![]() |
Alla tycker vi något. Ibland skriver vi insändare till tidningen, men den tar dom antagligen inte in. Utan oftast sitter vi väl bara vid köksbordet och tycker till. Har man en egen plats på nätet så kan man i varje fall vara säker på att man får sina tyckerier publicerade. Fast man kan ju inte vara säker på att någon läser vad man skrivit! Men det är en helt annan historia. Här kan du i varje fall läsa vad jag har tyckt om saker och ting. Detta är en samling äldre åsikter i oredigerad form - utan hänsyn till om jag fick rätt eller fel.... |

När den borgerliga regeringen 1992 införde det internationellt helt unika svenska Friskolesystemet med skolpeng var motivet att öka mångfalden. Vi skulle få skolor med annorlunda pedagogik, små byskolor skulle kunna räddas osv.
Sedan dess har det utvecklats ett antal stora vinstmaximerande bolagskoncerner som dominerar skolmarknaden. Många av dessa ägs av aktiebolag och lyder alltså under aktiebolagslagen. Som föreskriver att verksamheten ska drivas med ägarnas intresse först och främst. Dvs vinstmaximerande för att få så stor aktieutdelning som möjligt till ägarna. Eleverna kommer i andra hand.
Vi har fått betygsinflation i kampen om eleverna. Vi har fått en allt mer segregerad skola. Vi har fått stora skolkoncerner som kräver specialbehandling i kommunerna för att etablera sig. Friskolorna kräver undantag från reglerna om saker som skolgårdar. För att spara in pengar (så att det blir över till aktieägarna) har man en lägre personaltäthet än kommunala skolor. Utvärderingar har visat att elever från friskolor har något högre genomsnittsbetyg än elever från kommunala skolor, men elever från friskolorna klarar trots detta högre studier sämre. Vad kan det bero på?
Med jämna mellanrum kan vi läsa om hur olika skolor kräver undantag från regler, speciella förmåner osv från kommunerna. När det framfördes krav på att Offentlighetsprincipen skulle gälla även för friskolor protesterade friskolorna eftersom det skulle innebära kostnader om dom skulle tvingas plocka fram uppgifter bara för att någon ville ha dom. Dessutom skulle man tvingas lämna ut "affärshemligheter" som man inte ville dela med konkurrenter. Effekten blev att Skolverket numera hemlighåller nästan allt. Annars blir det ju inte konkurrens på lika villkor. För det är ju konkurrensen som är det viktiga, inte eleverna.

Det svenska friskolesystemet är unikt i hela världen genom att tillåta skolor som finansieras med skattepengar att plocka ut vinster utan begränsningar.
Det har inte blivit det som Carl Bildt utlovade, det har blivit ett slöseri med skattepengar för att få en sämre skola.
Läs:
Skolans nya klädkod: Stopp för becknarväska och mjukisar. - Expressen
Friskolans klädkod lurar ingen. - Svenska Dagbladet
Skola vill stoppa ”machokläder” – föräldrar rasar. - Aftonbladet

Vi gjorde ju ett gemensamt inhopp i skolans värld igår på Sven Tycker. Och jag tänkte faktiskt återvända till skolans värld i dag. Ni behöver inte vara oroliga, jag ska också återvända till mitt motstånd till det svenska friskolesystemet.
Jag hittade nämligen i tidningen Dagens Samhälle en artikel som handlar om skolgårdarnas storlek runt om i landets grundskolor. Boverket rekommenderar att det ska finnas minst 30 kvadratmeter per elev för eleverna att röra sig på. Genomsnittet i landets kommunala skolor ligger lite högre, på 45 kvadratmeter. Minst utrymme har grundskoleeleverna i Stockholms kommun där ytan i snitt ligger på bara 15 kvadratmeter. Fyra av de fem kommunerna i bottenligan finns i Huvudstadsområdet.

I min egen kommun Åstorp ligger snittet på 55 kvadratmeter medan alltså snittet för hela landet är 45 kvadratmeter. Vi klarar oss alltså bättre än genomsnittet. Det framgår också att skolgårdarna krympt på senare år. Under de tre senaste åren har snittytan per elev minskat med 4 kvadratmeter. Att genomsnittet krymper beror bland annat på att man ofta när man bygger ut skolorna utnyttjar den yta som finns. Alltså minskar den totala ytan för skolgården samtidigt som antalet elever ökar.
I statistiken ingår alltså bara kommunala skolor måste vi påpeka. Privata friskolor lämnar inte ut uppgifterna till Skolverket så dessa finns inte med i statistiken. Det är ju affärshemligheter att berätta har stor skolgården är per elev! Vi har under åren kunnat se upprepade exempel från olika kommuner där Friskolor begärt undantag från rekommendationerna för skolgårdar för att spara pengar om dom ska etablera sig. Statistik från annat håll visar dock att friskolor i snitt har 18 kvadratmeter mindre skolgårdar än kommunala skolor. Snittet på 45 - 18 = 27 kvadratmeter. Alltså under Boverkets rekommendationer.
Vi kan konstatera att vi fått alternativa skolor genom friskolereformen. Skolor med märkbart mindre skolgårdar för eleverna att röra sig på! Men om man köper/hyr mindre markyta för skolan så får man ju lägre kostnader. Får man lägre kostnader så blir det mer pengar över till ägarna att plocka ut i vinst. Så enkelt är det.
Läs:
Lista: Här är kommunerna med störst och minst skolgårdar. - Dagens Samhälle

Det blir tredje dagen i rad med besök inom skolans värld. I en artikel i HD läser jag om skolan i Helsingborg där 17 av tjejerna i samma klass plötsligt fick ett mejl med samma innehåll:
- "I mejlet, som skickades till elevernas skoladress, fanns en lista med deras namn och ett utseendebetyg på skala 1-10. Flera elever fick ta emot kränkande kommentarer som ”är en slampa för att kompensera att hon är fet och ful”, ”ser ut som en säl”, ”inga läppar” och ”tjock”."
Flera av eleverna kontaktade skolans rektor och räknade med att det skulle bli en rejäl reaktion. Men det blev det inte! Elevernas slutsats av skolledningens reaktion blev att man verkade mer rädd om skolans rykte än att ta itu med det hela. Skolan verkar mest vilja sopa det hela under mattan.
- "Vi har aldrig pratat om mobbning, nånsin. Vi får ju enkäter varje år där vi ska skriva hur vi trivs på skolan, det är väl det i så fall."
Sammanfattningen kan väl vara att det inte är så mycket att bry sig om - tycker skolan.
Glömde jag förresten att berätta att det handlar om friskolekoncernen Procivitas skola i Helsingborg!
Läs:
17 gymnasieelever på Procivitas fick anonymt mejl – betygsattes för sitt utseende. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)

Jag tänkte göra det lätt för mig idag. Jag tar en text som jag redan har skrivit ihop i annat sammanhang!
Det är nämligen så att de båda sverigedumokraterna Anton Holmberg och Tony Wiklander har skrivit en insändare till Helsingborgs Dagblad där de vädrar sin irritation och frustration över att Moderaterna inte stödde deras motion till Kommunfullmäktige här i Åstorp om att i efterhand gå in som delägare i flygplatsbolaget vid Ängelholms flygplats.
Anton Holmberg är SD:s unga gruppledare här i Åstorp medan Tony Wiklander är åldermannen. När jag en gång i tiden blev lite mer politiskt aktiv var Tony socialdemokrat. Vi var medlemmar i samma S-förening. Efter lite oenigheter lämnade han och gick till Vänsterpartiet. Där fungerade det inte heller utan Tony har sedan hunnit avverka ett antal olika mer eller mindre privata partier (Löntagarpartiet, Skånes Väl, Kommunens Framtid, Kommunal Demokrati och Sverigedemokraterna är de partier som Wikipedia fått med - jag tror man missat några....) Han har suttit som riksdagsman för Sverigedemokraterna men petades inför valet 2018, officiellt av åldersskäl. Tony är 81 år.
Hur som helst har de båda författat en insändare där de vädrar sin irritation över att Moderaterna och Kristdemokraterna anslutit sig till vad man kallar "Åstorps etablissemangspartier". Det handlar om att "luften under Åstorps vingar är bortblåst", "Kraschlandning på landningsbanan", "Ignorera den solidariska biten", "Inte se möjligheterna inför framtiden" och så vidare.
Vill ni ha ett gott skratt så kan ni läsa spektaklet: - Kraschlandning för flygplatsfrågan i Åstorp. Vad jag sett så har HD inte publicerat insändaren i den tryckta tidningen (än...), men den finns alltså på nätet.
Hur som helst fick jag sådan skrivklåda när jag läste det hela att jag inte kunde låta bli att skriva ett svar. Om det sedan publiceras någonstans vet jag inte - än. Så här skrev jag i varje fall:
Kraschlandning?
Sverigedemokraternas Anton Holmberg och Tony Wiklander är uppenbarligen mycket besvikna på att Moderaterna anslutit sig till det man kallar "Åstorps etablissemangspartier" och sagt Nej till Sverigedemokraternas motion om att använda åstorpsbornas skattepengar till att subventionera en liten grupps flygresor till Stockholm. Moderaterna får naturligtvis själva förklara sina bevekelsegrunder. Jag vet inte om M och Kd ser det som en förolämpning eller beröm att ingå i begreppet "Åstorps etablissemangspartier". Eller hur L och C känner för att omfamnas av Sverigedemokraterna.

Som argument för att köpa flygplatsbolaget används en 5 år gammal utredning. En utredning som snarast är en propagandaskrift. Denna gjordes innan vi på allvar började diskutera flygets miljöpåverkan. Innan ett antal av kommunerna i NV Skåne beslutade sig för att begränsa personalens flygresor av miljöskäl. Dvs innan flygresandet i Sverige minskade kraftigt. Sedan kom Coronaviruset och flygresandet kraschlandade. Idag är det inte många som tror att flygresandet kommer att återvända till forna tider. Swedavia har dragit slutsatsen att det är lika bra att lägga ner Bromma flygplats. Coronaviruset har inneburit det slutliga genombrottet för digitala möten.
Det ska påpekas att det Sverigedemokraterna i Åstorp ville att åstorpsborna skulle köpa var inte flygplatsen. Flygplatsen, mark, byggnader och annat av värde behåller PEAB. Det man köper är det förlustbringande flygplatsbolaget som PEAB redan beslutat sig för att lägga ner. För detta betalar man 20 miljoner kronor. Och stoppar in ytterligare 30 miljoner för att täcka förlusterna i några år framåt. Dessutom lovar man att betala hyra till PEAB för flygplats, byggnader osv. PEAB köpte för 10 år sedan allt för i praktiken 25 miljoner. 40 miljoner minus ett olagligt bidrag på 15 miljoner.
Vi ska nog vara tacksamma för att en majoritet i Åstorps kommun är mer varsamma med skattebetalarnas pengar än vad Sverigedemokraterna är för att försöka rädda en dödsdömd flygplats.
/Sven Ohlsson
Vänsterpartiet Åstorp

Tre centerpartister har skrivit ett debattinlägg och är kritiska till Postnords experiment med att bara dela ut posten varannan dag. De tre centerpartisterna lägger skulden för det hela på regeringen. Det intressanta är att de tre glömmer en del saker som har stor betydelse för att situationen är som den är. Låt mig därför bara nämna ett namn:
Maud Olofsson!
Det är ju onekligen intressant att det är tre centerpartister som tar upp ämnet med Postnord. De tre är Mikael Larsson som är ledamot i trafikutskottet, Per Schöldberg som är ledamot i näringsutskottet och Per Lodenius som är ledamot i kulturutskottet. De tre koncentrerar sig på problemen för de dagstidningar som distribueras via postutdelning. Men av förståeliga skäl nämner man inte sin gamla partiledare Maud Olofsson alls.
Vad är då skulden till situationen? Jo, dels Maud Olofssons vansinniga affärer med Posten som Näringsminister. Sammanslagningen med danska Posten är väl en av de sämsta affärerna som svenska staten gjort. Initierad av den centerpartistiska näringsministern Maud Olofsson.

Samtidigt som alltså Postnord har fått samhällsansvar att ta emot all post att dela ut så låter vi alltså en konkurrent plocka russinen ur kakan och ta hand om den lönsamma posten medan PostNord får ta hand om resten. Sedan förutsätter vi dessutom att Postnord ska vara lönsamma! Naturligtvis är detta en omöjlig ekvation för Postnord.
Antingen avskaffar vi den avreglerade postmarknaden och ger Postverket i uppdrag att ta hand om ALL utdelning av post. Vi konstaterar att ett fungerande postväsende är en avgörande viktig infrastruktur i samhället som måste fungera. Och deklarerar att detta är vi villiga att betala för även om det inte kan ske med lönsamhet med de krav vi ställer på daglig utdelning, övernattbefordran av brev osv.
Eller också konstaterar vi att vi har en avreglerad postmarknad. Men den konkurrensen ska ske på lika villkor. Anser vi att det är viktigt att post delas ut varje vardag så åläggs alla de företag som vill konkurrera på marknaden att också dela ut posten varje dag. Annars får dom inte konkurrera på marknaden. Den som vill konkurrera åläggs också att ta emot ALL post. Bredvid Postnords gula brevlåda får alltså stå en blå CityMail-låda där du kan välja att istället lägga ditt brev. CityMail får helt enkelt distribuera sina egna frimärken till oss vanliga kunder.
Är man inte villiga att konkurrera på lika villkor? Helt OK för mig! Men konkurrens handlar inte om att plocka russinen ur kakan och överlåta det olönsamma samhällsansvaret till en konkurrent. Jag för min del är ganska trött på att kanske få läsa min tidning som jag prenumerera på en måndag eftermiddag. Samtidigt som kanske någon annan fick samma tidning på tisdag eftermiddag veckan innan eftersom det var den dag dom hade sin utdelning.
Så kära centerpartister. Angrip gärna situationen med risk för att daglig utdelning av posten försvinner. Men dra rätt slutsatser av varför det har blivit som det har blivit.
Läs:
Postnords experiment söndrar landsbygden. - Aftonbladet debatt

Hur det kan gå när Sverigedumokraterna får makten kan vi nu se här i skånska Hörby. En mindre skandal har utvecklats till hela havet stormar. Pga usel ledning!
Det började med att det uppenbarligen blev en lite för blöt efterfest i samband med en chefskonferens med chefer från Hörby på Örenäs slott i Landskrona. En liten grupp chefer fick tydligen på tok för mycket alkoholhaltiga drycker innanför västen och bestämde sig sent på kvällen för att ett dopp i konferensanläggningens pool var en god idé. Att den var stängd var inget problem. Ett par av cheferna var tydligen så uppeldade av dryckerna att de tyckte att nakenbad bland de andra var en lämplig idé. Övriga hotellgäster kände sig mest störda av oväsendet.

Hörby kommun har sedan Sverigedumokraterna fick makten kännetecknats av en enorm omsättning på chefer. Nu har 32 av Hörbys 40-tal chefer gemensamt gått ut och kräver att kommundirektören Lena Mårtensson Stenudd får sparken. Deras förtroende för henne är helt förbrukat. Och Facken har som sagt anmält förhållandena till Arbetsmiljöverket.

Kanske ska jag säga att Hörbys kommundirektör Lena Mårtensson Stenudd kommer från min egen kommun Åstorp. Här fick hon gå efter att det konstaterades att det fanns samarbetssvårigheter. Både med den politiska ledningen och andra chefer. Men hon fick snabbt nytt jobb i SD-styrda Hörby. En av nakenbadarna var tydligen en chef hon lyckades värva från Åstorp för att fylla hål bland cheferna i Hörby. Som ju som jag sagt tidigare haft rekordstor omsättning av chefer. Och har som sagt nu en mycket dålig stämning bland personalen.
Läs mer och mer:
Efter nakenskandalen: 32 Hörbychefer kräver att kommundirektören slutar. - Helsingborgs Dagblad 201006
Upproret efter chefernas nakenbad i slottspoolen. - Kvällsposten 201006
Facket anmäler Hörby till Arbetsmiljöverket. - Dagens Samhälle 201006
Fackets anmälan – efter chefernas nakenbad. - Kvällsposten 201005
SD-topp skällde ut politiker efter nakenskandalen: Slog i bordet. - Aftonbladet 201004
Här nakenbadar kommunchef. - Aftonbladet 200926
Facklig protest mot hantering av nakenbad. - Aftonbladet 200924
Chef köptes ut efter att ha blottat sig för kollegor. - Kvällsposten 200922
Hörby kommun utreder inte nakenbadandet. - Kvällsposten 200918
Toppcheferna badade nakna inför medarbetare. - Kvällsposten 200917
Hörbys agerande strider mot lagen. - Aftonbladet 200310
Hörby kommun anmäls till Arbetsmiljöverket. - Aftonbladet 200217
Efter chefsupproret: Kommundirektören i Hörby arbetsbefriad. - SVT Skåne senaste nytt

När borgerliga politiker och borgerliga ledarsidor ska argumentera för bättre villkor för företagande och miljonärer så brukar det klagas på det svenska företagsklimatet som tvingar företag att flytta utomlands. Skatterna för företagen måste sänkas. Arbetsrätten måste urholkas så att det blir lättare att sparka folk eller bara anställa på timmar och på så sätt kunna utnyttja personalen mer hänsynslöst. Men vi måste få ett bättre företagsklimat så att företag är villiga att investera och stanna i Sverige.

Och sedan yttrar sig någon borgerlig politiker eller någon ledarskribent på någon borgerlig tidning och åter får vi veta att förhållandena för företag och företagande i Sverige är uselt. Företagare förföljs och vi måste omedelbart sänka skatterna, minska reglerna, sänka lönerna och försämra arbetsrätten så att företagen är villiga att stanna i Sverige.
Därför blev jag glad när jag läste ledarskribenten Fredrik Johanssons synpunkter på Ledarsidan i moderata Svenska Dagbladet i dag. Nu är ju visserligen texten ett angrepp på Justitieminister Morgan Johansson (S) för ett twitter: - "Jaha, Stockholmsbörsen slår nya rekord. Hur kan det komma sig? Dagligen kan man ju läsa i Dagens Industri och Svenska Dagbladet att Sveriges företagsklimat är uruselt?" Men ändå! Här har Fredrik Johansson konstaterat hur många gånger Svenska Dagbladet och Dagens Industri konstaterat att Företagsklimatet i Sverige är bra. Man klagar inte alls på det varenda dag. Det har nämligen överguden Timbro konstaterat.
Va' bra! Då är vi eniga. Företagsklimatet i Sverige är bra! Börsen sätter rekord! Svenska företag verkar ha rejäla framgångar.
Läs:
Fredrik Johansson:
Morgan Johanssons bottennotering. - Svenska Dagbladet

Ofta när jag skriver om SD skriver jag det som Sverigedumokraterna. Första gången var det faktiskt en omedveten felskrivning. Men ju mer jag blir irriterad på partiets (och deras anhängares) syn på vad demokrati är så har jag ofta vägrat att koppla ihop SD och Demokrati. Alltså får det bli Sverigedumokraterna. SD:s syn på demokrati är nämligen mycket märklig.

Vad har då detta med min vägran att koppla samman SD med demokrati. För det är väl just tillståndet i Svalöv som visar hur demokrati fungerar. De som får flest röster vinner! Nä, det handlar inte om detta faktum, utan om hur man använder denna demokrati.
Svalöv ska nämligen börja syssla med skatteplanering. En del kommuner har kommit på att kommunerna kan spara pengar (på statens bekostnad) genom att bolagisera sin verksamhet. Om man bildar ett bolag som kommunen ger i uppdrag att sköta något, det kan vara gatuunderhåll, barnomsorg, åldringsvård osv, så kan bolaget dra av moms osv på ett annat sätt än om kommunen själva sköter sin verksamhet. Alltså kan man spara pengar (som staten går miste om). De flesta kommuner tycker att det är lite väl mycket trixande för att tycka att det är något som kommuner ska syssla med. En bieffekt av bolagiseringen är att man minskar medborgarnas inflytanden och insyn...
Hur som helst har alltså den SD styrda majoriteten nu bestämt sig för att göra just detta, skattetrixa! Det blev en hel del protester, och på rekordtid samlades det ihop tillräckligt många namnunderskrifter för att man skulle kräva en folkomröstning i frågan. Och det blev också det beslut som kommunfullmäktige blev "tvingade" att fatta. I december ska det alltså hållas en folkomröstning i frågan.
Då kan man ju tycka att kommunen väntar med det formella beslutet om bolagiseringen tills folkomröstningen har hållits. Visserligen är en kommunal folkomröstning bara rådgivande, kommunen kan fatta vilket beslut den vill om en majoritet i Kommunfullmäktige har den åsikten. Men man kan ju tycka att kommunen i varje fall avvaktar med beslutet tills folket har fått säga sitt.
Men så icke i Svalöv. Där har den styrande majoriteten (som alltså domineras av Sverigedumokraterna men också innehåller M + L + Kd) bestämt att man fattar sitt beslut så snabbt som möjligt. Här väntar man inte ens på att folkomröstningen har hållits innan man kör över medborgarna. Man kan säga att man tutar inte ens först innan man kör över!
Därav min åsikt att SD och Demokrati hör inte ihop. Det blir i fortsättningen också Sverigedumokraterna i allmänhet när jag benämner denna parti.
Läs:
Svalövsstyret vill ha fler kommunala bolag. - Helsingborgs Dagblad
Min mening: Beslutet ett hån mot invånarna i Svalöv. - Helsingborgs Dagblad
Ifrågasatt koncernbolag fick godkänt av fullmäktige. - Helsingborgs Dagblad

I somras var Kristdemokraternas ledare Ebba Busch en av de som var mest kritiska mot hur regeringen handskats med Coronavirusets spridning. Så här sade hon:

Nu visar det sig att Ebba Buschs förkärlek för att partaja och umgås med kändiseliten står över hennes eget ansvar för att undvika smittspridning. Samtidigt som Folkhälsomyndigheten och andra uppmanar oss till att hålla avstånd, inte arrangera fester och ta vårt ansvar för att förhindra smittspridningen så väljer helt enkelt Ebba Busch att gå på blöta kändispartajer med obligatoriska kramar och pusskalas. Och det är inte första gången som Ebba Busch väljer kändislivet framför sitt personliga ansvar.
Tydligen blev födelsedagsfesten för influencern Margaux Dietz rejält blöt. Så blöt att Margaux Dietz fick skjuts av Ebba Busch och hennes livvakter hem. I efterhand kom hon tydligen fram till att det kanske inte var så lämpligt att skryta på sociala medier om att partydricka sig full och sedan få skjuts hem av Ebba Buschs livvakter. Hon tog bort inlägget när det började ifrågasättas lämpligheten.
Gissningsvis är det så att Ebba Busch räknar med att vår Herre håller en skyddande hand över henne så att hon inte smittas. Men, hon borde faktiskt skämmas öronen av sig. Tillsammans med sin partikollega Ella Bohlin som tydligen också gillar kändispartajandet. Om man är ansvarig för sjukvården i Stockholm borde man faktiskt ha tillräckligt med vett för att själv följa FHM uppmaningar. Ni borde båda två skämmas. Rejält!
Läs:
Ebba Busch: ”Sverige har med berått mod tillåtit en stor smittspridning”. - SVT
Margaux hemkörd av Ebba Buschs livvakter efter vilda festen. - Aftonbladet
Strandhäll efter Buschs utekväll: ”Oseriöst och häpnadsväckande”. - Aftonbladet
Detaljerna om Margaux Dietzs festkväll med Ebba Busch bortklippt. - Aftonbladet
Oisin Cantwell: ”Låt Ebba Busch få leva”. - Aftonbladet
Lena Mellin: ”De svärtar ner sig själva - och oss andra”. - Aftonbladet
Tegnell om privata fester: ”Risk för samhällsspridning”. - Aftonbladet
Kan Ebba Busch bli minister efter detta? - Aftonbladet ledare

Det börjar närma sig för presidentval i USA. Frågan är om Donald Trump håller på att förbereda sig på att förlora. Vilket han ju faktiskt gjorde redan förra valet. Hillary Clinton (48,2%) fick ju fler röster än vad Donald Trump (46,1%) fick. Det är det amerikanska systemet med elektorsröster som sedan avgör vem som blir president. Mycket enkelt uttryckt så är det bättre att vinna många delstater med liten marginal än att vinna några delstater med stor marginal.
Att Joe Biden nu leder i opinionsundersökningarna över Donald Trump behöver inte innebära att han blir vald. Men om jag har förstått experterna rätt så visar opinionsundersökningarna när man delar upp dom på de amerikanska delstaterna att Joe Biden har ett försprång över Donald Trump även när det gäller elektorer.

Det många är rädda för är vad Donald Trump kommer att göra om han skulle förlora valet även när det gäller elektorsröster. Kommer han att acceptera att erkänna sig som förlorare? Kommer han att vägra acceptera resultatet och skylla på valfusk? Han har ju förberett sig för detta genom att kritisera möjligheterna till förtida poströstning. Han har gjort vad han kunnat för att försämra för det amerikanska postverket att administrera poströstningen. Och han har ju vägrat att berätta vad han gör om han förlorar.
Det är faktiskt oroväckande det som kanske är på väg att hända. Att den förlorande presidenten vägrar att erkänna sig besegrad och följaktligen vägrar att lämna Vita Huset. Ska han bäras ut? Ska den federala polisen kallas in och storma Vita Huset?

Situationen är faktiskt oroväckande!
Läs:
Inställd debatt signal om att Trump gett upp hoppet om majoriteten. - Björn af Kleen i Dagens Nyheter

En av de politiker som varit extra kritisk mot de svenska insatserna mot Coronavirusets spridning och avsaknad av inskränkningar i samhället är Jimmie Åkesson (sverigedumokrat). Ett tag fick jag nästan intrycket av att han tyckte att vi skulle stängt ner hela Sverige och krävt ansiktsskydd på så fort vi lämnade hemmet. I en demonstration kommer jag ihåg att SD i Stockholm stod och delade ut ansiktsskydd utanför tunnelbanan i Stockholm. Fast dom som delade ut ansiktsskydden hade själva inte ansiktsskydd på så uppenbarligen trodde man inte allt för mycket på effektiviteten.
Hur som helst så ser jag att Jimmie Åkesson gjort precis som Ebba Busch (se fredag 9 okt). Alltså tyckt att dom själva står över de rekommendationer som vi trots allt har fått. Att t.ex. undvika närkontakt utanför familjen och undvika trängsel på fester.
- "Jag tycker att det är en självklarhet att rekommendera munskydd i en situation där det inte går att hålla avstånd."
Så sade Jimmie Åkesson för en dryg månad sedan. Då kunde han ju inte veta att han skulle på en kompis 50-års firande och underhålla med pianospel. Är man på fest så kan man ju inte hålla avstånd! Och gå omkring och se dum ut i ansiktsskydd kan man ju inte heller göra. Fast man ska kanske vara försiktig med att ställa krav på andra som man inte kan uppfylla själv. Och kanske ska man lyda de råd som finns trots allt.

Jag ska erkänna att jag har inte så stort förtroende för Jimmie Åkesson i vanliga fall. Hyckleri och dubbelmoral är inget att förvånas över.
Läs:
Även festande Åkesson trotsade virusrisken. - Helsingborgs Dagblad
Jimmie Åkesson på 50-årsfest – bröt mot rekommendationerna. - Expressen

Sedan Ebba Busch tog över som ledare för Kristdemokraterna har hon fört in partiet i en bana som är långt ifrån seriös. Jag har aldrig ens övervägt att rösta på KD, men jag har haft respekt för partiets ståndpunkt. Även om jag inte har hållit med Alf Svensson eller Göran Hägglund så har jag respekterat dom som seriösa politiker. Med utgångspunkt från sin grundfilosofi så har dom kommit till sina slutsatser. Jag har ofta tyckt att dom hamnat helt fel, men jag har respekterat dom för att dom kommit fram till deras slutsats.
Sedan kom Ebba Busch Thor!
Vad som är Ebba Buschs ideologi har jag ingen aning om. Det handlar inte om traditionell kristdemokrati i varje fall. Det handlar snarast om makthunger och en högervridning av partiet utan motstycke. Genom utspel som får mediagenomslag, genom populistisk skönmålning av att värna de äldre och i många fall rena lögner har hon lockat till sig en del väljare. Men dom är nog inte traditionella kristdemokrater utan snarast allmänna högerväljare.
Ebba Busch har försökt skapa en bild av att KD ställer upp för äldre. Men på de platser där KD kommit till Makten och fått ansvar för åldringsvård och liknande har det snarast blivit tvärtom. Det har varit viktigare att spara skattepengar än att skapa drägliga villkor för äldre.
Uppenbart är att Kristdemokraterna under Ebba Busch också satsar på att locka till sig klimatskeptiker. Grupper som inte vill inse att klimatfrågan är akut och som KD därför kan locka till sig genom populistiska klimatskeptiska utspel. Ebba Buschs partikamrat och goda vän Sara Skyttedals ökända reaktion på kraven på att flyget måste ta sitt ansvar för klimatet - "Flyg mera" - är väl ett sådant exempel.
Nu såg jag att hon uppenbarligen är rejält dåligt påläst. I partiledardebatten hävdade tydligen Ebba Busch att åtgärderna för att minska utsläppen från trafiken är orättvis mot de som bor i glesbygden och att det är dom som drabbas. Och som exempel hävdade hon att dom har inte råd att köpa en elbil eftersom dom kostade från 1 miljon och uppåt. För det priset får man väl ungefär en Tesla S. För dryga halva priset kan man väl få en enklare Tesla. Och andra fabrikat kostar mindre när man slipper betala för att det är en Tesla. De billigaste elbilarna ligger väl på dryga 200.000 kronor. Ebba Busch har verkligen skitit i det blå skåpet. Till detta kan vi tillägga att de som kör mest bil är faktiskt inte de som bor i glesbygden. Enligt Bilprovningens statistik var det tydligen bilägare i de fina områdena runt Stockholm som körde längst sträckor med sina bilar.
Ebba Busch har förvandlat Kristdemokraterna från att ha varit ett socialliberalt parti med kristen värdegrund till ett oseriöst högerparti.
Läs:
Ebba Busch faller från sin höga häst. - Anders Lindberg i Aftonbladet
Ditt parti försämrar äldrevården, Busch. - Vänsterpartiet på Aftonbladet debatt

På bara några dagar har minst ett par tidningar tagit upp Assistansersättningen och fusket med Assistansersättning. Men båda är rädda för att jakten på fuskare ska gå ut över de som verkligen är i behov av ersättningen. Precis som det egentligen är när det gäller alla förmåner och jakten på fuskare. Men det handlar nu om borgerliga tidningar så oftast verkar man prioritera jakten på fuskare framför att inte drabba oskyldiga.

Men det var inte om Sjukpenning jag skulle tycka till. Det handlar om Assistansersättningen. En effekt av Högeralliansens härjningar. Missförstå mig inte, Assistansersättningen är en viktig förmån för människor med svåra handikapp. Men, de borgerliga partierna konstruerade reformen fel. Delvis av ideologiska skäl, och delvis antagligen av ren dumhet.
Låt oss börja med det senare. Besluten är uppdelade mellan Kommunerna (mindre behov av assistans) och Försäkringskassan (större behov av assistents). Något som naturligtvis skapat ständiga gränsdragningsproblem. Kommunen tycker att behoven är så stora att det är Försäkringskassans ansvar medan Försäkringskassan inte anser att behoven är så stora så att det är Kommunens ansvar. Borde man inte ha kunnat förutse de problemen? Undrar om inte ett antal remissinstanser påpekade detta. Det hade kunnat konstrueras på annat sätt.
Det andra problemet är det ideologiska. Reformen utformades för att gynna privata företag. Den utformades just med målsättningen att gynna privata assistansföretag. Privatisera mera! Privat vinstmaximerande verksamhet är ju bäst. Effekten har blivit att det har blivit mycket gynnsamt att bilda ett eget företag och anställa hela släkten och vänskapskretsen. Det är här det rena fusket har möjliggjorts.
Det finns ett antal exempel på rena bedrägerier förutom överutnyttjandet. Där man alltså med hjälp av mer eller mindre falska intyg har kunnat beviljas stora hjälpinsatser. Genom att sedan skapa ett eget bolag för att sköta assistansen har man kunnat anställa släkt och vänner med goda löner för att utföra arbete som inte behöver göras och alltså inte heller görs. Dvs pengar rakt ner i fickan. Och det kan röra sig om stora summor pengar.
Det är sedan inte lätt för Försäkringskassan att ifrågasätta intyg från läkarna. Det finns både oseriösa läkare som skriver intyg om vad som helst och läkare som blir lurade. Men vi ser ju regelbundet "skämten" om hur Försäkringskassan vet bättre än läkarna så fort man ifrågasätter ett intyg. Kräver kompletteringar eller helt enkelt inte godkänner.
Vi måste faktiskt välja. Antingen accepterar vi att fusk och missbruk förekommer eller också accepterar vi att Försäkringskassan faktiskt ifrågasätter läkarnas intyg ibland. När det gäller Assistansersättningen så är en stor del av bekymren skapade av den Högeralliansregering som skapade en felkonstruerad reform.
Kanske ska jag lägga till att jag jobbat mer än 30 år på Försäkringskassan. OCH, jag tycker att lagar och föreskrifter ibland gör att Försäkringskassan fattar felaktiga beslut.
Läs:
Kriminellas assistansfusk måste stoppas. - Jesper Sandström Svenska Dagbladet ledare
Stoppa brotten, inte branschen. - Helsingborgs Dagblad huvudledare

Det som händer i SD-styrda Hörby blir allt mer komiskt. Och skrämmande! Sedan Sverigedumokraterna med kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito i spetsen fick makten har det varit hela havet stormar bland kommunens chefer. Omsättningen på chefer har satt nytt kommunrekord. Arbetsmiljön bland kommunens anställda är under isen. Jag har skrivit om det här flera gånger tidigare.
Nu senast blev ju kommundirektören Lena Mårtensson Stenudd och HR-chefen Paul Eklund arbetsbefriade efter sina reaktioner (dvs främst brist på reaktioner) på nakenskandalen bland chefer under en chefskonferens i Landskrona. 32 av kommunens 40 chefer ställde i ett upprop krav på att kommundirektören Lena Mårtensson Stenudd skulle bytas ut. Sedan facken samtidigt anmält kommunen till Arbetsmiljöverket blev den politiska ledningen tvingade att agera. Lena Mårtensson Stenudd hade precis innan hon fick jobbet i Hörby förlorat jobbet i min egen hemkommun Åstorp. Jag var själv kallad till ett snabbt sammankallat möte med företrädare för alla de politiska partierna för att komma överens om hur man skulle göra.
Nu har det dykt upp en platsannons där grannkommunen Höörs kommun söker en Socialchef. Socialchefen i Höör, Ewa Näslund, blir något förvånad när hon ser annonsen. Hon hade ingen kännedom om att hon skulle sluta! Och det visar sig att det i själva verket är Hörby kommun som söker en socialchef. Man "ljuger" helt enkelt medvetet i annonsen. Är det för att man annars riskerar att ingen vågar höra av sig om man berättar att det gäller Hörby? Rekryteringsfirman hävdar att det är vanligt att man gör så. Det tvivlar jag verkligen på. Man skriver kanske inte ut vilken kommun det är (bara Skåne....), men man ljuger nog vanligtvis inte. Den som ljuger är nog rekryteringsfirman.
Det blir ännu mer spännande när vi får veta att socialchef i Hörby är Jan-Olof Sewring som dessutom är högt uppsatt moderatpolitiker i Ängelholms kommun. Han är officiellt ledig från jobbet i Hörby pga influensa! Det är många frågetecken i den här historien som behöver rätas ut. För övrigt har annonsen nu plockats bort.

För övrigt är man helt uppenbart inte särskilt glada i Höör. Som tycker att grannkommunen uppför sig illa. Man poängterar att samarbetsklimatet och arbetsmiljön i Höör inte har några problem. Man är rädda för att nu dras in i Hörby-sörjan.
Läs:
Ny socialchef sökes till Hörby – med hjälp av falsk jobbannons. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Ny socialchef sökes till Hörby – med hjälp av falsk jobbannons. - Sydsvenskan (låst artikel)
Höör och häpna - jobbet finns i Hörby. - Dagens samhälle

Enligt internationella lagar får man inte flytta in sin egen befolkning på ockuperad mark, samtidigt som man alltså i praktiken tränger undan den befolkning som redan bor där.

Byggandet av nya israeliska bosättningar på den ockuperade Västbanken fortsätter i oförminskad styrka. Allt medan omvärlden tittar på och vägrar att vidta några som helst åtgärder för att stoppa den israeliska annekteringspolitiken. Enligt den israeliska fredsorganisationen Peace Now har den israeliska regeringen i dagarna godkänt byggandet av ytterligare 4.949 israeliska bostäder på ockuperad palestinsk mark. Totalt har bosättningarna på ockuperad mark under året fått klartecken till att bygga ytterligare 12.159 nya bostäder. Vilket enligt Peace Now är den högsta siffran sedan 2012.
Allt medan resten av världen låter det fortsätta utan protester eller några som helst åtgärder mot Israel. USA och Donald Trump håller sin beskyddande arm över den fortsatta israeliska aggressionspolitiken. Detta medan resten av världen fortsätter att känna dåligt samvete för behandlingen av judar under åren. Att kritisera Israel innebär omedelbart att man beskylls för antisemitism. Alltså håller man tyst och låter Israel fortsätta att tränga undan den palestinska befolkningen och göra det allt mer omöjligt att skapa den palestinska stat som FN officiellt eftersträvar. Det är ju bara palestinier / araber / muslimer som drabbas. Dom får skylla sig själva!
Läs:
Peace Now: Israel godkänner fler bosättningar. - Helsingborgs Dagblad

Visst låter LAS tråkigt? Lagen om anställningskydd! Men turerna just nu kring LAS är desto mer spännande. Fast, vad handlar det egentligen om?

Att debatten blivit så intensiv bottnar i det faktum att det förslag som utredaren lade fram faktiskt inte är neutralt. Det förslag som lagts fram innebär ett antal rejäla försämringar av anställningstryggheten utan att kompensera de anställda på något avgörande sätt. Det är alltså ett förslag som rubbar makten om anställningstryggheten till arbetsgivarnas förmån. Därav de våldsamma protester som förekommer. Eftersom utredningsförslaget rubbar maktbalansen har det också inneburit att arbetsgivarparten i förhandlingarna har blivit mindre villig till kompromisser. Dom vet ju att om man inte kommer överens med facken så får man ändå som man vill om utredningsförslaget läggs fram som lag.
Eftersom Sverigedemokraterna numera lierat sig med högern och kapitalägarna inom politiken så skulle ett lagförslag som bygger på LAS-utredningen gå igenom i Riksdagen även om Vänsterpartiet och Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet inte skulle stödja förslaget. Det finns alltså en majoritet för LAS-utredningens förslag i Riksdagen eftersom SD numera ställt sig på Näringslivets sida gentemot Löntagarna.
Här kan vi se Vänsterpartiets hårda markeringar mot LAS-utredningen. Ett motstånd som egentligen har stöd från Regeringspartierna. Men dessa är uppbundna av Januariöverenskommelsen. Och en utredning som inte följt sina direktiv. Jag tror att nästan alla helst skulle se en överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter. Även Arbetsgivarsidan! Men dom vet att om dom inte i förhandlingarna kan få igenom det dom vill så är det bara att vägra skriva under en överenskommelse och så får man vad man vill ändå om LAS-utredningen läggs fram som lagförslag.
Sverige har inte, vilket man kan tro när man hör delar av debatten, speciellt hårda regler för anställningsskydd. Läs gärna den här artikeln från dagens Näringslivsbilaga i Svenska Dagbladet. Den visar att i en internationell jämförelse har faktiskt Sverige sämre anställningstrygghet för tillfälligt anställda än vad som gäller i de flesta jämförbara länder. Även när det gäller fasta anställningar finns det många länder som har mycket hårdare regler än vi har i Sverige. Det är alltså dessa regler som ska ytterligare försämras.

Ett exempel på detta är när den multinationella livsmedelskoncernen Nomad Foods Europe köpte upp Findus AB. Nomad Foods Europe i sin tur ägs av ett riskkapitalbolag registrerat i skattesmitarparadiset Brittiska Jungfruöarna. Det tog inte lång tid från det att Findus köpts upp innan det meddelades att huvudfabriken här i skånska Bjuv skulle läggas ner och produktionen skulle flyttas till andra fabriker i främst Tyskland. Anledningen till att man valde att lägga ner i Sverige var det faktum att det blev mycket billigare än att lägga ner kapacitet i Tyskland. De tyska anställningsvillkoren gör det nämligen mycket svårare och dyrare att säga upp personal än vad som gäller i Sverige. Det är dessa villkor som högerpolitiker och sverigedumokrater nu vill ytterligare försämra.
Ta en titt på förpackningar från Findus. Det står inte var dom tillverkas! Man vill väl inte skryta med att dom tillverkas i Tyskland främst numera. Findus är inte längre ett svenskt företag. Findus är numera bara en etikett som Nomad Foods sätter på sina produkter som ska säljas i Sverige. Jag har slutat köpa Findusprodukter! Det är inte längre Findusprodukter. Det är bara ett tryck på en kartong för en importerad produkt från ett skattesmitarföretag. Håll du dig borta från Findus du också!

När t.ex. organisationen Skiftet i lokaltidningen i Södermanland ville annonsera och kräva att Amazon tecknar kollektivavtal så vägrade tidningen att ta in annonsen. Så fungerar yttrandefriheten i vårt demokratiska land! Jag tycker att det är ett ganska självklart krav på ett stort företag som Amazon att man tecknar kollektivavtal. Skulle dom vägra detta så finns det ingen anledning för svenskar att använda sig av företagets tjänster. Kravet: Teckna Kollektivavtal eller Inga Kunder tycker jag är ganska självklart. Jag kommer inte att handla från Amazon om dom inte tecknar kollektivavtal. Och jag uppmanar er att göra på samma sätt.
Läs:
Så säger forskningen om turordningsregler. - Svenska Dagbladet
Joel, 27: ”Utan las är jag rädd att bli utslängd”. - Svenska Dagbladet
Kritiska annonser om Amazon stoppades av lokaltidningen: ”Vi belades med munkavle”. - Resumé

Jag tänkte göra det lätt för mig i dag. Jag tänkte nämligen bara ta ett citat. Det är Olof Palme som i en debatt 1982 förklarade varför han var demokratisk socialist så här:

Jag hittar citatet i en intervju med Olof Palmes son Joakim i Magasinet ETC.
Motsatsen till det här är den rasistiska politik som Sverigedemokraterna står för. En politik som gör åtskillnad på människor beroende på hudfärg, kultur, religion och ursprung. En politik som sprider hat mot andra.
Det är också en motsats till den politik för egoism som Moderaterna står för. Det är bara att höra vad M-ledaren Ulf Kristersson lovade när han valdes in i Riksdagen:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Olof Palme föll offer för hatet och mördades. Utredningen är avslutad med konstaterande att den skyldige till mordet var en Palmehatande f.d. moderatpolitiker!
Hatet mot andra är det största hotet mot vårt samhälle.

Smittläget för Covid-19 förvärras just nu runt om i Europa. Flera europeiska länder sätter nya rekord i smittfall. Och detta trots kraftiga inskränkningar i livet. Även i Sverige ökar smittspridningen, men trots allt i en mer begränsad omfattning.

Men det är uppenbart att alla ingår inte i begreppet "vanligt folk". Det finns de som är odödliga. Som antagligen, kanske inspirerade av Donald Trump, fått för sig att restriktioner och rekommendationer gäller inte för dom. Det är inte så många dagar sedan vi kunde läsa om KD-ledaren Ebba Buschs partajfirande. Hon skyddades väl av högre makter. Vem som skyddade Jimmie Åkesson när han gick på fest vet jag inte. Antagligen är han väl bara rent allmänt odödlig. Det är ju spännande att det är just de båda partiledare som gått ut hårdast i sin kritik mot svenska åtgärder som sedan avslöjas med att inte ens följa de rekommendationer som utfärdats.
Jag tror att det helt enkelt handlar om att "det fina folket" prioriterar att få partaja framför att ta något ansvar. Vi kunde i dag läsa om hur flera krogar på Stureplan i Stockholm tvingats stänga igen eftersom partajandet blev lite för intimt. Det är inte för inte som smittspridningen hela tiden har varit som värst i Stockholm. Det har inte bara handlat om att man bor tätast i Huvudstaden, utan det handlar nog om att det där finns många fler som har svårt för att fatta det där med att hålla avstånd. Som gör andra prioriteringar. Fjollträsk!
Nu är det snart dags för skidresorna och after ski partajandet. Tror ni att festprissarna har lärt sig något? Det var väl after ski festandet i Alperna som ursprungligen förde in smittan i Sverige. Vad tror ni? Har vi lärt oss något?
Läs:
Fortsatt festande på Stureplan – nattklubb fick stänga. - Aftonbladet
Johanna Nordström om kritiken mot Spy Bar-festandet: ”Jag blev liksom ansiktet utåt”. - Aftonbladet
Vem bär ansvar när äldre nekas vård? Ingen. - Aftonbladet

I den allt mer överdrivna debatten om gängkriminalitet och kriminella klaner kan i dag vilka hårresande historier som helst framföras och allt tas för den enda sanna sanningen. Vill någon få en rubrik i tidningen så är det bara att komma med något nytt fantasirikt påstående. Och din lycka är gjord!

I dag läser jag att Tenstaborna hade inte blivit informerade och märkte inget av något utegångsförbud! Dessutom var tydligen nyheten ganska gammal eftersom det uppenbarligen var så att det var den 25 augusti det gällde. Polisen hade tydligen tyckt att det var ovanligt lite folk ute... Fast de Tenstabor som Dagens Nyheter talat med och de Tenstabor som kommenterar artikeln hade ingen kännedom om något utfärdat utegångsförbud. Kanske är det så att dom där kriminella gängen och klanerna inte har så stort inflytande som en del debattörer, polischefer och politiker vill göra gällande.
Som det verkar så är situationen ungefär densamma vad det gäller de uppmärksammade vägspärrarna i Angered som kriminella klaner låg bakom och som fick enorm publicitet. Angeredsborna märkte inget...
Riskerna är stora att vi vidtar fel åtgärder om vi ska bekämpa något som inte existerar. Jag säger inte att det inte finns kriminella gäng eller brottsliga klaner. Jag är övertygad om att dessa finns lite varstans. Kriminella familjer, MC-gäng, brottssyndikat, kriminella grupper eller vad vi nu ska kalla det hela är ingen ny företeelse. Det är också möjligt att problemet inom vissa områden är större i dag än vad det varit på länge. Men vi ska nog hålla båda fötterna på jorden när samhället ska bekämpa något. Åtgärderna blir fel om bakgrundsinformationen är fel. De enda som tjänar på överdriven rädsla är de politiker som vill ta politiska poäng - och de kriminella grupper som finns och som känner sig mer betydelsefulla och starkare än vad dom förtjänar.
Som sagt, båda fötterna på jorden skadar inte.
Läs:
Kriminella utfärdade utegångsförbud i Tensta. - Dagens Nyheter
Tenstabon Nalin Pekgul: Aldrig hört talas om något utegångsförbud. - Dagens Nyheter

När kommunerna privatiserar t.ex. äldreboenden så brukar detta motiveras med ökad valfrihet och att man ska spara pengar. På vilket sätt valfriheten ökar för att några boenden privatiseras har jag inte riktigt förstått.

Att jag tar upp ämnet beror på att jag i dagens tidning råkade läsa en artikel som redovisade Socialstyrelsens brukarundersökning av äldreboendena i Landskrona här i Nordvästskåne. Det är en ganska talande redovisning.
I Landskrona finns 11 äldreboenden. 6 av dessa drivs av kommunen medan 5 drivs av privata bolag. De kommunala boendena hamnar på plats 1, 2, 3, 6, 7 och 8. Medan alltså de som överlämnats till privata koncerner hamnar på plats 4, 5, 9, 10 och 11. De tre i topp är alltså kommunalt drivna medan de tre i botten är privat drivna.
De tre i botten drivs ett av Attendo och två av Förenade Care. Attendo är ett börsnoterat svenskt företag medan Förenade Care är ett privatägt ursprungligen danskt företag. Att läsa om Attendo i media är en lång uppräkning av skandaler.
Men, som sagt. Borgerliga politiker SKA privatisera av ren princip.
Effekterna av Coronavirusets härjningar på svenska äldreboenden (främst i Stockholm......) hoppas jag har lärt oss något. Det MÅSTE få kosta. Det måste bli bättre villkor för personalen. Inte satsning på timanställningar istället för fasta tjänster som kännetecknat privata boenden.
Läs:
Segergatans äldreboende rasar i undersökning. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)

EU-Parlamentet ska diskutera vad som är en korv? Jo, så är det! Det har tydligen lämnats in en motion till Parlamentet (från en socialdemokratisk parlamentariker från Frankrike har jag förstått) som innebär att det ska förbjudas att kalla t.ex. vegetariska alternativ för korv, schnitzel, burgare osv. Vegokorv, vegoburgare osv ska alltså förbjudas. Det måste kallas något annat.

En dansk rød hotdog pølse blir kanske också förbjuden. Hur mycket kött där är i denna danska delikatess har jag ingen aning om. Det är garanterat inget hundkött i denna i varje fall. Förbjud!
Det är uppenbart att köttindustrin runt om i Europa satsat stort på lobbying för att eliminera konkurrens. Och som jag förstått det finns det en hel del stöd för tokigheterna i EU-Parlamentet. Främst från högerblocket där stora delar av Moderaternas, Kristdemokraternas, Sverigedumokraternas och delar av Centerpartiets gruppledamöter köpt köttindustrins lobbying och stödjer dumheterna.
Vi får hoppas att de flesta ledamöterna har vettet i behåll.
Annars blir väl nästa steg att förbjuda Skumbilar och Skumtomtar. Det är ju inga riktiga bilar eller tomtar!
Läs:
Nu avgör politiker frågan: Vad är en korv? - Aftonbladet
Låt inte köttmaffian stoppa vegokorven. - MP på Aftonbladet debatt
Kampanj mot EU-förslaget: Rädda vegoburgaren. - Aftonbladet

Förtroendet för Arbetsförmedlingen bland Sveriges kommuner ligger inte högt. Snarast verkar många kommuner helt ha tappat förtroendet. Bakgrunden är till stor del att Arbetsförmedlingen lagt ner ett stort antal kontor runt om i landet och sparkat medarbetare. Mindre kommuner känner sig helt övergivna när Arbetsförmedlingen lagt ner och dragit till storstaden och lämnat småkommunerna i sticket.

Och i dag fortsätter Liberalerna och Centerpartiet sina attacker på Arbetsförmedlingen via Januariavtalet, med stöd från den Brunblå sörjan.
Effekten har blivit sämre service till de arbetssökande och kraftigt försämrat samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Kommunerna. Men, det är inget annat att vänta när den enade högern får makt och inflytande. Det är ett led i moderatledaren Ulf Kristerssons löfte när han valdes in i Riksdagen:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Han är på god väg. Även om arbetsförmedlingens GD Maria Mindhammar inte verkar hålla med om problemen. Hon verkar ha väldigt dålig koll på läget ute i landet. Men hon sitter väl isolerad i Stockholm?
Läs:
Kommuner sågar Arbetsförmedlingen. - Svenska Dagbladet
Kommuner sågar Arbetsförmedlingen. - Helsingborgs Dagblad
Arbetsförmedlingen: Känner oss rätt trygga. - Helsingborgs Dagblad

Det finns tillfällen när jag som skåning skäms. Främst handlar det om det förhållandevis stora stödet för Sverigedumokraterna i många skånska kommuner. Det är en skam att så intelligenta människor som skåningar har kunnat rösta fram dessa töntar till makten på många håll. Dom står inte bara ofta för vidriga åsikter, dom är också totala töntar.
Lite kan skyllas på att man är nykomlingar utan erfarenhet. Men det mesta beror på att man helt enkelt inte begriper. De som valts in att representera Sverigedumokraterna visar sig ofta vara rena rättshaverister, korkade rasister eller på annat sätt allmänna töntar. Ett bevis för detta är alla de avhopp och uteslutningar som präglat Sverigedumokraternas inhopp i den svenska politiken.
Låt oss inleda med min egen kommun, Åstorp. Åstorp styrs av en minoritet (S+C+V = 13 mandat) och har två oppositionsgrupper som är lika stora. Dels SD (9 mandat) och dels de som kallar sig Åstorpsalliansen (M+L+Kd = 9 mandat). Vilket är ett påstående med modifikation efter det här med avhopp och uteslutningar. I Kommunfullmäktige har SD:s förstanamn hoppat av och sitter kvar som partilös. I Kommunstyrelsen har 2 av SD:s 3 ledamöter hoppat av / uteslutits och sitter kvar som partilösa.

På det senaste Kommunfullmäktigemötet skulle en ny ordförande i kommunens Revision väljas. En post som SD besätter. Detta var alltså den tredje ordföranden som skulle väljas på några år sedan de två tidigare hoppat av. På mötet kom SD med ett förslag som ingen annan visste vem det var. Alltså föreslogs det från den andra oppositionsgruppen, Åstorpsalliansen, att valet skulle remitteras till Valberedningen först innan ett sådant viktigt val kunde göras. Vilket också blev beslutet sedan vi i den styrande minoriteten inte lade oss i vem oppositionen valde till ordförande. Egentligen borde ju omröstningen slutat 9-9, men så har vi då det här med avhoppade SD-ledamöter! Nu blev Sverigedumokraterna så sura på att deras namn inte blev vald omedelbart att man i protest bojkottade det gruppledarmöte som hållits nyligen. Gruppledarträffen är ett mer informellt möte då en representant för alla partier träffas för diskussion om olika ämnen. På det här mötet skulle det bland annat diskuteras en uppförandekod för politikerna. Men det fick ju skjutas på framtiden eftersom kommunens näst största parti vägrade komma.

I Hörby tvingades det tidigare socialdemokratiska kommunalrådet Susanne Meijer till slut helt lämna politiken efter att både hon och hennes anhöriga blivit attackerade och förföljda av SD-svansen i kommunen. Till slut ville hon inte utsätta sina anhöriga för mer utan valde att lägga av med politiken.
För övrigt börjar tydligen näringslivet i Hörby bli oroliga att hela cirkusen i Hörby ska gå ut över dom. Drabbas t.ex. Hörby bruk av dåligt rykte när alla klavertramp i Hörby får mediapublicitet?
Kalabaliken i Sölvesborg är ju ingen stor nyhet. Sölvesborg ligger ju nu inte i Skåne utan i Blekinge. Men konflikterna mellan det SD-ledda styret och personalen och cheferna är lika illa där.

Vad SD anser om demokrati har vi sett i SD-styrda Svalöv. Som en del andra kommuner har man gett sig in på skatteplanering. Genom att lägga kommunal verksamhet i ett kommunägt bolag så kan man nämligen tjäna statliga skattepengar. Det handlar om möjligheten att dra av momsutgifter. Kommunen sparar alltså pengar, medan Staten förlorar pengar. Samma stat som ger kommunen statsbidrag för att bedriva den aktuella verksamheten. Det är främst moderatstyrda kommuner som sysslar med den här typen av skatteplanering. Men även Svalöv ville alltså ge sig på detta. Men kommuninnevånare protesterade. Det samlades in namn som krävde en folkomröstning i frågan. Och man fick på kort in med stor råge tillräckligt många namn för att kräva en folkomröstning om bolagiseringen. Och detta blev även det beslut som fattades i Kommunfullmäktige. I december ska kommuninnevånarna i Svalöv folkomrösta om Svalövs kommun ska skatteplanera genom att bolagisera kommunal verksamhet. Fast vad folkomröstningen ger för resultat struntar SD-styret i. Man fattar sitt beslut om bolagiseringen INNAN folkomröstningen ens har hunnit hållas. Demokrati? Vad är det? Dumheter räcker.
Alltså Sverigedumokraterna.
Uppräkningen av SD-skandaler i svenska kommuner kan egentligen fortsätta hur länge som helst. Men jag slutar här. Jag blir på allt för dåligt humör.
Läs:
Sverigedemokraternas framgångar i Skåne kom av sig. - Dagens Nyheter
Klart idag: Hörbys kommundirektör lämnar med omedelbar verkan. - SVT
Efter turbulensen: Företagare i Hörby rädda att varumärket skadas. - SVT
Politiska strider kring privata förskoleetableringar. - Dagens samhälle
Salman har bott i husvagnen i två år: ”Man får psykiska problem”. - SVT
Inga miljökontroller av husvagnarna i Staffanstorp – på tre år. - SVT


Eller ni kanske tänkte ta det lugnt i år?
Har ni hört talas om rekommendationerna för att minska smittspridningen av Coronaviruset? Håll avstånd, inga onödiga resor, umgås bara med de allra närmaste.
Antalet ansvarslösa idioter sätter nya rekord.
Läs:
Fler reser utomlands under höstlovet än väntat. - SR
PS. Glöm nu inte att sätta klockan på väckning kl. 0300 i natt så att du kan skruva tillbaka klockan till 0200 och så kan du kan njuta av den underbara sömnen mellan 0200-0300 en gång till.

Lydde ni nu mitt råd att sätta väckarklockan på kl. 03:00 i natt så att ni kunde skruva tillbaka alla klockor en timme till kl. 02:00. Och därmed kunde få sova den där underbara timmen mellan 0200-0300 en gång till denna natt. Den chansen har man bara en gång om året.

Det finns ju ett principbeslut om att avskaffa de här dumheterna med Sommartid / Vintertid och att ställa om alla klockor i Europa två gånger varje år. Fast det verkar som om de verkliga besluten dröjer, EU-snubbarna (och gummorna) har annat att syssla med än vad klockan skall vara. Det är tydligen inte så enkelt som att bara bestämma sig för vad klockan skall vara. Detta kräver samordning så att resor mellan länder fungerar, omprogrammering av en massa mojänger som elmätare och allt vad man nu kan komma på.
I princip har i varje fall EU bestämt att omställningen av klockorna två gånger om året ska stoppas. Sedan skall det vara fritt fram för medlemsländerna att bestämma vilken tid man ska ha året om. Sommartid? Eller Vintertid, dvs Normaltid? För så är det ju, det vi kommit att kalla Vintertid är egentligen Normaltid. Och det vi kallar Sommartid är en konstlad tid som en gång i tiden infördes för att främst spara på energi genom att utnyttja ljusa sommarkvällar mer. På engelska kallas det väl fortfarande främst för Daylight Saving Time, DST. Medan den svenska Vintertiden alltså egentligen är Svensk Normal Tid, SNT. Dvs UTC (Universal Time Coordinated), tidigare Greenwich Mean Time (GMT) + 1 timme. Det är då solen står som högst på himlen klockan 12.
Jag förutsätter att vi i Sverige bestämmer oss för att återgå till Svensk Normal Tid året om när det är dags att avskaffa dumheterna. En del tycker uppenbarligen att Sommartid låter trevligare, men ni ska ha i åtanke att det blir fruktansvärt långa mörka morgnar under vinterhalvåret med den s.k. Sommartiden året runt.

I samma artikel läser jag att människorna kan delas in i Extrema morgonmänniskor, Morgonmänniskor, Neutrala, Kvällsmänniskor och Extrema kvällsmänniskor. Ungefär en femtedel ingår i varje grupp. Och de flesta av oss är väldigt beroende av regelbundna sömntider osv. Men bland just ungdomar är det en mycket stark övervikt bland Kvällsmänniskor medan mycket få är Morgonmänniskor under ungdomsåren. Därför borde skolorna, främst Högstadium och Gymnasium börja senare på morgonen än vad som är brukligt för att uppnå bättre studieresultat. Morgontrötta ungdomar är inte bara "lata", det är helt enkelt så att i ungdomsåren går kroppsklockan lite annorlunda.
Själv har jag nu klarat av hemmets alla klockor. Klockor på väggarna, armbandsklockor och ett antal digitala klockor. De sistnämnda är värst att ändra tiden på. Jag har ju naturligtvis inte sparat instruktionen. Där det står ungefär: - "Håll knapp A intryckt medan du trycker två gånger på knapp B varefter du kan ändra tiden med knapp C eller D, upp eller ner. Bekräfta sedan ändringen genom att hålla knapp E intryckt under 5 sekunder."
Läs:
Inlärningsforskaren: Låt tonåringarna sova längre. - Svenska Dagbladet
Dags för ett slutligt farväl till sommartiden? - Svenska Dagbladet

Vad är en demokrati? Att väljarna utser sina representanter i fria val är väl egentligen ett grundläggande krav. Att ALLA får rösta är väl ett rimligt krav.
I Sverige hade vi en gång i tiden ett system där man hade fler röster om man hade en stor förmögenhet. Är det en demokrati om jag bara har en röst medan min granne som är förmögen har 40 röster? Den s.k. 40-gradiga röstskalan avskaffades. Är det en demokrati om bara män får rösta men inte kvinnor? Naturligtvis inte! I Sverige gjorde arbetarrörelsen och liberala krafter gemensam sak gentemot konservativa (dvs dagens Moderater) och lyckades till slut genomföra en allmän rösträtt även för kvinnor. Högern blev rädda för en revolution som i Ryssland och vek till slut med sig.

Det finns regler om medborgarskap, om var man bor osv. Vad är rimligt? Var går gränsen för hur länge man har bott på platsen? Medborgarskap? Ska personer med dubbla medborgarskap ha rätt att rösta i två länder? Ska man ha rätt att rösta lokalt men inte i riksdagsval? Ska man kunna bli fråntagen sin rösträtt? I bland annat USA skiljer det mellan delstaterna i vilken utsträckning man blir av med rösträtten om man döms till fängelse, och även efter att man frigivits. Ska man förlora rätten att påverka samhället om man döms för ett brott? Ska man kunna förlora rätten att rösta pga sjukdomar?
Här i Sverige är det samhället som skickar ut röstkort till alla som finns i systemet och som har rätt att rösta. Av röstkortet framgår i vilka val man har rösträtt och vilken vallokal man skall gå till. Du behöver inte göra något aktivt för att berätta för Staten att du vill rösta. I USA måste man registrera sig i förväg hos Myndigheterna för att få rätt att rösta.
I Sverige försöker man organisera valet på ett sätt som gör det så enkelt som möjligt att rösta i syfte att så många som möjligt ska gå och rösta. Ett högt valdeltagande ses som något positivt. Det finns gott om vallokaler. Det anordnas möjligheter för förtidsröstning på många ställen. Man har till och med uppsökande verksamhet på äldreboenden så att dessa ska kunna rösta. Man har ombudsröstning där anhöriga kan vidarebefordra röstningen från anhöriga. Allt för att göra det så lätt som möjligt att rösta. Med syfte att få ett så högt valdeltagande som möjligt.
I USA är valdagen en vanlig vardag (i Sverige röstar vi på helgen när trots allt de flesta är lediga), vilket gör att en hel del inte kan gå och rösta. Det är ständiga konflikter om antalet vallokaler. Där det görs beskyllningar om att man begränsar antalet vallokaler för att minska röstandet inom specifika grupper. Möjligheterna till förtidsröstning begränsas genom att ha väldigt få sådana ställen med begränsade öppettider. Vi har alla sett långa ringlande köer utanför vallokaler.

En effekt av detta är att valdeltagandet i amerikanska val är extremt lågt. I svenska val ligger valdeltagandet på över 80% och uppåt 90%. Vid förra presidentvalet i USA var valdeltagande 55%. Var går gränsen för att det ska kunna betecknas som en fungerande demokrati? Går den vid att i varje fall häften går och röstar, eller är den högre än så? Är det fortfarande en demokrati om de officiella siffrorna visar på ett valdeltagande på 98,7%?
Vad händer i USA om Donald Trump ser ut att förlora? Kommer man att sluta räkna poströster (som troligtvis i huvudsak är demokratiska röster) för att förhindra att Joe Biden går förbi om Donald Trump leder i början av rösträkningen? Kommer Donald Trump att acceptera att han förlorar valet? Kommer han att skylla på valfusk och låta Högsta Domstolen bestämma vem som vann? Där har han majoritet! Det har faktiskt hänt tidigare i USA-val. Vad händer om det trots allt officiellt meddelas att Joe Biden vunnit och Donald Trump förlorat? Kommer Donald Trump att lämna Vita Huset frivilligt? Bara tanken att något sådant eventuellt skulle kunna hända är ju en skrämmande tanke.
Vad gör alla Donald Trumps tungt beväpnade militanta supportrar om Donald Trump förlorar valet? Vi har redan haft flera avslöjade komplotter där Trump-supportrar planerat att mörda Joe Biden, att kidnappa demokratiska politiker osv.
Är USA verkligen en fungerande demokrati?
Vem är det som sitter med den stora knappen på skrivbordet i Vita Huset nästa år?

Sverige ska slänga många tiotals miljarder ytterligare till militärerna för att leka med. Krigsentusiasterna på högerflanken är dock inte nöjda. Dom vill hiva ytterligare tiotals miljarder extra till generalernas lekstuga.
- "Det säkerhetspolitiska läget har försämrats och ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas."
Det är Försvarsminister Peter Hultqvists motivering till att fortsätta sitta i generalernas knä. Det heter alltså att "ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas". Det kan inte heller uteslutas att en meteorit slår ner i Kungliga Slottet. Sannolikheten är så nära Noll man kan komma. Men det kan inte uteslutas.

Vi satsar miljarder efter miljarder efter miljarder på att rusta upp det militära kapaciteten. Allt medan den civila kapaciteten får nöja sig med småsmulor som trillar ner från den rikes bord. Vilken beredskap har vi för IT-attacker mot samhället? Satsar vi tiotals miljarder på att ha en beredskap så att vi kan klara en IT-attack?
Nä!
För bara några dagar sedan har vi kunnat läsa om en hackerattack mot det finländska psykoterapiföretaget Vastaamo. Patientjournaler har "stulits" och patienter har pressats på pengar för att inte få sina journaler hos det privata företaget Vastaamo spridda på nätet. Det tog inte lång tid förrän delar av patientjournaler dök upp på Darknet. Har vi beredskap för den här typen av attacker? Här hjälper inte stridsflyg, luftvärn, stridsvagnar och soldater beväpnade till tänderna.
Nästan samtidigt berättade det privata säkerhetsföretaget Gunnebo i Sverige att man utsatts för en stor IT-attack. Ritningar, offerter och fotografier från riksdagen, olika myndigheter och banker spreds på nätet. Skatteverket, flera banker osv har drabbats. Säkerhetsinformation från kärnkraftverk har spritts. Information från sjukhus har kommit på villovägar. Men Sveriges politiker satsar ytterligare ett antal tiotals miljarder kronor på att bygga upp nya militära förband och köpa nya ubåtar.
Och nu på eftermiddagen läser jag att Skånetrafiken drabbats av ett datorintrång. Tusentals kunder har fått sina personliga konton hackade. Visst blir man imponerad över hur stora resurser vi satsar på vårt civila försvar. - "Ett IT-angrepp mot Sverige kan inte uteslutas." Det räcker inte med orden "kan inte uteslutas". Det är en verklighet. Men vi köper nya stridsvagnar, nya ubåtar, nya korvetter, nya stridsflygplan, nytt luftvärn och så vidare för många tiotals miljarder ytterligare. Detta medan vi outsourcar vår säkerhet till det privata företag som lämnar lägst anbud.

Är politiker kloka människor? Jag vill tro det, men det händer att jag undrar!
Läs:
Patienter utpressas efter hackning i Finland. - Aftonbladet
Enorm säkerhetsläcka drabbar kärnkraftverk och sjukhus. - Sveriges Radio
Hemliga uppgifter om riksdagen i stor it-attack. - Svenska Dagbladet
Dataintrång hos Skånetrafiken – kunder varnas. - SVT Skåne
Dataintrång hos Skånetrafiken – närmare tusen personer drabbade. - Helsingborgs Dagblad

Det är uppenbart att Jonas Sjöstedt kan lämna ordförandeposten i Vänsterpartiet med flaggan i topp. I dag publicerar Dagens Nyheter sin nya väljarundersökning som görs av Ipsos. Den visar att Vänsterpartiet är det parti som ökar mest sedan förra månaden. När Nooshi Dadgostar nu snart tar över har hon ett gyllene läge i opinionen för Vänsterpartiet. Så här ser siffrorna ut för november enligt DN/Ipsos. Partierna kommer i den ordning det går bra (eller dåligt...) för dom.

Sverigedemokraterna - 20% (0) →
Socialdemokraterna - 25% (-1) ↓
Kristdemokraterna - 6% (-1) ↓
Liberalerna - 3% (-1) ↓
Vi kan alltså konstatera att det går bra för Vänsterpartiet. Konkurrensen om vänsterväljarna är ju inte direkt stor sedan Socialdemokraterna kapitulerat för nyliberalismen från Centern och Liberalerna för att det överhuvudtaget skulle kunna bli en regering i Sverige. Vi kan också konstatera att Miljöpartiet verkar ha lyckats ta sig upp på säker mark.
Mindre bra går det för Kristdemokraterna. Ebba Buschs ettrighet och högervridning av KD samtidigt som det kristna budskapet sopats in i garderoben verkar ha genomskådats av många traditionella KD-väljare. Fortsätter det så här så blir jag inte förvånad om Miljöpartiet är förbi och Kristdemokraterna får börja kämpa för sin överlevnad om en tid. Behövs Kristdemokraterna i svensk politik?
Sverigedemokraterna och Moderaterna slåss om andraplatsen. Just nu är det fördel för Moderaterna. Troligtvis för att Moderaternas högervridning lockar till sig en del sverigedumokratiska sympatisörer medan SD:s skandaler hopar sig. Men den Brunblå sörjan har inte kommit närmare att ha någon chans att skapa en egen majoritet.
I motsats till för Liberalerna så verkar samarbetet inom Januariöverenskommelsen fungera bra för Centerpartiet. Centern samarbetar med S i många kommuner också och samarbetet känns mer genomtänkt. Nyamko Sabuni velar hela tiden och detta gör nog att ingen litar på var Liberalerna står. Behövs Liberalerna längre i svensk politik?
Stefan Löfven ska nog känna tacksamhet för att S trots allt fortfarande är största parti.
Läs:
DN/Ipsos: Strid om arbetsrätten ger medvind för V. - Dagens Nyheter

I går lanserade Amazon sin svenska sajt. Om syftet var att få publicitet så lyckades man verkligen med detta. Men om det blev någon succé, det kan man verkligen undra över?
Det är tydligen så att det var det polska kontoret som ansvarade för att dra igång den svenska sajten. För att översätta varubeskrivningar har man använt sig av vad som väl får kallas "artificiell intelligens". Och som vi alla vet så är "artificiell intelligens" inte alltid så väldigt intelligent. Översättningarna blev på många håll totalt obegripliga och på andra håll riktigt skrattretande. Det var "våldtäkt" och det blev "kuk" för att ta några exempel. Cock, dvs tupp översattes istället till kuk. Rape som är raps blev istället våldtäkt. Och som sagt på andra håll blev det maskinöversatta totalt obegripligt.
Dessutom visade det sig att man sålde T-tröjor med nazimotiv osv. I korthet så var det inte alls en svensk sajt, det var en maskinöversatt standardsajt som tydligen styrdes från Polen - utan anknytning till Sverige. Prisjämförelser som gjorts visade dessutom att det inte var speciellt billigt. Svenska traditionella sajter höll ofta lägre priser. Dessutom blir det lite konstlat när priserna egentligen inte är svenska priser utan utländska priser omvandlade enligt gängse kurs. Så det blir 94:58 och 16:63 osv som varorna kostar.
Jag tror jag även i fortsättningen avstår från Amazon. Det finns bra svenska sajter att köpa från. Jag får fortsätta radera länkar till Amazon som dyker upp med jämna mellanrum där jag inte vill ha dom. Det är ju så det fungerar. Amazon betalar för att det plötsligt ska dyka upp ikoner med länkar till dom i webbläsaren, vid sökningar på nätet osv. Håll er till era tidigare sajter!


Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski skapade en hel del hullabaloo när han nyligen deklarerade att han skulle låta Greta Thunberg vara chefredaktör för Dagens Nyheter en dag i december. Protesterna från en del håll var ganska intensiva. Huvudkonkurrenten Svenska Dagbladet var väl den som var mest upprörda. Peter Wolodarski försökte förklara sig: - Därför bjöd jag in Greta Thunberg som chefredaktör.
På ledarplats skrev Tove Lifvendahl en upprörd ledare med rubriken: - Även DN borde skilja på åsikter och nyheter. Som om Svenska Dagbladet inte genom urvalet av de nyheter man väljer att berätta om också tar ställning. Tove verkar tro att tidningen på ledarplats tar ställning i olika frågor men övrig journalistik är helt neutral.
Struntprat!
Även om den text som skrivs kan försöka vara neutral i frågan så styr ju urvalet av vilka nyheter man berättar om vad man vill förmedla. Genom att välja att berätta om vissa saker och låta detta ta upp stort utrymme och samtidigt inte ägna utrymme alls åt andra frågor så tar ju tidningen ställning. Detta är helt omöjligt att undvika för en tidning. Men att förneka det är att ljuga. Visst kan man märka att Svenska Dagbladet är en tidning med högeragenda utan att läsa ledarsidan. Man ser det genom att se vilka nyheter man väljer att berätta om. Samma gäller t.ex. Dagens ETC att det är en vänstertidning är uppenbart osv. Det är omöjligt att undvika och något som vi som läsare måste hålla i minnet.
Låt mig ta ett par exempel.

Mycket förenklat så dör det i Sverige varje vecka någon i en arbetsplatsolycka. Och det mördas ungefär 2 personer i veckan. Alltså ungefär dubbelt så många. Är medieutrymmet för arbetsplatsolyckor hälften av vad det är för våldet? Av medieutrymmet kan man knappt tro att det händer några dödsolyckor på arbetsplatserna.
Det dör ungefär dubbelt så många i trafiken under ett år som mördas i Sverige. Sverige har internationellt mycket få trafikolyckor. Om vi tittar på medieutrymmet, står det ungefär dubbelt så mycket om trafikdöden som om morden? Nä, just det. Media överdramatiserar vissa ämnen och bryr sig inte om att berätta om annat.
En trafikolycka med dödlig utgång får en notis i lokaltidningen. Skulle flera dö i samma olycka kan det bli större rubriker och bevakning i hela landet. Men jämfört med bevakningen av våldet är det inget. Resultatet är att svenskarna är rädda för att gå ut och tror att dom ska råka illa ut men är inte rädda för att ge sig ut i trafiken. Vilket alltså egentligen är ungefär dubbelt så farligt.
Och det ligger naturligtvis en politisk agenda bakom detta! Det är ju vissa partier som vill att vi ska tro att läget är så illa.
Låt mig ta ett helt annat exempel. Från dagens Aftonbladet. På en sida berättas att Drottning Silvia är i sorg. Hennes bror Walther har efter en tids sjukdom avlidit. 75% av en helsida i Aftonbladet ägnas åt detta. På sidan finns två andra nyheter ytterligare. På 14% av utrymmet berättas i en mindre notis om protesterna i Polen mot nya abortlagar som i princip gör abort olagligt i Polen. Och på ännu mindre utrymme, 11% av helsidan berättas att 140 personer dött i en båtkatastrof utanför Senegal när en båt med flyktingar fattade eld och förliste. Men som sagt, 75% av utrymmet ägnas åt Drottning Silvias sorg. De 140 döda utanför Senegals kust är fler än vad som dör i Sverige efter våld, alltså mördas under ett år. Men detta blir alltså en notis medan Drottning Silvias sorg slås upp stort.
Så snälla Tove Lifvendahl, det finns ingen objektiv nyhetsförmedling. Om Greta Thunberg en dag får välja vilka nyheter Dagens Nyheter ska välja att berätta så gör det ingen större skillnad. Mer än att vi kanske börjar fundera lite mer över vad vi håller på att göra med vårt klimat. DET är ett större hot än några mord!
Läs:
Därför bjöd jag in Greta Thunberg som chefredaktör - Dagens Nyheter
Även DN borde skilja på åsikter och nyheter - Svenska Dagbladet

Var går gränsen mellan satir och smaklöshet? Naturligtvis är det en fråga som det inte finns något svar på. Något som någon tycker är god satir tycker någon annan bara är smaklöst skit. Det finns alltså inget sätt att besvara den ställda frågan. Vi har alla olika svar.
Anledningen till frågan är naturligtvis de satirteckningar som den franska satirtidningen Charlie Hebdos har publicerat. Av det jag sett, smaklösa teckningar av profeten Muhammed. Charlie Hebdo har gjort sig kända för ofta riktigt smaklös satir. Tidningen har under årens lopp blivit stämda för förtal flera gånger. Inte bara för muslimsk satir utan för andra ämnen också. Som när ett Air France plan störtade 2009 med 228 döda i samband med valet till EU-Parlamentet. Charlie Hebdo konstaterade i bildtexten till ett störtande flygplan "228 fler röstskolkare i EU-valet", en kommentar som naturligtvis handlade om lågt valdeltagande. Men de som förlorade anhöriga tyckte troligtvis inte att det var satir utan enbart smaklöst.
Satir är svårt, mycket svårt. Satir ska reta men gränsen mellan god satir och rena smaklösheten är hårfin. Något som naturligtvis inte berättigar till terrorattentat och mord på helt oskyldiga. Den typen av vidrigheter finns det aldrig något försvar för. Oberoende av anledning och motiv. Jag är fullständigt övertygad om att en massiv majoritet av världens muslimer känner samma avsmak för extrema islamisters terrordåd som alla vi andra. Det är alltså något som inte ens behöver diskuteras.

- "Lever vi redan i ett slags skuggkalifat? Frågan är laddad. Och givetvis är svaret nej – formellt sett. Men samtidigt gnager en känsla av att vi i tysthet tar mer hänsyn till islamister än till våra egna värderingar. Hur många svenska tidningar har återpublicerat Charlie Hebdos teckningar? Hur många vågar i dag satirisera islamism? Och vilken plattform skulle våga ge dem plats att ställa ut eller uppträda? Har islamisterna redan vunnit när vi inte längre vågar tala öppet?"
Är det för att vi är rädda för konsekvenserna som Charlie Hebdos satir inte återpublicerats i Sveriges ledande media? Eller är det helt enkelt så att man tycker att satiren är smaklös och inte förtjänar att spridas vidare? Eller handlar det om så enkla saker som de juridiska rättigheterna?
Man behöver faktiskt inte sprida skit bara för att bevisa att man vågar. Min fråga till Ivar Arpi är om han tycker att det är viktigt att sprida vidare följande exempel på satir. Bara för att det är viktigt att värna yttrandefriheten.
1/ Grovt antisemitiska teckningar som ska vara satir om den israeliska statens ockupation av palestinska områden?
2/ Grova teckningar på en naken Kung Carl Gustav och drottning Silvia som begår sexuella övergrepp på prinsessan Estelle? Allt för att med satiren som vapen angripa den straffrihet som Kungen har?
Nä, som jag kan gissa så skulle inte Ivar Arpi på något vis försöka försvara publicerande av ovan nämnda exempel. Han skulle snarast kraftigt fördöma det hela. Jag skulle inte heller kunna försvara den typen av "satir". Det är inte satir, det är bara smaklöst. Och jag skulle troligtvis välja att bojkotta den publikations som väljer att publicera skiten.
Satir är svårt, mycket svårt. Gränsen mellan god satir och ren smaklöshet är hårfin. Och vi sätter inte gränsen på samma ställe. Och yttrandefriheten innebär inte att vi MÅSTE publicera allt för att försvara yttrandefriheten. Det finns gränser för den också.
Men oberoende av hur smaklös satir än är så berättigar det inte till våld. Aldrig!

Man ska inte dra förhastade slutsatser. Men det är lätt att göra detta. Även jag gör det regelbundet, hur otroligt det än kan låta. Det jag tänker på är det ämne jag var inne på även i går. Det vill säga att Frankrike på kort tid drabbats av flera islamistiska terrordåd. När vi därför i går nåddes av uppgifter om att en präst vid en grekisk-ortodox kyrka i Lyon hade skjutits ner i kyrkan var naturligtvis den första tanken att det var ännu ett islamistiskt terrordåd. Och inte blev det mindre "självklart" att det var så när det uppgavs att skytten skrikit "Allahu akbar" i samband med dådet. Terrordåd nummer tre på några dagar var ett faktum - tog vi för självklart.
Men nu verkar det handla om just det. Förhastade slutsatser. I Frankrike har man inte kopplat in terrorpolisen. Utan man tror istället att motivet till mordförsöket är en intern konflikt inom den kyrkliga församlingen. Det har tydligen pågått en konflikt under en tid inom församlingen. Om förövaren verkligen skrek "Allahu akbar" i samband med dådet, kanske för att vilseleda polisen, eller om det också handlar om förhastade slutsatser får vi väl veta så småningom.
Innan jag hade bestämt mig för det här temat för dagens tyckeri så städade jag lite i min inkorg i epostprogrammet. Och slogs då av att det var ganska länge sedan jag fick ett nyhetsbrev från en av dessa extrema högergrupper som totalt virrat bort sig i konspirationsteorierna. Det här är töntar som står långt till höger om Sverigedumokraterna och som man inte vet om man ska skratta eller gråta ät när man läser tokigheterna. Jag vet faktiskt inte hur jag hamnat i adressregistret. Någon som vill jäklas med mig eller något annat - jag vet inte? Hur som helst så har jag inte fått något på länge så jag fick för mig att göra en kontroll ifall dom fortfarande fanns kvar på sin hemsida. Det gjorde dom! De tre senast inlagda länkarna dom hade handlade om just "terrordådet" i Lyon. Men i övrigt var det mest konspirationsteorier som går ut på att Covid-19 är en enda stor bluff från Bill Gates och liknande elaka figurer i syfte att få tvångsvaccinera hela världens befolkning. Och liknande tokigheter.....
Jag brukar, när jag ska beskriva dom här tokstollarna, berätta om artikeln jag läste för en tid sedan där man kommit fram till att Pippi Långstrump egentligen var judinna (hemska tanke...). Bevisen var bland annat det faktum att pappa hette Efraim (ett typiskt judiskt namn ju - hemska tanke...) och Pippis flätor (typiska judiska attribut - hemska tanke...). Det fanns ytterligare ett antal "bevis" för denna hemskhet att Pippi var judinna. Och detta var naturligtvis en stor skandal.
Jag fick därför en tanke att kontrollera med Sverigedumokraternas ledande pestspridare Samhällsnytt. Jag brukar säga att om man läser om något brott i Sverige och seriös media inte berättar eller antyder vilken ursprung brottslingen har och man är nyfiken på detta. Då ska man gå till Samhällsnytt! Skriver dom om händelsen så är det en invandrare eller utlänning som begått brottet. Står det inget om det så är det en rasren arier som begått brottet. Den som har Samhällsnytt som en ledande nyhetskälla tror därför att det inte finns något annat i Sverige än utlänningar som begår brott och hemskheter. Vilket ju förklarar varför Sverigedumokrater tror som dom gör och reagerar som dom gör. Samhällsnytt skrev inte så jättemycket om händelsen i Lyon men poängterar naturligtvis att skytten skrek "Allahu akbar". Men man har inte hunnit få med något om den senaste händelseutvecklingen. Vi får se var man hamnar till slut? Jag ska hålla koll!
Till slut vill jag förbättra sinnesstämningen lite genom att förmedla en god nyhet. Som delvis i varje fall har viss beröring med Sverigedumokraterna. Jag läser nämligen om en Sifo-undersökning i Göteborgs-Posten. Dom har frågat svenskar om inställningen till sexköp och fördelat detta för de politiska partierna. Det visar sig då att en mycket stor majoritet av svenskarna ha en negativ syn på sexköp. Bland kvinnor är det bara 1,4% av svenskorna som har en positiv syn på sexköp. Bland männen är det fler, men det är trots allt bara 14,4% av männen som har en positiv syn på sexköp. I de flesta partier har mer än 90% av sympatisörerna en negativ syn på sexköp. Bland Centerpartiet och Miljöpartiet till och med över 95%. Det är bara för tre partier som siffran ligger under 90%. För Moderaterna och Kristdemokraterna trots allt inte långt under. Det parti som utmärker sig är Sverigedemokraterna. Bland SD:s sympatisörer är det "bara" drygt 70% som är negativa.
När det är vilka som är positiva är det främst Sverigedemokraterna som utmärker sig med att över 20% är positiva till sexköp. Även Kristdemokraterna ligger förhållandevis högt med nästan 10%. Bland övriga partier är det i stort sett inom felmarginalen.
Det känns skönt att stödet för den svenska synen på sexköp har ett stort stöd bland svenska folket. Till och med bland Sverigedumokraterna alltså. Även om partiet (i sedvanlig ordning) utmärker sig.
Läs:
Sifo: Var femte SD-anhängare positiv till sexköp. - Göteborgs-Posten

I morgon smäller det! Fast om knallen hörs i morgon är väl mycket tveksamt.
Jag pratar naturligtvis om presidentvalet i USA. Om nu någon har lyckats missa det så är det alltså presidentval i USA. Amerikanerna har först och främst att välja mellan Republikanernas kandidat, den sittande presidenten Donald Trump och Demokraternas kandidat Joe Biden som var vicepresident under Barack Obama.

En annan stor fråga är om Donald Trump kommer att erkänna att han förlorat om han gör det. I det här valet är det rekordmånga poströster. Och bedömningarna är att det är klart flest demokrater som poströstat på Joe Biden. Alltså kan vi hamna i en situation där Donald Trump leder valet innan poströsterna räknats men att dessa skulle vända resultatet. Kommer Donald Trump då att förklara sig som segrare och sedan avbryta den fortsatta räkningen? Det är många som befarar att Donald Trump inte kommer att erkänna att han förlorat utan skylla på valfusk och därför vägra att avgå.
Vad gör Joe Bidens supportrar om Donald Trump egentligen förlorar men vägrar erkänna detta? Vad gör Donald Trumps supportrar om Donald Trump förlorar? Det har satts rekord i vapenförsäljning i USA inför valet. Det finns flera tungt beväpnade extrema militanta grupper som stöttar Donald Trump.
Det finns alltså stora risker för att efterspelet till valet i det som kallas världens största demokrati inte har någon som helst koppling till en fungerande demokrati.
Låt oss alltså hoppas på ett tydligt valutslag som inte går att ifrågasätta. Och att en farlig, skrävlande lögnare som Donald Trump inte blir omvald. Här i Sverige finns inte mycket stöd för Donald Trump. Möjligen inom begränsade delar av den Sverigedumokratiska svansen?

Det händer att man får sig ett gott skratt. Ett sådant tillfälle inträffade när jag läste ett debattinlägg hos Dagens Nyheter. Det är Sverigedumokraternas chefsideolog och internationella sekreterare Mattias Karlsson som i en lång text argumenterar för varför han hoppas att Donald Trump ska vinna presidentvalet i USA.
Argumentationen går naturligtvis främst ut på att Donald Trump är stockkonservativ precis som Mattias Karlsson och hela Sverigedumokraterna. Donald Trumps uppförande, lögner och oberäknelighet är inga argument mot honom. Läs t.ex. det här citatet:
- "Den personliga karaktären hos USA:s näste president är inte betydelselös. Hade valet handlat om vilken av kandidaterna som har charmigast personlighet hade jag nog valt att inte ta ställning alls, eftersom bägge kandidaterna har uppenbara om än delvis olika karaktärsbrister."
Karaktärsbrister? Hahahaha!
Nu lever vi i en demokrati och vem som helst får ha sin egen åsikt. I varje fall än så länge eftersom Sverigedumokraterna inte släppts fram till maktens grytor på andra områden än på en del kommunala områden. Och det är ett bra klargörande att SD står på Donald Trumps sida. Det är skönt att veta inför framtiden var vi har SD.
För övrigt läser jag om den fortsatta uteslutningskarusellen inom SD. I Norrköping har nu fyra SD:are uteslutits ur partiet. Av landets alla uteslutningar och politiska avhopp så står Sverigedumokraterna för mer än hälften helt ensamma. SD är ett pajasparti!
Läs:
Därför hoppas jag på seger för Donald Trump. - SD på DN Debatt
Fyra SD-politiker i Norrköping utesluts efter utredning. - SR Norrköping

Blir ni lite fundersamma över mitt rubriksättande? När Sverigedumokraterna är inblandade är det inte alltid så lätt. Så jag förstår om ni blir fundersamma när jag skriver om SD och kamp för homosexuellas rättigheter i samma rubrik.

Men, det finns en grupp som Sverigedumokraterna hatar mer än homosexuella. Det är muslimer!
Alltså har Sverigedumokraterna i dagarna röstat emot att Helsingborgs stad ska överlåta mark till en muslimsk församling så att dom kan bygga en större moské. Alla andra partier i Helsingborg röstade för ett överlåtelseavtal med Helsingborgs Moské Ahelalsunnah, men SD har alltså blåst till strid.
Huvudargumentet är att den muslimska församlingen inte viger samkönade brudpar! - "Samkönade kan inte vigas i en moské så det är tydligt att man inte ställer upp på det sekulariserade samhälle som Sverige är" skriver man i ett officiellt uttalande.
- "Varje vigselförrättare ska också ha rättighet att avgöra om den vill utföra vigseln, utifrån om vigseln står i överensstämmelse med de egna övertygelserna." Så skriver Sverigedemokraterna i frågan om samkönade äktenskap på sin egen officiella hemsida. Det är också så det står i svensk lag. Samfunden får helt enkelt själva bestämma om man vill viga samkönade par eller inte.
Det är i stort sett bara Svenska Kyrkan som är positiva till att viga samkönade par. Enligt en rundringning som SVT gjorde för ett år sedan till 34 olika kyrkliga samfund så var det bara 5 av dessa (bland annat då Svenska Kyrkan) som accepterade samkönade äktenskap. Alla de andra sade Nej. Kanske ska vi påpeka att SD:s kyrkopolitiker inom Svenska Kyrkan är motståndare till att kyrkan viger samkönade par.
Sverigedemokraternas motstånd mot ett moskébygge i Helsingborg har inte ett dugg med att ställa upp för homosexuella eller jämställdhet. Det handlar helt enkelt om ett hat mot alla muslimer. Sverigedumokrater kan helt enkelt inte skilja på muslimer i allmänhet och extrema islamister.

Ni snackar helt enkelt i nattmössan kära sverigedumokrater. Ni hatar homosexuella och ni hatar muslimer. Men ni hatar alltså muslimer mer än homosexuella.
På tal om den sverigedumokratiska cirkusen i landet så har ni väl inte missat att ett av SD:s skyltfönster i landet har gått i kras. En av de kommuner där SD kom till makten (med stöd av M och resten av den brunblå sörjan) var i Bromölla här nere i Skåne. Det slutade i fiasko! Samarbetet fungerade inte, SD:s politiker hoppade av och SD-styret förlorade till slut de flesta omröstningarna i kommunfullmäktige. Till slut tvingades SD kasta in handduken och avgå och överlämna makten till några andra. Nu har till slut Socialdemokraterna gjort gemensam sak med Vänsterpartiet, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna för att få ihop ett styre i Bromölla som stått utan sådant en tid. SD har fått slinka undan med svansen mellan benen.
Läs:
SD vill stoppa moské: Medger inte samkönade vigslar. - Helsingborgs Dagblad
Här kan Helsingborg få ny moské. - Helsingborgs Dagblad
SD avskyr prideflaggor – men de avskyr muslimer ännu mer. - Petter Larsson i HD (låst artikel)
Nej till moské i Helsingborg! - SD Helsingborg
Plymouthbröderna bygger ny kyrka utanför Helsingborg. - Helsingborgs Dagblad
Efter SD-avhoppet – S tar täten i nytt styre. - Helsingborgs Dagblad
Efter SD-avhoppet – S tar täten i nytt styre. - Dagens Nyheter

När jag skriver det här är det fortfarande inte klart vem som ska bli USA:s nya president. Som jag förstår rapporteringen så lutar det trots allt åt att Joe Biden är den som till slut ska gå vinnande ur räknandet. Att Joe Biden får klart flest röster står klart även om det återstår en hel del röster att räkna.
Egentligen är det förvånande att det som kallas världens största demokrati har ett valsystem där det inte är den som får flest röster som vinner. Det bottnar i en mycket gammal och ålderstigen konstitution som egentligen skrevs för en helt annan värld. Men som uppenbarligen inte kan moderniseras så att den är fungerande i en modern värld.
Vad som sedan händer när valresultatet står klart är också oklart. Vi kan verkligen ifrågasätta hur demokratin fungerar när man mer eller mindre förväntar sig att förloraren inte kommer att acceptera att han förlorat. Bara farhågorna om att det kommer att bli våldsamheter som snarast hör hemma i olika diktaturer gör att jag funderar ytterligare på hur demokratiskt egentligen USA är.

Är USA en välfungerande demokrati?
Donald Trump har ju officiellt gått ut och krävt att rösträkningen ska avslutas långt innan alla röster är räknade och att han ska utropas till vinnare. Jag kan inget annat än ruska på huvudet och fundera. I en fungerande demokrati räknas ALLA röster. Punkt!
Men, Donald Trump har sina vänner. Som Jair Bolsonaro i Brasilien, Rodrigo Duterte i Filippinerna, Viktor Orbán i Ungern, Vladimir Putin i Ryssland, Kim Jong-un i Nordkorea och Mattias Karlsson i Sverige..... Däremot har han lyckats bra med att göra sig ovän med de flesta länder som USA tidigare varit allierade med. Runt om i bland annat Europa sitter demokratiskt valda ledare och håller tummarna för att Donald Trump inte ska bli omvald. Men, man måste ju även i fortsättningen försöka att upprätthålla goda förbindelser med USA så man kan inte säga så mycket högt.
Som sagt innan så har ju Donald Trump även sina supportrar här i Sverige. För några dagar sedan kommenterade jag det faktum att Sverigedumokraternas chefsideolog och internationella sekreterare Mattias Karlsson hoppades på Donald Trump-seger. Nu ser jag att han tillsammans med ett antal andra pajaspolitiker ute på högerflanken runt om i Europa nominerat Donald Trump till Nobels Fredspris.
Tillåt mig att medge att jag hade svårt för att inte sitta i soffan helt ensam och få ett våldsamt skrattanfall när jag läste det. Var femte svensk stödjer detta parti? Något fel är det!
Läs:
SD nominerar Trump till Nobels fredspris. - Expressen

För mer än två veckor sedan tyckte jag till om EU:s diskussion om att förbjuda användande av ord som "korv", "hamburgare" om varor som inte innehåller kött utan istället vegetariska alternativ till detta. Samma diskussion fördes om olika mjölkersättningar som inte heller skulle få använda ord som "mjölk" i namnet om det inte var animalisk mjölk.
En diskussion som jag uppriktigt sagt tycker är hellöjlig. Den som ser en korv som heter "Vegetarisk korv" tar väl för fasiken inte miste! Men EU-Parlamentet tog upp frågan till omröstning. En omröstning som tydligen slutade med ett förbud när det gäller mjölkprodukter men inte när det gäller köttprodukter.

Efter en vecka hade jag fått svar från 4 av de svenska parlamentarikerna. Dom är totalt 21! Nu efter dryga två veckor är det fortfarande bara dessa fyra som svarat. Övriga har inte hört av sig alls. Det ska påpekas att samtliga fyra som svarat har inte gjort detta personligen utan svaret kommer från deras kansli. Alla parlamentarikerna har ju tillgång till hjälp. Något som jag fullt ut accepterar.
Men som sagt. Fyra har svarat medan de övriga 17 inte har hört av sig.
Tyvärr är detta ett resultat som jag vant mig vid när det gäller att kontakta politiker eller de politiska partierna. Man verkar vara väldigt upptagna med annat än att hålla kontakt med väljare. Jag har kontaktat partier eller enskilda partiföreträdare många gånger i olika frågor under årens lopp. Och den vanliga reaktionen är - Noll! Totalt ointresse! Ibland har jag fått svar efter att ha skickat en påminnelse efter någon månad. Oftast inte. Vid något tillfälle har jag fått svar efter en tredje påminnelse. Men tyvärr är min erfarenhet att politiker och politiska partier är totalt ointresserade av hålla kontakt med väljarna.
Eller är det så att det väller in synpunkter och frågor i en omfattning som gör att dom inte har tid att besvara alla? Kan det vara så att svenska folket är så engagerade att man i tid och otid kontaktar politikerna via brev och mejl med frågor om hur dom resonerar och vad dom tycker?
Jag är ledsen, men jag tvivlar på det senare. Tyvärr befarar jag att politikerna och partierna mellan valen är allt för ointresserade av att bry sig. Om det inte handlar om rena hyllningsmejl alltså.
Det ska kanske påpekas att de fyra som svarat (via sina sekreterare) är de tre från Miljöpartiet (Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Jakob Dalunde) och en från Kristdemokraterna (David Lega). Miljöpartisterna anser att förslaget om förbud är helt fel medan Kristdemokraterna inte anser att det är en fråga för EU-Parlamentet. Dessa fyra har alltså röstat Nej till förslagen om förbud.
Övriga 17? Ingen aning vad dom sysslar med. Men besvikelsen från min sida är svår. Jag skickar i dag en påminnelse, så får vi se om det får någon effekt.

Det står allt mer klart att presidentvalet i USA trots allt har slutat med att Joe Biden vunnit och att president Donald Trump misslyckats med att bli omvald och kommer att tvingas kasta in handduken. Även om det kommer att dröja ett tag till innan alla röster är räknade så står det allt mer klart att Joe Biden i princip har säkrat en majoritet av elektorsrösterna. Det står helt klart att Joe Biden vunnit en majoritet av rösterna. Men det hjälpte inte Hillary Clinton som fick klart fler röster än Donald Trump, men trots det var det alltså Donald Trump som blev president.

Uppenbart är dock att allt fler av Donald Trumps allierade och supportrar börjar överge det sjunkande skeppet. Allt fler från det gamla Team Trump tar avstånd från hans allt mer desperata beskyllningar och utspel. Det berättas om hur han ringt upp Fox TV och skällt ut dom, hur han skriker och domderar i Vita Huset och smäller med dörrar i en allt mer desperat ton.
Allt fler funderar över om han kommer att lämna Vita Huset frivilligt. Bara tanken att den förlorande presidenten inte skulle lämna Vita Huset frivilligt är ju faktiskt skrämmande. Bara att farhågorna framförs ger mig ytterligare tvivel om hur den amerikanska demokratin egentligen fungerar. Det är denna man som sitter vid sitt skrivbord med den största knappen av alla (dvs koderna till de amerikanska kärnvapnen). DET skrämmer mig verkligen.
Låt oss hoppas att alla dessa domedagsprofetior inte går i uppfyllelse. När det officiella valresultatet offentliggörs erkänner sig Donald Trump besegrad och gratulerar sin motståndare Joe Biden till segern.
F-n tro't!

Helsingborgs Dagblad ägnar två helsidor i dagens tidning åt en studie av brottsutvecklingen i Helsingborg sedan 2015, som ju var det stora flyktingåret, och fram tills nu. Granskningen visar att sedan alla "flyktingar vällde in" och fram till i dag så har brottsligheten minskat.
HD har satt som rubrik: - "Flyktingvågen gav inte fler brott i Helsingborg!" Tyvärr är artikeln låst för icke-prenumeranter. Men jag kan ju plocka lite information från artikeln.
Den anmälda brottsligheten i Helsingborg har alltså i princip konstant gått ner sedan 2015. Det gäller brottslighet rent allmänt. Det gäller brottslighet mot personer och det gäller brott mot det som kallas förmögenhet. Undantaget är narkotikabrottt som ju är en form av brottslighet som är beroende av hur aktivt polisen arbetar mot just den typen av brottslighet.
Men, trots ständiga försök från Sverigedumokraterna och deras numera allierade inom Moderaterna och Kristdemokraterna att försöka sprida en mytbildning om en kraftigt ökad kriminalitet så stämmer alltså detta inte. Jag har tidigare visat att antalet mord i Sverige ligger ganska konstant. Det skedde fler mord på 80- och 90-talet än i dag. Men numera ligger siffran ganska konstant. Och detta på ungefär samma nivå som i Danmark. Vi har alltså inte en pandemi av mord i Sverige. Sverige är inte mer drabbat av våld än vårt södra grannland Danmark. Antalet mord i Norge ligger något lägre än i Sverige och Danmark (förutom när Breivik slog till och placerade Norge i överlägsen topp ett år). I Finland sker fler mord än i Danmark, Sverige och Norge.
Tidningen har studerat en undersökning som gjorts i Tyskland (som också tog emot ett stort antal flyktingar 2015) och har pratat med polisen i Helsingborg. Det framkommer då att de stora flyktinggrupper som kom från Afghanistan, Syrien, Irak osv under den här perioden INTE är överrepresenterade i brottsstatistiken. Snarast är dessa grupper som till stor del får asyl underrepresenterade i brottsstatistiken. Flyktingar från områden som oftast beviljas asyl är alltså mindre kriminella än genomsnittet. Att "invandrare" är överrepresenterade beror snarast på grupper som kommer från länder som oftast inte beviljas asyl (som troligtvis har kommit hit av andra orsaker...) och människor som vistats länge i Sverige och deras barn.

Invandrare är kraftigt överrepresenterade i den form av kriminalitet som fått stor publicitet. Alltså skjutningar inom kriminella grupper och sprängningar. Detta är en form av kriminalitet som trots allt är så ovanlig att den inte ger något egentligt utslag i mordstatistiken. Men som alltså får enorm publicitet i media och gör att människor tror att den egentligen är vanligare än vad den egentligen är. Den har dessutom minskat igen efter en kort period med en mängd brott.
Men, i jakten på väljare som kan skrämmas upp är allt tillåtet. Att Sverigedumokraterna skyller all kriminalitet på invandringen är ingen förvånande nyhet. I den sverigedumokratiska verklighetsbeskrivningen fanns det tydligen ingen kriminalitet innan vi tog emot asylsökande och sedan har den skjutit i höjden. Vilket alltså är en ren lögn!
Nu går Moderaterna vidare i samma fotspår. I M:s nya idéprogram skriver man bland annat: - "Vill vi på allvar bryta segregationen och stoppa kriminaliteten måste vi kraftigt minska invandringen". Vilket alltså är fel på två sätt. För det första har kriminaliteten inte ökat pga stor invandring. Dessutom har invandringen minskat kraftigt redan. Antalet asylsökande i år är det lägsta sedan vi princip började räkna. Vi hade en kraftigt ökat antal asylsökande 2015. Sedan dessa har siffran minskat kraftigt och har under åren legat på samma siffror (kring 20.000) som den har brukat göra under hela 2000-talet. I år är den rekordlåg. Men Moderaterna har under Ulf Kristersson och med Maria Malmer Stenergard som Migration- och socialförsäkringspolitisk talesperson antagit en allt mer rent rasistisk politik. Det är en skam! Moderaterna ljuger helt enkelt.
I samband med den enorma publiciteten i svensk media om det amerikanska presidentvalet har jag sett ett par spännande siffror. Det bor fler amerikaner med rösträtt i det amerikanska valet i Sverige än det kommer asylsökande till Sverige under ett år. Sysselsättningen bland invandrare i Sverige är högre än den totala sysselsättningen i USA. Fundera på det lite!
Läs:
Flyktingvågen gav inte fler brott i Helsingborg. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Därför är det fel att se på invandrare som en kostnad. - Expressen debatt
M: Måste kraftigt minska invandringen. - Svenska Dagbladet

En av punkterna i Januariöverenskommelsen är ett nytt förenklat skattesystem. Så som ett resultat av denna överenskommelser dyker det numera upp utredningar och idéer från olika håll. Fast även om nog de flesta är överens om att skattesystemet behöver reformeras och förenklas så tvivlar jag på att det blir så lätt att genomföra. Förenklar man så finns det vinnare och det finns förlorare. Och förlorarna vill krångla till det så att dom inte förlorar.
Jag har dock ett antal enkla förslag:

2/ Avskaffa alla avdrag som införts under åren och som skapat ett ogenomträngligt lapptäcke av orättvisor och dumheter. Bort med ränteavdrag, jobbskatteavdrag, ROT-avdrag, reseavdrag osv.
3/ En enhetlig moms på alla varor.
4/ Återinför en fastighetsskatt baserad på husets värde.
5/ Beskatta miljöförstörande verksamhet baserat på hur miljöskadlig den är.
6/ Krafttag mot skattesmitare och kreativ skatteplanering.
Så mycket krångligare än så behöver det inte vara. Naturligtvis är detta inte heltäckande. Men grundprincipen tycker jag är viktig. Fast det tycker inte många andra. En del verkar tro att "Förenklat skattesystem" innebär sänkta skatter (samtidigt som en massa utgifter ska ökas). Läs t.ex. det här inlägget på ledarsidan i moderata Svenska Dagbladet. Om jag ska vara uppriktig så tror jag inte att Susanna Silfverskiöld köper mina förenklingar. Det är nog FÖR enkelt för henne...
Läs:
Skadligt höga skatter mättar ingen. - Svenska Dagbladet

Nästa sverigedumokrat som hamnat i klammeri med rättvisan är en viss Daniel Hedberg som är kommunfullmäktigeledamot för Sverigedemokraterna i Tierps kommun. Det började tydligen med att polisen hittade ett misstänkt föremål i närheten av kyrkan i Björklinge för några dagar sedan. Nu sitter Daniel häktad misstänkt för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Man hittade tydligen bland annat en rörbomb vid husrannsakan hos honom. "Allmänfarlig ödeläggelse" är väl det namn man använder när högerextremister gör något, som kallas för "terrorism" när det är islamister som ligger bakom.

Utan att dra några andra slutsatser så aktualiserar detta det faktum att andelen brottslingar bland SD-politiker är större än den är bland invandrare.
Jag såg någonstans att man spekulerade i om det är så att grabbarna planerat ett sprängdåd som sedan skulle skyllas på invandrare. Men så vidriga kan väl inte ens den Sverigedumokratiska svansen vara?
Läs:
Farligt föremål hittades i Björklinge – fyra personer anhållna. - SVT
Två män häktade för ”farligt föremål” i Björklinge. - SVT
SD-politiker häktad – misstänks för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. - SVT
SD-politiker i Tierp häktad – misstänkt för grovt brott: “Jag är alldeles paff”. - Nyheteromodag.com
SD-politiker i Tierp häktad – misstänkt för grovt brott: "Jag är alldeles paff". - Arbetarbladet (låst artikel)

Coronaviruset fortsätter sina härjningar på vårt klot. Även om det inte är det dödligaste viruset vi sett så har det trots detta krävt 100.000-tals döda runt om i världen. Här i Sverige har siffran över antalet döda passerat 6.000. Efter att ha lugnat ner sig under sommaren i värmen sätter viruset fart igen nu när det är kyligare. Det är väl inte så många som säger emot när det hävdas att vi är inne i en andra våg.
Sverige är inte värst drabbade. Sverige har inte heller infört samma hårda inskränkningar i våra liv som man gjort på många andra håll i bland annat Europa. Hos oss handlar det främst om rekommendationer. Vi förbjuds inte att gå ut, vi förbjuds inte att resa osv. Men vi rekommenderas att inte trängas, att inte samlas i stora sällskap. Vi rekommenderas helt enkelt att hålla avstånd till våra medmänniskor och vi rekommenderas att tänka på hygien och tvätta händer, sprita våra händer osv. Det står inte poliser i gathörnen och kontrollerar så att vi har ansiktsskydd på och är ute i ett legitimt ärende.
Men, ska det vara så svårt att följa de rekommendationer som gäller? After-work på puben kan vi klara oss utan ett tag. Familjefester och annat tätt umgänge med andra kan vi klara oss utan under en tid. Det finns mycket som sunt förnuft talar om för oss att låta bli. Det är kanske inte rätt tid att åka på solsemester till Spanien just nu! Det är nog inte rätt tidpunkt att köra ett hårt träningspass på ett överfullt gym - man kan röra sig utomhus istället. Jag gläds åt att det är mycket mer folk ute i naturen. Det bästa vi kan göra är nog att hålla oss hemma så mycket som möjligt så att vi inte smittas eller smittar andra.
Jag kan inte hälsa på min 99-åriga mamma på hennes boende. Det handlar om att vinka genom fönstret och prata i telefon. Eller som i dag leverera en ny fåtölj - iklädd ansiktsskydd och välspritade händer. Min svärfar har precis flyttat in på sitt nya boende och vi har bara kunnat träffas när vi möblerade hans lägenhet - iklädda ansiktsskydd och tänkande på avståndet. Det handlar om dagliga samtal i telefon. Men det är inte lätt när man hör dåligt.
Men, ska det vara så svårt att inse att rekommendationerna gäller ALLA. Inte bara alla andra! Ebba Busch och Jimmie Åkesson gjorde sina misstag och gick på fest. Men jag tror uppriktigt sagt att dom båda lärde sig en läxa och dom gör nog inte om det. I nämnd ordning har Stefan Löfven, Ulf Kristersson och Annie Lööf isolerat sig sedan det visat att personer i deras närhet blivit smittade. Det är bättre att vara överdrivet försiktig än att ta risker.

Sedan kan vi reta upp oss på konstigheter och inkonsekvenser. Elitidrottandet fortsätter. Men jag har inte sett att fotbollsspelare, ishockeyspelare eller handbollsspelare osv håller avstånd under matcherna. Närkamper mellan andfådda spelare måste vara ett paradis för ett virus som vill hoppa över till någon annan. Svenska fotbollslandslaget åker, trots allmänna rekommendationer om att inte resa, till Danmark för att spela vänskapsmatch. Ett Danmark där ett nytt muterat virus är på väg att spridas. Men, rekommendationerna gäller uppenbarligen inte alla? Man kan tydligen inte "utfärda yrkesförbud" hävdas det.
Vi har gjort färre inskränkningar än i många andra länder. Men trots detta är det många verksamheter som har stora problem med ekonomin. Flyget har ju kraschlandat. Och överlever runt om i världen bara genom att det skyfflas in skattepengar. I Norge har man konstaterat att det räcker med miljarderna i stöd och Norwegian hotas nu av konkurs. Skattebetalarna ställer upp med miljarder efter miljarder i stöd till företag för att dom ska överleva tills hjulen börjar snurra igen. Vad tror ni? Kommer vi att höra mindre gnäll från Näringslivet på skatter när pandemin är över? Uppriktigt sagt så tvivlar jag på det. Det är inte DERAS skattepengar som används, det är någon annans skattepengar.
Följ rekommendationerna! Håll avstånd, tvätta händer och håll dig inne om du känner symptom. De här rekommendationerna gäller faktiskt just DIG också!
Läs:
Följ reglerna - hur svårt kan det vara. - Lena Mellin i Aftonbladet
Förstår att folk vill ställa in matchen. - Aftonbladet sport

Med risk för att verka vara tjatig så tänkte jag ta upp ämnet våldet i vårt samhälle igen. Inte i den meningen att vi har speciellt mycket våld i just vårt samhälle, utan snarast att våldet finns överallt.
När sverigedumokrater yttrar sig i ämnet låter det som om vi i Sverige lever i ett extra våldsamt samhälle. Att Sverige utmärker sig som extremt våldsamt och att våldet ökar katastrofalt. Något som då naturligtvis (eftersom det är SD) beror på alla flyktingar som väller in i Sverige. Allra värst är muslimska invandrare. Allt eftersom tiden går så låter även Kristdemokraterna och Moderaterna på samma sätt.
Det var inte så länge sedan jag hörde en företrädare för Sverigedumokraterna hävda att vi hade lika många mord i Sverige som i Mexico. I syfte att sprida hat mot invandrare och skrämma upp svenskarna så sprider SD tillsammans med KD och M dessa myter. Som alltså inte överensstämmer med verkligheten. Som jag sagt flera gånger tidigare så ökar alltså inte antalet mord i Sverige. Vi har ungefär lika många mord i Sverige som i Danmark (om man tar hänsyn till att Sverige är större). Sverige och Danmark har lite fler mord än Norge och lite färre än i Finland.
I Sverige sker ungefär 1,2 mord per 100.000 innevånare under ett år. På 1990-talet låg siffran på runt 1,5 mord men den har sedan dess sjunkit något. Vi kan jämföra med t.ex. USA där siffran ligger på ungefär 6 mord per 100.000 innevånare. Alltså ungefär 5 gånger så många. Ett genomsnitt för de Centraleuropeiska länderna ligger 1,9 mord per 100.000 innevånare. Det är alltså fler mord än vi hade i Sverige när det var som värst på 1990-talet. Värst är det i El Salvador där mordfrekvensen ligger på över 55 mord per 100.000 innevånare. I Ryssland ligger siffran på nästan 15 mord per 100.000 innevånare.
Vi lever alltså INTE i ett våldsamt samhälle, vi bor i ett lugnt hörn av vår värld.

Att jag kom in på ämnet beror på några artiklar/notiser som jag läste i gårdagens Svenska Dagbladet. Dom berättade bland om att rättegången nu har inletts mot den man som i Toronto i Kanada mördade 10 personer genom att köra rakt in i en folkmassa med sin skåpbil. En form av terrorbrott. Men det har väl inte riktigt kallats detta. Alek drevs av hat mot kvinnor. Detta är väl det mest uppmärksammade "Incelattentatet". Han drevs helt enkelt av hat mot kvinnor eftersom han tvingades leva i ofrivilligt celibat.
På samma sida berättas om Israel Vázques Rangel som mördats i Mexiko. 31-åringen var den 7:e journalisten som mördats i Mexiko än så länge i år. Sedan 2000 har mer än 100 journalister mördats i Mexiko. Det närmaste vi kommer i Sverige när det gäller mord på journalister under senare år är väl mordet på Kim Wall. Som ju mördades i Danmark av Peter Madsen. Den svenske radiojournalisten Nils Horner mördades i Afghanistan 2014. Den svenska krigsjournalisten Martin Adler mördades i Somalia 2006.
De ungefär 100 personer som mördas i Sverige varje år är 100 för mycket. De omkring 1.500 svenskar som begår självmord varje år är 1.500 för mycket. De ungefär 25 personer som varje år dör i arbetsplatsolyckor är 25 för mycket. De 200-300 som dör i trafikolyckor varje år är 200-300 för mycket. Du röner alltså 2-3 gånger så stor risk att dö i en trafikolycka än att mördas. Ha det i åtanke när du ger dig ut i trafiken. Det är där du ska vara rädd, inte ute i samhället.
Läs:
Homicide rate, 1990 to 2017. - Our world in data

I dag är det Fredagen den 13:e. Det brukar innebära att det ska hända otrevligheter denna otursdag. Något som det naturligtvis INTE gör. Kanske händer det till och med färre otrevligheter just fredagen den 13:e eftersom det alltid finns en del som är extra försiktiga just den dagen.
Ett område där vi uppenbarligen inte har varit tillräckligt försiktiga är festandet på krogarna i Coronatider. Vittnesmålen om lite väl intensivt och kroppsnära firande har varit flera. Nu har till slut Regeringen med instämmande från FHM beslutat att det får vara slut med alkoholservering efter 22:00. Serveringsställen med alkoholtillstånd ska stänga 22:30.

Men uppenbarligen har jag missförstått något. Det är inte lätt att sätta sig in i ett liv som man inte själv lever. Men jag tycker att beslutet om alkoholstoppet är korrekt. Det kan inte vara någon nyhet för branschen. Alltså ett bra beslut.
Att sedan branschen kan behöva stöd för att överleva är en annan fråga. Det slängs ut enorma summor pengar från skattebetalarna till olika branscher för att dessa ska överleva. Och det är fullt möjligt att dessa belopp måste ökas på ytterligare. Men, det kommer en dag när detta ska betalas. Skattebetalarnas skattkista är inte ett sedeltryckeri. Vi använder statens goda ekonomi i dag för att rädda verksamheter så att dom kan överleva till en tid post-Corona. Men, då ska det betalas. Och jag vill inte höra något gnällande och klagande från det svenska Näringslivet när skatterna ska betalas. Pengarna ska in och då får det svenska Näringslivet vara så snälla att hjälpa till - utan att gnälla!
Och apropå alkoholen så ser jag att svenska ungdomar dricker allt mindre alkohol. Svenska ungdomar dricker klart mindre alkohol än genomsnittet inom EU. Den restriktiva svenska alkoholpolitiken fungerar faktiskt. Medan svenska ungdomar ligger lågt när det gäller alkoholkonsumtion så ligger ungdomarna i vårt södra grannland Danmark desto högre. Danska ungdomar dricker klart mer alkohol än genomsnittet i EU. Medan alltså svenska ungdomar ligger klart under genomsnittet. En eloge till svenska ungdomar!
Läs:
Liberalerna kräver omedelbart krisstöd till restaurangerna. - Dagens Juridik
Svenska ungdomar nyktrare än EU-snittet. - Helsingborgs Dagblad
Tegnell: Alkoholstopp strider inte mot strategin. - Svenska Dagbladet

Cirkus Trump fortsätter. Tänk att det som kallar sig världen största demokrati och en bastion för demokratin i världen håller på att förnedra sig på det här viset. Man kan ju inte längre ta den amerikanska demokratin på allvar, den är ju ett skämt!
Valet 2016 innebar att Hillary Clinton fick ungefär 3 miljoner fler röster än vad Donald Trump fick. Det amerikanska otidsenliga valsystemet med elektorer innebar dock att pajasen Donald Trump blev utsedd till president. Vilket Hillary Clinton och det Demokratiska partiet accepterade. Valet 2020 har inneburit att Joe Biden fått en ännu större majoritet över Donald Trump och även fått en klar majoritet av elektorsrösterna. Alltså ska Joe Biden bli USA:s nästa president.
Men detta verkar inte Donald Trump acceptera. Och han verkar ha stöd för denna uppfattningen av stora delar av det Republikanska partiet. Han hävdar fortfarande att han vunnit valet. Att Joe Biden och det Demokratiska partiet har fuskat. Så han ska inte avgå! Än så länge har de internationella observatörer som övervakat valet deklarerat att dom inte kunnat se några exempel på valfusk. Den amerikanska valkommissionen har deklarerat att dom inte har hittat några tecken på valfusk utan dom hävdar snarast att valet varit det mest demokratiska än så länge. Och Donald Trump har inte kunnat visa på några exempel på fusk.
Men, han vägrar acceptera att han förlorat. Det amerikanska utrikesdepartementet vägrar att vidarebefordra gratulationer som kommer den officiella vägen till Joe Biden. Allt medan Donald Trump twittrar den ena absurda beskyllningen efter den andra.
Bara tanken att det som kallas världens största demokrati har en president där man undrar hur man ska göra om han vägrar avgå efter en valförlust är ju faktiskt absurd. Kan man ta den amerikanska demokratin på allvar? Det har ju blivit en cirkus!


Regelbundna läsare av Sven Tycker har nog förstått att jag gillar siffror och statistik. Om man kombinerar detta med ett politiskt intresse så förstår ni att väljarundersökningar är mumma. Alltså tycker jag till här om sådana lite då och då. Av naturliga skäl så är det roligare när siffrorna går åt rätt håll än när dom går åt fel håll. Alltså känns den undersökning som Svenska Dagbladet publicerade igår inte så illa.
De tre Rödgröna partierna ökar i stöd medan den Brunblå sörjan tappar i stöd. Detta medan den liberala mittgruppen står still. Visst kan det väl ses som något positivt? Egentligen är det inga större förändringar i opinionen utan dessa ligger i huvudsak inom felmarginalen. Men man får väl ändå glädjas!
Liberalerna ligger tryggt förpassade under spärren på oförändrade 3,2%. Detta medan Centerpartiet i sin tur ligger tryggt förankrade som Sveriges femte största parti med 7,7%. Oberoende av vilken väg Liberalerna väljer, dvs att fortsätta säga Nej till ett Brunblått styre beroende av Sverigedumokraterna och stanna kvar inom Januariöverenskommelsen eller byta fot och acceptera SD:s politik i en Brunblå sörja så kvittar ju detta om partiet ändå åker ur Riksdagen. Jag upprepar min fråga, behövs Liberalerna i dagens politiska värld? Vilken funktion fyller dom egentligen som inte fylls upp av ett annat parti?
Inom den Brunblå sörjan trillar Sverigedumokraterna ner under 20%-strecket till 19,9%. Detta samtidigt som Kristdemokraterna sakta men säkert närmar sig den punkt där Ebba Busch får börja kämpa för partiets överlevnad. Ebba:s fjäskande för de sverigedumokratiska strömningarna ger inte längre resultat i ökat stöd. Sedan toppnoteringarna har det sakta men säkert gått utför när väljare som tror på det kristna kärleksbudskapet inte längre känner sig hemma i KD. Nu är siffran 5,7%. Den lilla ökning som Moderaterna har kompenserar inte. Den Brunblå sörjan kommer längre ifrån att få en majoritet inom väljarkåren. 20,8% får Moderaterna medan den totala Brunblå sörjan samlar 46,4%.
Bland de Rödgröna partierna känns det dock lite bättre. Socialdemokraterna är undersökningens största vinnare, även om uppgången inte är jättestor. S får totalt 27,0% av stödet. Det kan kännas tryggt för Stefan Löfven att siffrorna pekar åt rätt håll. Men egentligen borde han vara orolig för väldigt låga siffror. Miljöpartiet lyckas hålla sig över 4%-spärren, men ett minimalt tapp till 4,2% kan inte vara något att ropa hej över. Vänsterpartiet fortsätter att ha medvind. Även med Nooshi Dadgostar vid rodret har svensken förtroende för att Vänsterpartiet är en garanti för att stoppa utvecklingen mot nyliberalism och rasism. Vänsterpartiet får nu 10,2% och är nu Sveriges fjärde största politiska parti med god marginal.

Så här ser siffrorna ut jämfört med för en månad sedan:
Socialdemokraterna: »» 27,0% (+0,6) ↑
Moderaterna: »» 20,8% (+0,2) ↑
Sverigedemokraterna: »» 19,9% (-0,3) ↓
Vänsterpartiet: »» 10,2% (+0,2) ↑
Centerpartiet: »» 7,7% (±0) →
Kristdemokraterna: »» 5,7% (-0,2) ↓
Miljöpartiet: »» 4,2% (-0,1) ↓
Liberalerna: »» 3,2% (±0) →
Även om procenttalen skiljer sig en del från valet så får varken partierna bakom Januariöverenskommelsen eller den Brunblå sörjan egen majoritet. Inte heller de Rödgröna skulle få en majoritet. Det gäller även den saligen avsomnade Högeralliansen. Det kommer alltså även efter valet om de här siffrorna står sig att bli ett komplicerat förhandlande innan det kan bildas en regering. Det kommer däremot att bli svårare för JÖK-partierna att helt utestänga Vänsterpartiet från inflytande. För S gäller det att komma ihåg att V+Mp är större än C+L!
Läs:
L fast under spärren – muller i partiet. - Svenska Dagbladet
L-toppen tar strid mot SD-närmande – Sabuni saknar mandat för ny kurs. - Dagens Industri

I dag ska jag vara riktigt gnällig och förbannad. Egentligen är jag inte speciellt irriterad rent allmänt. Men på ett område ökar min irritation allt mer. Nämligen det BankID-raseri som sprider sig allt mer. Visst kan det vara praktiskt att kunna identifiera sig snabbt och behändigt på nätet och få alla möjliga ärenden utförda.
Men, det finns stora grupper som inte kan få ett BankID av olika skäl. Och när allt fler verksamheter kräver ett BankID för att kunna få service så utestänger man stora grupper från dessa möjligheter och från alla möjliga sorters service. Men det verkar dessa myndigheter och företag strunta fullständigt i. Det är främst gamlingar och funktionshindrade som drabbas så det är väl inte så viktigt.
Så låt mig ta några exempel.

Tidigare kunde jag med lösenord logga in på Telias Mina sidor för att sköta mammas telefoniärenden. Under en lång tid har möjligheten att logga in med lösenord inte fungerat, och nu meddelar Telia att det bara är BankID som gäller. Vilket alltså mamma inte har. Vi har under en tid försökt att få hennes telefonräkning via autogiro. Men än så länge har detta inte lyckats. Så hon får betala 49 kronor extra varje månad bara för nöjet att få en faktura på några hundralappar. Nu har vi lyckats få en blankett från fakturaavdelningen att fylla i. Vi får se om det fungerar nu.
Min 90-åriga svärmor avled för några månader sedan. Hon har fått besked om att hon ska få en summa pengar återbetalda från Telia. Eftersom hon inte haft fakturan på autogiro ska hon logga in med BankID och berätta vart pengarna ska betalas. BankID som hon alltså inte hade och följaktligen inte har. Jag tog mig omaket att leta upp en Teliabutik för att försöka lösa problemet (dom gömmer den numera ute i ett enormt externa köpcentrum där man går vilse). Jag fick då beskedet av en vänlig tjej att hon skulle meddela fakturaavdelningen att dom skulle ringa min svägerska (som skötte ekonomin) så skulle det lösa sig. Min svägerska hade en lapp redo med min svärmors bankkonto som fortfarande är kvar i avvaktan på att boutredningen ska bli klar. Fakturaavdelningen ringde vid utlovad tid, och meddelade att dom bara kunde ta emot konto om man loggade in med BankID! Det får bli en ny utfärd till detta vidriga köpcentrum för ett nytt samtal. Annars få vi väl skänka pengarna till Telia. Dom behöver dom nog för att utveckla nya tekniska finesser.

Min son har ett funktionshinder, han är autistisk. Jag har ett beslut om att jag är God Man för honom. Vilket ger samma effekt på banken. Dvs Kimmy har ingen egen bankinloggning utan hans konto finns på min bankinloggning. Jag ska sedan varje år redovisa för Överförmyndaren hans ekonomi och vad jag i övrigt gjort för att tillvarata hans intressen. Ingen bankinloggning - inget BankID! Han ska nu flytta in på ett LSS-boende och vi ska köpa möbler och en massa annat. Vi försökte först att köpa via faktura, men det visade sig att för att kunna göra detta så krävdes det inloggning med BankID! Som alltså min son inte har och inte kan få. Jag får ju inte blanda ihop hans ekonomi med min egen, så jag kan ju inte bara betala själv och sedan föra över pengar. Han måste betala själv. Sedan försökte jag använda det bankkort som han har. Detta kort är spärrat för Internetköp av säkerhetsskäl. För att ändra detta krävs inloggning med BankID! Vilket han alltså inte har och inte kan få.
Min hyresvärd har på hemsidan en möjlighet att enkelt göra en felanmälan och liknande. Det är bara det att för att kunna logga in på Mina sidor hos hyresvärden krävs inloggning med BankID. Jag har det själv så för mig är det inget problem. Men det är ju tur att inte min mamma osv bor hos den hyresvärden.
BankID är ett praktiskt sätt att på ett säkert sätt identifiera sig. Tyvärr har det ju också visat sig vara en bra metod att lura av gamlingar sina pengar. Äldre som trots allt kunnat skaffa sig BankID och som klarar av det. Någorlunda! Men riskerna för bedrägerier är stora för "lättlurade" äldre.
Det känns lite som om alla dessa gamla, kanske dementa, eller funktionshindrade bara är till besvär. Det hade varit bättre om vi inte hade dom. Men dom finns, och dom är många. Men det struntar företag och myndigheter i. Dom är väl inte tillräckligt köpstarka för att bry sig om?
Jag vill poängtera att min 99-åriga mamma är inte dement. Snarast känns det som om hon har ett bättre minne än mig. Men hennes IT-kunskaper och fingrar klarar inte av några tekniskt avancerade apparater.
Bekämpa BankID-raseriet!

I Danmark har en visselblåsare avslöjat att det amerikanska spionorganet NSA med hjälp av den danska underrättelsetjänsten spionerat på Sverige. NSA (National Security Agency) är en amerikansk spionorganisation med ansvar för s.k. signalspaning. Som avlyssning av telefoner och telefontrafik. Den svenska motsvarigheten är FRA (Försvarets Radioanstalt).
Man uppges bland annat ha varit speciellt intresserade av krypterad information om Saab Gripen i samband med upphandlingar där Saab Gripen haft konkurrens från amerikanskt stridsflyg. Uppenbart är att NSA arbetat på uppdrag av den amerikanska militärindustrin. Det skulle vara intressant med en utvärdering av hur många affärer Saab gått miste om till amerikanska stridsflygplan istället pga NSA:s spionage?

Det är klart att man behöver inga fiender när man har "vänner" som behandlar en som fiende.
En annan intressant fråga är hur intima förbindelserna är mellan NSA och de amerikanska jättarna som Google, Facebook, Microsoft, Apple osv.
På tal om USA så såg jag att det varit presidentval i Moldavien där den EU-vänliga utmanaren Maia Sandu vunnit över hennes mer Rysslandsinriktade rival Igor Dodon. President Putin i Ryssland har direkt gratulerat vinnaren och även förloraren har preliminärt gratulerat vinnaren. I motsats till i demokratin USA där alltså Donald Trump fortsätter att under vilda protester försöker klamra sig kvar vid makten. Det hör till demokratin att förloraren avgår så man kan undra vilka som är mest demokratiska, den gamla sovjetrepubliken Moldavien eller den s.k. demokratin USA?
Läs:
Uppgifter: USA spionerade på Saab – sökte efter Gripen. - Aftonbladet
Uppgifter: USA spionerade på svensk försvarsindustri. - Expressen
Danska uppgifter: USA spionerade på Saab. - Svenska Dagbladet
USA:s spioneri inte oväntat – men relationen solkas. - Jonas Gummesson i Svenska Dagbladet

Jag har nog sagt det tidigare, jag är läsoman. Med detta menar jag att jag läser mycket. Jag läser så mycket tidningar och magasin att jag hinner inte läsa böcker. Något jag saknar ofantligt.
En ovana är att när man åker tåg kan man ibland hitta "övergivna" tidningar på ett bord. Dessa kan jag naturligtvis aldrig låta bli att läsa i. I dag tog jag i morse Øresundståget från Åstorp till Ängelholm för ett ärende med min son på sjukhuset. Normalt går det inga persontåg Åstorp-Ängelholm men pga banarbeten runt Helsingborg har vi den chansen under ett par veckor, eftersom tågen omleds och kör en annan väg - via Åstorp. Om man kan ta tåget som tar 10 minuter så gör man hellre det än tar bussen som tar 30 minuter.
Øresundståget kommer från København så på ett bord låg ett exemplar av dagens BT. En tidning som jag naturligtvis inte brukar läsa. BT ska inte förväxlas med Berlingske Tidende eller Berlingske som är Danmarks äldsta tidning och utges av samma förlag. BT är kvällstidningen och Berlingske är morgontidningen. Men kvällstidningen hade redan hunnit överges på tåget till min förtjusning.
Efter att ha läst den här artikeln som jag länkar till längst ner så började jag fundera. Jag hoppas att ni inte har för svårt med danskan. Vi skåningar är ju uppvuxna med att höra danska också. Som barn tittade man ju nästan lika mycket på dansk TV som svensk. Det fanns inte så många kanaler och på hustaken häromkring satt nästan alltid två TV-antenner. En riktad mot Danmark och en för Sverige! Vi har ju hört till Sverige sedan 1658 när den svenska militären ockuperade Östdanmark.

Det intressanta är det straff mannen fick. En månads fängelse ovillkorligt och han blev dessutom av med körkortet under ett år!
Det brukar ju framhållas hur mycket bättre straffen är i Danmark i motsats till Sverige som ju ska ha så pinsamt låga straff. Nu har jag ingen aning om vilket straff man skulle fått i Sverige för motsvarande brott. Alltså haft ihjäl en kvinna på ett övergångsställe eftersom man kört för fort och inte stannat vid rödljus. Dessutom återfallsförbrytare.
En slutsats kan vi dra. Det är att trafiken är farlig! Det gäller både i Sverige och Danmark. Buskörning är ett mycket stort problem. Faktum är att en majoritet av svenskarna, när dom får frågor om tryggheten där dom bor, så är det just buskörning / fortkörning i trafiken som de flesta upplever som det största trygghetsproblemet.
Det finns på tok för många idioter i trafiken som tror att hastighetsskyltarna är någon form av riktmärke för lägsta hastighet. Som bara måste trycka i gasen i botten direkt efter ett hastighetsgupp, trafikljus eller något annat som tvingat dom att sänka hastigheten. Av någon anledning är svarta BMW och Audi med tonade rutor överrepresenterade bland dessa idioter som borde bli av med körkort och bil på direkten.
Läs:
Én måneds fængsel er sindssygt - BT

Den svenska kronan har på kort tid ökat rejält i värde. I mars kostade Euron 11,20 medan Dollarn låg på 10,40. I dag kostar Dollarn 8,58 och Euron kostar 10,19. Ett rejält kliv för den svenska kronan. Till stor del är det Coronaviruset som spelar in. Låt mig därför ta ett citat för att förklara. Det är Lars Calmfors, som är professor vid Institutet för näringslivsforskning, som har två förklaringar:
- "Det kan bland annat handla om att den svenska ekonomin anses ha klarat Coronapandemin bättre än många andra och att Sverige hade betydligt stabilare statsfinanser än många andra länder när krisen slog till."

Men, som sagt, i Sverige gnäller branschföreträdare för krog- och restaurangbranschen bittert över att man inte får servera alkohol efter 22:00 på kvällen.
Lars Calmfors pekar också på de mycket goda svenska statsfinanserna. Den svenska statsskulden är i en internationell jämförelse mycket låg. I praktiken har den svenska staten ingen nettoskuld alls eftersom statens, dvs våra gemensamma tillgångar, är större än skulderna. Den svenska statens bruttoskuld ligger på 35% av BNP, vilket internationellt sett är mycket lågt.
Låt oss omsätta det här till privatekonomin. Om du har en skuld på 1 miljon är detta ju egentligen inget större problem om du har en årsinkomst på 3 miljoner och äger ett hus värt 3 miljoner. Skulle du däremot har en skuld på 1 miljon, inga tillgångar och en årsinkomst på 250.000 så skulle läget vara lite mer kritiskt. Hänger du med?
Att ha en låg skuld innebär att staten nu inte har några problem med att låna upp pengar för att betala stöd till näringsliv osv under Coronapandemin. Det finns alltså goda marginaler för staten att mildra effekterna för företag, föreningar och enskilda. Enkelt uttryckt så står långivarna i kö för att låna ut pengar till Finansminister Magdalena Andersson, och det i princip till Nollränta. Sedan när Coronatiderna är över, så tar jag för givet att Näringsliv t.ex. är mer än villiga att bidra (genom skatter...) till att under kommande år betala tillbaka, allt som fått lånas upp under en kort period för att överleva.
Eller vad tror ni?
Läs:
Kronan rusar ikapp med börsen. - Svenska Dagbladet Näringsliv


Från arbetsgivarsidan är utgångsbudet alltid (nästan i varje fall...) att det finns inte pengar till några löneökningar. Det finns inte några slantar tillgängliga och vi måste behålla vår konkurrenskraft och höjer vi lönerna så går allt i konkurs.
Sedan brukar det sluta med att det i varje fall blir några kronor. Ibland får facken hota med någon form av konfliktåtgärd för att arbetsgivarsidan ska inse att det är allvar.
Sedan kommer då det där med att fixa lönerna och ersättningar till chefer och ledning. DÅ finns det plötsligt pengar och inte så stora begränsningar gäller. Visst är det tur att det i varje fall finns pengar till LITE höjningar - ibland?
Artikeln nedan handlar om löneutvecklingen inom Kommunals område. Men situationen är densamma inom det privata näringslivet enligt andra undersökningar som gjorts tidigare. Det finns inga pengar när det ska förhandlas om lönerna till fotfolket, men när chefer och ledning (och dom andra kompisarna) ska ha ersättning har läget plötsligt alltid förbättrats.
Visst är det fantastiskt att det går att skrapa fram pengar - ibland!
Så mycket har chefslönerna ökat de senaste fem åren. - Dagens ETC

Den kurs Kristdemokraterna tagit under ledning av Ebba Busch leder partiet rakt ut i träskmarkerna. Ebba Busch är skolad i den kristna sekten Livets Ord och sekten har nu totalt tagit kommandot i partiet. Från att ha varit ett liberalkonservativt parti med kristen värdegrund har partiet utvecklats till ett reaktionärt extremt sektparti ute i den Brunblå sörjan.

Jag höll kanske inte med de tidigare partiledarna Göran Hägglund (2004-2015) eller Alf Svensson (1973-2004) så ofta. Men jag respekterade dessa som seriösa politiker. Den första partiledaren Birger Ekstedt (1964-1972) har jag ingen som helst relation till, så honom ska jag inte uttala mig om. Men som sagt, Ebba Busch har fört partiet in på ett spår som leder ut i extremismen.
Jag har rent allmänt svårt för att man kombinerar religion och politik. Men med Ebba Busch har det urartat på fel sätt. Den Brunblå sörja som Ebba Busch driver tillsammans med Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson är skadlig för det svenska samhället. Och vi är snart i en situation där det är KD:s Livets Ord-inspirerade politik under Ebba Busch som är den mest skadliga delen. Det är farligt när en religiös sekt kidnappar ett politiskt parti. Observera att jag skriver religiös sekt, det kvittar om det är en kristen sekt, en muslimsk sekt, en judisk sekt eller en hinduisk sekt osv. Det är lika farligt när extrema religiösa idéer tar över och driver politiska frågor.
Ebba Buschs upprepade grodor gör inte saken bättre. Det positiva är att Ebba Buschs falska ettrighet inte längre ger effekt på väljarstödet. Tvärtom har KD sedan lång tid en nedåtgående trend. Och jag förutspår att KD trillar under isen till nästa val. Dom behövs helt enkelt inte längre. Vi har redan Sverigedumokraterna.


Dagens stora politiska fråga verkar vara huruvida regeringen ska tvinga svenska folket att använda ansiktsskydd eller inte. Den ena experten efter den andra uttalar sig i frågan. Och alla verkar veta precis vad som gäller. Oberoende av om man är professor i smittskydd eller fritidspolitiker i någon kommun. Att dom inte kan förstå att det bara finns en expert på området - dvs jag - är obegripligt!!
Bland de mest upprörda verkar det som om man tror att FHM och Regeringen förbjuder människor att använda ansiktsskydd. Observera att det handlar om ansiktsskydd och inte munskydd som det ibland skrivs och sägs. Det är nämligen något helt annat, och i princip helt verkningslöst i de här sammanhangen.
I många länder är det krav på ansiktsskydd i många sammanhang. De argument som används här i Sverige mot att kräva ansiktsskydd är att det är mycket viktigare att tänka på att hålla avståndet och undvika folksamlingar om möjligt. Om vi tror att ett ansiktsskydd för ansiktet skulle skydda oss och göra att vi tar mindre allvarligt på de andra rekommendationerna så blir effekten snarast den motsatta.
Den vetenskapliga forskning som finns har väl i princip kommit fram till att ansiktsskydd (rätt sort, rätt använt) kan ha en viss effekt vid vissa speciella sammanhang. Det krävs dock att de används rätt och rädslan är stor att de inte görs det. Och då blir effekten kanske snarast den motsatta.
I dag är det frivilligt att använda ansiktsskydd. Det finns en hel del som använder dessa och många göra rätt. Men allt för många gör totalt fel och då är effekten noll eller snarast motsatt. Jag har sett människor komma gående med ansiktsskydd på utomhus, ända tills dom möter någon dom ska prata med. Då går man inomhus och tar av ansiktsskyddet så att det går att prata. Jag har sett folk med ansiktsskydd möta gamla vänner på gatan varvid ansiktsskyddet har åkt av och stora pusskalaset har satt igång. Jag har sett människor på tåget som verkar ha som främsta sysselsättning under resan att pilla på sitt ansiktsskydd och dra ner det på hakan varannan minut.
Om nu människor som frivilligt använder ansiktsskydd inte kan använda dessa rätt, hur blir det då om alla tvingas göra detta. Dvs att många känner sig tvingade utan att se någon mening med det.

Jag såg inslag där Sverigedemokraterna står utanför tunnelbanan och delar ut ansiktsskydd till resenärerna. De som delade ut hade dock inte ansiktsskydd på eller tvättande händer i handsprit regelbundet. Sverigedumokrater! Istället står alltså partiledaren Jimmie Åkesson i riksdagens talarstol och snörvlar förkylt - utan ansiktsskydd.
Jag har sett moderatledaren Ulf Kristersson på affischer kräva ansiktsskydd. Han hade dock inte ansiktsskydd själv på? Vi har alla läst om Ebba Busch och Jimmie Åkessons partajande.
Tittar man på Coronavirusets spridning så kan man inte se något samband mellan denna spridning och krav på ansiktsskydd och andra restriktioner. Olika länder drabbas olika, men något samband kan man egentligen inte se. Och i olika länder drabbas olika regioner väldigt olika trots att samma regler gäller i hela landet.
Kort sagt! Följ de rekommendationer som gäller. Dvs håll dig hemma så mycket som möjligt. Undvik folksamlingar och trängsel. Tänk på avståndet. Tänk på hygienen. Använd gärna ansiktsskydd om du gör detta på rätt sätt, men låt inte detta ersätta att följa de rekommendationer som gäller. Ge dig bara ut och gör det som är nödvändigt. Det är nödvändigt att t.ex. ge sig ut och köpa mat. Det är INTE nödvändigt att sitta på krogen med gänget och dricka alkohol. Gå gärna en promenad i naturen om du behöver motion och träning. Det är INTE nödvändigt att trängas på ett gym bland andra flåsande gymgäster.

Finns det någon form av konsekvens inom Sverigedumokraterna? Det här är ju ett politiskt parti befolkat av kompletta dårar. Det är förunderligt att man kan ta detta parti på allvar.
Runt om i landet motionerar sverigedumokrater om att förbjuda muslimsk schal på huvudet t.ex. i skolan. Runt om i landet har det krävts totalförbud mot burka och liknande på offentlig plats. Det handlar naturligtvis om att allt som har med islam att göra är av ondo och ska bekämpas. När det gäller förbud mot schal i skolan använder man religionsfriheten som argument. Dvs att man inte ska utsättas för religiös påverkan i skolan. I de flesta fall handlar förbudet dock inte om kristna kors om halsen, torshammare om halsen, judisk kippa osv eller andra former av religiösa uttryck.

Om vi väljer att dölja mer eller mindre av kroppen än vad vår kultur just nu anser vara norm är inget som samhället ska lägga sig i. Det finns många som klär sig på ett fruktansvärt vis. Jag tycker att burka är ett extremt korkat klädesplagg (om man inte är biodlare...). Men vad jag tycker är något annat än vad jag anser ska vara förbjudet. En schal om håret kan vara både snyggt och praktiskt. Det motståndet kan jag inte alls begripa. Vi har många klädesplagg i vår kultur som är ytterst korkade. Stilettklackar är både fult och skadligt. Slips är korkat och löjligt (för att inte tala om fluga...). Vem är det som har lyckats övertala en stor del av svenskarna att springa omkring i färdigtrasiga jeans. Att betala extra för att byxorna är trasiga? Tala om korkad klädsel!
Låt människor klä sig som dom vill. Vi kan tycka att det är korkat och fult, men den åsikten behåller vi för oss själva. Det finns säkert många som tycker att många av mina kepsar är fula, just nu ligger det lite drygt 25 olika modeller på hatthyllan som jag varierar mellan beroende på väderlek och tycke och smak. Närmare tiotalet olika hattar ligger på den övre hatthyllan...

Att jag tar upp ämnet i dag beror på att jag läser att Sverigedumokraternas talman i Riksdagen, Björn Söder, haft synpunkter på att nya Vänsterpartiledaren Nooshi Dadgostar hade haft för kort kjol på sig under riksdagsdebatten. Han tog upp frågan med övriga gruppledare inom Riksdagen. Samtidigt som man alltså från SD tycker att man döljer för mycket när man har en schal på huvudet så har man alltså synpunkter på att man döljer för lite om man har en för kort kjol på sig. Tala om att vara korkad!
Jag kan hålla med om att det finns en gräns för hur mycket det är lämpligt att blotta sig. Att som f.d. moderata Finansministern Anders Borg med lite för mycket innanför västen i samband med ett party plocka fram snoppen i syfte att jämföra storleken på bananerna är att gå för långt. Jag tror också att om en kvinnlig riksdagsledamot valde att ställa sig i talarstolen med bar överkropp så är det att gå för långt. Men, det är vår kultur. Hur mycket man visar och när man gör det är olika i olika kulturer och i olika tidsåldrar. Det finns inget som är rätt eller fel.
Vi kan komma ihåg upprördheten när kjolarna kröp upp ovanför knäna. När kvinnor visade sig slänga BH:n i klädinsamlingen. Men det ska gå långt innan samhället lägger sig i. Att plocka fram snoppen för att visa upp den på bussen är att gå för långt.
Men snälla Björn Söder, längden på kjolen för en riksdagsledamot? Har du inget viktigare att syssla med? Du är en sann företrädare för sveriges samlade töntar och idioter - Sverigedumokraterna! Det är dock inte första gången SD:s Björn Söder trampar i klaveret.
Läs:
Dadgostar: Björn Söder gjorde en stor fråga av min kjol. - Aftonbladet
Dadgostar: Björn Söder sa att jag hade ”för kort kjol”. - Expressen

I dag är det exakt en månad kvar till Julafton! Känner ni en förväntan som vibrerar i luften? För de som inte visste detta så firar vi Jul för att fira Jesus födelse.
Därmed var det slut på det positiva. Den svensk-iranska forskaren Ahmadreza Djalali, som sitter fängslad i Iran, har enligt hans hustru fått besked om att han nu ska avrättas. 49-åriga Ahmadreza Djalali, som forskar vid Karolinska Institutet i Stockholm, greps för fyra år sedan under ett besök i sitt gamla hemland. Han anklagades för spioneri.
Dödsstraff är ett ovärdigt straff för ett land som hävdar att man är civiliserat. Ingen, jag upprepar, INGEN, har rätt att ta någon annans liv. Oberoende av om man är skyldig till ett brott eller inte är dödsstraff ociviliserat. Det är inte bara det att det är ett straff som inte kan rättas till om någon skulle visa sig vara oskyldig. Det är helt enkelt inte civiliserat att ta livet av någon annan.

Gå med i Amnesty!
Läs:
Fängslad KI-forskare kan ha tagit ett sista farväl. - SVT
KI-rektorn bestört: ”Ett extremt övergrepp”. - Dagens Nyheter
Linde i kontakt med Iran om dödsdömd KI-läkare. - Dagens Nyheter
Amnesty. - Amnesty

Kan det vara så att det sensationella inträffat att Donald Trump insett att han förlorat presidentvalet i USA? Det finns tecken som tyder på att Donald Trump gett upp. Dessa otacksamma amerikaner som inte insett hans storhet utan har röstat bort honom. Visserligen har Demokraterna naturligtvis fuskat. För om dom inte gjort detta så kan ju inte världens bästa president någonsin förlora makten.

Kanske slipper vi se amerikanska säkerhetsstyrkor med våld bära ut en skrikande Donald Trump från Vita Huset?
Till och med Kina har tydligen nu gratulerat Joe Biden till valsegern. Aldrig någonsin har tydligen en amerikanska presidentkandidat fått så många röster som Joe Biden fick.
SD uppges hålla likvaka och har påbjudit allmän partisorg!
Läs:
Vändningen: Trump godkänner att Biden påbörjar övergången. - Aftonbladet
Kinas Xi gratulerar Biden - Aftonbladet

Moderaterna håller på att anta ett nytt idéprogram. Man håller alltså på att mer formellt staka ut partiets framtid. Av det nya idéprogrammet kan vi tydligt utläsa att den moderata ledningen gett upp tron på att Högeralliansen ska leda till någon Makt för Moderaterna. Nu är det istället tillsammans i den Brunblå sörjan med SD och KD som Makten ska säkras och framtiden ska byggas.

Om det är så att man räknar med att Liberalerna ska åka ur Riksdagen är jag inte säker på. Men den dragkamp inom Liberalerna som just nu håller på att slita Nyamko Sabunis parti i spillror gör nog att Ulf Kristersson inte räknar med att få till stånd något samarbete med Liberalerna eftersom dom åker ur Riksdagen. Centern har man nog gett upp. Man väljer hellre Sverigedumokraterna. SD står idag åsiktsmässigt närmare Moderaterna än vad Centern gör.
Teflonpolitikern Ulf Kristersson har valt sida. Tillsammans med SD och KD ska hans gamla löfte infrias:
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Detta satsat man alltså på att göra i armkrok med SD och KD.
Nu ska bara väljarna övertygas också! Det blir kanske svårare? Överlever för övrigt KD omfamningen?
Läs:
Moderaterna går tydligt mot KD och SD. - Statsvetare Jonas Hinnfors i Svenska Dagbladet
Moderaternas nya idéprogram – en högergir i SD:s famn. - Idéhistorikern Per Sundgren i ETC Magasin
Så vilseleder Moderaterna om välfärden. - Dagens ETC

Vi är tillbaka i vårens jämförelser av dödstal i Covid-19. Varje dag redovisas hur många nya som avlidit och hela tiden görs det jämförelser mellan olika länder och olika regioner. Vem vinner och vem förlorar? Vi gör jämförelser och verkar nästan tro att det är någon form av tävling.
Det är snarast något mycket tragiskt. I stort sett alla länder har stora problem med att Coronaviruset har tagit sig in på äldreboenden. Och överdödligheten bland äldre är det stora problemet. Här i Sverige har IVO riktat hård kritik mot att vården av äldre inte har varit tillräcklig. Det har exempelvis inte funnits tillräckligt med skyddsutrustning. Från början levde man i den villfarelsen att man kunde beställa vad som behövdes på fredagen och sedan kom leveransen på måndagen för nästa veckas förbrukning. När plötsligt ALLA i nästan hela världen ville ha ny leverans nästa vecka fanns utrustningen inte att hitta i hela världen.
En lärdom vi gjort är att "just in time-teorin" inte passade för t.ex. skyddsutrustning till vården. Det måste finns rejäla beredskapsförråd att ta till. Kan vi hoppas att vi inte blir tagna på sängen på samma sätt nästa gång? Utvärderingar har också visat att det funnits ett klart samband mellan stor personalomsättning och många timvikarier och hårt Covid-drabbade boenden. Har vi kanske lärt oss att satsa på fast anställda som jobbar intimt ihop istället för timvikarier som hoppar in lite här och där på olika avdelningar.
Men, det är farligt att använda statistik. Den kan nämligen användas till lite vad som helst. Och ofta är den inte jämförbar. Vi (och media) frossar i att jämföra statistiken från olika länder. Men funderar inte på om statistiken är jämförbar. Klart är att olika länder har drabbats olika hårt. Och regioner inom olika länder har drabbats olika hårt. Hur hårt olika länder och olika regioner drabbats beror inte bara på vilka inskränkningar som gjort i våra liv. Det beror på mängder av olika faktorer. Och dessutom kan vi inte jämföra statistiken.
Det finns länder som infört mycket hårda restriktioner och som trots detta drabbats mycket hårt, medan andra länder inte alls infört så hårda restriktioner men ändå drabbats mycket mildare. Inom länder har olika regioner drabbats olika hårt trots att regler och restriktioner varit detsamma. Det finns alltså många andra faktorer som påverkat. Kanske rena tillfälligheter.
Lägg till detta att statistiken inte kan jämföras mellan olika länder. Man räknar helt enkelt olika. Sverige har en mycket "generös" beräkning när man räknar antalet avlidna pga Corona-viruset. Den som avlider och som under de senaste 30 dagarna fått diagnosen Covid-19 räknas som att ha avlidit i Covid-19. Det behöver inte ens ha bekräftats med provtagning utan det räcker att en läkare gjort den bedömningen och journalfört detta. Varför man sedan avlidit har ingen betydelse. Det kan vara direkt pga Covid-19, kanske pga följdverkningar av sjukdomen. Det behöver inte ens ha varit Covid-19 som är anledningen. Men har man avlidit inom 30 dagar så räknas man in i statistiken. Mycket förenklat skulle man nästan kunnat dö i en trafikolycka men räknas in i statistiken. Många länder har inte samma statistik. Alltså ska vi inte göra allt för stora jämförelser och tro att det är sanningen.
Nyligen fick en rapport från OECD mycket uppmärksamhet eftersom den pekade ut Sverige. Nu har det visat sig att man räknat totalt fel på olika punkter. OECD:s expert har fått bakläxa, dom kunde inte räkna.
Jag nämnde ovan att man kunde i princip räknas in i Covid-19 statistiken även om man dött i en trafikolycka - under förutsättning att man fått diagnosen Covid-19 någon gång under de senaste 30 dagarna. Trafikolyckor fick mig att fundera på hur vi värderar faror här i livet. I veckan dog två personer sedan dom här i Skåne blivit ihjälkörda av en lastbil. Föraren var uppenbarligen alkoholpåverkad och vinglade runt på vägen med sin tunga lastbil och körde på flera mötande bilar. I två av dessa bilar dog en person. Jag har läst om olyckan i lokaltidningen. Samtidigt läste jag i en mängd olika tidningar om en skjutning i Malmö som skadat en person.
Vad tror ni gör människor mest rädda. Att läsa om en skjutning som skadat en person eller att inte få veta om två personer som dött i en trafikolycka?
Covid-19 har i den svenska statistiken skördat över 6.000 dödsoffer i Sverige. En normal säsongsinfluensa skördar några tusen människoliv. Under stora delar av året har dödligheten varit mindre än normalt i Sverige. Men faktum är att Corona-viruset skördar dödsoffer. Först och främst äldre och sköra människor. Och om omtanke om dessa SKA vi vara försiktiga. När Sverige inför restriktioner så lyder vi! Punkt! Vi har få restriktioner jämfört med många länder. Vissa protesterar mot att vi inte infört strängare restriktioner och samtidigt protesterar vi mot de restriktioner som trots allt införts. När det beslutades om stopp för alkoholservering efter 22:00 försökte man hitta kryphål. Det finns länder där alkoholservering helt stoppats. Där restauranger helt stängts ner. Men vi klagar över att vi inte får ta en öl klockan 23:00!
Alla kan drabbas. Till och med Carl Philip och Sofia har tydligen haft lite problem med att hålla avståndet. Coronaviruset kollar inte upp vem det sprider sig till. Så håll avstånden och håll dig nykter!
Läs:
OECD pudlar: Räknade fel i coronarapport om Sverige. - Aftonbladet
Två avlidna i krock med lastbil. - Helsingborgs Dagblad
Gängman sköts i huvudet – tonårspojke gripen. - Expressen
Prins Carl Philip och prinsessan Sofia har testat positivt för corona. - Aftonbladet

Huddinge kommun har kommit på att den kommunala hemtjänsten inte lönar sig. Den går med förlust! Skandal! Alltså har Högermajoriteten i Huddinge bestämt sig för att lägga ner den kommunala hemtjänsten. Istället sänker man kommunalskatten. Hemtjänsten överlåts helt till privata bolag.
Kostnaden för hemtjänsten i Huddinge är inte speciellt hög. Snarast ligger kostnaden för skattebetalarna under genomsnittet bland Sveriges kommuner, den ligger faktiskt bland de lägsta i landet. Men den kommunala hemtjänsten går alltså med förlust. Gamlingarna lönar sig inte för kommunen.
Nu ska hela marknaden överlåtas till privata intressen, som uppenbarligen kan göra det till en lägre kostnad. Och göra vinst på det. I snitt ligger lönerna drygt 2.000 kronor lägre inom den privata sektorn än i den kommunala. Så det kan ju gå att spara slantar - kanske. Men det kan också bli problem. Tre av de privata företag som redan finns på marknaden i Huddinge, och som står för en majoritet av marknaden, är så usla på att sköta sitt jobb att dom inte får godkänt av IVO. Dom får helt enkelt inte fortsätta att bedriva hemtjänstverksamhet i Huddinge för inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Kanske kan vi förstå varför KD får det lägsta stödet sedan valet 2018 i Svensk Väljaropinion. Som är en sammanvägning av ett antal olika väljarundersökningar som Kantar Sifo gör för Sveriges Radios Ekoredaktion. KD är undersökningens förlorare. Vilket alltså inte förvånar. Sedan den kristna sekten Livets Ord med hjälp av Ebba Busch tagit kommandot i KD har det gått utför. Min gissning är att det fortsätter nedåt och fram till nästa val balanserar KD på strecket.
Socialdemokraterna: »» 26,8% (+0,5) ↑
Moderaterna: »» 21,0% (±0) →
Sverigedemokraterna: »» 19,9% (±0) →
Vänsterpartiet: »» 10,4% (+0,2) ↑
Centerpartiet: »» 8,0% (+0,1) ↑
Kristdemokraterna: »» 5,5% (-0,2) ↓
Miljöpartiet: »» 4,1% (-0,3) ↓
Liberalerna: »» 3,1% (±0) →
Den Brunblå sörjan lyckas inte! Bara fortsätt med att skita i det blå skåpet KD!
Läs:
Kommunal hemtjänst läggs ned: ”Vi är jätterädda att skolan är näst på tur”. - Dagens Nyheter
Privat aktör i Huddinge kommun bedriver hemtjänst- utan tillstånd. - Dagens Nyheter
Insändare. ”Huddinges system är fullständigt åt skogen”. - Dagens Nyheter Insändare
Hemtjänst hotas av nedläggning: ”Inte klokt att behandla våra äldre på det här sättet”. - Dagens Nyheter
M monterar ned välfärden i kommuner. - Svenska Dagbladet Debatt
Kommunal hemtjänst läggs ner – fast privata aktörer nekas tillstånd. - Aftonbladet
Kommunen vill lägga ner hemtjänsten – är inte tillräckligt lönsam. - Aftonbladet
Brutalborgerligheten har fri lek i Huddinge. - Dagens ETC
Lägsta stödet för KD – på över två år. - Sveriges Radio

Först så läser vi om den sverigedumokratiska kommunpolitikern i Jönköpings län som nu står åtalad för misshandel och hot i flera fall. Bland annat har han med knytnäven misshandlat en kvinna och hotat flera andra. Han är en av alla dessa SD:are som jobbar hårt för att se till att SD fortsätter att vara kraftigt överrepresenterade när det gäller kriminalitet. Detta jämfört med alla de andra partierna i Riksdagen. Det måste finns någon anledning till detta?
Men jag tror nog att jag ändå utnämner kommunstyrelsens ordförande i grannkommunen Bjuv, Mikael Henrysson (SD), till veckans titel. Han kan få dela titeln med kommunfullmäktiges ordförande Pia Trollehjelm (SD). I Bjuv ska nämligen den styrande majoriteten (främst SD och M) sälja ut stora delar av kommunens allmännyttiga bostadsbolag Bjuvsbostäders lägenhetsbestånd. Något som den tidigare VD:n för bostadsbolaget inte tyckte var någon bra idé. Så han fick sparken! Något som KS ordförande Mikael Henrysson på det senaste Kommunfullmäktigemötet kommenterade med:

Observera att skälet till att han fick sparken var inte att han inte var bra för Bjuvsbostäder, eller inte var bra för kommuninnevånarna. Skälet var att han inte var bra för Sverigedumokraterna!
Det är en fortsättning på det sedvanliga när SD kommer till makten i kommunerna. Det sker en utrensning bland misshagliga chefer och tjänstemän. Jag har tidigare kommenterat hur det har gått i SD-styrda Höör och Sölvesborg till exempel. Nu är det alltså Bjuvs tur. Under hösten har t.ex. Kommunikationschefen, Personalchefen och Ekonomichefen i Bjuv sagt upp sig.
Nu har utförsäljningen av de kommunala lägenheterna blivit en liten soppa. Först hemlighölls planerna för hyresgästerna, sedan fick dom veta att beslutet redan var fattat. Men när Kommunfullmäktige i veckan skulle fatta det formella beslutet i fullmäktige blev beslutet återremitterat. Så än så länge är det uppskjutet.
Att jag låter Mikael Henrysson dela veckans titel med KF-ordförande beror på hur november månads möte genomfördes för ett par dagar sedan. Man höll mötet utomhus! Väl påpälsade satt alltså kommunfullmäktiges ledamöter vid sina utflyttade bord på parkeringen mitt emot kommunhuset. Man kunde helt enkelt inte enas om ifall man skulle minska församlingen, hålla ett digitalt möte eller träffas alla för mötet. Så kompromissen blev ett möte utomhus. Jag tror det var 1-2 grader i torsdags kväll så det var inte minusgrader i varje fall.
Läs:
SD-politiker åtalas för våld i nära relation. - Expo
Oenigt om fullmäktige – lösningen blev möte på parkeringen utomhus. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Här är lägenheterna Bjuvsbostäder ska sälja. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Försäljning på väg under stort hemlighetsmakeri. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Min mening: ”Moderaterna är med och tar ansvar för Bjuv”. - Helsingborgs Dagblad insändare


Mannen har överklagat beslutet att återkalla hans vapenlicens i flera instanser men än så länge har han inte haft någon framgång. Nu har mannen begärt prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen och faktiskt fått prövningstillstånd.
Låt oss hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ärendet för att få ett prejudikat. Vår samhälle skulle bli mycket osäkrare om en medlem av NMR skulle ha vapenlicens.
Läs:
NMR-medlem nekades inneha vapen – får upp frågan i HFD. - Dagens Juridik

I dag den 1 december är det exakt 65 år sedan den då 42-åriga sömmerskan Rosa Parks fängslades och dömdes till böter i staden Montgomery i den amerikanska delstaten Alabama. Rosa Parks tog som vanligt bussen hem från sitt jobb som sömmerska. I bussen fanns det platser längst fram som var "Whites only" men längre bak i bussen fick svarta lov att sitta.
Men, om det blev fullt på de "vita" platserna var svarta skyldiga att resa sig och lämna plats för vita som behövde sitta även längre bak i bussen. Men det vägrade Rosa Parks! Polisen tillkallades och Rosa Parks fängslades för sin vägran och dömdes senare också till böter.

Rosa Parks blev en symbol för kampen mot diskrimineringen av svarta i USA. Hon dog 2005 vid en ålder av 92 år.
Den typen av rasism och diskriminering är avskaffad. Men rasismen lever fortfarande kvar. I USA, I Sverige och i resten av världen. Det är minoriteter eller svagare grupper som utsätts av starkare grupper.
Kampanjen Black Lives Matter fick förnyad kraft sedan den 46-årige mannen George Floyd mer eller mindre mördats av vita poliser i Minneapolis. En händelse som än en gång pekade på det faktum att afroamerikaner löper en mycket större risk att bli skjutna av polisen vid ingripanden än vita amerikaner. Poliser uppvisar allt för ofta ett uppenbart rasistiskt beteende
Nyligen hade vi ett fall i Frankrike där en färgad man misshandlades av poliser med uppenbart rasistiska motiv. Det hela fick extra uppmärksamhet sedan händelsen filmats av vittnen som tydligt visade att polisen agerade uppenbart rasistiskt. I Frankrike resulterade det i ett lagförslag som skulle innebära att det blev förbjudet att filma polisen...
Här i Sverige har det helt nyligen av TV och Aftonbladet visats hur personal i H&M-butiker uppenbart diskriminerar invandrare i butiken. Man lät olika personer gå in för att byta produkter men det visades sig mycket tydligt att personalen ställde olika krav beroende på kundens ursprung. Det som vita svenskar fick lov att göra vägrades icke-svenskar att göra.
Jag brukar nämna som ett exempel en händelse från mitt jobb där jag under ca fem år arbetade på Migrationsverkets Förvar innan jag gick i pension. Här hålls personer som ska utvisas / avvisas från Sverige inlåsta för att dom ska finnas tillgängliga när alla papper som krävs är tillgängliga. Det kan handla om att ordna biljetter och andra färdhandlingar, visum, id-handlingar och garantier för att dom blir insläppta när dom kommer fram. Arbete som ibland kan ta lång tid. Hit kom plötsligt två bröder från ett land i Afrika. Dom hade stoppats av passpolisen när dom kom med tåg till Malmö från Kastrup i København. Dom hade visum för Schengenområdet för att besöka släktingar i Nederländerna och i Sverige. Dom hade returbiljetter osv. Det var inte första gången dom hade fått visum för att åka till Europa och hälsa på släkt. Och dom hade återvänt enligt alla regler tidigare. Men, den här gången plockades dom ut av passpolisen i Malmö för extra kontroll. Dom sade att dom skulle besöka sin "brother" i Malmö. Vilket ju inte riktigt stämde eftersom det var en kusin dom skulle besöka och inte en bror. Men "brother" används ju för mycket mer än just broder utan om en vän rent allmänt. Det visade sig också att dom flugit en annan rutt till Europa (via Lissabon istället för Madrid eftersom det hade blivit billigare). Resultatet blev att passpolisen rev deras visum och körde dom direkt till Migrationsverkets Förvar.

Jag är övertygad om att ifall detta hade varit två vita bröder från USA som kom med tåget så hade dom inte ens plockats ut för kontroll. Man hade inte, om dom trots allt kontrollerats, varit lika nitiska. Och man hade garanterat inte låst in dom på Migrationsverkets Förvar på samma grunder. Dom utsattes helt enkelt för rasism!
Grabbarna blev kvar en längre tid på Förvaret. Visumet hade ju passpolisen rivit! Returbiljetterna hann förfalla. Allt nytt skulle alltså ordnas på svenska skattebetalares bekostnad. Händelsen fick en hel del uppmärksamhet i Nederländerna där dom inte var helt okända - dom var musiker. En organisation typ Amnesty engagerade sig och det vällde in brev och vykort till killarna. Det uppmärksammades också i deras hemland där dom var välkända musiker. Jag läste på nätet ett antal tidningsartiklar från deras hemland där man undrade vad svenska myndigheter egentligen sysslade med.
Rasismen finns kvar även om den inte finns nedskriven på papper längre. Men den strukturella rasismen lever vidare - både här och där.

Väljarundersökningarna står nästan som spön i backen. Det kommer nya med jämna och ojämna mellanrum. Alla tidningar med självaktning presenterar sin månatliga undersökning. Till detta kommer att SCB en gång i halvåret gör en mycket större undersökning. Vilket bör innebära att denna blir mer tillförlitlig. SCB:s siffror baseras på över 9.000 intervjuer. Många av tidningarnas undersökningar ligger kanske bara på dryga 1.000 tillfrågade. Till detta låter Sveriges Radios Ekoredaktion varje månad göra en sammanvägning av ett antal olika undersökningar. Detta bör eliminera en del felkällor i dessa mindre undersökningar.
I dagarna har SCB offentliggjort sin nya undersökning. Som då alltså gör en jämförelse med läget för 6 månader sedan. Jag har därför roat mig med att jämföra SCB:s siffror dels med valresultatet 2018, med SCB:s undersökning för ett halvår sedan och slutligen jämfört med Ekots sammanvägning i Svensk Väljaropinion som jag skrev om för några dagar sedan den 28 november. Det är därför ni får tre olika förändringssiffror. Den första är jämfört med valet för dryga 2 år sedan, den andra jämfört med SCB för 6 månader sedan och den sista jämfört med Svensk väljaropinion som alltså gjordes ungefär samtidigt som SCB.
Socialdemokraterna: 29,4% (+1,1 Valet 2018 »» -4,3 SCB maj »» +2,6 Nov)
Moderaterna: 22,1% (+2,3 Valet 2018 »» +2,0 SCB maj »» +1,1 Nov)
Sverigedemokraterna: 17,6% (+0,1 Valet 2018 »» +0,5 SCB maj »» -2,3 Nov)
Vänsterpartiet: 9,3% (+1,3 Valet 2018 »» +0,9 SCB maj »» -1,1 Nov)
Centerpartiet: 7,6% (-1,0 Valet 2018 »» +1,6 SCB maj »» -0,4 Nov)
Kristdemokraterna: 5,4% (-0,9 Valet 2018 »» -1,0 SCB maj »» -0,1 Nov)
Miljöpartiet: 4,2% (-0,2) Valet 2018 »» +0,1 SCB maj »» +0,1 Nov)
Liberalerna: 3,0% (-2,5 Valet 2018 »» -0,3 SCB maj »» -0,1 Nov)
Socialdemokraterna tappar alltså rejält sedan förra undersökningen för ett halvår sedan. Men den undersökningen hade å andra sidan extremt höga siffror för Socialdemokraterna. Jag tror alltså inte att partiledningen oroas allt för mycket av SCB:s siffror. Siffran från SCB är för S klart över valresultatet och mycket bättre än Ekots sammanvägning.
Moderaterna kan ha anledning att känna tillfredsställelse. Man har alltså gått upp rejält sedan valet och även sedan 6 månader och jämfört med Ekots sammanvägning. Men man är långt från att få ihop en Brunblå majoritet. Sverigedumokraterna har gått i stå och KD sjunker sakta ner i dyn.
Sverigedemokraterna har som tidigare sagts inte så mycket att glädjas över. I princip ligger man kvar på siffrorna sedan valet. Samtidigt som denna mycket mer tillförlitliga undersökning ger klart sämre siffror än vad Ekots sammanvägning ger. Jimmie Åkessons förhoppningar om att bli Sveriges största parti ligger långt borta. Man är inte ens nära att vara största oppositionsparti. Jag har sagt det tidigare, jag tror att SD har nått sin topp.
Vänsterpartiet kan väl trots allt känna tillfredsställelse. SCB:s undersökning stärker intrycket av att det går uppåt för Vänsterpartiet. Att S av C+L "tvingats" koppla bort samarbetet med Vänsterpartiet har varit bra för V:s opinionsläge. Detta tillsammans med Stefan Löfvens mer eller mindre påtvingade högergir. Däremot är alltså uppgången inte lika stor som Ekots sammanvägning visat. Men, det går fortsatt uppåt.
Centerpartiet har tappat lite sedan valet, men om vi ska se på SCB:s siffror så är man på väg att hämta in en del av ett ännu större tapp sedan valet.
Kristdemokraterna får nog fortsätta fundera på om Ebba Buschs rejäla högersväng av partiet är rätt väg. Alla siffror visar på att det går utför för KD. Och om utvecklingen fortsätter så närmar sig 4%-strecket sakta men säkert. Jag förutspår fortfarande att till nästa val kommer KD tvingas kämpa med kniven mot strupen för att överleva om inget speciellt händer. Det går utför!
Miljöpartiet står stilla! Det händer inte mycket i opinionen hur man än räknar. Det är nog så att Mp har en mycket trogen och fast stödtrupp på ungefär 4%. Men ambitionerna borde vara högre. Mp borde för sin egen säkerhet försöka skaffa sig lite säkerhetsmarginal till 4%-spärren.
Liberalerna! Partiet har tappat nästan halva sitt stöd sedan valet. Man har nu parkerat långt under 4%-strecket under lång tid. Siffrorna är de sämsta för Liberalerna som SCB någonsin redovisat. De sista trogna Folkpartisterna är kvar, men frågan är hur dessa resonerar vid valet om partiet med största sannolikhet trillar ur Riksdagen. Det är nog dags för Nyamko Sabuni att lämna klart besked. Vilket är viktigast för en liberal, att Ulf Kristersson blir statsminister eller att Jimmie Åkesson inte får politiskt inflytande. Det går inte att få både och!
Läs
Bottensiffror för Liberalerna: ”Lägsta siffran sedan 1972”. - SVT
Stort tapp för S i ny SCB-mätning. - Svenska Dagbladet


Det är möjligt att det kan se så ut efter nästa val. Det svaret vet vi först om 2 år. Men frågan är om Liberalerna överlever det valet? Det är egentligen tragiskt eftersom de liberala krafterna i Sverige haft stor betydelse för demokratins framgångar i Sverige. Januariöverenskommelsen är i många avseende direkt usel. Se t.ex. på slakten av Arbetsförmedlingen. Men andra alternativ med det valresultat vi fick är egentligen ännu sämre.
Ett annat parti som är på väg att begå självmord är det som kallar sig Kristdemokraterna. I dag befinner sig partiet i sakta fritt fall i opinionen. När Ebba Busch hade sitt mest framgångsrika gulligull med media hade partiet upp till 13% i stöd i undersökningar. Sedan dess har allt fler upptäckt att allt är en falsk fasad. Dagens KD har kidnappats av den kristna sekten Livets Ord och Ebba Busch och hennes allierade driver partiet in i den sverigedumokratiska famnen med det ena populistiska och främlingsfientliga utspelet efter det andra.

Allt eftersom flera KD-klavertramp blir kända börjar allt fler ifrågasätta vilken funktion KD egentligen fyller i politiken. Vi har redan ett SD och behöver inte fler. Ett exempel på andra KD-klavertramp skrev jag om i lördags när jag berättade om att högerstyret i Huddinge kommun bestämt sig för att lägga ner den kommunala hemtjänsten. Den lönar sig inte! Totalt har 1.303 personer i Huddinge kommun hemtjänst. 58% av dessa (751 personer) har i dag sin hemtjänst via kommunen. 42% (552 personer) har sin hemtjänst via olika privata kommersiella företag. Till saken hör att 3 av de privata bolagen som står för 72% (398 personer) av de privata bolagens marknadsandel har fått stopp från IVO (Inspektionen för vård och omsorg) för att fortsätta bedriva verksamhet eftersom kvaliteten på det utförda arbetet var så dåligt.
Men, som sagt. Den kristdemokratiska ordföranden i Omsorgsnämnden i Huddinge kallade till ett extra sammanträde med nämnden för att besluta om nedläggning av den icke lönsamma kommunala hemtjänsten. Omröstningen slutade 6-6. Men nämndens ordförande kristdemokraten Karl Henriksson hade då utslagsröst. Så nämnden beslutade att lägga ner, det lönade sig inte med kommunal hemtjänst.
Nu läser jag i tidningen Dagens Samhälle att professor Olle Lundin, som är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, är övertygad om att beslutet är olagligt. Ett så pass stort principbeslut kan inte fattas i en enskild nämnd utan måste tas av den folkvalda kommunfullmäktigeförsamlingen. Olle Lundin är övertygad om att ifall någon kommuninnevånare i Huddinge överklagar beslutet så kommer det att fastslås att beslutet bryter mot kommunallagen. Beslutet blir ogiltigt.
Det ska kanske påpekas att jag själv har en liten koppling till Huddinge. Som barn åkte jag ofta från Skåne till Stuvsta som ligger i Huddinge kommun. Stockholmståget till Södertälje och sedan pendeltåget till Stuvsta. Där bodde ett par av mina kusiner. Kusiner jag fortfarande har lite kontakt med även om dom ju inte bor i Stuvsta utan i Roslagen och Kalifornien.
Men sådant som kommunallagen struntar uppenbarligen Kristdemokraterna i. Dom värnar om dom gamla hävdar Ebba Busch. Jag vill hävda att man värnar om något annat istället.
Min gissning är att KD fram tills det är dags för val igen 2022 har halkat ner så pass lågt i opinionen att man hotas av 4%-spärren. Det är där man hör hemma! Kanske kan man då räddas av kamrat Brun, alltså SD-sympatisörer som stödröstar på KD för att rädda kvar partiet i Riksdagen?
Läs:
Olagligt att lägga ned kommunal hemtjänst. - Dagens Samhälle (låst artikel)

Även lokala nyheter kan säga mycket om vårt samhälle. Då menar jag inte bara vårt lokala samhälle utan hela landet. Så därför tänkte jag i dag ta tre lokalnyheter från dagens Helsingborgs Dagblad som underlag och fundera över vad det egentligen står för.

Efter bråk om tidpunkt för folkomröstningen och texten på valsedeln (som i det ursprungliga förslaget mest kunde ses som en propagandatext för att genomföra en utförsäljning) så hölls denna i januari i år. Mer än hälften av helsingborgarna röstade i folkomröstningen, vilket är bra för en kommunal folkomröstning som inte hålls i samband med ordinarie val. Mer än 96% av de som röstade sade Nej till en försäljning! Helt klart är att det moderatledda högerstyret inte ens hade lyckats mobilisera sina egna sympatisörer för en försäljning. Man tvingades självklart arkivera planerna i det stora arkivet över misslyckade planer.
Men, nu började efterspelet. Hur hade det här gått till? Vem hade fattat beslut, vem hade godkänt planerna osv? Vad hade man hittat på för att försöka dölja planerna innan valrörelsen? Till slut beslutades det om att tillsätta en extern utredning "för att klargöra processen som ledde fram till förslaget om att sälja Öresundskraft AB och som stoppades genom resultatet i folkomröstningen." Denna har nu redovisats för Kommunstyrelsen och där godkänts av en majoritet bestående av det moderatledda högerstyret tillsammans med Sverigedumokraterna. Men kritiken från resten av oppositionen (S + Mp + V) är hård. Utredningen ger nämligen inte ett enda svar på vad som hände INNAN frågan blev offentlig. Dvs det som var intressant att få veta. Vem och vilka var det som tog initiativ, var detta sanktionerat av politikerna och varför hölls det borta från offentligheten innan valrörelsen?
På vilket sett är detta inte bara en lokal fråga? Jo, man kan ibland fundera över kommunala projekt. Där politiker (med hjälp uppenbarligen från tjänstemän) försöker driva igenom projekt som inte har förankring bland befolkningen. I Helsingborg har nyligen ett annat prestigeprojekt också stoppats efter bland annat namninsamlingar. För att underlätta för bilismen planerade Helsingborgs stad att bygga ett stort underjordiskt parkeringsgarage under Landborgen. Bland annat skulle man bli tvungna att gräva upp parkanläggningen Rosenträdgården. Helsingborgarna var dock inte riktigt med på notorna och ville inte ha in mer bilar i området. Efter protester och namninsamlingar stoppades planerna. Det senaste jag sett är att något liknande nu har aktualiserats på nytt...
I grannkommunen Ängelholm vill också högerstyret få in mer bilar i Centrum. Projektet att bygga ut det som kallas Klippanvägen, riva den s.k. Pyttebron och sedan dra en ny infart genom ett stort grönområde engagerade många Ängelholmare. Man ville inte rasera den kulturhistoriska gamla Pyttebron (en gammal järnvägsbro över Rönneå inne i Centrum) och få grönområdet där den s.k. Pytteleden går fram (dvs där järnvägsspåret en gång i tiden gick) förstört. Det gick så långt att det blev folkomröstning i frågan. En omröstning som sade Nej till planerna och politikerna tvingades arkivera dessa. Nu har man på nytt efter en fin middag bland de ledande politikerna plockat fram planerna för att på nytt aktualisera den nya bilinfarten. Vi måste kunna få in fler bilar!
Kan man lita på politiker?

Prestige och status är viktigt!

Men polischefen utreds faktiskt fortfarande.
Men, jag förstår alltså varför buskörning och fortkörning är så utbrett. Det är uppenbart att polisen inte bryr sig. Blir det inget av ett sådant här uppenbart fall så förstår jag att det inte händer något annars heller.
Läs:
Efter omröstningen – ingen försäljning av Öresundskraft. - Kvällsposten
Skarp kritik efter slutrapport kring Öresundskraft. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Vi behöver en ny seriös granskning av turerna kring Öresundskraftaffären. - Helsingborgs Dagblad, läsartext
Öresundskraftsfrågan kommer att fortgå fram till valet 2022. - Helsingborgs Dagblad
En sista Potemkinkuliss – och Danielsson vänder ivrigt blad. - Peter Fällmar Andersson i Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
De blir Gantoftabor mot sin vilja: ”Huspriserna kommer att gå ned”. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Mäklare: Därför kan namnet Gantofta sänka huspriserna. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Alla talar mäklarsvenska! Men när tigger Rååbor om att få postadress Gantofta? - Peter Fällmar Andersson i Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Grogga med grannen, absolut – men där drar de gränsen. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Helsingborgs polischef skickade hem släkting efter nattlig krock – dök upp på olycksplatsen och störde kollegornas arbete. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Utredningen om polischefen: Polisen lägger locket på. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Sven-Erik Alhem om polischefen: ”Många obehagskänslor när jag läser detta”. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)

Centerns Fredrik Federley har tagit time-out från politiken och sjukskrivit sig. Avslöjandena om hans sambo och mediadebatten om detta blev för mycket.
Jag har ingen anledning att på något sätt ta Fredrik Federley under mina skyddande armar. Han tillhörde tydligt den s.k. Stureplanscentern. En falang inom Centern som hämtade den mesta inspirationen från näringslivets lobbygrupp Timbro. Detta i motsats till traditionella Centern som ibland kallades Traktorcentern.

Även representanter från mini-SD, alltså KD tycker jag sätter rekord i smaklöshet. Att Fredrik Federley och KD:s Sara Skyttedal inte är eniga om så mycket har jag förstått tidigare. Kanske förklarar detta hennes attack: - "Jag må tycka att det är fånigt att tvingas välja mellan Orban eller Macron, men jag tycker åtminstone inte det är ett svårt val att skaffa en sambo som attraheras av vuxna istället för barn."
Om Sara Skyttedal har svårt för att välja mellan Orban eller Macron får stå för henne. Men Fredrik Federley har faktiskt gjort sitt rätta val - när han fått veta fakta.
När SD-svansen satt igång sitt drev kan man få intrycket att det är Fredrik Federley som begått barnsexbrott. Eller i varje fall är delvis medskyldig. Verkligheten är ju faktiskt den att de avskyvärda brott som Fredrik Federleys (numera f.d.) sambo gjort sig skyldig till skedde 2014. Han har sedan dess avtjänat sitt fängelsestraff (på mer än ett år). Allt detta hade Fredrik Federley ingen kännedom om när dom träffades. När han för en tid sedan fick kännedom om bakgrunden tog förhållandet slut omedelbart.
Den kritik man kan komma med mot Fredrik Federley är att han tydligen dröjde en tid med att berätta för Centerledningen om det som hänt. Det gick en tid från det att Fredrik Federley från Polisen fick information om sambons bakgrund tills han berättade om detta för Centerledningen.
Men de flesta attackerna mot Fredrik Federley från den Sverigedumokratiska svansen och mini-SD i form av KD:s Sara Skyttedal tror jag faktiskt handlar om homofobi och försök att prata bort sina egna klavertramp.
Vi minns alla Sara Skyttedals egna brist på omdöme som när hon t.ex. vid ett besök i Israel poserade på en stridsvagn beväpnad till tänderna. Eller när hon tyckte att det bästa man kunde göra mot flygets utsläpp var "Flyg mer".

I dag ska jag vidareutveckla lite tankar om mat. Ett ämne som mina närstående nog INTE anser att jag är någon expert på - tvärt om. Jag tillhör den här gruppen som förtvivlat slänger mig på fjärrkontrollen när det dyker upp något av alla dessa fruktansvärt tråkiga matlagningsprogram på TV:n. Vad som helst (nåja, nästan i varje fall) är bättre än dessa. Men det här citatet måste reta en del sverigedumokrater. Tänk att inte ens vår skånska matlagning har fått vara ifred från alla dessa vidriga människor från andra håll på vårt klot som invaderat vårt paradis under åren.
- "Allt som kallas för skånskt har egentligen kommit från andra länder än Sverige."
Citatet är en sammanfattning av en recension av en nyutkommen kokbok med typiskt skånska recept. Men författarinnan konstaterar att alla dessa skånska rätter faktiskt har förts hit av invandrare eller på annat sätt kommer maträtterna från andra länder. Dessa hemska invandrare.
Fast det är inte matlagning och recept det ska handla om. Utan en uppmaning att titta på etiketterna när ni köper matvaror. Var kommer maten från? Var är den tillverkad? Var misstänksam! Står det inget om var produkten är tillverkad - var ännu mer misstänksam!

Nu blev jag dock tvingad att frångå min princip och köpte ett paket Findus Laxpytt. Det enda som står på förpackningen är att fisken är odlad i Norge. Inget om var potatisen eller andra ingredienser odlas eller var man tillverkar produkten. Jag skrev till Findus och undrade över varför detta inte står på förpackningen. Varför man utelämnar för köparen vital information. Svaret är att man köper in ingredienserna där dom är billigast och därför inte kan trycka detta på förpackningen. Varför man inte skriver på förpackningen att den tillverkas i Tyskland fick jag inget egentligt svar på. Men man medger att det är så. Men vi förstår ju varför, det är inget att skryta med att det kommer från Tyskland. Bättre att kunder tror att det tillverkas i Sverige.
Jag fortsätter att undvika Findus! Jag tycker DU ska göra det också. Det finns oftast äkta svenska alternativ.
För det är faktiskt så, vi vill helst köpa närproducerat. Om vi kan välja! Nyligen skulle Region Skåne införa en policy om att prioritera närproducerat. Men sedan blev det lite bekymmer när man skulle definiera vad som var närproducerat. Det förslag som lades fram inbegrep hela Danmark och alla de sydliga svenska landskapen! Fast protesterna blev intensiva så förslaget gick tydligen på återremiss.
En annan tankeställare fick jag när jag fick på inköpslistan att köpa klyftpotatis i frysdisken. Frysdisken i min lokala ICA-butik är fylld med meter efter meter med ICA:s egna olika former av Pommes. I några förskrämda rader hittade jag till slut några alternativ från Felix. Det ska tilläggas att alla ICA:s olika former av Pommes som man fyller frysdisken med tillverkas i Belgien. Vill du ha svenska potatis bearbetade i Sverige får man leta rejält i ICA-frysen för att hitta några varianter från t.ex. Felix. Svensk potatis bearbetad i Sverige.
Det här pekar på ett annat bekymmer i dagens livsmedelsbutiker. De olika kedjorna tjänar mer på att sälja sina egna varumärken så dom får bre ut sig på de traditionella varumärkenas bekostnad. ICA är värst, men alla kedjorna är aktiva. Men som sagt, ICA är absolut värst. Här är inte längre de egna varumärkena ett komplement. Här är det dessa som får bre ut sig i hyllorna, medan vi som vill köpa "originalen" får leta intensivt för att hitta dessa.

Men jag upprepar. Läs på förpackningen! Det finns anledningar till att det är billigare! En anledning är import från lågprisländer. Läs på förpackningen var produkterna är tillverkade. Står det inget? Då ska man vara mycket försiktig. Jag hoppar över om jag kan. Här vill jag ge Coop en eloge. På deras produkter står det oftast till och med noterat vilken tillverkare som tillverkat den aktuella produkten för Coop.
Men jag upprepar. Köp närproducerat om detta är möjligt. Läs på förpackningen var man tillverkat varan. Står det inget? Var mycket misstänksam. Då kan det komma precis var som helst ifrån. Findus är noga med att förtiga sitt ursprung numera. Vi förstår varför och låter bli deras produkter.

Kan man förbjuda åsikter? Jag tror inte det! Men, man kan förbjuda olika former av handlingar. Kan man förbjuda en organisation? Visst kan man förbjuda en viss organisation som man anser vara farlig. Men vad hindrar att man skapar en ny organisation med samma mål, samma medlemmar och samma aktioner. Så får denna förbjudas osv. Jag känner mig frågande till den typen av krav, vad leder dom till?
Det är ungefär som tidningen Aftonbladet, som igår fyllde 190 år. Tidningen var från början starkt kritisk mot monarkin och kungahuset. Något som inte passade Makten på den tiden med den helt nyligen importerade Karl XIV Johan (alltså Bernadotte som importerats från Frankrike för att bli kung i Sverige). Han förbjöd Aftonbladet. Som döptes om till Det nya Aftonbladet. Som förbjuds och döptes om till Det nyare Aftonbladet. Som förbjöds och döptes om till Det fjärde Aftonbladet. Som förbjöds och döptes om till Det femte Aftonbladet. Man kom upp till Det tjugosjätte Aftonbladet innan det tog slut.

Det är uppenbart att den judiska rörelsen ser våldshotet från just högerextremismen som det stora säkerhetshotet mot judar i Sverige. I artikeln tar man upp upprepade antisemitiska (och andra uppenbart rasistiska) attacker som NMR och andra delar av högerextremismen stått bakom i Sverige. Man tar upp det finska exemplet där just NMR blivit förbjudna. Och att detta uppenbarligen haft effekt. Även SÄPO har ju tidigare framfört att det är just högerextremismen, nazismen osv som är det stora hotet mot säkerheten i Sverige.
Kanske är det så att ett förbud vore effektivt? Om inte annat så är det ett sätt från samhället att markera att man inte tolererar nazism, rasism, antisemitism, högerextremism. Sedan är det polisens uppgift att se till att idioterna inte får uppträda och hota människor. Oberoende av om dom kallar sig NMR eller något annat.
Men, jag är som sagt fortfarande lite tveksam. Var drar vi gränsen? Går det i praktiken att förbjuda organisationer i en demokrati? En demokrati kräver att även idioter får ha direkt vansinniga åsikter. Vi kan däremot förbjuda handlingar. Jag tror kanske att NMR (och SD och....) får bekämpas på annat sätt. Kanske.....
Kanske ska jag istället instämma i kraven på fler poliser och hårdare straff. Spärra in idioterna när dom begår brott. En nazistattack mot en synagoga är en terrorhandling och ska bestraffas på samma sätt som en islamistisk terrorist. Spärra in dom! Här borde det ju inte vara något problem att få igenom hårdare straff och fler poliser i Riksdagen. Det kräver ju högern hela tiden!
Läs:
Följ efter Finland – förbjud rasistiska organisationer. - Svenska Dagbladet Debatt
Finlands högsta domstol förbjuder NMR. - Svenska Dagbladet

Just nu är jag rejält förbannad på Skånetrafiken. Coronarestriktionerna har ju gjort att resandet med kollektivtrafiken har minskat ganska rejält. Man får alltså inte in lika mycket pengar för sålda biljetter till Länstrafiken. Till detta har nog "gratisåkandet" ökat eftersom kontrollerna har minskat. Ska man åka med Länstrafikens bussar så kan man idag inte köpa en biljett på bussen. Detta innebär att den som vill hoppa på en buss inte KAN göra rätt för sig om man inte inleder resan på en Pågatågsstation där det finns biljettautomater. Allt detta har naturligtvis inneburit minskade inkomster för Länstrafiken.

Nu i helgen byter man tidtabell! Den nya tidtabellen ska gälla ett år fram till i december 2021. Jag har gjort jämförelser för trafiken på Skånebanan (Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad) som ju är den som berör mig främst. Och jag kan konstatera att Skånetrafiken gjort kraftiga nedskärningar i trafiken. Alla de Pågatåg som tidigare gått sträckan Helsingborg - Åstorp - Helsingborg har dragits in. Det innebär för Åstorp (och Bjuv, Mörarp och Påarp) att 8 tåg från Helsingborg och 7 tåg till Helsingborg dragits in.
Till detta har man dragit in 8 uppehåll i Kvidinge. Det gäller alla de tåg som går hela vägen till Kristianstad som nu bara blåser Kvidinge förbi. Det är alltså nästan hälften av alla tåg som stannade i Kvidinge. Till detta kan läggas att den begränsade busstrafik som gick Åstorp-Kvidinge-Klippan samtidigt läggs ner.
När vi i Coronatider uppmanas att inte trängas på tågen så gör alltså Skånetrafiken kraftiga neddragningar i trafiken. När vi uppmanas att ta nästa tåg/buss om det är fullt så går Skånetrafiken ned från halvtimmestrafik till entimmestrafik.
När Skånetrafiken efter att Coronarestriktionerna dragits in ska försöka locka tillbaka resenärerna möts dessa av indragna tåg.
Det är naturligtvis en direkt skandal. Jag undrar om de berörda kommunerna ens har informerats av Skånetrafiken om deras indragningar? Jag tycker att Kollektivtrafiknämndens ordförande moderaten Carina Zachau ska fundera över om hon verkligen är rätt person på rätt plats. Jag tycker inte det!


I Nya Zeeland har premiärministern Jacinda Ardern bett det nyazeeländska folket om ursäkt. Bakgrunden till detta är australiensaren Brenton Tarrant som 2019 attackerade två moskéer i staden Christchurch i Nya Zeeland och mördade totalt 51 personer. Ett av många högerextremistiska terrordåd inspirerade av islamofobi och muslimhat.

Förhållandet är det samma på de flesta håll i världen. Man oroar sig för islamistiska terrordåd medan det är högerextremistiska sådana som är vanligast. Det ska dock poängteras att SÄPO i Sverige gjort klart att det är terrordåd från extremhögern som är det stora hotet. För ett par dagar sedan var ämnet här på Sven Tycker ett krav från judiska organisationer att nazisterna i NMR skulle förbjudas. Det handlar om grupper som gjort upprepade attacker mot judiska synagogor och judiska gravar. Det finns inom muslimska grupper på många håll klart antisemitiska tendenser. Men det stora hotet mot judars säkerhet kommer från högerextremismen. Muslimska moskéer attackeras regelbundet.
Vi får inte glömma att det värsta terrordådet i Norden är utan konkurrens Anders Behring Breivik som 2011 i Norge mördade 77 personer i en terrorattack som sedan inspirerat flera andra högerextremister.
Hotet mot vår säkerhet kommer från höger!
Läs:
Ardern ber om ursäkt för Christchurch-dåd. - Aftonbladet
Ardern ber om ursäkt för Christchurch-dåd. - Svenska Dagbladet
Christchurch-skytten dömd till livstids fängelse. - Expressen

Den kommersiella skolmarknaden börjar känna att det brinner under fötterna. Det går inte att tolka det på något annat sätt alla de debattartiklar och uttalanden från branschföreträdare och andra intressenter som nu ger sig ut till försvar för rätten att tjäna slantar från skattebetalarna på att driva kommersiella skolföretag.

Vi har fått en allt mer intensiv debatt om offentlighetsprincipen. De kommersiella skolkoncernerna ser skolverksamhet som en affärsverksamhet där uppgifter om skolan är affärshemligheter som måste hemlighållas. Vi har kunnat se att lärartäthet, elevyta osv är mindre i de kommersiella friskolorna jämfört med kommunala skolor. Andelen behöriga lärare är lägre. Medan betygen är högre trots sämre resultat på de nationella proven så klarar eleverna från friskolorna de högre studierna sämre. Dvs vi har fått en betygsinflation där man lockar till sig elever med högre betyg. Inte bättre undervisning!
När regeringen Bildt införde det svenska friskolesystemet med skolpeng skickade den europeiska samarbetsorganisationen OECD en utvärdering med en varning till den svenska Regeringen att man riskerade att skapa ett allt mer segregerat skolsystem. Rapporten blev aldrig offentlig i Sverige. Det är först nyligen som journalister lyckades hitta rapporten hos OECD. Det visade sig då att regeringen Bildt helt enkelt inte diariefört varningen när den kom in utan gömt undan den i en byrålåda.
Skolmarknadens förespråkare känner hur det börjar brinna under fötterna. Det ställs krav på ett annat sätt att söka till skolorna. Att tvinga fram offentliggörande av statistiken från alla skolor. Att stoppa överkompensationen till friskolorna. Och så vidare. Detta minskar vinstmarginalerna och minskar möjligheterna till miljonutdelningar till ägarna. Och därmed minskar också börsvärdet så att man får mindre betalt för sina aktier när man säljer dessa till riskkapitalister.
Alltså har vi på senare tid kunnat se den ena debattartikeln efter den andra från branschföreträdare och andra intressenter till försvar för det unika svenska systemet. Vi har också fått det ena mer hårresande uttalandet efter det andra från företrädarna. Allt visar att man börjar bli allt mer oroliga för de framtida möjligheterna att tjäna pengar.
Bland de mer komiska uttalandena är väl när Barbara Bergström från Internationella Engelska skolan hotade med att det var socialism om man begränsade möjligheterna till vinstutdelning från friskolorna. Med det uttalandet markerade hon att hela världen är socialistisk - förutom Sverige! Sverige är nämligen det enda land i hela världen som tillåter fritt uttag av vinster till ägarna av skolor som finansieras med skattemedel.

I Danmark är det på gång lagstiftning som ska begränsa vinstuttaget även för förskolor! När det gäller den obligatoriska skolan undrar man där som på andra håll i världen vad Sverige egentligen sysslar med.
Yttrandefrihet handlar det helt enkelt inte om i varje fall. Det kan vi se på exemplet Göran Drougge som jobbat på Academedias skolor i 16 år men nu blivit omplacerad sedan han yttrat sig kritisk mot vinstutdelningarna i en debattartikel tillsammans med en kollega.
Läs:
Sluta förfölja friskolor med dåliga politiska förslag. - Friskolornas riksförbunds vd Ulla Hamilton i Dagens Samhälle
Dags att vårda friskolereformen. - Benjamin Dousa och Emanuel Örtengren, Timbro i Dagens Industri
M: Fria skolvalet är bra – bryter segregationen. - Kristina Axén Olin (M) i Svenska Dagbladet Näringsliv
Skolkritikerna är bottenlöst okunniga om företagande. - Hans Bergström i Expressen
Skolkoncernernas plundring av välfärden gör mig rasande. - Hai Phuong Tran, lärare i Göteborgs-Posten debatt
Tysk professor varnar – dömer ut vinst i skolan. - Rita Nikolai i Svenska Dagbladet
Han kritiserade friskolans vinster – fick sluta som lärare. - Dagens ETC

Den partiledare här i Sverige som just nu abonnerar på det blå skåpet är Kristdemokraternas Ebba Busch. Att skita i det blå skåpet har blivit hennes specialitet. Hon verkar tro att hon är osårbar. Kan det vara rötterna i Livets Ord som gör att hon tror att Vår Herre alltid ställer upp för henne?
Ingen har väl missat hennes konflikt med en 81-årig gammal man som hon vill köpa en fastighet av. Mannen vill dra sig ur affären och säger att han kände sig pressad att skriva under. Ebba Busch vägrar och driver ärendet till domstol. Hon har redan, innan köpet gått igenom, börjat avverka på tomten. I en konflikt mellan en lätt dement 81-årig man och en offentlig person som Ebba Busch så har alltid den offentliga person som Ebba Busch är fel. Oberoende av hur rätt hon själv anser att hon har.

Listan på klavertrampen är många. Och vi kan kanske här finna en av flera anledningar till KD:s ständigt vikande opinionssiffror.
Senaste klavertrampet får väl sägas vara Ebba Buschs jultal där Ebba Busch gick till hårt angrepp mot Annie Lööf och Centerpartiet för läget i Värnamo kommun där Centern länge suttit vid makten, närmare bestämt i 30 år. Värnamo har drabbats svårt av gängvåld och Ebba Busch skyllde detta på vad hon kallade "Värnamoliberalism". Kanske skulle Ebba Busch har kollat upp lite fakta innan hon sket i det blå skåpet. Centern styr inte ensamma i Värnamo utan gör detta sedan många år tillsammans med bland annat Kristdemokraterna! Gängkriminaliteten handlar till mycket stor del om kriminella MC-gäng. Ett av dessa gäng styrs av en f.d. SD-politiker och även andra gäng anses ha starka kopplingar till högerextremism.
Ebba Busch är skicklig på att på egen hand se till att KD:s opinionssiffror fortsätter att sjunka! Hennes regelbundna hårda attacker mot Centern och Annie Lööf begraver för alltid ett möjligt återupplivande av Högeralliansen.
Läs:
Ebba Busch tar hustvist till domstol. - Svenska Dagbladet
Kan Ebba Busch bli minister efter detta? - Aftonbladet
Fiasko för Ebba Buschs jultal: Råkade angripa KD-styre. - Aktuellt Fokus
Lööf och Busch i Twitterbråk om Värnamos gängkrig. - Aftonbladet

En vettig princip inom världssamarbetet är att gränser mellan länder kan inte ändras med militära medel. En stat har inte rätt att med sin militär ockupera och införliva mark som är en del av en annan stat med hjälp av militär övermakt. Visst är det en sympatisk och rättvis princip? Den ställer alla upp för - nästan alltid!

Alltså är "världssamfundets" protester mot den ryska ockupationen av Krim fullt berättigad. Men, sedan kommer vi till det där med vänner. Om Ryssland utsätts för sanktioner för sitt illegala annekterande av Krim, varför utsätts inte Israel för sanktioner från "världssamfundet" för sina olagliga ockupationer och annekteringar av Västbanken, Jerusalem och Golanhöjderna?
Kan det ha något att göra med det där med att när vänner gör något så accepterar man det? Man är flexibel med principerna!

- "If you scratch my back, I'll scratch yours!"
För USA är det alltså helt OK att ändra gränser med militärmakt. Bara det är vänner som gör det! Det blir ett av Donald Trumps sista insatser för världsfreden. Det står ju nu klart att inte ens en majoritet i den av Donald Trump tillsatta Högsta Domstolen inte ens vill ta upp republikanskt styrda Texas försök att ogiltigförklara valresultatet i Georgia, Michigan, Pennsylvania och Wisconsin. Där ju Joe Biden vann.
Tänk så otacksamma dom där juristerna är som blivit tillsatta av Donald Trump och så lyder dom inte honom.
Läs:
Västsahara på spel när Marocko väljer Israel. - Aftonbladet
Amerikanskt HD-nej till Texas. - Aftonbladet

I morgon på måndag ska kommunfullmäktige här i Åstorp ha sitt sista sammanträde för det här året. Tyvärr kommer jag inte att gå dit för att lyssna. I Coronatider rekommenderas att ersättare och åhörare håller sig borta. Det är inte förbjudet, men även jag har ju ett ansvar. Jag verkar som ersättare inte behöva tjänstgöra, så jag får stanna hemma. Tråkigt men sant! Man håller sammanträdet i en ganska stor sal så det är inte allt för svårt för ordinarie ledamöter att hålla avstånd utan att minska antalet osv. Något man inte heller lyckats komma överens om att göra. Alternativet från grannkommunen SD-styrda Bjuv att sitta utomhus på en parkeringsplats känns inte seriöst.
För de som inte vet detta så styrs Åstorps kommun av en minoritet med 13 mandat bestående av Socialdemokraterna, Centern och Vänsterpartiet. Det finns sedan två oppositionsgrupper. De som kallar sig Åstorpsalliansen har 9 mandat och består av Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna. Den andra oppositionsgruppen är Sverigedumokraterna som också har 9 mandat. Fast sedan har vi ju det här med SD:s ständiga avhopp och uteslutningar. Så i kommunfullmäktige sitter 8 SD och en partilös. SD:s förstanamn på listan hoppade mycket snabbt av partiet. I kommunstyrelsen har båda ordinarie SD-ledamöter hoppat av / uteslutits och sitter kvar som partilösa.

Jag fortsätter att ställa frågan om Sverigedumokraterna är ett seriöst parti. Mitt svar är Nej!
Nästa ämne jag tänkte ta upp handlar om en motion från den borgerliga Åstorpsalliansen. Man vill att Åstorps kommun arbetar aktivt för att den Pågatågstrafik som är planerat att börja köra Söderåsbanan Malmö/Lund - Åstorp om ett år så fort som möjligt ska utsträckas till att fortsätta den sista biten till Ängelholm med en Pågatågsstation i Spannarp mitt emellan. En i mitt tycke vällovlig motion även om önskemålet om Spannarp är helt orealistiskt. Tankarna på att även få trafik Åstorp-Ängelholm har funnits länge och finns med i den önskelista som kommunsamarbetet inom Nordvästskåne har. Trafikverket har också med i sina långtidsplaner att göra de ombyggnader i Åstorp och Ängelholm som behöver göras. Men jag tycker att dessa borgerliga partier skulle koncentrerat sig på att behålla den trafik som redan finns. Deras partikollegor i Region Skåne gör nämligen i den tidtabell som börjar gälla i helgen rejäla nedskärningar i kollektivtrafiken. För Åstorps kommun innebär detta att 8 dagliga Pågatågsförbindelser mellan Åstorp-Helsingborg varje dag försvinner. Samtidigt drar man in uppehållet i Kvidinge för 8 förbindelser mellan Åstorp-Kristianstad. Nedskärningar som alltså deras partikamrater i Högerstyret i Region Skåne genomfört. Berörda kommuner har inte varit delaktiga i beslutet utan man har först efter att beslutet om neddragningar gjorts informerat kommunerna i Åstorp och Bjuv om sitt beslut. Här i Åstorp har kommunledningen begärt möte med den moderata ordföranden för Kollektivtrafiknämnden men ännu inte fått träffa henne. I SD/M-styrda Bjuv hade man tydligen missat informationen från Region Skåne, men ska nu be om att få träffa Regionledningen. Detta efter att jag frågat kommunen om man fått någon information innan beslutet!

Det är vällovligt att önska mer trafik. Men man skulle kanske koncentrera sig på att be sina partivänner om att få behålla den trafik som finns först och främst. Personligen tycker jag det är direkt ansvarslöst att dra in på trafiken samtidigt som vi uppmanas att inte trängas på tågen. Och hur ska man kunna locka tillbaka resenärerna när Coronapandemin har klingat av om dessa resenärer möts av indragna tåg och bussar.
Jag tycker att moderaten Carina Zachau, som är ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, ska fundera på om hon är rätt person på posten.

Dagens huvudledare i Helsingborgs Dagblad (och gissar jag i Sydsvenskan också) har rubriken: Trygga Skåne kan bli ännu tryggare. Vi kan här läsa att människor känner sig allt mer trygga. Att brottsligheten minskar!
Det här måste vara en läsning som är en katastrof för representanter för den nya Brunblå sörjan. Sverigedumokrater, moderater och kristdumokrater bygger ju en stor del av sin politiska strategi på att sprida myten om våldspandemin. Hur Sverige har lika mycket mord som våldsdrabbade Mexiko osv.

Insatser som gjorts av politiker och polisen har gjort skillnad. Det har gett resultat. Men vi kan vara ganska säkra på att man från representanter för den Brunblå sörjan kommer att fortsätta sprida sina myter i syfte att skrämma upp folk - och försöka ta politiska poäng.
Brottslighet och kriminalitet är alltid ett problem. Det är inget nytt problem. Vissa brott ökar och andra minskar. Men generellt finns det ingen ökning - snarast tvärtom. Det är inget nytt problem, och vi kommer med all säkerhet att få leva med det så länge vi lever - tyvärr. Samhället (vi medborgare, politiker, poliser osv) ska göra vad man kan för att förhindra att vi drabbas. Men det är ett önsketänkande att tro att vi kan bli av med brottsligheten. Men, risken för att någon drabbas är faktiskt mycket liten.
Den största risken vi löper är att vi drabbas av olika former av bedrägerier. Dagens moderna uppkopplade samhälle skapar en grogrund för olika former av bedrägerier. Samtidigt som t.ex. bankrån, butiksrån och värdetransportrån minskar kraftigt. Förändringar i samhället och våra vanor gör att viss form av brottslighet minskar och annan ökar.
Men, gå inte på myterna om en brottsvåg. Den finns inte och risken för att du som oskyldig privatperson drabbas är mycket låg. Det är större risk för att du råkar ut för en trafikolycka. Men det går du inte och oroar dig för hela tiden. För även den risken är liten!

Så har då Joe Biden och hans vicepresident Kamala Harris formellt utsetts till USA:s nya president av de elektorer som valdes i samband med presidentvalet. Donald Trumps ljugande, krumbuktande och trixande för att slippa erkänna att han förlorade valet har misslyckats.
Det som har hänt är en skam för den amerikanska demokratin. Att det som kallas världens största demokrati har ett så ålderdomligt valsystem att en pajas som Donald Trump kunde utses till president trots att han förlorade valet är pinsamt för USA. Att han sedan fortsatt att ljuga och krumbukta sig efter att det stod klart att han förlorade valet med stor marginal är ännu mer pinsamt.

En av Donald Trumps verkligt förtrogna, justitieminister William Barr, har avgått. Om han tröttnat på Donald Trump eller fått inofficiellt sparken vet jag inte. Men om jag förstått det hela rätt så erkände tydligen till slut William Barr att valet hade gått rätt till. Något som mycket väl kan ha retat upp Donald Trump att få höra detta från en av sina närmaste förtrogna supportrar.
Det måste kännas fruktansvärt för denna uppblåsta egoist, som ju tror att han är det bästa som erbjudits amerikanerna och mänskligheten sedan Jesus födelse, att tvingas se att en majoritet av hans trogna amerikaner övergett honom.
Hur som helst är jag ännu inte helt övertygad om att vi inte kommer att få se den Federala polisen tvingas bära ut en skrikande Donald Trump från Vita Huset. Framtiden kommer att visa hur det hela går till. Vad framtiden kommer att visa är att eftermälet efter Donald Trump är att han kommer att beskrivas som en av de sämsta presidenter som USA haft. En parodi på presidentämbetet.
En annan intressant fråga är om det civila rättsväsendet kommer att hinna ifatt honom.
Läs:
Biden framröstad som president – fördömde Trump i tal. - Aftonbladet
Konstitutionen och folkets vilja har segrat. - Svenska Dagbladet
Justitieminister Barr avgår: Är stolt. - Aftonbladet
Därför tror miljoner republikaner att valet var riggat. - Svenska Dagbladet

Den s.k. Coronakommissionen har kommit med sitt första utlåtande. Om jag förstått det rätt så lägger man skulden på alla. Gamla regeringar och den nuvarande regeringen. Myndigheter och kommuner och regioner. Helt perfekt för nu kan alla skylla på alla andra. Precis som innan. Regeringen agerade inte tillräckligt snabbt. Den nuvarande och tidigare regeringar har inte sett till att beredskapen var tillräcklig. Kommuner och regioner har inte haft beredskap. Personalsituationen och anställningsförhållandena inom främst äldrevården är på tok för dåliga.

Att så många gamla drabbats är inget svenskt fenomen. Nästan alla länder har misslyckats med att skydda de äldre. Något som alla har sagt var det viktigaste. Men, det har inte funnits läkare. Det har inte funnits tillräckligt utbildad personal. Det har inte funnits utrustning. Anställningsförhållandena har inte varit tillfredsställande. Tror ni att vi lär oss något av detta? Är vi villiga att betala vad det kostar att ha tillräckligt med personal, personal med utbildning, fast anställd personal? Kolla in länken längst ner till SVT om de kommuner som har högst andel timanställda. Det är av en ren tillfällighet en lång uppräkning av rika stockholmskommuner med M/KD-styre...
Jag är ledsen. Jag är pessimist. Alla kommer nog att lova, men sedan ska det betalas. Det är skattepengar som betalar! Tror ni att dom vill hosta upp dom pengarna när det hela har lagt sig?
En annan del av kritiken är att Sverige inte gjort tillräckligt stora inskränkningar. Men så fort det har gjorts inskränkningar så har företag, medborgare och myndigheter gemensamt försökt hitta kryphål förbi inskränkningarna. Allt applåderat av media. Ta exemplet med beslutet om stängning av alkoholförsäljning på serveringsställen efter 22.00. Många länder har helt stängt serveringsställen. Andra har helt förbjudit alkoholförsäljning. Men här började man genast leta kryphål. Fortsätta servera utan alkohol. Hemkörning - med alkoholleverans.

Läs
Tegnell: Vi var väldigt tidiga och tydliga. - Svenska Dagbladet
Fel att ställa in nationella proven. - Henrik Sundbom ledare Svenska Dagbladet
Kommunerna med högst andel timanställda – så gör de efter coronavåren. - SVT
Miljonvinster från kritiserat läkarbolag går till stugby. - Expressen

Jag tänkte att jag idag fortsatte på gårdagens Coronaspår. Ett av de områden där väl regeringen (och FHM och...) fått mest kritik från alla förståsigpåare är att man varit för senfärdig och att man litat på människors omdöme istället för att införa hårda begränsningar i våra liv. Det gäller ju att försöka ta politiska poäng!
Bland argumenten för att inte stänga ner alldeles för många verksamheter har det framförts att det kostar för mycket pengar utan att kanske ge de effekter som man önskar. Ibland känns en del åtgärder som införts på olika håll mest handla om att man vill visa handlingskraft. Samtidigt som man alltså vill lita på medborgare. Dessutom finns det en del rent juridiska problem. Sverige har ett mycket litet mått av ministerstyre. Regeringens makt och möjligheter är begränsade, för att förhindra missbruk.

Om olika branschföreträdare varit ivriga i debatten med krav på olika former av stöd till företag och verksamheter som drabbats av Coronavirusets härjningar och inskränkningar i olika verksamheter hela tiden så kom det nya krav på ännu mer pengar till drabbade företag. Branschen skulle komma att helt gå under. Alltså försökte man att tillsammans med kommuner osv att hytta kryphål. Förutom alltså kraven på ännu mer skattepengar i bidrag. Det här är allas våra gemensamma skattepengar. Någon ska på ett eller annat vis någon gång betala in pengarna. Stödet har varit nödvändigt för att rädda livet på olika branscher och företag, och att rädda arbetstillfällen. Jag protesterar inte mot stöden. En dag kommer vi säkert att få en total sammanställning över hur mycket det hela har kostat. I dag talar man om uppskattningsvis 250 miljarder kronor. Detta ska betalas! Det är våra gemensamma skattepengar som används för att skydda våra jobb och vår service.
Men vad tror ni? När pandemin är över och allt återgår så mycket till det normala som det kan, tror ni att dessa olika branschorganisationer kommer att gå ut och deklarera att vi är nu villiga att ställa upp och ta vårt ansvar för att betala tillbaka till statskassan alla de skattepengar som använts för att rädda våra medlemmar.
- "Vi lovar att under de kommande åren inte gnälla och gnöla över alla skatter som måste betalas!"
Tror ni att det är uttalanden som kommer att höras?
Nä, jag kan tro det! Vi kommer att få höra det sedvanliga gnällandet och protesterandet. Skatter ska betalas - av andra, men inte av oss!

Varför ställer jag den frågan? För egentligen tror jag faktiskt att man i allmänhet kan lita på polisen. Det är ett svårt jobb att vara polis. Det är bland det mest ansvarsfyllda jobb man kan ha. Man måste alltså kunna lita på polisen. För om vi inte kan lita på polisen, vem kan vi då lita på?
Varför tar jag upp det här ämnet? Kanske för att jag i dag råkade läsa två olika texter som skadar mitt förtroende för polisen. Det är bara drygt två veckor sedan som jag själv här på Sven Tycker (den 4 december) tog upp en händelse som allvarligt skadade min tilltro till polisen.
Låt oss därför börja med det sista. Helsingborgs polischef dök upp personligen vid en trafikolycka i Helsingborg en kväll. Det visade sig att bilen var hans. Men den hade körts av två ungdomar varav en var en närstående till polischefen. Detta påverkade uppenbart polisens utredning. Trots att killarna verkade berusade togs till exempel ingen alkoholtest. Och så vidare. Visst undrar man vad polisen sysslar med? Det ska påpekas att hr polischefen Holgersson utreds. Det är i varje fall en förmildrande omständighet.

Låt oss till slut ta en text som jag i dag hittade hos Magasinet Para§raf. Där har Dick Sundevall lyckats komma fram till att ungefär hälften av alla poliser jobbar ute på fältet medan den andra halvan sitter vid ett skrivbord. Polisledningen har aldrig velat offentliggöra hur stor andel det handlar om. Men genom att se hur många poliser som får del av den löneökning (på 3.000 kronor) som införts speciellt för de poliser som jobbar ute bland allmänheten så har Dick Sundevall kommit fram till att det handlar om hälften av poliserna. Lägger man till civilanställda inom polisen så handlar det om en tredjedel av de som jobbar inom polisen som jobbar ute bland allmänheten.
Hur många av dessa som inte lämnar polisbilen under en normal arbetsdag framgår inte av Dick Sundevalls text. Jag kan bara utgå ifrån min egen kommun, Åstorp. Här finns ett poliskontor, som har en skylt på dörren. Ibland dyker det upp en polisbuss på torget och har mottagning. Ser man en polis i Åstorp så sitter han/hon i en polisbil som kör förbi. Jag kan inte minnas att jag sett en gående polis i Åstorp på väldigt länge. Jo, förresten såg jag en som gick in på fiket för att köpa något innan han gick tillbaka och satte sig i polisbilen. Jag minns hur förvånad jag blev när jag för ett antal år sedan var i Örkelljunga för att delta i en fototävling och när jag gick runt i samhället och letade efter lämpliga motiv att fotografera så mötte jag två poliser som gående patrullerade på torget. Jag blev alldeles paff. Det syntes inte en polisbil i närheten!
Den nya polisorganisation som den senaste borgerliga regeringen införde har inte förbättrat läget utan istället gjort det ännu mer centraliserat. Jag såg i samband med detta en beräkning av hur många poliser som dagligen var sysselsatta med att köra polisbilar runt halva landet till de verkstäder som vunnit upphandlingen av service på bilarna. Det var nämligen centraliserat till ett fåtal platser i landet istället för lokalt.
Men, vi måste lita på polisen. Jag gör det även om det händer att jag misströstar.
Läs:
Polis visade tjänstekortet – för att komma förbi kön på krogen. - Dagens Juridik
Inte ens hälften av landets poliser arbetar ute på fältet. - Magasinet Para§raf

En bransch som drabbats svårt av Coronapandemin är kollektivtrafiken. Vi reser mycket mindre! Flyget runt om i världen har kraschlandat. Flygbolagen har fått hållas vid liv med konstgjord andning genom att skattebetalarna fått punga ut med miljardbelopp för att betala för flygplan som står stilla. Samma är situationen längst ner i hierarkin, dvs länstrafiken. Vi har uppmanats att hålla oss hemma och att undvika kollektivtrafiken. Alltså sinar biljettintäkterna.
Statliga skattepengar slussat därför ut till Länstrafikbolagen för att dessa ska upprätthålla trafiken. För att dom ska överleva tills pandemin är över och resenärerna återvänder. Precis som bidragen till andra näringar som får pengar av skattebetalarna för att rädda jobben och rädda vår service.
Nu är det klart att nästa år får Länstrafiken ytterligare minst 2 miljarder kronor i bidrag från Staten, dvs oss skattebetalare. Och det är ju bra så att Länstrafikbolagen kan upprätthålla sin service under dessa svåra tider.
Så där rök det en hel del pengar som Skånetrafiken skulle haft. Skånetrafiken tillhör nämligen de länstrafikbolag som gjort rejäla neddragningar i servicen. Minskade biljettintäkter ska helt enkelt betalas av resenärerna med sämre service. Medan vi uppmanas att inte trängas på tåg och bussar utan istället ta nästa tåg/buss om det är trångt så drar Skånetrafiken in nästa tåg/buss.
För min hemkommun så har dessa neddragningar som moderatstyrda Skånetrafiken genomfört inneburit att 8 tågförbindelser till Helsingborg dragits in (dvs vartannat tåg under delar av dagen. Det har inneburit att 8 färre tåg till Hässleholm/Kristianstad nu stannar i Kvidinge (vartannat tåg kör förbi). Dessutom har bussen Åstorp-Kvidinge-Klippan dragits in helt. Min åsikt är att Skånetrafikens moderata ordförande Carina Zachau (hon är ordförande i Kollektivtrafiknämnden) bör se sig om efter något annat mindre ansvarsfullt uppdrag. Hennes beslut innebär att Skånetrafiken får mindre stödpengar från Staten. Hennes beslut innebär att det blir trängre på de tåg/bussar som finns kvar. Hennes beslut innebär att det ju blir svårare att locka tillbaka resenärerna när faran är över. Dom möts ju av sämre service.

- "Jag vill bidra till att Skånetrafiken blir bäst i världen på kollektivtrafik, med fokus på punktlighet och tillgänglighet"
Man kan ju säga att hon får en dåligt start. Men kraftiga nedskärningar i tillgängligheten!
Läs:
Stöd till kollektivtrafiken – om de skött sig. - Helsingborgs Dagblad
Maria Nyman är Skånetrafikens nya trafikdirektör. - Helsingborgs Dagblad

Jag såg en liten notis hos SVT. Den berättade att när Internationella Engelska Skolan (IES) nyligen köptes ut från börsen gjorde den gamla huvudägaren, det amerikanska riskkapitalbolaget TA Associates, en liten nätt förtjänst på dryga en miljard kronor. Grundaren Barbara Bergström gjorde själv en förtjänst på 500 miljoner kronor. Hon delar den nog broderligt med maken, den gamla journalisten Hans Bergström.

Vi förstår varför regeringen Carl Bildt gömde undan en rapport från OECD i skrivbordslådan och lät bli att diarieföra att den kommit in. Rapporten berättade nämligen att klyftorna inom den svenska skolan riskerade att öka och skolresultaten riskerade försämras om Bildts planerade marknadsinspirerade friskoleexperiment genomfördes. Kommande vinster kunde ju riskera brinna inne.
Det gick som det kunde förväntas göra!
Läs:
Tjänade miljarder på Engelska skolan. - SVT

Sverige är inte neutralt, om nu någon trodde något annat. Det heter att vi är Alliansfria för att kunna vara neutrala i händelse av krig. Men det innebär inte att vi måste vara neutrala om det inträffar en konflikt. Men, Alliansfriheten innebär att vi själva väljer om vi ska vara neutrala eller inte.
Fast det där med att vara Alliansfria har det varit lite si och så med under senare år. Sveriges Försvarsminister heter Peter Hultqvist (S), och han har specialiserat sig på att sitta i generalernas knän. Vad de generalerna vill råder det ingen tvekan om. Dom vill leka med de stora pojkarna. Alltså har Sverige allt mer i praktiken lämnat Alliansfriheten till återvinning och istället bundit upp oss i NATO-samarbeten.

Men, för att en konvention ska träda i kraft måste tillräckligt många stater även signera konventionen. Något som Sverige av rädsla för USA vägrar göra. Konventionen kommer att bli gällande i januari 2021 sedan 50 stater ratificerat denna. Men Sverige finns alltså inte med bland dessa. Vi vågar helt enkelt inte göra detta av rädsla för USA och NATO. USA har nämligen hotat den svenska regering med att om Sverige ratificerar konventionen så kommer detta att få konsekvenser för Sverige. Då får vi nämligen inte längre leka med de stora grabbarna längre. Det får också konsekvenser för svensk industri. USA vägrar nämligen alltid att berätta om dom har kärnvapen med sig. Skulle Sverige ratificera konventionen mot kärnvapen så skulle det innebära att USA skulle tvingas acceptera att lova att inte föra in kärnvapen på svenskt territorium. Detta vägrar man att lova. Så då lyder Sverige snällt och låter bli att skriva under. Vi måste ju få leka med de stora grabbarna. Något vi ju då inte får göra om USA inte vill lova att inte föra in kärnvapen på svenskt territorium.
Nu har Sverige tagit ännu ett steg mot NATO sedan Sverigedumokraterna gjort en av sina regelbundna lappkast i åsikterna. Helt plötsligt har nämligen SD bestämt sig för att öppna upp för att Sverige, vid en konflikt, ska kunna gå med i NATO. Att SD byter åsikt är inget nytt. SD har utmärkt sig under flera år med att byta åsikt i de flesta frågor för att anpassa sig till Moderaterna och resten av borgerligheten. Man är villiga att kompromissa bort det mesta bara man får vara med och prata och kan föra sin rasistiska och främlingsfientliga politik. DÄR är man inte villiga till kompromisser.
Vad är då faran med att lämna Alliansfriheten? Den största faran är att det ökar risken för att bli indragna i krig. Det stora argumentet för att vi ska gå med i NATO är att detta garanterar att vi får militär hjälp vid en konflikt. Dvs enkelt uttryckt, om Ryssland anfaller får vi hjälp av NATO. Det finns ju ett löfte om ömsesidig hjälp vid en konflikt. Om någon medlemsstat hamnar i krig lovar de andra staterna att hjälpa till. Blir vi indragna i krig lovar alltså de andra staterna att hjälpa till. Och det låter ju bra!

Det handlar om kontrollen av vårt eget territorium. Vid en konflikt mellan Ryssland och NATO, för det är ju det vi diskuterar utan att alltid nämna vid namn, så är risken mycket större att vi blir indragna om vi är en del av NATO än om vi är neutrala. Vilket vi alltså kan vara om vi är alliansfria. För Ryssland är det av största vikt att ha någorlunda tillgång till Östersjön. Med NATO i Sverige också, är Ryssland helt instängda och deras enda chans att klara en konflikt är att hindra NATO från att få full kontroll över Östersjön. Och det säkraste sättet är att tvinga ut NATO från Sverige. Är Sverige neutrala (vilket vi kan vara om vi är alliansfria) står inte Ryssland inför det hotet och behöver inte dra på sig krig på fler fronter än nödvändigt.
Ett svenskt NATO-medlemskap ÖKAR helt enkelt risken för att Sverige blir indragna i en konflikt. Att lämna Alliansfriheten innebär att vi inte kan välja om vi vill vara neutrala eller inte. Det är samma resonemang som Finland för som ju också är Alliansfria. Det vore mycket bättre om Sverige och Finland ökade vårt samarbete och gjorde klart för de militära pakterna att svenskt och finskt territorium är inte öppet för någon part att använda för att attackera motparten.
Läs:
Slutet för Natonojan. - Per T Ohlsson i Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Vi skulle blandas in i fler krig med Nato. - Jan Guillou i Aftonbladet

Den allmänna kritiken just nu angående den svenska strategin när det gäller Coronaviruset har väl nått den punkten att de flesta tycker att man gjort för lite inskränkningar och för sent. När de ursprungliga besluten fattades var man dock eniga mellan partierna. Men allt eftersom tiden har gått har ju oppositionen insett att det kan finnas röster att tjäna på att komma med kritik. Ettrighetens mästare, Ebba Busch, har ju till och med krävt misstroendevotum mot regeringen.
I dagarna har regeringen varit snabbare (för att tillmötesgå kritikerna...???) med inskränkningar. Vi har i stora delar infört samma begränsningar som många andra länder som kritikerna sett som föredömen. Ingen alkoholservering efter 20.00. Stängning av många verksamheter. En rekommendation om ansiktsskydd inom kollektivtrafiken under rusningstid. I går kom ett stopp för inresor från Storbritannien och Danmark pga en muterat virus som dykt upp där. Tydligen har man i Storbritannien haft kännedom om detta sedan september. Men det har tydligen inte blivit allmänt känt.
Hur är reaktionerna? Ja, det kan ju inte gälla mig? Restauranger kräver ännu mer pengar som ersättning. Medan kommunala anläggningar stänger tänker privata fortsätta att ha öppet. Ett råd om att undvika mellandagsrea har besvarats från affärerna med att det kan man ju inte göra. Att stänga gränsen mot Danmark resulterade i upprörda protester från politiker. Folk verkar inte skämmas över att ställa upp på bilder som visar att dom åkt till Alperna för att åka skidor. De svenska skidorterna fylls av förväntansfulla skidåkare.
Det är dags att inse att det gäller oss alla att ta ansvar!

Den amerikanska demokratin har en mängd mycket underliga inslag. Det här är en mycket gammal författning som är svår att ändra på. Men mycket tokigheter tycker man ju faktiskt att det borde vara ganska lätt av sluta med.

Bland annat fyra anställda vid det ökända säkerhetsföretaget Blackwater som under Irakkriget sköt ihjäl 14 helt obeväpnade civila utan någon egentlig anledning än att det tydligen var kul att skjuta ihjäl människor. Massakern på Nisurtorget fick vi väl egentligen aldrig någon förklaring till varför säkerhetsvakterna öppnade eld mot en grupp civila. Skandalen ledde dock till att den som började skjuta dömdes till livstid för mord medan de andra tre fick 30 års fängelse för dråp. Nu tycker Donald Trump att dessa "veteraner", som dom benämns, ska släppas fria för deras brott. - "Which resulted in the unfortunate deaths and injuries of Iraqi civilians" som det heter i Donald Trumps officiella meddelande.
Det här är en praxis som inte hör hemma i en demokrati. Men kanske kan vi tolka det som ett erkännande från Donald Trump att han trots allt insett att han förlorat valet?
Läs:
Statement from the Press Secretary Regarding Executive Grants of Clemency. - Vita Huset
USA:s avgående president benådar 15 personer. - Sveriges Radio
Mördade civila i Irak - benådas av Trump. - Aftonbladet
Dödade 14 civila irakier – nu benådas de av Trump. - Aftonbladet

Kom det någon tomte till er med klappar?
Ni umgicks väl inte med för många?
Oberoende av vilket så önskar jag er en riktigt God fortsättning på julen!

Brukar ni titta på Karl-Bertil Jonssons Julafton? Detta så uppenbara bevis på vänstervridningen inom SVT! Eller ni håller inte med? Sedan sänds det ju en massa andra program som är bevis på SVT:s högervridning. Så egentligen tror jag att man ligger ganska bra till.

Någon uttryckte det så bra med att beskriva det som att städerskan tjänar per månad lika mycket på att städa VD:ns arbetsrum som VD:n själv tjänar medan han råkar spilla kaffe på skrivbordet!
Vi har sedan en lång tid en situation där de som redan har det väl förspänt ökar sina inkomster mycket mer än de som precis får pengarna att räcka till. Delvis handlar det om att deras arbetsinkomster ökar mycket mer generöst än vad de på golvet anses vara värda. Men ännu mer beror det på att kapitalinkomster ökar kraftigt. Kapitalinkomster som dessutom är skattemässigt mycket mer förmånliga än arbetsinkomster. Skatternas utjämnande effekt blir allt mer obefintlig.
Vilket än en gång aktualiserar mina tankar på ett nytt förenklat skattesystem. Vi börjar med att avskaffa alla mer eller mindre korkade avdrag på skatten. Det är allt från ROT- och RUT till Jobbskatteavdrag, Reseavdrag osv osv. Sedan beskattas alla inkomster lika, oberoende av om det är löner, pensioner, sjukpenning, ränteinkomster, aktieutdelningar eller någon annan kapitalinkomst. Sedan kan man sätta en svagt progressiv skatteskala på alla dessa inkomster så att samhällets skatteinkomster blir lika stora som innan reformen. Vinnare blir pensionärer, jobbare, sjuka och förlorare blir de med stora kapitalinkomster.
Bra va! Sedan kan vi titta mer på Karl-Bertil Jonssons julafton, skratta, mysa och må bra och ha bättre samvete!
Läs:
Rekordhöga inkomster för eliten – rikaste svenskarna drar ifrån resten. - Dagens ETC
Höga lönepåslag för statens bolagschefer. - Publikt

Det känns som lite av upprepning att påpeka att jag är siffernisse. Jag gillar statistik! Media förser mig regelbundet med nya uppslag till tyckerier i form av t.ex. väljarundersökningar. Sedan kan man ju välja att skriva när det går åt rätt håll och låta bli att skriva när det går åt fel håll.
Dagens ämne blir Aftonbladets undersökning av förtroendet för våra partiledare. Om man tittar på förändringen sedan förra månadens undersökning så har undersökningen två (eller möjligen tre) vinnare och två förlorare.
Vinnarna är Stefan Löfven som ökar 6 procentenheter samt Nooshi Dadgostar som går upp 5 procentenheter. I viss mån får vi väl räkna Annie Lööf till vinnarna också då hon går upp 3 procentenheter. Förlorarna är två. Jimmie Åkesson som förlorar 4 procentenheter och Ebba Busch som förlorar 3 procentenheter. I övrigt ligger man ganska så stilla.

Annars ligger faktiskt fortfarande teflonpolitikern Ulf Kristersson i topp när det gäller förtroendet. 44% har förtroende för honom (alltså M+Kd+Sd supportrarna). Ebba Busch har förtroende hos 38% (dvs alla inom den Brunblå sörjan har inte förtroende för Ebba). Stefan Löfven har förtroende hos 38% av väljarna, dvs det är lite fler än sossarna som har förtroende för honom. Jimmie Åkesson ligger på 37%. Dvs en hel del moderater och kristdemokrater har faktiskt förtroende för honom. Annie Lööf ligger på 24%, Per Bolund på 18%, Nooshi Dadgostar har 15%, Isabella Lövin har 14% och Nyamko Sabuni ligger sist på 8%. En sista siffra som jag faktiskt tycker är orättvis.
Man kan dela upp listan på könen. Bland kvinnorna ligger Stefan Löfven i topp följt av Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson. Bland män ligger Ulf Kristersson i topp följt av Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven. Bland ungdomarna är det Ebba Busch som ligger i topp följt av Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Annie Lööf. Det är alltså samma fyra i topp men i olika ordning när det gäller könen. Men bland ungdomarna klarar Jimmie Åkesson inte att ta sig upp i topp-fyra.
Det finns också en bottenliga. Dvs vilka saknar vi förtroende för. Intressant är att det är bara två partiledare som inte 50% eller ännu fler saknar förtroende för. Det är Stefan Löfven och Ulf Kristersson.
Kan man göra en slutsats? Enigheten inom den Brunblå sörjan är större än inom JÖK-partierna?
Läs:
Restriktionerna lyfter förtroendet för Löfven. - Lena Mellin i Aftonbladet

I dagens Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan kan vi läsa en artikel om den danska ön Bornholm. Och mordet på den unge Phillip den 22 juni på ön.
För de uppsvenskar som inte känner till Bornholm så kan jag ju börja med lite fakta. Bornholm är en ö som är knappt en femtedel så stor som Gotland. Det bor cirka 40.000 innevånare på ön. Den ligger ca 40 km sydost om Skåne. Det är cirka 170 km till København. Egentligen är det underligt att Bornholm inte tillhör Sverige, som ligger mycket närmare. När den svenska armén 1658 ockuperade bland annat Skåne och Blekinge från Danmark ockuperades även Bornholm av de svenska styrkorna. Men det blodiga krigandet fortsatte och några år senare, 1660, återgick Bornholm till Danmark. Men i Skåne fortsatte den blodiga försvenskningen.
När danskarna ska åka till Bornholm är den enklaste vägen att åka över Øresundsbron till Malmö och där ta Pågatåget till Ystad och sedan färjan från Ystad till Rönne på Bornholm. När Sverige nu i helgen stängde gränsen mot Danmark för att förhindra spridning av det muterade Coronavirus som börjat sprida sig från Storbritannien skapade detta svåra problem för danskarnas "inrikesresor" till Bornholm genom Skåne. Något som man inte begrep uppe i Stockholm. Precis som det faktum att Kastrup i Danmark är skåningarnas flygplats.

Men det skulle handla om det mycket brutala mordet på den 28-åriga Phillip på ön Bornholm den 22 juni i år. Phillips mamma är från Tanzania medan pappan är dansk. Han kallades ofta Neger-Phillip. En av de båda bröderna som dömdes för mordet hade varit aktiv på Vit-makt sajter på nätet. Han hade nazistiska symboler tatuerade på kroppen. När han försökte delta i en fest med den ökände danske rasistiska och islamofoba politikern Rasmus Paludan på ön fick han dock inte delta. Hans tatueringar var för mycket även för Paludan. Det var Rasmus Paludan som blev bannlyst från Sverige sedan han bland annat åkt över till Malmö för att offentligt bränna exemplar av Koranen för att få igång våldsamma upplopp.
Men den 22 juni lockade de båda bröderna ut Phillip i skogen där han torterades grymt till döds. Bland annat genom att trycka knät mot strupen på honom (detta skedde ungefär en månad efter polismordet på George Floyd i USA). För övrigt blev han slagen med påkar, sparkad i skrevet, slagen i huvudet med en flaska och bränd med upphettade järnföremål och så vidare. Flera gånger tog man paus i misshandeln för att dricka öl. Det var alltså ett mycket grymt mord som var planerat i förväg.
Egentligen är det underligt att vi knappt fått läsa om det i svensk media. All media som gillar att frossa i grymt våld och mord borde ju ha varit intresserade. Men det var ju en "neger" som mördades och det skedde inte i Sverige så det kanske är en förklaring.
Hur som helst har rättegången och domen skapat debatt i Danmark. Mordet hade nämligen (enligt åklagare, polis, domstol och bornholmare) ingenting med rasism att göra. När representanter för BLM, Black Live Matter, reste till Bornholm och demonstrerade möttes man av motdemonstranter.
Nu blev domen mot de båda bröderna hård enligt danska normer. Normalstraffet för mord i Danmark är 12 års fängelse. Bröderna (23 och 26 år gamla) dömdes till 14 års fängelse eftersom morden ansågs välplanerat och extra grymt. Men något tillägg för rasism eller liknande utdömdes inte. Detta finns nämligen även i dansk rättstillämpning. Men används i stort sett aldrig. För i Danmark finns ju knappt rasism!? Bara helt vanlig främlingsfientlighet... Själv blev jag förvånad över att domen inte var värre. Jag trodde att Danmark ju var ett föredöme när det gällde hårda straff. Detta var väl inte ett hårdare straff än vad man skulle dömts för ett grymt mord i Sverige?
Läs:
Det brutala mordet på en svart ung man splittrar Danmark. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
14 års fängelse för brutalt mord på Bornholm. - Aftonbladet
Brutalt mord väcker debatt i Danmark. - Kvällsposten
A Black Man Was Tortured and Killed in Denmark. The Police Insist It Wasn’t About Race. - The New York Times

Så har då nu vaccinationerna mot Coronaviruset kommit igång även inom EU. Bland annat i Ryssland och sedan även USA har man varit lite snabbare. Men nu har vi fått se de första svenskarna vaccineras. Det är en enorm apparat som drar igång för att så snabbt som möjligt hinna vaccinera så många som möjligt. I ett tempo som accelererar allt eftersom fler vaccin blir godkända och fabrikerna får igång produktionen. Men, det är också miljarder och åter miljarder människor runt om i hela världen som ska ha sina sprutor.

Resten av oss i familjen får väl vänta lite längre på våra sprutor. Vi tillhör ju varken riskgrupper eller har uppnått tillräcklig ålder för att prioriteras. Men, det är ingen tvekan om att vi går och tar våra sprutor när vi får erbjudande om detta.
För de flesta normalt funtade människor är att ta vaccination en självklarhet. Precis som med mediciner och annat vi stoppar i oss så finns det biverkningar. Sedan gäller det att göra en avvägning av vilket som är värst. Att riskera att bli svårt sjuk i Covid-19 och att kanske dö eller att få feber några dagar och vara öm där man fick sprutan. Vilket är värst?
Men en ganska högljudd antivaccinationsmaffia mobiliserar just nu. Den ena mer hårresande lögnen och myten efter den andra sprids i deras kanaler. I dag ofta i den högerextrema knäppskallemiljön. Någon vän (eller ovän...) har ju sett till att jag hamnat i epostregistret för en av dessa tokskallar på högerflanken som regelbundet skickar ut nyhetsbrev med den ena mer hårresande historien efter den andra. Under en lång tid har det till stor del handlat om den judiska konspirationen att ta över världen. Under en period slutade nyhetsbrevet att trilla in i mejllådan, och jag trodde nästan att man hade tillfrisknat. Men de senaste veckorna har dumheterna börjat komma igen. Nu handlar det nästan uteslutande om vaccinationshistorier. Det handlar om människor som dött, om konspirationsteorier om hur mänskligheten ska förgiftas av en ohelig allians mellan judar, kapitalister och allmän makthunger. Om det inte hade varit för att det uppenbarligen finns de som tror på fantasierna så hade man kunnat skratta gott åt galenskapen.
Tyvärr verkar högerextremismen vara på väg att kidnappa antivaccinationsrörelsen. Dom är ju skickliga på att sprida konspirationsteorier utan verklighetsförankring. Men i ett sådant här kritiskt skede för mänskligheten kan man göra stor skada. I delar av den Sverigedumokratiska spridningen kan man också se tendenser till att vidarebefordra delar av den här typen av konspirationer.
Gå och vaccinera dig mot Coronaviruset när du får chansen. För din skull och för alla andras skull!

Vi är lite drygt halvvägs på mandatperioden. I dagarna har både Annie Lööf och Nyamko Sabuni uttalat sig om Centerns och Liberalernas inriktning inför nästa val. För Annie Lööf är ju inte situationen så prekär. Hon kan sitta lugnt i båten och sitta nöjt medan Socialdemokraterna för hennes politik. För Nyamko Sabuni är det mer panik som gäller. Liberalerna har parkerat rejält under 4%-spärren och det finns inget som tyder på någon förbättring i opinionen.
Nyamko Sabuni har dragit slutsatsen att detta beror på samarbetet i Januariöverenskommelsen och gör vad hon kan för att distansera sig från denna. Hon vågar inte klart ut bryta överenskommelsen men gör allt fler antydningar om att det inte kan bli tal om någon fortsättning efter nästa val.

När man hör en del debattörer i dag uttala sig kan man nästan tro att Centern och Liberalerna faktiskt föredrog ett samarbete med Socialdemokraterna och Miljöpartiet framför ett samarbete med Moderaterna och Kristdemokraterna. Problemet var ju att Högeralliansens fyra partier misslyckades med att få en majoritet! Skulle Ulf Kristersson försökt bli statsminister med stöd av M+C+L+Kd så hade han helt enkelt blivit nedröstad. Ulf Kristersson var nästan villig att plocka in Jimmie Åkesson och Sverigedumokraterna också i det samarbetet. Detta hade Centern och Liberalerna lovat sina väljare att inte gå med på. Alltså blev det till slut istället Januariöverenskommelsen. Det alternativ som återstod förutom detta var ett extraval.
Nu har Nyamko Sabuni gått ut och antytt att det inte blir någon fortsättning på Januariöverenskommelsen och hon öppnar upp för ett samarbete med Moderaterna och Kristdemokraterna (och Sverigedumokraterna...) istället. Vilket i så fall tyder på att hon dels redan nu vet hur valet går 2022 och dels nu klart deklarerar att Liberalerna inte längre säger Nej till att bli beroende av Sverigedumokraterna. Ulf Kristersson och Ebba Busch har ju redan gjort klart att dom inte längre har några invändningar mot en sådan konstellation.
Själv tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att "lova" något INNAN valet är gjort. Vi vet faktiskt inte hur det går. Vi vet inte vilka majoriteter det kan finnas. Det är egentligen ganska naturligt att M + Kd + L och även C innan valet deklarerar att deras målsättning är att få en majoritet och kunna skapa en Högeralliansregering. Något annat vore underligt och egentligen en sensation. Men, vi är långt därifrån just nu att detta blir möjligt. Det ska ske mycket i väljaropinionen för att de fyra Borgerliga partierna i Högeralliansen ska ha en chans att få en majoritet. Så troligtvis står vi där igen när valet är färdigt 2022. Hur ska vi nu få ihop en regering?

Då kommer vi till Centern. Annie Lööf har ju också gått ut i dagarna och spekulerat och förklarat Centerns inställning. Efter Ebba Buschs hårda angrepp mot Centern och infogandet av Sverigedumokraterna i Högerblocket är jag mycket tveksam till om Centern är villiga att ingå i denna konstellation. Möjligen om Sd utesluts. Men då räcker det troligtvis inte till för att få majoritet.
Vad som händer i väljaropinionen är alltså helt avgörande. Det handlar väldigt lite om Liberalernas vägval eller acceptansen att ta med Sverigedumokraterna i något samarbete. När valet 2022 har hållits kommer vi troligtvis att se nya långa förhandlingar och talmansrundor. Partierna får anledning att fundera över vilka löften dom gett sina väljare om vilka konstellationer dom kan tänkas acceptera. Därför tror jag att Annie Lööfs inställning faktiskt är den riktiga. Man går till val på sin egen agenda. När valresultatet är färdigt får man se med vilka partier man kan tänkas kompromissa sig fram till en helhetslösning.
Kan de fyra Högerallianspartierna få ihop en majoritet så är detta den troligaste utvägen. Kan de Rödgröna få majoritet så blir det troligtvis en sådan lösning som blir den troliga lösningen. Men inget i dagens opinion tyder på att det slutar så. Alltså kommer vi troligtvis att vara tillbaka i ruta ett igen. En ruta där M+Kd+Sd hoppas få med även L. Om dom finns kvar? Men jag tvivlar på att C ställer upp på en sådan lösning.
Har vi tur slipper vi Liberalerna i Riksdagen efter valet. Om Nyamko Sabuni tror att ett närmande till den Brunblå sörjan med M+Kd+Sd ska rädda Liberalerna så tror jag att hon har fel. Har vi ännu mer tur kanske vi till och med kan slippa Kristdemokraterna? Deras nedåtgående trend har hållit på ett tag och kan mycket väl fortsätta. Hur ser en majoritet ut efter det?
Läs:
Sabuni tror inte på nytt januariavtal. - Helsingborgs Dagblad
Lööf ångrar inget – januariavtal med S var rätt. - Aftonbladet
M och KD stärker samarbetet med SD – och Sabuni gläntar på dörren M och KD stärker samarbetet med SD – och Sabuni gläntar på dörren. - Dagens ETC

I morgon kan en del smälla av fyrverkerier för att fira att det är dags för ett nytt år, 2021. Ett vackert fyrverkeri i mörkret är just det, vackert! Problemet med det hela är allt okynnessmällande som börjar så smått före jul och som sedan blir allt värre fram till nyår. Sedan klingar det sakta av igen till framåt trettonhelgen.

Men, jag växte upp. Tyvärr verkar dagens föräldrar inte ha samma koll på sina telningar. Det är ett fasligt smällande som sker utan någon som helst urskiljning. Det skjuts in fyrverkeripjäser inomhus. Det riktas mot andra människor. Man verkar njuta av att skrämma upp djur och människor. Jag vill dock påpeka att jag inte lägger den största skulden på dessa omdömeslösa slynglar. De stora skurkarna är de som förser spolingarna med pjäserna. Vilka är då dessa?
¤ Finns det föräldrar som förser sina unga grabbar med fyrverkeripjäser? Jag vill inte tro detta. Men det vore kanske på sin plats att föräldrar hade lite bättre koll på vad slynglarna håller på med på kvällarna under den här tiden.
¤ Finns det äldre syskon som förser sina minderåriga syskon med smällare och fyrverkerier? Det är ju 18-års gräns. Det skulle tyvärr inte förvåna mig.
¤ Finns det oseriösa försäljare? Försäljare som inte tar så noga på ålderskontrollen! Ryktena går i varje fall om vissa utpekade sådana. Men det är samma visa varje år och man tycker ju att ryktena borde nå polis och andra myndigheter som i så fall skulle dragit in tillståndet.
¤ Finns det insmugglade fyrverkeripjäser? Jag läste en artikel om ett beslag som gjorts i Trelleborg av från Polen insmugglade fyrverkerier som sedan såldes via sociala medier. Lyckligtvis hann tydligen den aktuella brottslingen inte sälja så mycket utan fick allt beslagtaget istället.
Det är dags för en grupp ungdomar att växa upp. Jag vill inte gå så långt att jag hoppas dom smäller av några av sina egna fingrar. Men hellre det än att deras oansvariga lek drabbar andra.

Väx upp! Ni har faktiskt ett eget ansvar för vad ni gör.

Annus horribilis är en latinsk fras som betyder "Hemskt år". Det tvingas vi väl medge att 2020 har varit, ett hemskt år. Corona och Covid-19 har lagt en tung svart slöja över alla aktiviteter under året. Det har inte blivit bättre av att vi fått nya bevis för att klimatproblemet är ett äkta problem. Året har varit rekordvarmt. Även om vädret varierar så kan vi se en tydlig trend. Vi håller på att förstöra vårt klot!
Men vi ska också erkänna att det finns positiva inslag. Coronapandemin har pekat på stora problem i samhället. Än så länge verkar det finnas en vilja att göra något åt många av grundproblemen så att vi inte ska drabbas lika illa nästa gång. Vi har lärt oss att det måste finnas beredskapslager av olika saker. Mycket kan hända som stoppar leveranser. Vi måste helt enkelt ha en beredskap.
Vi har lärt oss att det måste finnas personal på äldreboenden. Det är dags att uppvärdera jobbet och öka bemanningen. Det är dags att se till att det finns fast personal som kan jobba med kontinuitet. Vi har sett att boenden med få fasta anställda men många timvikarier har drabbats värre än andra. Det har också visat sig att det är just privatiserade boenden som tillhört den kategorin. Kan vi hoppas att Marknadstänkandet slängs på sophögen och Servicetänkandet tar över?
Vi har också fått se en kraftig ökning av experter på olika områden. Experter som vet exakt vilka fel som gjorts och som vet precis vad som skulle ha gjorts istället. Tyvärr har de flesta inte sagt detta förrän i efterhand. Men det är så med självutnämnda experter. Dom vet alltid bäst - efteråt!
Jag tillhör själv denna grupp. För visst har det begåtts fel i Coronahanteringen? Jag tycker att vi i alldeles för stor utsträckning har tagit hänsyn till Marknaden istället för att rädda liv och stoppa spridning. Så fort viruset blev känt och började spridas runt om i världen skulle vi satt stopp för utlandsresande. Stängt gränsen! Endast de med speciellt tillstånd skulle fått passera den svenska gränsen. Jimmie Åkessons beryktade resa till Turkiet när spridningen började ta fart skulle naturligtvis aldrig ha tillåtits. Att just nu tillåta att man åker på utlandssemester till Spanien är ju faktiskt rent horribelt. Sedan kvittar det om det handlar om Dan Eliasson eller Sven Svensson med familj.
Att man inte satte stopp för alkoholservering på restauranger omedelbums förstår jag inte. Att hatta med att långt om länge sätta stopp klockan 22.00 och nu 20.00 handlar om att Marknaden måste få leva. Inte om att rädda liv. Vi vet alla att där alkoholen går in går omdömet och vettet ut. Kanske skulle Systembolaget ha stängts ner totalt omedelbart. Men så långt vågade man inte gå. Om det är någonstans jag sett långa köer utanför affären så är det just Systembolaget! Kanske skulle vi då sluppit få se Ebba Busch festa på en blöt fest med sina influencervänner.
Man har helt enkelt varit för rädda om Marknaden och Företagandet. Men vad är värst? Döda människor eller konkurser? Det har pumpats ut miljarder (senast jag såg en siffra så var det 350 miljarder) för att rädda företag och arbeten. 350 miljarder, det är 5 års svensk försvarsbudget! Vi har inte haft råd med ordentligt med pengar till sjukvård, till åldringsvård, till skolan osv. Men plötsligt fanns det 350 miljarder att plocka fram. Och Näringslivet och dess lobbygrupper är inte nöjda med de summor som pumpats ut. Dom vill ha ännu mer! Som jag sagt tidigare, är det någon som tror att vi får höra mindre gnäll om för höga skatter när Coronakrisen är över? Tror ni att Näringslivets organisationer kommer att gå ut med ett gemensamt uttalande som säger att dom nu har insett vikten av att betala in skatter så att samhället har resurser när det behövs?
Visst är det mycket lättare att i efterhand veta vad som skulle gjorts?
Tänk på att stava Annus horribilis rätt så att det inte blir Anus horribilis!
Låt oss för nästa år hoppas på ett Annus mirabilis istället.

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |