,2). Slutligen har vi alltså Sverigedemokraterna som skulle fått 25,2% (+3,3) enligt den här undersökningen. Om man läste gårdagens funderingar om vilka representanter detta parti har så blir man mörkrädd när man ser tecken som tyder på att kanske så mycket som var fjärde svensk har sympatier för denna blandning av f.d. nazister, rasister och allmänna pellejönsar. Det är bara att hoppas att YouGovs något udda mätmetod visar lite fel och att svenska folket en dag kommer till insikt om SD och dess svans sjuka syn på människor och vårt samhälle.
Aftonbladet presenterar sin Sverige Tycker undersökning i dag, och den är lite annorlunda. Här får Socialdemokraterna 25,5%, Moderaterna 21,4%, Sverigedemokraterna 20,8%, Centern 8,6%, Vänsterpartiet 6,8%, Miljöpartiet 5,7%, Kristdemokraterna 4,5% och Folkpartiet 4,2%. Som synes, lite annorlunda siffror så man kanske inte ska hetsa upp sig allt för mycket.
» Money talks

Hur som helst är det ingen lätt fråga, om man nu ska vara lite seriös. Samtidigt som vi ställer krav på avgångna höga politiker att skaffa ett jobb omedelbart så ställer andra krav på någon form av karenstid innan dom får "gå över till andra sidan". Det ska alltså erkännas att det inte alltid är så lätt. Till exempel, den riksdagspolitiker som lämnar riksdagen och efter en tid fortfarande "lever på pensionen" blir ganska väl uthängd i media. Och samtidigt hänger media (och bloggare som jag) ut politiker som väljer att INTE leva på pensionen utan skaffar ett jobb. Jag tror faktiskt att vi ska acceptera att t.ex. f.d. riksdagsledamöter och regeringsledamöter har en omställningsperiod / karenstid under vilken vi är lite försiktiga med kritik för att dom inte omedelbart skaffat ett nytt jobb.

Det amerikanska presidentvalet har ju en ganska lång uppstart. Just nu pågår kampanjen om att få bli sitt partis representant. Och på den republikanska sidan leder ju till mångas förvåning den något udda mångmiljardären Donald Trump. En man som har lite svårt för att hålla sig till ämnet, vara realistisk och tydligen att berätta sanningen. Nu senast berättas det att Donald Trump påstår sig vara av svenskt ursprung. Jag förstår inte varför han skulle vara stolt över att vara svensk och inte tysk (som han tydligen är). Men vi svenskar har ju onekligen inget att vara stolta över. Enligt Donald Trump invandrade hans farfar från Sverige medan folkbokföringen berättar om en tysk man. Den mest troliga anledningen till lögnen verkar vara att han inte ville reta sina hyresgäster av judiskt ursprung med tyskt ursprung. Alltså blev det lämpligare med svenskt ursprung. Hur som helst så skäms jag. Ganska komiskt är att samma dag hade Wolfgang Hansson i sin krönika i Aftonbladet valt som rubrik Förr eller senare trampar Donald Trump i klaveret! Kan man hoppas på att detta var ett av de klavertramp som får konsekvenser?



» Bedragare del 221:

Hitta kärleken online
sven@xxx.nu
Letar du efter den stora kärleken eller kanske bara någon oskyldig flört?
Är det kärleken du letar efter och är trött på att vara singel?
Klicka på, länken nedan och träffa din kärlek redan idag!
Fast det är klart det låter som om dom vänder sig till de som är singel. Så jag fattar inte varför dom skickar till mig. Släng skiten! Behöver du skapa kontakter? Använd lite mer seriösa (och gammalmodiga) metoder!

Alla partier har till och från problem med sina ungdomsförbund. Som ung är man lite otålig och tycker att moderpartiet ska sluta vara så fega. Det är ofta från ungdomsförbunden som dom nya fräscha idéerna kommer. Så det är regel med konflikter lite då och då mellan moderparti och ungdomsförbund. Skulle förhållandet vara helt problemfritt är det snarast detta som är ett problem! Och så har vi då Sverigedemokraterna! Sverigedemokraternas ungdomsförbund SDU:s förre ordförande Gustav Kasselstrand blev ju utesluten ur partiet. Utvisningsligan leder Sverigedemokraterna överlägset. Dom utesluter ensamma många fler medlemmar än alla dom andra riksdagspartierna gör tillsammans. Och trots detta så utesluter man bara en bråkdel av de som trampat tillräckligt i klaveret för att motivera en uteslutning. Snarast är det väl de som upplevs som ett hot mot ledningen som utesluts. Nu är tydligen SDU på väg att välja ny ordförande, och man föreslår att Jessica Ohlson ska väljas till ny ordförande. Och eftersom hon står nära de uteslutna Gustav Kasselstrand och William Hahne så är man inte så glada inom SD:s ledning. Bland annat stängdes den blivande ordföranden för ungdomsförbundet Jessica Ohlson nyligen av från sitt jobb på moderpartiets kansli. Hon har hotat att dra moderpartiet inför Arbetsdomstolen och kräver flera årslöner i ersättning. Det kan bli riktigt kul...

Men, egentligen är det ju mycket tragiskt. Att ett av våra riksdagspartier, som kanske stöds av var femte svensk, består av så många knäppgökar och allmänna tokstollar är ett missförtroende mot hela den svenska demokratin. Att de etablerade demokratiska partierna inte kan presentera seriösa alternativ till varandra utan får människor att stödja ett gäng tokstollar är mycket beklagligt. Och naturligtvis får de etablerade partierna ta på sig en del skuld till den uppkomna situationen. Men även väljarna har ett ansvar att ta politiken på allvar. Kan vi hoppas att de seriösa partierna kan peka på skillnaderna och visa att dom har olika alternativ till hur vårt samhälle ska se ut. Och att svenska folket tar sitt förnuft till fånga. Läs här och tänk en tanke till.



Men, när räddhararna, ynkryggarna och rasisterna i Sverigedemokraterna argumenterar för att flyktingarna ska stanna i närområdet så undrar jag hur dom egentligen tänker. Annat än att dom är just det, räddharar, ynkryggar och rasister. Låt oss istället ta som påhittat exempel att konflikten mellan väst och Ryssland fortsätter att blåsas under av krigshetsare på båda sidor. Till slut känner sig Ryssland så hotade att man bestämmer sig för att det är bättre att förekomma än förekommas. Ryska trupper invaderar Baltikum! Av de nästan 7 miljoner människor som bor i våra grannländer på andra sidan Östersjön, Estland, Lettland och Litauen, bestämmer sig en miljon för att fly över Östersjön i bristfälliga båtar och landstiger under en kort tid på svenska Ostkusten och på Gotland. Kommer de svenska Sverigedemokratiska politikerna fortsätta att argumentera för att flyktingarna ska stanna i närområdet? Sverige ska inte vädja till andra länder om att hjälpa till med att ta emot flyktingströmmen? Nä, jag tror inte det. Eller dom kanske kommer att stänga de svenska gränserna så att flyktingarna inte ens kan landstiga i Sverige? Den Sverigedemokratiska politiken handlar inte om något annat än att man är rasistiska ynkryggar och räddharar!


Jag läser att det förslag Transportstyrelsens utredning kommit fram till innebär att du i fortsättningen inte behöver besiktiga din nya bil förrän efter 4 år (det är 3 år numera) och sedan i fortsättningen vartannat år istället för varje år som nu. Men det förslaget har inte mottagits med glädje från Bilbesiktningssektionen på Swefic. - "Det skulle vara en katastrof för branschen" kommenterar deras ordförande Tord Fornander. Sedan Bilprovning AB förlorade sitt monopol för fyra år sedan har antalet bilbesiktningsstationer ökat från 190 till 400. Men, jag för min del trodde att vi besiktigade bilen av trafiksäkerhetsskäl, inte för att hålla den kommersiella bilbesiktningsbranschen vid liv. Man kan ju tydligen bedra sig. Om förslaget är bra och inte får negativa konsekvenser för trafiksäkerheten har jag ingen aning. Kanske handlar det bara om att genomföra ett direktiv från EU? Men hur det går för branschen struntar jag totalt i.
» Vem är det som ska skämmas?

» Säg att det är satir
Aftonbladets Dante Thomsen skriver i dagens Aftonbladet på TV-sidan "Paradise hotel är en frisk fläkt"! På nätet är rubriken lite annorlunda. Jag hoppas verkligen att det Dante skriver är menat som en form av ironi eller satir och att han inte menar vad han skriver. Men, jag har faktiskt tyvärr en liten obehagskänsla som säger mig att han faktiskt menar allvar. Fast så djupt trodde jag inte ens att svensk kvällspress hade sjunkit. - "Vågar vi hoppas på en ny pungfest på bästa sändningstid?" Snälla Dante, det är väl satir?

En gång i min ljuva ungdom skulle jag ha läst ett år Statistik vid Lunds universitet. Men det tyckte inte den svenska militära myndigheten! Dom ansåg istället att både jag och vårt svenska samhälle skulle må bäst av att jag avbröt min universitetsutbildning och istället åkte till Karlsborgs fästning för att lära mig försvara vårt fosterland. Med tanke på utfallet av det året så tror jag att dom grönrockade ångrade sig... Hur som helst gillar jag trots detta statistik och siffror. Jag tycker t.ex. att väljarundersökningar är spännande. Inte för att jag har så stort förtroende för dom olika decimalerna. Men, det är så spännande att läsa experterna och kommentatorerna hålla långa utläggningar om förändrade siffror som egentligen inte betyder ett dyft. När det gäller väljarundersökningar så är det i dag dags för TV4 att presentera sin månatliga undersökning som görs av Novus. Som i alla de andra undersökningarna som presenterats i dagarna är den största rubriken framgångarna för Sverigedemokraterna. Men det är faktiskt inte SD:s uppgång som är den största förändringen. I stort sett alla de undersökningar som presenterats har visat på framgångar för Sverigedemokraterna, men också på små framgångar för de tre Rödgröna partierna och ett rejält ras för Högeralliansen. SD:s framgångar sker alltså på Högeralliansens bekostnad. De stora förlorarna är Moderaterna. Men det glömmer alla expertkommentatorerna. SD:s framgångar i Novus undersökning är inte så stora. 19,4% (+1,4) är mindre än i de andra. I övrigt är det Vänsterpartiet på 7,3% (+0,8) och Miljöpartiet på 6,7% (+0,7) som har några framgångar. Den stora förloraren är Moderaterna på 23,3% (-1,7), Socialdemokraterna på 25,1% (-1,3) och Kristdemokraterna som trillar ur Riksdagen på 3,3% (-0,7). I övrigt står det i princip stilla där Centern får 6,7% (+0,3), Folkpartiet får 5,2% (+0,3) och Feministiskt Initiativ får 2,1% (+0,3). Totalt tappar Högeralliansen till 38,5% (-1,8) medan de tre Rödgröna partierna står stilla med 39,1% (+0,2). Sverigedemokraternas framgångar här (som på de flesta andra håll) sker på bekostnad av Högeralliansen och då främst Moderaterna.


Just nu pågår tydligen Friidrotts-VM i Beijing. En massa mer eller mindre dopade stjärnor som tävlar om vem som varit skickligast i att dölja sin dopning? Nä, så elak ska jag inte vara. Det finns säkert en hel del ärliga och duktiga idrottare som nu i ädel kamp kämpar om vem som just då är skickligast, snabbast, starkast eller mest motiverad. Men fusket, bland annat i form av dopning, är alldeles för utbrett. Och när man kanske inte upptäcker det hela förrän 5 år senare förlorar man lite av förtroendet. Mycket uppmärksammat var ju duellen häromdagen på 100 meter mellan "hjälten" Usain Bolt från Jamaica och "skurken" Justin Gatlin från USA. En löpare som flera gånger tidigare i karriären avslöjats för att fuska genom dopning och då blivit avstängd. Men som med hjälp av jurister och kontakter lyckats få återkomma alla gånger. Självklart är det så att den idrottare som ertappats med medvetet fusk med dopning ska stängas av för alltid. Samtidigt som man måste skilja på den som fastnar i kontroller pga nödvändiga mediciner som ger utslag. Men, om jag förstod det rätt så var Justin Gatlin inte ensam i sprintfinalen om att tidigare ha ertappats som fuskare. Dom var visst två till! Dvs nästan halva startfältet var gamla fuskare som borde varit avstängda. Och hur många som också var fuskare men inte åkt fast vet jag inte. Och det här är ju djupt orättvist mot de ärliga tävlande som inte fuskat och som inte fick vara med i finalen, för där var fuskarna.
Sedan läser jag om en otäck olycka inom Speedway. En sport som jag inte begriper ett dugg av. Det måste vara en av de tråkigaste som finns att titta på. Runt, runt, runt och sedan är det färdigt! Men det var inte det jag tänkte fundera över. Men speedway är ju en helt unik sport. Det finns väl inte någon annan idrott där utövarna på måndagen tävlar för ett lag, på onsdagen för ett annat lag och sedan på lördagen för ett tredje lag. På måndagen i polska ligan för ett polskt lag, på onsdagen i svenska ligan för ett svenskt lag och sedan på lördagen i den brittiska ligan för det brittiska laget. Kan ni tänka er Zlatan spela för PSG i franska ligan på måndagen, på torsdagen är han i Malmö och spelar för MFF i svenska ligan och sedan en match på lördagen för Barcelona i spanska ligan? Men speedway-förarna turnerar runt i olika länder och kör för olika lag. Helt unikt inom "idrottsvärlden".

Vi kan konstatera att f.d. Madeleine Bernadotte nu tagit sitt förnuft till fånga och följt sin make Chris O'Neill och lämnat det kungliga livet bakom sig och flyttat till London. Chris konstaterade ju nyligen att han var affärsman och inte en del av något kungligt spektakel. Så han flyttade till London! Och nu har alltså hustrun Madeleine enligt Expressen och Aftonbladet följt efter med barnen. Ett beslut som hon ska all heder av. Det måste vara bättre att hålla sig borta från alla rojalistiska spektakel och försörjning av svenska folket när man istället kan leva ett någorlunda anonymt liv i en världsmetropol som London försörjd av en framgångsrik affärsman. Hon kanske till och med kan skaffa ett deltidsjobb någonstans när barnomsorgen är ordnad på ett tillfredsställande sätt. Jag vet inte vad hon skaffat för yrkesutbildning, men även om hon inte har så hög utbildning och så mycket erfarenhet ska det nog gå att ordna något i en så stor stad som London och med de förbindelser och kontakter hon och hennes make har.
För det är väl så det är tänkt, att hon lämnar landet och därmed hela monarkispektaklet och övergår till att vara en helt vanlig människa, om än tillhörande de mer privilegierade trots allt? För det är väl inte så tänkt att hon ska fortsätta med det kungliga spektaklet och försörjas av oss skattebetalare fast hon lämnat landet? Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Även Lööf kan ha rätt!




SD:s partiägda bolag Blåsippan AB fick för en tid sedan smärre problem med skattemyndigheten. Bolaget skulle syssla med att sälja partiets propagandamaterial. Men det gick som det gick. Enligt vissa uppgifter var det egentliga syftet med bolaget att "lyfta moms", dvs att partiet skulle slippa betala skatt. Hur som helst gick det som det gick och man åkte på en skattesmäll pga oegentligheter med momsbetalningen. Nu ska man i varje fall råda bot på problemen och har engagerat en jurist för att bringa reda i affärerna och tydligen även bilda ett nytt bolag som ska heta Cylinderhatt AB. För att bedriva tvivelaktig verksamhet har man uppenbarligen vänt sig till rätt person. Juristen som engagerats har suttit 2Ŋ år i fängelse för skalbolagsaffärer. Han vet precis hur man gör tydligen. SD:s partijurist Johan Larsson som håller i affärerna har uppenbarligen goda förbindelser. Han är ju själv dömd för bokföringsbrott... Läst i Expressen och Aftonbladet.


» De gamla nazistsympatisörerna tycker till

I gårdagens Svenska Dagbladet argumenterar ordföranden för Studentföreningen Heimdal, Balder Jonsson, för minskad invandring till Sverige. Och detta är inga nya åsikter från denna "Sveriges äldsta och största borgerliga studentförening". Det första jag tänker på när jag hör namnet Heimdal är väl det s.k. Bollhusmötet i Uppsala 1938 då studenterna i Uppsala protesterade mot att Sverige skulle ta emot 10 judiska studenter på flykt från Nazityskland. På den tiden dominerades Studentföreningen Heimdal av nazister. I dag tycker man att färre flyktingar ska få uppehållstillstånd, språktest för medborgarskap och färre anhöriginvandrare. Och läser man kommentarerna till debattinlägget är stödet för synpunkterna stort bland de Högeralliansare som släppts fram. Förutom kopplingarna till nazismen under slutet av 30-talet har väl Heimdal under långa perioder mest varit förknippade med Moderaterna.
Dock går man inte lika långt som Centerpartisten Adam Davidsson som på Twitter i dagarna argumenterar för: "1/ Låt kustbevakningen bogsera migrantbåtarna i Medelhavet tillbaka dit de kom ifrån och 2/ Medfinansiera Ungerns stängsel mot Serbien". Han borde kanske lyssna på sin partiordförande Annie Lööf. Det hade inte heller skadat med att lyssna på vår informella EU-boss Angela Merkel några minuter! Hon ska ju, trots allt, ha all heder av att ha sagt ifrån mot de illavarslande främlingsfientliga attacker mot flyktingar som skett i stor utsträckning i Tyskland på senare tid.
Fast jag ska inte vara allt för elak mot EU och dess murar mot flyktingar. Jag ser att EU-medlemmen Slovakien nu meddelat att dom ska ta sitt ansvar för flyktingmottagandet. Man har lovat att ta emot hela 200 syriska flyktingar - under förutsättning att dom är kristna! Det är ju ett litet steg. Fast djävligt litet...
» Sverigedumokraterna förvånar ingen
Slutligen för dagen så noterar jag att Expressen fortsätter att nysta i Sverigedemokraternas skandalartade affärsverksamhet. I går skrev jag ju om SD:s bolag Blåsippan AB vars verksamhet ju inte direkt följt lagens bokstav. I dag berättas mer om hur man fortsätter att fiffla på inom Sverigedemokraterna. Man utnyttjar kriminella för att hjälpa till att dölja fifflandet. Fast i sedvanlig ordning får den här typen avslöjanden inga konsekvenser för Sverigedemokraterna. Antagligen eftersom ingen förväntar sig att det ska finnas någon moral där!


» Ännu mer siffror

Och Jimmie Åkesson blir ännu mer styv i korken!

Hur ska man behandla Sverigedemokraterna? Argumenterar man emot deras politik och propaganda så ger man dom ännu mer publicitet. Och det verkar som om vad som än sägs så är det några till som tycker synd om Jimmie Åkesson. Men, om man håller tyst och negligerar deras lögner och myter så blir dessa oemotsagda och då blir det ännu fler som tror på dom. Det vill säga, vad man än gör så blir effekten den felaktiga. En dag kommer naturligtvis människor att inse att deras argumentation inte går ihop. Den bygger på lögner, myter och en unken människosyn och detta måste ju en dag svensken inse. Men, fram tills dess fortsätter Jimmie Åkesson och hans vänner att sprida sina unkna myter och lögner med framgång.
Fast, det där med Jimmie Åkesson och hans vänner verkar vara en sanning med modifikation. Jimmie firade ju sin födelsedag i helgen hemma i Sölvesborg. Men det var många partimedlemmar, allt ifrån riksdagsledamöter till andra, som uteblev eftersom man befinner sig i konflikt med Jimmie Åkesson och klanen kring honom. Det var allt från talmannen Björn Söder till ungdomsförbundets ledning och diverse däremellan. Det här är ett oseriöst parti i ständigt krig om makten.
Men, det var om de Sverigedemokratiska myterna och lögnerna det skulle handla om. En myt är ju hur kriminaliteten har ökat katastrofalt pga invandringen och att media vägrar berätta om alla brott som invandrare begår genom att utelämna dom uppgifterna för att dölja detta faktum. Sanningen är istället att den kriminalitet som drabbar medborgarna snarare har minskat. Och de gånger media berättar om brottslingars ursprung är väl just när det handlar om "icke-svenskar". Har ni sett tidningarna skriva att "mordet begicks av en infödd svensk"? Däremot kan man mycket väl berätta att "mordet begicks av en flykting". Och om man läser på Sverigedemokratiskt närstående sajter så har dom specialiserat sig på att berätta om alla brott som begåtts av invandrare men utelämna alla dom andra (dom flesta alltså). Det får till effekt att den som har dessa sajter som "hovleverantör" av nyheter ju faktiskt tror att fördelningen av brottsligheten är just denna. Och upprepar man en lögn tillräckligt ofta så tror folk till slut på den. Läs här och här.

Annars ser jag att Jimmie Åkesson redan börjat satsa på sin nya karriär sedan han tröttnat på politiken. Lyssna här och sedan vet man inte vilket som är värst.
Om jag ska vara lite seriös så vill jag hävda att det bästa sättet att sudda bort SD:s framgångar är att media ger dom den publicitet dom förtjänar, dvs ungefär en femtedel av utrymmet. Inte hälften som i dag! Och att den opposition vi har genom Högeralliansen visar att dom är en seriös politisk opposition och inte bara gnällspikar. Och att samtidigt den Rödgröna regering vi har visar att man är en Rödgrön regering, inte en mittenregering light. När de svenska väljarna inser att det finns rejäla olika alternativ bland de "etablerade" partierna och inte bara en massa "Mittenpartier light" så får dom en chans till olika alternativ även utan Sverigedumokraterna.
» Skämskudden
Årets mest pinsamma och sämsta tv-händelser har utsetts. Skämskudden har delats ut för tredje året i rad. Årets Guldkudde har tilldelats SVT:s styrelseordförande Anna-Karin Celsing för SVT:s bevakning av Prinsbröllopet. Motiveringen är: - "Det är en sak att vilja penetrera Hovets analrosett med tungan, och hur långt upp man vill sticka den är en privatsak. Men att betala offentliga pengar för att få göra det och att låta det pågå i en nio timmar lång direktsändning, är bortom alla rimliga gränser i ett modernt samhälle."
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.


I dag tänkte jag att jag ska vara snäll mot Sverigedemokraterna - för en gångs skull! Jag tänker inte skriva något elakt. Jag tänker inte publicera någon elak bild. Jag tänker istället bara låta Sverigedemokraterna tala för sig själva. Lyssna och titta därför på det här riksdagsinlägget från en Sverigedemokratisk riksdagsledamot. Det förklarar en hel del!
» Ukraina!

» Bedragare del 222
Ett exempel på de mer irriterande Spam-mejlen som väller in är från dessa spelsajter som jag hyser en speciell aversion mot. Egentligen är ordet "aversion" på tok för snällt. Jag HATAR dom! Jag skulle inte ens överväga att skänka pengar till en kommersiell aktör som försöker lura oss andra på pengar. Ni kan dra dit pepparn växer! Hur som helst så skriver någon bluffare och gör reklam för Karamba på det här viset:
Tack för din beställning
Karamba sender@starburstmedia.se
Karamba.com

Ivan C.
Jag blev chockad för andra gången i rad på väldigt kort tid. Först gick jag ut och rökte en cigarett för att sedan komma tillbaka och se efter ordentligt. Det var sant! Jag hade än en gång vunnit en helt otrolig summa! Nu satsar jag på 6.000.000 Kr potten en tredje gång!
Sabrina J.
Jag gick in på denna sida utan en tanke på vinst och tänkte mig att det kunde bli underhållande ändå. Så jag loggade in, satte in 150Kr och till min förtjusning hade jag direkt fått in 30.000 Kr!! Jag kunde inte tro mina ögon!
Rachel B.
Jag tänker definitivt fortsätta komma tillbaka till denna sida. De har den bästa kundtjänsten jag någonsin handskats med. I LOVE Karamba!
Ta reda på hur mycket du kan vinna genom att följa dessa tre enkla steg och hämta dina 100 gratis spins*:
1. Registrera dig hos Karamba med bonuskod: KAR100
2. Få direkt dina gratis spinn + 100% i välkomstbonus.
3. Börja spela!
Spela Nu
*Regler & villkor gäller
Och egentligen är det ganska komiskt. Jag har plockat bort bilderna på Ivan, Sabrina och Rachel. Jag undrar om dom vet om att deras foto har utnyttjats av bluffmakare? Hur som helst slänger jag skiten i papperskorgen efter att ha kopierat texten och vräkt ur mig lite ilska här på bloggen. Observera att man satt som rubrik "Tack för beställningen" för att få mig så nyfiken att jag i varje fall öppnar mejlet. Observera också att man avslutar med "Regler & villkor gäller". Vilket är ganska självklart. Fast det verkar inte gälla hur dom gör reklam...



Några andra som tydligen tjänat tillräckligt med slantar och nu väljer att plocka ut de sista slantarna är Riskkapitalbolaget EQT som nu ska sälja Sveriges största friskolekoncern, Academedia. 90.000 skolelever och vuxenstuderande som spekulationsobjekt! Jag hoppas du är nöjd och känner stark tillfredsställelse Jan Björklund?
» Bedragare del 223
Är det verkligen någon som tror att man får en MacBook som tack för att man testar en sådan via ett mejl utskickat på det här viset? Hur som helst skriver "Anja" på Morgenmailen på det här viset:

Är du i behov av en ny bärbar dator, eller skulle du bara gärna vilja ha en? Vi saknar just dig till att testa världens tunnaste bärbara dator - den nya MacBook från Apple.
Apple är på banan med världens tunnaste bärbara dator och den fås i färgerna guld, silver eller rymdgrå.
Hjälp oss med att testa den, så får du lov att behålla den efter testet som tack för hjälpen.
- Ansök nu, och se om du blir vår lyckliga testperson -
Med venlig hilsen / Best regards
Nyhedsportalen/ NewsletterService
Men, jag slänger nog skiten i papperskorgen och hoppas att Anja slutar skicka mer av den här skiten till mig regelbundet. Jag är SÅ trött på det hela. Dessutom vill jag inte ha någon Mac...

I Svenska Dagbladet läser jag om senaste upplagan av Finansbarometern. En utvärdering av våra storbanker som analysföretaget Eastbrook gör bland företagare. Denna utvärdering visar att förtroendet för storbankerna bland Sveriges företagare är uselt - och det blir allt sämre. Tydligen är företagare precis som vanliga bankkunder ganska eniga i denna fråga. Intressant är att bankerna uppenbarligen totalt struntar i det dåliga förtroendet. Bankdirektörerna och bankernas aktieägare tjänar ju multum ändå. I varje fall än så länge. I Finansbarometern ligger Nordea i den absoluta botten hur man än mäter. Om jag förstått det hela rätt så gäller det en 10-gradig skala. Så här hamnar de fyra storbankerna dels hos storföretagen och dels hos småföretagen.

Att man kan betala ut alla dessa miljoner i löner, bonusar och pensioner till ansvariga över bankerna som har så lågt förtroende hos sina kunder övergår mitt förstånd. Men kanske är det så att de giriga direktörerna får några extra miljoner som plåster på såren eftersom kunderna tycker så illa om dom? Tror ni att bankernas guldålder kommer att fortsätta länge till? Men det blir väl vi skattebetalare som får rädda dom igen efter nästa bubbla också.
I går konstaterade jag att Wallenbergs riskkapitalbolag EQT bestämt sig för att sälja friskolekoncernen Academedia. Filosofin bakom riskkapitalverksamheten är att äga bolagen i 5-7 år, och nu har det gått 5 år sedan man köpte. Nu ska man kassera in vinsten och ska sälja med rejält överskott. Nu är det dock tveksamt hur vi ska karakterisera EQT. Dom brukar väl kallas för svenskt företag, men eftersom man är registrerade på Guernsey så är ju detta tveksamt. Vinsten som nu ska kasseras in på våra skattepengar ger inte några skattepengar i utbyte. Det vill man inte, så det var billigare att hyra en postbox på skatte(fiffel)paradiset Guernsey. Andra människor får gärna betala in skattepengar så att vi kan tjäna pengar på dessa skattepengar. Men vi vill inte betala skatter! Dom borde skämmas öronen av sig!
Jag ser att till och med den brittiska konservativa regeringen tröttnat på landets alla skattefuskare. Jag misstänker att britternas finansminister George Osborne kommer att göra sig till ovän med en del av sina medlemmar och finansiärer. Om man nu menar allvar, så känner man tydligen att det gått för långt i vissa grupper att smita från sitt ansvar. Så här inleder Svenska Dagbladet sin artikel: - "En välbärgad affärsman med kopplingar till de konservativa flög varje kväll helikopter till Lutons flygplats där han klev ombord på sitt privata jetplan. Under natten flög han ut ur brittiskt luftrum för att återvända på morgonen. Eftersom han inte bodde permanent i Storbritannien behövde han inte betala skatt. Mannens namn kom aldrig fram, men enligt tidningsuppgifter hade han donerat stora summor till det konservativa partiet." Där som här finns det många metoder för att slippa bidra till samhället efter förmåga. Om alla betalade in de skatter dom var förmodade att betala skulle samhället kunna sänka det totala skattetrycket för alla.
» Dunderlurade

» En skammens dag
Nu inleds i Helsingborg det första arbetet för att täppa till den sista öppningen mot Sundet i centrum. Genom att först flytta den gamla Färjestationen (i dag nöjesstället Tivoli) för att göra plats för byggandet av ett nytt betongkomplex med stor konferensanläggning och lyxhotell. Dom flesta Helsingborgare vill inte, men de flesta politiker vill. Och nu verkar det ha blivit prestige hos ledande politiker att Konferensanläggningen SKA byggas. Alltså måste man gå över befolkningens vilja. Att dom inte skäms!




Jag hade tänkt att jag i dag skulle tycka till om den kommande avvecklingen av kärnkraften. Sedan hade jag också tänkt att tycka till lite om den politiska oenigheten om skolan och Friskolereformens effekt på svensk skola. Men går det att tycka till om så marginella frågor en dag som denna? För det är väl ingen som nu har missat bilderna på treårige Aylan / Alan som drunknade på sin väg mot en framtid och istället flöt iland på en strand i Turkiet. Samma dag som Ungerns ledare oroas över hotet mot det kristna Europa och vill bygga mer stängsel med hjälp av Israel. Samma dag som Moderaternas ansvariga politiker inte vill ställa upp på förutsättningslösa samtal med Regeringen för att komma fram till en blocköverskridande överenskommelse om flyktingpolitiken om inte Regeringen först har bestämt sig och lämnat över ett färdigt förslag. Samma dag som ett stort antal EU-medlemmar absolut inte vill ta sin del av ansvaret. Samma dag som ett stort antal rika svenska kommuner inte vill ta sin del av ansvaret. Samma dag som den Sverigedemokratiska svansen fortsätter att sprida sitt hat och sina lögner. Jag skäms över mänskligheten!


För övrigt har ju EU just nu möte för att diskutera en mer "rättvis" fördelning av de flyktingar som kommer till Europa. På den punkten har jag inga som helst förväntningar. Jag såg att Storbritanniens konservativa premiärminister gjorde stor affär av att britterna skulle ta emot flera tusen flyktingar. Det är väl ungefär vad som kommer till Malmö på en vecka? Våra Baltiska grannar lovar att ta emot ett par hundra, lika många som väl Korpilombolo tar emot men i varje fall mer än vad moderatghetton som Danderyd förmår. Margot Wallström hade en del kritiska synpunkter på vårt grannland Finlands insats och påminde om hur Sverige tog emot 70.000 finska krigsbarn. Hon kunde fortsatt med de Baltiska staterna och påmint om baltiska flyktingar som kommit till Sverige och tagits emot med öppna armar. Det är dags för Anna Kinberg Batra att prata allvar med sina partikamrater i EU (och sina partikamrater i de svenska kommunerna). Men hon är kanske för feg för detta? Det ska påpekas att medan några grannländer till krishärdarna i Mellanöstern, som Turkiet, Libanon, Jordanien, Egypten och Irak, tagit emot stora mängder flyktingar så har andra Mellanösternstater, som Saudiarabien, Kuwait, Förenade Arabemiraten och Bahrain tagit emot 0 (Noll) flyktingar. Men dom är väl fullt upptagna med att tjäna pengar på att pumpa in vapen i området istället?
Och naturligtvis fortsätter den Sverigedemokratiska svansen att sprida sina rasistiska och främlingsfientliga myter och lögner, läs t.ex. här.
» Vi måste tjäna mer slantar

» Ett grattis med förbehåll
Svensk Gamtidning och Vänt i Häcken har kommit ut med extranummer och våra kvällstidningar körde på stort med extraupplagor för att berätta att Knugahuset väntar tillökning. Något som naturligtvis är roligt för blivande mamma och pappa, farmor och farfar, mormor och morfar, syskon och andra släkt och vänner. Men, vi andra struntar faktiskt i det hela. Mitt råd till Vickan är att avsäga sig det hela. Om inte av något annat skäl, så för dina barns skull. Ge dom en chans att växa upp som normala barn.
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Bedragare del 224
Visst får man tårar i ögonen när stackars föräldralösa Judith Guest vädjar om hjälp med att förvalta hennes arv? Något sådant kan man ju inte motstå. Man bara MÅSTE ställa upp! Hur som helst skriver 16-åriga Judith så här:
I am Judith Guest, 16-years old girl ,an orphan. I have contacted you to please stand as my "Trustee" and "Guardian" over my inheritance. Will you be honest and willing to stand for me ?
Det som får mig att undra lite är att mejlet kommer från Mohsen Ahmad Ali Al-Hejji mahejji@kfupm.edu.sa. Är det så att stackars Judith förutom att vara föräldralös också saknar skrivförmåga och måste be Mohsen om hjälp med att skriva och utnyttja hans e-post? Fast han verkar inte heller så skicklig på det här. Texten ovan kommer allt från ämnesraden i mejlet. Själva mejlet är tomt och innehållslöst. Och om jag ska vara uppriktig så får jag en känsla av att om någon blir lurad av det här bedrägeriet så är hens hjärna också detta - tom och innehållslös! Släng skiten!



Det finns många anledningar till att svensken har mycket dåligt förtroende för bankerna. Ett av dessa skäl är den girighet som präglar bankernas verksamhet. För ett antal månader sedan varnade Finansinspektionen i en rapport för vad man kallar för "dolda indexfonder". Dolda indexfonder är mycket förenklat fonder där banken tar betalt som om den var aktivt förvaltad (något som ju är dyrare) men i själva verket är den en ren indexfond (vilket är mycket billigare). Och mellanskillnaden mellan vad man tar betalt och vad man levererar till sina kunder lägger man i den egna kassakistan. Fast Finansinspektionen vägrar berätta för fondspararna vilka fonder det är som "ljuger" och lurar sina kunder på miljardbelopp. Av naturliga skäl är föreningen Aktiespararna kritiska. Både mot bankerna som kommit på ännu ett sätt att tjäna ännu fler miljarder och mot Finansinspektionen som uppenbarligen tycker att bankerna kan fortsätta.
» Bedragare del 225
Det här förtroendeingivande mejlet ska ni vara försiktiga med. Programmet smiter ofta med när man installerar andra program och är sedan svårt att bli av med. Hur som helst skriver Gabriel att man nu vill ha betalt av mig eftersom min licens gått ut (jag har INTE programmet installerat). Så här skriver Gabriel:
Hi Sven,
Its Gabriel here, your Account Manager at MyPC Backup.
I noticed that your file security license fully expired some time ago and your important documents are due to be deleted from our servers unless you act today.

Sven, although I cannot extend your free license any further I want to help prevent your files from being deleted.
Simply use the link below today and we can protect your entire computer for only 1.00
http://mail.mypcbackup.com/ecDrfvmc
Once you have upgraded our application will run silently in the background to ensure you are safe-guarded should the worst happen.
If we do not see any attempt from you to protect your important files they will be deleted from our servers.
All the best,
Gabriel
Account Manager
MyPC Backup
Skulle ni råkat ha fått programmet installerat finns det en guide hos Malwaretips.com om hur man får bort det. Var alltid försiktiga när ni installerar program så att det inte följer med fler program som ni inte vill ha. Och släng Gabriels mejl i papperskorgen.



I går tänkte jag på att det i dagarna är 20 år sedan den 18-åriga Gerard Gbeyo från Elfenbenskusten mördades i Klippan av två nynazister av den enda anledningen att han var färgad från Afrika. Men det finns annat som hände 1995. Det var det året som Jimmie Åkesson gick med i Sverigedemokraterna. Hälften av dåvarande Sverigedemokraternas partiledning är dessutom samtidigt medlemmar av nazistiska organisationer. I partiets program står att man ska sträva efter ett "etniskt homogent Sverige"! Jimmie Åkesson startar en lokal SD-avdelning i Sölvesborg tillsammans med Tina Hallgren-Bengtsson från Höör. Året efter klär hon sig i naziuniform och bränner judiska böcker. Sverigedemokraterna klubbar det året ett beslut som lägger till i partiprogrammet att "alla etniska främlingar som invandrat till vårt land efter 1970" ska kastas ut. Det är samma år, för 20 år sedan, som 14-åriga John Hron mördades av fyra andra nynazister i Kungälv. Det är viktigt att lära av historien. I dag argumenterar dagens Sverigedemokrater och dagens Nynazister för att stänga gränser, skicka tillbaka flyktingar och slänga ut invandrare.


» Alan-effekten

» Om att leva med migrän
Jag läste i Aftonbladet i går ett citat från professorn i internmedicin vid Lunds universitet, Lars Edvinsson:
- "Skillnaden är att du har migrän hela livet, inte som stroke, demens, infarkt, cancer etcetera bara mot slutet av livet."

Jag har levt med det här sedan jag var barn. Då började det ofta med att jag inte kunde somna på kvällen och under natten kom huvudvärken och på morgonen kom kräkattackerna. Och sedan framåt förmiddagen var det hela över. Så småningom kom jag underfund med att mycket mörk choklad var inte lämpligt. Att knapra i sig en stor kaka mörk blockchoklad var en ganska säker metod att provocera fram en attack. 1989 besökte jag under några veckor Kina. Och en bydoktor där duttade några droppar från en mycket starkt luktande vätska i ansikten på mig, något som skulle vara bra mot migrän. Den omedelbara effekten var min allra första attack av att förlora synen på vänsterögat. En attack som varade flera minuter och gjorde mig totalt vettskrämd. Jag tror aldrig jag varit så vansinnigt livrädd i hela mitt liv. Sedan dess har den typen av attacker kommit regelbundet, samtidigt som jag tror att själva huvudvärken varit lindrigare. Kanske skulle jag fortsatt att använda den lilla glasflaskan som jag hade hunnit köpa för en spottstyver innan attacken kom? I dag är min största ilska att min hemorts privatiserade apotek inte längre har dom bästa receptfria värktabletterna i sortimentet längre. Dom får väl inte plats för alla skönhetsmedel, naturpreparat och hudvårdskrämer och annat som väl lönar sig bättre. Lyckligtvis finns det fortfarande kvar seriösa Apoteket AB på andra orter. Jag har samtidigt skurit ner förbrukningen rejält. Jag har för många år sedan varit i situationen att jag blivit tablettberoende. Ny pilla varje dag, till slut huvudvärk varje dag i ren abstinens. Jag tog mig ur, och vill inte in igen. Alltså är jag försiktig.
Men som sagt. Jag lider verkligen med er som har rejäla migränanfall regelbundet. Jag vill inte byta plats med er, och försöker tänka på detta när jag själv gnäller över mina lindriga anfall.


- "Hur länge till ska staten låta allmosorna strila över Sveriges mest bortskämda direktörer?"
- "Vad levererar då bankerna i utbyte mot all denna vård och omsorg från medborgarna? Jo, bolånemarginalerna höjs till rekordnivåer, kontanthanteringen stryps, människor nekas att öppna konton och bankerna fortsätter med provocerande höga bonusar, utdelningar och en jakt på vansinnigt uppskruvade avkastningsmål som i förlängningen hotar ekonomin. Allt kryddat med lite hån från Björn Wahlroos."
- "Om det är så världens finansgenier ser ut, vem behöver idioter?"
Det sista hänvisar naturligtvis delvis till Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos påstående om att "80 procent av alla människor är finansiella idioter". Någon som kan säga emot i Andreas Cervenkas hårda kritik av de giriga svenska storbankerna, förutom Björn Wahlroos själv naturligtvis? Men han anser ju ändå att 80% av hans kunder är idioter. En intressant fråga är hur stor andel av just Nordeas kunder som är idioter? Kan det vara 95%? Vi (och jag menar "vi", för jag ingår själv i kollektivet) kan ju inte vara intelligenta som låter detta fortsätta. Tack Andreas! Läs vad han skrev!
» Dagens SD-klavertramp. Jag skäms!
Dagens klavertramp står Gunilla Schmidt för. Hon är kommunfullmäktigeledamot för Sverigedemokraterna och nämndeman vid Tingsrätten. Som nämndeman och Sverigedemokratisk politiker anser hon uppenbarligen att flyktingar ska skjutas med kulspruta. Hon är nämligen "sur och förbannad på alla dessa araber som kommer farande till Sverige och inte kan stanna i sina hemländer". Och då är det naturligtvis så att man får ställa sig vid gränsen och meja ner dom med kulspruta. Hur som helst skriver hon på Facebook så här:

- "Danmark OCH Tyskland drar ner på dagpenningen som asylsökande får men INTE Sverige INTE. Klart att de vill vidare till Sverige. Kan ingen ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta!"
När någon undrar var hon fått uppgifterna om stöd i Tyskland från och dessutom undrar vad dessa personer ska göra med kulsprutan blir svaret:
- "Du måste vara extremt dum i huvudet. Härmed är detta ett avslutat kapitel från min sida."
Det som gör att jag skäms är det faktum att Gunilla Schmidt sitter i kommunfullmäktige i mitt eget Åstorp. Fast nu tvingas Gunilla till rejäl avbön. - "Vi ser väldigt allvarligt på det här och kommer att gå till botten med det för att reda ut det" är kommentaren från SD:s presschef Henrik Vinge. - "Kommunen tar stort avstånd från den här typen av uttalanden. Hon är folkvald, men det är nästan så att man beklagar det" är kommentaren från Ronny Sandberg som är Socialdemokratiskt kommunalråd här i Åstorp. Och han fortsätter med: - "Man kan fundera på lämpligheten i uppdragen. Som företrädare för Åstorp känns det inte trevligt att kommunens namn hängs ut i sådana här sammanhang". - "Jag tycker att det är ett ytterst olämpligt uttalande på alla sätt och vis" kommenterar Ylva Norling Jönsson, som är lagman vid Helsingborgs Tingsrätt, det hela och lovar att ta upp det hela med Gunilla Schmidt. Själv tar jag för givet att Gunilla inte kan fortsätta som nämndeman. En människa med den här vidriga människosynen kan ju faktiskt inte sitta som nämndeman. Hon kan ju inte delta i att döma människor med sådana förutfattade meningar och människohat. Sparka henne! I en demokrati kan vi inte göra något åt vilka som väljs in i kommunfullmäktige. Det avgör de politiska partierna vilka som ska nomineras och sedan väljarna vilka som ska väljas. Även demokratier har sina svagheter. Läs vad Helsingborgs Dagblad och Aftonbladet skriver.
» Bedragare del 226
Man vet faktiskt inte om man ska gråta eller skratta när man läser vad Miss Grace Davis har att berätta. Det här mejlet dök i varje fall upp i går på kvällen. Eller snarare dök det upp två identiska mejl med några minuters mellanrum. Hur som helst skriver Grace så här efter att hon gjort en översättning med hjälp av Google eller motsvarande service:
Dearest en,

Mina fullständiga namn är fröken. Grace Davis enda duagther sen Mr.and Mrs.Richard Davis. Min far var en skuld Kakao och guld köpman före sin förtidig död, var min far förgiftat till döds av hans affärsbekanta på en av sina utflykter på en affärsresa. Min mamma dog när jag var anbud och sedan dess, tog mig så speciell min far.
Före sin död i ett privat sjukhus han i hemlighet kallade mig på hans säng sida och berättade att han har ett belopp på sex miljoner fem hundra tusen Euro ( 6,500,000.00) kvar i fast / avräkningskonto i en av de främsta bank, och använde min namnge hans enda dotter som de anhöriga i deponering av fonden.Han förklarade också för mig att det var på grund av denna rikedom att han var förgiftad av hans affärsbekanta. Han instruerade mig att söka efter en pålitlig och förtroende värda affärspartner för min livstid investeringar. i utlandet Jag söker din hjälp följande städerna sätt:
(1.) För att ge ett bankkonto där pengarna kan överföras in.
(2) För att göra arrangemang för mig att komma över till ditt land efter den framgångsrika Överföra av dessa pengar in på ditt konto, för att främja av min utbildning.
(3.) För att investera dessa pengar i en lönsam verksamhet, eftersom jag inte vet mycket om affärer.
(4) För att sponsra mig överföra dessa pengar på ditt konto,
(5) Jag vill att du lovar mig att du inte kommer att förråda mig efter pengar får in på ditt konto.
Jag är villig att erbjuda dig 20% ??av den totala fond om bara du kan hjälpa mig ur min nuvarande situation som kompensation för din insats/input efter framgångsrik överföring av denna fond in på ditt konto utomlands.
Den värsta delen av hela situationen är att min farbror är efter mig på grund av dessa fond och har lovat att döda mig om det är vad det tar för att komma till fonden. Han vill att jag ska lämna över till honom de dokument som täcker dessa fond som jag vägrade eftersom han har redan lyckats sälja min fars landade egenskaper och bilar.Vänligen kontakta mig med min privata e-post gracedavis96@yahoo.com
Vänligen svara
Tack s och Gud välsigne dig.
Med vänlig hälsning,
Miss. Grace davis
Hur som helst blir dom här maskinöversatta texterna ofta mycket komiska om ingen korrekturläser. Komiskt blir det i varje fall. Jag ska tydligen lova att inte lura henne. Och det lovar jag - om "hon" lovar att inte lura mig. Eftersom jag inte kan få några sådana garantier utan snarare är helt övertygad om att det är just att lura mig det hela går ut på så blir det inget av det hela. Alltså slänger jag båda mejlen i papperskorgen och hoppas att det inte ska komma fler. Det är bara det första som blir komiskt!


» Bra Jan Björklund

» Beviset för att SD har rätt



En annan tråkig sak som hände den 11 september 20 år innan ovan nämnda händelse är att Sverigedemokraternas chefsideolog och slagskämpe Kent Ekeroth föddes. Det här datumet har uppenbarligen inte mycket trevligt att bjuda på. Jag ser för övrigt att denna Kent Ekeroth JO-anmält Migrationsverket för deras akutbeslut när det gäller syrier på flykt. Själv skulle jag i så fall hellre JO-anmäla Migrationsverket för att man bryter mot FN:s Barnkonvention genom att utvisa föräldrar till små barn trots att FN:s Barnkonvention säger att beslut alltid ska fattas enligt vad som är bäst för barnen. Men Kent Ekeroth föredrar att likt Don Quijote bekämpa alla former av invandring till Sverige.
Hade ingen kunnat skapa en värld där 11 september inte fanns?
» Om deflationsbekämpning

» Det blev inte så mycket av det till slut
En granskning i Gefle Dagblad av den muslimska moskén i Gävle och dess iman Abo Raad resulterade i en polisanmälan om bombhot mot tidningen. Ett "hot" som fick en hel del publicitet och resulterade i ledarinlägg i många tidningar och en hel del upprörda kommentarer. Nu visar det sig att det hela inte var så allvarligt. Uppenbarligen handlar det om att en kvinna ringt polisen och ville polisanmäla tidningen för artiklarna. När hon inte blev tagen på allvar blev hon arg och började prata om en bomb. Och så var karusellen igång. Någon bomb hittades inte heller och det brott som nu utreds är eventuellt "Falskt larm".

Folkpartiets beslut att ställa sig bakom ett krav på att ALLA Sveriges kommuner måste ställa upp och ta emot flyktingar har inte blivit populärt inom många Moderata grupper. Ett av de många moderatghetton som gjort vad dom kunnat för att smita undan är Täby vars moderatledning nu rasar mot utsikten att man kan komma att tvingas ta emot fler än den handfull man redan tagit emot. Och det är naturligtvis ett stort problem för dom rika Täbyborna. Av Syriens 22,4 miljoner innevånare vid krigets början bor i dag 10 miljoner kvar i sina hem. En kvarts miljon har dött. 7,6 miljoner befinner sig på flykt inom Syrien. 1,9 miljoner finns i flyktingläger i Turkiet. 1,1 miljoner i flyktingläger i Libanon. 600.000 i flyktingläger i Jordanien. 350.000 har flytt till Europa. Men i sann Kent Ekeroth anda så handlar det naturligtvis enbart om lyxflyktingar utan något behov av skydd eller stöd - enligt Kent Ekeroth. Kent Ekeroth vet naturligtvis som alltid annars den sanna sanningen. Fast man verkar ha lite interna problem inom Sverigedemokraterna. Ungdomsförbundet är ofta lite för frispråkiga och när nu SDU valt Jessica Ohlson till ny ordförande utan att lyda moderpartiets order så har hela ungdomsförbundet slängts ur moderpartiet, SDU:s hemsida har kapats av moderpartiet och dom har för avsikt att skapa ett nytt ungdomsförbund. Inte så lätt med demokrati inom grupper som inte har det så lätt för demokrati! Själv har jag ägnat en del av lördagen åt att skruva ihop sängar...
» Bedragare del 227
Jag har fått mejl från en Barbara Van Gaal som tydligen tror att jag har behov av att få min blogg översatt till 11 språk. Och detta helt gratis. Mejlet är föredömligt kort och lyder så här:
Din sida översatt till 11 språk
Automatiskt och utan någon översättning eller agerande från din sida.
Mer information



Jag såg i min lokala Helsingborgs Dagblad en karta över de skånska kommunerna som visar hur många asylsökande med uppehållstillstånd de olika kommunerna tagit emot under det sista 1Ŋ året, från jan 2014 till och med juni 2015. I toppen ligger Östra Göinge med 28,6/1000 innevånare. Sedan kommer Perstorp med 22,2, Osby med 16,2, Örkelljunga med 12,7, Bromölla och Kristianstad med 11,9, Hässleholm 11,6, mitt eget Åstorp med 11,2, Landskrona med 11,1, Simrishamn med 10,8 och grannkommunen Bjuv med 10,5. Detta är de med över 10/1000 innevånare. I den absoluta botten hittar vi Staffanstorp med 0,5, Vellinge med 0,6, Lomma 0,9, Höör 1,7, Lund och Kävlinge med 1,8, Höganäs 1,9, Skurup 2,2, Svedala 2,3, Sjöbo och Klippan 2,7. Detta är de kommuner som ligger under 3/1000 innevånare. Med enstaka undantag kan vi notera att det är gamla Kristianstads län som ligger högt medan kranskommuner kring Malmö ligger lågt. Vi kan också notera att moderatstyrda kommuner ligger lågt (det finns undantag). I topp ligger t.ex. Östra Göinge vars moderata kommunalråd beklagar sina partikamrater och är mycket kritisk mot sina partikamrater. I ETC läser jag folkpartiets Cecilia Wikström konstatera att Angela Merkel har insett vad som behövs. Europa får en allt mer åldrande befolkning samtidigt som födelsetalen är för låga. Antalet tillgängliga i arbetskraften minskar och Europa måste ha en invandring för att klara oss. För vår egen överlevnad MÅSTE vi ha en invandring. Fast sådana avancera tankar begriper naturligtvis inte Sverigedemokrater och många Moderater!
Själv har jag tillbringat en stor del av arbetstiden under helgen åt att förbereda att flyktingboende för en grupp flyktingar från främst Syrien som till slut kom strax innan jag skulle cykla hem från jobbet.


Jag vill inte heller påstå att Moderatledarens kommentar till Fredrik Reinfeldts giriga klavertrampande var så mycket bättre. Jag vill poängtera att jag inte tillhör de som är kritisk till de ganska förmånliga "avgångsvederlag" som avgångna högre politiker har rätt till. Jag är inte heller kritisk mot de flesta löner som politiker har rätt till. Att vara "toppolitiker" är ett mycket utsatt arbete och det är inga 40-timmars veckor som gäller. Alltså ska beslutsfattarna ha bra betalt. Inom privat näringsliv är lönerna för beslutsfattare i allmänhet klart högre. De avgångsvederlag som betalas ut är i allmänhet inte heller för förmånliga. Som t.ex. statsminister kan du få sluta jobbet med en dags varsel. Det måste alltså finnas förmånliga övergångsregler så att man inte hamnar i situationer där man kan misstänka att politiker stannar kvar av ekonomiska skäl. Dom kan inte heller ta nya jobb hur som helst. Många får istället kritik för att dom omedelbart hoppar över till "motparten". Alltså måste man ha förmånliga avgångsregler. MEN, naturligtvis måste inkomster som trillar in räknas av från dessa avgångsvederlag. Om Fredrik Reinfeldt plockar ut miljoner i andra inkomster och ändå plockar ut fullt avgångsvederlag så är det antingen fel på reglerna eller fel på Fredrik Reinfeldts moral. Och därmed basta!
» Sverigedemokraterna som dokusåpa

Vad sägs om citatet: - "Jimmie Åkesson, Jomshof och Mattias Karlsson är grötmyndiga gödbukspolitiker"! Håll med om att det är en höjdare! Det är taget från vad f.d. SDU-ordföranden Gustav Kasselstrand tycker om sitt gamla partis nuvarande ledning. Ordet Gödbuk är ett ord som borde varit med i Svenska Dagbladets tävling om svenska språkets vackraste ord. Jag hittar bara en användning av ordet tidigare på nätet. I en krönika på Metrobloggen 2008 skriver signaturen "Jannen": - "Ska inte träna bröst eller gödbuk, inte ens sittfläsket. Ingen stavgång, min rullator duger!" Hur som helst är jag övertygad om att fortsättning följer i kampen om Makten i Sverigedemokraterna. En kamp som kommer att fortsätta tills partiet dör svältdöden en dag.
Att på SVT:s Agenda i går se SD:s partisekreterare Richard Jomshof vägra stå vid samma bord som SDU:s nya ordförande Jessica Ohlson och debattera var riktigt komiskt. Vi som är motståndare till SD känner trots allt en viss tillfredsställelse när sådant här sker. Något som ju bara bekräftar vad vi sagt hela tiden. SD består av en hög med inkompetenta knäppgökar!
För övrigt presenterar Dagens Industri i dag hur de allt intimare kontakterna mellan Sverigedemokraterna och Svenskt Näringsliv fungerar. Något som inte alls förvånar. SD är ett högerparti! Men tydligen skäms man så att man förnekar. Jojo!


Och när vi ändå är inne på Sverigedemokraterna så läser jag en lång Krönika/Analys i Dagens Juridik skriven av Gunno Gunnmo, f.d. länspolismästare i Stockholm och Eric Rönnegård, f.d. polisintendent i Stockholm med rubriken: - "Nazisternas uppvigling på hatsajter är ett allvarligt hot mot demokratin och Sveriges inre säkerhet". Det handlar om att vi i Sverige helt uppenbart har glömt bort det hot nazister och liknande grupper utgör mot vår demokrati. Dom är fortfarande aktiva, men vi verkar glömma hotet i vår jakt på islamistisk terrorism. Dom båda påminner oss om de osannolika massmord på judar, romer och andra som bedömdes som lägre stående som nazismen gjorde sig skyldiga till och som fortfarande hyllas av dagens nynazister. Det är från denna miljö som Sverigedemokraterna vuxit fram! Läs och begrunda!
» Internationella Prostatacancerdagen
I dag uppmärksammas Internationella Prostatacancerdagen. Prostatacancer är en sjukdom som drabbar fler män, än vad kvinnor drabbas av bröstcancer eller livmoderhalscancer. Trots detta kallas inte män för regelbunden provtagning av PSA-halten i blodet i motsats till hur kvinnor kallas för regelbunden kontroll för t.ex. bröstcancer. Ett förhållande som naturligtvis är ett grovt könsdiskriminerande förhållande. Alla män över 45 år borde gå och göra PSA-test. Och naturligtvis borde sjukvården kalla män precis som kvinnor kallas.
» Bedragare del 228
Egentligen är jag ganska trött på alla dessa erbjudande om att få låna slantar. Men den här "Google-översättningen" ger ett så komiskt intryck att jag inte kan låta bli att publicera det hela. Bedragare finns det uppenbarligen många. Hur om helst skriver Betty Slover så här:

Jag är en licensierad finansiella lån långivare försöker hänvisa en kommersiell kund söker finansiering. Om du är intresserad av att få en låg ränta lån med en hastighet av 2% för kommersiella företag såsom Start-Ups, Expansion, Buy-Out, Real Fastigheter, förnybar energi, IT, underhållning, General Aviation utrustning, Armé Defense Equipments & Vapen, Finans Banker, industri, City och trafik Security Management Systems, vatten avfallssystem, elektriska, biomassa energi, jordbruk projekt, Ethanol, oljekraftverk och Thermal power Plants Konstruktion, etc;
Snälla, låt mig veta ditt förslag via e-post Bettysloverfunding@gmail.com
hälsningar,
MRS BETTY Slover.
Om du behöver låna pengar. Vänd dig till en etablerad bank och förhandla fram en låg ränta. Undvik alla dessa som lånar ut "utan säkerhet" till "vem som helst". Vill inte banken låna dig pengar är det uppenbart att du inte ska låna pengar alls. De ockerräntor som erbjuds för korta lån från mer eller mindre seriösa långivare ska man hålla sig borta från. Och kommer erbjudandet via e-post i form av ett "Google-översatt" erbjudande? Släng skiten i papperskorgen!


Den 7 september tyckte jag till om det här med Samvetsklausuler, som ju Kristdemokraterna under Ebba Busch Thor vill införa, då med anledning av den amerikanska kanslichefen i Kansas, Kim Davis, som vägrade utfärda äktenskapslicenser åt samkönade par trots att detta är tillåtet i USA och var hennes jobb att göra. Hon dömdes då för domstolstrots men har när hon nu släppts fri från sin fängelsedom deklarerat att hon kommer att fortsätta vägra eftersom hon är motståndare till samkönade äktenskap. Det är ju emot hennes samvete med samkönade äktenskap. En annan som troligtvis är Ebba Busch Thors förebild är busschauffören Jesse Rau i Calgary, Canada som ansåg att det var emot hans tro att köra en färgglad Pride-målad buss. Det var emot hans kristna tro eftersom han var motståndare till homosexualitet. Alltså vägrade han att sköta sitt arbete och köra bussen. Resultatet blev att han fick sparken. Han hävdade också att hans samvete förbjöd honom. Och hade Ebba Busch Thor fått sin vilja igenom med en Samvetsklausul så hade väl både Kim Davis och Jesse Rau kunnat vägra att sköta sitt jobb, utan att det fått efterverkningar. Nu handlar väl Ebba Busch Thor och Kristdemokraternas krav på en Samvetsklausul främst om barnmorskor och abort. Men om vissa ska få rätt till en samvetsklausul så ska väl andra ha rätt. Själv ska jag kräva att få rätt att vägra delta i arbetet att utvisa flyktingar om jag anser att beslutet är fel.


» Om Sverigedemokratiska klavertramp




Den svenska Alliansfriheten har lyckats hålla Sverige utanför krig i mer än 200 år. Detta är något som är unikt på vår jord. Låt den fortsätta tjäna detta syfte i 200 år till!


Jag skulle i dag göra ett snabbt inköpsbesök till Helsingborg. Det är en resa som normalt tar 24 minuter med tåg. Men som ni kanske förstår, eftersom jag tycker till om detta, så gick det inte så bra. Hade det varit som det skulle varit så hade jag i dag tagit ett Pågatåg som avgår från Åstorp 10:12 och som sedan är i Helsingborg 10:36. Men så är det alltså inte. En positiv sak är nämligen att man renoverar och moderniserar bangården i Åstorp. Det innebär att det under större delen av sommaren och nu i september så går det inga tåg på helgen alls (och begränsat med tåg på vardagar). Dessutom har det varit helt stopp en månad mitt i sommaren. Istället får man i dag som ju är en lördag ta en ersättningsbuss till nästa station Bjuv. Denna buss går 09:57. Men, när vi kom till Bjuv möts vi av beskedet att tåget som skulle gå 10:17 var inställt, vi skulle ta nästa tåg. Eftersom det var lördag går nästa tåg en timme senare. Det var alltså bara att spetsa in sig på att vänta en timme, och ta en promenad i Bjuv. Hur som helst gick tåget 11:17 och gjorde också uppehåll i Mörarp helt enligt tidtabell. Men så anlände vi till Påarp 11:25 och får beskedet att vi får vänta där eftersom det är elproblem mellan Ramlösa och Helsingborg. Så där stod vi i 50 minuter till 12:17 då tåget äntligen kan köra vidare. Göra uppehåll i Ramlösa som det ska och kunde anlända till Helsingborg 12:32. En tågresa som alltså i vanliga fall tar 24 minuter tog istället 2 timmar och 35 minuter. 15 minuter av "förseningen" beror ju på moderniseringsarbete, så det får man väl stå ut med ibland. 1 timme av förseningen berodde på vad som kallades "fordonsfel". Något vi inte fick veta, men som tågvärden på nästa tåg kunde berätta på min fråga. Och sedan ytterligare 50 minuter pga fel hos Trafikverket. När sådant här händer är det usel reklam för Skånetrafiken och att åka kollektivt. Sedan kan ju allt hända, men tyvärr är det så att vårt järnvägsnät under årtionden haft dåligt underhåll. Och där upphandling och olika former av s.k. konkurrens gör underhållet ineffektivt i dag. Taskigt! Kan bilden sägas symbolisera hur det svenska järnvägsnätet ser ut? Kanske överdrivet, men bilden är tagen i dag i Bjuv medan jag tog en promenad i väntan på nästa tåg. Men det här är alltså övergivna stickspår för godstrafiken som lagts ner och ersatts av en halv miljon lastbilar på våra vägar.


Naturligtvis är det varken något "magiskt" eller något "äntligen" att man fått lov att arrangera en tolvronders proffsmatch i boxning här i Sverige. Professionell boxning är inte en sport! Det är ett gladiatorspel där två personer får betalt för att inför publik misshandla varandra så mycket som möjligt. Helst med målet att slå sin motståndare medvetslös, men om ingen lyckas med detta vinner den som är bäst på att misshandla. I alla andra sporter (nästan i varje fall) blir du straffad om du skadar din motståndare. I samma Sportbladet som ovannämnda hyllning till boxningen publiceras finns också flera artiklar som berättar om hur idrottare i andra sporter straffas med utvisning, avstängning och annat för att medvetet skadat eller försökt skada sina motståndare. I boxning hyllas du för detta! Det är INTE en sport, det är ett gladiatorspel som vi borde ha vuxit ifrån. Läs det här Stefan Alfelt. Det är också din tidning som publicerat.
» Nej, ni är inte vårt broderfolk?

» Bedragare del 229
Tänk så ärad man blir när man får mejl från general Peter Olu i Nigeria. Han vill skicka en låda med 5,2 miljoner dollar i. Fast han glömmer att på ett trovärdigt sätt förklara varför en internationell kurir ska bära hem lådan till mig. Hur som helst skriver han så här till mig:
Letter From Gen. Peter Olu (Good News)
OFFICE MM@live.fr
OFFICE OF THE NATIONAL SECURITY ADVISER
TO THE PRESIDENT FEDERAL REPUBLIC OF NIGERIA
GET BACK TO ME AT YOUR EARLIEST CONVINIENCE
Attention,
I am Lt. Gen. Peter Olu, National Security Adviser to the New President Gen. Muhammadu Buhari, GCFR Federal Republic of Nigeria. I decided to contact you because of the prevailing security report reaching my office and the intense nature of policy in Nigeria. This is to inform you about our plan to send your fund to you via cash delivery. This system will be easier for you and for us. We are going to send your contract part payment of US5.2 Million to you via diplomatic courier service.
Note: The money is coming on two security proof boxes. The boxes are sealed with synthetic nylon seal and padded with machine. This fund was brought to us from America; it was meant for our Local AFEM market. But since the money was not used, I will use my position as the National Security Adviser to the President to send this fund to you.
The boxes are coming with a Diplomatic agent who will accompany the boxes to your house address. All you need to do now is to send to me

The Diplomatic attached will travel with it. He will call you immediately he arrives your airport. I hope you understand me.
I will let you know by the special grace of God when the boxes are airlifted.
Note: The diplomatic does not know the original contents of the boxes. What l declared to them as the contents is Sensitive Photographic Film Material. I did not declare money to them please. If they call you and ask you the contents please tell them the same thing Ok, I will let you know how far I have gone with the arrangement. I will secure the Diplomatic immunity clearance certificate that will be tagged on the boxes to make it stand as a diplomatic consignment.
This clearance will make it pass every custom checkpoint all over the world without hitch. Confirm the receipt of this message and send the requirements to me immediately you receive this message. If you need more information about this, I will give you the details how to contact the diplomat for more information on how to carry out the plan. I need you response because the boxes are schedule to leave as soon as we hear from you. Reply me immediately you receive this message via Email (pete.olu@aol.com) Call me on my direct PH/FAX: ( 234-7011830698:Fax:234-12270511)
Best Regards,
Lt. Gen. Peter Olu
Fast jag undrar varför han använder en "Hotmail-adress" i Frankrike för att skicka mejlet till mig. Och sedan vill han ha svaret till en "AOL-adress". Kunde han inte i varje fall försökt lura mig med någon form av officiell Nigeria-adress? Vi slänger skiten i papperskorgen där det får ansluta sig till alla andra "Nigeria-brev".


I dag presenterade Magdalena Andersson regeringens nya budget. Och den innehåller en hel del skattehöjningar för att finansiera behövliga reformer och för att skapa bättre balans efter Anders Borgs ofinansierade skattesänkningar. Inom Borgerligheten är man naturligtvis inte nöjda. Budgeten innebär ju t.ex. indragningar när det gäller subventioner till vår nya bidragsfrälse - Företagarna. Indragningar när det gäller bidragen till de som redan har det gott via ROT och RUT. Avskaffande av en av Anders Borgs mest misslyckade bidrag, sänkningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar. Ett bidrag som kostar 10-tals miljarder men gett väldigt få nya jobb. Där varje nytt jobb kostat mångmiljonbelopp. Man är också sura över att försäkringar som Sjukförsäkring, Föräldraförsäkring och Arbetslöshetsförsäkring blir mer en försäkring som ger en ersättning där det behövs. Borgerligt tänkande när det gäller dessa försäkringar skulle innebära att om du t.ex. försäkrade din 10-miljoners villa så skulle du bara få max 1 miljon i ersättning om hela rasket brann ner. Eller om din nyinköpta BMW blev stulen så skulle du få maximalt en ny Fiat 500 på försäkringen. En försäkring är just en försäkring som ska ersätta kostnaden, med möjligen en form av självrisk. Se'n kvittar det om det heter Sjuk-, Villa-, Arbetslöshets- eller Bilförsäkring. Jag saknar dock en återinförd Fastighetsskatt, indragningar när det gäller Ränteavdrag och liknande skatteinkomster. Dessa kan gärna betala sänkningar av skatten på arbete för alla. Jag såg förresten en debattartikel i dagens Dagens Industri med rubriken "Vad Sverige kan lära världen" skriven av Melinda Gates. Maken Bill är kanske mer känd! Läs den!

För några dagar sedan avslöjade Dagens Industri hur det gick till när det svenska näringslivet köpte över Sverigedemokraterna till att byta åsikt i bland annat frågan om att låta privata pengar tjäna ännu mer pengar från våra skattepengar på vår privatiserade offentliga sektor. Bakom det hela ligger uppenbarligen god personlig vänskap mellan kommunikationsbyrån (mutbyrån...) Kreabs Sverigechef Markus Uvell och Sverigedemokraternas Linus Bylund som står Jimmie Åkesson nära. Avslöjandet mottogs inte positivt på alla håll inom Borgerligheten. Att Kreab står Moderaterna mycket nära gör det hela ännu mer spännande. Men båda parter hade mycket att vinna. Sverigedemokraterna blev ju insläppta i dom fina rummen, och då kan man väl byta åsikt i en fråga som inte har så stor betydelse. Det handlade ju ändå inte om invandring så det gör inte så mycket. Och med tanke på att Kreabs grundare Peje Emilsson förutom sina goda kontakter med Moderaterna (Kreab skapades väl på Moderaternas uppdrag?) så bildade ju Peje också friskolekoncernen Kunskapsskolan (som han också är huvudägare av). Så det finns ju mycket att vinna på att få SD att hylla möjligheterna att tjäna slantar från skattepengarna istället för att vara kritisk. Aftonbladets Anders Lindberg tycker att det är dags för en Lex Kreab nu för att reglera mut- och korruptionsbranschen. Kanske inte helt fel!

Jag ser en liten notis som berättar om miljardären Andrey Melnichenkos nya leksak. Lyxyachten White Pearl har nu levererats för motsvarande cirka 3 miljarder kronor. En 143 meter lång (men otroligt ful) leksak. Vad han nu ska ha det hela till. Men tydligen gillar även hustrun att kunna imponera på alla andra. Och det finns gott om slantar att plocka från. Vi lever helt enkelt inte på samma planet. En hel del gör vad dom kan för att inte dela med sig. Ekonomen Gabriel Zucman hade nyligen räknat fram att det finns motsvarande 54.000 miljarder kronor undangömda i olika skatteparadis för att slippa betala skatt på sina pengar. Det är 54.000.000.000.000 kronor. Det är så många nollor att man inte riktigt kan fatta det. Hade alla betalt sina skatter hade dessa kunnat sänkas märkbart för de som gör rätt för sig.


Ett exempel på dessa snikna och kommersiella speljättars totala brist på moral läser jag om i dagens Näringslivsbilaga från Svenska Dagbladet. Det handlar om den svenska speljätten Betssons mångmiljardinkomster från den turkiska marknaden - där internetspel är förbjudet. Detta sker genom ett partnerföretag, Realm Entertainment, som för några år sedan fick köpa den turkiska verksamheten av Betsson. Ett företag som precis som Betsson själva är registrerat på Malta - men på Stockholmsbörsen. Om förhållandet mellan Betsson och Realm svarar Betssons VD Pontus Lindwall: - "Det är ingenting jag kan kommentera eftersom det inte är någon information vi har gett till marknaden". På frågan om att spelandet är förbjudet i Turkiet svarar Pontus: - "Jag känner inte till den turkiska lagstiftningen. Jag har ingen uppfattning om det. Det verkar inte beivras så mycket i alla fall". Det är den här typen av företag som alltså den svenska regeringen vill utreda möjligheten till att få möjlighet att få större möjligheter på den svenska marknaden. Men delar av ägarna verkar inte allt för imponerade av Betssons moral. - "Det här är ju fruktansvärt. Det känns som att de förstår att det här är olagligt och vill outsourca det till en bulvan, och sedan säga att de inte har något med det att göra. Men de skördar frukterna av något de vet är olagligt" kommenterar Albin Rännar, som är chef på Aktiespararna, det hela med. Och han fortsätter med: - "De tassar i utkanten av vad som är lagligt och moraliskt godtagbart". Lägg ner planerna på öppnande av den svenska marknaden!
» Den Sverigedemokratiska svansen
Europaparlamentet har röstat igenom ett tvingande beslut om att fördela 120.000 flyktingar i Italien, Grekland och Ungern till alla medlemsländer i EU. Ungern, Tjeckien, Slovakien och Rumänien röstade emot medan Finland lade ner sin röst. Jag noterar också att Finland framfört kritik mot Sverige för att Sverige låter flyktingar ta sig till Finland. Men så har ju också den finska högerregeringen släppt in Sverigedemokraternas kompisar Sannfinländarna i sin regering.
I söndags gav jag min bloggkollega Blondinbella (som jag i övrigt har mycket lite till övers för) beröm för hennes kritik av de främlingsfientliga demonstrationerna i Finland. Nu ser jag att den Sverigedemokratiska svansen fortsätter att visa sig från sin sämsta sida. Isabella Löwengrip har fått en hel del vidriga och äckliga mejl som kommentar. Dom som påstår att dom vill skydda den svenska kulturen verkar inte veta ett dugg om vad den svenska kulturen innebär!

Avslöjandena av hur Volkswagen fifflat med uppgifterna om utsläpp från sina bilar på den Nordamerikanska marknaden visar på att det aldrig går att lita på den som vill tjäna en massa slantar. Från att i början handlat om VW på den amerikanska marknaden verkar det nu stå klart att det medvetna fusket från biljätten inte bara handlat om den Nordamerikanska marknaden utan om bilar runt om i världen. Finns det någon som tror att det bara handlar om Volkswagen? Faktum är att det under tidigare år avslöjats fusk från även andra tillverkare. Och jag är övertygad om att höga chefer på många biljättar runt om i världen just nu sover oroligt på nätterna. Det är dags för myndigheter och grävande journalister att börja jobba.

1. Klyftorna i det svenska samhället är stora. Efter flera år med en moderatledd regering som lyckades bra med sitt mål, att öka klyftorna, så är dessa alltså värre än på länge. Ett sätt att mäta klyftorna är det s.k. Porscheindexet. Det visar hur många Porschebilar det finns i en kommun per 1000 innevånare. I toppen hittar vi de fyra moderatghettona Vellinge, Danderyd, Lidingö och Båstad. Två i Stockholm och två i Skåne. Här finns mångdubbelt fler Porschar än i genomsnittskommunen.
2. Sedan valet har var sjunde SD-politiker hoppat av. 186 ordinarie och 78 ersättare av totalt 1324 valda kommunpolitiker har redan hoppat av. Det finns totalt 35 tomma stolar och på många håll sitter politiska vildar på partiets mandat. Många har hoppat av i protest mot interna maktkamper och toppstyrning. Det finns fortfarande de som hävdar att Sverigedemokraterna är ett seriöst politiskt parti. Det är snarare en oseriös hönsgård med en tupp i toppen!
3. Veckans besvikelse måste vara den som drabbade hela den europeiska borgerligheten när det stod klart att vänsterledaren Alexis Tsipras Syriza fick fortsatt förtroende i det grekiska nyvalet. Här hade man satsat alla tillgängliga resurser på att störta en protesterande vänsterregering och så går det otacksamma grekiska folket och ger Alexis Tsipras nytt förtroende. Usch vad folk kan vara otacksamma!
4. Månadens citat måste vara det här från Ungerns premiärminister Viktor Orbán: - "Är det inte oroande att Europas kristna kultur redan nu knappt klarar att behålla sina kristna värderingar?" Ja, tänk att Europa inte kan behålla sina kristna värderingar, som väl handlar om medmänsklighet och solidaritet med andra människor! Eller menar Viktor Orbán något annat?
5. De Europeiska länderna har under de senaste femton åren lagt motsvarande 100 miljarder kronor på att skicka tillbaka flyktingar/migranter! Siffran säger en hel del om europeisk flyktingpolitik.


Fast huvudägaren Wallenberg är inte oroliga enligt SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg. En sådan här supermänniska klarar allt. Så nu har hon presenterat en superplan för SEB:s kommande 10 år. Med dessa 20 miljoner i årslön så är ju naturligtvis Annika Falkengren en supermänniska. 40 timmar på SEB och sedan alla styrelseuppdragen är väl inget för en Näringslivets Fantomen. När Fant... f'låt Annika jobbar så står klockan stilla!
» Kungen och jag har något gemensamt
Det trodde ni kanske inte, men Hans Majestät Knugen och er bloggare har faktiskt något gemensamt. Vi har båda tydligen lockats av ett erbjudande från tidningen Dagens Industri och tagit en provprenumeration. Varje morgon trillar den in genom brevinkastet med en hemtrevlig duns tillsammans med resten. Men, tydligen gjorde den inte detta hos Knugen för någon dag sedan. Istället fick någon anställd vid 04:00-tiden i uppdrag att ringa och efterlysa tidningen. Uppenbarligen är utbildningsnivån inte så hög bland Hovets anställda, så istället för att ringa kundtjänsten hos tidningsdistributören ringdes Dagens Industris redaktör Maria Schultz upp för att reklamera att det inte kommit någon tidning till Knugen. Om Hovet hör av sig kan dom få min gamla tidning. Jag kan skicka upp den bara jag får betalt för portot.
Gå med i Republikanska Föreningen om du tycker att alla ska ha samma behandling. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Centern på hal is



» Dagens citat
- "Svenskarnas fjanteri för kungahuset är patetiskt"
Sagt av Jörn Donner i en intervju i tidningen Fokus. Eller ett komplett citat: - "Och detta fjanteri kring kungahuset, det är närmast roande... Nej, det är inte bara roande, det är lite patetiskt." Han fortsätter: - "Sverige är så oerhört centraliserat, så Stockholmsdominerat." Det är nästan så att man måste omvärdera Jörn Donner. Som jag alltid haft lite svårt för. Men mannen är ju intelligent!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.


Ja, det var ett tag sedan jag tyckte till om en väljarundersökning. Kanske därför dags att tycka till om en sådan igen. I dag är det Aftonbladet som publicerar sin undersökning för september. Vinnare i denna sedan förra månaden är Moderaterna med +0,9, Vänsterpartiet med +0,8, Socialdemokraterna med +0,7 och Miljöpartiet med +0,4. Förlorarna är Centern med -1,2, Folkpartiet med -1,0, Kristdemokraterna med -0,7 och Sverigedemokraterna med -0,3. Socialdemokraterna 25,6%, Moderaterna 22,0%, Sverigedemokraterna 21,2%, Centern 8,4%, Vänsterpartiet 7,0%, Miljöpartiet 5,2%, Folkpartiet 4,1% och Kristdemokraterna 3,5%. Vi kan dra slutsatsen att Sverigedemokraternas framgångar förhoppningsvis är över medan Kristdemokraterna och Folkpartiet ligger riktigt risigt till medan Centern trots allt ligger bra till. Centern är här större än Fp+Kd tillsammans men har långt kvar att ta över rodret inom Högeralliansen. Detta medan Kd skulle åkt ut. Regeringspartierna har svåra problem och Miljöpartiet är ju faktiskt riktigt illa ute. Dom är nu nere på sjätte plats. Mp:s politik har i allt för stor utsträckning blivit bortkompromissad. Makten är viktigare än ideologin, kan man säga. "Oppositionen" från vänster har däremot framgångar.


» Smygande med NATO från Makten

Sedan ska vi vara medvetna om att de två M:en, Makten och Militären, just nu gör vad dom kan för att smyga in Sverige i NATO utan någon större debatt och utan politiska beslut. Senaste exemplet är en svensk anslutning till NATO-styrkan Joint Expeditionary Force som Militären med hjälp av Makten i hemlighet är på väg att smyga in oss i. Allt är hemligstämplat!
Svensk Alliansfrihet har hållit Sverige utanför krig i mer än 200 år, något som är unikt i vår värld. Vår Alliansfrihet är äldre än Ryssland och handlar just om att Sverige genom att vara Alliansfria inte ska upplevas som ett hot och ska kunna ta egen ställning när det behövs. Sätt stopp för planerna på att få Sverige att förbinda sig att hjälpa Turkiet, Ungern, Tjeckien, Slovakien osv militärt.
» Bedragare del 230
Ett mejl från en Lina Matsson gör mig lycklig. Tänk så lyckliga dom måste ha blivit på vinn-presentkort teamet när dom fått veta att just mig har dom fått tillåtelse att tilldela en specifik PIN-kod. Jag blir så lycklig när jag får veta att jag kan vinna shopping-presentkort på 10.000 kronor. Så här skriver Lina Matsson:
Hej!
Din e-mailadress: tycker@swl.nu, har blivit utvald!
Vi har precis fått veta att vi har tillåtelse att tilldela dig följande PIN-kod:
PIN-kod: 844763
Med denna PIN-kod är du en möjlig exklusiv vinnare av ett shopping-presentkort på 10 000 kr att använda på H&M, Lindex eller Gina Tricot!
Klicka här och aktivera din PIN-kod och svara på frågorna i vår snabbundersökning:
KLICKA HÄR >>
Vi glädjer oss för din skull!
Lycka till!
Ditt vinn-presentkort.se team.
Fast, livet har ju lärt mig att om något låter allt för bra - så är det också allt för bra. Släng skiten i papperskorgen.


» Förgätmigej

» Siffernörden slår till
Jag är, som jag nog sagt tidigare, statistiknörd. Jag älskar statistik och allt man kan bevisa med statistik. När det gäller opinionsundersökningar så kan du bevisa i stort sett vad som helst, bara du ställer frågan på rätt sätt. Och när det gäller väljarundersökningar så kan man alltid tolka en förändring på 0,1 procentenheter till att opinionen nu har vänt. Med detta vill jag ha sagt att man ska inte dra för stora växlar på förändringarna i väljarundersökningarnas siffror. Men, om det går åt rätt håll kan man ju få glädjas i varje fall. Och om det går åt fel håll så är det alltid inom felmarginalen.

En intressant jämförelse är att titta på vad som förändrats sedan valet. Då finns det tre vinnare. Sverigedemokraternas som ökat +5,8, Vänsterpartiet som ökat +1,2 och Centern som ökat +0,5. Övriga är alltså förlorare. Socialdemokraterna -4,2, Kristdemokraterna -1,2, Moderaterna -0,4, Miljöpartiet -0,2 och Folkpartiet -0,1. Det är alltså inte så mycket förändrat för de flesta partierna. Annie Lööfs framgångar med Centerpartiet är egentligen inte så mycket att hänga i julgranen. Och förlusterna för Moderaterna och Miljöpartiet sedan valet är ju ytterst begränsade. Sd:s framgångar och Socialdemokraternas motgångar naturligtvis. Och sedan Vänsterpartiets framgångar under Jonas Sjöstedt och Kristdemokraternas ras under Ebba Busch Thor är egentligen de enda som har betydelse.


» Sjuk avreglering

För övrigt kan vi notera att Transportstyrelsen, i syfte att förbättra flygets och landsvägstrafikens möjligheter att konkurrera med den mer miljövänliga järnvägen, höjer en del avgifter för järnvägen medan man sänker en del avgifter för flyget och landsvägstrafiken. Troligtvis i syfte att öka flyg- och vägtransporter på bekostnad av järnvägen.
» Elitidrott - Sport eller Business?

Och på tal om idrott så noterar jag till min glädje att AIK förlorade fotbollsderbyt mot Hammarby. Trots ett ganska dåligt intresse för fotboll så fick jag förklarat varför jag tycker illa om AIK. Naturligtvis handlar det delvis om mitt hat mot 08-or, Fjollträskare och Stockholm i allmänhet. Men just AIK verkar ha en supporterklack som är mästare i att inte kunna uppföra sig. När man läser om hur en fotbollsklack skriker: - "Låt han dö" åt en motspelare som skadats till medvetslöshet så tappar man det slutgiltiga tron på att idrotten förbrödrar.


» Idrottens vandaler

I dagens Helsingborgs Dagblad berättar man om uppgjorda fotbollsmatcher. Hur spelare "tvingats" se till att resultatet i fotbollsmatcher blir det rätta för kriminella som satsat pengar på speciella resultat. Nya argument för en motståndare till Spel och gambling och Kommersialiserad idrott som er bloggare!
» Rojalisterna jublar
Slutligen ser jag att SVT efter våldsamma påtryckningar från den svenska rojalistiska mobben gett efter. Det står nu klart att SVT ska sända dopet av lilla Nicolas i direktsändning. Tänk så lyckliga de båda britterna Madeleine och Chris O'Neill blir över att få sitta i Svensk TV:s direktsändning igen. Jag blir rörd till tårar!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.



En annan av de skandaler som just nu "plågar" Sverigedemokraterna är partiledningens spionage på partiets förtroendevalda och anställda. Nu kräver bland annat den förre partisekreteraren Björn Söder att personalchefen Martin Kirchberg och den IT-ansvarige Edward Plainview ska få sparken. Fast i sedvanlig ordning har det naturligtvis inte gjorts några som helst fel. - "Detta är så pass allvarligt att jag förutsätter att de inblandade entledigas" säger Björn Söder vars ställning i partiet numera kan ifrågasättas...
Sedan har vi ju frågan om ekonomiskt fiffel i det av Sverigedemokraterna helägda bolaget Samtid och Framtid. Den Sverigedemokratiska riksdagsledamoten Martin Kinnunen hotas nu av fängelse för skattefiffel sedan Ekobrottsmyndigheten beslutat sig för att väcka åtal för skattebrott och grovt bokföringsbrott. Fast det är klart, enligt SD:s sätt att se på saken, är det hela bara ett sätt för Samhället och Media att jäklas med partiet. Lite förfalskade fakturor och liknande är väl inget att bry sig om, om man vill förhindra att partiets bolag går i konkurs!

Hos Aftonbladet hittar jag en mycket inkomplett lista över Sverigedemokratiska skandaler. Men man måste ha förståelse för sådant eftersom en komplett lista hade blivit på tok för stor. ALLA partier drabbas lite då och då av skandaler när enskilda ledamöter eller representanter trampar i klaveret. Skillnaden mellan övriga partier och Sverigedemokraterna är mängden. Om vi mycket enkelt säger att SD har 20% av svenska folket bakom sig, så står man för mer än 80% av alla skandaler. Detta medan de övriga partierna som står för 80% av stödet står för mindre än 20% av klavertrampen. En annan stor skillnad är om den här typen av skandaler / klavertramp drabbat ledande personer i partiet hade ledningen suttit löst och det hade utbrutit revolution inom partiet. Men icke sade Nicke om Sverigedemokraterna. Tupparna i toppen fortsätter att styra och resten vågar inte säga emot.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |