![]() |
Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel.... |

Det berättas att Annie Lööf ska vara tillbaka från sin föräldraledighet. Det uppges i varje fall inte vara något aprilskämt. Fast om jag ska vara uppriktig så tror jag inte att det blir någon större skillnad. Centerns högervridning har fortsatt, och kommer inte att förändras för att Annie Lööf formellt är tillbaka. Jag läste för någon dag sedan att någon grupp centerungdomar gått ute till försvar för kärnkraften, som ju har problem. Den lönar sig helt enkelt inte utan att skattebetalarna subventionerar sådant som säkerhet och avfallshantering. I Centerpartiet är det den nyliberala falangen som tagit över istället för den gröna falangen.

» Det är INGET aprilskämt - 2

» Det är INGET aprilskämt - 3
Sveriges Radio har publicerat den sammanställning av väljaropinionen som Novus gör för Ekoredaktionen. Av denna kan vi se att Socialdemokraterna ökar så att man nu åter är större än Moderaterna. Andra vinnare är Vänsterpartiet som fortsätter att vara störst av partierna efter S, M och Sd. Även Kd ökar lite men ligger kvar under 4%-spärren. Störst förlorare är Liberalerna men även Centern tappar precis som Sverigedemokraterna. Dvs egentligen har det inte hänt så mycket sensationellt, men det lilla som händer är i varje fall i rätt riktning.

Jag fick det här förmånliga erbjudandet i dag i mejlen. Ja, jag fick det faktiskt två gånger med ungefär en timmes mellanrum. Det faktum att jag får två mejl måste ju innebära att jag är extra speciellt utvald! Eller? Vad tror ni?
Calvary Greetings!
Claudia Marita Liza Muller davisco@daviscom.cl
Good day, dear!
My name is Claudia Marita; Can I seek your consent to establish a charity foundation in my name? You may wonder how I got to know you and your information, and what informed my decision, you have no cause to worry about these questions, I mean no harm. I am a dying woman without a child and I was diagnosed of cancer four years ago.
In my present condition, life is without meaning to me and hope has since eluded me, each day I give my entire existence a thought, I feel over powered by gloom and despair, also saw nothing but death lurking around, All these are my reasons for deciding on using anything in my name for charity in which co-incidentally you have been favored as the beneficiary.
I shall be undergoing major operations in few days from now and I want to will my inheritance to you and to enable you set up the charity foundation to help the less-privileged. Reply via: Claudiamarita@yeah.net for more detailed information about me and the donation. Thanks and remain blessed.

Claudia Marita
Nä, det här är ju riktigt uppenbart bluff och bedrägeri. Finns det verkligen fortfarande så'na som går på den här typen av bluffar? Har vi inte alla fått tillräcklig information för att förstå att om erbjudandet låter för bra för att vara sant så är det just det. För bra för att vara sant!
Egentligen är detta ungefär samma bluff och lurendrejeri som t.ex. Nomad Foods som jag berättat om i några dagar. Dom är ett tydligt exempel på bluff och bedrägeri som försöker inbilla oss att dom är seriösa företag. Men, ett företag som registrerar sig i s.k. "skatteparadis" är inte seriöst. Det innebär bara att man inte tar sitt ansvar utan istället skaffar sig olagliga konkurrensförmåner jämfört med de konkurrenter som tar sitt ansvar. Det är dags att helt enkelt slänga blufföretagarna på soptippen och istället gynna de seriösa företag som också finns.
Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga berättar i dag om den lilla walesiska byn Crickhowell som inlett en revolt mot skattesmitarna. Låt oss göra det samma! Gynna de seriösa och släng fifflarna på soptippen! Allt från de små bedragarna med sina bluffmejl till de stora tupparna med sina brevlådeföretag på diverse skattesmitaröar. Upp till kamp och gynna de seriösa, släng smitarna på sophögen.

Har ni hört talas om advokatbyrån Mossack Fonseca? Antagligen inte, om ni inte läst om dom i dag alltså. Om jag berättar att Mossack Fonseca håller till i Panama så kanske en del av er börjar gissa vad det här ska leda till. Miljontals läckta dokument avslöjar hur just den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca hjälpt politiker runt om i världen, företagsledare, sportstjärnor, artister och ökända brottslingar att gömma undan mer eller mindre ärligen införtjänta pengar i olika brevlådeföretag på skattesmitaröar runt om i världen. Det är tyska Süddeutsche Zeitung som först med hjälp av grävande journalister kommit över dokumenten som avslöjar hur människor med gott om slantar men mindre gott om moral tagit hjälp att gömma undan slantarna så att myndigheter (allt från polis till skattemyndigheten) inte ska kunna hitta dom. Läs och begrunda!

På tal om Island och att leva i olika världar så läste jag i dag en liten artikel om hur de bankdirektörer på Island som dömdes för olika bedrägerier efter att de tre isländska bankbubblorna med Glitnir, Landsbanki och Kaupthing kollapsade 2008. Flera av dom dömdes fem år senare till 3-5 års fängelse. Fängelsestraff dom nu tillbringar på en öppen anstalt, Kvíabryggja. Där behöver dom bara vara på natten för att sova, och har då full tillgång till dator, TV, telefon osv. På dagarna är dom ute i samhället och fortsätter att göra affärer. Ganska privilegierad situation. Hade dom varit vanliga tjyvar hade dom inte haft det så bra. Men det är så det är, vi lever helt olika liv.
I går avslutade jag min blogg med meningen: - "Upp till kamp och gynna de seriösa, släng smitarna på sophögen". Det är full anledning att upprepa den meningen. Det är dags för oss vanliga hederliga medborgare att gynna de som gör rätt för sig och slänga de giriga smitarna på sophögen. Dom kan få gå till återvinning!

Dagens stora mediaavslöjande är väl de s.k. "Panama-dokumenten", som jag tyckte till om redan i går. Det handlar om att den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung genom en läcka kommit över miljontals dokument från den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca. Dokumenten var så omfattande att man bett om hjälp av hundratals journalister runt om i världen som under en lång tid i hemlighet arbetat med att nysta i härvan. För svensk del är väl än så länge det värsta avslöjandet hur aktiva Nordea varit med att hjälpa en viss grupp kunder med att med hjälp av advokatbyrån Mossack Fonseca skapa brevlådeföretag runt om i världen i olika "skattesmitarparadis" i syfte att gömma pengarna för myndigheterna. Det är uppenbart att Nordea togs med överraskning av avslöjandena då reaktionen från början främst handlade om att smyga undan. Det tog tid innan det ens kom någon officiell förklaring från en nivå ovanför handläggaren. Men bortförklaringen räcker verkligen inte för att förklara hur det kommer sig att Nordea utmärker sig bland de svenska bankerna. Det är en rejäl skandal. Det fordrar nog bättre förklaringar än de jag sett för att motivera mig att fortsätta vara kund i Nordea. Varför ska jag fortsätta att göra mig beroende av en bank som utmärker sig med att hjälpa en annan redan tidigare privilegierad grupp bland kunderna med att smita undan. Jag kan inte se att man från Nordea på ett acceptabelt sätt kunnat förklara varför dom utmärker sig bland de svenska bankerna.

- "Omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."
Det är alltså vi vanligt folk som är de 80 procenten medan Nordea uppenbarligen hjälper de andra 20 procenten att smita undan.
Det är dags för oss "vanligt folk" att göra klart att vi inte vill ha med smitarna att göra. En grupp som gömmer sig bakom "skattesmitarbrevlådor" är spelbolagen som gömmer sig bakom anonymiteten för att slippa följa lagarna. Bojkotta fifflarna! Det gäller allt från spelbolag till andra smitare.
Själv känner jag det som att det ska mycket till för att jag nu inte ska byta bank. Jag har en känsla av att Nordea har slutgiltigt trampat i klaveret ordentligt. Jag har samma dilemma när det gäller Findus. Ska jag fortsätta köpa Findus närproducerade produkter tills fabriken i Bjuv lagts ner? Eller ska jag redan i dag markera mot de giriga fifflarna genom att inleda en bojkott redan nu? Jag kan inte bestämma mig. Det finns de som bestämt sig, Ica Björnen i Helsingborg har redan plockat ut Findus produkter ur sortimentet. Dom har mitt fulla stöd. Det är dags för oss alla att se till att det inte lönar sig för de giriga fifflarna att lura oss. Det är dags att bojkotta de som inte tar sitt ansvar. NU!

Panama-dokumenten fortsätter att prägla en hel del av debatten. Vilket är fullt naturligt. Och avslöjandena börjar också få en del verkliga effekter. Uppenbart är att Nordea tagits helt på sängen av avslöjandena. De första dagarnas bortförklaringar och undanflykter är bevis på detta. Bankens ledning har nu förstått att ilskan bland "vanliga" kunder är stor. Lämnar de många "vanliga" kunderna kan dom sitta där med sina rika smusslande knösusar. Dom räcker inte till för att Nordea ska kunna fortsätta att vara en ledande bank. Alltså verkar ledningen ha insett att det faktiskt är allvar. Senaste nytt är att banken lovar att säga upp kontakterna med advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama. För min del räcker det inte!

I morgon kommer det troligtvis att avslöjas namn på en del av de svenskar som verkar ha tyckt att det var säkrast att gömma undan en del av tillgångarna på anonyma brevlådekonton på öar runt om i världen. Jag undrar om det är ett antal herrar och damer som just nu känner oro och kanske ångrar sig lite smått. Men, det är lite sent påkommet nu. Bland andra avslöjanden är att flera personer i franska högerextrema Nationella Frontens lednings närhet gömt undan stora summor pengar med hjälp av Mossack Fonseca i Panama. Allt för att försöka tvätta dom rena. Enligt uppgifter härstammar läckaget från en hackad e-postserver. Advokatbyrån kallar de läckta 2,6TB datan för ett "framgångsrikt men begränsat dataintrång". Den intressanta frågan man ställer sig då är hur mycket mer det finns om detta vara "begränsat"? Kan man vänta mer?
Det är verkligen dags för oss "vanligt folk" att göra klart för de privilegierade grupper som väljer att smita undan sin del av vårt gemensamma ansvar att om dom smiter så tänker vi göra vad vi kan för att dom inte ska tjäna några nya slantar. Säg upp bekantskapen med de som visar att deras moral än tänjbar, när dom kan välja mellan att ta sin del av det gemensamma ansvaret eller välja att smita undan. Det kan gälla banker, det kan gälla företagare, det kan gälla politiker, det kan gälla företag eller helt enkelt "kändisar".


På tal om Nordea så avslöjar Uppdrag Granskning i dag att Nordeas Luxemburgkontor ganska nyligen medverkade i att via upplägg i "skattesmitarparadis" låna ut mångmiljardbelopp till den kazakiske oligarken Serzjan Zjumasjov. Det hela har tydligen skett via den nu aktuella advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama, som Nordea i princip säger sig ha sagt upp bekantskapen med 2009. Något som uppenbarligen är en ren lögn. I varje fall för kontoret i Luxemburg. Jag tar för givet att huvuden kommer att rulla på Nordea. Det är nog enda chansen för banken att behålla någon form av förtroende - och kunder. Vanligt folk har verklig anledning att fundera på om Nordea är det rätta valet. Vad erbjuder Nordea bättre än andra banker? Mer än möjligen möjligheten att smita med pengarna till brevlådor i skattesmitarparadis?
» Den "vänstervridna" TV:n


2006 vann den borgerliga Högeralliansen valet och fick bilda regering. Då fick Frank Belfrage jobb som kabinettsekreterare hos Calle Str... f'låt Bildt på Utrikesdepartementet. Ingemar Hansson fick jobb som statssekreterare hos Anders Borg på Finansdepartementet. Och, Helena Dyrssen fick jobb som statssekreterare i Statsrådsberedningen. Men, inga regeringar får växa till himmelen. Till slut förlorar man och fick avgå, och då får också de politiska tjänstemännen söka sig till andra jobb. Tidigare nämnda Frank Belfrage var en av de herrar som nyligen avslöjades med att ha utnyttjat skatteamnestin och plockat hem skattefiffelpengar från skattesmitarparadis när han riskerade att åka fast. Uppdrag Gransknings inslag där han gömmer sig för UG:s reporter och vägrar uttala sig hann snabbt bli en klassiker.

På tal om skatteskandal och politiker så ser jag att de båda tidigare HA-ministrarna Maud Olofsson (Centern) och Mats Odell (Kristdemokraterna) nu KU-anmälts för sitt ansvar för den politiska kontrollen av skattefifflet. Men Maud Olofsson lär väl vägra att komma även denna gången, precis som när det gällde Vattenfalls vidlyftiga förlustaffärer som hon också hade ansvar för.
» Dagens lästips nummer ett

Skrivet av Svenska Dagbladets krönikör Andreas Cervenka i dagens Näringslivsbilaga. Läs den texten!
För övrigt kan vi notera att Nordea haft en presskonferens för att försöka förklara sig. Mycket tyder på att det blev ett rejält fiasko. "En tragikomisk uppvisning" är en kommentar. Det känns nästan som om det hade varit bättre att låta bli att säga något. För det jag hört var mest bortförklaringar, undanflykter och struntprat. Jag skäms för att medge att jag fortfarande har en del affärer med Nordea. Jag skäms! Tyvärr verkar inte Nordea göra detta i tillräcklig omfattning.
» Dagens lästips nummer två
- "Kapitalister slog till i Bjuvs (hj)ärta."
Läs gärna Patrik Lundbergs text om skattefifflarföretaget Nomad Foods köp av 100-åriga Findus i Bjuv - med enda syfte att komma över namnet, bli av med en konkurrent och lägga ner hela tillverkningen. Så går det när anonymt kapital är ute efter snabba pengar. Så går det när kapitalismen får härska fritt. Som sagt, läs texten. Det är ungefär som om jag själv skulle skrivit det.
» Dagens beröm
Frankrike har kriminaliserat sexköp. Sverige var först med att göra det kriminellt att betala prostituerade för sexuella tjänster. När Sverige som första land gjorde detta tyckte kritiker på högerkanten att det var löjligt. Men fler och fler länder inser att det är köparen som är den kriminella och säljaren som är den utnyttjade. Bra Frankrike!

Jag börjar bli gammal, och ett bevis för detta är att jag har börjat att allt mer reagera på när man "inte kan prata svenska", dvs när man måste envisas med att byta ut svenska ord mot importerade sådana. Har man den synen på vårt språk så kan det kanske kännas lite inkonsekvent att sätta rubriken "dagens understatement". Men, jag får skylla på att det handlar om britter så det är ju inte helt orimligt att snacka svengelska!

- "Jag har ingenting att dölja" är numera kommentaren från David Cameron.
Men, om han nu inte hade något att dölja så kan man undra varför han först förnekade det hela och sedan hävdat att han hade sålt sitt "Bahamasinnehav" fyra månader innan han tillträdde som premiärminister. Uppenbart är att han insett att innehavet var mycket tveksamt så han sålde det när han var på väg att bli premiärminister. Kraven på David Camerons avgång blir allt ihärdigare. Det ska bli spännande att se om David Cameron blir nästa politiska offer sedan hans konservativa högerkompis på Island Sigmundur Davíð Gunnlaugsson först avgått. Ja, det är ju lite tveksamt om han avgått, ska avgå, fått sparken, klamrar sig kvar eller på något typiskt isländskt sätt avgår men sitter kvar samtidigt. Hur som helst är det fascinerande när det avslöjas att dom som har bäst förutsättningar att betala för sig är villiga till att göra vad som helst för att slippa göra rätt för sig.


I dag har det hållits en manifestation i Bjuv. Enligt rapporter med mer än 3.000 deltagare och med politiska och fackliga inslag från olika håll. Ett mycket uppskattat tal hölls av Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt. Men som kan ses av bilden, som jag stulit utan medgivande - hoppas du förlåter, var det ingen partipolitisk manifestation. Tyvärr missade jag själv det hela, ibland måste man prioritera familjen. Men jag passerade Bjuv med tåget och ska erkänna att jag aldrig sett så mycket folk i Bjuv.
Den helt obegripliga nedläggningen drabbar inte bara alla de som direkt jobbar på Findus. Senast i dag såg jag att Vrams Gunnarstorp som tillverkar biogas, som bland annat används av biogasdrivna bussar i Skåne, hämtar en stor del av sin råvara från restprodukter som levereras från Findus. Nästan lika många odlare (främst ärtor) i NV Skåne, som anställda på Findus, är beroende av leveranser till Findus. Sedan kommer alla andra leverantörer, serviceföretag och så vidare. För att inte tala om affärer och liknande i Bjuv som servar anställda och andra beroende av Findus. Nedläggningen är alltså en katastrof för en liten kommun. Allt detta för att några anonyma skattesmitare "bosatta" i en brevlåda på en liten ö i Karibien vill göra snabba vinster - som man inte tänker skatta för. Den medborgare som inte funderar över sin politiska hemvist när sådant här avslöjas är inte normalt funtad.
Jag tar för givet att svenska medborgare efter att nedläggningen fullföljts inte köper en enda produkt från företag som ägs av Nomad Foods. Det finns alternativ.
När jag är inne på ämnet kan man ju inte låta bli att ytterligare reflektera över de s.k. Panama-dokumenten. I en liten notis hos BBC läser jag att den advokatbyrå i Panama, Mossack Fonseca, som är centrum för skandalen, fått sitt kontor i El Salvador genomsökt av polisen. Mossack Fonseca begriper inte ett dugg av upprördheten. Dom menar att dom inte har gjort något fel. Dom har ju bara hjälpt kapitalägare att skapa brevlådeföretag. Om dom sedan gjort detta för att smita från skatten , gömma svarta pengar eller något annat har dom inget ansvar för. Dom gör ju bara sitt jobb som advokater! Hur som helst börjar dom inse att dom ligger risigt till. Dagen innan polisen gjorde sin räd på kontoret hade man plockat ner skylten från väggen...
Det är dags att byta politik! Tack Jonas Sjöstedt för ett bra tal!


En av mina favoritskribenter, Andreas Cervenka på Svenska Dagbladet, funderar över Nordeas ordförande Björn Wahlroos lämplighet som just detta. Det är Björn Wahlroos som hävdade att 80% av svenskarna är finansiella idioter och att det var bankens uppgift att se till att slantarna fördes över till de resterande 20 procenten som inte var idioter. Björn Wahlroos har också uttalat sig om Nordeas inblandning i skandalen med den Panama-baserade advokatfirman Mossack Fonseca som specialiserat sig på att hjälpa de med för mycket pengar att skapa brevlådeföretag i skattesmitarparadis så att dom kan gömma undan pengarna från skattemyndigheter, poliser, tullare och andra myndigheter. Björn Wahlroos kommentar är: - "Jag vill trots allt påminna om att vi talar om obefintligt små pengasummor i sammanhanget". Andreas Cervenka har tittat i Svenska Akademiens ordbok och konstaterar att "obefintlig" betyder "icke-existerande". Enligt Synonymer.se är det jämbördigt med "inbillad", "påhittad" eller "uppdiktad". Så ser alltså Nordeas ordförande på världens största skandal just nu. Björn Wahlroos är nog inte rätt man som ordförande för det som en gång i tiden var statens bank. Svenska staten har sålt ut allt innehav så inflytandet är nog "obefintligt", om man säger så. Men om Swedbank sparkar folk i ledningen så kan Nordea göra det. Gör det!
Det som hänt med Findus i Bjuv visar med önskvärd tydlighet att man inte kan lita på kapitalet. En intressant och fascinerande studie man kan göra är att det finns en del politiker och kommentatorer (i stort sett uteslutande på den vänstra politiska planhalvan) som dragit slutsatser av det faktum att Findus nya ägare Nomad Foods är ett brevlådeföretag på skattesmitarparadiset Brittiska Jungfruöarna och att man uppenbart köpt Findus för att bli av med en konkurrent och istället komma över ett varunamn. Verksamheten i övrigt är man inte intresserad av och beslutet att lägga ner var fattat redan när man köpte Findus. Det är snabba slantar som man ska slippa skatta för som gäller. Däremot är denna typen av slutsatser nästan obefintliga på ledarsidorna i den övervägande borgerliga svenska pressen. Att man inte kan lita på kapitalismen är en slutsats som är farlig att inse.
Tidningen ETC berättar om avslöjandet av världens största mutskandal. Centrum är det Monaco-baserade lobbyföretaget Unaoil som agerat mellanhand när hundratals företag runt om i världen betalat mutor till regimer i Mellanöstern, Centralasien och Afrika. Även här är det omfattande läckor som intresserade granskande media kommit över. Man kan inte lita på kapitalismen och kapitalet. Ju mer pengar och makt, desto mer vill man ha - till vilket pris som helst.

För en tid sedan vann Sverigedumokraterna sin största politiska framgång hitintills när S+Mp regeringen kom överens med Högerallianspartierna M+Kd+L om skandalösa inskränkningar i asylrätt, flyktingmottagande och mänskliga rättigheter för asylsökande i Sverige. Det var Sverigedumokratisk politik med vackrare ord helt enkelt. Nyligen förklarade S+Mp regeringen att en del av förslagen skulle mildras något varvid de tre halv-Sd partierna på högerkanten blev ytterst upprörda och gick i taket för att man inte höll avtal. De ändringar som aviserades var dock mycket marginella. I dag såg jag på Migrationsverkets Intranät att man från Migrationsverket var nöjda med de justeringar som gjorts. Uppenbarligen har Migrationsverket påpekat en del mindre orimligheter i det framhastade förslaget och det är dessa orimligheter som justerats. Men M+Kd+L är naturligtvis inte nöjda. Uppenbarligen vill dom helst ha så orimliga förslag som möjligt så att dom ligger så nära Sverigedumokraterna som möjligt.
» Lägg ner Bromma flygplats
Jag noterar att Anders Sundström kommit fram till att Bromma flygplats inte har någon framtid efter 2038. Jo, han säger faktiskt 2038. Det är om 22 år! Tjugotvå år! Anders Sundström har tydligen fått i uppdrag att utreda Bromma flygplats framtid, och detta är hans slutsats. Anders Sundström räknar nämligen ut att om 22 år har Arlanda fått ytterligare en landningsbana och då behövs inte Bromma mer. Redan på 70- och 80-talet lovades omkringboende att flygplatsen skulle läggas ner. Min morfar bodde i Hallonbergen i Sundbyberg och han påpekade ofta detta löfte. Det är alltså snart 50 år sedan. Och nu är löftet om drygt 20 år! Man kan inte direkt säga att byråkratins kvarnar maler snabbt. Men affärsmännens möjlighet att spara några minuter och slippa trängas med pöbeln på Arlanda på väg till semester väger naturligtvis tyngre än 100.000-tals människors boende. Slantarna talar i sedvanlig ordning. Själv tror jag inte på löftet den här gången heller.
» Papperen på bordet
Jag läser att britternas konservativa premiärminister David Cameron har talat ut om sitt och pappans trixande med skatteplanering i skattesmitarparadis med hjälp av Mossack Fonseca i Panama. Fast han har ju inte gjort något felaktigt, men det kanske kunde uppfattas lite tveksamt så nu har han förklarat att allt är helt OK. Tänk så bra när politiker talar ut och förklarar sig!
» AP-fondernas avsaknad av moral
Apropå skandalen med nedläggningen av Findus i Bjuv så kan vi notera att Första AP-fonden har ett stort aktieinnehav i riskkapitalbolaget Pershing Square Holdings i skattesmitarparadiset Guernsey. Närmare bestämt har man investerat 1,4 miljarder kronor i ett brevlådeföretag på Guernsey. En skattesmitare som i sin tur är storägare i Nomad Foods i ett annat skattesmitarparadis, Brittiska Jungfruöarna. Det är Nomad Foods som köpte upp Findus förra året för att kunna lägga ner fabriken så att man blir av med en konkurrent. Jag vet i F-n om jag vill få några kronor högre pension på dom villkoren. Jag förutsätter att Första AP-fonden använder sitt inflytande till något positivt, inte bara spelar med när smitarna jobbar på och konkurrerar ut de seriösa företagen. Det är dags att ställa moraliska krav på AP-fondernas investeringar. Har inte slipsnissarna på fonderna moral är det dags att byta ut dom.


Med tanke på ovanstående så var det spännande att läsa Dagens Industri i dag. Dom berättar om Ericssons VD Hans Vestberg. Förra året gick hans ersättning upp 10% och han fick då 61,2 miljoner kronor. Det innebär att hans totala lön sedan 2011 gått upp med 80%. Skulle man inte kunna tänka sig att VD:n satte märket? Personalens lön går upp med samma procentsats som VD:ns lön går upp? Ju högre upp i hierarkin desto större föredöme för de andra är man. Det är för Hasse främst det som kallas "kortsiktig rörlig ersättning" som har gått upp. Den har sedan 2011 ökat med 479%. Hur den beräknas är dock hemlighållet... Det är i varje fall tur för Hans Vestberg att det inte baseras på kursutvecklingen, för den har visst inte varit så bra. Antagligen är det så att hans jobb inte är så konkurrensutsatt. Det är väl nästan ingen som vill vara VD för Ericsson, så man måste betala rejält för att få någon att ställa upp. Eller vad tror ni?
» Skillnaderna görs tydliga
I söndags konstaterade jag att vår borgerligt dominerade media, främst på ledarplats, har svårt för att bli upprörda över skattesmitarbolags ansvarslöshet. Typ Nomad Foods på Brittiska Jungfruöarna och deras nedläggning av lönsamma Findus i Bjuv bara för att bli av med en konkurrent och samtidigt komma över ett varunamn. På borgerliga ledarsidor är man rädda för att dra den typen av slutsatser eftersom det ju skulle kunna tolkas som en kritik av den fria kapitalismen. Ett exempel på detta är Maria Ludvigssons rader i Svenska Dagbladet i dag. Rader som ju faktiskt i princip uppenbarligen går ut på att det är sossarnas fel att skattesmitare saknar moral och ansvar. Att kritisera kapitalet är ju inte tänkbart i detta moderata husorgan. Och inte blev det bättre av Spotifyägarnas krokodiltårar i Veckans Affärer. Maria Ludvigsson fick skriva om sina rader. Fast hon glömde faktiskt Spotifyssnubbarnas främsta klagomål. Det byggs alldeles för lite hyresbostäder i Sverige! Istället har det satsats på bostadsrätter och villor. Att från en moderat erkänna att det är ett fruktansvärt misstag all den omvandling av hyresrätter till bostadsrätter som skett i Sverige är ju otänkbart. En utveckling som varit ivrigt påhejad av just moderater och andra borgerliga politiker. Nä, när den borgerliga åsiktsapparaten får råda så är allt sossarnas fel. Det är liknande resonemang som gör att åsiktsmaskiner på den högra planhalvan ofta försvarar skatteflykt med att skatterna är så höga. Däremot inga antydningar om att försvara en snattare med att hen inte har pengar till mat. Det är helt enkelt så enkelt som att man från den här högergruppen av åsiktsmaskiner försvarar allt som kommer från den med makt och rikedom. Målet är att den som har skall ha mer. Sann högerpolitik helt enkelt.
» Sverigedumokraterna gläds

Annars ser jag att sverigedumokraten Mattias Karlsson gläds över att den ökända rasisten Beatrix von Stoch bestämt sig för att ansluta sig till Sverigedumokraternas partigrupp i EU-Parlamentet. Hon är känd för yttranden som "skjuta flyktingar", förbjuda abort, fördöma kondomer, antisemitism och förminskande av Hitlers ansvar för Förintelsen. Jag förstår att Sd:s Mattias Karlsson gläds!
Annars kan vi konstatera att det rasistiska våldet i Sverige fortsätter. I helgen brann en muslimsk friskola i Malmö och Polisen verkar nu vara klara över vilka som ligger bakom branden. Gissa vilka? Jag råkade vara in i helgen och läsa på ett par av dessa avskrädeshögar på Internet som sprider rasismgödslet. Och att läsa kommentarerna till en nyhetsnotis om den här branden kunde göra vem som helst illamående. Det var glädje över branden men beklagande över att det inte var någon som brann inne. Den Sverigedumokratiska svansen är en skam för Sverige och en direkt skam att Sverigedumokraterna inte kan ta direkt avstånd. Men det vågar man inte eftersom det är deras egna supportrar som sprider smörjan.


Jag hörde någon av de borgerliga debattörerna hävda att Findus nedläggning berodde på det dåliga näringslivsklimatet i Sverige. Och uppenbarligen var de politiker på den rödgröna sidan som demonstrerade i Bjuv för några dagar sedan bara patetiska och löjliga. Det hade varit lite mer anständigt om dessa gnälliga högerpolitiker ville erkänna att Findus nedläggning beror inte på några dåliga förhållanden för företaget utan istället på att skattesmitande mångmiljonärer vill bli av med en framgångsrik konkurrent. Men att kapitalister smiter från skatten är ju inget som en borgerlig politiker vill erkänna. Istället är det regeringens fel! Det ska till lokala borgerliga politikers heder medges att dom har en annan syn på saken. Kanske för att dom tagit reda på fakta?
» Våldet i samhället

Apropå detta så var jag i går in och tittade på Sverigedumokraternas Facebook-sida. Först började jag undra om det var någon form av parodi på Sverigedumokraterna. Men efter att ha granskat noga så insåg jag att den var äkta. Allt, jag upprepar ALLT, beror på invandring och flyktingar. Det blev så patetiskt till slut så jag slutade att läsa.
» Panamahatt
Jag ser att Panama-skandalen krävt ett svenskt offer. Kjell Nilsson, som var ordförande för företaget Lindab, har nu avgått. Han var en av de som avslöjades med att ha haft ett anonymt brevlådeföretag i ett skattesmitarparadis med hjälp av Mossack Fonseca. Tidigare har han fått sparken som vd från Trelleborg sedan han haft lite väl exklusiva nöjen på företagets bekostnad. Han avgår från Lindab eftersom "det mediafokus som riktats mot min person har orsakat min familj omfattande skada". Han skulle kanske resonerat annorlunda från början och tagit sin del av ansvaret istället för att smita undan. Girighetens ansikte kan man kanske säga?

Jag har fått brev från Joacim Olsson, som är VD för Skattebetalarna. Han gnäller över att skatterna är för höga och tycker att jag ska gå med i den "förening" där han är VD. Något jag naturligtvis inte är intresserad av. Jag skickar därför nedanstående brev till Joacim. Hoppas att du får möjlighet att läsa det.
"Till: Joacim.Olsson@skattebetalarna.se
Hej Joacim
Jag har fått ditt gnälliga tiggeribrev i posten i dag och vill meddela dig att du kan spara en slant genom aldrig mer skicka post till mig. Jag vill inte ha den.
Jag har inget emot en lite högre skatt om pengarna går till en förbättrad sjukförsäkring som gör skäl för namnet Försäkring. Eller om pengarna används för att ge nya medborgare i vårt land en dräglig start. Eller om min 95-åriga mamma får en bättre hjälp i hemmet och bättre vård. Eller om den allmänna kollektivtrafiken förbättras utan att biljettpriserna höjs. Ja, det finns mycket nyttigt och viktigt som dessa skattepengar behöver användas till och jag gnäller inte över att jag får betala skatt.
Jag kan dock ibland ha synpunkter på hur vi tar ut skatterna. Som sagt på annat håll så är det ju ganska unikt att vi som mer eller mindre enda industrination inte har någon Arvsskatt, Förmögenhetsskatt eller Fastighetsskatt. Fast vi har ju istället en fastighetsavgift där jag betalar lika mycket för min lilla 30-tals villa som mångmiljonären i Danderyd gör för sin lyxvilla. Vi har ju dessutom en mycket lägre bolagsskatt än de flesta industrinationer.
Jag har naturligtvis synpunkter, som alla andra, på hur mina skattepengar används. Att ha en kunglig familj som lever ett lyxliv för mina skattepengar skulle jag gärna se ett slut på. Jag tycker att slöseriet till militären kunde begränsas. Och, jag har svårt att förstå varför jag med mina skattepengar ska subventionera städningen och bygget av ny pool i trädgården till ovan nämnda mångmiljonär i Danderyd.
Men, jag får ju acceptera fattade politiska beslut. Jag lever i en demokrati där jag som alla andra får acceptera de demokratiskt fattade besluten. Jag betalar de skatter som beslutats även om fördelningen inte alltid är som jag personligen tycker. Det tragiska är att en del inte accepterar dessa fattade beslut utan smiter från sitt ansvar genom att fiffla med skatten via t.ex. brevlådeföretag i skattesmitarparadis. Hade dom alla betalt sin andel av fattade beslut hade man kunnat sänka skatten för alla.
Men Joacim, se till att dom stryker min adress i ert register. Jag vill inte ha ert gnälleri.
Hälsningar
Sven Olsson"
Jag lovar återkomma om jag skulle få ett svar.
» Tidernas affär

På tal om skatter så har Moderutterna presenterat sin alternativa budget. Besparingarna ska betalas av sjuka, arbetslösa och flyktingar. Gissa om jag är förvånad? Själv undrar jag om Fredrik "Öppna er hjärtan" Reinfeldt fortfarande är medlem i Moderaterna. Det är MYCKET tyst om hans syn på den nya Moderata SD-politiken.
Ju högre upp i hierarkin och ju mer slantar på kontot desto sämre moral.

Brevlådeföretaget Nomad Foods beslut att lägga ner den moderna och lönsamma Findusfabriken i Bjuv bara några månader efter det att man köpt hela företaget har naturligtvis skapat en hel del debatt. Vi kan också se en märkbar skillnad på reaktionerna beroende på hur man ser på världen. Det senaste är att fotbollslaget HIF i Helsingborg ställer upp för de Findusanställda och Bjuvsborna. Bland annat bjuder man nu all personal på Findus i Bjuv på två gratisbiljetter till HIF:s matcher på Olympia. Sedan finns det andra sätt att reagera på nedläggningsbeslutet och reaktionerna på beslutet. I Riksdagsdebatten om budgeten häromdagen hånade moderaternas Ulf Kristersson de politiker som ställt upp och markerat mot beslutet. Han tyckte det var trams att demonstrera. En annan moderat, Dennis Jernkrook i Borås, kallar nedläggningsbeslutet "ett riktigt toppenbesked" och gläds över de kanske mer än 1000 personer som förlorar försörjningen när fabriken lägger ner. Riktigt hur han resonerar har jag inte förstått, men som moderat är det ju inte nödvändigt att det hela går ihop i slutet.

» Dom som inte vill ta sitt ansvar
Apropå gårdagens tyckande om tidernas affär så kan vi notera att SCA inte är ensamma om samma fiffelupplägg. Vi kan i dag läsa om att t.ex. Sandvik, SSAB, Assa Abloy och ytterligare företag fastnat i Skatteverkets nät efter att ha gjort liknande fiffeltransaktioner. Det är direkt skamligt att stora, påstått seriösa, företag lägger sådan energi på att fiffla undan sitt ansvar istället för att lägga energi på att utveckla sina företag. Dom ska skämmas öronen av sig!

Men, det stora problemet är enligt borgerliga debattörer att det inte går att bedriva företagsamhet i Sverige. Uppenbarligen inte någon annanstans heller med tanke på företagens fifflande runt om i världen. Ja, då med undantag för Caymanöarna, Brittiska Jungfruöarna, Guernsey och lite andra öar. Fast det finns dom som lyckas ändå. Jag ser hos VA att Minecraftmiljardären Markus Persson fått några kronor över och har köpt ett eget privatjet för 250 miljoner. Det finns dom som fått några slantar över trots allt gnällande. Men skäms gör dom uppenbarligen inte.
Sedan finns det ju dom som i sedvanlig ordning främst vill sätta åt de som är mindre lyckligt lottade. Moderaterna vill ju som vanligt förvandla Sjukförsäkringen (observera att det är en Försäkring) till något annat helt sjukt. Ytterligare karensdag, lägre ersättningsnivå och dessutom återinförd stupstock. Sjukförsäkringen är just det, en försäkring. Man betalar in när man är frisk och kan jobba via skatt och sjukförsäkringsavgift, och när man sedan blir sjuk så får man ut ersättning från försäkringen. Precis som du betalar för din bilförsäkring, villaförsäkring osv. Blir din bil förstörd eller ditt hus brinner upp så får du en ersättning som står i rimlig proportion till vad bilen eller huset är värt. Inte helt, men en rimlig ersättning. Fast enligt Moderaternas syn på försäkringar så skulle du uppenbarligen om din bil blev stulen få ersättning så att du kan köpa en begagnad cykel istället. Skulle huset brinna upp ger villaförsäkringen ersättning så att du kan sätta upp ett tält. Skäms dom inte?

Ingen kan väl ha missat att bankerna gör vad dom kan för att lura in dig till att använda kort vid betalningar istället för kontanter. Detta gör man både genom att locka dig till att använda kort, men också genom att göra det så svårt som möjligt att få tag på kontanter. Att kunna ta ut eller sätta in kontanter på ett bankkontor är något som bankerna avskaffat - inte vi kunder. Även antalet bankomater för att ta ut kontanter minskar. Varför gör då bankerna detta? Enligt bankerna för att det är behändigare och säkrare för oss kunder att inte bära på kontanter. I verkligheten är det stora skälet för bankerna att det helt enkelt är mer lönsamt för dom. Att hantera kontanter kostar bara pengar. Men om du har ett bankkort och betalar med får ju banken betalt varje gång du använder kortet. Ett antal procent av det du betalar med kortet tillfaller helt enkelt banken och inte affären. Det är lönsamt - så enkelt är det.

Om något är säkert så är det att oberoende av vad som händer så kan vi vara säkra på att bankerna tjänar på det.
» Vem mer än ministern borde ha bekymmer
Vår miljöpartistiske bostadsminister Mehmet Kaplan har hamnat i blåsväder. Uppenbarligen har han befunnit sig på samma middag (tillsammans med ett 50-tal andra) som turknationalisten Millis Görüs. En extrem vidrig rasist allra längst ut på högerkanten. Jag har dock lite svårt för att bli allt för upprörd om man befinner sig på samma middag som 50 andra och det sitter ett vidrigt svin i andra änden av lokalen. Sedan är jag inte tillräckligt insatt i om detta bara var ett enstaka exempel på klavertramp, eller om det var ännu ett klavertramp i en rad av sådana. Ibland måste man erkänna sin okunnighet också!
Men kanske ska vi vara lite försiktiga med att peka ut vissa personer för något som vi "alla" borde ha dåligt samvete för. Millis Görüs representerar organisationen Grå vargarna, som är det Nationella aktionspartiets ungdomsförbund i Turkiet. Grå Vargarna är en organisation med MYCKET dåligt rykte hos oss. Nationella aktionspartiet är ett högerextremt parti i Turkiet med klart rasistisk syn på omvärlden. Men partiet är också allierat med regeringspartiet APK i Turkiet. Ett Turkiet som vi just nu genom EU håller på att göra rumsrena genom intimt samarbete för att slippa ta emot fler flyktingar inom EU. Då kan vi utan att skämmas officiellt ta andra personer med vidrig människosyn i hand. Dessutom tycker ett stort antal av de svenska borgerliga riksdagspartierna att vi ska ingå i samma militärallians (NATO) som detta Turkiet. Vi ska alltså förbinda oss att försvara Turkiet! Så vi ska kanske vara lite försiktiga med avståndstagandena?
Det är samma Turkiet som kräver att i Tyskland få stämma satirikern Jan Böhmermann för att han förolämpat Turkiets president Recep Tayyip Erdogan. I Turkiet står yttrandefrihet och demokrati lågt i kurs. Men, det är ju viktigt att samarbeta med dom så att vi slipper flyktingar i EU. I Tyskland är Angela Merkel till och med på väg att godkänna stämningen av Jan Böhmermann. Så lågt står yttrandefrihet i kurs när vi vill hålla oss på god fot med direkt rasistiska stater.
» Högt och lågt förtroende
Jag läser att det varumärke som svenskarna har högst förtroende för är Apoteket. Dvs den statliga apotekskedjan som återstår sedan de flesta apoteken såldes ut (privatiserades för ökad valfrihet som det så vackert hette). På andra plats kommer Coop, kooperationens affärskedja. På tredje plats kommer livsmedelsbolaget Saltå Kvarn. Följt av Ikea och Systembolaget. Sämst förtroende har vi för flygbolaget Ryanair (vilket väl inte förvånar). Men det säger kanske en del!

» EU-älskare med bekymmer
För övrigt ser jag att vårt mest EU-kramande parti, Folkpa... f'låt Liberalerna har bekymmer på sitt EU-parlamentskontor. Personalen är sjukskrivna pga samarbetsproblem. Fast något sådant vill naturligtvis Folkpa... f'låt Liberalerna inte kommentera. Locket på!


Statistik är ett spännande ämne. Ska man bara ta hänsyn till statistiskt säkerställda förändringar? Vilket tidsperspektiv ska man ha? Vad är egentligen viktigt att poängtera? Hur man än vänder sig så har man rumpan där bak, och vi väljer alltid själva ut vad vi tycker är spännande och viktigt. Svenskans kommentatorer har sina urval och preferenser medan jag uppenbarligen har helt andra sådana. Men som sagt, rumpan den hittar vi där bak oavsett hur vi tänker och tycker.
» Vad gör dom se'n?

» Dagens stulna syn på världen

Robert Nybegs teckning i Aftonbladet är så träffsäker att jag inte kan göra det bättre själv. Läs och begrunda och förlåt mig att jag stjäl.

I går satt Liberalernas ledare Jan Björklund i TV och debatterade nedläggningen av Findus i Bjuv. När han tillfrågades om att delta i debatten i SVT:s Agenda borde han ha svarat att han inte var intresserad eftersom han inte hade något vettigt att säga. För så var det! Efter Jan Björklunds erbarmliga insats kan det inte finnas många sympatisörer till Liberalerna kvar i Bjuv. Bakgrunden är ju att livsmedelsföretaget Findus i slutet av förra året köptes upp av Nomad Foods. Ett företag som skapades 2014 och är baserat på skattesmitaröarna Brittiska Jungfruöarna. Företaget har på kort tid köpt upp ett antal Europeiska livsmedelsföretag. Bara några månader efter att man köpt Findus förklarade man att man skulle lägga ner fabriken i Bjuv med 450 anställda. Anledningen som man uppgav var att man hade överkapacitet i sina fabriker och Bjuv låg för långt från marknaden ute i Europa.
Den korta tid som gått mellan det att man köpte Findus och tills man deklarerade att man skulle lägga ner har fått många att fundera på om det helt enkelt inte är så att man köpte Findus med tanken att lägga ner för att bli av med en konkurrent samtidigt som man kom över varunamnet. I annat fall vore ju köpet ett fruktansvärt dåligt köp om man så snabbt kom underfund med att man inte behövde Findus. Det ska påpekas att Findus är ett mycket lönsamt företag som helt nyligen gjort stora nyinvesteringar i anläggningarna i Bjuv. Och nu förklarar man alltså helt plötsligt att fabriken inte behövs.

Kanske skulle Sverige ta och införa förmögenhetsskatt, arvsskatt, en äkta fastighetsskatt och en höjd bolagsskatt. Detta skulle generera rejäla skatteinkomster till samhället så att man kanske kunde sänka inkomstskatterna? Men några sådana tankar har naturligtvis inte Jan Björklund. När han ska debattera ett skattesmitarföretags moral och deras nedläggning av ett lönsamt företag som man köpt upp för att bli av med en konkurrent, då har Jan Björklund inte ett positivt ord att säga till de mer än 1000 personer som förlorar sin försörjning. Du gjorde bort dig rejält Jan Björklund!
» Drevet som lyckades

Det hela pekar på svårigheten att kritisera den Israeliska politiken mot palestinierna utan att bli beskylld för antisemitism. Det är samma problem som det är att kritisera den extrema islamismen utan att bli beskylld för att vara islamofob. Det MÅSTE gå att kritisera den Israeliska ockupationspolitiken på Västbanken. Där palestinier inte tillåts bo och vara verksamma som dom själva vill utan bara under sträng kontroll i speciellt utsedda områden. Detta samtidigt som israeliska bosättningar skapas på ockuperad mark i en ständig ström. Allt i brott mot internationella lagar som förbjuder ockupationsmakter att flytta in sin egen befolkning på ockuperad mark. Men, den israeliska ockupationspolitiken (som inte har stöd av alla israeler) tillåts fortsätta eftersom världens mäktigaste stat USA inte framför sin kritik och sina krav på annat sätt än genom ord. Det saknas handling som ställer krav på Israel att upphöra med den nuvarande ockupationspolitiken.
Men, att kritisera den Israeliska politiken tolkas mycket lätt som antisemitism. Vilket gör det mycket svårt att kritisera ockupationspolitiken. Det är dessutom skamligt att judar, som utsatts för så mycket under århundraden, inte kan föregå med gott exempel. Det finns på den palestinska sidan stora inslag av antisemitism, något som ska kritiseras med kraft. Men, bara för att det finns palestinier som har en vidrig syn på judar så försvarar detta inte statens Israels ockupationspolitik. Kraven på en rimlig lösning måste ställas på båda parter. Innan en lösning kan komma till stånd måste Israel inse att ockupationen av Västbanken måste upphöra och att en Palestinsk stat bildas. Sedan måste det internationella samfundet garantera båda parters säkerhet. Men någon sådan fred kan inte uppnås förrän Israel accepterar en palestinsk stat på Västbanken samtidigt som Palestina måste acceptera att det finns en israelisk stat. Kraven måste ställas på båda parter, och det handlar inte om varken antisemitism eller islamofobi. Det handlar om ren och skär mänsklighet och humanism. Det ska dessutom påpekas att stora palestinska grupper inte är muslimer utan kristna.
Man måste kunna kritisera Israel utan att kallas antisemit!


Soldiers of Odin är ett finskstyrt gäng med tuffa grabbar som säger sig patrullera i svenska städer för att öka tryggheten. Gruppen startades för några år sedan av en finsk nazist, men något sådant har naturligtvis ingen betydelse. Men det här vore väl ett lämpligt uppdrag för de tuffa soldaterna. Att skydda en 11-årig flicka från ett gäng ouppfostrade slynglar i samma ålder. Dom ska dom väl rå på? Då ska det väl inte behöva gå som uppe i Dalarna där de tuffa soldaterna kom i konflikt med MC-gänget Bandidos vilket resulterade i att man valde att lägga ner verksamheten.
Eller varför inte patrullera utanför alla de olika flyktingboenden som utsätts för brandattentat. Tänk vilken insats man kunde göra för allas vår säkerhet! Fast det är klart, det är nog inte den säkerheten man är ute efter.
» Att lägga ihop 1 + 1 = 3
Jag fick lite funderingar när jag tittade på TV:s nyheter nu tidigt på kvällen. Dels berättade man om de ansvarsmedvetna höga gubbarna i EU:s avtal med den turkiska regeringen för att förhindra att flyktingar kan ta sig till Europa via Turkiet - Grekland som fått önskvärd effekt. Flyktingarna väljer inte längre den korta sjöresan från Turkiet till Grekland. Istället är det uppenbart att det nu är den mycket längre och farligare sjöresan från Libyen till Italien som istället gäller när man, med risk för sitt liv, flyr för sin säkerhet och till ett tryggt liv. Men vi i det rika Europa har naturligtvis inte möjlighet till att ställa upp, så nu gäller nya åtgärder för att stoppa flyktingarna. Bland annat övervägs om inte EU:s flottor ska patrullera inne på libyskt farvatten för att stoppa flyktingarna. Det är mycket bättre att dom sitter i flyktingläger i Turkiet eller Libyen osv. Då behöver man ju inte själva ta något ansvar utan kan sitta stilla och blunda medan icke-fungerande diktaturer gör som dom vill.

» Låt statliga företag syssla med det dom ska
Skandalen med Vattenfalls vidlyftiga affärer ute i Europa visar med önskvärd tydlighet att statliga företag ska syssla med det dom ska, inte försöka efterlikna kommersiella företag. Ansvaret för Vattenfalls skandalösa affärer har många regeringar. Maud Olofssons ansvar för köpet av holländska Nuon som kostade Vattenfall (dvs vi skattebetalare) mer än 50 miljarder kronor känner vi alla till. Att Maud Olofsson vägrade komma till Konstitutionsutskottet och svara på varför man valde att köpa upp kan vi begripa. Nu står det klart att Vattenfall kommer att förlora nästan lika mycket på köpen av tysk kolenergi.

Samma sak är det med gamla hederliga Postverket som i nyliberal anda förvandlats till ett kommersiellt företag utan något övergripande ansvar för postservice utan istället ansvar för den egna kommersiella verksamheten. Vi kan ju inte direkt påstå att servicen blivit bättre av detta - tvärtom. Men samtidigt lägger vi alltid skulden på Posten (numera Postnord) när det inte alls är säkert att det är deras fel. Det kommersiella företaget Bring Citymail har plockat russin i kakan och delar ut en del av vår post i brevlådorna. På morgonen kommer tidningsutbäringen med tidningen, och lite annat också ibland. Sedan finns det hos oss även kommersiell reklamutdelning som lägger papper i brevlådan. Men så fort något hamnat fel är det "Postens" fel. Men det kanske inte alls var "Posten"? Däremot kan det inte vara rationellt med dessa konkurrenter. Låt Posten vara ett statligt företag där en fungerande postservice är det övergripande målet. Inte att tjäna slantar.
Exemplen där den nyliberala andan förstört servicen och kvaliteten är många. Ta Underhållet av järnvägen. En gång i tiden ansvarade SJ för detta. Dom visste att om dom inte skötte underhållet kom deras egna tåg inte fram. Sedan delades detta upp på SJ för persontåg, Green Cargo för godståg och en massa andra som körde tåg och Banverket som skulle sköta underhållet av spåren. Det blev sedan Trafikverket med ansvar för vägar och annat också. Och så köper man upp själva jobbet från lägstbjudande. Men på vägen till dom som ska köra tågen försvinner ansvaret för att spåren fungerar i jakten på att istället spara en slant och tjäna en slant till aktieägarna. Nyliberalism i sin prydnad!

I en debattartikel i Metro beklagar sig en Ivan Lapanje över att vi inte tar det som kallas för e-sport på allvar. Enkelt uttryckt handlar det om att tävla i TV- och datorspel. Samtidigt läser jag i Aftonbladet om boxaren Erik Skoglund som tydligen rök ihop med sin motståndare redan innan matchen. Allt för publiciteten kan man lite misstänksamt tänka. Så vad är egentligen sport? Att springa så fort som möjligt? Att hoppa så långt som möjligt? Att rida så fort som möjligt? Att framför en TV puckla på någon annans spelfigur på skärmen så bra som möjligt? Att i verkligheten försöka slå sin motståndare medvetslös så fort som möjligt? Att flytta schackpjäser bättre än någon annan på ett så intelligent sätt som möjligt? Ja, det är ett intressant spörsmål. Om vi accepterar att "sport" inte nödvändigt måste vara en "idrott" så tycker jag nog att allt det här är "sport", med undantag för boxning och liknande aktiviteter. Jag kommer aldrig, aldrig, att acceptera att det är en sport att försöka fysiskt skada någon annan. För vi kommer inte ifrån att det är det boxning, MMA och liknande handlar om. Slår du din motståndare medvetslös vinner du. Man kan skadas i andra "sporter" också, men det är inte det som är målet, snarare riskerar du bestraffning om en motståndare skadas. För övrigt läste jag om boxaren Nick Blackwell som nu slutar med boxning. Efter en match om den brittiska mellanviktstiteln mot Chris Eubank hölls han i koma under en vecka. - "Det är slut. Jag kan inte utsätta mina vänner, min familj och mig själv för det här igen" var hans slutsats. Intelligent tänkt! Sluta kalla boxning, MMA och liknande för sport. Det är inget annat än en modern och blodig form av gladiatorspel som inte fyller någon funktion i vårt samhälle.
» Var kommer hotet från?
Enligt en utredning som gjorts anser 25% av de svenska kommunerna att det finns "våldsbejakande individer eller grupper" i kommunen. 38% anser inte att det finns och 37% vet inte. Vad är det då för grupper som finns i kommunerna? Jo, det visar sig att det är till 14% vänsterextremister, 36% islamister och hela 48% att det är högerextremister. Det är uppenbart att det är den högerextrema sverigedumokratiska svansen som är det stora hotet mot vår säkerhet. Det här är ett exempel på hur dessa högerextremister verkar. Det här är ett annat ännu mer extremt exempel på det högerextrema våldet i vår närhet.
» Skäms dom inte?
Jag ser att Konsumentverket ska granska de kommersiella bloggarna vars åsikter är till salu till högstbjudande. Uppenbarligen fick "bloggerskan" Kissie 45.000 kronor för att skriva ett positivt blogginlägg om ett företag. Det är också Kissie som leder ligan över flest anmälningar om dold reklam på bloggen. Blondinbella ligger bara på andra plats.
Skäms dom inte öronen av sig när dom tar betalt för att sälja sina åsikter och sin text? Men det ska man tydligen inte göra. Tillräckligt många sedlar kan uppenbarligen få vem som helst att blunda för moralen. Jag vill därför deklarera att jag säljer mig för bara halva priset. Jag kan till och ge mängdrabatt. Betalar ni 20.000 så skriver jag vad ni vill. Bara hör av er. Skicka ett mejl till tycker @ swl.nu. Köper ni flera inlägg så erbjuder jag mängdrabatt. Ett inlägg 20.000, tre för 50.000. Bara hör av er!

Vi kan notera att nästa blåblodiga beppe ska heta Alexander Erik Hubertus Bertil, den stackaren. Man kan tänka sig följande konversation när han ska börja på dagis:
- "Vad heter du då min lilla vän?"
- "Jag heter Alexander Erik Hubertus Bertil."
- "Haha, du har humor och fantasi din lilla raring!"
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.








Men, detta får oss också att få en felaktig bild av vad som är farligt. Många är livrädda för att råka ut för terroristattentat, eller kanske att bli överfallna av en rånare eller våldtäktsman när dom går hem. Men, det är mycket farligare att köra bil i trafiken eller att gå på krogen. Den som befinner sig allra mest i riskzonen är väl den som berusad går på krogen eller som berusad kör bil. Men, på grund av medias sätt att behandla vad som händer får vi en helt felaktig bild av faror och vad som händer. Nyhetsmedia har en mycket viktig uppgift, och man misslyckas katastrofalt med värderingen av vad som är viktiga nyheter och vad som är mindre viktigt.
» Dagens citat
Dagens citat blir inte bara en kort mening utan en hel liten kort "debattartikel" som jag tar mig rätten att stjäla från Aftonbladet. Den är skriven av Gerhard Jacoby med anledning av den våldsamma kritiken av miljöpartisten Mehmet Kaplan som ju fick våldsam kritik när han jämförde den tyska behandlingen av judar på 30-talet med Israels behandling av palestinier i dag. Gerhard Jacoby är själv jude. Han överlevde Förintelsen vilket hans föräldrar inte gjorde. Så här skriver Gerhard Jacoby:
"Jag läste Martin Aagårds spalt i tisdagens tidning där han bland annat skriver om Mehmet Kaplan. Visst har Kaplan gjort en del dumheter och klumpigheter. Men när han jämför Israels politik mot palestinierna med nazisternas mot Tysklands judar på 30-talet har han i varje fall delvis rätt. Själv är jag jude, uppvuxen i det nazistiska Tyskland på 30-talet och vet alltså vad jag talar om. För oss börjar Förintelsen i och med novemberpogromen 1938. Innan dess gick den antisemitiska politiken i Tyskland ut på att med olika bestämmelser och förordningar göra livet så obehagligt och besvärligt som möjligt för oss. Syftet var att få oss att lämna landet. Med andra ord, man ville bli av med oss och detta hade inget med Förintelsen att göra.
Den politiken tycker jag tål mycket väl en jämförelse med dagens israeliska politik mot palestinierna och det var det Kaplan tänkte på när han uttalade sig. Tyvärr är det så och jag beklagar djupt att en judisk stat behandlar människor med annan bakgrund på ett sätt som vi själva inte vill bli behandlade på. Det stora problemet på 30-talet var att, med några få undantag, ville inget annat land ta emot oss judar som flyktingar. En del klarade sig, de flesta inte. Känns dagens flyktingsituation igen? Själv kom jag till Sverige som 12-åring 1939. Fram till novemberpogromen 1938 hade min far en relativt välavlönad anställning som avdelningschef på ett stort varuhus i den tyska staden Chemnitz. Sedan började helvetet och båda mina föräldrar omkom i Auschwitz."
Debatten har visat att Mehmet Kaplan var mycket mer kunnig om historien än den svenska journalist- och politikerkåren. Debatten har faktiskt visat att Mehmet Kaplan hade mer rätt än han visste. Europas vägran (inklusive Sveriges) att ta emot flyktingar i dag påminner mycket om hur vi på 30-talet också vägrade ta emot flyende.

Vår nya prins har ju bland annat fått namnet Hubertus. Ett namn som han har fått efter kungens morbror, Prins Hubertus. Han var en aktiv nazist och en av Nazitysklands verkliga favoriter. Kanske kan vi förvänta oss ett rejält mediadrev mot kungahuset som på det här viset velat hylla en aktiv gammal nazist från Hitlers Tyskland. Det är ju direkt ansvarslöst av familjen att inte ha bättre omdöme. Jag kräver att blivande prins Alexander Erik Hubertus Bertil omedelbart får ett annat namn. Mitt förslag är Alexander Erik Sven Bertil! Ni får tipset helt gratis. Varför inte hylla hela Sverige med namnet Sven?
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Fuck off eller Viagra?


Vill man vara riktigt elak kan man manipulera partisymbolen lite också. Och då blir det ett rejält "Fuck off". Det man kan fundera på är till vem man säger "Fuck off"? Är det till de borgerliga kollegorna i Högeralliansen? För att rädda partiets existens krävs ju ett rejält lyft (förlåt kopplingen till Viagra...) och detta lyft kanske bara kan uppnås med ett rejält "Fuck off" till allt och alla. Jag skulle verkligen vilja se Jan Björklund göra tecknet!
PS. Jag vill på det bestämdaste dementera eventuella rykten om att jag här ovan fått betalt för att göra reklam för potensmedlet Viagra. Sven Tycker sysslar, i motsats till många andra mer framgångsrika bloggare, INTE med dold textreklam på bloggen. Jag har varken fått betalt i pengar eller i form av gratis provprodukter (fast som snart 64 år gammal skulle jag kanske behöva?) Fast det är klart, betalar ni tillräckligt mycket är även Sven Tycker till salu! Allt går att köpa för pengar - tillräckligt mycket pengar!

Jag har redan ett par gånger tyckt till om de båda grundarna av Spotify, Daniel Ek och Martin Lorentzon, som i en debattartikel i Veckans Affärer hotade med att lämna Sverige om inte klimatet för deras företagande blev bättre. Dom klagade på för höga skatter men sedan dess har det framkommit att dom båda själva för länge sedan flyttat ut sina pengar för att slippa betala skatt i Sverige. Skattepengar som kunde användas för att förbättra skolan osv. Dom klagade på att det inte finns tillräckligt med hyreslägenheter till deras personal. Sedan har det framkommit att dom tackat Nej till flera erbjudanden om tillgång till hyreslägenheter. Dom klagade också på att utbildningen för programmerare var så usel i Sverige. Skoleleverna får ju lära sig slöjd istället för programmering! I dag läser jag i Veckans Affärer att Sverige är bäst i världen på programmering. Det är nog ingen tillfällighet att Sverige har mängder med framgångsrika IT-bolag. Det kan i varje fall inte bero på det usla företagsklimatet. Det börjar allt mer bli uppenbart att Daniel Ek och Martin Lorentzon främst framstår som ett par bortskämda gnällmånsar som anser att samhället ska servera dom allt på ett guldfat - men dom är inte intresserade av att ekonomiskt bidra till ett bekosta detta.

Den högerextrema och rasistiska Sverigedumokratiska svansen har återigen visat sitt fula tryne. Den 4 april försökte någon eller några tända eld på Viksjö skola utanför Härnösand. Dom misslyckades dock. Skolan var tänkt att byggas om till HVB-hem för ensamkommande barn. Men nu har dom försökt på nytt och denna gången brändes större delen av byggnaden ner. Att terrorismen hyllas på olika högerextrema hatsajter är inget att förvånas över. Det är däremot underligt att polisen inte kan lyckas spåra de terrorister som regelbundet bränner upp byggnader och, om inget annat, kostar oss andra skattebetalare mångmiljonbelopp.

Jag läser att Knugen känner sig elakt behandlad av media. Dom gör sig roliga över honom! - "Svårt att jobba när man hela tiden förlöjligas". Det måste vara mycket lättare att jobba som polis och bli spottad på, som sjuksköterska och ständigt få kritik för att man inte hinner med, att jobba som brevbärare och bli utskälld varje gång Citymail har lagt brev i fel brevlåda. Usch så hemskt det måste vara att jobba som knug. - "Blir det man gör förlöjligat blir det jobbigt" säger han och berättar att han blir "arg, förbannad och ledsen" över rapporteringen. Usch, så hemskt det måste vara att vara en offentlig person och hela tiden bli granskad. Ständigt detta drev av kritiska journalister som letar efter fel och misstag och sedan gör helsidor i tidningarna av det. Uppriktigt sagt så förstår jag inte att han står ut med bevakningen. Inga fördelar, bara nackdelar med det jobbet. Han har inte ens fått välja själv, han har blivit tvingad.
Fast han får väl göra som andra som utsätts för hämningslöst drev. Han får väl ge upp och avgå. I hans fall heter det abdikera. 40% av svenskarna tycker att han borde lämna över till Vickan. Själv tycker jag att han ska skona sin dotter från samma orättvisa mediabehandling som han utsätts för och helt abdikera och berätta att "vi struntar i det här". Varför inte gå med i Republikanska Föreningen?
Men Knugen har rätt. Det måste vara hemskt att alltid särbehandlas. Att inte få vara som en vanlig människa. Som Cissi Wallin skriver i dagens Metro. För en vecka sedan fick vi ju en ny liten kunglighet som ska drabbas av medias elakheter och förföljelse. Men det var ju tur att ett team var berett sedan flera dagar så att födelsen kunde ske utan problem. Annars kan det ju hända att det är fullt när det är dags. Men som av en händelse råkade den lilla kungliga prinsen komma precis när det var tomma sängar och ingen trängsel. Barnmorskor och annan personal satt bara och väntade på att det skulle komma in en förlossning så att dom fick något att göra. För någon särbehandling och gräddfil fick inte kungligheterna. Det bara råkade vara ledigt just då. Tro't den som vill!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Dagens citat
Det här uttalandet från EU-ordföranden Donald Tusk måste få dagens utmärkelse:
- "Turkiet är idag det bästa exemplet i världen på hur man ska behandla flyktingar!"
Jo, så sade faktiskt Donald Tusk som är ordförande för EU! Man kan med anledning av detta mycket remarkabla yttrande ställa en del frågor. Med vilka andra länder jämför han då egentligen? Kan det vara så att han skäms så fruktansvärt för EU-ländernas behandling av flyktingar att han menar att till och med Turkiet står för en humanare behandling? Kanske är det så att han tycker att flyktingar ska behandlas som utpressningsobjekt. För det är ju just detta som Turkiet gör. - "Om ni inte betalar en massa miljarder till oss, låter Turkiet bli medlemmar i EU och slutar kritisera Turkiet för avsaknaden av mänskliga rättigheter så låter vi flyktingarna fortsätta till Europa". Eller kanske är det så att polacken Donald Tusk faktiskt tycker att den behandling av flyktingar som Turkiet gör sig skyldiga till är ett föredöme. I motsats till Amnesty International och andra människorättsorganisationer så kanske Donald Tusk tycker att omänsklig behandling är ett föredöme. Hur som helst skäms jag för hur en organisation som Sverige är medlemmar av står och bugar och bockar och skrapar med fötterna inför en diktatur. Allt för att se till att gränserna är stängda. Människor som flyr för sina liv kan gott dö någon annanstans. Bara dom inte kommer till Europa. Historien kommer att döma, och den domen kommer inte att bli nådig.

Att bankerna i allmänhet ligger risigt till vad det gäller vårt förtroende är väl egentligen ingen nyhet. Dom jobbar ju gemensamt hårt för att se till att dom ständigt ligger i botten. Allra mest framgångsrik i denna kamp mot botten har väl den tidigare statliga banken Nordea varit. Det ska alltså påpekas att banken är helt privatiserad numera. Den girighet som präglar bankerna är kanske Nordea allra skickligast på.

Nu börjar hur som helst skumraskaffärerna att straffa sig. Nu senast läser jag att LO överväger att flytta sina affärer från Nordea. Det är ju en helt naturlig reaktion för en organisation med så många medlemmar som är beroende av att Samhället fungerar. För att Samhället ska fungera krävs det att de skatter som beslutas om också betalas in. Att inte de med resurser och avsaknad av moral använder olika ljusskygga metoder för att smita undan sin del av ansvaret. Det är skamligt. Jag tycker att LO gör helt rätt. Ställer inte Nordea upp för Samhället utan hjälper utvalda kunder att smita från sina förpliktelser så finns det ingen anledning att gynna Nordea.
Jag tror faktiskt att Björn Wahlroos, som är ordförande för Nordea, är ett talande exempel för hur man resonerar högst upp på de fina taburetterna. Följande yttrande från Björn Wahlroos förklarar mycket:
- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."
Den stora skandalen är faktiskt att en människa med den här synen på bankens kunder kan få sitta kvar. Att han får göra detta avslöjar en hel del om alla dom andra slipsnissarnas syn. Antagligen håller dom med om att dom tillhör just de där 20% som inte är idioter. Bankens uppgift är att flytta pengarna från de 80% småkunderna som är idioter till dom själva som ju är så intelligenta och duktiga. Det är snart dags för en rejäl revolution och slita ner slipsnissarna från sina taburetter och visa att man inte har obegränsade rättigheter bara för att man sitter på en fin kontorsstol iklädd slips och med många nollor i lön och bonus. Egentligen är ni inget annat än nollor själva!


Hur ska då detta betalas? Gissa! Jo, det är sjuka, arbetslösa och andra grupper som är i behov av stöd från samhällets försäkringar som ska betala. Sänkta ersättningar, återinförd stupstock för sjuka och så vidare. Är det någon som är förvånad?
Det är tur att man tagit potensmedel inom liberalerna.
Folkpartiet ger pengar till militär och polis och sänkta skatter för de som har råd att betala skatterna. F-ck you är nog riktat till sjuka och arbetslösa.
» Fler skurkar
Som jag gissade i gårdagens tyckeri om Nordea så är dom inte ensamma om att hjälpa de som redan har det väl förspänt att slippa betala skatter. Svenska Dagbladet berättar om hur SEB hjälper storkunder att få lägre skatt genom att helt enkelt låna upp deras aktieinnehav just när det är dags för aktieutdelning. På så sätt slipper dom betala skatt för utdelningen. Fast i sedvanlig ordning slingrar sig ledningen. Det är vi 80% idioter som får 0% i ränta på våra pengar medan den som har en rejäl aktieportfölj kan få hjälp av banken. Så får vi andra betala lite mer skatt istället när de som har smiter undan.
Sedan berättar ETC om hur stora revisionsbyråer i Sverige gör precis som Nordea, dvs hjälper de som redan har det gott ställt att slippa betala skatter för sina förmögenheter genom att skapa brevlådeföretag i olika skattesmitarparadis. Effekten är att vi andra får betala mer.
Uppenbart är att de giriga och de som har det gott ställt håller ihop. Moral däremot är något som dessa grupper saknar.

Det kommer ständigt nya avslöjanden om hur skattefifflarna gör allt för att slippa betala skatt på sina inkomster. Nya avslöjanden av hur s.k. "seriösa" institutioner hjälper dessa fifflare. Senast har finska YLE (Finlands motsvarighet till SVT/SR) avslöjat hur svenska banken SEB genom ett dotterbolag LWM under många år hjälp svenska företag och företagare att smita undan skatten genom att skapa anonyma brevlådeföretag i skattesmitarparadis. Avslöjandena kommer att fortsätta. Var så säkra.
Det är därför jag blir så glad när våra borgerliga högerpartier nu vill ta i med hårdhandskarna mot fuskare som lurar statskassan på pengar. Det är faktiskt skönt när även borgerliga partier inser hur mycket de girigas obefintliga moral kostar alla oss andra skattebetalare. Alltså, sjuka ska få sin ersättning från försäkringen sänkt och den s.k. stupstocken ska återinföras. A-kassan ska sänkas och kraven skärpas med utökade kontroller. Kraven för Försörjningsstöd (dvs det ni normalt kallar socialbidrag) ska skärpas och kontrollen med hembesök och liknande ska utökas. Ja, just det. Det är inte skattefifflarna som ska jagas, det är sjuka, arbetslösa och fattiga som ska jagas.
Är det någon som är förvånad? Borgerliga politiker lyder bara sina uppdragsgivare. Skattefifflarna ska istället premieras med ytterligare skattesänkningar samt att den bidragsberoende sektorn ska utökas. (Bidragsberoende sektorn är alltså ROT och RUT). Det finns skillnader mellan blocken. Det märks på vems uppdrag man verkar.
» De växande klyftorna
Just nu pågår avtalsrörelsen. Riktmärket på 2% får, enligt arbetsgivarnas organisationer, inte överskridas eftersom detta skulle innebära den svenska nationens undergång. Men, det finns dom som den här regeln inte gäller för. Dom som sitter allra högst upp hos dom som tycker att för stora ökningar innebär den totala undergången. Jag såg statistik över hur de högst betalda VD:arna ersättningar utvecklats jämfört med en vanligt industriarbetare. Som alltså absolut inte kan få mer än 2%. 1950 motsvarade de 50 högst betalda VD:arna 26,1 industriarbetarlöner. Den siffran sjönk fram till 1980 då den var nere på 9,1 industriarbetarlöner. De kommande 20 åren fram till år 2000 hade den mångdubblats till 46,4 industriarbetarlöner. Och sedan dess har det fortsatt uppåt och förra året låg siffran på rekordnoteringen 53,7 industriarbetarlöner. Så man kan ju förstå att industriarbetarlönen inte får stiga för mycket då skulle ju VD-lönen bli totalt orimlig! Läs gärna listan på gubbarna (det är nästan bara det) som tvunget ska ha så mycket slantar till kontot att dom inte har en chans att använda dom.
Fast det finns dom som är ännu värre. Googles VD Sundar Pichai fick förra året mer än 100 miljoner dollar i ersättning. Det är drygt 90.000 kronor i timmen, dygnet runt och 7 dagar i veckan. Eller räknat på normal arbetstid mångdubbelt mer än en normal årslön i timmen. Antagligen har man valt fel karriär.


Det är väl ingen som har missat att Knugen i dag fyller år. Den enda födelsedag som hade kunna få mer uppmärksamhet i media vore väl om Gud fader själv hade haft födelsedag. Nu har dock Knugen beklagat sig över att media är så elaka mot honom så han blir ledsen, så jag tänker inte gratulera honom på födelsedagen. Det hade nog skett på ett sätt som gjort honom ännu mer ledsen. Han kan ju inte hjälpa att ha råkat bli knug. Han (eller någon annan) har ju inte valt det här. Han har ju bara råkat födas till det utan att egentligen ha några speciella kvalifikationer eller intressen för ämbetet. Det är inte hans fel att han är knug och utsatt för allt åtlöje. Jag väljer därför att istället gratulera min kusin Lars som fyller år i dag. Det känns viktigare. Grattis Lars!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Vad är krigsbrott?
Rubriken är en svår fråga. Vad som är ett krigsbrott handlar nämligen om vem som gjort sig skyldig till "krigsbrottet". Det handlar om hur den politiska situationen är när bedömningen ska göras om det hela var ett "krigsbrott" eller inte. Det handlar också om när den här bedömningen ska göras ifall det var ett "krigsbrott" eller inte. Hur länge sedan var det? Vad får mig då att fundera över sådana här allvarliga saker en dag när vi egentligen bara borde fira. Jag pratar då inte om att fira att Gud fad... f'låt Knugen fyller år. Jag talar om att det är Valborgsmässoafton och att vi borde fira att våren är här.
Vad fick mig då in på dessa vägar? Jo, en artikel för någon dag sedan som berättade att USA inte anser att det var något krigsbrott när amerikanskt flyg i oktober i fjol genomförde en bombattack mot Läkare utan gränsers sjukhus i Konduz i norra Afghanistan. Totalt dog 42 personer vid attacken. Både personal och patienter. Det handlade inte bara om en enstaka bomb som av misstag missade sitt avsedda mål, utom om en attack som pågick under en längre tid mot just sjukhuset. Men, som sagt, från USA:s sida anser man naturligtvis inte att det var ett krigsbrott, utan bara ett misstag.
När det som kallas IS bombar ett syriskt sjukhus är den gängse uppfattningen att det är ett krigsbrott. När den syriska regimen gör det samma är det tveksamt om det är ett krigsbrott. När den turkiska krigsmakten bombar ett sjukhus i den del av Turkiet som behärskas av kurdiska grupper nämns det inte i media. När den Saudiarabiska krigsmakten bombar ett sjukhus i Jemen nämns det inte heller i media. När Israel bombar ett sjukhus i Gaza är det antisemitism att säga att det är ett krigsbrott. Vi har nämligen i media bara plats för ett krig åt gången. Att påminna om de turkiska massmorden på armenier under första världskriget är olämpligt och tystas ner för att inte reta den Turkiska regimen i dag (som inte erkänner händelsen som krigsbrott eller massmord). Totalt dog omkring 2 miljoner i regelrätt utrotning, varav 1,5 miljon armenier. Vi måste nämligen hålla oss på vänlig fot med den turkiska regimen eftersom dom ska ta hand om de flyktingar som vill ta sig till Europa. Och Europa har ju inte plats för några hundra tusen flyktingar. Dom har det bättre i Turkiet tillsammans med kanske ytterligare en miljon flyktingar. Att Turkiet är en högerextrem och rasistisk regim har ingen betydelse. EU-ordföranden Donald Tusk anser ju att - "Turkiet är idag det bästa exemplet i världen på hur man ska behandla flyktingar!" Kanske spelar det in att Donald Tusk kommer från Polen som i dag styrs av en högerextrem och mer eller mindre rasistisk regim. Ännu fler flyktingar finns i Libanon, som tagit emot fler flyktingar än vad det finns egna medborgare. Däremot går alltså den europeiska civilisationen under om det kommer några hundra tusen flyktingar till Europa.
Det är mycket som är relativt, och där vad som är sanning beror på omständigheterna.



En intressant fråga man ställer sig varje gång man ser Anders Ygeman uttala sig är om han verkligen är socialdemokrat. I dag såg jag honom på Rapport försöka förklara varför man ska ytterligare förlänga passkontrollerna när man reser mellan Danmark och Sverige. En passfrihet som infördes 1954. Men, det tog drygt 60 år innan Anders Ygeman slog till. Nu går det inte längre att tura till Danmark utan att visa passet när man ska åka hem. Att pendla mellan jobbet och hemmet innebär att man måste visa pass varje dag. Ett krångel som kostar Skåne omkring 4 miljoner kronor varje dag. Ett krångel som förorsakar att tågen (främst Øresundstågen) i Skåne mer eller mindre ständigt dras med förseningsproblem. Ett krångel som gör att det blir allt svårare för många skånska företag att skaffa kompetent arbetskraft. Ett krångel som gjort att resandet med tågen över Öresundsbron har sjunkit kraftigt samtidigt som allt fler tar bilen över bron istället. Ett krångel som 08:or uppenbarligen inte begriper ett dugg av. Dom där uppe i Fjollträsk verkar inte ha förstått att Skåne och Sjælland i dag är en gemensam region utan gräns. Att införa passkontroller mellan København och Malmö är som att införa passkontroller mellan Stockholm och Södertälje. Men det där är något som dom inskränkta stockholmarna uppenbarligen inte har begripit ett dugg av. Att se den påstått socialdemokratiska minister Anders Ygeman försöka förklara varför idiotskapen ska fortsätta gör att jag förlorar min tro på Socialdemokratin.

» Skjutglada amerikaner

Men inflytelserika grupper i USA fortsätter att försvara rätten till att ha en skarpladdad revolver under huvudkudden och ett automatvapen stående i garderoben. Allt för att försvara sig mot inbrottstjuvar och andra kriminella. Att det oftare är familjemedlemmar, grannar eller andra bekanta som skjuts har ingen betydelse.


» Dagens citat
Det skapade ju en hel del uppblåst rabalder för några dagar sedan att Rysslands utrikesminister hade "hotat" Sverige ifall Sverige skulle välja att gå med i NATO. Det kan därför vara intressant att påminna om exakt vad utrikesministern sade - på en direkt fråga från Dagens Nyheters reporter svarar utrikesministern så här:

Är detta ett hot, eller möjligtvis en krasst konstaterande av att om den "konkurrerande" militärpakten flyttar fram sina positioner ännu närmare våra gränser så måste vi naturligtvis ändra våra militära strategier. Verkligheten är den att det i dag förs en mycket intensiv kampanj från starka grupper med syfte att utpeka Ryssland som ett mycket större hot än vad det är. Allt i syfte att tvinga fram en svensk anslutning till USA:s militärunion Nato. Och i denna kampanj spelar svensk media hjälpsamt med. De flesta gränskränkningar av svenskt territorium (oberoende av om det sker på vatten eller i luften) är faktiskt inte Ryssland skyldiga till. Det är vanligare med kränkningar från Tyskland, USA, Polen osv än Ryssland. Men dessa kränkningar får inte samma publicitet. Misstänkta ryska kränkningar får stor publicitet ända tills de visar sig vara felaktiga då det dör ut. Hur tror ni att Pentagon hade reagerat om Canada, Mexico och Cuba anslöt sig till en rysk militärunion? Kan det vara så att man hade "vidtagit nödvändiga militärtekniska åtgärder"?
Ryssland är en korrupt diktatur utan pressfrihet och andra tecken på demokrati. Grannländer till Ryssland som Moskva anser ligga inom den egna maktsfären har helt klart skäl att känna sig hotade av Ryssland. Ukraina är det senaste exemplet. Men i konflikten är Ryssland inte ensamma skyldiga. Bakgrunden till konflikten var att en ny ledning i Ukraina försökte frigöra sig från Ryssland vilket dom har full rätt till. Men i detta "frigörande" ingick också att t.ex. avskaffa ryska som officiellt språk i Ukraina tillsammans med ukrainskan. Något som den stora gruppen rysktalande kände som ett stort hot mot sin säkerhet. De områden där det är konflikt är områden där rysktalande är i majoritet. På Krim är de rysktalande i mycket stor majoritet, och Krim var också en del av Ryssland fram tills Nikita Chrusjtjov skänkte Krim till Ukraina på 50-talet. Men, som sagt, Ryssland är ingen demokrati utan en korrupt diktatur. Men Ryssland är inte ute och krigar utanför sin egen maktsfär. Det är en annan stormakt i världen som regelbundet skickar militärer till olika världsdelar. Den ryska militären är dessutom en bråkdel av t.ex. USA:s, som står för nästan hälften av världens militärutgifter. Ryssland kommer inte ens på andra plats utan "får stryk" av t.ex. Kina och Saudiarabien när det gäller militära kostnader. Ett neutralt Sverige är inte ett hot mot Ryssland (ett Sverige i Nato kan däremot vid en konflikt ses som ett hot). Det innebär också att ett neutralt Sverige är inte hotade av Ryssland medan däremot ett Sverige som medlem av en militärunion som Ryssland ser som ett hot kan vara hotade av Ryssland vid en konflikt.
Men så resonerar naturligtvis inte svensk media som sedan 1800-talet lidit av rysskräck. Detta oberoende av om det varit kommunister, tsarer eller korrupta politruker som styrt.

Jag hade tänkt ägna huvudutrymmet på Sven Tycker i dag till funderingar om svensk flyktingpolitik, EU:s flyktingpolitik och EU:s fjäskande för högerdiktaturen Turkiet. Det finns ju aktuella händelser som ger underlag till funderingar. Vi kan ju t.ex. läsa om Rashed som är asylsökande i Sverige. När han åkte med Øresundståget till Malmö somnade han på tåget och vaknade upp på nästa hållplats - i København! Men, p.g.a. passkontrollerna får han inte återvända till Sverige. Det ID-kort han har som asylsökande godtas inte för att resa in i Sverige. Så nu sitter han i Danmark och kan inte återvända någonstans. Han är inte ensam om situationen. Passkontrollerna mitt i Øresundsregionen är en skandal.

Sedan läser vi om ett EU-förslag som inte kommer att genomföras. Det handlar om hur flyktingarna till EU ska fördelas. Detta ska ske genom att de olika medlemsländerna åläggs att ta emot en viss andel av flyktingarna baserat på tidigare mottagande, storlek och ekonomiska resurser. De medlemsländer som inte tar sitt ansvar enligt fördelningen får böta 2,5 miljoner för varje flykting man vägrar ta emot. Men, eftersom ett stort antal av EU:s medlemsländer i dag styrs av främlingsfientliga eller rent av rasistiska regimer så kommer förslaget inte att genomföras. Det är bättre att skicka flyktingarna till Turkiet! Det är en skam!
Allt det här skulle man kunna skriva ett långt "tyckeri" om. Men jag blir så förbannad på skitsnackande politiker som helt saknar moral att jag är rädd för att det blir för många svordomar. Det är bättre att avstå.
» Skandalen fortsätter

Jag tror faktiskt att Björn Wahlroos, som fortfarande är ordförande för Nordea, syn på saken förklarar mycket mer än vad man kunde tro från början. Den stora skandalen är att den ledande banken i Sverige får fortsätta att ha en ordförande med den här synen på bankens uppgift:
- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."
Jag är alltså en av dom där 80% idioterna som Nordea tar hand om slantarna för, de slantar som är kvar när jag betalt min skatt. Sedan tillhör väl Loftur Johannesson dom där 20% som har idéer och kan placera slantarna i någon brevlåda på någon ö i Västindien så han slipper betala skatter - det kan ju vi 80% idioter göra.
» Farväl
Konstnären Carl Fredrik Reuterswärd har lämnat oss. Han blev 82 år. Carl Fredrik Reuterswärd är väl mest känd för sitt verk Non Violence. Den välkända revolvern med knut på pipan. Carl Fredrik Reuterswärd kommer från en gammal adlig militärsläkt, kanske något som präglade hans syn på saken. De sista åren bodde han i Landskrona här i Skåne. Statyn Non Violence finns bland annat utanför FN-högkvarteret i New York och utanför Centralstationen i Malmö.

Och lite då och då placeras den som illustration på bloggen Sven Tycker, som tycker att det är en av de mest vältalande konstnärliga verk som existerar. Den knuten säger allt. Tack Carl Fredrik Reuterswärd för den. Den kommer att finns kvar i minnet under överskådlig framtid.

Denna något kryptiska rubrik har faktiskt en fullt logisk förklaring. Alla har vi väl använt oss av uttrycket "Tänker inte längre än näsan räcker". Det är naturligtvis detta som föranleder den här rubriken. Jag är nämligen förvånad över att så många människor inte tänker längre än näsan räcker. Låt oss börja med Mona Sahlin. Hon har ju trampat i klaveret rejält tidigare. Hon borde ju begripa att media har full koll på henne. Journalister bara väntar på en chans att sätta åt Mona Sahlin igen. Det blir en fin trofé att sätta på bokhyllan. Journalister håller full koll på vad hon gör. Detta borde hon ju faktiskt vara fullt medveten om. Något som borde göra henne extra noggrann med vad hon gör. Om hon tänkte längre än näsan räckte så skulle hon fundera igenom allt hon gör så att det INTE blir fel. Vara noggrann med att INTE trampa i klaveret. Men, vad gör hon? Hon bjuder journalisterna på en ny trofé. Hon tänker inte längre än näsan räcker. Varför gör du på det viset Mona? Vad är det som gör att många politiker inte är EXTRA noggranna? Begriper dom inte att dom blir fritt villebråd när dom trampar i klaveret?
Nästa grupp som man verkligen om och om igen undrar varför dom inte tänker längre än näsan räcker är elitidrottare. Nu senast har vi ju alla de idrottare som åkte fast i dopingprov efter att ha stoppat i sig den obskyra hjärtmedicinen Meldonium. Bland annat den svensk / etiopiske löparen Abeba Aregawi. Men, hon var ju inte ensam. Det var många elitidrottare som fastnade i det nätet. Hur dumma är dom som bara stoppar i sig för dom okända mediciner som tränaren ger dom? Hur kan dom köpa obskyra kosttillskott på ett gym utan att ha full koll på vad det är? Begriper dom inte att det görs dopingkontroller? Varför tänker dom inte längre än näsan räcker? Hur kan dom vara så korkade så att dom stoppar i sig saker dom inte vet vad det är? Dom vet ju att det görs dopingkontroller. Borde det inte innebära att dom är extra noga med vilka piller dom stoppar i sig? Snarare verkar dom helt aningslöst stoppa i sig både det en och det andra utan att ifrågasätta vad det ska vara för mening med det.

Några andra som inte tänkte längre än näsan räckte var Generaldirektören Ingemar Hansson och överdirektören Helena Dyrssen på Skatteverket. När dom fick kännedom om att SVT:s Uppdrag Granskning kollade upp den gamla kompisen Frank Belfrags trassliga skatteaffärer försökte dom varna honom om vad som var på gång. Nu misslyckades dom med detta vilket resulterade i en av de mer komiska inslagen i Uppdrag Granskning när Frank Belfrag försökte gömma sig för SVT:s reportrar. Alla tre jobbade tillsammans på olika departement under den tidigare Högeralliansregeringen. Som andra politiskt tillsatta tjänstemän fick dom lämna när regeringen avgick. Men, dom fick snabbt nya fina jobb. När man har hamnat som Generaldirektör för en myndighet eller som Överdirektör på en stor myndighet så borde man ju faktiskt tänka längre än näsan räcker. Till och med en kortnäst amatör som er bloggare inser att så gör man helt enkelt inte. Varför tänker dom inte längre än näsan räcker? För övrigt kan vi undra hur det kommer sig att skandalen inte blev större än den blev. Hade det varit f.d. socialdemokratiska höga tjänstemän som trampat i klaveret på det här viset hade drevet satt igång rejält i svensk press. Fast där finns ju förstås nästan bara borgerliga tidningar, och dom tänker inte heller längre än näsan räcker.
Sedan läser vi att den tidigare Paradise Hotel-skådisen Sofia, numera Prinsessan Sofia som verkligen har, med hjälp av det Kungliga Hovet, arbetat hårt för att sudda ut nakenbilder på nätet, filmer från Paradise Hotel-epoken och lite mer tvivelaktiga vänner. Det är onekligen inte lätt att gå från en typ av karriär till en annan. Då gäller det verkligen att man tänker längre än näsan räcker. Därför blir man faktiskt något förvånad när man läser att Sofia Kristina Bernadotte startat bolaget SKB Sverige AB i all hemlighet. Kungligheter får nämligen inte bedriva affärsverksamhet. Dom ska vara helt neutrala. Efter all den utbildning i hovetikett som Sofia fått för att kunna passa in bland de blåblodiga så är det onekligen anmärkningsvärt att hon inte tänker längre än näsan räcker. Hon borde ju också begripa att det hela avslöjas förr eller senare på ett eller annat sätt.
» Bedragare del 279
Det var länge sedan jag berättade om något av alla de bluffmejl som trillar in i min e-postlåda varje dag. En del komiska, andra skickliga och en del rent av löjeväckande. I dag har jag fått mejl från Elwood Bass, Jerry Riggs och Chadwick Randolph (alla från olika "sajter"). I varje fall minst dessa. En del kan ju ha fastnat i olika bluff-filter. Hur som helst skriver dessa tre män exakt likadant till mig:

Please find attached document you requested. The attached file is your account balance and transactions history.
Regards,
Chadwick Randolph
Och så bifogar dom en fil som heter "transfers_CBA.zip", transactions-F79.zip" eller "transactions-90C.zip". Sedan inleds ett mejl med "Hello, listen" och ett annat med "Hi, tycker". Det ska påpekas att "listen" kommer från en gammal Internetservice som jag var ansvarig för, men som inte uppdaterats på mer än 10 år. Listen to the world.
Hur som helst, öppna ALDRIG bifogade filer i mejl som du är tveksam till. Öppna bara bifogade filer i mejl som du har väntat på. I synnerhet komprimerade .zip-filer ska du vara försiktig med. Troligtvis börjar det kanske inte att ryka ur datorns håligheter, men nästan...



Men det händer att jag blir fly förbannad. Vad har folk innanför pannbenet om man trixar sig upp på en smal grusväg, antagligen en mörk kväll, för att göra sig av med sopor som man kan lämna helt kostnadsfritt på en avfallsanläggning några kilometer bort? Med vad tänker man? Man kan inte ha så mycket innanför pannbenet. Den här bilden (precis som maskrosen) är tagen i dag. På en plats där det regelbundet tippas sopor. Som sedan städas bort av markägaren (eller kommunen). En tid senare har någon ny tippat sin skit på platsen. Jag är i allmänhet en mycket fridfull man. Men jag undrar om jag hade kunnat hålla mig borta från våldshandlingar om jag kommit på den skyldige till detta. FY FAN!

Jag har under dagen njutit av högsommarvärmen och tillsammans med min son tagit en lång promenad utefter Landborgen i Helsingborg. Något som kan rekommenderas både för helsingborgare och besökare. Som republikan gick naturligtvis inte promenaden ända ut till Sofiero slott, men det blev en dryg mil sammanlagt ändå. Det visade sig att ett par styva jeans inte var den rätta benbeklädnaden en så'n här dag med högsommarvärme. Jag har fått skavsår i röven! Jag tänkte först fortsätta att tycka till om detta som ämne för dagens blogg. Men kunde snabbt konstatera att det kanske skulle blivit lite för intimt. Men, jag kan i varje fall konstatera att det har sina nackdelar med högsommarvärme i början av maj.


Men, faktum är att svensk media i dag driver en hård och enveten kampanj för att slutgiltigt avskaffa den svenska alliansfriheten och bana vägen för en svensk slutgiltig anslutning till USA:s NATO. Vi behöver inte förbinda oss att försvara Turkiet och vår traditionella rysskräck är överdriven.


- "There is, after all, nothing easier and simpler than hating the foreigner... arousing fears and terrifying."
"Det finns, trots allt, inget lättare och enklare än att hata det okända och på så sätt skapa fruktan". Bra sagt Yair Golan! Det är dags att inse att den israeliska ockupationspolitiken mot palestinierna förtjänar kritik, och det handlar inte om antisemitism. Det handlar om alla människors lika rätt. BBC och SR.
» Bedragare del 280
Jag vet inte om jag ska känna mig smickrad eller förolämpad. Smickrad eftersom en ung 21-åring som Gylian (vad är det för namn?) tycker att en gammal stofil som er bloggare duger. Så här skriver hon:

Är du ledig?
Jag letar efter en snabbis ikväll ...
Jag är 21 och min fitta vill ha s#x!
Mitt användarnamn Gylian
Min profil är här
Fast jag föredrar nog att känna mig förolämpad. Jag är inte alls smickrad av att riskera att bli utnyttjad av någon som bara är ute efter en snabbis där jag uppenbarligen ska fungera istället för någon form av maskin för att tillfredsställa Gylians behov. Om hon återkommer och meddelar sin adress kan hon få den lilla röda fjärilsliknande "vibrator" som jag hittade en gång i skogen. Jag undrade först vad det var för någon underlig liten mojäng med sladd och ett litet fack för batteri och ett hjul för manövrering som jag hittat. Den heter "sevencreations". Jag blev nyfiken när jag hittade den och tog med mig hem. Snacka om att bli generad när jag stoppade i batteri och upptäckte vad det var för något. Hur som helst Gylian, om det bara handlar om en snabbis för att tillfredsställa dina sexuella behov så kan du få den. Bara meddela din adress så skickar jag den. Annars slänger jag bara ditt mejl.

I dag är det Europadagen. Det är meningen att vi då ska fira EU och känna oss stolta eftersom det var den 9 maj 1950 som grunden lades till det som sedan har blivit den Europeiska Unionen. Personligen undrar jag om inte Jan Björklund känner sig lite ensam i dag. Men, han får fira hur mycket han vill. Själv känner jag mig mer tveksam.




I går firade vi Europadagen, vi firade att vi har begåvats med en Europeisk Union för gränslös frihet, demokrati och solidaritet. Inte bara Jan Björklund firade, det var faktiskt några till som firade framväxandet av det gränslösa Europa. Eller hur det nu hänger ihop?

I dag kan vi läsa om att båttragedierna i Medelhavet nått Öresund. De nya murarna, taggtrådarna, passpoliserna och byråkratiska finesserna tvingar desperata flyktingar till att riskera sina liv för att om möjligt rädda sin framtid. Just nu ligger en flykting i koma på sjukhus i Danmark efter att ha varit nära att drunkna när han i båt försökt ta sig mellan Danmark och Sverige över Öresund. Desperata flyktingar försöker regelbundet gående i järnvägstunnlar och på motorvägsbroar över Öresund ta sig över vattnet. Dom gömmer sig med risk för sina liv under långtradare för att ta sig över den låsta gränsen. Och Socialdemokratiska ministrar står upp offentligt och är stolta över EU:s nya gränskontroller. Skäms dom inte?
» Jaså

» Bedragare del 281
Hurra, mina ekonomiska bekymmer är äntligen lösta. Nu är istället problemet vad jag ska göra med alla slantarna? För det måste ju verkligen vara en massa pengar jag vunnit när nu Google lottar ut pengar bland sina trogna kunder. Så här skriver man i varje fall:

GOOGLE INC.® silvia@mail.afa.com.br
2 bilagor
Google Inc. ®.docx
Google Inc. ®.pdf
Dear, Winner.
Kindly find the attached file(s) in this email for details of the prize won.
Congratulations,
Google Rewards Unit.
Eller, är det någon som kanske eventuellt misstänker att det kan vara något skumt med det här? För om man tänker efter så kan man undra varför Google skulle lotta ut pengar så där helt utan anledning. Dessutom kan man ju fundera över varför dom i så fall skulle skicka mejlet från en så'n här anonym och mystisk e-postadress. För att inte tala om att sannolikheten för att jag skulle vinna dubbelt är inte speciellt stor. Jag fick nämligen två exakt likalydande mejl nästan samtidigt. Om jag ska vara uppriktig så tror jag att jag undviker att öppna någon av de bifogade bilagorna utan slänger istället hela skiten i Papperskorgen.


För övrigt ser jag att den skånska moderatpolitikern Pia Kinhult som innan senaste valet var regionstyrelsens ordförande här i Skåne fått ny jobb. Senaste valresultatet gjorde nämligen att hon åkte ut. Men nu har hon fått ett nytt passande jobb, som ordförande för Skattebetalarna - "Vi som inte vill betala skatt". Ett passande jobb för en äkta moderat. Hennes första uttalande handlar naturligtvis inte om krav på ökad skattemoral från de som trixar för att slippa betala utan snarast om att skatterna måste sänkas.
» Smitarna
Det ska inte handla om skattesmitare. Det tycker jag till om på annat håll. Nä, det ska handla om politikersmitarna. Aftonbladet har roat sig med att titta på vilka riksdagsledamöter som har sämst närvaro i Riksdagen. Jag blir inte det minsta förvånad när jag noterar att ligan leds av en Sverigedumokrat följt av en annan Sverigedumokrat... Överlägset i topp hittar vi Jimmie Åkessons egen svärmor Margareta Larsson som senast deltog i en debatt riksdagsåret 2013/2014 och hon har överhuvudtaget inte varit där sedan november förra året. Fast full lön och allt det andra plockar hon ut! På andra plats ligger som sagt en annan Sverigedumokrat...


Dagens citat måste var detta från Sverigedumokraten som på den SD närstående rasistsajten Avpixlat skriver:
- "Dags att emigrera till Polen! Polen tar inte emot immigranter."
Jag tycker att kommentaren till detta: "Saliga äro de korkade, ty de skola flyta på syndafloden" som jag hittade hos Inte rasist, men också förtjänar att spridas vidare.

» Vi som inte vill betala
I går konstaterade jag ju att den tidigare moderatpolitikern Pia Kinhult nu valts till ordförande för Skattebetalarna - "vi som inte vill betala skatter". Jag konstaterade då att hon som förväntat inte inlett sitt ordförandeskap med att argumentera för att de skatter som ska betalas verkligen blir betalda. Dvs ett avståndstagande från skattesmitarna! Jag har som en följd av detta roat mig med ett besök på Skattebetalarnas hemsida, och dom tar där upp 9 ämnen på startsidan. Inget av dessa handlar om avståndstagande från skattefiffel. De nio ämnena är istället:
1. En kampanj mot höghastighetsjärnvägen. Jag är själv inte övertygad om att investeringen är den bästa. Men uppenbart är att Skattebetalarna inte har fattat att det krävs enorma investeringar i det nuvarande järnvägsnätet om inte höghastighetsjärnvägen byggs. Inte heller protesterar man mot byggandet av Förbifart Stockholm t.ex. som är en motorväg förbi Stockholm som bara den kostar en tiondel av vad hela höghastighetsjärnvägsprojektet maximalt kostar.
2. En kampanj mot bensinskatten. Alla skatter är ju av ondo, även om dom har till syfte att förbättra vår miljö.
3. En allmän kampanj mot skattehöjningar. Som sagt, alla skatter är av ondo.

4. Ett konstaterande att Pia Kinhult valts till ordförande. I intervjun med henne nämns inget om skattesmitarna.
5. Ett konstaterande att Dick Kling lämnar ordförandeposten. Inte heller i intervjun med honom nämns något om skattesmitare.
6. En protest mot skärpningar och indragningar inom den bidragsberoende sektorn, dvs ROT- och RUT-sektorn.
7. En protest mot skatt för pensionärer.
8. Ett konstaterande att regeringens nya budget innebär "en massiv skattechock".
9. En protest mot att pensionärer inte fått den skattesänkning som utlovats.
Vore inte en kampanj från Skattebetalarna mot skattefusk, skattefiffel och skatteplanering en lämplig kampanj? Ju fler som betalar de skatter som dom ska betala desto lägre kan ju skattenivåerna för de som verkligen betalar bli. Men icke sade Nicke Kinhult!
Kanske skulle också en kampanj mot det införda Vårdvalet i Stockholm passa in. Sedan Vårdvalet infördes har kostnaderna skenat just inom de områden där vårdvalet införts. Men det är klart, det handlar ju om åtgärder i syfte att privatisera verksamhet så att företag kan tjäna pengar så då blir det inte av protesterna från Skattebetalarna.
Eller en protest mot hur bygget av Nya Karolinska Sjukhuset i Stockholm genomförts. Även där har kostnaderna skenat eftersom bygget genomförts på ett totaltprivatiserat sätt (OPS kallas det). Kostnaden för detta enda sjukhus i Stockholm är ungefär en sjättedel av vad hela höghastighetsjärnvägsprojektet skulle kosta.


» Svensken är intelligent


För en tid sedan läste jag att en allt större andel av svenskarna tycker att Sverige blir allt mer nedskräpat. Jag är osäker på om vi blivit sämre på att hålla rent efter oss eller om besparingar gjort att städandet försämrats. Hur som helst är vi mycket ofta på tok för hänsynslösa när det gäller att hålla det trevligt omkring oss. Det handlar t.ex. om alla dessa totalt hänsynslösa rökare som tror att deras fimpar automatiskt försvinner bara för att dom släpper dom på marken. Det är helt uppenbart att tobaksröken försvårar för hjärnan att fungera, precis som alkohol. Rökare och folk som partajat är de som är sämst på att hålla det trevligt efter sig. Folk orkar bära med sig hur mycket som helst av mat och dricka när det ska festas ute i det fria. Men när man stoppat i sig det ätbara och drickbara verkar förpackningarna ha blivit så tunga att dom inte går att bära med sig. Bara släng skiten efter dig verkar vara mottot. Jag är övertygad om att det är alkoholen som får folk att tappa omdömet. Och, eftersom rökare i allmänhet bara släpper fimpen på marken efter sig så måste det vara tobaksröken som också får folk att totalt tappa omdömet. Lär er veta hut!

Jag läser att Ryssland under juni ska hålla tre rekordstora militära övningar i Östersjöområdet. Totalt ska 40.000 ryska soldater delta i de tre övningarna, samtidigt. Dels en marinövning i Östersjön och samtidigt två stora övningar på land och i luften. En vid gränsen till Baltikum och en vid gränsen till Polen. Allt är naturligtvis för att provocera de fredsälskande grannländerna genom att visa vilken militär kapacitet man har och på så sätt med hot visa att om ni inte gör som vi säger så kommer vi att använda den här styrkan mot er.

Eller hur det nu egentligen hänger ihop....

Er bloggare är inte bara bloggare utan också motionslöpare. Jag "njuter" av att springa en runda på skogsvägar och stigar på Söderåsen. För att locka ut mig även om det skulle ta emot så deltar jag varje år i två motionslopp. Springtime - Helsingborgs stadslopp i början av maj och sedan Skanneloppet i början av november här hemma i Åstorp. Så i dag var det alltså dags för Springtime i Helsingborg. Ett lopp som jag sprungit samtliga 36 år som det arrangerats. Jag tillhör alltså Springtime-veteranerna. Om jag förstod det hela rätt så var vi 13 stycken av veteranerna som var anmälda till årets lopp varav 7 visst även i år sprang den längre 10 km rundan. Några av oss har kommit så långt upp i åldern att det får räcka med den kortare 5 km rundan. Det gick förhållandevis bra på de 10 kilometrarna. Med tanke på hur det känts under våren utgick jag ifrån att det i år skulle bli allra första året som tiden blev över en timme. Men preliminärt verkar tiden ha blivit cirka 58 minuter, så jag är fullt nöjd. Lägg till att jag inte kollapsade efter målgång utan nog snarare såg ganska fräsch ut när jag stillsamt joggade fram mot målet på Kullagatan. Den här bilden är tagen bara några minuter efter målgång.
Jag mår bra av att springa. Det är ett perfekt sätt att koppla bort allt oväsentligt ur hjärnan och rensa denna från all skit som samlas. Sedan hävdar jag inte att man MÅSTE springa för att må bra. Jag är övertygad om att för normalsvensken är promenader fullt tillräckligt. Men, jag håller med ministern som hävdade att vi rör på oss alldeles för lite. Det företas en fruktansvärd mängd helt onödiga bilresor i vårt samhälle. Ta på er ett par promenadskor och gå till affären eller jobbet. Plocka fram en cykel och cykla till affären eller jobbet. Man måste inte ta bilen varje gång man ska längre bort än 100 meter. RÖR PÅ ER! Ni mår mycket bättre då.
» Bedragare del 282
Jippi, ännu en gång är alla mina ekonomiska bekymmer lösta. Jag har fått en donation. Tyvärr berättar man inte hur mycket. Samtidigt som jag inte riktigt kan förstå varför NHS (National Health Service - alltså den brittiska offentliga sjukvården) skulle donera pengar till mig. Hur som helst tar jag risken att begå lagbrott genom att publicera mejlet:
Money Was DONATED To You
Muhenda Stella (CENTRAL AND NORTH WEST LONDON NHS FOUNDATION TRUST) stellamuhenda@nhs.net
Reply via email: s25504300@gmail.com
*******************************************************
This message may contain confidential information. If you are not the intended recipient please inform the sender that you have received the message in error before deleting it.
Please do not disclose, copy or distribute information in this e-mail or take any action in reliance on its contents:
to do so is strictly prohibited and may be unlawful.
Thank you for your co-operation.
NHSmail is the secure email and directory service available for all NHS staff in England and Scotland
NHSmail is approved for exchanging patient data and other sensitive information with NHSmail and GSi recipients
NHSmail provides an email address for your career in the NHS and can be accessed anywhere
********************************************************
Kanske är det så att någon av Sven Tyckers läsare kan berätta för mig varför NHS skulle donera pengar till mig. Det fanns en period i min ungdom då jag årligen med tåg gjorde besök i Storbritannien. Dels för att hälsa på "Auntie", som jag några år tidigare hade bott en månad hos i Cornwall men sedan flyttade hon till Portsmouth. Och även för att botanisera i Londons alla skivbutiker (främst i Londonförorten Brixton där reggaemusiken flödade). Ryggsäcken bågnade av LP-skivor när jag med tåg åkte hem igen. Men under alla dessa besök behövde jag lyckligtvis aldrig besöka sjukvården. Så, jag begriper inte varför NHS skulle donera några pengar till mig. Och inte heller hur dom fått tag på min adress. Så, trots att det står att det kan vara ett lagbrott att sprida innehållet i mejlet så tar jag chansen. Är det någon som har något tips? Förutom att det är en ren bluff förstås... Släng skiten!
PS. Det finns förstås flera NHS. National Honor Society i USA som sysslar med studier tydligen. Sedan finns det en skateboardtillverkare...

Dagen är helt präglad av migrän. Vad som utlöst dagens anfall har jag faktiskt ingen aning om. Vad jag vet så åt jag inget speciellt i går. Jag vet till exempel annars att mycket mörk choklad kan sätta igång ett anfall. Jag vet också att när jag haft det stressigt och varvar ner kan det komma ett anfall. Men nu vet jag faktiskt inte varför. Det hela brukar börja med olika former av synstörningar och liknande, men det vet jag inget om. Men faktum är att min hustru hävdar att jag uppförde mig konstigt under natten och var helt okontaktbar. Så kanske började det då. I dag har det gjort ont i huvudet, jag har frusit, jag har varit trött, smaksinnet har varit påverkat och jag har varit på hemskt dåligt humör. Det är vid sådana här tillfällen som man helst önskar att man var helt ensam utan att behöva ta hänsyn till andra. Jag tycker verkligen synd om de som har mycket värre migränanfall än vad jag har. De stackare som kan ligga flera dagar med värk och varken tåla ljus eller ljud. Ni har verkligen min sympati. Nu bäddar jag ner mig igen och hoppas att det hela är bättre i morgon. Den här dagen hade jag helst sluppit undan.


Tidningen Sunday Times berättar nu om att det var CIA som tipsade den Sydafrikanska apartheidregeringen om Nelson Mandela 1962 så att han kunde gripas. Sedan satt han efter det fängslad i 27 år. Pga ett tips alltså från den amerikanska säkerhetstjänsten CIA. För USA och därmed CIA var det viktigare med en trogen kompis än med demokrati. Nelson Mandela fanns på USA:s terrorlista ända fram till 2008. CIA har tidigare tillbakavisat beskyllningarna, men man har också vägrat offentliggöra handlingar från denna tiden. Uppgiften nu kommer från en före detta CIA-agent, Donald Rickard, som berättat om det hela i en intervju kort innan han dog tidigare i år. Han berättar att det var han själv som tipsade Apartheidregimen så att Nelson Mandela kunde gripas i en vägspärr. Donald Rickard var formellt diplomat på USA:s ambassad, men i verkligheten CIA-agent med uppdrag att bevaka ANC. Som ju av USA upplevdes som ett hot mot den egna makten. Det hotet fanns inte från Apartheidregimen! De stora supermakterna struntar fullständigt i demokrati och människovärdighet när det handlar om den egna makten.
» Skatteverkets lednings egen kompis

» Sverigedumokraterna har sålt sig
Sedan läser vi hur Sverigedumokraterna sålt sig till det svenska näringslivet. SD:s politiker har med glädje och stolthet låtit sig bjudas på olika mutmiddagar och andra aktiviteter. Man har väl resonerat som så att det är lika bra att passa på medan man kan. Allt gratis är bra och om man måste byta åsikt ibland så kan det väl inte skada. Bara man får fortsätta hata utlänningar så kvittar väl andra åsikter. Dom är till salu.


Aftonbladet sätter en mycket talande rubrik på en ledarkrönika i dagens tidning: Hur många flaskor whisky kostar SD? Bakgrunden är naturligtvis, i varje fall delvis, gårdagens avslöjande om hur SD:s politiker villigt låtit sig bjudas på både det ena och det andra helt gratis från olika håll inom Näringslivet. Allt för att naturligtvis locka SD att rösta som dom vill. Och för Sverigedumokraterna är alla åsikter till salu, förutom hatet mot flyktingar och andra invandrare alltså. - "Jag äter middag med jättemånga konstiga personer." är Svenskt Näringslivs Teodor Koistinen kommentar till mutmiddagar tillsammans med Sverigedumokrater och fina flaskor sprit.

Samtidigt avslöjas hur den förra folkpartisten och senare chefredaktören på Dagens Nyheter, Hans Bergström, som sedan han både lämnat tidningen och helt lämnat landet, för en tid sedan personligen från sin taburett i USA uppmanade Sverigedumokraterna att liera sig med de borgerliga partikamraterna för att fälla Stefan Löfvens regering. Och skapa en bättre (?!??) situation i den svenska Riksdagen. Eller hur han nu tänkte - om han nu överhuvudtaget tänkte.
» Bedragare del 283
En ny variant på att försöka lura oss godhjärtade internetanvändare är att helt enkelt bara skicka ett mejl med en spännande bilaga och uppmana oss att läsa den för säkerhets skull. Här är ett första exempel:
Re:
1 bilaga Bill_90572.docm
Sir,
Please find the attached file.
Jo, det var allt! Eller varför inte den här varianten:
BILL
1 bilaga listen_9A14CB17.zip
hi
File attached. please verify
Regards,
Milagros Hopkins
Eller det här exemplet som också trillat ner i ett par exemplar i min mejllåda under dagen - precis som de båda andra ovanför. Man försöker väl locka vår nyfikenhet:
Re:
1 bilaga Malware Ale~.txt
hi torget
Please refer to the attached document contains company
Let me know if it's correct
Regards,
Darlene Simon
Sammanlagt har det väl kommit ett tiotal mejl av den här typen i dag. Som helt enkelt försöker locka vår nyfikenhet att klicka på bilagan. Vad som händer om man skulle klicka på bilagan har jag ingen aning om. Som jag sagt tidigare, det kommer nog inte att börja ryka ur datorlådan, men jag tror inte heller att något blir bättre av ett klick. Släng skiten tillsammans med allt annat mög som trillar in i mejllådan.

Avtalsrörelsen pågår för fullt. Från arbetsgivarsidan är i dag det stående argumentet att vi absolut inte har råd med mer än de 2% som det första vägledande avtalet gav. Fackliga organisationer som kräver 2,1% till sina medlemmar tar inget som helst ansvar för vår gemensamma ekonomi och skulle avtal på den nivån gå igenom kommer hela den svenska ekonomin att krascha. Det är därför som det är spännande att i dag läsa Dagens Industris granskning av inkomstutvecklingen för storbolagens VD:ar. "Lönefesten" sätter man som rubrik på framsidan. Det är då alltså inte de vanliga anställdas löner man festar om med. Under förra året steg inkomsterna istället för de svenska storbolagens VD:ar med 17% i genomsnitt. Och, det är främst de rörliga inkomsterna (bonusar......) som ökar. Samtidigt gick storbolagen i snitt ner med 1% på börsen. Då kan det vara spännande att fundera över vilket som kom först, hönan eller ägget. Vilket som förorsakat vad, tuppen eller hönan. Ja, och så vidare.
Kan det vara så att det är den kraftiga ökningen av storbolagens kostnader för sina VD:ar förra året som gör att man i år inte har råd med mer än maximalt 2% till resten av personalen? Kan det vara tack vare de högt kvalificerade VD:arna som styrt sina bolag med en så vis hand att utvecklingen på börsen för bolagen varit så bra? Kan det vara så att storbolagens höjdare sitter på golfbanans restaurang och konstruerar system för rörliga ersättningar som ger så mycket som möjligt i utdelning åt kompisen och nu måste spara på andra kostnader eftersom de skapade systemen är utformade så att ersättningen stiger oberoende av hur det går för företaget? Är det egoismen och girigheten som styr? Lever vi i ett klassamhälle där ökade klyftor är ett medvetet mål?
Är det dags för en ändring?

Jag tänkte under en liten tid bedriva ett eget litet drev för att se vilken framgång man kan ha. Jag tänkte låta drevet gå mot Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson och Skatteverkets överdirektör Helena Dyrssen. För några dagar sedan dömde oberoende granskare ut deras handlande totalt. I dag läser jag i Svenska Dagbladet att tre av Sveriges mest framstående jurister kritiserar de båda Skatteverkshöjdarna. Har ni missat vad det handlar om? Ja, något allmänt mediadrev har vi ju inte märkt av.

Ett litet mediadrev mot Ingemar och Helena tycker jag dock vore spännande. Men kanske ska vi inte vänta något sådant. Borgerliga tidningar jagar inte sina egna!

Helt plötsligt i går så blev det stopp i flygtrafiken några timmar. DÅ blev det full fart på de höga politikerna. Dom riskerade att bli sittande på flygplatsen några timmar. Att tågen står stilla gör inte så mycket, men flyget.... Faktum är att det blivit spännande rubriker i media sedan en TV-mast rasat, flyget fått stopp och lite annat tekniskt strul inträffat samtidigt. Mellan raderna i media och i uttalanden från s.k. experter och proffstyckare kunde man läsa att det troligtvis var den ryska säkerhetstjänsten som testar den svenska säkerheten inför en kommande invasion nästa år. Fast en del av dom där spekulationerna självdog sedan det mesta visade sig ha ganska "naturliga" förklaringar. Dvs det faktum att datorer har skapats för att krångla lite då och då! Vårt samhälle blir allt mer sårbart, det går under om nätet går ner i 10 minuter.
Men, faktum är att i varje fall en av Sveriges stora kommunikationsmaster utsatts för avancerat sabotage. En intressant fråga är alltså vem som gjort detta. Den första frågan man då ska ställa sig är vem som har intresse av att det händer? Och det kan vara många olika. Låt oss börja spekulera:

Nä, troligast är nog trots allt att det är första alternativet. Någon form av knäppgök / knäppgökar som vill bli omskrivna och njuter av uppmärksamheten. Och det är släkt med den sista gruppen. Min gissning ligger här.
» Åt rätt håll
Som jag sagt innan, så publiceras det så många väljarundersökningar att man skulle kunna bygga upp en hel blogg på att bara spekulera, kommentera och fantisera om alla dessa undersökningar. Men det skulle nog bli ganska enformigt till slut. Alltså bryr jag mig bara om dom ibland. Och när man ju själv kan välja så väljer man ju naturligtvis ut de gånger det ser bra ut. Dagens undersökning i Aftonbladet från Inizio har ju ganska spännande resultat. Så den tycker jag till lite om. Jag bestämmer!

Det som gläder mig ännu mer är när jag tittar på vem som är vinnaren. Vänsterpartiet får 9,6% (+1,5). Vänsterpartiets ökning är alltså större än det sammanlagda tappet för S + Mp. Bra går det också för Kristdemokraterna som helt plötsligt får 5% (+1,1). Det hade varit spännande att se var dom kommer ifrån. Upp går det även för Liberalerna som får 4,7% (+0,4) och lämnar den värsta moränen ovanför 4 procents spärren bakom sig. Även Centern på 7,5% (+0,2) har en liten uppgång. De tre Rödgröna partierna får sammanlagt 38,3% medan de fyra Högerallianspartierna får 41,1%. Frågan är om de flesta Borgerliga partiernas högervridning och fjäskande med sverigedumokraternas unkna rasistpolitik gör att man även ska räkna med SD i det borgerliga lägret. Då blir det 59,9%. Dra ner rullgardinen!

Folkpa... f'låt Liberalerna har alltid kämpat för att Sverige ska överge sin alliansfrihet och istället förbinda oss att hjälpa USA och deras vasaller. Den alliansfrihet som Sverige förbundit sig till sedan början av 1900-talet har folkpartiklar alltid varit motståndare till. Men, alliansfriheten har gynnat Sverige väl. Alliansfriheten innebär att Sverige inte ska förbinda sig som medlemmar av militära allianser. Detta med syftet att kunna vara neutrala vid ett eventuellt krig. Men Folkpa... f'låt Liberalerna och Jan Björklund tycker inte detta är en bra idé. Istället vill Jan Björklund och andra NATO-förespråkare att Sverige ska förbinda sig att ställa upp och kriga för USA. Det USA som kanske snart styrs av en extremistisk knäppgök som Donald Trump. Vi skulle förbinda oss att ställa upp för det Turkiet som i dag under president Erdogan tar steg allt längre från demokrati och istället mot en fascistisk diktatur. Vi ska förbinda oss att kriga för det Österrike som i dag är på väg att få en högerextremist som president. Vi ska förbinda oss att kriga för det Polen som tar steg allt längre från demokrati och allt mer mot en främlingsfientlig högerextremistisk regim. Det är DETTA som ett svenskt NATO-medlemskap innebär. Att gå med i en militär allians innebär inte bara att vi får hjälp, vi förbinder oss också att hjälpa andra. Utan att det kanske ens är den vi förbinder oss att hjälpa som är den angripna parten.

» Moderaterna vill förstatliga

» Skäms Urban Ahlin
I 30 år har Right Livelyhood Award årligen delat ut sitt pris i Riksdagens andrakammarsal. Det har fungerat perfekt och gett priset lite extra prestige. Men, nu har helt plötsligt Riksdagens talman, socialdemokraten Urban Ahlin, fått för sig att det inte är plats för detta i fortsättningen. Man har helt enkelt inte plats för ett sådant arrangemang - helt plötsligt. Skäms han inte Urban Ahlin? Här har vi inte fått veta sanningen. Kan du inte berätta VARFÖR Urban? Eller du skäms? Det har fungerat i 30 år så att skylla på platsbrist är direkt pinsamt.


Jag tror att en förklaring till Nordeas avsaknad av moral heter Björn Wahlroos, han är ordförande i Nordea! Så här sade Björn Wahlroos för en tid sedan:
- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."
Det är dags för rejäla utrensningar i Nordea om banken ska återfå sina kunders förtroende. Börja med att byta ut ordföranden! Björn Wahlroos, med den synen på sina kunder, är inte värdig att vara ordförande i Nordea.
» Usch så elaka journalister

» Israel ännu längre åt höger - om möjligt



Men smygandet sker även på andra håll. Jag läser att Arlanda är överlyckliga över att som andra flygplats i Europa ha tecknat avtal som innebär att beväpnad amerikansk säkerhetspolis stationeras på Arlanda flygplats. Stoltheten handlar om att flygresenärer till USA kontrolleras av beväpnade amerikanska säkerhetspoliser redan på Arlanda. Vad som sker är att de svenska myndigheterna ger den amerikanska säkerhetspolisen rätt att agera på svensk mark. Eller för att ytterligare förenkla det hela, vi överlåter säkerheten till USA. Dom behöver inte ockupera de svenska flygplatserna, dom släpps in med öppna famnen.
» Om politiker som trampar i klaveret
Vi har ju under en tid haft ett rejält mediadrev mot miljöpartister som på ett mer eller mindre uppenbart sätt trampat i klaveret. Men det är inte bara miljöpartister som trampar i klaveret. Dreven brukar dock inte bli så långvariga mot t.ex. borgerliga politiker. Och när det gäller Sverigedemokrater brukar dreven snabbt ebba ut eftersom media inte förväntar sig något annat från Sverigedumokrater. För det kan väl inte vara så att vår övervägande borgerliga media inte vill vara allt för elaka mot sverigedumokrater eftersom man är beroende av dom? Hur som helst dog drevet ut mot Jimmie Åkessons svärmor Margareta Larsson, som fortsätter upprätthålla sin plats i Riksdagen (och uppbära fullt arvode,) trots att hon slutat delta i riksdagsarbetet sedan lång tid tillbaka.

I dagarna har vi kunnat läsa om den Sverigedumokratiska politikern och nämndemannen Steffen Martinsson som tyckte att en lämplig fritidssysselsättning bredvid nämndemansuppdraget är att marschera med nazisterna i Soldiers Of Odin. Kanske ville han göra det för att inifrån studera alla de kriminella medlemmarna i "soldatgruppen". Hur som helst verkar Steffen Martinsson ha kommit fram till att det är bäst att sluta som nämndeman innan han får sparken.
I dag kan vi läsa om Kristdemokraten Kauko Antbacke som verkar tycka att homosexuell kärlek är lika våldsam och vidrig som IS terror. I varje fall gör han liknelser mellan Pride-flaggan och IS-flaggan. Om det beror på att han tycker att män som älskar andra män eller kvinnor som älskar andra kvinnor är fruktansvärt våldsamma eller om det beror på att han inte tycker att IS våld och terror är så farlig har jag inte riktigt förstått. Själv tycker jag mest synd om Kauko Antbacka. Det måste vara hemskt att leva i en värld där kärlek är så hemskt. Stackars Kauko!

Ingen med någorlunda medieintresse lär väl ha missat att familjen Hjörnes Stampen-koncern, med bland annat Göteborgs-Posten, hotas av konkurs och därför har begärt rekonstruktion. Vilket något förenklat är ett sätt att försöka rekonstruera det hela, slippa betala en del skulder men slippa gå i konkurs. När man läser den allmänna rapporteringen så framställs det som att skälet är att man helt enkelt köpt upp för många andra tidningar och andra bolag och sedan inte kunnat betala räntorna på alla lån man tagit för att kunna köpa allt detta. Det vill säga något förenklat, man har gjort dåliga affärer. Och till detta allmänna problem för tidningarna i Sverige.

» Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

» Mobilen som fördummare
Är det någon som missat rapporteringen om alla mobilpratare som varit så upptagna av sin lilla pryl att dom travat ut i trafiken mitt framför bilar, cyklat rakt in i lyktstolpar, gått rakt in i träd, cyklat och vält och så vidare. Människor har till och med dött i olyckor eftersom dom varit så förblindade av sin mobil att dom inte varit medvetna om vad som pågår runt om dom. Ibland när man är ute kan mer än varannan människa man ser vara så upptagna av sin mobil att dom varit helt okunniga om vad som pågår runt om dom. Är detta verkligen det liv vi vill ha? Har jag blivit för gammal? Finns det inget roligare än att uppträda som en komplett idiot och gå omkring och prata för sig själv? Vart är vi på väg?


Vilken av de svenska partiledarna är mest gnällig? Jag röstar på Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra. Har ni någonsin hört henne säga något positivt sedan hon blev partiledare för Moderaterna? Det är gnäll på precis allt - och jag menar ALLT. Hon är nog värre än mig på den punkten, och det trodde jag egentligen inte var möjligt. Men när jag granskar det hela så kan jag inte komma fram till något annat. Men det är nog det där med Stockholmarna som spökar. Hur som helst ser jag hennes kommentar till Stefan Löfvens nya regering. Att hon skulle varit nöjd vore kanske inte att förvänta sig, men.... Hur som helst handlar hennes klagomål om att den nya regeringen inte innehåller fler enkla jobb (dvs fler lågavlönade att passa upp), fler timmar i skolan (som kostar skattepengar) och fler poliser (som kostar pengar). Det var vad hon fick plats med på sin Twitter-kommentar. Hur hon ska höja utgifter på en massa håll och samtidigt sänka ännu fler skatter har jag inte riktigt förstått. Men det är kanske inte är meningen att förstå heller. Det måste kännas hemskt för henne att se att den svenska ekonomin faktiskt går riktigt bra (riktigt bra jämfört med våra grannländer). Men sluta vara så förbaskat gnällig!
» Vem är terrorist?
Förra året gick den 22-årige Dylann Roof in i en kyrka i Charleston i South Caroline i USA och sköt ihjäl 9 personer. Dylann Roof är vit och har bekänt sig till högerextrema rasistiska idéer. Alla de nio mördade personerna var svarta och det är uppenbart att massmorden var rasistiskt / politiskt motiverade. Nu kräver både delstatsdomstolen och den federala domstolen dödsstraff för mord och hatbrott. Men, varför talar man inte om terrorism? Hade mördaren varit en muslim som gick in i en kyrka och medvetet sköt ihjäl 9 personer hade det kallats terrorism! För övrigt är jag fortfarande, av ren princip, motståndare till dödsstraff. INGEN har rätt att döda någon annan!
» Det finns slantar
Moderatledaren kräver fler lågavlönade personer i vårt samhälle som kan passa upp de som har råd att betala. Några som har råd är våra höga direktörer. De fem högst betalda direktörerna på den svenska börsen fick förra året sammanlagt 295 miljoner kronor i ersättning. Mest får Astra Zenecas VD Pascal Soriot som plockar in 108 miljoner på ett åt. Det motsvarar 295.000 kronor om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor per år. Det är dubbelt så mycket om dagen som Anna Kinberg Batras "enklare jobb" ska tjäna på ett helår. Jag vill egentligen inte säga något speciellt med att påpeka dessa saker. Men det förtjänar att fundera över...

Det svenska s.k. "Friskolesystemet" är unikt i världen. Det är inte unikt att det finns "friskolor", alltså privata skolor som finansieras med skattemedel. Men, Sverige är unika i världen som låter dessa skattefinansierade skolor drivas av kommersiella företag med vinstsyfte och som delar ut vinstmedel tillbaka till ägarna. Vi är unika i världen som tillåter skattefinansierade skolor att drivas av vinstmaximerande företag. Däremot är det inte ovanligt i världen att skattefinansierade friskolor drivs med olika pedagogiska eller ideella mål.

Allt det här får också konsekvenser. Utvärderingsmyndigheten IFAU har granskat skillnaderna i de nationella proven. Denna granskning visar att elever på friskolor har sämre resultat på de nationella proven än vad elever har på kommunala skolor. Däremot visar det sig att eleverna bedöms mer positivt på proven av lärarna på privata friskolor jämfört med lärarna på kommunala skolor. När proven rättas av "neutrala" rättare kan man se att friskolorna har en mer generös rättning. Mycket förenklat kan man säga att man lär sig mindre men får bättre betyg på friskolor. En nyttig lärdom för barn - livet är orättvist!
Hur som helst ser vi ett skäl till att de svenska skolresultaten sjunker. Det är inte bara mobilerna som är skälet...

Jag har haft lite skriftväxling med min hemkommun. Jag såg nämligen i media att Åstorp tillhör en av de få kommuner i Skåne som nappat på Metas lockrop om att fjäska in sig för Knugafamiljen genom att skänka en dopgåva till den i dag nydöpta lilla beppen. Meta (landshövding Margareta Pålsson i Skåne) har ju bett alla skånska kommuner att skänka pengar för att finansiera en lekpark som dopgåva. Lyckligtvis har de flesta kommuner i länet insett att det inte är kommunernas uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor åt barn i andra kommuner. Men, som sagt, Åstorp tillhör de kommuner som lurats av Meta. Kanske kan en förklaring vara att landshövdingen kommer just från Åstorp där hon tidigare bland annat varit moderat kommunalråd. Hur som helst har det hela resulterat i en liten skriftväxling med Åstorps kommun. En skriftväxling som inte är slut än. Så här skrev jag först:

Snälla, säg att det är media som skrivit fel!"
Min förfrågan resulterade i ett föredömligt snabbt svar från en Kommunsekreterare i Kommunstyrelseförvaltningen som svarat mig så här:
- "Hej Sven!
Det stämmer att ett beslut togs om att ge ca 75 öre per kommuninvånare för den nyfödda prinsens dopgåva. Dopgåvan är en naturlekplats som är tänkt att byggas i nationalparken Söderåsen i Skåne för att främja god hälsa bland barn och ungdomar."
Jag har därefter svarat på det här viset:
- "Är det verkligen en kommunal uppgift att för mina skattepengar betala dopgåvor till ett barn bosatt i Stockholm?"
Jag tror inte att det är slut här. Frågan är om Republikanska Föreningen överklagar beslutet även i Åstorp. Eller om jag ska göra det själv. Hur som helst - fortsättning följer! Varför Ronny?
» Varför Anders?

» Varför Gustav?


» Möte i diket
Ibland trampar skenbart seriösa tidningar (i varje fall nästan) rejält i klaveret. Att betala krönikörer för att skriva "vad dom vill" kan vara farligt. I dagens Aftonbladet kan vi hitta två rejäla dikeskörningar.
Först får vi ännu ett bevis för att Staffan Heimersson faktiskt börjar bli gammal och gaggig. Som journalist ska man kritiskt granska sina källor, men när Staffan Heimersson får material från det som kallas Snuskommissionen så sväljer han det hela med hull och hår utan att på journalistiskt maner kritiskt ifrågasätta vad han får veta. Bara för att det är undertecknat av "respektingivande namn", som han uttrycker det, så kanske man ska vara lite kritisk och ta reda på vad t.ex. "Snuskommissionen" är. Det är nämligen en propagandaverksamhet finansierad av de ledande snustillverkarna och har alltså som mål att sälja mer snus. Kära Staffan, tänk kritiskt för en gångs skull! Kör inte i diket fler gånger!

I samma tidning har krönikören Kerstin Weigl på sista sidan synpunkter på nyutnämnda vice statsministern Isabella Lövins förmåga att kamma håret. Under rubriken "Varför slet ingen fram en borste till ministern?" lyckas hon fylla en hel krönika med synpunkter på frisyr och kläder för en minister. Hon säger sig inte ens kunna lyssna på vad hon har att säga pga okammade hårtestar i luggen! Är hon dum i huvudet? Har hon tappat verklighetsförmågan? Eller ska man tolka hela krönikan som ett misslyckat försök att vara ironisk och det hela är bara menat som en parodi? Tyvärr tror jag faktiskt att hon menar allvar. Skulle du skrivit samma krönika om en manlig ministers ostyriga hårtestar? Kör inte i diket fler gånger!
» Framsteg eller bakslag
Jag läser att de avslöjade dokumenten om skattefiffel med hjälp från advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama får sina effekter. Den uppmärksammade advokatbyrån har nämligen bestämt sig för att fortsätta stänga kontor. Nu är det i skattesmitarparadisen Jersey, Isle of Man och Gibraltar som advokatbyrån tvingas stänga ner. Tyvärr är jag tveksam till om det även är andra fiffeladvokater som drabbats eller bara just Mossack Fonseca. Hur som helst lovar dom att fortsätta "arbeta för alla våra kunder". Jo, så länge någon kan tjäna en hacka på andras bekostnad finns det alltid advokater som är villiga att hjälpa till.
Andra som är villiga att hjälpa till är bankerna. Jag hörde på nyheterna att Polisen har problem med att få ut handlingar från bankerna när dom gör utredningar. Det kan ta kanske tre månader innan dom får svar från bankerna på förfrågningar när man utreder t.ex. ekonomisk brottslighet. Men jag förstår att det inte är en prioriterad arbetsuppgift för bankerna att hjälpa myndigheterna mot deras kunder. Undrar om miljonärerna också får vänta tre månader på svar när dom vill ha hjälp? Det krävs en rejäl utrensning på bankerna. Om någon litar på bankerna så räck upp en hand. Alla vi andra kan fortsätta som vanligt.


Det är skamligt!

Jag hörde på radion att den svenska militären inte är nöjda med de slantar dom får. Fast å andra sidan när hörde ni senast någon militär vara nöjd med anslagen? I dagens Kaliber handlade det om militären på Gotland, som inte räckte till. Vi kan ju förvänta oss en rysk invasion av Gotland vilken dag som helst, och då måste det finnas militär som kan slå tillbaka. Ja, något sådant verkade det gå ut på. Samtidigt hörde jag att USA:s blivande president (bevare oss väl....) Donald Trump utlovat en rejäl satsning på den amerikanska militären. Med tanke på det här kan det vara spännande att fundera över hur mycket pengar världens länder lägger på militär.
De svenska skattebetalarna satsar lite drygt 40 miljarder kronor på militären. Och det är klart, det är ju mindre än vad vår hotfulla och elaka granne Ryssland satsar. Dom satsar mer än 10 gånger så mycket. Uppskattningsvis 560 miljarder kronor. Å andra sidan är detta en bråkdel av den amerikanska militärbudgeten (4.900 miljarder), som alltså Donald Trump inte tycker räcker till. Den ryska militärbudgeten är inte ens världens näst största. Uppskattningsvis satsar både Kina och Saudiarabien mer på militären är Ryssland. Länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien satsar alla mer än 300 miljarder. De fyra NATO-medlemmarna Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Italien satsar tillsammans mer än dubbelt så mycket på militären än vad Ryssland ensamma gör. Och USA alltså nästan 10 gånger så mycket. Den amerikanska militärbudgeten är mer än 100 gånger mer än den svenska. Faktum är trots detta att den svenska militären får, fördelat per innevånare, mer än vad som gäller i de flesta länder.

Det är dags att sluta gå på krigsivrarnas rysskräck. Ryssland har inget som helst intresse av att skapa en militär konflikt med Sverige. Om det däremot uppstår en konflikt och Sverige är en del av vad Ryssland upplever som ett hot så ska vi inte känna oss allt för säkra. Men, det är om vi upplevs som ett hot, alltså som en del av ett hot. Rysslands "invasion" av Ukraina handlade för Rysslands del om att "skydda" en ryskspråkig minoritet i Ukraina. Rysslands "invasion" av Georgien handlade om samma sak, att "skydda" en ryskspråkig minoritet i Georgien. Mig veterligen finns ingen ryskspråkig minoritet i Sverige. Det finns det däremot i flera av de Baltiska staterna. Minoriteter som av många ses som en andra klassens innevånare utan rätt till medborgarskap.
Det är inte Ryssland som är ute runt om i världen och invaderar länder, bombar länder, avsätter ledare osv. Det är en annan stat som sysslar med detta runt om i världen. United States of America! Vi har Afghanistan, Irak, Libyen, Kosovo, Syrien osv för att nämna några. Och då har vi inte ens nämnt alla stater i Sydamerika, Centralamerika eller Västindien där USA anser sig ha rätt att fritt tillsätta ledare med militära medel. Kanske är det så att Sverige behöver mer militär på Gotland för att skydda oss från en amerikansk invasion vid en konflikt om kontrollen över Östersjön.
Ryssland är ingen demokrati. Ryssland är en korrupt diktatur. Sovjet var en kommunistisk diktatur. Och innan dess var det ryska tsardömet en privat diktatur. Under alla dessa tider har den svenska militären utpekat Ryssland som det stora hotet, oberoende av om det var hotet eller inte. Även när Nazityskland var hotet ansåg militären att Ryssland var hotet.

När man läser tidningarnas och andra kommentatorers kommentarer till olika väljarundersökningar är det (nästan) alltid lika spännande att fundera över vilken förändring som olika kommentatorer, rubriksättare osv tycker är det viktigaste att koncentrera sig på. Detta säger mer om rubriksättare, eller vem det nu är, än vad det egentligen säger om själva resultatet av undersökningen. Vad är t.ex. det mest spännande och uppseendeväckande med SCB:s nya undersökning som publicerades i dag?
Den stora vinnaren i SCB:s undersökning sedan förra SCB-undersökningen i november förra året är Socialdemokraterna som får 24,7% (+1,9). De andra två partierna som har ökningar är Vänsterpartiet på 6,8% (+1,3) och Moderaterna som får 24,7% (+1,2). Det är alltså dessa tre partier som ökar. Alla andra partier minskar, mer eller mindre.
Största förloraren är Sverigedumokraterna som får 17,3% (-2,6). Vilket är en större minskning än alla de andra förlorarna har tillsammans. Miljöpartiet får 4,7% (-1,2). Övriga minskningar är små, Centern som får 6,1% (-0,4), precis som Kristdemokraterna som får 3,1% (-0,4) medan Liberalerna får 5,4% (-0,1). Sammanlagt får det Rödgröna blocket S+Mp+V 41% (+2,0) medan de fyra Borgerliga partierna får 39,3% (+0,3).
Vad koncentrerar sig då rubriksättarna på? Svenska Dagbladet gläds över att Miljöpartiet fortsätter att tappa stöd. I Expressen däremot tror K-G Bergström att Stefan Löfven är glad. Själv tvivlar jag på att Stefan Löfven är glad, däremot kanske han drar en suck av lättnad över att kanske botten har passerats. Jag för min del tror att den som är mest ledsen är Ebba Busch Thor. Hennes högervridning av Kristdemokraterna har inte gett något som helst utslag för partiet. Tvärtom! Det här är den sämsta siffran för partiet i SCB:s undersökningar på evigheter. Jag undrar när man inom KD ska inse att partiet har förlorat sitt existensberättigande. Partiet kan fortfarande räddas av andra borgerliga väljare som stödröstar för att rädda partiet kvar i Riksdagen. Men, om grundstödet blir för lågt finns ju risken att stödrösterna inte räcker till utan bara resulterar i att ännu fler röster blir bortkastade när partiet vid nästa val åker ur riksdagen. Saknade av få.
Jonas Sjöstedt har fortsatt anledning att glädjas. Partiet befäster sin ställning som det största av partierna under de tre stora. Sedan kan man som en del kommentatorer tycker, anse att möjligheterna inte är uttömda till fortsatt tillväxt.
Miljöpartiet drar nog en suck av lättnade över att förlusterna i undersökningen inte var större. Anna Kinberg Batras högervridning av Moderaternas linje med en tydlig satsning på att återvinna invandrarkritiska sverigedumokrater har haft en mindre effekt. Men partistrategerna hade nog hoppas på ännu bättre. Jag tror faktiskt att en del moderata sympatisörer undrar över kovändningen i många frågor från Fredrik Reinfeldts helt annorlunda parti. Centern och Liberalerna har nog accepterat att dom inte är något annat än småpartier som harvar på kring 5- till 6-procentstrecket och strax över och som stödpartier till Moderaterna. Den intressanta frågan är vilket existensberättigande dom har. Jan Björklund och Liberalerna kan ju fortsätta likt en gammal stenkaka som hakat upp sig med att upprepa Skolan, NATO och Kärnkraft. Men bryr sig väljarna? Annie Lööf har svårt för att få en centerprofil på Centerpartiet. Är partiet ett grönt parti med intresse för landsbygdens folk eller är man helt enkelt bara ännu ett nyliberalt högerparti för storstadsbor styrda av någon form av Stureplansmaffia? Jag tror inte dom vet vad! Rent allmänt är jag förvånade över att de Borgerliga partierna inte kan komma ur "gnällstadiet". När man lyssnar på kvartetten så låter det som om den svenska ekonomin håller på att krascha totalt. Medan verkligheten ju är den att svensk ekonomi går riktigt bra. Fler och fler får jobb, exportindustrin jobbar på och antalet sysslolösa minskar. Den svenska ekonomin är bland EU:s bästa. Men Anna, Ebba, Annie och Jan gnäller som fyra megafoner.
Slutligen Sverigedumokraterna. Dom ska nog dra en suck av lättnad över att förlusterna inte är större. När man nu inte är ensamma som gnällparti så borde ju faktiskt väljarna föredra någorlunda seriösa partier och inte bara ett parti vars företrädare till stor del består av knäppgökar, klavertrampare och så'na som egentligen inget begriper bara dom får sprida sina rasistiska villfarelser. Jag tror nämligen inte på att de flesta SD-supportrarna egentligen är rasister utan dom har bara blivit lurade av det allmänna gnället och känner rädsla för det okända.
Hur som helst är det alltid lika spännande att läsa SCB och andra väljarundersökningar och kommentarerna till dessa. Tänk att man kan få så bra betalt för att kommentera siffrorna när jag kan göra det helt gratis...

Det där påståendet låter ju onekligen en aning underligt. Men faktum är att det är en av vår politiska världs främsta sanningssägare som hävdar detta. Ingen mindre än Centerledaren Annie Lööf anser att alla världens stater i dag är socialistiska - förutom Sverige. Hur hon har kommit fram till denna uppseendeväckande upptäckt ska jag förklara - jag lovar. I helgens partiledardebatt på TV:n lovade statsminister Stefan Löfven nämligen att han ville att Sverige skulle införa någon form av system som inte fortsätter att tillåta ett helt oreglerat vinstuttag från svenska privata (men skattefinansierade) skolor. När Stefan Löfven "lovade" detta kallade Annie Lööf honom för det elakaste och fulaste skällsord hon kunde komma på - socialist! Eftersom Sverige är det enda land i hela världen som INTE reglerar vinstuttaget från privata skattefinansierade friskolor så innebär ju detta att hela världen också är socialiststater. Det låter nästan trevligt!
» Goda nyheter

» Du borde skämmas!


Jag ser att Knugen har synpunkter på nya Nobel Center i Stockholm. En politiskt mycket infekterad fråga i Fjollträsk. Betongpartierna där har slutligen bestämt sig för att godkänna planerna och bygga ett monument över dom. Nu har Farbror Knugen och tant Silvia bestämt sig för att framföra sina synpunkter på bygget. Och dom tycker INTE att det politiskt godkända förslaget är något bra förslag. Silvia tycker till och med att man borde hålla en folkomröstning. Ja, nu är ju Silvia Sommerlath invandrare så hon har fortfarande lite problem med svenskan, så hon sade inte folkomröstning utan det lite mer internationella referendum. Trots att jag nog till stor del håller med de blåblodiga i de framförda åsikterna så tycker jag att Knugen ska hålla tyst. Hans uppgift är att klippa snören, vinka och ta i hand. I den överenskommelse som gjordes 1971 slogs det fast att: - "han bör undvika bl.a. sådant som kan uppfattas som ståndpunktstagande i omstridda samhällsproblem". Han ska inte framföra synpunkter helt enkelt. Nu framför han synpunkterna EFTER att beslutet är fattat så skandalen är inte så stor tycker jag. Den stora skandalen är istället när jag hör någon som heter Patrik Åkesson i Rojalistiska Föreningen som tycker att det är bra att Knugen framför "stockholmarnas åsikter". Om nu Rojalistiska Föreningen inte accepterar Torekovsöverenskommelsen så får dom väl göra det. Men det visar ju också att föreningen inte står upp för demokratin utan lever i en föråldrad värld. Det är synd om er!
Jag ser att Knugen ska åka till Helsingborg för att fira Nationaldagen och Sofieros 150-års jubileum på måndag. I Helsingborgs Dagblad gissar Peter Fällmar Andersson att Kingen har som mål att då säga vad han tycker om det omdiskuterade bygget av Landborgsgaraget. Ett liknande monument som betongpartierna här vill bygga för många sköna miljarder för att underlätta för fler bilar att ta sig ner i centrala Helsingborg. Sundets bilpärla! Peter Fällmar Anderssons text är värd att läsa mer än en gång. Läs den!
För övrigt är det inga problem för Knugen eller Silvia att få lov att fritt framföra sina åsikter. Det är bara att ta det modiga beslutet att abdikera. Att framföra till politikerna att det är ett totalt föråldrad system med ärvda titlar på det här viset. Jag lovar Knugen, om du tar modet att framföra den åsikten så ska jag inte kritisera dig för att du har en åsikt och säger den. Det visar bara att du faktiskt är mycket mer intelligent än vad jag trodde. Ta modet till dig!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Ge upp Jan

När ska du inse Jan Björklund, att kärnkraften helt enkelt är för dyr!


Jag undrar hur dessa ansvariga politiker (allt från Anders Ygeman till andra politiker, både i Sverige och i andra EU-länder) kommer att beskriva detta när dom sitter på ålderdomshemmet och berättar om sina beslut för sina barnbarnsbarn om några år. Kommer dom att känna stolthet över sina beslut? Eller kommer dom kanske att skämmas öronen av sig? För det är vad dom borde göra. Det är DOM som har alla dessa tusentals människors liv på sitt samvete. Ni borde skämmas!
» Använd inte kontanter av säkerhetsskäl

Men kom inte och prata om säkerhetsskäl! Ni ljuger! Möjligen för egen säkerhet. Men inte för kundernas säkerhet. Istället är det så att kortbedrägerierna ökar med en rasande hastighet. Än så länge i år har kortbedrägerierna fördubblats jämfört med förra året. Men det håller bankerna och kortföretagen tyst om. Man får ju inte sprida en rädsla bland kunderna. Då kanske dom väljer, för bankerna, mindre lönsamma betalningsmetoder. Och att införa säkrare betalningar och säkrare kort är inte heller aktuellt. Då blir det ju besvärligare och det innebär att kunderna kanske väljer, för bankerna, mindre lönsamma betalningsmetoder.
Skriv på PRO:s namninsamling för kontanternas bevarande. Använd kontanterna om du inte vill hamna helt i de giriga bankdirektörernas händer.

Vi är ganska snabba med att kritisera politiska, fackliga och andra folkrörelseledare för girighet och korruption. Vilket är helt riktigt! Vi SKA ställa höga krav på de vi väljer att företräda oss. På kort tid har nu flera medlemsvalda ledare tvingats avgå på grund av att dom tagit för sig av lite väl frikostiga förmåner. Det handlar både om fackliga ledare och andra medlemsvalda ledare. Det är rätt, den som är utsedd av sina medlemmar ska arbeta för sina medlemmars bästa, inte för sin egen bekvämlighet och sina egna nöjen. Det är en självklarhet!

Nu senast är det avslöjandena av hur ledningen för Ericsson plockat ut ersättningar som dom inte ens kunde hinna räkna. Bara för att kunna visa så många nollor som möjligt på kontot antagligen. När det i dagarna avslöjades hur Ericssons VD Hans Vestberg flugit runt i världen för mångmiljonbelopp i eget privatplan beslutade Ericsson dagen efter att lägga ner flygbolaget. Kostnaden under några år ligger på över miljarden sammanlagt. Lite skam fanns det. Men, i allmänhet brukar man inte skämmas. Att klyftorna växer i rekordfart anses vara helt naturligt. Girigheten styr!
» Religion korrumperar
Både Sveriges Radio och Aftonbladet har avslöjat hur diverse präster, kyrkopersonal och kyrkopolitiker rest runt och festat för församlingens pengar. Vi har kunnat läsa och höra om präster som åkt och bott på lyxhotell utomlands och gått och ätit och även druckit på fina restauranger - betalt av församlingen. Jag har gått omkring och trott att kyrkans män (och kvinnor) skulle vara ett föredöme när det gäller moral. Så visar det sig att dom är precis som alla andra. Varken bättre eller sämre. Det finns goda människor och det finns onda människor. Både inom kyrkan och utanför kyrkan.

Jag vill poängtera att jag tror inte att andra religioner är ett dugg bättre. Som sagt, det finns bra och dåliga människor. Både inom religionen och utanför. Inom alla religioner. Jag har dock valt att gå ur kyrkan - för länge sedan. Man föddes ju liksom in i kyrkan och fick göra ett aktivt val för att lämna. Jag minns fortfarande kyrkoherde Hammars hälsning när jag lämnade pastorsexpeditionen: - "Lycka till!"


I Enskede utanför Stockholm har nassesvin förstört fotbollsplanen. Bara några dagar innan en fotbollsturnering skulle genomföras för flyktingbarn och svenska barn har nazistdräggen varit och målat hakkors och skurit sönder planen. När regeringen nyligen beslutade att utse den förre moderatministern Hillevi Engström att efterträda Mona Sahlin som regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism drog flera borgerliga ledarskribenter en suck av lättnad. Nu skulle det bli en koncentration på dom verkliga hoten, alltså islamister och vänsterextremister. Något hot från högerextremister finns det ju inte. Att de flesta mord med politiska / rasistiska förtecken som skett i Sverige utförts av högerextrema rasister har ingen betydelse. Att det värsta terrordådet i Skandinavien utförts av en högerextrem rasist (Breivik) har ingen betydelse. Det är vänsterextremisterna och islamisterna som är hotet - punkt. Tyvärr säger det mer om dessa ledarskribenter och kommentatorer än det säger om det hot som finns från alla möjliga former av extremister. Religiösa eller politiska - på båda sidor.

I Indien har sammanstötningar mellan polis och en mystisk sekt som bosatt sig i ett parkområde resulterat i att 24 personer dött. Dom 3.000 sektmedlemmarna hade byggt upp en egen stat i parkområdet med egen domstol och fängelse där fångar torterats osv. I sammandrabbningarna med polis när sekten skulle vräkas attackerades polisen med automatvapen och bensinbomber. Det hela pekar än en gång på det faktum, att det allra största hotet mot världens säkerhet är religiösa extremister som utnyttjas av ledare som genom just religionen har total kontroll över sina undersåtar. Detta helt oberoende av vad man kallar den där Guden som används för att lura undersåtarna.
I Thailand har ett turisthotell rasat samman och en turist har dödats. I Medelhavet har en båt med flyktingar förlist och kanske mer än 100 personer har drunknat. I Karlstad har två poliser räddat en fiskmås som fastnad i en snara.

I dag den sjätte juni firar vi Sveriges Nationaldag. Vi firar denna nationaldag till minne av att Gustav Wasa den 6 juni 1523 valdes till Sveriges kung. Faktum är att det egentligen var den 15 juni enligt den gregorianska kalendern som vi lever efter nu. Men då gällde den julianska kalendern, så vi kallar det den 6 juni. Sverige gick över till den gregorianska kalendern 1753 eftersom vi var lite i otakt med de flesta europeiska länder. Så 1753 hoppade vi över några veckor och kom i takt med resten av Europa.

Det finns mycket kvar att kämpa för, att göra ännu bättre eller försvara från attacker från just konservativa högerkrafter. Men, det perfekta samhället finns inte, det finns alltid saker som kan göras bättre. Men, det innebär inte att vi inte kan fira allt som uppnåtts, och hedra alla de som kämpat för detta. Var stolt över Sverige, och vad det står för. Och, om något inte är bra, kämpa för att förbättra det. Men var stolt över det som skapats och uppnåtts.
Så ut och fira. Man behöver inte vinka på kungar, prinsar och prinsessor. Man kan vara stolt svensk trots detta. Var stolt över Sverige!

Jag såg att Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra i sitt Nationaldagstal hävdade att vara svensk är att göra rätt för sig. Jag gissar att detta var en pik mot de svenska multiföretagen som knappt betalar några skatter i Sverige. Närmare hälften av de 20 största företagen i Sverige betalar i princip ingen skatt i Sverige. Det är företag som SCA, AB Volvo och Volvo Personvagnar, Electrolux, Sandvik, Securitas, SKF och Skanska som i princip nolltaxerar. Skatteverket beräknar att de 300 största företagen fifflar undan 30-50 miljarder kronor. Det måste vara dessa myglare och smitare som moderatledaren menade när hon tyckte att man gör rätt för sig. Eller ni tror inte det? Kan det vara någon annan grupp hon menade? För bolagen sysslade inte alls med skatteplanering eller skatteflykt. Det bara bidde så, det var inte alls planerat... Tro't den som vill!
» Jag undrar
Jag såg på TV-nyheterna att den ukrainska polisen hade gripit en man vid den polska gränsen som var på väg till Frankrike med sin bil fullastad med vapen och sprängmedel. Han hade planerat ett antal terrordåd i Frankrike under fotbolls-VM. Men, sedan blev det tyst om det hela. Jag kan bara komma fram till två skäl till att den mediala uppföljningen uteblev.
1/ Media litar helt enkelt inte på den ukrainska regimens uppgifter. De ukrainska myndigheterna är inte att lita på och den ukrainska polisen inget man kan ta på allvar.
2/ Mannen hade högerextrema och rasistiska motiv för sina planerade attentat och detta går ju inte ihop med att det är islamister som är hotet. Det högerextrema hotet är inget att bry sig om.
För det kan väl inte vara så enkelt som att man inte vill skrämma upp folk inför fotbolls-VM. Man håller tyst för att inte skada turismen. Så även om man plockar in en muslimsk extremist som planerar attentat så tystas det också ner?
Såg förresten att ännu ett blivande boende för flyktingar har bränts ner i Insjön. Men det är nog inget farligt. Inget att bry sig om. Det är ju islamisterna som är hotet.

- "Jag tycker att vi har en bra skattekultur", det tycker Volvos nya VD Martin Lundstedt. Vad som är det braiga med skattemoralen hos Volvo framgår inte riktigt. Kanske det faktum att Volvo inte betalt någon bolagsskatt sedan 2008. Det är ju onekligen en bra "skattekultur" - för aktieägarna möjligen. För samhället som ska förse Volvo med service är det kanske mindre bra. Snarare är det en skam att man smiter undan och låter andra ta ansvaret. Själva flyter dom på ovanpå. Det kan poängteras att den stora svenska konkurrenten, Scania, däremot hela tiden betalat bolagsskatt utan att hitta någon bra metod att smita undan. Redan i min barndom där man antingen höll på Volvo eller Scania-Vabis, där man höll på Chelsea eller Tottenham osv. Då hörde jag till Scania-Vabis lägret. Kanske för att jag fått lära mig att namnet Scania betydde Skåne. Det kommer ju från den gamla cykel- och biltillverkaren Scania i Malmö som startade 1900 och 1911 slogs samman med Vabis (Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje). Som skåning höll jag alltså på Scania-Vabis och inte Volvo. Jag hade tydligen rätt...

Ett annat storföretag som satt i system att smita undan är SCA som inte betalat bolagsskatt de senaste 10 åren. - "Vi följer den skattelagstiftning som finns" säger VD:n Magnus Roth. Det har man gjort genom att t.ex. sälja sitt eget finansbolag till sig själv för 48 miljarder. Den största företagsaffären i landet! Allt via lite brevlådor här och där och på så sätt fått ihop en massa ränteavdrag. SCA:s papper duger egentligen bara att skita i!
» Skäms! Del 2

» Skäms! Del 3


Jag lyssnade på Ring P1 på radion under förmiddagen. Det var en man som ringde in och krävde att man skulle införa ett förbud mot att använda slöja offentligt. De som bar detta gjorde det eftersom dom var "tvingade" och det hörde inte hemma i svensk kultur att bära slöja menade han. Detta är egentligen en ganska spännande diskussion. Om man nu ska förbjuda en viss typ av klädsel som inte hör hemma i svensk kultur, vilka klädesplagg ska då förbjudas? Hur ska vi definiera "slöja"? Var går gränsen mellan en slöja och en sjal? Eller är det en heltäckande burka han egentligen menar? En ortodox jude i kippa? En buddhistisk munk i sin klädnad? En katolsk nunna? En övervintrande hippie? En Hells Angels knutte i hjälm? Vilka kläder ska vi förbjuda? Ska vi fråga alla om dom verkligen vill ha de kläder dom har på sig eller har dom tvingats hemifrån av mamma eller pappa?
En annan intressant fråga är om vi på vissa speciella platser (idrottsarrangemang osv) ska förbjuda heltäckande kläder så att man inte kan identifiera någon. Med tanke på hur en del maskerade svin uppför sig så vore det kanske en inte allt för dålig idé. Men det är svårt, och inget självklart. Men att förbjuda en viss typ av kläder på allmän plats låter inte riktigt som en demokrati. Kraven har egentligen andra baktankar.
» Vem behöver privatflyg


Jag läser att en namninsamling i världen samlat ihop 11 miljoner namnunderskrifter i protest mot hundätarfestivalen i den kinesiska staden Yulin. Jag har sett rykten om att man i Indien samlar namn med krav på att vi slutar äta kor. I muslimska länder pågår en namninsamling med krav på att vi ska sluta äta gris. Det finns också namninsamlingar med krav på att sluta äta kräftor och rutten fisk.

» Privatisering för privatiseringens skull


- "Det innebär naturligtvis signaler till Ryssland". Den svenska försvarsministern Peter Hultqvist (enligt uppgift socialdemokrat) kommentar till det utökade svenska försvarssamarbetet med USA. Är signalen han talar om att Sverige efter 200 års Alliansfrihet och fred inte längre är alliansfria utan nu har vi valt att satsa på krigsförberedelser och att bli en fiende till Ryssland?
» Dagens rasister
Platschefen på den gamla men mycket välbevarade medeltida borgen Glimmingehus (som började byggas på 1400-talet) utanför Simrishamn visas regelbundet upp för besökare med guidade turer. Det är inplanerat totalt 456 guidade turer inne i borgen med svensk guide under sommaren. Dessutom är det inplanerat 78 guidade turer på engelska, 10 på tyska och 2 på teckenspråk. Dessutom har man i år planerat in 2 guidade turer på arabiska att erbjuda nykomna för att berätta om den gamla svenska kulturen. Ja, faktiskt egentligen dansk kultur eftersom Skåne var danskt på den här tiden. Den svenska kungen Karl XI härjade 1676 i Skåne och gav order om att borgen skulle förstöras. Han misslyckades lyckligtvis. Att erbjuda detta på arabiska skulle man dock inte gjort. Det utbröt fullt krig bland rasisterna på sociala medier. Arabiska - fy f-n! - "Det är sådana som ni som bidrar till att det svenska samhället rivs sönder" var en kommentar. Själv tror jag mer att det var Karl XI som försökte riva sönder samhället! Egentligen är dom mest patetiska!
» Dagens Fjollträskare
För någon dag sedan presenterade SR vilka som ska leda årets 58 sommarprogram. Två tredjedelar av de som ska få prata kommer från Stockholm! Antagligen beror det på det faktum att "Stockholmare är smartare än lantisar" som moderatledaren Anna Kinberg Batra uttryckte det. Det kan också bero på att vi i resten av Sverige älskar vår huvudstad så mycket att vi vill höra vad just stockholmare tycker om livet. Sedan kan det också bero på att SR inte alls betyder Sveriges Radio utan Stockholms Radio. Men visst är det ett intressant faktum att ledningen i Stockholm har lättast att hitta intressanta stockholmare.
» Dagens goda nyhet
Jag ser att svenskarna har slutat sprida vidare dyngan från nazistiska / rasistiska / sverigedumokratiska sajter på Facebook och liknande. Spridandet av dyngan från sajter som Avpixlat och Fria tider har minskat med 75% på kort tid. Har vi slutat vara aningslösa med dyngspridaren?
» Dagens klavertramp
- "Jag kan förstå polisens registreringsiver, de har gjort researcharbete då de haft problem med den här typen av befolkning, det är allmänt känt". Skådespelaren Ulf Brunnberg från Lidingös kommentar till domen att Polisens register över romer var olagligt och staten nu får betala skadestånd till de som registrerades bara för sitt ursprung. Själv har jag hört att Skattemyndigheten har problem med en viss typ av befolkning som kommer från Lidingö, det är ju allmänt känt. Överhuvudtaget har vi ju problem med Ulf Brunnberg, det är ju allmänt känt.

Inför fotbolls-EM i Frankrike har hotet från "islamistisk terror" målats upp rejält. Det har inte gått en dag utan att det spekulerats om vad IS kan tänkas hitta på, det har skildrats vilka enorma säkerhetspådrag som genomförts och "hotet" har verkligen målats upp. Strax innan EM startade greps en fransman i Ukraina med sin bil fullastad med sprängmedel och skjutvapen. Han uppgavs ha planerat en rad attacker i Frankrike under EM. Men det blev helt tyst om gripandet efter några timmar - antagligen eftersom han visade sig vara en högerextremist och inte en islamist. Nu har EM dragit igång och vi får uppleva vad som är det verkliga hotet - supportrarna. Både innan matchen och efter matchen var det våldsamma upplopp mellan ryska och engelska supportrar med ett antal svårt skadade personer. Av medias bevakning kan vi se att säkerhetsplaneringen inte varit allt för avancerad. Polis har antagligen haft annat för sig?

» Ännu mer hot


För några dagar sedan kom 5 av Riksdagens 8 partier överens om en energiöverenskommelse. En överenskommelse som egentligen var ett gott exempel på hur man kan kompromissa sig fram till en gemensam ståndpunkt. Dessutom kunde alla som var överens tolka effekterna på sitt sätt. Målet ska tydligen vara en ökning av den förnyelsebara energin. Själv kände jag en stark misstänksamhet mot överenskommelsen. Enligt överenskommelsen sätts det inget slutdatum för kärnkraften utan det blir till och med fritt fram för att bygga nya kärnkraftverk för att ersätta dagens. En mycket oroande överenskommelse. Men, sedan blir jag mycket mer optimistisk när jag ser att kärnkraftskramarna i Folkpartiet står utanför överenskommelsen och Jan Björklund hävdar att överenskommelsen innebär slutet för kärnkraften. Kanske är den trots allt inte så dum. Oroar den kärnkraftskramarna i Folkpartiet så kan den ju inte vara helt fel!
Visserligen avskaffas den extra skatt som i dag belastar kärnkraften, men istället krävs att den försäkringspremie som kärnkraften tvingas betala ska ökas kraftigt. Även om försäkringen fortfarande bara täcker en liten del av de kostnader som skulle vara förknippade med en allvarlig kärnkraftsolycka så tvingas kraftföretagen teckna en större försäkring, dvs högre premie. Resten av kostnaderna, om något händer, får vi skattebetalare stå för. Dessutom ska man återkomma med uppgift om hur mycket ytterligare pengar som kärnkraften måste avsätta för att täcka kostnaderna för slutförvaring av kärnavfallet och rivning och sanering av stängda kärnkraftverk. De pengar som finns avsatta täcker bara en bråkdel av kostnaderna. Allt detta sammantaget gör att kärnkraften helt enkelt inte har råd att fortsätta. Jag känner mig full av tillförsikt - kärnkraften har spelat ut sin roll. Den är för dyr! Är Jan Björklund orolig blir jag trygg.
» Det finns dom som gläds



» Dagens citat
De smått främlingsfientliga byråkraterna i EU är oroliga över att inte tillräckligt många flyktingar som sitter fast i Grekland skickas tillbaka till Turkiet.

Det vill säga, det stora problemet är att representanter för FN:s flyktingorgan UNHCR ser som sin uppgift att ta tillvara flyktingarnas intressen. Sådant kan ju inte den Europeiska Unionen acceptera. Beslutsfattarnas uppgift är inte att tillvarata flyktingarnas intressen, beslutsfattarnas uppgift är att se till så att EU:s medlemsstater inte riskerar att få ta emot några flyktingar. Ut med dom, och bygg sedan upp riktiga murar, taggtrådsstängsel och byråkratiska hinder. Ut med dom från vår trygga tillvaro. Till och med ett fattigt Grekland med krisande ekonomi verkar vara det land i EU som har mest medmänsklighet kvar. Vi andra borde skämmas öronen av oss.
» Så fungerar demokratin


En hel del människor fyller år i dag. Någon fyller 100, några fyller 1 och en massa andra fyller allt möjligt. Aftonbladet (bland annat) väljer att ägna en helsida åt att berätta att en Nicolas Paul Gustaf O'Neill fyller 1 år. En stackars journalist har tydligen fått i uppdrag att skriva en gullenuttig hyllningsartikel åt den lilla pågen. Själv funderar jag på om jag verkligen ska fortsätta att betala pengar till en mindre seriös konkurrent till Svensk Gamtidning.
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6. Låt stackars Nicolas få växa upp som en normal människa.

» Det unika Sverige
I dag introducerades ett nytt företag på den svenska börsen. Aktierna har övertecknats mer än 40 gånger inför introduktionen och aktien steg med närmare 40% redan första dagen. Förväntningarna på att det ska vara en mycket lönsam investering är stora. Det här är något som gör Sverige unika. Inget annat land i världen tillåter den här typen av verksamhet. Vi är som sagt unika! Vad det är som är så unikt med Sverige? Jo, Sverige är det enda land på vår jord som tillåter att privata vinstmaximerande företag driver skattefinansierade skolor. I dag börsintroducerades det största företaget på den här marknaden, Academedia. Förväntningarna på att det ska vara en mycket lönsam investering är uppenbarligen stora. Vi kan förstå varför det finns färre lärare per elev i Academedias skolor än i traditionella kommunala skolor. Däremot är dom företrädesvis lokaliserade i områden där risken för att man behöver extra resurser är mindre. Dom skolorna får kommunerna ta hand om. Det går ju inte att göra vinst där. Vi är som sagt var unika i vår värld med detta. Det finns de som tycker det är positivt att vi är unika. Andra tycker annorlunda!


Det ska erkännas att förklaringen inte är lika komisk - eller kanske är det komiskt? Om jag förstod artikeln rätt så finns det tydligen risk för att de svenska slipsnissarna inom finansmarknaden kan riskera att få jobba extra på Midsommarafton eftersom ett eventuellt Nej i folkomröstningen på måndagen den 20 juni kan få så stora verkningar på finansmarknaden att slipsnissarna får jobba över på Midsommarafton. Stackare! Jag kan trösta er med att det är fler som får jobba över under Midsommarhelgen. Själv har jag fått en vädjan från min personalansvarige som jobbar med personalplaneringen kommande vecka om jag eventuellt var villig att jobba övertid i Midsommarhelgen.
I Aftonbladet skriver i dag Olle Svenning en av de bästa analyserna jag läst av vad som händer. Jag tror att Olle Svenning är något på spåren när han skriver att ett brittisk Brexit kan vara nyttigt för EU. Kanske kan EU-byråkratin inse att man inte kan skärma sig hur mycket som helst från Gemenskapens viktigaste medlemmar - alltså medborgarna! Det är inte de höga politikerna, byråkraterna och näringslivets höjdare som är de viktigaste medlemmarna. De viktigaste medlemmarna är just medborgarna i medlemsstaterna. Det är för medborgarna som EU finns till, inte för att byråkrater, politiker och näringslivshöjdare ska kunna umgås. Bra skrivit Olle Svenning!
En brittisk parlamentsledamot, medlem av det brittiska Labour-partiet, mördades i dag av en man. Än så länge vet vi, när jag skriver detta, allt för lite för att peka finger, lägga skulden på något eller på något sätt dra slutsatser. Klart är att den mördade kvinnan, Jo Cox, kampanjade för att Storbritannien skulle stanna i EU. Den misstänkte mördaren, Thomas Mair, skrek "Britain First" i samband med mordet. Ännu är det inte klart vad detta innebär. "Britain First" är namnet på ett nationalistiskt högerextremt parti i Storbritannien.

Läkare utan gränser har bestämt sig för att vägra ta emot några pengar från EU-länderna. Ett beslut som säger allt om hur EU:s flyktingpolitik (och därmed även Sveriges) har utvecklats på mycket kort tid. Några citat från "Läkare utan gränsers" motivering som säger mycket:

- "EU skyddar inte människor, EU skyddar bara gränser."
- "EU undergräver hela flyktingkonceptet med den politik man för."
- "Avtalet med EU och Turkiet har totalt urholkat själva begreppet flykting och dess innebörd om skydd."
- "Är det här EU:s lösning på flyktingkrisen? Att hindra desperata människor från att fly och att göra det i samarbete med deras hemländer?"
Organisationen "Läkare utan gränser" ska ha all heder för sitt beslut. Att Margot Wallströms kommentar inte blev: - "Jag skäms för det som händer och lovar att jag ska göra vad jag kan för att förändra politiken" är en skam. Att Sveriges Socialdemokratiska parti, som säger sig "brinna för rättvisa" är medskyldiga och till och med drivande i den här politiken är en skam. Själv skäms jag numera för mitt arbete vid Migrationsverket. Den politik som förs, de regler och anvisningar som finns, den utveckling som sker, går åt totalt fel håll. Jag har i en allt stegrande hastighet börjat fundera på om jag verkligen vill vara en del av detta. Den punkt då jag kommer fram till beslutet att säga upp mig och istället ta ut min pension närmar sig snabbt. Svensk (och europeisk) flyktingpolitik är en skam. Det handlar uteslutande om att stoppa flyktingar från att kunna ta sig hit, och att hitta en lämplig motivering till att kunna utvisa eller avvisa de flyktingar som trots allt lyckas ta sig hit.
» Flyget som boven

» Det verkliga hotet
Det står nu klart att den man som i går gjorde sig skyldig till mordet på den unga kvinnliga parlamentsledamoten Jo Cox från Labourpartiet hade starka kopplingar till högerextrema grupper. Det troliga är att det "Britain First" han ropade vid mordet främst var en hyllning till det högerextrema partiet med just namnet Britain First. Det hela pekar än en gång på att det stora hotet mot vår säkerhet är just högerextrema enstöringar. Men polis och säkerhetstjänster jagar islamister istället. Extrema islamister är OCKSÅ ett stort hot vill jag påpeka. Läs Oisin Cantwells rader i Aftonbladet. Dom är mycket viktiga!


- "Nato borde sluta med vapenskramlet och i stället utveckla dialogen med Ryssland."
Och han fortsätter med:
- "Det vi inte ska göra är att förvärra situationen genom vapenskrammel och stridsrop. Den som tror att symboliska stridsvagnsparader vid alliansens östra gräns skapar säkerhet, den har fel."
Någon som man borde lyssna på bland svenska politiker kanske?
» Senaste nytt från slipsnissarnas värld

Sedan läser jag att advokatfirman Mossak Fonseca, som ju blev världsberömda när den s.k. Panama-härvan avslöjade läckta uppgifter från advokatfirman som visar hur allt från politiker till näringslivshöjdare och kungligheter via idrottare och artister fått hjälp med att gömma undan sina pengar i olika skattesmitarparadis på diverse obskyra öar, nu beslutat sig för att ta i med hårdhandskarna för att lösa problemen. Man har lämnat in polisanmälningar mot personer som är "inblandade i stölden av information som drabbade företaget"! Några tankar på att ta i med hårdhandskarna mot skattesmitare har naturligtvis inte advokatfirman.
Sedan ser vi att vapentillverkaren Smith & Wesson förra året ökade sin omsättning med 31% från året innan. Vinsten ökade till motsvarande 2,45 miljarder kronor. Det är gott om slantar inblandade i pang-pangandet.
För övrigt kan vi notera att Brexit fortfarande innebär jordens undergång enligt näringslivssidorna. Om man skulle tro på allt som skrivs så kommer all handel med Storbritannien att upphöra från och med den 27 juni 2016 om britterna väljer att säga Nej till fortsatt medlemskap den 23 juni. Och, det allra största problemet för Sverige är att aktiehandeln på Stockholmsbörsen håller stängt på Midsommarafton, fredagen den 24 juni, som ju är dagen efter folkomröstningen. Oberoende av vilket resultat folkomröstningen ger så måste man ju kunna spekulera bort slantarna dagen efter. Ungefär så resoneras det i varje fall.

En dag som i dag som präglas av svansandet för monarkin och den kungliga familjen kan det vara dags att återuppta diskussionen om ett annat exempel på svansandet för kungafamiljen. Min egen kommun, Åstorps kommun, var en av få skånska kommuner som nappade på landshövding Metas (Margareta Pålsson) initiativ att samla ihop till en dopgåva åt prins Oscar. Jag skrev en fråga om detta på kommunens hemsida, och följande skriftväxling följde:
- "Enligt uppgift jag sett i media har Åstorps kommun beslutat att använda av mina skattepengar för att skänka en dopgåva till en Oscar Bernadotte som är bosatt i Stockholm. Är det verkligen kommunens uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor till personer bosatta utanför kommunen?
Snälla, säg att det är media som skrivit fel!"
Min förfrågan resulterade i ett föredömligt snabbt svar från en Kommunsekreterare i Kommunstyrelseförvaltningen som svarat mig så här:
- "Hej Sven!
Det stämmer att ett beslut togs om att ge ca 75 öre per kommuninvånare för den nyfödda prinsens dopgåva. Dopgåvan är en naturlekplats som är tänkt att byggas i nationalparken Söderåsen i Skåne för att främja god hälsa bland barn och ungdomar."
Jag har därefter svarat på det här viset:
- "Är det verkligen en kommunal uppgift att för mina skattepengar betala dopgåvor till ett barn bosatt i Stockholm?"
Jag trodde sedan att jag skulle få ett svar på detta. Men det har jag inte fått trots att det alltså gått 3 veckor. Min gissning är att man helt enkelt inte har något bra svar. Det kan inte vara kommunens uppgift att använda skattemedel till att betala dopgåvor åt barn bosatta i andra kommuner. Som en följd av detta uteblivna svar har jag istället valt att återupprepa min fråga direkt till vårt kommunalråd, Ronny Sandberg. Vi får se om han svarar, eller om han kanske gått på semester?
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Vem ska ha heder?
Ja, ska det handla om flyktingpolitik så ska i varje fall inte EU eller de svenska beslutsfattarna ha någon heder. Däremot såg jag att FN-chefen Ban Ki-moon hedrat det grekiska folket för dess insatser för flyktingar. Det fattiga och skuldsatta Grekland har ställt upp för de flyktingar som kommit till Grekland på ett sätt som dom ska all heder av.
EU däremot som organisation ska skämmas. För dagens EU-politiker handlar flyktingpolitik om att till varje pris förhindra att flyktingar kan ta sig till Europa. Det är murar, taggtråd och byråkratiska hinder. Ett sådant är en överenskommelse med det allt mer odemokratiska Turkiet om att ta hand om Europas flyktingar. Men faktum är att Turkiet inte är något säkert land för flyktingar. Men detta struntar EU i, bara "vi" slipper flyktingar. Alla människor är nämligen inte lika mycket värda. Nu kan vi t.ex. läsa om hur turkiska gränspoliser skjuter ihjäl flyktingar. Men sådant struntar EU i, bara "vi" slipper fler flyktingar. Detta sker utan att Sverige protesterar, vi är istället en del av denna politik. Jag skäms! Jag såg att till och med Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson tycker att det gått för långt och han söker sig nu om efter annat jobb. Han vill inte stå för svensk flyktingpolitik mer. Han känner som jag gör!

I morgon ska den svenska Riksdagen rösta om de kraftiga inskränkningarna i svensk flyktingpolitik som regeringen lagt fram. En politik som är en skam för Sverige. Så här skriver Amnesty International:

Den 21 juni kl 15:30 röstar riksdagen om regeringens lagförslag om bland annat tillfälliga uppehållstillstånd och begränsningar av möjligheten till familjeåterförening. Lagförslaget innebär en helt ny och mycket restriktiv flyktingpolitik. Amnesty International är mycket oroad över utvecklingen.
Amnesty International vädjar till riksdagens ledamöter att rösta nej till det presenterade lagförslaget. Vi uppmanar alla dem som delar vår oro och kritik att göra likadant.
Jag vill ge all heder åt Vänsterpartiet och Centerpartiet som inte accepterat denna vidriga egoism. Den svenska riksdagen ska skämmas!


Sverige har alltid varit beroende av att nya människor flyttat till oss och tagit med sig delar av sin egen kultur, egna idéer (affärsidéer) och nya tankar. Ibland kan det komma för många samtidigt, ibland för lite. Men tillförseln behövs. De som flyr i dag flyr från krig och konflikter som den s.k. civiliserade rika västvärlden skapat. Vi borde skämmas! Allra helst borde de EU-länder som inte tagit något ansvar alls skämmas öronen av sig. Hela utvecklingen har visat att den Europeiska Unionen inte är något annat än ett fiasko när det verkligen gäller.
Fy f-n!

* Svenska Dagbladet avslöjar i dag att Finansinspektionen i ett hemligt PM haft synpunkter på att Nordea systematiskt underskattat riskerna med sin utlåning till företag och därför egentligen saknar 80 miljarder kronor som dom kan tvingas plocka in på något sätt. Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos klassiska: - "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det." Det kanske är vi 80% idioter som blir lurade till slut på våra slantar när dom där 20% misslyckas, med hjälp av Björn Wahlroos?
** I morgon röstar britterna om sitt fortsatta medlemskap i EU. En folkomröstning som beror på ett taktiskt klavertramp från britternas konservativa premiärminister David Cameron. Han räknade med att vinna folkomröstningen utan problem, men genom att utlova en folkomröstning skulle en massa interna problem lösas. Nu har vi fått en ganska ful folkomröstningskampanj där argumentationen (i varje fall om man ska tro på rapporteringen hos oss) varit riktigt usel. Som starkt kritisk mot EU känns Brexit-anhängarnas argumentation vidrig. Och Bremain-anhängarna är inte mycket bättre. Jag skäms över politiker! Till Midsommarhelgen vet vi. Fast egentligen vet vi inte då heller. För vinner Brexit återstår åratal av förhandlingar.
*** 86% av alla flyktingar finns i den fattiga världen. Inget västland tar sig in på 10-i-topp för att ta emot flyktingar. Samma gäller att ta emot antalet flyktingar i förhållande till sin rikedom. Här ligger också afrikanska stater och stater i Mellanöstern i topp. När det gäller att ta emot antalet flyktingar i förhållande till egna innevånare leder Libanon som har 183 flyktingar per 1000 innevånare. Sedan kommer Jordanien med 87. Sverige beslutade i går om att införa regler som är bland de strängaste inom EU. Vi ligger på 9:e plats med 17 flyktingar per 1000 innevånare. Vi har varit duktiga i förhållande till våra "vänner" i EU. Men det är fortfarande grannarna som tar det verkliga ansvaret. Och när vi bygger taggtråd, murar och byråkratiska hinder får dom ta ett ännu större ansvar medan vi slipper. Jag skäms! Och den Europeiska Unionen borde skämmas öronen av sig! Egentligen är EU ett stort fiasko (och inte bara i denna frågan...)


» Verkligheten ser olika ut
När politiker som Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra ska beskriva vårt Fosterland kan man tro att vår ekonomi befinner sig i fritt fall. Men faktum är att svensk ekonomi klarar sig riktigt hyfsat. Arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar och statsbudgeten går med överskott. I stort sett alla spågummor och spågubbar tror att det kommer att fortsätta så (ja, förutom hon Anna Kinberg Batra alltså). Det är väl så att om man sitter i politisk opposition så måste man gnälla. Men faktum är att hon "stockholmaren" inte är riktigt trovärdig!
» Jag kan inte låta bli

Byt ut Björn Wahlroos! Som Nordea-kund kräver jag ett byte!
Jag undrar vem det är som är idiot?


Jag har sagt det tidigare, och vill gärna upprepa det. Kanske hade det varit bättre om man byggt upp EU-samarbetet med EFTA som bas istället för att ha låtit det gamla EEC växa okontrollerat!
Fast jag har hört en hel del diskussioner i efterhand där det framställs som om att många som röstat för Brexit redan har ångrat sig och att andra inte hann registrera sig. Så egentligen var resultatet ett misstag. Det är bortförklaringar! Det är makteliten som inte kan inse att folket inte alltid lyder. Jag vill poängtera att jag är inte helt övertygad om att detta brittiska beslut är det rätta. Kanske hade det varit bättre för både britterna och EU om britterna stannat kvar, men fortsatt att påverka i rätt riktning. Men nu har det brittiska folket fått säga sin mening, och dom har sagt sin mening. Då ska Makten inte sitta och konstruera bortförklaringar utan istället lära av vad folket sagt. Låt det hela leda till något positivt. Skapa ett bättre EU som folket följer med på!


Jag vill återigen poängtera att jag inte är fullständigt övertygad om att en majoritet av britterna har röstat rätt. Kanske hade det bästa varit att stanna kvar och kämpa mot den byråkratiska kolossen i Bryssel. Men, kanske tycker så många miljoner britter att man kämpat på tillräckligt länge för att nu ge upp. Och i bakgrunden kan vi märka att det finns en stor oro bland "Etablissemanget" för att den brittiska folkomröstningen ska vara en utlösande faktor för liknande utvecklingar i andra EU-länder. För faktum är att EU-tåget glömt av att få med sig en mycket stor del av folket på sin färd mot Himmelriket.
Det ska faktiskt bli spännande att följa utvecklingen av vad som händer. Vad händer med EU-utvecklingen? Vad händer med Euron? Vad händer med oss EU-länder utanför Euron? Hur ska det gå för Storbritannien? En hel del så kallade experter verkar tro att hela Storbritannien kommer att gå i konkurs. Faktum är att Storbritannien är det EU-land som när det gäller handel är minst beroende av EU. Storbritannien är det EU-land som har mest handel med icke-EU-länder. Faktiskt en majoritet av den brittiska handeln. Britterna har en mycket stor handel med USA och med hela det gamla brittiska samväldet som ju står utanför EU. Det ska alltså bli spännande att följa utvecklingen. Både för britterna och för EU. Det ska bli mycket spännande!


SVT har snabbt gjort en opinionsundersökning om svenskarnas syn på ett fortsatt svenskt medlemskap i EU. Enligt denna skulle 52% röstat för fortsatt medlemskap och 31% röstat för ett svenskt utträde. Undersökningen är gjord samtidigt som profetiorna om jordens undergång efter ett brittiskt utträde fyllde löpsedlarna. En siffra i undersökningen som borde göra EU-älskarna oroliga är den som visar att 14% av svenskarna tycker att EU är på rätt väg medan 52% tycker att EU är på fel väg. Kanske ska man fundera lite till på EU:s utveckling och inte bara köra vidare rakt fram med skygglapparna på samtidigt som man struntar i vad befolkningen kan tänkas tycka.
» Bara du har pengar.....
Rätten att uppföra sig som ett svin har du rätt att ta dig om du har gott om slantar! Ju fler miljoner desto mindre ansvar har du! Ja, i varje fall verkar detta vara så det framställs när Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie får beklaga sig över att han blivit vräkt. Det är så jättesynd om honom eftersom han blivit vräkt av hyresvärden i Brighton. Hyresvärden har vräkt honom eftersom han är högljudd och stör. Felix är mycket upprörd över detta. Han som tjänar så många miljoner ska bli vräkt för att han stör? - "Jag kan köpa det här huset, jag behöver inte dig" är hans kommentar. Då tycker jag han ska göra det, istället för att gå ut och tycka synd om sig själv. Alla miljonerna ger inte rätt att uppträda som en idiot.


» Annie talar klarspråk



- "Sorgligaste dagen i mitt professionella liv" kommenterar Jacob Wallenberg Brexit-beslutet. Det finns tydligen flera positiva effekter av Brexit också! Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen!
Det finns faktiskt dom som kan komma med genomtänkta kommentarer till beslutet också. I Metro läser jag Göran Greider förklara ganska insiktsfullt hur det kunde gå som det gick: - "Arrogansen uppifrån, den som kommer från finansvärlden och det som brukar kallas etablissemanget, utgår nu från att mer än hälften av de röstande i Brexitomröstningen helt enkelt är halvidioter" inleder han med. Och han slutar med: - "Är Brexit en konsekvens av våldsamt ökade klyftor, av ett samhälle som slits isär och detta borde också vara den stora läxan för europeiska politiker". Bra rader!

SVT uppmärksammade Kristdemokraternas risiga ställning i dag. Stödet för Kd i dag är det sämsta sedan dom en gång i tiden valdes in i Riksdagen. En mycket stor orsak till detta är troligtvis den högervridning som partiet inlett under Ebba Busch Thor. Hon har med stöd av bland annat Sara Skyttedal haft som ambition att placera partiet längst till höger inom Borgerligheten, dvs till höger om Moderaterna. Och eftersom Moderaterna under Anna Kinberg Batra tagit rejäla steg åt höger har det blivit trångt där ute till höger. I dagens Rapport kunde vi höra hur f.d. partiledaren Alf Svensson var mycket missnöjd med Ebba Busch Thors högervridning. Jag tycker hans ord: - "Vem har inte kört vilse i livet" säger en hel del om hur han känner det. Än så länge har inte Fredrik Reinfeldt varit lika uppriktig om Anna Kinberg Batras högervridning.

Att det är Island som försvarar de Nordiska färgerna i Fotbolls-EM var kanske inte väntat. Men vi får alla passa på att sola oss i islänningarnas framgångar. Skitbra gjort!
I FN blir det Sverige som får försvara de Nordiska färgerna. Något oväntat vann Sverige omröstningen om vilka Europeiska länder som skulle väljas in i Säkerhetsrådet. Nu blir det oväntat Italien och Nederländerna som får slåss om den andra platsen efter Sverige. Faktiskt bra gjort Stefan Löfven och Margot Wallström! Nu gäller det att ni använder platsen effektivt till något bra också.


» Rasismens fula tryne


I efterverkningarna av britternas ovilja att fortsätta vara medlem av EU kan det vara intressant att fundera över den fria rörligheten inom EU. En sak som man tydligen framgångsrikt genomfört en fri rörlighet av är slantarna. De stora företagen kan fritt flytta runt sina pengar så att dom slipper skatta. Ett sådant exempel är IT-jätten Google. Omsättningen i Sverige ligger på drygt 4 miljarder kronor (4.000.000.000). Skattekostnaden på den omsättningen är 5,9 miljoner kronor (5.900.000). Uppskattningsvis ligger vinsten på dryga 800 miljoner kronor (800.000.000). Mycket förenklat handlar det om att man betalar en skatt på 7,5 promille av vinsten. Hur lyckas man då med denna prestation? Jo, man skickar fakturorna från lågskatteparadiset Irland, där skatterna alltså är mycket lägre. Det är väl bra med fria rörligheter inom EU - eller hur det nu var? Undrar om jag kan be min arbetsgivare att skicka lönen till något låglöneområde så att jag också kan spara lite skattepengar. Däremot vill jag gärna, precis som Google, utnyttja det som skatterna betalar i vårt land. Fast skatterna kan ju någon annan betala. Ungefär så resonerar tydligen i varje fall Google - och dom andra smitarna.
» Det är bra med vänner
En gång i tiden var Skånes nuvarande landshövding Margareta Pålsson moderat kommunalråd i mitt eget Åstorp och vi satt även samtidigt i kommunfullmäktige här innan dess (för olika partier). Medan jag satte stopp för den politiska karriären har Meta fortsatt uppåt. Moderat Riksdagsledamot och sedan Landshövding i Skåne. Nu läser jag om en komplicerad affär där Moderaten Meta som Landshövding köpte ut en medarbetare i Region Skåne för 2,1 miljoner kronor. Bland annat frågade hon Arbetsgivarverket om råd i ärendet. Men, Riksrevisionen tyckte i efterhand inte att det var någon bra idé och ville kritisera handläggningen. Och, det är nu det blir komplicerat. I mycket korta drag var man inte riktigt eniga inom Riksrevisionen. Meta hade kontakt med vänner och något förenklat ingrep också Riksrevisionens generaldirektör och stoppade kritiken. Det har kanske viss betydelse att generaldirektören innan dess var generaldirektör för Arbetsgivarverket...... Läs gärna det hela och se om ni hänger med i banorna. Men Meta slapp i varje fall kritik, och det var kanske det viktiga för henne.
» Ockupationsmakt som gör som dom vill
Det är nog ingen som tagit miste på att jag är mycket kritisk mot den israeliska ockupationen av Palestina. Den officiella israeliska politiken är att man stödjer en tvåstatslösning. Dvs ett Israel och ett Palestina. Men i praktiken gör Israel allt man kan för att förhindra en sådan lösning. Jag läser nu att Israel än så länge i år har rivit eller konfiskerat minst 548 olika utvecklings- eller hjälpprojekt på Västbanken. Ofta projekt som finansierats av t.ex. FN och EU. FN finansierar bygget av en förskola, när den är färdigbyggd river israeliska soldater hela bygget. På fyra månader har det rivits eller konfiskerats lika många biståndsprojekt som totalt under hela 2015. Så handlar inte en part som vill ha en lösning på konflikten. Det finns mycket man kan kritisera många palestinska grupper för. Men, samtidigt ska man ha i åtanke att ett ockuperat folk har rätt att göra motstånd. Det ska också poängteras att det finns en mycket stark kritik i Israel mot den nuvarande extrema högerregimen under Benjamin Netanyahu. Så precis som alla palestinier inte ska kritiseras och straffas för vad vissa palestinska grupper gör så ska inte heller alla israeler kritiseras för vad den nuvarande högerregimen åstadkommer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |