Sven tycker   Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel....  

Arkiv april-juni 2016


Rör inte min kompis

fredag 2016-04-01
Allt är inte aprilskämt
tyckeri nummer 6896

» Det är INGET aprilskämt - 1

Det berättas att Annie Lööf ska vara tillbaka från sin föräldraledighet. Det uppges i varje fall inte vara något aprilskämt. Fast om jag ska vara uppriktig så tror jag inte att det blir någon större skillnad. Centerns högervridning har fortsatt, och kommer inte att förändras för att Annie Lööf formellt är tillbaka. Jag läste för någon dag sedan att någon grupp centerungdomar gått ute till försvar för kärnkraften, som ju har problem. Den lönar sig helt enkelt inte utan att skattebetalarna subventionerar sådant som säkerhet och avfallshantering. I Centerpartiet är det den nyliberala falangen som tagit över istället för den gröna falangen.

Privatisering
Ett exempel på detta är den centerpartistiska ordföranden i Vård- och Omsorgsnämnden i Helsingborg. I dag den 1 april har hon offentliggjort vilka fyra vårdboenden som ska tvångsprivatiseras. De nyliberala Centerpartisterna har helt enkelt, med hjälp av sina borgerliga kollegor och Miljöpartiet, drivit igenom att fyra vårdboenden i Helsingborg ska privatiseras. Vilka har hemlighållits fram till i dag. Man har helt enkelt satt sekretesstämpel på det hela. De enda som varit undantagna i urvalet har varit de vårdboenden som redan varit privata men som kommunen fick ta tillbaka sedan de privata ägarna misslyckats. Motivet till tvångsprivatiseringen är att öka valfriheten säger hon. Samtidigt har samma "centerpartist" Maria Nilsson drivit igenom att kommunen ska lägga ner all kommunal städhjälp. De som vill ha det hänvisas till privata RUT-företag. Allt för valfriheten - eller vad vi nu ska kalla det? Maria Nilsson är i varje fall en äkta modern centerpartist. Läs gärna HD:s artikel och studera Miljöpartiets uppträdande. Det är spännande!

» Det är INGET aprilskämt - 2

Findus
I går berättade jag om att de nya ägarna till Findus bestämt sig för att lägga ner hela anläggningen i Bjuv (där man funnits och vuxit och utvecklats i mer än 100 år). Men sådant har ingen betydelse när skattesmitarslantar från ett s.k. skatteparadis (Brittiska Jungfruöarna) vill göra lite fler snabba slantar. Det står helt klart att Nomad Foods när dom köpte Findus var ute efter varumärket och inget annat. Dom köpte helt enkelt för att lägga ner. Det är så slantarna talar. Jag har ett lästips, Peter Fällmar Anderssons rader i Helsingborgs Dagblad. Jag tänker inte köpa några Findusprodukter från den dagen då fabriken i Bjuv lagts ner. Inte några produkter från Nomad Foods! Hade jag fått bestämma kan dessa sviniga skattesmitande kapitalister dra sig tillbaka till Virgin Islands igen med sina slantar. Vi vill inte se dom här. Så här fungerar det när slantarna får bestämma.

» Det är INGET aprilskämt - 3

Sveriges Radio har publicerat den sammanställning av väljaropinionen som Novus gör för Ekoredaktionen. Av denna kan vi se att Socialdemokraterna ökar så att man nu åter är större än Moderaterna. Andra vinnare är Vänsterpartiet som fortsätter att vara störst av partierna efter S, M och Sd. Även Kd ökar lite men ligger kvar under 4%-spärren. Störst förlorare är Liberalerna men även Centern tappar precis som Sverigedemokraterna. Dvs egentligen har det inte hänt så mycket sensationellt, men det lilla som händer är i varje fall i rätt riktning.


Rör inte min kompis

lördag 2016-04-02
Upp till kamp
tyckeri nummer 6897

» Bedragare del 278

Jag fick det här förmånliga erbjudandet i dag i mejlen. Ja, jag fick det faktiskt två gånger med ungefär en timmes mellanrum. Det faktum att jag får två mejl måste ju innebära att jag är extra speciellt utvald! Eller? Vad tror ni?

Calvary Greetings!

Claudia Marita Liza Muller davisco@daviscom.cl

Good day, dear!

My name is Claudia Marita; Can I seek your consent to establish a charity foundation in my name? You may wonder how I got to know you and your information, and what informed my decision, you have no cause to worry about these questions, I mean no harm. I am a dying woman without a child and I was diagnosed of cancer four years ago.

In my present condition, life is without meaning to me and hope has since eluded me, each day I give my entire existence a thought, I feel over powered by gloom and despair, also saw nothing but death lurking around, All these are my reasons for deciding on using anything in my name for charity in which co-incidentally you have been favored as the beneficiary.

I shall be undergoing major operations in few days from now and I want to will my inheritance to you and to enable you set up the charity foundation to help the less-privileged. Reply via: Claudiamarita@yeah.net for more detailed information about me and the donation. Thanks and remain blessed.

Findus
Yours Truly,

Claudia Marita

Nä, det här är ju riktigt uppenbart bluff och bedrägeri. Finns det verkligen fortfarande så'na som går på den här typen av bluffar? Har vi inte alla fått tillräcklig information för att förstå att om erbjudandet låter för bra för att vara sant så är det just det. För bra för att vara sant!

Egentligen är detta ungefär samma bluff och lurendrejeri som t.ex. Nomad Foods som jag berättat om i några dagar. Dom är ett tydligt exempel på bluff och bedrägeri som försöker inbilla oss att dom är seriösa företag. Men, ett företag som registrerar sig i s.k. "skatteparadis" är inte seriöst. Det innebär bara att man inte tar sitt ansvar utan istället skaffar sig olagliga konkurrensförmåner jämfört med de konkurrenter som tar sitt ansvar. Det är dags att helt enkelt slänga blufföretagarna på soptippen och istället gynna de seriösa företag som också finns.

Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga berättar i dag om den lilla walesiska byn Crickhowell som inlett en revolt mot skattesmitarna. Låt oss göra det samma! Gynna de seriösa och släng fifflarna på soptippen! Allt från de små bedragarna med sina bluffmejl till de stora tupparna med sina brevlådeföretag på diverse skattesmitaröar. Upp till kamp och gynna de seriösa, släng smitarna på sophögen.


Rör inte min kompis

söndag 2016-04-03
Upp till kamp
tyckeri nummer 6898

» Sätt åt dom

Har ni hört talas om advokatbyrån Mossack Fonseca? Antagligen inte, om ni inte läst om dom i dag alltså. Om jag berättar att Mossack Fonseca håller till i Panama så kanske en del av er börjar gissa vad det här ska leda till. Miljontals läckta dokument avslöjar hur just den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca hjälpt politiker runt om i världen, företagsledare, sportstjärnor, artister och ökända brottslingar att gömma undan mer eller mindre ärligen införtjänta pengar i olika brevlådeföretag på skattesmitaröar runt om i världen. Det är tyska Süddeutsche Zeitung som först med hjälp av grävande journalister kommit över dokumenten som avslöjar hur människor med gott om slantar men mindre gott om moral tagit hjälp att gömma undan slantarna så att myndigheter (allt från polis till skattemyndigheten) inte ska kunna hitta dom. Läs och begrunda!

Han var bara en seriefigur
Bland de som avslöjas med att gömma undan slantar utomlands är flera medlemmar av Islands regering. Bland annat avslöjas att Islands finans- och inrikesminister haft slantar undangömda i skatteparadis. Islands statsministers fru avslöjas ha gömt undan pengar på Brittisk Jungfruöarna. Det är samma s.k. "skatteparadis" som det bolag som köpt upp Findus för att lägga ner det hela är undangömt. Tyvärr är det här ett helt normalt beteende för de med gott om slantar. - "Bäst att gömma undan dom så att man inte tar några risker - betala skatt t.ex."

På tal om Island och att leva i olika världar så läste jag i dag en liten artikel om hur de bankdirektörer på Island som dömdes för olika bedrägerier efter att de tre isländska bankbubblorna med Glitnir, Landsbanki och Kaupthing kollapsade 2008. Flera av dom dömdes fem år senare till 3-5 års fängelse. Fängelsestraff dom nu tillbringar på en öppen anstalt, Kvíabryggja. Där behöver dom bara vara på natten för att sova, och har då full tillgång till dator, TV, telefon osv. På dagarna är dom ute i samhället och fortsätter att göra affärer. Ganska privilegierad situation. Hade dom varit vanliga tjyvar hade dom inte haft det så bra. Men det är så det är, vi lever helt olika liv.

I går avslutade jag min blogg med meningen: - "Upp till kamp och gynna de seriösa, släng smitarna på sophögen". Det är full anledning att upprepa den meningen. Det är dags för oss vanliga hederliga medborgare att gynna de som gör rätt för sig och slänga de giriga smitarna på sophögen. Dom kan få gå till återvinning!


Rör inte min kompis

måndag 2016-04-04
Nya avslöjanden
tyckeri nummer 6899

» Förvånade?

Dagens stora mediaavslöjande är väl de s.k. "Panama-dokumenten", som jag tyckte till om redan i går. Det handlar om att den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung genom en läcka kommit över miljontals dokument från den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca. Dokumenten var så omfattande att man bett om hjälp av hundratals journalister runt om i världen som under en lång tid i hemlighet arbetat med att nysta i härvan. För svensk del är väl än så länge det värsta avslöjandet hur aktiva Nordea varit med att hjälpa en viss grupp kunder med att med hjälp av advokatbyrån Mossack Fonseca skapa brevlådeföretag runt om i världen i olika "skattesmitarparadis" i syfte att gömma pengarna för myndigheterna. Det är uppenbart att Nordea togs med överraskning av avslöjandena då reaktionen från början främst handlade om att smyga undan. Det tog tid innan det ens kom någon officiell förklaring från en nivå ovanför handläggaren. Men bortförklaringen räcker verkligen inte för att förklara hur det kommer sig att Nordea utmärker sig bland de svenska bankerna. Det är en rejäl skandal. Det fordrar nog bättre förklaringar än de jag sett för att motivera mig att fortsätta vara kund i Nordea. Varför ska jag fortsätta att göra mig beroende av en bank som utmärker sig med att hjälpa en annan redan tidigare privilegierad grupp bland kunderna med att smita undan. Jag kan inte se att man från Nordea på ett acceptabelt sätt kunnat förklara varför dom utmärker sig bland de svenska bankerna.

Björn Wahlroos, Nordea
Om man studerar listan över de ledande fiffelbankerna kan vi se att fyra ligger i Luxemburg, två på Guernsey, en på Jersey, två i Schweiz och en i Monaco. Kan ni också se ett samband mellan dessa? På elfte plats kommer Nordeas kontor i Luxemburg! Det finns inga ursäkter, det finns inga acceptabla bortförklaringar. Men det är egentligen inget som förvånar. Den som redan tidigare har gott om det, gör allt vad hen kan för att behålla och slippa bidra till det gemensamma. Att de ledande bankerna hjälper till är egentligen ingen förvåning (gissa om jag har något förtroende för bankerna), men det gör inte skandalen mindre. Det ska bli spännande när (om...) det avslöjas vilka svenskar som fått hjälp med att gömma undan sina slantar. Internationellt har det avslöjats allt från isländska politiker, kändisar, företagare och andra makthavare runt om i världen. Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos klassiska yttrande om de 80% idioterna förtjänar att påminnas om:

- "Omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Det är alltså vi vanligt folk som är de 80 procenten medan Nordea uppenbarligen hjälper de andra 20 procenten att smita undan.

Det är dags för oss "vanligt folk" att göra klart att vi inte vill ha med smitarna att göra. En grupp som gömmer sig bakom "skattesmitarbrevlådor" är spelbolagen som gömmer sig bakom anonymiteten för att slippa följa lagarna. Bojkotta fifflarna! Det gäller allt från spelbolag till andra smitare.

Själv känner jag det som att det ska mycket till för att jag nu inte ska byta bank. Jag har en känsla av att Nordea har slutgiltigt trampat i klaveret ordentligt. Jag har samma dilemma när det gäller Findus. Ska jag fortsätta köpa Findus närproducerade produkter tills fabriken i Bjuv lagts ner? Eller ska jag redan i dag markera mot de giriga fifflarna genom att inleda en bojkott redan nu? Jag kan inte bestämma mig. Det finns de som bestämt sig, Ica Björnen i Helsingborg har redan plockat ut Findus produkter ur sortimentet. Dom har mitt fulla stöd. Det är dags för oss alla att se till att det inte lönar sig för de giriga fifflarna att lura oss. Det är dags att bojkotta de som inte tar sitt ansvar. NU!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-04-05
Panama-dokumenten fortsätter
tyckeri nummer 6900

» Det kommer mer

Panama-dokumenten fortsätter att prägla en hel del av debatten. Vilket är fullt naturligt. Och avslöjandena börjar också få en del verkliga effekter. Uppenbart är att Nordea tagits helt på sängen av avslöjandena. De första dagarnas bortförklaringar och undanflykter är bevis på detta. Bankens ledning har nu förstått att ilskan bland "vanliga" kunder är stor. Lämnar de många "vanliga" kunderna kan dom sitta där med sina rika smusslande knösusar. Dom räcker inte till för att Nordea ska kunna fortsätta att vara en ledande bank. Alltså verkar ledningen ha insett att det faktiskt är allvar. Senaste nytt är att banken lovar att säga upp kontakterna med advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama. För min del räcker det inte!

De sanna bankerna
Ett land där avslöjandena verkligen har fått effekter är på Island. Där har ju flera ledamöter av den borgerliga regeringen avslöjats som insyltade. Statsministern Sigmundur Davíð Gunnlaugsson från högerpartiet Framstegspartiet ansåg först att han inte gjort något fel. Men sedan 10.000-tals demonstranter krävs hans avgång har han nu efter att ha fått Nej på begäran om nyval istället valt att avgå. Frågan är om detta räcker sedan flera av regeringsledamöterna avslöjats inblandade. Detta får framtiden utvisa. Klart är att en stor del av den isländska befolkningen slutgiltigt tappat förtroendet.

I morgon kommer det troligtvis att avslöjas namn på en del av de svenskar som verkar ha tyckt att det var säkrast att gömma undan en del av tillgångarna på anonyma brevlådekonton på öar runt om i världen. Jag undrar om det är ett antal herrar och damer som just nu känner oro och kanske ångrar sig lite smått. Men, det är lite sent påkommet nu. Bland andra avslöjanden är att flera personer i franska högerextrema Nationella Frontens lednings närhet gömt undan stora summor pengar med hjälp av Mossack Fonseca i Panama. Allt för att försöka tvätta dom rena. Enligt uppgifter härstammar läckaget från en hackad e-postserver. Advokatbyrån kallar de läckta 2,6TB datan för ett "framgångsrikt men begränsat dataintrång". Den intressanta frågan man ställer sig då är hur mycket mer det finns om detta vara "begränsat"? Kan man vänta mer?

Det är verkligen dags för oss "vanligt folk" att göra klart för de privilegierade grupper som väljer att smita undan sin del av vårt gemensamma ansvar att om dom smiter så tänker vi göra vad vi kan för att dom inte ska tjäna några nya slantar. Säg upp bekantskapen med de som visar att deras moral än tänjbar, när dom kan välja mellan att ta sin del av det gemensamma ansvaret eller välja att smita undan. Det kan gälla banker, det kan gälla företagare, det kan gälla politiker, det kan gälla företag eller helt enkelt "kändisar".


Rör inte min kompis

onsdag 2016-04-06
Mer hackande på Nordea
tyckeri nummer 6901

» Nordea gör en hemställan

80% idioter enligt Nordea
Jag noterar att Nordea nyligen gjort en "hemställan" om ändrade skatteregler som ska eliminera risken för att inkomster ska kunna dubbelbeskattas. Enligt rykten håller Nordeas ledning på att förbereda ännu en hemställan till politikerna om en förändring av reglerna för beskattning. Enligt det förslag som Nordea håller på att fila på så ska skattereglerna utformas på så sätt att det omöjliggör för företag att gömma undan tillgångar i anonyma postboxar i det som kallas "skatteparadis". Enligt läckor från banken går deras förslag bland annat ut på att banker ska göras skyldiga till att motverka alla former att fiffel med skatter och tillgångar. Eller vad tror ni?

På tal om Nordea så avslöjar Uppdrag Granskning i dag att Nordeas Luxemburgkontor ganska nyligen medverkade i att via upplägg i "skattesmitarparadis" låna ut mångmiljardbelopp till den kazakiske oligarken Serzjan Zjumasjov. Det hela har tydligen skett via den nu aktuella advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama, som Nordea i princip säger sig ha sagt upp bekantskapen med 2009. Något som uppenbarligen är en ren lögn. I varje fall för kontoret i Luxemburg. Jag tar för givet att huvuden kommer att rulla på Nordea. Det är nog enda chansen för banken att behålla någon form av förtroende - och kunder. Vanligt folk har verklig anledning att fundera på om Nordea är det rätta valet. Vad erbjuder Nordea bättre än andra banker? Mer än möjligen möjligheten att smita med pengarna till brevlådor i skattesmitarparadis?

» Den "vänstervridna" TV:n

Sveriges Television
En ständigt pågående debatt i Sverige är kritiken från den högervridna debatteliten som hävdar att TV är vänstervriden. Dvs dom tycker inte att SVT är tillräckligt högervridet, så då upplever dom det hela som vänstervridet. Vissa vänstergrupper tycker samtidigt att TV är lite väl högervridet så gissningsvis är det i genomsnitt ganska bra avvägt egentligen. Men, det är ju möjligt att SVT (för det är ju SVT debatten handlar om) inte försvarar det nuvarande samhället och etablerade sanningar tillräckligt så då är man ju vänstervriden - enligt högern alltså. Men, som sagt, det är möjligt att SVT har blivit lite mer vänstervridet på senare år. En av de mest framträdande politiska reportrarna och kommentatorerna i SVT:s sändningar hette Lars Adaktusson. När han för några år sedan slutade som politisk reporter på SVT avslöjade han sig som Kristdemokratisk politiker. Och en ytterst enkelspårig sådan också. I dag sitter Lars Adaktusson i Europaparlamentet för Kristdemokraterna och har inte direkt gjort sig känd för särdeles balanserad politik. När han försvann tog ju helt klart SVT ett steg åt vänster eftersom delar av högervridningen försvann.


Rör inte min kompis

torsdag 2016-04-07
Det är dags att säga ifrån
tyckeri nummer 6902

» Politiken och skattesmitarna

2006 vann den borgerliga Högeralliansen valet och fick bilda regering. Då fick Frank Belfrage jobb som kabinettsekreterare hos Calle Str... f'låt Bildt på Utrikesdepartementet. Ingemar Hansson fick jobb som statssekreterare hos Anders Borg på Finansdepartementet. Och, Helena Dyrssen fick jobb som statssekreterare i Statsrådsberedningen. Men, inga regeringar får växa till himmelen. Till slut förlorar man och fick avgå, och då får också de politiska tjänstemännen söka sig till andra jobb. Tidigare nämnda Frank Belfrage var en av de herrar som nyligen avslöjades med att ha utnyttjat skatteamnestin och plockat hem skattefiffelpengar från skattesmitarparadis när han riskerade att åka fast. Uppdrag Gransknings inslag där han gömmer sig för UG:s reporter och vägrar uttala sig hann snabbt bli en klassiker.

Skatteverket
Nu har det avslöjats mer spännande fakta kopplade till detta. Det visar sig nämligen att Frank Belfrages gamla kompisar från HA-regeringen numera fått jobb som chefer på Skatteverket. Ingemar Hansson är generaldirektör för Skatteverket och Helena Dyrssen jobbar direkt under honom som överdirektör på Skatteverket. Vad tror ni är Ingemars och Helenas första tanke när dom upptäcker att SVT:s journalister håller på att granska den gamla arbetskamraten, kompisen och partikamraten Franks skatterelationer? SVT begär ju ut uppgifter från Skatteverket om Frank Belfrages relationer med Skatteverket. Jo, dom kommer båda tillsammans fram till att det vore ju lämpligt att ringa kompisen Frank och varna honom om vad som var på gång. - "Det skulle se snyggt ut att ringa honom" är kommentaren. Nu fick Helena inte tag på kompisen Frank i tid. Så det gick som det gick. Frank fick gömma sig för SVT:s journalister lite mer öppet.

På tal om skatteskandal och politiker så ser jag att de båda tidigare HA-ministrarna Maud Olofsson (Centern) och Mats Odell (Kristdemokraterna) nu KU-anmälts för sitt ansvar för den politiska kontrollen av skattefifflet. Men Maud Olofsson lär väl vägra att komma även denna gången, precis som när det gällde Vattenfalls vidlyftiga förlustaffärer som hon också hade ansvar för.

» Dagens lästips nummer ett

Nordeas styrelseordförande
- "En robotisering av finansbranschens chefsfunktioner är kanske ingen dålig idè. Då går det åtminstone att installera etik och moral som tilläggspaket."

Skrivet av Svenska Dagbladets krönikör Andreas Cervenka i dagens Näringslivsbilaga. Läs den texten!

För övrigt kan vi notera att Nordea haft en presskonferens för att försöka förklara sig. Mycket tyder på att det blev ett rejält fiasko. "En tragikomisk uppvisning" är en kommentar. Det känns nästan som om det hade varit bättre att låta bli att säga något. För det jag hört var mest bortförklaringar, undanflykter och struntprat. Jag skäms för att medge att jag fortfarande har en del affärer med Nordea. Jag skäms! Tyvärr verkar inte Nordea göra detta i tillräcklig omfattning.

» Dagens lästips nummer två

- "Kapitalister slog till i Bjuvs (hj)ärta."

Läs gärna Patrik Lundbergs text om skattefifflarföretaget Nomad Foods köp av 100-åriga Findus i Bjuv - med enda syfte att komma över namnet, bli av med en konkurrent och lägga ner hela tillverkningen. Så går det när anonymt kapital är ute efter snabba pengar. Så går det när kapitalismen får härska fritt. Som sagt, läs texten. Det är ungefär som om jag själv skulle skrivit det.

» Dagens beröm

Frankrike har kriminaliserat sexköp. Sverige var först med att göra det kriminellt att betala prostituerade för sexuella tjänster. När Sverige som första land gjorde detta tyckte kritiker på högerkanten att det var löjligt. Men fler och fler länder inser att det är köparen som är den kriminella och säljaren som är den utnyttjade. Bra Frankrike!


Rör inte min kompis

fredag 2016-04-08
Veckans sista arbetsdag
tyckeri nummer 6903

» Dagens understatement

Jag börjar bli gammal, och ett bevis för detta är att jag har börjat att allt mer reagera på när man "inte kan prata svenska", dvs när man måste envisas med att byta ut svenska ord mot importerade sådana. Har man den synen på vårt språk så kan det kanske kännas lite inkonsekvent att sätta rubriken "dagens understatement". Men, jag får skylla på att det handlar om britter så det är ju inte helt orimligt att snacka svengelska!

En massa sedlar som INTE finns på Bahamas
En av alla de tusentals privilegierade medborgare runt om i världen som genom de s.k. Panama-dokumenten avslöjats med att inte vara nöjd med sin redan privilegierade ställning utan som varit villig att mygla och smussla för att i ren egoism lura alla andra är britternas premiärminister David Cameron. Efter att från början helt ha förnekat det hela har han så småningom erkänt att han det var kanske trots allt så.

- "Jag har ingenting att dölja" är numera kommentaren från David Cameron.

Men, om han nu inte hade något att dölja så kan man undra varför han först förnekade det hela och sedan hävdat att han hade sålt sitt "Bahamasinnehav" fyra månader innan han tillträdde som premiärminister. Uppenbart är att han insett att innehavet var mycket tveksamt så han sålde det när han var på väg att bli premiärminister. Kraven på David Camerons avgång blir allt ihärdigare. Det ska bli spännande att se om David Cameron blir nästa politiska offer sedan hans konservativa högerkompis på Island Sigmundur Davíð Gunnlaugsson först avgått. Ja, det är ju lite tveksamt om han avgått, ska avgå, fått sparken, klamrar sig kvar eller på något typiskt isländskt sätt avgår men sitter kvar samtidigt. Hur som helst är det fascinerande när det avslöjas att dom som har bäst förutsättningar att betala för sig är villiga till att göra vad som helst för att slippa göra rätt för sig.


Rör inte min kompis

lördag 2016-04-09
Slantarna talar sitt eget språk
tyckeri nummer 6904

» Från Bjuv till Jungfruöarna

Jonas Sjöstedt i Bjuv
Det har i dag hållits en manifestation i grannkommunen Bjuv, i protest mot anonyma skattesmitares beslut att lägga ner Findus i Bjuv. Det som i dag än så länge är Findus startade i Bjuv för mer än 100 år sedan. Namnet Findus (som betyder FruktINDUStri) togs på 1940-talet när företaget ägdes av Marabou. Sedan dess har andra ägare passerat revy. Bland annat ägdes Findus under många år av Nestlé. På senare år har ägarbytena skett i en allt snabbare takt och med allt anonymare ägare. I slutet av förra året köptes hela Findus upp av Nomad Foods som är ett företag bildat 2014 men redan, genom upprepade uppköp, störst i Europa på fryst mat. Företaget är registrerat i "skattesmitarparadiset" Brittiska Jungfruöarna och köpet av Findus gjordes med ett enda skäl. Att göra sig av med en konkurrent och komma över varunamnet. Det tog bara några månader innan man offentliggjorde beslutet om nedläggning och flytt av produktionen till Tyskland. Att företaget är lönsamt, nyligen gjort stora investeringar och av avgörande betydelse för orten och omgivningen har ingen betydelse när kapitalets kolosser talar. Det gäller att göra kortsiktiga vinster, placera dessa i "skattesmitarparadis" och plocka ut så mycket slantar som möjligt på så kort tid som möjligt utan att ta något ansvar för något annat än det egna bankkontot - som är placerat i någon brevlåda i något anonymt skattesmitarparadis.

I dag har det hållits en manifestation i Bjuv. Enligt rapporter med mer än 3.000 deltagare och med politiska och fackliga inslag från olika håll. Ett mycket uppskattat tal hölls av Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt. Men som kan ses av bilden, som jag stulit utan medgivande - hoppas du förlåter, var det ingen partipolitisk manifestation. Tyvärr missade jag själv det hela, ibland måste man prioritera familjen. Men jag passerade Bjuv med tåget och ska erkänna att jag aldrig sett så mycket folk i Bjuv.

Den helt obegripliga nedläggningen drabbar inte bara alla de som direkt jobbar på Findus. Senast i dag såg jag att Vrams Gunnarstorp som tillverkar biogas, som bland annat används av biogasdrivna bussar i Skåne, hämtar en stor del av sin råvara från restprodukter som levereras från Findus. Nästan lika många odlare (främst ärtor) i NV Skåne, som anställda på Findus, är beroende av leveranser till Findus. Sedan kommer alla andra leverantörer, serviceföretag och så vidare. För att inte tala om affärer och liknande i Bjuv som servar anställda och andra beroende av Findus. Nedläggningen är alltså en katastrof för en liten kommun. Allt detta för att några anonyma skattesmitare "bosatta" i en brevlåda på en liten ö i Karibien vill göra snabba vinster - som man inte tänker skatta för. Den medborgare som inte funderar över sin politiska hemvist när sådant här avslöjas är inte normalt funtad.

Jag tar för givet att svenska medborgare efter att nedläggningen fullföljts inte köper en enda produkt från företag som ägs av Nomad Foods. Det finns alternativ.

När jag är inne på ämnet kan man ju inte låta bli att ytterligare reflektera över de s.k. Panama-dokumenten. I en liten notis hos BBC läser jag att den advokatbyrå i Panama, Mossack Fonseca, som är centrum för skandalen, fått sitt kontor i El Salvador genomsökt av polisen. Mossack Fonseca begriper inte ett dugg av upprördheten. Dom menar att dom inte har gjort något fel. Dom har ju bara hjälpt kapitalägare att skapa brevlådeföretag. Om dom sedan gjort detta för att smita från skatten , gömma svarta pengar eller något annat har dom inget ansvar för. Dom gör ju bara sitt jobb som advokater! Hur som helst börjar dom inse att dom ligger risigt till. Dagen innan polisen gjorde sin räd på kontoret hade man plockat ner skylten från väggen...

Det är dags att byta politik! Tack Jonas Sjöstedt för ett bra tal!


Rör inte min kompis

söndag 2016-04-10
Man kan inte lita på kapitalismen
tyckeri nummer 6905

» Panamahatt på köpet

Panamahatt på köpet
Har ni förtroende för bankerna? Nä, jag kan gissa att förtroendet är lågt, mycket lågt. Och uppenbarligen har det sjunkit ytterligare på sista tiden enligt en undersökning som gjorts helt nyligen. Den undersökningen visar att vi faktiskt har sämre förtroende för bankerna än t.ex. EU-Parlamentet. Något som jag faktiskt inte trodde var möjligt. EU-Parlamentet är det väl bara några EU-kramande liberaler som litar på? Hur som helst ligger nu bankerna ännu lägre. Det säger en hel del.

En av mina favoritskribenter, Andreas Cervenka på Svenska Dagbladet, funderar över Nordeas ordförande Björn Wahlroos lämplighet som just detta. Det är Björn Wahlroos som hävdade att 80% av svenskarna är finansiella idioter och att det var bankens uppgift att se till att slantarna fördes över till de resterande 20 procenten som inte var idioter. Björn Wahlroos har också uttalat sig om Nordeas inblandning i skandalen med den Panama-baserade advokatfirman Mossack Fonseca som specialiserat sig på att hjälpa de med för mycket pengar att skapa brevlådeföretag i skattesmitarparadis så att dom kan gömma undan pengarna från skattemyndigheter, poliser, tullare och andra myndigheter. Björn Wahlroos kommentar är: - "Jag vill trots allt påminna om att vi talar om obefintligt små pengasummor i sammanhanget". Andreas Cervenka har tittat i Svenska Akademiens ordbok och konstaterar att "obefintlig" betyder "icke-existerande". Enligt Synonymer.se är det jämbördigt med "inbillad", "påhittad" eller "uppdiktad". Så ser alltså Nordeas ordförande på världens största skandal just nu. Björn Wahlroos är nog inte rätt man som ordförande för det som en gång i tiden var statens bank. Svenska staten har sålt ut allt innehav så inflytandet är nog "obefintligt", om man säger så. Men om Swedbank sparkar folk i ledningen så kan Nordea göra det. Gör det!

Det som hänt med Findus i Bjuv visar med önskvärd tydlighet att man inte kan lita på kapitalet. En intressant och fascinerande studie man kan göra är att det finns en del politiker och kommentatorer (i stort sett uteslutande på den vänstra politiska planhalvan) som dragit slutsatser av det faktum att Findus nya ägare Nomad Foods är ett brevlådeföretag på skattesmitarparadiset Brittiska Jungfruöarna och att man uppenbart köpt Findus för att bli av med en konkurrent och istället komma över ett varunamn. Verksamheten i övrigt är man inte intresserad av och beslutet att lägga ner var fattat redan när man köpte Findus. Det är snabba slantar som man ska slippa skatta för som gäller. Däremot är denna typen av slutsatser nästan obefintliga på ledarsidorna i den övervägande borgerliga svenska pressen. Att man inte kan lita på kapitalismen är en slutsats som är farlig att inse.

Tidningen ETC berättar om avslöjandet av världens största mutskandal. Centrum är det Monaco-baserade lobbyföretaget Unaoil som agerat mellanhand när hundratals företag runt om i världen betalat mutor till regimer i Mellanöstern, Centralasien och Afrika. Även här är det omfattande läckor som intresserade granskande media kommit över. Man kan inte lita på kapitalismen och kapitalet. Ju mer pengar och makt, desto mer vill man ha - till vilket pris som helst.


Rör inte min kompis

måndag 2016-04-11
Fyra tankar en ny vecka
tyckeri nummer 6906

» Smärre nödvändiga justeringar

För en tid sedan vann Sverigedumokraterna sin största politiska framgång hitintills när S+Mp regeringen kom överens med Högerallianspartierna M+Kd+L om skandalösa inskränkningar i asylrätt, flyktingmottagande och mänskliga rättigheter för asylsökande i Sverige. Det var Sverigedumokratisk politik med vackrare ord helt enkelt. Nyligen förklarade S+Mp regeringen att en del av förslagen skulle mildras något varvid de tre halv-Sd partierna på högerkanten blev ytterst upprörda och gick i taket för att man inte höll avtal. De ändringar som aviserades var dock mycket marginella. I dag såg jag på Migrationsverkets Intranät att man från Migrationsverket var nöjda med de justeringar som gjorts. Uppenbarligen har Migrationsverket påpekat en del mindre orimligheter i det framhastade förslaget och det är dessa orimligheter som justerats. Men M+Kd+L är naturligtvis inte nöjda. Uppenbarligen vill dom helst ha så orimliga förslag som möjligt så att dom ligger så nära Sverigedumokraterna som möjligt.

» Lägg ner Bromma flygplats

Jag noterar att Anders Sundström kommit fram till att Bromma flygplats inte har någon framtid efter 2038. Jo, han säger faktiskt 2038. Det är om 22 år! Tjugotvå år! Anders Sundström har tydligen fått i uppdrag att utreda Bromma flygplats framtid, och detta är hans slutsats. Anders Sundström räknar nämligen ut att om 22 år har Arlanda fått ytterligare en landningsbana och då behövs inte Bromma mer. Redan på 70- och 80-talet lovades omkringboende att flygplatsen skulle läggas ner. Min morfar bodde i Hallonbergen i Sundbyberg och han påpekade ofta detta löfte. Det är alltså snart 50 år sedan. Och nu är löftet om drygt 20 år! Man kan inte direkt säga att byråkratins kvarnar maler snabbt. Men affärsmännens möjlighet att spara några minuter och slippa trängas med pöbeln på Arlanda på väg till semester väger naturligtvis tyngre än 100.000-tals människors boende. Slantarna talar i sedvanlig ordning. Själv tror jag inte på löftet den här gången heller.

» Papperen på bordet

Jag läser att britternas konservativa premiärminister David Cameron har talat ut om sitt och pappans trixande med skatteplanering i skattesmitarparadis med hjälp av Mossack Fonseca i Panama. Fast han har ju inte gjort något felaktigt, men det kanske kunde uppfattas lite tveksamt så nu har han förklarat att allt är helt OK. Tänk så bra när politiker talar ut och förklarar sig!

» AP-fondernas avsaknad av moral

Apropå skandalen med nedläggningen av Findus i Bjuv så kan vi notera att Första AP-fonden har ett stort aktieinnehav i riskkapitalbolaget Pershing Square Holdings i skattesmitarparadiset Guernsey. Närmare bestämt har man investerat 1,4 miljarder kronor i ett brevlådeföretag på Guernsey. En skattesmitare som i sin tur är storägare i Nomad Foods i ett annat skattesmitarparadis, Brittiska Jungfruöarna. Det är Nomad Foods som köpte upp Findus förra året för att kunna lägga ner fabriken så att man blir av med en konkurrent. Jag vet i F-n om jag vill få några kronor högre pension på dom villkoren. Jag förutsätter att Första AP-fonden använder sitt inflytande till något positivt, inte bara spelar med när smitarna jobbar på och konkurrerar ut de seriösa företagen. Det är dags att ställa moraliska krav på AP-fondernas investeringar. Har inte slipsnissarna på fonderna moral är det dags att byta ut dom.


Rör inte min kompis

tisdag 2016-04-12
Klassamhälle, Kapitalism och Rasism
tyckeri nummer 6907

» Dom som inte behöver strejka

Pengar
I dag bryter strejk ut på en del av arbetsmarknaden. Bland annat Byggnads är inte nöjda med vad arbetsgivaren är villiga att erbjuda. Detta medan Byggnadsarbetsgivarna är upprörda. Nu har ju "märket" satts i de första avtalen, och att erbjuda mer än det vore en säker konkurs för hela det svenska samhället. Egentligen har man ju inte råd med några löneökningar alls, egentligen borde lönerna sänkas. Men nu är de svenska arbetsgivarna så enormt generösa att man faktiskt erbjuder cirka 2%. Om man ska tolka arbetsgivarrepresentanternas uttalanden så tar dom nog de löneökningar som erbjuds ur sina egna privata fickor. Fackets fruktansvärda omdömeslöshet kommer att driva vårt land till konkursens brant.

Med tanke på ovanstående så var det spännande att läsa Dagens Industri i dag. Dom berättar om Ericssons VD Hans Vestberg. Förra året gick hans ersättning upp 10% och han fick då 61,2 miljoner kronor. Det innebär att hans totala lön sedan 2011 gått upp med 80%. Skulle man inte kunna tänka sig att VD:n satte märket? Personalens lön går upp med samma procentsats som VD:ns lön går upp? Ju högre upp i hierarkin desto större föredöme för de andra är man. Det är för Hasse främst det som kallas "kortsiktig rörlig ersättning" som har gått upp. Den har sedan 2011 ökat med 479%. Hur den beräknas är dock hemlighållet... Det är i varje fall tur för Hans Vestberg att det inte baseras på kursutvecklingen, för den har visst inte varit så bra. Antagligen är det så att hans jobb inte är så konkurrensutsatt. Det är väl nästan ingen som vill vara VD för Ericsson, så man måste betala rejält för att få någon att ställa upp. Eller vad tror ni?

» Skillnaderna görs tydliga

I söndags konstaterade jag att vår borgerligt dominerade media, främst på ledarplats, har svårt för att bli upprörda över skattesmitarbolags ansvarslöshet. Typ Nomad Foods på Brittiska Jungfruöarna och deras nedläggning av lönsamma Findus i Bjuv bara för att bli av med en konkurrent och samtidigt komma över ett varunamn. På borgerliga ledarsidor är man rädda för att dra den typen av slutsatser eftersom det ju skulle kunna tolkas som en kritik av den fria kapitalismen. Ett exempel på detta är Maria Ludvigssons rader i Svenska Dagbladet i dag. Rader som ju faktiskt i princip uppenbarligen går ut på att det är sossarnas fel att skattesmitare saknar moral och ansvar. Att kritisera kapitalet är ju inte tänkbart i detta moderata husorgan. Och inte blev det bättre av Spotifyägarnas krokodiltårar i Veckans Affärer. Maria Ludvigsson fick skriva om sina rader. Fast hon glömde faktiskt Spotifyssnubbarnas främsta klagomål. Det byggs alldeles för lite hyresbostäder i Sverige! Istället har det satsats på bostadsrätter och villor. Att från en moderat erkänna att det är ett fruktansvärt misstag all den omvandling av hyresrätter till bostadsrätter som skett i Sverige är ju otänkbart. En utveckling som varit ivrigt påhejad av just moderater och andra borgerliga politiker. Nä, när den borgerliga åsiktsapparaten får råda så är allt sossarnas fel. Det är liknande resonemang som gör att åsiktsmaskiner på den högra planhalvan ofta försvarar skatteflykt med att skatterna är så höga. Däremot inga antydningar om att försvara en snattare med att hen inte har pengar till mat. Det är helt enkelt så enkelt som att man från den här högergruppen av åsiktsmaskiner försvarar allt som kommer från den med makt och rikedom. Målet är att den som har skall ha mer. Sann högerpolitik helt enkelt.

» Sverigedumokraterna gläds

De sanna Sverigedumokraterna
Jag läser i en intervju i Aftonbladet att Sverigedumokraternas Jimmie Åkesson räknar med att sitta i 10 år till. Kul för honom, försörjningen är ju räddad i varje fall. För övrigt noterar jag att han nu uppenbarligen gett upp tanken på att man skall vara ett parti mitt emellan blocken. Numera är det snarare ett samarbete med Moderaterna och Kristdemokraterna som känns naturligt för honom. Det är nog så att han noterat att det är de två partier som varit skickligast på att anpassa sig till Sverigdumokraternas främlingsfientliga politik. Min favoritstartsida när jag surfar, Superstart, har i dag haft en omröstning i just den frågan. Dagens fråga är "Tror du något parti kommer börja samarbeta mer med SD?" 41% av användarna tror faktiskt inte att så kommer att ske. Men faktum är att 44% tror att det främst är Moderaterna som kommer att samarbeta med Sverigedumokraterna. Dom står i en klass för sig. 19% gissar på Kristdemokraterna, hela 11% tror att Sverigedemokraterna kommer att samarbeta mer med Sverigedumokraterna! "Vinnare" är Miljöpartiet (2%) och Vänsterpartiet (3%). Centern och Socialdemokraterna får 6% vardera och Liberalerna 8%. Jag tror faktiskt också att M och Kd inom kort kommer att ytterligare närma sig Sd. Om Kd överlever är dock tveksamt? Kanske väljer M efter nästa val hellre Sd än de andra borgerliga kollegerna för att kanske få ihop en majoritet.

Annars ser jag att sverigedumokraten Mattias Karlsson gläds över att den ökända rasisten Beatrix von Stoch bestämt sig för att ansluta sig till Sverigedumokraternas partigrupp i EU-Parlamentet. Hon är känd för yttranden som "skjuta flyktingar", förbjuda abort, fördöma kondomer, antisemitism och förminskande av Hitlers ansvar för Förintelsen. Jag förstår att Sd:s Mattias Karlsson gläds!

Annars kan vi konstatera att det rasistiska våldet i Sverige fortsätter. I helgen brann en muslimsk friskola i Malmö och Polisen verkar nu vara klara över vilka som ligger bakom branden. Gissa vilka? Jag råkade vara in i helgen och läsa på ett par av dessa avskrädeshögar på Internet som sprider rasismgödslet. Och att läsa kommentarerna till en nyhetsnotis om den här branden kunde göra vem som helst illamående. Det var glädje över branden men beklagande över att det inte var någon som brann inne. Den Sverigedumokratiska svansen är en skam för Sverige och en direkt skam att Sverigedumokraterna inte kan ta direkt avstånd. Men det vågar man inte eftersom det är deras egna supportrar som sprider smörjan.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-04-13
En regnig vårdag
tyckeri nummer 6908

» Går det bra för Sverige?

Magdalena Andersson
Regeringen har presenterat sin nya budget, och jag hade möjlighet att på radio lyssna på stora delar av Riksdagsdebatten där Finansminister Magdalena Andersson fick försvara denna mot det allmänna högergnällandet. Det går faktiskt bra för Sverige, något man inte kan tro när man lyssnar på borgerliga politiker, borgerliga ledarsidor och alla andra gnällande debattörer på den högra planhalvan. Enligt dessa står Sverige på avgrundens kant och regeringen har siktat in sig på att trilla över kanten. Verkligheten är ju faktiskt annorlunda. Det rullar på bra för svenska företag, arbetslösheten sjunker och statens finanser är under god kontroll. Sverige har mycket låga skulder, och kan låna pengar helt gratis. Det ser alltså riktigt bra ut. Men detta är naturligtvis inte sådant som borgerliga politiker, allt från nyliberala centerpartister till rasistiska sverigedumokrater via högerbetonade moderater vill erkänna. Att lyssna på moderaternas Ulf Kristersson blev nästan pinsamt. Hur jag uppfattade sverigedumokraternas Oscar Sjöstedt föredrar jag att förbigå med tystnad. Man ska inte sparka på den som redan ligger och göra narr av de som inget begriper. Han hade dock en nyhet i sina inlägg. Sd har kommit fram till att invandringen skapar problem. Ja, egentligen har dom inte kommit fram till något annat.

Jag hörde någon av de borgerliga debattörerna hävda att Findus nedläggning berodde på det dåliga näringslivsklimatet i Sverige. Och uppenbarligen var de politiker på den rödgröna sidan som demonstrerade i Bjuv för några dagar sedan bara patetiska och löjliga. Det hade varit lite mer anständigt om dessa gnälliga högerpolitiker ville erkänna att Findus nedläggning beror inte på några dåliga förhållanden för företaget utan istället på att skattesmitande mångmiljonärer vill bli av med en framgångsrik konkurrent. Men att kapitalister smiter från skatten är ju inget som en borgerlig politiker vill erkänna. Istället är det regeringens fel! Det ska till lokala borgerliga politikers heder medges att dom har en annan syn på saken. Kanske för att dom tagit reda på fakta?

» Våldet i samhället

verigedumokraterna
I går noterade jag att en muslimsk friskola brunnit i Malmö och hur kommentarer på hemsidor med kopplingar till den Sverigedumokratiska svansen främst handlade om beklagande om att ingen brunnit inne. I dag läser jag om att domen fallit mot den 31-åring som i januari tände eld på en moské i Borås. Våldet fortsätter från den Sverigedumokratiska svansen.

Apropå detta så var jag i går in och tittade på Sverigedumokraternas Facebook-sida. Först började jag undra om det var någon form av parodi på Sverigedumokraterna. Men efter att ha granskat noga så insåg jag att den var äkta. Allt, jag upprepar ALLT, beror på invandring och flyktingar. Det blev så patetiskt till slut så jag slutade att läsa.

» Panamahatt

Jag ser att Panama-skandalen krävt ett svenskt offer. Kjell Nilsson, som var ordförande för företaget Lindab, har nu avgått. Han var en av de som avslöjades med att ha haft ett anonymt brevlådeföretag i ett skattesmitarparadis med hjälp av Mossack Fonseca. Tidigare har han fått sparken som vd från Trelleborg sedan han haft lite väl exklusiva nöjen på företagets bekostnad. Han avgår från Lindab eftersom "det mediafokus som riktats mot min person har orsakat min familj omfattande skada". Han skulle kanske resonerat annorlunda från början och tagit sin del av ansvaret istället för att smita undan. Girighetens ansikte kan man kanske säga?


Rör inte min kompis

torsdag 2016-04-14
Tankar om slantar
tyckeri nummer 6909

» Öppet brev till Joacim Olsson

Jag har fått brev från Joacim Olsson, som är VD för Skattebetalarna. Han gnäller över att skatterna är för höga och tycker att jag ska gå med i den "förening" där han är VD. Något jag naturligtvis inte är intresserad av. Jag skickar därför nedanstående brev till Joacim. Hoppas att du får möjlighet att läsa det.

"Till: Joacim.Olsson@skattebetalarna.se

Hej Joacim

Jag har fått ditt gnälliga tiggeribrev i posten i dag och vill meddela dig att du kan spara en slant genom aldrig mer skicka post till mig. Jag vill inte ha den.

Jag har inget emot en lite högre skatt om pengarna går till en förbättrad sjukförsäkring som gör skäl för namnet Försäkring. Eller om pengarna används för att ge nya medborgare i vårt land en dräglig start. Eller om min 95-åriga mamma får en bättre hjälp i hemmet och bättre vård. Eller om den allmänna kollektivtrafiken förbättras utan att biljettpriserna höjs. Ja, det finns mycket nyttigt och viktigt som dessa skattepengar behöver användas till och jag gnäller inte över att jag får betala skatt.

Jag kan dock ibland ha synpunkter på hur vi tar ut skatterna. Som sagt på annat håll så är det ju ganska unikt att vi som mer eller mindre enda industrination inte har någon Arvsskatt, Förmögenhetsskatt eller Fastighetsskatt. Fast vi har ju istället en fastighetsavgift där jag betalar lika mycket för min lilla 30-tals villa som mångmiljonären i Danderyd gör för sin lyxvilla. Vi har ju dessutom en mycket lägre bolagsskatt än de flesta industrinationer.

Jag har naturligtvis synpunkter, som alla andra, på hur mina skattepengar används. Att ha en kunglig familj som lever ett lyxliv för mina skattepengar skulle jag gärna se ett slut på. Jag tycker att slöseriet till militären kunde begränsas. Och, jag har svårt att förstå varför jag med mina skattepengar ska subventionera städningen och bygget av ny pool i trädgården till ovan nämnda mångmiljonär i Danderyd.

Men, jag får ju acceptera fattade politiska beslut. Jag lever i en demokrati där jag som alla andra får acceptera de demokratiskt fattade besluten. Jag betalar de skatter som beslutats även om fördelningen inte alltid är som jag personligen tycker. Det tragiska är att en del inte accepterar dessa fattade beslut utan smiter från sitt ansvar genom att fiffla med skatten via t.ex. brevlådeföretag i skattesmitarparadis. Hade dom alla betalt sin andel av fattade beslut hade man kunnat sänka skatten för alla.

Men Joacim, se till att dom stryker min adress i ert register. Jag vill inte ha ert gnälleri.

Hälsningar

Sven Olsson"

Jag lovar återkomma om jag skulle få ett svar.

» Tidernas affär

Flyende dollar
I dag avslöjas hur SCA för några år sedan gjorde tidernas affär. För några år sedan sålde nämligen SCA sin egen internbank för 48 miljarder kronor. Vi kan jämföra den siffran med när Volvo såldes till Geely så kostade detta 13 miljarder. Dvs Volvo var värt bara en fjärdedel av vad SCA:s internbank var värd. Micro$oft köpte svenska Minecraft för 18 miljarder. SCA:s internbank var alltså värd ungefär tre gånger så mycket. Det måste ha varit en guldgruva som SCA legat på när man äntligen sålde internbanken. Fast nu ska det erkännas att det är lite skumt. Köpare var nämligen dom själva. Men genom att ta enorma lån när det egna dotterbolaget köpte det hela av dom själva så skaffade man enorma skatteavdrag. Be mig inte att ytterligare förklara det hela. Skatteverket har dock blivit lite misstänksamma och fått stöd av Förvaltningsrätten. Tyvärr kan man bara gå några år tillbaka, men SCA ska nu betala dryga miljarden i efterskatt och skattetillägg. Så gör dom, dom som har möjligheterna för att slippa skatt, så att vi andra får betala istället.

På tal om skatter så har Moderutterna presenterat sin alternativa budget. Besparingarna ska betalas av sjuka, arbetslösa och flyktingar. Gissa om jag är förvånad? Själv undrar jag om Fredrik "Öppna er hjärtan" Reinfeldt fortfarande är medlem i Moderaterna. Det är MYCKET tyst om hans syn på den nya Moderata SD-politiken.

Ju högre upp i hierarkin och ju mer slantar på kontot desto sämre moral.


Rör inte min kompis

fredag 2016-04-15
Lite gnällande i slutet på veckan
tyckeri nummer 6910

» Lite olika världsbild

Brevlådeföretaget Nomad Foods beslut att lägga ner den moderna och lönsamma Findusfabriken i Bjuv bara några månader efter det att man köpt hela företaget har naturligtvis skapat en hel del debatt. Vi kan också se en märkbar skillnad på reaktionerna beroende på hur man ser på världen. Det senaste är att fotbollslaget HIF i Helsingborg ställer upp för de Findusanställda och Bjuvsborna. Bland annat bjuder man nu all personal på Findus i Bjuv på två gratisbiljetter till HIF:s matcher på Olympia. Sedan finns det andra sätt att reagera på nedläggningsbeslutet och reaktionerna på beslutet. I Riksdagsdebatten om budgeten häromdagen hånade moderaternas Ulf Kristersson de politiker som ställt upp och markerat mot beslutet. Han tyckte det var trams att demonstrera. En annan moderat, Dennis Jernkrook i Borås, kallar nedläggningsbeslutet "ett riktigt toppenbesked" och gläds över de kanske mer än 1000 personer som förlorar försörjningen när fabriken lägger ner. Riktigt hur han resonerar har jag inte förstått, men som moderat är det ju inte nödvändigt att det hela går ihop i slutet.

Jonas Sjöstedt
Istället vill jag ge en eloge till Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som i en debattartikel i Aftonbladet undrar var Annie Lööf och Centern höll hus när man demonstrerade för framtiden för svensk livsmedelsindustri och svensk jordbruksnäring. Det borde ju ha varit av stort intresse för Centerpartiets Annie Lööf att ställa upp för de här näringarna. Men det har varit helt tyst från det hållet. Jag tror att den gode Jonas Sjöstedt har dragit den korrekta slutsatsen. För dagens Centerparti är det inte Lantbruket och Livsmedelsindustrin som gäller utan istället är det Stureplanscentern som bestämmer. Dom vet nog inte ens var Skåne ligger, ännu mindre Bjuv. Dom är bara utanför tullarna när dom åker på solsemester! Tack Jonas för väl valda ord. Annie, var är du?

» Dom som inte vill ta sitt ansvar

Apropå gårdagens tyckande om tidernas affär så kan vi notera att SCA inte är ensamma om samma fiffelupplägg. Vi kan i dag läsa om att t.ex. Sandvik, SSAB, Assa Abloy och ytterligare företag fastnat i Skatteverkets nät efter att ha gjort liknande fiffeltransaktioner. Det är direkt skamligt att stora, påstått seriösa, företag lägger sådan energi på att fiffla undan sitt ansvar istället för att lägga energi på att utveckla sina företag. Dom ska skämmas öronen av sig!

Vår gemensamma jord
Men dom är inte heller ensamma. I en liten notis i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga läser jag att den amerikanska skattemyndigheten förlorar uppskattningsvis 1.000 miljarder kronor på att amerikanska företag fifflar med sina finanser för att slippa betala skatter. Läs den siffran en gång till, 1.000.000.000.000 kronor varje år. Gubbarna (för det är mest gubbar) borde rodna av skam.

Men, det stora problemet är enligt borgerliga debattörer att det inte går att bedriva företagsamhet i Sverige. Uppenbarligen inte någon annanstans heller med tanke på företagens fifflande runt om i världen. Ja, då med undantag för Caymanöarna, Brittiska Jungfruöarna, Guernsey och lite andra öar. Fast det finns dom som lyckas ändå. Jag ser hos VA att Minecraftmiljardären Markus Persson fått några kronor över och har köpt ett eget privatjet för 250 miljoner. Det finns dom som fått några slantar över trots allt gnällande. Men skäms gör dom uppenbarligen inte.

Sedan finns det ju dom som i sedvanlig ordning främst vill sätta åt de som är mindre lyckligt lottade. Moderaterna vill ju som vanligt förvandla Sjukförsäkringen (observera att det är en Försäkring) till något annat helt sjukt. Ytterligare karensdag, lägre ersättningsnivå och dessutom återinförd stupstock. Sjukförsäkringen är just det, en försäkring. Man betalar in när man är frisk och kan jobba via skatt och sjukförsäkringsavgift, och när man sedan blir sjuk så får man ut ersättning från försäkringen. Precis som du betalar för din bilförsäkring, villaförsäkring osv. Blir din bil förstörd eller ditt hus brinner upp så får du en ersättning som står i rimlig proportion till vad bilen eller huset är värt. Inte helt, men en rimlig ersättning. Fast enligt Moderaternas syn på försäkringar så skulle du uppenbarligen om din bil blev stulen få ersättning så att du kan köpa en begagnad cykel istället. Skulle huset brinna upp ger villaförsäkringen ersättning så att du kan sätta upp ett tält. Skäms dom inte?


Rör inte min kompis

lördag 2016-04-16
Gissa vem som tjänar på det?
tyckeri nummer 6911

» Bankerna bedrar dig

Ingen kan väl ha missat att bankerna gör vad dom kan för att lura in dig till att använda kort vid betalningar istället för kontanter. Detta gör man både genom att locka dig till att använda kort, men också genom att göra det så svårt som möjligt att få tag på kontanter. Att kunna ta ut eller sätta in kontanter på ett bankkontor är något som bankerna avskaffat - inte vi kunder. Även antalet bankomater för att ta ut kontanter minskar. Varför gör då bankerna detta? Enligt bankerna för att det är behändigare och säkrare för oss kunder att inte bära på kontanter. I verkligheten är det stora skälet för bankerna att det helt enkelt är mer lönsamt för dom. Att hantera kontanter kostar bara pengar. Men om du har ett bankkort och betalar med får ju banken betalt varje gång du använder kortet. Ett antal procent av det du betalar med kortet tillfaller helt enkelt banken och inte affären. Det är lönsamt - så enkelt är det.

Bankkort
Vi kan alltså förstå att bankerna håller tyst om den lavinartade ökningen av kortbedrägerier. I Sverige fick Polisen in 25.000 anmälningar om kortbedrägerier under första kvartalet i år. Det är en fördubbling från första kvartalet förra året. Under hela året 2015 ökade antalet kortbedrägerier med 60% från året innan. Från 30.000 under 2014 till 50.000 under 2015. Och som sagt redan under första kvartalet 2016 fick man in 25.000 anmälningar. Kan ni tänka er tidningsrubrikerna om det utförts 25.000 personrån under första kvartalet i år? Men bankerna tystar ner det som händer. Det är ju inte bra för bankernas kortprojekt om det kommer ut hur osäkra korten är som betalningsmedel. Den stora grunden till ökningen är till exempel att den stora korttillverkaren Gemalto blivit "bestulna" på 20 miljoner kortuppgifter och för något år sedan stals uppgifter om 150 miljoner kort från E-bay. Ska det bli säkrare blir det krångligare och det vill inte bankerna. Det är helt enkelt så lönsamt för bankerna att man ersätter kunden och håller tyst.

Om något är säkert så är det att oberoende av vad som händer så kan vi vara säkra på att bankerna tjänar på det.

» Vem mer än ministern borde ha bekymmer

Vår miljöpartistiske bostadsminister Mehmet Kaplan har hamnat i blåsväder. Uppenbarligen har han befunnit sig på samma middag (tillsammans med ett 50-tal andra) som turknationalisten Millis Görüs. En extrem vidrig rasist allra längst ut på högerkanten. Jag har dock lite svårt för att bli allt för upprörd om man befinner sig på samma middag som 50 andra och det sitter ett vidrigt svin i andra änden av lokalen. Sedan är jag inte tillräckligt insatt i om detta bara var ett enstaka exempel på klavertramp, eller om det var ännu ett klavertramp i en rad av sådana. Ibland måste man erkänna sin okunnighet också!

Men kanske ska vi vara lite försiktiga med att peka ut vissa personer för något som vi "alla" borde ha dåligt samvete för. Millis Görüs representerar organisationen Grå vargarna, som är det Nationella aktionspartiets ungdomsförbund i Turkiet. Grå Vargarna är en organisation med MYCKET dåligt rykte hos oss. Nationella aktionspartiet är ett högerextremt parti i Turkiet med klart rasistisk syn på omvärlden. Men partiet är också allierat med regeringspartiet APK i Turkiet. Ett Turkiet som vi just nu genom EU håller på att göra rumsrena genom intimt samarbete för att slippa ta emot fler flyktingar inom EU. Då kan vi utan att skämmas officiellt ta andra personer med vidrig människosyn i hand. Dessutom tycker ett stort antal av de svenska borgerliga riksdagspartierna att vi ska ingå i samma militärallians (NATO) som detta Turkiet. Vi ska alltså förbinda oss att försvara Turkiet! Så vi ska kanske vara lite försiktiga med avståndstagandena?

Det är samma Turkiet som kräver att i Tyskland få stämma satirikern Jan Böhmermann för att han förolämpat Turkiets president Recep Tayyip Erdogan. I Turkiet står yttrandefrihet och demokrati lågt i kurs. Men, det är ju viktigt att samarbeta med dom så att vi slipper flyktingar i EU. I Tyskland är Angela Merkel till och med på väg att godkänna stämningen av Jan Böhmermann. Så lågt står yttrandefrihet i kurs när vi vill hålla oss på god fot med direkt rasistiska stater.

» Högt och lågt förtroende

Jag läser att det varumärke som svenskarna har högst förtroende för är Apoteket. Dvs den statliga apotekskedjan som återstår sedan de flesta apoteken såldes ut (privatiserades för ökad valfrihet som det så vackert hette). På andra plats kommer Coop, kooperationens affärskedja. På tredje plats kommer livsmedelsbolaget Saltå Kvarn. Följt av Ikea och Systembolaget. Sämst förtroende har vi för flygbolaget Ryanair (vilket väl inte förvånar). Men det säger kanske en del!

Ryanair

» EU-älskare med bekymmer

För övrigt ser jag att vårt mest EU-kramande parti, Folkpa... f'låt Liberalerna har bekymmer på sitt EU-parlamentskontor. Personalen är sjukskrivna pga samarbetsproblem. Fast något sådant vill naturligtvis Folkpa... f'låt Liberalerna inte kommentera. Locket på!


Rör inte min kompis

söndag 2016-04-17
Fritt tyckande
tyckeri nummer 6912

» Det här med väljarundersökningar

De sanna Sverigedumokraterna
Alla nyhetsmedia med lite självaktning har sin egen väljarundersökning. Ibland brukar jag berätta om resultatet av dessa undersökningar. När jag tycker det är spännande och jag tycker det finns anledning. Och, jag ska erkänna att jag naturligtvis har större benägenhet att skriva när det är trevliga siffror än när det är tråkiga siffror. Och, jag ska nog också erkänna att jag väljer att kommentera det som är trevligt först och främst. Att jag inte är ensam om denna typ av beteende blir jag påmind om när jag läser moderata Svenska Dagbladet i dag som presenterar sin månatliga undersökning. Rubriken man valt är: - "SD har slutat skicka väljare till M och S". För Moderaterna väljer man slutsatsen: - "En statistiskt säker uppgång sedan december". Om jag själv skulle valt kommentar till resultatet då? Ja, Sverigedemokraterna har fortsatt ner, från 17,0% till 15,7% sedan förra månaden. Moderaternas "säkra uppgång" innebär denna månad en nedgång från 26,8% till 25,8% jämfört med förra månaden. För Socialdemokraterna gäller en uppgång från 26,2% till 26,7% vilket innebär att man i SvD:s Sifo-undersökning passerat Moderaterna och nu åter är största parti. Ett faktum som man i Svenskans redaktionsrum uppenbarligen har missat - eller väljer att förtiga?

Statistik är ett spännande ämne. Ska man bara ta hänsyn till statistiskt säkerställda förändringar? Vilket tidsperspektiv ska man ha? Vad är egentligen viktigt att poängtera? Hur man än vänder sig så har man rumpan där bak, och vi väljer alltid själva ut vad vi tycker är spännande och viktigt. Svenskans kommentatorer har sina urval och preferenser medan jag uppenbarligen har helt andra sådana. Men som sagt, rumpan den hittar vi där bak oavsett hur vi tänker och tycker.

» Vad gör dom se'n?

Fredrik Reinfeldt
Aftonbladet har i dagens tidning granskat vad alla Högeralliansregeringarnas ministrar sysslar med i dag. Det jag mest funderar över är hur få av dom som fortfarande i dag sysslar med politik. Det är några stycken som sitter kvar i Riksdagen och någon som var nu var kommunpolitiker. Istället verkar det som om uppdraget som minister var en språngbräda till ännu mer lönsamma uppdrag inom Näringslivet och Lobbyvärlden när man "tröttnat" på att vara politiker. Var det inte roligare än så att vara politiker så att ta ett steg ner i hierarkin, det var inte en tänkbar utväg. Då kan vi ju inte undvika att komma in på ämnet Avgångsvederlag. Ett ämne där jag inte ställer upp på de mest kverulerande åsikterna. Avgångsvederlaget är en form av A-kassa för politiker som blivit "arbetslösa". Som minister i en regering kan du i princip få sparken från en dag till en annan. Det handlar inte om någon uppsägningstid eller liknande. Detta gör att jag mycket väl kan acceptera mer "generösa" regler än för vanlig A-kassa. Dessutom anser jag att det bör finnas någon form av "karens" som innebär att man inte ska kunna gå från en dag till en annan från att vara högt uppsatt politiker med insyn i mycket till att ta jobb där denna "kunskap" är mycket värd och ger stora förmåner till den som anställer dig. Alltså anser jag att det är helt naturligt att en politiker inte kan avkrävas att gå direkt från sitt ministeruppdrag till ett jobb för en lobbyfirma. Under denna tid är ett generöst Avgångsvederlag fullt acceptabelt. Men, när politiker som lagt ner stor möda på att ställa krav på arbetslösa, försämra deras ersättning osv inte anser att likartade krav ska ställas på dom själva, då blir jag upprörd. En "vanlig" arbetslös som ertappas med att jobba och samtidigt ta ut hel A-kassa ligger ytterst risigt till. Och när högt uppsatta politiker som regelbundet väljer att kalla A-kassan för "Bidrag" och inte "Försäkring" anser sig ha andra rättigheter än "vanligt" folk, då tycker jag att måttet är rågat. Läs om f.d. moderaten Fredrik Reinfeldt. Men som sagt, jag ställer inte upp på allmänt gnäll på generösa förmåner för politiker. En minister i en regering har ingen uppsägningstid eller andra trygghetsavtal. Alltså måste Avgångsvederlag vara generösa i början. Även en minister har rätt till försörjning när man förlorat ett val eller en regering ombildats av andra skäl. Men missbruk av försäkringar är lika förkastligt om det görs av en byggnadsjobbare eller en för detta moderat minister.

» Dagens stulna syn på världen

Nomad Foods gråter

Robert Nybegs teckning i Aftonbladet är så träffsäker att jag inte kan göra det bättre själv. Läs och begrunda och förlåt mig att jag stjäl.


Rör inte min kompis

måndag 2016-04-18
Politiker som gör bort sig
tyckeri nummer 6913

» Jan Björklund gör bort sig

I går satt Liberalernas ledare Jan Björklund i TV och debatterade nedläggningen av Findus i Bjuv. När han tillfrågades om att delta i debatten i SVT:s Agenda borde han ha svarat att han inte var intresserad eftersom han inte hade något vettigt att säga. För så var det! Efter Jan Björklunds erbarmliga insats kan det inte finnas många sympatisörer till Liberalerna kvar i Bjuv. Bakgrunden är ju att livsmedelsföretaget Findus i slutet av förra året köptes upp av Nomad Foods. Ett företag som skapades 2014 och är baserat på skattesmitaröarna Brittiska Jungfruöarna. Företaget har på kort tid köpt upp ett antal Europeiska livsmedelsföretag. Bara några månader efter att man köpt Findus förklarade man att man skulle lägga ner fabriken i Bjuv med 450 anställda. Anledningen som man uppgav var att man hade överkapacitet i sina fabriker och Bjuv låg för långt från marknaden ute i Europa.

Den korta tid som gått mellan det att man köpte Findus och tills man deklarerade att man skulle lägga ner har fått många att fundera på om det helt enkelt inte är så att man köpte Findus med tanken att lägga ner för att bli av med en konkurrent samtidigt som man kom över varunamnet. I annat fall vore ju köpet ett fruktansvärt dåligt köp om man så snabbt kom underfund med att man inte behövde Findus. Det ska påpekas att Findus är ett mycket lönsamt företag som helt nyligen gjort stora nyinvesteringar i anläggningarna i Bjuv. Och nu förklarar man alltså helt plötsligt att fabriken inte behövs.

Han skulle stannat i militären
Men, när Liberalernas ledare Jan Björklund ska debattera nedläggningen, har han inte ett kritiskt ord att säga om Nomad Foods affärsmoral (och brist på skattemoral...) utan Jan Björklunds hela inlägg var det sedvanliga gnället på dåligt företagsklimat och höga skatter. Att han själv haft ansvar för detta 8 av de senaste 9 åren glömde han att berätta. Det ska när man gnäller om de höga skatterna och det dåliga företagsklimatet påpekas att den svenska bolagsskatten är klart lägre än vad den genomsnittliga bolagsskatten är i industrivärlden. Sverige är också ganska unika i industrivärlden med att inte ha någon förmögenhetsskatt, ingen arvsskatt, ingen egentlig fastighetsskatt osv.

Kanske skulle Sverige ta och införa förmögenhetsskatt, arvsskatt, en äkta fastighetsskatt och en höjd bolagsskatt. Detta skulle generera rejäla skatteinkomster till samhället så att man kanske kunde sänka inkomstskatterna? Men några sådana tankar har naturligtvis inte Jan Björklund. När han ska debattera ett skattesmitarföretags moral och deras nedläggning av ett lönsamt företag som man köpt upp för att bli av med en konkurrent, då har Jan Björklund inte ett positivt ord att säga till de mer än 1000 personer som förlorar sin försörjning. Du gjorde bort dig rejält Jan Björklund!

» Drevet som lyckades

Karta över Västbanken
I dag förklarade Mehmet Kaplan att han ger upp och avgår. Och troligtvis var detta ett korrekt beslut av honom. När ett kombinerat mediadrev och politikerdrev kommit igång är det mycket svårt att överleva. Det krävs en enorm skicklighet och total fläckfrihet för att överleva. Och dessa egenskaper har inte Mehmet Kaplan. Att han befann sig på en middag tillsammans med 50 andra där ett politiskt kräk befann sig i andra änden av lokalen har jag redan kommenterat. Den andra stora frågan handlade om hans jämförelse av det nazistiska Tysklands behandling av judarna under 30-talet med staten Israels behandling av palestinierna i dag, är egentligen inte så fruktansvärd som det låter om man okritiskt drar paralleller. En del beskrivningar av uttalandet har förenklat det till Förintelsen och Israel/Palestina. Men då gör man det mycket enkelt för sig. Mehmet Kaplan poängterade nämligen 30-talet och det vi kallar "Förintelsen" inleddes först ca 1939. Innan dess handlade det om att helst utvisa judarna, fördriva dom någonstans. Dom fick inte bo var dom ville och annan typ av vidrig diskriminering. Men det vi kallar "Förintelsen" inleddes ca 1939.

Det hela pekar på svårigheten att kritisera den Israeliska politiken mot palestinierna utan att bli beskylld för antisemitism. Det är samma problem som det är att kritisera den extrema islamismen utan att bli beskylld för att vara islamofob. Det MÅSTE gå att kritisera den Israeliska ockupationspolitiken på Västbanken. Där palestinier inte tillåts bo och vara verksamma som dom själva vill utan bara under sträng kontroll i speciellt utsedda områden. Detta samtidigt som israeliska bosättningar skapas på ockuperad mark i en ständig ström. Allt i brott mot internationella lagar som förbjuder ockupationsmakter att flytta in sin egen befolkning på ockuperad mark. Men, den israeliska ockupationspolitiken (som inte har stöd av alla israeler) tillåts fortsätta eftersom världens mäktigaste stat USA inte framför sin kritik och sina krav på annat sätt än genom ord. Det saknas handling som ställer krav på Israel att upphöra med den nuvarande ockupationspolitiken.

Men, att kritisera den Israeliska politiken tolkas mycket lätt som antisemitism. Vilket gör det mycket svårt att kritisera ockupationspolitiken. Det är dessutom skamligt att judar, som utsatts för så mycket under århundraden, inte kan föregå med gott exempel. Det finns på den palestinska sidan stora inslag av antisemitism, något som ska kritiseras med kraft. Men, bara för att det finns palestinier som har en vidrig syn på judar så försvarar detta inte statens Israels ockupationspolitik. Kraven på en rimlig lösning måste ställas på båda parter. Innan en lösning kan komma till stånd måste Israel inse att ockupationen av Västbanken måste upphöra och att en Palestinsk stat bildas. Sedan måste det internationella samfundet garantera båda parters säkerhet. Men någon sådan fred kan inte uppnås förrän Israel accepterar en palestinsk stat på Västbanken samtidigt som Palestina måste acceptera att det finns en israelisk stat. Kraven måste ställas på båda parter, och det handlar inte om varken antisemitism eller islamofobi. Det handlar om ren och skär mänsklighet och humanism. Det ska dessutom påpekas att stora palestinska grupper inte är muslimer utan kristna.

Man måste kunna kritisera Israel utan att kallas antisemit!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-04-19
Den nittonde
tyckeri nummer 6914

» Ett uppdrag till Soldiers of Odin

Älska din nästa
Jag läser om 11-åriga Sofia som attackerats av ett gäng jämnåriga grabbar som skrek åt henne att "åka tillbaka till sitt hemland" och som även misshandlades av grabbarna. Det här är ju verkligen ett uppdrag för de tuffa grabbarna i Soldiers of Odin.

Soldiers of Odin är ett finskstyrt gäng med tuffa grabbar som säger sig patrullera i svenska städer för att öka tryggheten. Gruppen startades för några år sedan av en finsk nazist, men något sådant har naturligtvis ingen betydelse. Men det här vore väl ett lämpligt uppdrag för de tuffa soldaterna. Att skydda en 11-årig flicka från ett gäng ouppfostrade slynglar i samma ålder. Dom ska dom väl rå på? Då ska det väl inte behöva gå som uppe i Dalarna där de tuffa soldaterna kom i konflikt med MC-gänget Bandidos vilket resulterade i att man valde att lägga ner verksamheten.

Eller varför inte patrullera utanför alla de olika flyktingboenden som utsätts för brandattentat. Tänk vilken insats man kunde göra för allas vår säkerhet! Fast det är klart, det är nog inte den säkerheten man är ute efter.

» Att lägga ihop 1 + 1 = 3

Jag fick lite funderingar när jag tittade på TV:s nyheter nu tidigt på kvällen. Dels berättade man om de ansvarsmedvetna höga gubbarna i EU:s avtal med den turkiska regeringen för att förhindra att flyktingar kan ta sig till Europa via Turkiet - Grekland som fått önskvärd effekt. Flyktingarna väljer inte längre den korta sjöresan från Turkiet till Grekland. Istället är det uppenbart att det nu är den mycket längre och farligare sjöresan från Libyen till Italien som istället gäller när man, med risk för sitt liv, flyr för sin säkerhet och till ett tryggt liv. Men vi i det rika Europa har naturligtvis inte möjlighet till att ställa upp, så nu gäller nya åtgärder för att stoppa flyktingarna. Bland annat övervägs om inte EU:s flottor ska patrullera inne på libyskt farvatten för att stoppa flyktingarna. Det är mycket bättre att dom sitter i flyktingläger i Turkiet eller Libyen osv. Då behöver man ju inte själva ta något ansvar utan kan sitta stilla och blunda medan icke-fungerande diktaturer gör som dom vill.

Turkiets flagga
I samma nyhetssändning gjordes en uppföljning av Mehmet Kaplans avgång som minister och hans samröre med högerextrema och odemokratiska grupper med kopplingar till Turkiet. Det intressanta var att dessa hemska grupper som demokratiska svenskar absolut inte får förknippas med var bland annat AKP, det turkiska regeringspartiet. Samma turkiska regeringsparti som de ansvarsfulla höga gubbarna i EU:s ledning nyligen tecknat avtal med för att påskynda deras medlemskapsförhandlingar med EU. Kan man kräva att dessa EU-företrädare som suttit och ätit middag och umgåtts med den här typen av hemska odemokratiska högerextrema grupper ska avgå? Vad säger du Cecilia Malmström?

» Låt statliga företag syssla med det dom ska

Skandalen med Vattenfalls vidlyftiga affärer ute i Europa visar med önskvärd tydlighet att statliga företag ska syssla med det dom ska, inte försöka efterlikna kommersiella företag. Ansvaret för Vattenfalls skandalösa affärer har många regeringar. Maud Olofssons ansvar för köpet av holländska Nuon som kostade Vattenfall (dvs vi skattebetalare) mer än 50 miljarder kronor känner vi alla till. Att Maud Olofsson vägrade komma till Konstitutionsutskottet och svara på varför man valde att köpa upp kan vi begripa. Nu står det klart att Vattenfall kommer att förlora nästan lika mycket på köpen av tysk kolenergi.

Vattenfall
Grunden bakom dessa skandalaffärer är den nyliberala ideologi som präglat inte bara Högeralliansregeringar utan även till viss del Socialdemokratiska politiker. Statliga Vattenfall har till uppgift att trygga den svenska energitillgången. Inget annat borde det vara. Bolaget ska inte ge sig ut och växa och efterlikna kommersiella företag. Man har en uppgift - trygga energitillförseln. Låt Vattenfall göra just det och inget annat. Då finns det mycket starka skäl att låta Vattenfall förbli ett statligt och framgångsrikt företag.

Samma sak är det med gamla hederliga Postverket som i nyliberal anda förvandlats till ett kommersiellt företag utan något övergripande ansvar för postservice utan istället ansvar för den egna kommersiella verksamheten. Vi kan ju inte direkt påstå att servicen blivit bättre av detta - tvärtom. Men samtidigt lägger vi alltid skulden på Posten (numera Postnord) när det inte alls är säkert att det är deras fel. Det kommersiella företaget Bring Citymail har plockat russin i kakan och delar ut en del av vår post i brevlådorna. På morgonen kommer tidningsutbäringen med tidningen, och lite annat också ibland. Sedan finns det hos oss även kommersiell reklamutdelning som lägger papper i brevlådan. Men så fort något hamnat fel är det "Postens" fel. Men det kanske inte alls var "Posten"? Däremot kan det inte vara rationellt med dessa konkurrenter. Låt Posten vara ett statligt företag där en fungerande postservice är det övergripande målet. Inte att tjäna slantar.

Exemplen där den nyliberala andan förstört servicen och kvaliteten är många. Ta Underhållet av järnvägen. En gång i tiden ansvarade SJ för detta. Dom visste att om dom inte skötte underhållet kom deras egna tåg inte fram. Sedan delades detta upp på SJ för persontåg, Green Cargo för godståg och en massa andra som körde tåg och Banverket som skulle sköta underhållet av spåren. Det blev sedan Trafikverket med ansvar för vägar och annat också. Och så köper man upp själva jobbet från lägstbjudande. Men på vägen till dom som ska köra tågen försvinner ansvaret för att spåren fungerar i jakten på att istället spara en slant och tjäna en slant till aktieägarna. Nyliberalism i sin prydnad!


Rör inte min kompis

onsdag 2016-04-20
Tre nya tyckerier
tyckeri nummer 6915

» Vad är sport?

I en debattartikel i Metro beklagar sig en Ivan Lapanje över att vi inte tar det som kallas för e-sport på allvar. Enkelt uttryckt handlar det om att tävla i TV- och datorspel. Samtidigt läser jag i Aftonbladet om boxaren Erik Skoglund som tydligen rök ihop med sin motståndare redan innan matchen. Allt för publiciteten kan man lite misstänksamt tänka. Så vad är egentligen sport? Att springa så fort som möjligt? Att hoppa så långt som möjligt? Att rida så fort som möjligt? Att framför en TV puckla på någon annans spelfigur på skärmen så bra som möjligt? Att i verkligheten försöka slå sin motståndare medvetslös så fort som möjligt? Att flytta schackpjäser bättre än någon annan på ett så intelligent sätt som möjligt? Ja, det är ett intressant spörsmål. Om vi accepterar att "sport" inte nödvändigt måste vara en "idrott" så tycker jag nog att allt det här är "sport", med undantag för boxning och liknande aktiviteter. Jag kommer aldrig, aldrig, att acceptera att det är en sport att försöka fysiskt skada någon annan. För vi kommer inte ifrån att det är det boxning, MMA och liknande handlar om. Slår du din motståndare medvetslös vinner du. Man kan skadas i andra "sporter" också, men det är inte det som är målet, snarare riskerar du bestraffning om en motståndare skadas. För övrigt läste jag om boxaren Nick Blackwell som nu slutar med boxning. Efter en match om den brittiska mellanviktstiteln mot Chris Eubank hölls han i koma under en vecka. - "Det är slut. Jag kan inte utsätta mina vänner, min familj och mig själv för det här igen" var hans slutsats. Intelligent tänkt! Sluta kalla boxning, MMA och liknande för sport. Det är inget annat än en modern och blodig form av gladiatorspel som inte fyller någon funktion i vårt samhälle.

» Var kommer hotet från?

Enligt en utredning som gjorts anser 25% av de svenska kommunerna att det finns "våldsbejakande individer eller grupper" i kommunen. 38% anser inte att det finns och 37% vet inte. Vad är det då för grupper som finns i kommunerna? Jo, det visar sig att det är till 14% vänsterextremister, 36% islamister och hela 48% att det är högerextremister. Det är uppenbart att det är den högerextrema sverigedumokratiska svansen som är det stora hotet mot vår säkerhet. Det här är ett exempel på hur dessa högerextremister verkar. Det här är ett annat ännu mer extremt exempel på det högerextrema våldet i vår närhet.

» Skäms dom inte?

Jag ser att Konsumentverket ska granska de kommersiella bloggarna vars åsikter är till salu till högstbjudande. Uppenbarligen fick "bloggerskan" Kissie 45.000 kronor för att skriva ett positivt blogginlägg om ett företag. Det är också Kissie som leder ligan över flest anmälningar om dold reklam på bloggen. Blondinbella ligger bara på andra plats.

Skäms dom inte öronen av sig när dom tar betalt för att sälja sina åsikter och sin text? Men det ska man tydligen inte göra. Tillräckligt många sedlar kan uppenbarligen få vem som helst att blunda för moralen. Jag vill därför deklarera att jag säljer mig för bara halva priset. Jag kan till och ge mängdrabatt. Betalar ni 20.000 så skriver jag vad ni vill. Bara hör av er. Skicka ett mejl till tycker @ swl.nu. Köper ni flera inlägg så erbjuder jag mängdrabatt. Ett inlägg 20.000, tre för 50.000. Bara hör av er!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-04-21
För barnens skull - avskaffa monarkin
tyckeri nummer 6916

» När fantasin tryter

Vi kan notera att nästa blåblodiga beppe ska heta Alexander Erik Hubertus Bertil, den stackaren. Man kan tänka sig följande konversation när han ska börja på dagis:

- "Vad heter du då min lilla vän?"

- "Jag heter Alexander Erik Hubertus Bertil."

- "Haha, du har humor och fantasi din lilla raring!"

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag



Rör inte min kompis

fredag 2016-04-22
Kan det handla om att vara bortskämda
tyckeri nummer 6917

» Gnällmånsar

Spotify
För nästan två veckor sedan gnällde de båda grundarna av Spotify, Daniel Ek och Martin Lorentzon, över att det var så hemskt i Sverige att dom skulle bli tvungna att flytta. Skolan var dålig, skatterna för höga och reglerna för många. Fast det visade sig snabbt att själva vill dom inte bidra till samhället. Dom har för länge sedan smitit undan skatten utomlands så att dom slipper bidra till en bättre skola. Det är väl antagligen det där dåliga företagsklimatet som gjort att så många svenska IT-företag varit framgångsrika? Eller hur vi nu ska förklara det. Hur som helst har ju borgerliga politiker varit snabba med att hålla med snubbarna. Intresset för att rädda Spotify har, om man så säger, varit mycket större än intresset för att rädda Findus. Dessutom har dessa nyliberala gnällpolitiker helt glömt bort att nämna det allra första klagomålet Daniel och Martin nämnde i sitt brev. Avsaknaden av hyreslägenheter. Ska dom rekrytera skickliga programmerare måste dessa hitta någonstans att bo. Men det har ju under en lång tid byggts för lite och dessutom har många hyresrätter förvandlats till bostadsrätter. Och resultatet har blivit att det råder stor brist på hyreslägenheter. Fast man förstår att dom håller tyst om det klagomålet eftersom utvecklingen har varit fullt medveten från borgerligt håll. Det har varit ett mål. Nu visar det sig att trots att Daniel och Martin klagade på bristen på hyreslägenheter så har dom tackat nej till en hel del hyreslägenheter. - "Men av olika anledningar så passade det dem inte" kommenterar kommunens representant Spotifys agerande. - "Får man verkligen klaga då?" undrar Veckans Affärer. Min gissning är den vanliga, har man gott om slantar ska allt serveras på ett silverfat, annars passar det inte!


Rör inte min kompis

lördag 2016-04-23
Mediatyckerier
tyckeri nummer 6918

» Funderingar om nyhetsvärderingar

Aftonbladet
Att vara nyhetsredaktör på en tidning (eller TV eller...) kan inte vara lätt. Vilka händelser ska blåsas upp med extraupplaga, vilka händelser ska bli en stor artikel, vilka händelser ska bli en liten notis och vilka händelser hoppar vi över att nämna helt? Det som bland annat fått mig att fundera, är det som uppenbarligen är de senaste dagarnas två största händelser. Det har fötts en prins och en Prince har avlidit. Födelsen av han som ska döpas till Alexander Erik Hubertus Bertil fick t.ex. den formellt republikanska Aftonbladet att ägna 10 nyhetssidor åt händelsen. Så mycket utrymme att det bara fick plats med 2 sidor om Miljöpartiets kris och ytterligare en sida för alla andra nyheter i tidningen den dagen. Strax efter avled artisten Prince, vilket har behandlats som om det var Guds son som har avlidit. Media har varit fyllda av hyllningar som om det varit ett helgon som har lämnat oss. Vi kan klart fastslå att musiksmaken är klöven (precis som röven), jag har själv aldrig insett var Prince storhet ligger. Men det får mig att fundera över vad som är jätteviktiga nyheter och vad som inte är det?

Helsingborgs Dagblad
Så jag tänkte fortsätta tyckandet med anledning av tre små notiser i min lokala Helsingborgs Dagblad. Nyheter som behandlats ungefär på samma sätt i andra media vad jag kan se. Vi kan börja med en familjetragedi i USA, närmare bestämt i Kalifornien. Familjens hund bet ihjäl familjens tre dagar gamla bebis! Uppenbarligen låg båda föräldrar, den nyfödda bebisen och hunden i sängen. Hunden, en korsning av amstaff och grand danois, blev skrämd av att mamman hostade till och bet ihjäl den lilla bebisen. En tragisk katastrof för familjen. Men vad får en svensk tidning att skriva om det överhuvudtaget? Tyvärr inträffar det familjekatastrofer överallt i världen. Varje dag dör människor runt om i världen av svält, sjukdomar, drunkningar, andra olyckor osv. Flyktingar dör på vägen till trygghet. Bomber faller. Olyckor inträffar. Men en amerikansk bebis som bits ihjäl av en hund når nyhetsredaktionerna. En annan fråga man kan ställa sig är vilka motiv man har när man korsar en amstaff och en grand danois? Vilken typ av hund vill man då uppnå? Knappast en hund man ligger i sängen och gosar med tillsammans med en tre dagar gammal bebis!

Sveriges Radio
Vi fortsätter med nästa amerikanska händelse. Nu reser vi till Ohio, närmare bestämt till ett mindre samhälle utanför Cincinnati där minst åtta personer skjutits ihjäl av en eller flera gärningsmän. Händelsen har nämnts i de flesta media i form av en mindre eller lite större notis. Om vi förändrar händelsen till att islamistiska terrorister sprängt en bomb i tunnelbanan i Cincinnati (har dom tunnelbana?) och åtta personer dödats? Kan ni tänka er skillnaden i utrymme och uppmärksamhet? Vilket naturligtvis beror på hur vanliga händelserna är. Att människor skjuts ihjäl i USA är så vanligt att om det inte är masskjutningar så blir det bara en liten notis i lokaltidningen. Masskjutningar nämns i allmänhet i media i hela USA. Titta gärna på kartan hos Fox news över masskjutningar i USA än så länge i år. Vi i resten av världen har mycket svårt att förstå amerikanens fixering vid att man måste ha en revolver under huvudkudden och ett automatvapen stående i garderoben. Men så är också att bli ihjälskjuten en mycket vanlig dödsorsak i USA. Det är bara i länder som befinner sig i krig som det kan vara vanligare. Men, som sagt. Tänk om det varit IS som varit framme istället för en eller flera knäppgökar? Vilket nyhetsutrymme hade det fått istället?

Sveriges Television
Det är helt enkelt så att händelser som är vanliga får inget utrymme medan ovanliga händelser får mycket stort utrymme. Ett fenomen som gör att vi ofta får en felaktig bild av verkligheten eftersom vi istället tror att det som får nyhetsutrymme är det vanliga medan det som inte skrivs om är ovanliga händelser. Det som leder mig ännu mer in på det här spåret är när media skriver om en tågolycka i Sydkorea. Ett tåg har spårat ur sedan det kört för fort, och en person dog. Jo, en person dog i en tågolycka i Sydkorea och detta når svenska tidningar. Hur många dog samtidigt i bilolyckor i Sydkorea - och resten av världen? Det är så ovanligt med tågolyckor att när det händer får det publicitet. Bilolyckor däremot är vardagsmat så det får bara lokal uppmärksamhet om det inte är extra uppseendeväckande olyckor då det kan få regional uppmärksamhet.

Men, detta får oss också att få en felaktig bild av vad som är farligt. Många är livrädda för att råka ut för terroristattentat, eller kanske att bli överfallna av en rånare eller våldtäktsman när dom går hem. Men, det är mycket farligare att köra bil i trafiken eller att gå på krogen. Den som befinner sig allra mest i riskzonen är väl den som berusad går på krogen eller som berusad kör bil. Men, på grund av medias sätt att behandla vad som händer får vi en helt felaktig bild av faror och vad som händer. Nyhetsmedia har en mycket viktig uppgift, och man misslyckas katastrofalt med värderingen av vad som är viktiga nyheter och vad som är mindre viktigt.

» Dagens citat

Dagens citat blir inte bara en kort mening utan en hel liten kort "debattartikel" som jag tar mig rätten att stjäla från Aftonbladet. Den är skriven av Gerhard Jacoby med anledning av den våldsamma kritiken av miljöpartisten Mehmet Kaplan som ju fick våldsam kritik när han jämförde den tyska behandlingen av judar på 30-talet med Israels behandling av palestinier i dag. Gerhard Jacoby är själv jude. Han överlevde Förintelsen vilket hans föräldrar inte gjorde. Så här skriver Gerhard Jacoby:

"Jag läste Martin Aagårds spalt i tisdagens tidning där han bland annat skriver om Mehmet Kaplan. Visst har Kaplan gjort en del dumheter och klumpigheter. Men när han jämför Israels politik mot palestinierna med nazisternas mot Tysklands judar på 30-talet har han i varje fall delvis rätt. Själv är jag jude, uppvuxen i det nazistiska Tyskland på 30-talet och vet alltså vad jag talar om. För oss börjar Förintelsen i och med novemberpogromen 1938. Innan dess gick den antisemitiska politiken i Tyskland ut på att med olika bestämmelser och förordningar göra livet så obehagligt och besvärligt som möjligt för oss. Syftet var att få oss att lämna landet. Med andra ord, man ville bli av med oss och detta hade inget med Förintelsen att göra.

Den politiken tycker jag tål mycket väl en jämförelse med dagens israeliska politik mot palestinierna och det var det Kaplan tänkte på när han uttalade sig. Tyvärr är det så och jag beklagar djupt att en judisk stat behandlar människor med annan bakgrund på ett sätt som vi själva inte vill bli behandlade på. Det stora problemet på 30-talet var att, med några få undantag, ville inget annat land ta emot oss judar som flyktingar. En del klarade sig, de flesta inte. Känns dagens flyktingsituation igen? Själv kom jag till Sverige som 12-åring 1939. Fram till novemberpogromen 1938 hade min far en relativt välavlönad anställning som avdelningschef på ett stort varuhus i den tyska staden Chemnitz. Sedan började helvetet och båda mina föräldrar omkom i Auschwitz."

Debatten har visat att Mehmet Kaplan var mycket mer kunnig om historien än den svenska journalist- och politikerkåren. Debatten har faktiskt visat att Mehmet Kaplan hade mer rätt än han visste. Europas vägran (inklusive Sveriges) att ta emot flyktingar i dag påminner mycket om hur vi på 30-talet också vägrade ta emot flyende.


Rör inte min kompis

söndag 2016-04-24
Drev och potensmedel
tyckeri nummer 6919

» Kan vi förvänta oss ett mediadrev?

Vår nya prins har ju bland annat fått namnet Hubertus. Ett namn som han har fått efter kungens morbror, Prins Hubertus. Han var en aktiv nazist och en av Nazitysklands verkliga favoriter. Kanske kan vi förvänta oss ett rejält mediadrev mot kungahuset som på det här viset velat hylla en aktiv gammal nazist från Hitlers Tyskland. Det är ju direkt ansvarslöst av familjen att inte ha bättre omdöme. Jag kräver att blivande prins Alexander Erik Hubertus Bertil omedelbart får ett annat namn. Mitt förslag är Alexander Erik Sven Bertil! Ni får tipset helt gratis. Varför inte hylla hela Sverige med namnet Sven?

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Fuck off eller Viagra?

Liberalerna - partiet med fjång
Liberalerna - partiet som säger fuck off
Folkpa... f'låt Liberalerna har återigen skaffat ny partisymbol. Fast jag misstänker att "konstruktören" får en hel del gliringar. Jag hoppas att dom inte tagit allt för mycket betalt för jobbet. I så fall hade jag begärt pengarna tillbaka. Personligen tycker jag faktiskt att den gamla goda Blåklinten var klart trevligare. Man kan ju dels tolka den nya symbolen som att Folkpa... f'låt Liberalerna är ett gammalt parti som behöver rejält med Viagra för att få till stånd ett stånd. För det är ju ett sådant man fått till på bilden till vänster. Liberalerna - partiet med fjång! Kanske skulle dom använda det som partislogan?

Vill man vara riktigt elak kan man manipulera partisymbolen lite också. Och då blir det ett rejält "Fuck off". Det man kan fundera på är till vem man säger "Fuck off"? Är det till de borgerliga kollegorna i Högeralliansen? För att rädda partiets existens krävs ju ett rejält lyft (förlåt kopplingen till Viagra...) och detta lyft kanske bara kan uppnås med ett rejält "Fuck off" till allt och alla. Jag skulle verkligen vilja se Jan Björklund göra tecknet!

PS. Jag vill på det bestämdaste dementera eventuella rykten om att jag här ovan fått betalt för att göra reklam för potensmedlet Viagra. Sven Tycker sysslar, i motsats till många andra mer framgångsrika bloggare, INTE med dold textreklam på bloggen. Jag har varken fått betalt i pengar eller i form av gratis provprodukter (fast som snart 64 år gammal skulle jag kanske behöva?) Fast det är klart, betalar ni tillräckligt mycket är även Sven Tycker till salu! Allt går att köpa för pengar - tillräckligt mycket pengar!


Rör inte min kompis

måndag 2016-04-25
Början på en ny vecka
tyckeri nummer 6920

» Att gnälla är lätt

Jag har redan ett par gånger tyckt till om de båda grundarna av Spotify, Daniel Ek och Martin Lorentzon, som i en debattartikel i Veckans Affärer hotade med att lämna Sverige om inte klimatet för deras företagande blev bättre. Dom klagade på för höga skatter men sedan dess har det framkommit att dom båda själva för länge sedan flyttat ut sina pengar för att slippa betala skatt i Sverige. Skattepengar som kunde användas för att förbättra skolan osv. Dom klagade på att det inte finns tillräckligt med hyreslägenheter till deras personal. Sedan har det framkommit att dom tackat Nej till flera erbjudanden om tillgång till hyreslägenheter. Dom klagade också på att utbildningen för programmerare var så usel i Sverige. Skoleleverna får ju lära sig slöjd istället för programmering! I dag läser jag i Veckans Affärer att Sverige är bäst i världen på programmering. Det är nog ingen tillfällighet att Sverige har mängder med framgångsrika IT-bolag. Det kan i varje fall inte bero på det usla företagsklimatet. Det börjar allt mer bli uppenbart att Daniel Ek och Martin Lorentzon främst framstår som ett par bortskämda gnällmånsar som anser att samhället ska servera dom allt på ett guldfat - men dom är inte intresserade av att ekonomiskt bidra till ett bekosta detta.

Du ska älska din nästa
» Terroristerna går till attack

Den högerextrema och rasistiska Sverigedumokratiska svansen har återigen visat sitt fula tryne. Den 4 april försökte någon eller några tända eld på Viksjö skola utanför Härnösand. Dom misslyckades dock. Skolan var tänkt att byggas om till HVB-hem för ensamkommande barn. Men nu har dom försökt på nytt och denna gången brändes större delen av byggnaden ner. Att terrorismen hyllas på olika högerextrema hatsajter är inget att förvånas över. Det är däremot underligt att polisen inte kan lyckas spåra de terrorister som regelbundet bränner upp byggnader och, om inget annat, kostar oss andra skattebetalare mångmiljonbelopp.


Rör inte min kompis

tisdag 2016-04-26
Behandla alla lika
tyckeri nummer 6921

» Stackars Knugen

Jag läser att Knugen känner sig elakt behandlad av media. Dom gör sig roliga över honom! - "Svårt att jobba när man hela tiden förlöjligas". Det måste vara mycket lättare att jobba som polis och bli spottad på, som sjuksköterska och ständigt få kritik för att man inte hinner med, att jobba som brevbärare och bli utskälld varje gång Citymail har lagt brev i fel brevlåda. Usch så hemskt det måste vara att jobba som knug. - "Blir det man gör förlöjligat blir det jobbigt" säger han och berättar att han blir "arg, förbannad och ledsen" över rapporteringen. Usch, så hemskt det måste vara att vara en offentlig person och hela tiden bli granskad. Ständigt detta drev av kritiska journalister som letar efter fel och misstag och sedan gör helsidor i tidningarna av det. Uppriktigt sagt så förstår jag inte att han står ut med bevakningen. Inga fördelar, bara nackdelar med det jobbet. Han har inte ens fått välja själv, han har blivit tvingad.

Fast han får väl göra som andra som utsätts för hämningslöst drev. Han får väl ge upp och avgå. I hans fall heter det abdikera. 40% av svenskarna tycker att han borde lämna över till Vickan. Själv tycker jag att han ska skona sin dotter från samma orättvisa mediabehandling som han utsätts för och helt abdikera och berätta att "vi struntar i det här". Varför inte gå med i Republikanska Föreningen?

Men Knugen har rätt. Det måste vara hemskt att alltid särbehandlas. Att inte få vara som en vanlig människa. Som Cissi Wallin skriver i dagens Metro. För en vecka sedan fick vi ju en ny liten kunglighet som ska drabbas av medias elakheter och förföljelse. Men det var ju tur att ett team var berett sedan flera dagar så att födelsen kunde ske utan problem. Annars kan det ju hända att det är fullt när det är dags. Men som av en händelse råkade den lilla kungliga prinsen komma precis när det var tomma sängar och ingen trängsel. Barnmorskor och annan personal satt bara och väntade på att det skulle komma in en förlossning så att dom fick något att göra. För någon särbehandling och gräddfil fick inte kungligheterna. Det bara råkade vara ledigt just då. Tro't den som vill!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Dagens citat

Det här uttalandet från EU-ordföranden Donald Tusk måste få dagens utmärkelse:

- "Turkiet är idag det bästa exemplet i världen på hur man ska behandla flyktingar!"

Jo, så sade faktiskt Donald Tusk som är ordförande för EU! Man kan med anledning av detta mycket remarkabla yttrande ställa en del frågor. Med vilka andra länder jämför han då egentligen? Kan det vara så att han skäms så fruktansvärt för EU-ländernas behandling av flyktingar att han menar att till och med Turkiet står för en humanare behandling? Kanske är det så att han tycker att flyktingar ska behandlas som utpressningsobjekt. För det är ju just detta som Turkiet gör. - "Om ni inte betalar en massa miljarder till oss, låter Turkiet bli medlemmar i EU och slutar kritisera Turkiet för avsaknaden av mänskliga rättigheter så låter vi flyktingarna fortsätta till Europa". Eller kanske är det så att polacken Donald Tusk faktiskt tycker att den behandling av flyktingar som Turkiet gör sig skyldiga till är ett föredöme. I motsats till Amnesty International och andra människorättsorganisationer så kanske Donald Tusk tycker att omänsklig behandling är ett föredöme. Hur som helst skäms jag för hur en organisation som Sverige är medlemmar av står och bugar och bockar och skrapar med fötterna inför en diktatur. Allt för att se till att gränserna är stängda. Människor som flyr för sina liv kan gott dö någon annanstans. Bara dom inte kommer till Europa. Historien kommer att döma, och den domen kommer inte att bli nådig.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-04-27
Man är inte intelligent för att man har hög bonus
tyckeri nummer 6922

» Nordeas upprepade klavertramp

Att bankerna i allmänhet ligger risigt till vad det gäller vårt förtroende är väl egentligen ingen nyhet. Dom jobbar ju gemensamt hårt för att se till att dom ständigt ligger i botten. Allra mest framgångsrik i denna kamp mot botten har väl den tidigare statliga banken Nordea varit. Det ska alltså påpekas att banken är helt privatiserad numera. Den girighet som präglar bankerna är kanske Nordea allra skickligast på.

Nordeas ordförande om bankens kunder
Det senaste klavertrampet är väl det som kallas Panamapapperen. Avslöjandet av hur Nordea varit en ledande bank när det gäller att slussa kunder till den Panama-baserade advokatfirman Mossack Fonseca som i sin tur specialiserat sig på att hjälpa privatpersoner och företag med begränsad moral att smita från skatten genom att skapa anonyma brevlådeföretag i olika skattesmitarparadis. På den svenska marknaden visade det ju sig att Nordeas kontor i Luxemburg var den överlägset ledande aktören i denna ljusskygga verksamhet. Nordeas bearbetning av avslöjandet har väl inte heller varit den bästa. Det ska poängteras att det faktum att Nordea var ledande just denna gången kanske berodde på att det var "Nordeas" advokatfirma som avslöjades. Dom andra bankerna kanske utnyttjade någon annan?

Nu börjar hur som helst skumraskaffärerna att straffa sig. Nu senast läser jag att LO överväger att flytta sina affärer från Nordea. Det är ju en helt naturlig reaktion för en organisation med så många medlemmar som är beroende av att Samhället fungerar. För att Samhället ska fungera krävs det att de skatter som beslutas om också betalas in. Att inte de med resurser och avsaknad av moral använder olika ljusskygga metoder för att smita undan sin del av ansvaret. Det är skamligt. Jag tycker att LO gör helt rätt. Ställer inte Nordea upp för Samhället utan hjälper utvalda kunder att smita från sina förpliktelser så finns det ingen anledning att gynna Nordea.

Jag tror faktiskt att Björn Wahlroos, som är ordförande för Nordea, är ett talande exempel för hur man resonerar högst upp på de fina taburetterna. Följande yttrande från Björn Wahlroos förklarar mycket:

- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Den stora skandalen är faktiskt att en människa med den här synen på bankens kunder kan få sitta kvar. Att han får göra detta avslöjar en hel del om alla dom andra slipsnissarnas syn. Antagligen håller dom med om att dom tillhör just de där 20% som inte är idioter. Bankens uppgift är att flytta pengarna från de 80% småkunderna som är idioter till dom själva som ju är så intelligenta och duktiga. Det är snart dags för en rejäl revolution och slita ner slipsnissarna från sina taburetter och visa att man inte har obegränsade rättigheter bara för att man sitter på en fin kontorsstol iklädd slips och med många nollor i lön och bonus. Egentligen är ni inget annat än nollor själva!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-04-28
Girighetens ansikten
tyckeri nummer 6923

» Gissa vem som ska betala

Fuck you
F.d. Majoren Jan Björklund har presenterat Folkpa... f'låt Liberalernas nya potenta budgetalternativ. Ja, i varje fall ett litet utkast till sådant. Som gammal militär tycker Janne att militären behöver mer pengar än vad den blocköverskridande militäröverenskommelsen kom överens om. Eftersom den ena uniformerade gruppen ska ha mer slantar så måste ju den andra också ha mer pengar. Alltså ska även polisen få mer pengar. Sedan ska det naturligtvis sänkas skatter också. Lite fjäsk för de som redan har sitt på det torra måste ju till från höger. Alltså ska även en del skatter sänkas för de som har råd att betala skatter.

Hur ska då detta betalas? Gissa! Jo, det är sjuka, arbetslösa och andra grupper som är i behov av stöd från samhällets försäkringar som ska betala. Sänkta ersättningar, återinförd stupstock för sjuka och så vidare. Är det någon som är förvånad?

Det är tur att man tagit potensmedel inom liberalerna.

Folkpartiet ger pengar till militär och polis och sänkta skatter för de som har råd att betala skatterna. F-ck you är nog riktat till sjuka och arbetslösa.

» Fler skurkar

Som jag gissade i gårdagens tyckeri om Nordea så är dom inte ensamma om att hjälpa de som redan har det väl förspänt att slippa betala skatter. Svenska Dagbladet berättar om hur SEB hjälper storkunder att få lägre skatt genom att helt enkelt låna upp deras aktieinnehav just när det är dags för aktieutdelning. På så sätt slipper dom betala skatt för utdelningen. Fast i sedvanlig ordning slingrar sig ledningen. Det är vi 80% idioter som får 0% i ränta på våra pengar medan den som har en rejäl aktieportfölj kan få hjälp av banken. Så får vi andra betala lite mer skatt istället när de som har smiter undan.

Sedan berättar ETC om hur stora revisionsbyråer i Sverige gör precis som Nordea, dvs hjälper de som redan har det gott ställt att slippa betala skatter för sina förmögenheter genom att skapa brevlådeföretag i olika skattesmitarparadis. Effekten är att vi andra får betala mer.

Uppenbart är att de giriga och de som har det gott ställt håller ihop. Moral däremot är något som dessa grupper saknar.


Rör inte min kompis

fredag 2016-04-29
Verkligheten
tyckeri nummer 6924

» Jakten på fuskarna

Det kommer ständigt nya avslöjanden om hur skattefifflarna gör allt för att slippa betala skatt på sina inkomster. Nya avslöjanden av hur s.k. "seriösa" institutioner hjälper dessa fifflare. Senast har finska YLE (Finlands motsvarighet till SVT/SR) avslöjat hur svenska banken SEB genom ett dotterbolag LWM under många år hjälp svenska företag och företagare att smita undan skatten genom att skapa anonyma brevlådeföretag i skattesmitarparadis. Avslöjandena kommer att fortsätta. Var så säkra.

Det är därför jag blir så glad när våra borgerliga högerpartier nu vill ta i med hårdhandskarna mot fuskare som lurar statskassan på pengar. Det är faktiskt skönt när även borgerliga partier inser hur mycket de girigas obefintliga moral kostar alla oss andra skattebetalare. Alltså, sjuka ska få sin ersättning från försäkringen sänkt och den s.k. stupstocken ska återinföras. A-kassan ska sänkas och kraven skärpas med utökade kontroller. Kraven för Försörjningsstöd (dvs det ni normalt kallar socialbidrag) ska skärpas och kontrollen med hembesök och liknande ska utökas. Ja, just det. Det är inte skattefifflarna som ska jagas, det är sjuka, arbetslösa och fattiga som ska jagas.

Är det någon som är förvånad? Borgerliga politiker lyder bara sina uppdragsgivare. Skattefifflarna ska istället premieras med ytterligare skattesänkningar samt att den bidragsberoende sektorn ska utökas. (Bidragsberoende sektorn är alltså ROT och RUT). Det finns skillnader mellan blocken. Det märks på vems uppdrag man verkar.

» De växande klyftorna

Just nu pågår avtalsrörelsen. Riktmärket på 2% får, enligt arbetsgivarnas organisationer, inte överskridas eftersom detta skulle innebära den svenska nationens undergång. Men, det finns dom som den här regeln inte gäller för. Dom som sitter allra högst upp hos dom som tycker att för stora ökningar innebär den totala undergången. Jag såg statistik över hur de högst betalda VD:arna ersättningar utvecklats jämfört med en vanligt industriarbetare. Som alltså absolut inte kan få mer än 2%. 1950 motsvarade de 50 högst betalda VD:arna 26,1 industriarbetarlöner. Den siffran sjönk fram till 1980 då den var nere på 9,1 industriarbetarlöner. De kommande 20 åren fram till år 2000 hade den mångdubblats till 46,4 industriarbetarlöner. Och sedan dess har det fortsatt uppåt och förra året låg siffran på rekordnoteringen 53,7 industriarbetarlöner. Så man kan ju förstå att industriarbetarlönen inte får stiga för mycket då skulle ju VD-lönen bli totalt orimlig! Läs gärna listan på gubbarna (det är nästan bara det) som tvunget ska ha så mycket slantar till kontot att dom inte har en chans att använda dom.

Fast det finns dom som är ännu värre. Googles VD Sundar Pichai fick förra året mer än 100 miljoner dollar i ersättning. Det är drygt 90.000 kronor i timmen, dygnet runt och 7 dagar i veckan. Eller räknat på normal arbetstid mångdubbelt mer än en normal årslön i timmen. Antagligen har man valt fel karriär.


Rör inte min kompis

lördag 2016-04-30
Valborgsmässoafton 2016
tyckeri nummer 6925

Vi firar
» Grattis på födelsedagen

Det är väl ingen som har missat att Knugen i dag fyller år. Den enda födelsedag som hade kunna få mer uppmärksamhet i media vore väl om Gud fader själv hade haft födelsedag. Nu har dock Knugen beklagat sig över att media är så elaka mot honom så han blir ledsen, så jag tänker inte gratulera honom på födelsedagen. Det hade nog skett på ett sätt som gjort honom ännu mer ledsen. Han kan ju inte hjälpa att ha råkat bli knug. Han (eller någon annan) har ju inte valt det här. Han har ju bara råkat födas till det utan att egentligen ha några speciella kvalifikationer eller intressen för ämbetet. Det är inte hans fel att han är knug och utsatt för allt åtlöje. Jag väljer därför att istället gratulera min kusin Lars som fyller år i dag. Det känns viktigare. Grattis Lars!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Vad är krigsbrott?

Rubriken är en svår fråga. Vad som är ett krigsbrott handlar nämligen om vem som gjort sig skyldig till "krigsbrottet". Det handlar om hur den politiska situationen är när bedömningen ska göras om det hela var ett "krigsbrott" eller inte. Det handlar också om när den här bedömningen ska göras ifall det var ett "krigsbrott" eller inte. Hur länge sedan var det? Vad får mig då att fundera över sådana här allvarliga saker en dag när vi egentligen bara borde fira. Jag pratar då inte om att fira att Gud fad... f'låt Knugen fyller år. Jag talar om att det är Valborgsmässoafton och att vi borde fira att våren är här.

Vad fick mig då in på dessa vägar? Jo, en artikel för någon dag sedan som berättade att USA inte anser att det var något krigsbrott när amerikanskt flyg i oktober i fjol genomförde en bombattack mot Läkare utan gränsers sjukhus i Konduz i norra Afghanistan. Totalt dog 42 personer vid attacken. Både personal och patienter. Det handlade inte bara om en enstaka bomb som av misstag missade sitt avsedda mål, utom om en attack som pågick under en längre tid mot just sjukhuset. Men, som sagt, från USA:s sida anser man naturligtvis inte att det var ett krigsbrott, utan bara ett misstag.

När det som kallas IS bombar ett syriskt sjukhus är den gängse uppfattningen att det är ett krigsbrott. När den syriska regimen gör det samma är det tveksamt om det är ett krigsbrott. När den turkiska krigsmakten bombar ett sjukhus i den del av Turkiet som behärskas av kurdiska grupper nämns det inte i media. När den Saudiarabiska krigsmakten bombar ett sjukhus i Jemen nämns det inte heller i media. När Israel bombar ett sjukhus i Gaza är det antisemitism att säga att det är ett krigsbrott. Vi har nämligen i media bara plats för ett krig åt gången. Att påminna om de turkiska massmorden på armenier under första världskriget är olämpligt och tystas ner för att inte reta den Turkiska regimen i dag (som inte erkänner händelsen som krigsbrott eller massmord). Totalt dog omkring 2 miljoner i regelrätt utrotning, varav 1,5 miljon armenier. Vi måste nämligen hålla oss på vänlig fot med den turkiska regimen eftersom dom ska ta hand om de flyktingar som vill ta sig till Europa. Och Europa har ju inte plats för några hundra tusen flyktingar. Dom har det bättre i Turkiet tillsammans med kanske ytterligare en miljon flyktingar. Att Turkiet är en högerextrem och rasistisk regim har ingen betydelse. EU-ordföranden Donald Tusk anser ju att - "Turkiet är idag det bästa exemplet i världen på hur man ska behandla flyktingar!" Kanske spelar det in att Donald Tusk kommer från Polen som i dag styrs av en högerextrem och mer eller mindre rasistisk regim. Ännu fler flyktingar finns i Libanon, som tagit emot fler flyktingar än vad det finns egna medborgare. Däremot går alltså den europeiska civilisationen under om det kommer några hundra tusen flyktingar till Europa.

Det är mycket som är relativt, och där vad som är sanning beror på omständigheterna.


Rör inte min kompis

söndag 2016-05-01 Första Maj
Första Maj 2016
tyckeri nummer 6926

» Första Maj

Demonstrera
I dag är det Första maj, arbetarnas högtidsdag. Jag har varit i Helsingborg och demonstrerat under banderollen "NEJ TILL NATO". Det kändes skönt att få gå tillsammans med kurder, palestinier, latinamerikaner och alla andra som alla kämpar för sin egen rätt. Det blir inte mindre trevligt av att det varit riktigt underbart vårväder. När jag kommer hem läser jag att Dagens Industris PM Nilsson är orolig. Under rubriken "Varning för vänstergir" har PM fått en chock när han hört Stefan Löfven i sitt första maj tal mana till kamp emot högern. Läs gärna hur PM är djupt orolig för att Socialdemokratins högergir ska ta en sväng åt vänster igen. Något som, enligt PM alltså, skulle leda i fördärvet. För de flesta svenskar skulle det däremot vara nyttigt om Socialdemokraterna hittade sina rötter. Men, det är ju inte vanliga svenskar som PM Nilsson värnar om. Alltså känner jag ännu mer tillfredsställelse av att veta att PM Nilsson är missnöjd. När jag kom hem har jag också tagit en skogspromenad med min son och kunde då konstatera att bokskogen börjar slå ut. Dagens underbara vårväder har satt fart på grönskan. I går när jag sprang min mil på förmiddagen hade det inte börjat. I dag på eftermiddagen var det full fart på grönskan. Kan livet bli underbarare när man upplever allt detta? Fast sedan jag kommit hem igen har jag fått se Bert Karlsson i Bingolotto, gnällande, kverulerande och skrytande. All min glädje och lycka försvann som om någon hällt en spann kallt vatten över mig. Bert Karlsson fritt utsläppt! Fy f-n!


Rör inte min kompis

måndag 2016-05-02
Obegripligheter
tyckeri nummer 6927

» Skandalen fortsätter

En intressant fråga man ställer sig varje gång man ser Anders Ygeman uttala sig är om han verkligen är socialdemokrat. I dag såg jag honom på Rapport försöka förklara varför man ska ytterligare förlänga passkontrollerna när man reser mellan Danmark och Sverige. En passfrihet som infördes 1954. Men, det tog drygt 60 år innan Anders Ygeman slog till. Nu går det inte längre att tura till Danmark utan att visa passet när man ska åka hem. Att pendla mellan jobbet och hemmet innebär att man måste visa pass varje dag. Ett krångel som kostar Skåne omkring 4 miljoner kronor varje dag. Ett krångel som förorsakar att tågen (främst Øresundstågen) i Skåne mer eller mindre ständigt dras med förseningsproblem. Ett krångel som gör att det blir allt svårare för många skånska företag att skaffa kompetent arbetskraft. Ett krångel som gjort att resandet med tågen över Öresundsbron har sjunkit kraftigt samtidigt som allt fler tar bilen över bron istället. Ett krångel som 08:or uppenbarligen inte begriper ett dugg av. Dom där uppe i Fjollträsk verkar inte ha förstått att Skåne och Sjælland i dag är en gemensam region utan gräns. Att införa passkontroller mellan København och Malmö är som att införa passkontroller mellan Stockholm och Södertälje. Men det där är något som dom inskränkta stockholmarna uppenbarligen inte har begripit ett dugg av. Att se den påstått socialdemokratiska minister Anders Ygeman försöka förklara varför idiotskapen ska fortsätta gör att jag förlorar min tro på Socialdemokratin.

Skåne + Själland

» Skjutglada amerikaner

Revolver
Jag läser hos bland annat Metro att på en dryg vecka har 7 personer blivit skjutna av små barn i USA. Washington Post radar upp 7 händelser på 10 dagar i april. 20/4 en 2-åring hittar ett skjutvapen och skjuter sig själv. 21/4 skjuter en 1-åring ihjäl sig själv med pappans pistol som hon hittat. 22/4 skjuter en 3-åring sig själv efter att ha kommit över ett skjutvapen. 26/4 hittar en 3-åring ett skjutvapen i hemmet och skjuter sig själv. 27/4 hittar ett litet barn en skjutvapen i bilen och skjuter sin mamma. Samma dag hittar en 3-åring ett skjutvapen i hemmet och skjuter sig själv, men förmodas överleva. 29/4 hittar en annan 3-åring ett skjutvapen i en parkerad bil och skjuter sig själv. Totalt har det varit 23 sådana händelser i USA än så länge i år mot 18 förra året under samma period. Vanligast är att de små hittar ett skarpladdat vapen och skjuter sig själv. Men det kan också vara föräldrar och småsyskon som skjuts ihjäl. Än så länge i år har 77 personer under 18 år av misstag skjutit någon annan. Fler personer i USA dödas av skjutvapen än vad som dör i trafiken.

Men inflytelserika grupper i USA fortsätter att försvara rätten till att ha en skarpladdad revolver under huvudkudden och ett automatvapen stående i garderoben. Allt för att försvara sig mot inbrottstjuvar och andra kriminella. Att det oftare är familjemedlemmar, grannar eller andra bekanta som skjuts har ingen betydelse.


Rör inte min kompis

tisdag 2016-05-03
Pressfrihetens dag
tyckeri nummer 6928

» Pressfrihet

Penna
Reportrar utan gränser har publicerat sitt Pressfrihetsindex. Finland ligger som vanligt i topp, man har gjort det i flera år. I botten hittar vi Nordkorea och Etiopien. Var ligger då Sverige? Jo, Sverige har trillat ner från 5:e plats till 8:e plats! Vad är det som gör att Sverige har trillat ner i ligan? Har staten börjat reglera pressens frihet? Nä, det är faktiskt inte så. Skälet till att Sverige trillat tre placeringar är det faktum att allt fler svenska journalister utsätts för hot pga det dom skriver. Det är inte "Staten" eller "Myndigheter" som hotar. Det är istället privatpersoner och grupper som hotar journalisterna för vad dom skriver. För att förenkla det, högerextremistiska grupper, rasister, nazister och andra i den Sverigedumokratiska svansen kontaktar via t.ex. mejl och sociala medier journalister som inte skriver så att det passar dom och hotar med våld och annat obehagligt. Det största hotet mot vår demokrati och pressfrihet är helt enkelt högerextremister som inte accepterar demokrati. Det är dags att säga detta rakt ut!

» Dagens citat

Det skapade ju en hel del uppblåst rabalder för några dagar sedan att Rysslands utrikesminister hade "hotat" Sverige ifall Sverige skulle välja att gå med i NATO. Det kan därför vara intressant att påminna om exakt vad utrikesministern sade - på en direkt fråga från Dagens Nyheters reporter svarar utrikesministern så här:

Sverigekarta
- "Sverige har som varje stat rätt att självständigt bestämma formerna för hur den vill ordna sin säkerhet. (...) Om Sverige beslutar sig för att gå med i Nato så tror vi inte för den skull att svenskarna kommer att anfalla oss. Men då den svenska militära infrastrukturen i det läget kommer att vara underställd Nato's högsta kommando kommer vi naturligtvis att vid våra nordliga gränser vidta nödvändiga militärtekniska åtgärder, eftersom det på den andra sidan gränsen finns ett militärpolitiskt block som betraktar Ryssland som ett hot".

Är detta ett hot, eller möjligtvis en krasst konstaterande av att om den "konkurrerande" militärpakten flyttar fram sina positioner ännu närmare våra gränser så måste vi naturligtvis ändra våra militära strategier. Verkligheten är den att det i dag förs en mycket intensiv kampanj från starka grupper med syfte att utpeka Ryssland som ett mycket större hot än vad det är. Allt i syfte att tvinga fram en svensk anslutning till USA:s militärunion Nato. Och i denna kampanj spelar svensk media hjälpsamt med. De flesta gränskränkningar av svenskt territorium (oberoende av om det sker på vatten eller i luften) är faktiskt inte Ryssland skyldiga till. Det är vanligare med kränkningar från Tyskland, USA, Polen osv än Ryssland. Men dessa kränkningar får inte samma publicitet. Misstänkta ryska kränkningar får stor publicitet ända tills de visar sig vara felaktiga då det dör ut. Hur tror ni att Pentagon hade reagerat om Canada, Mexico och Cuba anslöt sig till en rysk militärunion? Kan det vara så att man hade "vidtagit nödvändiga militärtekniska åtgärder"?

Ryssland är en korrupt diktatur utan pressfrihet och andra tecken på demokrati. Grannländer till Ryssland som Moskva anser ligga inom den egna maktsfären har helt klart skäl att känna sig hotade av Ryssland. Ukraina är det senaste exemplet. Men i konflikten är Ryssland inte ensamma skyldiga. Bakgrunden till konflikten var att en ny ledning i Ukraina försökte frigöra sig från Ryssland vilket dom har full rätt till. Men i detta "frigörande" ingick också att t.ex. avskaffa ryska som officiellt språk i Ukraina tillsammans med ukrainskan. Något som den stora gruppen rysktalande kände som ett stort hot mot sin säkerhet. De områden där det är konflikt är områden där rysktalande är i majoritet. På Krim är de rysktalande i mycket stor majoritet, och Krim var också en del av Ryssland fram tills Nikita Chrusjtjov skänkte Krim till Ukraina på 50-talet. Men, som sagt, Ryssland är ingen demokrati utan en korrupt diktatur. Men Ryssland är inte ute och krigar utanför sin egen maktsfär. Det är en annan stormakt i världen som regelbundet skickar militärer till olika världsdelar. Den ryska militären är dessutom en bråkdel av t.ex. USA:s, som står för nästan hälften av världens militärutgifter. Ryssland kommer inte ens på andra plats utan "får stryk" av t.ex. Kina och Saudiarabien när det gäller militära kostnader. Ett neutralt Sverige är inte ett hot mot Ryssland (ett Sverige i Nato kan däremot vid en konflikt ses som ett hot). Det innebär också att ett neutralt Sverige är inte hotade av Ryssland medan däremot ett Sverige som medlem av en militärunion som Ryssland ser som ett hot kan vara hotade av Ryssland vid en konflikt.

Men så resonerar naturligtvis inte svensk media som sedan 1800-talet lidit av rysskräck. Detta oberoende av om det varit kommunister, tsarer eller korrupta politruker som styrt.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-05-04
En helt vanlig onsdag
tyckeri nummer 6929

» EU:s flyktingfiasko

Jag hade tänkt ägna huvudutrymmet på Sven Tycker i dag till funderingar om svensk flyktingpolitik, EU:s flyktingpolitik och EU:s fjäskande för högerdiktaturen Turkiet. Det finns ju aktuella händelser som ger underlag till funderingar. Vi kan ju t.ex. läsa om Rashed som är asylsökande i Sverige. När han åkte med Øresundståget till Malmö somnade han på tåget och vaknade upp på nästa hållplats - i København! Men, p.g.a. passkontrollerna får han inte återvända till Sverige. Det ID-kort han har som asylsökande godtas inte för att resa in i Sverige. Så nu sitter han i Danmark och kan inte återvända någonstans. Han är inte ensam om situationen. Passkontrollerna mitt i Øresundsregionen är en skandal.

Festung Europa
Sedan läser vi att EU-Kommissionen nu öppnar upp för att låta medborgare i högerdiktaturen Turkiet få visumfrihet för resor till EU. Inte för att dom har uppfyllt de villkor som satts upp för detta. Men det är ett krav från Turkiet för att dom ska ta hand om alla de flyktingar som EU inte vill ha. Så man får ju betala något för att slippa ta sitt ansvar. Egoismen framför moralen - EU:s nya valspråk!

Sedan läser vi om ett EU-förslag som inte kommer att genomföras. Det handlar om hur flyktingarna till EU ska fördelas. Detta ska ske genom att de olika medlemsländerna åläggs att ta emot en viss andel av flyktingarna baserat på tidigare mottagande, storlek och ekonomiska resurser. De medlemsländer som inte tar sitt ansvar enligt fördelningen får böta 2,5 miljoner för varje flykting man vägrar ta emot. Men, eftersom ett stort antal av EU:s medlemsländer i dag styrs av främlingsfientliga eller rent av rasistiska regimer så kommer förslaget inte att genomföras. Det är bättre att skicka flyktingarna till Turkiet! Det är en skam!

Allt det här skulle man kunna skriva ett långt "tyckeri" om. Men jag blir så förbannad på skitsnackande politiker som helt saknar moral att jag är rädd för att det blir för många svordomar. Det är bättre att avstå.

» Skandalen fortsätter

Nordea med den smutsiga byken
Avslöjandena om hur slipsnissarna på de stora bankerna hjälper de "fina" kunderna att smita undan skatten fortsätter. Senast är det återigen Nordea som står med skammen. Den ökände vapensmugglaren Loftur Johannesson från Island (mest känd som ”The Icelander”) fick hjälp att gömma undan sina smutspengar i olika anonyma brevlådeföretag av Nordea. Att inte huvuden har rullat på Nordea är i sig en skandal.

Jag tror faktiskt att Björn Wahlroos, som fortfarande är ordförande för Nordea, syn på saken förklarar mycket mer än vad man kunde tro från början. Den stora skandalen är att den ledande banken i Sverige får fortsätta att ha en ordförande med den här synen på bankens uppgift:

- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Jag är alltså en av dom där 80% idioterna som Nordea tar hand om slantarna för, de slantar som är kvar när jag betalt min skatt. Sedan tillhör väl Loftur Johannesson dom där 20% som har idéer och kan placera slantarna i någon brevlåda på någon ö i Västindien så han slipper betala skatter - det kan ju vi 80% idioter göra.

» Farväl

Konstnären Carl Fredrik Reuterswärd har lämnat oss. Han blev 82 år. Carl Fredrik Reuterswärd är väl mest känd för sitt verk Non Violence. Den välkända revolvern med knut på pipan. Carl Fredrik Reuterswärd kommer från en gammal adlig militärsläkt, kanske något som präglade hans syn på saken. De sista åren bodde han i Landskrona här i Skåne. Statyn Non Violence finns bland annat utanför FN-högkvarteret i New York och utanför Centralstationen i Malmö.

Non Violence av Carl Fredrik Reuterswärd

Och lite då och då placeras den som illustration på bloggen Sven Tycker, som tycker att det är en av de mest vältalande konstnärliga verk som existerar. Den knuten säger allt. Tack Carl Fredrik Reuterswärd för den. Den kommer att finns kvar i minnet under överskådlig framtid.


Rör inte min kompis

torsdag 2016-05-05
Kristi Flygare har landat
tyckeri nummer 6930

» Korta näsor

Denna något kryptiska rubrik har faktiskt en fullt logisk förklaring. Alla har vi väl använt oss av uttrycket "Tänker inte längre än näsan räcker". Det är naturligtvis detta som föranleder den här rubriken. Jag är nämligen förvånad över att så många människor inte tänker längre än näsan räcker. Låt oss börja med Mona Sahlin. Hon har ju trampat i klaveret rejält tidigare. Hon borde ju begripa att media har full koll på henne. Journalister bara väntar på en chans att sätta åt Mona Sahlin igen. Det blir en fin trofé att sätta på bokhyllan. Journalister håller full koll på vad hon gör. Detta borde hon ju faktiskt vara fullt medveten om. Något som borde göra henne extra noggrann med vad hon gör. Om hon tänkte längre än näsan räckte så skulle hon fundera igenom allt hon gör så att det INTE blir fel. Vara noggrann med att INTE trampa i klaveret. Men, vad gör hon? Hon bjuder journalisterna på en ny trofé. Hon tänker inte längre än näsan räcker. Varför gör du på det viset Mona? Vad är det som gör att många politiker inte är EXTRA noggranna? Begriper dom inte att dom blir fritt villebråd när dom trampar i klaveret?

Nästa grupp som man verkligen om och om igen undrar varför dom inte tänker längre än näsan räcker är elitidrottare. Nu senast har vi ju alla de idrottare som åkte fast i dopingprov efter att ha stoppat i sig den obskyra hjärtmedicinen Meldonium. Bland annat den svensk / etiopiske löparen Abeba Aregawi. Men, hon var ju inte ensam. Det var många elitidrottare som fastnade i det nätet. Hur dumma är dom som bara stoppar i sig för dom okända mediciner som tränaren ger dom? Hur kan dom köpa obskyra kosttillskott på ett gym utan att ha full koll på vad det är? Begriper dom inte att det görs dopingkontroller? Varför tänker dom inte längre än näsan räcker? Hur kan dom vara så korkade så att dom stoppar i sig saker dom inte vet vad det är? Dom vet ju att det görs dopingkontroller. Borde det inte innebära att dom är extra noga med vilka piller dom stoppar i sig? Snarare verkar dom helt aningslöst stoppa i sig både det en och det andra utan att ifrågasätta vad det ska vara för mening med det.

Längre än näsan räcker
Låt oss fortsätta med en del andra som inte tänker längre än näsan räcker. För en tid sedan offentliggjordes det att Migrationsverket handplockat Angeles Bermudez Svankvist till ett speciellt uppdrag. Ett uppdrag som aldrig utannonserats utan Angeles Bermudez Svankvist handplockades till uppdraget. Något som verkligen inte gav upphov till några jubelrop, varken hos Migrationsverket eller Arbetsförmedlingen. Angeles Bermudez Svankvist fick nämligen sparken som Generaldirektör för Arbetsförmedlingen 2013. Till det jobbet hade hon handplockats av den moderata arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin. Det hela slutade dock med förskräckelse. Nu har hon alltså handplockats av Migrationsverket för ett uppdrag som innebär intensiva kontakter med Arbetsförmedlingen! Dom tänker uppenbarligen inte längre än näsan räcker.

Några andra som inte tänkte längre än näsan räckte var Generaldirektören Ingemar Hansson och överdirektören Helena Dyrssen på Skatteverket. När dom fick kännedom om att SVT:s Uppdrag Granskning kollade upp den gamla kompisen Frank Belfrags trassliga skatteaffärer försökte dom varna honom om vad som var på gång. Nu misslyckades dom med detta vilket resulterade i en av de mer komiska inslagen i Uppdrag Granskning när Frank Belfrag försökte gömma sig för SVT:s reportrar. Alla tre jobbade tillsammans på olika departement under den tidigare Högeralliansregeringen. Som andra politiskt tillsatta tjänstemän fick dom lämna när regeringen avgick. Men, dom fick snabbt nya fina jobb. När man har hamnat som Generaldirektör för en myndighet eller som Överdirektör på en stor myndighet så borde man ju faktiskt tänka längre än näsan räcker. Till och med en kortnäst amatör som er bloggare inser att så gör man helt enkelt inte. Varför tänker dom inte längre än näsan räcker? För övrigt kan vi undra hur det kommer sig att skandalen inte blev större än den blev. Hade det varit f.d. socialdemokratiska höga tjänstemän som trampat i klaveret på det här viset hade drevet satt igång rejält i svensk press. Fast där finns ju förstås nästan bara borgerliga tidningar, och dom tänker inte heller längre än näsan räcker.

Sedan läser vi att den tidigare Paradise Hotel-skådisen Sofia, numera Prinsessan Sofia som verkligen har, med hjälp av det Kungliga Hovet, arbetat hårt för att sudda ut nakenbilder på nätet, filmer från Paradise Hotel-epoken och lite mer tvivelaktiga vänner. Det är onekligen inte lätt att gå från en typ av karriär till en annan. Då gäller det verkligen att man tänker längre än näsan räcker. Därför blir man faktiskt något förvånad när man läser att Sofia Kristina Bernadotte startat bolaget SKB Sverige AB i all hemlighet. Kungligheter får nämligen inte bedriva affärsverksamhet. Dom ska vara helt neutrala. Efter all den utbildning i hovetikett som Sofia fått för att kunna passa in bland de blåblodiga så är det onekligen anmärkningsvärt att hon inte tänker längre än näsan räcker. Hon borde ju också begripa att det hela avslöjas förr eller senare på ett eller annat sätt.

» Bedragare del 279

Det var länge sedan jag berättade om något av alla de bluffmejl som trillar in i min e-postlåda varje dag. En del komiska, andra skickliga och en del rent av löjeväckande. I dag har jag fått mejl från Elwood Bass, Jerry Riggs och Chadwick Randolph (alla från olika "sajter"). I varje fall minst dessa. En del kan ju ha fastnat i olika bluff-filter. Hur som helst skriver dessa tre män exakt likadant till mig:

Listen to the world
Hi, sven

Please find attached document you requested. The attached file is your account balance and transactions history.

Regards,
Chadwick Randolph

Och så bifogar dom en fil som heter "transfers_CBA.zip", transactions-F79.zip" eller "transactions-90C.zip". Sedan inleds ett mejl med "Hello, listen" och ett annat med "Hi, tycker". Det ska påpekas att "listen" kommer från en gammal Internetservice som jag var ansvarig för, men som inte uppdaterats på mer än 10 år. Listen to the world.

Hur som helst, öppna ALDRIG bifogade filer i mejl som du är tveksam till. Öppna bara bifogade filer i mejl som du har väntat på. I synnerhet komprimerade .zip-filer ska du vara försiktig med. Troligtvis börjar det kanske inte att ryka ur datorns håligheter, men nästan...


Rör inte min kompis

fredag 2016-05-06
Vårda Allemansrätten
tyckeri nummer 6931

» Vad har folk innanför pannbenet

Maskros
Sopor
Den svenska allemansrätten är en förmån som vi ska vara rädda om. Jag är privilegierad som boende i Åstorp och har tillgång till Söderåsens underbara natur inom gångavstånd. Jag är i princip uppe och springer på skogsvägarna på Söderåsen minst en gång i veckan. Gissningsvis är jag uppe och promenerar med min son en gång i veckan. Ibland bara en liten kort joggning- eller promenadrunda. Ibland lite längre. Oftast med en kamera om halsen när jag promenerar. Det är underbart att njuta av nyutslagen bokskog. Att njuta av en mark som är helt vit av vitsippor. Att njuta av att höra en hackspett som hackar på ett träd. Har man tur hoppar en ekorre över vägen framför mig. Har jag riktig tur kan jag se en flock hjortar stå och iaktta mig inne bakom träden. En gång har jag mött ett vildsvin bara ett par meter framför mig. Lyckligtvis med ett elstängsel emellan! Nästan allt är vackert. Till och med en närbild av en maskros är vacker. För visst är maskrosen en vacker blomma. Både som en enskild blomma eller som en hel äng gul av maskrosor. Det är bara inne i trädgården som jag helst vill slippa dessa vackra blommor.

Men det händer att jag blir fly förbannad. Vad har folk innanför pannbenet om man trixar sig upp på en smal grusväg, antagligen en mörk kväll, för att göra sig av med sopor som man kan lämna helt kostnadsfritt på en avfallsanläggning några kilometer bort? Med vad tänker man? Man kan inte ha så mycket innanför pannbenet. Den här bilden (precis som maskrosen) är tagen i dag. På en plats där det regelbundet tippas sopor. Som sedan städas bort av markägaren (eller kommunen). En tid senare har någon ny tippat sin skit på platsen. Jag är i allmänhet en mycket fridfull man. Men jag undrar om jag hade kunnat hålla mig borta från våldshandlingar om jag kommit på den skyldige till detta. FY FAN!


Rör inte min kompis

lördag 2016-05-07
Högsommarvärme och skavsår
tyckeri nummer 6932

» Hur man än vänder sig har man röven där bak

Jag har under dagen njutit av högsommarvärmen och tillsammans med min son tagit en lång promenad utefter Landborgen i Helsingborg. Något som kan rekommenderas både för helsingborgare och besökare. Som republikan gick naturligtvis inte promenaden ända ut till Sofiero slott, men det blev en dryg mil sammanlagt ändå. Det visade sig att ett par styva jeans inte var den rätta benbeklädnaden en så'n här dag med högsommarvärme. Jag har fått skavsår i röven! Jag tänkte först fortsätta att tycka till om detta som ämne för dagens blogg. Men kunde snabbt konstatera att det kanske skulle blivit lite för intimt. Men, jag kan i varje fall konstatera att det har sina nackdelar med högsommarvärme i början av maj.

Säg Nej till NATO
Istället får det bli funderingar och tyckerier angående den svenska Alliansfriheten och ett eventuellt NATO-medlemskap. I en debattartikel i Dagens Nyheter konstaterade för några dagar sedan några forskare och professorer att för första gången har en undersökning visat på att fler svenskar vill att Sverige går med i NATO (38%) än som säger Nej till en svensk ansökan om medlemskap (31%). Det är alltså första gången som den här undersökningen visar att fler vill gå med än som vill att Sverige står utanför. Men, som jag skriver i rubriken. Hur man än vänder sig så har man rumpan där bak. Ty samtidigt som alltså fler svenskar vill gå med i NATO än som vill hålla sig utanför NATO så vill en klar majoritet (60%) att Sverige ska förbli Alliansfria! Det här är intressant. Frågan är vad man kan läsa ut av det här. Vad vill egentligen svenskarna? Vet svenskarna inte vad Alliansfriheten egentligen innebär? Vet dom inte vad ett svenskt medlemskap i NATO i realiteten innebär? Eller, är det egentligen så enkelt som att man inte ska lita allt för mycket på opinionsundersökningar?

Skapa fred istället
Publiciteten i andra media efter debattartikeln handlade, i enlighet med den NATO-kampanj som just nu förs i svensk media, mest om att undersökningen för första gången visat på att det är fler som vill gå med än som vill stanna utanför. Att en tredjedel inte vet alls var man ganska tysta om. Att en majoritet fortfarande vill bevara Alliansfriheten nämndes mest som något underligt, som kuriosa. Debattartikeln handlade just om ifall svensken egentligen är medvetna om vad dom svarar och vad svaren egentligen innebär. I en mycket intelligent kommentar funderar Margot Wallström över vilka effekter det skulle få om Donald Trump snart väljs till USA:s president. På sin väg mot makten har han ju nu kommit så långt att han blivit det republikanska partiets kandidat i det kommande presidentvalet. Vill verkligen svenska folket att den svenska militären ställs under Donald Trumps befäl för att skydda Erdogans diktatur i Turkiet eller den högerextrema regimen som just nu arbetar hårt på att avskaffa den konstitutionella demokratin i Polen? I Warszawa har i dag en kvarts miljon människor demonstrerat för demokratin och emot regeringens planer.

Men, faktum är att svensk media i dag driver en hård och enveten kampanj för att slutgiltigt avskaffa den svenska alliansfriheten och bana vägen för en svensk slutgiltig anslutning till USA:s NATO. Vi behöver inte förbinda oss att försvara Turkiet och vår traditionella rysskräck är överdriven.


Rör inte min kompis

söndag 2016-05-08
Slut på ledigheten
tyckeri nummer 6933

» Kaplan hade kanske inte så fel

Fred lönar sig i längden
Israels premiärminister Benjamin Netanyahu är upprörd igen. Än en gång har en högt uppsatt person dragit paralleller mellan Nazitysklands behandling av judar under 30-talet och dagens israeliska behandling av palestinier. Fast kanske är det dags för Benjamin Netanyahu att fundera en extra gång på ämnet. Den som denna gången drog paralleller var nämligen den israeliska försvarsmaktens vicechef Yair Golan, som i samband med en minneshögtid för Förintelsens offer uppenbarligen hade lite dåligt samvete. Extremhögern inom Benjamin Netanyahus regering har krävt att Yair Golan ska avgå medan däremot Israels Försvarsminister Moshe Yaalon har förklarat att han har fullt förtroende för försvarsmaktens vicechef Yair Golan. Det Yair Golan sade var mycket intelligent. Och den här meningen är användbar när man kritiserar t.ex. den rasistiska Sverigedumokratiska svansen här i Sverige också:

- "There is, after all, nothing easier and simpler than hating the foreigner... arousing fears and terrifying."

"Det finns, trots allt, inget lättare och enklare än att hata det okända och på så sätt skapa fruktan". Bra sagt Yair Golan! Det är dags att inse att den israeliska ockupationspolitiken mot palestinierna förtjänar kritik, och det handlar inte om antisemitism. Det handlar om alla människors lika rätt. BBC och SR.

» Bedragare del 280

Jag vet inte om jag ska känna mig smickrad eller förolämpad. Smickrad eftersom en ung 21-åring som Gylian (vad är det för namn?) tycker att en gammal stofil som er bloggare duger. Så här skriver hon:

Jag är inte intresserad
Hallå

Är du ledig?
Jag letar efter en snabbis ikväll ...

Jag är 21 och min fitta vill ha s#x!

Mitt användarnamn Gylian

Min profil är här

Fast jag föredrar nog att känna mig förolämpad. Jag är inte alls smickrad av att riskera att bli utnyttjad av någon som bara är ute efter en snabbis där jag uppenbarligen ska fungera istället för någon form av maskin för att tillfredsställa Gylians behov. Om hon återkommer och meddelar sin adress kan hon få den lilla röda fjärilsliknande "vibrator" som jag hittade en gång i skogen. Jag undrade först vad det var för någon underlig liten mojäng med sladd och ett litet fack för batteri och ett hjul för manövrering som jag hittat. Den heter "sevencreations". Jag blev nyfiken när jag hittade den och tog med mig hem. Snacka om att bli generad när jag stoppade i batteri och upptäckte vad det var för något. Hur som helst Gylian, om det bara handlar om en snabbis för att tillfredsställa dina sexuella behov så kan du få den. Bara meddela din adress så skickar jag den. Annars slänger jag bara ditt mejl.


Rör inte min kompis

måndag 2016-05-09
Fira med Jan
tyckeri nummer 6934

» Europadagen

I dag är det Europadagen. Det är meningen att vi då ska fira EU och känna oss stolta eftersom det var den 9 maj 1950 som grunden lades till det som sedan har blivit den Europeiska Unionen. Personligen undrar jag om inte Jan Björklund känner sig lite ensam i dag. Men, han får fira hur mycket han vill. Själv känner jag mig mer tveksam.

Säg Nej till EU
Säg Nej till EU
Hela Europa

Den här kartan visar HELA Europa, kanske ska vi fira Europa och inte bara fiaskot EU?



Rör inte min kompis

tisdag 2016-05-10
Dagen efter Europadagen
tyckeri nummer 6935

» Skäms EU

I går firade vi Europadagen, vi firade att vi har begåvats med en Europeisk Union för gränslös frihet, demokrati och solidaritet. Inte bara Jan Björklund firade, det var faktiskt några till som firade framväxandet av det gränslösa Europa. Eller hur det nu hänger ihop?

EU - murarnas EU
I dag utvisar vi Syed Latif till Bangladesh. Det jobb i Sverige som han har skaffat sig duger inte. Han har nämligen gjort just det som man får råd om från alla håll. Sökt jobb aktivt på alla tänkbara sätt. Det jobb han fick hade han inte fått via Arbetsförmedlingen, han hade fått det via LinkedIn. Så där hittar Sverige ett skäl att utvisa honom. Jag läste för några dagar sedan ett debattinlägg som berättade att det mest effektiva sättet att få jobb är att söka upp arbetsgivare och att utnyttja sina förbindelser. Han visade med statistik att detta var det mest effektiva sättet att få jobb. Fast han berättade inte att om ALLA arbetssökande själva kontaktade ALLA arbetsgivare skulle personalavdelningarna stänga av telefonen och sjukskriva sig för att ha gått in i väggen. Metoden fungerar bara så länge INTE alla gör så. Hur som helst så som ett led i EU:s solidariska flyktingpolitik - dvs håll dom utanför, och skulle dom lyckas ta sig över gränsen - släng ut dom så slänger vi nu ut Syed Latif. Att höra den Sverigedumo--- f'låt, det sägs visst vara Socialdemokratiska justitieministern, Morgan Johansson helt kallt kommentera det hela på radion utan någon som helst förståelse gör att jag skäms för mitt land. Och jag skäms för vad EU har utvecklats till. En organisation för att bygga murar och taggtrådsstängsel.

I dag kan vi läsa om att båttragedierna i Medelhavet nått Öresund. De nya murarna, taggtrådarna, passpoliserna och byråkratiska finesserna tvingar desperata flyktingar till att riskera sina liv för att om möjligt rädda sin framtid. Just nu ligger en flykting i koma på sjukhus i Danmark efter att ha varit nära att drunkna när han i båt försökt ta sig mellan Danmark och Sverige över Öresund. Desperata flyktingar försöker regelbundet gående i järnvägstunnlar och på motorvägsbroar över Öresund ta sig över vattnet. Dom gömmer sig med risk för sina liv under långtradare för att ta sig över den låsta gränsen. Och Socialdemokratiska ministrar står upp offentligt och är stolta över EU:s nya gränskontroller. Skäms dom inte?

» Jaså

Fredsduva
En mycket aktiv ambassadör i Sverige är den israeliska ambassadören Isaac Bachman, som regelbundet skriver debattinlägg i olika tidningar. När någon kritiserar den israeliska politiken är Isaac Bachman snabbt framme och berättar om antisemitismen. Senaste inlägget från Isaac Bachman i Aftonbladet i dag berättar om hur våldsamma alla palestinier är som "uppviglar till våld och betalar lön till terrorister" och hur fredliga israelerna är. - "Israel är en liberal demokrati med lika rättigheter för alla oavsett kön, religion eller etnicitet. Alla israeliska regeringar under flera decennier har stött en tvåstatslösning, liksom en stor majoritet av det israeliska folket." Det är väl just för att göra en tvåstatslösning möjlig som Israel i en allt mer ökad omfattning bygger israeliska bosättningar på den mark som är tänkt utgöra en palestinsk stat. Eller hur tänker du där Isaac Bachman? Om Israels ledning under Benjamin Netanyahu verkligen stödjer en tvåstatslösning så är det faktiskt dags att visa detta på allvar. I annat fall tror vi inte på det!

» Bedragare del 281

Hurra, mina ekonomiska bekymmer är äntligen lösta. Nu är istället problemet vad jag ska göra med alla slantarna? För det måste ju verkligen vara en massa pengar jag vunnit när nu Google lottar ut pengar bland sina trogna kunder. Så här skriver man i varje fall:

Google
WINNING NOTIFICATION!!!

GOOGLE INC.® silvia@mail.afa.com.br

2 bilagor
Google Inc. ®.docx
Google Inc. ®.pdf

Dear, Winner.

Kindly find the attached file(s) in this email for details of the prize won.

Congratulations,

Google Rewards Unit.

Eller, är det någon som kanske eventuellt misstänker att det kan vara något skumt med det här? För om man tänker efter så kan man undra varför Google skulle lotta ut pengar så där helt utan anledning. Dessutom kan man ju fundera över varför dom i så fall skulle skicka mejlet från en så'n här anonym och mystisk e-postadress. För att inte tala om att sannolikheten för att jag skulle vinna dubbelt är inte speciellt stor. Jag fick nämligen två exakt likalydande mejl nästan samtidigt. Om jag ska vara uppriktig så tror jag att jag undviker att öppna någon av de bifogade bilagorna utan slänger istället hela skiten i Papperskorgen.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-05-11
Dom som smiter undan
tyckeri nummer 6936

» Dom som ska skämmas öronen av sig

Skatteverket
Delar av de s.k. Panama-papperen har blivit allmänt sökbara, och lite här och där avslöjas vilka det är som tagit chansen att smita. Ska jag vara uppriktig så är jag faktiskt inte det minsta förvånad över avslöjandena - inte det minsta. Snarare är det så att man så smått skrattar. Jag hoppas verkligen att man på Skatteverket inte sitter och rullar tummarna utan prioriterar att jobba med vad avslöjandet kan ge. Mycket enkelt kan mina synpunkter kortas ner till tre ord: SÄTT ÅT DOM! Svenska Dagbladet har roat sig med att placera ut små ploppar på en karta och konstaterar krasst: - "I Sverige är Östermalm ledande bland användandet av brevlådeföretag." Kanske inte ett avslöjande som gör oss särdeles förvånade. Dagens Media har granskat mediepersonligheterna som ville ha en hemlig brevlåda på någon ö med sol och låga skatter. Helsingborgs Dagblad berättar om skåningarna som avslöjats. SVT berättar om hur Svenska Fotbollsförbundet gjorde affärer med en tvivelaktig agent och där delar av slantarna för TV-rättigheterna hamnade på Brittiska Jungfruöarna. Dagens Industri har i flera artiklar kopplat till näringslivets toppar. Det är med glädje jag noterar uppmärksamheten - och intresset från Skatteverket. Jag vet att det egentligen inte är en acceptabel känsla, men skadeglädjen är hög. Jag hoppas verkligen att tillräckligt många fastnar i nätet och att det trots allt kanske "skrämmer" några från att fortsätta smitandet. De riktigt kriminella kommer man inte åt, men de som åtminstone försöker upprätthålla en respektabel mask kanske tänker efter en extra gång nästa gång. Fast när media pratar med smitarna så handlar det ju inte alls om att man vill smita från skatten. Det är ju fullt legitima affärer. Det är ju helt normalt att man gör affärer via anonyma brevlådor på öar i Västindien!

För övrigt ser jag att den skånska moderatpolitikern Pia Kinhult som innan senaste valet var regionstyrelsens ordförande här i Skåne fått ny jobb. Senaste valresultatet gjorde nämligen att hon åkte ut. Men nu har hon fått ett nytt passande jobb, som ordförande för Skattebetalarna - "Vi som inte vill betala skatt". Ett passande jobb för en äkta moderat. Hennes första uttalande handlar naturligtvis inte om krav på ökad skattemoral från de som trixar för att slippa betala utan snarast om att skatterna måste sänkas.

» Smitarna

Det ska inte handla om skattesmitare. Det tycker jag till om på annat håll. Nä, det ska handla om politikersmitarna. Aftonbladet har roat sig med att titta på vilka riksdagsledamöter som har sämst närvaro i Riksdagen. Jag blir inte det minsta förvånad när jag noterar att ligan leds av en Sverigedumokrat följt av en annan Sverigedumokrat... Överlägset i topp hittar vi Jimmie Åkessons egen svärmor Margareta Larsson som senast deltog i en debatt riksdagsåret 2013/2014 och hon har överhuvudtaget inte varit där sedan november förra året. Fast full lön och allt det andra plockar hon ut! På andra plats ligger som sagt en annan Sverigedumokrat...

Vi som inget begriper - Sverigedemokraterna



Rör inte min kompis

torsdag 2016-05-12
Sven tycker om
tyckeri nummer 6937

» Dagens citat

Dagens citat måste var detta från Sverigedumokraten som på den SD närstående rasistsajten Avpixlat skriver:

- "Dags att emigrera till Polen! Polen tar inte emot immigranter."

Jag tycker att kommentaren till detta: "Saliga äro de korkade, ty de skola flyta på syndafloden" som jag hittade hos Inte rasist, men också förtjänar att spridas vidare.

Vi som inget begriper - Sverigedemokraterna

» Vi som inte vill betala

I går konstaterade jag ju att den tidigare moderatpolitikern Pia Kinhult nu valts till ordförande för Skattebetalarna - "vi som inte vill betala skatter". Jag konstaterade då att hon som förväntat inte inlett sitt ordförandeskap med att argumentera för att de skatter som ska betalas verkligen blir betalda. Dvs ett avståndstagande från skattesmitarna! Jag har som en följd av detta roat mig med ett besök på Skattebetalarnas hemsida, och dom tar där upp 9 ämnen på startsidan. Inget av dessa handlar om avståndstagande från skattefiffel. De nio ämnena är istället:

1. En kampanj mot höghastighetsjärnvägen. Jag är själv inte övertygad om att investeringen är den bästa. Men uppenbart är att Skattebetalarna inte har fattat att det krävs enorma investeringar i det nuvarande järnvägsnätet om inte höghastighetsjärnvägen byggs. Inte heller protesterar man mot byggandet av Förbifart Stockholm t.ex. som är en motorväg förbi Stockholm som bara den kostar en tiondel av vad hela höghastighetsjärnvägsprojektet maximalt kostar.
2. En kampanj mot bensinskatten. Alla skatter är ju av ondo, även om dom har till syfte att förbättra vår miljö.
3. En allmän kampanj mot skattehöjningar. Som sagt, alla skatter är av ondo.

Skatte-icke-betalarna

4. Ett konstaterande att Pia Kinhult valts till ordförande. I intervjun med henne nämns inget om skattesmitarna.
5. Ett konstaterande att Dick Kling lämnar ordförandeposten. Inte heller i intervjun med honom nämns något om skattesmitare.
6. En protest mot skärpningar och indragningar inom den bidragsberoende sektorn, dvs ROT- och RUT-sektorn.
7. En protest mot skatt för pensionärer.
8. Ett konstaterande att regeringens nya budget innebär "en massiv skattechock".
9. En protest mot att pensionärer inte fått den skattesänkning som utlovats.

Vore inte en kampanj från Skattebetalarna mot skattefusk, skattefiffel och skatteplanering en lämplig kampanj? Ju fler som betalar de skatter som dom ska betala desto lägre kan ju skattenivåerna för de som verkligen betalar bli. Men icke sade Nicke Kinhult!

Kanske skulle också en kampanj mot det införda Vårdvalet i Stockholm passa in. Sedan Vårdvalet infördes har kostnaderna skenat just inom de områden där vårdvalet införts. Men det är klart, det handlar ju om åtgärder i syfte att privatisera verksamhet så att företag kan tjäna pengar så då blir det inte av protesterna från Skattebetalarna.

Eller en protest mot hur bygget av Nya Karolinska Sjukhuset i Stockholm genomförts. Även där har kostnaderna skenat eftersom bygget genomförts på ett totaltprivatiserat sätt (OPS kallas det). Kostnaden för detta enda sjukhus i Stockholm är ungefär en sjättedel av vad hela höghastighetsjärnvägsprojektet skulle kosta.


Rör inte min kompis

fredag 2016-05-13
Gnäll, avundsjuka och beröm
tyckeri nummer 6938

» Höj politikerlönerna

Anders Borg letar sin förmögenhet
Jo, jag menar allvar. Höj politikerlönerna. Det är uppenbart att svenska politiker är underbetalda, vilket framgår mycket tydligt när man ser vilka inkomster dom får när dom hoppar av som politiker. Faktum är att lönerna till topposter inom offentlig verksamhet ligger mycket lågt jämfört med vad det "privata näringslivet" betalar ut till sina favoriter. I dagarna kan vi läsa om vår förre moderata finansminister Anders Borg som plockar in stålar på sitt konto via sitt privata bolag i en omfattning som vore otänkbart att betala ut till en politiker. Som jag förstår ligger t.ex. Göran Persson inte så fruktansvärt långt efter. Från sitt relativt nystartade bolag Economic and Financial Management Anders Borg AB kunde Anders Borg förra året plocka ut dels 7,8 miljoner kronor i lön och till det ytterligare ungefär 2 miljoner kronor i aktieutdelning. Något som kan jämföras med den årliga inkomsten på 1,49 miljoner kronor som han fick som finansminister. Det är mer än en sexdubbling på kort tid. Räknat på 40 tim/veckan så blir det 4.700 kronor - i timmen. Inte så illa pinkat! - "För mycket av det goda kan vara underbart" som någon vis person någon gång sade.

» Svensken är intelligent

Donald Trump
Allra intelligentast verkar kvinnor vara. Enligt en undersökning som gjorts (ni vet att jag älskar statistik) så tror 4% av männen i Sverige att deras ekonomi skulle bli bättre av Donald Trump som USA:s president. 0% av kvinnorna har samma åsikt... 36% respektive 33% tror däremot att deras ekonomi skulle försämras av Donald Trump i Vita Huset. Uppenbart är att inte ens den Sverigedumokratiska svansen har så stort förtroende för Donald Trump. Vi får väl hoppas att tillräckligt många amerikaner är så intelligenta att dom inte placerar tokgubben på maktens taburetter.

Fimpa - nu
» Svensken är på tok för korkad

För en tid sedan läste jag att en allt större andel av svenskarna tycker att Sverige blir allt mer nedskräpat. Jag är osäker på om vi blivit sämre på att hålla rent efter oss eller om besparingar gjort att städandet försämrats. Hur som helst är vi mycket ofta på tok för hänsynslösa när det gäller att hålla det trevligt omkring oss. Det handlar t.ex. om alla dessa totalt hänsynslösa rökare som tror att deras fimpar automatiskt försvinner bara för att dom släpper dom på marken. Det är helt uppenbart att tobaksröken försvårar för hjärnan att fungera, precis som alkohol. Rökare och folk som partajat är de som är sämst på att hålla det trevligt efter sig. Folk orkar bära med sig hur mycket som helst av mat och dricka när det ska festas ute i det fria. Men när man stoppat i sig det ätbara och drickbara verkar förpackningarna ha blivit så tunga att dom inte går att bära med sig. Bara släng skiten efter dig verkar vara mottot. Jag är övertygad om att det är alkoholen som får folk att tappa omdömet. Och, eftersom rökare i allmänhet bara släpper fimpen på marken efter sig så måste det vara tobaksröken som också får folk att totalt tappa omdömet. Lär er veta hut!


Rör inte min kompis

lördag 2016-05-14
Pingstafton
tyckeri nummer 6939

» Provocerande militärövningar

Jag läser att Ryssland under juni ska hålla tre rekordstora militära övningar i Östersjöområdet. Totalt ska 40.000 ryska soldater delta i de tre övningarna, samtidigt. Dels en marinövning i Östersjön och samtidigt två stora övningar på land och i luften. En vid gränsen till Baltikum och en vid gränsen till Polen. Allt är naturligtvis för att provocera de fredsälskande grannländerna genom att visa vilken militär kapacitet man har och på så sätt med hot visa att om ni inte gör som vi säger så kommer vi att använda den här styrkan mot er.

Låt skroten ta över
Nä, förlåt. Jag ljuger. Det är inte Ryssland som ska hålla rekordstora militärövningar. Det är NATO som samtidigt ska hålla tre stora militärövningar i Östersjöområdet. Dels den stor marinövningen i Östersjön Baltops (som Sverige också ska delta i). Dels arméövningen Anakonda i Polen, där även här Sverige ska delta. Dessutom ska en tredje övning genomföras, Saber Strike i Baltikum och Polen. Dock utan svenskt deltagande. Om Ryssland känner sig provocerade av tre rekordstora NATO-militärövningar i sitt eget närområde samtidigt som NATO kraftigt har förstärkt sin militära närvaro i området så säger det allt om hur farligt Ryssland är. Dom är ständigt ute efter att provocera. Alltså måste vi gå med i NATO för att skydda oss mot den aggressiva och provocerande grannen.

Eller hur det nu egentligen hänger ihop....

Sven Ohlsson
» Trettiosjätte gången

Er bloggare är inte bara bloggare utan också motionslöpare. Jag "njuter" av att springa en runda på skogsvägar och stigar på Söderåsen. För att locka ut mig även om det skulle ta emot så deltar jag varje år i två motionslopp. Springtime - Helsingborgs stadslopp i början av maj och sedan Skanneloppet i början av november här hemma i Åstorp. Så i dag var det alltså dags för Springtime i Helsingborg. Ett lopp som jag sprungit samtliga 36 år som det arrangerats. Jag tillhör alltså Springtime-veteranerna. Om jag förstod det hela rätt så var vi 13 stycken av veteranerna som var anmälda till årets lopp varav 7 visst även i år sprang den längre 10 km rundan. Några av oss har kommit så långt upp i åldern att det får räcka med den kortare 5 km rundan. Det gick förhållandevis bra på de 10 kilometrarna. Med tanke på hur det känts under våren utgick jag ifrån att det i år skulle bli allra första året som tiden blev över en timme. Men preliminärt verkar tiden ha blivit cirka 58 minuter, så jag är fullt nöjd. Lägg till att jag inte kollapsade efter målgång utan nog snarare såg ganska fräsch ut när jag stillsamt joggade fram mot målet på Kullagatan. Den här bilden är tagen bara några minuter efter målgång.

Jag mår bra av att springa. Det är ett perfekt sätt att koppla bort allt oväsentligt ur hjärnan och rensa denna från all skit som samlas. Sedan hävdar jag inte att man MÅSTE springa för att må bra. Jag är övertygad om att för normalsvensken är promenader fullt tillräckligt. Men, jag håller med ministern som hävdade att vi rör på oss alldeles för lite. Det företas en fruktansvärd mängd helt onödiga bilresor i vårt samhälle. Ta på er ett par promenadskor och gå till affären eller jobbet. Plocka fram en cykel och cykla till affären eller jobbet. Man måste inte ta bilen varje gång man ska längre bort än 100 meter. RÖR PÅ ER! Ni mår mycket bättre då.

» Bedragare del 282

Jippi, ännu en gång är alla mina ekonomiska bekymmer lösta. Jag har fått en donation. Tyvärr berättar man inte hur mycket. Samtidigt som jag inte riktigt kan förstå varför NHS (National Health Service - alltså den brittiska offentliga sjukvården) skulle donera pengar till mig. Hur som helst tar jag risken att begå lagbrott genom att publicera mejlet:

Money Was DONATED To You

Muhenda Stella (CENTRAL AND NORTH WEST LONDON NHS FOUNDATION TRUST) stellamuhenda@nhs.net

Reply via email: s25504300@gmail.com

*******************************************************

This message may contain confidential information. If you are not the intended recipient please inform the sender that you have received the message in error before deleting it.
Please do not disclose, copy or distribute information in this e-mail or take any action in reliance on its contents:
to do so is strictly prohibited and may be unlawful.

Thank you for your co-operation.

NHSmail is the secure email and directory service available for all NHS staff in England and Scotland
NHSmail is approved for exchanging patient data and other sensitive information with NHSmail and GSi recipients
NHSmail provides an email address for your career in the NHS and can be accessed anywhere

********************************************************

Kanske är det så att någon av Sven Tyckers läsare kan berätta för mig varför NHS skulle donera pengar till mig. Det fanns en period i min ungdom då jag årligen med tåg gjorde besök i Storbritannien. Dels för att hälsa på "Auntie", som jag några år tidigare hade bott en månad hos i Cornwall men sedan flyttade hon till Portsmouth. Och även för att botanisera i Londons alla skivbutiker (främst i Londonförorten Brixton där reggaemusiken flödade). Ryggsäcken bågnade av LP-skivor när jag med tåg åkte hem igen. Men under alla dessa besök behövde jag lyckligtvis aldrig besöka sjukvården. Så, jag begriper inte varför NHS skulle donera några pengar till mig. Och inte heller hur dom fått tag på min adress. Så, trots att det står att det kan vara ett lagbrott att sprida innehållet i mejlet så tar jag chansen. Är det någon som har något tips? Förutom att det är en ren bluff förstås... Släng skiten!

PS. Det finns förstås flera NHS. National Honor Society i USA som sysslar med studier tydligen. Sedan finns det en skateboardtillverkare...


Rör inte min kompis

söndag 2016-05-15 Pingstdagen
Migrän
tyckeri nummer 6940

» Migrän

Dagen är helt präglad av migrän. Vad som utlöst dagens anfall har jag faktiskt ingen aning om. Vad jag vet så åt jag inget speciellt i går. Jag vet till exempel annars att mycket mörk choklad kan sätta igång ett anfall. Jag vet också att när jag haft det stressigt och varvar ner kan det komma ett anfall. Men nu vet jag faktiskt inte varför. Det hela brukar börja med olika former av synstörningar och liknande, men det vet jag inget om. Men faktum är att min hustru hävdar att jag uppförde mig konstigt under natten och var helt okontaktbar. Så kanske började det då. I dag har det gjort ont i huvudet, jag har frusit, jag har varit trött, smaksinnet har varit påverkat och jag har varit på hemskt dåligt humör. Det är vid sådana här tillfällen som man helst önskar att man var helt ensam utan att behöva ta hänsyn till andra. Jag tycker verkligen synd om de som har mycket värre migränanfall än vad jag har. De stackare som kan ligga flera dagar med värk och varken tåla ljus eller ljud. Ni har verkligen min sympati. Nu bäddar jag ner mig igen och hoppas att det hela är bättre i morgon. Den här dagen hade jag helst sluppit undan.


Rör inte min kompis

måndag 2016-05-16
En helt ny fräsch vecka
tyckeri nummer 6941

CIA
» CIA och Nelson Mandela

Tidningen Sunday Times berättar nu om att det var CIA som tipsade den Sydafrikanska apartheidregeringen om Nelson Mandela 1962 så att han kunde gripas. Sedan satt han efter det fängslad i 27 år. Pga ett tips alltså från den amerikanska säkerhetstjänsten CIA. För USA och därmed CIA var det viktigare med en trogen kompis än med demokrati. Nelson Mandela fanns på USA:s terrorlista ända fram till 2008. CIA har tidigare tillbakavisat beskyllningarna, men man har också vägrat offentliggöra handlingar från denna tiden. Uppgiften nu kommer från en före detta CIA-agent, Donald Rickard, som berättat om det hela i en intervju kort innan han dog tidigare i år. Han berättar att det var han själv som tipsade Apartheidregimen så att Nelson Mandela kunde gripas i en vägspärr. Donald Rickard var formellt diplomat på USA:s ambassad, men i verkligheten CIA-agent med uppdrag att bevaka ANC. Som ju av USA upplevdes som ett hot mot den egna makten. Det hotet fanns inte från Apartheidregimen! De stora supermakterna struntar fullständigt i demokrati och människovärdighet när det handlar om den egna makten.

» Skatteverkets lednings egen kompis

Vems pengar
När SVT:s Uppdrag Granskning granskade alla de som haft förmögenheter utomlands för att slippa skatta för dom men som förde hem dom när dom riskerade att åka fast, så trillade man bland annat över den förre kabinettssekreteraren Frank Belfrage som varit anställd som politisk tjänsteman i Fredrik Reinfeldts Alliansregering. Sekvensen när man från redaktionen vill prata med honom om hans utlandspengar är ett av de mera komiska inslagen i programmets historia. Men, vi hade riskerat att inte få den komiken. Den f.d. kollegan i Högeralliansregeringen, Helena Dyrssen som numera är överdirektör på Skatteverket, fick kännedom om Uppdrag Gransknings granskning. Så hon tyckte att det var en lämplig idé att tipsa den gamla regeringskanslikompisen om SVT:s granskning. Men, innan hon tipsade sin gamla arbetskompis tyckte hon att det var bäst att kolla med chefen, generaldirektören Ingemar Hansson. Det ska påpekas att han jobbade också samtidigt som politisk tjänsteman i Fredrik Reinfeldts Högeralliansregering. Han tyckte att det var en bra idé att tipsa deras gamla arbetskompis. Nu fick dom inte tag i Frank Belfrage i tid så vi fick vår komiska sekvens i TV. I efterhand kom man fram till att försöket att varna faktiskt inte var någon bra idé så man lät granska händelsen, något som överläts på Trafikverkets internrevision eftersom det var högsta ledningen som skulle granskas. Granskningen har nu offentliggjort, och den riktar skarp kritik mot försöket att tipsa Frank Belfrage. Fast, i varje fall i SVT:s rapport om kritiken, nämns inte ett ljud om skälet till att Helena Dyrssen och Ingemar Hansson ville varna Frank Belfrage, dvs att dom var gamla arbetskamrater i Fredrik Reinfeldts Högeralliansregering. Men, det har kanske ingen betydelse. Det lär väl trots allt inte bli några andra konsekvenser än att "vi lär oss av våra misstag". Tur att det inte var en sosse generaldirektör som tipsade en facklig ledare om att SVT skulle granska honom! Jag har alltid haft stort förtroende för Skatteverket, men man har liksom kört i diket!

» Sverigedumokraterna har sålt sig

Sedan läser vi hur Sverigedumokraterna sålt sig till det svenska näringslivet. SD:s politiker har med glädje och stolthet låtit sig bjudas på olika mutmiddagar och andra aktiviteter. Man har väl resonerat som så att det är lika bra att passa på medan man kan. Allt gratis är bra och om man måste byta åsikt ibland så kan det väl inte skada. Bara man får fortsätta hata utlänningar så kvittar väl andra åsikter. Dom är till salu.

Vi som inget begriper - Sverigedemokraterna



Rör inte min kompis

tisdag 2016-05-17
Bluff och Bedrägeri allt ihop
tyckeri nummer 6942

» Vad kostar Sverigedumokraterna?

Aftonbladet sätter en mycket talande rubrik på en ledarkrönika i dagens tidning: Hur många flaskor whisky kostar SD? Bakgrunden är naturligtvis, i varje fall delvis, gårdagens avslöjande om hur SD:s politiker villigt låtit sig bjudas på både det ena och det andra helt gratis från olika håll inom Näringslivet. Allt för att naturligtvis locka SD att rösta som dom vill. Och för Sverigedumokraterna är alla åsikter till salu, förutom hatet mot flyktingar och andra invandrare alltså. - "Jag äter middag med jättemånga konstiga personer." är Svenskt Näringslivs Teodor Koistinen kommentar till mutmiddagar tillsammans med Sverigedumokrater och fina flaskor sprit.

Sverigedumokraterna

Samtidigt avslöjas hur den förra folkpartisten och senare chefredaktören på Dagens Nyheter, Hans Bergström, som sedan han både lämnat tidningen och helt lämnat landet, för en tid sedan personligen från sin taburett i USA uppmanade Sverigedumokraterna att liera sig med de borgerliga partikamraterna för att fälla Stefan Löfvens regering. Och skapa en bättre (?!??) situation i den svenska Riksdagen. Eller hur han nu tänkte - om han nu överhuvudtaget tänkte.

» Bedragare del 283

En ny variant på att försöka lura oss godhjärtade internetanvändare är att helt enkelt bara skicka ett mejl med en spännande bilaga och uppmana oss att läsa den för säkerhets skull. Här är ett första exempel:

Re:

1 bilaga Bill_90572.docm

Sir,
Please find the attached file.

Jo, det var allt! Eller varför inte den här varianten:

BILL

1 bilaga listen_9A14CB17.zip

hi

File attached. please verify

Regards,
Milagros Hopkins

Eller det här exemplet som också trillat ner i ett par exemplar i min mejllåda under dagen - precis som de båda andra ovanför. Man försöker väl locka vår nyfikenhet:

Re:

1 bilaga Malware Ale~.txt

hi torget

Please refer to the attached document contains company
Let me know if it's correct

Regards,
Darlene Simon

Sammanlagt har det väl kommit ett tiotal mejl av den här typen i dag. Som helt enkelt försöker locka vår nyfikenhet att klicka på bilagan. Vad som händer om man skulle klicka på bilagan har jag ingen aning om. Som jag sagt tidigare, det kommer nog inte att börja ryka ur datorlådan, men jag tror inte heller att något blir bättre av ett klick. Släng skiten tillsammans med allt annat mög som trillar in i mejllådan.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-05-18
Det svenska samhället
tyckeri nummer 6943

» Vi och dom

Avtalsrörelsen pågår för fullt. Från arbetsgivarsidan är i dag det stående argumentet att vi absolut inte har råd med mer än de 2% som det första vägledande avtalet gav. Fackliga organisationer som kräver 2,1% till sina medlemmar tar inget som helst ansvar för vår gemensamma ekonomi och skulle avtal på den nivån gå igenom kommer hela den svenska ekonomin att krascha. Det är därför som det är spännande att i dag läsa Dagens Industris granskning av inkomstutvecklingen för storbolagens VD:ar. "Lönefesten" sätter man som rubrik på framsidan. Det är då alltså inte de vanliga anställdas löner man festar om med. Under förra året steg inkomsterna istället för de svenska storbolagens VD:ar med 17% i genomsnitt. Och, det är främst de rörliga inkomsterna (bonusar......) som ökar. Samtidigt gick storbolagen i snitt ner med 1% på börsen. Då kan det vara spännande att fundera över vilket som kom först, hönan eller ägget. Vilket som förorsakat vad, tuppen eller hönan. Ja, och så vidare.

Kan det vara så att det är den kraftiga ökningen av storbolagens kostnader för sina VD:ar förra året som gör att man i år inte har råd med mer än maximalt 2% till resten av personalen? Kan det vara tack vare de högt kvalificerade VD:arna som styrt sina bolag med en så vis hand att utvecklingen på börsen för bolagen varit så bra? Kan det vara så att storbolagens höjdare sitter på golfbanans restaurang och konstruerar system för rörliga ersättningar som ger så mycket som möjligt i utdelning åt kompisen och nu måste spara på andra kostnader eftersom de skapade systemen är utformade så att ersättningen stiger oberoende av hur det går för företaget? Är det egoismen och girigheten som styr? Lever vi i ett klassamhälle där ökade klyftor är ett medvetet mål?

Är det dags för en ändring?


Rör inte min kompis

torsdag 2016-05-19
Moral?
tyckeri nummer 6944

» Var är drevet?

Jag tänkte under en liten tid bedriva ett eget litet drev för att se vilken framgång man kan ha. Jag tänkte låta drevet gå mot Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson och Skatteverkets överdirektör Helena Dyrssen. För några dagar sedan dömde oberoende granskare ut deras handlande totalt. I dag läser jag i Svenska Dagbladet att tre av Sveriges mest framstående jurister kritiserar de båda Skatteverkshöjdarna. Har ni missat vad det handlar om? Ja, något allmänt mediadrev har vi ju inte märkt av.

Skyll inte på mig
Förenklat handlar det om att när SVT:s Uppdrag Granskning för en tid sedan gjorde inslag om de svenskar som plockat hem pengar från diverse skatteparadis sedan dom riskerat att åka fast efter det att avtal tecknats om utbyte av information med många skatteparadis. En av de rikingar som gjort självrättelse för att slippa riskera att åka fast var den förre kabinettssekreteraren hos Fredrik Reinfeldt, Frank Belfrage. Under arbetet på reportaget i Uppdrag Granskning begärde redaktionen bland annat ut offentliga uppgifter från Skatteverket. Det var när Överdirektör Helena Dyrssen på Skatteverket fick kännedom om att Uppdrag Granskning höll på att granska den gamla kompisen Frank Belfrage som Helena Dyrssen blev lite orolig. Frank var ju kollega i Högeralliansregeringen och privat kompis. Så hon tyckte det var bäst att kolla med högsta chefen (alltså GD:n Ingemar Hansson), som också råkade vara arbetskollega inom Högeralliansregeringen och privat kompis. Spännande är att både generaldirektör Ingemar och överdirektör Helena tyckte att det vore en bra idé att tipsa gamla kompisen Frank om att Uppdrag Granskning var honom på spåren! Visst är det spännande? Att man kan bli både GD och ÖD med dom kvalifikationerna? Det måste bero på goda förbindelser. Kanske kan det spela in att man ju behövde fixa nya jobb när Högeralliansregeringen föll? Hur som helst lyckades man inte få tag i Frank Belfrage tillräckligt snabbt så vi fick det mycket komiska inslaget i Uppdrag Granskning där den gode Frank förtvivlat försöker gömma sig för Uppdrag Gransknings reportrar.

Ett litet mediadrev mot Ingemar och Helena tycker jag dock vore spännande. Men kanske ska vi inte vänta något sådant. Borgerliga tidningar jagar inte sina egna!


Rör inte min kompis

fredag 2016-05-20
Vem vinner på det?
tyckeri nummer 6945

» Vems intresse?

Helt plötsligt i går så blev det stopp i flygtrafiken några timmar. DÅ blev det full fart på de höga politikerna. Dom riskerade att bli sittande på flygplatsen några timmar. Att tågen står stilla gör inte så mycket, men flyget.... Faktum är att det blivit spännande rubriker i media sedan en TV-mast rasat, flyget fått stopp och lite annat tekniskt strul inträffat samtidigt. Mellan raderna i media och i uttalanden från s.k. experter och proffstyckare kunde man läsa att det troligtvis var den ryska säkerhetstjänsten som testar den svenska säkerheten inför en kommande invasion nästa år. Fast en del av dom där spekulationerna självdog sedan det mesta visade sig ha ganska "naturliga" förklaringar. Dvs det faktum att datorer har skapats för att krångla lite då och då! Vårt samhälle blir allt mer sårbart, det går under om nätet går ner i 10 minuter.

Men, faktum är att i varje fall en av Sveriges stora kommunikationsmaster utsatts för avancerat sabotage. En intressant fråga är alltså vem som gjort detta. Den första frågan man då ska ställa sig är vem som har intresse av att det händer? Och det kan vara många olika. Låt oss börja spekulera:

Frågetecken
1. Kan det vara så att det helt enkelt är någon/några knäppgökar som vill bli omskrivna? När det är obegripliga knäppgökar så finns det inga logiska förklaringar. Alltså inte alls omöjligt.
2. Fanatiska radiostrålningsmotståndare? Egentligen inte helt omöjligt eftersom dom ju delvis ingår i grupp ett. Men, om det varit en sådan grupp hade dom nog publicerat ett upprop och tagit på sig det hela. Annars är det ju ingen mening. Alltså inte så troligt.
3. Grannar som protesterat i åratal mot en störande mast med enorm radiostrålning? Det har vi inte hört talas om i media om några sådana. Så det är nog inte troligt.
4. Ryska säkerhetstjänsten? Som ska testa hur den svenska beredskapen fungerar inför en kommande invasion. Fast det känns inte troligt. Ryssland har (om dom har onda avsikter) inget intresse av att berätta att den svenska säkerheten inte fungerar. Effekten blir ju att det satsas mer på säkerhet. Om Ryssland har onda avsikter vet dom nog redan om att säkerheten är dålig. Och då är det väl bättre att låta den förbli dålig och inte "tvinga fram" höjd säkerhet. Dom är inte dumma! Knappast troligt.
5. Amerikanska säkerhetstjänsten? Egentligen mycket troligare eftersom dom ju borde ha intresse av att få den svenska säkerheten att höjas. Alltså skulle ett sådant här sabotage få just den effekt man vill uppnå. Fast risken finns ju trots allt att man åker fast, så den tar man inte. Det räcker nog med att USA säger till så lyder Sverige och höjer säkerheten. Inte troligt.
6. En konkurrent? Det är faktiskt inte helt ovanligt att mindre seriösa konkurrenter hittar på dumheter mot en konkurrent som leder. Fast, finns det några konkurrenter? Det finns ju i varje fall inga TV-kanaler som vill sabotera för andra TV-kanaler t.ex. Internationellt har det faktiskt hänt att kommersiella radio- och TV-stationer saboterat för konkurrenter. Men i Sverige? Inte troligt.
7. Den svenska säkerhetstjänsten? Det är ju dom som har mest att vinna på det hända. Det kommer ju att sluta med att dom får mer pengar! Dessutom är ju risken för att åka fast mycket liten eftersom man själv utreder händelsen. Troligt? Njä, trots allt inte troligt.
8. Vänsterextremistiska grupper? Finns det sådana? Dessutom begriper jag inte vad syftet skulle vara. Nä, knappast troligt.
9. Högerextremister? Troligare än det förra. Dessutom finns det inom de här grupperna helt vanliga knäppgökar som tror att dom är tuffa när dom hittar på saker som det här. Kanske inte helt otroligt.

Nä, troligast är nog trots allt att det är första alternativet. Någon form av knäppgök / knäppgökar som vill bli omskrivna och njuter av uppmärksamheten. Och det är släkt med den sista gruppen. Min gissning ligger här.

» Åt rätt håll

Som jag sagt innan, så publiceras det så många väljarundersökningar att man skulle kunna bygga upp en hel blogg på att bara spekulera, kommentera och fantisera om alla dessa undersökningar. Men det skulle nog bli ganska enformigt till slut. Alltså bryr jag mig bara om dom ibland. Och när man ju själv kan välja så väljer man ju naturligtvis ut de gånger det ser bra ut. Dagens undersökning i Aftonbladet från Inizio har ju ganska spännande resultat. Så den tycker jag till lite om. Jag bestämmer!

Jonas Sjöstedt
Undersökningens stora förlorare är Socialdemokraterna som får 24,3% (-1,1 procentenheter) och Sverigedumokraterna som får 18,8% (-0,9). Tappar gör också Moderaterna på 23,9% (-0,3) och Miljöpartiet 4,4% (-0,2). Trots ett rejält tapp behåller Socialdemokraterna sin förstaplats medan Miljöpartiets ras fortsätter, men uppenbarligen har bromsats upp. Antagligen finns bara den innersta kärnan kvar. Moderaternas högervridning har ännu så länge inte gett någon positiv effekt på opinionen. Det är väl därför som partimötet i dagarna i Malmö satsar på en ännu värre högervridning till ett gammalt traditionellt Högerparti. Att Sverigedumokraterna tappar är väl egentligen bara en naturlag. Någon gång måste svenska folket inse att detta är en bunt knäppgökar.

Det som gläder mig ännu mer är när jag tittar på vem som är vinnaren. Vänsterpartiet får 9,6% (+1,5). Vänsterpartiets ökning är alltså större än det sammanlagda tappet för S + Mp. Bra går det också för Kristdemokraterna som helt plötsligt får 5% (+1,1). Det hade varit spännande att se var dom kommer ifrån. Upp går det även för Liberalerna som får 4,7% (+0,4) och lämnar den värsta moränen ovanför 4 procents spärren bakom sig. Även Centern på 7,5% (+0,2) har en liten uppgång. De tre Rödgröna partierna får sammanlagt 38,3% medan de fyra Högerallianspartierna får 41,1%. Frågan är om de flesta Borgerliga partiernas högervridning och fjäskande med sverigedumokraternas unkna rasistpolitik gör att man även ska räkna med SD i det borgerliga lägret. Då blir det 59,9%. Dra ner rullgardinen!


Rör inte min kompis

lördag 2016-05-21
JAG har rätt
tyckeri nummer 6946

» Vilka ska vi förbinda oss att försvara?

Folkpa... f'låt Liberalerna har alltid kämpat för att Sverige ska överge sin alliansfrihet och istället förbinda oss att hjälpa USA och deras vasaller. Den alliansfrihet som Sverige förbundit sig till sedan början av 1900-talet har folkpartiklar alltid varit motståndare till. Men, alliansfriheten har gynnat Sverige väl. Alliansfriheten innebär att Sverige inte ska förbinda sig som medlemmar av militära allianser. Detta med syftet att kunna vara neutrala vid ett eventuellt krig. Men Folkpa... f'låt Liberalerna och Jan Björklund tycker inte detta är en bra idé. Istället vill Jan Björklund och andra NATO-förespråkare att Sverige ska förbinda sig att ställa upp och kriga för USA. Det USA som kanske snart styrs av en extremistisk knäppgök som Donald Trump. Vi skulle förbinda oss att ställa upp för det Turkiet som i dag under president Erdogan tar steg allt längre från demokrati och istället mot en fascistisk diktatur. Vi ska förbinda oss att kriga för det Österrike som i dag är på väg att få en högerextremist som president. Vi ska förbinda oss att kriga för det Polen som tar steg allt längre från demokrati och allt mer mot en främlingsfientlig högerextremistisk regim. Det är DETTA som ett svenskt NATO-medlemskap innebär. Att gå med i en militär allians innebär inte bara att vi får hjälp, vi förbinder oss också att hjälpa andra. Utan att det kanske ens är den vi förbinder oss att hjälpa som är den angripna parten.

Säg ja till Alliansfrihet
Den svenska alliansfriheten innebär inte att vi nödvändigtvis måste vara neutrala vid en konflikt. Men en alliansfrihet innebär att vi har kvar vår möjlighet att själva välja. I svensk politik har Ryssland alltid utpekats som ett hot. Detta oberoende av om det varit en tsar som styrt, om det varit en kommunist som styrt eller om det varit en korrumperad politruk som styrt. Men faktum är att det är inte Ryssland som historiskt varit i Sverige och krigat. De senaste gångerna Sverige och Ryssland befunnit sig i krig har det varit Sverige som varit inne i Ryssland och krigat. I modern tid är det inte Ryssland som varit runt om i världen och krigat. Det är istället USA och NATO som varit runt om i världen och bombat och invaderat. Krigsinsatser som INTE skapat fred utan snarare skapat ännu mer krig. Talibaner och därmed IS skapades en gång av amerikansk militär som pumpade in vapen till grupper i Afghanistan. Bara dom bekämpade den ryssvänliga regimen i Kabul fick dom vapen. Vapen som sedan skapade de talibaner som vållat så mycket skada. Den amerikanska invasionen av Irak (som skedde på falska premisser) för att störta Saddam Hussein innebar sedan att krigandet spreds ytterligare. Och nu befinner vi oss i den våldssituation som nu förföljer oss under dessa år. En konflikt som skapats av USA. USA och NATO störtade Gadaffi i Libyen, läget i Libyen är idag katastrof. För några dagar sedan argumenterade Folkpa... f'låt Liberalernas utrikespolitiska talesperson Birgitta Ohlsson för att Sverige ska hjälpa till att beväpna kurderna i norra Irak i sin kamp mot IS och liknande grupper. Samtidigt argumenterar alltså Folkpa... f'låt Liberalerna för att Sverige ska förbinda sig att militärt stödja Turkiet - som befinner sig i krig med kurderna inte bara i Turkiet utan även i t.ex. Syrien. För övrigt är ju de kurdiska grupperna i Syrien de som har haft bäst framgångar mot IS. Samma kurdiska grupper som bombas av Turkiet som Folkpa... f'låt Liberalerna vill att vi ska förbinda oss att stödja militärt. För det är DET som en anslutning till en militär union innebär. Att vi förbinder oss att stödja andra medlemmar i denna militära union, precis som dom förbinder sig att hjälpa oss. Den svenska Alliansfriheten i fred syftar till att vi vid en militär konflikt ska ha möjlighet att förbli neutrala. Ett medlemskap i en militär allians (NATO alltså som Folkpa... f'låt Liberalerna argumenterar för) innebär att vi gör oss av med den möjligheten till val. Vi förbinder oss att stödja en viss part. T.ex. Turkiet, USA, Polen osv.

» Moderaterna vill förstatliga

Anna Kinberg Batra
Jag noterar att Moderaterna under Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra äntligen har insett att statlig verksamhet kan vara riktigt bra. Jag läser nämligen att man från Moderaterna nu vill förstatliga skolor som misslyckats. När privata företag och kommuner misslyckats ska alltså Staten bli den räddande ängeln. Detta eftersom Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra äntligen insett att Staten faktiskt kan bedriva verksamhet effektivt och med god kvalitet - bättre än privata företag. Sedan gäller det bara för Moderaterna att inse att Sveriges unika system där kommersiella företag med vinst till sina ägare som huvudmål får bedriva skattefinansierade skolor inte är smart. Att våra skattepengar får lov att gå till vinstmaximerande privata företag för att bedriva skolor är nämligen i princip unikt i världen. Någonstans måste pengarna till vinsten plockas. Siffrorna visar att det går fler elever per lärare i privata skolor än i kommunala skolor. Lärarna har däremot lägre löner i privata skolor än i kommunala skolor. Däremot har de höga cheferna bättre betalt... Bra Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra, förstatliganden kan lösa många problem.

» Skäms Urban Ahlin

I 30 år har Right Livelyhood Award årligen delat ut sitt pris i Riksdagens andrakammarsal. Det har fungerat perfekt och gett priset lite extra prestige. Men, nu har helt plötsligt Riksdagens talman, socialdemokraten Urban Ahlin, fått för sig att det inte är plats för detta i fortsättningen. Man har helt enkelt inte plats för ett sådant arrangemang - helt plötsligt. Skäms han inte Urban Ahlin? Här har vi inte fått veta sanningen. Kan du inte berätta VARFÖR Urban? Eller du skäms? Det har fungerat i 30 år så att skylla på platsbrist är direkt pinsamt.


Rör inte min kompis

söndag 2016-05-22
Om moral och brist på sådan
tyckeri nummer 6947

» Nordea och bristen på moral

Bankdirektör
Jag läser att affären när Nordea sålde sitt huvudkontor i Stockholm nu resulterat i en upptaxering med 765 miljoner kronor. Skatteverket har helt enkelt beslutat sig för att inte godkänna den lånehärva via anonyma företag i Jersey och Bermuda som finansierade affärerna när Nordea sålde sitt huvudkontor för att istället hyra lokalerna. Nu har Kammarrätten beslutat att gå på Skatteverkets linje och pricka affärerna via anonyma brevlådor i Jersey och Bermuda. Det hela slutar nu i en upptaxering med 765 miljoner kronor! Jag väntar fortfarande på utrensningar i Nordeas ledning efter det ena avslöjandet efter det andra av hur moralen varit inlåst på garderoben när Nordea gjort sina affärer. Det är en skam att det som en gång i tiden var en statlig bank istället visar sig vara den värsta av dom alla. Det finns nog en naturlig förklaring till att svenskar med moral vänder Nordea ryggen. Nordeas kunder väljer andra banker! Jag skäms för att medge att jag fortfarande har affärer med Nordea - men dom minskar.

Jag tror att en förklaring till Nordeas avsaknad av moral heter Björn Wahlroos, han är ordförande i Nordea! Så här sade Björn Wahlroos för en tid sedan:

- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Det är dags för rejäla utrensningar i Nordea om banken ska återfå sina kunders förtroende. Börja med att byta ut ordföranden! Björn Wahlroos, med den synen på sina kunder, är inte värdig att vara ordförande i Nordea.

» Usch så elaka journalister

Sverigedumokraterna
Under rubriken: "Har inbrott blivit godtagbar metod?" är den högerliberala debattören Paulina Neuding upprörd över att media, på ännu okänt sätt, kommit över e-postkonversation från SD:s interna servrar. I sin kolumn i Svenska Dagbladet (som på nätet fått rubriken "Statsministern, journalistiken och etiken" kommenterar hon ganska upprört det faktum att media till exempel fått kännedom om hur förre DN-chefredaktören Hans Bergström, sedan han flyttat till USA, gett goda råd till ledande Sverigedumokrater. Att media fått kännedom om e-postkonversationen måste ju ha skett antingen genom att sverigedumokrater läckt materialet eller genom hacker-attacker. Och SÅ, ska inte journalister arbeta, menar alltså Paulina Neuding. Själv skulle jag vilja fråga Paulina Neuding om hon ställt exakt samma upprörda fråga om det istället handlat om avslöjade e-postkonversationer mellan ledande Miljöpartister och fundamentalistiska islamister? Nu handlade det istället om att hennes egen personliga kompis Hans Bergström avslöjats med byxorna nere. Jag tror faktiskt att Paulina är mer upprörd över att kompisen Hans Bergström avslöjats än av metoderna det skett på.

» Israel ännu längre åt höger - om möjligt

Palestinas flagga
Jag hörde att Israels Försvarsminister tyckte att Benjamin Netanyahus politik tagit för många steg åt höger. I dagarna valde försvarsministern Moshe Ya'alon att avgå, och passade då på att kraftigt kritisera sin egen partiledare och premiärminister Benjamin Netanyahu: - "Extremistiska krafter har tagit över landet och Likudpartiet" konstaterade han och vägrade fortsätta. Trolig efterträdare är högerextremisten och ultranationalisten Avigdor Lieberman från det högerextrema Yisrael Beiteinu, som fått allt mer makt i Israel. Att utse Avigdor Lieberman till Försvarsminister är ett ytterst känsligt beslut. Officiellt förespråkar Israel fortfarande en tvåstatslösning, men Avigdor Lieberman bor i en bosättning på ockuperad mark. Det hela visar ännu tydligare att Israel inte alls vill ha någon tvåstatslösning. Det officiella Israels politik är istället att stjäla ännu mer mark från den palestinska staten och fortsätta den rasistiska politik gentemot palestinierna som i dag förs. Jag håller med den avgångna ministern Moshe Ya'alons syn på saken: - "Jag har informerat premiärministern att med tanke på hans beteende under den senaste utvecklingen, och min brist på förtroende för honom, avgår jag från regeringen och parlamentet" som han skrev. All heder!


Rör inte min kompis

måndag 2016-05-23
Om smygande och uteblivna drev
tyckeri nummer 6948

» NATO - Nej tack

Non Violence
Försöken att smyga in Sverige ännu ett steg i USA:s militärallians NATO ser ut att i varje fall stoppas tillfälligt av en ohelig allians mellan Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna och en grupp Miljöpartister. Det så kallade Värdlandsavtalet ser ut att stoppas sedan en tillräckligt stor minoritet i Riksdagen kommer att rösta för en s.k. "Vilandeförklaring". "Värdlandsavtalet", eller som det egentligen heter, "Samförståndsavtalet", tecknades redan den 4 september 2014 men har först nu nått Riksdagen. I korthet ger det NATO ökade möjligheter att fritt föra trupper eller material till Sverige eller genom Sverige. Preciseringarna i avtalet är hemligstämplade och frågan om kärnvapen nämns inte ens. Något som kritikerna menar innebär att det ju då är fritt fram att föra in kärnvapen i Sverige vid en kris. Nu verkar i varje fall avtalet skjutas upp ett år. Kanske ger det möjlighet till en rejäl diskussion och inte att bara smyga det på svenska folket. Visste ni att man skrev på avtalet för mer än 1½ år sedan?

Men smygandet sker även på andra håll. Jag läser att Arlanda är överlyckliga över att som andra flygplats i Europa ha tecknat avtal som innebär att beväpnad amerikansk säkerhetspolis stationeras på Arlanda flygplats. Stoltheten handlar om att flygresenärer till USA kontrolleras av beväpnade amerikanska säkerhetspoliser redan på Arlanda. Vad som sker är att de svenska myndigheterna ger den amerikanska säkerhetspolisen rätt att agera på svensk mark. Eller för att ytterligare förenkla det hela, vi överlåter säkerheten till USA. Dom behöver inte ockupera de svenska flygplatserna, dom släpps in med öppna famnen.

» Om politiker som trampar i klaveret

Vi har ju under en tid haft ett rejält mediadrev mot miljöpartister som på ett mer eller mindre uppenbart sätt trampat i klaveret. Men det är inte bara miljöpartister som trampar i klaveret. Dreven brukar dock inte bli så långvariga mot t.ex. borgerliga politiker. Och när det gäller Sverigedemokrater brukar dreven snabbt ebba ut eftersom media inte förväntar sig något annat från Sverigedumokrater. För det kan väl inte vara så att vår övervägande borgerliga media inte vill vara allt för elaka mot sverigedumokrater eftersom man är beroende av dom? Hur som helst dog drevet ut mot Jimmie Åkessons svärmor Margareta Larsson, som fortsätter upprätthålla sin plats i Riksdagen (och uppbära fullt arvode,) trots att hon slutat delta i riksdagsarbetet sedan lång tid tillbaka.

Sverigedumokrater

I dagarna har vi kunnat läsa om den Sverigedumokratiska politikern och nämndemannen Steffen Martinsson som tyckte att en lämplig fritidssysselsättning bredvid nämndemansuppdraget är att marschera med nazisterna i Soldiers Of Odin. Kanske ville han göra det för att inifrån studera alla de kriminella medlemmarna i "soldatgruppen". Hur som helst verkar Steffen Martinsson ha kommit fram till att det är bäst att sluta som nämndeman innan han får sparken.

I dag kan vi läsa om Kristdemokraten Kauko Antbacke som verkar tycka att homosexuell kärlek är lika våldsam och vidrig som IS terror. I varje fall gör han liknelser mellan Pride-flaggan och IS-flaggan. Om det beror på att han tycker att män som älskar andra män eller kvinnor som älskar andra kvinnor är fruktansvärt våldsamma eller om det beror på att han inte tycker att IS våld och terror är så farlig har jag inte riktigt förstått. Själv tycker jag mest synd om Kauko Antbacka. Det måste vara hemskt att leva i en värld där kärlek är så hemskt. Stackars Kauko!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-05-24
Mjölk, skadeglädje och annat
tyckeri nummer 6949

» Hur man mjölkar

Ingen med någorlunda medieintresse lär väl ha missat att familjen Hjörnes Stampen-koncern, med bland annat Göteborgs-Posten, hotas av konkurs och därför har begärt rekonstruktion. Vilket något förenklat är ett sätt att försöka rekonstruera det hela, slippa betala en del skulder men slippa gå i konkurs. När man läser den allmänna rapporteringen så framställs det som att skälet är att man helt enkelt köpt upp för många andra tidningar och andra bolag och sedan inte kunnat betala räntorna på alla lån man tagit för att kunna köpa allt detta. Det vill säga något förenklat, man har gjort dåliga affärer. Och till detta allmänna problem för tidningarna i Sverige.

Girighet
Men, så läser jag Petter Larssons krönika i Helsingborgs Dagblad. Under åren mellan 2005 och 2013 kostade chefer och styrelsemedlemmar i Stampen sammanlagt mer än 800 miljoner kronor i bonusar och andra förmåner. Alltså förutom deras löner! Dessutom har man under samma period betalt 265 miljoner kronor i utdelning till ägarna. Bara den största ägaren Peter Hjörne fick under de här åren ut 78 miljoner kronor. Hade den här generositeten till de höga gubbarna inte gällt så hade man haft pengar kvar i koncernen att betala alla skulder på 1,2 miljarder kronor. Under den här perioden har Stampen-koncernen mjölkat sina uppköpta lokaltidningar på pengar för att kunna vara generös med alla bonusar och utdelningar. De båda Hallandstidningarna Hallandsposten och Hallands Nyheter gick under åren 2007-2013 med 195 miljoner kronor i vinst. Men under de här åren fick tidningarna betala in 260 miljoner kronor till ägaren Stampen-koncernen. Om Stampen med Göteborgs-Posten och ett stort antal lokala tidningar i Västsverige går i konken så beror det inte på tidningsbranschens kris. Det beror på en f.d. Burger-King direktör och ägares girighet. Dom borde skämmas öronen av sig!

» Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Blondinbella
Jag gläds över att Reklamombudsmannens opinionsnämnd i dagarna fällt Blondinbellas blogg för att ha publicerat reklam utan att ha tydligt annonserat ut det som just reklam. Det här är något som glädjer mig ofantligt. Dom här framgångsrika bloggarna som svämmar över av textreklam som man försöker göra sken av skulle vara redaktionellt material är en skam för hela bloggvärlden. Isabella Löwengrip Spångberg, som Blondinbella egentligen heter, medger att bloggen "är att se som en plattform för bloggarens olika bolag, i likhet med ett företags webbplats, och att det därför är naturligt att inläggen handlar om bloggarens bolag." Det vill säga hon medger att bloggen inte något annat än en enda stor reklamsajt för hennes bolag så att hon kan tjäna mer pengar. Alltså borde det stå "ANNONS" längst upp på sidan. Jag säljer rådet för 100.000 kronor till Isabella!

» Mobilen som fördummare

Är det någon som missat rapporteringen om alla mobilpratare som varit så upptagna av sin lilla pryl att dom travat ut i trafiken mitt framför bilar, cyklat rakt in i lyktstolpar, gått rakt in i träd, cyklat och vält och så vidare. Människor har till och med dött i olyckor eftersom dom varit så förblindade av sin mobil att dom inte varit medvetna om vad som pågår runt om dom. Ibland när man är ute kan mer än varannan människa man ser vara så upptagna av sin mobil att dom varit helt okunniga om vad som pågår runt om dom. Är detta verkligen det liv vi vill ha? Har jag blivit för gammal? Finns det inget roligare än att uppträda som en komplett idiot och gå omkring och prata för sig själv? Vart är vi på väg?

Varning för mobilpratare



Rör inte min kompis

onsdag 2016-05-25
Tre tankar en dag mitt i veckan
tyckeri nummer 6950

» Gnäller som vanligt

Vilken av de svenska partiledarna är mest gnällig? Jag röstar på Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra. Har ni någonsin hört henne säga något positivt sedan hon blev partiledare för Moderaterna? Det är gnäll på precis allt - och jag menar ALLT. Hon är nog värre än mig på den punkten, och det trodde jag egentligen inte var möjligt. Men när jag granskar det hela så kan jag inte komma fram till något annat. Men det är nog det där med Stockholmarna som spökar. Hur som helst ser jag hennes kommentar till Stefan Löfvens nya regering. Att hon skulle varit nöjd vore kanske inte att förvänta sig, men.... Hur som helst handlar hennes klagomål om att den nya regeringen inte innehåller fler enkla jobb (dvs fler lågavlönade att passa upp), fler timmar i skolan (som kostar skattepengar) och fler poliser (som kostar pengar). Det var vad hon fick plats med på sin Twitter-kommentar. Hur hon ska höja utgifter på en massa håll och samtidigt sänka ännu fler skatter har jag inte riktigt förstått. Men det är kanske inte är meningen att förstå heller. Det måste kännas hemskt för henne att se att den svenska ekonomin faktiskt går riktigt bra (riktigt bra jämfört med våra grannländer). Men sluta vara så förbaskat gnällig!

» Vem är terrorist?

Förra året gick den 22-årige Dylann Roof in i en kyrka i Charleston i South Caroline i USA och sköt ihjäl 9 personer. Dylann Roof är vit och har bekänt sig till högerextrema rasistiska idéer. Alla de nio mördade personerna var svarta och det är uppenbart att massmorden var rasistiskt / politiskt motiverade. Nu kräver både delstatsdomstolen och den federala domstolen dödsstraff för mord och hatbrott. Men, varför talar man inte om terrorism? Hade mördaren varit en muslim som gick in i en kyrka och medvetet sköt ihjäl 9 personer hade det kallats terrorism! För övrigt är jag fortfarande, av ren princip, motståndare till dödsstraff. INGEN har rätt att döda någon annan!

» Det finns slantar

Moderatledaren kräver fler lågavlönade personer i vårt samhälle som kan passa upp de som har råd att betala. Några som har råd är våra höga direktörer. De fem högst betalda direktörerna på den svenska börsen fick förra året sammanlagt 295 miljoner kronor i ersättning. Mest får Astra Zenecas VD Pascal Soriot som plockar in 108 miljoner på ett åt. Det motsvarar 295.000 kronor om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor per år. Det är dubbelt så mycket om dagen som Anna Kinberg Batras "enklare jobb" ska tjäna på ett helår. Jag vill egentligen inte säga något speciellt med att påpeka dessa saker. Men det förtjänar att fundera över...


Rör inte min kompis

torsdag 2016-05-26
Skolfiasko
tyckeri nummer 6951

» Det unika Sverige

Det svenska s.k. "Friskolesystemet" är unikt i världen. Det är inte unikt att det finns "friskolor", alltså privata skolor som finansieras med skattemedel. Men, Sverige är unika i världen som låter dessa skattefinansierade skolor drivas av kommersiella företag med vinstsyfte och som delar ut vinstmedel tillbaka till ägarna. Vi är unika i världen som tillåter skattefinansierade skolor att drivas av vinstmaximerande företag. Däremot är det inte ovanligt i världen att skattefinansierade friskolor drivs med olika pedagogiska eller ideella mål.

Friskola
Det här unika systemet får sina effekter. Vi har tidigare kunnat läsa att personaltätheten på friskolor är lägre än i kommunala skolor. Det finns helt enkelt färre lärare, de lärare som finns har fler elever att ta hand om. Någonstans måste man ju spara så att det blir ett överskott som kan betalas ut till ägarna. Det är också klarlagt att personalens löner är lägre på friskolor än i kommunala skolor. Som sagt, någonstans måste man ju spara in så att det blir pengar över att betala ut till ägarna. Trots färre personal och lägre löner är det inte alltid det lönar sig. Då lägger man helt sonika ner och överlåter till kommunerna att lösa problemen. Så skedde nyligen här i Åstorp när Peter Svenskolan visade sig ha för låg lönsamhet - nedläggning med kort varsel.

Allt det här får också konsekvenser. Utvärderingsmyndigheten IFAU har granskat skillnaderna i de nationella proven. Denna granskning visar att elever på friskolor har sämre resultat på de nationella proven än vad elever har på kommunala skolor. Däremot visar det sig att eleverna bedöms mer positivt på proven av lärarna på privata friskolor jämfört med lärarna på kommunala skolor. När proven rättas av "neutrala" rättare kan man se att friskolorna har en mer generös rättning. Mycket förenklat kan man säga att man lär sig mindre men får bättre betyg på friskolor. En nyttig lärdom för barn - livet är orättvist!

Hur som helst ser vi ett skäl till att de svenska skolresultaten sjunker. Det är inte bara mobilerna som är skälet...


Rör inte min kompis

fredag 2016-05-27
Många Varför!
tyckeri nummer 6952

» Varför Ronny?

Jag har haft lite skriftväxling med min hemkommun. Jag såg nämligen i media att Åstorp tillhör en av de få kommuner i Skåne som nappat på Metas lockrop om att fjäska in sig för Knugafamiljen genom att skänka en dopgåva till den i dag nydöpta lilla beppen. Meta (landshövding Margareta Pålsson i Skåne) har ju bett alla skånska kommuner att skänka pengar för att finansiera en lekpark som dopgåva. Lyckligtvis har de flesta kommuner i länet insett att det inte är kommunernas uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor åt barn i andra kommuner. Men, som sagt, Åstorp tillhör de kommuner som lurats av Meta. Kanske kan en förklaring vara att landshövdingen kommer just från Åstorp där hon tidigare bland annat varit moderat kommunalråd. Hur som helst har det hela resulterat i en liten skriftväxling med Åstorps kommun. En skriftväxling som inte är slut än. Så här skrev jag först:

Frågande
- "Enligt uppgift jag sett i media har Åstorps kommun beslutat att använda av mina skattepengar för att skänka en dopgåva till en Oscar Bernadotte som är bosatt i Stockholm. Är det verkligen kommunens uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor till personer bosatta utanför kommunen?

Snälla, säg att det är media som skrivit fel!"

Min förfrågan resulterade i ett föredömligt snabbt svar från en Kommunsekreterare i Kommunstyrelseförvaltningen som svarat mig så här:

- "Hej Sven!

Det stämmer att ett beslut togs om att ge ca 75 öre per kommuninvånare för den nyfödda prinsens dopgåva. Dopgåvan är en naturlekplats som är tänkt att byggas i nationalparken Söderåsen i Skåne för att främja god hälsa bland barn och ungdomar."

Jag har därefter svarat på det här viset:

- "Är det verkligen en kommunal uppgift att för mina skattepengar betala dopgåvor till ett barn bosatt i Stockholm?"

Jag tror inte att det är slut här. Frågan är om Republikanska Föreningen överklagar beslutet även i Åstorp. Eller om jag ska göra det själv. Hur som helst - fortsättning följer! Varför Ronny?

» Varför Anders?

Frågande
De i Stockholm beslutade åtgärderna för att försvåra resandet mellan Danmark och Skåne börjar nu resultera i att pendlare över Sundet förlorar jobben eftersom ständiga förseningar i trafiken gör att dom regelbundet kommer försenade till jobbet. Eftersom alla resenärer som pendlar med tågen (och båtar) ska kontrolleras av polis både i Danmark och i Sverige försenas ständigt tågen. Förseningar som sedan sprider sig i hela det skånska järnvägsnätet. Fast våra politiker uppe i Stockholm verkar inte begripa ett dugg. Dom verkar inte ha insett att den passfrihet som infördes 1954 inte helt plötsligt kan avskaffas utan att det får oöverstigliga konsekvenser för människor som pendlar mellan olika delar av Öresundsregionen. Det är åtgärder som kostar det skånska näringslivet mångmiljonbelopp varje dag. Att det är formellt två olika länder har ingen betydelse. Man skulle uppe i Fjollträsk inte komma på tanken att införa passkontroller månad efter månad för alla som reser mellan Stockholm och Uppsala t.ex. Du verkar inte begripa ett dugg Anders Ygeman. För övrigt står det nu klart att flyktingar lyckats ta sig gående genom järnvägstunnel och över bron mellan Danmark och Sverige. Detta med risk för sina liv. Många fler har misslyckats. Flyktingar tar sig över den nyskapade gränsen med båt, gömda under lastbilar osv. Hela tiden med risk för sina liv. Varför Anders?

» Varför Gustav?

Frågande
Jag hörde på radion att utbildningsminister Gustav Fridolin vill göra det möjligt för de svenska Friskolorna att låta nyanlända flyktingbarn att gå före i kön och bli antagna till friskolorna. Motivet skulle vara att barnen ju inte haft möjlighet att ställa sig i kön och syftet skulle vara att få en jämnare fördelning av flyktingbarn mellan olika skolor. Men, med tanke på gårdagens avslöjande att eleverna på Friskolor får sämre utbildning och har sämre kunskaper än barnen i kommunala skolor så tycker jag verkligen inte att man ska straffa flyktingbarn på det här viset. Varför Gustav?


Rör inte min kompis

lördag 2016-05-28
Sven Tycker om både det ena och det andra
tyckeri nummer 6953

» Israel på väg ut i högerkulissen

Benjamin Netanyahu
Högervridningen i Israel fortsätter. Den 8 maj skrev jag att Israels Försvarsminister Moshe Yaalon fått gå ut till försvar för den höge militären Yair Golan som kritiserat den israeliska palestinapolitiken. Till slut blev det för mycket, och den 22 maj kunde jag berätta att Israels försvarsminister Moshe Yaalon valt att avgå. Han ersattes då av den tidigare utrikesministern Avigdor Lieberman, en man längst ut på högerkanten. Han hade som tidigare utrikesminister bland annat en konflikt med vår egen utrikesminister Margot Wallström. Han tvingades dock kort efter avgå från regeringen sedan han åtalats för bedrägeri och trolöshet mot huvudman. Men nu när försvarsminister Moshe Yaalon valt att avgå återvänder Avigdor Lieberman till regeringen, som försvarsminister. Ett val från premiärminister Benjamin Netanyahu som är mycket kontroversiellt i Israel och utanför. Lieberman tillhör ett mycket ultraortodoxt högerkonservativt parti. Israels officiella politik påstår sig förespråka en tvåstatslösning, men Avigdor Lieberman bor i en av de bosättningar på palestinsk mark som enligt internationell rätt är illegal och ett led i den stöld av palestinsk mark som de israeliska bosättningarna är. Den israeliska oppositionsledaren, Isaac Herzog, kallade utnämningen av Lieberman för en "sorgens dag" i Israel. En talesman för USA:s utrikesdepartement kommenterade det hela med: - "Väcker befogade frågor om vilken väg regeringen kommer välja i framtiden". Nu har utnämningen av höken Avigdor Lieberman fått ytterligare konsekvenser sedan ännu en i Benjamin Netanyahus regering valt att avgå i protest mot den extrema högervridning som sker. Det är miljöministern Avi Gabbay, som representerar centerpartiet Koolanu, som lämnar regeringen. Effekten lär väl bli en ytterligare högervridning eftersom Benjamin Netayahus regering har ett mycket svagt parlamentariskt stöd och är beroende av de ultraortodoxa gruppernas stöd. Frågan är om allt för många steg åt höger gör att de mer liberala krafterna drar in sitt stöd och han i så fall förlorar sin majoritet i parlamentet. Nu väntar vi bara på att Israels ambassadör ska skriva ett debattinlägg i Dagens Nyheter till försvar för Benjamin Netanyahu.

» Möte i diket

Ibland trampar skenbart seriösa tidningar (i varje fall nästan) rejält i klaveret. Att betala krönikörer för att skriva "vad dom vill" kan vara farligt. I dagens Aftonbladet kan vi hitta två rejäla dikeskörningar.

Först får vi ännu ett bevis för att Staffan Heimersson faktiskt börjar bli gammal och gaggig. Som journalist ska man kritiskt granska sina källor, men när Staffan Heimersson får material från det som kallas Snuskommissionen så sväljer han det hela med hull och hår utan att på journalistiskt maner kritiskt ifrågasätta vad han får veta. Bara för att det är undertecknat av "respektingivande namn", som han uttrycker det, så kanske man ska vara lite kritisk och ta reda på vad t.ex. "Snuskommissionen" är. Det är nämligen en propagandaverksamhet finansierad av de ledande snustillverkarna och har alltså som mål att sälja mer snus. Kära Staffan, tänk kritiskt för en gångs skull! Kör inte i diket fler gånger!

Aftonbladet

I samma tidning har krönikören Kerstin Weigl på sista sidan synpunkter på nyutnämnda vice statsministern Isabella Lövins förmåga att kamma håret. Under rubriken "Varför slet ingen fram en borste till ministern?" lyckas hon fylla en hel krönika med synpunkter på frisyr och kläder för en minister. Hon säger sig inte ens kunna lyssna på vad hon har att säga pga okammade hårtestar i luggen! Är hon dum i huvudet? Har hon tappat verklighetsförmågan? Eller ska man tolka hela krönikan som ett misslyckat försök att vara ironisk och det hela är bara menat som en parodi? Tyvärr tror jag faktiskt att hon menar allvar. Skulle du skrivit samma krönika om en manlig ministers ostyriga hårtestar? Kör inte i diket fler gånger!

» Framsteg eller bakslag

Jag läser att de avslöjade dokumenten om skattefiffel med hjälp från advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama får sina effekter. Den uppmärksammade advokatbyrån har nämligen bestämt sig för att fortsätta stänga kontor. Nu är det i skattesmitarparadisen Jersey, Isle of Man och Gibraltar som advokatbyrån tvingas stänga ner. Tyvärr är jag tveksam till om det även är andra fiffeladvokater som drabbats eller bara just Mossack Fonseca. Hur som helst lovar dom att fortsätta "arbeta för alla våra kunder". Jo, så länge någon kan tjäna en hacka på andras bekostnad finns det alltid advokater som är villiga att hjälpa till.

Andra som är villiga att hjälpa till är bankerna. Jag hörde på nyheterna att Polisen har problem med att få ut handlingar från bankerna när dom gör utredningar. Det kan ta kanske tre månader innan dom får svar från bankerna på förfrågningar när man utreder t.ex. ekonomisk brottslighet. Men jag förstår att det inte är en prioriterad arbetsuppgift för bankerna att hjälpa myndigheterna mot deras kunder. Undrar om miljonärerna också får vänta tre månader på svar när dom vill ha hjälp? Det krävs en rejäl utrensning på bankerna. Om någon litar på bankerna så räck upp en hand. Alla vi andra kan fortsätta som vanligt.


Rör inte min kompis

söndag 2016-05-29
Jag skäms
tyckeri nummer 6954

» Någon som skäms? Inte det!

Skäms på er
Våra, så kallat, ansvarsfulla politiker är glada och stolta över uppbyggda murar, taggtråd och beväpnade kontroller utefter våra gränser. Tecknade avtal med fascistiska diktaturer. Politikerna har tagit sitt ansvar och fått stopp på invasionen av flyktingar till vår skyddade vrå av världen. Men, människor fortsätter trots byggda barriärer att fly för sina liv. Villiga att offra allt för att försöka ta sig till vad dom hoppas ska vara en trygg vrå av världen. Under de senaste dagarna beräknas 700 människor ha dött på Medelhavet i tre olika båtolyckor. Alla på flykt till förhoppningar om trygghet och ett nytt liv. Det berättas i media i olika små notiser om katastroferna. Men, det är ju bara anonyma fattiga flyktingar på flykt för sina liv, inte så viktigt. Det är ju inte rika europeiska charterturister som drunknar på Medelhavet. Kan ni tänka er medieuppbådet om ett kryssningsfartyg med västerländska charterturister med 700 personer ombord hade förlist på Medelhavet? Är det någon av våra, så kallat, ansvarsfulla politiker som fortfarande vågar hävda att alla människor är lika mycket värda? Att alla har samma rättigheter? Att vi bor i ett civiliserat samhälle? Ni borde dra en gammal påse över era huvud så vi slipper se er. Ni borde skämmas öronen av er. Ni borde inte våga visa er offentligt någon mer gång!

Det är skamligt!


Rör inte min kompis

måndag 2016-05-30
Älska din nästa
tyckeri nummer 6955

» Hotet från Ryssland

Jag hörde på radion att den svenska militären inte är nöjda med de slantar dom får. Fast å andra sidan när hörde ni senast någon militär vara nöjd med anslagen? I dagens Kaliber handlade det om militären på Gotland, som inte räckte till. Vi kan ju förvänta oss en rysk invasion av Gotland vilken dag som helst, och då måste det finnas militär som kan slå tillbaka. Ja, något sådant verkade det gå ut på. Samtidigt hörde jag att USA:s blivande president (bevare oss väl....) Donald Trump utlovat en rejäl satsning på den amerikanska militären. Med tanke på det här kan det vara spännande att fundera över hur mycket pengar världens länder lägger på militär.

De svenska skattebetalarna satsar lite drygt 40 miljarder kronor på militären. Och det är klart, det är ju mindre än vad vår hotfulla och elaka granne Ryssland satsar. Dom satsar mer än 10 gånger så mycket. Uppskattningsvis 560 miljarder kronor. Å andra sidan är detta en bråkdel av den amerikanska militärbudgeten (4.900 miljarder), som alltså Donald Trump inte tycker räcker till. Den ryska militärbudgeten är inte ens världens näst största. Uppskattningsvis satsar både Kina och Saudiarabien mer på militären är Ryssland. Länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien satsar alla mer än 300 miljarder. De fyra NATO-medlemmarna Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Italien satsar tillsammans mer än dubbelt så mycket på militären än vad Ryssland ensamma gör. Och USA alltså nästan 10 gånger så mycket. Den amerikanska militärbudgeten är mer än 100 gånger mer än den svenska. Faktum är trots detta att den svenska militären får, fördelat per innevånare, mer än vad som gäller i de flesta länder.

Låt militären rosta
Men, som sagt, militärer är aldrig nöjda. Dom måste alltid ha ännu mer.

Det är dags att sluta gå på krigsivrarnas rysskräck. Ryssland har inget som helst intresse av att skapa en militär konflikt med Sverige. Om det däremot uppstår en konflikt och Sverige är en del av vad Ryssland upplever som ett hot så ska vi inte känna oss allt för säkra. Men, det är om vi upplevs som ett hot, alltså som en del av ett hot. Rysslands "invasion" av Ukraina handlade för Rysslands del om att "skydda" en ryskspråkig minoritet i Ukraina. Rysslands "invasion" av Georgien handlade om samma sak, att "skydda" en ryskspråkig minoritet i Georgien. Mig veterligen finns ingen ryskspråkig minoritet i Sverige. Det finns det däremot i flera av de Baltiska staterna. Minoriteter som av många ses som en andra klassens innevånare utan rätt till medborgarskap.

Det är inte Ryssland som är ute runt om i världen och invaderar länder, bombar länder, avsätter ledare osv. Det är en annan stat som sysslar med detta runt om i världen. United States of America! Vi har Afghanistan, Irak, Libyen, Kosovo, Syrien osv för att nämna några. Och då har vi inte ens nämnt alla stater i Sydamerika, Centralamerika eller Västindien där USA anser sig ha rätt att fritt tillsätta ledare med militära medel. Kanske är det så att Sverige behöver mer militär på Gotland för att skydda oss från en amerikansk invasion vid en konflikt om kontrollen över Östersjön.

Ryssland är ingen demokrati. Ryssland är en korrupt diktatur. Sovjet var en kommunistisk diktatur. Och innan dess var det ryska tsardömet en privat diktatur. Under alla dessa tider har den svenska militären utpekat Ryssland som det stora hotet, oberoende av om det var hotet eller inte. Även när Nazityskland var hotet ansåg militären att Ryssland var hotet.


Rör inte min kompis

tisdag 2016-05-31
Så tycker jag
tyckeri nummer 6956

» Jag gör det helt gratis

När man läser tidningarnas och andra kommentatorers kommentarer till olika väljarundersökningar är det (nästan) alltid lika spännande att fundera över vilken förändring som olika kommentatorer, rubriksättare osv tycker är det viktigaste att koncentrera sig på. Detta säger mer om rubriksättare, eller vem det nu är, än vad det egentligen säger om själva resultatet av undersökningen. Vad är t.ex. det mest spännande och uppseendeväckande med SCB:s nya undersökning som publicerades i dag?

Den stora vinnaren i SCB:s undersökning sedan förra SCB-undersökningen i november förra året är Socialdemokraterna som får 24,7% (+1,9). De andra två partierna som har ökningar är Vänsterpartiet på 6,8% (+1,3) och Moderaterna som får 24,7% (+1,2). Det är alltså dessa tre partier som ökar. Alla andra partier minskar, mer eller mindre.

Största förloraren är Sverigedumokraterna som får 17,3% (-2,6). Vilket är en större minskning än alla de andra förlorarna har tillsammans. Miljöpartiet får 4,7% (-1,2). Övriga minskningar är små, Centern som får 6,1% (-0,4), precis som Kristdemokraterna som får 3,1% (-0,4) medan Liberalerna får 5,4% (-0,1). Sammanlagt får det Rödgröna blocket S+Mp+V 41% (+2,0) medan de fyra Borgerliga partierna får 39,3% (+0,3).

Vad koncentrerar sig då rubriksättarna på? Svenska Dagbladet gläds över att Miljöpartiet fortsätter att tappa stöd. I Expressen däremot tror K-G Bergström att Stefan Löfven är glad. Själv tvivlar jag på att Stefan Löfven är glad, däremot kanske han drar en suck av lättnad över att kanske botten har passerats. Jag för min del tror att den som är mest ledsen är Ebba Busch Thor. Hennes högervridning av Kristdemokraterna har inte gett något som helst utslag för partiet. Tvärtom! Det här är den sämsta siffran för partiet i SCB:s undersökningar på evigheter. Jag undrar när man inom KD ska inse att partiet har förlorat sitt existensberättigande. Partiet kan fortfarande räddas av andra borgerliga väljare som stödröstar för att rädda partiet kvar i Riksdagen. Men, om grundstödet blir för lågt finns ju risken att stödrösterna inte räcker till utan bara resulterar i att ännu fler röster blir bortkastade när partiet vid nästa val åker ur riksdagen. Saknade av få.

Jonas Sjöstedt har fortsatt anledning att glädjas. Partiet befäster sin ställning som det största av partierna under de tre stora. Sedan kan man som en del kommentatorer tycker, anse att möjligheterna inte är uttömda till fortsatt tillväxt.

Miljöpartiet drar nog en suck av lättnade över att förlusterna i undersökningen inte var större. Anna Kinberg Batras högervridning av Moderaternas linje med en tydlig satsning på att återvinna invandrarkritiska sverigedumokrater har haft en mindre effekt. Men partistrategerna hade nog hoppas på ännu bättre. Jag tror faktiskt att en del moderata sympatisörer undrar över kovändningen i många frågor från Fredrik Reinfeldts helt annorlunda parti. Centern och Liberalerna har nog accepterat att dom inte är något annat än småpartier som harvar på kring 5- till 6-procentstrecket och strax över och som stödpartier till Moderaterna. Den intressanta frågan är vilket existensberättigande dom har. Jan Björklund och Liberalerna kan ju fortsätta likt en gammal stenkaka som hakat upp sig med att upprepa Skolan, NATO och Kärnkraft. Men bryr sig väljarna? Annie Lööf har svårt för att få en centerprofil på Centerpartiet. Är partiet ett grönt parti med intresse för landsbygdens folk eller är man helt enkelt bara ännu ett nyliberalt högerparti för storstadsbor styrda av någon form av Stureplansmaffia? Jag tror inte dom vet vad! Rent allmänt är jag förvånade över att de Borgerliga partierna inte kan komma ur "gnällstadiet". När man lyssnar på kvartetten så låter det som om den svenska ekonomin håller på att krascha totalt. Medan verkligheten ju är den att svensk ekonomi går riktigt bra. Fler och fler får jobb, exportindustrin jobbar på och antalet sysslolösa minskar. Den svenska ekonomin är bland EU:s bästa. Men Anna, Ebba, Annie och Jan gnäller som fyra megafoner.

Slutligen Sverigedumokraterna. Dom ska nog dra en suck av lättnad över att förlusterna inte är större. När man nu inte är ensamma som gnällparti så borde ju faktiskt väljarna föredra någorlunda seriösa partier och inte bara ett parti vars företrädare till stor del består av knäppgökar, klavertrampare och så'na som egentligen inget begriper bara dom får sprida sina rasistiska villfarelser. Jag tror nämligen inte på att de flesta SD-supportrarna egentligen är rasister utan dom har bara blivit lurade av det allmänna gnället och känner rädsla för det okända.

Hur som helst är det alltid lika spännande att läsa SCB och andra väljarundersökningar och kommentarerna till dessa. Tänk att man kan få så bra betalt för att kommentera siffrorna när jag kan göra det helt gratis...


Rör inte min kompis

onsdag 2016-06-01
Bra, bra men skäms
tyckeri nummer 6957

» Hela världen är socialistisk, förutom Sverige

Det där påståendet låter ju onekligen en aning underligt. Men faktum är att det är en av vår politiska världs främsta sanningssägare som hävdar detta. Ingen mindre än Centerledaren Annie Lööf anser att alla världens stater i dag är socialistiska - förutom Sverige. Hur hon har kommit fram till denna uppseendeväckande upptäckt ska jag förklara - jag lovar. I helgens partiledardebatt på TV:n lovade statsminister Stefan Löfven nämligen att han ville att Sverige skulle införa någon form av system som inte fortsätter att tillåta ett helt oreglerat vinstuttag från svenska privata (men skattefinansierade) skolor. När Stefan Löfven "lovade" detta kallade Annie Lööf honom för det elakaste och fulaste skällsord hon kunde komma på - socialist! Eftersom Sverige är det enda land i hela världen som INTE reglerar vinstuttaget från privata skattefinansierade friskolor så innebär ju detta att hela världen också är socialiststater. Det låter nästan trevligt!

» Goda nyheter

Tåg
På ännu ett område är vi till min glädje på väg att ansluta oss till resten av världen. Jag hörde på SVT att Staten nu ska ta över kontrollen över järnvägsunderhållet. DET är verkligen på tiden. Experimentet med ett privatiserat järnvägsunderhåll håller på att sluta med förskräckelse. Hela det svenska järnvägssystemet är mer privatiserat än vad som gäller i stort sett hela resten av världen. Det är dags att sluta med upphandling och privatisering och låta kontrollen över järnvägsunderhållet övergå till Staten. Ett stort tack till infrastrukturminister Anna Johansson som gått ut med löftet. Du är min idol!

» Du borde skämmas!

Öresundsregionen
Tyvärr ser jag däremot att inrikesminister Anders Ygeman fortsätter att inte begripa ett dugg. Regeringen har beslutat att förlänga gränskontrollerna från Danmark ända till 11 november. Då har den passfrihet som infördes 1954 varit avskaffad i ett år. Pendlare, turister eller bara shoppare har fått sina pendlingsresor totalsabbade av en byråkrati och kontroller som är orimliga. Pendlare börjar förlora sina jobb. Kontrollerna kostar det skånska näringslivet mångmiljonbelopp dagligen. Polisen i Skåne har inte tid med något annat än att kontrollera pass. En integrerad region (Sjælland - Skåne) har helt plötsligt kapats på mitten av en regering sittande i Stockholm som drabbats av panik men inget begriper. Dom hade inte ens övervägt att under ett år (eller mer.....) införa passkontroller för alla som åker mellan Stockholm - Uppsala eller Stockholm - Södertälje. Men mellan Skåne och Danmark är det inga problem. Hur kan du stå i TV:n helt okänslig och se ut som ett frågetecken när man frågar om problemen? Du borde istället skämmas öronen av dig! Har du lämnat in din medlemsansökan till Sverigedumokraterna än? Det är där du hör hemma!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-06-02
Värmen är skadlig
tyckeri nummer 6958

» Fråga Knugen först

Jag ser att Knugen har synpunkter på nya Nobel Center i Stockholm. En politiskt mycket infekterad fråga i Fjollträsk. Betongpartierna där har slutligen bestämt sig för att godkänna planerna och bygga ett monument över dom. Nu har Farbror Knugen och tant Silvia bestämt sig för att framföra sina synpunkter på bygget. Och dom tycker INTE att det politiskt godkända förslaget är något bra förslag. Silvia tycker till och med att man borde hålla en folkomröstning. Ja, nu är ju Silvia Sommerlath invandrare så hon har fortfarande lite problem med svenskan, så hon sade inte folkomröstning utan det lite mer internationella referendum. Trots att jag nog till stor del håller med de blåblodiga i de framförda åsikterna så tycker jag att Knugen ska hålla tyst. Hans uppgift är att klippa snören, vinka och ta i hand. I den överenskommelse som gjordes 1971 slogs det fast att: - "han bör undvika bl.a. sådant som kan uppfattas som ståndpunktstagande i omstridda samhällsproblem". Han ska inte framföra synpunkter helt enkelt. Nu framför han synpunkterna EFTER att beslutet är fattat så skandalen är inte så stor tycker jag. Den stora skandalen är istället när jag hör någon som heter Patrik Åkesson i Rojalistiska Föreningen som tycker att det är bra att Knugen framför "stockholmarnas åsikter". Om nu Rojalistiska Föreningen inte accepterar Torekovsöverenskommelsen så får dom väl göra det. Men det visar ju också att föreningen inte står upp för demokratin utan lever i en föråldrad värld. Det är synd om er!

Jag ser att Knugen ska åka till Helsingborg för att fira Nationaldagen och Sofieros 150-års jubileum på måndag. I Helsingborgs Dagblad gissar Peter Fällmar Andersson att Kingen har som mål att då säga vad han tycker om det omdiskuterade bygget av Landborgsgaraget. Ett liknande monument som betongpartierna här vill bygga för många sköna miljarder för att underlätta för fler bilar att ta sig ner i centrala Helsingborg. Sundets bilpärla! Peter Fällmar Anderssons text är värd att läsa mer än en gång. Läs den!

För övrigt är det inga problem för Knugen eller Silvia att få lov att fritt framföra sina åsikter. Det är bara att ta det modiga beslutet att abdikera. Att framföra till politikerna att det är ett totalt föråldrad system med ärvda titlar på det här viset. Jag lovar Knugen, om du tar modet att framföra den åsikten så ska jag inte kritisera dig för att du har en åsikt och säger den. Det visar bara att du faktiskt är mycket mer intelligent än vad jag trodde. Ta modet till dig!

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Ge upp Jan

Avveckla kärnkraften
Jag ser att Jan Björklund nu helt gett upp de blocköverskridande energisamtalen. Kärnkraftskramarna i Folkpa... f'låt Liberalerna har fortfarande inte insett att Kärnkraften har spelat ut sin roll. Den behövs inte och den är på tok för dyr. Att bygga nya kärnkraftverk är helt uteslutet om inte skattebetalare eller elkonsumenter ska kraftigt subventionera bygget. Nuvarande kärnkraftverk är föråldrade och kräver stora investeringar för att överleva. Investeringar som inte heller lönar sig. Även om man skulle ta bort avgifter på kärnkraften så krävs det kraftigt ökade avsättningar till de fonder som ska bekosta avveckling av verk, slutförvaring av kärnbränsle och rivning och sanering av verken. De fonder som finns räcker inte på långa vägar så antingen måste avsättningen höjas kraftigt eller också får man lämpa över ansvaret för saneringen på skattebetalarna.

När ska du inse Jan Björklund, att kärnkraften helt enkelt är för dyr!


Rör inte min kompis

fredag 2016-06-03
Sven är arg
tyckeri nummer 6959

» Är våra politiker stolta?

Festung Europa
I TV kan vi se vår inrikesminister Anders Ygeman med stolthet berätta att den 1954 avskaffade passfriheten mellan Danmark och Sverige, men som avskaffades 2016, ska fortsätta vara avskaffad ytterligare en tid. Allt för att förhindra att människor som flyr för sina liv ska kunna ta sig till Sverige. Samtidigt kan vi se hur den Europeiska Unionens medlemsstater gör allt dom kan för att förhindra att flyktingar kan få en fristad i något EU-land. Det byggs taggtrådsstängsel, det byggs murar och det sätts upp beväpnade kontroller. Demokratins högborg, den Europeiska Unionen, skriver avtal med det allt mer fascistiska och diktatoriska Turkiet för att förhindra att flyktingar ska kunna ta sig till Europa. I princip betalar man det fascistiska Turkiet mångmiljarbelopp för att dom ska ta hand om flyktingarna på sitt sätt istället för att låta dom ta sig till Europa. Effekten är naturligtvis att flyktingar som flyr för sina liv och söker en säker plats tar andra vägar. Vi kan alltså se i små notiser hur hundratals människor dagligen drunknar i Medelhavet i sina försök att ta sig till ett allt mer stängt Europa. Enligt beräkningar har kanske 2.000 människor dött på Medelhavet bara under de senaste två veckorna. Det berättas om döden i små notiser i tidningar och på radio och TV. Men någon upprördhet kan vi inte märka av. Ingen ansvarig talar om "katastrof", eller "något måste göras". Man håller tyst och är i hemlighet tydligen glada över att dom i varje fall inte har lyckats ta sig till Europa.

Jag undrar hur dessa ansvariga politiker (allt från Anders Ygeman till andra politiker, både i Sverige och i andra EU-länder) kommer att beskriva detta när dom sitter på ålderdomshemmet och berättar om sina beslut för sina barnbarnsbarn om några år. Kommer dom att känna stolthet över sina beslut? Eller kommer dom kanske att skämmas öronen av sig? För det är vad dom borde göra. Det är DOM som har alla dessa tusentals människors liv på sitt samvete. Ni borde skämmas!

» Använd inte kontanter av säkerhetsskäl

Kontanter behövs
I går när jag var på Lidl och gjorde några smärre inköp såg jag en liten dekal som uppmanade mig att betala med kort - för personalens säkerhet. Jag betalar med kontanter så ofta jag kan. Allt som en protest mot bankernas försök att tvinga oss till att bli kortanvändare. Bankerna gör detta, inte av säkerhetsskäl, inte av bekvämlighetsskäl utan därför att det är mer lönsamt för bankerna. Att handha kontanter kostar pengar och är besvärligt. Men när du handlar med kort tjänar bankerna slantar varenda gång du använder kortet. Det är inte gratis - banken tjänar slantar. Det är inte underligt att bankerna försöker tvinga oss att bli kortanvändare genom att helt enkelt avskaffa kontantservicen.

Men kom inte och prata om säkerhetsskäl! Ni ljuger! Möjligen för egen säkerhet. Men inte för kundernas säkerhet. Istället är det så att kortbedrägerierna ökar med en rasande hastighet. Än så länge i år har kortbedrägerierna fördubblats jämfört med förra året. Men det håller bankerna och kortföretagen tyst om. Man får ju inte sprida en rädsla bland kunderna. Då kanske dom väljer, för bankerna, mindre lönsamma betalningsmetoder. Och att införa säkrare betalningar och säkrare kort är inte heller aktuellt. Då blir det ju besvärligare och det innebär att kunderna kanske väljer, för bankerna, mindre lönsamma betalningsmetoder.

Skriv på PRO:s namninsamling för kontanternas bevarande. Använd kontanterna om du inte vill hamna helt i de giriga bankdirektörernas händer.


Rör inte min kompis

lördag 2016-06-04
Om korruption
tyckeri nummer 6960

» Makt korrumperar

Vi är ganska snabba med att kritisera politiska, fackliga och andra folkrörelseledare för girighet och korruption. Vilket är helt riktigt! Vi SKA ställa höga krav på de vi väljer att företräda oss. På kort tid har nu flera medlemsvalda ledare tvingats avgå på grund av att dom tagit för sig av lite väl frikostiga förmåner. Det handlar både om fackliga ledare och andra medlemsvalda ledare. Det är rätt, den som är utsedd av sina medlemmar ska arbeta för sina medlemmars bästa, inte för sin egen bekvämlighet och sina egna nöjen. Det är en självklarhet!

Girighet
Men egentligen är dessa ledares excesser inget emot det som förekommer inom det privata näringslivet. Där har det visat sig i en allt mer ökad omfattning hur företagsledare tar sig rättigheter som egentligen borde vara otänkbara. Vi har haft avslöjanden som stått som spön i backen av hur VD:ar och styrelseledamöter i många privata företag plockar ut ersättningar som låter som fantasisummor. En girighet som påminner om ett sjukligt beteende. Samtidigt som besparingar bland övrig personal presenterats regelbundet.

Nu senast är det avslöjandena av hur ledningen för Ericsson plockat ut ersättningar som dom inte ens kunde hinna räkna. Bara för att kunna visa så många nollor som möjligt på kontot antagligen. När det i dagarna avslöjades hur Ericssons VD Hans Vestberg flugit runt i världen för mångmiljonbelopp i eget privatplan beslutade Ericsson dagen efter att lägga ner flygbolaget. Kostnaden under några år ligger på över miljarden sammanlagt. Lite skam fanns det. Men, i allmänhet brukar man inte skämmas. Att klyftorna växer i rekordfart anses vara helt naturligt. Girigheten styr!

» Religion korrumperar

Både Sveriges Radio och Aftonbladet har avslöjat hur diverse präster, kyrkopersonal och kyrkopolitiker rest runt och festat för församlingens pengar. Vi har kunnat läsa och höra om präster som åkt och bott på lyxhotell utomlands och gått och ätit och även druckit på fina restauranger - betalt av församlingen. Jag har gått omkring och trott att kyrkans män (och kvinnor) skulle vara ett föredöme när det gäller moral. Så visar det sig att dom är precis som alla andra. Varken bättre eller sämre. Det finns goda människor och det finns onda människor. Både inom kyrkan och utanför kyrkan.

Björnekulla kyrka
Vi har också kunnat läsa om de buddhistiska munkarna i Thailand som tydligen drygade ut inkomsterna med att slakta tigrar och sälja skinn och klor. Sedan BBC först skrev om händelserna så har det kommit fram ytterligare information. Bland annat hittade man tydligen mer än 100 tigerungar i munktemplet när man gjorde razzia där. Munkarna försökte uppenbarligen fly undan bakvägen... Ska inte munkar vara de allra yttersta förebilderna?

Jag vill poängtera att jag tror inte att andra religioner är ett dugg bättre. Som sagt, det finns bra och dåliga människor. Både inom religionen och utanför. Inom alla religioner. Jag har dock valt att gå ur kyrkan - för länge sedan. Man föddes ju liksom in i kyrkan och fick göra ett aktivt val för att lämna. Jag minns fortfarande kyrkoherde Hammars hälsning när jag lämnade pastorsexpeditionen: - "Lycka till!"


Rör inte min kompis

söndag 2016-06-05
Det är varmt
tyckeri nummer 6961

» Små korta tyckerier

Nassesvin
Den förb... hettan gör att det är svårt att fundera ut rejäla och genomtänkta tyckerier. Därför tänkte jag i dag bara ta lite korta funderingar inspirerade av olika nyhetsnotiser. Så låt oss börja.

I Enskede utanför Stockholm har nassesvin förstört fotbollsplanen. Bara några dagar innan en fotbollsturnering skulle genomföras för flyktingbarn och svenska barn har nazistdräggen varit och målat hakkors och skurit sönder planen. När regeringen nyligen beslutade att utse den förre moderatministern Hillevi Engström att efterträda Mona Sahlin som regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism drog flera borgerliga ledarskribenter en suck av lättnad. Nu skulle det bli en koncentration på dom verkliga hoten, alltså islamister och vänsterextremister. Något hot från högerextremister finns det ju inte. Att de flesta mord med politiska / rasistiska förtecken som skett i Sverige utförts av högerextrema rasister har ingen betydelse. Att det värsta terrordådet i Skandinavien utförts av en högerextrem rasist (Breivik) har ingen betydelse. Det är vänsterextremisterna och islamisterna som är hotet - punkt. Tyvärr säger det mer om dessa ledarskribenter och kommentatorer än det säger om det hot som finns från alla möjliga former av extremister. Religiösa eller politiska - på båda sidor.

Älska din nästa
I Österrike har utrikesminister Sebastian Kurz framfört åsikten att man borde följa det "australiska exemplet". Det vill säga man släpper inte in flyktingarna i landet utan betalar andra öar runt om pengar för att hysa flyktingarna i läger. Då skulle dom troligtvis inte bry sig om att försöka ta sig till Europa. Än så länge i år beräknas ungefär 2.500 flyktingar drunknat i sina försöka att ta sig över Medelhavet. Det Sebastian tydligen tycker är bättre är att dom stannar bland alla dom andra miljoner flyktingarna i läger. Det är ju en katastrof om en liten andel av dessa försöker ta sig till Europa. Vi kan ju inte hysa flyktingarna. Däremot kan grannländerna till de länder som flyktingarna kommer från hysa mångdubbelt fler flyktingar menar han antagligen. Att Australien (som nästan bara befolkas av invandrare efter att urinnevånarna trängts bort), inte kan ta emot flyktingar är ett mycket intressant fenomen som är värt en längre kommentar, en annan gång.

I Indien har sammanstötningar mellan polis och en mystisk sekt som bosatt sig i ett parkområde resulterat i att 24 personer dött. Dom 3.000 sektmedlemmarna hade byggt upp en egen stat i parkområdet med egen domstol och fängelse där fångar torterats osv. I sammandrabbningarna med polis när sekten skulle vräkas attackerades polisen med automatvapen och bensinbomber. Det hela pekar än en gång på det faktum, att det allra största hotet mot världens säkerhet är religiösa extremister som utnyttjas av ledare som genom just religionen har total kontroll över sina undersåtar. Detta helt oberoende av vad man kallar den där Guden som används för att lura undersåtarna.

I Thailand har ett turisthotell rasat samman och en turist har dödats. I Medelhavet har en båt med flyktingar förlist och kanske mer än 100 personer har drunknat. I Karlstad har två poliser räddat en fiskmås som fastnad i en snara.

Feminism
Adelsmötet i Riddarhuset har problem. En på tok för modern medlem av Riddarhuset, Carl Lagercrantz, har skrivit en motion som väckt upprörda känslor. Han har motionerat om att även kvinnor ska kunna ärva stolen i Riddarhuset. I dag är det äldsta sonen i släkten som ärver titeln och får överta platsen i Riddarhuset. Ingen son - adelssläkten dör ut. Nu har den otacksamma Carl Lagercrantz motionerat om att även en dotter ska ha rätt att ärva titeln. För tre år sedan motionerade han om samma sak, då röstades motionen ner - av alla gubbarna. - "Sedan vårdar vi traditionen på adelsmötet" motiverar ordförande Gustaf Wachtmeister af Johannishus att man ska avslå motionen. Välkomna till 2000-talet! Ni kan hoppa över 1900-talet.


Rör inte min kompis

måndag 2016-06-06 Nationaldagen
Sveriges Nationaldag
tyckeri nummer 6962

» Var stolt över ditt land

I dag den sjätte juni firar vi Sveriges Nationaldag. Vi firar denna nationaldag till minne av att Gustav Wasa den 6 juni 1523 valdes till Sveriges kung. Faktum är att det egentligen var den 15 juni enligt den gregorianska kalendern som vi lever efter nu. Men då gällde den julianska kalendern, så vi kallar det den 6 juni. Sverige gick över till den gregorianska kalendern 1753 eftersom vi var lite i otakt med de flesta europeiska länder. Så 1753 hoppade vi över några veckor och kom i takt med resten av Europa.

Svenska flaggen
Vi firar alltså något som hände för snart 500 år sedan. Detta förklarar nog varför vårt firande inte är lika intensivt som norrmännens 17 maj och liknande. Men, vi har egentligen mycket att fira. Mycket att vara stolta över. Gustav Wasa "valdes" till kung. Hur många som hade rösträtt framgår inte, men det var väl några grevar och baroner antagligen. Sedan dess har Sverige utvecklats till en demokrati, ofta trots stort motstånd från konservativa högerkrafter. Det finns mycket kvar att utveckla i demokratisk riktning, men mycket har uppnåtts. Det finns skäl att fira detta på vår Nationaldag. Vi bor i ett samhälle som har uppnått mycket på jämlikhetens område, trots motstånd från konservativa högerkrafter. Men, allt det som uppnåtts finns det anledning att fira på vår Nationaldag. Vi har mycket att vara stolta över och vi har många som kämpat under åren för just demokrati och jämställdhet. Vi har ett samhälle som trots brister har ett bra socialt skyddsnät. Vi har uppnått mycket, trots motstånd från konservativa högerkrafter. Det finns mycket kvar att önska, men vi har ett trots allt starkt samhälle som hjälper den som har behov. Vi lever också i ett land som har hållit sig utanför militära allianser och som tack vara detta har kunnat hålla sig utanför krig i 200 år. Det är unikt på vår jord. Just genom att vi hållit oss utanför krig har vi kunnat vara en tillflyktsort för de som tvingats fly från krig. Under senaste världskriget kunde flyktingar från våra grannländer få skydd i Sverige. Vi kunde ta emot stora grupper judiska flyktingar från nazismens terror. Vi har kunnat ta emot flyktingar från länder som Chile, Vietnam, Grekland och forna Jugoslavien. Flyktingar som sedan kunnat etablera sig i vårt land och bidra till att göra det till ett ännu bättre land. Även om det ofta skett under motstånd från konservativa högerkrafter har just det faktum att vi hållit oss bort från militära allianser och istället hållit fred hjälpt till att skapa ett starkt samhälle - för alla. Något som verkligen finns anledning att fira i dag på vår Nationaldag.

Det finns mycket kvar att kämpa för, att göra ännu bättre eller försvara från attacker från just konservativa högerkrafter. Men, det perfekta samhället finns inte, det finns alltid saker som kan göras bättre. Men, det innebär inte att vi inte kan fira allt som uppnåtts, och hedra alla de som kämpat för detta. Var stolt över Sverige, och vad det står för. Och, om något inte är bra, kämpa för att förbättra det. Men var stolt över det som skapats och uppnåtts.

Så ut och fira. Man behöver inte vinka på kungar, prinsar och prinsessor. Man kan vara stolt svensk trots detta. Var stolt över Sverige!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-06-07
Back to work
tyckeri nummer 6963

» De stora smitarna

Jag såg att Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra i sitt Nationaldagstal hävdade att vara svensk är att göra rätt för sig. Jag gissar att detta var en pik mot de svenska multiföretagen som knappt betalar några skatter i Sverige. Närmare hälften av de 20 största företagen i Sverige betalar i princip ingen skatt i Sverige. Det är företag som SCA, AB Volvo och Volvo Personvagnar, Electrolux, Sandvik, Securitas, SKF och Skanska som i princip nolltaxerar. Skatteverket beräknar att de 300 största företagen fifflar undan 30-50 miljarder kronor. Det måste vara dessa myglare och smitare som moderatledaren menade när hon tyckte att man gör rätt för sig. Eller ni tror inte det? Kan det vara någon annan grupp hon menade? För bolagen sysslade inte alls med skatteplanering eller skatteflykt. Det bara bidde så, det var inte alls planerat... Tro't den som vill!

» Jag undrar

Jag såg på TV-nyheterna att den ukrainska polisen hade gripit en man vid den polska gränsen som var på väg till Frankrike med sin bil fullastad med vapen och sprängmedel. Han hade planerat ett antal terrordåd i Frankrike under fotbolls-VM. Men, sedan blev det tyst om det hela. Jag kan bara komma fram till två skäl till att den mediala uppföljningen uteblev.

1/ Media litar helt enkelt inte på den ukrainska regimens uppgifter. De ukrainska myndigheterna är inte att lita på och den ukrainska polisen inget man kan ta på allvar.

2/ Mannen hade högerextrema och rasistiska motiv för sina planerade attentat och detta går ju inte ihop med att det är islamister som är hotet. Det högerextrema hotet är inget att bry sig om.

För det kan väl inte vara så enkelt som att man inte vill skrämma upp folk inför fotbolls-VM. Man håller tyst för att inte skada turismen. Så även om man plockar in en muslimsk extremist som planerar attentat så tystas det också ner?

Såg förresten att ännu ett blivande boende för flyktingar har bränts ner i Insjön. Men det är nog inget farligt. Inget att bry sig om. Det är ju islamisterna som är hotet.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-06-08
Alla som borde skämmas
tyckeri nummer 6964

» Skäms! Del 1

- "Jag tycker att vi har en bra skattekultur", det tycker Volvos nya VD Martin Lundstedt. Vad som är det braiga med skattemoralen hos Volvo framgår inte riktigt. Kanske det faktum att Volvo inte betalt någon bolagsskatt sedan 2008. Det är ju onekligen en bra "skattekultur" - för aktieägarna möjligen. För samhället som ska förse Volvo med service är det kanske mindre bra. Snarare är det en skam att man smiter undan och låter andra ta ansvaret. Själva flyter dom på ovanpå. Det kan poängteras att den stora svenska konkurrenten, Scania, däremot hela tiden betalat bolagsskatt utan att hitta någon bra metod att smita undan. Redan i min barndom där man antingen höll på Volvo eller Scania-Vabis, där man höll på Chelsea eller Tottenham osv. Då hörde jag till Scania-Vabis lägret. Kanske för att jag fått lära mig att namnet Scania betydde Skåne. Det kommer ju från den gamla cykel- och biltillverkaren Scania i Malmö som startade 1900 och 1911 slogs samman med Vabis (Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje). Som skåning höll jag alltså på Scania-Vabis och inte Volvo. Jag hade tydligen rätt...

Svenska sedlar
Som jag sade i går att när moderatledaren Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra pratar om att göra rätt för sig så måste det handla om storföretagen som smiter undan sina skatter. För det kan väl inte handla om arbetslösa som får A-kassa, sjuka som får sjukpenning eller äldre som får pension? Dom borde skämmas öronen av sig de svenska finansgubbarna och slipsnissarna. Men det gör dom inte, för dom gäller nämligen bara ansvaret för den egna bonusplånboken och för kompisarna på golfbanan och möjligen för aktieägarna.

Ett annat storföretag som satt i system att smita undan är SCA som inte betalat bolagsskatt de senaste 10 åren. - "Vi följer den skattelagstiftning som finns" säger VD:n Magnus Roth. Det har man gjort genom att t.ex. sälja sitt eget finansbolag till sig själv för 48 miljarder. Den största företagsaffären i landet! Allt via lite brevlådor här och där och på så sätt fått ihop en massa ränteavdrag. SCA:s papper duger egentligen bara att skita i!

» Skäms! Del 2

Miljöpartiet
I Miljöpartiet råder uppenbarligen kaos och panik. I dagarna har ett par framstående partiföreträdare (Carl Schlyter och Valter Mutt) blivit för kritiska mot partilinjen. När dom följde partilinjen och röstade emot Värdlandsavtalet med USA istället för att följa partiets överenskommelse i Regeringen blev det uppenbarligen för mycket för partiets ledning. Dom bestraffades med att bli av med sina uppdrag. Så handlar bara ett parti i panik. Jag ställer mig starkt tvivlande till att Miljöpartiet kommer att överleva nästa val. Miljöpartiets existensberättigande är baserat på att man driver politiken i Sverige i en grön riktning. Inte att man existerar som ett stödparti till en högersocialdemokrati som styr landet. Partimedlemmar som nästan alltid röstar mot partiets linje kan det vara motiverat att markera för att det gått för långt. Men medlemmar som framför kritik mot att man kompromissar bort partiets skäl och vid enstaka tillfällen vägrar följa partiet linje ska inte straffas. Ett parti som ingår i en koalitionsregering måste ibland kompromissa bort sin egen linje. Man kan inte alltid tycka lika, ibland förlorar man. Men frågan är vad som finns kvar av Miljöpartiets profil. En socialdemokrati som lutar allt mer åt höger behöver någon som gör mer motstånd än vad Miljöpartiet uppenbarligen förmår.

» Skäms! Del 3

LO
Jag ser att LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson nu också ser sig tvingad att fjäska för Sverigedumokraterna. I en intervju inför LO:s kongress tror han att det är slut på den generösa svenska flyktingpolitiken. Den kommer inte tillbaka menar han, och verkar mycket nöjd med det. Hur alla de flyktingar som tidigare kommit till Sverige och i dag är medlemmar i olika LO-förbund känner sig när hr ordförande yttrar sig på det viset återstår att se. Hur som helst är det en skam att Arbetarrörelsens högsta valda ledare uppenbarligen har anslutit sig till den egoistiska och flyktingfientliga mobben. Jag känner en stark känsla av tillfredsställelse över att jag inte tillhör ett LO-förbund längre. När jag en gång gick med i facket var det i just ett LO-förbund. Du borde skämmas öronen av dig Karl-Petter Thorwaldsson. Arbetarrörelsen står för solidaritet - med alla. Inte bara mellan de som redan har det väl förspänt utan även en solidaritet med de som lämnats utanför. SKÄMS!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-06-09
Allt är inte så lätt
tyckeri nummer 6965

» Vilka kläder ska förbjudas?

Jag lyssnade på Ring P1 på radion under förmiddagen. Det var en man som ringde in och krävde att man skulle införa ett förbud mot att använda slöja offentligt. De som bar detta gjorde det eftersom dom var "tvingade" och det hörde inte hemma i svensk kultur att bära slöja menade han. Detta är egentligen en ganska spännande diskussion. Om man nu ska förbjuda en viss typ av klädsel som inte hör hemma i svensk kultur, vilka klädesplagg ska då förbjudas? Hur ska vi definiera "slöja"? Var går gränsen mellan en slöja och en sjal? Eller är det en heltäckande burka han egentligen menar? En ortodox jude i kippa? En buddhistisk munk i sin klädnad? En katolsk nunna? En övervintrande hippie? En Hells Angels knutte i hjälm? Vilka kläder ska vi förbjuda? Ska vi fråga alla om dom verkligen vill ha de kläder dom har på sig eller har dom tvingats hemifrån av mamma eller pappa?

En annan intressant fråga är om vi på vissa speciella platser (idrottsarrangemang osv) ska förbjuda heltäckande kläder så att man inte kan identifiera någon. Med tanke på hur en del maskerade svin uppför sig så vore det kanske en inte allt för dålig idé. Men det är svårt, och inget självklart. Men att förbjuda en viss typ av kläder på allmän plats låter inte riktigt som en demokrati. Kraven har egentligen andra baktankar.

» Vem behöver privatflyg

Flyg mindre
För några dagar sedan hade jag synpunkter på hur Ericssons ledning inte sparat på slantarna när det gällde att flyga runt i världen med eget lyxflyg. När pengarullningen avslöjades beslutade Ericsson att omedelbart avveckla det egna flygbolaget, som kostat miljardbelopp. I dag går dock Lotta Engzell-Larsson i Dagens Industri ut till storms i försvar för Ericsson-gubbarnas miljonrullning. Det kan vara mest kostnadseffektivt, menar hon, att den höga ledningen flyger privatjet istället för att vänta på reguljärflyg. Dessutom måste dom ju kunna diskutera affärer ostört. - "Finns det många goda skäl för företagsledare att flyga privatjet" skriver Lotta och räknar upp ett antal argument. Hade Lotta skrivit "företagsrepresentanter" istället för "företagsledare" hade jag tagit henne på allvar. För visst finns det tillfällen där det för ett företag är mer kostnadseffektivt att flyga privatflyg direkt. Det kan vara VD:n på väg till en viktig affär. Men, det kan också vara en reparatör som måste fram omedelbart. Det kostar mer när något står stilla än merkostnaden för privatflyg. Upprördheten handlar inte om att det inte kan behövas. Upprördheten handlar om att det inte finns något som heter "besparingar" när cheferna rullar miljoner samtidigt som det ska sparas in på öret nere i företagens verksamhet. DET handlar upprördheten om. Men sådant fattar inte Lotta Engzell-Larsson. Dessutom finns det något som heter "Videokonferens"!


Rör inte min kompis

fredag 2016-06-10
Om kulturer och fundamentalister
tyckeri nummer 6966

» Vems kultur är rätt kultur?

Jag läser att en namninsamling i världen samlat ihop 11 miljoner namnunderskrifter i protest mot hundätarfestivalen i den kinesiska staden Yulin. Jag har sett rykten om att man i Indien samlar namn med krav på att vi slutar äta kor. I muslimska länder pågår en namninsamling med krav på att vi ska sluta äta gris. Det finns också namninsamlingar med krav på att sluta äta kräftor och rutten fisk.

xxxxx
Hur svårt kan det vara att inse att det finns olika kulturer. Men, det finns ingen kultur som är rätt medan andra är fel. Vad är det som säger att det är mer fel att äta hundkött än kor, får, grisar, älgar eller kräftor. Det är inte VÅR kultur att äta hund. Det är kanske rätt att ställa krav på att skydda utrotningshotade djur. Det är kanske rätt att ställa krav på hur vi behandlar djur. Men, vi har olika kulturer, vi har olika preferenser, vi har olika vanor. MEN, det finns ingen kultur som är rätt eller som är fel! Vill kineser äta hundkött ska vi inte lägga oss i detta. Vill vi INTE äta hundkött så är det vårt val. Precis som muslimer och judar t.ex. inte äter griskött. Hinduer inte äter nötkött. Men, det finns ingen kultur som är mer rätt än andra.

» Privatisering för privatiseringens skull

xxxxx
I Helsingborg har nu Stureplanscenterns representant i staden, ordföranden i vård- och omsorgsnämnden centerpartisten Maria Nilsson, drivit igenom att fyra vårdboenden ska privatiseras. Allt för principen att det SKA privatiseras. Man har alltså först bestämt att fyra vårdboenden ska privatiseras, sedan har man bestämt vilka fyra. Och nu har man alltså bestämt vilka som ska driva dessa fyra vårdboenden. Två ska drivas av bolaget Vardaga. Ett bolag som för inte så länge sedan blev fråntagna rätten att driva ett annat vårdboende eftersom man inte klarade av det. Men vad gör inte dagens marknadsliberala fundamentalister i Centern för att driva igenom sin ideologi. Att personalen, boende och deras anhöriga protesterat har ingen betydelse. Det SKA privatiseras. Punkt! Ett argument är att öka mångfalden och erbjuda olika alternativ. Samma argument har INTE använts när samma politiker beslutat att privatisera all kommunal Assistansverksamhet. ALLT ska drivas privat. Där handlar det inte om att det ska finnas valmöjlighet och alternativ. För fundamentalisterna inom det Blågröna styret i Helsingborg finns inga alternativ. Observera att "grön" i Blågrön inte hänvisar till Centern. Dom ingår i Blå. Nä, i Helsingborg styr de borgerliga med stöd av Miljöpartiet. För dagens miljöpartister gäller att klamra sig fast vid makten till alla pris.


Rör inte min kompis

lördag 2016-06-11
Dagens tyckerier
tyckeri nummer 6967

» Dagens signal

- "Det innebär naturligtvis signaler till Ryssland". Den svenska försvarsministern Peter Hultqvist (enligt uppgift socialdemokrat) kommentar till det utökade svenska försvarssamarbetet med USA. Är signalen han talar om att Sverige efter 200 års Alliansfrihet och fred inte längre är alliansfria utan nu har vi valt att satsa på krigsförberedelser och att bli en fiende till Ryssland?

» Dagens rasister

Platschefen på den gamla men mycket välbevarade medeltida borgen Glimmingehus (som började byggas på 1400-talet) utanför Simrishamn visas regelbundet upp för besökare med guidade turer. Det är inplanerat totalt 456 guidade turer inne i borgen med svensk guide under sommaren. Dessutom är det inplanerat 78 guidade turer på engelska, 10 på tyska och 2 på teckenspråk. Dessutom har man i år planerat in 2 guidade turer på arabiska att erbjuda nykomna för att berätta om den gamla svenska kulturen. Ja, faktiskt egentligen dansk kultur eftersom Skåne var danskt på den här tiden. Den svenska kungen Karl XI härjade 1676 i Skåne och gav order om att borgen skulle förstöras. Han misslyckades lyckligtvis. Att erbjuda detta på arabiska skulle man dock inte gjort. Det utbröt fullt krig bland rasisterna på sociala medier. Arabiska - fy f-n! - "Det är sådana som ni som bidrar till att det svenska samhället rivs sönder" var en kommentar. Själv tror jag mer att det var Karl XI som försökte riva sönder samhället! Egentligen är dom mest patetiska!

» Dagens Fjollträskare

För någon dag sedan presenterade SR vilka som ska leda årets 58 sommarprogram. Två tredjedelar av de som ska få prata kommer från Stockholm! Antagligen beror det på det faktum att "Stockholmare är smartare än lantisar" som moderatledaren Anna Kinberg Batra uttryckte det. Det kan också bero på att vi i resten av Sverige älskar vår huvudstad så mycket att vi vill höra vad just stockholmare tycker om livet. Sedan kan det också bero på att SR inte alls betyder Sveriges Radio utan Stockholms Radio. Men visst är det ett intressant faktum att ledningen i Stockholm har lättast att hitta intressanta stockholmare.

» Dagens goda nyhet

Jag ser att svenskarna har slutat sprida vidare dyngan från nazistiska / rasistiska / sverigedumokratiska sajter på Facebook och liknande. Spridandet av dyngan från sajter som Avpixlat och Fria tider har minskat med 75% på kort tid. Har vi slutat vara aningslösa med dyngspridaren?

» Dagens klavertramp

- "Jag kan förstå polisens registreringsiver, de har gjort researcharbete då de haft problem med den här typen av befolkning, det är allmänt känt". Skådespelaren Ulf Brunnberg från Lidingös kommentar till domen att Polisens register över romer var olagligt och staten nu får betala skadestånd till de som registrerades bara för sitt ursprung. Själv har jag hört att Skattemyndigheten har problem med en viss typ av befolkning som kommer från Lidingö, det är ju allmänt känt. Överhuvudtaget har vi ju problem med Ulf Brunnberg, det är ju allmänt känt.


Rör inte min kompis

söndag 2016-06-12
Våld här och där
tyckeri nummer 6968

» Det verkliga hotet

Inför fotbolls-EM i Frankrike har hotet från "islamistisk terror" målats upp rejält. Det har inte gått en dag utan att det spekulerats om vad IS kan tänkas hitta på, det har skildrats vilka enorma säkerhetspådrag som genomförts och "hotet" har verkligen målats upp. Strax innan EM startade greps en fransman i Ukraina med sin bil fullastad med sprängmedel och skjutvapen. Han uppgavs ha planerat en rad attacker i Frankrike under EM. Men det blev helt tyst om gripandet efter några timmar - antagligen eftersom han visade sig vara en högerextremist och inte en islamist. Nu har EM dragit igång och vi får uppleva vad som är det verkliga hotet - supportrarna. Både innan matchen och efter matchen var det våldsamma upplopp mellan ryska och engelska supportrar med ett antal svårt skadade personer. Av medias bevakning kan vi se att säkerhetsplaneringen inte varit allt för avancerad. Polis har antagligen haft annat för sig?

Fotbolls-EM
För övrigt undrar jag varför det är just fotbollssupportrar som inte kan uppföra sig. Det är ju ett problem nästan överallt. Jag åker personligen inte till Helsingborg den dag HIF spelar hemmamatch. Vad är det för nöje med att innan matchen dra fram rejält berusad och skrika, slåss och förstöra för att sedan fortsätta under matchen med samma beteende för att slutligen avsluta efter matchen med en fortsättning med exakt samma beteende och dagen efter vakna upp antingen i fyllecellen eller hemma med en rejäl huvudvärk och antagligen inte minnas så mycket av matchen. En skam för mänskligheten! Men, det är klart, det finns ju ett visst samband mellan de skränande fotbollssupportrarna och högerextremister. Kanske förklarar detta en del?

» Ännu mer hot

Brutet vapen
USA har drabbats av den värsta masskjutningen i USA:s historia heter det. En 29-årig amerikan har skjutit ihjäl minst 50 personer på en gay-bar i Orlando. Polisen är faktiskt på väg att kalla det hela för ett terrorbrott. Den misstänkte är visserligen född i USA, men hans föräldrar kommer från Afghanistan. Alltså kan hans muslimska tro ha inverkat på hans uppenbara hat mot homosexuella och om en muslim begår brott är det ju terrorism. Enligt statistiken har det redan i år inträffat 132 masskjutningar i USA. Totalt skedde det 372 masskjutningar i USA förra året och nästan 500 personer dödades i samband med detta. Det är nästan farligare att vara i USA än att vara i Bagdad... Det händer alltså mer än en gång om dagen. Den misstänkte, Omar Mateen, hade uppenbarligen en fullt legal vapenlicens. Men, som sagt, ännu vet vi inte om det "bara" är en vanlig amerikansk masskjutning eller om det är ett terrorbrott. Av rapporteringen i media här i Sverige är det avgörande ifall det är terrorism eller inte terrorism ifall Omar gjorde detta pga sin muslimska tro eller om det bara handlade om allmänt hat mot homosexuella. Någon debatt i USA om den "fria" tillgången på allehanda vapen lär det inte bli - oberoende av om det är ett terrordåd eller "bara" ett vanligt massmord. Enligt vapenälskarna i USA hade färre dött om alla hade vapen, för då kunde ju massmördare hinna skjutas ner av andra innan dom hinner mörda så många. Spännande tankar.


Rör inte min kompis

måndag 2016-06-13
Dag etthundrasextiofem
tyckeri nummer 6969

» Man kan se det på olika sätt

För några dagar sedan kom 5 av Riksdagens 8 partier överens om en energiöverenskommelse. En överenskommelse som egentligen var ett gott exempel på hur man kan kompromissa sig fram till en gemensam ståndpunkt. Dessutom kunde alla som var överens tolka effekterna på sitt sätt. Målet ska tydligen vara en ökning av den förnyelsebara energin. Själv kände jag en stark misstänksamhet mot överenskommelsen. Enligt överenskommelsen sätts det inget slutdatum för kärnkraften utan det blir till och med fritt fram för att bygga nya kärnkraftverk för att ersätta dagens. En mycket oroande överenskommelse. Men, sedan blir jag mycket mer optimistisk när jag ser att kärnkraftskramarna i Folkpartiet står utanför överenskommelsen och Jan Björklund hävdar att överenskommelsen innebär slutet för kärnkraften. Kanske är den trots allt inte så dum. Oroar den kärnkraftskramarna i Folkpartiet så kan den ju inte vara helt fel!

Visserligen avskaffas den extra skatt som i dag belastar kärnkraften, men istället krävs att den försäkringspremie som kärnkraften tvingas betala ska ökas kraftigt. Även om försäkringen fortfarande bara täcker en liten del av de kostnader som skulle vara förknippade med en allvarlig kärnkraftsolycka så tvingas kraftföretagen teckna en större försäkring, dvs högre premie. Resten av kostnaderna, om något händer, får vi skattebetalare stå för. Dessutom ska man återkomma med uppgift om hur mycket ytterligare pengar som kärnkraften måste avsätta för att täcka kostnaderna för slutförvaring av kärnavfallet och rivning och sanering av stängda kärnkraftverk. De pengar som finns avsatta täcker bara en bråkdel av kostnaderna. Allt detta sammantaget gör att kärnkraften helt enkelt inte har råd att fortsätta. Jag känner mig full av tillförsikt - kärnkraften har spelat ut sin roll. Den är för dyr! Är Jan Björklund orolig blir jag trygg.

» Det finns dom som gläds

Stoppa vapnen
Katastrofen i Orlando där minst 50 personer miste livet glädjer en del. Börskursen för vapentillverkarna sköt i höjden direkt efter dådet. Smith & Wesson gick upp med 9 procent medan Sturm, Ruger & Company gick upp 4 procent. Som sagt, även katastrofer kan glädja någon. Även republikanernas presidentkandidat Donald Trump verkar glädjas. - "Vad var det jag sade?" är hans reaktion. Muslimer kan man inte lita på. Dom borde vara förbjudna i USA. Hur många av årets mer än 130 masskjutningar i USA som utförts av just muslimer vet jag inte. Men det vore kanske något för USA att ta fasta på. Om någon begår ett grovt brott bör alla som tillhör samma grupp förbjudas i USA. Det kommer ju garanterat att bli mycket fredligt i USA eftersom det inte kommer att dröja länge förrän det är folktomt! Tyvärr är jag rädd för att det som hänt ökar Donald Trumps möjligheter att vinna presidentvalet. Och en framtid där vi har bundit upp oss i en militär union med Donald Trumps USA, Recep Erdogans Turkiet, Jaroslaw Kaczynskis Polen osv gör mig mycket orolig. Vart är vi på väg?


Rör inte min kompis

tisdag 2016-06-14
Bara tvåhundra kvar
tyckeri nummer 6970

» Jordens undergång är nära

Karta övcer Storbritannien
Nästa vecka avgörs om jorden ska gå under! Den 23 juni ska britterna folkomrösta om ifall Storbritannien ska stanna kvar i EU eller om man ska lämna EU. - "Det är frustrerande, skrämmande och farligt just nu" säger moderaten Anna Maria Corazza Bildt. Socialdemokraten Marita Ulvskog varnar för att om Storbritannien lämnar EU så kanske Sverige kan tvingas gå med i Euron. Fråga inte mig hur hon får ihop det hela? Det är egentligen ingen hejd på alla hemskheter som kommer att inträffa om britterna överger EU. Jag kan inte riktigt förstå hur Storbritannien egentligen kunde existera, innan dom gick med i EU om man ska lita på alla hemskheterna som kommer att ske om dom nu lämnar. Skräckpropagandan, från båda sidor i valkampanjen i Storbritannien, är skrämmande. Överdrifterna från båda sidor gör att jag börjat undra över hur demokratin egentligen fungerar om den här typen av lögnaktig propaganda verkligen är effektiv. Jag vill poängtera att propagandan i Storbritannien är lika lögnaktig från båda sidor. Själv hade jag faktiskt inte riktigt vetat vad jag skulle röstat om jag bodde i Storbritannien och hade haft rösträtt. Visst är jag mycket kritiskt till det EU som växt fram, men mycket av den propaganda som sprids från Nej-sidan är sådan att jag skulle skämmas för att rösta på deras alternativ. Men skräckskildringarna över vad som kommer att hända om britterna lämnar är också lika överdrivna. Och det är den typen av skräckskildringar som sprids i svensk media. Röstar britterna Nej kommer i stort sett världen att gå under. Jag tror att en Brexit på kort sikt är negativ för brittisk ekonomi. Men samtidigt tror jag att EU skulle må bra av en Brexit, som en varningsklocka. Kanske ska man fundera på om medborgarna är med på allt som bestäms i Bryssel och Paris. Kanske är det så att det bästa hade varit om det var EFTA och inte EEC som utgjort grunden för det ekonomiska samarbetet mellan de europeiska länderna. Helt klart är att medborgarna inte hänger med i turerna som EU-byråkrater och EU-politiker bestämmer, uppenbart helt isolerade från omvärlden och okänsliga för vad som egentligen är lämpligt. Jorden kommer inte att gå under den 23 juni. Skulle den gå under den 23 juni så är det inte pga en brittisk Brexit utan snarare då för att någon råkat trycka på fel knapp någonstans på vår jord.

» Dagens citat

De smått främlingsfientliga byråkraterna i EU är oroliga över att inte tillräckligt många flyktingar som sitter fast i Grekland skickas tillbaka till Turkiet.

Fortress Europe
- "Greklands regering ska nu ha lovat att bland annat ändra sammansättningen på de kommittéer som beslutar om deportation. Nu sitter där bland annat personer som utsetts av FN:s flyktingorgan UNHCR och de skulle enligt EU kunna vara partiska till flyktingarnas fördel."

Det vill säga, det stora problemet är att representanter för FN:s flyktingorgan UNHCR ser som sin uppgift att ta tillvara flyktingarnas intressen. Sådant kan ju inte den Europeiska Unionen acceptera. Beslutsfattarnas uppgift är inte att tillvarata flyktingarnas intressen, beslutsfattarnas uppgift är att se till så att EU:s medlemsstater inte riskerar att få ta emot några flyktingar. Ut med dom, och bygg sedan upp riktiga murar, taggtrådsstängsel och byråkratiska hinder. Ut med dom från vår trygga tillvaro. Till och med ett fattigt Grekland med krisande ekonomi verkar vara det land i EU som har mest medmänsklighet kvar. Vi andra borde skämmas öronen av oss.

» Så fungerar demokratin

USA:s flagga
Det som skrämmer mig allra mest just nu är risken för att världens överlägset mäktigaste krigsmaskin ska sättas under Donald Trumps befäl. En man som i sin retorik inte vet vad demokrati är. En man som kan vräka ur sig precis vilken vidrighet och lögn som helst. Detta utan att medias bevakning och avslöjanden har någon som helst effekt på stödet för honom. Donald Trump kan göra precis vilka klavertramp som helst utan att hans supportrar bryr sig. Detta är vad många kallar världens största demokrati. Ska vi verkligen ytterligare utöka vårt militära samarbete med denna stat och göra oss beroende? Jag blir rädd!


Rör inte min kompis

onsdag 2016-06-15
Grattis alla
tyckeri nummer 6971

» Grattis - alla som fyller år i dag

En hel del människor fyller år i dag. Någon fyller 100, några fyller 1 och en massa andra fyller allt möjligt. Aftonbladet (bland annat) väljer att ägna en helsida åt att berätta att en Nicolas Paul Gustaf O'Neill fyller 1 år. En stackars journalist har tydligen fått i uppdrag att skriva en gullenuttig hyllningsartikel åt den lilla pågen. Själv funderar jag på om jag verkligen ska fortsätta att betala pengar till en mindre seriös konkurrent till Svensk Gamtidning.

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6. Låt stackars Nicolas få växa upp som en normal människa.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Det unika Sverige

I dag introducerades ett nytt företag på den svenska börsen. Aktierna har övertecknats mer än 40 gånger inför introduktionen och aktien steg med närmare 40% redan första dagen. Förväntningarna på att det ska vara en mycket lönsam investering är stora. Det här är något som gör Sverige unika. Inget annat land i världen tillåter den här typen av verksamhet. Vi är som sagt unika! Vad det är som är så unikt med Sverige? Jo, Sverige är det enda land på vår jord som tillåter att privata vinstmaximerande företag driver skattefinansierade skolor. I dag börsintroducerades det största företaget på den här marknaden, Academedia. Förväntningarna på att det ska vara en mycket lönsam investering är uppenbarligen stora. Vi kan förstå varför det finns färre lärare per elev i Academedias skolor än i traditionella kommunala skolor. Däremot är dom företrädesvis lokaliserade i områden där risken för att man behöver extra resurser är mindre. Dom skolorna får kommunerna ta hand om. Det går ju inte att göra vinst där. Vi är som sagt var unika i vår värld med detta. Det finns de som tycker det är positivt att vi är unika. Andra tycker annorlunda!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-06-16
Tyckerier om Brexit
tyckeri nummer 6972

» Inte bara jordens undergång

Brexit hotar midsommar
Nästa vecka ska ju britterna rösta på om dom ska stanna kvar i EU, eller om dom ska lämna EU (det som kallas Brexit) åt sitt öde. Detta är en folkomröstning där kampanjen allt oftare når rent komiska nivåer. När man följer skildringarna av vad som ska hända om Storbritannien lämnar EU så kan man nästan tro att jorden kommer att gå under. Och ska man tolka Brexit-anhängarnas kampanj kan man tro att hela Storbritannien kommer att drunkna under de kommande åren om man stannar kvar inom EU. Kort sagt så befinner sig kampanjen på en nivå som ständigt sätter nya rekord i övertramp. Det hela är en skam för den brittiska demokratin. Frågan är om inte dagens framsida av Dagens Industri dock slår rekord i komik. "Brexit ett hot mot Midsommar"! Visst är det spännande?

Det ska erkännas att förklaringen inte är lika komisk - eller kanske är det komiskt? Om jag förstod artikeln rätt så finns det tydligen risk för att de svenska slipsnissarna inom finansmarknaden kan riskera att få jobba extra på Midsommarafton eftersom ett eventuellt Nej i folkomröstningen på måndagen den 20 juni kan få så stora verkningar på finansmarknaden att slipsnissarna får jobba över på Midsommarafton. Stackare! Jag kan trösta er med att det är fler som får jobba över under Midsommarhelgen. Själv har jag fått en vädjan från min personalansvarige som jobbar med personalplaneringen kommande vecka om jag eventuellt var villig att jobba övertid i Midsommarhelgen.

I Aftonbladet skriver i dag Olle Svenning en av de bästa analyserna jag läst av vad som händer. Jag tror att Olle Svenning är något på spåren när han skriver att ett brittisk Brexit kan vara nyttigt för EU. Kanske kan EU-byråkratin inse att man inte kan skärma sig hur mycket som helst från Gemenskapens viktigaste medlemmar - alltså medborgarna! Det är inte de höga politikerna, byråkraterna och näringslivets höjdare som är de viktigaste medlemmarna. De viktigaste medlemmarna är just medborgarna i medlemsstaterna. Det är för medborgarna som EU finns till, inte för att byråkrater, politiker och näringslivshöjdare ska kunna umgås. Bra skrivit Olle Svenning!

En brittisk parlamentsledamot, medlem av det brittiska Labour-partiet, mördades i dag av en man. Än så länge vet vi, när jag skriver detta, allt för lite för att peka finger, lägga skulden på något eller på något sätt dra slutsatser. Klart är att den mördade kvinnan, Jo Cox, kampanjade för att Storbritannien skulle stanna i EU. Den misstänkte mördaren, Thomas Mair, skrek "Britain First" i samband med mordet. Ännu är det inte klart vad detta innebär. "Britain First" är namnet på ett nationalistiskt högerextremt parti i Storbritannien.


Rör inte min kompis

fredag 2016-06-17
Tre tyckerier
tyckeri nummer 6973

» Jag håller med

Läkare utan gränser har bestämt sig för att vägra ta emot några pengar från EU-länderna. Ett beslut som säger allt om hur EU:s flyktingpolitik (och därmed även Sveriges) har utvecklats på mycket kort tid. Några citat från "Läkare utan gränsers" motivering som säger mycket:

Fortress Europa

- "EU skyddar inte människor, EU skyddar bara gränser."

- "EU undergräver hela flyktingkonceptet med den politik man för."

- "Avtalet med EU och Turkiet har totalt urholkat själva begreppet flykting och dess innebörd om skydd."

- "Är det här EU:s lösning på flyktingkrisen? Att hindra desperata människor från att fly och att göra det i samarbete med deras hemländer?"

Organisationen "Läkare utan gränser" ska ha all heder för sitt beslut. Att Margot Wallströms kommentar inte blev: - "Jag skäms för det som händer och lovar att jag ska göra vad jag kan för att förändra politiken" är en skam. Att Sveriges Socialdemokratiska parti, som säger sig "brinna för rättvisa" är medskyldiga och till och med drivande i den här politiken är en skam. Själv skäms jag numera för mitt arbete vid Migrationsverket. Den politik som förs, de regler och anvisningar som finns, den utveckling som sker, går åt totalt fel håll. Jag har i en allt stegrande hastighet börjat fundera på om jag verkligen vill vara en del av detta. Den punkt då jag kommer fram till beslutet att säga upp mig och istället ta ut min pension närmar sig snabbt. Svensk (och europeisk) flyktingpolitik är en skam. Det handlar uteslutande om att stoppa flyktingar från att kunna ta sig hit, och att hitta en lämplig motivering till att kunna utvisa eller avvisa de flyktingar som trots allt lyckas ta sig hit.

» Flyget som boven

Flygutsläpp
Jag hörde på radion i dag en intervju med Miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman med anledning av att Miljömålsberedningen i en debattartikel i Dagens Nyheter presenterade sina mål. Miljömålsberedningens förslag är att utsläppen från inrikes transporter ska minska med 70% till 2030 jämfört med 2010. Alla riksdagspartier förutom Sverigedumokraterna och Vänsterpartiet står bakom Miljömålsberedningens slutbetänkande. Vänsterpartiet förklarar i ett svar på debattinlägget varför man hoppat av. Ett av de borgerliga partierna har helt enkelt förhindrat att det gemensamma slutbetänkandet blir tillräckligt. Det jag reagerade på när jag lyssnade på intervjun med Anders Wijkman (tidigare moderat och kristdemokratisk politiker) var när han berättade om hur mycket som måste göras. Kraftiga insatser för minskade utsläpp från bilism, underlättande för tåg, cykling, att gå eller kollektivtrafik. Ja, även från sjöfarten krävdes insatser hette det. Men, inte med ett ljud nämndes flyget, som står för en stor andel av utsläppen från trafiken, en ökande andel. Inte heller i debattartikeln nämns flyget! Vad kan detta bero på? Vågar man inte ge sig på flyget? Precis som flyget fortfarande är befriade från bränsleskatt t.ex. Våra svenska politiker gynnar helt enkelt flyget skattemässigt jämfört med andra trafikslag.

» Det verkliga hotet

Det står nu klart att den man som i går gjorde sig skyldig till mordet på den unga kvinnliga parlamentsledamoten Jo Cox från Labourpartiet hade starka kopplingar till högerextrema grupper. Det troliga är att det "Britain First" han ropade vid mordet främst var en hyllning till det högerextrema partiet med just namnet Britain First. Det hela pekar än en gång på att det stora hotet mot vår säkerhet är just högerextrema enstöringar. Men polis och säkerhetstjänster jagar islamister istället. Extrema islamister är OCKSÅ ett stort hot vill jag påpeka. Läs Oisin Cantwells rader i Aftonbladet. Dom är mycket viktiga!


Rör inte min kompis

lördag 2016-06-18
Äntligen helg
tyckeri nummer 6974

» Ett sanningens ord

Nej till NATO
Just nu genomför NATO tre stora militärövningar runt Östersjön, varav Sverige deltar i två av dom. Hade det varit Ryssland som samtidigt genomfört tre stora militärövningar utefter gränserna mot övriga Europa hade man från svensk militär och svenska politiker talat om "maktdemonstrationer" och "hotfulla övningar". Men nu är det däremot alltså NATO som övar och då är det "fredsinsatser" och "viktigt samarbete". Därför är det faktiskt riktigt upplyftande att höra Tysklands utrikesminister Frank-Walter Steinmeier uttala sig om NATO:s nuvarande politik.

- "Nato borde sluta med vapenskramlet och i stället utveckla dialogen med Ryssland."

Och han fortsätter med:

- "Det vi inte ska göra är att förvärra situationen genom vapenskrammel och stridsrop. Den som tror att symboliska stridsvagnsparader vid alliansens östra gräns skapar säkerhet, den har fel."

Någon som man borde lyssna på bland svenska politiker kanske?

» Senaste nytt från slipsnissarnas värld

Girighet
Ibland är det riktigt spännande att läsa näringslivssidorna i bladet. Här kan vi t.ex. notera att det inte bara är i Sverige som Ericsson granskas. Här i Sverige är det media som funderat över ledningens miljardrullning med vidlyftiga ersättningar och förmåner bland annat. Nu framkommer det att de amerikanska myndigheterna inlett en rejäl granskning av Ericssons affärsmoral. Eftersom Ericsson finns på börsen även på andra sidan Atlanten intresserar sig myndigheterna där för hur man gör sina affärer. Uppenbarligen har affärerna i Asien (främst Kina) haft lite problem med affärsmoralen. Det är ju bara ett par dagar sedan Ericssons Asien-chef fick gå med omedelbar verkan och eskorterades ut från huvudkontoret. Men nu läser jag att en "visselblåsare" redan för 10 år sedan varnade för svår korruption och mygel i Asienaffärerna, främst i Kina. Resultatet då var att chefen fick sitta kvar (tills nu) men mannen som varnade, han fick gå med förtidspension!

Sedan läser jag att advokatfirman Mossak Fonseca, som ju blev världsberömda när den s.k. Panama-härvan avslöjade läckta uppgifter från advokatfirman som visar hur allt från politiker till näringslivshöjdare och kungligheter via idrottare och artister fått hjälp med att gömma undan sina pengar i olika skattesmitarparadis på diverse obskyra öar, nu beslutat sig för att ta i med hårdhandskarna för att lösa problemen. Man har lämnat in polisanmälningar mot personer som är "inblandade i stölden av information som drabbade företaget"! Några tankar på att ta i med hårdhandskarna mot skattesmitare har naturligtvis inte advokatfirman.

Sedan ser vi att vapentillverkaren Smith & Wesson förra året ökade sin omsättning med 31% från året innan. Vinsten ökade till motsvarande 2,45 miljarder kronor. Det är gott om slantar inblandade i pang-pangandet.

För övrigt kan vi notera att Brexit fortfarande innebär jordens undergång enligt näringslivssidorna. Om man skulle tro på allt som skrivs så kommer all handel med Storbritannien att upphöra från och med den 27 juni 2016 om britterna väljer att säga Nej till fortsatt medlemskap den 23 juni. Och, det allra största problemet för Sverige är att aktiehandeln på Stockholmsbörsen håller stängt på Midsommarafton, fredagen den 24 juni, som ju är dagen efter folkomröstningen. Oberoende av vilket resultat folkomröstningen ger så måste man ju kunna spekulera bort slantarna dagen efter. Ungefär så resoneras det i varje fall.


Rör inte min kompis

söndag 2016-06-19
Fars dag (fast inte i Sverige)
tyckeri nummer 6975

» Monarkisvansandet

En dag som i dag som präglas av svansandet för monarkin och den kungliga familjen kan det vara dags att återuppta diskussionen om ett annat exempel på svansandet för kungafamiljen. Min egen kommun, Åstorps kommun, var en av få skånska kommuner som nappade på landshövding Metas (Margareta Pålsson) initiativ att samla ihop till en dopgåva åt prins Oscar. Jag skrev en fråga om detta på kommunens hemsida, och följande skriftväxling följde:

- "Enligt uppgift jag sett i media har Åstorps kommun beslutat att använda av mina skattepengar för att skänka en dopgåva till en Oscar Bernadotte som är bosatt i Stockholm. Är det verkligen kommunens uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor till personer bosatta utanför kommunen?

Snälla, säg att det är media som skrivit fel!"

Min förfrågan resulterade i ett föredömligt snabbt svar från en Kommunsekreterare i Kommunstyrelseförvaltningen som svarat mig så här:

- "Hej Sven!

Det stämmer att ett beslut togs om att ge ca 75 öre per kommuninvånare för den nyfödda prinsens dopgåva. Dopgåvan är en naturlekplats som är tänkt att byggas i nationalparken Söderåsen i Skåne för att främja god hälsa bland barn och ungdomar."

Jag har därefter svarat på det här viset:

- "Är det verkligen en kommunal uppgift att för mina skattepengar betala dopgåvor till ett barn bosatt i Stockholm?"

Jag trodde sedan att jag skulle få ett svar på detta. Men det har jag inte fått trots att det alltså gått 3 veckor. Min gissning är att man helt enkelt inte har något bra svar. Det kan inte vara kommunens uppgift att använda skattemedel till att betala dopgåvor åt barn bosatta i andra kommuner. Som en följd av detta uteblivna svar har jag istället valt att återupprepa min fråga direkt till vårt kommunalråd, Ronny Sandberg. Vi får se om han svarar, eller om han kanske gått på semester?

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag, inte samlag

» Vem ska ha heder?

Ja, ska det handla om flyktingpolitik så ska i varje fall inte EU eller de svenska beslutsfattarna ha någon heder. Däremot såg jag att FN-chefen Ban Ki-moon hedrat det grekiska folket för dess insatser för flyktingar. Det fattiga och skuldsatta Grekland har ställt upp för de flyktingar som kommit till Grekland på ett sätt som dom ska all heder av.

EU däremot som organisation ska skämmas. För dagens EU-politiker handlar flyktingpolitik om att till varje pris förhindra att flyktingar kan ta sig till Europa. Det är murar, taggtråd och byråkratiska hinder. Ett sådant är en överenskommelse med det allt mer odemokratiska Turkiet om att ta hand om Europas flyktingar. Men faktum är att Turkiet inte är något säkert land för flyktingar. Men detta struntar EU i, bara "vi" slipper flyktingar. Alla människor är nämligen inte lika mycket värda. Nu kan vi t.ex. läsa om hur turkiska gränspoliser skjuter ihjäl flyktingar. Men sådant struntar EU i, bara "vi" slipper fler flyktingar. Detta sker utan att Sverige protesterar, vi är istället en del av denna politik. Jag skäms! Jag såg att till och med Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson tycker att det gått för långt och han söker sig nu om efter annat jobb. Han vill inte stå för svensk flyktingpolitik mer. Han känner som jag gör!


Rör inte min kompis

måndag 2016-06-20
Sverige ska skämmas
tyckeri nummer 6976

» En vädjan till Riksdagen

I morgon ska den svenska Riksdagen rösta om de kraftiga inskränkningarna i svensk flyktingpolitik som regeringen lagt fram. En politik som är en skam för Sverige. Så här skriver Amnesty International:

Amnesty International
Sverige har länge varit ett föregångsland vad gäller flyktingpolitik och ett värdigt mottagande av utsatta människor. Att införa åtgärder som innebär att Sverige lägger sig på den absoluta miniminivån för vad som är tillåtet enligt EU-rätten skulle få mycket stora konsekvenser, inte bara för människor på flykt - det skulle även riskera att allvarligt skada det förtroende och goda namn som Sverige byggt upp internationellt.

Den 21 juni kl 15:30 röstar riksdagen om regeringens lagförslag om bland annat tillfälliga uppehållstillstånd och begränsningar av möjligheten till familjeåterförening. Lagförslaget innebär en helt ny och mycket restriktiv flyktingpolitik. Amnesty International är mycket oroad över utvecklingen.

Amnesty International vädjar till riksdagens ledamöter att rösta nej till det presenterade lagförslaget. Vi uppmanar alla dem som delar vår oro och kritik att göra likadant.

Jag vill ge all heder åt Vänsterpartiet och Centerpartiet som inte accepterat denna vidriga egoism. Den svenska riksdagen ska skämmas!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-06-21
Flyktingskammen
tyckeri nummer 6977

» Skammens dag

Att skämmas
I dag fattade Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedumokraterna och Miljöpartiet gemensamt ett skammens beslut i Riksdagen. Samtidigt som det i dag finns fler flyktingar i världen än vad det någonsin funnits i mänsklighetens historia bestämmer sig dessa fyra politiska partier för att dom ska i varje fall inte ta sig till Sverige. Dom som redan kommit hit ska få det så otryggt som möjligt så att dom förhoppningsvis försvinner. Det är cirka 65 miljoner i världen som flyr från krig, våld och förföljelse. Av dessa är största gruppen kvar i sina hemländer, men bor i flyktingläger i andra delar för att undvika krig och förstörelse i sin hembygd. Den näst största gruppen befinner sig i grannländer där t.ex. Libanon (som är mindre än en 40-del av Sverige till ytan) ensamma tagit emot fler flyktingar än hela Europa. Men, EU har visat sig vara ett enda stort fiasko när det gäller att ta hand om flyktingar. De flesta EU-länder har visat sig fullständigt strunta i EU:s fördelningar. Man har från EU lyckats begränsa gurkors krökar och storleken på äppelskaft men att hjälpas åt att fördela de flyktingar som med fara för sina liv tagit sig till Europa har inte blivit något annat än ett enda stort fiasko. Att Sverigedumokraterna röstar för ett sådant här förslag är inget som jag förvånas över. Dom vet inte vad ordet "medmänsklighet" betyder. Att Moderaterna röstar för förvånar inte heller så mycket, dom präglas av "egoism". Att Socialdemokraterna lägger fram är egentligen lite förvånande, men med den högervridning som partiet genomgått på senare år är det egentligen inte förvånande längre. Och Miljöpartiet har ju helt suddat ut alla rötter för att få sitta kvar i regeringen, så där förvånar ingenting längre. Två partier hade någon heder kvar och röstade emot skandalen, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Att Centern hade så mycket styrka gladde mig, ni steg klart i mitt anseende. Från Vänsterpartiet hade jag inte väntat något annat, och det gör mig stolt. Folkpa... f'låt Liberalerna och Kristdemokraterna vågade inte ha någon åsikt och lade ner sina röster. Men, dom röstade i varje fall inte för skandalen.

Sverige har alltid varit beroende av att nya människor flyttat till oss och tagit med sig delar av sin egen kultur, egna idéer (affärsidéer) och nya tankar. Ibland kan det komma för många samtidigt, ibland för lite. Men tillförseln behövs. De som flyr i dag flyr från krig och konflikter som den s.k. civiliserade rika västvärlden skapat. Vi borde skämmas! Allra helst borde de EU-länder som inte tagit något ansvar alls skämmas öronen av sig. Hela utvecklingen har visat att den Europeiska Unionen inte är något annat än ett fiasko när det verkligen gäller.

Fy f-n!


Rör inte min kompis

onsdag 2016-06-22
Snart är det Midsommar
tyckeri nummer 6978

» Tre korta funderingar

* Svenska Dagbladet avslöjar i dag att Finansinspektionen i ett hemligt PM haft synpunkter på att Nordea systematiskt underskattat riskerna med sin utlåning till företag och därför egentligen saknar 80 miljarder kronor som dom kan tvingas plocka in på något sätt. Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos klassiska: - "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det." Det kanske är vi 80% idioter som blir lurade till slut på våra slantar när dom där 20% misslyckas, med hjälp av Björn Wahlroos?

** I morgon röstar britterna om sitt fortsatta medlemskap i EU. En folkomröstning som beror på ett taktiskt klavertramp från britternas konservativa premiärminister David Cameron. Han räknade med att vinna folkomröstningen utan problem, men genom att utlova en folkomröstning skulle en massa interna problem lösas. Nu har vi fått en ganska ful folkomröstningskampanj där argumentationen (i varje fall om man ska tro på rapporteringen hos oss) varit riktigt usel. Som starkt kritisk mot EU känns Brexit-anhängarnas argumentation vidrig. Och Bremain-anhängarna är inte mycket bättre. Jag skäms över politiker! Till Midsommarhelgen vet vi. Fast egentligen vet vi inte då heller. För vinner Brexit återstår åratal av förhandlingar.

*** 86% av alla flyktingar finns i den fattiga världen. Inget västland tar sig in på 10-i-topp för att ta emot flyktingar. Samma gäller att ta emot antalet flyktingar i förhållande till sin rikedom. Här ligger också afrikanska stater och stater i Mellanöstern i topp. När det gäller att ta emot antalet flyktingar i förhållande till egna innevånare leder Libanon som har 183 flyktingar per 1000 innevånare. Sedan kommer Jordanien med 87. Sverige beslutade i går om att införa regler som är bland de strängaste inom EU. Vi ligger på 9:e plats med 17 flyktingar per 1000 innevånare. Vi har varit duktiga i förhållande till våra "vänner" i EU. Men det är fortfarande grannarna som tar det verkliga ansvaret. Och när vi bygger taggtråd, murar och byråkratiska hinder får dom ta ett ännu större ansvar medan vi slipper. Jag skäms! Och den Europeiska Unionen borde skämmas öronen av sig! Egentligen är EU ett stort fiasko (och inte bara i denna frågan...)


Rör inte min kompis

torsdag 2016-06-23
Tre liknande tankar
tyckeri nummer 6979

» Det finns inget facit

Brexit
I dag får britterna säga vad dom tycker om det brittiska medlemskapet i EU. När jag skriver detta är väl vallokalerna stängda och räknandet har börjat så smått. När vi vet hur det gått vet jag inte. När vi verkligen vet hur det gick tror jag ingen vet. Ska man tro de värsta Brexit-förespråkarna så kommer Storbritannien att sjunka ner i havet bara av tyngden från alla de vidriga invandrare som kommer. Om man ska tro på många Bremain-förespråkare så kommer hela världens ekonomi att braka samman efter midsommarhelgen om britterna väljer att lämna EU i sticket. Naturligtvis är det inte sant något av det. Britterna klarade sig innan dom gick med i EU och det gjorde alla vi andra också. Naturligtvis kommer vi att klara oss efter också. Men, ibland är det bäst för alla att samarbeta. Det innebär att ALLA måste både ta och ge! Faktum är att jag tror inte att vi någonsin kommer att få något facit. Vi kommer att få veta hur det gick, men vi kommer inte att ha möjlighet att se hur det hade gått om det gått tvärtom. Sån't är livet!

» Verkligheten ser olika ut

När politiker som Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra ska beskriva vårt Fosterland kan man tro att vår ekonomi befinner sig i fritt fall. Men faktum är att svensk ekonomi klarar sig riktigt hyfsat. Arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar och statsbudgeten går med överskott. I stort sett alla spågummor och spågubbar tror att det kommer att fortsätta så (ja, förutom hon Anna Kinberg Batra alltså). Det är väl så att om man sitter i politisk opposition så måste man gnälla. Men faktum är att hon "stockholmaren" inte är riktigt trovärdig!

» Jag kan inte låta bli

Björn Wahlroos
Finansinspektionens synpunkter på Nordeas slantar är ett ämne som jag inte kan hoppa över. Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos korkade uttalande om att 80% av kunderna är finansiella idioter och att bankens uppgift är att se till att de resterande tjugo procenten tar hand om deras slantarna blir ju verkligen aktuellt vid ett sådant här läge. Vi 80% idioter kan kanske känna oss totalt lurade. Nordea skakar av sig all kritik, men dom där insatta slipsnissarna verkar veta lite mer. Medan börsen i övrigt gått upp så rasade Nordea rejält. Kanske dags att äntligen byta styrelseordförande? Det borde skett för länge sedan! En man med den synen på sina kunder är faktiskt inte värdig att vara ordförande för en bank.

Byt ut Björn Wahlroos! Som Nordea-kund kräver jag ett byte!
Jag undrar vem det är som är idiot?


Rör inte min kompis

fredag 2016-06-24 Midsommarafton
Midsommarafton i chock
tyckeri nummer 6980

» Oooops!

Hela Europa
Vadslagningsfirmorna hade fel. Eftersom Opinionsinstituten visade fel siffror så tröstade sig Maktens herrar och damer med att dom brukar ha fel och att man kunde lita mer på Vadslagningsfirmorna. Dom satsade stort på att britterna skulle välja att stanna i EU. Och så gick det som det gick! En majoritet (52-48) av britterna tyckte att det var bättre utanför än innanför. Runt om i Europa har paniken brutit ut. Detta hade man liksom inte kunnat föreställa sig. En intressant faktor är hur "etablissemanget" oroas över att det ju är i flera länder där det folkliga missnöjet är stort och man oroas över att det ska kunna tvingas fram folkomröstningar i andra medlemsländer som kan resultera i att fler länder väljer att följa efter. Ett strömhopp ut! Kanske skulle Maktens herrar och damer fundera över VARFÖR så många är missnöjda. Kan det finnas någon sanning i påståendet om att den Europeiska Unionen inte är ett samarbete medlemsländerna emellan, det är en central makt som bestämmer över medlemsländerna? Vad vi får hoppas är att det finns tillräckligt många inom EU som inser att det här är en väckarklocka. Det är dags för EU-makten att inse att dom har blivit fartblinda i sin insamling av makt. Att EU har blivit ett Maktelitens redskap för att styra över medlemsländerna. Det positiva vi kan få ut av detta är att vi kanske kan få ett reformerat EU. Att vi kanske får ett EU som verkligen är ett samarbete och inte bara en byråkratisk koloss som bestämmer över alla oss andra.

Jag har sagt det tidigare, och vill gärna upprepa det. Kanske hade det varit bättre om man byggt upp EU-samarbetet med EFTA som bas istället för att ha låtit det gamla EEC växa okontrollerat!

Fast jag har hört en hel del diskussioner i efterhand där det framställs som om att många som röstat för Brexit redan har ångrat sig och att andra inte hann registrera sig. Så egentligen var resultatet ett misstag. Det är bortförklaringar! Det är makteliten som inte kan inse att folket inte alltid lyder. Jag vill poängtera att jag är inte helt övertygad om att detta brittiska beslut är det rätta. Kanske hade det varit bättre för både britterna och EU om britterna stannat kvar, men fortsatt att påverka i rätt riktning. Men nu har det brittiska folket fått säga sin mening, och dom har sagt sin mening. Då ska Makten inte sitta och konstruera bortförklaringar utan istället lära av vad folket sagt. Låt det hela leda till något positivt. Skapa ett bättre EU som folket följer med på!


Rör inte min kompis

lördag 2016-06-25 Midsommardagen
Otacksamma folk
tyckeri nummer 6981

» Dumma folk som inte lyder

Britain & N Ireland
Britternas otacksamhet fortsätter att förundra de flesta kommentatorer. Hur kan dom vara så dumma som tackar Nej till fortsatt medlemskap i Himmelriket? Fast det är klart, dom har ju inte begripit riktigt vad det handlar om och dessutom är det bara en massa rasister som sagt Nej till fortsatt EU-medlemskap, om man får tro en hel del av kommentarerna. Redan har mer än en miljon britter krävt en ny folkomröstning. - "Dom kan gott få hålla på och rösta tills dom röstar rätt", verkar man resonera. Jag tycker faktiskt att Johan Hakelius i Expressen beskriver det hela riktigt bra.

Jag vill återigen poängtera att jag inte är fullständigt övertygad om att en majoritet av britterna har röstat rätt. Kanske hade det bästa varit att stanna kvar och kämpa mot den byråkratiska kolossen i Bryssel. Men, kanske tycker så många miljoner britter att man kämpat på tillräckligt länge för att nu ge upp. Och i bakgrunden kan vi märka att det finns en stor oro bland "Etablissemanget" för att den brittiska folkomröstningen ska vara en utlösande faktor för liknande utvecklingar i andra EU-länder. För faktum är att EU-tåget glömt av att få med sig en mycket stor del av folket på sin färd mot Himmelriket.

Det ska faktiskt bli spännande att följa utvecklingen av vad som händer. Vad händer med EU-utvecklingen? Vad händer med Euron? Vad händer med oss EU-länder utanför Euron? Hur ska det gå för Storbritannien? En hel del så kallade experter verkar tro att hela Storbritannien kommer att gå i konkurs. Faktum är att Storbritannien är det EU-land som när det gäller handel är minst beroende av EU. Storbritannien är det EU-land som har mest handel med icke-EU-länder. Faktiskt en majoritet av den brittiska handeln. Britterna har en mycket stor handel med USA och med hela det gamla brittiska samväldet som ju står utanför EU. Det ska alltså bli spännande att följa utvecklingen. Både för britterna och för EU. Det ska bli mycket spännande!


Rör inte min kompis

söndag 2016-06-26
Midsommar slut
tyckeri nummer 6982

» Dumma folk

EU:s flagga
Kommentarerna från de som begriper (i motsats till en majoritet av britterna - som alltså inte begriper) fortsätter i oförändrad omfattning. Britterna är okunniga och inser inte sitt eget bästa. Ett exempel är Lisa Irenius i Svenska Dagbladet som är orolig för britterna. Dom verkar inte att förstått effekterna av vad dom röstat. Eftersom resultatet av omröstningen blev "fel" så kräver flera miljoner missbelåtna britter (som alltså begriper bättre) att hela folkomröstningen görs om. Troligtvis är målet att dom får göra om det hela tills dom svarar rätt. I Aftonbladet har Katrine Marçal liknande funderingar. Tänk ett så okunnigt folk som inte lyder etablissemanget! Hur kan dom ha missat direktiven och röstat så fel? Inom EU-byråkratin är man mycket sårade över den otacksamhet som präglat det brittiska röstandet. EU-Kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker är så upprörd över det brittiska folkets otacksamhet att han verkar tycka att britterna mer eller mindre borde slängas ut omedelbart. Fast han var kanske inte helt nykter när han visade sin ilska. Han är ju inte direkt känd för att spotta i glasen. Annars är han väl mest känd för att under sin tid som premiärminister och finansminister i Luxemburg inte direkt ansträngt sig för att hjälpa andra länder att få in sina skatteinkomster. Tvärtom var Luxemburg välkända för sina insatser för skattesmitare.

SVT har snabbt gjort en opinionsundersökning om svenskarnas syn på ett fortsatt svenskt medlemskap i EU. Enligt denna skulle 52% röstat för fortsatt medlemskap och 31% röstat för ett svenskt utträde. Undersökningen är gjord samtidigt som profetiorna om jordens undergång efter ett brittiskt utträde fyllde löpsedlarna. En siffra i undersökningen som borde göra EU-älskarna oroliga är den som visar att 14% av svenskarna tycker att EU är på rätt väg medan 52% tycker att EU är på fel väg. Kanske ska man fundera lite till på EU:s utveckling och inte bara köra vidare rakt fram med skygglapparna på samtidigt som man struntar i vad befolkningen kan tänkas tycka.

» Bara du har pengar.....

Rätten att uppföra sig som ett svin har du rätt att ta dig om du har gott om slantar! Ju fler miljoner desto mindre ansvar har du! Ja, i varje fall verkar detta vara så det framställs när Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie får beklaga sig över att han blivit vräkt. Det är så jättesynd om honom eftersom han blivit vräkt av hyresvärden i Brighton. Hyresvärden har vräkt honom eftersom han är högljudd och stör. Felix är mycket upprörd över detta. Han som tjänar så många miljoner ska bli vräkt för att han stör? - "Jag kan köpa det här huset, jag behöver inte dig" är hans kommentar. Då tycker jag han ska göra det, istället för att gå ut och tycka synd om sig själv. Alla miljonerna ger inte rätt att uppträda som en idiot.


Rör inte min kompis

måndag 2016-06-27
Klarspråk
tyckeri nummer 6983

» Calle talar klarspråk

Carl Bildt
Efterverkningarna till britternas otacksamhet att inte lyda dom som begriper bättre sprider sig allt mer. Som kritisk till EU är det ibland ganska komiskt att läsa olika kommentarer och rapporter till vad som hänt. Det är många som man nästan kan tro hoppas att dom sover och att allt bara är en mardröm men att dom snart ska vakna upp och inse att det bara var en dröm. Andra befinner sig i chock. Men, man kan också ibland läsa sanningar som man inte annars hade fått höra. I ett långt debattinlägg i Dagens Industri skriver t.ex. Calle Str... f'låt Bildt så här: - "Men Bryssel är inte bara en trött tillbakablickande Jean-Claude Juncker..."! Jag tyckte jag var elak mot EU-Kommissionens ordförande i går när jag antydde om hans alkoholkonsumtion och brist på skattemoral när han styrde och ställde i Luxemburg. Men när partikamraten Calle Bildt skriver så om honom så är det nästan ännu elakare. Från mig är ju inget annat att vänta!

» Annie talar klarspråk

Annie Lööf
Det politiska läget i Sverige är ju faktiskt ganska komplicerat. Vi har en regering som bara har en minoritet bakom sig. S + Mp, som ju utgör regeringsunderlag, har bara 138 mandat av 349. De fyra borgerliga partierna, det som en gång i tiden kallades (Höger)Alliansen har 141 mandat. Dom är alltså större än den Rödgröna regeringen. Men, lägger man till Vänsterpartiet till den Rödgröna regeringen så får dom 159 mandat, och så blir dom större. Fast sedan kan man ju lägga till Sverigedumokraterna till de borgerliga partierna så får den oppositionen 190 mandat och blir i sin tur större - och får också majoritet i Riksdagen. Fast då kommer vi till ett stort dilemma, de borgerliga partierna är inte alls eniga, dom är mycket oeniga. Och att kunna enas med Sverigedumokraterna är väl helt otänkbart. De fyra f.d. Högerallianspartierna brukar hävda att det nästan bara är en formalitet så är dom eniga. Därför blir man nästan förvånad när Annie Lööf i en intervju i Aftonbladet medger att: - "Jag är den första att erkänna att vi står rätt långt ifrån varandra..."! Det handlar inte bara om invandring!


Rör inte min kompis

tisdag 2016-06-28
En tisdag som alla andra?
tyckeri nummer 6984

» Maktens frustration

Brexit
Den frustrerade diskussionen efter det tydligen totalt överraskande brittiska beslutet om Brexit fortsätter. Det politiska och ekonomiska etablissemanget lever fortfarande i chock. Hur kan ett folk vara så otacksamma? Hur kan ett folk vara så hjärnblåsta? I ett debattinlägg från en brittisk professor, Kenneth Rogoff, ifrågasätts om det egentligen är ett demokratiskt beslut. Eftersom beslutet i folkomröstningen inte överensstämmer med vad Makten tycker så är det ju inte demokratiskt om man fattar beslut med "enkel majoritet". Den gode professorn menar att eftersom bara 70% deltog i omröstningen (vilket faktiskt betecknas som en hög siffra) och av dessa var det 52% som röstade för Brexit så blir beslutet inte demokratiskt. Det var ju bara drygt 36% av de som hade rätt att rösta som röstade för Brexit. Om jag förstår Kenneth Rogoff rätt så menar han att det dels ska hållas två folkomröstningar efter varandra och dels att det måste vara en kvalificerad majoritet av alla röstberättigade som röstar för beslutet vid en så här viktig fråga. Med ett sådant resonemang så hade Sverige inte varit medlemmar i EU i dag. Det var ingen kvalificerad majoritet som röstade för medlemskap i EU en gång. För jag tar för givet att samma resonemang ska användas vid alla folkomröstningar? Det ska påpekas att det var mindre än 34% av britterna som ville att Storbritannien skulle vara kvar i EU! Eller man ska bara ställa den här typen av krav när folket tycker annorlunda än Makten?

- "Sorgligaste dagen i mitt professionella liv" kommenterar Jacob Wallenberg Brexit-beslutet. Det finns tydligen flera positiva effekter av Brexit också! Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen!

Det finns faktiskt dom som kan komma med genomtänkta kommentarer till beslutet också. I Metro läser jag Göran Greider förklara ganska insiktsfullt hur det kunde gå som det gick: - "Arrogansen uppifrån, den som kommer från finansvärlden och det som brukar kallas etablissemanget, utgår nu från att mer än hälften av de röstande i Brexitomröstningen helt enkelt är halvidioter" inleder han med. Och han slutar med: - "Är Brexit en konsekvens av våldsamt ökade klyftor, av ett samhälle som slits isär och detta borde också vara den stora läxan för europeiska politiker". Bra rader!

Ebba Busch Thor till höger
» KD:s framtid

SVT uppmärksammade Kristdemokraternas risiga ställning i dag. Stödet för Kd i dag är det sämsta sedan dom en gång i tiden valdes in i Riksdagen. En mycket stor orsak till detta är troligtvis den högervridning som partiet inlett under Ebba Busch Thor. Hon har med stöd av bland annat Sara Skyttedal haft som ambition att placera partiet längst till höger inom Borgerligheten, dvs till höger om Moderaterna. Och eftersom Moderaterna under Anna Kinberg Batra tagit rejäla steg åt höger har det blivit trångt där ute till höger. I dagens Rapport kunde vi höra hur f.d. partiledaren Alf Svensson var mycket missnöjd med Ebba Busch Thors högervridning. Jag tycker hans ord: - "Vem har inte kört vilse i livet" säger en hel del om hur han känner det. Än så länge har inte Fredrik Reinfeldt varit lika uppriktig om Anna Kinberg Batras högervridning.

Norden
» Nordiska framgångar

Att det är Island som försvarar de Nordiska färgerna i Fotbolls-EM var kanske inte väntat. Men vi får alla passa på att sola oss i islänningarnas framgångar. Skitbra gjort!

I FN blir det Sverige som får försvara de Nordiska färgerna. Något oväntat vann Sverige omröstningen om vilka Europeiska länder som skulle väljas in i Säkerhetsrådet. Nu blir det oväntat Italien och Nederländerna som får slåss om den andra platsen efter Sverige. Faktiskt bra gjort Stefan Löfven och Margot Wallström! Nu gäller det att ni använder platsen effektivt till något bra också.


Rör inte min kompis

onsdag 2016-06-29
En sommardag av många
tyckeri nummer 6985

» En eloge till Stefan Löfven

Europeiska Unionen
Effekterna av britternas Brexit-beslut fortsätter att dominera nyhetsrapportering och politiska kommentarer. Det är helt uppenbart att sannolikheten för att EU kommer att lära sig något av detta är mycket liten. Kommentarerna från ledande EU-håll och från medias kommentatorer handlar främst om att de brittiska väljarna är idioter, att de brittiska politikerna är inkompetenta, att britterna kan glömma att det ska bli några seriösa förhandlingar om villkoren, att de brittiska väljarna har visat sig vara totalt inkompetenta och lättlurade och att det här inte är demokrati när folket inte lyder Makten. Kommentarerna från ledande EU-håll, allt från Jean-Claude Juncker till Angela Merkel (som i och för sig inte är EU-representant utan representant för Tyskland som bestämmer i EU) handlar helt om att alla fel ligger hos britterna, att EU skulle ha någon skuld till det inträffade är helt otänkbart. Därför känns vår egen Stefan Löfvens yttrande: - "Jag ser det här folkomröstningsresultatet som en väckarklocka. Det är någonting som är fel när människor inte upplever att EU är ett verktyg för att förbättra sina liv, ha en ljus framtid med jobb och social trygghet och så vidare. Vi måste ta väckarklockan på allvar – då går det inte att trycka på "snooze" utan då gäller det att agera"! Bra sagt Stefan Löfven. Att så många britter inte vill vara medlem i EU kan inte bara innebära att dom är lättlurade idioter, kanske borde EU fundera över om det finns anledning att ompröva något. Kanske ska man trycka på bromsen och invänta medborgarna?

» Rasismens fula tryne

Släng rasismen på sophögen
En mycket vidrig del av folkomröstningen är vad den visar av främlingsfientlighet och invandrarrädsla för att inte tala om ren rasism. Redan delar av kampanjen för ett Nej till EU-medlemskapet var präglat av rasism och främlingsfientlighet. En rädsla för (och hat mot) invandrare har bidragit till resultatet av folkomröstningen. Efter folkomröstningsresultatet har det kommer mängder av rapporter om hur det rasistiska trynet blivit ännu mer öppet i Storbritannien. Många rasister har känt sig styrkta av valresultatet. Men det är inte bara i Storbritannien detta vidriga fula tryne finns. Jag har i dag varit på sjukhusbesök, närmare bestämt på ögonkliniken på Landskrona lasarett. Medan jag satt i väntrummet och väntade satt bland annat en äldre man i sin "Permobil" och väntade. Varje gång det passerade någon som uppenbart var av utländsk härkomst i korridoren satt han och muttrade äckliga och vidriga rasistiska omdömen för sig själv. Så vidriga att jag inte ens vill skriva ner äckligheterna. Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte talade om för svinet vad jag tyckte om hans vidrigheter. Lyckligtvis tror jag ingen av de som "utsattes" hörde vad mannen sade. Men, jag skämdes över att vara svensk!


Rör inte min kompis

torsdag 2016-06-30
Slut på det halvåret
tyckeri nummer 6986

» Valfri skattebetalning

I efterverkningarna av britternas ovilja att fortsätta vara medlem av EU kan det vara intressant att fundera över den fria rörligheten inom EU. En sak som man tydligen framgångsrikt genomfört en fri rörlighet av är slantarna. De stora företagen kan fritt flytta runt sina pengar så att dom slipper skatta. Ett sådant exempel är IT-jätten Google. Omsättningen i Sverige ligger på drygt 4 miljarder kronor (4.000.000.000). Skattekostnaden på den omsättningen är 5,9 miljoner kronor (5.900.000). Uppskattningsvis ligger vinsten på dryga 800 miljoner kronor (800.000.000). Mycket förenklat handlar det om att man betalar en skatt på 7,5 promille av vinsten. Hur lyckas man då med denna prestation? Jo, man skickar fakturorna från lågskatteparadiset Irland, där skatterna alltså är mycket lägre. Det är väl bra med fria rörligheter inom EU - eller hur det nu var? Undrar om jag kan be min arbetsgivare att skicka lönen till något låglöneområde så att jag också kan spara lite skattepengar. Däremot vill jag gärna, precis som Google, utnyttja det som skatterna betalar i vårt land. Fast skatterna kan ju någon annan betala. Ungefär så resonerar tydligen i varje fall Google - och dom andra smitarna.

» Det är bra med vänner

En gång i tiden var Skånes nuvarande landshövding Margareta Pålsson moderat kommunalråd i mitt eget Åstorp och vi satt även samtidigt i kommunfullmäktige här innan dess (för olika partier). Medan jag satte stopp för den politiska karriären har Meta fortsatt uppåt. Moderat Riksdagsledamot och sedan Landshövding i Skåne. Nu läser jag om en komplicerad affär där Moderaten Meta som Landshövding köpte ut en medarbetare i Region Skåne för 2,1 miljoner kronor. Bland annat frågade hon Arbetsgivarverket om råd i ärendet. Men, Riksrevisionen tyckte i efterhand inte att det var någon bra idé och ville kritisera handläggningen. Och, det är nu det blir komplicerat. I mycket korta drag var man inte riktigt eniga inom Riksrevisionen. Meta hade kontakt med vänner och något förenklat ingrep också Riksrevisionens generaldirektör och stoppade kritiken. Det har kanske viss betydelse att generaldirektören innan dess var generaldirektör för Arbetsgivarverket...... Läs gärna det hela och se om ni hänger med i banorna. Men Meta slapp i varje fall kritik, och det var kanske det viktiga för henne.

» Ockupationsmakt som gör som dom vill

Det är nog ingen som tagit miste på att jag är mycket kritisk mot den israeliska ockupationen av Palestina. Den officiella israeliska politiken är att man stödjer en tvåstatslösning. Dvs ett Israel och ett Palestina. Men i praktiken gör Israel allt man kan för att förhindra en sådan lösning. Jag läser nu att Israel än så länge i år har rivit eller konfiskerat minst 548 olika utvecklings- eller hjälpprojekt på Västbanken. Ofta projekt som finansierats av t.ex. FN och EU. FN finansierar bygget av en förskola, när den är färdigbyggd river israeliska soldater hela bygget. På fyra månader har det rivits eller konfiskerats lika många biståndsprojekt som totalt under hela 2015. Så handlar inte en part som vill ha en lösning på konflikten. Det finns mycket man kan kritisera många palestinska grupper för. Men, samtidigt ska man ha i åtanke att ett ockuperat folk har rätt att göra motstånd. Det ska också poängteras att det finns en mycket stark kritik i Israel mot den nuvarande extrema högerregimen under Benjamin Netanyahu. Så precis som alla palestinier inte ska kritiseras och straffas för vad vissa palestinska grupper gör så ska inte heller alla israeler kritiseras för vad den nuvarande högerregimen åstadkommer.



Fåglarna kvittrar

Vill du läsa andra gamla återanvända åsikter?

Sven tycker januari-mars 2016 Sven tycker - Arkivet Sven tycker juli-september 2016 Sven tycker till

Hör gärna av dig:
tycker@swl.nu.
Och dom fortsätter att kvittra