![]() |
Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel.... |


Jag läser om den moderata riksdagspolitikern Jan Ericson i Ubbhult. - "Klimatkris är bara ett modeord för alarmister" säger han i en intervju i Aftonbladet. De s.k. "klimatskeptikerna" blir allt färre och får allt svårare att hitta några vetenskapliga rön och vetenskapsmän att hänvisa till. Jag förväntar mig inte att jag ska hålla med en Moderat politiker. En studie av Jan Ericsons bloggande och twittrande visar att vi står på olika sidor av barrikaderna. Ett intressant ställningstagande är Jan Ericsons tveksamhet till att administratören av en Facebookgrupp skulle ha något som helst ansvar för vad som skrivs i den aktuella Facebookgruppen. Han har nog missat vad "Administratör" innebär. Låt mig avsluta med Jan Ericsons svar på frågan "Vad gör du själv för att minska dina utsläpp?" - "Inget speciellt eftersom jag som sagt inte tror att det har någon större betydelse för klimatet. Däremot försöker jag leva så hållbart och miljövänligt som möjligt och minska energiförbrukning och avfallsmängder." Det är ju tur att han kanske källsorterar i varje fall....
De nya inskränkningarna i rätten att med sin tobaksrök förpesta tillvaron för andra har lockat fram en del knäppgökar. I media har vi nu under några dagar kunnat följa kampen om vem som kan kläcka ur sig de värsta dumheterna i protest mot de nya lagarna. En av toppositionerna i denna kamp om botten måste den liberala riksdagsledamoten Joar Forssell (som också fortfarande är ordförande i LUF) tilldelas. Utklädd till en cigarrett har han i protest mot rökförbudet kedjerökt (trots att han inte är rökare och dessutom lider av astma) i Almedalen under parollen: - "Jag röker bara för att jävlas med Annika Strandhäll". Något som ju verkligen tyder på omdöme? Fast det handlar nog främst om ett förtvivlat försök att få publicitet. Kampen om mediebevakningen i Almedalen är hård. Jag har ju tidigare konstaterat att ingen i dag skulle vilja återinföra rätten att röka inne på restauranger. Jag hade fel. Joar Forssell vill det!
Själv känner jag mig i varje fall tacksam för att de här två pajasarna styrker mig i mitt eget politiska ställningstagande.

Kampen om väljarna med främlingsrädsla och med tron att hårda tag löser alla problem intensifieras allt mer. Att Sverigedumokraterna befunnit sig på den här planhalvan sedan partiet bildades är ingen nyhet. Egentligen är det fel ord att använda "främlingsrädsla" när det gäller Sverigedumokraterna. Rätt ord är "främlingshat".

Moderaterna har i varje fall centralt gjort vissa försök att hålla fast vid Fredrik Reinfeldts "öppna hjärtan". När Anna Kinberg Batra försökte vrida partiet in i SD-fållan slutade det ju illa för henne så rädslan för högergiren höll Moderaterna någorlunda kvar på körbanan. Här nere i Skåne finns det på många håll lokalt inga invändningar mot samarbeten. Vilket har resulterat i flera underliga val i kommunerna och en kamp mellan en del numera SD-styrda kommuner om att införa flest hårresande beslut. Beslut som bygger på att man skapar ett problem som inte finns och så förbjuder man företeelsen. Även regionalt har Moderaterna här i Skåne flaggat för att Moderaterna borde börja blinka höger innan man gör den slutliga svängen. Uppenbart är att Ulf Kristersson har tagit intryck av kraven på en högergir i jakten på de främlingsrädda/främlingshatande väljarna. Ulf Kristerssons tal i Almedalen visar att han bestämt sig för att blinka högersväng.
Jag blir nästan gråtmild när jag läser Tove Lifvendahls hyllning till Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet. Uffe blir nästan gudalik och jag får en känsla av att lilla Sverige är alldeles för litet för en så stor statsman. Tänk att jag inte tidigare har upptäckt denna storhet. Kanske är det så att jag fortfarande alldeles för mycket är förblindad och funderar över Ulf Kristerssons löfte när han första gången valdes in i den svenska Riksdagen: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
När nu även Liberalerna med Nyamko Sabuni gör en gir mot höger så kan det riskera bli riktigt trångt ute på högerflanken. Det riskerar att bli rejäl kannibalism. Kanske till och med så att något av partierna slås ut?

Vad tror ni att jag menar med den rubriken? Jo, det handlar om den undersökning som opinionsinstitutet Novus gör några gånger om året om vad väljarna tycker är Viktigaste politiska frågan och sedan vilka man tycker är Bästa parti i politiska sakfrågor. Vad vi väljare tycker är viktiga politiska frågor styrs naturligtvis av vad media berättar för oss. Men det fungerar på andra hållet också, media berättar för oss om det dom tror att vi tycker är viktigt. Alltså kan det vara spännande att se vad vi verkligen tycker.
Sjukvården ligger som vanligt i topp. Det är sjukvården som vi tycker är viktigast. 63% av svenskarna har denna i topp, och det är lite mer än vid förra undersökningen. Socialdemokraterna anses ha bäst sjukvårdspolitik, 16% anser det. Men det är en sjunkande siffra! På andra plats kommer Kristdemokraterna med Vänsterpartiet på tredje plats.

Skola och Utbildning är det vi placerar på tredje plats. 52% tycker att detta är viktigast. Även detta är en ökning. Bäst politik (15%) anses Socialdemokraterna ha följt av Liberalerna och sedan Moderaterna. Det här är den enda fråga där svenskarna har något förtroende för Liberalerna. I alla andra frågor ligger man i den absoluta botten.
Lag och Ordning placerar svenskarna på fjärde plats med 50%. Det skiljer alltså mycket lite mellan 2:an och 4:an. Moderaterna (22%) anses ha bäst politik följt av Sverigedumokraterna och Socialdemokraterna. Det kan påpekas att för övriga partier finns det ett mycket lågt förtroende.
Äldreomsorg kommer med 45% på en delad femteplats. Och detta är en ganska stor ökning. När det gäller äldreomsorgen så har vi störst förtroende för Socialdemokraterna (16%) följt av Kristdemokraterna och Sverigedumokraterna. Även Vänsterpartiet finns det ett relativt stort förtroende för, men resten av partierna har nog en del att fundera över.
Miljö / Klimat kommer också på delad femteplats, och detta med en ännu större ökning än när det gäller äldreomsorgen. Störst förtroende har vi för Miljöpartiets politik (20%) följt av Centerpartiet och Socialdemokraterna. Det kan påpekas att 7% av svenskarna har störst förtroende för den sverigedumokratiska politiken inom det här området vilket placerar SD på 5:e plats. Det är väl en ganska bra uppskattning av hur många klimatförnekare det finns i landet!
Landets Ekonomi har svenskarna placerat på en delad sjunde plats en bra bit efter med 32%. Moderaterna vinner här med 22%, men med Socialdemokraterna i hälarna med 21%. Sedan är det långt ner till trean Sverigedumokraterna med 8% och sedan Vänsterpartiet med 5%. Resten av partierna kan vi nog snarast säga att vi saknar förtroende för...
Pensioner delar sjundeplatsen. Här ligger Socialdemokraterna i topp med 16% följt av Sverigedumokraterna och sedan Moderaterna och Vänsterpartiet på delad tredjeplats. Förutom möjligen KD är det nog enklast att säga att vi saknar förtroende för övriga partier.
Sysselsättning / Arbetslösheten / Jobben kommer sedan på nionde plats. Socialdemokraterna med 20% ligger i topp med Moderaterna hack i häl. Sedan är det långt ner till Sverigedumokraterna på tredje och Vänsterpartiet på fjärde plats. Resten av partierna har ingen chans.
Jämställdhet är nykomlingar på tio-i-topp. Det är frågan Skatter som trillat ur och den frågan har trillat ända ner till 16:e plats. När det gäller Jämställdheten har vi överlägset störst förtroende för Socialdemokraterna (17%) följt av Vänsterpartiet med trion Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedumokraterna på en delad tredjeplats. Det handlar väl då främst om de som inte vill ha jämställdhet utan tycker att sådant är trams.
Övriga områden i undersökningen följer i följande ordning. Energipolitik, Boende, Socialförsäkringarna (a-kassa, sjukförsäkringen mm), Barnomsorg, Försvaret, Skatter, Fördelningspolitiken, Företagande / näringspolitik, Infrastrukturpolitik, Djurrättsfrågor, Familjepolitik, EU / EMU, Privatiseringar, Integritetsfrågor (t.ex. FRA-frågan), Regionalpolitik och slutligen Utrikespolitik.
Ett annat sätt att titta på resultatet är att se hur många "poäng" de olika partierna får. Jag har då satt 3, 2 eller 1 poäng till de tre partierna i toppen inom varje kategori. Och det följer ju ganska bra den allmänna väljaropinionen. Men inte helt...
Socialdemokraterna vinner helt överlägset. S är det enda parti som placerar sig i toppen inom alla kategorier och vinner alltså 6 av de 10 toppkategorierna. Totalt får man ihop 24 poäng. Sett till det här så borde ju Socialdemokraterna ligga bättre till i opinionen. Upplever väljarna att dom trots allt inte riktigt vågar lita på att man ska bedriva socialdemokratisk politik när det gäller? Socialdemokraternas toppområden är Landets ekonomi, Socialförsäkringarna, Sysselsättningen och Utrikespolitiken.

Moderaterna ligger ganska långt efter och får ihop totalt 12 poäng. Och man vinner två kategorier. Förra undersökningen vann Moderaterna tydligen fyra kategorier så det hela är nog en missräkning för Ulf Kristersson. Totalt lyckas man placera sig i 7 kategorier. Moderaternas toppområden är Företagandet, Lag och ordning samt Landets ekonomi.

Sverigedumokraterna ligger inte långt efter. 11 poäng efter placeringar i lika många kategorier, 7 stycken. SD lyckas dock bara vinna en enda kategori. Sverigedumokraternas toppområden är inte överraskande Invandring, Lag och ordning samt EU.

Vänsterpartiet kommer på femte plats och får ihop 4 poäng med tre olika placeringar även dom. Vänsterns toppområden är Privatiseringar, Socialförsäkringar och Fördelningspolitik.
Miljöpartiet placerar sig bara i ett område, men vinner ju på Miljöfrågan. Av alla de 25 områden som ingår i undersökningen är det bara Energipolitik och Djurrätt som Miljöpartiet har något förtroende bland väljarna.
Centerpartiet ligger på delad sistaplats med sina 2 poäng från Miljöfrågan. Man har dock bättre siffror i andra frågor än just Miljöpartiet.
Liberalerna får också bara ihop 2 poäng från skola och utbildning. Liberalerna är också det enda parti som bara lyckas få ihop 1% förtroende inom något av de 25 områdena. Och man lyckas med detta i inte mindre än fyra av de tio-i-topp områdena! Det är uppenbart att Nyamko Sabuni har en hel del att jobba med. Föga förvånande är de enda områden där det finns något förtroende Liberalerna inom Skolan, Försvaret och EU/EMU.
Så hur känner ni? Blev ni förvånade över något? Saknade ni något? Egentligen inte så mycket nytt att det skulle vara befogat att ägna så här mycket utrymme åt det!
Vill ni läsa mer? Här finns en PDF-fil att gotta ner sig i.

Ibland är det mest talande svaret vid en intervju det uteblivna svaret! I Svenska Dagbladet läser jag en artikel som berättar om Moderaternas ointresse av att vidta åtgärder mot att smita med sina pengar till skatteparadis. Moderater är alltid snabba med krav på intensivare jakt och hårdare tag när det gäller bidragsfusk. Alltså när sjuka, föräldralediga, barnfamiljer osv kan misstänkas sko sig på socialförsäkringar. Samma intresse att jaga företag och företagare som bidragsfuskar finns inte. Och som sagt att jaga skattesmitare brukar inte vara något som prioriteras.
I artikeln är det Torsten Fensby, som beskrivs som världens största expert på skatteparadis, som mer specifikt berättar om hur vår svenska moderata finansminister Anders Borg aktivt motarbetade när han på uppdrag av Nordiska ministerrådet på egen hand försökte få till stånd informationsavtal med olika skatteparadis. Det vill säga att man tecknade avtal med enskilda länder där dom förband sig att lämna ut information om kontoinnehavare så att det inte skulle gå att gömma pengarna där.

- "Jag finner saken så viktig att jag i så fall kommer att rekommendera att projektet drivs vidare inom ramen för det Nordiska ministerrådet utan Sveriges deltagande" skrev Norges finansminister Kristin Halvorsen något syrligt i ett brev till Anders Borg 2008.
- "Till slut, år 2009, gick den svenska regeringen med på att driva projektet vidare i tre år – men redan året därpå försökte Anders Borg lägga ner projektet igen. De övriga länderna vägrade dock."
När SvD reporter nu försöker fråga Anders Borg varför han som svensk finansminister försökte stoppa projektet så svarar han att Sverige istället försökte minska drivkrafterna för den typen av skatteplanering. Dvs man avskaffade t.ex. Förmögenhetsskatten, sänkte Bolagsskatten osv. Det vill säga de som hade så gott om slantar att det var lönande att smita från att skatta fick sina skatter sänkta. Anders Borg hänvisar också till arbete inom EU och OECD.

Uppenbart är att sedan upphörde Anders Borgs mobiltelefonabonnemang. För den frågan vägrar han att besvara och avslutar helt sonika kontakten genom att vägra svara. Kanske räcker inte pengarna till? Jag såg att inkomsterna till Anders Borgs företag mer än halverats sedan han på en fin fest i skärgården hade fått för mycket destillerade drycker innanför västen och ville gå runt och ville jämföra bananer. Det blev väl inte lika attraktivt att locka med ett tal av Anders Borg som lockbete till konferensen efter den fadäsen. Nåja, han plockade visst ut närmare två miljoner ändå så det där att abonnemanget upphört var nog inget trolig förklaring.
Men det är talande för den moderata synen på skatter och skattefiffel. Sänker man skatterna så löser sig problemen. Det är därför Sverige i dag har blivit ett skatteparadis för den med lite mer slantar i plånboken, på kortet och på banken. Vi har ju kommit så långt, så att för att bekämpa svartarbete så skattesubventionerar vi arbetet istället. Se ROT och ännu mer RUT som ju främst är ett sätt att skattesubventionera de privilegierades lyxliv. Det är vi andra, som inte har råd att utnyttja tjänsterna, som betalar.

Ebba Busch Thors lilla tête-à-tête med Jimmie Åkesson har inte gjort så många glada. Naturligtvis är Jimmie Åkesson överlycklig. Det var nog hans lyckligaste dag det här året, och hans största framgång på mycket länge. Egentligen är väl den enda utanför SD & KD som applåderat det lilla kärleksmötet Skånemoderaternas Lars-Ingvar Ljungman. Men det är kanske inte så mycket att förundras över detta.
Istället är det fördömanden och avståndstagande som utmärkt kommentarerna. Naturligtvis står det Ebba Busch Thor fritt att söka allianser för sin egen reaktionära politik på de håll där hon tror att hon kan få stöd för denna. Kristdemokraternas högervridning blir ju helt enkelt allt mer tydlig. Kanske är Annie Lööfs konstaterande talande:
- "Deras vägval blir ju avgörande. De har fortfarande chans att komma tillbaka till Alliansen".


Det är en sådan dag där jag inte kan bestämma mig för vad jag ska välja som ämne för dagen. Till slut var jag nere i fyra alternativ. Eftersom jag själv helt utan inblandning från någon annan bestämmer vad jag ska tycka till om under dagen så har jag bestämt att det får bli fyra helt olika ämnen. Jag har för enkelheten döpt dom till 1, 2, 3 och 4. Läs och tänk efter alla dumheter som kan framföras. Ja, inte av mig, men från många andra som tycker annorlunda än mig.

¤ 2. - "Inför ett avdragsförbud under Almedalen!" Denna slutsats har ovan nämnda Catarina Kärkkäinen tillsammans med Lydia Wålsten (Timbros utsända på Svenska Dagbladet) samt Tove Lifvendahl (rent allmänt högermoderat) gjort i ett samtal, i ren ilska över Annie Lööfs förslag om ett speciellt grundavdrag för de som bor i Norrlands glesbygd. Och egentligen är det ett utmärkt förslag, alltså stopp för krav och förslag på nya skatteavdrag under Almedalsjippot. Tänk att slippa förslag om nya jobbskatteavdrag, utökade ROT & RUT avdrag. Inga förslag på avdrag för gåvor. Inga ändrade avdrag för jobbresor. Det kommer ju regelbundet som ett brev på posten nya krav på sänkta skatter för moderaternas kärnväljare genom olika finurliga skatteavdrag. Bra tänkt Catarina, Lydia och Tove!
¤ 3. - "Vill ni ha tillbaka tidningarna eller ska vi slänga dom?" Det var den fråga som tidskriften Chef (det är Nordens största ledarskapstidning) fick från flygbolaget BRA sedan man köpt reklamplats på flygen till Almedalen genom att senaste numret av tidningen skulle stoppas i tidskriftsfacket på flygplanen som reklam för tidningen. Men tidningens innehåll passade inte flygbolaget BRA. Dom bröt avtalet och vägrade dela ut tidningarna. Tidningen innehöll nämligen flera artiklar om flygets miljöproblem, och sådant ska naturligtvis censureras bort så att inte flygpassagerarna får läsa det och kanske drabbas av flygskam. Det är uppenbart att Flygskammen därför nu har fått en ny betydelse! Annars läser jag att de flesta flygpassagerare inte skäms alls. SAS slog nytt passagerarrekord i juni. Det krävs MER Flygskam - NU!
¤ 4. - "Our army manned the air, it rammed the ramparts, it took over the airports, it did everything it had to do." Så lät Donald Trumps hyllning till den amerikanska revolutionsarmén som 1775-1783 stred mot britterna för den amerikanska självständigheten. Det var i varje fall så som Donald Trump uttryckte sig när han i sitt tal på USA:s nationaldag den 4 juli skulle fira minnet av den 4 juli 1776 när de första delstaterna förklarade sig självständiga från britterna. Det var annars först 1903 som bröderna Wright gjorde sin första lyckade flygning. Så på 1700-talet fanns det knappast några flygplatser att ta över från den brittiska kolonialmakten. Donald Trump skyller på att telepromptern fuktskadats av regnet...
Det var alltså det hela. Jag hoppas att några av er drar lite på smilbanden. Inte att ni skrattar åt mig alltså. Men, ni gör ju, precis som jag, precis som ni vill. Om ni tycker att det är mig ni vill skratta åt så står det er fritt. Vi lever i en demokrati, och jag vet ändå att det är jag som har rätt!


- "Kapa biståndet till homofientliga stater"!
Varför tycker jag att detta handlar om hyckleri? Finns det något parti som utmärkt sig för att ha företrädare som framfört homofoba yttranden mer än just Sverigedumokraterna? Motioner om stopp för Pride-flaggor. Stopp för bidrag till organisationer i Sverige. Facebook och Twitterinlägg om "bögjävlar", "flator" osv. Men det är bra att Sverigedumokraterna nu ställer upp även på HBTQ-barrikaderna. Men, om man tar i på allvar mot alla sina egna homofoba medlemmar så riskerar det att bli tomt på medlemsmötena.
Jag hörde Jimmie Åkesson förklara att han nog dock inte skulle börja gå i Pride-tågen trots detta. Han misstänkte att han skulle "känna sig obekväm" där! Jo, det begriper jag. Om något parti utmärkt sig för homofobi så är det ju just Sverigedumokraterna. Dom har förtjänat Hyckleriutmärkelsen.
Sverigedumokraterna är välkomna i Pride-tågen!

Jag har ägnat mer än 30 år av mitt yrkesliv åt att jobba på Försäkringskassan. Den mesta av denna tiden genom att arbeta på Försäkringskassans lokalkontor på hemorten Åstorp. För de som är lite yngre kanske det låter lite konstigt, men det fanns ett Försäkringskassekontor i varje kommun - I större städer fanns det flera kontor. På dessa lokalkontor kunde man få hjälp med det mesta. De flesta förmånerna handlades av handläggare på dessa lokalkontor. Var det problem kunde man utan större problem få träffa sin egen handläggare och diskutera ärendet. Den handläggare som skulle handlägga en ansökan om något kunde lätt ordna ett möte med den som hade sökt förmånen. Handläggaren fick se sin "kund" i ögonen, och den som sökte en förmån (den försäkrade - df, som det hette) hade personlig kontakt med sin handläggare.

Den här personliga servicen var uppskattad. Jag får fortfarande bevis på detta genom olika människor som jag träffat i arbetet och som i dag kan hälsa vänligt, ställa frågor eller bara beklaga sig över utvecklingen. Jag brukar ta som exempel när jag för en tid sedan hade varit på ett av kommunens äldreboende, av helt andra skäl. När jag skulle gå kom en äldre dam stultande med sin rollator och frågade mig: - "Jag får följa med dig hem!" Jag försökte förklara att det nog inte var så lämpligt osv. Varvid hon frågade: - "Det är väl du på Försäkringskassan?" Jag tog det som en stor komplimang även om jag förstod att damen kanske var lite dement. Hur som helst avslutade hon med: - "Här är så tråkigt!" Sedan stultade hon vidare och jag kunde fortsätta hemåt medan jag funderade över våra liv.
Hur som helst nådde så småningom den stora centraliseringsvågen även Försäkringskassan. Lokalkontoren lades ner och det skapades handläggningscentrum där allt skulle handläggas så rationellt som möjligt som det hette. Men ack så opersonligt och med dålig service. Samma centraliseringsvåg har nu också nått Arbetsförmedlingarna. Inom kort finns det i stort sett inga statliga myndighetsjobb att få på orter utanför storstäderna. Dom lämnas åt sitt öde. Samtidigt som den personliga servicen är avskaffad.

Jag bestämde mig för att nu får det vara nog och sökte mig bort. Och sedan dess har Försäkringskassan fortsatt att rasa i förtroende bland svenska folket. Samtidigt som centraliseringsvansinnet fortsätter medan den personliga servicen är avskaffad. Försäkringskassan ligger i den absoluta botten när det gäller förtroende. Visst har politiker gjort sitt genom politiska beslut som kraftigt försämrade förmåner. Moderaternas kamp för att försämra sjukpenningen och sjukersättningen har varit intensiv. Sjuka människor är egentligen bara lata simulanter som försöker lura skattebetalarna. Ungefär så resonerar man inom Moderaterna. Och de andra borgerliga partierna i det som förr kallades Högeralliansen har snällt jamsat med. Vid en utvärdering som gjorts nyligen visade det sig att Sverigedumokraterna dock hade den absolut sämsta politiken. Men, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har inte bjudit motstånd på det sätt man kan förvänta sig.
Moderatledaren Ulf Kristerssons klassiska löfte när han valdes in i Riksdagen förklarar lite av hur Moderaterna ser på välfärd och socialförsäkringar:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Men, det är inte bara politiska beslut som skapat denna totala brist på förtroende för Försäkringskassan som svenska folket har. Det jag berättat om här i början, alltså ett centraliseringsvansinne som skapat en totalt avpersonifierad brist på service har hjälpt till att skapa denna sörja. Ledningar som sett "besparingar" som enda ledord har sedan ytterligare försämrat läget. Den som sitter 50 mil från den som drabbas av ett negativt beslut har mycket lättare att fatta detta negativa beslut efter påtryckningar uppifrån (både ledning och politiker) än den som personligen träffat den som berörs av beslutet. I dagens Försäkringskassa blir det negativa beslutet bara ännu ett anonymt beslut i en lång rad av beslut som inte har någon egentlig betydelse för beslutsfattaren. Vi har ju till och med haft hårresande exempel där andelen avslag gav resultat i lönekuvertet.
- "Försäkringskassan måste återta sin samhällsfunktion" skriver Elisabeth Wallenius som är ordförande för Funktionsrätt Sverige i en debattartikel i Dagens Samhälle. Det är dags för våra styrande politiker att ta Försäkringskassans problem på allvar. Och lösningen är inte ännu mer centralisering, ännu mer IT-stöd, ännu fler chefer som ser besparingar och indragningar som något positivt. Jag skäms för vad som hänt med min gamla arbetsgivare!

I en debattartikel för några dagar sedan argumenterade ett par representanter från Liberalerna för att Sverige ska följa i USA:s ledband och flytta vår ambassad i Israel från Tel Aviv till Jerusalem. Dvs att i praktiken erkänna den israeliska annekteringen av östra Jerusalem. Dvs den del av staden som enligt den internationella fredsplan som de flesta av världens länder ställt sig bakom skulle vara en del av en framtida självständig palestinsk stat. Men Israel har ockuperat hela staden precis som Västbanken och de syriska Golanhöjderna. Sedan dess har man i brott mot internationella lagar flyttat in sin egen befolkning på den ockuperade marken och trängt undan de som redan bott där. Och man har alltså annekterat östra Jerusalem och införlivat denna delen i den israeliska staten. Detta vill nu de båda liberalerna Maria Nilsson och Marcus Nilsen att Sverige ska erkänna genom att flytta den svenska ambassaden till Jerusalem! Så här skriver de båda:
- "Sveriges Israelpolitik bör läggas om totalt."
Vad Liberalerna egentligen alltså vill är att sanktionera den israeliska ockupationspolitiken. Där vi erkänner det israeliska beslutet att införliva HELA staden Jerusalem i staten Israel. Detta trots att staden har en unik position som helig stad för tre olika religioner. Judar, Kristna och Muslimer. Staden måste alltså ha en speciell status, inte bara vara huvudstad i den judiska staten Israel. De krav som Liberalerna framför innebär också att Sverige ska ställa sig bakom och acceptera alla de judiska bosättningar som byggts och fortfarande byggs på ockuperade Västbanken och de från Syrien ockuperade Golanhöjderna. Bosättningar som ju mer etablerade dom blir, ju fler dom blir och ju större dom blir omöjliggör den tvåstatslösning som det finns ett internationellt mål för. Inte det apartheidliknande samhälle som Israel istället håller på att skapa på Västbanken.

Att följa det Liberala exemplet vore en huvudlös (för att låna en beskrivning från det liberala debattinlägget) politik. Sverige ska fortsätta med en politik som innebär att det skapas två demokratiska stater (Israel och Palestina) som kan leva i fredlig samexistens som grannar. Och att denna palestinska stat består av östra Jerusalem, Västbanken och Gaza och att den palestinska myndigheten har full kontroll över HELA detta område. Skulle den israeliska staten och den palestinska staten istället gemensamt komma överens om en gemensam stat bestående av båda staternas territorium och alla innevånare, israeler eller palestinier har exakt samma rättigheter och skyldigheter så är det upp till dessa stater att besluta om detta. Men det innebär också att alla religioner i denna stat, judendom, kristendom och islam, jämställs med varandra.
Men att göra som dessa liberaler vill, är en direkt huvudlös politik som motverkar möjligheterna att skapa en fred. Läs gärna svaret på de liberala israelvännernas krav från socialdemokraten Anders Österberg:
- "En tvåstatslösning skulle skapa fred."

Det har blivit en rejäl fnurra på tråden mellan Donald Trump och den brittiska regeringen. Detta sedan det läckt ut vad Storbritanniens ambassadör i USA, Kim Darroch, haft för omdöme om Donald Trump och hans styre. Det handlar om hans privata funderingar endast avsedda för den innersta diplomat- och regeringskretsen. Men, någon har alltså läckt anteckningarna och då tog det fyr i Vita Huset.

Sådana sanningar tål naturligtvis inte Donald Trump.
- "Jag känner inte ambassadören, men han är inte omtyckt eller väl ansedd i USA."
- "Den knäppa ambassadören som britterna prackade på USA är inte någon som vi är förtjusta i, en väldigt korkad kille."
Även Theresa May ligger rejält risigt till hos Donalds Trump.
- "De goda nyheterna för det fantastiska Förenade kungadömet är att de snart kommer att ha en ny premiärminister."
- "Men hon tog sin egen dåraktiga väg - var oförmögen att få det gjort. En katastrof!"
Nu har Kim Darroch dock konstaterat att han inte kan få något gjort och han har meddelat att han avgår. Hur som helst återstår frågan vem det är som läckt det hela? Främmande makt (dvs Putin)? Eller kan det ha varit Boris Johnson som nu aspirerar på att ta över efter Theresa May men som en gång hoppades att kunna bli just USA-ambassadör? Det blev Kim Darroch istället!
Vem vet? Men osams är dom!

Fast det är klart. En del är ju födda lite MER lika än alla andra. Vi är alla lika mycket värda, har alla samma skyldigheter och rättigheter. Vi bor helt enkelt i ett demokratiskt samhälle. Fast sedan finns det några som är födda lite annorlunda än alla vi andra, som är födda med lite större värde, som är födda med lite mer rättigheter än andra. Och kanske lite färre skyldigheter också. Men, vi bor ju fortfarande i ett demokratiskt samhälle där alla är lika mycket värda! Eller?
Vad får mig till ha så här djupa funderingar? Jo, jag ser att lillprinsessan Estelle tydligen gillar Metallica. Den kungliga smaken är ju lite si så där! Hur som helst ville tydligen den lilla 7-åringen passa på att gå på konsert med Metallica på Ullevi i Göteborg. Så hon tar mamma och pappa med sig och vill se på konserten. Nu är det så att det är en 13-års gräns på ett sådan här ganska högljutt arrangemang. Är du under 13 år så släpps man helt enkelt inte in. Inte ens i sällskap med vuxna. Det var många besvikna barn som ännu inte hunnit bli tonåringar som avvisade tillsammans med sina lika besvikna föräldrar. 13-års gränsen gäller - för ALLA!
Nä, inte riktigt för alla. Det finns undantag, men då gäller det att ha blått blod. För lilla sessan Estelle med mamma och pappa öppnade man upp en speciell loge som inte användes normalt. Nå'n måtta med att hålla på reglerna får det väl ändå vara? Inte kan man vägra en kunglig person inträde bara för att dom inte uppfyller ålderskrav. 7-åriga kungligheter är ju värda minst en vanlig vuxen från den allmänna pöbeln.
Arrangörerna Live Nation hänvisar till att kungligheterna vistades i en speciellt uppöppnad loge. - "Detta är en plats på Ullevi som inte finns tillgänglig till försäljning på evenemang" påpekar man från Live Nation. Alltså inte för den vanliga pöbeln! - "I och med att kronprinsessparet och prinsessan Estelle var i en loge så var det enligt reglerna korrekt" menar hovets informationschef Margareta Thorgren.
Fast det håller inte Göteborgs miljöförvaltning med om och kräver svar från arrangören om hur det här har gått till. - "Det finns inga undantagsregler för loger eller andra utrymmen på Ullevi". Vi andra begriper hur det har gått till utan några speciella förklaringar. Inte kan man vägra en kunglighet inträde som kommer spontant bara för sådana dumma regler som åldersgränser eller fullsatt. Kommer det blåblodiga så fixar man det. Problem är till för att lösas, allra helst om det handlar om blåblodiga.
Vi vet att vi alla är skapade lika - men en del skapades bara lite mer lika!
Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Lite lästips:
Aftonbladet
Expressen
Expressen

Som väntat så blir det Pentagon och NATO-generalerna och inte det svenska utrikesdepartementet som bestämmer den svenska utrikes- och säkerhetspolitiken. En seger för militärivrarna och NATO-förespråkarna tillsammans med försvarsminister Peter Hultqvist. Tragiskt, men tyvärr väntat!

- "Regeringen kommer i nuläget inte att underteckna konventionen om förbud mot kärnvapen. Vi kommer inte att lägga fram den för riksdagen för votering. Vi kommer däremot att bli observatör."
Vad ligger då bakom att Sverige inte vill förbjuda kärnvapen? Jo, Pentagon och NATO-ledningen har gjort klart att om Sverige skriver under avtalet så får vi inte fortsätta med vårt fusk-medlemskap i NATO. Och grunden till detta är att NATO:s militära strategi bygger på kärnvapenavskräckning. Därmed vägrar man alltid att berätta om man har kärnvapen eller inte med sig. Så när alla olika NATO-styrkor är i Sverige och pangar så berättar man inte officiellt om man har kärnvapen eller inte med sig. Skulle Sverige skriva under avtalet så innebär det att NATO inte får föra in kärnvapen på svenskt territorium. Alltså måste man då officiellt lova att man inte har kärnvapen med sig. Något som skulle bryta mot hela NATO-strategin. Alltså har Pentagon och NATO-ledningen gjort klart för Sverige att man inte accepterar att Sverige skriver under avtalet.

För som väntat lyder Sverige diktaten från Pentagon!
I förlängningen handlar det naturligtvis om Sveriges strategiskt viktiga läge för NATO om det skulle bli en militär konfrontation med Ryssland. Då är det av allra största vikt att NATO omedelbart tar kontroll över svenskt territorium (dvs invaderar Sverige) för att på så sätt få full kontroll över Östersjön och hålla ryska trupper innestängda. Och då kommer man naturligtvis att ha kärnvapen med sig.
Detta är något som naturligtvis Ryssland är fullt medvetna om. I Ryssland ser man Sverige som en del av NATO:s strategi. Det innebär att Ryssland naturligtvis vid en uppblossad konflikt kommer att ha ett stort intresse av att förekomma NATO och försöka få kontroll över det svenska territoriet före NATO. Allt för att förhindra att man helt förlorar kontrollen över Östersjön. En svensk anknytning till NATO minskar alltså den svenska säkerheten jämfört med om båda parter hade uppfattat Sverige som alliansfritt och neutralt.
Men, som sagt. Sverige väljer som förväntat att lyda påbuden från Pentagon och gå i NATO-generalernas ledband!
Läs mer:
Sveriges Radio
SVT
Aftonbladet

För ett antal veckor sedan tog jag upp ett av alla de korkade beslut som fattats i de kommuner där Sverigedumokraterna hamnar i maktposition. Att man från det håller kommer med förslag tydligt riktade mot just invandrare i allmänhet och muslimska sådana i synnerhet är inget som förvånar. Det är ju liksom hela syftet med partiet som lider av en rädsla för andra människor. En rädsla som resulterar i ett hat. Alltså inget som förvånar.
Det som förvånar är när Moderaterna och Kristdemokraterna jamsar med i denna rädsla / hat. I motsats till Sverigedumokraterna så ser jag i varje fall Moderaterna och Kristdemokraterna som seriösa politiska partier. Vi tycker olika i de flesta frågor, jag köper inte deras beskrivning av verkligheten och därmed inte heller deras krav och lösningar. Men, det är i varje fall seriösa och demokratiska partier. I motsats till Sverigedumokraterna som inte är seriösa, och som befolkas av representanter som.... Jag vill inte skriva ner de ord som beskriver partiets representanter och supportrar.

Om det är ett problem med att en anställd tar onödigt långa pauser från arbetet istället för att sköta jobbet så är det en fråga för arbetsledaren att ta upp. Sedan kvittar det om detta "smitande från jobbet" beror på långa bönestunder, långa rökpauser, långa kaffepauser eller vad man nu smiter från jobbet för att göra. Däremot har vi alla rätt att ta kortare pauser från jobbet för att sedan kanske sköta jobbet bättre. Sedan måste det kvitta om man går på toa, dricker något, berättar för en kollega om vad hunden där hemma hittade på, tar en rökpaus - eller ber en bön till sin gud.
Men nu är det alltså Sverigedumokraterna det handlar om. Då handlar det om att ge utlopp för sitt invandrarhat. Alltså skapas det ett problem som oftast inte finns för att sedan kunna fatta ett beslut som är riktat mot den grupp man hyser ett så stort hat mot.
Protesterna mot klavertrampet i Bromölla har varit intensiva. Judiska grupper, kristna grupper och helt vanliga sansade människor är kritiska. Ett "böneförbud" drabbar ju blint, oberoende av religion. Även om Sverigedumokraterna naturligtvis är ute efter just muslimer. Socialsekreteraren Pernilla Franklin i Bromölla har anmält sig själv till arbetsgivaren Bromölla kommun och erkänt att hon ofta ber en bön i arbetet. Hon är kristen och jobbar tydligen bland annat med omhändertagande av barn. Ett arbete som ofta kan vara mycket psykiskt påfrestande. Jag har, trots att jag är "ateist", en stor förståelse för att man i hennes situation kan känna styrka i att be en bön om vägledning för att orka fatta korrekta beslut. Men när Sverigedumokraterna styr handlar det bara om pang på rödbetan utan eftertanke. Och det skrämmande är att seriösa partier som Moderaterna och Kristdemokraterna i många fall väljer att följa efter. DET är egentligen den stora skandalen!
Det ska påpekas att i de flesta kommuner i landet har dessa högerpartier (alltså M och KD) valt att fortsätta med att vara seriösa. Låt mig ta ett exempel från min grannkommun Klippan. När det där nyligen var dags för beslut om att ge ett nytt kulturbidrag för arrangerandet av årets Punkfestival sade Sverigedumokraterna Nej. Men man var ensamma om detta. Motivet till SD:s Nej var att vid förra årets musikfestival hade ett av banden yttrat sig ytterst kritiskt mot Sverigedumokraterna. Alltså ansåg SD att arrangörerna inte skulle få några bidrag till årets festival. Kan ni tänka er ramaskriet om Socialdemokraterna skulle stoppa bidrag till ett arrangemang för att någon under förra årets arrangemang hade kritiserat Socialdemokraterna? Det hela är bara ännu ett exempel på att Sverigedumokraterna inte är ett seriöst politiskt parti och att man inte har begripit vad demokrati är.
SD får fortsätta att benämnas Sverigedumokraterna. Dom är inte demokratiska utan bara dumma!

Nä, det är inte vänsterextremisten och bilhataren Sven Tycker som författat den meningen. Istället har jag stulit rubriken från Svenska Dagbladet. Där har Elisabet Andersson satt just den rubriken på sin krönika: - "Sverige fast i bilsamhället – är vi blinda för det?"

Alla dessa hårdgjorda ytor skapar problem. Dels för att ta hand om regnvatten. Istället för att vattnet får en chans att tränga ner i marken ska det spolas bort i avlopp. Det skapar barriärer för allt annat att flytta på sig. Både människor och djur. Osv!
Det finns de som tror att bilismens miljöproblem är lösta när vi bytt ut våra avgasspridande bensin- och dieselbilar och gått över till el. Men avgaserna är bara en del av bilismens miljöproblem. Produktion av bilar. Produktion av el till bilarna. Rester och avfall från bilar. Gummipartiklar från däcken. Bilen i sig är ett miljöproblem.
Det innebär inte att jag tror att vi alla skulle klara oss utan bilen. Det skulle vi inte göra! Bilen, i vilken form den nu tar i framtiden, har en funktion att fylla för många även i fortsättningen. Men jag tror också att många av oss skulle klara sig utmärkt utan bilen om vi försökte. Så fort det diskuteras bilismen och kostnaderna så handlar det om problemen för människor i glesbygden att klara sig utan bilen. Och så är det. Men det är inte människor i glesbygd som kör mest bil. Det är istället bilarna i Stockholm som rullar längst sträckor. Och det är också dom som skulle klara sig bäst utan bilen. Eller med en begränsning av bilåkandet. Men, som sagt i början, hela samhällsplaneringen är uppbyggd för att passa bilismen.
Jag är själv ett exempel på att det går att klara sig utan bil. Jag har ingen, och har aldrig haft någon. Jag är van från mina föräldrar, dom hade inte heller någon bil. Jag har lärt mig att hitta andra lösningar, att anpassa livet efter detta. Jag är medveten om att det inte skulle gå för alla. Men många av dagens bilister skulle med lite anpassning av livet klara sig alldeles utmärkt. Och skulle antagligen må mycket bättre på köpet. Både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt.

Jag har i stort sett aldrig saknat bilen för att förflytta mig eller familjen. Det finns kollektivtrafik för de flesta tillfällen och det är mycket lugnare att sitta på tåget (eller bussen) och läsa något, prata med någon eller bara blunda än att stressa i bilköer eller på motorvägen. Skulle det hända vid något tillfälle att det är problem finns det möjligheten till en taxi. De gånger jag saknat bilen är för transport av saker.
Men, många skulle klara sig utmärkt utan en bil. Och jag är alltså övertygad om att många av dessa på köpet skulle må bättre, fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Det gäller inte alla. Många bor så att det inte går att lösa, måste jobba så att det krävs en bil osv. Men många skulle klara sig utmärkt! Prova så får ni se.
Ännu fler hade klarat sig utmärkt om inte hela samhället var planerat efter bilens behov.

Visst är det så att en enkel siffra kan berätta att det vi trodde var sanningen i själva verket bara är en myt eller ett missförstånd. Här är tre exempel på siffror som jag tycker föranleder att vi byter uppfattning,



- "Istället är det en trygg storstad där människor strosar på gatorna och njuter i parker - ett drömresemål för miljontals turister i världen."
Visst låter det som ett litet paradis. Jämfört med läget i Sverige där det ju mördas och skjuts hela tiden så att människor inte vågar gå utanför ytterdörren. Då ska vi kanske fundera lite på hur vi reagerar på olika sätt att beskriva verkligheten. Under förra året skedde det 108 mord i Sverige. Dvs drygt en tredjedel av vad som skedde i "den trygga storstaden". Det är alltså mycket säkrare i Sverige. Var inte rädda för att vistas ute! Det är bland det säkraste du kan göra. Dessutom händer det mindre om fler är ute.


Låt oss börja med tillgången på el. Den svenska elexporten sätter ständigt nya rekord. Det land som ökat importen av el mest från Sverige är Finland. Orsak? Den finska satsningen på kärnkraft! Utbyggnaden är rekordförsenad. Man får helt enkelt inte igång aggregaten enligt planen så man tvingas köpa el från Sverige för att trygga tillgången. En misslyckad satsning på kärnkraft i Finland skapar problem. I Sverige har vi istället satsat på förnyelsebar elproduktion. Där vattenkraften är basen medan vi kraftigt bygger ut sol- och vindkraft. Sverige klarar elförsörjningen UTAN kärnkraften.


Kärnkraften är ett stickspår som vi aldrig skulle ha växlat in på. Nu måste vi lösa problemen, men gör dom inte ännu större!

Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan vanliga anständiga människor och politiker runt vår jord återfår förtroendet för USA efter det att Donald Trump inte längre sitter i Vita Huset. För trots allt så kommer den dag då han inte är president längre. Han kan ju, av obegripliga skäl, bli omvald. Men sedan är det slut. Jag har svårt för att se att länder litar på ett avtal som tecknats med USA med tanke på hur Donald Trump bryter avtal på löpande band.
Donald Trump är en populistisk och tölpaktig pajas, Jag vet inte om man ska skratta åt honom eller egentligen gråta och vara livrädd. Hans sätt att yttra sig om personer och företeelser som han inte instämmer i ligger på en nivå som inte är värdigt den politiker på vår jord som ju i praktiken har allra störst makt. Hans förmåga att ständigt ta till uppenbara lögner är skrämmande. Det är oroväckande att en så stor andel av amerikanerna fortfarande har kvar sitt stöd för honom. DET skrämmer mig.
De senaste klart rasistiska utfallen mot fyra kvinnliga demokratiska politiker i Representanthuset och med utländska anor är så grova att inte ens Sverigedumokraterna i Sverige skulle sjunka så djupt. De fyra, Rashida Tlaib, Ayanna Pressley, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez, är värda allt stöd. Tre av dom är födda i USA medan den fjärde kom till USA som litet barn. Jag undrar hur Melania Trump (Donalds hustru) tänker. Hon kom ju till USA först som 26-åring.

Det är en skam för det som kallar sig "Världens största demokrati" att ha valt till president en livsfarlig pajas som Donald Trump. Till amerikanernas försvar så kan vi väl i varje fall konstatera att motkandidaten Hillary Clinton hur som helst fick stöd av flest amerikaner i presidentvalet. Men det amerikanska valsystemet är sådant att detta inte självklart innebär att man vinner valet.

För någon dag sedan läste jag att ett av tyskan Ursula von der Leyens löften för att få bli vald till EU-kommissionens ordförande var att arbeta för att få genomfört någon form av "digitalskatt" för att komma åt de stora amerikanska nätjättarna som Google, Facebook osv som ju mycket effektivt smiter från att betala skatter genom att slussa sina vinster runt mellan olika länder för att till slut hamna där man slipper skatta för pengarna.

- "Trumpadministrationen kommer inte att tolerera diskriminerande behandling mot amerikanska företag."
Det var budskapet i utrikesminister Mike Pompeos signerade order till de amerikanska ambassaderna.
Det är uppenbart att vänskapen mellan jättarna och den amerikanska administrationen är god. Vita Huset skyddar bolagen från att behöva betala skatter mot att bolagen som Google och Facebook snällt lyder order från Vita Huset och Pentagon. Vi har ju exemplet när Vita Huset som ett led i handelskriget med Kina skulle sätta åt kinesiska Huawei. Google och Facebook fick order från Pentagon om att stoppa Huawei från att använda deras appar och Facebook och Google lydde snällt. Vi fick bevis för att de amerikanska nätjättarna snällt går i Pentagons ledband i varje fall. Dom lyder när Pentagon ger order. Ett uppenbart säkerhetsproblem eftersom vi ju inte vet vad jättarna gör med all den information dom har om oss.
Jag är dock övertygad om att dom villigt kommer att lämna över den till Pentagon när Pentagon ber om det. Nästa gång du får besked om att någon av alla dessa appar har uppdaterats så fundera lite över vad bolagen har fått order från Pentagon om att lägga till i apparna! Jag litar inte på vänskapen mellan Vita Huset / Pentagon och de amerikanska nätjättarna.

Skattekverulanternas Förening (dom kallar sig formellt för Skattebetalarna) har räknat ut att i går inträffade vad man kallar Skattefridagen. Skattefridagen definieras så här enligt Skattekverulanterna: "Skattefridagen visar hur många av årets dagar det tar för en genomsnittlig inkomsttagare att tjäna ihop till årets inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms och punktskatter."


Gärna mer skatt om pengarna används till vårt gemensamma bästa. Som några intelligenta politiker uttryckt det:

Visst är det så i Sverige att alla är lika inför lagen? Ja, med undantag då för de som har utrustats med blått blod sedan en anfader invandrat från Frankrike för några hundra år sedan. Men alla vi andra. Frågan aktualiseras av händelserna kring artisten ASAP Rocky som är misstänkt för grov misshandel och som tydligen av vissa ska behandlas annorlunda eftersom han är så rik, framgångsrik och kändis.
Det är möjligt att vi ska diskutera de svenska reglerna för häktning. Om jag förstått det så är dessa regler väldigt generösa, dvs det är mycket lätt att häkta personer i Sverige och de som sitter häktade kan tvingas sitta häktade mycket längre än i de flesta andra länder. Men, man slipper inte att häktas bara för att man är rik och förmögen och kändis. Oberoende av om man är svensk eller amerikan.

Låt den svenska rättvisan ha sin gång. Behandla ASAP Rocky (eller Rakim Mayers som han egentligen heter) på samma sätt som vilken annan misstänkt brottsling som helst. Att han är kändis, rik, och uppenbarligen djävligt bortskämd, utgör ingen förmildrande omständighet. Bedöms det enligt svensk lag att han ska sitta häktad så ska han också sitta häktad. Detta får han göra eftersom det bedöms som risk för att han lämnar Sverige annars. Han har ju konserter att uppträda på - i andra länder. Och han får i häktet äta samma mat som andra häktade. I Sverige behandlas man INTE annorlunda för att man är rik, berömd och bortskämd!
Det är dags för kändiseliten och Donald Trump att inse detta.
Sedan kan vi diskutera den svenska häktningslagstiftningen. Men det berör inte ASAP Rocky.
Läs mer:
Asap Rocky får stå sitt kast.
Kommer ringa Sveriges väldigt talangfulle statsminister.
Haft väldigt bra samtal med Löfven.
Synnerligen ovanligt
Uppenbart är att Donald Trump inte tål kritik så bra. Den svenska polisen Viktor Adolphson twittrade ett svar till Donald Trump och förklarade den svenska lagstiftningen. Resultat? Han stängdes av från Twitter! Viktor Adolphson alltså.

Ibland blir man förvånad över resultatet från undersökningar, och kan till och med ibland undra om det verkligen kan stämma. Men, andra gånger så bekräftar undersökningar som görs bara att det man redan tidigare var övertygad om faktiskt stämmer. En sådan är den som författaren Staffan Landin presenterade i Aftonbladet TV.
Man har låtit ett urval svenskar ange vad dom tror är de rätta siffrorna när det gäller antalet asylsökande, antalet fattiga pensionärer, statsskuldens utveckling, brottslighetens utveckling osv. Och sedan har man jämfört hur olika grupper tror om det här är jämfört med verkligheten. Det visar sig då att det har inte så stor betydelse fördelat på ålder, på kön, på var man bor. MEN! Om man delar upp det i vilka partier man sympatiserar med så blir det uppenbart en stor skillnad.

Och så kommer vi då till sympatisörer till Sverigedumokraterna. Dom har en VÄLDIGT skev verklighetsuppfattning. Konsekvent, i varje fråga, så är deras uppfattning av verkligheten totalt fel. Och då alltså till det sämre. Sverigedumokrater tror att den svenska statsskulden ökar, när den i själva verket sjunker snabbt. Dom tror att arbetslösheten ökar och sysselsättningen minskar när verkligheten är att arbetslösheten är lägre än vad den varit på mer än 10 år medan sysselsättningen är rekordhög. Dom tror att brottsligheten generellt ökar medan den i själva verket var högre på 80- och 90-talet. Fattigdom? Exakt samma sak. Sverigedumokraterna baserar alltså sin politiska åsikt på att totalt har missförstått hur verkligheten ser ut.
Är det någon som är förvånad? Sverigedumokratiska väljare har helt enkelt en väldigt skev verklighetsuppfattning. Det är denna felaktiga uppfattning om verkligheten som får dom att stödja ett populistiskt och lögnaktigt nasseinspirerat populistparti. SverigeDUMokraterna stämmer helt enkelt!
SD-väljare har sämst verklighetsuppfattning

I dag är det exakt 8 år sedan de Nordiska länderna drabbades av det värsta terrordådet i vår moderna historia. Det var den 22 juli 2011 som Anders Behring Breivik först dödade 8 personer med en 900 kilos bilbomb i Regeringskvarteren i Oslo och sedan åkte ut till Utøya där det norska Arbeiderpartiets ungdomsorganisation Socialdemokratisk ungdom hade ett ungdomsläger där han sköt ihjäl ytterligare 77 ungdomar.
Anders Behring Breivik var högerextremist med nazistsympatier och hans massmördande var ett tydligt nazistiskt terrordåd. På årsdagen har andra nazister vandaliserat ett minnesmonument över Breiviks massmord genom att spreja hakkors på detta.

Men, vi går främst och är rädda för islamistiska terrordåd. Terrordåd och mord av politiska och religiösa skäl kan begås av vilken grupp som helst. Det finns extremister inom alla grupper. Det är inte heller någon ny företeelse. Redan 1908 sprängdes en båt i Malmö, Amalthea, av några ungsocialister. På båten bodde några engelsmän som rekryterats till Malmö för att jobba som strejkbrytare. 1940 sprängdes den kommunistiska tidningen Norrskensflamman i Luleå i luften och fem personer dödades. Bakom bombdådet låg bland annat flera militärer och en journalist från en konkurrerande högertidning. Sympatisörer till nazistiska NMR har begått åtskilliga "terrordåd" mot flyktingboenden. 2015 lade Sverigedumokraterna i Lund ut på sin hemsida adresserna till flyktingboenden. Gissa vad som hände?
Internationellt har muslimska extremistgrupper, kristna extremistgrupper och hinduiska extremistgrupper gjort olika terrordåd. I t.ex. Tyskland har högerextremister och Nazister begått ett antal mord med politiska förtecken. För en vecka sedan gjorde italiensk polis en räd mot en fascistgrupp och hittade allt från vanliga automatvapen till granatgevär och en hel missil.
Låt det som hände i Norge för åtta år sedan påminna oss om att extremister av alla sorter är farliga. Sedan må det vara religiösa extremister eller politiska extremister. Det som skrämmer mig mest i Sverige är högerextremister. Men vi får inte glömma den motsatta sidan och olika religiösa extremistgrupper med kanske islamister i täten.


En översittarstat agerar! Israeliska myndigheter har med hjälp av militär och polis inlett rivningen av palestinska hem i Sur Baher som ligger i ockuperade och annekterade östra Jerusalem. 350 palestinier blir hemlösa när israeliska bulldozers river deras hem. Enligt Israel ligger bostäderna för nära den mur Israel bygger på ockuperad mark. Enligt palestinierna är detta bara ett svepskäl. Bostäderna rivs för att ge plats för en ny israelisk bosättning.
Både FN och EU har fördömt rivningarna. De palestinska myndigheterna tänker anmäla det hela till ICC, International Criminal Court (Internationella brottmålsdomstolen). Men sådant struntar staten Israel i. Dom har den militära överlägsenheten, dom har kärnvapen. Och dom har Donald Trump bakom sig och hela den amerikanska militären som back-up. Dom kan strunta i internationella lagar, i internationella överenskommelser. Dom kan göra som dom vill, ingen har någon kraft att göra något åt det.
Och dom gör också precis som dom vill!

Läs mer:
Israel river palestinska bostäder
Israel river palestinska hus i östra Jerusalem
Israel inleder rivning av palestinska hem
Israel razes Palestinian homes
Israel inleder rivning av palestinska hem

Medlemmarna i Tories, det brittiska konservativa partiet, har nu valt Boris Johnson till ny partiledare och därmed också ny premiärminister i Storbritannien. En av de som jublar är Donald Trump. Det här är två "politiker" med stora likheter. Men också med stora skillnader. Bara det faktum att Donald Trump jublar manar till eftertanke och oro.

Boris Johnson fick sparken från tidningen i sin tidigare karriär som journalist. Han ljög och hittade på citat. Och sedan har det fortsatt. En klassiker är när han var ilsken över EU-regler om att all fångad fisk skulle kylförpackas för att få exporteras, vilket skapade problem på Isle of Man. EU fick påpeka för Boris Johnson att det inte var EU-regler utan egna brittiska regler. Dessutom är Isle of Man inte medlemmar av EU. Och det har sedan fortsatt.
Nu har han lovat att britterna ska lämna EU den 31 oktober. Oberoende av om det finns ett avtal eller inte. Alltså en s.k. hård Brexit. Hur han tänker få ihop det är en gåta. En hård Brexit utan ett acceptabelt avtal med EU riskerar att bryta sönder Storbritannien. Frågan om gränsen mellan Nordirland och Irland är inte löst. Hur löser man en gräns mellan EU och länder utanför EU som inte har någon som helst gränskontroll. Här går man över gränsen till grannen och dricker kaffe. Man går över gränsen och handlar middagsmaten osv. Här handlar det om verklig integration över gränsen. Eller ska Nordirland stanna i EU så att det blir en EU-gräns inne i Storbritannien? I Skottland är en rejäl majoritet av befolkningen starka motståndare till Brexit. Man hotar med att helt enkelt lämna Storbritannien om London beslutar att lämna EU. En hård Brexit, som Boris Johnson lovat inte är några problem, skapar enorma problem.
Dessutom kommer Boris Johnson att få stora problem med Parlamentet. De konservativas majoritet är skör och kräver stöd från andra. Just nu ett nationalistiskt nordirländskt parti. Om Boris Johnson har ett starkt stöd bland de konservativas medlemmar så är stödet bland britterna lägre. Mycket lägre! Ett antal ministrar i Theresa Mays regering har lovat (hotat...) att avgå om Boris Johnson väljs. Motståndet bland Tories parlamentsledamöter lär öka. Och om Boris Johnson inte får majoritet i Parlamentet tvingas han utlysa nyval. Ett val som är mycket osäkert. Enda chansen i det valet för Tories är att Labour begår självmord.
Valet av Boris Johnson är illavarslande! Det kvittar hur stark motståndare till EU jag själv är. Men att tro att det är lätt att lämna om man en gång gått med är naivt. Mycket naivt!
Läs mer:
Nya premiärministern – en skamlös lögnare
Nu har britterna valt fel igen
Problemen ligger redan och väntar på Boris nya skrivbord
Mycket som oroar med Boris Johnson

Dagens funderingar handlar till stor del om skam. Det finns tillfällen när jag känner skadeglädje, denna den mest rena formen av glädje, men där jag kanske skulle känna lite skam över min skadeglädje. Sedan finns det andra som verkligen borde skämmas, men som inte alls gör detta. Egoism och girighet är ett effektivt botemedel mot att känna skam. Det är bara att hoppas att det har skadliga biverkningar så att man kan komma att få känna lite skadeglädje.
¤ Jag skäms. Min första tanke när jag läste om mannen som skulle sjösätta sin vattenskoter i Norra Hamnen i Helsingborg och lyckades sjösätta släpet och dragbilen - en Porsche - också var: Hahaha! Mina fördomar som omedelbart kopplade ihop vattenskotern (detta odrägliga gissel vid stränderna) och en Porsche är kanske elaka. Men jag kan inte låta bli. Det är en viss typ av människor som kör fina Porschar - dom är inte mina kompisar. Men skadeglädje är fel även om vissa hävdar att det är den enda sanna glädjen.
¤ Jag borde skämmas. Apropå Porschar så kände jag för några år sedan ungefär samma skadeglädje när jag dyngsur efter ett överraskande skyfall lyckades ta mig in på ortens ICA Kvantum och i högtalarna kunde höra följande utrop: "Vill ägaren till en Porsche cabriolet snarast kontakta förbutiken." Har man bottenplugg i cabbar?

¤ Lurade. På tal om sportbilar så läser jag om pappan och sonen i Brasilien som tillverkade falska kopior av exklusiva lyxbilar. Undrar om det är många som nappat på erbjudandet om en billig Ferrari eller Lamborghini. Jag tycker det verkar vara duktiga tekniker i varje fall. Och skrattar lite åt de som kan ha blivit lurade...
¤ Var är LUF. Jag läser att man på Mallorca infört totalt rökförbud på flera badstränder. Turisterna röker och fimpar i sanden utan någon som helst anständighet. Jag förväntar mig att ordföranden för LUF, Joar Forssell, fortsätter sin kamp för fritt rökande. I samband med det svenska rökförbudet på uteserveringar osv gick han ju runt kedjerökande utklädd till en cigarett. Jag gissar att vi snart får se Joar Forssell i sin cigarettutstyrsel kedjerökande på en badstrand på Mallorca demonstrativt fimpande i sanden. Eller också kanske han har vuxit upp till nu?
¤ Undrar om hon skäms. Världens högsta chefslön har Denise Coates! För två år sedan var årslönen motsvarande 3,1 miljarder kronor. Året innan var den "bara" motsvarande 2,5 miljarder. Vem är Denise Coates? Jo hon är huvudägare och VD för spelbolaget bet365. Hon flyttade pappans vadslagningsföretag till nätet och flyttade hela konkarongen till skatteparadis. Undrar om hon skäms på vägen till banken. Eller om hon struntar i alla familjekatastrofer hon förorsakat på sin väg till banken.
¤ Dom skäms inte. Skattefifflet och Skattesmitandet fortsätter i varje fall. Den kritstrecksrandiga organiserade brottsligheten fortsätter med oförminskad kraft. Europas myndigheter verkar inte allt för intresserade av att täppa till alla kryphål. Man kan fundera över var ointresset kommer från?
¤ Dom skäms verkligen inte. Det har blåst upp lite debatt om de rika storstadskommunerna med moderatghetton som Danderyd, Täby, Lidingö osv som dumpar flyktingar och bidragsberoende som har svårt för att hitta egna boenden i fattiga glesbygdskommuner. Dom rika kommunerna slipper ansvaret som sedan får tas över av små och fattiga glesbygdskommuner. I många fall har man aktivt dumpat dom i skandalboenden till ockerhyror. Men det bekymret slipper man ju i de rika moderatghettona eftersom det istället blir den nya vistelsekommunens ansvar. Tror ni att dom skäms? Tvivlar, dom tycker nog bara dom är smarta. Och sätter sig och författar en ny skrivelse där dom protesterar mot det kommunal utjämningssystemet. Egoism kallar jag det.
Jag fortsätter att känna skadeglädje över när egoister och girigbukar misslyckas eller blir lurade.

Donald Trump fortsätter att visa sin fullständiga inkompetens när det gäller politik. Att galningen i Vita Huset inte begriper sig på verkligheten utan lever i sin egen drömvärld där allt kretsar kring hans eget ego är egentligen ingen nyhet. Nu har han fortsatt att hetsa mot att Sveriges statsminister Stefan Löfven inte lägger sig i den svenska rättskipningen. Dvs Donald Trump förväntar sig att Stefan Löfven ska begå lagbrott för att Donald Trump av några andra inflytelserika amerikaner uppmanats att ingripa mot att en amerikan häktats i Sverige. Kanske borde Donald Trump lära sig att diskutera med sina experter (för det finns väl några experter anställda i Vita Huset) och få reda på fakta innan han slänger sig över Twitterappen och slänger ur sig dumheter.
- "Give A$AP Rocky his FREEDOM. We do so much for Sweden but it doesn’t seem to work the other way around. Sweden should focus on its real crime problem! #FreeRocky"
Det är ett av Donald Trumps twittrande igår sedan det står klart att den svenska åklagaren har beslutat att åtala ASAP Rocky och hans två "livvakter" för misshandel. Hans frustration över att inte Stefan Löfven har lytt honom visar hur totalt okunnig gubbfan är:
- "Very disappointed in Prime Minister Stefan Löfven for being unable to act. Sweden has let our African American Community down in the United States. I watched the tapes of A$AP Rocky, and he was being followed and harassed by troublemakers. Treat Americans fairly! #FreeRocky"
Uppenbart är att Donald Trump inte fattar vad de flesta andra fattar. Hur har det gått till att denna inkompetenta "politiker" kunnat bli president i det som kallas "Världens största demokrati". Och till och med riskerar att kunna bli omvald. Är amerikaner så blåsta?

Läs mer:
Löfvens svar till Trump: Alla lika inför lagen
Sverige är ett av världens mest rättssäkra länder
Sverige bad dig dra åt helvete
Häktningen av ASAP Rocky en ren gåva till Trumps återvalskampanj
Sverige bad dig dra åt helvete
Beskedet: Trumps samtal med Löfven har sekretessbelagts
Carl Bildts råd till Löfven – efter syrliga Trump-piken
Hotet mot Sverige – efter Löfvens bråk med Trump
Diplomat: Högerextrema mobiliserar mot Sverige
Trumps tweets visar brist på respekt för demokratin
Trump utspel ses som cyniskt försök att vinna svarta väljare
Skicka Donald Trump på utbildning!

Det finns dom som tror att om man minskar inkomsterna så blir det lättare att öka utgifterna. Visst låter det som ett önsketänkande? Men tänk om det hade fungerat? Om vi läser dagens Svenska Dagbladet så får vi ett par tips på hur det här ska fungera.
På debattsidan slår en tydlig representant för gamla "Stureplanscentern" till med ett debattinlägg som riktar sig till Centern i deras förhandlingar med regeringen. "Centern borde platta till skatten" skriver Louise Grabo som tydligen är förste vice ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund. Debattartikeln är tydligen ett led i valkampanjen för att bli vald till förbundsordförande. Hur som helst handlar det i korthet om att förenkla skattesystemet. Något som inte är helt fel. Hon vill bland annat avskaffa den statliga inkomstskatten. Allt för att göra inkomstskatten "platt", dvs avskaffa den progressiva skatt vi har på arbetsinkomster. Istället för att direktör Marcus Wallenberg betalar en större andel av sin mångmiljoninkomst i skatt än städerskan Olga Armutidis gör. Så ska i stället båda betala lika stor andel av sin inkomst. En rejäl skattesänkning för Marcus Wallenberg alltså. Som då enligt de här teorierna av den anledningen kommer att jobba mycket mer än i dag så att han kan tjäna ännu mer pengar. Det går teorin i alla fall ut på.
Sedan ska tydligen skatten på kapitalinkomster, som i dag inte är progressiv utan lika för alla, sänkas. Till detta ska läggas att man ska förenkla skatteuttaget. Louise säger t.ex. Nej till Centerns förslag om extra avdrag för de som bor i glesbygd. Det krånglar bara till med nya avdrag! Jag kan i viss mån hålla med om detta och har ett antal "skatteavdrag" som kan avskaffas. Jobbskatteavdragen t.ex. Som ju gör att grannar betalar olika skatt beroende på hur dom tjänar sina pengar. I praktiken straffbeskattar man den som blir sjuk, förlorar jobbet, är föräldraledig osv. Tidigare straffbeskattade man även den som blev gammal och pensionär. Men det har man i varje fall i princip avskaffat i dag.

Tyvärr berättar inte Louise hur alla dessa skattesänkningar ska finansieras. För jag gissar att hon samtidigt vill öka pengarna till militären, polisen osv. Men hon har ett förslag i varje fall. En enhetlig moms. I dag betalar vi lägre moms på maten t.ex. Men den vill hon höja så att den blir lika hög som för annat. Allt för att förenkla.
Och skapa nya budgetunderskott! Det är ju något som högerpartier är bra på att skapa. Men sossarna har ju nu under ett antal år fått ner statsskulden rejält så det finns ju nu råd att ha stora underskott igen ett tag.
Hur som helst så har kanske en annan högerdebattör ett tips på ledarsidan i Svenskan i dag. Tokhögerns utsända på ledarsidan (Catarina Kärkkäinen från Fria Moderata Studentförbundet) har ett samtal med Nima Sanandaji. "Vi får inte så mycket för skattepengarna" konstaterar Nima Sanandaji. Ett ämne som Nima brukar återkomma till. Precis som Catarina Kärkkäinen kanske jag ska tillägga. Den här ledaren (som egentligen alltså är ett samtal med någon som tycker lika) slutar i slutsatsen att om vi avskaffar skatterna till Socialförsäkringarna så kan vi rejält sänka skatterna. Istället ska alla vara tvingade att teckna obligatoriska privata försäkringar med samma innehåll. Vi kommer alltså inte billigare undan, men skatten sänks i varje fall. Samtidigt som vi öppnar upp en ny spännande marknad för försäkringsbolagen. Dessutom blir effekten den att de med låga inkomster får betala mer medan höginkomsttagare slipper att solidariskt betala till andra. Det hela stämmer ganska väl överens med vad Ulf Kristersson lovade när han valdes in i riksdagen.
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Och alltså skapa en ny marknad för privata bolag att tjäna pengar på oss. Nu genom att vi måste teckna försäkringar hos försäkringsbolag istället för att vi betalar in en "skatt" för att försäkra oss.
Det kanske ska sägas att för ett antal år sedan hade jag en debatt med nämnda Nima Sanandaji i tidningen Fria Tidningen. Nima representerade då Skattekverulanternas Förening (Skattebetalarna). Det handlade om varför Skattebetalarna bara koncentrerade sig på fiffel med bidrag och inte på fiffel med skatten. I princip gick Nimas argument ut på att fifflet bara finns pga de höga skatterna. Så då borde skattefiffel inte finnas i andra länder?
Jag tror att jag behåller min åsikt, trots argumentationen från Louise Grabo, Nima Sanandaji, Catarina Kärkkäinen, Ulf Kristersson och dom andra högerdebattörerna. Man kan inte tillverka pengar. Om vi ska finansiera ett Välfärdssamhälle, och det vill nog de flesta ha, så måste det in skatteslantar. Och då tycker jag att uttrycket:
Åt var och en efter behov - av var och en efter förmåga.
Är riktigt bra.

I ett debattinlägg i Aftonbladet försöker Kristdemokraternas Lars Adaktusson försvara sig mot kritik han fått från Vänsterpartiets Malin Björk i frågan om abort. Han gör detta skickligt genom att inte en enda gång nämna det som debatten handlar om. Han skriver helt enkelt om något annat!
- "Du hycklar om EU och aborträtten, Björk".
Vad debatten handlar om är det faktum att Lars Adaktusson vid i stort sett varje omröstning i EU-Parlamentet lyckats välja att rösta på ett sätt som stödjer abortmotståndet. Ett röstval vid ett dryga 20-tal tillfällen som, när det avslöjades, till och med resulterade i kritik från det Kristdemokratiska partiet. Lars Adaktusson fick också kritik från partiet för att han inte hållit partiet centralt informerade om hur han valt att rösta.

Lars Adaktussons rader handlar också om inställningen till vad EU egentligen ska syssla med. Men, som sagt, inte några rader om det som Malin Björks kritik handlar om. Dvs att Lars Adaktusson valt att nästan konsekvent rösta mot abortpositiva frågor. Han hävdar att han ställer sig bakom partiets åsikt i abortfrågan. Som ju officiellt ska tolkas som att man ställer sig bakom den svenska abortlagstiftningen. Men samtidigt ställer sig ju partiet bakom olika krav som i praktiken kommer att begränsa rätten till abort. T.ex. frågan om samvetsfrihet. Dvs att barnmorskor av etiska eller religiösa skäl ska kunna vägra att utföra aborter och preventivmedelsrådgivning.
Personligen tycker jag att om man väljer ett yrke och får en anställning i det yrket så får man snällt utföra de arbetsuppgifter som ingår i jobbet. Man kan inte välja och vraka och bara göra det som passar en själv. Varken om man är barnmorska eller polis eller parkeringsvakt eller försäkringskassetjänsteman eller något annat. Man kan inte anföra några etiska eller religiösa skäl till att kunna välja och vraka mellan de jobb man vill göra och de man vägrar göra. Då får man helt enkelt byta jobb!
Tyvärr Lars Adaktusson! Mitt förtroende för dig har inte blivit bättre, det är fortsatt lågt - mycket lågt!
- "Nu måste vi ta striden mot Adaktussongänget".


I dag kan vi höra och läsa om det senaste. En eller flera personer började skjuta vilt på en matfestival i Kalifornien. Minst 3 oskyldiga sköts ihjäl medan ett 20-tal blev skadade. Det är verkligen dags för USA att ta tag i vapenlagarna. Ju fler vapen som finns ute, desto fler blir använda. Så är det bara. Det begriper i stort sett alla - förutom amerikanerna. Mordnivåerna i USA ligger på nivåer som vi i Sverige inte ens kan drömma mardrömmar om. Men att skjutandet ökar när det finns mer vapen kan vi även se i Sverige. Under inbördeskriget i Jugoslavien pumpade alla som kunde det in vapen till de olika sidorna. Vapen som i dag strömmar ut i Europa som illegala vapen.
På tal om våld så ser jag att en utvärdering av hur våldet utvecklats i länder när invandringen ökat visar att terrorbrotten ökar. Men det är inte, som man kan tro, att när det kommer fler immigranter från muslimska länder så ökar den islamistiska terrorn. Det är nämligen inte den som ökar, utan det är den högerextrema terrorismen som ökar! Journal of Global Security Studies

I går inträffade det som döpts till World Overshoot Day. Uträknad av Global Footprint Network som samarbetar med Världsnaturfonden WWF. Från och med i dag så tär vi på jordens resurser mer än vad som återskapas. Mänskligheten på jorden förbrukar under ett år 1,7 jordklot. Och detta datum inträffar allt tidigare på året. Något som naturligtvis inte kan fortsätta. Vi svenskar förbrukar motsvarande 4 jordklot per år. Det krävs alltså rejäla förändringar i vårt sätt att leva för att vår jordglob ska kunna föda och serva alla jordens innevånare. Och det är vi i den rika världen som måste göra de stora förändringarna.

Själv tycker jag att vi ska vara tacksamma för att inte alla människor på vår jord lever som vi. För då hade katastrofen varit ännu närmare. Ju högre standard människor får, desto mer konsumerar vi. Och desto närmare kommer vi den punkt då det inte går längre.
Vi måste helt enkelt ändra vårt sätt att leva. Masskonsumtionen måste bromsas in. Vi måste fundera över om vi vill att våra barn och barnbarn som ha en jordglob som det går att leva på.
Och vi måste göra dessa förändringar NU!
Läs mer:
Nu är jordens resurser slut för i år
Nej, den som är satt i miljöskuld är inte fri
Nu är jordens resurser slut
Nej, jordens resurser är inte slut

Antisemitismen är en varböld i det svenska samhället. Och i stora delar av resten av världen också. Men, många verkar ha mycket svårt för att skilja mellan antisemitism och kritik av staten Israels högerregim. Tyvärr verkar många kraftigt ta avstånd från antisemitismen samtidigt som dom håller tyst om andra former av rasism. Som antiziganism, islamofobi och liknande. Ett exempel på detta är ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad från två moderater. Adam Danieli från Fria Moderata Studentförbundet och Marcus Björk från den moderata Studentföreningen Ateneum. Under rubriken: - "Att Davis Cup-matchen mellan Sverige och Israel tvingas flytta är oacceptabelt" går man till storms och protesterar mot att det förekommer protester mot en kommande tennismatch mellan Sverige - Israel. Och tar upp tidigare våldsamma protester mot matcher mot Rhodesia 1968 och Chile 1975 som båda utsattes för hårda protester från vänstergrupper. Fast man verkar inte förstå att dom protesterna handlade inte heller om någon form av rasism. Det var politiska protester mot diktaturer. Rhodesia var en apartheidstat med en öppet rasistisk politik. Chile var en högerstyrd militärdiktatur där en militär, Augusto Pinochet, satts till makten av CIA i en militärkupp för att störta ett folkvalt vänsterstyre.

Antisemitismen är ett stort problem. Den finns främst inom två grupper, inom högerextrema grupper och inom grupper med anknytning till Mellanöstern. Där dessa lägger hela skulden för konflikten med Israel på judar som grupp. Vilket är helt fel! Det finns stora judiska grupper som är motståndare till den politik som förs av den extrema högerregim som Benjamin Netanyahu i dag står för. En gång i tiden styrdes staten Israel av en vänsterrörelse och hade då ett nära samarbete med svensk arbetarrörelse. Så kära moderater, när vänstern protesterar mot den israeliska politiken så handlar det inte om antisemitism, det handlar om kamp för en demokratisk och fredlig lösning på konflikten och protester mot den politik som staten Israel för på ockuperad mark.
Men ALLA former av rasism är ett stort problem i vårt samhälle. Att judar på många håll inte vågar gå omkring klädda i judiska symboler är en skam för det svenska samhället. Men samma grupper som i dag protesterar mot Antisemitismen vill samtidigt förbjuda muslimer att gå klädda i muslimska symboler. Det är lika illa när judar attackeras för att dom har judiska symboler som när muslimer attackeras för att dom går klädda i muslimsk klädsel. Alla former av rasism är en skam. Det må vara förföljelse och diskriminering av judar, men också av romer, muslimer, färgade eller vilka det nu är.
Så kära Fria Moderata Studentförbundet och Studentföreningen Ateneum, ni är välkomna på barrikaderna mot ALLA former av rasism. Men blanda inte ihop kritik av staten Israels ockupationspolitik med antisemitism. Det är inte samma sak!

Rättegången mot A$AP Rocky, eller Rakim Mayers som han ju egentligen heter, och hans två livvakter fortsätter. Vi kan verkligen fundera över frågan om vi alla är lika inför lagen. Och hur vi behandlar vittnen. Jag har varit inne och läst på olika "sociala medier" hur rättegången kommenteras där. Det är då främst behandlingen och ordvalet om "målsäganden" som skrämmer mig. Det är vidriga attacker med hot och hat mot honom på en nivå som gör att jag faktiskt är imponerad av att han ens har mod att vittna i rättegången och inte bara går under jorden. Ett par tjejer som också ska vittna mot A$AP Rocky vågar helt enkelt inte ställa upp i domstolen utan vittnar via TV-länk. Jag förstår dom. Även dom utsätts för hot och förolämpningar i "sociala medier".
Plötsligt har målsägandes bakgrund nästan blivit huvudtemat för en rättegång. Kan ni se framför er rubrikerna om en våldtäktsrättegång nästan mest hade handlat om hur den våldtagna flickan var klädd, vilket "lösaktigt" liv hon har levt tidigare. Hon har ju i princip sig själv att skylla! Nä, just det. Det hade inte accepterats. Men nu är det helt OK att snacka skit om en flykting. Han har sig själv att skylla! Kan ni se liknelsen? Det handlar mycket mindre om den åtalades bakgrund. Som ju nästan är den samma
Till och med den som vanligt självsäkra professorn, Leif G.W. Persson har trillat dit ordentligt. Han har tydligt spridit "målsägandes" bakgrund. Han har till och med spekulerat i vad han kanske kan ha gjort ytterligare. Låt mig uttrycka det så här. Leif G.W. Persson har gjort självmål. Flera stycken. Mitt förtroende för honom har tidigare pendlat mellan en viss beundran och ett ifrågasättande av hans självsäkerhet. Men nu har han likt en blyklump sjunkit ner i dyn, djupt ner i dyn. Och i varje fall för mig lär han ha svårt för att ta sig upp till ytan igen. Det kommer i varje fall att ta tid - lång tid innan jag har något som helst förtroende för honom.

Jag har inte varit närvarande och sett vad som hänt. Jag har inte heller sett alla filmer som visar vad som hänt. Men mitt intryck av det hela är att man har rätt att försvara sig, men man har inte rätt att fortsätta misshandla.
Hur som helst är min gissning att A$AP Rocky och hans livvakter är uppvuxna i ett samhälle som är präglat av våld. För dom är det ganska självklart att ta till rejält våld. Det är helt normalt i det samhälle där han vuxit upp. Men nu handlar det om att uppföra sig i Sverige. Ett samhälle där våld inte är acceptabelt. Där våld inte är den självklara lösningen på alla problem. Våld löser alla problem! I USA alltså, men det är inte accepterat i Sverige.
Låt mig ta ett litet exempel. I helgen sköts två kvinnor ihjäl i Chicago. Chantell Grant och Andrea Stoudemire hette dom. Dom demonstrerade i ett gathörn mot våldet och skjutandet. Mothers Against Senseless Killings. Vad hände? Jo, dom sköts ihjäl från en passerande bil! Våld och skjutande är ett helt normalt beteende i USA. Det är inte så konstigt att A$AP Rocky och hans livvakter tycker att det är ett helt normalt beteende. Men, det är det inte i Sverige!

I begynnelsen fanns ingenting. När jag började blogga 1997 fanns inte ens begreppet "Blogg". Jag började egentligen blogga för att lära mig och träna på HTML-kodning. Jag hade sett något som kallades "Dagbok på nätet". Inspirerad av detta började jag att skriva ner mina tankar på Sven Tycker. När jag började i april 1997 så skedde det inte dagligen. Men efter några månader kom det hela till att bli en rutin med tankar och tyckerier om olika ämnen varje dag. Och så har det fortsatt. I dag är nog Sven Tycker Sveriges äldsta fortfarande aktiva blogg.
Sedan har utvecklingen fortsatt. Och som så mycket annat så tar så småningom kommersiella krafter över när människor upptäcker att det går att tjäna pengar. Det finns bloggar om allt, och lite till! Det finns väldigt seriösa bloggar som tar upp mycket angelägna ämnen. Och det finns bloggar som kanske främst skrivs för att tillfredsställa den som skriver. Elaka röster kan hävda att Sven Tycker kan hänföras dit. Jag skriver min blogg för att jag tycker det är roligt. Antalet läsare är inte det allra viktigaste, även om jag naturligtvis gärna ser att så många som möjligt läser vad jag skriver. Och förhoppningsvis tänker efter lite extra.

"Influencer" kan väl i huvudsak beskrivas som en blogg som skrivs för att tjäna pengar. Genom olika former av samarbeten med företag och andra så får man ersättningar, bjuds på gratisprover, bjuds på resor, får provision på det som säljs osv. Är man riktigt skicklig så är det mycket svårt att se skillnad på rent redaktionell text och det som egentligen är annonser. Skriver man en tillräckligt lockande blogg så att man får riktigt många läsare går det att få rejält med ersättning för att skriva positivt om produkter eller företeelser.
Flera "Influerare" har dömts för att inte har märkt ut att det dom skriver är reklam i tillräckligt stor omfattning. Det är inte så lätt att veta när någon av alla dessa mer eller mindre välbetalda "Influerare" skriver positivt om något om det verkligen är deras åsikt, eller om dom skriver det eftersom dom får betalt för att skriva det. Några kanske vill hävda att jag bara är avundsjuk eftersom jag inte tjänar några pengar. Men så är det inte. Så länge en framgångsrik "Influencer" är ärlig och det klart framgår att det är reklam och inte redaktionell text så struntar jag i det. Min kritik handlar om gränsfallen. Det är därför jag satt rubriken "Influencer ≈ prostituerad bloggare". Det krävs en högre moral och en ökad ärlighet i branschen.
Läs mer:
Influencerbranschen spås spränga miljardvallen
Miljardindustrin där äkthet trumfar floskler
Ska vara en seriös bransch
Myndigheternas nya pr-vapen: Influencers

Är Sverige ett land med skenande kriminalitet eller är det bara en myt som sprids av grupper som tror sig vinna politiska poänger på att få svenskarna att tro detta? Verkligheten är faktiskt den att vi inte har någon generellt ökad brottslighet i Sverige. Även om de flesta svenskar tror detta. I den senaste undersökningen som gjorts så trodde 82% av svenskarna att brottsligheten hade ökat de tre senaste åren. Vilket alltså INTE är fallet.

Och det finns brott som minskar. Exempel på det är bankrån (det finns snart inga pengar att hämta hos bankerna...) och bilstölder. Visste ni att bilbränder minskar? Toppen med bilbränder var 2016, men sedan har antalet sakta men säkert sjunkit. Och även i år fortsätter minskningen! Kan man tro det av mediarapporteringen? Anledningen till minskningen är bland annat att myndigheterna fått ökade befogenheter och möjligheter att ta hand om bilar som skrivits över på målvakter och som stått övergivna. Men antalet bilbränder minskar alltså. Och många av de som sker är rena försäkringsbedrägerier.
Låt oss ta antalet mord. 2018 inträffade det 108 mord i Sverige. Året innan 2017 var det 113. Vilket var en ökning från 2016 då det var 106, 2015 var det 112. Som lägst på 2000-talet var det 2012 då siffran var nere i 68. Men 2007 var det 111 mord. Siffran går alltså upp och ner, men det är inte så att det skett någon dramatisk ökningsutveckling. Räknat per innevånare är det inga stora förändringar. Tänk då på att de flesta mord sker inom familjen / bekantskapskretsen.

Men, man kan alltså utsättas för brott. Man har alltid kunnat utsättas för brott. Jag läser att Louise Erixon (sverigedumokratiskt kommunalråd i Sölvesborg och tillika sambo med Jimmie Åkesson) har fått sin arbetsdator stulen. Den SD-styrda kommunen är kritiska till att Polisen lade ner utredningen snabbt. Men Polisen har väl viktigare saker att syssla med, som tiggare... Hur som helst befarar Louise Erixon och Sölvesborgs kommun att stölden skulle kunna vara politisk betingad. Någon politisk motståndare skulle alltså ha gått in på kommunalrådets arbetsrum på kommunkontoret och snott hennes dator? Uppriktigt sagt så tvivlar jag på att det var politiskt betingat. Då hade vi i dag sett avslöjanden av vad datorn innehöll för SD-planer för framtiden!
Hur som helst. Låt er inte skrämmas av politiska grupper som försöker skrämma dig med att sprida myter om brottsutvecklingen. Läs gärna vad jag skrev den 21 juli om vilka det är som tror att läget i Sverige är mycket sämre än vad det är. SD-väljare har sämst verklighetsuppfattning konstaterade jag då.
Läs mer:
Bara 18% har genomskådat mediernas brottsrapportering
Anlagda bilbränder minskar
Kommunen begär att polisen utreder SD-toppens stulna dator

Over there i de Förenade Staterna fortsätter man att utrota varandra. På kort tid har det inträffat tre olika, som det heter, "masskjutningar". Den senaste vågen började för en vecka sedan vid Gilroy Garlic Festival i Kalifornien där en ung kille hann skjuta ihjäl 3 personer innan han själv sköts ihjäl. Detta var enligt statistiken den 246:e masskjutningen i USA i år!
I lördags öppnade en annan ung kille eld med automatvapen på Walmart i El Paso i Texas. Mer än 20 personer verkar ha dödats i det fullspäckade varuhuset. Detta gör massmorden i El Paso till den åttonde värsta masskjutningen i USA i modern tid.
Strax efter öppnade en annan man eld i ett bardistrikt i Dayton i Ohio och nio personer minst dödades förutom skytten själv. Om det inträffat några ytterligare masskjutningar som inte nått media här i Sverige under den här tiden kan jag dock inte svara på.

Alltså ännu ett högerextremistiskt terrordåd. Jag har roat mig med att läsa lite hos en del av den svenska muslimhatarkåren som ju ser muslimsk terrorism i allt. Det närmaste jag kommer till att nämna dådet i El Paso är Katerina Janouch som i ett tweet ifrågasätter varför media påpekar att skytten var vit! Jag tror inte att hon är riktigt medveten om att i USA är "ras" en mycket viktig fråga. Det finns registrerat i alla papper osv vilken ras man tillhör. Alltså berättar man det också. Och i det här fallet har det ju viss betydelse att den skyldige till terrordådet bekänner sig till en högerextrem rasistisk Vit Makt-ideologi.
Icke att förglömma morden på Chantell Grant och Andrea Stoudemire som i Chicago satt i ett gathörn och under parollen Mothers Against Senseless Killings demonstrerade mot vapenvåldet. Dom sköts ihjäl från en förbipasserande bil för en dryg vecka sedan!
Naturligtvis kommer de nya dåden inte att medföra någon förändring i amerikanska vapenlagar. I USA är det vapenmakt som gäller. Rätten att fritt bära ett vapen så att man är beredd att öppna eld om man får för sig det. En tro på att våld löser alla problem. Det ska påpekas att en majoritet av amerikanerna faktiskt stödjer kraven på restriktivare vapenlagar. Men, Makten tycker annorlunda. Och Makten får gott om pengar från vapenindustri, vapenhandel och NRA. Fast jag läste att NRA har fått problem. Interna meningsskiljaktigheter och dessutom ekonomiska problem. Kan man hoppas?
Apropå den amerikanska synen på att våld och vapen löser alla problem. Så hoppar ju USA under Donald Trump av gamla avtal på löpande band. Nu senast nedrustningsavtalet INF. Det tog bara någon dag efter att USA meddelat att man hoppar av avtalet innan man från USA meddelade att man har för avsikt att placera ut medeldistansrobotar i Asien så snabbt som möjligt. Det finns ett par intressanta frågor man kan ställa sig. Vilket beslut fattade man i praktiken först i USA? Att placera ut robotarna eller att hoppa av avtalet. Dvs hoppade man av avtalet för att man ville placera ut medeldistansrobotarna? En annan fråga man kan ställa sig är hur upprörda man hade blivit i Washington om det framkommer att Ryssland eller Kina har för avsikt att placera ut medeldistansrobotar i t.ex. Centralamerika?
Läs mer:
Three dead in Gilroy California
Stora spänningar i USA
Helgens massmord i USA kan förändra allt – eller inget
El Paso attack appears to be hate crime
Masskjutning i El Paso – 20 döda
Patrick Crusius, 21, var skytten bakom dådet i El Paso
Skjutning vid shoppingcenter i Texas – 20 döda
Gärningsmannen sköts ihjäl inom en minut
Nio ihjälskjutna utanför bar i Ohio
Skottlossning i Ohio – uppgifter om flera döda
Vittnet om skjutningen: Jag skakar fortfarande
Texas Walmart shooting: El Paso gun attack leaves 20 dead

I fredags, för en dryg vecka sedan, blev Amanda Hansson vägrad att stiga på bussen i Malmö. Hon var "för lättklädd" tyckte chauffören. Det tog inte lång tid för den muslimhatande nätpöbeln, utan att veta någonting, att börja sprida sina islamhatande lögner. Med den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali, hatpredikanten Katerina Janouch och SD-politikern Ghazal Saberian i ledningen. Enligt den granskning som Sydsvenskan gjort var dessa de ledande spridarna av lögnerna. Dessa tre utgår nämligen, utan att veta ett dugg, ifrån att chauffören var muslim och att han av religiösa skäl ansåg att Amanda Hansson var för lättklädd.

Det här är tyvärr debattörer på sociala medier som är så fixerade vid sitt muslimhat att allt skylls på muslimer och islam. Allt från vädret till att tåget är försenat är muslimernas fel. Hanif Bali var övertygad om att det inträffade kunde skyllas på alla muslimer i Malmö, som han direkt kallade al-Malmö. När Sydsvenskan granskade vad som hänt blev det: - "Sydsvenskan är en sådan patetiskt tidning". Jag har vid flera tillfällen skriftligt frågat Moderaterna om ifall det som Hanif Bali framför ska ses som moderaternas officiella politik och åsikter. Men, trots upprepade påminnelser, vägrar Moderaterna att besvara mina mejl. Jag kan inte tolka tystnaden på annat sätt än att Moderaterna står bakom Hanif Balis hattirader mot muslimer i synnerhet och flyktingar i allmänhet. Eller också vill man bara inte ta avstånd eftersom Hanif Balis retorik passar in i partiets högervridning och närmande till Sverigedumokraterna.
Katerina Janouch uppmärksammade jag på allvar när hon i sitt hat mot muslimer och socialdemokrater upptäckte att SSU i Helsingborg hade en minaret på sin hemsida. Detta tog hon som intäkt för att fanatiska islamister tagit över SSU i Helsingborg. Om Katerina Janouch hade gjort lite efterforskningar innan hon for ut i sociala medier med sina spekulationer så hade hon kunnat upptäcka att det SSU i Helsingborg hade på sin hemsida var silhuetten av Helsingborgs Rådhus. En byggnad som uppfördes 1897 efter en arkitekttävling som vanns av Alfred Hellerström. Byggnaden är i dag förklarad byggnadsminne.
Bali och Janouch är företrädare för en grupp pestspridare på nätet som i sitt hat mot flyktingar i allmänhet och muslimer i synnerhet ser ALLT som bevis för att dom har rätt i sin rädsla / sitt hat. Även om det inte har något med saken att göra så blir det i deras värld ett nytt bevis för att dom har rätt. Dom har en så ensidig syn på verkligheten att inget kan övertyga dom om att dom någon gång kan missta sig. Skulle så ske så är det en sammansvärjning av PK-samhället.
Läs mer:
Så blev ryktet om shariachauffören en sanning
Spekulationerna om busschauffören visar att fakta inte spelar roll - låst artikel
Amanda tvingades gå av bussen – var ”för lättklädd” - låst artikel
/För vanliga betraktare visar bilden ovan en tom buss. För ovan nämnda islamofober visar bilden en buss full med muslimska kvinnor iklädda burka./

Så är det då dags igen. Israel planerar nya bosättningar på ockuperade Västbanken. Allt i syfte att annektera så mycket mark som möjligt av ockuperade Västbanken för att sedan göra det omöjligt att skapa en palestinsk stat.

Det är nämligen just det som Benjamin Netanyahu lovade sina väljare i april månad. Och världen låter det ske. Israel har den militära makten att göra som dom vill. Och dessutom backas man upp av världens överlägset största militär - USA. Medan andra stater som skaffar kärnvapen eller misstänkts skaffa kärnvapen utsätts för internationella blockader och bestraffningar (se Nordkorea och Iran) så är det ingen som sagt något om de israeliska kärnvapnen. Israel tillåts fritt bryta mot internationella lagar. Världen är maktlös!
Läs mer:
Israel planerar hundratals nya bosättningar

I dag kunde jag inte bestämma mig. Så ni får själva välja vad ni tycker kan vara spännande.
♠ I. Bättre att ha pengarna i madrassen? Schweiziska banken UBS tänker ta ut minusränta på sparkonton med stora belopp! Jag får kanske fundera över mina schweiziska sparkonton?
♠ II. I samband med Pride-paraden visade fotbollsspelaren Albin Ekdal (i Sampdoria för tillfället) sitt stöd för HBTQ-personer. Reaktion? Hatiska och homofoba kommentarer! Men också stöd, från bland annat Svenska Fotbollsförbundet.
♠ III. En helt vanlig dyngspridare, Granskning Sverige, har apropå Pride kommit på varför Försvarsmakten stödjer Pride. ÖB:s son har blekt håret! Så då måste han ju vara bög, eller korvryttare som GS kallar det. Det var så roligt så ett antal SD-politiker spred det vidare. Så var det med Sverigedumokraternas kamp för HBTQ-rättigheter!
♠ IV. I spåren av alla skjutningar i USA så säljs det i dag skolryggsäckar som är skottsäkra. Det är kanske dags att fundera i USA lite över alla vapen som finns i var mans hem?
♠ V. Vem kan man lita på? Konsumentorganisationen Which? har under 30 dagar granskat Facebook-grupper. Under den tiden hittade man 55.000 inlägg i grupper där kunder erbjöds gratisprodukter mot att dom skrev positiva omdömen om nätföretaget Amazon!
♠ VI. Det har uppmärksammats att Jeff Bezos (grundare och vd för Amazon) har sålt ut av sina aktier för nästan 30 miljarder kronor. Han behöver visst pengar till sin rymdsatsning Blue Origin.
♠ VII. Apropå ökade klyftor så har man i USA gjort en beräkning på utvecklingen. Om koncentrationen av förmögenheterna till de rikaste 10% fortsätter i oförminskad takt så kommer ALLT (100%) att ägas av de 10% rikaste 2052. När tror ni att det vänder? Vänder det?
♠ VIII. Rökförbudet sågas - är en säkerhetsrisk berättar Aftonbladet i en jätterubrik i en tvåsidig artikel. Sedan handlar alla exemplen om fulla restauranggäster som bråkat med ordningsvakterna - innan rökförbudet infördes!
♠ IX. Aftonbladet publicerade i dag en bild på vad som är världens största åsna, Derrick av rasen American donkey. Kom ska du få se en bild på världens största åsna sade jag till min dotter. Trump? Svarade hon!
♠ X. I en intervju med SD-anknytna NyheterIdag berättar historikern Herman Lindqvist att svenskarna är fredsskadade. Tacka vet han polackerna - han bor i Polen nu. Fast kanske ska vi ta det med ett antal nypor salt trots allt - NyheterIdag!
♠ XI. I flera dagar har dom lovat oss rejält med regn. Men det kommer lite duggregn då och då. Jag vill ha regn! Varför kan man aldrig lita på väderprognoserna? Djävla SMHI! Det är garanterat alla utlänningars fel!
♠ XII. Ha en bra afton!

Allt fler moderater ansluter sig till skränhögern i den sverigedumokratiska svansen. Senaste moderat att trampa rejält i klaveret är det moderata trafiklandstingsrådet i Stockholm, Kristoffer Tamsons. När han läste på någon av hatsajterna om busschauffören som vägrade släppa på en passagerare för att han hade bönestund så blev han upprörd "om det är sant" och spred historien vidare. Hans Facebookuppdatering i ämnet satte verkligen fart på svansens alla hatspridare. Han hade ju inte tid att kontrollera uppgifterna INNAN han spred dom på nätet. Det vidriga hatet som man blir sjuk av att läsa var igång.

Som förväntat tände naturligtvis moderaternas ledande gödselspridare Hanif Bali på uppgifterna. Det var inget annat att vänta från den fronten. Apropå Hanif Bali så ser jag att han fortsätter att förnya det politiska språket i Sverige. Aftonbladets eminenta (enligt mig alltså) skribent Oisin Cantwell kallas av Hanif Bali för "Potatisjäsare". Ett nyord som känns svårt att förstå egentligen. Men jag förstår att det är ett försök till förolämpning i varje fall. Oisin Cantwell skrev en krönika med rubriken: - "Att ledande moderater lånar sig till rasistisk propaganda imponerar inte". Föredömligt skrivet av Oisin Cantwell. Fast det är något som Hanif Bali inte begriper. Och då får han ju ta till nyskapande förolämpningar.
Apropå Hanif Bali så har jag faktiskt äntligen fått ett svar på mina mejl till Moderaterna angående Hanif Balis skriverier. Jag har skrivit till Moderaterna vid fyra olika tillfällen. 31 oktober 2018, den 24 december 2018, den 22 februari 2019 och nu senast den 4 augusti 2019. De tre första mejlen har förblivit obesvarade. Men den här gången kände man sig tydligen tvingade till att ge ett svar. Så här skriver man bland annat:
"Hej Sven och tack för ditt mail,
Vad gäller Hanif Bali och andra företrädare för Moderaterna så är deras åsikter och uttalanden på sociala medier deras egna, så länge de inte kommunicerar eller följer partiets officiella ställningstaganden. Moderaternas åsikter och uttalanden går att finna på våra egna sociala kanaler, vår hemsida och i traditionella nyhetskanaler.
Enskilda företrädare för Moderaterna bär ytterst själva ansvar för vad de skriver i sina sociala mediekanaler.
Vi beklagar att du inte har fått svar vid tidigare tillfällen. Varför det blivit så har jag ingen kännedom om."
I korthet; dom får skriva som dom vill och själva ta ansvar för vad dom skriver! Observera att den något underliga formuleringen inte är mitt skrivfel. Men jag förstår vad dom menar.
Läs mer:
Att ledande moderater lånar sig till rasistisk propaganda imponerar inte
Moderater deltar i rasistiska visklekar

Det känns som om man i sedvanlig ordning hamnat i en spiral av evigt klagande och gnällande. Det finns faktiskt positiva nyheter i det enorma nyhetsflödet. Så varför inte välja ut en av dessa positiva nyheter och ägna några rader åt detta.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tillsatt en utredning för att titta på införandet av ett enhetligt nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. I dag ansvarar ju varje län (region...) för den lokala och regionala kollektivtrafiken inom länet (regionen...). Var och en har sitt biljettsystem, med sina kort och appar. Till detta kommer att SJ ju har sitt system, MTR sitt, Snälltåget sitt och så vidare. Detta fungerar ju ganska bra om man reser inom ett län (region...). Men det blir lite mer komplicerat så fort man ska passera länsgränserna.

Här i Skåne har vi länge haft Jojo-korten. Dels som periodkort, men också som ett kort man laddar med en viss summa pengar, och sedan kan man med rabatt köpa biljetter i automater eller av busschauffören. Skånetrafiken har nyligen infört en mobilapp där man kan köpa sina biljetter. Denna är kopplad till ett bankkort där pengarna dras. Tyvärr med dålig säkerhet. I varje fall var det tidigare så. Jag fick nämligen mitt kreditkort utnyttjat för att köpa biljetter i Skånetrafikens app. Kortet hade uppenbarligen hackats på något ställe så att uppgifterna på kortet (nummer, giltighetstid och CVC-kod) fanns tillgängliga. Och det gjordes uppenbarligen ingen kontroll på annat sätt via tvåstegsverifiering när man registrerade kortet. Som jag förstår har det inte skett någon förändring i dag. Skånetrafiken använder Klarna och jag och många andra har dåligt förtroende för Klarna.
Nu ska även på sikt Jojo-korten upphöra och ett nytt kort ska införas. Ett kort som fungerar som appen. Kan vi hoppas att vi då också kopplar ihop detta med ett nationellt system? OCH att vi får en ökad säkerhet! Någon app tänker jag inte installera i min mobil. Jag är orolig för att göra mig ytterligare mobilberoende. Jag vägrar att ha hela mitt liv kopplat till en liten elektronisk mojäng som jag måste ha med mig i fickan (handen...) hela tiden. Och se till att den har laddat batteri och fungerar som den ska.
Läs lite mer:
Nu ska det nationella biljettsystemet utredas – men prislappen kan variera
Nationellt biljettsystem i kollektivtrafiken utreds

Enligt den polska EU-parlamentarikern Beata Mazurek så flyr svenskar till Polen för att finna fred och harmoni från ett Sverige som invaderats av muslimska terrorister och våldtäktsmän. Tänk att jag vågar fortsätta att bo kvar i detta våldsamma land. Jag har ju båda muslimska grannar och har arbetat tillsammans med muslimer. Att jag bara vågar?

Verkligheten är att förra året utvandrade nästan 1.700 personer från Sverige till Polen. Fast det är klart, nästan 1.400 av dessa var polacker som återvände hem till Polen. Samtidigt flyttar ca 8.000 polacker från Polen till Sverige. Totalt bor det ungefär 92.000 polacker i Sverige.
Jag tror att den goda Beata (som tidigare var talesperson för det styrande polska nationalkonservativa partiet Lag och Rättvisa, men alltså nu valts in i EU-Parlamentet, borde läsa på lite bättre först innan hon öppnar munnen.
Hon hävdade också att svenskar i dag söker asyl i Polen. Fast några sådana exempel finns det tydligen än så länge inte att uppbringa. Och det är väl inte heller någon idé, för Polen tar väl inte emot asylsökande? Fast Polen vill kanske ta över Ungerns plats som drömlandet för gamla sverigedumokrater?
Jag tror vi avfärdar det hela som sedvanligt högerstrunt!
Läs mer:
Sverige ett skrämmande exempel
Populister pratar strunt om Sverige
Svenskar flyr sitt land för att hitta fred i Polen

Nästa högerterrorist har slagit till i Norge. En 20-årig uppenbar nazistsympatisör attackerade moskén al-Noor Islamic Center i Bærum utanför Oslo. Han hade då först tydligen mördat sin styvsyster innan han med flera skjutvapen gick till attack mot moskén som låg inte långt från hans bostad. Varför han mördade sin yngre styvsyster har inte framgått än - försökte hon stoppa honom? Lyckligtvis befann sig bara tre personer i moskén när 20-åringen gick till attack med sina skjutvapen. En äldre 73-årig man lyckades övermanna honom innan han hann göra allt för stor skada och kunde sedan överlämna honom till polisen.

Än en gång har alltså högerterrorismen slagit till. En terrorism som hämtar näring i invandringsmotstånd, muslimhat och även t.ex. judehat.
Läs mer:
Skottlossning i norsk moské – ung man gripen
Mannen hyllade terrorist före moskéskjutningen
Man anhållen för misstänkt mordförsök i moské i Norge
Norway mosque shooting probed as terror act


(*) Jag vill göra en rättelse. Att sprida gödsel är att sprida positiv näring till marken. Det dessa pestspridare sysslar med är inte att sprida någon positiv näring. Alltså kan man inte använda ordet "Gödsel" i det här sammanhanget. Jag ber alla lantbrukare om ursäkt för att jag i min ilska använt ett totalt olämpligt ord. /Sven 190813/
En som blivit inspirerad av alla de lögner som sprids på nätet är norrmannen Philip Manshaus som först mördade sin adopterade yngre styvsyster. 21-åringen, som tydligen var mångmiljonär, innan han attackerade moskén i Bærum utanför Oslo. Han hade hämtat inspiration på olika högerextrema nätverk. Han hade också hyllat flera högerextrema massmördare. Han hade också hyllat den norska nazistförrädaren Vidkun Quisling. Den norska säkerhetspolisen hade fått tips om honom redan för ett år sedan men hade då inte tagit tipsen på allvar.
Man kan få mardrömmar för mindre.
Läs lite mer:
The New York Times
Internationellt nätverk stöder extrema högersajter i Sverige
Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning
-
Norway mosque attack: Bruised suspect Manshaus appears in court
Philip Manshaus, 21, häktas för terrorbrott efter dådet
21-åringen häktas - misstänkt för terrorbrott och mord
Misstänkte terroristen Philip Manshaus häktas

Ska det bli det nya rådet? Lägg pengarna i en skokartong? Finlands största bank, Nordea, som ju också har stor verksamhet i Sverige kan komma att införa minusränta på lönekontot. Det är Nordeas största ägare, den finländska försäkringskoncernen Sampo, som öppnar upp för att detta kan komma att bli nödvändigt. Sedan den tidigare största svenska banken Nordea för att smita från skatter och avgifter i Sverige valde att smita till Finland har banken inte rosat marknaden i Sverige. Banken själv förnekar bestämt att det finns några sådana tankar. Samma gör de största svenska bankerna.

Det där med att ha pengarna i en skokartong låter dessutom lite jobbigt. Då får man plocka ut pengarna från lönekontot så fort man fått lönen för att sedan sätta in pengarna allt eftersom man betalar räkningar. Det finns visserligen automater för bägge delar. Faktum är ju dessutom att bostadsinbrotten på senare år faktiskt har minskat medan bedrägerierna har ökat kraftigt. Pengarna är kanske säkrare i skokartongen under sängen? Nä, jag tror inte det!
Fast jag ser att i Danmark har tydligen de låga räntorna / minusräntorna fått till effekt att en kund i en bank tydligen genom konstruktionen på sitt banklån i slutändan fått betalt av banken för att ha lånat pengar av banken. I så fall skulle jag gärna ta ett banklån...
Läs lite mer:
Nordeaägare öppnar för minusränta på lönekontot
Minusränta ger plus på kontot för dansk låntagare

Det har tydligen uppstått en liten fnurra på tråden mellan Norge och Sverige. Detta sedan Norges högerstatsminister Erna Solberg lagt en del av skulden för islamhatande högerterroristers framfart i Norge på att svenska högerextremister i NMR marscherar i Norge. Bland annat Anders Ygeman påpekade då att Erna Solberg kanske ska sopa rent framför egen dörr. Det är hon som gjort islamhatande Fremskrittspartiet rumsrent i Norge genom att ta in Norges Sverigedumokrater i den norska regeringen. Hon har på så sätt gjort deras rasistiska och islamofobiska syn på samhället rumsren.

Även här i Sverige attackeras för övrigt muslimer utan någon annan anledning än att dom är just muslimer. I Örebro blev Asiya Ali Gesey attackerad av en man när hon i sitt jobb på ett äldreboende var med en boende till tandläkaren. Helt oprovocerat slet en främmande man av Asiya hennes slöja och skrek: - "Du ska inte ha den där duken på dig, i alla fall inte i Sverige."
Ett annat exempel läser jag om i Aftonbladet där en 21-åring inte längre vågar bo kvar i Stockholm sedan en annan 29-åring attackerat honom med en flaska och försökt tända eld på hans kläder. Klassificerat som hatbrott av polisen.
Det är när vi låter sådant här hända utan att vi reagerar som vi skapar en grogrund för värre attacker. När vi låter moskéer regelbundet utsättas för vandalisering utan att protestera. Och det kvittar om det är en muslimsk kvinna, eller en judisk man eller en romsk kvinna eller en afrikansk man. Det kvittar om det är en moské eller en synagoga som attackeras. Det är när vi låter det ske utan att vi protesterar som vi skapar en grogrund för extremister att göra nya attacker.
Men, politiker har ett ännu större ansvar. Genom att ständigt utpeka muslimer i synnerhet och invandrare i allmänhet som ett svårt olösligt problem så skapar vi grogrund för den extrema terrorismen. När en koalition av Sverigedumokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna lokalt i kommuner fattar horribla beslut med enda syfte att peka ut muslimer i synnerhet och flyktingar i allmänhet som ett problem så skapar man grogrund för extremisternas attacker. När en sådan koalition i skånska Staffanstorp dumpade anvisade flyktingar i gamla husvagnar på en lerig åker pekade man ut dom som samhällets paria. I dag vill Sölvesborg (som styrs av en liknande koalition) göra samma sak. Dumpa flyktingarna i gamla husvagnar på en leråker eller i någon annan kommun så att man slipper se dom och förhoppningsvis skrämmer iväg dom, det kräver sverigedumokraten och kommunalrådet Louise Erixson (som för övrigt är Jimmie Åkessons sambo). Samma förslag hade Sverigedumokraterna i mitt eget Åstorp. - "Inför Staffanstorpsmodellen" lät det i den motion som SD lämnade in.
Läs lite mer:
Åkesson om Ygeman: Skämmer ut vårt land
Asiya fick sin slöja avryckt
Hatbrott då 29-åring försökte tända eld på man
Visar SD:s mörkaste sida
Djupt ovärdigt bråk om högerextremism


Men, när vi nyligen gjorde en liten familjeutflykt till Helsingør fick vi alltså legitimera oss för att kunna komma hem igen till Sverige. Sedan några år tillbaka är det helt enkelt nyinförd passkontroll för att resa in i Sverige. Så stora problem har dom här kontrollerna kanske inte skapat på HH-leden där det ju är färjor det handlar om. Men mellan Malmö - København där man ju kan åka tåg skapar det naturligtvis bekymmer om alla passagerare på tåget ska utsättas för passkontroll. Försenade tåg!
Här i Sverige har det ställts krav på att utresande från Sverige ska kontrolleras för att komma åt de utländska stöldligor som varit på turné i Sverige och sedan snabbt åker ut ur landet med bilen fullastad med stöldgods. Alltså tullkontroller vid utresa!
Senaste budet är att Danmark nu kan vara på väg att införa kontroller vid inresa till Danmark. Detta sedan flera svenska kriminella gängmedlemmar misstänkts för brott i Danmark. Vi får se vad det blir med det?
Men, det är alltså långt från den Nordiska passfriheten. Integrationen av Öresundsregionen. Greater Copenhagen kallar man det hela med lite storhetsvansinne från dansk sida. Hur som helst så skulle det kunna bli en väl integrerad region. På Sjælland bor det 2,2 miljoner danskar och i Skåne bor det 1,4 miljoner skåningar. Alltså totalt 3,6 miljoner människor. Fast det går alltså en allt hårdare kontrollerad gräns rakt igenom. Undrar om jag innan jag begravs får uppleva passfriheten igen?
Bara lite funderingar på temat: Gå baklänges framåt!

Visst kan det vara bra att bli av med aggressioner. Jag är privilegierad och lyckligt lottad som har tillgång till en egen blogg där jag kan gnälla på precis allt som jag känner för att gnälla på. Så bara njut!
♣ Α. Jag såg ett inslag på SVT:s Rapport i går om effekterna av det den 1 juli införda rökförbudet på flera olika allmänna platser. Rökförbudet har fungerat mycket bättre än de värsta domedagsprofeterna försökte inbilla oss. De flesta lyder förbudet. Det har också visat sig att försäljningen av olika hjälpmedel för att sluta röka har ökat rejält. Många rökare har alltså passat på att försöka sluta helt med sin last. Nedskräpningen med cigarettfimpar har dock ökat. Vi kan alltså konstatera att rökare fortsätter att vara hänsynslösa egoister. Jag är övertygad om att nikotinet skadar förmågan till hänsyn och vett i hjärnan. Det skräpas ner för mycket i naturen. Men de flesta glassätare slänger inte papperet på marken. De flesta öldrickare slänger inte burken i naturen. De flesta chokladätare slänger inte papperet i naturen. Men, det normala beteendet för en rökare är att bara släppa fimpen på marken. Eventuellt sprätter man iväg den några meter med pekfingret. En del trampar också på den. Men se sig om efter en askkopp eller ta fimpen med sig tills man har en askkopp tillgänglig? Den tanken är det inte många rökare som får. Hur svårt ska det vara för en rökare att begripa allmänt folkvett? Kan inte LUF:s Joar Forssell återanvända sin cigarettdress och gå ut och lära rökare folkvett?
♣ Β. Postnord har tydligen bestämt sig för att skjuta lite på beslutet att genomföra postutdelning bara varannan dag. Ett beslut som faktiskt i så fall skulle öka utsläppen från postdistributionen. När vi nu gnäller på Postnords service så ska vi kanske skänka en tanke på de som bär skulden till situationen. Sveriges "dyraste minister någonsin", centerledaren Maud Olofsson, var den som beslutade att slå ihop svenska Postverket med det danska. Ett horribelt beslut! De politiker som bestämde sig för att avreglera postdistributionen och inbilla sig att Postverksamheten skulle vara ett kommersiellt vinstdrivande företag istället för en viktig samhällsservice borde skämmas öronen av sig. I dag är det flera som konkurrerar och springer och delar ut post. Den stora konkurrenten är väl Bring CityMail. Som kan plocka "russinen ur kakan" genom att ta hand om lönsam massdistribution av företagsbrev, tidningar osv. Det blev ett väldigt ramaskri när Postnord förvarnade om postutdelning varannan dag. Det skrevs inte ens i media, eller vi kunder blev informerade, när CityMail för en tid sedan gick från att dela ut posten var tredje dag till var fjärde dag. Jag märkte det först när mina framräknade dagar inte stämde. En kontakt med CityMail berättade att man hade börjat dela ut var fjärde dag istället. Det innebär att om du och kusinen prenumererar på samma tidning så kanske kusinen får sin tidning på måndagen medan du får vänta till torsdagen innan du får din tidning. Men vi gnäller på Postnord!
♣ Γ. Jag ser att Internationella Friidrottsförbundet bestämt att alla de tre som tog medaljer vid OS 2016 i damernas 800 meter är förbjudna att delta vid VM i Doha. De tre, Caster Semenya från Sydafrika, Francine Niyonsaba från Burundi och Margaret Wambui från Kenya stoppas alla tre från att delta. Anledningen är att dom fötts med extra hög nivå av testosteron, Något som ger fördelar. Men det är inte konstlat, utan dom är födda så. Vi har alla olika nivåer. Men dessa tre ligger över det värde som Internationella Friidrottsförbundet godkänner. Förbundet kräver att dom medicinerar för att få ner nivån. Vad är nästa? Basketspelare som fötts extra långa får inte delta i Basket-VM. Är du över 2 meter lång så har man extra fördelar i spelet så det blir ju inte rättvist för de som fötts kortare. Kanske ställer man krav på att dom opererar bort en del av underbenet så att dom blir kortare? Varför inte bara acceptera att vi föds olika. En del föds med speciella anlag som gör att dom har förutsättningar att bli duktiga på olika idrotter. Jag skulle inte ha en chans i basket hur mycket jag än tränade, jag är för kort.
♣ Δ. Tidernas smartaste president, Donald Trump om ni inte förstod det direkt, har fått en ny snilleblixt. Köpa Grönland från Danmark! Om det är naturresurserna som gömmer sig på världens största ö eller om det handlar om viljan att ytterligare militarisera ön framgår inte. Eller det handlar bara om fåfäng makt? Hur som helst så verkar varken Danmark eller Grönland speciellt tända på idén. Danmarks tidigare statsminister Lars Løkke Rasmussen undrar om det är ett aprilskämt. Om han verkligen funderar i dom banorna så är det slutliga beviset på att han blivit galen kommenterar Dansk Folkepartis Søren Espersen. Glöm det! Kommenterar en annan folketingsledamot från Högern. Det känns lite underligt att hålla med Dansk Folkeparti!
♣ Ε. Jag har sagt det här förut, men nu ser jag att från måndag så går den kinesiska mobiltillverkaren Huaweis licens att använda Googles Android ut. Anledningen är "beskyllningar" från bland annat amerikanska myndigheter att Huawei går i den kinesiska regimens ledband. Vilket innebär att det finns säkerhetsproblem med att använda Huaweis teleutrustning. Huawei kan, på order av den kinesiska regimen, placera spionutrustning som kan bli ett säkerhetsproblem hävdar man. Jag har naturligtvis inte en aning om ifall beskyllningarna är sanna eller inte. Eller om det bara handlar om en del av det uppblossade handelskriget mellan USA och Kina. Vad vi däremot har fått bevis för är att de stora amerikanska internetföretagen, som Google och Facebook, helt uppenbart går i den amerikanska regimens ledband. När USA begär av Google och Facebook osv att dom ska agera mot Huawei så lyder dom utan att protestera. Vad händer den dag som USA:s militär begär av Google och Facebook att dom lämnar över alla information om deras användare till den amerikanska militären? Lyder Google och Facebook då? Vad händer den dag amerikanska NSA (National Security Agency, Nationella säkerhetsmyndigheten) begär av Google eller Facebook att dom inkluderar något virus, övervakningssystem eller liknande i sina appar? Lyder då Google, Facebook osv utan att protestera? Om Huawei är ett lydigt redskap för regimen i Kina vet vi inte, men att Google och Facebook uppenbarligen är ett lydigt redskap för regimen i USA har vi fått bevis för!
♣ Ζ. När politiker lägger sig i kultur så slutar det i fiasko och skratt. Jag läser att i Helsingborg vill man tvinga en konstnär att ändra sitt verk. Björn Svensson har fått i uppdrag att måla och smycka en gångtunnel i Rydebäck. Men sedan 2 (två) personer tyckt sig ha sett att de målade svamparna var knarksvampar så har konstnären uppmanats att ändra sitt redan färdigställda konstverk. Fast protesterna mot dumheterna har än så länge visat sig vara mycket större än protesterna mot konstverket. HD har letat andra hänsyftningar till knark i Helsingborg och hittar mängder av sådana - om man verkligen vill hitta dom. Kan vi hoppas att Helsingborgs stad ändrar sig och inte tvingar konstnären att byta ut svamparna mot maneter. Det går nog att läsa in knark i dom också - om man vill. I en annan grannkommun till Åstorp, Klippan, tvingades en annan konstnär ändra sitt konstverk efter politiska protester. Tim Timmey hade fått i uppdrag att smycka Klippans nya föreningshus, Sågen, och hade bland annat med på sitt förslag en maskros. Men, det kunde inte Sverigedumokraterna i Klippan acceptera. Och man fick andra partier med på att stoppa förslaget. Att måla en maskros är ju partipropaganda för Miljöpartiet tyckte man. SD försökte även stoppa en regnbåge (gissa varför.....) men där fick man inte med de andra partierna. Själv har jag ett erbjudande till Klippans sverigedumokrater. Nästa år kan dom få komma hem till min trädgård och sanera den från all Miljöpartipropaganda som växer där. Ni får mycket gärna hjälpa till med den årliga maskrossaneringen! Det var i Klippan som samma Sverigedumokraterna nyligen försökte stoppa bidrag till årets punkfestival. Klippan och punkmusik är ju intimt förknippat med varandra. Men SD ville stoppa bidraget eftersom vid förra årets musikfest hade ett av de uppträdande banden från scenen tagit ställning mot Sverigedumokraterna. SD och kultur går inte att ha på samma sida!
♣ Η. Slutligen ser jag att tokmoderaten Catarina Kärkkäinen i Svenska Dagbladet tycker att alldeles för många får en Högskoleutbildning. - "Hälften av oss borde inte plugga" har hon satt som rubrik på sitt alster på ledarsidan. Hon tycker att vi har en "utbildningsinflation". Det räcker, enligt Catarina Kärkkäinen alltså, med att en mindre grupp får en högre utbildning. För resten av oss andra så räcker det med ett okvalificerat arbete och passa upp de mer bildade som sköter dom fina jobben med sin höga utbildning. Det här är traditionell högerpolitik. Man har från den sidan aldrig tyckt att "vanligt folk" behöver någon högre utbildning utan tycker att denna bör vara förbehållen de redan privilegierade. Naturligtvis uttrycker man det inte på det viset utan är mindre drastiska. Men det är inte nya idéer. Allt räknas i pengar. Jag diskuterade det hela med min 98-åriga mamma i dag. Hon har varit politiskt aktiv under större delen av sitt vuxna liv. Det är en del av mitt minne av mamma. Att hon skulle på möte med Skolstyrelsen (där hon var ordförande många år) eller Kommunstyrelsen eller... Hon är stolt över det samhälle vi har i dag och som hon hjälpt till att skapa där "alla" har möjlighet till en högre utbildning. Jag tycker faktiskt att Catarina Kärkkäinen kan dra åt...
Ha en bra afton!

Jag erkänner det villigt. Jag är en siffernörd! Detta skyller jag på den svenska militären? Undrar ni hur det hänger ihop? Jo, jag ska förklara. I min ungdom, jag kommer fortfarande ihåg en del även om demensen tagit sin attribut, så läste jag vid Universitetet i Lund. Där hyrde jag en studentlägenhet på Hävdaryggen. Först läste jag en termin Företagsekonomi. Sedan påbörjade jag en tvåterminers kurs i Nationalekonomi. Och tanken var att jag efter detta skulle läsa en tvåterminers kurs i Statistik.

Men siffernörd har jag fortsatt att vara!
Det är därför som jag gillar att kommentera alla de väljarundersökningar som står som spön i backen. Jag är fullt medveten om att felmarginalen i alla dessa undersökningar är stor. Man ska alltså inte dra allt för stora växlar på den ena eller den andra procentens förändringar. Men det förhindrar ju inte att det kan vara spännande att spekulera!
Svenska Dagbladet publicerar i dag sin månatliga undersökning som görs av Sífo. Om vi börjar med siffrorna. Socialdemokraterna 26,8% (+0,3), Moderaterna 19,1% (+0,7), Sverigedumokraterna 18,2% (+0,1), Centerpartiet 8,8% (0), Vänsterpartiet 8,7% (+0,1), Kristdemokraterna 8,4% (-1,1), Miljöpartiet 4,9% (0) och slutligen Liberalerna 3,8% (+0,1). Inom parentes är förändringen sedan förra månaden.
Vad kan vi då utläsa av detta? Jo, det tydligaste är väl att det står stilla! Men, det är ju inget kul att kommentera om det står stilla. Så vi utläser ändå lite förändringar. Den tydligaste är väl att Kristdemokraternas ras fortsätter. Det är inte så länge sedan som Ebba Busch Thor nog gick och drömde om att Kristdemokraterna skulle bli näst största parti och ta över ledarrollen i det nya Högerblocket från Moderaterna. I dag har KD trillat ner och är bara sjätte största parti. I dag går både Centern och Vänsterpartiet om. I övrigt är det inga egentliga förändringar alls. Socialdemokraterna och Moderaterna stärker i varje fall sina ställningar medan Liberalerna fortsätter att parkera under 4%-strecket. Det hjälpte inte att byta partiledare.
Hur stora är då de olika blocken? De gamla Rödgröna partierna (S+V+Mp) får 40,4% (+0,4) medan den gamla Högeralliansen (M+C+Kd+L) får 40,1% (-0,3). Förenklat så har alltså de Rödgröna nu passerat och åter blivit största block. Om vi istället går på det nya regeringsunderlaget, alltså de partier som står bakom Januariöverenskommelsen (S+C+Mp+L) så får dom 44,3% (+0,4) medan det nya Högerblocket (M+Sd+Kd) får 45,7% (-0,3). Det skulle alltså inte finnas någon majoritet för att fälla regeringen eftersom jag fortfarande tror att V tvingas välja det som är minst dåligt.

Men i korthet. Det händer inte så mycket mer än att Kristdemokraterna och Ebba Busch Thor helt uppenbart har passerat "Upp som en sol" stadiet och nu har nått "Ner som en pannkaka" stadiet. När media slutade att bara hylla och började kritiskt granska KD som alla andra så tog framgången slut!

Det är uppenbart att Ulf Kristersson tycker att han och Moderaterna hamnat på efterkälken i den svenska politiska debatten. När något sådant sker är det viktigt att gå till hårt angrepp. Det kvittar mot vad, men hårt angrepp är viktigt. Alltså gör Ulf Kristersson detta. Detta resulterar i ett ilsket debattinlägg i Aftonbladet där Uffe-mannen hävdar: - "Löfven, du har tappat kontrollen över Sverige".

Ulf Kristersson är också upprörd över att man från regeringshåll påpekat att det är den högre narkotikaanvändningen i de fina områdena som Danderyd och Djursholm som göder narkotikabrottsligheten. Något som även moderatpolitiker från berörda områden är upprörda över. Men faktum är att utan kunder som köper narkotika så finns det ingen narkotikahandel. Och de undersökningar som gjorts visar att narkotikabruket är större i områden med högre inkomster. Dom har helt enkelt mer pengar att köpa det dyra knarket för. Men naturligtvis är det en sanning som gör ansvariga politiker härifrån upprörda. Det passar ju inte deras verklighetsuppfattning.
Det är ju snarast så att Ulf Kristersson är en politiker som helt tappat kontrollen över sina egna skandaler. Det är egentligen en prestation att lyckats bli partiledare för ett av Sveriges största politisk partier och en formell statsministerkandidat med alla dessa lik i lasten. Fast man har lyckats att ganska bra tysta ner skandalerna. När Sveriges Radios Ekoredaktion publicerade en lista "tvingades" man göra om listan så att den blev snällare mot Ulf Kristersson. Jag för min del nöjer mig (förutom att länka till en av många listor här nedanför) att påminna om Ulf Kristerssons löfte när han valdes in i Sveriges Riksdag. Det säger en hel del om vad Moderaterna anser om Socialförsäkringar och liknande. Sök gärna på Ulf Kristersson + skandaler. Det blir en hel del träffar...
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Jag har ett tips till Ulf Kristersson. Börja med att börja ta kontroll över ditt eget parti. Det finns ett antal representanter långt ute i gränstrakterna mot Sverigedumokraterna som kör sitt eget lopp. Hanif Bali är inte ensam. Den interna kritiken mot dessa halv-SD:are börjar bli intensiv. Klarar du inte av att hålla ditt eget parti under kontroll så ska vi verkligen vara glada för att du inte får makten över Sverige.
Läs ännu mer:
Löfven, du har tappat kontrollen över Sverige
Danderydpolitikern om Löfvens knarkpåhopp: ”Magstarkt av statsministern”
Bröder drev knarkförsäljning från stor villa i Djursholm
Ulf Kristerssons skandaler – svart städhjälp, lägenheter, Kinaresorna
Ulf Kristersson om svarta städhjälpen
M-ledaren beter sig som ett barn när han svarar Löfven
M-politiker ska inte göra sig till nyttiga idioter
Trycket ökar på Kristersson: Sätt stopp för Hanif Bali


Fast man kan undra om Expressenrubriken ska ses som kritik av förslaget eller som kritik av de upprörda reaktionerna från Moderaterna i Stockholm. - "Det är en enorm besvikelse att S i dag lämnar beskedet att svika 2,3 miljoner invånare i Region Stockholm" kommenterar Moderaternas Irene Svenonius det hela med. Egentligen är det förvånande att hon får sitta kvar efter fiaskot med Nya Karolinska Sjukhuset. Där Moderaterna slösat bort mångdubbelt mer än vad utjämningssystemet kostar på totalt misslyckade upphandlingar (som skedde av partiideologiska skäl) och konsulter till absurda belopp.
Men, det ligger alltså mycket i Expressens invändning. Vad det handlar om är att utjämningssystemet utökas från att omfatta 9,7 miljarder till 11,5 miljarder. En utökning med mindre än 20%. Jag kan inte se att det skulle vara så kontroversiellt. Att göra stor affär av hur bra det är, är att inte ha så stora förväntningar på reformer. Att tala om att svika hela Stockholm är att inte kunna räkna. Men att Svenonius inte kan räkna är ju i och för sig ingen nyhet.
Jag vill istället peka på något annat. Staten har själva bidragit kraftigt till utarmningen av glesbygd och mindre kommuner! Socialdemokrater är inte ensamma skyldiga till detta, utan på den punkten är man inom partierna ganska eniga. Faktum är ju att i dag finns det knappt några statliga jobb att erbjuda i mindre kommuner. All form av statlig verksamhet har på inte allt för många år centraliserats till Sveriges storstäder. Den som vill jobba inom statlig verksamhet, som har utbildning för olika yrken inom detta området eller som på andra sätt är lämpliga till detta kan helt enkelt inte bo kvar utan tvingas flytta in till storstäderna eller kranskommunerna och pendla in. Postkontoren har lagts ner. Poliskontoren har lagts ner. Försäkringskassans kontor har lagts ner. Skattemyndighet och Kronofogde osv har centraliserats. Och just nu lämnar den sista myndigheten all sin verksamhet på mindre orter. Arbetsförmedlingen lägger ner sina flesta kontor och centraliserar den personal man har kvar till större städer. Den masscentralisering till vansinne som skett av svenska statliga myndigheter och annan statlig verksamhet har en mycket stor skuld till utarmningen av svensk glesbygd!
Med den kraftiga satsning på digitala tjänster som skett så skulle faktiskt myndigheternas personal lika gärna kunna sitta och jobba på mindre kontor runt om i landet än i jättelika kontorslandskap i storstädernas centrum. Jag är övertygad om att kostnaden skulle blivit mycket mindre genom mycket lägre hyreskostnader. Dessutom skulle man kanske till och med fått till effekt att myndigheternas anställda som fattar beslut som har avgörande betydelse för människor (sina kunder som det nu heter) kanske kunde träffa den dom fattar livsavgörande beslut om!
Läs mer:
Äntligen får även Stockholm betala
Löfvens omfördelning för välfärd gäller pluttpengar

Apropå att Sverige invaderas av muslimska terrorister som är på väg att ta över vårt fagra Fosterland, så ser jag statistik över invandringen för första kvartalet 2019. Totalt minskade invandringen med 10% jämfört med samma period förra året. Totalt invandrade det 55.222 personer till Sverige under första halvåret. Det är lite drygt 5 promille av Sveriges befolkning.

Varför fortsätter då alla hatsajter och hattroll att skriva om "massinvandring" och liknande uttryck? Jo, jag har en teori om detta. Dom har i sina rättstavningsprogram lagt in autokorrigering som innebär att varje gång dom skriver om "invandring" så autokorrigeras detta till "massinvandring".
Annars är jag så förundrad över varför svenskar som kallar sig nationalister och sverigeälskare hatar Sverige så mycket?
Läs lite mer:
Sverige vanligaste födelselandet bland invandrade
Så utsattes Sverige för en global kampanj med högerextrem agenda

Donald Trump fortsätter att utmärka sig. Det är fascinerande att det som kallas "Världens största demokrati" lyckats välja en sådan okänslig pajas till president. Nu ser jag att Twitterpajasen meddelat att han ställer in sitt besök till Danmark. Donald Trump var inbjuden av drottning Margrethe II. Så här twittrar han sitt officiella beslut att ställa in besöket i Danmark:

Donald Trumps absurda idé att USA skulle köpa Grönland från Danmark visar än en gång tydligt att Donald Trump är inte en politiker som vill verka på en demokratisk arena. Han är en affärsman, som tror att sköta USA är som att driva ett familjeföretag. Han förstår inte att Demokrati är något helt annat. Man kan helt enkelt inte i en modern demokratisk värld köpa och sälja människor. Det bor människor på Grönland. Man kan inte bara köpa och sälja dom mellan olika länder. Det är ingen helt vanlig fastighetsaffär!
Donald Trump måste vara skvatt galen om han trodde på allvar att det här var en realistisk tanke. Eller det handlar bara om att han vill försöka sig på en ny metod för att "Make Amerika Great". USA skulle ju onekligen bli mycket större om Grönland blev en ny delstat!
Reaktionerna i Danmark och på Grönland har ju främst varit sådana att man visat att man inte tagit Donald Trumps idéer på allvar. Reaktionerna har handlat om att det måste vara ett försenat aprilskämt och att tanken är absurd till att ifrågasätta Donald Trumps förstånd. Den mest komiska reaktionen måste vara den från Kim Kielsen som är ordförande för "Regionfullmäktige" eller "Parlamentet" på Grönland. Så här får ni lite övning på det danska språket:
- "Grønland vil købe USA tilbage. Den grønlandske landsstyreformand Kim Kielsen, tilbød i går at købe USA. »Det var Leif Den Lyckelige, der opdagede Amerika og hans far, Erik den Røde, som opdagade Grønland og slog sig ned her. Derfor er det kun naturligt for os at få USA tilbage», siger Kim Kielsen. Han har endnu ikke lagt sig fast på en pris, men mener, at den bør være foldholdsvis lav i betragtning af USA kolossale statsgæld. »Og hvis vi skal tage Trump med i handelen, bliver den naturlitvis endnu lavere«, siger han."
För den som har svårt för danskan så går det i stort ut på att Grönland vill köpa tillbaka USA. Det var en grönlänning som upptäckte Amerika så det är naturligt att Grönland återfår USA. Priset kan inte bli så högt med tanke på USA:s enorma statsskuld. Skall Donald Trump också ingå i priset så blir det ännu lägre!

- "The Prime Minister was able to save a great deal of expense and effort for both the United States and Denmark by being so direct. I thank her for that and look forward to rescheduling sometime in the future!"
Detta tolkar jag som att Donald Trumps avsikt med besöket i Danmark var just att förhandla om att köpa Grönland med grönlänningarna från Danmark. Eftersom det gjordes klart att det inte skulle bli någon affär så var det inte heller någon mening att slösa pengar och resurser på att åka på besök till något litet allierat land ute i periferin.
Carl Bildt gör den intelligenta sammanfattningen:
- "Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Fullständigt bisarr. Får gräva djupt i historieböckerna för att hitta en liknande händelse"
Donald Trump är en skam för världens demokratier!
På tal om något helt annat så har tydligen Moderaterna nu slutgiltigt tappat tålamodet med Hanif Bali. Inte för alla andra dumheter han kläcker ur sig på Twitter. Men nu har han fallit så djupt i sin publicitetshunger att han kritiserat Carl Bildt. DÄR tog tålamodet slut.
- "Sverige fullföljer Bildt-doktrinen. I täten för att normalisera relationen med regimen. Passande att doktrinen är döpt efter en man som inte lyckats ha rätt om ett enda utrikespolitiskt skeende någonsin"
Jag är ingen älskare av Carl Bildt, men hans kommentarer om utrikesskeenden kan vara mycket träffsäkra. Överlägset mer träffsäkra än Hanif Bali...
Vill du läsa lite mer?
Efter danskt nej - Trump ställer in sin resa
Trump ställer in resan till Danmark efter beskedet
Trump cancels Denmark visit amid spat over sale of Greenland
Danmarks statsminister om Donald Trumps inställda resa
Bildt om Trump: Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Hanif Bali uppmanas lämna flera uppdrag
Kraftig kritik mot Hanif Balis uttalande

Underskottet i USA:s statsbudget närmar sig den ofattbara summan av 1.000 miljarder dollar. För budgetåret 2019, som slutar 30 sept, beräknas underskottet bli 960 miljarder dollar. Det motsvarar med dagens dollarkurs 9.240 miljarder kronor. 9.240.000.000.000 kronor. Det är ungefär 9 gånger så mycket som hela den svenska statsbudgetens omfattning. För nästa år beräknas underskottet passera 1.000 miljarder dollar. Men så går det när populistiska högerpolitiker ska genomföra sina skattesänkningar.

I Sverige är idag istället situationen tvärtom. De senaste S-ledda regeringarna har ständigt haft en budget som gått med plus och har betalt av på den svenska statsskulden. En skuld som i dag är rekordlåg. Både med svenska mått sett och om man jämför med andra länder. Allt fler ekonomer har börjat hävda att statsskulden egentligen är för låg. Det är dags för regeringen att börja spendera pengar. Det finns stora behov av investeringar i infrastruktur som kan finansieras med lån. Lån som långivare står i kö för att erbjuda. De låga räntor som råder i stort sett i hela världen innebär att räntorna på statslån är extremt låga. I dag är situationen till och med den att om Svenska staten tar ett 20-årigt lån så är räntan positiv. Sverige skulle alltså få betalt för att låna pengarna. Det är de mycket goda svenska statsfinanserna som gör att långivarna inte ser några risker utan istället har behov av att placera sina pengar någonstans där dom inte minskar i värde.
Så, vad väntar Sverige på? Det finns stora behov av investeringar i det svenska järnvägsnätet. Investeringar som kan finansieras med lån som i stort sett inte kostar någonting. Det är dags för de svenska politikerna att sätta på sig spenderbyxorna. Vi kan göra dessa investeringar utan att få problem med statsfinanserna. Vi är nämligen inte i USA:s ställning. Vi har inte ett skenande budgetunderskott.
Sätt fart Magdalena Andersson!

Gör något Magdalena Andersson!
Några lästips:
USA mot 1 000 miljarder dollar i underskott
Dagens Industri

Kan vi hoppas att detta är sista gången jag finner anledning att nämna moderaten Hanif Bali här på Sven Tycker? Jag läser nämligen att han överväger att helt lämna sociala medier som Twitter. Och det är ju hela grejen med Hanif Bali. Utan verbala utskällningar av alla andra på Twitter så är där ju ingenting kvar av Hanif Bali.
Bakgrunden är naturligtvis att den moderata partiledningen slutligen återigen tvingades ta itu med Hanif Balis låga nivå på sitt twittrande. Att sprida hat och oförskämdheter mot muslimer, flyktingar, politiska motståndare, media som granskar och alla andra som inte passar har varit helt OK för den moderata partiledningen. Men, när han angrep Carl Bildt då fick det vara nog tyckte man. Nu tvingades Hanif Bali lämna alla sina sista uppdrag förutom riksdagsplatsen. Och dessutom be Carl Bildt om ursäkt. Dessutom tyckte jag det såg ut som om han hade raderat alla sina utfall mot Carl Bildt.
Återstår gör alla attacker mot muslimer i synnerhet och flyktingar rent allmänt. Men, utan alla sina utfall mot muslimer på Twitter så återstår ju ingenting av Hanif Bali. Min gissning är alltså att även om Hanif Bali lämnar Twitter, så lär det inte dröja länge innan han är tillbaka.
För övrigt har ju Hanif Bali lyckats driva Moderaterna i den riktning han velat. Senaste budet från Moderaterna är ett förbud mot slöja i skolan. Dock inte mot andra former av religiös klädsel som judisk kippa, turban osv. Man ska inte sexualisera flickorna säger man. Men det är inte heller aktuellt med förbud mot smink. På flera orter har ju Moderaterna lierat sig med Sverigedumokraterna och drivit igenom diverse löjliga regler för att komma åt flyktingar i allmänhet och muslimska sådana i synnerhet. Det är allt från förbud att be böner på sin rast till senaste hugskottet från Moderaterna i Täby och Danderyd som vill förbjuda tiggare att samla in tomburkar och panta.
Det är den här SD-liknande retoriken, och naturligtvis retoriken från SD själva, som triggar igång idioter. Det är när man läser kommentarer på sociala medier från den Sverigedumokratiska svansen eller Hanif Bali-svansen som man blir mörkrädd.

Egentligen är det ju så att Twitter är farligt. På ett begränsat utrymme ska man formulera något snärtigt som lockar läsare. Man kan inte argumentera, men kan inte förklara. Man kan bara skriva att någon är en idiot. Inte förklara varför! Twitter är helt enkelt ett farligt media. Att läsa "debatten" där kan vara allt från förvirrande till skrämmande.
Lite bakgrund:
Hanif Bali överväger att lämna Twitter
Hanif Bali: Överväger att lämna Twitter igen
Naivt att tro att M vill göra sig av med skränfockarna
Hanif Bali tvingas lämna flera uppdrag
Hanif Bali trampade på många tår
Det handlar om vilket samtalsklimat man vill ha
Hanif Bali (M) uppmanas lämna flera uppdrag
Moderaterna vill utreda slöjförbud i skolan
M-ledningen vill att slöjförbud i skolan utreds
M-ledningen vill se utredning om slöjförbud i skolan
Täby och Danderyd vill förbjuda tiggare att samla in kläder och burkar
Hotfullt mot tiggare efter tillståndskrav
Ett svenskt El Paso är bara en tidsfråga

Vad har hänt med människors hyfs och anständighet? Har det blivit alldeles för lätt att kläcka ur sig vidrigheter under någon form av "anonymitet" på nätet. Vidrigheter som vi inte skulle ens överväga att säga rakt ut till någon. Vad har gjort att alla dessa spärrar har släppt?

Tonen i kommentarsfälten är många gånger så uppskruvad och hemsk att man vill lämna skiten åt sitt öde. Men, det är egentligen inte så konstigt om anonyma småpåvar runt om i stugorna inte kan behärska sig när respekterade och inflytelserika personer uttrycker sig så obegåvat. Förlåt att jag nämner honom igen, men ett svenskt exempel är Hanif Bali som tror att överdrifter och invektiv gör att läsaren blir mer påverkad. Men han är inte ensam i de svenska kloakerna. Och går vi utomlands så har vi ju Donald Trump som inte drar sig för att kalla de som tycker annorlunda än honom för idioter och annat.

Kanske har det här inte att göra med "Näthatet", men det handlar ju också om att visa empati, visa förståelse för att vi alla inte är exakt lika, tycker exakt lika, handlar på exakt lika vis. I Aftonbladet läser jag om autistiska Samantha som busschauffören tyckte var störande så han slängde av henne och hennes mamma från bussen. Orginalartikeln från Borås Tidning är tyvärr låst. Som pappa till en autistisk son (Kimmy är nu 21 år) kan jag förstå mamman och Samanthas reaktion. Kimmy har inget talspråk, vilket gör att han kan göra "andra ljud". Oftast sitter han och skrattar när vi åker tåg eller buss eftersom han tycker om detta. Men han är helt enkelt glad. Även om han inte talar själv har han lärt sig att förstå väldigt mycket. Vid något tillfälle var det så fullt på tåget att jag chansade på att gå och sätta oss i "den tysta avdelningen" på Pågatåget. Det finns alltså på de skånska Pågatågen en avdelning i varje ända av tåget som är Tyst. Jag chansade och sade till Kimmy upprepade gånger att han måste vara tyst. Och detta fungerade. Men, tycker han att något är roligt ska han också få visa detta. Och vi har aldrig haft problem, även om det funnits medresenärer som tittat lite undrande över vad det egentligen är som Kimmy tycker är så roligt. För övrigt anser jag att de mest störande på Pågatågen när jag åker till eller från Helsingborg är de medelålders par (kanske två par tillsammans) som ska ta en tura eller besöka Helsingør. Många har uppenbart "laddat upp" innan avresa och kan vara ytterst högljudda i tron att dom har roligt.
Men i det nämnda fallet med Samantha tycker jag att det är skönt att den aktuella busschauffören fått en rejäl varning och får utbildning i empati och kundservice. Vi är alla olika. En del har funktionsstörningar som gör att vi reagerar annorlunda än de flesta andra. Vi får leva med detta - ALLA! Vi kan inte gömma undan människor.
Lite bakgrund:
Henrik Larsson: ”Hur kan det vara okej i vår bransch att behöva utstå det mesta?”
Jag kommer inte lägga mer energi på idioterna
Hot och hat på agendan inom fotbollen
Autistiska Samantha, 12, tvingades gå av buss – var för högljudd
Autistiska Samantha, 12, kastades av bussen: ”En åsna kan sitta bättre”


Hur som helst så var det intressant att se att Moderaternas starke man i Sölvesborg, Paul Andersson, tyckte att det var en god idé att som stödparti till Sverigedumokraterna även ställa upp som stöd och hålla tal för att hylla Jimmie Åkesson, Louise Erixon och alla dom andra sverigedumokraterna. Det slutgiltiga beviset för att Moderaterna är ett rent stödparti till Sverigedumokraterna! Vad tycker du Ulf Kristersson? Tycker du att det var en bra idé? Har du inte helt förlorat kontrollen över ditt parti Ulf? För dina medlemmar gör ju ändå bara som dom vill utan att läsa partiprogrammet först?
För övrigt såg jag att det till viss del var ett rejält fylleparty.
- "SD-dagarna kan sammanfattas som stökigt med många småmisshandlar och hög fyllenivå. Inga grova brott men en ganska tråkig stämning enligt patrullerna som varit ute."
Allt enligt den lokala polisen som tydligen hade fullt upp. Sverigedumokraterna!

Lite bakgrund:
Åkessons känga till Greta: ”Då skulle världsekonomin kollapsa”.
Moderat kommunalråd talade på SD:s sommarfestival.
M-kommunalråd hyllad på SD-möte.
M-toppen framträdde på SD-scenen – före Åkesson.
Den totala budgeten för sommarfestivalen beräknas till cirka en miljon kronor.
Många småmisshandlar och hög fyllenivå.

Jag blir allt mer övertygad om att nikotinet skadar hjärnan! Det måste vara så att de delar av hjärnan som styr empatin, hyfset, vettet och förmågan att tänka längre än näsan räcker får svåra skador av nikotinmissbruk.

Jag blir allt eftersom tiden går allt mer övertygad om att rökare är den generellt sett mest hänsynslösa gruppen i vårt samhälle. Det skräpas ner alldeles för mycket. Människor kan köra upp i skogen och slänga sopsäckar fulla med avfall. Men, det är en mycket liten grupp som gör så. Nästan alla slänger sina sopor i olika sopkärl eller kör till Tippen och lämnar in det.
Folk som köper en glass kan bara släppa glasspapperet på marken. Men, jag är övertygad om att den stora majoriteten faktiskt letar upp en papperskorg för att slänga sitt glasspapper eller alternativt stoppar det i fickan tills man kommer hem.
Människor som dricker något kan slänga förpackningen på marken. Men, samma sak här, den stora majoriteten gör inte detta. Är det pant på flaskan eller burken pantar man den eller i annat fall så letar man upp en papperskorg och slänger sitt avfall där.

Men så kommer vi till rökaren. Här är det inte en liten minoritet som bara slänger sitt avfall på marken. När det gäller rökare så är den helt naturliga metoden för att göra sig av med sin fimp (och sitt cigarettpaket) att bara släppa det på marken. Man sprätter iväg fimpen med pekfingret i gatrenen eller något annat spännande ställe där man slipper se den. Eller också så bara släpper man ner fimpen där man står och trampar eventuellt på den. När det gäller rökare, så är det en minoritet som letar rätt på en askkopp om man inte står precis vid en sådan. Till och med om man står med en askkopp inom en meter så kan en rökare mycket väl bara släppa fimpen på marken.
Av något obegripligt skäl så är det naturliga beteendet för en rökare att bara slänga sin fimp på marken. Jag kan bara komma på ett enda skäl till detta, och det är att nikotinet skadar hjärnan. Jag kan inte se något annat samband med att det är just rökare som är så'na vidriga mögpellar. Vad kan man göra för att lära rökare allmänt folkvett och hyfs? Går det? Eller är dom helt enkelt hopplösa fall?
Ett annat problem med rökares totala brist på hänsyn tas upp i en debattartikel i Aftonbladet. - "Dags att lagstifta mot rökning från grannar" skriver Kristina Ljungros som är generalsekreterare för Astma- och allergiförbundet. Det handlar om rökare som tar sina regelbundna bloss på främst balkongen. Samtidigt är det ett par olika grannar som inte kan ha balkongdörren öppen eftersom tobaksstanken sprids in genom den egna balkongdörren. Människor tvingas sova i sommarhettan på natten med stängd balkongdörr för grannen ska ta ett antal bloss på sin cigarett på kvällen. Ibland kan man se var vi har balkongrökare för hela marken under balkongen är vit av alla cigarettfimpar som slängs ut från balkongen.
Tyvärr måste jag konstatera. En majoritet av alla rökare är hänsynslösa svin!
Att läsa lite bakgrund:
Miljontals fimpar vid dagvattenutlopp i Öresund.
Dags att lagstifta mot rökning från grannar.

- "Det som skiljer den här lågkonjunkturen från tidigare är att vi faktiskt saknar en arbetsförmedling i Sverige. Vi saknar ett Ams. Vi har inga som kommer att ordna beredskapsarbeten och olika typer av aktiviteter för att möta de arbetslösas behov."

Det Göran Persson hänvisar till är den slakt av Arbetsförmedlingen som servettskissen resulterade i. Detta utan att det fanns något annat som tog över. Vi har nyligen t.ex. sett att Arbetsförmedlingens kontakter med arbetsgivare i stort sett har upphört. Det finns inga arbetsförmedlare kvar att syssla med detta. De som kan söka sig från Arbetsförmedlingen lämnar det sjunkande skeppet. De som blir kvar är fullt upptagna med att rädda den verksamhet som finns och planera för en Arbetsförmedling med slakt av lokalkontor och med en slaktad personal.
Tanken är ju att olika privata "lycksökare" ska ta över Arbetsförmedlingens uppgifter med att matcha arbetssökande med arbetsmarknaden. Redan i dag finns det en uppsjö av denna typ av företag som mot ersättning från statskassan lär arbetssökande att skriva ansökningshandlingar. Vi kan fundera över om den tanken är den optimala för att hjälpa arbetssökande att få jobb? Men att slakta Arbetsförmedlingen innan dessa är igång är ju totalt obegripligt. Dvs typisk moderat politik!
Nu bromsar ekonomin ner. Donald Trumps härjande på den internationella arenan med handelskrig med Kina, nästan militärt krig med Iran och byggande av murar mot nästan alla, inklusive EU, skapar nervositet i den internationella ekonomin. Lägg till detta britternas Brexit så finns det stora risker för den internationella handeln. Att just då experimentera med privatiserade arbetsförmedlingar samtidigt som den arbetsförmedling som finns slaktas och som normalt skulle haft ansvar för olika typer av beredskapsjobb och liknande aktiviteter är helt huvudlöst.
Jag förstår Göran Perssons oro. Han utgår ifrån att det kommer att bli kommunerna som få ta över det ansvaret. Och dom har ju gott om pengar och saknar ju annan vettig sysselsättning att koncentrera sig på? Jag tror jag avslutar med ett annat citat. Det är Ulf Kristerssons löfte när han blev invald i den svenska riksdagen. Något han jobbar hårt på att uppfylla:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Vill du läsa mer?
Göran Persson varnar: Kommunerna får ta smällen.
Kritik mot Arbetsförmedlingens nedskärningar: ”Ett svart år”.
Arbetsförmedlingens nedskärningar slår mot långtidsarbetslösa och privata aktörer.
Arbetsförmedlingen varnar: Pengar till a-kassan slut i november.

Visst är det så att vi vuxna ska vara ett föredöme för den uppväxande generationen. Är vi det? Låt mig ta fyra exempel på motsatsen. Ett lokalt, ett riks, ett europeiskt och ett globalt. Är det så att vi borde skämmas istället?
† Skåne
Låt oss börja lokalt. I söndags spelade ÄFF (Ängelholm) och HIF (Helsingborg) fotboll mot varandra. Inte A-lagen utan pojkar 9 år. Något som slutade i fullt slagsmål mellan de vuxna ledarna samtidigt som den 14-åriga tjej som var domare attackerades. Visst är vi vuxna fantastiska föredömen för våra barn? Undrar hur många 9-åriga pågar som skäms öronen av sig över sin far?
† Sverige
Mordet på en 30-årig mamma i Malmö satte verkligen igång tankeverksamheten på våra kreativa politiker (och en hel del andra). Populistiska förslag som att publicera bilder på misstänkta brottslingar, hyra fängelseplatser i andra länder och så vidare haglade igång som en rejäl hagelskur. Att inte tänka först innan man kläcker ur sig idéer brukar resultera i mindre lämpliga tankar. Att man är misstänkt för ett brott innebär inte att man är skyldig. Snarast är det ofta väldigt många som avförs. Men är man publicerad på bild är man dömd ändå. Dessutom några till som liknar den misstänkta. Lägg ner förslaget! Att hyra fängelseplatser har testats av Norge, det var inte smart så man avbröt försöken. Vi brukar säga till våra barn att tänka först, kanske något för politiker också? Egentligen fascinerande att mord på just en kvinna sätter igång så många. Det är tydligen så att det som vanligt är en uppgörelse. Kvinnan har tydligen inte så mycket med det att göra, men pappan till barnet är tydligen dömt för ett mycket uppmärksammat jätterån i Danmark för 10 år sedan. Där de flesta av de många 10-tals miljoner som stals ska aldrig ha hittats... Ska vi gissa att det handlar om alla dom miljonerna?
† Europa
I Storbritannien gör Boris Johnson något som påminner om en statskupp. För att förhindra det brittiska parlamentet från att kunna diskutera Brexit och sätta käppar i hjulen så förlängs sommarlovet så att det inte återsamlas förrän precis innan Brexit genomförts. Statskupp och Konstitutionell skandal är ord som används. Allt godkänt av Drottningen! Visst är det skönt när vuxna politiker (och sådana som bara ärvt sitt uppdrag) uppför sig som ett föredöme för den uppväxande generationen?

† Brasilien
I storpolitiken uppför sig politiker ibland som trotsiga småpågar. Latinamerikas egen Donald Trump, Brasiliens Jair Bolsonaro, hånar Frankrikes Emmanuel Macron för att han själv har en yngre hustru. Jair (64 år) är gift med Michelle Bolsonaro (37 år) medan Emmanuel (43 år) är gift med Brigitte Macron (66 år). - "Förstår ni nu varför Macron förföljer Bolsonaro?" skrev en supporter och lade ut bilder på de båda hustrurna. Vilket fick Bolsonaro själv att svara: - "Förnedra honom inte...haha." Visst är det skönt när höga politiska ledare är ett föredöme för den uppväxande generationen!
Läs lite mer:
Ledare från ÄFF och HIF i fullt slagsmål under pojkmatch.
Mordet i Malmö troligen snart uppklarat.
Liknar diktatorsfasoner.
Parlamentets talman: En konstitutionell skandal
Bolsonaro attackerar Macrons fru: ”Extremt respektlöst”

En av bilkramarnas ledande företrädare, Robert Collin i Aftonbladet, går i sin kolumn i dag till storms mot en investering i höghastighetsjärnvägar. Tyvärr verkar han ha läst på dåligt. Jag tror att Robert Collin ska hålla sig till att skriva om bilismens landvinningar.
- "Hellre upprustade stambanor än supertåg" har Robert Collin satt som rubrik på sin kolumn i dagens tidning. Själv tycker jag att Robert Collin ska hålla sig till att lobba för lägre bensinpriser, mer motorvägar och avskaffade hastighetskameror. För skriva om järnvägar verkar han inte ha tillräckligt stora kunskaper för att göra.
Robert Collin tycker att byggandet av nya snabbtågslinjer Stockholm - Jönköping - Göteborg / Malmö blir alldeles för dyrt. Så är det med alla framtidsinvesteringar. Dom som vill hålla fast vid det gamla tycker att det blir för dyrt. Robert Collin hävdar i sin kolumn bland annat att det är tågmöten på enkelspåriga stambanor som är så dåligt underhållna att hastigheten är nedsatt som gör att de snabbtåg som idag går Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö går saktare än vad dom gjorde för ett antal år sedan. Om Robert Collin kollat in fakta innan han skrev så skulle han fått veta att dessa stambanor är dubbelspåriga. Och många andra också. Att det inte går fortare beror på att det är så trångt på spåren av tåg som kör i olika hastigheter att det inte går att köra så fort som man egentligen skulle kunna. Det finns helt enkelt inte plats på de dubbelspåriga stambanorna för alla snabbtåg, regionala tåg och godståg.

Det är dags att skriva under beslutet om nya stambanor för snabbare tåg. Det kostar pengar, men det gör alla investeringar. Och bygger vi nya stambanor så sparar vi in investeringar i nya startbanor på Arlanda, nya utbyggda motorvägar osv. Sätt fart! Passa på att ta upp lån nu när vi kan låna i princip gratis. Investeringar i stambanor är just det - investeringar. Det är inte en kostnad som ska få plats i en budget. Det är en investering där möjligen amorteringen ska få plats i en budget. Några räntor lär det knappast bli med dagens ränteläge.
Läs lite här:
Bygg snabbspår och sluta dumsnåla.
Snabbtåg kör allt långsammare i Sverige.
Collin: Fartkamerorna är en gigantisk bluff.
Collin: När bildas Bensinupprorspartiet?
Fast den här krönikan från Robert Collin hittar jag inte på nätet!

Kristdemokraterna (under Ebba Busch Thor) och Moderaterna (under Ulf Kristersson) positionerar sig allt närmare Sverigedumokraterna. Även om Jimmie Åkesson tydligen inte är riktigt nöjd än.
Senaste utspelet från Tobias Billström om en ytterligare kraftig minskning av asylinvandringen är ett exempel på detta. En som kanske är nöjd är Hanif Bali som med sina utfall mot muslimska flyktingar i synnerhet och alla flyktingar i allmänhet har fått genomslag inom Moderaterna. Han har fått hållas länge, det var först när han kritiserade ikonen Carl Bildt som han fick kritik. Tobias Billström har i åratal tillhört en flyktingkritisk falang, men åthutades av Fredrik Reinfeldt. Nu har han äntligen (som han själv ser det alltså) fått igenom sina krav.
Vi kan ju också se hur allt fler kommuner med moderat styre infört olika åtstramningar för att bestraffa människor med utländskt ursprung. Tillsammans med Sverigedumokraterna (och på många håll Kristdemokraterna) skapar man ett problem som egentligen inte finns och inför sedan ett förbud för att markera handlingskraft mot de utländska horder som invaderar vårt vackra fosterland.

Vi har inte heller en våldsam ökning av kriminalitet rent allmänt. Vissa brott minskar, andra brott ökar. Just nu har vi haft en kraftig ökning av att gäng skjuter eller spränger mot konkurrerande gäng. Det är ingen ny företeelse. Vi hade en tidigare period när MC-gäng attackerade varandra. Här i Nordvästskåne hade vi flera mord när Hells Angels och Bandidos var i luven på varandra. Dom till och med sköt med granatgevär mellan sina respektive högkvarter i Hasslarp och Kattarp. Det har inte skett någon dramatisk ökning av antalet mord rent allmänt. Även om man kan tro detta av mediebevakningen. Men, uppenbart är att tillgången på vapen och en total brist på omdöme har infekterat knarkgängen i konkurrensen om kunderna. Vapnen kommer främst från Balkan (f.d. Jugoslavien) där vapentillverkarna pumpade in vapen under inbördeskriget. Vapen som nu är till salu!
Vad gör vi åt detta meningslösa våld? Om man tror att skärpta straff skulle hjälpa så är man naiv. De killar (män är ju kraftigt överrepresenterade) som är inblandade skiter fullständigt i eventuella straff. Bästa metoderna är helt enkelt att få bort marknaden. Men när ansvariga påpekar vilka det är som är de stora köparna av narkotikan så tar det fyr ordentligt. Man kan väl inte skylla partyknarkarna för att de som levererar knarket skjuter varandra i konkurrensen om vem som ska sälja till dom? Det handlar naturligtvis också om att se till att ungdomar inte hamnar i gängen. Och att Polisen har de resurser dom behöver.
Men, populistiska utspel för att skörda politiska poäng är snarast kontraproduktivt. Och skyll inte allt på invandringen. Något som alltså Moderaterna nu är på väg att göra. Den Moderata utvecklingen är skrämmande. Det är uppenbart att Moderaterna nu under Ulf Kristersson satsar på att bygga upp ett Högerblock tillsammans med Kristdemokraterna och Sverigedumokraterna. Tragiskt!
Men, man är inte eniga i Moderaterna om den här utvecklingen. Alla moderater ställer inte upp på plakatpolitiken. Men skapade problem som gör att man kan införa förbud som egentligen inte fyller någon annan funktion är att peka ut invandrare för alla problem och ge polisen meningslösa uppgifter istället för viktigare arbetsuppgifter. Låt mig därför citera ett moderat kommunalråd apropå att införa tiggeriförbud:
- "Vi har inget problem, så därför ser jag inget behov av att införa ett förbud. Vi har sannolikt flera partier som skulle stödja ett förbud, men då måste det finnas ett problem."
Bakom citatet står Moderaternas kommunalråd i grannkommunen Klippan. Hans Bertil Sinclair. Bra sagt Hans Bertil! Det intelligenta uttalandet måste bero på att Hans Bertil är uppvuxen här i Åstorp, även om han hette Bengtsson på den tiden.
För övrigt undrar jag hur Moderaterna ska lyckas med att kraftigt sänka antalet asylsökanden? Detta från en siffra i dag som redan är väldigt låg. Ska man stänga gränsen när kvoten är uppnådd? Ska man avskaffa rätten att söka asyl? Eller det handlar helt enkelt bara om att ställa in sig hos Sverigedumokraterna och andra rasister?

Konjunkturen vänder och går ner samtidigt som Elisabeth Svantessons servettskiss till budget slår igenom på Arbetsförmedlingen. Slakten av AF sätter igång! M+KD budgeten som drevs igenom i Riksdagen innebar bland annat kraftiga nedskärningar på anslagen till Arbetsförmedlingen. Både för personal och vad det gäller anslag till olika åtgärder. Detta sker alltså samtidigt som konjunkturen vänder och arbetslösheten åter ökar. Är du nöjd nu Elisabeth Svantesson?
På måndag inleder Arbetsförmedlingen nedläggningen av sina kontor i Skåne. I Skåne har 230 arbetsförmedlare sagts upp. Personalen minskar från 1675 anställda till 1100 anställda. Kontoren i Båstad, Höganäs, Ängelholm, Örkelljunga, Bjuv, Åstorp, Klippan, Hässleholm, Broby, Bromölla, Landskrona, Arlöv, Lund, Svedala, Trelleborg och Tomelilla läggs ner helt. I Simrishamn och Eslöv ska det finnas ett litet kontor som har öppet några dagar i veckan för bokade besök. I Helsingborg, Kristianstad, Malmö och Ystad kommer Skånes fyra återstående AF-kontor att finnas.
Samtidigt skars anslagen för Extrajobb, Beredskapsjobb och Praktikplatser ner kraftigt. Slakten av Arbetsförmedlingen är i full gång. Arbetsförmedlingens kontakter med arbetsgivare har i stort sett upphört. Det finns inte personal kvar till den typen av arbetsuppgifter. Möjligheten att erbjuda långtidsarbetslösa olika aktiviteter för att få in en fot på arbetsmarknaden har skurits ner kraftigt. Och detta sker alltså samtidigt som konjunkturen vänder. Osäkerheten över vad som händer med Donald Trumps handelskrig med Kina, militära provokationer mot Iran och andra utspel från Donald Trumps Twitterkonto gör att investeringar och konsumtion minskar. Lägg till detta Boris Johnsons Brexit och osäkerheten över konsekvenserna av denna. Arbetslöshetssiffrorna runt om i Europa vänder uppåt igen.
Detta sker alltså samtidigt som den budget signerad av Elisabeth Svantesson som Moderaterna och Kristdemokraterna drev igenom i Riksdagen börjar slå igenom. Är du nöjd nu Elisabeth Svantesson? Har din dröm via servettskissen till budget nu gått i uppfyllelse? Och moderatledaren Ulf Kristersson är väl också nöjd. Han valdes ju in i den svenska Riksdagen en gång med följande löfte:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Men Elisabeth Svantesson lär ju inte behöva hjälp av Arbetsförmedlingen. Hon har försett sig själv. Det är väl genom sin bakgrund i sekten Livets Ord som Elisabeth Svantesson lärt sig sin form av moral.
Vad skrev media i dag:
Nu startar slakten av Arbetsförmedlingen – på måndag stänger 16 skånska kontor

I kampen om extremhögerväljarna i Israel, där valrörelsen pågår, har Benjamin Netanyahu upprepat sitt löfte att annektera de israeliska bosättningar som byggts på ockuperad mark på Västbanken. Ett tilltag som bryter mot alla tillgängliga internationella lagar.
Men, som vanligt kommer staten Israel att få göra precis som dom vill. Detta eftersom de som kallar sig Israelvänner är fullt upptagna av att kritisera all kritik av staten Israel för antisemitism. Istället för att framföra någon form av kritik mot högerregimen i Israel för brott mot internationella lagar. Det är nämligen dessa grupper som har någon möjlighet att påverka högerregimen i Israel.
Staten Israel har utan att bry sig om internationella lagar ockuperat Västbanken. Man har annekterat hela staden Jerusalem. Man har annekterat Golanhöjderna från Syrien. Man genomför regelbundet flygbombningar av mål i andra länder i Mellanöstern, som Syrien, Irak, Libanon osv. Man utsätter Gaza för en förödande blockad som förhindrar de som bor där en dräglig tillvaro. Man bygger ständigt ut bosättningar där israeliska medborgare flyttar in på mark som stjäls på Västbanken. Israel har skaffat sig kärnvapen utan att omvärlden reagerat. Man förtrycker den palestinska befolkningen på den ockuperade Västbanken och har infört en form av apartheid-politik i området.

Verkligheten är den att Israel trots upprepade brott mot internationella lagar behandlas med silkesvantar och tillåts göra som man vill. Kanske för att man är rädda för att bli kallade antisemiter? Det är en skam för världssamfundet att man låter en extrem högerregim göra som man vill.
Så här motiverar Benjamin Netanyahu sitt beslut:
- "Med Guds hjälp kommer vi att tillämpa judisk suveränitet på alla samhällen, som en del av det (bibliska) Israels land, och som en del av staten Israel."
Byt ut "Israel" och "judisk" mot någon annan stat och någon annan religion så skulle ni få se på protester.
Tyvärr är det så att dagens staten Israel styrs av en extrem ortodox högerregim som fullständigt struntar i internationella lagar. Det finns en opposition i Israel. En opposition som förtjänar allt stöd. Att kritisera det som högerstyret i Israel under Benjamin Netanyahu gör handlar inte om antisemitism, det handlar om att hålla på internationella lagar och allmän mänsklighet.
Läs lite mer:
Netanyahu förnyar löfte om annektering
Netanyahu förnyar löfte om annektering

När profiler ute i högermoränen gör bort sig så känner man en speciell skadeglädje. Det är vid sådana tillfällen som man inser att uttrycket "Skadeglädjen är den enda sanna glädjen" stämmer. Detta händer ofta när pestspridarna på nätet blir upprörda över något som bekräftar deras fördomar men inte gitter kolla fakta innan dom sprider skiten vidare.
Tyvärr är det ju så att trots att vi andra skrattar åt dumheterna så är det många som nås av lögnerna och som faktiskt tror på det hela och sprider det vidare. Så egentligen är det inte roligt, det är djupt tragiskt. Men jag kan ändå inte låta bli att skratta.
En av dessa som sprider lögner, överdrifter, missförstånd och fördomar på löpande band är Katerina Janouch. Nyligen ansåg Sydsvenskan att hon var en av de ledande spridarna av felaktiga lögner om den busschaufför som vägrade släppa på en ung tjej eftersom hon var för lättklädd. Hennes hat mot muslimer i synnerhet och invandrare i allmänhet får ofta både komiska och vidriga uttryck. Varje gång jag ser hennes namn blir jag påmind om när hon var upprörd över att extrema islamister tagit över SSU i Helsingborg och som bevis anförde att man hade bilden på en moské på sin hemsida. Hade Katerina bemödat sig att kontrollera fakta lite så hade hon fått veta att bilden visade silhuetten av Helsingborgs Rådhus från 1897. Men, storyn blir ju bättre om man inte kollar fakta först!
I går gav Katerina Janouch mig ett nytt gott skratt. Hon hade tydligen twittrat sin upprördhet över att det kostat en massa pengar för att sonen skulle kunna gå ur Svenska Kyrkan. Något man föddes in i hävdade hon. Hade hon bemödat sig att kolla fakta så hade hon fått veta att medlem i Svenska Kyrkan blir man om man blir döpt i Svenska Kyrkan. Döps man inte i Kyrkan så är man inte heller medlem. Att går ur kostar ingenting mer än ett besök på Pastorsexpeditionen eller portot för ett brev. Däremot finns det bedragare som tar betalt för att "hjälpa till" med tjänsten. Men, observera ordet "Bedragare". Katerina Janouch har helt enkelt blivit lurad av en bedragare, och glömt att hon döpt sin son i Kyrkan.

En annan som också gått på en nit är Sverigedumokraternas ordförande Jimmie Åkesson. I samband med partiets familjedagar i Sölvesborg nyligen så hävdade tydligen Jimmie Åkesson att innevånarna i Ystad uppmanats att inte brygga sitt morgonkaffe mellan 0800-1000 eftersom det var effektbrist i elnätet då. Ett påstående som tydligen inte har något med sanningen att göra. I varje fall förnekar Ystad Energi att man gått ut med något sådant råd. Men, varför kolla en bra story. Då finns det ju risk för att den visar sig vara en lögn. Hur som helst hävdar Jimmie Åkesson att han hört storyn i svenska Riksdagen där den spridits av den moderata ledamoten Lotta Olsson. Och hon spred den alltså i en Riksdagsdebatt utan att kolla fakta. I en intervju nu hävdar hon att hon fått uppgiften från en partikamrat från Skåne. Men hon vägrar att berätta vem! Som sagt, varför kolla en bra story. Den riskerar ju att vara felaktig och då kan man inte använda den.
Eller kanske är det så att Jimmie inte var helt nykter han heller när han spred uppgiften. Polisens uttalande i samband med Sverigedumokraternas Familjedag i Sölvesborg lät:
- "SD-dagarna kan sammanfattas som stökigt med många småmisshandlar och hög fyllenivå. Inga grova brott men en ganska tråkig stämning enligt patrullerna som varit ute."
Själv väljer jag att inte kolla uppgifterna om Jimmie Åkessons nykterhet. Det finns ju risk för att storyn faller platt i så fall!
Ibland blir det fel eftersom den som sprider dyngan inte läser källan ordentligt. I ett nyhetsbrev som jag av någon obegriplig anledning får flera gånger i veckan läser jag regelbundet mängder med dumheter. I det som kom i dag läser jag att utvecklingen i Kalifornien är så hemsk att den amerikanska delstaten är på väg att förvandlas till ett "Zombieland". Bland annat berättar man att hemlösheten i Sacramento är så fruktansvärd att var femte innevånare är hemlös. Läser man sedan i källan så står det att hemlösheten ökat med 19% de senaste åren. Men den har alltså ökat med 19%, den är inte 19% (en femtedel alltså). Men då blir ju storyn sämre. Det hela går ut på att det ganska liberalt styrda Kalifornien är på väg åt helvete, att bli ett "Zombieland".
Själv kan jag inte låta bli att skratta regelbundet när jag får det här (egentligen hemska nyhetsbrevet) och jag blir påmind om när man för en tid sedan hade en artikel som ville leda i bevis att Pippi Långstrump i själva verket var judinna. Något som alltså var rent fruktansvärt att det var så! Bland bevisen fanns att hon bar flätor, hennes uppförande och det faktum att pappa hette Efraim.
Det här är ett område på nätet som gör att man mår illa.
Läs litta mer här:
Ygeman kritiserar Åkessons uttalande om kaffekokning
Politiker spred rykten om elbrist och kaffekokning i Ystad

Det har ju blivit lite diskussion om ifall Sverigedumokraterna också ska bjudas in till de kommande partiledardiskussionerna om hur man ska komma tillrätta med ökat våld. Så att dom får en chans att kräva att alla utlänningar ska slängas ut. Själv är jag tyvärr pessimistisk till huruvida den här typen av diskussioner kommer fram till något vettigt. Tyvärr är jag rädd för att varje parti går till mötet främst för att få framföra SIN egen syn på samhället. Inte för att gemensamt komma fram till en bra lösning. Min gissning är att det kommer att låta ungefär på detta viset:
Stefan Löfven (S): - "Jag vill tacka alla för att ni kommit hit. För att komma åt det här problemet så måste vi få bort marknaden för knarket. Vi måste alltså be våra förmögna partyknarkare att inte köpa något knark."
Ulf Kristersson (M): - "Det är grovt förolämpande att beskylla välartade ungdomar i våra mönstersamhällen för detta. Nä, sätt in polis och militär i våra förslummade invandrarförorter och rensa upp. Spärra in dom på obestämd tid. Dessutom löses alla problem om vi sänker skatterna."
Annie Lööf (C): - "CUF har bett mig framföra att om vi liberaliserar narkotikalagstiftningen och frigör de fria marknadskrafterna så löser sig allt helt automatiskt."
Per Bolund (Mp): - "Vi måste införa en grön ekologisk ekonomi i våra problemförorter så att de utsatta ungdomarna istället börjar odla sina egna grönsaker."
Ebba Busch Thor (Kd): - "Om vi skärper straffen och ber till Gud är problemen lösta."
Jonas Sjöstedt (V): - "Vi måste prata med ungdomarna och fråga dom varför dom gör på det här viset."
Nyamko Sabuni (L): - "Jag tror att om vi ansluter oss till Euron så blir alla svarta pengar i svenska sedlar värdelösa och då löser vi problemet."
Jimmie Åkesson (Sd): - "Vi har sagt hela tiden att allt är massinvandringens fel. Innan alla dom muslimska horderna kom hit så skedde det inga mord eller våldtäkter i vårt land."
Stefan Löfven (S): - "Jag tackar för alla konstruktiva förslag, vi överlåter nu till Polisen att lösa problemet."
Vad tror ni? Har jag fel?

Gårdagskvällens omröstning i det Brittiska Parlamentet blev en större förlust för Boris Johnson än vad han hade befarat. Inte mindre än 21 av det egna Konservativa Toriespartiets ledamöter i Parlamentet röstade emot Boris Johnson i en omröstning om Brexit.

Det står helt klart att han inte har kontroll över ens det egna partiet, och därmed i ännu mindre omfattning kontroll över Storbritannien. Omröstningen gjordes under några dagar då Parlamentet har öppet innan Boris Johnson stänger Parlamentet igen. En taktik som uppenbarligen misslyckades. I dag hölls en omröstning som skulle stoppa ett avtalslöst Brexit. Efter detta kommer troligtvis Boris Johnson att föreslå att nyval ska hållas i mitten på oktober. Ett par veckor innan Brexit ska genomföras.
Det som sker i Storbritannien är en parodi på demokrati. Vad det hela slutar i står skrivet i stjärnorna. Men en sak har vi lärt oss. Om det är komplicerat att ansluta sig till kolossen EU så är det ännu mer komplicerat att kapa förtöjningarna till EU.
Lite läsförslag:
Brexit blev exit för 21 partikamrater
Avgörande omröstningar i brittiska parlamentet
Johnson föreslår nyval i oktober


Nu får Sverigedumokraterna alltså stöd av Moderaterna. Än så länge står resten av partierna fast vid det 1%-mål som sattes upp 1968, och som gällt sedan dess. Det här är samma partier som kräver att vi ska avskaffa rätten att söka asyl och inte ta emot flyktingar längre utan istället "hjälpa" flyktingar där hemma. Något som alltså ska ske med sänkta anslag! Hur det ska gå ihop får Elisabeth Svantesson förklara. Hon har mycket att förklara, för pengar begriper hon sig inte på.
Vi kan alltså konstatera att alla liberala inslag inom Moderaterna nu verkar ha fått ge vika för de konservativa krafterna i partiet. Allt som ett led i partiets närmande till Sverigedumokraterna som ju deklarerat att just liberalismen är partiets huvudmotståndare inom politiken.
M ♥ SD = sant

Visst är det spännande när två nyhetsrubriker kombinerade ger en stor sanning? - "Nordeas vd: Vi har för höga kostnader." Kombinera den rubriken med: - "Nye Nordea-chefens guldkantade löneavtal" så får man hela verkligheten i ett nötskal.

Men, som sagt. Nu har Frank tydligen vuxit till sig. Nordea anser uppenbarligen i varje fall att man gjort en bra rekrytering. 14,2 miljoner får han i grundlön, innan alla andra ersättningar och bonus och hela köret har lagts till. Det är lite drygt 54.000 kronor per arbetsdag räknat på 5 dagars arbetsvecka. Det är ju inte allt för illa pinkat. Hur lyckas man med att leva upp den summan?
Hur som helst så var tydligen det första Frank Vang–Jensen konstaterade när han blivit utsedd att Nordea har för stora kostnader. Riktigt vad det är för kostnader som är för höga framgår dock inte. Ett område där kostnaderna inte kan vara för höga handlar ju om avgifterna till Staten. Nordea flyttade ju sin postbox till Finland för att smita undan de kostnader som man fick betala i Sverige. En form av skattesmitning kan vi väl kalla det!
Kanske tycker han att ersättningarna till ledningen är för höga? Kan vi kanske förvänta oss en deklaration att VD och andra i ledningen får sina ersättningar sänkta med 10% för att spara in på bankens kostnader. Bankerna har ju stora problem med lönsamheten. Ägarna klagar på uteblivna utdelningar på sina investeringar! Eller? Nä, just det. Bankerna går bra, vinsterna ökar hela tiden till nya fantasisummor och utdelningarna är generösa.
Nä, min gissning är att det är de vanliga bankanställda som får betala besparingarna. Färre personal (som kompenseras med fler chefer...) och lite mer avgifter för oss kunder. Det är väl åtgärder som kan spara in tillräckligt för att Frank Vang–Jensen och hans vänner i direktionen kan få rejäla lönelyft nästa år. Och aktieägarna kan nog förvänta sig ytterligare höjd utdelning!
Annars tycker jag att Frank Vang–Jensens största bekymmer borde vara kundernas förtroende för hans bank. Nordea ligger ju rejält i botten bland de storbanker som är verksamma i Sverige. DÄR har du något att jobba på Frank Vang–Jensen. Fast då borde kanske inte det första som skrivs vara att bankens kostnader är för höga och att din egen ersättning är synnerligen generös.
Själv är jag glad över att jag inte längre är kund hos Nordea.
Vad andra skrev:
Nye Nordea-chefens guldkantade löneavtal. Expressen
Nordeas vd: Vi har för höga kostnader. Sveriges Radio
Handelsbankens vd sparkas. Aftonbladet

Regelbundna läsare av Sven Tycker anser kanske att det kravet låter konstigt. Men jag tycker att man ska sänka skatterna på arbete och rejält höja skatterna på kapital. Jag har sagt det förr, Sverige är ett skatteparadis för människor med stora förmögenheter. Representanter för Skattekverulanterna brukar när dom argumenterar för skattesänkningar hävda att Sverige skiljer sig från andra länder och att vi måste anpassa oss till vår omvärld.

Vi har avskaffat Förmögenhetsskatten. Det är många länder som har en Förmögenhetsskatt. Men, som sagt, Sverige har inte detta. Vi har inte heller någon Arvsskatt eller Gåvoskatt. Något som en hel del länder har. I många länder är Fastighetsskatten en viktig inkomstkälla. Här i Sverige avskaffade de Borgerliga partierna Fastighetsskatten. Man införde istället en Fastighetsavgift. Vinnare blev de med stora dyra fastigheter. Förlorare de med en liten koja utan större värde. I dag är de flesta ekonomer eniga om att det var ett stort misstag att avskaffa Fastighetsskatten och vill att man återinför denna.
Samtidigt som vi alltså i princip inte beskattar Förmögenheterna så är skatten på avkastningen på Förmögenheterna mycket lägre än skatten på Arbete. Det är skattemässigt mycket förmånligare att ta ut sin inkomst som Kapitalinkomst än som Arbetsinkomst för den som har en möjlighet att välja. Den som jobbar straffas och den som sitter och lever på avkastningen gynnas.
Det finns alltså skäl att sänka skatten på arbete, och att höja skatten på kapital. Ska vi anpassa oss till omvärlden så gäller det att göra den anpassningen på båda områdena. Fast så långt vill dom nog inte gå. De politiker som företräder de som redan är privilegierade.
Läs mer:
Sverige sticker ut med låg skatt på egendom. Affärsvärlden
Finansministern vill syna låg kapitalskatt. Svenska Dagbladet

12 personer rymde tydligen i natt från Migrationsverkets Förvar i Märsta. Och Moderaternas taleskvinna inom Migration- och Socialförsäkringspolitik, Maria Malmer Stenergard, snackar om svängdörrar. Ett uttalande som visar att hon inte vet vad hon snackar om. Men hon reagerar på typiskt "Moderatvis".

Min gissning, av de rymningar som jag kan minnas, så handlade det ofta om killar/män som inte ville skickas hem den "officiella" vägen. Efter rymningen åkte dom nog ofta hem, men smög in utan att myndigheterna kunde reagera.
Det kvittar hur stor "säkerhet" man bygger upp. Det kommer alltid att finnas de som planerar, försöker och lyckas rymma. Den stora faran är att den enklaste metoden till sist är att ta till våld. Det är viktigt att komma ihåg att de som låses in på ett Förvar blir inte inlåsta där som straff för att dom är kriminella. Det finns personer som är kriminella. Men, de flesta är det inte. Alltså kan man inte heller behandla dom som kriminella.
Maria Malmer Stenergard reagerar på normalt Moderatvis. Hårdare tag löser alla problem! Där är inga svängdörrar på Migrationsverkets Förvar. Jag rekommenderar Maria Malmer Stenergard att göra ett studiebesök på ett Förvar. Då kan hon passa på att prata med några av de som sitter där också. Så kanske hon får en bättre förståelse för människor.
Jag minns att jag när jag jobbade sade att en dag skulle jag räkna hur många låsta dörrar jag under ett arbetspass passerade. Dörrar som öppnades med kort, kod eller nyckel. Det var ett evigt öppnande av låsta dörrar. Jag lyckades aldrig fullfölja räknandet någon dag. Jag gav upp! Svängdörrar? Dra åt skogen!

Vi kan lägga till att hälften av rymlingarna den här gången hade fångats in några timmar senare.
Läs lite bakgrund:
Rymning från Migrationsverkets förvar Expressen
Massrymning från Migrationsverket i Märsta Aftonbladet
Migrationsverket: Ska utreda hur det kunde hända SVT
Flertal personer har rymt från förvar Sveriges Radio

För några dagar sedan var jag på en träff/utbildning för Gode Män / Förvaltare. Med på mötet var även representanter för den lokala banken. En av bankrepresentanterna var så stolt över att han hade minsann inte använt kontanter på länge. Han hade bara mobilen med ett fodral för ett par kort med sig. Alla betalningar skedde med kort eller Swish. Det var SÅÅ behändigt. Tog affärerna inte emot kort eller Swish så valde han helt enkelt en annan affär. Jag kunde inte annat än kommentera att jag i min tur valde en annan affär om den inte tog emot kontanter.

Och det var då som problemen började vid diskussionen med Banken. Den Gode Mannen vill kanske kunna hålla koll över Huvudmannens eget konto så att inget underligt sker. Men, ska inte kunna använda kontot! Det är Huvudmannens eget konto. Men det alternativet finns inte. Antingen kan man inte alls se kontot, eller också kan man använda kontot också. Detta skapar t.ex. problem om Huvudmannen har Försörjningsstöd från kommunen. Kommunen kräver då ofta kontoutdrag - som den Gode Mannan inte kan få fram.
Sedan kom nästa problem. Hur gör man om Huvudmannen kanske är dement eller av andra skäl helt enkelt inte KAN använda ett bankkort. Många som bor på olika boenden har en God Man som sköter ekonomin. Men Huvudmannen vill kanske någon gång vara ute med sin personal på boendet och kanske köpa en glass, köpa fika osv. Har dom då ett kort kopplat till sitt eget konto och banken kommer underfund med att det i praktiken inte är Huvudmannen själv som använder kortet utan personal på boendet t.ex. så drar man in kortet. Det kan ju vara anhöriga som hjälper Huvudmannen med praktiska saker. Kortet får enligt banken inte användas av andra än den som står på kortet. Men om nu Huvudmannen inte KAN använda ett kort. Demens eller andra former av handikapp eller funktionsnedsättningar? Bankerna vill ju avskaffa kontanterna. För Huvudmannen kan ju också ha en börs med lite kontanter. Hur ska en människa som tillhör de här grupperna kunna unna sig något? Bankens representant hade inget svar på frågan!
Vår bankrepresentant skröt istället över hur många som har Swish i dag. Men det finns fortfarande flera miljoner svenskar som inte har Swish. Det finns stora grupper som av olika anledningar inte KAN eller VILL bli mobilberoende. Som helt enkelt inte KAN använda en smarttelefon pga olika funktionshinder. Som inte KAN använda ett betalkort pga funktionshinder. Hur ska dessa människor överleva i det kontantfria samhället. Vår bankrepresentant hade inget svar på frågan.

– "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."
Att affärer slutar ta emot kontanter handlar oftast om att dom helt enkelt inte anser sig kunna få service från bankerna med att hantera kontanterna. Dom kan inte bli av med de pengar dom får in. Dom kan inte få hjälp med att se till att dom har växel. Kontanthantering är ointressant för Bankerna. Samtidigt som dom kan tjäna pengar på kortbetalningar och Swish. Kontanter är bara ett bekymmer. Bankerna är inte en Serviceinstitution. Det är en girig pengakarusell som ska generera nya slantar till ägarna. Ett annat argument är säkerhetsaspekter. Det är därför som bankerna försöker förtiga hur bedrägerierna skenat. Kortbedrägerier! ID-bedrägerier! Ofta äldre som har problem med att sköta de kort och BankID som dom "tvingas på" blir lurade. I dagarna införs nya säkrare regler för kortbetalningar. Det är på tiden, men det skapar ännu fler nya problem för t.ex. äldre eller funktionshindrade.
Slutsats! Se till att fortsätta använda kontanter så att behovet finns kvar. Se till att affärerna tar emot kontanter. Kräv av bankerna att dom ger affärerna kontantservice. Plötsligt en dag kan det vara DU som blir beroende av att kunna använda kontanter!
Nya säkrare kortregler:
Nya regler kan försvåra betalningar med kort

Jag såg på TV:s nyheter i går moderaternas Elisabeth Svantesson kommentera att rättsväsendet får för lite pengar i den nya budgeten som precis presenteras.
Några timmar tidigare hade jag läst en artikel i tidningen om en Lars Sjöström som nu går i pension, har var chef för Förvaltningsrätten i Skåne. Låt mig citera:

Moderaternas ekonomiska talesperson och alltså Moderaternas kandidat till Finansministerposten, Elisabeth Svantesson, kritiserar alltså i dag att Rättsväsendet inte får tillräckligt med pengar. Samtidigt drog hon alltså in på pengarna till Rättsväsendet i den s.k. Servettskissen till budget som hon tillsammans med Kristdemokraterna och Sverigedumokraterna drev igenom. Regeringen fick gå in med tilläggspengar för att rädda verksamheten. Hon borde skämmas öronen av sig. Måtte hon ALDRIG få något ansvar för svensk ekonomi.
För övrigt är det fascinerande att Sveriges näst största parti leds av två politiker med alla dessa lik i lasten. Det är tur att media är så borgerligt dominerad att dessa skandaler inte plockas upp. Men låt oss döma Elisabeth Svantesson för hennes insatser med samhällets pengar och inte hennes girighet för egen vinning. Hon ska inte heller dömas för sin bakgrund i den religiösa sekten Livets Ord. Den ökända s.k. servettskiss till budget som hon knåpade ihop en dålig kväll och drev igenom i Riksdagen tillsammans med Kristdemokraterna och Sverigedumokraterna skapade stora problem på många områden. Detta eftersom den inte var genomtänkt utan det gjordes indragningar av bidrag rent slumpmässigt här och var utan att ens reflektera över konsekvenserna. Måtte denna inkompetenta kvinna aldrig få något ytterligare avgörande över svensk ekonomi!
Det ska dock påpekas att det fiffel med bidrag som Elisabeth Svantesson gjorde sig skyldig till för att berika sig själv inte har bedömts som kriminellt. Detta i motsats till ett antal andra riksdagspolitiker. Bland annat är just nu två representanter för Sverigedumokraterna föremål för polisutredning och där vi kan förvänta oss ett åtal vilken dag som helst. Mest illa ute är väl Patrick Reslow som så sent som 2017 bytte parti från Moderaterna till Sverigedumokraterna. Elaka tungor hävdar att han lämnade Moderaterna eftersom han riskerade att inte bli nominerad på nytt till Riksdagen. Nu valdes han 2018 in på nytt, men nu för Sverigedumokraterna. Hans fiffel med resor på skattebetalarnas bekostnad var igång redan på moderattiden.

Något som kan komplicera det politiska livet i Åstorp. Kommunen styrs av en minoritet bestående av S+C+V som har 13 mandat i Kommunfullmäktige. Till detta två oppositionsblock. Åstorpsalliansen med 9 mandat (M+Kd+L) och Sverigedumokraterna med 9 mandat. Dvs det var 9 platser en gång i tiden...
Läs mer:
Liberalerna: ”Tillskott på 700 miljoner till rättsväsendet nästa år”. - SVT
SD: ”Tyvärr alldeles för lite”. - SVT
Domstolschefen: ”Det här är vårt sorgebarn”. - Helsingborgs Dagblad
Svantesson, din egen församling styrde vad tjejer skulle ha på sig. - ETC
Här är skeletten i de tänkta M-ledarnas garderober - ETC
Här är talet Elisabeth Svantesson borde hålla - Aftonbladet
SD-topp i polisförhör – misstänkt för sju bedrägerier. - Aftonbladet
Två SD:are i riksdagen nu officiellt brottsmisstänkta. - Aftonbladet
Privata festresor, lyxboende i Asien och hotellsviter åt anhöriga – för skattemedel. - Aftonbladet
Jan Hennicks utesluts ur SD. - Helsingborgs Dagblad

Timbro-maffians utsända på Svenska Dagbladets ledarsida, Lydia Wålsten, går nu ut i kamp för rätten att utan hyresvärdens tillstånd hyra ut sin lägenhet till ockerhyra. Bakgrunden är det faktum att regeringen skärper reglerna för att hyra ut sin lägenhet i andra hand - utan att ha tillåtelse från hyresvärden och detta till ockerhyra. Hon kallar det Airbnb-hipsters. I den aktuella frågan har hon inget stöd från de seriösa hyresvärdarna som istället vill ha koll på andrahandsuthyrningen. Hon har inte heller något stöd från de som tvingas betala ockerhyrorna. Men, i Lydia Wålstens värld, står rätten att tjäna pengar på andra över alla andra rättigheter. Hon skyller bland annat på att polisen har viktigare saker att göra. Skulle det då vara att jaga tiggare eller människor som har fel klädsel på sig?

I Stockholm vill man till och med ombilda hyresrätter till bostadsrätter. Med motivet att man vill ha en mer varierad bebyggelse. Men jag ser inte att man vill bygga hyresrätter med drägliga hyror i de rika villaghettona runt Stockholm. Där strävar man inte efter varierad bebyggelse. Istället är det så att i de rika moderatstyrda lyxkommunerna byggs det i princip inga hyresrätter alls. I just dessa rikemansghetton byggs det extra lite hyresrätter. Kommunerna vill helt enkelt inte ha innevånare som flyttar dit och som har lägre inkomster än miljonärerna som redan bor där. Dom får gärna pendla in och passa upp (gärna med hjälp av ROT- och RUT-bidrag), men sedan kan dom pendla ut igen och bo i andra kommuner.
Ett annat skäl att se till att det inte finns hyresrätter i kommunerna är att det ju kan finnas risk för att det flyttar in hemska utlänningar. Hemska tanke! Sådana vill man inte ha in och förpesta tillvaron. Högerstyret i Sölvesborg (det är SD+M+KD) är till och med inne på att vägra ta emot de flyktingar som Migrationsverket placerar i kommunen. Och skulle dom tvingas till detta så tänker man hyra in lägenheter i andra kommuner så att man slipper se dom i det rena fina Sölvesborg.
Men å andra sidan har ju de kommuner som fått ett styre från Sverigedumokraterna gjort sig kända för att gå till storms mot problem som inte finns. Men då visar dom ju i varje fall handlingskraft - tror dom!
Läs mer:
Dålig bostadspolitik nu fullständigt orimlig - Svenska Dagbladet
ÖBO välkomnar hårdare lag mot otillåten andrahandsuthyrning - SVT Örebro
Rika kommuner vill inte bygga för vanligt folk - Norran
Airbnb:s mörka baksida: porr, legionella, vandalism - SvD Näringsliv
Sölvesborg utmanar lag – vill inte ta emot nyanlända - Sveriges Radio
Vill utreda mottagandet av nyanlända – utmanar bosättningslagen - SVT Blekinge
220 punkter – så vill Samstyret förändra kommunen - Blekinge Läns Tidning
Biskop tar strid mot böneförbud på arbetstid - Sveriges Radio

- "Skydda den europeiska livsstilen!"
Det uppdraget har den grekiska EU-Kommissionären Margaritis Schinas bland annat fått. Det är många som undrar vad det egentligen innebär. Att det är en eftergift åt den invandringshatande högern är ju uppenbart. Men vad innebär det i praktiken att Margaritis Schinas ska syssla med?

Ska vi alla EU-medborgare bada bastu innan vi nakna slänger oss i sjön?
Ska vi införa PUB-traditionen i hela EU?
/Nä, det stryker vi, britterna lämnar ju EU.../
Ska vi klä oss i Lederhosen i fortsättningen?
Ska vi alla ta en rejäl sup Koskenkorva eller Renat en gång om dagen? (Även Ouzo är godkänt...)
Eller det handlar bara om att vi ska gå till Kyrkan varje söndag?
Va' f-n är "Europeisk livsstil"? Det hävdas ju att Ylva Johansson har fått ett omöjligt uppdrag med ansvar för Migrationspolitiken. Men vete f-n om inte Margaritis Schinas uppdrag är ännu hopplösare! I dag är det Europeiska Migrändagen. När jag tänker på det här känner jag att jag har ett migränanfall på gång!
Läs lite mer:
Nya kommissionen sågas: ”fascistoid och grotesk” - Svenska Dagbladet

Gårdagens tema var ju det uppdrag som den grekiska EU-Kommissionären Margaritis Schinas har fått: - "Skydda den europeiska livsstilen!" Jag, och många med mig, undrar vad det egentligen innebär. Min första tanke var att ingen svensk skulle kunna begripa sig på dessa dumheter. Ja, med undantag för ett antal sverigedumokrater förstås. Men dom räknar jag inte med! Men nu ser jag att det faktiskt finns en annan svensk EU-Parlamentariker som försvarar dumheterna. Gissa vem?
Jo, Kristdemokraternas Sara Skyttedal. Surprise, surprise! Hon förklarar vad den där "Europeiska livsstilen" innebär. Jag är tacksam för detta Sara. Äntligen begriper jag:
- "Värderingarna bland annat innebär skyddet av rättsstatens principer, tolerans, mångfald och en judeo-kristen värdegrund".
Allra helst det där med "judeo-kristen värdegrund" gillar jag. Äntligen någon som vågar säga ifrån mot galningar som bekänner sig till Asatron. Fredrik Federley från Centerpartiet får veta att han är - "Gråtliberal"! Liberaler måste ju vara det värsta som finns för KD:s Sara Skyttedal. Allra helst socialliberaler som väl bara är ett annat ord för "Gråtliberal". Fast Fredrik Federley är väl inte socialliberal? Kan man bli mer marknadsliberal? Ännu ett bevis för att Sara Skyttedal inte begriper ett skvatt.

För att reta Louise Erixson, Paul Andersson och Sara Skyttedal så tar vi en rejält vacker Prideflagga.
Lite bakgrund:
Bråk i Bryssel: ”Gråtliberal” - Aftonbladet
Prideflaggan stoppas i Sölvesborg - SVT
Efter flaggstoppet – S-toppen besviken: ”Kan bara beklaga det” - SVT
Efter flaggbeslutet – anmäler kommunen till JO - SVT
Moderaterna splittrade om kritiserat flaggbeslut - SVT
Moderata prideprofilen: ”Ett hån mot hela rörelsen” - SVT
Filippa Reinfeldt om flaggbeslutet: ”Beslutet direkt olämpligt” - SVT

Vad är det som bestämmer vad vi är rädda för? Förra året dog rekordmånga i skjutningar i Sverige. Sammanlagt 44 personer sköts ihjäl i Sverige under 2018. Antalet som dog i arbetsplatsolyckor under 2018 var också en ökning. Totalt dog 50 personer i olyckor på sitt arbete. Antalet döda i trafiken var också en ökning förra året. Totalt dog 325 personer i trafiken under 2018.
Alltså; 325 dog i trafikolyckor, 50 dog i arbetsplatsolyckor och 44 sköts ihjäl. Vad är det vi är rädda för? Är det att vi av misstag ska bli skjutna när vi är ute och går, eller att det ska hända en olycka på jobbet? Eller är det att vi ska råka ut för en trafikolycka?

Utvecklingen när det gäller skjutningar är skrämmande. Vi börjar närma en situation som påminner om USA. Och DET är en oroande utveckling. Jag såg någon som förklarade det hela med att vi i Sverige inte har någon stor Maffia som dominerar. Vi har en massa olika små grupper som slåss om kunderna. Hur det nu är vet jag inte, men utvecklingen är skrämmande. Men, vi "vanliga" medborgare ska inte gå omkring och vara rädda. De flesta som drabbas är inte oskyldiga utan vet vad som kan väntas. De få "oskyldiga" som drabbas är lyckligtvis så få att vi som gemene man inte kan gå omkring och vara rädda. Då skulle vi inte våga gå ut, för det finns många andra faror som är mycket större. Men inte ens dom är så farliga att en vanlig svensk ska gå omkring och vara rädd.
Låt dig alltså inte skrämmas av medias stora svarta rubriker. Snarast är det så att ju fler som är ute, desto mindre blir risken för att något händer.
För övrigt har jag börjat fundera på om man inte skulle kräva av media att ALLTID vid brottsrapportering ange etniskt ursprung på den misstänkte / skyldige. I dag har den Sverigedumokratiska svansen lyckats få oss att tro att alla brott begås av människor av utländsk härkomst. Som om det inte fanns kriminalitet utan invandrare.
Lite bakgrundsfakta:
Oron växer i spåren av det brutala våldet - Svenska Dagbladet
/OBS, dessa är samma artikel men med olika rubriker på nätet och i tryckt tidning/
Forskare: Mediarapporteringen bidrar till människors otrygghet - Svenska Dagbladet
Dödsolyckorna ökar – "en tragisk utveckling" - Sydsvenskan
Statistik om dödsolyckor i arbetet - Arbetsmiljöverket

Om ett par dagar blir det i kommande vecka nytt val i Israel. Israels premiärminister, högermannen Benjamin Netanyahu, slåss för sin överlevnad. Polisutredningarna om korruption mot honom och hans fru kommer allt närmare. Hans enda chans att undvika ett åtal och efterföljande fängelsestraff är troligtvis att se till att han får fortsätta som premiärminister.

Bland stora grupper i Sverige kan man inte skilja på kritik av staten Israels agerande och antisemitism. All form av Israelkritik avfärdas som antisemitism. Som resultat vågar i dag många inte kritisera staten Israels agerande av rädsla för att bli beskyllda för att vara antisemiter.
Det finns ett stort problem med antisemitism i Sverige - och på andra håll i världen. En antisemitism som finns inom två helt olika grupper. Dels den traditionella högerextrema nazistiska antisemitismen. Dels inom stora muslimska grupper där alla judar som grupp får skulden för staten Israels agerande gentemot palestinier. Inom de här grupperna kan väldigt många inte heller skilja på att kritisera staten Israels agerande och antisemitism. Och detta förhållande utnyttjas av stora grupper för att piska upp ett ännu större hat mot judar.
Det är alltså av största vikt att poängtera att judar i Sverige har rätt att utöva sin religion utan att utsättas för attacker. Att judar har rätt att klä sig i judiska symboler utan att riskera påhopp eller trakasserier. Det är skamligt att detta inte kan ske i en modern demokrati som Sverige. I Sverige eller i många andra länder. Antisemitismen är utbredd runt om i världen. Vi kan se hur regimen i EU-landet Ungern spritt klar antisemitism i sin propaganda. Vi har haft dödliga attacker mot synagogor på många håll i världen. Oftast utförda av nazistiska grupper eller enskilda individer. Men också av muslimska grupper.

Jag läste i Svenska Dagbladet för någon dag sedan en gästledare av Suzanne Gottfarb där hon berättar om att judar som bor i Iran kan leva sitt liv öppet som judar utan att trakasseras. Hon tar det som exempel på att till och med i muslimska Iran har judar det bättre än i Sverige. Det framgår i artikeln att även kristna i Iran kan leva som kristna utan att trakasseras. Trots att Iran utpekas som en muslimskt fundamentalistisk stat. Officiellt från Iran handlar det om att vi alla, muslimer, kristna och judar egentligen har samma Gud. Vi kan vända på det, vilket Suzanne Gottfarb inte gör. Men i muslimska Iran kan judar och kristna leva utan att trakasseras, men i kristna Sverige kan muslimer (och judar) inte leva utan att trakasseras. Kanske är det iranska helvetet inte så helvetiskt som propagandan utpekar det som. Kan det finnas något samband med att Iran och Saudiarabien förespråkar helt olika inriktning av den muslimska religionen (Iran är shiamuslimskt medan Saudiarabien är sunnimuslimskt). Och Saudiarabien är allierat med USA och därmed är Iran istället helvetet på jorden. Och i Sverige lyder vi ju USA!
Läs lite bakgrund:
Netanyahu kämpar för sin överlevnad - Sveriges Radio
Väljarna lojala trots störtflod av pinsamheter - Dagens Nyheter
Sverige tar hjälp av Israel för att bekämpa judehatet i skolorna - Dagens Nyheter
Är Irans judar tryggare än de svenska? - Svenska Dagbladet

Satir och ironi är en mycket viktig ingrediens i det politiska livet. Men det innebär inte att det alltid blir speciellt roligt. Låt mig ta två exempel.

Komik på högsta nivå.
I Helsingborgs Dagblad (och då även i Sydsvenskan gissar jag) försöker Carl Rudbeck sig också på satir. Under rubriken: - "En rätt programmerad robot kan göra ministerns jobb!" försöker han sig på satir. Det är Carl Rudbäcks hat mot Margot Wallström som skiner igenom när han menar att AI (Artificiell Intelligens) skulle kunna ersätta utrikesministerns arbete. En erbarmligt dålig text om jag får säga vad jag tycker. Det blir inte ens roligt.
Komik på lägsta nivå.
Lite bakgrund att läsa:
Grönköpings Veckoblad - Grönköpings Veckoblad
Hr Mr. Trump vill köpa Grönköping - Grönköpings Veckoblad
En rätt programmerad robot kan göra ministerns jobb - Helsingborgs Dagblad

Var kommer allt hat på nätet ifrån? Vad är det som gör att människor tror att dom kan kläcka ur sig precis vad som helst när dom tror att dom är "anonyma" på nätet? Man kan uttrycka sig (dvs skriva...) på ett sätt som man inte skulle ens överväga om man talade med andra människor öga mot öga. I varje fall inte om man är nykter. Är det där vi har förklaringen? Sitter folk på fyllan och kläcker ur sig vidrigheter? Nä, det kan inte helt förklaras på det viset!

Nästan vad som helst kan trigga igång det här hatet. I princip vilken oförrätt eller problem som helst kan skyllas på invandring eller på sossar. Detta gör att den här hatgruppen kan triggas igång i nästan vilket forum som helst. Facebook-grupper som handlar om helt andra saker kan trigga igång den hatande sverigedumokratiska svansen att skylla allt på invandring eller möjligen sossar. I grupper eller andra forum som handlar om helt andra saker brukar det ta slut när administratörer eller andra ber om att man ska hålla sig till ämnet. Men allt, från vädret till att det är för mycket mygg är invandrarnas fel. Eller möjligen sossarnas fel!
Det finns små grupper av den här typen av hatpredikanter även inom andra grupper. Men, när dom drar på så brukar i allmänhet andra mana till eftertanke och hyfs på debattnivån. Men den typen av reaktioner får man aldrig höra på de grupper där den hatande sverigedumokratiska svansen häckar. Där sprids hatet som något självklart.
Varför är det så? Vad är det som triggar igång dessa okunniga hatpredikanter i den sverigedumokratiska svansen? När dom försöker nämna sakuppgifter som argument så är dom ju totalt okunniga. Dom baserar sitt hat på okunskap. Det är något helt annat än den kritik som alltid måste få förekomma överallt. Vi tycker olika, det är helt naturligt i en demokrati.
Läsförslag:
Svenskarna som har det värre än de som har det värst - Magasinet Para§raf

2009 avreglerade och privatiserade den moderatledda Fredrik Reinfeldt-regeringen de svenska apoteken. De flesta svenska apotek lämnades över till ett antal olika nya apotekskedjor. Det skulle bli så mycket bättre hävdade man. Marknadskrafterna skulle göra det hela så mycket bättre - sade man.

Priserna på receptfria läkemedel i Sverige har stigit med 50% på ett antal år. På landsbygden MINSKAR antalet apotek. Det lönar sig inte. Eller också kan man inte få tag på farmaceuter. Dom lockas till de stora apoteken i städerna, apotek som ligger sida vid sida på shoppinggatorna. Samtidigt kan vi också se att det allt oftare uppstår brister på viktiga läkemedel. Huvudskälet till detta är minskad lagerhållning hos leverantörer och grossister. Eftersom de olika kedjorna har sina egna distributionskanaler kan ett apotek ha slut medan ett annat har kvar läkemedel. Men eftersom det är olika konkurrerande kedjor så försvåras samarbetet.
Har marknadskrafterna och privatiseringsivrarna gett oss bättre apotek? Ja, om vi vill ha apoteket för att köpa skönhetsmedel och hälsokost. Är det däremot livsviktiga läkemedel det handlar om så är det tveksamt. Snarast har det försämrats.
Läs lite mer:
Avreglering gav oss en naken Zelmerlöw
Boende i Dalarna måste åka i timmar för att komma till apoteket

Så har då den nya budgeten presenterats av Magdalena Andersson. Den första från den nya regeringen bestående av Socialdemokraterna + Miljöpartiet (med stöd av Centerpartiet + Liberalerna). Under det här året har ju Sverige styrts av en budget skapad av moderaten Elisabeth Svantesson och som drevs igenom genom aktivt stöd av Moderaterna + Kristdemokraterna + Sverigedumokraterna och passivt stöd av Centern + Liberalerna. Den budget som allmänt gick under beteckningen "Servettskissen".

Enligt de spännande teorier som styr dessa högerpolitiker så kommer denna rejäla skattesänkning att få direktör Gyllenskalp, greve von Tutten, överläkare Knivskär, kommunalråd Erixson och alla dom andra med rejält med slantar i lönekuvertet att plötsligt börja jobba en massa övertid nu. Enligt de här högerteorierna så börjar nämligen höginkomsttagare att jobba mer om dom slipper betala så mycket i skatt. När dom får mer pengar i plånboken så blir dom tydligen mer villiga att jobba så att dom får ännu mer i plånboken.
Detta i motsats till arbetslösa och sjuka och människor med låga inkomster som blir mer villiga att jobba mer om dom får ännu lägre inkomster. Fråga mig inte hur de här högerteoretikerna får ihop sina teorier. Men faktum är att det är så dom resonerar. Själv skakar jag på huvudet och undrar över en del!
En liten förklaring kan vi kanske få av den reaktion som den förre moderata riksdagsledamoten Gunnar Axén kläckte ur sig på Twitter. I en artikel i Dagens Industri tycker en undersköterska, apropå budgeten, att rika kunde betala mer i skatt. En ytterst intelligent tanke, om jag får säga det själv. Men det tyckte inte den f.d. moderata riksdagsledamoten Gunnar Axén (som i dag tjänar mer på sin "fallskärm" från Riksdagen än vad en undersköterska tjänar. Så här skrev Gunnar Axén:
- "Den egoistiska parasiten till undersköterska som uttalar sig borde skämmas. Ingen har rätt att sko sig på någon annans arbete."
Visst blir man lycklig av sådant klarspråk. Alla mina fördomar mot moderater blir bekräftade. Du är min idol Gunnar Axén.

Själv förundrar jag mig över att politiska ledare på den här nivån inte har vett att avstå när en PR-konsult bjuder på en lyxresa på den här nivån. Jag kan inte se annat än att detta ligger mycket nära att betecknas som muta. Det är verkligen ett tecken på ytterst dåligt omdöme att inte begripa det själva. Korruptionen har spritt sig högt upp! Dom borde skämmas öronen av sig!
Lite bakgrund:
Höginkomsttagarna skattejublar – så mycket sänks din skatt - Dagens Industri
Vem är det som är parasit, Gunnar Axén? - Aftonbladet
Ebba Busch Thor hoppar budgetrace – tar kändisflyg till Tel Aviv - Aftonbladet
Kändisarna flockas när Bindefeld fyller 60 - Aftonbladet
Här vägrar Busch Thor svara om lyxiga resan - Expressen

I dag har tydligen partierna (S+Mp+V+C+L+M+Kd) träffats igen för att diskutera lämpliga åtgärder mot gängvåldet. Justitieminister Morgan Johansson har lagt fram 30 olika åtgärder mot gängkriminaliteten som man tidigare diskuterat. Men Ulf Kristersson som upprörd konstaterat att regeringen agerat saktfärdigt är inte hemma. Inte heller Nyamko Sabuni eller Ebba Busch Thor. Dom har nämligen bjudits på 60-års partaj i Israel av PR-konsulten Micael Bindefeld. Dom har prioriterat partajet med andra kändisar i solen framför att sköta sitt jobb i Sveriges Riksdag. Men det är ju en prioriteringsfråga.
Att man inte kommer överens är nog inget som vi ska förvånas över. Här handlat det för Moderaterna och Kristdemokraterna om att surfa på vågorna. M och Kd kommer aldrig att bli nöjda eftersom dom räknar med att tjäna på att utpeka sig som de som står för de hårda tagen i motsats till regeringen. Oberoende av vilka populistiska förslag som regeringen lägger fram så kommer högeroppositionen att vilja ha ännu mer.
Verkligheten är nämligen den att det dödliga våldet i Sverige är inte exceptionellt högt. Räknat i antalet döda per 100.000 innevånare så steg dödandet under 1970- och 1980-talen. Som lägst 1970 med drygt 0,8 till som högst 1989 med 1,5 döda per 100.000 innevånare. Sedan har det sjunkit och var som lägst 2012 nere i 0,7 döda per 100.000 innevånare. Sedan har det ökat igen under 2010-talet och nådde toppen 2015 med nästan 1,2 döda igen. Men vi är alltså inte uppe i de siffror som gällde i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Vi måste göra något åt segregation och utanförskap. Detta oberoende av om det handlar om infödda svenska ungdomar eller invandrade ungdomar. Meningsfull sysselsättning och andra åtgärder som verkar förebyggande. Men kortsiktiga och populistiska åtgärder löser inte problemen. Polisen behöver säkert mer resurser. Precis som Tullen och Kriminalvården. Skola och Förskola behöver mer resurser. Vi behöver helt enkelt bygga ut den Offentliga sektorn! Detta kostar skattepengar!
Kanske ska polisen fundera över sin organisation. Mindre än en tredjedel av de anställda poliserna jobbar i "yttre tjänst". Pga upphandlingar som gjort att service av polisens bilar bara sker på några platser i landet är varje dag ett antal poliser upptagna med att köra polisbilar till service i andra änden av landet. På landsbygden finns nästan inga poliser kvar, trots att vi har fler poliser än vi haft. Här i Åstorp där jag bor är polisstationen stängd. Det har den varit sedan man flyttade in i nya lokaler för många år sedan. Lokalerna används nog främst om poliser i en polisbil som finns i närheten behöver gå på toaletten. Det finns nog omprioriteringar som behöver göras. Polisen har själva kommit med förslag på polisuppgifter som kan göras av andra. Som transporter osv.
Några andra som borde göra en del omprioriteringar är våra Högeralliansledare. Som ju passade på att bli bjudna på kändispartaj i Israel istället för att sköta sitt jobb i Riksdagen.
Men, innan Uffe och partyvännerna hann resa till Israel så hann Moderaterna gå ut och lova sänkt bensinpris med 1 krona. Man är beroende av bilen i glesbygden motiverar man det med. Verkligheten är dock att det mesta av det "stödet" hamnar i storstäderna. Enligt Bilprovningens statistik så är det nämligen storstadsbilisterna med Stockholm i täten som kör mest bil. Vill man stödja glesbygdsborna så finns det andra metoder. T.ex. bygga ut de skattesänkningar som riktades mot glesbygden. Sedan kan man ju kräva av bensinbolagen att vara lika snabba med att sänka priserna som man är med att höja. Attentatet i Saudiarabien hann knappt genomföras förrän bolagen snabbt höjde med rekordbeloppet 40 öre litern pga höjda oljepriser. När oljepriserna sjönk igen nästan direkt sedan Saudiarabien förklarat att man snart var igång med full kapacitet igen blev det dock inga prissänkningar på bensinen! När attentatet blev känt fick det naturligtvis effekter på världens aktiemarknader. Oljebolagen tog ett rejält kliv UPP!
Jag tycker att Ebba Busch Thor, Nyamko Sabuni och Ulf Kristersson skulle ha funderat en gång till innan dom valde att tillsammans med några 100 andra "kändisar" låta sig bli bjudna på partaj, lyxhotell och resa till Israel av en PR-konsult. Dom borde ha gått den kommunala utbildning som jag genomgick sedan jag blivit invald som ersättare i kommunfullmäktige. Den handlade bland annat om olämpligt beteende och mutor. Vad är tillåtet och vad är förbjudet? Slutsatsen var att man avstår ALLT som ens kan misstänkas för att tolkas som mutor. Att bjudas på det här av en PR-konsult kan inte tolkas på annat sätt än att det kan misstänkas vara muta. Ytterst olämpligt för en politiker på den nivån. Ni borde skämmas. Det går inte avfärda och vägra att kommentera som Ebba Busch Thor gjorde:
- "Jag ger inga intervjuer på en privat resa. Tack så mycket."
Skäms Ebba! Antingen är du partiledare för ett riksdagsparti och då är du alltid i tjänst. Eller också är umgänget med kändisar och mottagande av mutor viktigare. Men då vet vi att det är så!
Lite bakgrund:
Gängsamtal: Ingen överenskommelse i dag - Sveriges Radio
Fakta är det enda som gäller – våldet har minskat i Sverige - Magasin Para§raf
Här festar KD-ledaren på Bindefelds strandparty - Aftonbladet
Nyamko Sabunis svar efter kritiken: Ingen kändisfest - Expressen
Expert om Bindefelds bjudresa till Israel: Kan vara muta - Dagens Nyheter

Precis som jag förutspådde så bröt partiöverläggningarna om gemensamma åtgärder mot gängvåldet samman. Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har lämnat förhandlingarna eftersom dom inte fick diktera villkoren. Antagligen har Ulf Kristersson, Ebba Busch Thor och Nyamko Sabuni ringt från Tel Aviv och lämnat klartecken. Det är intressant att det var just de tre partier vars partiledare bjudits på flygresa och 5 dagars partaj i Israel som lämnar förhandlingarna.

Det rätta hade naturligtvis varit att först be Polis, Rättsväsende, Kriminalvård, Socialtjänst och Forskare komma med förslag. Och sedan se vilka åtgärder som är möjliga att genomföra, rent juridisk och rent demokratiskt. Men nu handlade det om något annat. Nu handlade det om att man ville ge partierna chansen att bjuda över varandra i populism. Läs gärna en gång till vad jag skrev den 3 september.
Samtidigt som många miljoner människor runt om i hela världen demonstrerar för klimatet, och inspirerade av en svensk tonårig Greta kräva omedelbara åtgärder från våra politiker så väljer alltså partiledarna för tre av Sveriges ledande politiska partier att prioritera att låta sig bjudas på en flygresa till Israel och där delta i 5 dagars kändisparty framför att delta i det svenska politiska arbetet. En verkligt talande bild av politikernas prioriteringar.
Jag blir samtidigt ännu mer övertygad om att ett avskaffande av Värnskatten inte var det som borde ha prioriterats överst i den nya statsbudgeten. Det är här pengarna hamnar när man sänker skatten för höginkomsttagare med sammanlagt mer än 6 miljarder kronor. Micael Bindefeld hade full anledning att fira!
Ni borde skämmas Ebba, Uffe och Nyamko. Skämmas!

I gårdagens Aftonbladet läser jag en artikel om Alzheimer med anledning av att det var Alzheimerdagen. Där säger Professorn Anders Wimo vid Karolinska Institutet:
- "Om 10 år kommer 820.000 svenskar att vara 80+. Larmklockan för framtidens demensvård dånar. Vi behöver akut en kraftigt ökad invandring för att klara omsorgen. Vi har en stor grupp vårdpersonal på väg i pension nu och kommer att få en akut arbetskraftsbrist om vi inte ökar invandringen."
13% av sjuksköterskorna i Sverige i dag är invandrare. 30% av läkarkåren i Sverige är invandrare. Var fjärde anställd inom den svenska åldringsvården är född i utlandet.
Utan alla utlandsfödd personal i den svenska åldringsvården skulle denna kollapsa. Vi borde skänka en tacksamhetens tanke till alla invandrare som håller uppe vårt samhälle. Allt från vård till kollektivtrafik.

Samtidigt som miljontals människor runt om i hela världen demonstrerade för att det nu är dags för politikerna att ta klimatkrisen på allvar valde tre av Sveriges ledande partiledare (Ebba Busch Thor (Kristdemokraterna), Ulf Kristersson (Moderaterna) och Nyamko Sabuni (Liberalerna) att låta sig bjudas på flygresa till solen i Israel.

Samtidigt som samma tre politiker (Ebba, Ulf och Nyamko) kom hem från sin nästan veckolånga gratisvistelse i solen läste vi i tidningen att de fem senaste åren har varit den varmaste femårsperioden som någonsin har uppmätts. Uppvärmningen av vårt klot accelererar och våra partiledare väljer att låta sig bjudas på gratisflyg till solen för fem dagars gratispartajande.
Samma partiledare för Liberalerna som ställt som ultimatum för att stödja budgeten att använda mer än 6 miljarder av de svenska skatteinkomsterna till att sänka skatten för höginkomsttagare testar nu vad skattesänkningen kunde användas till. Partaj tillsammans med andra som får utdelning på skattesänkningen.
Det är inte troligt att den utredning som startats om eventuellt mutbrott kommer att utmynna i någon fortsatt utredning. Micael Bindefelds affärsidé är att bli kompis med eliten. De politiska ledarna hamnar uppenbarligen i denna krets av kändiselit. Men det handlar också om moral. Jag har sagt det tidigare, jag gick nyligen en utbildning för kommunalt förtroendevalda. Den handlade bland annat om vad som kan betecknas som muta. Slutsatsen av utbildning var att om det överhuvudtaget finns en risk att något skulle kunna tolkas som muta så avstår man. Men den moralen hade uppenbarligen inte Ebba Busch Thor, Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni. För dom kändes det viktigare att få bjudas på en flygresa till solen och fem dagars gratis partaj. Jag hoppas dom hade roligt. För när dom nu är hemma borde dom skämmas öronen av sig!
Läs lite:
Här landar partiledarna efter Bindefelds fest - Aftonbladet
Åklagaren: Ingen utredning om Bindefeld och partiledarna - Expressen
Krävs revolution för att världen ska hålla klimatavtalet - Svenska Dagbladet
Greta Thunberg tar till juridiken – ”Brott mot Barnkonventionen att inte stoppa klimatkrisen” - Dagens Nyheter

Dom kan inte ha det lätt, hatpredikanterna i den Sverigedumokratiska svansen. Det står allt mer klart att en 16-årig ung tjej vid namn Greta Thunberg som diagnosticerats med Aspergers syndrom, tvångssyndrom och selektiv mutism visar sig ensam ha en högre intelligens än vad alla dessa näthatare tillsammans kan prestera.

Nu är det dags för beslutsfattarna att fatta de beslut som måste fattas. Det måste kosta att förstöra vår planet. Det innebär att konsumtionen styrs mot det som är mindre skadligt. Det är inte rimligt att kolanvändning inte får betala för sina utsläpp. Det är inte rimligt att flyget inte beskattas. Det får ju effekten att vi subventionerar skadlig verksamhet.
Det innebär också att vi alla måste dra vårt strå till stacken. Vi kan inte hela tiden skylla på att det finns det som är ännu värre så vi gör själva inget. Vi måste ALLA göra vad vi kan. Jag tror inte på att vi ska sluta resa. Men, vi kan resa smartare och begränsa vårt resande till det nödvändiga. Jag tror inte på att vi slutar äta kött, men vi måste kanske sluta frossa i billigt importerat kött. Homo Sapiens är ett rovdjur. Det är inte fel att äta kött, det har människan alltid gjort. Men vi äter mer kött än någonsin. Minska konsumtionen och ät svenskt.
Fast jag tror inte att alla dessa näthatare i den Sverigedumokratiska svansen begriper detta. För att förstå det krävs en Greta!
Läs (och lyssna) lite mer:
Greta går till sylvasst angrepp: ”Vi kommer aldrig förlåta er” - Dagens ETC
Greta Thunberg till FN: Ni har stulit min barndom - Dagens Nyheter
Greta Thunbergs tal är anmärkningsvärt - Expressen
OECD: Alldeles för låg skatt på utsläpp

I dagarna har det kommit "krav" på olika saker från företrädare för den nya Högeralliansen. Då ska man vara ärlig. Är det ett bra förslag så ska man också få heder för detta. Men, om det handlar om rena rama struntpratet så ska man säga det. Alltså har jag två förslag som jag ska berätta om från den nya Högeralliansen. Fast jag tror inte att dom är eniga i frågorna. Vi börjar med berömmet.


Läs mer:
KD säger nej till slopad värnskatt - Svenska Dagbladet
Muf:s krav – ersätt pengar med matcheckar - Aftonbladet

I dag är det Europeiska språkdagen. Det handlar om våra språkkunskaper. Det handlar om vilka språk som överlever. För det är faktiskt så, att det är många språk som är hotade. Det finns snart ingen som talar språket. Tillhör svenskan dom hotade språken?
Det händer att man undrar över hur det ska gå på sikt. Allt oftare ser man hur vi använder engelska istället. I reklam, underhållning osv verkar många tro att det är "tufft" och "fint" att använda engelska istället. I tron att vi ska vara internationella använder vi engelska namn på saker. Ett hårresande exempel är i Helsingborg där man döpt ett nytt bostadsområde till SeaU. Det är ju ett skämt för fruktansvärt fula byggnader som slängts upp och förstör sundsutsikten.

Jag har också läst lite franska och spanska. Men tyvärr inte tillräckligt för att kunna göra mig förstådd. Men jag har en grund i språken som hade kunnat vidareutvecklas om jag haft behov. Som skåning kan man sedan naturligtvis prata med en dansk. Jag råkade på en dansk kille i dag vid lunchtid som skulle vandra Skåneleden, men som kommit fel från järnvägsstationen. Så jag fick visa honom rätt väg och vi hann prata lite allmänt strunt medan vi gick tillsammans i rätt riktning.
Tyvärr har vi dock en utveckling där språkkunskaperna i Sverige, i alla språk förutom engelska, försämras. Vi borde istället satsa på att svenskarna lär sig fler språk. Och samtidigt behåller svenskan som vårt huvudspråk. Det är en del av vår kultur. Samtidigt borde vi mycket bättre utnyttja alla de språkkunskaper som invandrare till Sverige för med sig.
Tittar man på en lista över världens 10 största språk så är Mandarin störst, sedan kommer Spanska, Engelska, Hindi, Arabiska, Portugisiska, Bengali, Ryska, Japanska och Punjabi. Tyska kommer på elfte plats. Svenska kommer på 96:e plats! Se till att utnyttja alla de språkkunskaper som vi får helt gratis genom invandrare. Se till att deras barn behåller sina språkkunskaper. Sverige är ett handelsberoende land. Tänk på allt vi kan tjäna på att ha kunskaper i Sverige om de länder vi handlar med. Satsa på språkkunskaperna. En av de saker jag verkligen ångrar är att jag inte lärde mig franskan och spanskan ordentligt. Och att jag inte har vårdat mina tyskkunskaper bättre.
En debattartikel i ämnet:
Det är en absurd tanke att tro att det räcker med engelska. - Helsingborgs Dagblad


I dag har många miljoner människor runt om i hela världen gått ut och demonstrerat för att rädda klimatet och vår jord. I mer än 100 länder runt om på klotet har det demonstrerats. På mer än 100 olika platser i Sverige har det demonstrerats. Det är faktiskt makalöst hur en 16-årig svensk tjej har kunnat inspirera så många.
De som gör narr av Greta. De som attackerar Greta. Det är dom som inget begriper. I Sverige är det främst den Sverigedumokratiska svansen som ansluter sig till klimatförnekarna. Det är dags nu för ansvarsfulla politiker och företagsledare att fatta de beslut som måste fattas. Och att göra detta NU.
Heja Greta!
Läs lite mer:
Rekordstor klimatmarsch i Stockholm - Aftonbladet
Alla barn ska kunna prata som Greta kan - Aftonbladet
Här driver SD-politikern med Greta Thunberg - Mitt i Stockholm
Världen klimatstrejkade igen – rekordmånga i Sverige - Dagens Nyheter
Därför är Greta Thunberg anti-Trump - Dagens Nyheter

Att jag skriver om idrott förvånar nog en hel del regelbundna läsare. Jag är ganska så rejält ointresserad av idrott. Dagens elitidrott har förvandlats till en penningkarusell som är skadlig. Många idrottsstjärnor är inget annat än överbetalda bortskämda divor. Det är helt enkelt alldeles för mycket pengar involverat. Fusket är utbrett. Dopning för att ta ett exempel. Filmningar i lagsporter ett annat exempel. I många idrotter har jag inget som helst förtroende för eliten.
Alltså följer jag inte heller med i idrottshändelserna. Det skulle inte falla mig in att offra något annat för att sätta mig framför TV:n för att titta på idrott. Dyker det upp idrottssändningar när jag "slötittar" så slänger jag mig mer eller mindre över fjärrkontrollen. Jag kan tänka mig att titta på t.ex. Friidrott eller Fotboll om jag inte har något annat att göra och om TV:n råkar stå på. Mitt intresse handlar egentligen främst om två saker. Är det nationella tävlingar så kan jag kolla så att inte stockholmslag vinner. Är det internationellt så kan jag ju hoppas att det går bra för "di svenske". Men där tar mitt intresse för resultatet i stort sett slut.

De stora påfrestande långdistanstävlingarna som Maraton och Gång får tydligen förläggas till mitt i natten för att det inte ska vara för varmt. Men det är ändå för varmt och fuktigt så jag såg att nästan hälften av damerna i Maratonloppet fick bryta. Inne på arenan får man på konstgjord väg försöka sänka temperaturen. Det står klart att de som beslutat att förlägga tävlingarna här borde få sparken
Men ibland händer det saker som gör att jag inte helt tappar hoppet. Jag läser om försöken på 5.000 meter för herrar. Jonathan Busby från Aruba (för de som inte vet så är Aruba en liten ö i Västindien precis norr om Venezuela) höll på att kollapsa i värmen när han bara hade en liten bit kvar till målet. Detta upptäcktes av Braima Suncar Dabó som kommer från Guinea Bissau (för de som inte vet det så ligger Guinea Bissau i Västafrika söder om Senegal). Så han valde att helt enkelt stötta och nästan bära sin medtävlande i mål. DET är en sportslig insats som jag tycker ska premieras med en medalj av större värde än Guldmedaljen.
Läs mer:
Löparen höll på att kollapsa – fick hjälp in i mål - Dagens Nyheter
Tröttnar totalt - får hjälp över mållinjen - Aftonbladet

I stort sett alla på vår jord är nog eniga om att vi måste göra något för att minska utsläppen och rädda vårt klimat. Detta möjligen med undantag för Donald Trump, en liten grupp ur den Sverigedumokratiska klimatförnekande svansen och några okunniga kol- eller oljeberoende företagsledare. Men, är vi villiga till att göra den insats som krävs av oss - ALLA?
Vi svenskar tror nog att vi är ett föredöme och att det nu är dags för andra att göra något medan vi fortsätter vårt liv som tidigare. Verkligheten är snarast den att de svenska utsläppen fortsätter att öka. Men, vi har ju skaffat bilar som är mer bränslesnåla och som renar avgaserna bättre? Jo, men vi kör allt mer med våra bilar och vi köper samtidigt allt större, tyngre och motorstarkare bilar. När jag föddes 1952 körde de svenska bilarna totalt 10 miljarder kilometer på svenska vägar. Förra året låg den siffran på 132 miljarder kilometer. Alltså en trettondubbling.

Samtidigt som de flesta är ganska så eniga om att vi måste minska vårt flygande (ja, med undantag för KD:s Sara Skyttedal som ju blivit kändis på att hävda "Flyg mer") så tror Transportstyrelsen att vi nästa år kommer att öka vårt flygande. Nästa år räknar man med att utrikesflyget ska öka med 3,3% och till 2025 har det ökat från 15,5 miljoner till 18,8 miljoner. Dvs med drygt 20%. Och det är främst resandet för rent nöje som kommer att öka. Allt tal om Flygskam sopas ner i soppåsen när en vecka på playan i Thailand lockar eller en helgs supershopping i New York lockar. Eller när någon rik kompis bjuder på chartrat plan och en veckas partaj i Mellanöstern.
Och politikerna följer strömmen. Planerna på att bygga ut Arlanda flygplats fortsätter. Allt för att kraftigt öka flygandet och göra Arlanda till Nordens ledande flygplats. Samtidigt har nu Moderaterna tydligen bestämt sig för att säga Nej till att bygga ut järnvägstrafiken med snabbtåg Stockholm - Göteborg / Malmö. Den rejäla ökning av järnvägskapaciteten som behövs för att kunna öka tågresandet stoppar Moderaterna i papperskorgen. Eftersom resten av partierna har svårt för att få tummarna ur r-ven för att komma till skott så är väl risken stor att tågen får fortsätta trängas på spår där alla tågen som behöver gå helt enkelt inte får plats. Ungefär som om E4 skulle vara en enfilig motortrafikled överfylld med långtradare, bussar och vanliga personbilar. Fast att moderater inget begriper är ju inget nytt.

- "Nej, vi har gjort det tidigare, men då hände det ingenting. De har ingen organisation för att ta hand om dem."
Tyvärr, jag är pessimist. Jag tycker synd om dom som ska ta över vår planet. Kanske ovanligt pessimistisk i dag pga trötthet och migrän...
Exempel på avsaknad av hopp:
23 dumpade elsparkcyklar fiskades upp i Norra hamnen - Helsingborgs Dagblad
Trots klimatoro håller svenskarnas reslust i sig - Helsingborgs Dagblad
Prognos: Fler flyger igen nästa år - Helsingborgs Dagblad
Prognos: Fler flyger igen nästa år - Helsingborgs Dagblad
Tvärnej från M till samtal om snabbtåg: ”Vi vill inte ha de här höghastighetsbanorna” - Dagens Industri

Sven Tycker vet inte riktigt vad jag tycker i dag. Jag har som slogan "Färdiga åsikter - helt gratis. Men jag har faktiskt ingen färdig åsikt i dag. Hur som helst så är det fortfarande gratis i varje fall! Jag har inga ständiga uppmaningar att swisha ett bidrag. Jag har helt enkelt inte Swish! Vad det då handlar om? Jo, beslutet på Centerpartiets stämma att man ska verka för ett förbud mot manlig omskärelse.
Vi har ett förbud mot kvinnlig omskärelse i Sverige. När nu någon aktualiserar ett förbud mot motsvarande förfarande på pojkar så blir det ett våldsamt liv. Rent principiellt måste ju trots allt grundregeln vara ett förbud mot både det ena eller det andra ingreppet på personer som inte har möjlighet att själva välja. Sedan är jag införstådd med att det är stor skillnad på de olika ingreppen. En manlig omskärelse på en nyfödd pojke som oftast sker när barnet är ca 1 vecka gammal är egentligen inget stort ingrepp. Vilket däremot en kvinnlig omskärelse är, även om det finns olika kulturer hur en sådan omskärelse ska göras.

Var går gränsen mellan religionsfriheten och skyddande av försvarslösa barn? Är dagens verklighet en rimlig avvägning? Dvs religionsfriheten med rätten till könsstympning av flickor står inte över kraven på skyddet av ett barn. Men däremot står religionsfriheten med manlig omskärelse över kraven på skyddet av ett annat barn.
Jag vete f-n vad jag tycker! Det känns lite underligt att inte ha en färdig åsikt att bjuda på. Men det är en svår fråga. Uppenbart är att Centerpartiet kommer att strunta i vad deras högsta beslutande organ, stämman, har beslutat. Vilket ju också är en underlig form av demokrati. Nä, jag vet inte vad jag tycker!
Läs mer:
C vill förbjuda religiös omskärelse av pojkar - Svenska Dagbladet
Kritik mot C: "Blir omöjligt leva som muslim eller jude” - Svenska Dagbladet
Lööf beklagar C-beslutet om omskärelseförbud - Svenska Dagbladet
Lööf krävde förbud mot manlig omskärelse - Aftonbladet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |