Sven tycker   Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel....  

Arkiv oktober-december 2015


Rör inte min kompis

torsdag 2015-10-01
Inte en dag utan SD-skandaler
tyckeri nummer 6713

» Dagens SD-klavertrampare

Den sanna Sverigedemokraten
Den Sverigedemokratiska "nolltoleransen" mot rasism är egentligen inte mycket värd. Det är ett parti där liknande övertramp och klavertramp snarast hör till normalfallet. Senaste skandalen är en följd av den tidigare skandalen med övervakning av förtroendevalda och personal inom SD som jag berättade om i går. Uppenbart är ju att någon inom partiet läckt till media. Nu visar det sig att när man fått se SD:s IT-ansvariges mejl så använder han som symbol i dessa mejl den gamla apartheidregimen i Sydafrikas flagga. En flagga som är en symbol för just apartheid och rasism. Edward Plainview måste ju mena något speciellt med att använda denna som symbol i sina mejl. Rasismen inom Sverigedemokraterna sitter impregnerad i väggarna. Sedan kvittar det hur man från "tupparna i toppen" snackar om "nolltolerans". Sverigedemokraterna är ett politiskt parti som byggts upp av nazistiska och rasistiska ideologier. Det tvättar man inte bort med lite tvål. Läs Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter.

På tal om Sverigedemokraterna så står det tydligen nu klart att SD:s nya ungdomsförbund, sedan gamla SDU uteslutits efter att man inte lytt order från "tupparna i toppen", ska få namnet "Ungsvenskarna SDU" och ska fortsätta använda den s.k. Engelbrektsbågen som symbol. Fast jag tolkar reaktionerna som att Moderaternas MUF inte är så förtjusta. Ungsvenskarna är nämligen vad MUF kallade sig under 30- och 40-talen och Engelbrektsbågen är även stulen därifrån. Men "nya" SDU är inte oroliga: - "Precis som Ungsvenskarna under 30-talet kämpade mot sin tids totalitära krafter, så kämpar vi ungsvenskar inom SDU idag emot vår tids drakar i form av Europeiska superstater, svenskfientlig samhällsordning och mångkulturalism". Jaha!

» Kampen om flest skattesänkningar

Alliansfritt Sverige
Dom är inte helt eniga inom Högeralliansen. Folkpartiet har t.ex. insett att alla miljarderna för sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar var ganska bortkastade. Dom vill istället avskaffa det hela för ungdomar över 20 (dvs för de flesta) och använda de inbesparade slantarna till att sänka skatten för medel- och höginkomsttagare. Centern vill nu precis som Folkpartiet tidigare ville avskaffa Kristdemokraternas profilfråga, Vårdnadsbidraget. Dom inser att det är en kvinnofälla. Kristdemokraterna själva vill istället göra Vårdnadsbidraget obligatoriskt för alla kommuner. Moderaterna satsar naturligtvis på att bygga ut bidragssamhället. RUT- och ROT-bidragen ska byggas ut. Branscher som uppenbarligen är helt bidragsberoende ska göras ännu mer bidragsberoende. Sverigedemokraterna satsar naturligtvis på minskad invandring! Detta ska lösa alla problem. Någon som hade väntat något annat?

» Som man frågar får man svar

Public Service
Vår kommersiella media (läs kommersiell TV) är inte nöjda med den utredning om Public Service som gjordes nyligen. Svaret på frågan blev fel! Man startar därför en egen utredning och engagerar en PR-byrå som heter Paues Åberg för att garantera att svaret blir rätt på frågan. För att garantera att svaret blir rätt så gäller det ju att välja rätt personer till utredningen. Joakim Jardenberg i Helsingborg var en av de som tillfrågades om han ville delta i utredningen. Men han hade tydligen fel problemställning: - "Ok, vi hade fått intrycket av att du någorlunda delade vår problembeskrivning. Men då får vi nog helt enkelt gå vidare med andra presumtiva ledamöter" blev kommentaren från PR-Byrån när han tydligen riskerade att komma fram till fel svar på frågan. Egentligen ganska komiskt. Jag kan gissa att när PR-byrån kommit fram till "rätt" svar på frågan om Public Service så kommer detta svar att presenteras som sanningen i media tillhörande uppdragsgivarna, som är Bonnier, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och TU (Tidningsutgivarna). Vill man ha rätt svar så gäller det att ställa rätt fråga!

» Bedragare del 231

Jag har fått mejl från Ella Svensson som försöker få mig att tro att jag ska få en bärbar dator helt gratis bara jag ställer upp och testar denna "revolutionerande och banbrytande" bärbara dator. Uppenbarligen ska "en vän" ha anmält mig och jag har blivit utvald. Så här skriver Ella:

Hej sven@swl.nu

Din vän har anmält sven@swl.nu som produkttestare och i detta sammanhang har du blivit utvald.
Det handlar om den revolutionerande och banbrytande Asus Zenbook bärbara-dator.
Kom ihåg att efter test perioden får du tillåtelse att behålla datorn, helt gratis!

Hämta din dator här

Jag tvivlar dock på att jag har någon vän som anmält mig till detta lurendrejeri. Och om jag hade någon vän som anmält mig till detta så har jag inte längre någon vän som anmält mig. Möjligen hade jag en vän! Om du har fått mejlet, släng det i papperskorgen! Erbjudanden som låter för bra för att vara sanna, är just detta. Dom är för bra.


Rör inte min kompis

fredag 2015-10-02
Fem nya korta tyckerier
tyckeri nummer 6714

» Hjälp, vi drunknar

Jag ser att det under september var rekordmånga 24.306 personer som sökte asyl i Sverige. Det är nästan hela 2,5 promille av Sveriges befolkning. Med den utvecklingen är ju dessa muslimska terrorister i majoritet i Sverige om sisådär 40 år. Vi måste få ett stopp på denna störtflod av araber som kommer hit bara för att leva på våra bidrag - och som dessutom tar jobben ifrån oss. Mitt förslag är att vi sätter en stoppbom vid gränsen och stoppar allt inflöde av allt från utlänningar till billigt öl.

» Immigrationen lönar sig

Ja, i varje fall för de som kan göra business av det hela. Att Bert Karlssons flyktingboenden är en lönsam affär, för den tidigare motståndaren till invandring, är det väl ingen som har missat. Runt om i landet avslöjas hur mer eller mindre stora bolag skär guld med täljkniv genom att starta upp flyktingboenden, HVB-hem för ensamkommande barn osv. Vi skattebetalare har inte så mycket att säga emot när moralen låsts in i bankfacket medan slantarna trillar in på bankkontot.

» Att slå två flugor i en smäll

Jag ser att Kristdemokraternas Ebba Busch Thor har fått en snilleblixt. Att ungdomar och nyanlända till Sverige ska slippa betala skatt på de första 500.000 kronorna dom tjänar. Finessen med det hela är att då kan ju de s.k. "instegslönerna" sänkas. Ungdomarna och de nya svenskarna kan ju då få ut lika mycket som innan även om lönerna sänks rejält. På det här viset slår man två flugor i en smäll. Arbetsgivarna sparar lönepengar och Kommunerna får in mindre skattepengar för att finansiera skolan, vården och omsorgen. Tänk så praktiskt! För det var väl så du tänkte Ebba?

» Mördande här och där

Stor publicitet fick den senaste skolskjutningen i USA. Upp till 15 personer kan ha skjutits ihjäl när en välbeväpnad terrorist gick och metodiskt sköt ihjäl elever på Umpqua Community College i Roseburg, Oregon, USA. Totalt har 300.000 människor skjutits ihjäl i USA på 10 år! Stor publicitet har också ryska bombningar i Syrien fått med gott om filmbilder på exploderande hus och människor som flyr i panik för att överleva. Lite mindre publicitet får Turkiska bombningar av kurdiska ställningar i Syrien. Likaså blir det inte så mycket publicitet om amerikanska och franska bombningar i Syrien. Och Saudiarabiska bombningar i Jemen får inte heller plats i media. För några dagar sedan så jag dock på något ställe en liten notis som berättade att 150 personer dödats när ett stort bröllop av misstag hade bombats. Visste ni att den Saudiarabiska militärbudgeten är större än den ryska? Från Egypten rapporterades det nästan som kuriosa när en grupp mexikanska turister dödats av egyptisk militär "av misstag" i tron att dom var terrorister. Alla övriga mördande runt om i världen får inte alls någon publicitet. Journalisters urval är alltid lika fascinerande.

» Siffror är kul

Jag läser att den västinfluerade stiftelsen Demokratitjni initsiativi i Ukraina gjort en opinionsundersökning om ukrainarnas syn på olika saker. Och den visar att nästan varannan ukrainare (49%) tycker att det är Ryssland som bär huvudansvaret för konflikten. Det ska påpekas att de som bor på Krim eller i "ryskkontrollerade" områden i Donbas inte deltog. Bland de ukrainare som bodde i de av Ukraina dominerade delarna av Donbas så var det nästan var fjärde (24%) som lade huvudansvaret på Ryssland. Uppenbarligen är det färre ukrainare som lägger hela skulden på Ryssland än bland journalister och politiker i Västeuropa. Undersökningen visade också att stödet för ett EU-närmande hade sjunkit från 80% till 59%. Då är stödet för NATO större, 64%. Fast bland de som bor i de ukrainskdominerade områden i Donbas säger en klar majoritet Nej till Nato. Spännande siffror!


Rör inte min kompis

lördag 2015-10-03
Klavertrampar-SM
tyckeri nummer 6715

Gamla hederliga Sverigedemokrater
» Dagens Sverigedemokrater

Helsingborgs Dagblad berättar i dag om Sverigedemokraten Lars Nilsson i Helsingborg som förutom att vara nämndeman för Sverigedemokraterna (och tidigare också kommunfullmäktigeledamot) var medlem i en nazistisk Facebook-grupp. - "Jag är nog jädrigt dum i skallen" är hans förklaring. Han har nog missat det där med "nolltolerans" mot nazism och rasism! Men, det är han ju inte ensam om!

En annan Sverigedemokratisk politiker är Christian Olsson som sitter i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna i Klippan. Han har nog också missat den där Sverigedemokratiska "nolltoleransen". Jag börjar dessutom tvivla på att Sverigedemokrater ska vara aktiva på Facebook eftersom dom har en så stor benägenhet att trampa i klaveret där. I Ljungbyhed (som ligger i Klippans kommun) håller Migrationsverket i dagarna på att öppna en stor anläggning som ska ta emot dryga 1.000 asylsökande. Det blev följande kommentar på Facebook från Christian Olsson: - "På safari i Ljungbyhed med XX men vi såg inga nytillkomna djur, dom verkar vara skygga". För en månad sedan var han lite mer rättfram: - "Folk borde demonstrera i Malmö mot alla nya isis medlemmar som dyker upp i dagarna men istället välkomnar folket dessa mördare, pedofiler och våldtäkten". Fast han är feg och vågar inte stå för det hela utan raderar det från Facebook så fort media vill ha en förklaring.

Ska vi se om vi har ett par nya avhopp på gång?


Rör inte min kompis

söndag 2015-10-04
Mördande
tyckeri nummer 6716

» Om amerikanskt dödande här och där

National Rifle Association
Var det någon som såg president Barack Obamas kommentar till massmorden / terrordådet på Umpqua Community College för några dagar sedan? Obama tillhör de vettiga personer som inser att vapenlagarna i USA måste förändras. Men i USA finns en mycket stark och inflytelserik vapenlobby, med gott om slantar, som på fullt allvar menar att det vore bättre om fler människor var beväpnade så att dom kunde besvara skjutande och på så sätt få stopp på det fortare. Att det är just det faktum att så många redan har tillgång till vapen som gör att det händer så ofta begriper dom inte. I år har det inträffat 294 masskjutningar, på 274 dagar. Masskjutningar är när minst 4 personer träffats, dom behöver alltså inte ha dött. Det är så vanligt att det knappt nämns i en notis i lokaltidningen. Pappan till den 26-åring som begick massmorden tillhör de som vill ändra vapenlagarna. - "Det hade aldrig hänt om Chris inte hade kunnat få tag på 13 vapen". Men, som Obama säger, den amerikanska Kongressen tillåter inte ens att man utreder frågan! Det är obegripligt.

Men, det är inte bara i USA som amerikaner mördar. Precis som t.ex. Ryssland, Turkiet och Saudiarabien så tar man sig friheten att släppa mördande bomber över folk i andra länder. Senast uppmärksammat när amerikanska bomber i dagarna föll över ett sjukhus som Läkare utan gränser drev i Afghanistan. Det är skamligt hur de militära stormakterna anser sig ha rätt att fritt mörda i andra länder. USA är värst på vår planet inom det här området. Men man är inte ensamma. Det är obegripligt!

» I helvete heller

På Aftonbladets Sportbladets framsida skriver i dag sportjournalisten Robert Laul: - "I dag är vi alla gnagare"! I helvete heller! Möjligen håller de flesta på Norrköping eller Göteborg. Men AIK? I helvete heller! Ni kan sitta där uppe i Fjollträsk och hålla på era ligister, men vi i resten av Sverige tycker annorlunda. Och vi är många gånger flera. Men det kanske inte Robert Laul vet om, att de flesta svenskarna bor inte i Stockholm. Jag trodde faktiskt att Aftonbladet med sin Sportbladet var en rikstidning och inte en Stockholmsblaska.


Rör inte min kompis

måndag 2015-10-05
Skattefunderingar
tyckeri nummer 6717

» Det orättvisa med skatter

Skatteverket
Skatter är djupt orättvisa! I varje fall tycker borgerliga politiker och borgerliga skribenter att det är djupt orättvist att man måste betala skatt. Allra mest orättvist är det faktum att den som har gott om slantar ska betala mer i skatt än den som inte har så mycket slantar. Det är denna filosofi som ligger bakom alla olika krav på skattesänkningar från olika högeralliansare. Fast det är klart, kanske ska man sluta prata om Högeralliansen och återgå till att rent allmänt prata om Borgerliga partier till höger. Enigheten just nu är ganska liten inom Högeralliansen medan man positionerar sig inför kommande kamp om makten inom en nystartad Högerallians inför nästa val. Vad däremot dessa borgerliga tänkare brukar ha svårt för att förklara är hur ökade anslag till krigsmakten ska betalas om samtidigt skatteinkomsterna ska sänkas rejält. Samma med olika bidrag till Näringslivet som RUT, ROT osv. Vi kan ju som exempel ta den våldsamma upprördheten över begränsningen av RUT-avdraget. Denna begränsning "drabbar" någon procent av de som använder RUT-avdraget. Dom bor främst i moderatghetton som Danderyd, Lidingö, Täby, Vaxholm, Vellinge, Lomma och Kungsbacka. Nu ser jag att några kristdemokrater åter aktualiserat tankarna på att återinföra någon form av Frivillig Sambeskattning. Tankar, som om man söker på nätet, tydligen dyker upp lite då och då från främst Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Enkelt uttryckt innebär det hela att om det är förmånligare rent skattemässigt för ett par att sambeskattas så ska dom kunna få göra detta. Fördelaktigt är det om den ena parten har mycket hög inkomst och den andra parten inte tjänar något alls eller har mycket låg inkomst.

Jag kan framför mig se de nya annonserna i tidningarna och på kontaktsajter:

- "Välbärgad man i medelåldern med fördelaktigt yttre boende i stor villa i Djursholm söker ung, trevlig kvinna för sambeskattning. Gratis boende med viss ersättning erbjuds mot vissa tjänster. Kontakta Miljonär Kalle snarast."

Vad tror ni? Kan det vara en ny affärsidé att para ihop välbärgade män med höga inkomster med villiga kvinnor i desperat behov av boende för sambeskattning mot gentjänster?

» Bedragare del 232

Apple
Dagens mejl kommer från en Mia Andersson på något som heter Internet Tävlingar. Visst låter det lockande att kunna vinna en Apple iPad bara genom någon tävling som tar några minuter. Så här skriver i varje fall Mia:

Hej SVEN!

Internet Tävlingar är tävlingsarrangören för dig som älskar att tävla och vill vinna riktiga priser! Vi organiserar de bästa tävlingarna på nätet med fina priser från Apple.

Nu har du också chansen att bli en av våra lyckliga vinnare genom att delta i tävlingen som tar inte mer än 3 minuter.

Vinnaren får nya MacBook Air, iPhone 6 eller iPad Air 2.

Lycka till!

Men, som vanligt är det nog så att om det låter ofattbart förmånligt, så är det inte alls förmånligt. Låter det för bra för att vara sant så är det inte heller sant. Skulle du också få mejl från Mia Andersson eller vad hon nu kan kalla sig i nästa mejl så släng skiten i papperskorgen. Syftet är troligtvis att samla ihop e-postadresser för att sedan dränka dessa i ännu mer skitmejl.


Rör inte min kompis

tisdag 2015-10-06
Tystnad och monarki
tyckeri nummer 6718

» Håller tyst om rekordet

Vänsterpartiet
I dagens Dagens Industri tycker krönikören Maria Borelius att det inte är någon skillnad på Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet. Något som hon kommer fram till genom att förminska Sverigedemokraternas historia och glömma av vad man faktiskt står för i dag. Samtidigt överdriver hon Vänsterpartiets historia och verkar inte tycka att partiet har förändrats alls. - "Ska man hantera ett parti med tvivelaktigt förflutet med hjälp av dialog – eller pestflagg?" Detta är ett av många citat i hennes krönika i Dagens Industri. Man börjar nästan få en känsla av att hon föredrar Sverigedemokraterna framför Vänsterpartiet? Egentligen är det upp till alla boende i en demokrati att själva välja sina åsikter. Hon ska vara glad att hon bor i en demokrati. Men, kanske ska vi ta en liten titt på vem Maria Borelius är. Som krönikör i Dagens Industri presenteras hon på det här viset: - "MARIA BORELIUS. Bor i England och arbetar som rådgivare till globala företag, institutioner och akademier. Hon är också ordförande för Stiftelsen Ester som hjälper invandrarkvinnor in på arbetsmarknaden genom egenföretagande." Och detta kanske stämmer. Men, Maria Borelius har också satt svenskt rekord år 2006. Maria Borelius är nämligen en f.d. svensk moderat riksdagskvinna, invald i Riksdagen vid valet 2006. Något hon håller tyst om i sin presentation. Den 6 oktober utsågs hon till Handelsminister av Fredrik Reinfeldt. Jag citerar därefter Wikipedia: - "Hennes åtta dagar i regeringen dominerades av avslöjande affärer och hon berättade att hon hade haft svart arbetskraft i hemmet, att hon inte hade betalat TV-licens samt att hennes mans sommarvilla ägdes av ett företag på Jersey." Efter 8 dagar i den svenska regeringen valde hon till slut att ge upp och avgick från både Fredrik Reinfeldts regering och från sin post i Riksdagen. 8 dagar i en svensk regering är fortfarande ett svenskt rekord. Inte heller om detta berättar Maria Borelius som sin bakgrund när hon i sin krönika förminskar Sverigedemokraternas bakgrund och nästan hyllar dagens SD-parti samtidigt som hon tar totalt avstånd från Vänsterpartiet. Hade hon berättat om sin bakgrund som moderat hade vi troligtvis förstått det hela mycket bättre!

» Avskaffa monarkin

Det tas inte så många steg i rätt riktning, men det tas hela tiden steg i varje fall. För första gången har en blocköverskridande motion lämnats in till Riksdagen om att avskaffa den otidsenliga monarkin. - "Demokratisera statsskicket och avskaffa monarkin" skriver Yasmine Larsson (Socialdemokrat), Maria Weimer (Folkpartist), Niclas Malmberg (Miljöpartist) och Mia Sydow Mölleby (Vänsterpartist) i en motion till Riksdagen. Alla dom här blåblodiga immigranterna behöver inte ens bli arbetslösa. Det finns säkert många som är villiga att betala för deras tjänster. Men det är helt orimligt att dom ska ärva en officiell befattning över svenska folket och få sitt lyxliv finansierat av folket. Låt dom sälja sina tjänster till dom som är villiga att köpa dom. Det är ingen risk för Svensk Gamtidnings kungafjäsk heller. Dom kan fortsätta fylla en tidning varje vecka med dravel. Det är dags att fundera över vad vi ska ha istället.

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag



Rör inte min kompis

onsdag 2015-10-07
Tankar innan jobbet
tyckeri nummer 6719

» Kris på gång och fega politiker

Allt fler varnar för att vi är på väg in i en bostadskrasch. Vi har en växande bostadsbubbla som vi inte har råd med i längden. Samtidigt som vi har "problem" med en deflation, dvs att priserna sjunker, så stiger bostadspriserna med cirka 10-15% varje år. Alla andra produkter man köper (som ny bil, en bok, en cykel, kläder osv) sjunker i pris så fort man köpt dom nya. "Värdet" rasar så fort vi tagit ut det nyköpta och betalt det. Men detta gäller inte bostäder. Begagnade hus är i princip dyrare än nya hus. Vi räknar helt enkelt med att kunna sälja våra bostäder med vinst. Detta är naturligtvis en utveckling som inte kan pågå i all oändlighet. En dag kommer en krasch, och den kraschen får svåra efterverkningar på hela samhället. Nu senast har Konjunkturinstitutet varnat för att något måste göras. Problemen är att det byggs för lite samtidigt som samhället på olika sätt stöttar spekulationen. Att det amorteringskrav som nu är på väg inte har kommit långt tidigare är skandalöst. Har du inte råd att amortera lånet på den nya bostaden med de låga räntor som gäller just nu blir krisen total den dag räntan stiger. Du skulle helt enkelt inte köpt så dyrt! Hela kalkylen bygger på att man kan sälja bostaden med vinst. Jag läser om 450 nya bostadsrätter som just nu byggs på en plats i Stockholm. Byggbolaget har sagt nej till ungefär 10% av de som velat köpa en bostadsrätt. Inte för att dom inte skulle ha råd, men därför att dom helt enkelt bara haft för avsikt att köpa bostadsrätten för att sedan sälja den med vinst när den är inflyttningsklar.

Men, våra ansvariga politiker är fega! Det som måste göras är t.ex. först och främst att se till att det byggs mer - och då inte bara lyxiga villor och bostadsrätter. Men främst måste det inledas en begränsning av ränteavdragen. I dag står ju alla andra svenskar (arbetslösa, hyresgäster och pensionärer osv) för en del av räntekostnaden som villaägare har. En gång i tiden infördes denna reform för att underlätta för ALLA att skaffa en bostad. I dag hamnar de största summorna i rika moderatghetton. Totalt kostar ränteavdragen de svenska skattebetalarna 20 miljarder på ett år. Detta är med dagens låga räntor. Det kan jämföras med Försvaret som kostar drygt dubbelt, 48 miljarder. Det är dags att på allvar börja begränsa ränteavdragen. Något som får ske successivt med en ny minskning varje år på kanske en 10-15 års period. Och detta ska naturligtvis INTE kompenseras med sänkta kapitalskatter som Svenska Dagbladet tycker. Varför ska man betala mindre skatt på kapitalvinster än arbetsinkomster? Sätt fart Magdalena Andersson!

» Bedragare del 233

Visa kärlek
Dagens bluffmejl / spam / skitmejl är i varje fall föredömligt kort. Så här skriver man i varje fall:

Hej min kära!

Vill du ha en bra kväll?

Bara klicka!

Och vem vill inte ha en bra kväll? Fast det är klart, god kväll för mig innebär att jag jobbar i kväll. Det kan ju trots allt för vissa betecknas som en god kväll. Jag tvivlar på att det är den typen av "goda kvällar" som den här mindre seriösa kontaktsajten vill locka med. Det handlar nog inte om att skaffa jobb till arbetslösa utan snarare om att lura pengar av kontaktsökande. Släng skiten!


Rör inte min kompis

torsdag 2015-10-08
Tänk först - handla sedan
tyckeri nummer 6720

» Missriktad omtanke

Cykla mera
Jag ser att socialdemokraten Catharina Bråkenhielm i Riksdagen motionerat om att det ska införas en lag som tvingar även vuxna att ha cykelhjälm på när dom cyklar. En motion, som i all sin välmening, kommer att få helt fel effekt. Det är möjligt att andelen cyklande vuxna som har hjälm på huvudet ökar. Men samtidigt är jag helt övertygad om att antalet cyklister rent allmänt kommer att minska. Dessutom måste jag säga att jag tycker att polisen har viktigare saker att göra än att jaga hjälmlösa cyklister. Alltså kommer många att fortsätta cykla utan hjälm medan andra helt enkelt inte kommer att cykla alls eftersom det blir för besvärligt. I så fall har vi faktiskt inte uppnått någonting. Snarast har det hela fått en negativ effekt.

Vi kan helt enkelt inte gardera oss mot allt. Kanske ska vi kräva hjälm även när man är ute och går? Att bilister och passagerare är fastspända räcker egentligen inte, även bilister och dess passagerare borde ha hjälm på huvudet? Det går helt enkelt inte att gardera sig för allt!

Jag cyklar mycket. Jag tillhör den här minoriteten som inte har någon bil. Alltså är det att gå, cykla eller kollektivtrafiken som gäller. Jag cyklar när jag ska iväg och handla. Jag cyklar till och från jobbet. Jag kan göra rena nöjesturer på cykeln. Om jag använder hjälm? Ja, ibland. Ska jag mitt i sommaren cykla 500 meter för att handla "mjölk och havregryn" så har jag nog oftast en hatt på huvudet. Ska jag mitt i vintern i snö och halka cykla mina 4 km till jobbet så har jag hjälm på huvudet. Det är helt enkelt en avvägning mellan väder, årstid, väglag och sträcka. Det är ingen fara för halka än här i Sydsverige, men jag har numera hjälmen på när jag cyklar till och från jobbet. Men inte för en kortare tur inom samhället. Snälla Catharina låt det vara så! Sakta men säkert kommer hjälmanvändningen att öka. Men, vi kommer inte ifrån att det finns cykelturer där nackdelarna med hjälm överväger framför fördelarna. Vi kan inte lagstifta om allt här i samhället.

» Panik i Kristdemokraterna

Ebba i kris
Jag ser på många håll (t.ex. Aftonbladet) att det börjar bli panik i Kristdemokraterna inför framtiden. Stödet för Kristdemokraterna ligger på krissiffror och uppenbart är att man inte ser nya partiledaren Ebba Busch Thor som något som ska höja stödet. Alltså är krafterna inom just Kristdemokraterna högst för att riva upp den s.k. Decemberöverenskommelsen. En överenskommelse som mycket förenklat innebär att man bland de etablerade partierna är överens om att det block som är störst ska ha möjlighet att få igenom sin statsbudget och driva landet. Tanken bakom överenskommelsen är den att en någorlunda konsekvent politik är bättre för samhället än kaos. För Kristdemokraterna har effekten blivit att man som minsta parti, och med en ny färglös partiledare utan något större stöd, helt försvunnit i debatten. Men, tror verkligen alla dessa "upproriska" kristdemokrater att väljarna kommer att belöna dom ifall den svenska rikspolitiken återvänder till kaos och oförutsägbarhet och sedan nyval? Det är nästan så att jag önskar att Lars Adaktusson stannat kvar på SVT och kommenterat svensk politik i en fingerad opartiskhet.


Rör inte min kompis

fredag 2015-10-09
Slutet på arbetsveckan
tyckeri nummer 6721

» Man döms efter sina kompisar - eller vet dom vad dom gör

I dag är det alltså dags för Kristdemokraterna att för en gångs skull hamna i medias rampljus. Det är inte lätt att vara minst och färglösast och driva frågor som alla andra är totalt ointresserade av. Det finns helt enkelt skäl till varför Kristdemokraterna är minst - och bara blir mindre. Men, nu har man alltså hittat en metod att bli omskrivna i media. All publicitet är god publicitet verkar vara mottot. Jag ser att Ebba Busch Thor lovat att följa rikstingets beslut om Decemberöverenskommelsen. Något annat hade naturligtvis varit otänkbart i ett kristDemokratiskt parti. Men om man betonar att man ska följa beslutet så får det ju ännu mer publicitet! Allra lyckligast över ett nej till DÖ från Kd av de politiska partierna i svenska riksdagen blir nog Sverigedemokraterna som lovar: - "Om KD fäller uppgörelsen så lovar vi att deklarera misstroende mot finansministern nästa vecka." Kanske inte en helt fel tanke trots allt. Vi kan ju hoppas att ett nyval som detta kan resultera i, innebär att väljarna inser att Kristdemokraterna behövs inte. Chansen för att ett nyval resulterar i att Kristdemokraterna åker ur Riksdagen är inte helt obefintlig. Frågan är om allmänna Högeralliansväljare är villiga att återigen stödrösta på Kd för att rädda dom kvar. Eller man inser att Riksdagen mår bättre utan dom?

» En för sen pudel

Att göra en pudel kan vara nyttigt. Tyvärr brukar pudlar komma på tok för sent. Men jag ser att flera företrädare för den Högerfemklöver som styrde Skåne de senaste 8 åren insett att man var helt ute och reste när man omorganiserade den skånska sjukvården. - "Vi borde ha lyssnat bättre på personalen innan vi gjorde stora förändringar inom sjukvården" säger nu moderaten respektive folkpartisten Carl Johan Sonesson och Gilbert Tribo. Kolossorganisationen som skapades har främst skapat bekymmer. Synd att insikten kom för sent. För övrigt har Skåne ungefär samma problem som hela riket. Vi skulle kanske behövt en Decemberöverenskommelse här också? Just nu har den styrande Rödgröna minoritetens budget fällts av en majoritet bestående av Högeralliansen + Sverigedemokraterna, som sade nej till den 30-öres skattehöjning som de Rödgröna anser behövs för att få ordning på den skånska sjukvården. Pengarna var öronmärkta för att beta av långa sjukvårdsköer och förbättra kapaciteten på de mindre sjukhusen. Så kan det gå när man fjäskar för Sverigedemokrater.

» En inblick bakom kulisserna

I Dagens Industri läser jag en artikel om skandalen med avlyssning av Industrivärdens styrelserum. Efter några månaders misstankar i början av året avslöjades det i mars i år att styrelserummet på Industrivärden hade varit avlyssnad med hjälp av en s.k. GSM-bugg. Man hade helt enkelt hittat avlyssningsutrustning placerat under ett element bestående av en GSM-bugg som kunde ringas upp och avlyssnas vid behov. Det verkar stå klart att det hela handlat om maktkampen inom företaget. När dom fina gubbarna med pengar slåss om makten och pengarna är uppenbarligen alla medel tillåtna. Ska vi gissa att många styrelserum runt om i landet efter avslöjandet gicks igenom av experter på jakt efter mer avlyssningsutrustning. En intressant fråga är om man avslöjat vad som hittats eller om man hållit tyst?

» En falsk bild?

Vi har väl alla av media fått intrycket att Ungerns premiärminister Viktor Orban inte vill ha några invandrare i landet. Ungerns motstånd mot strömmen av flyktingar från främst Syrien har väl ingen missat. Men det är tydligen en falskt bild. I en artikel i Fria Tidningen läser jag om vad som kallas Residency bond program. Något som pågått sedan 2013. I korthet går det ut på att den som köper en femårig ungersk statsobligation för 300.000 Euro får "livstids uppehållstillstånd" i Ungern. Man behöver inte ens bo där, bara man har en adress (t.ex. en postbox) så får man detta uppehållstillstånd. Och det fina i kråksången är att det automatiskt ger rätt till att vistas inom övriga EU. Ett system som är ganska populärt bland rejält förmögna kineser, saudiarabier, ryssar osv som kommer in i Europa. Liknande program finns också i t.ex. baltiska stater, som rika ryssar ser som en väg in i Europa. Bara dom har slantar att betala med alltså! Flyktingar som flyr för sina liv är inte välkomna däremot. Vad gör man inte för slantar?

» Vi är bäst

Egentligen är jag inte speciellt sportintresserad. Men det finns tillfällen när även Intresseklass 0,4 spetsar öronen och med glädje mottager uppgifter om idrottsresultat. På SVT:s regionala TV-nyheter i går på kvällen hörde jag precis när jag kommit hem från jobbet att Skåne ensamma är bättre än hela övriga Sverige i fotboll. Det visar sig nämligen att i samband med det svenska fotbollslandslagets uppladdning i dagarna så spelades en informell match mellan Skåne - Resten av Sverige. Gissa vilka som vann? Skåne rules!


Rör inte min kompis

lördag 2015-10-10
Dagen efter
tyckeri nummer 6722

» Gör ALDRIG överenskommelser med Borgerliga partier

Ebba predikar - inte
Att de Borgerliga högerpartierna så här ensidigt genom ett uttalande i media, efter bara 9 månader, bryter en överenskommelse (Decemberöverenskommelsen) som skulle gälla i 8 år kommer att få stora efterverkningar i svensk politik. Inte bara just nu. Vem kommer i fortsättningen våga teckna en politisk överenskommelse med dessa Borgerliga högerpartier i någon annan fråga? Det är många politiska frågor som faktiskt mår bäst av att våra politiska partier gör överenskommelser över den s.k. blockgränsen. Det kan röra sig om pensioner, försvar, miljö osv. Frågor som ska lösas på lång sikt, med lösningar som ska fungera över många val. Men, om man inte kan lita på att de Borgerliga högerpartierna håller fast vid överenskommelsen så finns det ju ingen anledning att göra någon överenskommelse. Allt detta bara för att ett litet pytteparti som Kristdemokraterna tycker att deras framtid är hotad sedan man valt en anonym och intetsägande partiledare som inte har förmåga att driva partiets frågor på ett sätt som skapar publicitet och opinion. Det här var olyckligt! Inte bara för risken för t.ex. ett nyval som kanske inte ens löser problemen utan för mycket mer långtgående efterverkningar.

Det kan noteras att hela Kristdemokraterna inte var eniga. Förra partiordföranden Göran Hägglund är t.ex. mycket kritisk till beslutet. Ett beslut som hans efterträdare Ebba Busch Thor inte argumenterade speciellt starkt emot. Om detta berodde på om hon i själva verket själv också ville bryta överenskommelsen eller om det helt enkelt handlar om ren inkompetens vet jag inte. Båda förklaringarna är ju lika troliga!

Att se t.ex. ungdomsförbundets Sara Skyttedal skåla i champagne över att Sverigedemokraterna får ökat inflytande över svensk politik säger en hel del.

Lärdom? Skriv aldrig avtal med Borgerliga högerpolitiker!

Danmarks flagga
» En skrämmande människosyn

Ibland blir man mörkrädd! Läs den här texten, som har skrivits av en dansk politiker som heter Marie Krarup, och som sitter i det danska Folketinget för Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti är Sverigedemokraternas kompisar i Danmark. Uppenbart är att hon helt har missförstått det där med "din nästa" i Bibeln. I denna SD-kompis värld är alltså inte t.ex. syriska flyktingar hennes medmänniskor. Det är alltså den här människosynen som i Danmark släppts in i regeringen av Kristdemokraternas kompisar i Danmark. Se Danmark och sedan DÖ skulle man kunna uttrycka det som.

» Bedragare del 244

Jag har fått mejl från John Martins på Barclays Bank i Nottinghamshire. Ja, i varje fall påstår han att han heter John Martins och jobbar på Barclays Bank. Han vill tydligen ha hjälp av mig med att fiffla lite med slantar. Så här skriver han på den komiska Google-svenska som maskinöversatta texter blir:

Barclays Bank PLC
28 High Street
Nottinghamshire
Storbritannien
NG1 2bd

Kära vän,

Mitt namn är John k. Martins och jag chefstjänsteman Barclays bank nottingham, Storbritannien.

Jag upptäckte en summa på £16,5 miljoner (sexton miljoner fem hundra tusen pund Sterling) i ett konto att tillhör en av våra utländska kunder sent företag Mogul Mr Moises Saba Masri miljardär, en jude från Mexiko som var ett offer för en helikopter krasch början av 2010, döda honom och familjemedlemmar. Saba var 46 år. Också var i helikoptern vid tiden för kraschen hans hustru, deras son Avraham (Albert) och hans sonhustru. Piloten var också död.

Jag söker ditt medgivande att presentera dig som de närmast anhöriga / Will Beneficiary att avliden så att intäkterna från detta konto värderas på £16,5 miljoner pund kan betalas till dig. Allt jag behöver nu är din ärliga samarbete, sekretess och förtroende för att vi ser denna transaktion igenom. Jag garanterar dig att det kommer att genomföras under en legitim ordning som skyddar dig från någon bryter mot lagen.

Jag träffade Mr saba moises i venezuela 2008 och han skapade kontot i min bank och informerade mig om att han ville investera i fastigheter i Storbritannien.

Jag behöver att överföra pengarna från min bank till din bank så att vi skall båda delar dessa pengar och jag behöver överföringen göras snarast.

Snälla, ge mig följande, som vi har 7 dagar för att köra det genom. Detta är mycket brådskande PLEASE. - svara via denna e-postadress;

1. fullständigt namn:
2. ditt direkta mobilnummer:
3. din kontaktadress:

John k.Martins

I sedvanlig ordning gäller att om ett erbjudande låter allt för bra, så är det också just detta - allt för bra. I sedvanlig ordning så gäller principen att slänga skiten i papperskorgen. Den här varianten av "Nigeria-brev" får väl kallas VEN-04.


Rör inte min kompis

söndag 2015-10-11
Äppelmustens dag
tyckeri nummer 6723

» Synd att han inte gick i sin egen skola

Skoltalibanen
Jag ser att Jan Björklund inte lyckades stava rätt till varken moderatledaren Anna Kinberg Batra eller vikarierande centerledaren Anders W Jonsson när han skulle kommentera DÖ:s död. Men så har han ju också gått i skolan innan han själv fick ansvar för skolan och kunde rätta till alla misstagen i det forna svenska utbildningsväsendet. Eller hur vi nu ska tolka det hela? Det finns ju illasinnade debattörer och utredare som hävdar att det blivit ÄNNU sämre medan Jan "skoltalibanen" Björklund hade ansvar. Men så illa kan det väl inte vara? Han har ju fått en fantastisk skolutbildning och kan inte göra några fel med den bakgrunden. Eller...

» Veckans varning

Glöm kärnkraften
I ett debattinlägg i Svenska Dagbladet varnar en Wiktor Frid för att göra oss beroende av förnyelsebara energikällor. Jo, han skriver så! Då gör vi oss ju beroende av solen menar den gode Wiktor. Tänk om solen inte kan skina mer, t.ex. p.g.a. enorma vulkanutbrott eller våldsamma asteroidkollisioner. Det skulle ju kunna skapa ett kraftigt "sotmörker" som stoppar solen från att nå jorden. Wiktor glömmer dock det allra värsta, tänk om någon snubblar på sladden så att solen slocknar? På vilket sätt en "solförmörkelse" skulle slå ut vindkraft och vattenkraft så omedelbart lyckas den gode Wiktor inte riktigt förklara. Det är först när jag ser vad Wiktor Frid sysslar med som jag förstår vad det hela egentligen går ut på. Wiktor jobbar med kärnkraft! Vi måste alltså, enligt Wiktor, behålla kärnkraften i drift så att vi inte får elbrist om en kilometerstor asteroid kolliderar med jorden och skapar enorma tsunamis, solförmörkelser osv. Vi får verkligen hoppas att den där asteroiden inte kolliderar med ett kärnkraftverk eller tsunamina dränker dom! Fast då lär väl alla problem vara lösta. Det finns ingen levande varelse kvar som behöver elström...

Det är helt enkelt så att kärnkraften har spelat ut sin roll. Verkligheten är att den är för dyr, för osäker och för riskabel. Lägg till det att man fortfarande inte löst hur man ska göra med avfallet. Ett avfall som är livsfarligt i 100.000 år. Att gräva ner det är INTE en lösning. Varningsskylten som berättar att "här har det grävts ner radioaktivt atomavfall" är ju förintad långt innan avfallet är ofarligt. Jag vill inte tänka vad den eventuella civilisation som finns kvar på jorden om 5.000 år kommer att tänka om oss när dom hittar avfallet vid utgrävningar efter döda civilisationer.

» Bedragare del 245

Jag vet inte i vilken utsträckning jag ska bli förolämpad när dom skriver mitt namn med gemena bokstäver. Dom här "beslissinggedeeld.eu" tror jag gör bäst i att sluta skicka sin skit till mig. Hur som helst skriver dom så här på en blandning av svenska och danska:

Stoppa spam
Hej sven,

Kom du ihåg att spela på LOTTO? Idag har du möjlighet att bli LOTTO-miljonär.
Spela LOTTO i 2 veckor för endast 2,00 kr!

Klik her for at gøre brug af din LOTTO-bonus med det samme:
Din vinst betalas ut direkt på ditt konto!
Lös in din LOTTO-bonus här!»

Jag spelar överhuvudtaget inte på Lotto. Jag skulle inte komma på den tanken. Finns det verkligen människor som går på den här typen av blufferier? Släng skiten!


Rör inte min kompis

måndag 2015-10-12
Civilkuragets dag
tyckeri nummer 6724

» Kan man lita på det

Jan Björklund - i skägg
Jag såg på TV:n i går att Skoltalibanen Jan Björklund tyckte att Stefan Löfven skulle dumpa Miljöpartiet och istället skrapa ihop en överenskommelse med några av de Borgerliga högerpartierna. Jag gissar att Folkpartiet var tänkta att vara ett av dessa. Jag reagerade dock på att han hävdade att "flera av Allianspartierna" i många frågor hade samma syn på saken som Socialdemokraterna. Observera att han alltså sade "Flera av", inte "Allianspartierna". Närmare ett erkännande att dom inom den tidigare så kallade "Högeralliansen" inte längre är eniga kan man inte komma. Vi kan för övrigt konstatera att folkpartiklarna upptäckt att det inte finns många folk kvar i partiet så det är lika bra att byta namn. På kommande partistämma är det därför tänkt att man ska byta till Liberalerna - eller något sådant. Själv är jag tveksam om det är så lämpligt för Stefan Löfven att göra nya överenskommelser med de Borgerliga högerpartierna. Dom håller inte vad dom kommit överens om utan bryter överenskommelser som det passar dom. För övrigt får jag hoppas att Stefan Löfven fortsätter att låta Miljöpartiet och Vänsterpartiet fortsätta att rädda honom från att förvandla det en gång så stolta Arbetarpartiet Socialdemokraterna till ett Mittenparti som alla dom andra.

Med Ebba och Kd till höger
» Längst ut till höger?

I lördags kunde jag ju notera att den förra partiledaren Göran Hägglund inte var så förtjust i den nya högervridning som Kristdemokraternas nya ordförande Ebba Busch Thor styr in partiet på. Hon har ju bland annat deklarerat att Kristdemokraterna skall vara det mest högerinriktade partiet inom det Borgerliga högerblocket. Göran Hägglund gjorde i varje fall försök att hålla Kristdemokraterna i mitten. Men, han är inte ensam om att reagera på partiets högerstyrning. I ett debattinlägg i Svenska Dagbladet förklarar nu partiets affischnamn Peter Althin att: - "KD är inte längre mitt parti"! Advokaten Peter Althin som gick med i Kristdemokraterna för 20 år sedan och som representerat partiet i Riksdagen under 6 år, 2002-2007, har nu bestämt sig för att lämna partiet. - "Jag hör inte hemma i det högerparti som den nya partiledaren har ambitionen att forma partiet till"! Det ska bli spännande att se om Ebba Busch Thors fjäsk för Sverigedemokrater och mer högerinriktade Moderater ska locka till sig fler sådana supportrar än mer mittenbetonade väljare som tar avstånd från högervridningen. Kan man hoppas att ett högervridet Kd lett av en intetsägande Ebba Busch Thor har gjort sitt i den svenska politiken?

» Stäng av mobilen

Lägg undan mobilen
Jag har nämnt det flera gånger här på Sven Tycker, att den lagstiftning som vi till slut fick mot mobilpratande i bilen blev alldeles för urvattnad. Egentligen är det väl ganska självklart att kör man bil, så kör man bil. Man sitter inte och babblar i en mobiltelefon. I många länder är det absolut förbjudet att hålla i en mobiltelefon medan man kör. Men icke så i Sverige! Det har gjort att i stort sett ingen döms för mobilpratandet. Men nu läser jag om en som faktiskt dömts. Den här damen var så korkade att hon medan hon var upptagen av mobilsnackande höll på att krocka med en MC-polis i en rondell. Det blev 1500 kronor i böter och indraget körkort i två månader. Det hjälpte inte att hon tyckte hon behövde bilen för att skjutsa sina barn. Själv tycker jag att det var alldeles för milt. Dra in körkortet på en lång period och kräv sedan nytt körkortsprov innan körkortet lämnas åter. Låt bli mobilen!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-10-13
Död och girighet
tyckeri nummer 6725

» Krigens offer

Skrota militären
Den 17 juli förra året sköts ett Malaysiskt flygplan (MH17) ner över östra Ukraina. Planet hade träffats av en luftvärnsrobot som avfyrats från marken och planet störtade. Samtliga 298 ombord dog omedelbart. Men vem var skyldig? Enligt en lång utredning har nu den nederländska haverikommissionen kommit med sin rapport. Att det var Nederländerna som ansvarade för utredningen beror på att de flesta passagerarna var holländare då flyget gick från Amsterdam till Kuala Lumpur. Man har nu konstaterat att det var en rysktillverkad BUK-robot som sköt ner flygplanet. Tyvärr avslöjar det inte vem som var skyldig. Om nu någon egentligen är direkt skyldig. Snarast handlar det nog om att någon sköt ner planet av misstag i tron att det var något mer militärt. Vad man verkligen kan ifrågasätta är det faktum att det tillåts civil flygtrafik rakt över ett krigsområde. Och detta är något som den holländska haverikommissionen kritiserar. Men, det är tydligen inte ovanligt. Snarare är det tydligen ovanligt att man stoppar den civila flygtrafiken. Jakten på minuterna är viktigare än säkerheten.

Den ryska tillverkaren, Almaz-Antey, av den aktuella robottypen var mycket snabba med att påpeka att tillverkningen av den aktuella robottypen slutade 1999. Ryssland har deklarerat att de ryskvänliga rebellerna i östra Ukraina har inte tillgång till den aktuella roboten. Än så länge har det inte kommit något beskyllning om att Ukraina köpte in den aktuella typen från Ryssland på den tiden man var goda vänner. I korthet kan man säga att krig inte löser problem - det bara skapar problem, och att utredningen egentligen inte klargjort någonting.

» Girighetens ansikte del 47

Girighet
Men jämna mellanrum avslöjas hur girigheten bland näringslivets företrädare frodas. Dagens girigbuk i media är väl Vattenfalls vice VD Ingrid Bonde. För heltidsjobbet som vice VD (och Finanschef) får hon en lön på 7,1 miljoner kronor. En summa som jag själv jobbar lite drygt 20 år för att få ihop till. Men, hon jobbar nog lite övertid ibland också. Och jag misstänker att det handlar om både att ta jobbet med hem och OB utan att detta heller betalas extra. Det intressanta i kråksången är att hon har lite andra uppdrag också. Hon är ordförande i ett litet finansbolag som heter Hoist Finance också. För detta får hon ytterligare 2,1 miljoner. Dvs 7 årslöner för mig. Och sedan har hon lite ytterligare uppdrag. Men Vattenfall tycker inte att det hela är något att bry sig om. Men nu börjar i varje fall en av Hoist Finance huvudägare, Swedbank, att fundera. För en tid sedan gjorde SvD en kartläggning som visade att av 28 börsbolag med ett börsvärde mellan 3-7 miljarder så var det bara 3 som betalade mer än 1 miljon till ordföranden. Hoist Finance med 2,1 miljoner till Ingrid Bonde var det ena. Richard Pym får 1,1 miljoner för styrelseskapet i finanskoncernen Nordax. Och sedan Lena Adler som är arbetande ordförande i Collector och får 2,6 miljoner för detta. Att vara arbetande ordförande innebär att man inte bara är ordförande utan också att man är anställd i företaget och jobbar där. 2,1 miljoner ska jämföras med att Jacob Wallenberg får 2,2 miljoner som ordförande för Investor. Sverker Martin-Löf får 2 miljoner för Industrivärden. Ronnie Leten får 1,9 miljoner för Electrolux. Leif Johansson som får 4 miljoner för Ericsson. Själv jobbar jag heltid och får nog ihop en miljon på 3 år om jag räknar med OB och övertid.
Girighet

Sedan finns det dom som tycker synd om dessa girigbukar och tycker att dom får betala allt för mycket skatt. Mitt förslag är att 90 % av allt över 500.000 i årsinkomst går till skatt. Dom kan inte hinna använda alla dessa pengar utan dom kan komma till bättre användning som löner till lärare i skolan, sjuksköterskor på sjukhuset, till förskollärare i förskolan eller varför inte städerskan på sjukhemmet. Sedan tycker jag verkligen synd om den familj som dessa girigbukar har. Om dom gör skäl för dessa fantasilöner och dessutom hinner med att göra skäl för alla extrauppdragen så kan dom ju aldrig hinna träffa familjen. Fast dom har kanske ingen familj och kompenserar detta med att jobba ihjäl sig. För det måste dom ju göra om dom ska vara värda dessa fantasisummor.

Beskatta girigbukarna rejält!


Rör inte min kompis

onsdag 2015-10-14
Vad är hon egentligen ute efter?
tyckeri nummer 6726

» Ebba Grön(göling)

Ebba Grön
Kristdemokraternas nyvalda partiordförande Ebba Busch Thor fortsätter att ge sina allianskollegor mer eller mindre hjärtsnörp. Medan partiledarna debatterade i Riksdagen ställde sig Ebba Grön utanför Riksdagshuset och gjorde ett utspel om en gemensam borgerlig högerbudget. Att Ebba Grön inte deltog i debatten inne i Riksdagshuset berodde på att hon helt enkelt inte är folkvald till riksdagen. Där fick Kd istället representeras av någon annan. Men, då blev det ju tyst runt Ebba så hon valde att göra ett eget utspel utanför. Av kommentarerna från folkpartiets Jan Björklund och moderaternas Anna Kinberg Batra var det initiativet inte populärt. - "Vi diskuterar den saken i tysthet tillsammans, inte på Twitter och i media" kan väl reaktionen något förenklat beskrivas som. Oron inom det borgerliga lägret sprider sig snabbt. - "Låt inte Ebba Grön skapa regeringskris" skriver borgerliga Expressens ledarredaktion. Detta medan Expressens trogna krönikör K-G Bergström skriver: - "Busch Thor har bidragit till förvirring som ingen annan". Gladast verkar Stefan Löfven vara som nog bara har att sätta sig ner och luta sig tillbaka medan man från det borgerliga högerlägret så smått börjar kasta pajer på varandra. Även inom Kristdemokraterna sprider sig oron allt mer. Jag har redan kunnat konstatera att Peter Althin valt att lämna partiet. Även förre partiledaren Göran Hägglund har tappat hakan några gånger. I dag är det bland annat den gamle KD-toppen Anders Sellström som förvånat utbrister: - "Undrar vad som händer". Jag vet faktiskt fortfarande inte riktigt om hennes utrensningar inom den kristdemokratiska toppen, hennes högervridning av partiet och hennes utspel som får hennes borgerliga kollegor att tappa hakan beror på oerfarenhet och okunnighet eller om det är en medveten strategi för att vrida Kd rejält åt höger och samtidigt få publicitet enligt mottot att "all publicitet är god publicitet". Hur som helst kan vi konstatera att ännu ett steg åt höger fortsätter Sverigedemokraterna att uppträda som de rena pajasar som dom är. En dag måste väl ändå hela svenska folket inse detta. Något som ju trots allt en majoritet redan inser. För övrigt tar jag bort all min tidigare kritik av Jan Björklunds nya skägg. Det är i varje fall bättre en Jimmie Åkessons försök att se vuxen ut. Han misslyckas!

Kapitalistpyramid
» Växande klyftor

De som läser det här blir nog inte förvånade när jag berättar att klyftorna ökar i vår värld. De som har får ännu mer. Finanskoncernen Credit Suisse släpper regelbundet en rapport över hur det ser ut med förmögenheterna på vår planet. Årets rapport med namnet Global Wealth in 2015: Underlying Trends Remain Positive visar på både positiva utvecklingar och motsatsen. Rapporten visar bland annat att klyftorna i vår värld ökar. I dag äger 1% av världens befolkning hälften av alla tillgångar. Samtidigt som 10% av världens befolkning nu äger 87,7% av den totala förmögenheten på planeten.

Vi kan av rapporten också utläsa att svensken kommer på sjätte plats i världen när det gäller förmögenhet. Efter Schweiz (4 miljoner kronor/innevånare) följer Nya Zeeland, Australien, USA, Norge och på sjätte plats alltså Sverige där vi i genomsnitt äger 2,53 miljoner kronor/innevånare. Det ska påpekas att i det beloppet ingår inte bara vad som ligger på bankkontot utan också t.ex. fastigheter och pensionssparande. Det kan till det läggas att hälften av vår jords innevånare har en förmögenhet som ligger på under 26.078 kronor. Antalet direkt fattiga minskar, men klyftorna ökar eftersom de riktigt rika visar en girighet som är direkt exceptionell och ständigt sätter nya rekord.

Fast det finns de som egentligen tycker att klyftorna ska öka. I går berättade jag ju lite om hur en del näringslivshöjdare plockar ut fantasisummor i löner och ersättningar. Det handlar inte om att dom "behöver" pengarna eller ens kan använda pengarna. Det handlar uteslutande om att ha högst siffror och flest nollor i lönekuvertet. Framgång räknas i slantar, inte i vad man uppnår och vad man presterar. Inte vad man lämnar efter sig. Det handlar om att i ren girighet suga ut så många miljoner som möjligt. Av denna anledning är det därför spännande att läsa när Näringslivets egna megafoner ska kommentera den här typen av frågor. Huvudledaren i Dagens Industri har därför fått rubriken "Höj styrelsearvodet när kraven ökar". Det handlar alltså om gårdagens Ingrid Bonde och hennes många miljoner från olika håll. DI:s Lotta Engzell-Larsson verkar dock inte tycka att Ingrid Bonde (och hennes kollegor) plockar ut för mycket slantar. Snarare verkar hon tycka att dom borde tjäna ännu mer!


Rör inte min kompis

torsdag 2015-10-15
SD, KPA och blufferier
tyckeri nummer 6727

» Sverigedumokraterna

Sverigedemokraterna
Finns det verkligen någon som kan ta Sverigedemokraterna på allvar? Hur f-n kan var femte svensk sympatisera med denna grupp pajasar? Nu senast hör och läser jag att partiet ska finansiera en reklamkampanj i Mellanöstern där man ska berätta att Sverige inte är något paradis. Här är både kallt och det snöar ibland! Läst hos Resumé, Dagens Media och hos Veckans Affärer för att ta några exempel. Det är sån't här dom använder våra skattepengar till. Men, att betala skatt, det vill man inte. Skattefiffel präglar partiet. Nu senast läser jag att partiets riksdagsledamöter (lön 62.400 kronor/månad) har fått i uppdrag att istället för att sköta riksdagsarbetet ge sig ut och dela ut flygblad. Jag hoppas verkligen att jag träffar på min lokala SD-riksdagsman Tony Wiklander delandes ut flygblad här i Åstorp. Det ska bli ett nöje att säga vad jag tycker. Det är en man som jag faktiskt arbetat tillsammans med i samma lokala Socialdemokratiska förening en gång i tiden. Medan jag fortfarande satt i nämnder och även i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna hann han avverka valperioder för Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och sedan flera olika lokala missnöjespartier allt längre ut till höger innan han nu alltså hamnat i den verkliga gödselkurran och sitter i riksdagen för Sverigedemokraterna.

» Vi lever i olika världar

Pensionär
Dom där som bestämmer (jag talar då både om våra politiker och dom som verkligen bestämmer, dvs de som sitter på slantarna) pratar allt mer om att vi måste jobba längre. Eftersom det blir allt fler pensionärer som ska försörjas under allt fler år så går argumentationen ut på att vi därför måste jobba tills vi blir äldre. Men det finns dom som verkar tycka annorlunda. Vi har också lite olika ekonomiska förutsättningar. Jag fick i dag ett besked från KPA om min tjänstepension från mina olika kommunala anställningar. Dryga två års jobbande ger tydligen en tjänstepension på 100 kronor i månaden. Dom slantarna ska jag leva loppan för ordentligt när jag går i pension om några år. Men, det finns dom som har lite annorlunda förutsättningar. Och det är en liten artikel hos Dagens Media om en Ruben Jacobsson som nu fått sparken från sitt jobb som VD vid LRF Media efter fyra års jobb som gett mig inspiration till dessa rader. Som avgångsvederlag fick han 2 årslöner och det blev 4,4 miljoner kronor. Hans "tjänstepension" från dom fyra åren blir en aningen mer än dubbelt så hög som min efter dryga 2 kommunala år. Vi lever som sagt i olika världar. Mest komiskt är de sista frågorna i intervjun:

Vad ska du göra nu?
– Jag ska göra roliga saker och ägna mer tid år mina barnbarn.

Ska du lämna mediebranschen helt?
– Ja, jag har jobbat färdigt. Jag har fyllt 60 år.

Där var det inte tal om att vi måste jobba längre..... Som sagt, vi lever i olika världar.

» Bedragare del 246

Ibland får man erbjudanden som man verkligen inte kan motstå. Det här erbjudandet från några som kallar sig "super-treasures.biz" är verkligen ett sådant erbjudande. Skulle DU motstå ett erbjudande om att köpa en helt ny laptop för bara 49 kronor? Så här skriver dom:

Få en läcker och ultra smal bärbar dator endast 49:-

Inte ultrasmal dator
Hejsan Sven,

Saknar du en ny bärbar dator eller känner du en som gör det?

Nu kan du få en sprillans ny, ultra smal och läcker bärbar mycket billigt.

Du kan få denna bärbara för inget mindre än 49:-!

Billigare blir det bara inte.

Den är ultra smal och har allt det man i 2015 ska använda i en bärbar.

- Klicka här för att få din bärbara -

Fast, som jag sagt några gånger tidigare. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant - då är det garanterat också FÖR bra! Om man nu överhuvudtaget får någonting vid en affär så tror jag att det handlar om att det tillkommer 500 kronor för emballage, 500 kronor för porto, 500 kronor för fakturering samt 1000 kronor i ren administrationsavgift. Och det du får finns det nog också en hake med. "Läcker" och "Ultra smal" låter både spännande och det får varningsklockor att ringa. Ett besök på hemsidans startsida talar om "Insane deals"! Men, man kan inte klicka vidare... Släng skiten i papperskorgen!


Rör inte min kompis

fredag 2015-10-16
Funderingar
tyckeri nummer 6728

» Svensk politik

Vänsterpartiet
Alla riksdagspartierna med någon vilja att lösa situationen med den stora mängden flyktingar (dvs alla förutom Sverigedemokraterna) träffades i dag för diskussioner. Av kommentarerna efter mötet, från alla parter, så var det uppenbarligen konstruktiva och meningsfulla diskussioner där alla parter hade konkreta förslag. Och naturligtvis är det så att man måste kompromissa från alla parter för att det ska fungera. Men uppenbarligen vill man från den Borgerliga högerkvartetten inte ha med partier i förhandlingarna som tycker annorlunda än vad dom själva tycker. Först och främst vill man tydligen att Vänsterpartiet ska lämnas utanför. - "V är inte ett seriöst parti" är motiveringen. Och detta är ju verkligen en spännande synpunkt. Tycker verkligen Jan, Annie och Anna att de nya Kristdemokraterna under Ebba Busch Thor är ett mer seriöst parti än Vänsterpartiet under Jonas Sjöstedt? Helt nyligen valde Kristdemokraterna att efter 9 månader ensidigt bryta en överenskommelse som skulle hålla i 8 år! Vem vågar i fortsättningen göra en överenskommelse med Kristdemokraterna? Dom är ju inte att lita på - dom är inte seriösa.

Kristdemokraterna
Jag ser att de nya Kristdemokraterna istället gärna vill samarbeta med ett verkligen oseriöst parti. Enligt en undersökning som Sifo gjort så utmärker sig Kristdemokraterna när det gäller att samarbeta med Sverigedemokraterna. Medan 14-18% av V-, Mp- och S-väljare tycker att man ska ha samarbete med Sverigedemokraterna tycker 70% av Kd-väljarna det samma. Även bland M- och Fp-väljare finns det en majoritet på 50-51%. Undantaget är C-väljarna där "bara" 31% accepterar Sd-samarbete. Det ska påpekas att stödet för ett sådant samarbete har minskat sedan tidigare undersökning.

Moderaterna
I dagarna har Moderaterna sin partistämma. Och det är uppenbart att partiet på allvar nu håller på att dumpa och slopa Fredrik Reinfeldts "Nya" Moderaterna. Det är en återgång till det mer traditionella högerpartiet. Mest uppmärksammat i dag är partiledningens förlust när det galler LAS (Lagen om anställningsskydd). Nu ska det bli mer fritt fram för arbetsgivaren att dumpa fritt bland personalen och utnyttja de anställda som dom behagar. Lyckligtvis lär väl partiledningen vinna en del omröstningar också. Vi får väl i varje fall hoppas att partistämman röstar ner motionen om att Sverige ska återuppta kärnvapenprogrammet!


Rör inte min kompis

lördag 2015-10-17
Hösten är här
tyckeri nummer 6729

» Stackars Jimmie, det är fullt

I Dagens Nyheter har jag i dag den stora äran att få läsa en spännande intervju med Sverigedumokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Han har naturligtvis, i sedvanlig ordning, inte mycket annat att säga än att alla problem i samhället beror på flyktingar, och om vi bara inför ett totalstopp för dessa att komma in så kommer alla problem att lösas. Sedan ska jag erkänna att intervjun även innehåller lite "tycka synd om" när det gäller Jimmies sjukskrivning. Jag vill därför poängtera att jag på intet sätt vill förminska det som kallas att "gå in i väggen". Vi har i vårt samhälle mycket lätt för att förminska sjukdomar som vi inte kan se rent fysiskt. - "Det är inte så allvarligt" är ofta en kommentar. Det är bara att ta sig i kragen! Men så lätt är det inte. Det är mycket svåra problem, som tar tid att lösa. Av intervjun framgår ingenting av hur stor del av sjukskrivningen som berodde på spelmissbruk, hur stor del som berodde på för högt alkoholintag och hur mycket som var just överbelastning och för höga krav. Eller kanske hur mycket allt hängde ihop. Jimmie Åkesson ska ha respekt för att han vågat erkänna problemen, och hans tillfrisknande gick förvånansvärt fort. Det kan ta mycket längre tid.

Men, det var inte stackars Jimmie jag skulle tycka till om. Det handlar om Sverigedumokraternas lösning på alla problem. Sätt stopp för invandringen! Sverige ska införa totalstopp för asylinvandring. Människor som behöver skydd ska alla få detta i det närmaste landet där det går. Enligt Jimmie ska vi fortsätta att fylla på flyktinglägren i Turkiet och Libanon. Skulle flyktingarna vara så dumma att dom inte vill leva i ett överfullt flyktingläger utan istället vill börja om på ny kula någon annanstans så gäller principen om första land. Punkt, slut! Ska Sverige, bevare oss väl, tvingas ta emot asylflyktingar så blir det aktuellt endast om dom kommer från våra grannländer. - "Om det blir ett krig i Baltikum så skulle vi ju vara det. Eller i Norge eller i Danmark. Man har ju med automatik ett större ansvar för sitt närområde" är hans kommentar. Jag gissar därför att Jimmie Åkesson, den dag det står 400.000 flyktingar från Baltikum på våra stränder, kommer att ställa sig vid gränserna mot Danmark och Norge för att stoppa dom från att resa vidare till något annat land. Principen om Första asylland gäller ju, punkt slut. Några flyktingar kan vi just nu inte ta emot i varje fall. Det är fullt säger han!

Flyktingmottagande

Sverigedemokraterna är en rasistiskt och främlingsfientligt politisk samling med rötter i nazism och fascism. Vidriga rötter som fortfarande finns kvar i partiet och som fortfarande präglar stora delar av partiets politik. Det är dessutom ett toppstyrt och odemokratiskt politiskt parti som det är en skam att en så stor del av svenska folket säger sig sympatisera med.

» Den kriminella rasismen från höger

Typisk nasse
När rasisterna, de främlingsfientliga, högerextremisterna och Sverigedemokraterna med sin svans yttrar sig så brukar det ofta argumenteras om alla mördare och kriminella som kommer in i vårt land genom invandringen. Men verkligheten är den att det är just deras egna grupper som är det stora hotet mot vår säkerhet. I dagens nyhetsrapportering hittar vi följande exempel.

I Ljungby hade man för avsikt att utnyttja den stängda skolan i Kånna som flyktingboende. I torsdags hölls ett informationsmöte på plats om planerna. I natt har någon/några tänt eld på skolan! Antagligen kriminella IS-flyktingar som inte vill ha någonstans att bo? Möjligen några lokala nynassar som vill visa sig tuffa!

I Tyskland höll den kvinnliga politikern Henriette Reker valmöte. Hon kandiderade till borgmästare i Köln inför valet i morgon. Henriette kandiderade som oberoende, men har tidigare bland annat varit medlem i De Gröna. Men i valet hade hon stöd från bland annat både CDU och de Gröna. Nu är valet inställt sedan en knivbeväpnad man attackerat hennes och flera andra. Sammanlagt fem personer knivhöggs, varav Henriette Reker mycket allvarligt. Dådet var uppenbart rasistiskt betingat. Henriette Reker har tidigare haft ansvar för flyktingmottagande.

Kriminella och våldsamma människor finns inom alla grupper. Men våldet från den främlingsfientliga högern är kraftigt överrepresenterat.

» Var det så det var tänkt?

Attefallshusen, som har fått sitt namn efter den förra Kristdemokratiska Bostadsministern Stefan Attefall, innebär att det är fritt fram att bygga upp till 25 kvadratmeter stora hus på tomten utan bygglov. I motsats till tidigare Friggeboden som var på max 10 kvadratmeter. Men reformen har, till Kristdemokraternas sorg, inte blivit samma succé som de gamla Friggebodarna. Men nu såg jag på SVT:s Rapport att det i varje fall har blivit en liten succé inom ett litet område. I Stockholm har det byggts små bostadsrätter som sålts för upp till över 1 miljon. Som alltså uppenbarligen kan smällas upp utan bygglov och sedan säljas för fantasibelopp. Kanske inte riktigt så det var tänkt - hoppas jag?

» Bedragare del 247

Jag möttes på morgonen av flera mejl från Telia som upplyste mig om att det tydligen hade blivit något fel på deras "kontofaktureringsinformationsposter". Och det är ju vänligt att dom tar sig besväret att upplysa mig om detta. Att Telia är ett multinationellt företag (i motsats till gamla hederliga Televerket) ser vi i det faktum att svenskan i mejlet verkar lite bristfällig. Antagligen är det så att Telia utlokaliserat faktureringen till något låglöneland där personalen genomgått en intensivkurs på 2 veckor i svenska. Hur som helst skriver Telia så här:

Telia Uppdatera ditt kreditkort
klient@Telia.se

Bäste kund,

Det har kommit till vår kännedom att dina kontofaktureringsinformationsposter kommer inaktuell.

Detta kräver att du uppdaterar din betalningsinformation är bristande efterlevnad för att uppdatera dina poster i kontoavslutning.

Klicka på referens länken nedan och skriv in dina inloggningsuppgifter på nästa sida för att bekräfta dina faktureringsposter
...
Logga in

Copyright © 2015 Pay - PaI, Inc. Alla reserver rättigheter.

Telia
Men, jag ska erkänna att jag är lite tveksam till att klicka på någon länk. Dels är det ju så enkelt att om Telia inte kan dra pengar från mitt kreditkort så inte gör det mig något. Jag betalar inte mina fakturor från Telia via mitt kreditkort. Så slipper jag betala vore det ju bara bra! En annan intressant fråga är vad PayPal har med Telia och mitt kreditkort att göra. Men det står ju © PayPal. Fast det är klart, det står inte PayPal, det står PayPaI. Länken leder förresten till en WordPress-blogg. Sharon Kearn verkar dock inte heller aktiv. Så uppriktigt sagt begriper jag inte det hela. Kanske är det så att om jag klickar på länken så blir jag omdirigerad till något helt annat? Jag tänkte förresten kontakta Telia och upplysa dom om bedrägeriförsöket. Men efter att förtvivlat letat på hemsidan efter någon möjlighet att kontakta dom via e-post så gav jag upp. Antagligen vill dom inte ha kännedom om sån't här och inte heller ha kontakt via e-post med sina kunder. Hur som helst gäller mitt vanliga råd - släng skiten i papperskorgen.


Rör inte min kompis

söndag 2015-10-18
Den svenska politiska högergiren
tyckeri nummer 6730

» De gammelnya moderutterna

De gammelnya moderaterna
Moderaterna har haft partistämma i Karlstad. Mycket förenklat kan man väl beskriva att den som sin främsta uppgift haft att slänga Fredrik Reinfeldt på soptippen. Precis som först Annie Lööf med Centerpartiet och nyligen Ebba Busch Thor med Kristdemokraterna så innebär bytet till Anna Kinberg Batra för Moderaterna en rejäl kursändring högerut. Ett problem för Moderaterna är att Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra är så extremt mycket tråkigare än Fredrik Reinfeldt. Fredrik Reinfeldts försök att ge sken av att Moderaterna var ett "Arbetarparti" med tentakler mot "Mittenpolitik" är nu slutgiltigt kastade på sophögen. Det skulle vara spännande att få veta vad Fredrik Reinfeldt (och Anders Borg) innerst inne tänker om den nya utvecklingen. Troligtvis ungefär det samma som Göran Hägglund tänker om det nya Kristdemokraterna. Från att tidigare haft en utveckling där alla partier (och då på båda sidor) dragits mot mitten har vi nu en utveckling där i varje fall tre av de fyra Borgerliga partierna tagit flera steg åt höger. Faktum är att det egentligen bara är Folkpartiet som finns kvar i en liberal mittfåra. Det är bara att citera Moderatmegafonen Svenska Dagbladet, som verkar glädjas åt utvecklingen. Ledarskribenten Tove Lifvendahl skriver i dagens huvudledare: - "Åkallan byts mot löfte i Moderaterna". Det går inte att ta miste på glädjen över högergiren. Göran Eriksson skriver: - "Kinberg Batra gjorde markeringar mot Reinfeldt" i sin analys av partistämman. Som de viktigaste besluten från stämman gläds Svenska Dagbladet åt partiets anpassning till Sverigedemokraterna genom en skärpt migrationspolitik och tiggeriförbud. Dessutom åt inskränkningar i anställningstryggheten, krav på avskaffande av alliansfriheten och mer förskola. Egentligen är det bra med större skillnader mellan partierna istället för att dom ska samlas som en enda ogreppbar sörja i mitten. Men, det underlättar ju inte att skapa blocköverskridande överenskommelser.

» SD-svansen slår till

Den Sverigedemokratiska svansen
I går kunde jag berätta att en nedlagd skola i Ljungby som renoverades för att kunna användas som flyktingboende brändes ner innan den hann öppnas. Misstänkt mordbrand! Det visar sig inte vara den första. Tidigare i veckan brändes en barack i Arlöv ner sedan den förberetts för att användas som flyktingboende. Misstänkt mordbrand! I går brändes en gammal skola i Kungsbacka ner, den skulle användas som flyktingboende. Misstänkt mordbrand! Uppenbart är att den Sverigedemokratiska svansen fått en ny sysselsättning. Det är ju tur att den fina svenska kulturen skyddas från kriminella utlänningar!

» Bedragare del 248

Antingen har jag själv gjort något som jag inte ens vet om att jag gjort eller också har min autistiske son Kimmy hittat på något med sin iPad som jag inte har haft full koll på. Eller också är det så att det handlar om ett nytt försök att lura mig på kontouppgifter. För det här mejlet trillade in i min mejllåda i går. Apple skriver så här:

Purchase Confirmation

Apple transaction@itunes.com

Apple
Order ID: 136094263752
Receipt Date: 17/10/2015
Order Total: 66.98 GBP
Email: email@email.com
Billed To: Card

Item Category Type Unit Price

Candy Crush Saga
Write a Review Report a Problem Game Software 31.99 GBP

Fruits Ninja
Write a Review Report a Problem Game Software 34.99 GBP

Order Total: 66.98 GBP

If you initiated this download, you can disregard this email.
It was only sent to alert you in case you did not initiate the download yourself.

If you did not initiate this download, we recommend that you click on the link below to cancel this transaction and change yo ur password.
http://support.apple.com/gb/ID88XZ416T/Cancel=?
Tips for protecting the security of your account for further assistance. How to resume Payment Cancellation Form iTunes Store downloads
Please retain for your records
Please See Below For Terms And Conditions Pertaining To This Order.

iTunes S. r.l.
You can find the iTunes Store Terms of Sale and Sales Policies by launching your iTunes application and clicking on Terms of Sale or Sales Policies

Answers to frequently asked questions regarding the iTunes Store can be found

Apple ID Summary Purchase History

Apple respects your privacy
Information regarding your personal information can be viewed at https://www.apple.com/uk/privacy/

Jag har efter modigt funderande sedan i går kommit fram till att även om min Alzheimer och Demens är långt framskriden så har jag inte gjort detta. Jag vill inte heller beskylla min älskade son för saker som jag tvivlar på att han gjort. Återstår då att det hela rör sig om ännu ett försök att bluffa mig. Kanske ska jag berätta att alla länkar leder till www.atelier-bandomir.de, vilket övertygar mig ännu mer. Det finns liksom ingen mening med att Apple ska dirigera sin support via en sådan adress. Alltså, släng skiten i papperskorgen om du får den.


Rör inte min kompis

måndag 2015-10-19
Gammelmoderaterna jublar
tyckeri nummer 6731

» Om att slänga ut Fredrik Reinfeldt med diskvattnet - med ett leende på läpparna

SvD har bytt fot
Som vänsterpartist är det naturligtvis en fascinerande tid just nu när Moderaterna på mycket kort tid slänger hela Fredrik Reinfeldts "Nya Moderaterna" i restavfallet. Innan partiets stämma har det bara varit små antydningar i den riktningen. Men, nu har partiets stämma i helgen lagt fast den nya kursen högerut så nu släpps alla de gammelmoderater som egentligen inte sympatiserat med Fredrik Reinfeldts dragning mot mitten och tal om "Öppna era hjärtan" fram fritt. Så släpps i dag till exempel den f.d. moderata riksdagskvinnan Anne-Marie Pålsson fritt som Gästskribent i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad med sin glädje över att Moderaterna nu äntligen anpassat sin främlingsfientliga politik till Sverigedemokraterna under rubriken: - "SD kan inte ges monopol". Den en gång liberala Sydsvenskan har förvandlats till en klar högerröst i presskören och efter köpet av Helsingborgs Dagblad har denna en gång oberoende och många gånger radikala men liberala tidning förvandlats till en kopia av Sydsvenskans högerblaska med undantag för en del lokala sidor.

Fredrik Reinfeldt
I Svenska Dagbladet bereder Claes Arvidsson i dagens ledare vägen för att öka samarbetet med Sverigedemokraterna. I Norge har ju Moderaternas kompisar i Høyre bildat regeringskoalition med Sverigedemokraternas kompisar i Fremskrittspartiet. Och, trots alla varningar för hur hemskt detta skulle bli så har det ju gått jättebra, enligt Claes Arvidsson. - "Att M – med Anna Kinberg Batra vid rodret – styr bort från Idyllien och utvecklar en skarpare invandrings- och integrationspolitik, är det bästa handtag statsministern kan få" konstaterar Claes Arvidsson och hoppas att Stefan Löfvens regering ska fortsätta på den inslagna SD-anpassade vägen som de nya moderaterna hoppat på. I Aftonbladet är "gammelmoderaterna" nu överlyckliga. Anders Björck utbrister i ett: - "Har längtat länge efter det här". Lyckan är obeskrivlig! Jag undrar hur Fredrik Reinfeldt känner sig efter att lyckan över att ha blivit av med hans politik är så kompakt? Samtidigt berättade Fokus i sitt senaste nummer under rubriken "In i dimman" om: - "Det här är en berättelse om fusk, festande och förtal. Men kanske framför allt om hat. Om Anna Kinberg Batras största utmaning – hennes eget vanskötta parti." Spännande läsning! Citatet från Svenska Dagbladet för en tid sedan: - "Även om människor inte tycker om att höra vad Reinfeldt har att säga, så vet de flesta innerst inne att han har rätt" känns avlägset. Svenskan har bytt fot kan man säga. Eller också har man bara lyft fingret för att se vart vinden blåser?


Rör inte min kompis

tisdag 2015-10-20
Det går upp och ner
tyckeri nummer 6732

» Mer om Gammelmoderaternas maktövertagande

Gamla hederliga moderater
En hel del moderater reagerar starkt på förvandlingen av Nya Moderaterna till Gammelmoderaterna. En är en av de unga moderaternas galjonsfigurer, Blondinbella. Först en kort kommentar på Twitter: - "Förbjuda tiggeri och temporära uppehållstillstånd. @nya_moderaterna är inte längre ett parti för mig. Vad hände med individens frihet?" Följt av ett debattinlägg i Expressen med rubriken: - "Har Moderaterna stängt sina hjärtan?" Naturligtvis är inte Isabella Löwengrip (Blondinbella) den enda ur Fredrik Reinfeldts supporttrupper som inte längre känner sig hemma i det Moderaterna som gjort ett rejält lappkast för att tillfredsställa alla de gammelmoderater som bidat sin tid medan Fredrik Reinfeldts Nya Moderaterna i varje fall var framgångsrika opinionsmässigt. Då kunde man ju acceptera att politiken inte alltid var den rätta. Nu har det vänt, kampen om de främlingsrädda väljarna bedöms som viktig, och då gäller det att närma sig Sverigedemokraterna för att försöka locka tillbaka väljare i det grå dyngträsket. Som sagt, Blondinbella lär inte vara ensam, men hon tillhör de som är duktiga på publicitet. Vi kan dock förvänta oss många fler allt efter som marschen högerut fortsätter.

Igår gladdes ju den f.d. moderata riksdagskvinnan Anne-Marie Pålsson i SDS/HD åt Gammelmoderaternas maktövertagande och den nya anpassningen till Sverigedemokraternas främlingsfientliga politik. Men uppenbart är att tidningarnas ledarredaktioner oroas lite av reaktionerna på helomvändningen. Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan huvudledare i dag har rubriken: - "Kinberg Batra behöver sätta ner foten och säga vilket parti hon vill leda" och innehåller ett citat från Fredrik Reinfeldt: - "Ett bra parti utvecklas med sin tid" och svarar själva med en ny fråga: - "Men är det detta M nu gör, utvecklas med sin tid?" Och det är ju onekligen en klok fråga!

» Tänk vad man kan bedra sig

Vadå girig
När jag läste dagens Dagens Industri i morse var där ett debattinlägg med rubriken: "Växla ned löneökningarna" illustrerad av bilder på två välklädda medelålders herrar. Min första tanke var att det äntligen var någon som reagerade på Näringslivets höjdares giriga förmåga att plocka ut allt mer fantasifulla ersättningar. Detta är herrar som helt uppenbart kämpar om vem som kan få flest nollor på slutsiffran i lönekuvertet. Men så läste jag inlägget, som visade sig vara skrivet av en Martin Lindqvist (ordförande för Industriarbetsgivarna och VD för SSAB) och Lennart Evrell (vice ordförande för Industriarbetsgivarna och VD för Boliden). Och som ni kanske förstår handlar det inte alls om deras egna fantasiersättningar utan det handlar om de hundralappar som alla de knegare som jobbar ihop deras ersättningar får i löneökning. Jag tar för givet att Martin och Lennart bara glömde att skriva det i sitt debattinlägg, men dom har för avsikt att själva föregå med gott exempel och kommer bara att få ut maximalt 200 kronor i löneökning per månad. Det är ju alltid bra att föregå med gott exempel och inte bara kräva av andra vad man inte själv förmår. Eller hur Martin och Lennart?


Rör inte min kompis

onsdag 2015-10-21
Sanningar och lögner
tyckeri nummer 6733

» Veckans citat - om Euro-fiaskot

Nej till Euron
- "Sverige är lyckligt lottat som inte gick med i Euron. Sveriges rådande styrka beror på resultatet vid den folkomröstningen. Nu är det Grekland som får lida när 19 länder med olika mål ska försöka samsas om penningpolitik."

Sagt av japanen Naoyuki Yoshino, som är nationalekonom och chef för Asiatiska Utvecklingsbankens Institut, i en intervju för Svenska Dagbladets Insikt. Tänk så sant! Vi som kampanjade och kämpade för ett Nej till Euron i hård kamp mot kapitalet, näringslivet och den etablerade makten gjorde en stor insats. Något som till och med erkänns i dag av en del av gårdagens Euro-förespråkarna.

» Veckans mest korkade uttalande

Israels flagga
Palestinas flagga
Förutsättningarna för att skapa fred mellan Israel och Palestina är inte stora. På båda sidor finns parter och ledare som faktiskt inte vill ha fred och som "hatar" motparten. Men det finns faktiskt förutsättningar att på sikt skapa en fredlig utveckling. På båda sidor finns också människor som är trötta på våld och hat. Under de senaste dagarna har det därför hållits flera demonstrationer med deltagare från alla sidor med krav på att det är dags att prata med varandra och skapa förutsättningar för en framtid tillsammans. Men, det finns på båda sidor ledare som absolut inte vill ha någon fred. En av dessa är Israels premiärminister Benjamin Netanyahu. I går höll Benjamin Netanyahu ett tal vid Judiska Världskongressens möte i Jerusalem. Då hävdade han att det egentligen inte var Adolf Hitler som ville utrota judarna genom Förintelsen. Det var egentligen den palestinska stormuftin av Jerusalem Haj Amin al-Husseini som sade till honom att utrota judarna. Själv ville Adolf Hitler bara utvisa dom från Tyskland. Att Förintelsen inleddes långt innan Adolf Hitler mötte Haj Amin al-Husseini glömmer Benjamin Netanyahu att berätta. Vad stormuftin var ute efter var hjälp mot britterna för att slänga ut dom från Palestina. Men, som vi förstår så finns det ingen förutsättning för någon fred så länge Israel styrs av en man med ett sådant hat mot palestinier som resulterar i denna typ av lögner.


Rör inte min kompis

torsdag 2015-10-22
Terrorismen översvämmar Sverige
tyckeri nummer 6734

Säg Nej till SD-svansen
» Sverige översvämmas av terrorister - den Sverigedemokratiska svansen

En dag som i dag känns det egentligen fel att diskutera terrorism. Efter händelserna i Trollhättan känns det mesta ganska futtigt. Senaste budet är att tre dött på Kronans skola i Trollhättan sedan en maskerad ung man beväpnad med knivar attackerat vilt. En av de tre döda är gärningsmannen själv. Om det faktum att mördaren visat klara högerextremistiska åsikter och skolan domineras av invandrare har någon betydelse för händelsen vet vi ännu inte. Det är lika hemskt oberoende av vilket. Men skrämmande är att gå in och läsa på diverse av dessa vidriga rasistiska sajter där dådet hyllas och den skyldiga görs till hjälte. Hur är människor funtade? Sedan kan ju en del vara lite fel ute som Expressens Csaba Bene Perlenberg som lägger skulden på skolan.

Men det är uppenbart att vi just nu är inne i en period av högerextrema och rasistiska terroristdåd i Sverige. Där brandattacker mot mängder av flyktingboenden är det mest uppenbara. Attacker som hyllas och försvaras bland högerextremister och där det direkt uppmanas till att fortsätta med attackerna. Tyvärr hjälper det inte att vi alla, och politiker, är upprörda. Det hat som frodas inom en liten grupp högerextremister och rasister (Den Sverigedemokratiska svansen) har bara en förklaring - sjukdom. Inte en sjukdom som det går att sätta en diagnos på. Utan helt enkelt bara sjuka hjärnor utan möjlig tankeverksamhet.

» Usch så hemskt

Sanningen om banker
Jag ser att de fyra svenska storbankerna inte levererade som de som sitter på slantarna önskade. Det är så illa att Svenska Dagbladet satt som rubrik: - "Miljarder har gått upp i rök för storbankerna" på artikeln om de fyra storbankernas kvartalsrapport. Vad är det då som är så hemskt? Jo, vinsten var bara 24 miljarder kronor för de senaste 3 månaderna. Och det var mindre än samma kvartal förra året och mindre än vad spekulanterna hade hoppats på. Hur illa är då 24 miljarder i vinst på 3 månader? Omräknat till helår blir det 96 miljarder kronor (96.000.000.000). Vilket ju verkligen är illavarslande. Det är bara 9.800 kronor på varje svensk! De fyra svenska storbankerna gör alltså på ett år en sammanlagd vinst på nästan 10.000 kronor för varenda svensk! Är det mer än jag som inte oroas över att den vinsten är för låg utan snarare för hög? Giriga banknissar är dom allihop.

» Inte så illa trots allt

Europeiska unionen
Det känns lite udda att sätta en sådan rubrik. Syftet med Sven Tycker är ju att gnälla på allt möjligt. Så sätter jag en sådan rubrik? Jag tänkte hur som helst fundera över nationalekonomi. För de läsare som inte förstått det redan så har jag faktiskt läst Nationalekonomi vid Lunds universitet en gång i tiden. De svenska militära myndigheterna tyckte dock annorlunda än mig och tyckte att jag gjorde mer nytta som värnpliktig soldat vid S2 i Karlsborg än som utbildad Nationalekonom. Alltså fick jag avbryta mina studier trots protester. Kanske är det en förklaring till att den militära banan inte blev någon större succé.

Men, det var ekonomi jag skulle skriva om. Förra året hade Sverige ett budgetunderskott på 1,7% medan statsskulden var 44,9% av BNP. Något som kanske inte låter så bra, men det är faktiskt inte så dumt. I medlemsreglerna för EU gäller att budgetunderskottet får vara högst 3% och statsskulden högst 60% av BNP. Sverige klarar alltså båda kraven. Och vi är att av några få av de 28 medlemsländerna som klarar av båda kraven. Hälften av staterna (14 av 28) har för högt budgetunderskott. Värst är Cypern på 8,9%, Spanien på 5,9% och Bulgarien på 5,8%. När det gäller statsskulden är det ännu fler (16 av 28) som inte uppfyller kravet. Grekland på 178,6%, Italien på 132,3% och Portugal på 130,2% ligger sämst till. Sverige är alltså ett av få länder som klarar båda kraven. Vi är riktigt duktiga!

» Bedragare del 249

Jag såg någonstans att man kunde lite se på den typ av Spam man fick hur spammarna klassificerade dig. Fick man en massa tips om lämpliga investeringar och erbjudande om förmånliga kreditkort så räknade dom med att man hade gott om slantar. Däremot om mejllådan översköljdes av erbjudanden om det ena lånet mer förmånligt än det andra - och inte krävdes det några säkerheter heller - då kunde man räkna med att det var just så dom klassade dig. I behov av den typen av lån! Vad tror dom om dig när man får det här mejlet:

hello

Kyss mig
tycker Schmidtc7d@speedy.com.ar

How have you been? What is your name? Where are you from?
I am Nara. I live in Seoul. When the last time you were on the site? I want to write you today in chat, but you have already left it. I really like your profile. I think that we have many common interests. I am good at Ping-pong, cooking fish and yoga.
I will be very glad of your answer.
You can find my Skype ID in profile.

Warmly Nara.

Jag tvivlar på att jag vill veta vad dom tror om just mig! Jag får lite undringar varför Nara som bor i Sydkorea skulle ha en e-postadress registrerad i Argentina. En annan sak som gör mig fundersam är att jag faktiskt inte har något Skype-konto. Så tyvärr Nara, min högst kvalificerade gissning är att du är en bluff bland alla andra bluffar. Mejlet går i papperskorgen som de tidigare 248...


Rör inte min kompis

fredag 2015-10-23
Veckoslut
tyckeri nummer 6735

» Högerterrorismen slår till

Älska din medmänniska istället
Det står nu helt klart att Anton Lundin Pettersson begick ett av de värsta terroristattentaten (fast SÄPO tycker annorlunda) i Sveriges historia när han attackerade en skola och mördade flera personer och skadade ytterligare. Det står också klart att terrorattentatet var föranlett av rasistiska och högerextrema åsikter. Han hade ingen egen koppling till Kronans skola i Trollhättan utan hade uppenbarligen valt ut skolan eftersom där gick många invandrare. Det står också klart att han valde ut barn med mörk hudfärg och skonade vita barn. Och av ett efterlämnat avskedsbrev motiverar han sin terrorattack med: - "måste göra nåt åt invandringspolitiken" och visar samtidigt att hela terrordådet var planerat. Den elevassistent som mördades hyllas i dag som en hjälte sedan det står klart att han, Lavin Eskandar, offrade sitt liv för att skydda barn som attackerades. Att gå in och läsa kommentarer till händelsen och mediebevakningen av händelsen på olika extrema hatsajter gör att jag undrar över mänskligheten. Att läsa hur människor hyllar terroristen som en hjälte, beklagar att inte fler dog eller helt enkelt bara försöker förminska händelsen är vidrigt.

Den Sverigedemokratiska svansen är det största hotet mot den svenska demokratin. Sverigedemokraterna har officiellt beklagat händelsen i Trollhättan, men samtidigt fortsätter man att mer eller mindre uppmana till andra terrorattacker. Uppenbarligen anser man inom Sverigedemokraterna inte att tillräckligt många flyktingboenden har brunnit än. På sin hemsida publicerar SD i Lund kartor och adresser till eventuella planerade flyktingboenden. Men det är naturligtvis inte för att dom ska brännas ner...

» En kompromiss

Stefan Löfven begrundar
De båda Rödgröna regeringspartierna och de fyra borgerliga partier som tidigare utgjorde Högeralliansen har kommit överens om ett antal åtgärder för att försöka få kontroll över den stora mängd flyktingar som just nu kommer till Sverige. Sverigedumokraterna var inte inbjudna, och det var nog ett vettigt beslut. Dom har bara en lösning på alla problem. Stäng gränsen och släng ut alla invandrare! Sedan kvittar det vilket problemet är. Vänsterpartiet deltog i samtalen, men tyckte tydligen att slutresultatet blev lite för mycket. Bland de positiva delarna ingår att Sverige ska kräva att alla EU-länder ställer upp. Vi ska också få en lagstiftning som gör att ALLA kommuner måste ställa upp. Detta mottogs naturligtvis inte positivt i moderatghetton som Vellinge. Det var inget annat att vänta, dom har alltid velat smita undan. Men, det finns också delar som inte är lämpliga som tillfälliga uppehållstillstånd för att ta ett exempel. Hur som helst, i en kompromiss får man ge och ta.

Håkan Juholt och min mamma
» En skamfläck i den socialdemokratiska historien

Det socialdemokratiska partiets behandling av Håkan Juholt är en skamfläck i partiets historia. Uppenbart var att stora grupper inom partiets högerflygel var villiga att riskera att offra hela partiet för att göra sig av med Håkan Juholt, som upplevdes som allt för vänster av högerflygeln. Baktalandet, förräderiet och konspirationerna för att bli av med honom är en skam som kommer lämna ett unket minne under lång tid framåt. Håkan Juholt har nu valt att lämna riksdagen vid riksdagsårets slut. Och i en noga utvald medietaktik väljer han att meddela detta genom en intervju i Dagens ETC för att därefter stänga av telefonen. Med stöd istället för förräderi hade Socialdemokratisk politik kunnat bli något under Håkan Juholt. Men det ville inte partihögern! Bilden visar Håkan Juholt på besök i mitt Åstorp samtalande med min mamma.


Rör inte min kompis

lördag 2014-10-24
Kampen om vem som ljuger mest
tyckeri nummer 6736

» Dagens citat

Benjamin Netanyahu
- "Jag tycker det är dags för det internationella samfundet att klart och tydligt säga till president Abbas att sluta sprida lögner om Israel."

Sagt av Israels premiärminister Benjamin Netanyahu i samband med ett möte med USA:s utrikesminister John Kerry i Berlin. För några dagar sedan (läs Sven Tycker i onsdags) hävdade samma Benjamin Netanyahu att det inte var Adolf Hitler som bar ansvaret för Förintelsen av judarna i Nazityskland, det var palestinierna! Jo, han hävdade faktiskt det. Adolf Hitler ville egentligen bara utvisa judarna, men Palestinas dåvarande ledare Haj Amin al-Husseini krävde att Tyskland istället skulle utrota judarna. I stort sett alla (inklusive historiker, politiker och tyska ledare och historiker) har protesterat och klart påpekat att Benjamin Netanyahu är ute och cyklar totalt i sitt hat mot palestinierna. Så apropå vem som ljuger så kan kanske det här citatet från Steffen Seiberg, som är talesperson för Tysklands förbundskansler Angela Merkel, vara ett klargörande:

- "Vi vet att ansvaret för detta brott mot mänskligheten är Tysklands, och helt och hållet vårt eget."

Sagt med anledning av Benjamin Netanyahus lögner om palestinierna. När Benjamin Netanyahu säger något - kontrollera fakta först innan ni tror på lögnhalsen.

» Bedragare del 250

Som sagt för någon dag sedan så kan man av vilka Spam-mejl man får utläsa vad spammarna egentligen tror att man är för typ av människa. Gott om pengar - erbjudande om förmånliga bankkort. Ont om pengar - erbjudande om förmånliga lån utan krav på säkerhet. Om man överöses av kontakterbjudande från villiga flickor? Hur som helst skriver Sofia Bahizire så här på sin spännande svenska:

Hej hur mår du idag

Kärleken är skum
sofiabahizire3@yanonline.net
Till: sofiabahizire3@yanonline.net;

Hej min kära vän.
Jag har nöjet att träffa dig, jag vet att detta mail kommer till dig som en överraskning eftersom vi inte har möta eller haft en tidigare korrespondens.
Mitt namn är fru Sofia Bahizire, jag är en enda ung flicka, ärlig, omtänksam och artig. Jag letar efter en mogen man med bra sinne för humor. Jag såg din profil på hemsidan medan du surfar och beslutade att kontakta dig. Jag kommer att gilla att vi ska vara vänner. Vänligen kontakta mig med ovanstående adress, jag kommer detaljer mer om mig själv med bilder till dig i min nästa svar. Hoppas vi hörs snart. tack.
Med vänlig hälsning.
Sofia

Jag vill att du ska skriva mig tillbaka hit så att du kan få tillgång till min facebook även mina bilder via denna e-post sofiabahizire01@hotmail.com

Vi kan se att hon använder olika e-postadresser, något som alltid gör mig misstänksam. Vi kan också se att hennes egen e-postadress står som mottagare till mejlet. Något som brukar tyda på att det skickats ut i ett större antal exemplar. Och så har vi det där med Google-översättning! Kanske ska man också fundera lite över det faktum att hon kallar sig "fru" och inte "fröken"! Varför? Släng skiten!


Rör inte min kompis

söndag 2014-10-25
Enkla sanningar
tyckeri nummer 6737

» Mobiler är farliga

Bota vårt mobilberoende
Jag älskar statistik. Mobiltelefonerna dödar oss skriver Hugo Rehnberg och berättar om några av de 12 fall i år när människor skulle ta en selfie men istället trillat ner för Taj Mahal, missbedömt tjurar, tagit tag i elledningar eller tänkt ta en pistol-selfi och tryckt på pistolens avtryckare istället för mobilens! Som sagt, än så länge 12 döda, om det nu inte inträffat fler sedan sammanställningen gjordes. Det ska jämföras med de 8 som dött i hajattacker. Vi kan alltså konstatera att mobiltelefoner är farligare än hajar. Sedan kanske vi ska kliva ner på jorden när vi konstaterar att trafiken kräver ungefär 1,2 miljoner dödsoffer om året. Bara vid en enda olycka i dagarna i Frankrike dödades 42 personer när en lastbil och en buss kolliderade.

» Utrensningarna fortsätter

Släng SD i soporna
I dag har tydligen Sverigedumokraternas partistyrelse haft möte för att besluta om uteslutning av medlemmar som inte lyder. Det handlar något förenklat om konflikten mellan moderpartiet och ungdomsförbundet. Enligt rapporterna har 6 personer uteslutits ur partiet och ytterligare 4 har fått en varning. Man vill dock inte från Sverigedumokraterna berätta vilka det är som uteslutits - än. Men jag ser att åstorparen Eddie Ek var en av de som var hotade av uteslutning. Om man nu kan prata om "hotas" av uteslutning ur Sverigedemokraterna? Intressant är att det handlar om maktkamp, inte om alla de SD:are som trampar i klaveret och pratar klarspråk och avslöjar SD:s verkliga ideologi. Jag gissar att rubriken snart kommer att komma till användning igen. Toppstyrda partier brukar få syssla med sådant.


Rör inte min kompis

måndag 2014-10-26
Slipsnissarna slår till
tyckeri nummer 6738

» Slipsens dag - hahaha!

Sven med mamma och pappa
Som läsoman är jag väldigt beroende av att morgontidningarna kommer som dom ska. Med en hemtrevlig duns ska dom trilla in genom brevinkastet när man sover som bäst. Fungerar allt som det ska hamnar dom i den korg som står under brevinkastet. Har man otur trillar någon tidning utanför, vilket innebär att den utses för risken att kattfan ska ta den för någon form av extra katt-toa. Hur som helst var det inte detta som präglade denna morgonen. Tidningarna låg snällt i korgen. Men vilka tidningar låg där? Jo, istället för en Svenska Dagbladet låg där en Sydsvenskan. Om man dessutom även får en Helsingborgs Dagblad innebär detta inget mervärde. Det är i stort sett exakt samma tidning med undantag för lokala sidor och lite annorlunda färg på layouten och andra annonser. Alltså blev det till att läsa Svenskan på nätet istället. Och då hittar jag den här mycket komiska betraktelsen över det faktum att 14 EU-Parlamentariker kräver att EU inför en Slipsens Dag inom EU. Själv tycker jag att det finns allt för många slipsnissar i Maktens korridorer. De flesta undertecknarna är tydligen från Kroatien och detta beror uppenbarligen på att man i Kroatien anser sig ha uppfunnit denna korkade strypsnara till klädesplagg. Som slipshatare, och dessutom EU-skeptiker, så får jag vid dylika stolpskott flera anledningar till ett gott skratt. Enligt Teresa Küchler, som skrivit raderna i Svenska Dagbladet, skall dessutom en svensk EU-parlamentariker finnas med bland de 14 undertecknarna. Men Teresa, i det moderata husorganet Svenska Dagbladet, berättar inte vem denna 14:e svensk är. Och det gör naturligtvis en sådan som er bloggare extra nyfiken. En liten sökning på Internet (ibland är Internet en gudars gåva till mänskligheten) ger mig till min glädje ett spännande svar på min undran. Och samtidigt förklarar det en del medan jag får ännu fler goda skratt. Den svenska EU-Parlamentariker som undertecknat detta krav på EU att instifta en Slipsens Dag är nämligen den moderata EU-Parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt! Vid sådana tillfällen kan man inte annat än inse att humorn inte når tillräckligt höga höjder förrän Moderata politiker uttalar sig. Fru Bildt verkar inte tycka att det finns tillräckligt med slipsnissar i Maktens korridorer. Bilden visar för övrigt er bloggare, antagligen första och sista gången, iförd en dylik strypsnara. Den lilla gossen var vid det här tillfället drygt 10 år gammal och har fått vara med på mamma Alice och pappa Erics pass inför en allra första badsemester 1963 till Medelhavet. Närmare bestämt till en liten by utanför Koper i dåvarande Jugoslavien, nuvarande Slovenien. Avskaffa slipsen (samt Anna Maria Corazza Bildt och hela EU)!

» Den Sverigedemokratiska svansen

Kent ''Järnröret'' Ekeroth
Jag såg i går på TV:n Sverigedemokraternas gruppledare i Riksdagen, Mattias Karlsson, försöka undvika att erkänna att Sverigedemokraternas retorik riskerar att skapa underlag för, och inspirera till, rasistdåd. Men det gick inte allt för bra. Det gick inte så bra att prata bort Kent Ekeroths regelbundna utbrott. - "För Sverige innebär detta vår undergång", "...dom bokstavligen invaderar det här landet" och "Svenska folket har en lång stubin. Men när den har brunnit klart... då smäller det!" var yttranden från ett tal som Kent Ekeroth i dagarna höll här nere i Skåne med bland annat en stor grupp nazister som jublande åhörare. I dessa dagar när Sverigedumokraterna som ett led i maktstriden inom partiet valt att utesluta en stor grupp som är kritiska till Jimmie Åkesson är det intressant att notera att Kent Ekeroth helt uppenbart har någon form av hållhake på den innersta ledningen i Sverigedemokraterna. Hans skandaler (allt från järnrör till rasistiska yttranden) hade motiverat till uteslutning om han varit någon annan. Nyligen hyllade Kent Ekeroth Ungerns Viktor Orbán med: - "Viktor Orbán är Europas ende statsledare på riktigt och en sann hjälte". Vilket väl säger en del om Kent Ekeroth... Mattias Karlsson gjorde dock i TV klart att han tog inte ansvar för Kent Ekeroths utbrott, bara sina egna och Jimmie Åkessons!

En som inte ens ställer upp i media är Jimmie Åkesson. Ja, om han inte får bestämma frågorna så att han slipper riskera allt för avslöjande och svåra frågor alltså. Som partiledare för ett av landets största politiske partier skulle han alltså intervjuas av SR:s Studio Ett men vägrade till slut att ställa upp eftersom han inte i förväg fick bestämma vilka frågor han skulle få. Tänk om han fått kritiska frågor som han inte kunde svara på?


Rör inte min kompis

tisdag 2015-10-27
SD, Nato och Meta
tyckeri nummer 6739

» Sverigedumokraterna granskas

Sverigedumokraterna
LO har bestämt sig för att granska Sverigedemokraterna. Det handlar då inte om SD:s allmänt främlingsfientliga och rasistiska politik som vi alla känner till utan det handlar om SD:s ekonomiska politik. Och den visar sig då vara inget annat än en sedvanlig borgerlig högerpolitik av klassiskt snitt. Skulle man tycka annorlunda (som i frågan om att tjäna vinster på välfärden) så är man utan protester villiga att sälja ut sina åsikter även här och anpassa sig till en borgerlig politik. Detta visar den s.k. Kreab-affären där SD helt bytte åsikt mot att bjudas på några middagar. Däremot är granskningen helt uppenbart inte populär hos t.ex. den Sverigedemokratiska svansen vilket kommentarerna här och här visar. Inte heller det officiella Sverigedemokraterna är särskilt lyckliga. Det är nog inte så populärt att bli påminda om att man inte alls försvarar välfärden, utan istället vill rasera den i samarbete med de traditionella borgerliga partierna. Inte heller där verkar granskningen vara så populär. Det moderata husorganet Svenska Dagbladet har engagerat stora delar av det ledande ledargarnityret för att såga LO:s granskning. - "Knepigt när LO synar SD" skriver Maria Ludvigsson på ledarsidan och ännu ilsknare är Janerik Larsson som dessutom ger konkurrenten Dagens Industri en känga med: - "LO har mycket att tacka Dagens Industri för", han kan tydligen inte förlåta DI att dom avslöjade att det moderata lobbyingföretaget Kreab satsat resurser på bättre samarbete med Sverigedemokraterna.

» Att samarbeta med en expert

Säg Nej till Nato
För övrigt ser jag att Försvarsminister Peter Hultqvist ska ytterligare utöka samarbetet med NATO i syfte att smygansluta Sverige till den amerikanska militärunionen. Nu ska det samarbetas med NATO när det gäller det s.k. "Informationskriget". Bland annat ska Sverige bli bättre på att: - "..analysera propaganda i sociala medier" heter det. Det är kanske inte helt fel? Det här är ett område som USA via CIA är experter på. Undrar om "vi" då får lära oss hur CIA gör när man sprider propaganda? Samtidigt läser jag att NATO tror att främlingshatet kan gödas utifrån av främmande makt. Vill experterna på NATO alltså påstå att Sverigedemokraterna är köpta av främmande makt? Spännande tanke!

» Meta får kritik

Hissa skånska flaggan
Sedan läser jag att vår f.d. Riksdagsledamot från Åstorp Margareta Pålsson som krönte sin karriär med att bli landshövding i Skåne prickas av Riksrevisionen. Kritiken handlar om när länsöverdirektören Carl Älfvåg i somras fick "sluta i förtid". Meta tyckte att han skulle få ett avgångsvederlag. Så hon beslutade att han skulle få 2,1 miljoner kronor. Efter att ha jobbat i 1 år och 7 månader fick han gå sedan han och Meta inte riktigt kom överens. Alltså köptes han ut för två årslöner, pengar han skulle få oberoende av om han fick ett nytt jobb. Men, det tyckte inte Riksrevisionen var någon bra idé. Vilket däremot Margareta Pålsson fortfarande tycker... Vad jag som skånsk skattebetalare tycker är det nog ingen som bryr sig om?


Rör inte min kompis

onsdag 2015-10-28
Det är dags nu!
tyckeri nummer 6740

» Inför amorteringskrav och avveckla ränteavdragen

Drömhuset
Det är dags att sätta in behandling mot dagens fastighetsbubbla. Att den som lånar pengar för att köpa något också betalar av på lånet är en ganska självklar regel - förutom när det gäller att köpa villor och bostadsrätter. Det beror naturligtvis på tanken att priserna alltid fortsätter uppåt. Du kan sälja din bostad om ett antal år med vinst, så då gör det inget att skulden är oförändrad. Problemet är att just villor och bostadsrätter är den enda produkt vi köper som vi räknar med att den ska fortsätta att gå upp i pris när den blir begagnad. Det är helt enkelt en sjuk marknad som, när den tillfrisknar, med stor sannolikhet gör detta genom att bubblan spricker. Då är risken stor att många står där med lån som kanske är större än vad huset man är tvungen att sälja kan inbringa. Du har alltså skuld kvar när huset sålts. Under en tid har det därför diskuterats att införa någon form av Amorteringskrav. Dvs att man ska vara tvungen att amortera på skulden. Men motståndet mot detta är stort. Nu senast har återigen Kammarrätten i Jönköping, som remissinstans, sagt Nej. Motståndet jublar förstås. Det är många som tjänar slantar på det nuvarande förfarandet som är motståndare. Villaägarna är en sådan, och även alla Mäklare som tjänar stora slantar på dagens upptrissade priser på villor och bostadsrätter vill slippa amorteringskrav. Det skulle ju kunna innebära att priserna inte fortsätter att stiga lika fort. Något är sjukt när många som köpt bostad med dagens låga räntor inte anser sig ha råd att amortera på lånet. Hur ska dom klara sig den dag räntorna stiger? Dom hade legat lite bättre till om dom passat på att amortera nu.

En annan åtgärd som det är dags att börja införa är att avveckla Ränteavdragen. Rätten att dra av den betalda räntan på skulden från skatten är ju ett sätt att göra det billigare att låna pengar samtidigt som de som bor i hyresrätter och liknande får hjälpa till att subventionera villa- och bostadsrättsägarna. Och det är just i dag när räntorna är så låga som det är dags att börja avveckla ränteavdragen. För naturligtvis kan man inte avskaffa dessa från en dag till en annan. En avveckling får ske på många års sikt så att de som i dag har stora skulder och som får stora räntekostnader den dag räntan stiger kan anpassa sig. Samtidigt är det ju så att ränteavdragen kostar statskassan många sköna tiotals miljarder. Pengar som kan användas till att sänka skatter eller förbättra samhällets service. Inled avvecklingen av ränteavdragen NU! Inför amorteringskrav NU!

» Pålsson igen

Åstorp - Söderåsstaden
I går hade jag lite synpunkter på att Skånes landshövding, moderaten Margareta Pålsson, fått kritik från Riksrevisionen för att hon varit lite för generös med våra skattepengar och fattat beslut som hon inte hade rätt att fatta själv. I dag berättar SVT att sonen Pontus Pålsson nu ska åtalas för brott mot Yttrandefrihetslagen. Det hela är en fortsättning på den konflikt som är gammal mellan Pontus Pålsson och personal på kommunkontoret här i Åstorp. Hans oförmåga till sociala kontakter är gammal. Långa perioder har han trots sin roll som oppositionsråd varit fråntagen nyckeln till kommunkontoret. Det har också varit konflikt inom det Moderata partiet lokalt här i Åstorp som resulterat i att flera aktiva medlemmar lagt av. En förtroendeomröstning för en tid sedan i fullmäktigegruppen slutade 2-2 varav hans egen röst var den ena av de två för förtroende. Eftersom han var ordförande och hade utslagsröst slutade omröstningen med att det fanns förtroende, trots att det alltså bara var en till som röstade för förtroende! Nu har det alltså gått så långt att Justitiekanslern beslutat om åtal för brott mot Yttrandefrihetslagen. Ytterligare kommentarer är onödiga!


Rör inte min kompis

torsdag 2015-10-29
Det finns ett syfte bakom det mesta
tyckeri nummer 6741

» Det finns ett syfte med all information

Ingen kan väl ha missat alla skräckrubriker och hotfulla artiklar som berättar om alla tiotals miljarder som flyktingmottagandet kommer att kosta. Om hur alla dessa miljarder är så många att det kommer att krävas kraftiga nedskärningar i andra statliga åtaganden eller att man bryter mot kostnadstaket och lånar upp enorma belopp för att finansiera det hela. Det målas upp ett rent skräckscenario över de enorma kostnaderna. Och det finns naturligtvis ett syfte med dessa skräckskildringar. Men så läser jag i dag i Dagens Industri några artiklar som handlar om Riksbankens politik och Riksgälden och dess behov av att låna slantar. Låt mig citera Dagens Industri:

- "På den punkten hade Riksbanken kunnat få hjälp av Riksgälden, som sköter statens upplåning. Med anledning av de ökade kostnaderna för flyktingkrisen fanns en tro på att statens lånebehov skulle öka och därmed utbudet av statsobligationer. Men enligt Riksgäldens färska prognos vägs ökade migrationskostnader upp av ökade skatteintäkter." Ja, så skriver ekonomerna. "De ökade migrationskostnaderna vägs upp av ökade skatteintäkter"!

Naturligtvis har Dagens Industri ett syfte med att lämna denna information. Men, uppenbarligen är läget inte riktigt lika kritiskt som media i allmänhet vill utpeka det som. Vi har inte bara ökade utgifter, vi har också ökade skatteinkomster!

» Om att motverka sina syften

Det finns de som är så korkade att dom motverkar sina egna mål. Antifascistisk Aktion, AFA, är en grupp extremister som inte riktigt har fattat så mycket. Nu läser jag att några idioter från AFA attackerat Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge. Att den typen av aktioner inte gör något annat än gynnar Sverigedemokraterna begriper i stort sett alla - förutom idioterna inom AFA. Tänk så bra för SD att kunna berätta om hur dom förföljs och utsätts för attacker. Tänk så synd det är om dom! Lägg av AFA! Sverigedumokraterna ska bekämpas med argument och fredliga demonstrationer. Inte med denna typen av idioti.


Rör inte min kompis

fredag 2015-10-30
Dagens tankar
tyckeri nummer 6742

» Vad är mest ordningsstörande?

De Nya Gammelmoderaterna beslutade ju på sin riksstämma nyligen att man vill arbeta för att införa en möjlighet för kommunerna att besluta om lokala förbud mot tiggeri på speciella platser där det upplevs som att den allmänna ordningen störs. I mina lokala TV-nyheter i går såg jag med anledning av detta Moderaternas vice partiordförande (och deras starke man i Helsingborg) uttala sig om detta.

Helsingborgs stad
- "Det är viktigt att en kommun ska kunna fatta beslut om tiggeriet är ordningsstörande" säger Peter Danielsson.

Han ger exempel på sådana platser som Knutpunkten (som är Helsingborgs kombinerade Centralstation, Färjeterminal och Busstation) och andra järnvägsstationer. Andra platser som nämnts är utanför affärer och på Kullagatan (som är Helsingborgs stora gågata). Däremot har jag aldrig riktigt förstått vad man från Moderaterna menar med "ordningsstörande". Handlar det om att tiggarna är otrevliga och stör förbipasserande? Eller är det så att det är så många som stannar upp och skänker en slant att det blir trafikstockning? Eller kanske menar man att tiggarna genom att antasta förbipasserande skapar ett irritationsmoment? Eller är det så enkelt som att förbipasserande tycker att det är så pinsamt att ett samhälle är så skapat att vissa ser som enda utvägen att tigga om pengar, och att dom ser det som ett ordningsproblem? Jag ska vara uppriktig, men jag har inte riktigt förstått vad som är ordningsstörande med en person som sitter i ett hörn med en kopp framför sig. Mer ordningsstörande än den försynta tiggaren i ett hörn är tillfälliga stånd som sätts upp av telebolag mitt på gågatan och vars försäljare hela tiden attackerar förbipasserande med en fråga om: - "Vilket telebolag har du?" Eller kanske försäljarna av kosttillskott som ställt upp ett litet bord mitt i stora salen på Knutpunkten och erbjuder smakprov. Eller kanske det stora bageriet som ställt upp sitt stånd utanför livsmedelsbutiken och erbjuder smakprov med: - "Ska du inte smaka?" Eller Livets Ord som står och delar ut flygblad. Eller... Alla dom här är mer "ordningsstörande" än den försynta tiggaren sittande i en hörna. Eller Moderaterna menar att man från och med nu ska arbeta för att förbjuda alla dessa olika sorters tillfälliga stånd också? För moderaterna menar väl inte att det "ordningsstörande" egentligen inte handlar om att det stör ordningen utan om att det är just romer från ett annat land som påminner Moderaterna om att vår värld fortfarande är ett rasistiskt klassamhälle? Även inom EU! Nu är det lyckligtvis så att det inte finns något stöd för dumheterna från några andra än från rasisterna inom Sverigedemokraterna. Och det kanske förklarar lite till!

» Ett klargörande

I min grannkommun Klippan har samtliga politiska partier i kommunfullmäktige gjort ett gemensamt uttalande mot rasism. På kommunfullmäktiges oktobermöte gjordes ett gemensamt uttalande som fördömer de mörka krafterna mot flyktingar. Men, det här var en något felaktig inledning. Det var INTE samtliga partier i kommunfullmäktige som ställde sig bakom uttalandet. Ett parti, gissa vilket, vägrade med den här motiveringen.

Klippans kommun
- "Skulle vara som att byta ideologi."

Jag gissar att ni redan gissat vilka det var som inte ville byta ideologi och uttala sig mot rasism. Sverigedemokraterna! Klippans kommun är en av många kommuner i Sverige som drabbats av brandattentat mot bebodda flyktingboenden, planerade flyktingboenden eller helt enkelt byggnader som det ryktas om ska bli flyktingboende. Alla dessa terrorattentat utförda av den Sverigedemokratiska svansen har dock inte Sverigedemokraterna något som helst ansvar för. Hur Sverigedemokrater uttalar sig, att SD publicerar adresser till planerade flyktingboenden och liknande påverkar naturligtvis inte alls vad som sker. I måndags citerade jag ju en av dessa Sverigedumokrater som ständigt hetsar på mot invandringen, Kent Ekeroth. Ett annat sätt som denna man arbetar för sina mål på är att han hjälper till att finansiera den rasistiska sajten Avpixlat. Jag har "roat" mig med att på Avpixlat läsa hur dom behandlar det stora flyktingboende som öppnats i Ljungbyhed i Klippans kommun. Det är ju inte många rätt man fått ihop. Att läsa en del kommentarer förklarar ju också en del. Att detta är en Sverigedemokraterna mycket närstående sajt förstår man om man t.ex. tittar på annonserna. Någon kritik från SD:s ledning mot att en ledande SD:are som Kent Ekeroth hjälper till med finansieringen får man aldrig se. Överhuvudtaget får, av någon anledning, Kent Ekeroth aldrig kritik från SD:s ledning. Min gissning är att han har någon form av hållhake på ledningen så att man inte vågar.


Rör inte min kompis

lördag 2015-10-31
Alla Helgons dag
tyckeri nummer 6743

» Fifflande politiker

Sverigedumokraterna
* Det finns tillfällen när man blir lite fundersam över politikerna och hur det fungerar. Att jag har vissa aversioner mot Sverigedumokraterna är det väl ingen regelbundet återkommande läsare av Sven Tycker som missat. Och jag ska inte sticka under stolen med att jag känner lite skadeglädje över Sverigedemokraternas fifflande med pengar i affären med SD-bolaget Samtid & Framtid AB. Nu har tydligen till och med den interna kritiken inom partiet mot fifflandet börjat komma upp till ytan. Den troliga lösningen på denna interna kritik torde dock bli att partiet utesluter kritikerna. Så brukar man göra i toppstyrda organisationer när demokrati inte är så viktigt. Tyvärr har ju Sverigedumokraterna visat att det är så det står till där.

EU Nej
* Med tanke på mitt förlöjligande i måndags av moderaten Anna Maria Corazza Bildts motion i EU-Parlamentet om att inrätta en Strypsnarans dag - f'låt Slipsens dag, så ska jag i dag ge Anna Maria Corazza Bildt ett erkännande. I veckan uppmärksammade hon EU-Parlamentets presidie på att Marine Le Pen, ledaren för det franska partiet långt ute på högerkanten Nationella Fronten, lämnade Parlamentet i förväg och lät någon annan rösta för henne. Något som är strängeligen förbjudet. Men tydligen är det inte helt ovanligt att fifflande politiker inte gitter jobba för arvodet i EU-Parlamentet. Så brukar man visst göra i partier som inte tycker att demokrati är så viktigt. Och Nationella Fronten har ju inte direkt gjort sig kända som förkämpar för demokrati.

Portugals flagga
* Slutligen kan jag inte annat än fundera över vilken typ av Parlamentarisk demokrati som EU-landet Portugal styrs genom. Det senaste valet i Portugal resulterade i att det Konservativa högerpartiet blev största parti. Men, de tre vänsterpartierna Socialistpartiet, Kommunistpartiet och Vänsterblocket enades och då får dom majoritet. Men Portugals president Aníbal Cavaco Silva tyckte inte som folket. Han tyckte annorlunda och ansåg att: - "det är min plikt att göra allt som är möjligt för att förhindra att fel signaler sänds till finansiella institutioner, investerare och marknader". Så han ville inte ge vänstern uppdrag att bilda regering utan gav istället uppdraget till det Konservativa högerpartiet, som han själv tillhör. Han fortsatte med att det ju inte går att ha en regering som: - "stöds av antieuropeiska krafter som kampanjat emot tillväxt- och stabilitetsfördraget, för att Portugal ska utträda ur euron, samt för att upplösa Nato". I en presidentstyrd stat är det ju så här det går till. Men enligt Wikipedia är Portugal: - "Portugal är sedan 1910 en republik. Presidenten är folkvald, men har huvudsakligen ceremoniella uppgifter. Den lagstiftande församlingen heter Portugals republikanska församling och består av en kammare och där ledaren för det största partiet eller koalitionen utses till premiärminister av presidenten." Ajabaja portugiser! Inte kan ni väl vara så dumma att ni som EU-land röstar på vänstern? Det kan inte tolereras!

» Är Magdalena Andersson sosse?

Magdalena Andersson
Enligt Wikipedia heter Sveriges Finansminister Magdalena Andersson. Enligt vad jag har hört ryktesvägen ska den regering vi har för tillfället vara en koalition mellan Socialdemokratiska Arbetarpartiet och Miljöpartiet De Gröna. Fortfarande enligt tidigare nämnda Wikipedia ska denna Magdalena Andersson representera det Socialdemokratiska partiet. Men, när jag läser uttalanden från denna kvinna blir jag mycket tveksam till om detta verkligen kan vara med sanningen överensstämmande. Kan det verkligen vara riktigt att en Socialdemokratisk Finansminister nästan är mer moderat än vad moderaten Anders Borg var? Det är något som inte stämmer! Borde inte en politiker som säger sig företräda ett visst parti också läsa partiets partiprgram och sedan driva dessa frågor i den riktning som partiprogrammet antyder? I varje fall inte arbeta för något helt annat. Har jag missförstått något?


Rör inte min kompis

söndag 2015-11-01
Ny månad - nya tag
tyckeri nummer 6744

» Statistiknörden

Jonas Sjöstedt
SR:s Ekoredaktion har publicerat sin Svensk Väljaropinion för oktober. Denna väljarundersökning är egentligen inte en väljarundersökning utan en sammanvägning av flera andra väljarundersökningar. Resultatet visar att det inte rör sig så särskilt mycket. Det faktum att vårt Fosterland "översvämmas" av flyktingar har gjort att Sverigedemokraternas uppgång tydligen är över och det har gått nedåt sedan förra månaden. Vi kan också konstatera att Ebba Busch Thors kamp för att få publicitet för sin högervridning av Kristdemokraterna har gjort att Kd fortfarande ligger under 4-procentspärren. Moderaterna står helt stilla. Den stora vinnaren är Centern, vilket kanske beror på att Annie Lööf är föräldraledig! Det har alltså inte hänt så mycket. De Rödgröna leder med 39,5% över Borgerligheten med 39,2%. Socialdemokraterna är fortfarande störst med 26,0% (-0,6), Moderaterna 22,8% (oförändrat), Sverigedemokraterna 18,3% (-0,5), Centerpartiet 7,4% (+0,8), Miljöpartiet 6,9% (+0,2), Vänsterpartiet 6,6% (-0,3), Folkpartiet 5,3% (oförändrat), Kristdemokraterna 3,7% (+0,3) och Feministiskt Initiativ 2,1% (-0,1). Dvs allt inom felmarginalen och egentligen ingen anledning att skriva om det alls. Om man nu inte vill berätta att det inte hänt något?

På tal om statistik och enkäter så såg väl en hel del av oss den spännande undersökningen som gjorts av föreningen Vetenskap och Folkbildning och som visade att t.ex. många Miljöpartister tror på änglar och healing, en tredjedel av Kristdemokraterna förkastar evolutionsläran och att var tionde kvinna tror att månlandningen är en bluff. Innan vi tror allt för mycket om det hela så ska vi påpeka att 2011 utsågs nämnda förening till "Årets Förvillare". Det handlar nog inte så mycket om varken Vetenskap eller Forskning i den föreningen. Hur som helst visade samma undersökning att just Sverigedemokratiska väljare trodde på att utomjordingar besöker vår planet. En intressant fråga är hur dom ska lösa flyktingproblemet när utomjordingarna väller in (eller ner...)? Flyktingproblemen ska ju lösas genom hjälp på plats och flyktingarna ska stanna i närområdet. Blir det inte väldigt dyrt och komplicerat?

Läs ALLTID väljarundersökningar, statistik och enkätresultat med minst två nypor salt!

» Någon som är förvånad?

Höra med öra
Hörselskadades Riksförbund har granskat hur den privatiserade hörselvården i Stockholm och Skåne fungerar. De två företagen Avesina och Audionomerna & Hörsam står för två tredjedelar av utprovningarna i dessa båda landsting. Båda företagen ägs av det danska bolaget William Demant holding. Samma bolag äger också de båda tillverkarna av hörapparater, Oticon och Bernafon. Kan ni gissa vilka hörapparater de kunder som går till Avesina eller Audionomerna & Hörsam blir rekommenderade att köpa? Enligt Hörselskadades Riksförbunds undersökning rekommenderas 98% av "kunderna" hörapparater från de företag som har samma ägare som utprovningsföretaget har. Är det någon som är förvånad? Om du går till en VW-handlare, tror du att han rekommenderar dig att köpa en Fiat? Hur naiva får egentligen landstingspolitiker vara? Högsta ansvarig i Stockholm är Kristdemokraternas Ella Bohlin, och hon håller inte alls med om att systemet havererat, som HRF hävdar. Det fungerar bra med privatiseringen säger Ella (det kallas Fria Val). Och visst fungerar det bra för William Demant holding, men fungerar det bra för skattebetalarna och de hörselskadade? Hur som helst skiter väl Ella Bohlin (kd) i det, så länge det fungerar bra för det privata näringslivet i varje fall.

» Illegala bosättningar här och där

Israel och Palestina
Romernas flagga
Så kallade "EU-migranter" skapar problem i många kommuner. Det som oftast är fattiga romer som kommer hit för att få ihop lite slantar genom att jobba för en spottstyver eller tigga behöver ju ha någonstans att bo också. Och det har på många håll skapat mer eller mindre illegala "bosättningar". På många håll försöker man vräka dessa eftersom det kan upplevas som en sanitär olägenhet eller att marken helt enkelt tillhör någon som hade andra planer för marken. I bland annat Malmö är en sådan vräkning nära förestående. Naturligtvis är detta inte någon lätt fråga. Det finns ingen "korrekt" lösning. Samtidigt som vi inte kan tillåta att människor bor under vilka ohygieniska förhållanden som helst, och att en markägare måste ha tillgång till sin mark så måste det skapas någon form av alternativ. Lösningen är inte lätt.

Man kan dock göra som Israel gör. Illegala judiska bosättningar på mark som tillhör palestinier och som ligger på ockuperad mark är en ständigt pågående skandal. Det officiella Israel har dock en lösning på den här typen av problem. Man kan ju helt enkelt legalisera bosättningen! Det har i dagarna skett för fyra f.d. illegala judiska bosättningar (dvs numera legala bosättningar) på ockuperade Västbanken. Nu är det detta inte riktigt korrekt återgivet. Beslutet om att legalisera markstölden fattades för flera veckor sedan. Men man har inte gjort det offentligt förrän nu. Men på det här viset kan man ju också göra. Om den judiska staten Israel ockuperar den palestinska staten Palestina kan man ju flytta in judiska bosättare på den ockuperade marken och så småningom helt införliva den ockuperade marken i den judiska staten Israel. Vart palestinierna ska ta vägen kan man ju skita i. Kanske kan dom få leva kvar som en andra klassens medborgare? Jag har alltid förespråkat en tvåstatslösning, men har på senare tid ändrat mig. Den enda lösning som finns är nog en enda gemensam mångkulturell stat av Israel OCH Palestina. Men då måste judarna i Israel (och på ockuperad mark) acceptera att deras stat är en mångkulturell stat där alla har lika rättigheter. OCH, palestinierna måste acceptera att den Palestinsk/Israeliska stat dom bor i är en mångkulturell stat där ALLA har samma rättigheter. Oberoende av om dom är muslimer, judar, kristna eller något annat. Den lösningen blir inte lätt, den tar tid. Men en tvåstatslösning är faktiskt inte längre en framkomlig lösning.


Rör inte min kompis

måndag 2015-11-02
Som svensk skäms jag
tyckeri nummer 6745

» Vem är brottslingen?

Dagens citat är från en av de ledande Sverigedemokraterna, Kent Ekeroth. Mannen som väl mest är känd för att ha gått bärsärk i Stockholm med ett järnrör tillsammans med några partikamrater. Hur som helst, säger han så här i ett tal. Observera att talet hålls 5 dagar innan morden / terrordådet i Trollhättan. Jag lämnar över ordet till Kent Ekeroth:

Kent Ekeroth
- "De som kommer till vårt land är respektlösa, de respektlösa i strid med alla regler, alla lagar. Hur ska man kunna motivera att man flyr från Danmark?

Det är unga män som kommer, från en kultur som inte respekterar kvinnor över huvud taget. Vad tror ni händer med vårt land? Vad hände på en Ikea-affär för inte så länge sedan? Nyligen kan man läsa om folk som invandrat hit som börjar våldta direkt. Kriminalitet och invandring går hand i hand.

Vi måste visa att folket inte vill ha det här. Vi måste visa det varje dag.

Ni måste gå ut på gator och torg, ni måste gå man ur huse varje dag, varje dag.

Vi ska visa dom att nu är det dags, nu smäller det! Vi har ingen tid att spara längre. Gör någonting, gå ut, våga visa. Vi är motståndsrörelsen mot etablissemanget och mot media.

Vi står inför ett vägskäl, man säger det ofta, det är dags att agera, jag hoppas ni kommer att göra det, och att ni säger till alla andra att göra det.

Stå upp och hjälp oss att ta vårt land tillbaka!"

Detta tal är alltså hållet av Sverigedemokraternas rättspolitiske talesman. En ledande SD-politiker som uppenbart har en hållhake på SD:s allra högsta ledning eftersom han ständigt undkommer att ens få kritik för sitt sätt att uppträda. Å andra sidan så kanske man inte ska förvänta sig allt för mycket av ett parti vars partiledare Jimmie Åkesson här kan höras sjunga ut sin glädje över mordet på Olof Palme.

På tal om att det enligt Kent Ekeroth är just invandrarna till Sverige som sysslar med våldtäkter så har Kent antagligen missat den här svensken som åkte till Thailand för att våldta barn. Som jag förstår det är han inte ensam svensk som åker till Thailand för att begå sexuella övergrepp mot barn. Sverigedumokraterna är inte ett seriöst parti!

Festen fortsätter
» Klavertramp

Vilken typ av reklam tycker du är mest irriterande? Jag för min del tycker allra mest illa om annonser på nätet som lägger sig över hela sidan jag ska läsa. Reklam som man måste klicka bort för att kunna läsa det jag vill läsa. Företag som köper upp den typen av reklam förlorar i anseende hos mig. Jag skulle helt enkelt inte kunna tänka mig att bli kund hos ett företag som på det viset förstör min upplevelse. Sedan ska jag medge att jag inser att reklamen är en förutsättning för att jag ska kunna läsa texten. Någon ska betala för kalaset. Gör jag inte det själv (om något är gratis så tackar jag och bugar) så måste ju någon annan betala. Detta är i allmänhet annonsörerna.

Men, ibland måste man tänka ett extra steg när man placerar in reklam. Det här är inte på nätet, det är den tryckta tidningen. Men här har man inte läst hur det blev i förväg. Jag förstår att ansvarig utgivare och chefredaktören blev "ledsen och bestört" när Brandattentat mot flyktingbarn får undertexten "Festen fortsätter". Jag tycker nästan synd om Mimmi Karlsson-Bernfalk på tidningen Norra Skåne. De enda som jublar är nog SD-svansen som tycker att det är fest med attentaten.

Jag tror inte att affären Nisses i Hässleholm blev allt för lyckliga heller...


Rör inte min kompis

tisdag 2015-11-03
En kortis
tyckeri nummer 6746

» Dagens klavertramp

Toltorpsskolan i Mölndal arrangerade ett motionslopp till förmån för flyktingbarn. Skolan rektor Martin Dalenius har nu JO-anmälts av en medborgare. Denna medborgare anser att arrangemanget "kränkte SD-väljare"! Ibland är till och med verkligheten mer komisk än fantasin. Uppriktigt sagt så tvivlar jag på sanningshalten i notisen. Inte f-n kan någon vara så korkad att hen anser att ett sådant arrangemang "kränker SD-väljare"?


Rör inte min kompis

onsdag 2015-11-04
Viktiga funderingar
tyckeri nummer 6747

» Fel post

Jag fick ett exemplar av Tidningen C - En tidning från Centerpartiet, i brevlådan i dag. Först funderade jag över hur mycket pengar Centerpartiet har som delar ut en sådan tidning i alla brevlådor med så långt till nästa val. Men sedan upptäckte jag att tidningen var adresserad till en granne och inte mig. Ska man skämmas över att ha "så'na" grannar? Hur som helst var det inte Postens fel, det stod faktiskt min adress. Eller rättare sagt så stod det mitt husnummer och inte grannens husnummer. Gatunamnet var däremot fel, men det är tyvärr ett vanligt fel. Hur som helst var det inte Postens fel att jag fick posten fel, det var Centerpartiets eget fel... Men det är ju inget ovanligt - dvs att Centern har fel!

Centerpartiet
Bland annat är en av huvudrubrikerna i denna "medlemstidning" att "Ökad säkerhet med Nato". En förändrad åsikt som visar hur Centerpartiet tagit ett par rejäla steg åt höger. Det här är något jag inte riktigt begriper hur Sveriges säkerhet skulle öka genom att vi provocerar en granne genom att släppa in världens största militärmakt på vårt territorium och samtidigt förbinder oss att militärt hjälpa länder som Turkiet, Ungern, Polen osv. Det hela får mig att tänka på en insändare för några dagar sedan i Aftonbladet från en gubbe som tyckte att det var självklart att vi skulle gå med i Nato för att skydda oss från vår "aggressiva granne Ryssland". Hans främsta exempel på den ryska aggressiviteten var Rysslands bombningar i Syrien. Vad han uppenbarligen har missat i nyhetsrapporteringen är att Natoländerna USA, Frankrike och Turkiet redan hade hållit på att bomba i Syrien före Ryssland. Fast dom är naturligtvis inte aggressiva...

Nä, kära Centerpartister (och andra). Alliansfriheten har hållit Sverige utanför krig i mer än 200 år. Det är det INGET annat land som lyckats med. Låt det fortsätta. Vi behöver inte förbinda oss att kriga i andra länder och att fördubbla våra militärutgifter. För det innebär ett Nato-medlemskap.

» Vad sysslar Facebook med?

Facebook har en del underliga censur-regler. Men mycket tyder på att det inte fungerar allt för bra. Regelbundet kan man läsa om hur man t.ex. direkt censurerar bilder som råkar innehålla nakna kvinnobröst. Men många andra bilder som egentligen är mycket grövre får vara kvar. Nu senast läser jag att ETC:s satirtecknare Max Gustafson blivit censurerad när han driver med Sverigedemokraterna. Däremot är det mer eller mindre fritt fram för SD-svansens hatsidor. Så här så lyckat berättar Max Gustafson hur Sverigedemokrater tänker.

Sverigedemokrater funderar

Kan NÅGON förklara för mig vad det är som är så hemskt med denna bild att den ska censureras. Om man inte är Sverigedemokrat naturligtvis. Eller tillhör Facebook också den Sverigedumokratiska svansen?


Rör inte min kompis

torsdag 2015-11-05
Torsdag!
tyckeri nummer 6748

» Bra Magdalena Andersson

Flygutsläpp
Även en blind höna kan pricka rätt någon gång. Det är med stor glädje som jag ser att vår Finansminister Magdalena Andersson nu äntligen öppnar upp för ett förslag om flygskatt. Något som naturligtvis inte tas emot särskilt positivt av borgerliga politiker. I deras värld finns inget hemskare än att höja en skatt eller att införa en ny skatt. Sedan kvittar det vad som beskattas eller vad pengarna används till. Inte ens det parti till höger (centern) som en gång i tiden kallade sig för ett miljöparti kan göra något annat än sparka bakut i dag. För att inte tala om flygbranschen som bedömer att jorden kommer att gå under i en enorm konkurs om flygpassagerarna får betala lite mer. Tänk på miljön i FÖRSTA hand. Det handlar om vår framtid.

» En fundering om Nationalekonomer

Ibland behandlas nationalekonomi som en vetenskap där 1+1 alltid blir 2. Men så exakt är inte nationalekonomi. Det finns inga sanningar, utan mest tyckande. Så när en nationalekonom uttalar sig ska man vara medveten om att det hen säger är präglat av hens egen grundinställning. Av hens ideologi helt enkelt. Hur ska man då veta vilken syn på världen som bestämmer vad denna "expert" egentligen tycker? Det finns faktiskt ett par små enkla grundregler, som baseras på vilka ord hen använder. Nationalekonomer har ju ofta åsikter och påstår att dom förklarar olika effekter av ekonomiska åtgärder och vet precis vad som är bäst. Om en nationalekonomin använder ordet "Bidrag" när han pratar om saker som Sjukförsäkring, Föräldraförsäkring eller Arbetslöshetsförsäkring (för att ta några exempel) så kan ni vara övertygade om att den aktuella "experten" vid senaste valet röstade på ett Borgerligt parti. Och det styr naturligtvis hur han uttrycker sig, vad han rekommenderar eller varnar för. Skulle hen istället använda ord som "Bidrag" eller "Subventioner" av vissa branscher genom RUT-avdrag, ROT-avdrag och liknande så står hen istället lite mer till vänster. När en "expert" i TV talar om att Bidragssektorn växer när fler är sjukskrivna eller blir arbetslösa och vill utöka ROT- och RUT-avdragen för att råda bot på detta så är det en borgerlig nationalekonom. Om en annan istället säger att kostnaderna för Sjukförsäkringen och Arbetslöshetsförsäkringen ökar och rekommenderar begränsningar i subventionerna och bidragen till servicesektorn genom sänkta ROT- och RUT-avdrag så står hen istället till vänster. Tro inte att Nationalekonomer är allvetande experter som står inne med sanningar. Dom är tyckare som är färgade av sin politiska åsikt. Nationalekonomi är spännande. Detta säger jag även om jag inte blev färdig med min utbildning till detta vid Lunds Universitet. Att kalla sig Gymnasieekonom låter ju tyvärr inte lika fint. Men, som sagt, spännande är det.

» Trots Jan Björklund

Skoltalibanen Jan Björklund
I åtta år har den folkpartistiska skoltalibanen Jan Björklund härjat med den svenska skolan. Det är väl inte så fasligt många som tycker att den perioden varit så speciellt lyckad. Nu har vi fått ett bevis på att det omedelbart blev bättre så fort Jan Björklund fått respass. Drygt 900.000 vuxna människor runt om i världen i 70 olika länder har fått genomgå att språktest i hur bra dom är på det engelska språket. Det visar sig då att bland de länder där engelska inte är modersmålet så var svenskarna allra bäst i hela världen på engelska. Följt av Nederländerna, Danmark, Norge, Finland, Slovenien, Estland, Luxemburg, Polen och Österrike. Allra sämst var kunskaperna i Libyen, Kambodja, Saudiarabien, Algeriet och Irak. Vad har då detta med Jan Björklund att göra? Jo, när samma undersökning gjordes ett år tidigare, när skoltalibanen fortfarande kunde härja fritt, så kom Sverige bara på tredje plats. Tänk så mycket man kan bevisa med statistik!


Rör inte min kompis

fredag 2015-11-06
Snart är det Fars Dag
tyckeri nummer 6749

» Vi åker för mycket med kollektivtrafiken

Skånetrafikens Jojo
Antagligen är det i varje fall så som det Rödgröna styret i Skåne resonerar (S+MP). Efter att först ha beslutat om att inte höja landstingsskatten i Skåne utan istället behålla landets lägsta landstingsskatt har man nu också kommit fram till att Skånetrafiken ska höja sina taxor. Även om vi kanske nu har Sveriges lägsta skatt har vi inte Sveriges lägsta taxor i kollektivtrafiken. En tur fram och tillbaka till grannkommunen Helsingborg med Pågatågen (cirka 2 mil) kommer att öka från 76:80 till 86:40 om jag använder mitt förbetalda rabattkort, det s.k. Jojo-kortet. Uppenbarligen anser man från det Rödgröna styret (med benäget bistånd från de fyra Borgerliga partierna) och från Skånetrafikens ledning att det är för trångt på Pågatågen, Öresundstågen och Bussar så att man genom höjda kostnader ska minska resandet. Antagligen vill man istället ha fler bilar på E4:an och E6:an och alla de andra vägarna. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan mer trolig motivering. All heder åt Vänsterpartiet som har lite rationellt tänkande och heder kvar. Uttryck som "Satsa på kollektivtrafiken", "Minska utsläppen" och liknande verkar inte ha någon betydelse för $ossar i Skåne. Skäms!

Prins Daniels eget vapen
» Kan han abdikera

Affärstidningen Dagens Industri presenterar i dag i sin veckoslutsbilaga DI Weekend ett gullenuttreportage om Prins Daniel. Alltså Gymägaren Olof Daniel Westling som för drygt fem år sedan gifte sig med en Victoria Bernadotte och då plötsligt fick titeln Prins. Eller rent formellt, enligt Knugens beslut: "Hans Kunglig Höghet Daniel, Prins av Sverige, Hertig av Västergötland". Ett äktenskap som dessutom har motiverat att han blivit tilldelad först Serafimerorden 2010 och sedan Nordstjärneorden 2013. Vad det blir nästa år vet vi ännu inte. Men det blir väl nå't nytt vart tredje år? Dessutom har han tydligen gjort så förtjänstfulla insatser för Estland att han 2011 där tilldelades Storkorset av Terra Mariana-korsets orden och året därefter för sina insatser för Finland där tilldelades Storkorset av Finlands Vita Ros' orden. Jag förstår att det blev ett gullenuttreportage.

Dessutom får man sig tilldelat en sådan här fin vapensköld att pryda brevpapper, näsdukar och kalsonger med.

Det hela har hur som helst fått mig att fundera lite över rent principiella frågor. Kan en ingift prins abdikera? Om jag förstått det hela rätt har väl den stackaren egentligen ingen roll i tronföljden. Titeln Prins är bara en ren hedersutnämning han fått eftersom han gift sig med en "äkta" blåblodig prinsessa. Detta i motsats till Chris O'Neill, ingift med prinsessan Madeleine, som valt att förbli brittisk medborgare och då inte kan kallas prins i Sverige. Om Daniel Westling nu skulle komma på bättre tankar och inse hur fjantigt det hela är och inte längre vill bli kallade prins, kan han då bara stryka det hela? Vad händer om han blir osams med Vickan och dom separerar? Får han då behålla titeln "Prins" om han vill detta? Eller den stryks omedelbart? Om dom separerar och Daniel ensam tilldöms vårdnaden om Estelle, får hon då behålla sin plats i tronföljden och fortsätta kalla sig prinsessa? Kan Daniel efter en separation, om han får ensam vårdnad om barn, som pappa under tiden dom är minderåriga besluta att dom avsäger sig sina platser i tronföljden? Spännande frågor!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Borg i papperskorgen

Anders Borg slår sig för pannan
Ännu ett bevis för att de moderata helgonen Fredrik Reinfeldt och Anders Borg kasserats sedan "Gammelmoderaterna" under ledning av Anna Kinberg Batra tagit över kunde vi läsa i det moderata partiorganet Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga. Den här rubriken valde tidningen att sätta på en artikel: - "Borg har lämnat ett smärre kaos bakom sig"! Det är onekligen en rejäl omvärdering av Anders Borgs gärningar. - "Anders Borg började alltså koka en soppa men glömde att försäkra sig om att alla ingredienser fanns i skafferiet" är ett annat citat från artikeln. Denna handlar främst om problemen med att införa någon form av amorteringskrav. Ett tredje och sista citat från artikeln får bli: - "Förutom alla turer kring amorteringskravet återfinns flera svårlösta pjäser i Borgs arv". Det kan inte vara lätt att förvandlas från helgon till något helt annat på så kort tid.


Rör inte min kompis

lördag 2015-11-07
Kladdkakans dag
tyckeri nummer 6750

» Inskränkthet och medmänsklighet

Medan planerade flyktingboenden sätts i brand på många håll runt om i landet finns det andra platser där protester istället till slut går över i medmänsklighet. I lilla Ingelsträde här i NV Skåne drog cirkusartisten Max Carling, som talesman för Ingelsträde Bygdeförening, igång protester mot planerna på några platser för ensamkommande barn i den lilla byns gamla skola. Men protesterna från större delen av byinnevånarna och medlemmarna i Bygdeföreningen visade sig främst bli mot Max Carlings självpåtagna roll som talesman för dom andra. Ett informationsmöte arrangerat av kommunen blev stökigt, men nästan alla var positiva till att något händer i den lilla byn, och till bybornas chans att göra något. Medmänskligheten är fortfarande stark i det svenska lokalsamhället. Läs Peter Fällmar Anderssons tänkvärda rader.

Visa kärlek och medmänsklighet
För övrigt såg jag en liten notis som berättade att enligt EU-kommissionens prognos kommer Sverige att få den högsta budgeteffekten av "flyktingströmmen" av alla EU:s medlemsländer. Närmare 0,5% av BNP! Uppriktigt sagt så trodde jag det var mycket mer än så när man hör politiker av alla kulörer använda ord som "Katastrof", "Ohållbart", "Omöjligt" och att "Gränsen är nådd". Överfört till din egen privata ekonomi så innebär dessa 0,5% av BNP att om du en månad omsätter 25.000 kronor så innebär 0,5% av detta 125 kronor! EU-kommissionen påpekar dessutom att det även finns en omedelbar positiv effekt, som dock är mindre.

Själv tycker jag att vi ska låna istället för att låta fattiga i andra länder betala de akuta kostnaderna genom att slakta biståndet. I dag är kostnaden för statens upplåning rekordlåg med en negativ ränta. I princip innebär detta att om Staten lånar 10 miljarder så ska man betala tillbaka 9,9 miljarder om några år. Det är just NU som Staten ska låna pengar för att investera. Och det är just en investering för framtiden som invandringen av ny arbetskraft är.

Men faktum är att attentaten mot flyktingboenden och planerade flyktingboenden från den Sverigedemokratiska svansen och andra nazister fortsätter. Senast utanför Tranås attackerade en nynasse ett boende och dessutom brändes ett planerat boende i Lerum ner av en annan i SD-svansen. Hotet mot den svenska demokratin är inte "en störtflod" av flyktingar. Hotet mot den svenska demokratin är en liten grupp rasister och nazister som inte accepterar demokratiskt fattade beslut utan anser sig stå över lagen.

» Med helgonglorian på sned

Gammelmoderaterna
- "Förre Finansministern Anders Borg har blivit ekonomivärldens rockstjärna. Han sprutar ur sig åsikter och citat. Men politiskt har Borg lämnat ett smärre kaos bakom sig" skrev moderaternas husorgan Svenska Dagbladet för några dagar sedan i sin Näringslivsbilaga. Någon dag tidigare tror man på ledarplats i samma tidning på uppgiften om att han inte ens längre är medlem i Moderaterna. En uppgift som dock visar sig vara en feltolkning av vad Anders Borg sagt. Men bara det faktum att man tror på uppgiften och publicerar denna på ledarplats visar hur långt de "nya" Gammelmoderaterna utvecklats bort från Fredrik Reinfeldt och Anders Borgs Nya Moderaterna. För oss till vänster utan någon tro på någon form av Moderaterna är det hela en ganska fascinerande och komisk studie i politisk "höger om marsch"!

» Bedragare del 251

Tänk att vinna ett presentkort på 2.500 hos SAS? Det vore inte så dumt! Nä, efter lite mer tankeverksamhet så inser jag att jag vill absolut inte ha något presentkort för att flyga. Jag håller mig borta från flyget så gott det går. Hur som helst skriver dom så här:

Kära sven@swl.nu,

SAS
Din e-postadress har blivit utvald! Du har en fantastisk chans att vinna detta SAS presentkort värt 2500kr!

Ring numret, ange den unika PIN-koden och delta i frågetävlingen för att VINNA!

Ring idag!
Du får en unik PIN-kod
Ange koden och spela för att vinna!

Dem här spammarna i Wilmington i USA kan dra dit pepparn växer.


Rör inte min kompis

söndag 2015-11-08
Fars Dag
tyckeri nummer 6751

» Det förklarar ju en del

Skånska Pågatåg
För några dagar sedan tyckte jag till om att i stort sett samtliga partier i Region Skåne (förutom Vänsterpartiet) står bakom att höja taxorna i den skånska kollektivtrafiken. Min teori då var att man med beslutet vill råda bot på trängseln på de skånska pendeltågen och bussarna. Genom att höja priserna får man färre till att utnyttja kollektivtrafiken. Kanske kan man till och med spara ännu mer pengar genom att man om resandet minskar tillräckligt kan minska turtätheten också. Nu ser jag att utvecklingen även inom andra områden går i samma riktning. Försäljningen av nya bilar slår nämligen rekord. Vi köper också allt större, tyngre och mer bensinslukande bilar. Utsläppen från den svenska biltrafiken ökar faktiskt. När det nyligen avslöjades att t.ex. Volkswagen fifflat med utsläppssiffrorna blev reaktionen från EU att man höjde siffrorna för hur mycket dieselbilar ska få lov att släppa ut! Det har också framkommit att VW inte alls är ensamma om fifflandet och det har också stått klart att myndigheterna i både USA och inom EU vetat om fifflandet långt innan det avslöjades offentligt. Jag förstår, att politikerna i Region Skånes vilja att minska kollektivresandet genom att höja kostnaderna, bara är en liten del i arbetet för att skydda bilindustrin och dess betydelse för samhällsekonomin och samtidigt öka antalet bilar på våra vägar.

» Nytt från den Sverigedemokratiska gödselkurran

De sanna Sverigedemokraterna
I flyktingläger i Grekland sprids flygblad innehållande rena lögner och med kopplingar till Sverigedemokraterna. Men Sverigedumokraterna vill inte officiellt uttala sig om vad SD-svansen sysslar med. Bland påståendena är att "Sverige är det land med näst flest våldtäkter i världen" och påståenden som att halalslakt kommer att förbjudas, liksom förbud mot att bära niqab och burka offentligt. Däremot berättar man inte om alla nassar och andra inom SD-svansen som mördar och bränner i vårt land. Det hela kommer strax efter att ledande SD:are meddelat att partiet skulle dra igång en kampanj i Mellanöstern för att avskräcka flyktingar från att fly till Sverige. Uppenbarligen vill man inte ens stå för vad man själva sagt och vad man sysslar med.

Samtidigt berättar Dagens ETC mer om hur Sverigedemokraterna bildades av övervintrade nazister. En bakgrund som förklarar en hel del av alla de skandaler som hela tiden avslöjar partiets rötter. Men samtidigt skandaler som inte har någon som helst påverkan på partiets högsta ledning. Vilken annan partiledare hade överlevt att ha ertappats med att ha suttit på fyllan och sjunga en hyllningssång till mordet på Olof Palme?

Svenska flaggan
» Med sådana vänner

Kan ni tänka er tidningsrubrikerna och de officiella protesterna om det avslöjats att Svenska ambassader hade varit avlyssnade av den ryska säkerhetstjänsten? Nu har det avslöjats att bland annat den svenska ambassaden i Berlin haft sin telefon och e-post avlyssnad av den tyska säkerhetstjänsten BND. De officiella svenska kommentarerna: - "Vi har tagit del av informationen från media i kväll, men vi har inga kommentarer i dagsläget", "Det har jag inga kommentarer till" och "Det är svårt att säga i nuläget" är ganska talande. - "Vänner spionerar inte på varandra"! Haha ha! Fast det finns de som tycker att felet med avslöjade skandaler är att dom avslöjas. På något annat sätt kan jag inte tolka Anna Maria Corazza Bildts synpunkter på Edward Snowden. Men hon har väl inte hunnit tänka efter utan har koncentrerat sig på att sprida användningen av strypsnaror!


Rör inte min kompis

måndag 2015-11-09
Frågor om moral
tyckeri nummer 6752

» Dagens citat

- "Har vi verkligen den moraliska rätten att kräva att framtidens medborgare ska vakta våra radioaktiva bajspåsar i 100.000 år?"

Atomkraft - nej tack
Sagt av fastighetsägaren, riskkapitalisten och konstnären Lennart Grebelius apropå att kärnkraftsindustrins lösning på det radioaktiva avfall man lämnar efter sig är att helt enkelt gräva ner det som en gåva till kommande generationer - och civilisationer. Varningsskyltarna som berättar att radioaktivt och livsfarligt avfall är nedgrävt kommer att vara försvunna tiotusentals år innan avfallet inte är livsfarligt längre.

Samtidigt läser jag i dag en artikel i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga som gläds åt att den svenska tekniken att gömma undan det radioaktiva kärnavfallet genom att gräva ner det är aktuellt även för andra länder. De mer än 10 miljarder kronor som än så länge lagts ner på att hitta ett bra sätt att gömma undan skiten kanske kan bli intressant för flera. Fast det är ett intressant faktum att vi skapar skiten innan vi vet vad vi ska göra med den.

Kommer ni förresten ihåg folkomröstningen om kärnkraft. Det är 35 år sedan och vann gjorde alternativet som talade om "avveckling med förnuft". Det är långa 35 år!

» En massa människor

Inte rasist
Sedan 2010 har nästan 600.000 människor invandrat till Sverige! Ett argument för Sverigedumokraternas propaganda om att vårt land håller på att översvämmas? Nja, kanske inte. Under samma tid har mer än 250.000 utvandrat från Sverige. Ännu ett argument för att vi översvämmas av en massa skumma människor medan de "riktiga" svenskarna överger det sjunkande skeppet? Nja, fortfarande inte. Av den där kvarts miljonen som lämnat Sverige sedan 2010 är visserligen en majoritet svenska medborgare. Men faktum är att mer än hälften av de mer än halv miljonen människor som invandrat till Sverige faktiskt också var svenska medborgare som återvände. Under hela perioden 1875 - 1930 var Sverige ett utvandrarland. Det var alltså fler som reste till andra länder för att söka lyckan där istället för att leva kvar i ett fattigt land där dom inte kände att dom hade någon framtid. Men sedan har det vänt. Sverige är nu ett rikt land som är lockande för människor som vill börja om på ett nytt ställe i världen. Många kommer att stanna och göra Sverige ännu rikare medan andra återvänder till sitt gamla hemland när förutsättningarna där har förbättrats. Precis som svenskar ibland gör. Fast SD-svansen är inte glada. Dom tror nämligen att människor med ljus hy och blont hår är mycket bättre människor än de med lite mörkare hy. Det kallas rasism! Vi behöver dom som kommer, precis som dom som kommer behöver oss. En utmärkt lösning. Läs de tänkvärda raderna från Lena Mellin och lyssna på Niklas Strömstedt när han sjunger tänkvärda Lyckolandet. Fast det tålde uppenbarligen inte SD-svansen som sitter i sin gödselkurra och njuter av att hitta på det ena värre hotet och förnedringen efter det andra.


Rör inte min kompis

tisdag 2015-11-10
Helt om marsch
tyckeri nummer 6753

» Sverigedumokraterna gör helt om

Jimmie Åkesson
Efter att först ha vägrat kommentera de Sverigekritiska flygblad som delats ut i bland annat Grekland har man nu från SD:s ledning faktiskt medgett att dom använder sitt partistöd (dvs våra skattepengar) till att "snacka skit om Sverige" i utlandet. Det är ju onekligen en rejäl omsvängning för ett parti som annars alltid utpekat Sverige som himmelriket på jorden, det bästa av världar. Och inte att förglömma, befolkat av världens bästa folk! Jag förstår att det tog emot att medge att man bytt åsikt och nu tycker att Sverige faktiskt är ett rent helvete. Men uppenbart är att det är lite känsligt. Jimmie Åkesson vill i varje fall inte stå för allt. Att höra honom intervjuas blir nästan komiskt. Men jag förstår att frågan blir lite känslig eftersom flygbladet är fyllt med lögner. Och till råga på allt undertecknat med "Svenska Folket". Jag betackar mig från att förknippas med lögnerna. Det är skamligt att våra skattepengar används till detta. Uppenbart är att man inom partiet inte ens har koll på vad det egna partiet sysslar med. Den sajt på nätet som det hänvisas till i flygbladen har man redan plockat ner. Bakom sajten låg en Jacob Hagnell som tidigare uteslutits ur Sverigedemokraterna för upprepade övertramp men som uppenbarligen trots det fortsatte att vara anställd av SD på dess partikansli och tydligen fått i uppdrag att sprida flygbladen. Det är Sverigedemokraterna som borde be svenska folket om ursäkt och inte flyktingar som ber svenska folket om ursäkt. Vi väntar på ursäkten för lögnerna och hetsen mot våra medmänniskor.

» Moderutterna gör helt om

Anna Kinberg Batra
Så har då den moderata omsvängningen från "De nya moderaterna" till "Gammelmoderaterna" även nått synen på EU-medlemskapet. Från att tidigare varit mycket positiva till EU och målsättningen att sudda ut gränserna mellan EU-länderna har man tydligen från den nya moderatledningen under Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batras ledning nu insett att de öppna gränserna innebär att det flödar in mängder av obeskattad öl och sprit och andra ännu mindre önskvärda produkter. Alltså vill Moderaterna nu stänga gränserna och införa tull och passkontroller. Det ska bli spännande att se hur man t.ex. ska bygga om Knutpunkten i Helsingborg för att göra plats för kontroll av alla passagerare som väller in från färjorna. För att inte tala om den ombyggnad som måste ske där Öresundsbron landar utanför Malmö och där nu alla bilar, bussar och tåg ska stoppas för kontroll av passpolis och tullare. Det ska bli spännande! Svepskälet från Moderaterna att de skärpta gränskontrollerna handlar om att stoppa flyktingar som kommer från andra EU-länder kommer ju alla flyktingarna att mycket enkelt kunna undvika. Det är ju bara att hyra en kanot i Nordafrika och sedan paddla sig ut genom Gibraltarsund, och sedan upp i Atlanten förbi Portugal, Frankrike, genom Engelska Kanalen och vidare upp genom Nordsjön. Det kommer att innebära att de flesta flyktingarna kommer till Västkusten istället för Sydsverige. Men det är ju bara en positiv förändring eftersom resurserna i Skåne nu är uttömda. Bra tänkt Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra, för det är väl så du tänkt? För det var väl inte tänkt som att Sverige i fortsättningen inte ska ta emot några flyktingar mer, det får Grekland, Italien och Spanien göra. Dom blir ju första land så alla vi andra EU-länder slipper i fortsättningen. Eller? I själva verket handlar det om att Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra vill fjäska in sig bland SD-svansen i en förtvivlad kamp efter väljare.


Rör inte min kompis

onsdag 2015-11-11
I dag är det Chokladens dag
tyckeri nummer 6754

» Nä, det är inte antisemitism

Israels flagga
Jag ser att det officiella Israel är upprörda över ett EU-beslut om att varor från Israel som är tillverkade på bosättningar på ockuperade Västbanken, Golanhöjderna och Östra Jerusalem ska märkas speciellt med att dom är producerade där. Eftersom ockupationen är illegal enligt EU (och större delen av världen) anser EU att de som inte vill stödja ockupationen ska slippa göra detta genom att köpa produkter som producerats där. I dag står det bara att dom tillverkats i Israel, vilket ju inte är helt korrekt. Men enligt Israels utrikesminister Avigdor Lieberman handlar det om antisemitism och han gör liknelser till de gula Davidsstjärnor som judar var tvungna att bära i Nazityskland. Enligt internationell rätt är det förbjudet för stater att dra ekonomisk fördel av produktion på ockuperad mark. Skandalen i det hela är snarare att kravet bara gäller frukt, grönsaker och kosmetika och inte andra produkter. Samma krav ska naturligtvis gälla på Marockos ockupation av Västsahara. Och ett sådant beslut skulle INTE heller bero på islamofobi. Kritik av den Israeliska ockupationen av palestinsk mark handlar INTE om antisemitism, det handlar om att ta ställning för internationell rätt.

» Vadå klocka?

Mindre smart klocka
Jag läste en recension av ett antal olika s.k. Smarta Klockor. Det handlar alltså om "klockor" där de riktiga lågprisvarianterna kanske kan fås för under 2.000 kronor medan normalpriserna snarast är de dubbla eller ännu mer. Jag har läst igenom samtliga 8 recensioner och kan inte på ett enda ställe se att man överhuvudtaget nämner att visa vad klockan är. Det här är alltså inte "klockor" utan snarare små läsplattor att bäras runt handleden. Som uppenbarligen måste laddas var eller varannan dag för att fungera. Varför fortsätter man att kalla dom "Klockor" när det inte är en klocka? En armbandsklocka för mig är något som jag mycket snabbt på en sekund kan kolla upp vad klockan är. Inte något där jag måste trycka på tre olika ikoner först för att se vad klockan är och hoppas att batteriet inte har laddats ur. För övrigt är jag inte förvånad över att allt fler får problem med stress när allt och alla ska vara ständigt tillgängliga, överallt.

» Va!

Kortast genomsnittlig arbetstid i EU har Finland. Finnarna jobbar i snitt 38,5 tim/vecka. Sverige kommer först på fjärde plats efter Finland, Norge och Frankrike. Allra mest jobbar man i Grekland, där snittet ligger på nästan 43 timmar/vecka. Men, det är något som inte stämmer! När debatten om problemen med den grekiska ekonomin härjade som värst hävdade man ju att grekerna fick skylla sig själva eftersom dom var så lata. Hur går det ihop med det här? Kan det vara så att grekerna jobbar för mycket? Eller ska man inte lita på statistik?

» Bedragare del 252

Jag tänkte ta en sammanfattning av ett antal erbjudande jag fått under dagen eller gårdagen. Blir du lockad av det här? Tror verkligen NÅGON att människor nappar på sån't här? Jag tvivlar. Hur som helst, de här tre mejlen har jag fått helt nyligen:

Inbjudande kvinna?
Vill du ha brud ikväll?

Prova nu!

- - -

Vill du ha kul ikväll?

Klicka här!

- - -

Cancel all the plans for tomorrow
Hey, I'm Maria
There will be a homeparty for us

Annuleert alle plannen voor morgen
Hey, ik ben Maria
Er zal een homeparty voor ons

Intressant är att min älskade hustru också fick ett erbjudande om en brud för kvällen. Jag har inget emot lesbisk kärlek, det är upp till dom. Men varken jag eller min hustru har sådana intressen. Så snälla, sluta och skicka skiten till mig. För övrigt fattar jag inte varför man skicka mejlet på engelska och holländska till mig?


Rör inte min kompis

torsdag 2015-11-12
Alla krossade hjärtans dag
tyckeri nummer 6755

» En fråga om proportioner

Slantarna rinner
Nästa år beräknar man att det svenska flyktingmottagandet kommer att kosta omkring 60 miljarder kronor. En del frossar i att kalla detta en ekonomisk katastrof. Som jag har skrivit tidigare så går den svenska ekonomin mycket bättre än budgeterat. Statens skatteinkomster är klart högre än vad som budgeterats. Enligt tidningen Dagens Industri i slutet av oktober i år kompenserades de ökade kostnaderna för flyktingmottagandet av ökade skatteinkomster. Det är också dags att plocka ner "katastrofsiffrorna" på jorden. Metro påminner i dag om att den svenska julhandeln beräknas omsätta omkring 75 miljarder kronor. Dvs mer än vad flyktingmottagandet kommer att kosta på ett år. På annat håll ser jag en påminnelse om att Högeralliansregeringens beslut 2011 att Vattenfall skulle köpa det holländska energibolaget Nuon kommer att kosta de svenska skattebetalarna omkring 97 miljarder kronor. Kanske ska vi plocka ner "katastrofsiffrorna" på jorden. Alla flyktingar ger dessutom även inkomster. Affärer säljer mer, Migrationsverkets uppköp av varor och tjänster ger inkomster på andra håll. Alla de 60 miljarderna i kostnader är alltså inte kostnader när det kommer till kritan utan dom förvandlas till inkomster på ett annat konto. En annan jämförelse man kan göra är att det enligt vissa beräkningar kostar EU cirka 12,5 miljarder Euro att ta emot 1 miljon flyktingar under ett år. Enligt andra beräkningar kostar skattesmitare EU-länderna 1.000 miljarder Euro i uteblivna inkomster varje år! Håll "katastrofhotet" på rimliga nivåer.

» Vissa tänker, andra inte

Musik kan förbrödra
Jag gjorde i måndags lite PR för Niklas Strömstedts Lyckolandet. Men det var ju också en hel del som inte gillade låten och att den spelades. SD-svansen spred naturligtvis omedelbart sina svinerier, och man anmälde också både SVT och TV4 för att dom haft oförskämdheten att spela musik som berättade att vi alla är lika mycket värda. En annan som inte gillade det hela var tydligen artistkollegan Christer Sandelin, som snabbt var ute på Facebook och berättade att han ville ha Jimmie Åkesson som statsminister. Något som han lite senare, när han fått en hel del kritik för synen på vårt land, tog tillbaka. Men en som reagerade på Christer Sandelins syn på vår värld var turnémanagern Joel Nyström som ägde en del konstverk av Christer Sandelin, så han insåg omedelbart att han inte ville ha dom kvar så han bestämde sig för att sälja dom - till förmån för hjälp till flyktingar. Bra tänkt!

Sverigedumokraterna
För övrigt läser jag att det är en hel del som reagerat på Sverigedumokraternas användande av våra skattepengar för att snacka skit om Sverige i utlandet och sedan underteckna lögnerna med "Svenska Folket". Det har lämnats in ett antal anmälningar till JO om saken. JO kommer dock inte att göra något åt det hela eftersom det uppges handla om yttrandefriheten och de politiska partiernas rättigheter. Själv har jag i går tillskrivit SD och undrat med vilken rätt man undertecknar lögnerna med "svenska folket" och därmed hävdar att bland annat jag skulle stå bakom detta. Något svar har ännu inte kommit...


Rör inte min kompis

fredag 2015-11-13
Fredagen den trettonde
tyckeri nummer 6756

» Ett ekonomiskt citat

Räkna pengar
När Dagens Industri ska kommentera statens utgiftstak och principen att alla statens utgifter ska vara finansierade krona för krona skriver man under rubriken: - "Andersson går i Borgs fotspår" så här:

- "Principen ärvdes av företrädaren Anders Borg och innebär att alla reformer ska vara fullt finansierade. I ett läge där staten får betalt för att låna och vi har överskottskapacitet i ekonomin är den nuvarande och den förre finansministern troligen de enda ekonomerna i landet som tycker att principen är bra."

Vad det handlar om är den snålhet som präglar statens utgifter. Den svenska ekonomin går för högvarv. Ett budgeterat underskott på 35 miljarder har förvandlats till ett överskott på 43 miljarder. Den svenska ekonomin tillhör de bättre i EU. Med dagens räntor kan Staten i princip låna med vinst. Vi har negativ ränta, vilket förenklat innebär att om Staten lånar upp 10 miljarder ska vi betala tillbaka 9,9 miljarder. Den s.k. "Flyktingkrisen" är inte en ekonomisk kris. Det är en praktiskt kris där vi har svårt för att ordna boenden, vi har dålig kontroll på vilka som kommer till Sverige. Detta kräver åtgärder, kanske är de tillfälliga gränskontroller som upprättats ett sätt att få bättre kontroll över situationen. Men det är ingen ekonomisk kris. Det finns pengar. Men uppenbart är att den påstådda socialdemokraten Magdalena Andersson står närmare Anders Borg än sitt eget parti.

» Var kommer alla äcklen i Sverigedemokraterna ifrån?

Säg Nej till rasister och nazister
Hur är det egentligen möjligt att kanske var femte svensk har förtroende för ett politisk parti som rymmer så många vidriga rasistiska och nazistinfluerade representanter som Sverigedemokraterna. I alla politiska partier finns det med jämna mellanrum medlemmar och representanter som uttrycker sig på ett olämpligt sätt. Men när det gäller Sverigedemokraterna dyker det upp nya exempel mer eller mindre varje dag. Det finns naturligtvis en förklaring till detta. Partiets ideologi bygger på rasistiska och nazistiska idéer. Partiet skapades av personer med sina rötter inom dessa grupper. Partiets ledning har kvar sina rötter i dessa grupper. Detta gör att man lockar till sig sympatisörer och valda representanter som har sina rötter i dessa tankar. Det som förvånar är att så många kan blunda för detta. För jag vägrar att tro att var femte svensk är rasist eller nynazist.

Senaste exemplet på dessa vidriga rötter kommer från Vingåker. På Vingåker SD:s officiella Facebook-sida kan vi bland annat läsa att barn som har en svensk och en invandrad förälder får lägre IQ. Den ansvariga för sidan medger att han är rasist. Hur kan så många svenskar blunda för denna fakta?

För övrigt har jag ännu inte fått något svar från Sverigedemokraterna med vilken rätt dom sprider lögner och förtal om Sverige i mitt namn.

» Bedragare del 253

Jippii! Alla mina ekonomiska bekymmer är lösta. Att tjänstepensionen beräknas bli 100 kronor behöver inte längre vara ett problem. Förenta Nationerna har äntligen fått kännedom om mina bekymmer. Inte mindre än 7,5 miljoner brittiska pund ska betalas ut till mig från FN:s Ersättningsfond. Antagligen som ersättning för att jag (nästan) alltid tänkt positiva tankar om Förenta Nationerna. Hurra! Matthew Rycroft kommer alltid att få en speciell plats i mitt hjärta. Så här skriver han i ett mejl:

Tjänstepension
UN Compensation Funds..

UNITED NATIONS unitednations.funds@hotmail.co.uk

Grattis sven@swl.nu

Är glad att meddela att du har tilldelats en ekonomisk ersättning för £ 7,500,000.00 brittiska pund från Förenta nationernas (UN) ERSÄTTNINGSFOND, genom Förenta nationerna Storbritannien utbetalning Office. Svara för mer specificerar att fil för dina påståenden. "unitednations.Funds@hotmail.co.uk" Tel: + 44-702-409-2558

Hälsningar

Matthew Rycroft.

Fast vid närmare funderande så känns det lite skumt att FN använder sig av en Hotmail-adress. Det känns också lite mysko att man inte kan anlita en professionell översättare utan tydligen snålat genom att översätta via Googles gratisöversättare. Kan det vara så att det hela är ett misstag? Kan det vara ett skämt? Eller kan det möjligen vara någon form av försök att lura mig? Jag tror på det senare. Släng skiten i papperskorgen!


Rör inte min kompis

lördag 2015-11-14
Ostkakans dag
tyckeri nummer 6757

» Varför?

Älska din nästa
Vad är det som gör att man kan mörda oskyldiga? Det som hände i Paris är naturligtvis vidrigt. Vi som bor i Europa är naturligtvis chockade och upprörda. Å andra sidan dör det dagligen hundratals människor i krig, terror och annat runt om i världen. Ännu vidrigare blir det när andra utnyttjar det som händer för sina egna syften. Det är lika vidrigt! Naturligtvis är det lika sjukt att ge alla muslimer skulden för vad några muslimer gör i Paris som det är att ge alla kristna västerlänningar skulden för vad Breivik gjorde i Norge. Den som var mest upprörd av mina arbetskamrater på jobbet i dag var min muslimska palestinska kollega. Människor är grymma och många är obegripliga. Det vi andra (dvs de flesta av oss) kan göra är att visa att vi älskar vår nästa, vår granne och alla dom andra.

» Dagens obegripliga tanke

Fimpa rökarna
Jag läser ett debattinlägg från den Moderata riksdagsledamoten Maria Malmer Stenergard som under rubriken "Principiellt förkastligt med varumärkesförbud för tobak" går till storms mot att införa neutrala förpackningar för tobaksprodukter. Något som redan genomförts i flera länder. Enligt den goda Maria Malmer Stenergard är det ett brott mot Tryckfrihetsförordningen från 1766! Det är alltså ett brott mot Tryckfrihetsförordningen att Marlboro, Philip Morris eller vad nu cigaretterna heter att bolaget inte får trycka sin logga på cigarettpaketet? Snälla Maria Malmer Stenergard, tänk efter ett par gånger till!

Själv anser jag att rökare är de mest hänsynslösa och egoistiska individer som finns. Stanken från ert rökande är det bara för oss andra att stå ut med verkar ni tycka. När ni rökt färdigt är det bara att släppa fimpen på marken. Om man ändrar förpackningen så borde man samtidigt kräva att paketet innehåller en liten behållare för fimpen (som snusdosorna). Jag är trött på alla fimpar som ligger överallt och skräpar. För några dagar sedan när jag cyklade till jobbet blev jag omkörd av en bil där passageraren tydligen var rökare. När han rökt färdigt slängde han bara ut fimpen genom fönstret. Detta precis när dom körde förbi mig så jag fick fimpen i ansiktet pga blåsten. Inser dom inte själva hur korkade dom ser ut med den där lilla pinnen som ryker i munnen? Rökare är ett vidrigt egoistisk pack! Vem f-n vill för övrigt kyssa en askkopp?

» NATO-lobbying

Säg Nej till NATO
NATO-älskarna fortsätter att jobba hårt för att Sverige ska överge den Alliansfrihet som gett oss fred i mer än 200 år. Hotet från Ryssland är ju värre än vad det någonsin varit och en rysk invasion är mycket nära förestående. Sveriges enda chans att överleva är därför att omedelbart förbinda oss att hjälpa andra NATO-länder som hamnar i konflikt. Ett av Helsingborgs Dagblads stora argument för det ryska hotet är att Ryssland fördubblat sin militärbudget sedan 2005, dvs på 10 år. Vad HD (som förvandlats till NATO-entusiast sedan tidningen för en tid sedan köptes upp av Sydsvenskan) glömmer att berätta är hur mycket USA:s militärbudget ökat under samma period. Man berättar inte heller att USA:s militära utgifter är ungefär hälften av hela världens totala militärutgifter. Rysslands militärutgifter är alltså en bråkdel av de amerikanska. Ryssland kommer inte ens på andra plats. Även Kina och Saudiarabien lägger mer pengar på militären än vad Ryssland gör. Det är inte heller Ryssland som är ute och krigar runt om i världen. Istället är det USA som regelbundet använder sin militära överlägsenhet till att kriga och bomba runt om i världen. Allt fler börjar inse att det är just USA och dess NATO-allierades invasion och krigföring i Irak och Afghanistan som skapade Talibaner och IS. Senast var det Storbritanniens f.d. premiärminister Tony Blair som offentligt insåg detta. Inse att ett svenskt medlemskap i NATO ökar inte vår säkerhet. Det snarare minskar vår säkerhet. Det sparar inte heller pengar, utan istället tvingar det oss att öka våra militära utgifter eftersom vi förbinder oss att militärt hjälpa länder som Turkiet, Ungern och så vidare. Håll Sverige utanför NATO! Tacka Nej till USA:s kärnvapensköld. Det är inget att sträva efter. Vår Alliansfrihet har hållit oss utanför krig i mer än 200 år. Sverige och Schweiz är unika, och det finns en grund till detta - vår Alliansfrihet! Låt oss fortsätta på den vägen.


Rör inte min kompis

söndag 2015-11-15
Vad är det med människorna?
tyckeri nummer 6758

» Dagens korkade uttalande

När det händer hemskheter som terrordåden i Frankrike är det alltid en hel del människor som snabbt är ute med vad dom tror är sanningen, men som i själva verket är rena rappakaljan. En av dessa knäppgökar måste vara den amerikanska presidentkandidaten Donald Trump. Han försöker ju bli det republikanska partiets kandidat i presidentvalet. Så här kommenterade han terrordåden i Paris:

Kärlek istället för krig
- "Om man tittar på Paris, tuffaste vapenlagarna i världen, ingen har vapen utom skurkarna "the bad guys". Ni kan säga vad ni vill, men om folk hade vapen, om de hade tillåtits bära vapen, så hade det varit en helt, helt annorlunda situation."

Det hade ju varit mycket bättre om alla i Paris gick omkring med skjutvapen. Då hade det antagligen aldrig inträffat några vansinnesskjutningar? Är han dum på riktigt, eller spelar han dum?

Faktum är att det faktiskt i dag inte handlar om ETT korkat uttalande, utan TVÅ. Jag avstår från att räkna med alla Sverigedumokrater som uttalat sig... I Svenska Dagbladet tror ledarskribenten Ivar Arpi att hårda straff är det bästa sättet att bekämpa självmordsbombare! Jo, han tror faktiskt det. I varje fall skriver han så:

- "Straff fungerar bäst mot jihadism"

Det är ju faktiskt en intressant tanke att extrema islamska självmordsbombare skulle avstå från att utföra sina självmordsdåd om dom riskerar långa fängelsestraff om dom åker fast. Är han dum på riktigt, eller spelar han dum?

För övrigt undrar jag hur människor i Syrien, Irak, Afghanistan med flera tänker när 130 personer dör i dåd i Paris och medieupprördheten är så totalt. Hos dom händer det dagligen! Vi kanske förstår ännu mer varför dom flyr.

» En välkommen dom

Rättvisan är blind
Om Ellinor Grimmark hade vunnit sitt skadeståndsärende i Jönköpings Tingsrätt så vet jag vissa arbetsuppgifter i mitt arbete som jag i fortsättningen skulle vägrat utföra och begärt skadestånd från min arbetsgivare om dom på något vis "bestraffat" mig för detta. Vad det handlar om är att Ellinor Grimmark har utbildat sig till barnmorska, men när hon sökt jobb som sådan har hon deklarerat att hon bara kommer att göra vissa av de arbetsuppgifter som åligger en barnmorska. Andra arbetsuppgifter skulle hon vägra utföra av religiösa / etiska skäl. Jönköpings landsting ville då inte anställa henne varvid hon stämde landstinget och begärde skadestånd. Lyckligtvis vann Landstinget och gjorde klart att om man utbildar sig till ett yrke och sedan söker jobb som detta så kan man inte välja och vraka vilka arbetsuppgifter man vill göra eller inte göra. I det här fallet handlar det om att medverka vid aborter. Något som Ellinor Grimmark vägrar göra. Men ha jobbet där det ingår dessa arbetsuppgifter ville hon ha ändå. Det finns många yrken där man tvingas göra arbetsuppgifter som man egentligen tycker är fel. Personal på Försäkringskassan kan tycka att lagen är fel, men man måste följa lagen när man fattar beslut. Samma gäller inom andra yrken. Ska en polis som tycker att det ska vara fri fart på motorvägen slippa utfärda böter till fortkörare? Ska parkeringsvakter som tycker det borde ha varit parkeringsförbud få sätta parkeringsböter även om det inte råder parkeringsförbud? Ska jag på Migrationsverket kunna vägra att ha med ärenden att göra om jag anser att lagen är fel? Nä Ellinor, utbildar du dig till ett yrke och söker jobb som detta så utför man också de arbetsuppgifter som ingår i det yrket. Annars heter det arbetsvägran!


Rör inte min kompis

måndag 2015-11-16
Tankar några dagar efter
tyckeri nummer 6759

» Straffa de skyldiga

Många frågor att ställa
När extrema och hemska händelser, som terrormorden i Paris i helgen, inträffar är det inte ovanligt med övertramp från många. Jag ser att t.ex. Polens EU-minister Konrad Szymansk tycker att de som ska straffas är de som flyr från liknande mördande i t.ex. Syrien, Irak, Afghanistan och så vidare. Den polska EU-ministern har nämligen deklarerat att Polen efter händelserna i Paris inte kommer att ta emot några asylsökande. Dom kommer istället att skickas vidare till andra EU-länder utan "Säkerhetsgarantier".

Det här yttrandet visar på flera tydliga misslyckanden. För det första visar det med tydlighet hur "vi" anser att europeiska liv är mycket mer värda än andra liv. Det är helsidor efter helsidor i tidningarna, extrasändningar i radio och TV och upprörda politiker och andra besserwissrar som uttalar sig. Dagen innan mördades ungefär ett 50-tal i Libanon när IS i ett terrordåd sprängde ett bostadshus. Vissa tidningar nämnde det nog i en liten notis. Mer eller mindre dagligen dödas hundratals människor i Syrien, Irak, Afghanistan osv när bomber exploderar, flygmissiler (släppta av franska, amerikanska och ryska bombplan) släpps eller helt enkelt bara blir skjutna av någon. Vi kanske ska ha bättre förståelse för att människor flyr från områden där mördandet hör till vardagen?

Det hela pekar också på hur EU när det verkligen gäller är ett enda stort FIASKO! Ett skandalöst fiasko! För en tid sedan beslutade man att omplacera 120.000 flyktingar från läger i Europa. Till i dag har visst 200 placerats ut. Resten är kvar. När det gäller, är den Europeiska Unionen ett enda stort FIASKO! EU-politiker borde gömma sig i sina garderober och skämmas öronen av sig.

» Vi lever i olika världar

Bentley Bentayaga
Jag satt och bläddrade i lokaltidningens "bilbilaga" och fastnade för en liten notis. Det handlade om att brittiska Bentley har tydligen nyligen presenterat vad som skall vara den lyxigaste och snabbaste SUV:en på bilmarknaden. Den som är villig att hosta upp 2,5 till 3 miljoner kronor kan få känna glädjen av att ratta denna bil. Bentley (som tidigare ägdes av Rolls Royce men numera ägs av Volkswagen) räknar dock uppenbarligen inte med att ägarna ska njuta så mycket av denna "snabbaste SUV:en i världen". Enligt en kundundersökning som Bentley har gjort har de potentiella ägarna av denna Bentley Bentayaga i snitt redan åtta andra bilar i garaget! Man kan undra vad dom ska med ytterligare en bil till? Fast det handlar kanske om en ren skrytinvestering, för att visa grannen att man har en snofsigare bil än honom i garaget. På annan plats läser jag att vår egen lokala biltillverkare här i Nordvästskåne, Koenigsegg, har två bilmodeller med på 10-i-topp listan över världens dyraste bilar. Koenigsegg Agera S Hundra kostar bara 12,8 miljoner kronor. Under förutsättning att jag inte betalar skatt eller några andra utgifter så skulle det ta mig 38 år att få ihop den summan. Frågan är vem som har behov av en bil som gör 0-300 km/tim på 11,92 sekunder och sedan är tillbaka till stillastående på ytterligare 6 sekunder. Troligtvis är bensintanken sedan tom. Man kan ju inte gärna ha nytta av dom möjligheterna när man kör och veckohandlar (undrar hur stort bagageutrymmet är), eller när man kör till jobbet. Enda skälet till att köpa en så'n bil är väl för att visa för andra att man har råd att köpa den? För att sammanfatta mina tankar, vi lever i ett samhälle som har vissa smärre klyftor mellan våra innevånare! Det finns medborgare i vår värld som skulle kunna bidra med en slant till en bättre värld.

» En välkommen dom - men inte för alla

Juridik
I går gladdes jag åt att Jönköpings Tingsrätt hade kommit fram till att Jönköpings landsting inte gjorde fel när man vägrade barnmorskan Ellinor Grimmark anställning eftersom hon redan i förväg hade deklarerat att hon skulle vägra utföra vissa delar av sitt jobb som barnmorska. Jag ser att även Sjukvårdsminister Gabriel Wikström tycker att det var en bra dom som visade att man inte kan vägra utföra vissa delar av sitt jobb. Men, det tyckte uppenbarligen inte moderaten Sofia Fölster var något lämpligt. Enligt henne är det att lägga sig i den dömande verksamheten att tycka att en dom var bra så hon har JO-anmält Gabriel Wikström. Riksdagsledamoten Sofia Fölster har dock inte JO-anmält de kristdemokratiska politiker som dagarna INNAN domen skrev en debattartikel till stöd för Ellinor Grimmarks arbetsvägran. Men det finns väl någon skillnad, som jag dock inte riktigt kan förstå!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-11-17
Ta det lugnt
tyckeri nummer 6760

» Lugna ner er

Skapa fred - inte krig
I Metro skriver Göran Greider: - "Viktigast nu att behålla lugnet", vilket jag tycker är ganska lämpligt sagt. Expressens ledarsida skriver: "Bombhögern bör lugna ner sig". I Aftonbladet drar Wolfgang Hansson paralleller till vad som hände efter attackerna i New York och varnar för att förivra sig: : - "I sin iver att hämnas attackerna i USA gick George W Bush ofrivilligt islamisternas ärenden. Han bidrog till att skapa det IS som i dag sätter sådan skräck i Europa." Fanatiker av den här digniteten bekämpar man inte enbart med bomber. Som jag redan tidigare skrivit så har nu till och med Tony Blair erkänt att det till stor del var just attackerna i Afghanistan och Irak som skapade IS (ISIS eller vad vi nu ska kalla terroristerna). Att bara släppa ännu fler bomber är precis vad dom vill provocera fram. På så sätt kan man rekrytera ännu fler "kämpar". Att som Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra gör börja prata om att sända svenskt stridsflyg till Syrien är verkligen att inte tänka innan man talar. Svenskt stridsflyg deltog i NATO-bombningarna av Libyen. Och DET kan ju knappast sägas vara en lyckad insats. Lösningen i Syrien (och Irak och...) ligger i Syrien. Inte i att stormakter lägger sig i. DET skapar bara nya konflikter. Inse att det är just folket i dessa områden som lider mest. Det är här som de flesta bomberna smäller. Men det verkar vi glömma av i Västvärlden i vår upprördhet över vad som hände i Paris. I Svenska Dagbladet försöker Lisa Irenius förklara varför terrormorden i Paris fick mer uppmärksamhet än terrormorden i Beirut dagen innan. Hon verkar dock glömma en faktor - vi tycker att vita västerlänningars liv är mer värda än muslimers liv "där borta". Än en gång, tänk efter före. Börja med att sätta stopp för IS (eller ISIS eller....) försörjning med pengar, vapen och "rekryter".

» Nytt flygblad

Enligt nyhetsrapporteringen så har ännu ett flygblad från "Svenska Folket" hittats på en badstrand vid Medelhavet. Uppenbarligen har ytterligare några Sverigedemokratiska tjänstemän och riksdagsledamöter skickats på badsemester för våra skattepengar och samtidigt som dom njutit av goda drinkar och sköna sängar på hotellen besökt stränderna och då lämnat över några flygblad till andra badgäster. Så här lyder flygbladet enligt Svenska Dagbladet:

MO MONEY
MO JOBS
MO PROBLEMS

De sanna Sverigedemokraterna
You might have heard positive things about our country and the Svenska folket. That we are suicidal communists who love to betala skatt and kopulera openly next to the Polar bears in the streets. This might be true, but our society is falling apart.

Our wealth is gone. The other day, newspapers reported that our economy goes like tåget. And as everybody who has tried travelling with SJ knows, that must mean that it doesn't gå att all. In the latest 20 years, the disponibel inkomst in Sverige has only dubblerats. Sure, the arbetslöshet has not been this låg since 2008, but it is still högre than in the good old folkhemsdays when everything in Sweden was perfect.

Sverige is helping those who flee war and terror, but we can currently not offer the villor in Saltis with hembiträde that you probably expect. So far though, as the PK-etablissemang still runs the country, Sverige överöser immigrants with bidrag. When you stay at a flyktingförläggning you have the right to a ersättning of 24 kronor a day - in other words a månadsinkomst of more than 700 spänn rakt down in the pocket.

Sverige is a modern Western country. Here woman and men are completely equal, men's löner is just strax över 20 per cent högre than woman's. Forced marriages and polygami is never accepted, except for in "Gift vid första ögonkastet" and "Paradise Hotel". Regniga morgnar, lapplisor and kaféer who charge for påtår will soon be forbidden in our country.

SVERIGE DEMOCRATS - SD-WOMEN (alla sju) - EVERY SINGLE INDIVIDUAL IN SVERIGE

www.jimmieakessonjalalalala.se

Sverigedumokraterna

Före övrigt noterar jag att jag ännu inte fått någon förklaring från Sverigedemokraterna med vilken rätt dom undertecknar lögner och förtal av vårt Fosterland med "Svenska Folket" och därmed hävdar att även jag ställer mig bakom lögnerna.

» Bedragare del 254

Det här är en typ av Spam-mejl som dyker upp med jämna mellanrum. Erbjudande om att mot en billig penning själv få skicka Spam. 10 miljoner mejl kostar 999 dollar! Det finns alltså minst 10 miljoner mejladresser till stackare i deras register. Hur som helst skriver dom så här från sin mycket förtroendeingivande e-postadress:

Re:Re:payment made...

FROM k0047@k.slp.ks.edu.tw

please do not reply to this email.

if you want to contact us, please click here

If you don't want to receive emails any more, please Unsubscribe

Hi,

This is Elizabeth from Bulker Mania. All these years, I have seen thousands of companies growing using the most powerful marketing tool "Email Marketing"!

We at Bulker Mania can help your business reach the next level, we have helped hundred's of businesses go viral and also increase their client base within 30 days.

Stoppa spam
What we Provide:

We can send unlimited email campaigns for you all over the world
We can send out newsletter's on your behalf to promote your business.
We can send out Millions of emails for you.
We have High Quality data! We use our updated database to promote your business.

Advertise your business using the most powerful tool's in the market and see the difference it makes"

What we require:

Subject Line
Your Email Message or the Newsletter

Sit back, relax and watch the clients coming in and your business grow!!!

Basic Pricing:

2 Million bulk emails only for $399
10 Million bulk emails only for $999

please do not reply directly, For more information please click here

If you don't want to receive emails any more, please Unsubscribe

Yours Truly

En kontroll av vad som händer om man klickar på deras länkar för att avregistrera sig visar att man hamnar på något som heter meetsexymates.ru. Så frågan är vad dom egentligen vill med sitt mejl. Alla länkarna leder dit. Hur som helst vill jag varken träffa sexiga ryskor eller skicka Spam så jag slänger det hela i papperskorgen - där det börjar bli fullt!


Rör inte min kompis

onsdag 2015-11-18
Mitt i veckan
tyckeri nummer 6761

» Bra Margot Wallström

Att Israel officiellt reagerar är inget att varken förvånas över eller oroas över. Det officiella Israel har mycket dåligt samvete för den behandling av palestinierna som sker och reagerar därför rent instinktivt på allt som kan ses som kritik mot den rasistiska politik som präglar landets ockupation av främmande territorier. En ockupation som man sedan kryddar med att mot alla internationella lagar flytta in sin egen befolkning på marken samtidigt som man tränger undan den befolkning som redan bor där. Att Israel reagerar är alltså inte så mycket att reagera på. Det gör dom alltid! Lite mer tveksam kan man däremot bli över kritiken från partiledaren för det blivande Liberala partiet i Sverige, Jan Björklund. Han tycker att det är "okänsligt" att påminna om att ett folk som ständigt utsätts för vad man upplever som övergrepp och som inte känner att det finns något hopp inför framtiden har lätt för att ta till våld. Hade man hört kritik mot den Israeliska ockupationen och bosättningspolitiken från Jan Björklund så kanske man skulle tagit hans kritik nu på lite mer allvar. Så här sade Margot Wallström:

- "Man kommer tillbaka till situationer som den i Mellanöstern där inte minst palestinierna ser att det finns ingen framtid för oss, vi måste acceptera en desperat situation eller ta till våld."


Rör inte min kompis

torsdag 2015-11-19
Tycka olika
tyckeri nummer 6762

» Terrorhot?

Älska din nästa
SÄPO har höjt hotnivån när det gäller terrordåd i Sverige från 3 till 4 på den 5-gradiga skalan. Och så högt har den aldrig varit sedan skalan infördes. Och visst ska man ta det hela på allvar. Men, samtidigt inte heller bli vettskrämd för sin egen säkerhet. Tydligt är att SÄPO bedömer att risken för att något ska hända har ökat, och detta är naturligtvis oroväckande. Men, risken för att just DU ska råka ut för något är ju trots allt mycket liten. Kanske är risken fortfarande större för en trafikolycka osv. Men detta känner du ingen skräck för! De grupper som ligger bakom, kalla dom IS eller något annat, är fanatiska och mer eller mindre hjärntvättade människospillror som helt tappat tron på människoliv eller den anständighet som trots allt finns i vår grund från början. Det som ändrat det hela är att våldet nått Västeuropa efter att tidigare i huvudsak funnits i främst Mellanöstern. Kanske kan vi nu bättre förstå varför människor flyr därifrån?

» Timbro - varför?

I Aftonbladet skriver i dag Anders Lindberg på ledarsidan om vad han tycker om organisationen Timbro, som han uppenbart inte tycker är särskilt lyckad i sin verksamhet. Han verkar mer eller mindre anse att man kastar bort de 29 miljoner kronor man får från det svenska näringslivet för att vara det som kan kallas "Näringslivets tankesmedja". När jag läste ledarsidan i dag blev jag samtidigt påmind om att jag fortfarande inte är helt av med det något annorlunda migränanfall som jag drabbades av i går. Huvudvärken var inte så farligt, men jag är mycket dåligt medveten om vad jag egentligen sysslade med. Jag jobbade visserligen, men jag har i stort sett inget minne av vad som hände den första halvan av arbetstiden. Och mycket verkar bortsuddat ur minnet från de senaste dagarna. Och uppenbarligen har jag inte kommit igång riktigt än. Minnet fungerar fortfarande inte som det ska! Bland annat hade jag för mig att det var för Timbro som min gamla klasskamrat Jonas Milton jobbade. Men lite sökning på nätet visar att det var på Almega han jobbat i 30 år. Men tydligen slutar nu. Kära Jonas börjar väl fundera på pensionsåldern precis som jag och, gissar jag, resten i vår gymnasieklass. Vi har onekligen utvecklats åt olika håll, men man kan ha olika åsikter utan att vara ovänner utan istället respektera varandra. Det är det som egentligen utmärker mänskligheten!


Rör inte min kompis

fredag 2015-11-20
Vad pågår?
tyckeri nummer 6763

» Terrorskräcken

Älska din granne
Enligt Stefan Löfven: - "Sverige har varit för naiva"! Om detta är rätt uttryck är jag inte helt övertygad. Kanske har vi trots allt varit realister i syfte att inte kompromissa med demokratin. Situationen har i och för sig blivit allvarlig i och med att en del av världens terror nu nått fram till Europa. Världen är inte fredlig. Den är osedvanligt våldsam. Även om man plockar bort kriget i Syrien så har det under det senaste året dött fler människor i krig och i terrorvåld på vår jord än vad gjort något annat år de senaste 30 åren. Lägg sedan till Syrien... Men västvärlden löser inte krig och våld genom mer eget krig och våld. USA:s stora allierade i Mellanöstern har varit Saudiarabien. Läs vad Fokus i dagens nummer skriver om Saudiarabien och Kungahuset i Saudiarabiens ansvar för våldet. Till och med Storbritanniens tidigare premiärminister Tony Blair har erkänt att IS (eller ISIR eller vad vi nu ska kalla dom) uppväxt till stor del är just pga västvärldens krigsinsatser i Afghanistan och Irak. Det är pga "oss" som dessa extrema grupper vuxit fram. Hur världens problem med fanatiska och våldsamma extremister som saknar hänsyn till människovärde ska lösas har jag dock ingen patentlösning för. Men om vi tror att vi löser det genom mer våld och krig som drabbar mängder med oskyldiga så tror vi fel. Vad vi måste göra är att stödja de grupper lokalt som motarbetar dessa odemokratiska grupper. Vi kan inte göra som t.ex. NATO-medlemmen Turkiet gör, bomba de grupper som motarbetar de vi också vill motarbeta. Läs vad Somar Al Naher skriver i dagens Aftonbladet. Fundera, och läs sedan en gång till!

Vad vi måste göra är att visa att människovärdet står över allt annat. Jag struntar i religion, jag är själv ateist. Blir andra människor lyckliga av att tro på någon form av övernaturlighet så får dom gärna göra detta för mig, så länge dom inte låter det gå ut över andra.

» Bedragare del 254

En försvinnande dollar
En del dom verkar inte vilja ge sig. Eller också är det bara ännu ett försök att få mig att i varje fall läsa mejlet och kanske nappa. Hur som helst skriver en Mr. Robert Clark så här till mig:

I am surprise that you did not get my first mail to you.
I am Mr.Robert Clark I want to inquire from you, if you can handle a financial transaction (investment) of $40.5 Million with me which I believe will benefit you and I.

Please get back to me ASAP.

Thanks
Mr.Robert Clark

Vad tycker ni, ska jag nappa på Roberts erbjudande om en affär på mer än 40 miljoner dollar? Kan man misstänka att jag själv på ett eller annat sätt måste göra någon form av investering först och sedan visar det sig att de 40 miljoner dollarna nog inte blir av i slutändan? Eller vad tror ni? Jag tror att den där "benefit" bara når Herr Robert och inte mig i slutändan. Jag tror att jag slänger skiten i papperskorgen som all annan skit.


Rör inte min kompis

lördag 2015-11-21
En lördag bland många
tyckeri nummer 6764

» Hotet från terrorn

Skapa fred - överallt
På kort tid har i stort sett hela Europa blivit helt fixerat vid terrorhoten. Att jag skriver så beror inte på att jag inte tror på några terrorister. Det är uppenbart att det finns (bland annat) extrema islamistiska grupper som uppenbarligen är kapabla till fullständigt hänsynslösa terrormord, både i Europa och på andra håll. Men, det är också viktigt att vi inte blåser upp hoten för mycket eller att vi förändrar våra liv allt för mycket. Det är ju just det som terrorister vill! Det är viktigt att hålla båda fötterna på jorden. Detta gäller både beslutsfattare, medborgare och ansvariga för säkerheten. Ett exempel på att det inte är så alltid är det som hände när nu Sverige införde kontroller vid gränsen. Personer som kom från Danmark utan handlingar men som inte vill söka asyl skickades tillbaka till Danmark. Men där släpptes dom inte in! Först var den officiella förklaringen från den flyktingfientliga regeringen i Danmark att Sverige fick skylla sig själva som "lockat till sig" så många flyktingar. Samtidigt ville Danmark inte själva införa några gränskontroller mot Tyskland t.ex. eftersom det skulle innebära att flyktingar kanske sökte asyl i Danmark. Då var det bättre om dom snabbt bara reste vidare till Sverige. Men, om man nu inte ville ha några gränskontroller, hur kunde man då stoppa dom som kom tillbaka från Sverige? Hur som helst insåg rasisterna i Danmark att dom trampat i klaveret så det hela skylldes på några stackars tjänstemän som missförstått. Skäms i København!

Det är viktigt att förstå att den terror som nu sker på många håll i världen kommer från en liten grupp vilsna fanatiker. Man kan som Peter Kadhammar berätta om andra hänsynslösa regimer.

» Öka bilismen!

Kollektivtrafik?
Jag har ju ett par gånger redan tidigare beklagat mig över att Region Skåne bestämt sig för att prioritera att behålla Sveriges lägsta landstingsskatt och istället vill höja biljettpriserna i kollektivtrafiken. På så sätt blir det ju färre som trängs på tåg och bussar utan istället tar bilen. Det här är dock inget unikt skånsk fenomen. Faktum är att priserna i kollektivtrafiken sedan Millennieskiftet har ökat klart mer än vad inflationen har varit. Besparingarna av kostnader för att driva kollektivtrafiken har uteblivit sedan man på 1990-talet började upphandla trafiken. Det län, Västmanland, som bedriver trafiken i egen regi har inte högre kostnader än alla dom andra som upphandlar trafiken. Men det är väl alltid någon som tjänar på det? Helt klart är i varje fall att vi som åker får fortsätta betala!


Rör inte min kompis

söndag 2015-11-22
Vinter?
tyckeri nummer 6765

» Skånsk vinter i november

Svensk snöröjning



Rör inte min kompis

måndag 2015-11-23
Ny vecka igång
tyckeri nummer 6766

» Inga fler folkpartiklar

Nu är det bara Liberalerna
Nu kan man inte längre vara lite taskig mot Jan Björklunds lilla rest till parti och prata om "folkpartiklar". Nu finns det inte längre några folkpartiklar! Inte för att dom helt utplånats (Skoltalibanen Jan Björklunds Folkparti var väl rekordpluttigt), utan därför att man i går beslutade att byta namn. Nu ska man kalla sig Liberalerna. Något som väl egentligen inte har så stor betydelse. I stort sett alla de borgerliga partierna försöker på ett eller annat sätt kalla sig för liberaler. - "Att vara Liberal är att vara kluven" var det väl någon som sade. En sökning på nätet säger att det var en tidigare folkpartiledare vid namn Gunnar Helén som hävdade detta. Intressant är att alla de andra tre borgerliga partierna, som ju bytt till en kvinnlig partiledare, i samband med detta tagit rejäla steg åt höger i samband med detta. Den liberala variant dessa tre förespråkar är väl ganska nyliberal (och då har inte "ny" något med modernt att göra utan snarare ett par steg bakåt och åt höger). Jan Björklunds liberalism verkar dock än så länge inte vara kombinerat med några steg åt höger, vilket har gjort att Folkpar... f'låt Liberalerna väl i stort sett är ensamma kvar som Mittenparti. Annie Lööfs Centerparti har i varje fall inget med Mittenpolitik att göra, lika lite som Ebba Busch Thors Kristdemokraterna har med Mittenpolitik att göra. Moderaterna har väl aldrig haft med Mittenpolitik att göra även om Fredrik Reinfeldt ibland försökte ge sken av detta. Med Anna Kinberg Batra har dessa eventuella mittenambitioner slängts på soptippen. Det ska bli spännande att se om Jan Björklunds Folkpar... f'låt Liberaler fortsätter att ha Mittenambitioner och står fast vid erbjudanden om förhandlingar med Socialdemokraterna.

» Klimatengagemang

Minska flygutsläppen
Om en vecka ska alla världens länder samlas i Paris för att enas om ett nytt globalt klimatavtal. Bland annat med syfte att minska utsläppen av växthusgaser. Och som vanligt när världens ledare ska träffas för konferens blir det fullt på flygplatserna och i luftrummet. Att syftet med mötet är att minska utsläppen av växthusgaser innebär inte att alla deltagarna bestämmer sig för att göra en egen personlig insats för just detta. Tidningen Dagens ETC har granskat hur de svenska politikerna som deltar tar sig till Paris. Det är flyg, flyg, flyg och så vidare. Den enda som faktiskt bestämt sig för att åtminstone delvis leva som hon lär är Miljöminister Åsa Romson som faktiskt ska ta tåget till Paris i varje fall. Fast det är klart, vi ska nog inte bara skylla på politikerna. Även om det kanske är politikernas fel, så har tågförbindelserna klart försämrats. När jag var barn och ungdom kunde jag åka direkt tåg från mitt lilla Åstorp till bland annat Paris bland många storstäder ute i Europa. Tågen från Stockholm till København och även från Oslo / Göteborg till København passerade Åstorp och dessa kunde mycket väl innehålla direkta vagnar på väg ut i Europa. Utveckling är inte alltid utveckling!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-11-24
Tre små tankar en dag
tyckeri nummer 6767

» Vi lever olika liv

De orimliga samhällsklyftorna finns överallt i världen. Hos Veckans Affärer läste jag om den kinesiska miljardären Liu Yiqian. Han hade några slantar över och tänkte att det lämpligaste att använda dessa dryga 170 miljoner dollarna till (nästan 1,5 miljarder kronor) var att köpa en tavla av den italienska konstnären Amedeo Modigliani. Något förenklat kan man säga att det är en tavla med en naken donna målad under Första Världskrigets slutskede. Men, det var en sniken miljardär. För att få ut maximal bonus på sitt American Express-kort så använde han detta för att betala. Det hela gav honom 170.400.000 poäng. Något som gör att han och hans familj kan flyga gratis under resten av livet. Så mycket får jag inte själv ihop, men jag fick faktiskt ett presentkort på 100 kronor från Clas Ohlson nyligen!

» Det straffet räckte inte

Jag läste i bladet om svensken som åkte fast för fortkörning i Norge. Som bestraffning dömdes han till fängelse i dryga 30 dagar och dessutom till totalt körförbud i Norge de kommande tre åren. Ett straff som jag faktiskt inte tycker räcker. Han åkte fast för att ha kört i 190 km/tim på en sträcka där hastigheten var begränsad till 80 km/tim. Saknar man så totalt omdöme så tycker jag att man bevisat att man inte har någon som helst anledning att köra bil mer - någonsin. Jag tycker att det självklara beslutet borde vara en indragning av körkortet - för evigt.

» Inte människor

I ett exemplar av den danska Metroxpress som jag hittade på tåget läser jag om den kvinnliga grekiska kustvakten som med sin båtshake från sitt kustbevakningsskepp försökte punktera en gummibåt med 58 flyktingar ombord. Lyckligtvis räddades flyktingarna av en turkisk räddningsbåt istället som befann sig i närheten och som hann rädda flyktingarna innan gummibåten sjönk helt. Det finns många Homo Sapiens som inte förtjänar att kallas människor.


Rör inte min kompis

onsdag 2015-11-25
En skrämmande dag
tyckeri nummer 6768

» Tack för att vi inte är medlemmar i NATO

Säg Nej till NATO
För första gången sedan 50-talet har en av USA:s allierade i form av NATO-land skjutit ner ett ryskt flygplan. Enligt Turkiets officiella uppgift hade planet varnats upprepade gånger för att det var på väg in över turkiskt territorium men inte velat väja undan. Planet sköts sedan ner över turkiskt territorium. Uppenbarligen skall planet under 17 sekunder ha befunnit sig över turkiskt territorium. Fortfarande enligt de turkiska uppgifterna, ska planet ha passerat över en smal turkisk landtunga som bryter in över Syrien istället för att flyga runt om. Enligt de ryska uppgifterna skall planet aldrig ha befunnit sig över turkiskt territorium och den ryska pilot som överlevde hävdar att det aldrig förekommit några som helst varningar innan planet besköts och sköts ner. Planet störtade hur som helst 4 km in på syriskt territorium men båda piloterna lyckades skjuta ut sig. Den ena togs dock till fånga av jihadister som mördade piloten. Den andra piloten räddades av syriska regeringsstyrkor. En intressant fråga är varför Turkiet valde att skapa en provocerad situation genom att skjuta ner det ryska planet? NATO-kollegorna (dvs USA och dess vänner) verkar dock inte vara allt för lyckliga. Vi kan dock vara glada att vi inte är medlemmar i NATO. Det hade ju inneburit att vi redan i förväg hade förbundit oss att hjälpa Turkiet i konflikten. Turkiet är ju ett av de länder som i dag bombar i Syrien. Turkiets främst intresse är att bomba och bekämpa de kurdiska grupper som i dag är de mest framgångsrika i kampen mot IS/ISIS/Daesh. Rysslands främsta intresse är att stödja Assad-regimen genom att bomba t.ex. IS/ISIS/Daesh. Sedan har vi USA som väl också främst bombar IS/ISIS/Daesh trots att man en gång i tiden i princip skapade gruppen. Och så Frankrike...

Befästningen EU
» Beviset på EU:s fiasko

Regeringen har bestämt sig för att ytterligare mycket kraftigt skärpa reglerna. Ett beslut som uppenbarligen låg mycket långt inne och där främst Miljöpartiet nog våndats rejält. Åsa Romsons tårar kommer nog att bli en klassiker. Intressant är att de som verkar lyckligast är Sverigedumokraterna! Detta medan Anna Kinberg Batras Moderaterna tydligen inte ens är nöjda. Själv är jag övertygad om att de nya reglerna ska ses som en mycket tydlig protest mot att EU inte fungerar. EU:s medlemsländer visar inget som helst intresse för att ta sitt ansvar. För oss svenskar i allmänhet och oss skåningar i synnerhet är det en skam att bo grannar med Danmark. En nation som styrs av en grupp egoistiska rasister. Och jag tror att den svenska regeringens beslut främst ska ses som en mycket tydlig protest mot dessa egoistiska rasister. Jag känner plötsligt en stor glädje för år 1658 när Freden i Roskilde innebar att Skåne (bland annat) blev svenskt. Danmark kan dra dit pepparn växer! Jag skäms över våra kopplingar till dessa egoistiska rasister! Och, jag skäms över de skärpningar som införts.

» Tack Lennart Hellsing

Tack Lennart Hellsing




Rör inte min kompis

torsdag 2015-11-26
EU och SD
tyckeri nummer 6769

» Mer om EU:s fiasko

Europa, inte bara EU
Jag ser i en intervju att min egen Generaldirektör, Anders Danielsson, inte har fått det hela riktigt rätt för sig. Eller också vill ha inte ta för stark ställning i en politisk fråga. Möjligen har någon journalist inte fattat sammanhangen... I en intervju i Dagens Industri med rubriken Mer jobb för prövad myndighet hävdar Anders Danielsson: - "Europa har misslyckats"! Ett påstående som möjligtvis kan vara rätt, men det är på tok för fegt. För verkligheten är ju den att EU har misslyckats! Hela situationen för mottagandet och omhändertagandet av alla flyktingar som kommit är en skandal. En skandal där de flesta medlemsländer i EU borde skämmas öronen av sig. EU:s medlemsländer verkar tro att den Europeiska Unionen är någon sorts jultomte som kommer med presenter. Men, att på något sätt själva ta något ansvar? Icke sade Nicke. Den egoistiska rasism som präglar politiken i de flesta av EU:s medlemsländer är en sådan skam att EU till stor del inte längre fyller någon funktion. Jag sade i går vad jag tyckte om vårt södra grannland Danmark, men dom är inte ensamma. Det är en skam!

För övrigt ser jag att min nuvarande arbetsgivare (Migrationsverket) inte bara tagit över mig från Försäkringskassan utan nu också ska ta över flera av mina gamla arbetsplatser rent fysiskt. Helsingborgs Dagblad berättar i dag att tre lokaler här i Åstorp fått godkännande för att byggas om till flyktingboenden. Det handlar först om det som kallas för f.d. Petersvenskolan (den privata skolan lyckades inte locka tillräckligt många elever utan fick konka). Innan dom flyttade in en gång byggdes dom här lokalerna till Försäkringskassan som hyrde in sig där tills man kommit så långt i centraliseringsivern att man valde att helt stänga och överge de flesta kommuner. För det andra handlar det om de lokaler som kallas för Arbetsförmedlingens gamla lokaler (AF har dock inte övergett mindre kommuner som FK utan finns i dag i andra lokaler). Men, innan Arbetsförmedlingen flyttade in så var detta Försäkringskassans tidigare lokaler. Två av mina tidigare arbetsplatser ska alltså nu bli flyktingboende. De tredje lokalerna är en f.d. fabriksbyggnad som haft en avgörande betydelse för det svenska skolväsendet! Det är tydligen A.B. Stiftets gamla lokaler som ska byggas om. Många av oss lite äldre svenskar har lärt oss skriva med en blyertspenna från A.B. Stiftet. Nu skapar flyktingarna en användning för tomma lokaler, skapar arbete för byggnadsjobbare och andra. Och så småningom om några år betalar dom boende här tillbaka genom sin produktion och konsumtion i det svenska samhället.

» Senaste nytt från den Sverigedumokratiska lekstugan

Den Sverigedemokratiska lekstugan
Bland annat Expressen och Dagens Industri berättar i dag att SD toppen Mattias Karlsson ljög för partiets medlemmar när han förnekade att han personligen hade något att göra med den kritiserade höjningen av hans redan tidigare höga inkomster från partiet. Det visar sig nu att höjningen genomfördes på hans egen begäran trots att han tidigare förnekat all egen påverkan. Men att Sverigedemokrater ljuger är ju ingen nyhet.

På tal om Mattias Karlsson så avslöjas nu att han skrivit anonymt för rasistsajten Avpixlat. Detta är samma sajt som den andra SD:aren Kent Ekeroth hjälper till med finansieringen av.

Vidare berättar nu olika media att Sverigedemokraterna undertecknat Sverigefientliga annonser i Sydeuropa med "Moderaterna". Man berättar också att man planerar att även underteckna med andra partiers namn. Om man skäms? Icke, dom har inte tillräckligt med vett i skallen för att veta vad skämmas är för något.

Slutligen läser jag att osämjan i ledningen för SD ökar. Björn Söder, som är en av de som petas ner från maktens högsta taburetter, har framfört kritik mot partiets åsiktsbyte när det gäller vinster i välfärden. Antagligen är han helt på väg ut inom kort i det toppstyrda Sverigedemokraterna.


Rör inte min kompis

fredag 2015-11-27
Dagens citat
tyckeri nummer 6770

» Citat nr. 1

- "Om andan i Schengen går förlorad kommer vi att förlora mer än bara Schengensamarbetet. En gemensam valuta saknar logik om Schengen misslyckas."

/Jean-Claude Juncker/
Ordförande EU-Kommissionen

Dvs precis vad jag själv sagt under de senaste dagarna. EU:s misslyckande som union att lösa frågan om alla flyktingar är inget annat än ett katastrofalt misslyckande för hela EU!

» Citat nr. 2

- "Historiskt sett har det kanske inte varit mängder med flyktingar i Djursholm, men man ska komma ihåg att djursholmarna är ett resande folk. De har möjlighet att resa bort på sportlov och somrar. De är vana att träffa människor från andra kulturer."

/Olle Reichenberg/
Kommunalråd Danderyd, bosatt i Djursholm

Ja, tänk. Moderatghettot Djursholm kanske inte tar emot några flyktingar i kommunen. Men, dom gör i varje fall sin insats genom att åka på utlandssemester flera gånger om året.


Rör inte min kompis

lördag 2015-11-28
Sven tycker som han vill
tyckeri nummer 6771

» Siffror är alltid spännande

Egentligen har det inte hänt så mycket i opinionen med tanke på hur mycket som hänt i det verkliga livet. Men även små siffror kan vara en spännande tendens som man kan skriva spaltmeter om. SR:s Ekoredaktion har presenterat senaste månadens Svensk Väljaropinion, som är en sammanvägning av flera olika väljarundersökningar för november. Undersökningar som haft olika tendenser. Förändringarna sedan förra månaden i sammanvägningen är helt inom felmarginalen, men som sagt, man kan spekulera och dra slutsatser precis som man vill ändå.

Vi vill ha fred
När vi satt på jobbet och löste alla världens bekymmer i går var vi inte helt eniga om ifall det som just nu pågår runt om i världen är ett Tredje Världskrig (det dör i dag fler människor i krig än vad det gjort under många av de senaste årtiondena). Eller är vi med tanke på konflikten mellan Ryssland och Turkiet (som ju som medlemmar av Nato är garanterade stöd från alla de andra medlemsländerna) möjligen i varje fall på väg in i ett Tredje Världskrig. Jag för min del hävdade i diskussionen att det även om det krigas i nästan hela världen så kallas det inte Världskrig förrän Europa är drabbat. Och jag tror inte att varken Ryssland eller Nato (dvs USA) är intresserade av något sådant. Dom kommer att göra allt dom kan för att förhindra en spridning. Men, så ser jag att Donald Trump fortfarande leder i jakten på att blir republikanernas presidentkandidat. Och om en pajas av hans kaliber får makten över världens största krigsmakt så är jag tyvärr redo att ändra åsikt i den här frågan. Jag blev omedelbart extremt deprimerad.

» Löne-utveckling

Under de senaste 10 åren har lönen för Regiondirektören i Skåne ökat med 68%. För sjuksköterskor har lönen ökat med 38%, för undersköterskor med 32% och för Köks- och måltidsarbetare 26%. Och detta är inget specifikt skånskt fenomen. Det ser ungefär likadant ut i övriga landsting. För att inte tala om övriga arbetsmarknaden.

» Dagens Sverigedumokratiska knäppgök

Sverigedemokraterna har ju i dagarna sina Landsdagar i Lund. Jag hade först vissa funderingar på att ta en tur med min son till Lund i dag, men har beslutat mig för att skrinlägga planerna. Tänk om det är smittsamt? Hur som helst läser jag om en av dessa genomtänkta motioner som lämnats in till partiets Landsdagar. En viss dam vid namn Louise Erixon har t.ex. motionerat om att missbrukande gravida kvinnor ska kunna tvångsomhändertagas. I missbruk ingår inte bara alkohol och illegal narkotika utan även t.ex. tobak. I praktiken ska alltså t.ex. en snusande blivande mamma kunna tvångsomhändertas. Och den hårda tonen mot tobaksprodukter är ingen specifik för Louise. Hennes sambo tycker till exempel att allt från alkohol till cigaretter och snus egentligen borde förbjudas. Tänker man efter så ligger det en hel del i detta. Att alkohol är skadligt vet vi alla. Och tänk så mycket trevligare samhälle vi skulle få om vi lät bli att dricka oss berusade. Förbjud öl och sprit! För att inte tala om alla dessa idioter med fimpen i munnen. Det inte bara stinker, dom ser ju så urbota fåniga ut. För att inte tala om att dom är den mest egoistiska, lata och hänsynslösa gruppen av alla genom att ständigt bara släppa sina fimpar på marken efter sig. Själv skulle jag inte komma på tanken att ha ett förhållande med en kvinna som stinker cigarettrök. Tänk att kyssa en kvinna som precis rökt en cigg! Vem f-n vill kyssa en askkopp? För att inte tala om en snusande kvinna. Usch så fånigt det ser ut! Tänk att en Sverigedemokrat kan ha rätt? Jag hoppas att Louise Erixon får hjälp av sin sambo (han heter förresten Jimmie Åkesson och är partiledare för Sverigedemokraterna) så att motionen går igenom. Upp till kamp mot tobaken med Jimmie och Louise!

Sverigedemokraterna
Men tyvärr så lär väl motionen inte gå igenom. För faktum är att de Sverigedemokratiska Landsdagarna inte helt går i Jimmie Åkessons ledband. Ett försök att ytterligare centralisera makten i partiet till det innersta Jimmie-trogna toppskiktet blev nämligen nedröstat. Sverigedemokraterna är den svenska politikens mest toppstyrda parti där en allt mindre grupp styr över allt. Partiet leder ju den svenska "uteslutningsligan" överlägset. Och i allmänhet handlar alla dessa uteslutningar om just makten i partiet.

Förresten hörde jag att Jimmie Åkesson tyckte att den lämpligaste regeringskoalitionen vore en regering med Moderater, Kristdemokrater och Sverigedemokrater. Han kallade det en mitten/höger regering. Hur han får ihop det begriper jag inte. Moderaterna under Anna Kinberg "Stockholmare är smartare än lantisar" Batra är ju ett klart högerparti. Kristdemokraterna under Ebba Busch Thor har ju förvandlats till ett ännu mer rejält högerparti. För han försöker väl inte försöka påskina att Sverigedemokraterna skulle stå för någon form av mittenpolitik? Men, han har ganska dålig insikt rent allmänt. Jag hörde honom försöka säga att Miljöpartiet och Vänsterpartiet lyckats driva Socialdemokraterna vänsterut. Skulle Socialdemokraterna under Stefan Löfven luta åt vänster? Är Jimmie Åkesson medvetet dum eller är han dum i verkligheten?


Rör inte min kompis

söndag 2015-11-29
Tankar så här Första advent
tyckeri nummer 6772

» Mer om Löne-utveckling

Våra nya sedlar
I går fick jag ju anledning att antyda vad jag tycker om växande löneklyftor i vårt land genom en hänvisning till hur löneutvecklingen varit inom Region Skåne. Det har inte direkt gått åt rätt håll kan man något förenklat säga! Faktum är att löneskillnaderna bara ökar och ökar i vårt Fosterland. Lönegapet mellan tjänstemän och arbetare är nu större än någonsin. I dag ligger snittet för en tjänsteman på 11.700 mer i månaden jämfört med arbetare, det är 47% mer. Det här gapet har vuxit varje år under de senaste 20 åren. 1994 var skillnaden 4.600 och i dag alltså 11.700, vilket är en ökning med 150%. Och det här glappet växer mer här i Sverige än i andra länder. Någon vilja att råda bot på detta finns inte heller bland beslutsfattare. Är det detta samhälle vi vill ha? Mitt intryck är att resonemanget bland "beslutsfattarna" är att utrymmet för löneökningar är ganska litet. Då är det bättre att dom själva får hela summan än att pytsa ut småsmulor fördelat på många.

» Dagens citat nr. 1

Danmarks flagga
- "Jag har normalt stor respekt för Dansk Folkeparti. Men jag har ingen respekt för kampanjen inför folkomröstningen, den är falsk och ohederlig."

Inger Støjberg
/Integrationsminister i Danmark/
Partiet Venstre

Venstre är alltså INTE ett danskt vänsterparti utan snarare ett högerliberalt parti. I EU-Parlamentet samarbetar man t.ex. med Centern och Liberalerna (f.d. Folkpartiet). Venstre är också EU-kramare. Dansk Folkeparti är danskarnas motsvarighet till Sverigedemokraterna och mindre förtjusta i EU. Det är alltså detta rasistiska / främlingsfientliga parti som Venstres Integrationsminister normalt har stort förtroende för. Sådana yttranden förklarar en hel del av hur Danmarks skamliga flyktingpolitik vuxit fram. Folkomröstningen (som hålls den 3 december) handlar om EU:s rättssamarbete som Danmark har ett undantag från.

» Dagens citat nr. 2

- "En kortvarig gränskränkning kan aldrig vara anledning till ett anfall."

Recep Tayyip Erdogan
/President i Turkiet/

Jas-39 Gripen
Yttrandet är INTE sagt med anledning av den 17 sekunder långa påstådda gränskränkningen av ett ryskt flygplan nyligen som resulterade i att planet sköts ner av turkiskt flyg. Det yttrades istället 2012 av Erdogan i protest mot att syriskt flyg skjutit ner ett turkiskt flygplan som hade råkat komma in på syriskt territorium! För övrigt kan vi också notera att man från Turkiet hävdat att man inte var medveten om vilken nationalitet flygplanet hade som man sköt ner. Är det någon som tror på det? Tror ni att Turkiet hade riskerat att skjuta ner ett amerikanskt eller franskt stridsplan som råkat navigera fel? Hur som helst är gränskränkningar från stridsflyg faktiskt ingen ovanlig företeelse. Under förra året kränktes grekiskt territorium av turkiskt flyg vid 2.000 tillfällen (enligt Wikipedia). Under de senaste 5 åren har svenskt luftrum kränkts av utländskt flyg vid sammanlagt 42 tillfällen. Leder den listan gör USA med 7 ggr, Ryssland och Tyskland 6 ggr och Norge med 5 ggr.

På tal om gränskränkningar så ser jag att ett ryskt plan kommit in över israeliskt luftrum - utan att skjutas ner. Fast det framgår inte av nyhetsnotisen om det var in över Israel eller över av Israel ockuperat syriskt territorium. Men för Israel har det väl ingen betydelse. Hur som helst sköt man inte ner planet: - "Det var uppenbarligen ett misstag av piloten" var den israeliska kommentaren. I motsats till Turkiet som uppenbarligen ville ha en konflikt.


Rör inte min kompis

måndag 2015-11-30
Efter Gorm
tyckeri nummer 6773

Sverigedumokraterna
» Sverigedemokratiska utrensningar

Sverigedemokraterna har nu avslutat sina s.k. Landsdagar i Lund och som väntat har man rensat ut de som inte dansat efter Jimmie Åkessons pipa. Hanna Wigh åkte ur partistyrelsen. Gamle partiledaren Mikael Jansson åkte ut. Förre vice partiledaren Jonas Åkerlund fick respass. Vice talmannen i Riksdagen Björn Söder åkte ut ur Verkställande utskottet. Han åkte nog ut från VU som straff för att han lyckades få medlemmarna att gå emot ledningen när dessa ville centralisera makten ännu mer. Topptrojkan under ledning av Jimmie Åkesson stärkte dock ytterligare sin toppstyrning på bekostnad av de som dristat sig att yttra något kritiskt. Den forna ledarkvartetten med Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson, Richard Jomshof och Björn Söder har förvandlats till en ledartrio. Det är dags för alla dessa spelbolag med vadslagning att sätta odds på vem som blir näste man att gallras ut. Om någon skulle få för sig att tro att jag är orolig så vill jag på det bestämdaste dementera detta. Jag är inte orolig över den interna demokratin i Sverigedemokraterna. Dom får gärna gallra ur. Till slut inser folk vad det är för samling. Slutsatsen att Sverigedemokraterna är ett toppstyrt, rasistiskt enfrågeparti med sina rötter i nynazismen står kvar.

Carolina Gynning
» Ett föredöme?

I en intervju i Kvällspesten med Carolina Gynning, som väl är en de mer framträdande företrädarna för vad som väl kan kallas för "(o)natural look". Men det var en sak jag undrade lite över i intervjun. Hon kommenterade sina superhöga stilettklackar från Louboutin som hon hade på sig med: – "Dom är helt omöjliga att gå i, men, so what, det finns inga snyggare skor"! Tillåt mig då en undran. Om nu en fotbeklädnad är "omöjliga att gå i", kan man då kalla det för skor? Är det då inte snarare någon form av pinoredskap? Det är möjligt att du blir lycklig av dumheterna Carolina, men någon föredöme för andra är du verkligen inte.


Rör inte min kompis

tisdag 2015-12-01
Internationella pizzadagen
tyckeri nummer 6774

» Mobil-fån

Mobilberoende
Jag såg i bladet om en undersökning som gjorts och som visade att 28% av föräldrarna var oroliga över att deras barn tillbringade alldeles för mycket tid framför dator / tv-spel / mobil. En majoritet av föräldrarna hade alltså inte sådana bekymmer? Min tolkning är den att de resterande 72% av föräldrarna är de som själva tillbringar alldeles för mycket tid bakom en s.k. "smart" mobil eller annan form av skärm. Dom kan ju inte så gärna själva då vara oroliga över hur mycket barnen tillbringar på samma sätt. Själv är jag orolig över hur beroende väldigt många har blivit av denna s.k. "smarta" mobil. Den har förvandlat i vanliga fall mycket smarta människor till beroende mobil-fån. Alla dessa som fastnat i ett beroende att de varje gång dom sätter sig ner måste kolla upp om något nytt hänt sedan dom kollade upp senast för tio minuter sedan! Alla dessa idioter som prioriterar att titta på mobilskärmen framför att titta på vägen när dom kör bil! Alla dess nötter som inte kan se var dom går eftersom dom är fullt upptagna av något på sin mobil! Alla dessa tråkmånsar som sitter och glor på en mobilskärm istället för att fysiskt umgås med sina medmänniskor. Det sägs att det finns en app att installera för de som fastnat i beroendet och som man kan ställa in på att istället med lämpliga intervaller påminna om att det kanske är dags att kolla om något hänt istället för beroendet att kolla jämt och ständigt. Enligt ryktet kan man ställa in appen på att påminna upp till var 15:e minut...

» Grodor

Barack Obama
Jag läser att den republikanska presidentkandidaten Donald Trump inte lyssnar på vad han själv säger. Han har nämligen uttalat sig om Barack Obamas tankar i samband med att han (Barack Obama alltså) anlände till Paris för toppmötet Cop21. Så här sade USA:s president:

- "Klimatförändringarna utgör ett av de största hoten mot USA och världen."

Ett mycket insiktsfullt påpekande. Kan vi inte stoppa miljöförstöringen så kommer bara krig och flyktingkatastrofer att öka och öka. Men så tyckte inte republikanen Donald Trump som kontrade med:

- "Jag tror att det är ett av de dummaste politiska uttalanden jag någonsin har hört, det dummaste i hela den politiska historien."

Uppenbart är att Donald Trump aldrig lyssnar på vad han själv säger eftersom det väl är just detta han är expert på, dvs att komma med dumma politiska uttalanden. Han kan väl i stort sett inte öppna munnen förrän det rasar ut grodor. Detta uttalande är ett mycket tydligt bevis på detta. Frågan är om inte Donald Trump som president i USA är ett av de största hoten mot vår civilisations överlevnad?


Rör inte min kompis

onsdag 2015-12-02
Mitt i veckan
tyckeri nummer 6775

» Svenska mästerskapen i klavertrampande

Ibland finns det dom som (i motsats till er bloggare...), som inte tänker innan dom pratar eller skriver. Ibland blir klavertrampen så rejäla att man undrar vilken grundinställning människor har för att överhuvudtaget komma på så korkade tankar.

Bekämpa rasismen
- "En mall för alla invandrare i regler gällande dödande och knullande behövs. Eftersom de har absolut noll koll på vad som gäller i väst. Annars är de inte välkomna här. Punkt."

Det var landslagsryttarinnan Anna Hassös reaktion på Facebook efter att ha läst om någon våldtäkt någonstans. Och helt självklart är det så att alla invandrare "dödar och knullar" som svin eftersom några gör det. Är man rasist så gör man den typen av generaliseringar. Själv är jag också rasist. Svenska män är pedofiler. En svensk man har ju nyligen dömts för att ha åkt till Thailand och där beställt ett barn för att begå grymma övergrepp på. Och om en svensk man gör det så gör väl alla andra svenska män det! Det vet vi ju alla vad svenska män som åker till Thailand är ute efter! Eller? Anna Hassös koppling till rasisterna i Sverigedumokraterna är helt uppenbar i varje fall. Där generaliserar jag inte. Sverigedumokrater och liknande rasister kan inte tänka.

På nyhetssajten Nyheter24 kunde man nyligen se en film som visade hur en lastbilschaufför försökte köra över en grupp flyktingar. En sådan händelse kan man sedan reagera på olika sätt på. Nyheter24:s journalists första tanke var:

- "Gör mannen rätt eller ska han åtalas?"

Och det är klart. Visst kan man få en sådan tanke, om man nu själv kanske tycker att ett sådant handlande möjligen kan vara rätt. I varje fall satte han det som rubrik. Normalt funtade människor tycker naturligtvis att det aldrig är rätt att medvetet köra på människor i trafiken. Men, för att citera Anna Hassö här ovan, vissa lastbilschaufförer behöver en mall eftersom dom har noll koll på vad som gäller i väs... f'låt trafiken! Utan att på något sätt ge utlopp för några fördomar så ställer jag frågan hur stor andel av Sverigedumokraternas sympatisörer som faktiskt tycker att det vore rätt att medvetet köra ihjäl människor - om dom var flyktingar?

Kanske är det här en bra metod för att i varje fall få stopp på de rasister som sprider vidrigheter på nätet i skydd av anonymitet?

» Bedragare del 255

Uppenbarligen håller kära goda Apple på att sluttesta nästa generation av iPhone. Det är spännande att man den här gången uppenbarligen vill skapa en användarvänlig mobiltelefon. Man har tydligen också bestämt sig för att bli av med överblivna exemplar av den gamla modellen. Så här skriver man till mig där jag har den stora förmånen att bli utvald. Och till råga på allt som nummer 1. Så här låter detta förmånliga erbjudande:

Meddelande från Apple

Viktigt info@konsumentgatan.com

För att avregistrera dig från nyhetsbrevet, följ denna länk.

Apple
Gratulerar

Du har blivit utvald, vi behöver fler testpersoner för den nya iPhone 7.

Följande personer har blivit utvalda för ett gratis test:
1) sven@swl.nu
2) anne1987@godmail.se
3) familjenandersson@gmail.com

Delta nu och få iPhone 6 gratis som tack för hjälpen - klicka här

Vi hoppas att vi tillsammans kan göra vår produkt bättre.
Detta är inte möjligt utan din hjälp.

Tack på förhand.
För att avregistrera dig från nyhetsbrevet, följ denna länk.

Fast konkurrensen är hård bland testfirmorna. Eller också har jag en enorm tur. Den senaste veckan har jag fått en mängd erbjudande om att bli testare. I varje fall 4 olika mejl, och många av mejlen i flera exemplar. Andra lyckostar i andra mejl är michaelh87@me.com, familienandersson1105@hotmail.com, metro1@funktion13.com och a.guthanson_89@microsoft.dk. Familjen Andersson verkar ha stor tur. Fast i en variant av mejlet var det hela 20 (icke namngivna) som var lyckligt utvalda. Blir folk verkligen lurade av sån't här? Släng skiten!


Rör inte min kompis

torsdag 2015-12-03
Bidrag, död och fjäsk
tyckeri nummer 6776

» Högeralliansens bidragssamhälle

Högeralliansare på jakt
Reinfeldt, Borg och Lööfs bidragssamhälle riktat till det svenska Näringslivet finns det många hårresande exempel på. Tidigare har vi bland annat kunnat läsa om den införda sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar. Så många nya jobb gav den inte, de flesta miljarderna gick till ungdomar som redan hade jobb, men det förbättrade lönsamheten i krogbranschen - för våra skattepengar. Varje nytt jobb uppskattas därför ha kostat ett antal miljoner. Nu läser jag om en ny utvärdering av en annan av Högeralliansens subventioner av svenskt näringsliv. 2012 sänktes restaurangmomsen, med det påstådda syftet att skapa fler jobb. Målet var att det skulle skapas 6.000 ny jobb. En utvärdering visar nu att reformen första året kostade skattebetalarna 5,4 miljarder kronor. För dom slantarna fick vi 1.000-3.000 nya jobb, Det innebär att varje nytt jobb kostade oss andra mellan 1,8 - 5,4 miljoner kronor. Men det finns väl i varje fall alltid ytterligare någon krogägare som fått förbättrad lönsamhet. Det hade kanske varit smartare att använda alla miljarderna till att t.ex. öka personaltäthet inom vården? Dom nya jobben hade kostat mindre. Men, det är klart, det hade ju inte ökat lönsamheten hos ett allt mer bidragsberoende näringsliv.

» Skjutglada amerikaner

National Rifle Association
Det är inte bara genom att skapa krig runt om i världen som amerikaner visar sig skjutglada. Den amerikanska "skjut först - fråga sedan" mentaliteten kombinerad med mer eller mindre fri tillgång till skjutvapen skapar ett skrämmande samhälle. I princip dagligen inträffar någon form av vad som benämns som "Masskjutning". Begreppet innebär att minst 4 personer samtidigt blir skjutna. Senaste exemplet är när två beväpnade personer i går sköt ihjäl 14 personer i en samlingssal i Kalifornien. Om det är senaste exemplet vet jag inte eftersom det händer dagligen. Men det hade lite fler offer än vanligt i varje fall. På årets första 336 dagar har det inträffar 355 s.k. masskjutningar. I USA skjuts årligen omkring 11.000 människor ihjäl och 80.000 blir skottskadade. Att inte tillräckligt många amerikaner inser det dåraktiga i detta samhälle är egentligen förvånande. Det skapar ett samhälle där t.ex. polisen förutsätter att människor är beväpnade. Det får sådana resultat som att t.ex. 30 färgade amerikaner i år skjutits ihjäl av polisen - trots att dom varit obeväpnade. Siffran är naturligtvis en kombination av denna vapenfixering och en rasism hos många poliser. Ser man på amerikanska dokumentärer som Cops osv så ser man hur polisen hela tiden utgår ifrån att människor är beväpnade. Även om det filmade naturligtvis är överdrivet så handlar det ju om att om polisen stoppar någon för fortkörning, glömt blinkers eller för körkortskontroll så är det ut och bredbent liggande mot bilen medan polisen letar vapen. En grupp som gillar läget är lobbyorganisationen NRA, National Rifle Association. Deras lösning på problemet med att för många skjuts ihjäl i masskjutningar är att ännu fler är beväpnade. Då finns det ju fler som kan få stopp på skjutandet genom att skjuta ihjäl skytten! Att president Barack Obama försöker få kongressen att skärpa vapenlagarna är helt utsiktslöst. NRA har mer pengar! Amerikaner är skjutgalna. Både hemma och ute i världen.

» En fråga om prioritering

Jag läser hos GT hur personalen på ett boende i Värmland nyligen prioriterade att få titta på fru Victoria Ingrid Alice Désirée Bernadotte Westling istället för att jobba. Fast jag förstår inte riktigt upprördheten. Fru Victoria Ingrid Alice Désirée Bernadotte Westling har ju egentligen bara ett syfte här i livet och det är ju att folk glor på henne. Om ingen kommer och tittar så fyller hon ju ingen funktion och blir totalt meningslös.

Snälla, förvandla Sverige till ett modernt samhälle. Skydda dessa stackars små barn som kallas prinsar och prinsessor från att tvingas leva upp i ett onormalt liv. Inför republik. Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag



Rör inte min kompis

fredag 2015-12-04
Hellre slantar än moral
tyckeri nummer 6777

» Om moralens högborg

Den sanna McDonald
Det fria näringslivet anses ju på många håll vara en moralens högborg. I själva verket är det här som det verkliga fifflet och bedrägeriet frodas. Tjuvar och banditer flockas kring köttgrytorna när det finns en chans att tjäna en extra slant. Det handlar inte bara om små skurkar i obskyra små bedrägeribolag. Dom finns överallt inom det fria Näringslivet. I dagarna kunde vi läsa om att EU-kommissionen granskar hur multinationella McDonalds egentligen lurar de europeiska staterna på skattepengar genom att fiffla över vinsterna till Luxemburg, där man i stort sett inte behöver betala någon skatt alls på slantarna. Att med de Luxemburgska skattemyndigheternas goda vilja föra över vinsterna till Luxemburg och sedan nästan inte alls skatta för dom där är ju inte direkt ett nytt fenomen för just McDonalds. Ett stort antal andra multinationella bolag har redan tidigare avslöjats för samma transaktioner.

McDonalds tillhörde en av de stora vinnarna på Högeralliansens bidragspolitik gentemot det svenska näringslivet. Den sänkta arbetsgivaravgiften tackade och bugade McDonalds för. Den sänkta krogmomsen likaså. Det blir ju bara ännu mer slantar över - som kan föras över till Luxemburg...

En lite äldre skildring av det här fenomenet är den här artikeln från Svenska Dagbladet om den avreglerade apoteksverksamheten i Sverige. Flera av den svenska privatiserade apoteksmarknadens bolag har moderbolag placerade i skattesmitarparadiset Jersey. Av dessa ägarbolag på Jersey har man lånat stora summor pengar som man sedan betalar ockerräntor på lånen för. På så sätt förs ett eventuellt överskott ut ur Sverige och istället till Jersey där man i stort sett slipper betala skatt för pengarna. För att något förenkla det kan man säga att dina skattepengar förs över till skattesmitarparadiset Jersey.

Ofta klagar man på att skatterna är för höga för bolagen. Ett faktum är att de svenska företagsskatterna är INTE exceptionellt höga. Inom EU har t.ex. nio länder högre skattetryck för företag än Sverige. T.ex. Italien, Frankrike, Belgien, Österrike och Spanien. I botten ligger stater som Kroatien, Luxemburg och Cypern.

» Bedragare del 256

Här gör dom ett rejält misstag. Tror dom verkligen att jag ska bli lockad av att vinna en bil? Jag har ingen bil i dag, har aldrig haft någon och har inte ens körkort. Ni kan glömma det! Hur som helst skriver dom så här:

För många bilar
Grattis, du kan vinna en bil

Utvald Vinnare Minicar5219684@zwartheuvels.eu

Som utvald mottagare kan du bli vinnare av en läcker Mini av senaste modell

Hej!
Din emailadress sven@swl.nu har blivit utvald bland 50.000 prenumeranter av detta nyhetsbrev. Grattis!
Som utvald mottagare kan du bli vinnare av en läcker Mini av senaste modell! Välj själv din favoritfärg, interiör och fälgar!
Detta erbjudande är begränsat och gäller bara för de prenumeranter som valts ut denna vecka att delta i vår exklusiva tävling.

Lycka till!
Ditt Vinnarteam

KLICKA HÄR

Detta är en annons. Klicka här för att avregistrera dig från framtida utskick.

PO Box 1960 #22445 Wilmington, DE 19899

Den där adressen i USA är ganska vanlig i foten på en mängd olika former av Spam och annan skit. I dag lockas jag även med presentkort på 10.000 kronor hos ByggMax, Bauhaus eller Beijer och ett annat hos Hemköp och Willys från samma avsändare om jag svarar på en enkät. Kanske ska man prova med att klicka på avregistreringen? Det lär inte fungera, men kan inte bli värre heller...


Rör inte min kompis

lördag 2015-12-05
I dag har Sven namnsdag
tyckeri nummer 6778

» Nya Sverigedumokratiska klavertramp

SD:s förfäder
Det här med Sverigedumokrater som pratar strunt utan att veta vad dom pratar om är något som man nästan blir trött på. Det är en liga som SD leder överlägset. Vad sägs om den här grodan:

- "Jag accepterar inte evolutionsteorins påstående att människor härstammar från aporna. Man kan ifrågasätta det vetenskapliga i det eftersom det ligger så långt tillbaka i tiden."

Det där misstroendet mot evolutionsläran brukar främst komma från religiösa fanatiker. Människor som inte tror på vetenskapen i de fall den motsägs av deras egen heliga bok (den kan kallas Bibeln eller Koranen t.ex.) eftersom denna, i deras sätt att se det, står för den enda sanningen i deras egen tolkning. Ovanstående citat kommer från Julia Kronlid som i dagarna, pga sina höga kompetens, valdes in i Sverigedumokraternas verkställande utskott. Där hon alltså ersätter andra som avpolletterades eftersom dom antagligen inte i tillräcklig omfattning gick i Jimmie Åkessons ledband. Men det är möjligt att Julia trots allt ökar den genomsnittliga intelligensen i SD:s VU. Fast, det är å andra sidan inte så svårt heller.

» Dagens dumma citat

Faktum är att det inte BARA är Sverigedumokrater som gör rejäla klavertramp när dom uttrycker sig. Det här är ett sådant exempel.

- "Alla människor som skaffar familj och barn blir konservativa av naturen. De slutar tänka kritiskt, de vill inte förnya sig."

Bakom den här inte fullt genomtänkta tanken ligger pajasen och den före detta satanisten, folkpartisten, centerpartisten och en massa annat, Alexander Bard. En av de personer jag stänger av TV:n om han dyker upp i den. Själv tycker jag att skaffa barn är bland det bästa man kan göra för att utvecklas som människa.

Utsikt över sundet
» Reklamarnas lögner

För någon dag sedan fick jag en 28-sidig reklambilaga med en morgontidning som hade namnet Vårt Nya Öresund. I den hittade jag rubriken: "3 mest intressanta framtidsbyggen". En av reklamartiklarna handlade om vad som kallas "Ångfärjan", ett byggprojekt i Helsingborg. Ett byggprojekt som är mycket kontroversiellt i Helsingborg. Det har varit namninsamlingar, krav på folkomröstning och andra demonstrationer. Protesterna handlar om att bebygga den sista öppningen ut mot Sundet mitt i centrum med en enorm kongressanläggning. Men reklamarna har trots alla dessa protester fått ihop meningen: - "Det är väldigt skönt att vi har kommit fram till en lösning som alla är nöjda med och att vi nu kan komma igång med utvecklingen av området." Jag undrar vad alla helsingborgare som fortfarande är stora motståndare till kolossbygget anser om formuleringen: - "... alla är nöjda med..."! Haha! Men reklamare kan få till precis vad som helst. Det är ju just detta som utmärker en reklamskrivare - att kunna ljuga!


Rör inte min kompis

söndag 2015-12-06
En djupsinnig fundering
tyckeri nummer 6779

» Dom är komiska

Jag fick besked om min löneökning för det här året i dagarna. Jag fick väl vad som är ganska normalt, alltså 2% ökning av lönen. Och med tanke på att inflationen här i Sverige ju i princip är Noll så ska man kanske inte vara allt för orolig eller tycka att man är orättvist behandlad. Men, det finns dom som blivit lite mer lyckligt lottade. Knugahuset bedöms uppenbarligen ha större kostnadsökningar än de flesta andra. Det kungliga apanaget ökas nämligen med dryga 6%, dvs med 7,8 miljoner till 135 miljoner kronor. När nu inte statens slantar räcker till allt så får man ju prioritera. Knugen med barn och dom andra är prioriterade och viktigast!

Fast det var egentligen inte riktigt det faktum att det finns slantar till vissa men inte andra jag skulle kommentera. Utan det handlar om en hel del av de kommentarer som finns till artikeln ovan. Den sedvanliga sverigedumokratiska svansen lyckas nämligen få in sin rasistiska smörja och klaga på invandringen och utlänningar även när det handlar om det kungliga apanaget. Dom betalar naturligtvis hellre pengar till Knugahuset än dom betalar pengar till invandrare, går argumentationen i princip ut på. Men, glömmer dom då inte en sak? Knugen själv härstammar ju från invandrare (från Frankrike) och han har gift sig med en annan invandrare (från Tyskland). Nu har en av döttrarna dessutom gift sig med ännu en annan utlänning (från USA) och har själv sedan utvandrat (till Storbritannien). Fast det sista är ju inte helt officiellt eftersom hon då inte längre får kalla sig prinsessa och ingå i successionsordningen! Sverigedumokrater och andra rasister får helt enkelt inte ihop hela sitt resonemang utan korkskruvar. Men, det är väl inget som förvånar normalt funtade?

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag



Rör inte min kompis

måndag 2015-12-07
Om tankeverksamhet
tyckeri nummer 6780

» Dagens Sverigedumokrat

Sverigedumokraternas lösning på alla problem
En av de pellejönsar som representerar Sverigedemokraterna i olika politiska församlingar heter Thoralf Alfsson. Han satt i Riksdagen för SD fram till förra året. Men då petades han som jag förstår det från listan, uppenbarligen ansågs han inte tillräckligt kompetent! Men han fortsätter att sprida sin Sverigedumokratiska smörja, numera som lokalpolitiker. Ibland skrattar man och ibland gråter man. Hans senaste snilleblixt handlar om att begära skatteavdrag för de kostnader som en svensk immigration förorsakar. Hans förslag är "inbrottslarm, andra resvägar eller färdmedel, extra sjukvårdsförsäkring och högre försäkringspremier för bil och bostad, beroende på alla bränder". Som den rasist Thoralf är så tror han ju att alla inbrott görs av invandrare, att det är just invandrare som förstör bilar och bostäder och tänder eld på alla byggnader. Så om jag försöker så förstår jag hur han får ihop att detta förorsakar högre kostnader för honom. Men "andra resvägar"? Tror han att dom smittar så han kan inte trängas med en mörkhyad på bussen? Hur som helst tackar jag Inte rasist, men för tipset om Thoralf Alfssons hjärnsläpp.

Men egentligen är det en intressant tanke. När jag betalar min skatt så betalar jag bara för det jag själv vill. På skattsedeln kan jag kryssa för det jag vill betala och det jag inte vill betala. Själv skulle jag gärna låta bli att betala för en speciell invandrargrupp, hela Knugahuset. Kanske skulle jag också kunna slippa betala för partibidraget till Sverigedemokraterna som ju bland annat används för att publicera annonser i utlandet för att smutskasta Sverige. Och det finns annat jag inte vill betala för. T.ex. subventionerna av flygtrafiken, investeringar i ännu fler motorvägar, RUT- och ROT-bidrag, sjukvårdskostnaden för alla rökare och en hel del annat. Däremot deltar jag gärna i att betala den investering för framtiden som kostnaderna för invandring och ökad befolkning är. Men snälla, jag kan väl i varje fall få slippa betala för partibidraget till Sverigedumokraterna!

» Paranoian slår till

En 20-årig kille från Marocko som varit i København för att tävla i Parkour var flygrädd. Så när han skulle flyga hem från Kastrup tittade han bland annat på sin laptop på en film med parkour och för att få styrka bad han en bön. Slutresultatet blev att medpassagerare uppgav att han tittat på en video av "fundamentalistisk karaktär" och dessutom bett muslimska böner och var arab - alltså måste han vara en terrorist. Han slängdes helt enkelt av från flygplanet.

I Hofors blev en 15-årig kille osams i skolan så han blev ledsen och gick hem. Sedan försvann han från hemmet. Naturligtvis blev man oroliga och polisen började leta efter grabben. Det tog inte lång tid innan media rapporterade om en knivbeväpnad man vid skolan, elever som var instängda och stort polispådrag.

Börjar vi inte få lite paranoia?

» Bedragare del 257

Jag tyckte jag läste på annat håll i dagarna att Spotify (som ju brukar kallas ett svenskt bolag) nu vuxit och blivit störst i världen på strömmande musik. Jag får väl gratulera herrarna bakom det hela som väl därvidlag kan tjäna ännu en liten slant till bankkontot. Jag ser att ägarbolaget har sitt säte i Luxemburg, jag antar att detta beror på att det finns god tillgång på billiga och bra kontorsfastigheter i staden samtidigt som det från det centralt belägna Luxemburg finns goda förbindelser med miljövänliga transportmedel, alltså tåg, till Europas andra stora städer. Däremot noterar jag att ekonomiavdelningen uppenbarligen sökt sig till lägre löner och billiga hyror. Mitt mejl med en vänlig påminnelse om att jag tydligen missat att betala leder nämligen till en adress i Ryssland. Så här skriver Spotify i dag:

Spotify
Din Spotify Premium avbryts! #6792876

Spotify Ticket-ID #7878 service8634@mystery-spot.com

Hej,

Tyvärr har vår ekonomiavdelning upptäckt att det inte gick att debitera ert konto.

För att du ska kunna fortsätta använda våra tjänster utan avbrott måste du uppdatera dina faktureringsuppgifter.

* Vänligen besök denna sida för att fortsätta använda Spotify!

Message id: 1011538

En koll på mitt bankkonto visar dock att man faktiskt har dragit betalning. Jag tolkar detta i så fall felaktiga mejl som att den ryska ekonomiavdelningen pga de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland kanske haft problem från början med att dra slantarna och sedan har mejlet fördröjts i någon form av säkerhetskontroll vid gränsen. Hur som helst slänger jag skiten i papperskorgen! För att vara på den säkra sidan har man skickat minst två identiska mejl, dock med olika siffror på. Jag vet inte om jag ska tolka det som att man tror att jag har flera abonnemang eller det bara handlar om ett rent förbiseende. Som sagt, släng skiten!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-12-08
Broar och tunnlar
tyckeri nummer 6781

» Ta chansen Stefan

Öresundsregionen
Den svenska regeringen under ledning av Stefan Löfven har drabbats av panik som följd av den stora grupp flyktingar som sökt sig till Sverige samtidigt som i stort sett hela EU gömmer sig i en gödselhög för att slippa ta något ansvar (inklusive i synnerhet Danmark). Vad som har hänt är ju att den Europeiska Unionen visat sig vara ett enda stort fiasko där överenskommelser och EU-regler visat sig inte ens vara värda det papper dom var skrivna på. Det kommer att ta många årtionden att återupprätta något förtroende för EU-apparaten. Om EU ens överlever i sin nuvarande form eller det går att upprätta något förtroende.

Situationen har fått Stefan Löfvens gäng att ta till rena panikåtgärder. Det senaste infallet handlar om att införa ID-kontroller vid bland annat Öresundsbron och göra det möjligt att helt stänga av Öresundsbron. Det här är tankar som inte ens hade kommit upp om det hade handlat om att stänga av stockholmarnas pendlingsmöjligheter till jobb och annat. Vad man uppenbarligen inte har förstått uppe i den Kungliga Huvudstaden är att Sjælland med København och Skåne med Malmö är helt integrerade områden. Här bor nästan fyra miljoner människor (många fler än i Storstockholm) som pendlar över Öresund lika naturligt som stockholmare tar tunnelbanan. Tanken på att man ska behöva visa pass/id-kort när man tar sig över Öresund är lika hårresande som en stockholmare skulle tycka det var att behöva visa detta när han passerar Slussen. Tanken att stänga förbindelsen är lika främmande som det vore för stockholmare att stänga av möjligheten att åka till Uppsala. För skåningar är det Kastrup i København som är vår flygplats. En flygplats som dessutom är större än stockholmarnas lilla Arlanda.

Snälla Stefan, ta chansen när nu Lagrådet sågat tankarna som förhastade och olämpliga. Släng förslaget där det hör hemma - i papperskorgen. För en gångs skull håller jag med Lena Mellin. Läs också gärna Ronnie Sandahl även i Aftonbladet. I den tryckte upplagan har den fått rubriken: - "Stockholmsfixeringen kan ha nått sin kulmen när regeringsbeslutet om Öresundsbron kom".

PS. Jag noterar att kritiken varit för hård. Jag nås precis av beskedet att delen om att kunna stänga Öresundsbron har dragits tillbaka. Nu återstår bara ID-kontrollerna att dra tillbaka.

» Nödvändigt eller fiasko?

Annons anno 1917
I dag invigs, efter år av bekymmer, järnvägstunneln genom Hallandsås. Ett projekt som av många vill framställas som ett onödigt fiasko. Något som jag verkligen inte håller med om. Däremot har det präglats av flera skandaler där uppenbart inkompetenta människor fått ansvar för saker som dom inte har begripit. Det är ett bygge som tagit onödigt lång tid och kostat onödigt mycket pengar. Jag vill dock dementera att annonsen här är insatt av de som skulle börja bygga tunneln. Den hittade min mamma i ett gammalt garnnystan och är uppenbarligen utrivet från en stockholmstidning från 1917. Undrar vad det kostade att köpa ett begagnat lokomotiv och 25 tippvagnar? Hur som helst, projektet inleddes INTE 1917.

Hur som helst. Västkustbanan är transportnavet mellan Danmark och Norge och deras huvudstäder. Det är transportnavet mellan Sveriges andra och tredje största städer. Att ta sig över Hallandsås är en svår flaskhals på Västkustbanan. Det är brant, det är kurvigt och det är känsligt. Det har varit vanligt att tåg fastnat, det går sakta och det går inte att mötas. Alltså ansågs det att något måste göras. De alternativ som fanns var att låta det vara som det var och inte kunnat förbättra järnvägstransporterna. Man kunde gjort som med motorvägen E6, dra en ful naturförstörande bred linjal rakt över åsen. Eller som man valde, bygga en tunnel genom åsen. Sedan fanns det uppenbarligen beslutsfattare och tekniskt kunniga människor som inget begrep. Den metod som först valdes skulle naturligtvis aldrig ha valts. En fabrik här i Åstorp har nu tillverkat de tunnelväggar som satts in i den borrade tunneln, och allt tyder på att det kommer att fungera. Även om det tagit längre tid och blivit dyrare än beräknat. Tyvärr finns det fortfarande några sträckor som inte är dubbelspåriga. Och en av dessa sträckor finns det inte ens planer på hur man ska göra för att få den dubbelspårig. Det handlar om den sista biten genom Pålsjöskog och ner till Helsingborgs Centralstation. Men, man ser nu också att det finns en hel del som uttalar sig utan att veta något. Så går t.ex. inte Västkustbanans godstrafik via Helsingborg utan en annan väg, Söderåsbanan via Åstorp, just för att slippa dra den rakt genom Helsingborg.

Det är bra att Hallandsåstunneln är klar. Vi behöver mindre personbilar och lastbilar på E6:an, inte ännu fler.


Rör inte min kompis

onsdag 2015-12-09
Pepparkakans dag
tyckeri nummer 6782

» Dagens skratt

Skatteverket
Ett av mina stora läsnöjen är att läsa Maria Borelius krönikor i Dagens Industri. Hon presenteras där som "rådgivare till globala företag". Vad hon alltid glömmer att berätta är att hon faktiskt innehar ett svenskt rekord. Hon är den kortvarigaste (heter det så?) minister vi haft i en svensk regering. 2006 utsåg Fredrik Reinfeldt sin moderata partivän Maria Borelius till Handelsminister. Efter 8 dagar tvingades hon avgå efter ett antal skandaler med svart arbetskraft, skattefiffel och annat. Det är ett svenskt rekord som kommer att bli svårt att slå. Så kanske jag förstår att hon håller tyst om det! Hur som helst i sin krönika i dag, skriven i Storbritannien dit hon dragit sig tillbaka, med rubriken: "Kunskapslandet som försvann" går hon hårt åt den svenska skolan. - "När den svenska pluggskolan försvann slängdes barnet ut med badvattnet" kanske ger en liten föraning om vad det hela går ut på. Det hela är en våldsam vidräkning med folkpa... f'låt liberalen Jan "Skoltalibanen" Björklunds 8 år med ansvar för svensk utbildning. Fast, det skriver hon naturligtvis inte ett knyst om - Jan Björklund alltså. Dessutom naturligtvis klagomål på höga skatter. Jag kan förstå varför hon själv inte ville betala skatt för sin hemhjälp, ägde hus via skattesmitarparadiset Jersey och smet från TV-licensen. Varför ska hon betala för sig när det finns andra som kan göra det? Jag ser med spänning fram emot nästa alster från svenske mästarinnan i ministerfiasko - Maria Borelius!

» Bedragare del 258

Jag gissar att det kan ha med det faktum att Hallandsåstunneln nu har invigts. Men faktum är att under ett par dagar har det trillat in flera mejl som tror att jag är norrman. Som järnvägsentusiast kanske det hade varit kul med ett "gavekort" på NSB för 3.500 kronor. Hur som helst så skriver Jessica så här:

Norsk järnväg
Gavekort til NSB på 3500 kroner
NSB jessica@sendebook.com

3500 kr gavekort til NSB!

Vi har lansert en ny KONKURRANSE hvor vi gir bort muligheten til å vinne et gavekort til NSB på 3500 kroner .

Vinn et 3500 kr NSB gavekort!

VÆR RASK, DELTAKELSESPERIODEN ER NESTEN OVER

Denne ukens trekning:

Vennligst klikk på knappen under, følg instruksjonene på nettsiden og bli med i konkurransen.

Vinn et 3500 kr NSB gavekort!

KLIKK FOR Å DELTA »

Men i sedvanlig ordning blir jag misstänksam. Jag börjar nästan bli så infekterad att jag är misstänksam även mot seriösa mejl som trillar in. Det här är jag dock övertygad om är en bluff. Så om du får samma mejl, släng skiten i papperskorgen.


Rör inte min kompis

torsdag 2015-12-10
Tankar en torsdag
tyckeri nummer 6783

» En välkommen men bortglömd nyhet
Svensk sjukvård
I går avskaffade den svenska riksdagen en av Högeralliansens mer hårresande dumheter. Det handlar om det faktum att Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Cristina Husmark Pehrsson trodde att sjuka människor blev friska och arbetsföra när dom varit sjukskrivna i 2½ år. Egentligen en spännande vetenskaplig framgång om det varit sant, men istället handlade det om att spara pengar på sjuka människor så att andras skatter kunde sänkas. Nu har i varje fall Riksdagen i går äntligen beslutat om att avskaffa det som kallades Bortre Tidsgränsen i sjukpenningen. Denna infördes 2008 av Högeralliansen för att straffa sjuka som inte blev friska snabbt nog. Men har alltså nu avskaffats! Sjuka medmänniskor kallas i fortsättningen för just sjuka och inte för arbetslösa. Nyheten om detta har dock försvunnit i nyhetsförmedlingen. Den har handlat om annat som väl media har ansett vara viktigare, som t.ex. vem som ska sitta var vid Nobelmiddagen.

» Vita girigbukar

Kossan Mu
Girigbukar är ett ständigt återkommande tema på Sven Tycker. I dag tänkte jag ägna några rader åt bonuskåta chefer inom mjölkkooperativet Arla. Arla var ju ursprungligen ett bondekooperativ där bönderna gemensamt ägde och styrde företaget. Sedan dess har Arla vuxit och är i dag ett multinationellt företag som uppenbart styrs av en grupp bonuskåta direktörer - inte av medlemsbönderna. Samtidigt som det pris bönderna får betalt för sin mjölk sjunker allt mer (i dag betalar visst Arla sämst, sämre än konkurrenterna) så har lönerna och bonusarna till cheferna inom koncernen stigit rejält. I fjol steg bonusarna till chefer med 50 procent. Sammanlagt 115 miljoner kronor betalades ut till över 1.000 olika chefer. Antalet chefer som blivit berättigade till bonus har ökat, och beloppen dom får har ökat medan ersättningen till de bönder som levererar mjölken till bolaget har krympt. Antagligen har de pengakåta cheferna fått höjd bonus för att man lyckats minska kostnaderna för råvaran samtidigt som man lyckats behålla inkomsterna. Mellanskillnaden måste ju gå någonstans, så varför inte i bonus till slipsnissar. Ryktesvis är medlemsbönderna mindre lyckliga. Dom har tydligen inte heller varit bjudna på alla de golfresor, lyxmiddagar och annat som Arla bjudit sina chefer på. Men dom har väl jobbat så hårt att dom varit förtjänta av bonusar och andra förmåner? Cheferna alltså - inte bönderna. Dom sitter ju bara där på sin traktor och njuter av naturen, eller?

» Oj då

Den gamla vanliga moderaterna
Jag såg på TV i går att det nu är dags för rättegång mot moderaten Pontus Pålsson här i Åstorp. Han står åtalad för att ha efterforskat medias källor. Detta efter ett inslag i SVT om en långvarig konflikt mellan moderaten Pontus Pålsson och en stor grupp kommunala tjänstemän som anser sig vara trakasserade av Pontus Pålsson. En konflikt som gick så långt att det blev ett stort arbetsmiljöproblem på kommunkontoret. Inslaget i SVT passade dock inte Pontus Pålsson så han försökte efterforska vilka tjänstemän som blivit intervjuade. - "De upplevde att de blivit kränkta, de hade en obehaglig känsla av att det var hot. Det var mejl, telefonsamtal och till och med tjänstemän som fick påhälsningar på rummet. Det kändes väldigt obehagligt när det kom så nära" är ett talande uttalande från en representant för Facket. Jag har vid flera tillfällen tidigare skrivit om den här konflikten som ytterst beror på Pontus Pålssons bristande sociala förmåga. Ett citat i SVT:s artikel ställer jag mig dock tveksam till. - "Moderaterna har hela tiden uttalat sitt stöd för sin partikamrat". Det är verkligen en sanning med modifikation. Under ett tidigare skede i den här konflikten hölls en förtroendeomröstning i Moderaternas fullmäktigegrupp. Denna slutade 2-2. En ledamot samt Pontus Pålsson själv röstade för förtroende medan två röstade mot förtroende. Eftersom Pontus var ordförande och hade utslagsröst slutade omröstningen med slutsatsen att det fanns förtroende. Sedan dess har flera moderater hoppat av. Men pga familjeförhållandena vågar uppenbarligen inte Moderaterna regionalt ta tag frågan. Mamma är nämligen ledande moderat, f.d. riksdagsledamot och numera landshövding...


Rör inte min kompis

fredag 2015-12-11
Funderingar en fredag
tyckeri nummer 6784

» Dom verkar inte begripa ett dugg

Skånekarta
Våra politikers panikåtgärder när det handlar om att "få stopp" på människor som vill söka asyl visar hur lite många toppolitiker egentligen begriper. Ibland har jag försökt försvara politiker med att dom är kunniga och kompetenta, men ibland måste fatta beslut som är nödvändiga - men mindre populära. Men alla panikåtgärder mot "flyktingvågen" har fått mig att undra. Migrationsminister Morgan Johansson har ingen förståelse för trafikbolagens protester mot att dom ska tvingas kontrollera alla resenärers id-handlingar med hot om 50.000 kronor i böter om man missar detta. - "Kan man kontrollera biljetter kan man kontrollera id" tycker han. Tar man ett tåg i Skåne kommer det oftast en tågvärd under resan som med en läsare på 1 sekund läser av mitt Jojo-kort. Det sker inte alltid, men oftast. Åker jag Åstorp - Helsingborg kanske han kommer redan efter avgång mot Bjuv, han kanske kommer under ett senare skede av resan. Ibland kommer han inte alls. Det är helt OK för mig. Men, ska dom kontrollera id-handlingar vid gränsen måste dom göra detta INNAN jag kliver på tåget. Det ska läsas på handlingar. Och dom MÅSTE göra detta. Begriper inte Morgan Johansson att det är en helt annan sak så ska han inte vara minister. Då kan han återgå till att göra något annat. Sedan ser jag att moderatledaren Anna Kinberg "Stockholmare är smartare än lantisar" Batra bevisat just motsatsen. Apropå Öresundsbron säger hon: - "Det här är vägen till Sverige för alla som kommer söderifrån som inte flyger." Vad stockholmaren Anna Kinberg Batra tydligen inte har begripit är att för sydsvenskar så är det faktiskt Kastrups flygplats i København som är vår flygplats. Vi struntar totalt i stockholmarnas regionflygplats i Arlanda. Det är Kastrup som är den ledande flygplatsen i Skandinavien. Det är härifrån de flyger som ska flyga. Öresundsbron används alltså av skåningar som ska flyga utomlands. En stängning är ett totalt hjärnsläpp med förödande konsekvenser för pendlare, utlandsresenärer, företag, kultur osv. För skåningar finns det ingen nationsgräns mellan Skåne och Danmark. Att en stockholmare som Anna Kinberg "Stockholmare är smartare än lantisar" Batra inte begriper detta är i och för sig inte förvånande. Men att en skåning som Morgan Johansson inte begriper detta är en skandal. Den mannen måste ha drabbats av en panik som fått hans tankeverksamhet att kapitulera.

» Stackars Madde

Jag noterar att Skavlan läckt ut lite reklam för sina, enligt mig, inställsamma intervjuer i TV. Nästa "offer" är tydligen Madeleine O'Neill som ska prata ut om sin blygsel och hur jobbigt hon alltid har tyckte att det varit med mediebevakningen. I motsats till de flesta har hon ju dock ett rejält alternativ till detta. Hon kan ju göra sin flytt till Storbritannien permanent. Hon skulle då helt automatiskt förlora sin plats i tronföljden. För att påskynda utvecklingen kan hon till och med avsäga sig sin prinsesstitel och deklarera att i fortsättningen finns det ingen anledning för Svensk Gamtidning och all annan monarkisladder att skriva om henne. Utan hon ber om att få vara ifred. Bara gör så Madeleine! Hos mig skulle du då få rejäl respekt. Men att som nu bara fuskbo i Storbritannien för att kunna behålla prinsesstiteln tycker jag bara är ett förnedrande handlande. Kanske slipper man då sådana sensationell avslöjanden som att den älskade hunden Zorro lämnat henne med saknad. Ett verkligt Scoop av Svensk Gamtidning!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

Danmark
» Dansken är ett generöst folk

Att dansken alltid varit en generös medmänniska är egentligen ingen nyhet. Dansk och givmild är väl två ord som vi ofta förknippar med varandra. Nu är det klarlagt att dansken är en mycket generös medmänniska i en orolig tid. Jag läser nämligen att Danmark nu beslutat att asylsökande som kommer till Danmark ska få behålla sin vigselring, sin klocka och sin mobil utan att den danska staten beslagtar dessa, Tänk så generösa man är, dom ska få behålla vigselringen utan att den beslagtas av Staten och säljs på auktion. Dom ska också få behålla klockan så att dom kan passa tider. Ja, till och med mobiltelefonen så att dom kan kommunicera med andra ska få behållas. För att dom inte ska leva ett allt för iögonfallande lyxliv får dom dock bara behålla motsvarande 3.000 kronor. Resten tar Onkel Fredrik hand om. - "Förslaget kommer bara gälla dem som kommer bärande på en väska full av diamanter" har Svenska Folkpa... f'låt Liberalernas syskonparti i Danmark Venstre låtit sin justitieminister förklara det med.


Rör inte min kompis

lördag 2015-12-12
Klimatavtal klart
tyckeri nummer 6785

» Nyheterna som försvann - undrar varför?

Revolver
Jag läste i går en krönika i Aftonbladet av Oisín Cantwell med rubriken: "Rapporten är ett slag i ansiktet på alla konspiratoriska stollar". Det handlar om BRÅ (Brottsförebyggande Rådet) som släppt en rapport om det dödliga våldet i Sverige. Rapporten har rapporterats av media i form av små korta TT-meddelanden. Antagligen eftersom slutsatserna i rapporten inte stämmer överens med den allmänna uppfattningen om läget. Rapporten visar nämligen att antalet mord i Sverige stadigt minskar. När man läser medias rapportering kan man tro att vi har ett ständigt ökat våld i samhället. Statistiken visar att i början av 1990-talet dödades i snitt 105 personer per år i dödligt våld. Under åren 2000-2004 har genomsnittet sjunkit till 95 personer. Under de senaste 5 åren ligger snittet på 80 personer. Och, det hela beror INTE på att sjukvården blivit bättre så att fler räddas till livet. Även antalet personer som kommer till sjukvården för vård pga våld minskar. Vi lever alltså i ett samhälle som blir allt tryggare. Risken för överfall och våld MINSKAR! Det kan man inte tro om man läser tidningar eller lyssnar på vissa politiker.

I en annan artikel läser jag att den svenska ekonomin går som tåget. Sveriges BNP ökar rejält. Överskottet i statens finanser är flera miljarder kronor bättre än budgeterat månad efter månad. Den svenska ekonomin går överlägset bäst bland de Nordiska länderna. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. De ständigt ökade statliga skatteinkomsterna betalar utan större problem de ökade kostnaderna för flyktingmottagandet. Men, det är i stort sett INGEN som berättar detta. Man får läsa ekonomisidorna i media för att få informationen. Varför skryter inte den "rödgröna" regeringen om den goda utvecklingen? Är det för att det går emot dagens skräckskildringar av hur vi drunknar i flyktingar? Att den "blå" oppositionen inte berättar det kan vi ju förstå. Inte kan det gå för sig att den politiska oppositionen berättar om hur bra regeringen lyckats med ekonomin! Och ännu bättre kan vi förstå att den "svarta" oppositionen håller tyst. Det går ju emot alla deras beskrivningar av deras egna påhittade verklighet. Men, verkligheten är uppenbarligen den att svenska företag och svensk ekonomi går som tåget.

Julian Assange
Sedan läser jag att det tydligen äntligen kan vara dags för svensk åklagare att förhöra Julian Assange på Ecuadors ambassad i London. Det handlar om utredning av eventuella sexuella övergrepp och våldtäkt som ska ha gjorts 2010 här i Sverige. Julian Assange har vägrat att komma till Sverige för förhör om han inte får garantier att inte utlämnas vidare till USA. Vilket han inte får. Istället har han fått asyl på Ecuadors ambassad i London för att inte Storbritannien ska utlämna honom till Sverige. Samtidigt har den svenska åklagaren vägrat att åka till London för att förhöra Julian Assange där, vilket han har erbjudit. Som resultat av åklagarens envishet har nu de flesta brotten som Julian Assange anklagas för hunnit preskriberas. Man kan undra varför media inte berättat varför Julian Assange inte vill åka till Sverige. Man kan också fundera över varför media inte berättar att åklagaren vägrat åka till London för förhör, vilket hade varit möjligt för många år sedan. Men det finns väl något skäl.

» Nya vetenskapliga rön från Sverigedumokraterna

Att Sverigedumokrater kan skylla precis allt (och lite till...) på invandringen är egentligen ingen nyhet. Så har det varit i hela partiets historia från nazistisk kamporganisation till rasistisk missnöjesmegafon. Men frågan är om inte partiets speciella klavertrampare Kent Ekeroth i varje fall har tangerat partiets rekord i dumheter. Enligt senaste rön så kan vi tydligen få cancer av invandringen. Riktigt hur han får ihop det förstår jag inte. Men han brukar inte riktigt få ihop sin argumentation i vanliga fall heller. Kan det vara så att människor som inte vuxit upp i det fantastiska Sverige bär på några speciella gener som är mer mottagliga för cancer? Eller är det så att det är det faktum att dom inte alltid talar svenska så bra som gör att dom riskerar få cancer i munhålan? Eller kan det vara så att den lite mörkare hyn är mer mottaglig för hudcancer än vår vackra ljusa hy? Nä, Kent Ekeroth har nog främst ytterligare bevisat att som Sverigedumokrat är han i sedvanlig ordning helt virrig i päran!

Sverigedumokraterna

Förresten verkar det inte ens vara en nyhet för Kent Ekeroth. Han måste alltid ha vetat detta eftersom han undertecknar med VadVarDetViSa. Jag tänkte skriva att Kent Ekeroth kan återvända till den gödselstack där han hör hemma. Men, dels ska man inte vara hur oförskämd som helst när man skriver bloggar. Dels så tycker jag det vore synd att förorena en gödselstack på det viset!

» Låt någon annan betala

Girigbukar
Jag ser att Skatteverket har gjort en granskning av 115 privata företag inom vårdsektorn. Det handlar om privata hyrläkare, privata vårdcentraler och bemanningsföretag inom branschen. Dvs privata företag som lever på våra skattepengar. Av dessa 115 företag visade det sig att ungefär 75 av dom inte redovisat inkomster eller avdrag på korrekt sätt. Det kunde röra sig om miljonbelopp som snillats bort från beskattning. Dom vill gärna ha inkomster från oss skattebetalare, men dom är inte lika villiga till att bidra till att skattkistan får sitt tillskott. En del är ärliga, en del har gjort misstag och en hel del har medvetet försökt lura Skatteverket för att stjäla pengar från oss andra hederliga skattebetalare. Dom vill gärna ha våra pengar, men att bidra är inte lika populärt. Marknaden för privata hyrläkare och bemanningsföretag har växt kraftigt på senare år. Vi kan förstå ett av skälen till detta. Man kan tjäna mer slantar - på alla andras bekostnad. Girigbukar!


Rör inte min kompis

söndag 2015-12-13
Jag har tappat tron på framtiden
tyckeri nummer 6786

» Den civiliserade världen?

Dagens citat kommer från Donald Trump som ju just nu leder kampen om att bli det Republikanska partiets kandidat i USA:s kommande presidentval. Han säger så mycket dumheter att det nästan skulle räcka till ett skratt varje dag. Apropå miljökonferensen i Paris hävdade knäppgöken så här:

- "The concept of global warming was created by och for the Chinese in order to make U.S. manufacturing non-competitive."

Skapa fred - skrota militären
Jo, han hävdade faktiskt att hotet om den globala uppvärmningen hade skapats av kineserna för att ge amerikansk industri problem på den internationella marknaden! Egentligen är det fel att säga att man skulle kunna skratta varje dag. Jag gråter...

Detta och mycket annat inom politiken i vår värld gör mig pessimistisk om mänskligheten. Tar vi inte vår värld på allvar? I USA har knäppgökar som Donald Trump framgångar. Vanliga utbildade och fritt tänkande människor stödjer en så'n här knäppgök. I Frankrike har liknande knäppgökar i form av Nationella Fronten och Marine Le Pen stora framgångar. I Sverige säger sig var femte svensk stödja rasister och halvnazister som Sverigedemokraterna. I Ungern och Polen har motsvarande idioter faktiskt fått makten. Att välutbildade ungdomar i västvärlden åker till Syrien för att slåss för mördare som IS/ISIS/ISIL/Daish är samma fenomen. Tar folk inte politiken på allvar? Har man tappat förmågan att tänka kritiskt? Jag vill snart inte leva mer på den här jorden!

Fast om man ska tro Svenska Dagbladets krönikör Mauricio Rojas så är det tydligen det aggressiva Ryssland som är vårt stora hot. Han har satt som rubrik: - "Kommer vår självgodhet att döma oss?" Än så länge har det "fredsälskande" USA skyddat oss från krig, men det vet vi ju inte hur länge dom kan göra det. Ungefär så resonerar Mauricio Rojas i varje fall. Själv håller jag i det här fallet mer med Aftonbladets Jan Guillou som satt som rubrik på sin krönika i dagens AB: - "Kriget mot terrorn är ett större hot mot oss än själva terrorismen", och han påminner om att det med största sannolikhet är just USA och dess allierades krig mot terrorn (invasionen av Irak t.ex. som byggde på en lögn) som har skapat terroristerna.

» Bedragare del 259

Det är snart jul, och det utnyttjas naturligtvis även av alla dessa Bedragare / Spammare. Här har jag t.ex. fått mejl från Jultomten, vilket väl alltid är trevligt. Att han tydligen numera jobbar på Atlantis Deals är väl inte heller någon förvåning. Money talks! Så här skriver Jultomten:

Jultomten på gång
Jul är kul, speciellt med dessa.

Jultomten info@atlantis-deals.com

God Jul

Nu är de snart jul så se till att ha lite kul!
Med 50 sådana här kan du bli miljonär.

Klicka här för att öppna din julklapp

God Jul önskar Tomten

Jag tror jag avstår. Att ta emot en julklapp från "Jultomten" kommer nog i slutändan att bli dyrt för mig. Uppenbarligen handlar det om att lura mig att spela bort mina slantar. Gör som jag om du får mejlet, släng det i papperskorgen.


Rör inte min kompis

måndag 2015-12-14
Är vi naiva, eller?
tyckeri nummer 6787

» Privatiseringens baksida

Statens Järnvägar
I dagarna blev det klart att det statligt ägda SJ:s dotterbolag Stockholmståg förlorat upphandlingen för att köra Pendeltågen i Stockholm. Statliga SJ konkurrerade med NSB (ägd av norska staten), NS (ägd av holländska staten), SNCF (ägd av franska staten) samt MTR från Hongkong (huvudägare är den lokala regeringen i Hongkong). Vann gjorde MTR. Den gamla moderatledaren Ulf Adelsohn (som varit SJ:s ordförande) tycker inte att det är riktigt rättvist. För SJ släpps inte in för att konkurrera i Norge, Nederländerna, Frankrike eller Hongkong (eller någon annanstans). Sverige har nämligen extremavreglerat och privatiserat järnvägsnätet. I princip inget annat land i världen är det så fritt fram för vem som helst att köra tåg. Har det blivit bättre av detta? Det ska påpekas att SJ är inte ett statligt företag med uppdrag att öka järnvägsresandet och ge svenska folket service. SJ är ett statligt ägt företag med uppdrag att göra så stor vinst som möjligt så att staten kan få så stor utdelning som möjligt till skattkistan.

SVT:s Rapport berättar om hur de privata Assistansbolagen mjölkar oss skattebetalare på miljardbelopp. Även inom det här området är Sverige extrema när det gäller möjligheten för privata företag att tjäna mångmiljardbelopp på skattebetalarnas pengar. Men branschen (alltså de privata bolag som tjänar miljarderna) håller inte alls med om kritiken. Dom här bolagen jobbar ju nästan helt ideellt!

Den svenska avregleringen och privatiseringsfanatismen kostar oss skattebetalare många miljarder. Utan att vi får bättre service. Men driftiga företagare kan tjäna slantar på vår naivitet.

» Bedragare del 261

Dom verkar tro att om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir det en sanning. Hur som helst så har jag i varje fall fått minst ett 10-tal exakt likalydande mejl som utlovar att min försäljning ska växa med 1-2 gånger dagens försäljning. Så här skriver Jimmy:

leads for your business

Jimmy Allison yaosjien@mail.com

E-post
Hey,

Do you need new business?
Do you need new sales?
Do you need new customers?
Do you need new customer leads?

We can help you to generate new buyer leads and increase your sales by our mailing service.
It will grow your business sales 1-2 times than what it is now.

Please reply for pricing and proposal.

Thanks,
Jimmy Allison
Email: vivrlover@sina.com

Men det är ju inte direkt förtroendeingivande att deras e-postregister inte kan låta bli att skicka ut samma mejl på det här viset. Om jag blir utlovad 1 miljon mejl så räknar jag ju med att dom skickas till 1 miljon OLIKA mottagare, inte att 100.000 mottagare får 10 mejl var. Dessutom räknar jag ju med att mottagarna är intresserade av att få informationen. Inte att man skickar mejl ämnade för företag till privatpersoner. Släng skiten!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-12-15
Korta tyckerier från Sven
tyckeri nummer 6788

» Det var inte jag...

Rättegången mot moderatpolitikern härifrån Åstorp, Pontus Pålsson, har nu inletts. Pontus står anklagad för att ha efterforskat SVT Sydnytts källa när man sände ett inslag om honom. Pontus hävdar dock att han inte alls efterforskat någon källa, och om han gjort detta har han gjort det som privatperson, inte som kommunpolitiker. De kommunala tjänstemän som känt sig hotade av honom pratar bara strunt, och är bara ute efter att förtala honom. Hur som helst börjar jag bli lite trött på att skriva om Pontus Pålssons eskapader. Om du vill läsa mer är det bara att söka på namnet.

» SD-svansen slår till igen

Jag läser att Kärrtorps gymnasium återigen vandaliserats av nazistiska Svenska Motståndsrörelsen. På andra ställen läser jag om fler planerade flyktingboenden som bränts ner eller vandaliserats. På annat håll har idioter från den Sverigedumokratiska svansen skändat en tomt som eventuellt skulle användas för att bygga en moské genom att slänga slakteriavfall på tomten. Det här är samma grupper som samtidigt hävdar att det är just invandrare och främst muslimer som är kriminella. Verkligheten är den att det förekommer att jag skäms över att vara svensk. För övrigt ser jag att umgänge med Sverigedumokrater kan straffa sig. Det moderata lobbyföretaget Kreabs ägare Peje Emilsson tycker att Sverigechefen Markus Uvells umgänge med SD:s Linus Bylund har blivit lite för intimt. Nu har han fått sparken!

» Missförstå mig inte

Enligt SVT har den politiska pajasen långt ut på högerkanten i USA, Donald Trump, ytterligare utökat sin ledning inför de republikanska primärvalen där man ska utse vem som ska företräda Republikanerna i USA:s kommande presidentval. Enligt en mätning är nu Trump uppe i 38% i stöd från de republikanska medlemmarna. Den s.k. experten på USA:s politik, Roland Poirier Martinsson, är dock övertygad om att Donald Trump inte kommer att vinna de republikanska primärvalen. Han är så säker på detta att han lovar äta upp sin hatt om Donald Trump skulle vinna. Roland Poirier Martinsson undantar dock sin Stetson från löftet. Själv är jag dock inte längre lika säker. Jag skulle inte lova att äta upp någon hatt, varken någon av mina båda Stetson eller någon annan hatt. Men egentligen så hoppas jag nästan att Donald Trump vinner bara för nöjet att få se högerdebattören Roland Poirier Martinsson tugga på en hatt. Tänk vilket nöje det skulle vara!


Rör inte min kompis

onsdag 2015-12-16
Goda och dåliga nyheter
tyckeri nummer 6789

» Den vidriga Sverigedumokratiska svansen

Den Sverigedumokratiska svansen
Så har då även grannkommunen Bjuv drabbats av dessa vidriga svin som tänder eld på kommande flyktingboenden. Ett planerat boende i Ekeby i Bjuvs kommun tändes eld på tidigt i morse. Bjuvs kommunalråd Anders Månsson är förbannad och säger att han är förvånad. Förbannade är vi nästan alla för dessa fega svin som inte ens vågar stå för det dom gör. Däremot är jag tyvärr inte förvånad. Bjuv var vid förra valet Sverigedemokraternas starkaste fäste i hela Sverige. Och Ekeby har tyvärr gjort sig känt för en stor grupp rasister. Nu gjorde Sverigedemokraterna fiasko vid senaste valet eftersom i stort sett alla hoppat av och startat eget. Det här inte den enda branden. Under hösten har det brunnit på 10 asylboenden / planerade asylboenden bara i Skåne. Jag skäms!

För övrigt ser jag att MUF i Danderyd i en debattartikel i Metro försöker få oss att tro att Danderydsborna är ett generöst folk som inte alls har några flyktingfientliga tankar. Troligtvis är det den elaka pressen som är elaka mot (avundsjuka?) Danderydsborna när man berättar om hur ovilliga man är i moderatghettot Danderyd att ta något ansvar för mottagandet av flyktingar. - " I själva verket vill de flesta Danderydsbor inget hellre än att hjälpa till" skriver MUF. Det är väl antagligen därför som man i motsats till de flesta kommuner inte tagit emot några flyktingar. Den lilla grupp ensamkommande barn man skrev avtal om köpte man från Danderyds sida upp platser för - i andra kommuner. Och Danderyd har väl inte heller utmärkt sig för att ha protesterat mot planerna på att tvinga kommunerna att ställa upp? Allt är bara elakt förtal - enligt MUF i Danderyd. Som uppenbarligen inte hänger med riktigt!

» Dagens beställningsutredning

På krav från den gamla Rödgröna oppositionen fick den gamla Högeralliansregeringen i uppdrag att utreda konsekvenserna av den omfattande avregleringen av den svenska järnvägen. Sverige utmärker sig för att ha avreglerat och privatiserat järnvägen mer än i stort sett alla andra länder. Högeralliansregeringen tvingades tillsätta utredningen och bestämde att en viss Gunnar Alexandersson skulle göra utredningen. Denna Gunnar Alexandersson har tidigare varit vice VD för branschföreningen för de privata järnvägsbolagen, Tågoperatörerna. Gissa vad han kommit fram till är bäst för järnvägen? Rätt gissat - mer privatisering! Det kan väl kallas beställningsuppdrag?

» Donald Trump gick på pumpen

Det sprids faktiskt positiva nyheter också. Nyheter som man kan glädjas åt. I Skottland har den amerikanska pajaspolitikern Donald Trump förlorat i Storbritanniens högsta domstol mot svenska Vattenfall. Vattenfall ville bygga vindkraftverk i Skottland. Men Donald Trump har protesterat eftersom dom befarades förstöra utsikten för Donald Trump från sin golfbana. Nu har utslaget kommit från Högsta domstolen och Vattenfall får rätt att bygga sin vindkraftpark? - "Du kommer att på egen hand åsamka Skottland mer skada än någon händelse i hela den skotska historien" skrev Donald Trump en gång till den tidigare ministern Alex Salmond. Tänk på att det finns positiva nyheter också bland allt annat elände.


Rör inte min kompis

torsdag 2015-12-17
Krig och fimp
tyckeri nummer 6790

» Krigshetsande borgerliga politiker

Make peace - not war
Det visar sig att våra borgerliga partier är ena riktiga krigshetsare. På förslag från de äkta krigshetsarna, det kristna Kristdemokraterna, enades de fyra borgerliga partierna om att Sverige borde hjälpa Ryssland, Turkiet, Frankrike och USA med att bomba i Syrien. Våra borgerliga partier verkar tycka att svenska Gripen-plan som släpper bomber över Syrien är vår bästa insats för att sätta stopp för IS och skapa en fredlig utveckling i Mellersta Östern. När vår Rödgröna regering inte tycker att just flygbombningar är bästa lösningen blir man ytterst besvikna. Det kristna Kristdemokraterna är till och med så besvikna att man anmält Sverige till EU-Kommissionen. Att det är just bomber över Irak och Afghanistan som en gång skapat IS har ingen betydelse när bombhögern vädrar ny krutrök. Senast svenska Gripen-plan var ute i världen och bombade så gjorde man detta på uppdrag av USA i Libyen. En insats som skapat en land i totalt sönderfall. Bomber löser inte konflikter även om det kan hända att dom är nödvändiga för att försvara sig. Låt inte bombhögern styra, skapa fred - utöka inte konflikten!

» Rökarnas förbannelse

Fimpa
Vår danska granne, Danmarks København, hade satsat stort på att i år utses till Europas renaste huvudstad. Men, det sket sig. København fick istället dela tredjeplatsen med Stockholm. Vann gjorde däremot Wien i Österrike. Vad var det då som gjorde att köpenhamnarna trillade på mållinjen? Jo, på tok för mycket cigarettfimpar på marken. En genomgång av soporna på marken visade att 85% av dessa var just cigarettfimpar. Och detta är verkligen inte ett danskt fenomen. Det är i princip likadant överallt. Rökare är de mest hänsynslösa och egoistiska medborgarna. Står man och röker och är färdig är det bara att släppa fimpen på marken. Studera marken på platser där människor står och väntar. T.ex. på järnvägsperronger, vid busshållplatser eller bara vid rödljus. Det dräller av dessa fimpar som rökare bara släpper på marken när dom är färdiga. Ni är inget annat än hänsynslösa svin!

Jag tror att jag tidigare berättat om när jag nyligen cyklande på väg till jobbet och blev omkörd av en bil. Där passageraren tydligen rökte i bilen, och när dom passerade mig var cigarretten uppenbarligen slut. Så det var bara att slänga ut den genom fönstret. Varvid blåsten gjorde att jag fick den i ansiktet. Ni är hänsynslösa svin!

I går var det en något överoptimistisk 15-16 årig yngling som trodde att han skulle få mig att köpa ut cigaretter till honom. Han försökte till och med erbjuda mig betalning för att köpa ut stinkpinnarna till honom. Men där fick han tji! Tyvärr kom det nog snart någon annan som var villig att köpa ut.


Rör inte min kompis

fredag 2015-12-18
En kvartett som ska skämmas
tyckeri nummer 6791

» SKÄMS!

Det är många som ska skämmas i dag. Vi har vår svenska regering som fattat beslut om ID-kontroller av resande över Öresund. En tanke som hade varit helt otänkbar om det hade drabbat pendlare i Stockholm. Men nu är det "bara" skåningar och danskar som drabbas. Så det gör inget, verkar man resonera. Om kanske 20.000 pendlare i Stockholm hade varit tvungna att varje dag dom pendlade till jobbet hade varit tvingade att kliva av tunnelbanetåget vid T-Centralen för att visa upp sin legitimation hade man inte ens funderat på ett sådant här beslut. Om du varit tvungen att kliva av bussen vid Slussen för att visa legitimation innan du fick åka vidare varje gång du skulle åka på bio hade våra Stockholmsfixerade politiker inte ens tänkt tanken. Om du skulle tvingats stiga av Pendeltåget vid Stockholms Central för att visa legitimation varje gång du skulle åka och hälsa på moster Hilda hade du inte accepterat tanken. Men nu är det i sedvanlig ordning en Stockholmsmaffia som styr landet utan att tänka på att de flesta människorna i vårt land bor INTE i Stockholm. Dom verkar inte ha fattat att Öresundsregionen med Köpenhamn, Malmö, Lund, Helsingborg osv är en befolkningsmässigt större region än Storstockholm. Ni ska SKÄMMAS!

Dom ska skämmas
Andra som ska skämmas är de styrande i vårt södra grannland Danmark. Denna rasiststat styrs i dag av en bunt främlingsfientliga och fega politiker. Medan Sverige trots allt inför begränsningar i flyktingmottagandet motvilligt efter vånda är man i Danmark stolta över att Danmark ska ha den hårdaste och mest främlingsfientliga politiken inom hela EU. Att höra Danmarks Integrationsminister Inger Støjberg uttala sig är som att lyssna på en renlärig Sverigedumokrat. Inger representerar dock inte SD:s kompisar i Danmark utan istället det påstått liberala partiet Venstre. Jag skäms över Skånes koppling till Danmark. Och danska politiker borde SKÄMMAS!

Som jag sade så är det ett påstått liberalt parti, Venstre, som i Danmark har huvudansvaret för den danska flyktingpolitiken. Och det ansvaret förvaltar detta påstått liberala parti på ett sätt som gör att alla liberaler borde skämmas öronen av sig för att kopplas samman med dessa rasistiska svin. Jag har dock inte hört ett ord av kritik från t.ex. Svenska folkpar... f'låt liberaler som Jan Björklund eller Centerpartister som Annie Lööf, som båda faktiskt är medlemmar i samma liberala partigrupp i EU-parlamentet som danska Venstre. Men man är skamligt tysta. Ni ska SKÄMMAS!

Slutligen kan vi konstatera att hela den så kallade "flyktingkrisen" är ett enda stort bevis för att EU, den Europeiska Unionen, är ett enda stort fiasko. När det gäller är unionens medlemmar inte det minsta intresserade av att följa de regler man en gång i tiden kommit överens om och skrivit under på. Att t.ex. Danmark blivit så arga på Sverige för de svenska ID-kontrollerna vid gränsen mellan Sverige och Danmark beror på att då kan inte Danmark fortsätta att bara låta flyktingar passera genom Danmark (mot EU:s regler) och fortsätta till Sverige. Danmark slapp ta sitt ansvar. Om Sverige stoppar flyktingar vid gränsen tvingas ju Danmark ta sitt ansvar. Detta är man totalt ointresserade av. Att gå med i EU har bara handlat om att följa överenskommelser när det passar. Hela EU är ett enda stort fiasko! SKÄMS!


Rör inte min kompis

lördag 2015-12-19
Det unika Sverige
tyckeri nummer 6792

» Dagens Sverigedumokrat

Sverigedumokraterna
En Sverigedumokrat som redan har varit i trubbel för sin oförmåga att uttrycka sig anständigt är Joel Ankar. Tidigare i år avslöjades hur han spred hat mot judar och muslimer på nätet, bland annat via Flashback. Reaktionen från Sverigedumokraterna då var ett besked om att han skulle få sluta sitt jobb som assistent till Sverigedumokraternas EU-Parlamentariker Kristina Winberg. Så småningom visade det sig att han inte alls fått sparken utan bara omplacerats till ett annat välbetalt jobb på SD:s EU-kansli. Nu är han återigen i blåsväder pga sin oförmåga att hålla inne med sina från nazismen inspirerade tankar om andra människor. Nu är det britten Sarinder Joshua Duroch som bland annat hävdar att Joel Ankar kallat honom "Untermensch". Untermensch är tyska och betyder "undermänniska" och användes av Nazityskland om bland annat judar. Sarinder Joshua Duroch är författare men också knuten till det brittiska extremhögerpartiet UKIP. Han är född i Indien men katolik, och tror att Joel Ankar gjorde ett misstag och trodde att han var muslim. I sedvanlig ordning nekar Joel Ankar som de flesta Sverigedumokrater till att ens ha yttrat sig.

Men, det finns många som inget begriper utan bara svarar i ren protest. En amerikansk opinionsundersökning gjord av Public Policy Polling visar att 30% av republikanerna och 19% av demokraterna anser att USA borde bomba Agrabah. Vilket onekligen är spännande. För de som inte vet så är Agrabah den påhittade staden i Disney-filmen Aladdin från 1992. 41% av Donald Trumps väljare stödjer eventuella bombningar. Naturligtvis är det så att alla dessa amerikaner vill inte specifikt bomba Agrabah, dom vill bomba vad som helst i tron att bomber löser problem. Jag tror att det är ungefär samma fenomen som ger Sverigedumokraterna så höga opinionssiffror. Alla dessa som svarar SD när opinionsinstituten frågar svarar egentligen inte SD, utan "vad som helst i ren protest mot Makten". Jag vägrar att tro att var femte svensk verkligen sympatiserar med dessa inskränkta människofientliga Sverigedumokrater!

» Om klyftorna

Det finns dom som har. En sådan är Filip Tysander som precis köpt Sveriges dyraste lägenhet. För drygt 104 miljoner kronor har han blivit ägare till 418 kvadratmeter mitt emot Centralstationen i Stockholm. Den stora frågan är vad man ska med en så stor lägenhet till? Under förutsättning att man inte har 10 barn eller något sådant alltså. Lyckligtvis kan han ju i varje fall få städningen subventionerad av oss andra skattebetalare via RUT-bidrag. Annars hade han ju inte haft tid med annat än att städa. Så det är ju tur att alla vi andra kan hjälpa honom med det. Filip Tysander har blivit rik på att bland annat sälja dyra klockor till överpris. Hur som helst så ligger Filip långt efter internationellt. En del har ännu mycket mer. En anonym person från Mellanöstern har köpt Chateau Louis XIV utanför Paris för motsvarande ungefär 2,5 miljarder kronor. Vad han nu ska ha hela slottet till? Antagligen bara som sommarstuga och för att bräcka sina kompisar. Undrar om han också kan få städningen subventionerad av de franska skattebetalarna precis som i Sverige?

Tecknaren Lindströms syn på social rättvisa

Tecknaren Lindström är en av mina stora favoriter. Besök gärna hans hemsida på http://www.bonton.se. Jag lovar att du mår bättre efteråt.

Faktum är att det faktiskt finns en hel del som vill att klyftorna i vårt samhälle ska öka. I Helsingborgs Dagblad (och gissar jag Sydsvenskan) skriver i dagarna t.ex. Mats Skogkär att vi har "För små klyftor i Sverige"! Och det är ju onekligen en intressant syn på saken. De som befinner sig på den nedre delen av "klyfttabellen" lär inte hålla med. Men om man som Mats Skogkär troligen gör, befinner sig på den övre skalan, så tycker man nog att klyftorna kunde varit ännu bättre. Hur som helst så går på Dagens Industris debattsida 7 vd:ar för olika arbetsgivarorganisationer ut med "Tre krav inför löneavtalen". I korthet går det ut på att avtalen får bli högst 1% och lättare att sparka personal och att beordra övertid. Hade de sju vd:arna i en sista mening i sin debattartikel gjort ett löfte: - "Samtidigt lovar vi att löneökningarna för företagens ledningar och högsta tjänstemän också ska begränsas till maximalt 1%" så hade dom i varje fall varit trovärdiga. Nu gjorde man inte detta utan debattartikeln är bara en karbonkopia av tidigare års debattartiklar från samma håll inför tidigare avtalsrörelser.

Ibland trampar dock dessa lobbyfirmor sig själva på svansen. Jag kan inte tolka det på annat sätt när jag läser att ekonomen Lars Calmfors, som leder Svenskt Näringslivs nya arbetsmarknadsekonomiska råd, kommit fram till att löneökningarna INTE får bli för låga nästa år. - "Det är läge för lite högre löneökningar på kort sikt" skriver Lars Calmfors i sin första rapport. Något som måste ha gett ledningen hos uppdragsgivaren Svenskt Näringsliv blodstörtning. Vice VD:n Peter Jeppsson röt omedelbart fram med ett: - "Inte realistiskt"! Det här kan bli riktigt spännande!

Observera dessutom att under rubriken "Urstarkt jobbläge" skriver Dagens Industri: - "Arbetslösheten är den lägsta på sju år och ser ut att kunna fortsätta ned under 2016." Jo, så skriver den svenskt näringsliv närstående tidningen Dagens Industri, och det handlar faktiskt om Sverige. Det kan man inte tro. Jag tror inte journalisterna har frågat arbetsgivaren om lov heller. När man hör debatten i dag kan man inte tro att det är så. Sug på meningen en gång till: - Arbetslösheten är den lägsta på sju år och ser ut att kunna fortsätta ned under 2016.

» Sverige blir unika i världen

Att vara unik kan både tolkas som något positivt och som något negativt. Så det finns säkert de som tycker det är bra att Sverige är unika på det här området också. Tidigare har Sverige och Chile varit ensamma i världen om att tillåta att offentligt finansierade skolor betalar ut vinstpengar till sina ägare. Vid årsskiftet avskaffar Chile denna möjlighet. Man har kommit fram till att det hela inte var bra för skolan - precis som alla andra länder i världen. Så från 2016 är Sverige helt unika med att låta våra skattepengar som finansierar privata skolor sedan gå vidare som vinstuttag till ägarna. Personligen tycker jag att i det här fallet är det inte mycket att skryta med att vi är unika. Det hade varit bättre att våra skattepengar till skolan verkligen gick till skolan och inte till något annat. Man kan också uttrycka det som att det vore bättre om de som driver en skola gör detta för att dom vill driva en bra utbildning, inte för att dom vill tjäna en hacka på våra skattepengar!


Rör inte min kompis

söndag 2015-12-20
Mer om att skämmas
tyckeri nummer 6793

» En dansk som skäms

Danmark
Ibland kan man som bloggare faktiskt nästan tro att det man skriver har någon betydelse. Inte bara för min egen tillfredsställelse alltså. I fredags Tyckte jag till om att det var en hel del som borde skämmas, skämmas rejält. Bland annat de styrande i vårt södra grannland Danmark. Danmark styrs i dag av en minoritetsregering ledd av det högerliberala partiet Venstres Lars Lökke Rasmussen, men helt beroende av det öppet främlingsfientliga Dansk Folkeparti. Men alla i Venstre är inte nöjda med partiets utveckling till ett främlingsfientligt parti. Nu läser jag hos bland annat Danmarks Radio att partiets EU-parlamentariker Jens Rohde tycker att det gått för långt. Han har nu deklarerat att han lämnar partiet som han tycker har förvandlats till ett "DF light" för att istället gå till det mer vänsterliberala Radikale Venstre. Enligt en omröstning hos Ekstrabladet har en klar majoritet av danskarna förståelse för hans beslut. Det är uppenbart att min uppmaning till vårt sydliga grannland att skämmas inte bör gälla alla danskar. Det finns en hel del danskar som tycker att utvecklingen gått alldeles för långt. För de som inte begriper danska så kan ni läsa hos Helsingborgs Dagblad också. För övrigt väntar vi fortfarande på ett rejält avståndstagande från svenska Liberalerna och Centern som alltså tillhör samma Liberala grupp i EU-Parlamentet som danska Venstre.

» Lite siffror för en gångs skull

Vänsterpartiet
Det presenteras ständigt nya väljarundersökningar. Och siffrorna i dessa skiljer sig ofta en hel del. Precis som för alla andra så gäller det då att välja vilka siffror man ska tro mest på. Jag väljer själv oftast ut sådana som innehåller en del goda nyheter. Men, man ska vara väldigt försiktig med att ta enstaka siffror på allt för stort allvar. De olika undersökningarna görs med olika metoder (mer eller mindre tillförlitliga), och antalet som deltar i undersökningen varierar också. Rent principiellt kan man säga att ju fler som deltar, desto mer tillförlitligt är det. Nu har Svenska Dagbladet presenterat sin decemberundersökning som görs av Sifo. Eftersom denna har nästan dubbelt så många tillfrågade jämfört med de flesta andra så kan man kanske lägga lite större vikt vid resultatet. Eftersom det dessutom finns i varje fall en del trevliga siffror också så har jag bestämt mig för att tro lite på den också. Undersökningens två stora vinnare är Sverigedumokraterna som går upp 1,4 procentenheter till 19,0% och Vänsterpartiet som ökar 1,2 procentenheter till 7,8%. Detta gör Vänsterpartiet till det fjärde största partiet efter S, M och SD. Den stora förloraren är Moderaterna som rasar med 2,5 procentenheter till 22,1%. Miljöpartiet och Liberalerna har mindre uppgångar och Socialdemokraterna, Centern och Kristdemokraterna mindre nedgångar. Sammanlagt ökar de tre Rödgröna till 39,9% (+0,7) medan Högeralliansen tappar till 38,6% (-2,5).

Socialdemokraterna får 26,0%, Moderaterna 22,1%, Sverigedemokraterna 19,0%, Vänsterpartiet 7,8%, Liberalerna 6,6%, Centern 6,4%, Miljöpartiet 6,1% medan Kristdemokraterna med 3,5% och Feministiskt Initiativ på 1,6% inte skulle platsa i en ny Riksdag. Man kan också se en förenklad presentation hos Expressen. Den stora frågan man kan ställa sig är hur Stefan Löfven ska reda ut det här. Att gå från: - "Det finns ingen gräns" på frågan om flyktingmottagande till dagens politik på bara några veckor är en mycket pinsam utveckling för en politiker som vill ge sken av att vara seriös. Denna typ av populistiska svek gör inget annat än ger ytterligare stöd till de främlingsfientliga nasseinspirerade Sverigedumokraterna. Det är dags för Stefan Löfven att, om han vill uppfattas som en seriös politiker, ta upp kampen mot rasismen. Men jag tror att Stefan Löfven är för feg för det. Han tillhör de som ska skämmas!

» Bedragare del 260

Tänk att få en helt ny iPhone 7 helt gratis? Det är inte många som får ett sådant erbjudande. Va, vad säger ni? Är det många som får ett sådant erbjudande? Men dom har ju bara ett fåtal kvar att dela ut, och jag har blivit speciellt utvald! Skulle det vara en bluff? Nä! Hur som helst så skriver man så här:

Ätit äpple
Bekräfta leverans: iPhone 7 eller iPhone 7S?

älj den modell du föredrar - sven@swl.nu

sven@swl.nu, Välj vilken modell av iPhone 7 du vill få!
Du har blivit inbjuden att testa den splitternya iPhone 7 innan den kommer ut på marknaden.
Välj den modell du vill testa:
iPhone 7 – Klicka här för att välja denna modell
iPhone 7S – Klicka här för att välja denna modell
Vi kommer att belöna dig med en gratis, som en tackgest.

Endast ett fåtal kvar – klicka här

If you no longer wish to receive these emails, click here to unsubscribe
Report Spam

Det måste finnas miljontals nya iPhone tillgängliga långt innan telefonen är tillverkad. Hur som helst vill jag inte ha någon iPhone. I vanlig ordning har ju Apple sina egna lösningar på saker. Och det brukar inte innebära att det blir lättare att använda utan snarare mycket mer komplicerat. Just nu håller jag på att svära över att det ska vara så förbannat komplicerat att installera en egen ringsignal på telefonen. Varför kan inte Apple acceptera ett enkelt och logiskt filhanteringssystem. Jag vill inte ha någon iPhone. Ni kan dra dit pepparn växer med era bluffmejl. Släng skiten! Observera att det står "älg den modell..." i mejlet. Det är INTE jag som kopierat texten fel.


Rör inte min kompis

måndag 2015-12-21
Nu vänder det
tyckeri nummer 6794

» En bortglömd nyhet

Våra nya sedlar
Jag kan inte låta bli att ytterligare berätta om nyheterna som helt försvinner i nyhetsflödet och den politiska debatten. Men verkligheten är att den svenska ekonomin tuffar på riktigt bra. Överskottet stiger, BNP-utvecklingen är bland den bästa i hela EU. Den svenska arbetslösheten sjunker och är lägre än på många år. Sverige är helt enkelt med expressfart på väg rakt in i en Högkonjunktur. Det är helt enkelt så att Konjunkturinstitutet är överraskade över hur bra det tuffar på. Kanske dags att sluta tro att vi står på avgrundens brant. Den goda ekonomin i Sverige ger resurser till mycket. Tänkt på det när det argumenteras för att vi inte har råd med att ta emot flyktingar. När arbetsgivarna i sedvanlig ordning hävdar att det inte finns pengar till löneökningar. Att ta emot flyktingar är inte bara en kostnad. Det skapar arbete, det skapar konsumtion vilket kräver produktion. En stor del av "kostnaden" återvänder till företagen och blir skatteinkomster. Samma sak med löneökningar. Löneökningar skapar ökad konsumtion, något som kräver ökad produktion, vilket skapar nya jobb. För det är väl inte tänkt att det bara är vd:ar, aktieägare, direktörer, styrelseledamöter och andra toppar som ska ta del av Högkonjunkturen?

» Några korta reflektioner

Nordea
I en intervju i Dagens Industri med rubriken Siktar på höjd utdelning berättar Nordeas nya vd Casper von Koskull om sina planer för banken. Att ägarna ska få ut mer slantar verkar alltså vara det viktigaste. På något ställe berättar Casper också att han vill ha mer nöjda kunder. Jag har därför ett par tips som i korthet går ut på att handla på ett sätt som gör bankens kunder viktigare än aktieutdelningen till ägarna och bonusarna till cheferna. Om man fortsätter på den inslagna vägen, dvs att bonusarna och aktieutdelningen är viktigare än servicen till kunderna, så kanske det inte finns så många kunder kvar en dag. Att som Nordeakund på ett stort Nordeakontor få beskedet att "kanske kan du gå till Handelsbanken istället" är inte God Service. Men det var det besked jag fick när jag för en tid sedan ville sätta in kontanta pengar på mitt eget konto i Nordea. En god tanke vore kanske att bli en föregångare när det gäller att ge spararna någon ränta på sina sparpengar. Det vill säga att sänka skillnaden mellan inlåningsränta och utlåningsränta. I dag är Nordea snarast en föregångare vad det gäller motsatsen. Det vill säga ingen ränta på sparpengar och rekordhögt räntenetto, skillnaden mellan inlåningsränta och utlåningsränta. Gör banken känd för att sätta kunderna främst. Inte som i dag där den vanligaste anledningen för media att skriva om Nordea är för att berätta om rekordbonusar till chefer, extrema löner till chefer, skandalöst höga avgångsvederlag till chefer och andra skandaler. Tyvärr tror jag inte att Casper har den här typen av tankar. När jag läser intervjun handlar det snarast om motsatsen. Men det finns nog några som kan glädjas i varje fall. Aktieägarna som får ännu högre utdelning (den är redan i dag rekordhög) och cheferna som kan räkna med ytterligare några miljoner extra på kontot i lön och bonus.

» Dagens citat

Det händer att man får höra sanningen från oväntat håll. Så här beskriver den f.d. Sverigedumokraten William Hahne sitt gamla parti:

Jimmie Åkesson brölar på
– "Det handlar om att vi i den nya generationen har en annan bakgrund. Vi i SDU vet hur man för sig, klär sig, beter sig. Vi har eller är på väg mot högre utbildning."

Och beskrivningen av Sverigedumokraterna fortsätter med ännu en bredsida mot partiets ledning:

– "Det gamla gardet kommer från landsbygden i Skåne eller södra Sverige. Har låg eller ingen utbildning, är arbetarklass. Partiet som Jimmie Åkesson och Mattias Karlsson gick med i bestod av skinnskallar som brölade på leriga vit makt-konserter. Åk till ett stort SD-arrangemang, åk till landsdagarna, man får ta fram skämskudden."

Visst blir man glad åt att få höra sanningen? Vilket som nu är sanningen... Att William Hahne kommer från Stockholm kanske kan förstås!


Rör inte min kompis

tisdag 2015-12-22
Nu har det vänt
tyckeri nummer 6795

» Halva sanningen

Israels flagga
I ett långt debattinlägg i Dagens Industri skryter Israels ambassadör i Sverige, Isaac Bachman, om hur duktiga Israel har varit på att integrera invandrare som kommit till Israel. Och vi ska i varje fall ge honom ett halvt rätt. Israel har tagit emot stora invandrargrupper som mer eller mindre flytt från olika håll i världen. Grupper som oftast tagits emot på ett föredömligt sätt och snabbt integrerats i samhället. Fast, det ska poängteras att det gäller judar! Judar som invandrar till Israel har rätt att bli Israeliska medborgare direkt. Det handlar alltså inte om att söka uppehållstillstånd. Är du jude blir du omedelbart fullvärdig medborgare. Det är också en mycket stor skillnad mellan judar som kommer från Europa och judar som kommer från Asien och ännu mer från Afrika. Där är integrationen inte samma succé. Om detta skriver Isaac Bachman ingenting. Det finns mer än 100.000 afrikanska judar i Israel (oftast från Etiopien), och deras ställning i Israel är mycket dålig. Dessa judar med en mörk hy är mycket illa sedda i stora delar av Israel. Om detta skriver Isaac Bachman inget.

Palestinas flagga
Han skriver inte heller något om behandlingen av palestinier. Både de som bor inom Israel, men ännu mer de som bor på av Israel ockuperat område. Israel fortsätter i brott mot alla internationella lagar och regler att bygga ut sina bosättningar på ockuperad mark. I brott mot internationella konventioner fortsätter man att flytta in sin egen befolkning på ockuperad mark samtidigt som den ursprungliga befolkningen trängs undan. När Barack Obama tillträtt som president sade han: - "Amerikas förenta stater accepterar inte fortsatta israeliska bosättningar som legitima. Dessa byggen bryter mot tidigare avtal och underminerar ansträngningarna att nå fred. Det är dags för ett stopp för de bosättningarna." Då, 2009, fanns det drygt 500.000 judiska bosättare på ockuperad mark. I dag finns det nästan 800.000 bosättare. Snarast ses palestinier som fritt villebråd. Palestinska ungdomar som gett upp tanken på att ockupationen av deras land ska upphöra och som desperat t.ex. kastar sten på en bil skjuts utan någon tvekan ihjäl. Det finns ett våld från palestinska grupper som inte är acceptabelt, även om man får ha viss förståelse för att ett ockuperat lands befolkning har rätt att göra motstånd mot en ockupation. Däremot står det våld som utövas från ockupationsmakten inte i rimlig proportion i förhållande till ockupationsmotståndets kamp. När Israels ambassadör Isaac Bachman skryter om den goda integrationen i Israel och tycker att detta är ett föredöme så handlar det om västerländska judar. Inte om judar från Afrika och sannerligen inte om andra grupper som redan bor i Israel eller på av Israel ockuperad mark. Isaac Bachman berättar bara halva sanningen, resten tiger han om!

» Dom glömde mig

I en "Hurra vad vi är duktiga" artikel i Expressen berättar man om alla framgångsrika bloggare vi har i Sverige. Men man glömde Sven Tycker! Nä, jag skojar. Framgång enligt denna artikel är att tjäna så mycket pengar som möjligt. För att tjäna så mycket pengar som möjligt gäller det att locka till sig reklam på bloggen. För att locka till sig reklam som det går att tjäna pengar på måste man smörja reklamköparna. Och allra helst att sälja sina egna produkter som man kan berätta om på sin blogg. För att tjäna stora slantar på sin blogg måste innehållet på bloggen vara så utformat att själva texten kan sälja produkter eller tjänster. Det handlar helt enkelt om "Textreklam" i mer eller mindre utstuderad form. Dom här "framgångsrika bloggarna" är egentligen inte bloggare utan reklamsäljare. DET kan man bli rik på. Sedan är det säkert minst ett heltidsarbete som fordrar både fantasi, motivation, skicklighet, driv, initiativförmåga och anpassningsbar moral.

Sven Tycker
Reklam på Internet är svårt. Vad retar du dig mest på när du surfar runt på nätet? Reklamsidor som automatiskt lägger sig över det du vill läsa och som du måste klicka bort innan du kan läsa det du vill? Reklamfilmer som startas automatiskt så fort du öppnar en sida och som tränger ut alla andra ljud och som du får leta efter på sidan för att stänga av innan du kan läsa det du ville läsa? Om du sökt efter något på Google och sedan som en följd av detta möts av reklam för detta i flera veckor på alla möjliga sajter? Annonsörerna vet snart allt om dig, och söker hela tiden efter nya metoder för att tvinga på dig sitt reklambudskap utan att du har en chans att värja dig. Samtidigt måste vi acceptera att det mesta materialet på nätet är gratis för dig. Men "gratis" är faktiskt bara halva sanningen. Det ska finansieras på något sätt. Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet osv skänker ju inte sin nyhetsrapportering till dig gratis som någon form av välgärning. På ett eller annat sätt ska det betalas. Det kan ske genom att sälja vissa delar av materialet, det kan ske genom att sälja reklam och det kan ske genom att någon eller några skänker pengar. Det kan vara läsare som skänker pengar för att finansiera. Det kan vara någon som är villig att betala för att sprida ett visst budskap. Men, på ett eller annat sätt ska det betalas. Själv tycker jag dock att allt för påträngande reklam är på tok för irriterande och kontraproduktivt. Företag som gör reklam genom att köpa en sida som lägger sig över den jag vill läsa och kräva att jag ska klicka bort den först blir jag INTE kund hos.

Slutligen, framgång för Sven Tycker är inte att jag tjänar pengar. Framgång för mig är om några läser det jag skriver och kanske kommenterar det någon gång. Eller kanske på annat sätt visar sin uppskattning. Jag kommer aldrig att bli miljonär på Sven Tycker, och jag vill inte bli miljonär på det heller.


Rör inte min kompis

onsdag 2015-12-23
Lille Julafton
tyckeri nummer 6796

» På flykt

Jag läser i bladet att renen Bjorn är på flykt i Storbritannien! Jo, det är tydligen så att en ren bosatt i Nottingham rymt. Hans namn var Bjorn. Största hotet var dock trafiken, den stackaren höll på att bli överkörd innan han kunde fångas in.

Att trafiken är farlig är dock ingen nyhet. För någon dag sedan kunde vi läsa om lastbilen fullastad med höns som körde av vägen och välte i Värnamotrakten. Att jaga tusentals yra höns på flykt på E4:an är nog ingen önskedröm - om man inte bara kan sitta och titta!

Älska alla
Själv skulle jag gärna vilja vara på flykt från alla pseudonyheter som fyller vår media.

Vår påstått RödGröna regerings skandalösa beslut att stoppa människor på flykt vid vår gräns får svåra konsekvenser för alla som vill resa mellan Sverige och Danmark. SJ har beslutat att inte köra direkttåg längre från Stockholm till København. Tågen kör i fortsättningen bara till Malmö, sedan får de som vill vidare till København byta tåg och fortsätta med de Öresundståg som fortsätter att gå. Fast det blir bara hälften mot tidigare! Och mycket bökigare att åka från København till Skåne. Det är en skandal att en påstått socialdemokratisk minister kan föreslå dessa skandalösa åtgärder för att förhindra människor på flykt från att söka asyl. Ni ska skämmas öronen av er! Själv skäms jag över mitt tidigare medlemskap och engagemang för detta parti. Hur kunde det gå så illa? Att tvingas konstatera att till och med den tidigare moderaten Blondinbella har mer insikt och mänsklighet än en Socialdemokratiskt ledd regering får mig att börja fundera över vart vår värld är på väg.

» Mer kungligt gullenutt

Vad är det som gör att påstått seriös media helt tappar sansen när det ska skrivas om kungligheter? Dom blir nästan värre än Svensk Gamtidning och Vänt i Häcken (eller vad blaskorna heter i dag) när man ska skriva om de blåblodiga. Nu får vi t.ex. veta hur Knugafamiljen firar sin jul. Vilket ju är precis vad vi vill veta. Låt dom fira jul i fred som vanliga människor. Låt dom bli vanliga människor. Om dom inte har vett att själva välja detta, hjälp dom på traven!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Bedragare del 261

Så har dom då åter slagit till. Dom där idioterna i Wilmington i Delaware som tror att jag ska bli överlycklig över att ha blivit nominerad till att vara en möjlig mottagare av ett presentkort på det fantastiska beloppet 10.000 kronor. Så här skriver bluffmakarna:

sven@swl.nu, vi väntar på ditt svar

Till :

Gratulerar!
Du är nominerad som en möjlig mottagare av ett presentkort på 10.000 kr att shoppa för i din favorit butik. Välj mellan KICKS, MAC eller H&M!

Klicka sedan här för att delta i vår 30-sekunders undersökning, bekräfta sedan din adress och du kan vinna ett presentkort på 10 000 kr!
Tack för din medverkan!
Med vänliga hälsningar
Ditt Webbpanel Team

Klicka här för att delta

Detta är en annons.
Klicka här för att avregistrera dig från framtida utskick.
PO Box 1960 #22445 Wilmington, DE 19899

Jag tycker att du ska göra som jag gör, slänger skiten i papperskorgen. Är det verkligen tillräckligt många som fortfarande går på de här bluffarna? Kan man önska i julklapp någon som rensar bort alla dessa bluffmejl innan dom når mig?


Rör inte min kompis

torsdag 2015-12-24
Julafton
tyckeri nummer 6797

God Jul

God Jul
önskar
Sven Tycker




Rör inte min kompis

fredag 2015-12-25
Juldagen
tyckeri nummer 6798

» Julen som fridens högtid

Ljus
För ett par dagar sedan tyckte jag till om Israels ambassadör i Sverige, Isaac Bachmans, skryt över hur duktiga Israel är på att integrera invandrare. Och jag konstaterade att det var en sanning med modifikation. Vad Isaac Bachman undanhöll läsarna var situationen för t.ex. palestinier på ockuperade områden. Själv har jag med tiden blivit allt mer pessimistisk inför möjligheterna för en fredlig lösning på denna konflikten inom en rimlig tid. Det finns allt för många som egentligen inte vill ha någon fredlig lösning. På den palestinska sidan finns det extrema grupper som inte vill ha någon lösning på konflikten om denna inte innebär ett totalt utplånande av den israeliska staten. Något som ju INTE är en lösning på konflikten. Inte heller dagens styrande i Israel under Likuds premiärminister Benjamin Netanyahu vill egentligen ha en fredlig lösning som kan accepteras av båda parter. Om man önskat en fredlig kompromiss hade man inte fortsatt med den bosättarpolitik som förs i brott mot alla internationella regler. En bosättarpolitik som innebär att det ständigt flyttar in fler och fler judiska bosättare på ockuperad mark samtidigt som man tränger bort den palestinska befolkningen. Om man fortsätter med denna politik är syftet naturligtvis att så småningom komma till en punkt där man totalt annekterar den ockuperade Västbanken. En politik som har stöd från stora delar av det israeliska samhället. Dock tveksamt om det gäller en majoritet? Bland palestinierna sprids därför allt mer en desperation eftersom det inte finns något hopp om en framtid. Det är så man ska tolka palestinska ungdomars våldsamma attacker mot israeler. Allt ifrån bara stenkastning till blodiga mord. Attacker som dock inte leder någonstans mer än till att ungdomarna mördas av israelisk militär och polis. Under det sista kvartalet har 20 israeler dödats av palestinier. Under samma period har 121 palestinier dödats av de israeliska säkerhetsstyrkorna. Drygt hälften av dessa beskrivs som våldsverkare, resten råkade tydligen bara hamna emellan. Den israeliska säkerhetsapparaten använder helt enkelt ett överdrivet våld som inte står i rimlig proportion till vad som egentligen är nödvändigt för att skydda människor från våld.

Att det gäller olika regler för judar och palestinier kan vi se när ett resultat av mordet i somras på den 18 månader gamla palestinska pojken Ali Dawabsheh och hans föräldrar som mördades av en judisk terrorgrupp blev att den israeliska polisen fick tillåtelse att använda "tortyrliknande" förhörsmetoder (som t.ex. våldsamma skakningar) även mot militanta judiska extremister. Den typen av tortyr var tidigare endast förbehållen palestinier. Delar av Israel är idag "chockade" av en film som visar hur man i samband med en judisk bröllopsfest hyllade morden och bland annat högg knivar i en bild på den mördade 18-månaders palestinska pojken. På bröllopsfesten delades det också ut militära vapen till bröllopsgästerna när dom kom och man sjöng hatsånger om palestinier. Det finns alltså på båda sidor extrema grupper som inte vill ha fred utan som vill ha fortsatt våld utan någon som helst kompromissvilja. Till och med de styrande med Likuds premiärminister Benjamin Netanyahu i spetsen uppger sig vara chockade.

Hur ska vi få en fred och samexistens som kan accepteras av alla? Jag är mycket pessimistisk! Bland annat eftersom västvärlden inte "vågar" ställa rejäla krav på Israel. Det finns en känsla av dåligt samvete för den behandling som judar utsatts för. Och samtidigt en rädsla för att bli beskyllda för antisemitism. Det är därför viktigt att poängtera att ställa krav på Israel är inte någon form av antisemitism. Lika lite som att ställa krav på Ryssland handlar om någon form av rysshat. Men vi kan utsätta Ryssland för blockad och sanktioner för ockupationen/annekteringen av Krim men inte ställa samma krav på Israel för ockupationen av Västbanken. Eller på Marocko för annekteringen av Västsahara. Det finns full anledning att kritisera Ryssland för annekteringen av Krim, men vi ska komma ihåg att åtgärden har ett mycket starkt stöd av en majoritet av befolkningen på Krim. Detta gäller inte Israels ockupation av Västbanken. Den har inget stöd av befolkningen på Västbanken, förutom de judiska bosättare som flyttats dit EFTER ockupationen. Det är ett tålmodigt arbete som står framför många politiker. Man MÅSTE vara optimist, men det är svårt! Här, här och här.


Rör inte min kompis

lördag 2015-12-26
Annandag Jul
tyckeri nummer 6799

» Dagens Sverigedumokrater

Vi gillar olika
Först läser vi om den f.d. Kristdemokraten men numera Sverigedumokraten Gunilla Gomér som i protest mot att prästen i sin julpredikan spred ett antirasistiskt budskap reste sig ur kyrkbänken och lämnade kyrkan. På Twitter protesterade hon mot att det spreds antirasistisk propaganda i julspelet. Hon tycker inte att politik och det kristna budskapet ska kopplas samman. Jag kan förstå att hon lämnade Kristdemokraterna om hon hade den synen på politik. Dessutom verkar hon ju ha helt missförstått det kristna budskapet. Men att missförstå är ju ingen unikt för Sverigedumokrater!

Sedan läser vi om en annan Sverigedumokrat vid namn Richard Lindqvist som också verkar ha missförstått det mesta. Hur som helst efterlyser han på Facebookgruppen Försvara Sverige personer med tillgång till vapen och ammunition (fast han kan inte stava svenska) och tillgång till en långtradare. Han tycker att för de som vill ha ett fritt Sverige så är det nu dags att göra något åt det och inte bara klaga på Facebook. Han söker personer med bred erfarenhet och gott psyke.... Facebookgruppen specialiserade sig tidigare på att tipsa om asylboenden men har nu byggts ut vidare... Det här är väl sån't som kallas "planering av terrorbrott"? Eller också bara ännu en idiot ur den Sverigedumokratiska svansen som svamlar dumheter.


Rör inte min kompis

söndag 2015-12-27
Så är då julen över
tyckeri nummer 6800

» Ställ upp för miljön - men...

Stoppa flyget
När nu företagarnas höjdare och Knugahuset jublar sedan regeringen fått utredningsförbud när det gäller Bromma flygplats nedläggning finns det kanske anledning att påminna om att flygresandet är en av våra värsta miljöförstörare. Om du gör en semestertur till Thailand förorsakar du utsläpp av motsvarande 2,5 ton växthusgaser. Det motsvarar vad en normal bilist förorsakar under ett helt år. Att förflytta sig med flyg är det miljömässigt mest korkade sättet att förflytta sig som finns. Och detta överlägset, med bred marginal. Det är viktigt att tänka på detta när vissa kretsar jublar över att Bromma flygplats "räddats" ytterligare några årtionden. Men, det är viktigt att påpeka att det handlade inte om att utreda en nedläggning i förtid. Det handlade om att utreda en sedan mycket länge utlovad nedläggning. Jag minns fortfarande när jag, vad som måste ha varit i slutet av 60-talet eller möjligen början av 70-talet, satt vid köksfönstret hos min morfar Alix som bodde i Hallonbergen i Sundbyberg. Där hade man god utsikt över flyget som startade och landade på Bromma. Och vill jag påpeka, hörde det tydligt. - "Den ska snart läggas ner, det har dom lovat" sade morfar. Det löftet var inte ens värt papperet man antecknade det på. Bromma flygplats är viktig för näringslivets höjdare, kungahuset, regeringen och några få andra, att få ha en flygplats mitt inne i stan är bra tycker dom. De som bor runt om och de som kanske äntligen hade kunnat få en bostad om man lade ner och byggde bostäder istället, är inte lika lyckliga. Men det är ju vissa som bestämmer, och då gäller inte miljöhänsyn, löften eller vad som är bäst för de flesta.

Kopplingen till miljön förtjänar att påminnas om när vi samtidigt kan läsa om att 2015 verkar bli det globalt varmaste året som uppmätts sedan förindustriell tid. De senaste fem åren är den varmaste femårsperioden som någonsin uppmätts. Vad vi behöver är inte MER flygtrafik. Vad vi behöver är MYCKET mindre flygtrafik och många andra lösningar.

Vi vill gärna göra en insats för miljön - bara det inte går ut över vår egen bekvämlighet, vårt eget nöje och vår egen ekonomi!

» Gårdagens Sverigedumokrat

Gunilla Gomér, Sverigedumokraten som jag berättade om igår, som i protest under julen lämnade kyrkan och Julspelet sedan hon uppfattat att kyrkan tog ställning för något så hemskt och kontroversiellt som medmänsklighet har nu berättat vad som var det allra värsta. Det visar sig nämligen att kyrkan valt en färgad man till att spela Josef i julspelet! Ja, något så fruktansvärt måste ju vara en hemsk upplevelse för en Sverigedumokrat! Tänk att något så fint som Josef skulle visas upp som något så hemskt som en färgad man. Stackars Gunilla!


Rör inte min kompis

måndag 2015-12-28
Äntligen snart slut på året
tyckeri nummer 6801

» Sanktionerat uppifrån...

Moderaterna älskar Sverigedemokraterna
Sverigedumokraterna och den Sverigedumokratiska svansen jublar. I Gävle har Högeralliansen under Moderaternas ledning nu tagit makten. Och man gör detta öppet och medvetet med Sverigedumokraternas medvetna stöd. Och det är något som skett med stöd från den Moderata riksledningen under Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra som gratulerat den Moderata ledningen i Gävle till genidraget. Själv tycker jag faktiskt att det låter lika intelligent som den mindre nyktra gävlebo som i går tuttade fyr på den klassiska Gävlebocken. Efter att ha fått sin svedda lekamen ompysslad fick han sova ruset av sig i arresten... Men det finns de moderater på riksplanet som tycker att det hela är en god idé även för riket. Den moderata riksdagsledamoten Anders Hansson tycker att det är en superb idé för Regeringsmakten i Sverige. Att man då får anpassa sin politik till Sverigedumokraterna är inget större problem. Det löser sig alltid för en äkta Moderat när nu Fredrik Reinfeldt slängts på sophögen som restavfall. Men, vad gör man inte för att göra Jimmie Åkesson lycklig.

» Under protest

Bevara kontanterna
- "Sverige är snart ett kontantlöst samhälle" verkar vissa kretsar glädjas åt. Det gör inte jag! Antagligen börjar jag bli gammal, men jag har allt mer börjat fundera i banorna att betala med kontanter så ofta som möjligt i ren protest. Utvecklingen mot det kontantlösa samhället leds och styrs från bankerna och kortföretagen. Dom tjänar ju en liten hacka varje gång du betalar med kortet. Det gör dom inte när du betalar med kontanter. Själv tycker jag att banker och andra former av kreditinstitut tjänar tillräckligt med slantar ändå. Jag vill inte hälla mer bensin på den brasan. Dom är tillräckligt giriga utan mitt stöd. Förutom att dom ju tar ut en avgift varje gång du betalar med kortet (som affären får betala för "servicen") så lockas vi att köpa mer om vi inte måste ha slantarna på oss.

Bojkotta det kontantfria samhället. Betala med kontanter så mycket som möjligt!

» Dagens konspirationsteori

Älska din nästa
Tjeckiens president Milos Zeman är övertygad om att den stora flyktingvågen från främst Syrien snarast är en organiserad invasion av islamister. Han tycker att dom skulle stanna hemma och slåss istället. Då skulle man ju slå två flugor i en smäll. Dels skulle ju Tjeckien slippa hemska utlänningar och samtidigt skulle ytterligare muslimska ungdomar dö. Antingen i flyganfall från USA eller Ryssland eller Turkiet eller Frankrike eller.... Eller i några raketer som skjuts iväg av syriska regeringsstyrkor, IS eller någon av alla de andra grupperna. Eller möjligen i någon självmordsbombares attack.

I Danmark har Venstres statsminister Lars Løkke Rasmussen liknande funderingar. Observera att "Venstre" inte är ett "vänsterparti" utan ett "liberalt parti" med starka kopplingar till Jan Björklunds Folkpa... f'låt Liberaler i Sverige. Lars Løkke Rasmussen tycker att hela FN:s flyktingkonvention borde omförhandlas. Bland annat tycker han att flyktingar som först vistats i flyktingläger i grannländer inte ska få rätt att senare söka asyl i andra länder (dvs Danmark...). Dom kan väl bo kvar i flyktinglägren tills kriget är över om 8 år. Jag väntar fortfarande på kommentarer från Jan Björklunds Folkpa... f'låt Liberalerna på deras systerpartis ytterst främlingsfientliga politik.


Rör inte min kompis

tisdag 2015-12-29
Nu är det nära
tyckeri nummer 6802

» Siffernisse

Norden
Världen har i år satt rekord. För första gången någonsin befinner sig i år mer än 20 miljoner människor på flykt. Och detta har naturligtvis satt sina spår över i stort sett hela världen. Antalet som söker asyl har ökat runt om i världen. För Sveriges del har det hela utpekats som en katastrof. Jag har roat mig med att titta på de nordiska ländernas siffror. Jämfört antalet asylsökande under 2014 med antalet för 2015 (jan-nov). Vi kan då se att antalet asylsökande har ökat, trots att året inte är slut än. I Sverige har antalet asylsökande ökat med 83%. Dom stackars danskarna har upplevt en ökning med 25%. Faktum är att det är våra grannar Norge (upp med 162%) och Finland (upp med 735%) som upplevt de största ökningarna. Island ingår inte i undersökningen eftersom antalet där är försumbart, av rent geografiska skäl. I siffror har antalet asylsökande i dessa fyra nordiska länder ökat från 111.224 personer 2014 till 228.130 personer 2015 (fortfarande nov-dec). 2014 stod Sverige för 73%, Danmark för 13%, Norge för 11% och Finland för 3%. 2015 står Sverige för 65%, Norge och Finland för 13% vardera medan Danmark nu bara står för 8%. Det är alltså intressant att se att det är Norge och Finland som ökat sitt mottagande mest och som ökat sin andel av de asylsökande. Sverige står för den överlägset största andelen, men andelen har minskat. Danmark slutligen har knappt upplevt någon ökning, och man har nu den överlägset lägsta andelen i Norden. Den mer eller mindre öppet rasistiska regeringen i Danmark som leds av Jan Björklunds Folkpa... f'låt Liberalernas danska systerparti Venstre har varit mycket framgångsrika i sin kamp för att hålla den danska rasen ren från inblandning av främmande gener. Samtidigt befinner sig fler människor än någonsin på flykt i världen. Det stora fredsprojektet EU, som ska bygga på solidaritet, är det största fiaskot i modern tid!

Men, det finns positiva nyheter. Organisationer som Unicef, Röda Korset, Läkare utan gränser osv sätter rekord när det gäller insamlade pengar. Svensken är en generös människa, innerst inne, trots allt.

» Dagens Sverigedumokratiska klavertramp

Sverigedumokrater
Låt oss börja med Jan Sjunnesson, som t.ex. en gång var ansvarig för mediesatsningen hos SD, har på sin hemsida publicerat lite tips på hur man trakasserar tiggare utan att vara oförskämd. Om man nu kan vara det? Men mycket enkelt går det ut på att man ställer sig tydligt framför den sittande tiggaren (på tillräckligt avstånd så att man inte kan bli spottad på), men tillräckligt nära så att passerande inte kan se eventuell skylt eller kopp. Sedan står man bara där och gör inget. Vem som är idioten överlåter jag till mina läsare att bedöma.

Sedan har jag förstått att man inom de kretsar som befolkas av den Sverigedumokratiska svansen blivit fruktansvärt upprörda över att något så hemskt som en muslim, vid namn Gina Dirawi, utsetts till julvärd i SVT! Jo, SVT hade mage att utse en muslimsk kvinna till att sitta framför TV-kameran mitt i den kommersiella Julhelgen! Man får verkligen panik - om man är Sverigedumokrat alltså. Vi andra, som främst ser till kompetens, blev glada att inte t.ex. Alexander Bard eller Ingvar Oldsberg fick jobbet. Men som Sverigedumokrat har sådant som kompetens inte någon betydelse. Det viktiga är att personen i fråga har levt i Sverige minst 5 generationer bakåt och helst har en liten svensk flagga i handen samt en liten fickbibel i fickan och är medlem av Sveriges Rojalistiska Sällskap. Själv tycker jag hela upprördheten verkar rejält idiotisk.

Årets lokala skämskudde vill jag tilldela Sverigedumokraten Gunilla Schmidt här i Åstorp. Vår lokala tidning Helsingborgs Dagblad har kommit fram till att artikeln i september som berättade om hennes fantasier om kulsprutebeväpnade patrioter som stod redo på Öresundsbron för att möta alla hemska människor som kommer från Danmark var den mest lästa artikeln om Åstorp. Om du skulle undra vad denna patriot skulle göra med kulsprutan stående på Öresundsbron så hade hon diagnosen "extremt dum i huvudet" redo för dig. Vi Åstorpare känner inte någon stolthet över Gunilla Schmidts insats för att sprida myten om svensken som en komplett idiot.

» Bedragare del 262

Dagens stora bluffare måste vara det här. Jag har fått samma förmånliga erbjudande från Robert Boucher, Antone Forrest, Denis Butts, Bryant Beard, Barbara Mcmanus, Federico Alfaro, Christa Castro, Kirsten Guevara och Joesph Ruffin än så länge. Observera att det inte är jag som slant på tangentbordet och skrev Joesph istället för Joseph. Hur som helst verkar alla dessa tro att jag drömmer om att få flytta till USA.

USA-karta
Participate in the Official American Greed Card Lottery

Diversity Immigrant Green Card Program

Find out more here

Live, work and study in the USA

The American Dream Within Reach

50,000 people and their families will get a green card

Simple registration within 5 minutes

Enter Here

Thank you

Som upplysning leder alla länkarna till samma sajt (www.topaccept.com) som dock dirigerar vidare på direkten. Nu vill jag inte flytta till USA, och tvivlar dessutom på att den här vägen är en lämplig väg att få ett "Green Card". Gör som jag, släng alla mejlen i papperskorgen. Jag ber om ursäkt om jag i ren ilska missat några namn bland avsändarna. Jag kan ha slängt mejl utan ens titta på skiten.


Rör inte min kompis

onsdag 2015-12-30
Det kan snart inte bli närmare
tyckeri nummer 6803

» Skandalöst?

Helsingborgs Dagblad berättade i går om vilka dom tyckte var de 100 mest inflytelserika personerna i Nordvästskåne. Det är en lång uppräkning av politikergubbar, företagare, lite tjänstemän, lite föreningsgubbar och faktiskt några kulturpersoner. För det är gubbar som dominerar. Första kvinna kom på 8:e plats och är företagare. 17 av de 51 på översta 50 platserna var kvinnor. Dubbelt så många, 34 var gubbar. Och detta är naturligtvis en direkt skandal. Jämställdhetsarbetet har inte nått så långt... Högst upp från mitt eget Åstorp var dock en kvinna. Den f.d. moderata riksdagsledamoten och numera landshövdingen i Skåne, Margareta Pålsson, placerar sig på 18:e plats på listan. Om detta gör mig glad eller inte avstår jag från att berätta på den här platsen!

En annan skandal är det faktum att er bloggare inte alls finns med på listan. Skulle allt mitt bloggande vara helt i onödan? Har alla de väl genomtänkta åsikter som jag tycker fram varit helt i onödan? Bryr sig folk inte om vad jag tycker? Påverkar jag inte de stora massorna i min egen riktning? Just det faktum att jag tillhandahåller helt färdiga åsikter utan något krav på ekonomisk kompensation till vem som helst, skulle det inte ge mig inflytande? Jag är besviken!

» Ack, dessa danskar!

Jag läser att trafiken över Öresundsbron sätter nya rekord. Aldrig någonsin har så många pendlat över Sundet mellan Danmark och Sverige. Detta alltså innan vår politiska Stockholmsmaffia helt okänsligt bestämt att nu ska vi visa ID-handlingar när vi reser mellan våra länder. Det har i princip inte behövts sedan jag föddes. Att stockholmare inget begriper är dock ingen nyhet.

Men, ibland läser man saker som gör att det kanske inte är så dumt att stoppa inflytandet från de danska rasisterna. Jag läser i bladet om Mohamad Al Jawerheri som är en dansk 17-åring (född i Danmark) som läste på gymnasiet men hade ett extrajobb i en affär som kassabiträde. När han i en rasistisk Facebook-grupp (Ja til frihed - Nej til islam) gick i svaromål mot de islamofobiska tankarna där tog andra medlemmar i Facebook-gruppen kontakt med hans arbetsgivare. Och resultatet blev att Mohamad Al Jawerheri fick sparken från jobbet på den lokala Bilka-affären. Ägarna till Bilka, Dansk Supermarked, vill inte kommentera det hela. Själv skulle jag inte komma på tanken att handla i en affär med den typen av tankar. Kanske är det dags att stödja tankarna på ett bygga en hög mur mitt i Öresund samtidigt som Öresundsbron sprängs i bitar. Jag vill inte ha med danskar att göra!


Rör inte min kompis

torsdag 2015-12-31
Nyårsafton
tyckeri nummer 6804

» En sista reflektion

En sista reflektion

Gott Nytt År

Ulf Ivar Nilssons fundering över möjligheten till att komma in i Sverige tycker jag säger ganska mycket. Ulf Ivar Nilssons teckningar är mycket ofta värda ett besök. Gör det här

Fåglarna kvittrar

Vill du läsa andra gamla återanvända åsikter?

Sven tycker juli - september 2015 Sven tycker - Arkivet Sven tycker januari-mars 2016 Sven tycker till

Hör gärna av dig:
tycker@swl.nu.
Och dom fortsätter att kvittra